Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

O jee CO2. Schiphol blijft gewoon GROEIEN

Ook na 2020 mag Schiphol blijven groeien.

Daar sta je dan met je twee elektrische auto's voor je deur. Met je stuurse column van Bert Wagendorp in je hand. Met je warmtepomp in je huis. Met je zonnepanelen op het dak. Met je regenton in je tuin. Met je emmer onder de douche, om de eerste koude stralen op te vangen. Met het bordje van je dochter (die ter wereld kwam na een ongelukje met een condoom van gerecycled plastic) in de gang: 'lik mijn piemel, niet het klimaat'. Je hebt zelf ook geen idee wat het betekent. Met je ecofriendly koffiebonen uit Guatemala. Met je vlekken in je kleren omdat je nooit heter wast dan 30 graden. Met diezelfde kleren die allemaal een bepaald 'labeltje' hebben. Met je biokip, je biokoe en je biovarken. Dat ze in India alles in zee pleuren à la, maar jij hebt vijf afvalbakken, twee papierbakken en een composthoop. EN NU BLIJKT ALLES VOOR NIKS. Lelystad gaat er komen en Schiphol gaat gewoon groeien, aldus Cora van Nieuwenhuizen en die zit in het kabinet. En nu maar wachten op de verontwaardiging bij Rob Jetten.
UPDATE - Ecoterroristen boos op minister.

Social

Reaguursels

Inloggen

Waarom moeten omwonende van Schiphol 6x zoveel kans op kanker krijgen t.o.v. de rest van Nederland?
Waarom worden afspraken gemaakt over geluid alijd gebroken en theoretisch weggerekend?
Waarom is de kerosine die op Schiphol tegen dumpprijzen wordt verkocht nog steeds zwavel houdend?
Waarom is Schiphol de favoriete tankstop voor ieder vrachtvliegtuig op doorreis
in Europa en heel veel tussenstops voor internationale passagiersvluchten?
Waarom vindt de politiek het zo belangrijk dat Schiphol een internationale hub is, dit zorgt voor extreem veel extra tussenlandingen.
Waarom stoot een flinke startende jumbojet net zoveel emissies uit als 1 miljoen vrachtwagens die door je straat rijden?
Waarom moet Schiphol blijven groeien maar mag de burger binnenkort de openhaard niet aansteken?
Waarom zit er nauwelijks belasting op kerosine?
Waarom ligt er nog steeds geen plan voor een drijvend Schiphol in zee?
Verplaats deze bizare drukte naar de Noordzee en laat omwonenden weer ademen en slapen.
Schiphol kun je tijdelijk op drijvende pontons in de Markermeer en Maasvlakte uitbreiden totdat permanente infrastructuur in de Noordzee is aangelegd.
Een gigantische ringdijk op zee met twee drijvende vliegvelden erin, je kunt het zelfs laten draaien op de wind. Centrale terminal in het midden en maximaal gebruik van de landings en startbanen.

Flappie2006 | 19-02-19 | 02:54

Jetten zit al flink booking[dot]com af te grazen voor de mooiste dealtjes.

EUrofoob | 18-02-19 | 23:47

En hoezo economisch belang?
Een goedkoop tankstation en overstap plaats voor veel, heel veel toeristen en asielzoekers.
Taxfree shoppen doen ze ook nog even snel.
Daar hebben we dus ook niks aan.
De randstedeling moet straks naar Lelystad als ie wil vliegen.
Wij zuiderlingen gingen al liever naar bijvoorbeeld Eindhoven.
Schiphol? sluiten meteen.

Tilburgse bluf | 18-02-19 | 20:43

OK, ze geloven er zelf ook niet in. Moet ik dat dan wel doen?

Rest In Privacy | 18-02-19 | 19:12

Zou Jesse ook deze week het klimaat redden? Kijk volgende weer naar... Jesse en Jetten! (Tuut tuut poing poing)

BrokenTipi | 18-02-19 | 18:12

Opwarming van de aarde door CO2 is een grote leugen, al twee jaar achter elkaar koelt de aarde af. C02 is geen broeikas gas.

Mo het varken | 18-02-19 | 18:04

Nou, 'Natuur en Milieu, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Greenpeace', en met welk mandaat denken jullie dit land te kunnen regeren?

Datsun_Cherry | 18-02-19 | 17:39

Bij de afhaalchinees zie ik de klimaatgekkies ook altijd een plastic tasje nemen want ze zijn weer es vergeten om een eigen tas mee te nemen.

DitjaarkrijgikAOW | 18-02-19 | 16:11

quote:
tweederde van Nederland die tegen luchtvaartgroei is.
Unquote;

Schiphol is een beste hulpmotor voor de Nederlandse economie, en aangezien er groei komt lijkt het me niet dat 2/3 van de Nederlanders tegen verdere groei is.
Niet elke groeivlucht zit vol met NL'ers, maar laat wel zien dat er groei nodig is.
Tevens zet dit geen zoden aan de dijk m.b.t het klimaat, als Lelystad straks ook in de lucht is dan verplaatst men alleen maar de Co2 uitstoot.
Dus het stagneren van vluchten op Schiphol heeft wat dat betreft helemaal geen ene reet zin. De Europese vakantie bestemmingen worden dan vanuit Lelystad volbracht. (Als het allemaal doorgaat).

Spunta | 18-02-19 | 15:59

1 oplossing voor mensen in de Oostelijke provincies ( en voor de rest van weldenkend Nederland ), stem ze weg in maart. Minderheid in de 1e Kamer betekent voor de VVD samenwerking met ecotroep en dan gaat Lelystad niet door.
#LegZeLam en #StemZeWeg!

Graaisnaaiert | 18-02-19 | 14:10

CO2 reductie moet je ook niet proberen te bereiken door zaken te knijpen, maar door te innoveren.

RandyBiel | 18-02-19 | 13:29 | 1

En eens te gaan stoppen met (oer)bossen kappen, want die zetten co2 om in zuurstof.

JI-HAAT | 18-02-19 | 15:20

Ach de laatste stuiptrekkingen van Schiphol. Ze hadden 15 jaar geleden een visie moeten neerleggen voor de toekomst, en dan met name moeten anticiperen op bedreigingen als 1) groei plafond, 2) KLM en 3) steden met een interessante ligging voor hubs (Turkije). Dat is allemaal niet gedaan. Jammer maar helaas, next!

Sprinkhaan | 18-02-19 | 13:20 | 1

Nounou, heauheau, nu gaat u er vanuit dat wij in nederland mensen met visie aan het roer hebben staan. U draait toch al een aantal decennia mee, zou u ondertussen wel beter moeten weten. Het is in dit land namelijk hollen of stilstaan, hype achter hype achterna en maar 1 ding dat echt cruciaal is voor de boven ons gestelden, namelijk de rit uitzitten tot de volgende verLiezingen. Niets meer, niets minder.

Graaisnaaiert | 18-02-19 | 14:13

Artikelen intussen in (naïeve) kranten als Metro : "40 dagen zonder kaas".
Maar Schiphol mag gewoon groeien, hoor ! Geen probleem.

Nederlandop1 | 18-02-19 | 13:18

Ze zijn ineens bang geworden door die aankondigingen van Air France. Wel opvallend dat ze altijd als een blad van een boom om slaan als het bedrijfsleven iets vindt. Eind van de rit wil Air France toch Parijs het meest laten profiteren, dus het zal uiteindelijk geen lor uitmaken.

Watching the Wheels | 18-02-19 | 12:38

In het belang van wie was dit ook al weer?

kloopindeslootjijook | 18-02-19 | 12:33 | 2

De ijsberen.

Watching the Wheels | 18-02-19 | 12:39

@Watching the Wheels | 18-02-19 | 12:39:
Die vliegen niet over schiphol

kloopindeslootjijook | 18-02-19 | 12:49

zo zo zo zo zo... en hoe hebben wij gemeten dat 2/3 van de bevolking dit niet wil?

Aan mij is niks gevraagd..

DatInternetDingetje | 18-02-19 | 12:22 | 2

Nog nooit van het begrip 'steekproef' gehoord?
Wordt op de basisschool al uitgelegd. Nog even geduld dus voor jou.

RandyBiel | 18-02-19 | 13:33

Representatieve groep van 6 onbevooroordeelde GroenLinks stemmers, 3 VVD stemmers en 1 D66'er gevraagd. De laatste onthield zich van stemmen.

Dutchbeaurouge | 18-02-19 | 14:21

Bij ideologische utopisten schijnt alsmaar niet door te dringen dat de onophoudelijke bevolkingsgroei op deze aardkloot nu eenmaal niét samengaat met het niét uitbreiden van steden, niét verbreden van snelwegen, niét vergroten van vliegvelden,... en ga zo maar door. Dat allemaal niét willen is eigenlijk net zo onrealistisch als 1 liter vloeistof in een fles van 750 milliliter willen stoppen. Als je je echter van 250 milliliter vloeistof ontdoet kan het wél. Zo bezien zijn die utopisten het uitschot van je reinste hypocrisie. Vanuit de voorgaande redenering kan namelijk gesteld worden dat ze graag een gedeelte van de wereldbevolking geëlimineerd zien, onderwijl ze er zelf op lost blijven neuken dat het lieve lust is. Zo ziet u maar weer. In eerste instantie lijken hedendaagse (waan) ideeën heel nobel, maar met een snelle analyse blijkt dat we eigenlijk meteen weer zijn aanbeland in 1933.

Maak u overigens geen illusies. Wat namelijk óók gewoon doorgaat is dat jan de modale kutburger (u en ik) duizendmiljard klimaatgeld moeten gaan betalen. Voor ideologische utopisten is geld namelijk relatief, en moete en zullen hún ideeën onvoorwaardelijk doorgang vinden.

HypoPseudo | 18-02-19 | 12:07 | 4

@the namster | 18-02-19 | 12:17: En dan heb je zelfs twee opties.

jos verstoppen | 18-02-19 | 12:28

Ik zie de vloeistof naar Europa stromen en daar aardig toxisch in de bodem neerslaan, met alle gevolgen van dien voor de bestaande beplanting

arlen | 18-02-19 | 12:37

Milieuvriendelijke mensen zorgen meestal niet voor mensvriendelijke milieus.

Ad_Hoc | 18-02-19 | 13:24
▼ 1 antwoord verborgen

In de discussie over KLM, positie Elbers, en Marakesh heb ik D66 en GL al twee keer horen uitleggen hoe belangrijk Schiphol was voor de economie en banen. Dat is nu allemaal irrelevant als het om de groei van Schiphol gaat. In Den Haag denken ze werkelijk dat je down hebt. Greenpeace heeft nu hopelijk wel een directeur die om de hoek woont en de trein pakt.

arlen | 18-02-19 | 11:54

Geld moet rollen, de economie heeft grootschalige bouwprojecten nodig om de statistieken te laten pieken, dus hup, een nieuw Schiphol in zee, ongeveer zoals Bos Kalis dat deed in Dubai, meteen met hyperloops verbinden naar de grote steden, geen gezeik iedereen rijk.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-02-19 | 11:51 | 3

Doe er meteen een F1 circuit bij.

kloopindeslootjijook | 18-02-19 | 12:34

Boskalis samen met Van Oord. Maar inderdaad. Maak het nou maar in de zee. Al is dan de ligging niet handig te noemen. Maar dat is ie nu ook niet. Misschien in het midden van de Noordzee fuseren met heathrow. Hebben ze meteen weer iets om lekker over te kibbelen.

SerTheFun | 18-02-19 | 14:02

@SerTheFun | 18-02-19 | 14:02: hyperloop verbindinkjes en een landingswad.
Duinenrij gelijk ook even verdubbellen, kerosinetaks en Jettevakantietoeslag mogen het financieren, zo is er meerje meer natoer, drinkwaterduinen en lebensraum. Wir schaffen das!

willem n | 18-02-19 | 14:14

Daaruit blijkt maar weer dat vluchten overhevelen naar Lelystad een druppel op een gloeiende plaat is.
Komt nog bij dat in de nabij gelegen Oostvaardersplassen miljoenen ganzen wonen, die de sappige vliegveldweiden niet links laten liggen.
Dus binnenkort naast de reeën ook gans bij uw poelier.
Schiphol naar de Noordzee Zo snel mogelijk. HSL er heen en je haalt die Frambozen de wind uit de zeilen.

watergeus | 18-02-19 | 11:48

Dat hele schiphol staat boven de wet. Die trekken overal aan het langste eind, als vierde stad van dit land qua werkenden. De rest is voor de buhne. Het kartel van industrie, VNO/NCW en multinationals bepalen het beleid, niet de omwonende stemgerechtigden. Laa gaan.

Mammeloe | 18-02-19 | 11:37 | 2

Prima samengevat, het kartel vond dat het weer tijd was om een statement het land in te gooien en loopjongen (meisje) C. van Nieuwenhuizen (uiteraard VVD) moest dat maar gaan doen. Het is één van de duidelijkste statements van de afgelopen jaren, dat de nederlandse staat (voor 70% mede_eigenaar van Schiphol) gewoon schijt heeft aan het volk en overduidelijk aan het lijntje loopt van de werkelijke beslissing/beleidsmakers.

Alleen dat "Laa gaan" is nu weer jammer.

the namster | 18-02-19 | 12:09

Yep, als je daar woont kun je letterlijk en figuurlijk stikken, Zogenaamde "metingen" wijzen constant uit dat er niets aan de hand is.

Wienerschnitzel mit | 18-02-19 | 13:47

Dat wordt een fietsvakantie Robbie, is ook beter voor het mileu of is het miljeu.

oakmont | 18-02-19 | 11:26 | 1

het zal voor robot robbie de reetridder eerder een ritje met (en in ) zijn amerikaanse hoerensloep worden dan op de fiets.

vranac | 18-02-19 | 15:03

Dit wist ik al van te voren, en dit is vele malen slechter voor het milieu dan wat auto's en fabrieken tegenwoordig in het milieu loslaten. Maar de burger moet wel aan de warmtepomp. Ik zit in de trein in verband met een zakenreis, maar Schiphol moet groeien. Ik probeer echt een steentje bij te dragen (niet dat ik zonder meer geloof dat we het klimaat wel even gaan veranderen) door het milieu zo weinig mogelijk te belasten (lijkt me prima, los van alle overheidsgedram).

Wat is die Nederlandse overheid en politiek toch een hypocriet stel kruipers. Voordeel is wel dat er waarschijnlijk meer vluchten komen met mijn moederland (en ik bedoel hier verschillende steden).

ballenkraker | 18-02-19 | 11:26

Grappig om te lezen hoe snel de panelen hier socialistisch communistische trekken gaat vertonen. Weg met de elite! Hup voor het proletariaat!

Rest In Privacy | 18-02-19 | 11:11 | 6

@jos verstoppen | 18-02-19 | 11:24: ieder zijn vak.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 11:29

Complexe problemen uit je achtertuin verbannen met simpele oneliners. In de politiek noemen ze dat populisme

zeiksmurf | 18-02-19 | 11:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Afgezien van de zin of onzin van klimaatregelen, tekent de uitspraak van de minister de hypocrisie van dit kabinet. We moeten miljarden uitgeven aan zinloze maatregelen omdat het kabinet zich wil presenteren als het vooruitstrevende braafste jongetje van de klas. Maar als het zo uitkomt is het klimaat kenelijk relevant.

Hommel | 18-02-19 | 11:08 | 2

Snap nou toch dat het niet en nooit over klimaat gaat!! De klimaatgekte is een ontworpen religie, de religie is gebaseerd op berekeningen ahv modellen, de modellen kloppen aantoonbaar niet, maar als je dat hardop zegt ben je een ketter. De zittende macht gebruikt de religie als pressiemiddel om geld geld en geld op te eisen.

Een zich herhalende geschiedenis betekent niet dat dan de poppetjes ook weer de zelfde namen hebben, juist niet! De geschiedenis herhaalt zich, maar de poppetjes hebben nu heel andere namen. Vroeger hadden we een verzonnen god, nu een verzonnen klimaat.

We weten dat de modellen niet kloppen en vooral ook weten we dat de energie transitie volstrekt contra productief is! Maar als dat toegegeven wordt, geeft niemand er nog een cent voor.

De geschiedenis herhaalt zich, maar we tuinen er altijd weer in.

jos verstoppen | 18-02-19 | 11:33

It's all about the money my friend.

Wienerschnitzel mit | 18-02-19 | 13:49

"tweederde van Nederland die tegen luchtvaartgroei is"
Als die tweederde echt tegen luchtvaartgroei is, dan gaan ze toch minder vliegen? Of zit Nederland echt helemaal vol met Jetten-Tokkies, die tegen luchtvaart zijn, maar zelf wel iedere vakantie de wereld over willen?

Festen | 18-02-19 | 11:01 | 5

Nederlanders zijn de koningen van nimby én de ander moet het maar opknappen. Wellicht ook logisch op zo'n volgepakt oppervlaktetje.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 11:24

ja halloooo. als je ijsberen wilt kijken of de laatste zilverrug wilt spotten ga je toch niet roeien?

zeiksmurf | 18-02-19 | 11:55

Al 11 jaar niet gevlogen, vakantie is allang geen optie meer financieel, maar straks wel voor al die klimaat onzin betalen, en de mensen met de centjes kopen lekker hun klimaat zonde af met een vliegtaks... verknipt land.

MrsDoe | 18-02-19 | 12:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Economische belangen gaan niet voor klimaat belangen. Klimaat is een economisch belang.... Nog nooit was geld verdienen door windhandel zo makkelijk en winstgevend..... veel burgers slikken alle onzin over het klimaat redden dus een graai in elke beurs is het makkelijke gevolg. Al die vliegtuigen vlak boven je hoofd zal echter wat moeilijker gaan door geluidsoverlast wat de leefomgeving ernstig aantast. Daar komen protesten van. Is ook niet zo makkelijk weg te grinniken door Rutte.

dijkbewaker | 18-02-19 | 10:59 | 1

'Nog nooit was geld verdienen door windhandel zo makkelijk en winstgevend'

Zolang je je niet realiseert dat juist geld zelf de grootste windhandel is, kun je protesteren tot je een ons weegt en verandert er nog steeds niets.

jos verstoppen | 18-02-19 | 11:07

Schiphol schijnt een belangrijke motor van de Nederlandse economie te zijn. Als die vervelende Fransen dat van ons willen afpakken, is het land te klein. Dat is het toch al. De vliegtuigsector wordt ongemoeid gelaten: geen (extra) belasting op kerosine, geen maatregelen om de overkill aan Europese bestemmingen terug te dringen etc. Daar heb ik Klaver en Rosenmöller niet over horen praten. Ik wil best meehelpen aan een beter milieu (gebruik de auto nog maar heel weinig, eet minder vlees, scheidt het afval keurig), maar als je dan geconfronteerd met hogere belastingen werkt dat niet motiverend. Zoals vaker gezegd: aanpakken in Europees verband.

Mannes | 18-02-19 | 10:57

Schism's are gonna schis the m out of the schism.

Het wereldwijde schisma dus, tussen het feit dat de fossiele brandstoffen opraken en het wereldwijd nalaten van de redelijke belasting van de brandstoffen in de luchtvaart. Dat de fossiele brandstoffen (langzaam maar zeker) opraken kun je natuurlijk niet aan de grote klok hangen als overheid: voor je het weet gaan burgers vrijelijk speculeren in de olie. Dat laatste is overigens geen slecht idee; olie blijft voorlopig nog wel even hard nodig om de mensheid aan de gang te houden.

Boris Poepnagel | 18-02-19 | 10:54

We hebben er nu niets aan, maar de eerste brandstofvrij ionisatie vliegtuigmotor, heeft al gevlogen.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 10:53 | 3

Een modelletje van een paar gram, inderdaad.

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 10:54

Ik vond het al knap dat men het uitgevonden heeft en dat het daadwerkelijk werkt.
Van de Wright broers tot de Boeing 777.
Nu nog een paar gram, over een jaar of wat hopelijk tonnen.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 10:58

@Ce ca! | 18-02-19 | 10:58: Voor zover ik weet is elektrische voorstuwing in de lucht helemaal niet zo'n probleem. Er is geen enkele reden waarom je propellors niet elektrisch zou kunnen aandrijven, en ook de compressor van een high bypass straalmotor vervangen door een elektromotor lijkt niet onmogelijk. Het probleem is voldoende elektriciteit meenemen, accu's zijn nu eenmaal zwaar, en dat lost een ion motor niet op voor zover ik het kan zien.

potsenmakkert | 18-02-19 | 17:21

''Het klimaat
schiet er niks mee op als mensen vanuit
Duitsland en België vertrekken,zegt ze''

Misschien moeten we dan helemaal niet vertrekken?Dat is het enige dat helpt voor het milieu.
Maar het is dezelfde logica als van Rob Jetten .Als hij wordt aangesproken op zijn vliegfrequentie ,zegt hij doodleuk ,''en daarom is het goed dat er een vliegheffing komt '' Hij gaat dus niet minder vliegen.Alsof die vliegheffing het milieu reinigt.De stompzinnige kreeg het nog voor elkaar dat de simpele verslaggever hem niet eens de eenvoudige vraag stelde ''Maar u kunt toch ook minder gaan vliegen?''

pga | 18-02-19 | 10:46 | 2

Met heffingen alleen gaat er niet minder co2 komen natuurlijk.
Lijkt een beetje op onze "groene stroom", we kopen groen-certificaten van landen die wel groene stroom opwekken zodat wij vieze stroom mogen maken. Ofwel, het is rondpompen van geld maar het klimaat schiet er geen reet mee op.

De echte keuze wordt maar vooruitgeschoven: We moeten gewoon minder gaan consumeren aan spullen en energie. Dat is eng, want op groei is onze economie gefundeerd. Dat loslaten is een zaak waar geen enkele politicus zich aan wil branden. En dus, gebeurt er voorlopig nog niets fundamenteels aan het klimaat.

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 10:52

Het is dan ook niet de bedoeling dat ‘mensen minder gaan vliegen’, maar dat ‘minder mensen gaan vliegen’. Jetten en rest van D’66-elite vliegt geen kilometer minder en de milieuwinst wordt alleen gehaald uit het feit dat de lagere inkomensgroepen helemaal niet meer vliegen.

raskol | 18-02-19 | 10:56

@Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 10:23: zie mijn reactie hieronder...

de opwarming wordt veroorzaakt doordat de lucht alsmaar schoner wordt met minder roetdeeltjes en minder fijnstof.
Hierdoor bereiken de zonnestralen ongehinderd en warmer het aardoppervlak.
Je kunt duidelijk voelen dat de zonnestralen nu in februari een stuk warmer zijn dan 10 of 40 jaar geleden.
Hoe meer we doen wat Parijs wil--> hoe warmer het hier wordt.

Dit heeft met CO-2 niets te maken... kan voorspellen dat over 10 en 20 jaar de zon nog krachtiger is als nu.
De milieumensen vernietigen de aarde en zichzelf.

sociaal_econoom | 18-02-19 | 10:38 | 11

Overigens heeft dit misverstand volgens de mythologie Icarus het leven gekost...... maar het is een mooi verhaal.

piloot47 | 18-02-19 | 11:19

@Boris Poepnagel | 18-02-19 | 11:03:
Dat is de theorie. Die voorspelt inderdaad meer waterdamp, omdat meer CO2 een kleine opwarming betekent en dus iets meer verdamping en de iets warmere atmosfeer een grotere opnamecapaciteit heeft, dus dat de luchtvochtigheid stijgt dus nog warmer wordt, met name in de hogere troposfeer. Dat is het theoretische model. Maar wat zeggen de metingen? De luchtvochtigheid daalt en de theoretische hotspot is er niet.
friendsofscience.org/assets/documents...
De alarmisten hebben weer allerlei smoesjes bedacht om te kunnen beweren dat het toch allemaal menselijk CO2 is en dat de metingen de theorie wel bewijzen.

Enfin, neemt niet weg dat @sociaal_econoom ongelofelijk uit z’n nek lult en geen idee heeft waar hij over praat. Dit idiote verhaaltje van “schonere lucht” herhaalt hij ook elke keer weer. Onverbeterlijk... mooi laten lullen.

Stormageddon | 18-02-19 | 13:33

@sociaal_econoom
Fijnstof is een relatief lokaal verschijnsel. Hoe dacht je er mee de global warming te verklaren in gebieden waar nauwelijks fijnstof is?

RandyBiel | 18-02-19 | 13:47
▼ 8 antwoorden verborgen

De klimaatgekte is vooral een socialistisch feestje voor herverdeling van kapitaal zoals gewoonlijk. Gesteund door multinationals die geld ruiken. En iedereen trapt er in. Praat mensen aan dat ze een probleem hebben en bied gelijk de oplossing.
De parallelen met religie zijn er. Je hebt een probleem, "zonde". Geef ons geld en god vind het weer goed. Dat is precies hetzelfde principe.

IkWilOokWatZeggen | 18-02-19 | 10:37 | 11

@Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 15:53:
Scafatti is van 2017. Maar er zijn veel meer hele recente studies die een veel lagere CO2 sensitiviteit laten zien. En een bevinding van 2014 is een stuk recenter dan de 19e eeuwse artikelen van Fourier en Arrhenius waar 99% van de alarmisten zich nog steeds op baseert. Het is een beetje een idioot argument. Nou ja, een beetje... Het is alsof je zegt dat relativiteit bullshit is omdat het in 1905 is beschreven. Dat is krankzinnig.
Maar goed... hiero, een opsomming van recent werk.
notrickszone.com/50-papers-low-sensiti...
www.climatedepot.com/2017/05/01/mit-cl...

En wat zit er achter? Heel simpel: het geloof klimaatverandering door menselijk handelen en het geloof dat je dat menselijk handelen kunt reguleren, betekent niet alleen dat het heel veel kost, en dat het ten koste gaat van allerlei andere zaken waar je dat geld kan besteden, die aantoonbaar veel nuttiger zijn voor verbeteren van de wereld en de toekomst van de mensheid (Lomborg heeft dat al vaak berekend.) Dat is op zich al kwalijk genoeg.

Maar wat het grote gevaar is dat mensen, regio’s en landen hun vrijheid en autonomie opgeven om een kudde eenhoorns na te jagen of om een wereldwijde regenboogverzamelmachine te bouwen, omdat dat nu eenmaal is afgesproken door VN diplomaten en vastgelegd in VN verdragen.
Wat je ziet is dat al het mooie idealistische gelul bij de VN COP conferenties en de doelen vastgelegd door mensen aan de klimaattafels in de harde praktijk over de schutting over gegooid naar de laagste bestuursorganen, zonder dat die er op kunnen sturen. Dat is geen democratie van onderop, maar dicatatuur van bovenaf.
tpo.nl/column/syp-wynia-burgers-staan...
Wat zit erachter? Dat het hele piramidespelletje is opgezet om buiten elke democratische controle om en zonder verantwoording te hoeven afleggen aan wie dan ook, vele miljarden kunnen worden geroofd. Wat onherstelbaar beschadigd raakt is vertrouwen in democratische beginselen en de betrouwbaarheid van democratisch bestuur en de wat ook beschadigd raakt is de individuele vrijheid waarop dat bestuur is gegrondvest.

Wat je ziet gebeuren, en waar ook Vaclav Klaus op wijst, is de lange mars door de instituties van de klimaatreligieuzen en dat leidt onherroepelijk tot totalitarisme. Loopt nooit goed af. En useful idiots van het eerste uur gaan als eerste tegen de muur. Jij dus. Dat was bij de fascisten zo, bij de communisten, en bij alle andere totalitaire ideologieën idem.
www.youtube.com/watch?v=_sbo8Ods8M0

Stormageddon | 18-02-19 | 16:48

@Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 16:06:
Huiswerk? Een nieuwsberichtje over een studie Cheng et al. die ik niet kan lezen, is geen huiswerk. Maar goed... ik heb ‘m gevonden. www.preventionweb.net/files/63252_630...
Ben niet erg onder de indruk, want het is een model. Geen nieuwe data, geen nieuwe metingen, maar een nieuwe uitkomst van een model op basis gehomogeniseerde oudere data, gehomogeniseerd door een eerder werk van Cheng zelf. Een beetje wat Mann en Jones hebben gedaan met temperatuur.

Stormageddon | 18-02-19 | 17:20
▼ 8 antwoorden verborgen

Zo lang er hier geklaagd wordt over wat de overheid allemaal de soep in laat lopen en tegelijkertijd de gele hesjes als kwaad worden gezien, kan iedere overheid lekker blijven doen wat ze maar wil. Als ik dan zeg dat ik FvD ben geworden moet ik eerst allerlei kolder ontzenuwen en wordt daarna nog steeds argwanend bekeken. Mij kan het inmiddels geen reet meer schelen. Zo lang de boel niet helemaal in mekaar dondert, zal ik nog steeds warm kunnen douchen en biologisch eten kunnen betalen, en ook hoef ik ook niet dagelijks de file. Mensen zoek het maar lekker uit allemaal als je het toch niet met elkaar eens kunt worden. Wel jammer voor je als je de verwarming en fatsoenlijk vreten niet meer kunt betalen.

jos verstoppen | 18-02-19 | 10:26 | 2

UIt de serie: Het kan mij geen reet schelen dus ik stem FvD.

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 10:44

Nee uit de serie: al kan ik het mij permitteren anders te stemmen, stem ik FvD omdat ik wil dat anderen het ook goed kunnen hebben. Echter altijd zal er weer iemand opduiken die daar iets over te zeiken zal hebben.

jos verstoppen | 18-02-19 | 11:00

De opwarming komt doordat de lucht nu schoner is met MINDER roetdeeltjes en fijnstof.
Hierdoor bereiken de zonnestralen ongehinderd en warmer het aardoppervlak.
Je kunt duidelijk voelen dat de zonnestralen nu in februari veel warmer zijn dan 10 of 40 jaar geleden.

Hoe meer we doen wat Parijs wil - hoe warmer het hier wordt.

sociaal_econoom | 18-02-19 | 10:26 | 6

Triest. Ik word soms werkelijk moedeloos van deze ultieme domheid.

Dutchbeaurouge | 18-02-19 | 10:45

donkieshot | 18-02-19 | 10:52

True. Dank voor het tonen van de positieve kant. Ik keek even in een peilloos diepe, donkere krocht van domme, onbuigzame onwetendheid. Er is inderdaad ook een reden dat dit moet bestaan, en ik vind het geven van een slecht voorbeeld dan nog enig nut hebben. Plus dat ik er rode vlekken van in mijn nek krijg maar of dat nou een voordeel is, daar twijfel ik nog aan.

Dutchbeaurouge | 18-02-19 | 11:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Overigens maakte FvD gisteren een fout door Otten af te vaardigen naar een verkiezingsdebatje op WNL, werd vakkundig afgemaakt door Jorritsma.

Uw Verzekeringsadvis | 18-02-19 | 10:25 | 5

Het was hemeltergend te zien hoe de kartelisten de FvD-er aanvlogen als hij aan het woord was. Met dat wijf van de BouwBV voorop. Wat een vertoning!

JohannesdenDoper | 18-02-19 | 11:47

@JohannesdenDoper | 18-02-19 | 11:47: Dat hadden ze kunnen weten, hij kon er gewoonweg niet tegen op, eerlijk is eerlijk hij mist de figuurlijke zwaarte.

Uw Verzekeringsadvis | 18-02-19 | 12:38
▼ 2 antwoorden verborgen

2e derde van Nederland tegen ? IK GELOOF DAAR NIETS VAN!,volgens mij is het andersom!

The Concierge | 18-02-19 | 10:23 | 1

De cijfers zijn uit den linkse duim gezogen, verreweg de meeste mensen in Nl vinden het prima.

donkieshot | 18-02-19 | 10:58

Ik lees dat mevrouw Van Nieuwenhuizen 'op ramkoers ligt met het klimaat'.
So heeee...... dat gaat haar opbreken. Het klimaat moet je nooit tegen je krijgen.

piloot47 | 18-02-19 | 10:22

@Solar66 - klopt helemaal...

CO-2 past in de cyclus op aarde waarbij bomen en planten CO-2 nodig hebben en dit omzetten in ZUURSTOF voor mens en dier.
Zonder CO-2 gaan bomen en planten dood en vervolgens ook de dieren en mensen.
Dit leerden wij vroeger op school--> nu leren de kinderen op school ''klimaatspijbelen'' met als doelstelling dat de CO-2 uitstoot naar nul gaat.
Hoe dom en onverantwoord kun je zijn?

sociaal_econoom | 18-02-19 | 10:15 | 6

Planten zetten het om maar bij het verrotten komt de CO2 weer terug het milieu in. Simpel gezegd een soort CO2 batterij.
Vandaar dat ze biomassa CO2 neutraal noemen. Het is allemaal wat gecompliceerder dan zwart wit.
Overigens is de economie volgens het kartel belangrijker dan het klimaat. Dus ik neem hun doelstellingen aangaande het klimaat niet helemaal serieus.
Vraag je eens af waarom in bepaalde delen van de wereld zoveel nageslacht wordt voortgebracht en bedenk daar een oplossing voor.

Promedio | 18-02-19 | 10:31

Het gaat niet om co2, maar om teveel co2.

zeeman73 | 18-02-19 | 10:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat zal hem leren, Ff kijken of hij nou eindelijk die irritante eeuwige rot “smile” van z’n smoelwerk krijgt. U weet wie ik bedoel.

Datgingniegoed | 18-02-19 | 10:10

De groei van Schiphol heeft de bevolking zelf in de hand. Gewoon minder vliegen. Misschien kunnen die bezorgde schoolkinderen daar een voorbeeld in geven. Toen ik zo jong was, was het heel bijzonder als iemand in Amerika was geweest. Nu moet je voor je 20ste minstens een maal rond de Wereld gevlogen hebben.

watazooi | 18-02-19 | 10:09 | 3

Die spijbelkinderen hebben het niet voor niets over dat de volwassenen dit en de volwassen dat moeten doen. Maar zelf hoeven ze niets.

2voor12 | 18-02-19 | 10:12

De liegende VVD heeft het over Schiphol 'doorvoerhaven'. Dus veel herrie en vervuiling voor wat start en land opbrengsten voor de diepe zakken van de vriendjes van de VVD.
Voor de vakansie moet je maar naar plepsluchthaven Lelystad.
VVD maatregelen zijn nooit maar dan ook nooit in het voordeel van de gewone burger. Nooit geweest en zal nooit zo zijn.
#stemzeweg

oplichter | 18-02-19 | 10:15

Volgens de minister heeft de groei geen invloed op de CO2, want als we hier niet vliegen gebeurt het elders toch wel. Mooi argument om het hele klimaatakkoord voor NL dan ook maar weg te gooien, want wat we hier besparen gaat elders ook vrolijk de lucht in. Maar dat vindt men dan weer niet. De overheid is tegenwoordig niet meer erg coherent in hun leugens. Men gebruikt gewoon de teksten van de lobbyclubs.

Schmalz | 18-02-19 | 10:06 | 2

Zegt de minister dat?
Dan mag de minster weg.

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 10:24

Precies de VVD liegt de hele boel bij elkaar. Als de belastingen voor de burger maar omhoog kunnen. Dat is de enige ware doelstelling van de VVD.

oplichter | 18-02-19 | 10:38

Haha lekker dan, dus we hoeven ook geen groene energie op te wekken als in de buurlanden kolencentrales open blijven.. etc etc
---
De groei van Schiphol ziet Van Nieuwenhuizen niet als bedreiging voor de klimaatdoelstellingen. "Het heeft geen zin om in je ­eigen land een bedrijfstak de nek om te draaien, om vervolgens te zien dat mensen vanuit België of Duitsland vertrekken. Daar schiet je voor het klimaat niets mee op."

Mathijs2017 | 18-02-19 | 10:06 | 2

Ze overlast en fijnstof ben je dan wel kwijt. Kom mensen, het is een laagwaardige, overlastgevend industrie die helemaal niet zoveel oplevert. Laat ze maar lekker in Duitsland landen.

du Roi Soleil | 18-02-19 | 10:13

Ja prachtig he. En Buma zat met droge ogen te verkondigen dat als wij geen brandstof gestookte auto's meer mogen hebben, we die dingen dan gewoon aan Duitsland kunnen verkopen. Men spreekt zichzelf aan de lopende band tegen, het begint werkelijk lachwekkend te worden.

Dutchbeaurouge | 18-02-19 | 10:14

Hyperloopjesverbinding naar het vrachtvluchtvliegveld, te betalen met kerosinetax. Duinenrij verdubbelen te financierenmet Jettecenten (recreatietoeslag op vliegen).
Maak zulke geldstroom zichtbaar en de kiezer heeft er begrip voor.
Levert ook nog eens heel wat baantjes op.

willem n | 18-02-19 | 10:03 | 1

Vrachtvluchtvliegveldeiland als in een landingswad

willem n | 18-02-19 | 10:49

De klimaatmaffia is hypocriet, als er geld opgehaald kan worden bij de burger is CO2 de grote vijand van het volk. Als er geld gehaald kan worden door de industrie en het bedrijfsleven dan is CO2 ineens een noodzakelijk offer voor de economie. Ziet u de dualiteit? CO2 is niets anders dan een voedingsstof voor planten en er zit slechts 0,039% in onze atmosfeer! Kortom de planten stikken zowat en kunnen wel wat meer CO2 gebruiken. Kom op voor de planten, laat ze niet stikken, koopt die diesel, vlieg naar Timboektoe, stook de houtkachel lekker hoog op. Stem tegen de veganistische agenda, de werkelijke vijand van onze groene vrienden (de plantjes).

Solar666 | 18-02-19 | 10:03 | 1

Ja dit is in een notedop het probleem met de klimaatmaatregelen.

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 10:25

"op Schiphol ruimte komt voor intercontinentale vluchten en vrachtvluchten"
Belastingvrije doorvoer met veel geluid en milieu overlast.
Terwijl jij straks niet meer op gas mag koken.
Wat een liegende ratten zijn die politici toch.
#stemzeweg

oplichter | 18-02-19 | 10:01 | 2

België en Duitsland blijven WEL het schone aardgas gebruiken.
In België zijn ze blij dat 75% nu aardgas gebruikt--> in plaats van stookolie (mazoet) en steenkool.
Den Haag gaat stoppen met het schone aardgas - waardoor wij dadelijk vervuilende houtkachels gaan aanschaffen met hout en briketten.

sociaal_econoom | 18-02-19 | 10:07

Het is ongelooflijk dat jonge gasten als Rob Jetten (31) en Jesse Klaver (32) - die nog nooit in het bedrijfsleven hebben gewerkt... hier de baas kunnen spelen.
Als ik in de Tweede Kamer zat, dan liet ik ze alle hoeken van de Kamer zien - inclusief Mark Rutte (52), hij is duidelijk de zwakste premier zonder zakelijk inzicht die we ooit gehad hebben.

sociaal_econoom | 18-02-19 | 10:00 | 1

Waarom zit je dan nog niet in de Kamer, als jij het beter kan? Als ik je tegels lees denk ik dat je een erg betrokken persoon bent. Oude stempel, een man een man, een woord een woord. Ben je ook (lokaal) politiek actief?

Diotima | 18-02-19 | 10:03

"Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is daar duidelijk over. ‘Anders mis je gewoon de boot.’" De metafoor die gekozen wordt.. welvaren door te vliegen ? Het blijft een onsamenhangend en tegenstrijdig verhaal dat klimaatbeleid. En dan vinden ze het gek dat de burger 0,00 geïnspireerd wordt.

suscrofa | 18-02-19 | 09:59

'' De groei is volgens de minister niet in
strijd met de klimaatdoelen.Het klimaat
schiet er niks mee op als mensen vanuit
Duitsland en België vertrekken,zegt ze.''

Cora lacht zich net als Rutte ook al zo dom overal doorheen blijkt uit interview .
Op zo'n manier kun je alle beperkingen op vliegverkeer wereldwijd dus weigeren .
Wat zijn het toch een opportunisten bij de VVD .Dat liegen en dat gedraai.
Maar de wegenbelasting gaat v.a. 2021 wel met vele tientallen euro's per jaar omhoog.

pga | 18-02-19 | 09:58 | 3

Maar Nederland dient toch het voortouw te nemen en als ze gewezen worden op de omstandigheid dat het niet uitmaakt dat Nederland zulke absurde maatregelen neemt omdat over de grenzen een veelvoud geproduceerd blijft worden van co2 etc. wordt dat weggewuifd.

BBmetR | 18-02-19 | 10:07

Schiphol krijgt onnidge vliegbewegingen voor haar kiezen vanwege nutteloze overstappers en u moet de bijbehorende extra CO2-uitstoot compenseren door een warmtepomp te kopen van 20k euro.

2voor12 | 18-02-19 | 10:09

Een overstaphub kan makkelijk in de noordzee. Of in het ijselmeer ofzo. Verbind alle waddeneilanden als taxibaan ofzo. Die overstappen leveren alleen bij aan start- en landingsrechten.

boerk | 18-02-19 | 10:25

Waarom moet Schiphol zo nodig een overstap-hub zijn? Het levert niets op behalve extra landingen en opstijgingen die overlast geven. De passagiers besteden hier niets. Nog afgezien van het feit dat de rest van het land moet bloeden voor de CO2-uitstoot.

2voor12 | 18-02-19 | 09:56 | 1

Het levert per vlucht net een paar euro op. En voor duizenden mensen overladt

du Roi Soleil | 18-02-19 | 10:30

Luchthavens zijn subsidieslurpers, geen banenmotoren. Jammer hoe Europese landen zich tegen elkaar laten uitspelen.
Het is zo simpel en iedereen weet het eigenlijk al lang: belast kerosine met hetzelfde tarief in heel de EU en steun met dat geld de spoorwegen.

Diotima | 18-02-19 | 09:53 | 3

precies. U begrijpt het.

zeiksmurf | 18-02-19 | 10:03

Gewoon sluiten. En dan verbaasd zijn over de consequenties.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 10:30

Schiphol en niet groeien. Zijn er echt nog mensen die dat geloven!? Hoe goedgelovig ben je dan!? Er is maar een ding zeker, je gaat een keer dood en politici liegen, allemaal.

PijlVader | 18-02-19 | 09:50

De EU = Frankrijk & Duitsland hebben Ons bezet en maken Ons kapot.
Visserij hebben ze op de korrel, nou bouw dan maar een luchthaven in Zee voor Vliegtuigen die op water kunnen landen, hoeven al die dure vierkante meters grond in Nederland niet door de lobbyisten = huidige plucheklevers met die ettur ingepikt te worden.
Hoppa nog meer Kerosine CO2 op Nederland, lang leven VVDD66+schijtheilige partijtjes.

Theo-Pim-Riv | 18-02-19 | 09:47 | 1

Eerst dan nog even langdurig de bodem van schiphol saneren,een oude gasfabrieklocatie is er niks bij.

steekmug | 18-02-19 | 10:04

Aan welke klimaattafel was dit ook al weer besloten? www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/... Je zou bijna gaan denken dat dat akkoord van 1 biljoen volksverlakkende doorgestoken kaart is. Bijna.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 09:47

@Theo-Pim-Riv | 18-02-19 | 09:30:
de beelden van Wilders zijn gemaakt in 1991 - toen we nog geen euro en een groot EU hadden.
Na de Val van de Muur in oktober 1989 hebben de machthebbers in Brussel besloten--> de EEG van 9 lidstaten uit te breiden met de landen van de Oostblok.
Toen is de terugval van West-Europa en Nederland begonnen - samen met de extreme klimaateisen en oneindige instroom van migranten uit Afrika en moslimlanden gaat het nu nog sneller.
Rutte III met D66 en GroenLinks is het ergste wat we na 1991 hebben.
Het CDA en de ChristenUnie doen hier volop aan mee.

sociaal_econoom | 18-02-19 | 09:46 | 2

Wat ben je ook een totaalmalloot. Wat heeft Groenlinks er nu weer mee te maken. Die hebben nog NOOIT in een regering gezeten Echt, die obsessies met linkse partijen van jullie rechtstokkies is lachwekkend. In Nederland is het vrijwel altijd rechts dat aan de macht is.
nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_kab...
De twee partijen die het meest regeren is VVD met CDA(incl voorgangers)

* Il Principe * | 18-02-19 | 10:18

@* Il Principe * | 18-02-19 | 10:18:
Moet maar eens in Amsterdam gaan kijken.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 10:25

Vandaag twee berichten waarbij ik dacht: Dit gaat nooit serieus iets worden met die co2 reductie. Dit bericht was de eerste en de tweede was deze:
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2272434-als-...

Ik begrijp die klimaatspijbelaars wel. Grote woorden van regeringsleiders maar ECHT iets doen, ho maar. UIteindelijk wint korte-termijn economie het van de idealen, mag de jeugd van nu het later allemaal gaan corrigeren.

Sowieso twee wereldleiders hebben schijt aan het klimaat: Trump en Poetin en ik vermoed dat Xi te druk is met het onder permanente controle brengen van zijn volk. De co2-uitstoot is vorig jaar toegenomen wereldwijd en wij als NL bungelen ergens onderaan in Europa waar het gaat om werkelijke groene energie-productie.

Maar zo met Schiphol erbij als graadmeter hoe serieus als die mooie woorden zijn, blijken die klimaatdoelstellingen een grote cynische grap.

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 09:44 | 6

In het artikel van de NOS een belangwekkende zinsnede :
'Het gevecht tegen de kolenmijnen lijkt kansloos. Rusland ziet zijn kolenexport, naar Europa en Azië, nog altijd stijgen en verwacht dat dat zo blijft'.
Toch vreemd gezien het gegeven dat in de EU alle kolencentrales dicht moeten en we met z'n allen aan een warmtepomp dienen te gaan hangen.
Waar gaan die kolen dan naar toe?

BBmetR | 18-02-19 | 09:58

@BBmetR | 18-02-19 | 09:58:
Nou ja DAAR zit de enige "shimmer of hope" dan ook. Als wij die kolen niet meer gaan gebruiken, hoeft Rusland ze niet te ontginnen. Dat is jammer voor Poetin, want zijn land drijft op export van fossiele brandstoffen (dus logisch dat klimaat hem niets kan schelen) dus inzetten op een leven zonder steenkool zou alvast iets zijn.

Maar als ondertussen Schiphol mag doorgroeien, ja waar zijn we dan mee bezig?

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 10:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk eerder dat Schiphol (KLM intercontinentaal) grotendeels naar Parijs verhuist. Op drie baantjes aan de oostkant na. Voor vluchten tot aan de Canaries. En wat cargo. De grond is duur, de woningnood hoog. Nederland is nog steeds niet vol en de Fransen kun je vertrouwen...

squadra | 18-02-19 | 09:42

"Henk Otten (FvD) verkozen tot winnaar lijsttrekkersdebat WNL Op Zondag"

Hij kreeg in totaal 1.444 stemmen, goed voor 60,8 procent.Mei Li Vos werd tweede in de verkiezing. Zij kreeg 223 stemmen, goed voor 9,4 procent. De derde plaats was er voor D66. Annelien Bredenoord kreeg 211 stemmen (8,9 procent). GroenLinks (202), CDA (151) en VVD (144) kregen allemaal minder stemmen na hun optreden in WNL Op Zondag.
wnl.tv/2019/02/18/henk-otten-winnaar-...

AntonJensen | 18-02-19 | 09:39 | 1

Gisteren was het vijftien graden, maar wat is uw punt?

Dr. Blechtrummel | 18-02-19 | 09:45

Wel lachen dat klimaat verhaal. Brood en spelen is een soort van nootjes en een klucht geworden. Entertainment.

Mark_D_NL | 18-02-19 | 09:35 | 1

Politiek is Liegen met een hoofdletter door die E t t u r geworden.

Theo-Pim-Riv | 18-02-19 | 09:37

.. klimaat is net als de EU toch voornamelijk een ding waarmee de gewone burger de arm op de rug gedraaid wordt en een levensbelangrijke noodzaak tot betalen van steeds meer belastingen wordt aangepraat.
Zodra iedereen gewoon 80 procent belastingen betaald en de EUro nog veel minder waard wordt, bij gelijkblijven van inkomens, dan gaat Schiphol vanzelf dicht. Dan gaat alles dicht op den duur.
Behalve de EU en Den Haag.

Jan Passant mk2 | 18-02-19 | 09:33

Zie hier dus de reden waarom ik schijt heb aan het milieu-gezeur. Krom liggen om CO2 terug te dringen. Maar Schiphol mag blijven groeien. Want economie, want concurrentie met buitenland. Waarom zou ik met koud water douchen; mijn kleren wassen op 30 graden; met 2 truien in huis rondlopen. Up yours !!!!!!

loser | 18-02-19 | 09:30 | 2

Waarom denk je dat Amsterdam en omgeving zo interessant wordt gevonden door internationale bedrijven? Heeft Schiphol natuurlijk niets mee te maken.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 09:30

Poen, poen, poen, poen.
Geld dus. Dat geeft altijd de doorslag bij de VVD. Ongeacht de andere gevolgen.
Want ditzelfde argument wordt al 50 jaar lang gehanteerd.

Schadenfreude | 18-02-19 | 09:30 | 2

Juist. de VVD hangt uitsluitend de groene jongen uit vanwege stemmen en poen wat er weer aan de groene hype verdiend kan worden.

AntonJensen | 18-02-19 | 09:37

Vereniging Voor Doekoe.

Kanarie_Geil | 18-02-19 | 09:43

Ik ben sowieso overal tegen. Maakt niet uit wat. Jij noemt wat en vraagt wat ik er van vind. Dan zeg ik dat ik tegen ben.
Ik ben tegen groei van Schiphol.
Ik ben sowieso tegen Schiphol überhaupt.
Ik ben tegen Error Jetten ,
tegen Yasser, ja daar ben ik echt heul errug tegen,
tegen klimaathysterie,
tegen CO2,
tegen pulsvisserij,
tegen de EU,
tegen migranten,
tegen Brexit,
tegen warmtepompen,
tegen Denk,
tegen Openbaar vervoer,
tegen buitenlanders,
tegen binnenlanders van onder de grote rivieren,
tegen Amsterdammers vooral Amsterdammers, daar ben ik echt zo gruwelijk tegen, dat wil je niet weten,
ik ben ook heel erg tegen Turken,
maar nog meer tegen Marokkanen, daar ben ik echt vreselijk tegen.
Amerikanen, Italianen, Surinamers, Arabieren Antillianen, daar ben ik ook vur- schri-kul-luk tegen,
tegen honden en katten, bah, wat ben ik daar tegen,
tegen auto's, behalve dan de mijne natuurlijk,
tegen macrobiotische voedingswaren,
tegen biologische landbouw,
tegen bio-industrie,
tegen weer-een-kutkabinet van Rutte zoveel,
tegen FC Groningen, vooral sinds gisteren, altijd wat daarom met dat FC Groningen, daarom ben ik daar tegen,
tegen Duitsland Oostenrijk Spanje Frankrijk Zwitserland en België, ik ga daar met de grootst mogelijke tegenzin naar toe als ik op vakantie moet met mijn vrouw,
tegen slecht weer,
tegen de klok,
tegendraads,
tegenwoordig.

Als er ooit een Tegenpartij komt, ga ik daar op stemmen, dat lijkt me wel wat iets.

Heppie-even-voor-mij | 18-02-19 | 09:27 | 8

Ik ben tegen mensen die overal tegen zijn...

Kanarie_Geil | 18-02-19 | 09:52

@bigstone | 18-02-19 | 09:49: Gefeliciteerd man/vrouw/*, nog maar tien jaar, dan mag je met pensioen, je organen inleveren en geen medische zorg meer en als Groen Linksch nog meer te zeggen krijgt, op naar het oploszwembad voor ouderen, badmeester hun erelid VVDgraaf.

Theo-Pim-Riv | 18-02-19 | 09:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Het vliegen wordt vanzelf minder... de gewone mensen hebben dadelijk door de dure klimaatplannen van Rutte III en door de hoger wordende uitgaven voor migratie--> geen geld meer om te vliegen of auto te rijden.

sociaal_econoom | 18-02-19 | 09:25

Schiphol II bouwen in de Markermeer en eventueel samenvoegen met Lelystad Airport, veel goedkoper dan op zee en sneller te realiseren. Er is richting noord een groot traject waar kan worden gevlogen met een amper geluidsoverlast.

Crusher | 18-02-19 | 09:23 | 2

de wind komt meestal uit ZW

Sgt. Pepper Spray | 18-02-19 | 09:27

Noodverbandje. Je legt hiermee ook Amsterdam op slot en dat is pas echt duur.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 09:28

Het is mogelijk een toezegging aan AF-KLM om Pieter Elbers aan het roer te houden. Want tja KLM is cultureel bezit in NL en moet worden behouden. Kosten wat het kost ook al is het kortzichtig.
Schiphol kan prima krimpen als we nu zorgen dat de vakantievluchten allemaal via Dusseldorf gaan lopen. Rob Jetten woont dichter bij Dusseldorf dan bij Schiphol. Zorg dat de internationale hub wordt afgebouwd want alleen mensen die werkelijk als bestemming NL hebben zijn interessant. Investeer in kwaliteit en niet in kwantiteit.

Geen krokodillentranen graag.

kees de short | 18-02-19 | 09:21 | 4

De EU = Duitsland & Frankrijk.
Nederland zwicht in de wurggreep van de EU.
Schiphol zal en moet groeien = Frankrijk.
Puls visserij moet kapot = Frankrijk.
De echte Nederlandse cultuur moet kapot = EU.
Nederland mag niet meer Groot Worden en moet islamiseren = EU.
Nederland is al verkocht met pensioengelden als fooi aan de EU = Rutte.
Nederlanders moeten werken tot en met hun zeventigste en dan organen aan D66 en huis aan GroenLinks.
Nederland moet of IS kapot.
Droom maar verder, maar we hebben de Beelden nog.
www.youtube.com/watch?v=erdtJ2m8H4w

Theo-Pim-Riv | 18-02-19 | 09:30

@Muxje | 18-02-19 | 09:27: Die chinezen blijven wel komen hoor. Maak NL weer wat exclusiever in plaats van in de uitverkoop zetten.

kees de short | 18-02-19 | 09:49

Helemaal eens. Ook belachelijk om miljoenen mensen met extreme overlast te confronteren om 1 man zijn baantje te laten behouden.

du Roi Soleil | 18-02-19 | 10:23
▼ 1 antwoord verborgen

D66 en GroenLinks--> meer geld voor klimaat en meer geld voor migranten.

Als je dit wilt - stem dan op D66 of GroenLinks.

sociaal_econoom | 18-02-19 | 09:20 | 1

Meer migranten is toch goed; want wie moeten er anders de ouderen verzorgen?

Rest In Privacy | 18-02-19 | 09:30

Mooi verhaal. Goede minister.
Laat de extremisten aan beide kanten maar aan de zijlijn roeptoeteren. Dat houdt het volk lekker bezig. Ondertussen gewoon doorgaan met het land besturen.

SamV | 18-02-19 | 09:20 | 1

‘Dan grijp ik toch graag terug op een oude tekst van Frits Bolkestein: je wilt ook niet eindigen met Nederland ­armer en de wereld warmer. " Nee, volgens deze troela is het: Nederland nog armer. Mooi verhaal maar gebakken lucht. Typisch VVD. Laat mij maar een extremist zijn die tenminste nog zijn gezond verstand gebruikt.

loser | 18-02-19 | 09:34

Ik las laatst nog ergens dat de belangenvereniging van bouwend Nederland (het CDA) het een goed idee vond om midden in zee een vliegveld te bouwen voor honderdmiljoenmiljard.
En dat terwijl we al een prachtig vliegveld hebben dat voor iedereen in de randstad goed bereikbaar is, namelijk Schiphol.

Osdorpertje | 18-02-19 | 09:19

Het argument om te groeien is: 'we mogen niet achterop raken qua concurrentiepositie in Europa'. Aha, maar als je erop wijst dat draconische klimaatmaatregelen in Nederland geen enkel resultaat hebben als andere landen niet meedoen, dan moet je niet zo zeuren want we moeten voorop lopen.

Stop de klimaatwaanzin. Nu.

raskol | 18-02-19 | 09:18

Rob Jetten vindt dit niet erg--> hij gaat zelf graag met de vliegtuig naar verre en warme landen.

Intussen maakt hij de energieheffing zo duur... dat de gewone mensen niet meer met vakantie kunnen en geen auto meer rijden.
Best wel slim--> op deze manier wordt de CO-2 uitstoot vanzelf minder.

Dit noemen ze bij D66 en GroenLinks ''beprijzing van energie''.

sociaal_econoom | 18-02-19 | 09:17 | 1

Erger nog, ze noemen het 'de eerlijke prijs betalen'.
'Eerlijk' is in D66-termen dus: als je rijk bent mag je schijt aan alles hebben en lekker doorgaan met vervuilen, de rekening leg je bij de lagere inkomens neer die mogen inleveren en bloeden voor jouw hoogdravende gelul.

raskol | 18-02-19 | 09:19

China heeft de afgelopen 5 jaar zijn CO2 uitstoot verdubbeld.
Laat die hardwerkende Nederlanders met hun lage CO2 uitstoot ook eens met het vliegtuig op vakantie gaan zonder zich blauw te betalen aan onnodig dure tickets en onzinnige milieuheffingen.

Osdorpertje | 18-02-19 | 09:16 | 3

Nederlanders hebben geen lage CO2-uitstoot. Mensen in Ghana hebben pas weinig uitstoot. Milieuheffingen hebben zin en tickets zijn onnodig goedkoop. Maar dan moet je wel genoegen kunnen nemen met kamperen bij de Loire...

Diotima | 18-02-19 | 10:00

Het is bizar dat een luxe als vliegen vrijwel onbelast is terwijl het warm stoken van je huis of naar je werk rijden extreem belast woedt. Enige reden dat vliegen buiten schot blijft is om de kosmopolische elite te behagen.

du Roi Soleil | 18-02-19 | 10:20

@du Roi Soleil | 18-02-19 | 10:20:

Ik zie nog wel gebeuren dat vliegen (ontzettend) duur wordt, de auto onbetaalbaar ( en overal camera's op de weg die je 24/7 in de gaten houden waardoor je als arbeider structureel afhankelijk bent van het OV. Beperk je als overheid de mobiliteit van mensen die waarschijnlijk in opstand komen zodra hun portemonnee leeg is.

Handig ook met die poortjes op NS stations, kan je onwelgevallige lui blokkeren om te reizen.

DMaN | 18-02-19 | 14:04

Het wordt sowieso een wassen neus, dat klimaatakkoord. Aan de auto-industrie kan de EU niet komen (onder druk van informele schaduwführer Duitsland) en vliegen is ook heilig (want goed voor de economie en de mobiliteit). Energielastingen voor bedrijven worden verdisconteerd in de prijzen en dan is het één keer raden wie het gelag betaalt. Daar sta je dan, met je tofuburger in je linkerhand en je knijpkat in de andere: de vegetarisch vleesgeworden Bucklerlul.

Schulzie | 18-02-19 | 09:12 | 2

Jij bent ook al in het sprookje getrapt dat alle vergroening bij onze mobiliteit moet plaatsvinden. Het is een grote vervuiler, zeker, maar echt niet de enige. En eentje waar je maar moeilijk aan kan zitten zonder de economie op z’n kop te zetten... en de energietransitie moet ergens van betaald worden.

Zeker personenvervoer krijgt veel meer aandacht uit de milieuhoek dan het verdient. Heeft meer met emotie en propaganda te maken dan met onderbouwde argumenten. Vliegen is wel vuil... maar ach. Als je echt groene meters wil maken in plaats van vijanden, dan zet je vol in op kernenergie, maar ja, dat willen ze niet. Juist omdat dat ons geen pijn doet, vermoed ik. Er is een perverse calvinistische prikkel om de voorkeur aan pijnlijke maatregelen te geven. En mobiliteit - wat mij betreft één van de grote verworvenheden van de moderne mens - staat hoog op dat lijstje.

Muxje | 18-02-19 | 09:24

@Muxje | 18-02-19 | 09:24: Je begrijpt me verkeerd. Ik bepleit helemaal niet dat alle vergroening via het terugdringen van auto- en vliegverkeer zou moeten verlopen. Wel zie ik het lijk van de belastingbetaler alweer drijven, omdat de 'doelstellingen' toch uit de lengte of uit de breedte zullen moeten worden gehaald. De duvel schijt altijd op de grote hoop, zoveel is duidelijk.

Schulzie | 18-02-19 | 09:49

Waarom heeft zijn dochter een bordje in de gang staan waarop staat 'lik mijn piemel'? Dat lijkt me niet te kloppen, of mis ik iets?

quigg | 18-02-19 | 09:12 | 2

Zij identificeert zich zowel met jongen als meisje. Het is eigenlijk kwetsend en stigmatiserend om 'dochter' te zeggen. Waarom zou zij geen recht op een piemel om ana te likken hebben? Mogen alleen jongens dat recht hebben om dat zij toevallig geboren zijn met een piemel? Dat is niet inclusief. Zij/het heeft eigenlijk méér recht op een piemel dan een jongen.

Dutchbeaurouge | 18-02-19 | 09:16

is van zijn aanstaande schoonzoon.

zeiksmurf | 18-02-19 | 09:58

De onbetrouwbare overheid. En dat komt omdat ze zich zonder enige visie binnen een poldermodel waarin de koopman belangrijker is dan de dominee, in allerlei bochten moeten wringen die helemaal niet met elkaar te maken hebben. Onbetrouwbaar geworden door het poldermodel en gebrek aan visie. Zoals een goede vader zijn kinderen niet zo opvoeden.

Willem_Oltmans | 18-02-19 | 09:12

Dus men wil de economie laten groeien, en tegelijkertijd de economie laten krimpen. Want minder consumptie en verlaagde levensstandaard is minder productie cq. bedrijvigheid is minder CO2 uitstoot. Maar de economie laten krimpen wil niemand want geld. Overigens koopt niemand met geld een nieuw, ververst klimaat, maar goed. Toch blijft de focus exclusief op geld liggen. Om het klimaat te redden belasten we energie hoger. En dan? Ja dan niks. Dan betalen we gewoon meer voor hetzelfde en het klimaatresultaat is nul. Het is niets meer dan een zuivere Catch22. Het is een paradoxale situatie die inmiddels lachwekkend begint te worden. Want de (beoogde) resultaten worden telkens teniet gedaan door de wens en de noodzaak om de economie te laten groeien.

Tot nu toe is de enige ramp die ik aan de nabije horizon zie verschijnen die direct gelieerd is aan het klimaat een economische. En dan vooral een ramp voor de braaf in de pas lopende burger van Nederland. Niks natte voeten door het klimaat, maar een lege portemonnee en groeiende armoede. Niks stijgende zeespiegel (waar zijn de bulldozers aan de kust dan om ons daar tegen te gaan beschermen?) maar stijgende kosten voor basis levensonderhoud. Niks kapot gaan van slechte lucht en smog, maar een verstikkende financiële strop om de nek. Dat is de ramp die er in gestrekte draf aan komt, en daar stémmen mensen nota bene nog zélf voor. Ze protesteren zelfs, vrágen erom. Sla me. Verneder me. Maak me een slaaf die bedelt om een aalmoes.

Dat klimaatakkoord en al die daarbij horende flutmaatregelen gaan geen enkel effect hebben op het mondiale klimaat, helemaal niets. Het gaat uitsluitend effect hebben op de economie. En dat is geen positief effect. Een overheid die zijn burgers steeds meer geld afhandig maakt om dat vervolgens zelf in de economie te gaan brengen, dat is al zo vaak geprobeerd in de geschiedenis en het werkt gewoon nóóit.

Dutchbeaurouge | 18-02-19 | 09:11 | 4

Vrgeet niet dat veel dat afhandig gemaakte geld ook binnen de overheid blijft hangen. Al deze maatregelen betekenen defacto dat er meer bureaucraten komen en dat er minder mensen zijn die dingen maken/doen waar daadwerkelijk vraag naar is.

Max Headroom | 18-02-19 | 09:23

Klopt als een bus. Maar de Nederlander wil graag slaafs naar de non valeurs op het binnenhof blijven opkijken, buigen en knippen en hun uiterste best doen de regeltjes op te volgen. Helaas!

lanexx | 18-02-19 | 09:31

Mooie post.
Alleen, de overheid zal vinden dat het op deze manier wél goed werkt, want op weg naar pure armoede. Steeds méér armoede.

En pas wanneer wij net zo veel armoede kennen als de rest van de EU, kunnen er allerlei maatregelen doorgedrukt worden die van ons allemaal een "echte EU onderdaan" maken.
Want zo wil de EU het. En zo zal geschieden.

Wering | 18-02-19 | 13:14
▼ 1 antwoord verborgen

Je zult maar 24 uur per dag last hebben van Schiphol en bijbehorende ultrafijnestof-uitstoot, waarvan de schadelijke effecten op langere termijn nog niet bekend zijn. Maar eh, volgens onze gekozen (!) politici is het milieu best belangrijk, moeten wij van het gas af en mogen wij in 2030 niet meer met diesel of benzinewagens rijden. Rob Jetten en de rest van de kamer vliegt lekker door. Ongezien de gele hesjes voor dit rapaille in Den Haag. Non-valeurs, allemaal.

pibasso | 18-02-19 | 09:06 | 1

De schadelijke effecten van fijnstof zijn niet geheel bekend in de zin dat men niet precies weet hoeveel fijnstof hoeveel gezondheidsproblemen veroorzaakt. Maar er is wel ongeveer een bovengrens van die schade bekend, en die valt nogal mee. Zeker omdat op de meeste plekken de lucht nog steeds schoner wordt, een dalende trend die al decennialang aan de gang is.

Muxje | 18-02-19 | 09:31

Zie de gevolgen van de overbevolking. Ook Nederland slibt dicht.

aartvantiemenvanjand | 18-02-19 | 09:06 | 1

Welnee. Nederland is nog lang niet vol. Als je ziet hoeveel bomen er nog staan die omgekapt kunnen worden en hoeveel weiland er no zijn waar enkel en alleen koeien in lopen. Nederland heeft nog ettelijke vierkante kilometers bouwgrond voor woningen en kantoren.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 09:13

Morgen starten met bouw luchthaven op zee met snelle hoogwaardige verbindingen naar de grote steden.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 09:05 | 4

Gewoon de gehele Noordzee droogleggen; heb je alle ruimte voor een luchthaven, voor woningbouw, voor zonnepanelen- en windmolenparken en de kans dat het huidige Nederland over een paar decennia onder water loopt door de zeespiegelstijging is dan ook gelijk gereduceerd tot nihil.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 09:17

@KlunsJohannus | 18-02-19 | 09:09:
De fout is dat we in Nederland teveel alleen naar Schiphol kijken. Kijk naar grote steden met vliegvelden in het buitenland: allemaal minstens twee vliegvelden op afstand van het centrum. De overlast van en de drukte op Schiphol zouden een stuk minder zijn als b.v. alle vakantievluchten naar Lelystad of Zestienhoven verhuisden. Wie naar Londen vliegt zit vanaf het vliegveld ook al gauw een uur in de trein naar het centrum. Geef Groningen de verbindingen met het achterland in het Oosten die het nu helemaal niet heeft, zelfs niet met de trein (ik geef het je te doen als je met de trein van Groningen e.o. naar Hamburg of Berlijn wil). Wie beneden de Moerdijk woont heeft het al veel makkelijker. Met spreiden kom je een heel eind.

Synecdoche | 18-02-19 | 10:52
▼ 1 antwoord verborgen

4 weken drones boven de baan en Schiphol is klaar.

Naall | 18-02-19 | 09:03

Schiphol mag groeien van de VVD. Lelystad Airport mag er komen en ook groieien van de VVD. Aan de files doet de VVD niets meer dan meer asfalt neerleggen. En elektrisch rijden gaat gewoon worden belast zoals andere auto's, kondigt deze minister alvast aan, terwijl het kabinet achter een klimaatakkoord zegt te staan dat iedere Nederlander verplicht om elektrisch te gaan rijden. Conclusie: VVD is een globalistische elitaire kutpartij geworden die burgers structureel meer overlast bezorgt en de burger structureel fiscaal in het pak naait.

KlunsJohannus | 18-02-19 | 09:02 | 3

U heeft het niet met de vvd geloof ik.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 09:06

Het maakt mij allemaal geen ruk uit. Maar hier blijkt uit dat de overheid niet voorbeeld geeft wat ze burgers willen opdringen. Ongeloofwaardige overheid dus.

BrutusBosch | 18-02-19 | 09:01

Toiletten zonder water is de nieuwste hit onder de Groene Khmer trawanten. Tussen iedere drol een stuk papier (geen volxkrant, want te zuur) en geen stank meer te ruiken. Na verloop van tijd inhoud van de toilet inleveren bij je fecaliën juwelier op het platteland. Mooi systeem!!!1!!

El Gouda | 18-02-19 | 09:01

Haha, Stip Zeecruises adverteert nu rechtstreeks op GS i.p.v. via de Volkskrant.
Maar het milieu legt het altijd af tegen de economie. Ik zou bijna op Groen Links gaan stemmen om die voertuigen voor tokkies en proleten een toontje lager te laten zingen. Bijna.

gestoptmetroken | 18-02-19 | 09:00

gewoon BTW en accijns op vliegtickets en kerosine binnen Europa, en de verplichting om 48 uur weg te blijven als je Europa uitvliegt. Klaar.
Dan kan er pas geconcurreerd worden met treinen

zeiksmurf | 18-02-19 | 09:00 | 4

En CO2 heffing en BPM op vliegtuigen. En een verbod op Euro 4 straalmotoren. En elektrisch vliegen.

Max Headroom | 18-02-19 | 09:27

@zeiksmurf | 18-02-19 | 09:55:
Lees voor Sofia Berlijn of Wenen, Rome of Napels, en je hebt hetzelfde verhaal. Treinen zijn voor dergelijke bestemmingen geen concurrentie voor vliegtuigen, al helemaal niet voor niet-Amsterdammers. En dan ook nog eens een boete stellen op snelheid? Hoe korter een vliegtuig erover doet, hoe minder uitstoot.

Synecdoche | 18-02-19 | 10:37
▼ 1 antwoord verborgen

Zo als gewoonlijk worden we weer met open ogen belazerd. Hopelijk werkt uw geheugen prima met de aankomende verkiezingen.

gerrie de perrie | 18-02-19 | 09:00

Straks moet je af en toe gaan vliegen om nog een beetje warm te worden, want met die kutwarmtepomp lukt het niet.

Schulzie | 18-02-19 | 08:59

Hou je bek en bef mijn landingsbaan.

van Oeffelen | 18-02-19 | 08:58 | 1

Eindelijk een zinnige comment. Ik meen het serieus.

keestelpro | 18-02-19 | 09:30

Het is dan ook geen pulsvisserij.

van stampij | 18-02-19 | 08:57

Krankzinnig! Inkrimpen die schiphol zooi, minder slots (starts en landingen) beperken de overlast voor de omgeving en de uitstoot van CO2 en fijnstof. Tienduizend banen minder is geen ramp, integendeel, neemt iets van de personeelstekorten in de randstad weg. Een ticket tax van zeg 50 euro voor bestemmingen binnen Europa en 75 euro daarbuiten zal het aantal goedkope vakantievluchten beperken. Het is krankzinnig dat een vliegvakantie naar Spanje, Marokko of andere pauperbestemming , goedkoper is dan een weekje Texel met de solex of kia picanto.

vranac | 18-02-19 | 08:56 | 5

Hear hear

du Roi Soleil | 18-02-19 | 10:17

Daarom gaan wij al jaren naar Terschelling.

artie | 18-02-19 | 10:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Rob Jetten is een vervelende trekpop.... maar afgezien daarvan, als je nu moet betalen voor je vliegticket, betalen voor alle andere milieu belastingen die op ons af komen, wordt het milieu daar beter van, of is het milieu gewoon te koop ?

Karel Kruizenruiker | 18-02-19 | 08:56 | 1

Voor die paar centen vliegtaks gaan demense echt niet minder vliegen, dus voor het milieu maakt het geen fluit uit. Gewoon weer een extra belasting.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 08:59

De hypocrisie is eenvoudigweg stuitend. Het is echter niet slechts dweilen met de kraan open: de overheid die je als burger verplicht een dure dweil te kopen en te gebruiken zet de kraan alleen maar verder open.

henkvaningrid | 18-02-19 | 08:56 | 2

Heerlijke analogie

Coachman | 18-02-19 | 08:58

Dat klinkt als slavernij...

Max Headroom | 18-02-19 | 09:30

Onze nationale trots. Het maakt me blij, wanneer ik zo'n mooi CO2 monster zie staan ergens op een buitenlands vliegveld.

Willy Keutel | 18-02-19 | 08:55

Zolang er heen en terug gevlogen wordt, is het toch CO2 neutraal?

dyslexieman | 18-02-19 | 08:53 | 3

Kijk, gelukkig nog iemand die nadenkt.
Zelf laad ik de accu van mijn auto op via de sigaretten aansteker, bespaard een hoop stroom.
Tel daarbij op dat mijn zonnepanelen in de nacht onder de hoogtezon liggen en u begrijpt dat er hier heel wat wordt bespaard!

Tilburgse bluf | 18-02-19 | 08:57

Alleen als ie achteruit door z'n eigen CO2-uitstoot vliegt.

FrankVeer | 18-02-19 | 09:01

@Tilburgse bluf | 18-02-19 | 08:57: Zo is het! Out of the box denken, gaat nog heel groot worden!

dyslexieman | 18-02-19 | 10:45

Tsja wat wil je, alleen voor Rob is er al een extra startbaan nodig

Renkum0317 | 18-02-19 | 08:52

Kan iemand mij uitleggen dat je met méér vliegen er geen effect is op de doelstellingen van verlaging CO2 afspraak? Wie. Graag!

Breakdance | 18-02-19 | 08:52 | 2

Uiteraard heeft het een negatief effect. Maar dat zal niet hoog zijn. Wereldwijde aandeel luchtvaart co2 is 3% tot 5%.

kokkie klaphaak | 18-02-19 | 08:58

Emissierechten worden als een hete aardappel doorgeschoven, en uiteindelijk gedumpt op het saldo van een apenland. Of gewoon niet meegeteld, omdat het internationaal is wat dacht je daarvan?

zeiksmurf | 18-02-19 | 09:03

U mag flink inleveren iedere maand, u mag geen CV ketel meer, u mag geen benzine auto meer etc. Maar de multinationals, grote industrieën, vliegvelden etc wordt geen strobreed in de weg gelegd. Die gaan lekker door waar ze mee bezig waren. Er wordt hier duidelijk met twee (kli)maten gemeten!

Mark zit te Dutten | 18-02-19 | 08:51 | 2

U bent groot economisch denker en vriend van gl d66 en ander dom links. Hoor Klaver nog met droge ogen zeggen dat bedrijven nooit alle co2 taks zullen doorberekenen. Dat doen ze natuirlijk wel. Stwrker nog. Ook het rijk wordt er nogmaals beter van want pver de co2 wordt ook doodleuk btw geheven.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 09:03

@langshetrandje
Ik ben totaal niet overtuigd van de hele klimaatreligie en ben voorstander van zo weinig mogelijk overheidsbemoeienis. Maar als het klimaat echt zo’n apocalyptisch issue is als men ons wil doen geloven dan zijn er grote maatregelen nodig in Europees verband die ook de grootste uitstoters van CO2 (vliegtuigen, industrie en intensieve veehouderij) aanpakken. Zolang dat niet gebeurt, is er dus alleen sprake van symbolische maatregelen die als een soort verkapte belastingen aan de gewone burger worden opgelegd. Daar ben ik dus tegen. Ik weet niet wat daar “dom links” aan is...

Mark zit te Dutten | 18-02-19 | 09:38

Het is de laatste jaren al geen pretje meer om 40 km van schiphol te wonen. Ze hangen in file achter elkaar met de motoren op 100% en de staarten naar beneden. Boeingdressuur?

Rest In Privacy | 18-02-19 | 08:51 | 3

Inderdaad, met name 's avonds goed te zien: over Beverwijk en Egmond komen ze al ritsend aanvliegen en vliegen dan in een file over het Noordzeekanaal naar Schiphol. Continu zo'n 10 tot 12 vliegtuigen achter elkaar is geen uitzondering. Daar sta ik dan inderdaad met m'n energiezuinige ledverlichting, m'n zonnepanelen, m'n warmtepompverwarming, m'n hybride voor de deur en m'n warmtepompdroger te kijken naar een eindeloze optocht van CO2-pijpers in de lucht.

FrankVeer | 18-02-19 | 09:07

Rond de 2200 vluchten per dag over NL.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 09:15

@FrankVeer | 18-02-19 | 09:07: ze kunnen de hoeveelheid eigenlijk niet meer kwijt dus moet Lelijkstad er aan geloven. Ik wens ze veel succes!

Rest In Privacy | 18-02-19 | 09:29

Met je vlekken in je kleren omdat je nooit heter wast dan 30 graden. Hahaha

AliBhaBha | 18-02-19 | 08:51

Plant gewoon bomen, bebos al die polders.

Lt-Kol Kilgore | 18-02-19 | 08:50

Luchtvaart is relatief laagwaardige werkgelegenheid met enorme overlast en vervuiling ten opzichte van de opbrengsten. Bouw het liever af, net als wegtransport en mega- varkensstallen.

du Roi Soleil | 18-02-19 | 08:48 | 6

@kokkie klaphaak | 18-02-19 | 08:54:
Wat exporteert Nederland dan? Doorvoer misschien maar voor export moet je een maakindustrie hebben zoals in Duitsland. Het enige wat Schiphol doet is doorvoer bloemen uit Kenia via Aalsmeer naar Amerika. Beter investeren in echte industrie dan in dozenschuivers.

Horst_Zeerover | 18-02-19 | 10:54

Die laagwaardige werkgelegenheid is juist de reden waarom Schiphol altijd mag blijven groeien, het is in de regio Amsterdam zo'n beetje de grootste werkgever voor (slecht opgeleide) allochtonen. En multiculti is in de praktijk net iets belangrijker dan die andere linkse hobby, het milieu.

Festen | 18-02-19 | 11:05

@kokkie klaphaak | 18-02-19 | 08:54:
Vertel mij eens hoe een "transit" luchthaven van enorm belang is voor de nederlandse economie. De overstappers komen niet buiten Schiphol, dus alleen die (dure) winkeltjes hebben er belang bij, de rest van nederland NIET.

the namster | 18-02-19 | 12:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Zal wel zijn om KLM een beetje relevant te houden ten opzichte van AirFrance. Nu die Benjamin Smith zich een beetje begint uit te spreken...

Enter Yeti | 18-02-19 | 08:46

Waarom niet gewoon een vliegveld in Groningen? Dan is er ook meer reden om een snelle verbinding tussen randstad en Groningen te maken. Dan kunnen ze daar ook wat geld verdienen.

minnenman | 18-02-19 | 08:46 | 6

Wáárom zouden we een 'snelle verbinding" naar Groningen willen hebben??

RickVogelschrick | 18-02-19 | 12:26

@overVecht | 18-02-19 | 08:47:
Wist je dat als je in Diemen of Almere woont en je naar Tenerife wilt met het vliegtuig, je sneller, beter en makkelijker met de auto, van je voordeur naar je vliegtuigstoeltje, naar vliegveld Eelde kan dan naar Schiphol? Op Schiphol moet je minstens een uur van te voren aanwezig zijn, plus minstens een half uur voor het zoeken naar een parkeerplaats en lopen naar de vertrekhal, inchecken duurt een eeuwigheid, boarding duurt en eeuwigheid. Naar Eelde rijden kost hooguit 2 uur, en dan kun je vlakbij de vertrekhal de auto kwijt (kost ook nog minder dan Schiphol), meteen inchecken en boarding is vrijwel meteen na inchecken. Je bent sneller in de lucht via Eelde dan via Schiphol.
Het is maar wat je onhandig noemt.

Stormageddon | 18-02-19 | 14:02
▼ 3 antwoorden verborgen

“ecofriendly koffiebonen uit Guatemala“ ook zoiets, als mensen het zo op het klimaat hebben moeten zij lokale producten gaan gebruiken. Dus zo min mogelijk import producten, maar hè, maatregelen moeten alleen voor anderen gelden.

JI-HAAT | 18-02-19 | 08:45 | 7

@Enter Yeti | 18-02-19 | 08:47:
Gewoon geen koffie voor de klimaatdeugers, zo ook geen oosterse thee (wat is er mis metbrandnetelthee?) geen tropische vruchten, rijst etcetera. Al dat heen en weer gesleep van producten kost onnodig veel energie, en is dus een onnodige belasting voor deze aarde 😂.

JI-HAAT | 18-02-19 | 09:45

Volgens mij hebben we met zijn allen afgesproken dat de aarde opwarmt. Wij kunnen dus gewoon rijst en koffie in Nederland verbouwen.

artie | 18-02-19 | 10:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach... Rob Jetten mag ook blijven groeien...
Welke verontwaardiging?

wezen | 18-02-19 | 08:45

Ik heb geen eens geld op dit moment om met de auto of trein Schiphol te bereiken... terwijl ik er 35 km vandaan woon. Dus laat ze vooral groeien dan komen ze vanzelf bij mijn voordeur.

overVecht | 18-02-19 | 08:45

Eat planes not pussy.

keestelpro | 18-02-19 | 08:44

Ik heb wel zo'n vermoeden dat vliegen over een tijd opeens niet meer hip is. Die kerosine taks gaat er een keer komen. GL zet in ieder geval alles op alles.

Merlanni | 18-02-19 | 08:44

Goed nieuws dus voor Rob(ot) EasyJetten en zijn Insta vakanties. En hij betaalt heus met liefde een tientje meer aan vliegbelasting voor een schoon... geweten.

Graaf_van_Hogendorp | 18-02-19 | 08:41 | 1

Vliegaflaat !

Jimmy Mc Clure | 18-02-19 | 08:43

Nou daar gaat Yasser echt wel een stokje voor steken.

Balletje Mayo | 18-02-19 | 08:41 | 2

Yes-R Feras Klaver gaat hoogstens wat blaten op tv voor de verkiezingen. Maar hij is in dienst van het kartel en zal daaraan herinnert worden na de verkiezingen.

Graaf_van_Hogendorp | 18-02-19 | 08:42

zeker, want zijn nog steeds groeiende kinderschare moet tenslotte ook nog een elektrische auto kunnen rijden.. latersss

fikkieblijf! | 18-02-19 | 08:46

We hebben nu al geen eens een zonnige dag zonder al die chemtrails .

liegende lippen | 18-02-19 | 08:40

Rob EasyJetten.

Maar ja, Schiphol is goed voor de economie, brengt veel mensen naar Nederland opweg naar de rest van Europa.

SanderEvers | 18-02-19 | 08:39 | 1

Alleen aan deze mensen hebben we economisch geen ene reedt. Het zijn voor het grootste deel "transit" passagiers, die op Schiphol blijven en dan weer instappen op een aansluitende vlucht.

the namster | 18-02-19 | 12:19

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl