Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

SecDef Mattis stapt op, wilde in Syrië blijven

Nou, we zijn hem kwijt.

De door het gehele defensieapparaat geadoreerde warrior scholar James Mattis, ook wel de Patron Saint of Chaos. Hij bood gisteravond zijn ontslag aan, na een laatste poging Trump over te halen in Syrië te blijven. "Officials said Mr. Mattis went to the White House with his resignation letter already written, but nonetheless made a last attempt at persuading the president to reverse his decision about Syria. (...) Mr. Mattis, a retired four-star Marine general, was rebuffed. Returning to the Pentagon, he asked aides to print out 50 copies of his resignation letter and distribute them around the building." In de brief valt te lezen dat "My views on treating allies with respect and also being clear-eyed about both malign actors and strategic competitors are strongly held and informed by over four decades of immersion in these issues. (...) Because you have the right to have a Secretary of Defense whose views are better aligned with yours on these and other subjects, I believe it is right for me to step down from my position." Ja, invoelbaar allemaal. Aan de andere kant, plaatje hieronder is ook weer zo.

Social

Reaguursels

Inloggen

Het hypocriete gelul viert weer hoogtij. Ten eerste was Amerika illegaal in Syrië aan het vechten dus is dit een hele verstandige beslissing. Dat moet je eens vergelijken met hoe de MSM en internationale gemeenschap reageerde op het Krim verhaal.. Ten tweede komt trump zijn verkiezingsbelofte na, kan Markje nog wat van leren. Ik snap niet goed wat het probleem is nu de Amerikaanse troepen vertrekken. Een veelgemoemd argument is dat ISIS dan weer groot kan worden maar denk je dat Rusland en Assad hier baat bij hebben? Nee, die gaan gewoon door met de strijd tegen ISIS. En jammer genoeg snappen weinig mensen dat terrorisme en de vluchtelingenstroom een sterke correlatie heeft met het ingrijpen van Westerse troepen in het Midden-Oosten. Verstandige keuze van Trump, die mensen daar lopen nog enkele honderden jaren achter op ontwikkeling, laat ze het zelf maar uitzoeken en veranderen.

SchichtigeSpicht | 22-12-18 | 16:14
-weggejorist-
Nemo_Tenetur | 22-12-18 | 15:45

Trump is de man... Een echte leider die doet wat hij denkt wat het beste is...

Nemo_Tenetur | 22-12-18 | 15:45

Goed besluit van Trump. Nu is deze gedecoreerde oorlog ophitser ook vertrokken.
Wie volgt...

Goedzo | 22-12-18 | 15:16

Iedereen die beweegt als gekke Erdogan aan een touwtje trekt, heeft een schrijnend gebrek aan grijze cellen.

Pierre Lebon | 22-12-18 | 13:05

"What is Mattis's legacy? Women in the special forces, trannies in the military, and losing a hopeless proxy war to the Russian-Iranian-Syrian alliance in the Middle East? How very impressive." @voxday

eikenloof | 22-12-18 | 11:48

Zijn alle christenen al weg uit Syrie dan?

nerugaer | 22-12-18 | 11:09 | 1

Assad is een beschermer van christenen, en heeft support van de meeste minderheids volkeren

eikenloof | 22-12-18 | 12:17

Wat zich nu in het M.Oosten gaat voltrekken nu de Amerikaanse troepen gaan wegtrekken is een voorbode voor nog meer terreur ellende.

Turkije, Erdogan, NATO lid, Koerden, Rusland, Syrie, Iran en daartussen in zit...... S. Arabie en Israel???

Het is bekend dat Erdogan ISIS in Syrie heeft geholpen en gefaciliteerd! Erdogan heeft een hekel aan de Koerden en Syriers en gebruikt ISIS om beiden te vermoorden. Maar de Koerden worden ondersteund door USA en die hebben grotendeels ISIS in Noord Syrie en Irak vernietigd. Door terug te trekken uit Syrie gaat Erdogan vol gas op de Koerden en geven ze ISIS een life-line... Maw ISIS gaat weer aan het moorden slaan maar nog erger. Zo wint Turkije aan invloed in het M.Oosten. Het is nl Erdogan natte droom om Syrie in te nemen want dat was vroeger onderdeel vh Ottomaanse Rijk... Maar Syrie is een bondgenoot van Rusland. Putin en Erdogan zijn nu zogenaamd goede maatjes, met maar 1 doel: US weghouden uit de regio, zodat het eindspel kan beginnen om Jerusalem, Israel.

Trump die is te dom om dit te snappen. Hij weigert ook te luisteren naar zijn topadviseurs van Pentagon en generaals. Het impulsieve besluit nadat Trump en Erdogan een telefonisch onderhoud hebben gehad, betekent dat 1. de intelligentie diensten van Turkije en Rusland delen Kompromat materiaal over Trump aan elkaar uit om hem te chanteren. 2. Of Trump is een zwakke, labiele leider met een te grote ego en mond. of 3. Ik vrees beiden!

RambalLO | 22-12-18 | 08:33 | 5

@Ruimedenker, is je cranium soms ruimer geworden door gebrek aan hersencellen?

RambalLO | 22-12-18 | 14:35

Grotendeels mee eens. Trump is niet te dom om dit te snappen. Trump doet dit om Erdogan binnenboord te houden. Hij wil koste wat het kost voorkomen dat Erdogan overstapt naar de Rusland/China as. Waarom denk je anders dat Turkije plots wel Patriots mag kopen (inferieur aan S400) en de verkoop wel doorgaat van de JSF. Gulen aanhangers uileveren is plots wel bespreekbaar...

De grote vraag is wat er nu gaat gebeuren met de Koerden en de grote lap grond die de SDF in handen heeft. ISIS is toast. Hashd al Shaabi en de SAA zullen ISIS bij Deir Ez Zour vermorzelen en bij Al Tanf. De Olievelden zal hard om gevochten worden maar die zie ik wel in handen van de SAA komen. Het gebied ten zuiden van Turkije echter (vruchtbare landbouwgrond) zie ik echter in handen komen van de Turken als de SDF niet als de wiedeweerga snel een deal sluiten met de Syrische regering. Door te veel te vertrouwen op de amerikanen hebben ze destijds de deal afgeslagen om het Afrin kanton over te geven aan de Syriërs. Dat heeft ze het hele kanton gekost aan de Turken (Heb medelijden met de Koerden die daar wonen).

De vraag is wat Erdogan nu gaat doen want die speelt verdeel en heers tussen de 2 grootmachten en heeft de beste troeven in handen. Gaat ie weer 180 graden draaien zoals een paar jaar geleden na de coup? Hoop het niet want de coup geinstigeerd door de NAVO/Amerikanen heeft het vertrouwen behoorlijk beschadigd.

Andere grote vraag is wat de CIA doet want tot nu toe hebben het pentagon en de CIA behoorlijk tegenstrijdige dingen gedaan en zou me niks verbazen als Trump er weer met een "gifgas aanval" of aanval op de amerikaanse troepen wordt verleid om toch te blijven.

Vergallistan | 22-12-18 | 14:35

Rambal, je kraamt zoveel onzin uit.
Dan is Trump weer te dom, dan wil hij niet luisteren.
Het onsamenhangende verhaal Turkije /Rusland/Israël.
ISIS gaat nóg erger moorden..(kan dat?)
Het terugtrekken van de nog “slechts” 2000 mannen heeft niets te maken met domheid.
Trump heeft een verkiezingsbelofte gedaan, die hij nakomt.
Dat de pleuris uitbreekt weet hij vast wel.
Alleen dit keer is het niet meer hun pakkie aan.
Misschien moet Europa de stront maar verder opruimen.
En jouw belediging zie ik als een compliment.
Meer zit er niet in voor je BralbalLo.

Ruimedenker | 22-12-18 | 15:07
▼ 2 antwoorden verborgen

James Mattis heeft last van het moslimsyndroom.
Dit komt vaker voor - dat iemand die een lange tijd in een moslimland verblijft
(in dit geval Syrië) daar niet meer weg wil.
Op een bepaald moment ga je je hechten aan het land en de bevolking.

sociaal_econoom | 22-12-18 | 06:56 | 3

Het is wederzijds--> in Nederland zie je dat mensen die uit Syrië naar hier zijn gevlucht zich hechten aan Nederland en de Nederlandse bevolking.
Ook al is het nu weer veilig in Syrië - ze gaan niet terug en halen hun familieleden en kennissen naar Nederland.

Denk dat wij precies hetzelfde zouden doen!
De Nederlandse Overheid is er niet op gericht vluchtelingen terug te laten keren.
Een plan voor terugkeer is niet aanwezig... wel de mogelijkheid om naaste familieleden op onze kosten naar NL te halen.

sociaal_econoom | 22-12-18 | 07:06

Social econoom heeft geen bal verstand wat daar in het M.Oosten afspeelt. Turkije, Erdogan, NATO lid, Koerden, Rusland, Syrie, Iran en daartussen in zit...... S. Arabie en Israel???

Het is bekend dat Erdogan ISIS in Syrie heeft geholpen en gefaciliteerd! Erdogan heeft een hekel aan de Koerden en Syriers en gebruikt ISIS om beiden te vermoorden. Maar de Koerden worden ondersteund door USA en die hebben grotendeels ISIS in Noord Syrie en Irak vernietigd. Door terug te trekken uit Syrie gaat Erdogan vol gas op de Koerden en geven ze ISIS een life-line... Maw ISIS gaat weer aan het moorden slaan maar nog erger. Zo wint Turkije aan invloed in het M.Oosten. Het is nl Erdogan natte droom om Syrie in te nemen want dat was vroeger onderdeel vh Ottomaanse Rijk... Maar Syrie is een bondgenoot van Rusland. Putin en Erdogan zijn nu zogenaamd goede maatjes, met maar 1 doel: US weghouden uit de regio, zodat het eindspel kan beginnen om Jerusalem, Israel.

Trump die is te dom om dit te snappen. Hij weigert ook te luisteren naar zijn topadviseurs van Pentagon en generaals. Het impulsieve besluit nadat Trump en Erdogan een telefonisch onderhoud hebben gehad, betekent dat 1. de intelligentie diensten van Turkije en Rusland delen Kompromat materiaal over Trump aan elkaar uit om hem te chanteren. 2. Of Trump is een zwakke, labiele leider met een te grote ego en mond. of 3. Ik vrees beiden!

RambalLO | 22-12-18 | 08:31

@RambalLo.. so what, nou en?
Zodra Erdogan of IS de Koerden lastig vallen... hebben ze recht op opvang en verblijf in Nederland.

sociaal_econoom | 22-12-18 | 13:41

Interessant om waar te nemen. Jaren '60-2003 "imperialistisch" VS, bah en vies met interventies. Ok. Onder Obama/ Hillary Clinton VS interventies in Syrie en Libie (Bullshit Arabische lente verhaal) want Obama/Clinton "half goden" voor links, want hij kleurtje en zij vrouw. Beiden met gladde "hope" 2e hands auto verkoopbabbel, dat was dus geen probleem. En nu trekt de VS zich terug uit Syrie (lullige 2000 soldaten, VS mediterrane vloot met al zijn kracht blijft daar liggen dus kein problem). Waar links zich dus eigenlijk gelukzalig in de armen zou moet vallen want die vieze Amerikanen gaan weg (a la Vietnam) is het ook weer niet goed want ze willen dat die Amerikanen blijven. Dus om de rotzooi die hun halfgoden Obama en Clinton daar hebben gecreeerd moeten de Amerikanen blijven? Interesting.

Iedereen hier die ook maar enigszins realistisch is weet het. Het gaat om de persoon Trump en niks anders. De haat van links Amerika zit zo diep dat alles wat hij doet fout is. Maakt niet uit wat. Ieder klein kuttig oninteressant detail, van de jas of hoed van zijn vrouw tot de kleur van de kerstboom wordt uitvergroot. Who the fuck cares? Maar het is altijd fout. Als hij ja zegt, zegt links VS nee en vice versa.

En je hoeft het echt niet eens te zijn met Trump, ben ik ook vaak niet maar ik bekijk het op feiten en niet op korte termijn hysterische idiote emoties. Maar het is inmiddels zoals men op z'n Engels zegt "pathetic" die hysterie van links VS en Nederland. Man man man. En de immer "kritische" lees domme, linkse Nederlandse MSM laten zich volledig leiden door stervende media zoals de Wapo, NYT en inmiddels marginale CNN (niemand bekijkt ze nog in de VS maar ze doen het nog redelijk goed bij links elitair Europa die niet beter weten) die werkelijk alles moeten doen om te overleven en dus maar bullshitten met tabloid "headlines" om te scoren want anders zijn ze snel "out of business". Alles om de laatste kijkers/lezers te behouden.

PS. Oh ja en als men gaat zeuren over links en rechts en dat dat niet meer bestaat. Sorry maar links en rechts bestaan nog gewoon keihard. Live with it. De politieke schaakstukken en de definities zijn een beetje verschoven en verandert maar het bestaat en als je dat niet doorhebt? Dan begrijp je de dynamiek niet.

Basil Fawlty | 22-12-18 | 01:48 | 5

Sterk helder stuk, Fawlty

Guust Kadaver | 22-12-18 | 07:51

@ sprietatoom
De reden dat de VS in Afghanistan zitten is Opiumhandel ( gerund door de CIA - die moeten hun projecten tenslotte ook ergens mee financieren , nietwaar ? )
Opium was ook de (belangrijkste) reden dat de Britten , nog voor de Amerikanen , in Afghanistan zaten.
Wat betreft de verhalen over : “ terroristen , Taliban , Bin Laden , Tora Bora “ enz , enz - leuk , maar allemaal voor de bühne , om de doden te rechtvaardigen die sneuvelen voor , uiteindelijk , de belangen v/d opiumhandelaars.

enorme sukkelzak | 22-12-18 | 09:57

Niks aan toe te voegen Fawlty, precies dat.

danold_trump | 22-12-18 | 10:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat Mattis lekker in Syrië blijven , maar “bring the troops home “ , zij verdienen beter.
.
Wat voor zin heeft het überhaupt in Syrië , Afghanistan , of waar dan ook ter wereld in welke oorlog dan ook te vechten tegen “ de vijand “ en “ de terroristen “ , als de echte vijanden en de echte terroristen van Amerika / het Westen / de vrije wereld / de mensheid ondertussen gewoon in maatpak op Wallstreet rondlopen en in het congres zitten ?

enorme sukkelzak | 22-12-18 | 01:47

De Nederlandse media schelden op Donald Trump die niet langer de fouten van Barack Obama, wil rechtzetten, fouten m.b.t. de rebellen die het leven in Syrië op hun kop zetten om van dat land een islamitische staat te maken.
Openlijk Assad steunen kan allabg niet meer. Daarvoor is het te laat. Dat had al moeten gebeuren onder Obama in 2015, maar die was streng in de islamtische leer en steunde de rebellen. En in het kielzog van Obama leverde Nederland 313 Toyota's aan die gasten. Daar was twee nieuwsuitzendingen verontwaardiging over en het rapport over die wandaad kwam snel in de onderste la terecht. Nee, dan maar weer schelden op Trump. Dat is beter. Hij mag niet 15 miljard dollar besparen en hij mag ook niet voorkomen dat troepen het leven laten. "Mattis moet blijven" wordt er geschreeuwd. Maar Trump ziet dat anders. Laat Erdogan, de bondgenoot van Rusland en Iran maar het geld uitgeven en zijn troepen voor een deel naar de verdommenis helpen. Die kunnen dan mooi in die 313 Toyota's vluchten, achterna gezeten door de troepen van Assad.

pushpins | 22-12-18 | 00:50 | 2

Trump verraadt de koerden en Mattis kan het niet mee aanzien en stapt op....

panthoseen | 22-12-18 | 01:13

@panthoseen
Nee. Mattis stapt op omdat hij het niet eens met Afghanistan beleid en daar wonen geen Koerden. Syrie is een side show omdat daar maar 2000 soldaten zitten.

Basil Fawlty | 22-12-18 | 01:59

George Orwell "England Your England" 1941, gedurende bombardementen door de Moffen.

"As I write, highly civilized human beings are flying overhead, trying to kill me.

They do not feel any enmity against me as an individual, nor I against them. They are ‘only doing their duty’, as the saying goes. Most of them, I have no doubt, are kind-hearted law-abiding men who would never dream of committing murder in private life. On the other hand, if one of them succeeds in blowing me to pieces with a well-placed bomb, he will never sleep any the worse for it. He is serving his country, which has the power to absolve him from evil."

Ongeveer zolang als de VS bestaat heeft het zijn imperiale business-verlangen gevoed met de levens van Amerikaanse jongens en meiden en een vele malen grotere hoop levens van mensen elders. Dood, verderf en rampzalig leven voor millioenen.

Als er zo een einde aan het uitventen van "democratisch" geweld komt dan juich ik dat toe. Maakt men er daarna daaro een zootje van dan is men er daar zelf verantwoordelijk voor. We hebben genoeg "Yankee, go home", gehoord. De zakenlieden in oorlogstuig zullen niet blij zijn, maar ze vinden wel weer een nieuwe markt.

Er zijn zat aardige mensen die elkaar in wezen best zouden kunnen lijden en die laten we elkaar ethisch verantwoord uitmoorden, zo zag Orwell het en zo is het ook.
Niet de horror; de gekte, de gekte! Evocatus

Evocatus | 22-12-18 | 00:06 | 2

Auw. Dat doet pijn Evocatus.
De gekte inderdaad.
*Zucht*

RickyLaRue | 22-12-18 | 00:22

Evocatus, fijn uw schrijfsels te mogen aanschouwen. Goed geschreven, as always.

schijtzat | 22-12-18 | 06:06

Alle reacties heb ik niet gelezen maar als de VS zich terugtrekt hebben de Russen alle ruimte om de Turken aan te pakken.

Ploeger | 21-12-18 | 23:32 | 1

Juist!...... en tergelijkertijd om alle troepen binnenshuis te hebben voor de martial law die er aan komt... you ain't see nothing yet!!

Annie MG 42 | 22-12-18 | 00:26

Trump against deep state!

nietmijnbaardvriend | 21-12-18 | 23:24 | 2

Gaap. Alle normale politici en militairen die niks van die gekke Trump moeten hebben zijn nu plotseling allemaal Deep State.

Rest In Privacy | 22-12-18 | 00:37

Normale politici bestaan niet

Sceptische_autist | 22-12-18 | 12:09


De NYT heeft een grote flip flop gemaakt over Syrie.

Kennelijk omdat het Trump is die de troepen terug trekt. Als het Obama was geweest zou de NYT lovend schrijven over de terug trekking van de troepen uit Syrie.

The New York Times Was Against War In Syria Before It Was For It
dailycaller.com/2018/12/21/new-york-t...

Kaskensj | 21-12-18 | 23:07

Trump heeft wederom groot gelijk. Syrië is een bondgenoot van Rusland, en Trump wil Poetin niet voor de voeten lopen. Heel verstandig. Het wordt sowieso hoog tijd dat de VS zich na allerlei onzalige avonturen in Afghanistan, Irak, Libië en Syrië zich nu eindelijk eens gaan terugtrekken uit dat wespennest in het Midden-Oosten. Trump begrijpt dat. Daarvoor verdient hij respect en waardering.

Motleycrew | 21-12-18 | 22:53 | 3

Oude vijanden zullen sowieso blijven haten. Bondgenoten, zoals nu de koerden en Yezidi, worden (wederom) overgeleverd aan bloeddorstige hordes. Weer een groep in het MO die boos is op de VS. Gek hé?

Hollende_Kleurling | 21-12-18 | 23:06

@Hollende_Kleurling
Nou, inderdaad! Boehoe.

me,myself and IK | 22-12-18 | 00:02

Trump heeft geen enkel idee waar hij mee bezig is. Dat wordt ook de Republikeinen steeds meer duidelijk. Volgend jaar een impeachment, gok ik.

Rest In Privacy | 22-12-18 | 00:39

Voor het eerst dat ik me enigszins zorgen maak over Trump

Hollende_Kleurling | 21-12-18 | 22:52 | 1

Die man is zo impulsief dat er geen land mee te bezeilen is. Heb een paar boeken over hem gelezen en dan krijg je sterk de indruk dat het een grote kleuter is.

Rest In Privacy | 22-12-18 | 00:41

Je kan je afvragen wat decennia van inmenging in het Midden-Oosten de VS nou heeft opgeleverd. Alle partijen zijn zo druk bezig met het vergroten van hun invloedssfeer. Syriërs wordt niets gevraagd en toch heeft iedereen er een mening over.

Het conflict is dermate ingewikkeld dat het voor niemand te begrijpen is. Is Assad nou goed of slecht? En was de Nederlandse bijdrage van Toyota's positief? Tegen wie streden de VS nou eigenlijk? In de toekomst zou ik eerder zijn voor minder inmenging in het buitenland dan meer. Het lijkt van een afstand op een schaakspel, maar heeft meer weg van roulette.

StiekemeBunzing | 21-12-18 | 22:51 | 2

Het gaat er niet om wie het conflict wint, het gaat er om het conflict in stand te houden, tot laat ik het zo zeggen' " alles verlamd" is en mensen door onderhandelingen bereid zijn afspraken te maken. Als een vuurtje waar iedereen op pist, maar olie op gooit om het brandend te laten houden.

jeetjeKees, | 21-12-18 | 23:43

De Amerikaanse wapenindustrie en machtsmiddel Nato varen er wel bij

van heinde en verre | 22-12-18 | 00:15

Gelukkig heb ik geen verstand van geopolitiek.

Pedronegro | 21-12-18 | 22:45 | 2

Houden zo!

Rest In Privacy | 22-12-18 | 00:41

Geen nood, niks aan het handje want het stikt hier van de experts. Dus het is allemaal in goede handen.

Mazzelstof | 22-12-18 | 09:25

ISIS is over een jaar weer op sterkte daar. Ook omdat de Koerden worden afgeslacht door Erdogan. Iran vindt het prachtig want zijn uit op de aansluiting van Syrië en Libanon aan Iran, dus hebben ook baat bij chaos in Irak. Om daar zal de oorlog weer oplaaien.

Maar goed. Zo werkt dat dan. Of de VS nu blijft of weggaat, het is toch nooit goed. Alle islamieten haten de VS sowieso omdat ze kruisvaarders zijn. Hooguit zijn er sommigen blij omdat ze hun andere vijanden op hun lazer geven. Dus daar weggaan is maar het beste. Er valt niets te winnen. Het is sneu voor de slachtoffers uiteraard maar als je blijft die je het fout en als je weggaat ook.

Beste_Landgenoten | 21-12-18 | 22:17

Even wat anders.
Hoe is het met die Kim uit Korea? Sinds Trump langs is geweest en hem wat versiertrucs heeft geleerd, is de vrede en de rust daar neergedaald. Horen we niks van, want zo’n goednieuwsshow met Trump in de hoofdrol. Tja, daar zit niemand op te wachten natuurlijk.

medusa324 | 21-12-18 | 22:02 | 4

@steekmug
Als Kim een drupje buiten de pot plast, gaat er een MOAB op.
Uitgelezen kans voor een test...., maar dat weet Kim, dus gaat ie echt wel accoord.

toetssteen | 21-12-18 | 22:35

Waren er maar gas- en olievoorraden in Noord-Korea. Dan hadden we dat volk al lang bevrijd.

RickyLaRue | 21-12-18 | 22:49

Kim houdt zich niet aan de afspraken, maar voor Trump is dat te pijnlijk om toe te geven.

Rest In Privacy | 22-12-18 | 00:43
▼ 1 antwoord verborgen

Even een vraagje
Hoe staat het ondertussen met dat impeachment proces van de president?

Langshetrandje | 21-12-18 | 21:58 | 3

Fake news.

Mark_D_NL | 21-12-18 | 22:01

wellicht tijdens de volgende termijn dan maar?

Langshetrandje | 21-12-18 | 22:04

Die kant gaat het wel op. Mueller heeft al verschillende oud-medewerkers van Trump in de tang, en binnenkort is dat domme zoontje aan de beurt.

Rest In Privacy | 22-12-18 | 00:44

Hadden ze Trump in de jaren zestig/zeventig gehad, dan was hij de held van de hele links-westerse wereld geweest.

smdyasc | 21-12-18 | 21:56 | 2

Moet ie eerst nog tongzoenen met Putin én Erdogan.

Langshetrandje | 21-12-18 | 21:59

Dat wordt hij pas na afloop zijn tweede termijn, de president en ook zijn vrouw doen het namelijk uitstekend. Heeft Stormy, die met haar leugens hem ten val zou brengen, al betaald? Het is allemaal jaloezie, Trump is succesvol, heeft geld zat, bezit overal hotels, woningen en ander onroerend goed, heeft een prachtig gezin en een modelvrouw die iedere man zou willen. En last but not least is hij president van de VS, doe hem dat maar eens na!

Maris v.d Hof5393 | 22-12-18 | 01:30

Tump heeft in 8 maanden (samen met de Russen) het kalifaat van ISIS vernietigd.

Dat lukte Obama niet in 4 jaar tijd omdat Obama juist de Jihadisten steunde met wapens om zo Assad ten val te brengen. Ook andere westerse landen deden hieraan mee ( ook Nederland)

Trump heeft aan die steun een einde gemaakt en trekt nu de troepen terug.

Trump wil het geld dat aan deze dure oorlog word besteed gebruiken voor eigen land. En groot gelijk heeft hij.

Bizar is dat de media , die nu Trump fel bekritiseren, in het verleden ook voor terugtrekking hebben gepleit. Maar nu pleiten ze het tegenovergestelde.

Kaskensj | 21-12-18 | 21:54 | 3

je haalt twee zaken door elkaar. De oppositie tegen Assad heeft niets met Isis te maken. Ontstond in het machtsvacuüm in Irak. Werd ook door Obama bestreden. Misschien eens een kijkje nemen op Wiki over Syrië.

Beste_Landgenoten | 21-12-18 | 22:05

@BL
U kletst onzin! IS was de oppositie en net zoals destijds in Perzie aangevuld door maf linkse blaters.
Ja en die waren als eerste de pineut.

toetssteen | 21-12-18 | 22:39

Niet liegen hè toetssteen

Beste_Landgenoten | 21-12-18 | 23:27

Tja, veel Europese landen, inclusief uiteraard NL, wensen niet- of zwaar onvoldoende aan hun defensie uit te geven. Er zijn nog vele tienduizenden geharde ISIS strijders over in Syrie en Irak (de achtertuin van Europa). Alleen in de Hajin pocket al zo'n 8000. Tijd voor Europa om zelf actie te ondernemen, of om uiteindelijk onder de voet gelopen te worden en te sterven in schoonheid en deugdzaamheid...

Zoals eerder gezegd in de comments: VS is niet langer afhankelijk van olie uit het MO, Europa nadrukkelijk wel. VS rond 2021 zelfs netto energie exporteur.

Europaatje: zoek het maar lekker uit!

echt_links | 21-12-18 | 21:50 | 6

Bang Koter dat het te laat is tegen die tijd!

CalamityJane | 21-12-18 | 22:16

koter | 21-12-18 | 22:14

Laat ik het dan anders stellen:

Een islamitische vrouw krijgt meer kinderen dan een autochtone vrouw. Sjezus, dat kan iedereen toch zien. Alleen Ziyech heeft al 8 broers en zussen.

Je kan dus concluderen dat Nederland een islamitisch land gaat worden, het tempo waarin kan je over twisten.

De grote vraag is dus: al een kekke hoofddoek voor uw vriendin gekocht? :-)

Padjepejer | 21-12-18 | 22:19

@pp als het hoofdje van zn vriendin er tegen die tijd nog op staat tenminste, hetgeen gezien de snelle ontwikkelingen helemaal niet zo zeker meer is..

echt_links | 21-12-18 | 22:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Trump komt een verkiezingsbelofte na.

Hij heeft tijdens de verkiezingen belooft ISIS aan te pakken en daarna de troepen terug te trekken.

Ook heeft Trump belooft ( al voor de verkiezingen heeft hij het hierover gehad) de troepen uit de zinloze en dure oorlog in Afganistan terug te trekken.

En nu komt Trump zijn verkiezingsbelofte na.

Tijdens de verkiezingen probeerde de media de kiezers bang te maken dat Trump overal oorlog zou veroorzaken.

Het tegenovergestelde is waar.

Trump wil praten en onderhandelen en geen interventie en "nation building" doen.

Trump was ook tegen de interventie van Obama en Hillary in Libie. Dat is ook rampzalig afgelopen. Libie is in een puinhoop veranderd en is een doorvoerhaven geworden voor illegale gelukszoekers die naar Noord/West Europa willen reizen.

Het is zoals Trump in een Tweet zegt:

"General Anthony Tata, author, “Dark Winter.” I think the President is making the exact right move in Syria. All the geniuses who are protesting the withdrawal of troops from Syria are the same geniuses who cooked the books on ISIS intelligence and gave rise to ISIS.”

twitter.com/realDonaldTrump

Kaskensj | 21-12-18 | 21:48 | 1

President Trump heeft gelijk, wat een zegen voor de al zolang geplaagde Amerikanen.

Maris v.d Hof5393 | 21-12-18 | 21:56

De langst durende oorlog van de USA is dan ook over?
#Afghanistan?
Nu Amerika genoeg schaliegas heeft, zijn ze gelukkig niet meer zo afhankelijk van het MO.
Op Israël na, zoekt men het maar uit aldaar.

Ce ca! | 21-12-18 | 21:33 | 9

@ CalamityJane | 21-12-18 | 22:01
Wat Kuif zegt is wel waar. Maar de gevolgen overzien, van zijn partij zijn beslissingen, komen inderdaad niet overeen.
Naïef, onkundig of een trol, ik weet het njet. Oeps.
:)

Ce ca! | 21-12-18 | 22:05

Als VVD-er ben ik voor een hard immigratiebeleid. Maar de VVD zit niet alleen in de regering. Als straks in het Midden-Oosten weer de pleures uitbreekt, gaan ook in Nederland weer stemmen opklinken om meer vluchtelingen op te nemen.

Rest In Privacy | 22-12-18 | 00:48

Heb nooit kunnen begrijpen dat mensen blind voor een partij kunnen gaan en daarmee anderen uitsluitend. Links is daar grootmeester in. De VVD is wel akelig links opgeschoven Kuif.

CalamityJane | 22-12-18 | 08:44
▼ 6 antwoorden verborgen

Ze zitten er nog hoor, en niets in het journaal:
Noors en Deens meisje onthoofd in Marokko – Update
fenixx.org/2018/12/20/noors-en-deens-...
"De 24-jarige Deense Louisa Vesterager Jespersen en de 28-jarige Noorse Maren Ueland waren op een backpackreis in Marokko om te wandelen in het Atlasgebergte. Aan het begin van deze week werden beide jonge vrouwen barbaars afgeslacht en zonder hoofd bij hun tent gevonden in de buurt van de Imlil-gemeenschap."

"In de Marokkaanse media werd ’s avonds videomateriaal gepubliceerd van de aanval op de vrouwen. De video laat zien hoe de vrouwen liggen te slapen wanneer verschillende mannen met machetes hen aanvallen. De mannen waren meedogenloos in hun beestachtige aanval.

De clip laat duidelijk zien hoe de mannen vastberaden zijn de vrouwen af te slachten. Een man drukt een van de vrouwen met zijn voet op haar hoofd op de grond terwijl ze in afschuw schreeuwt. Dit terwijl de andere man met kracht zijn machete tegen de keel van de vrouw drukt, zodat het bloed uit haar hals stroomt.
Dan gaat het geschreeuw over in een piepend geluid van het lichaam van de vrouw als de man haar hele hoofd afsnijdt. Daarna grijpt een man het hoofd bij het blonde en bloederige haar en gooit het hoofd naar de bepakking en veldkeukentje van de vrouwen. Een van de jonge vrouwen werd later afgeslacht buiten de tent gevonden terwijl de andere dood in de tent lag."
"Volgens Britse reisinformatie is het niet ongewoon dat er terroristische aanslagen in Marokko plaatsvinden. Er is een toegenomen dreigingsbeeld van personen die behoren of sympathiseren met de islamitische staat. "
en dan deze
"Marokkaans reisbureau : speciale korting op de volgende reis naar Marrakech”

kloopindeslootjijook | 21-12-18 | 21:30 | 4

Kuifje-in-Afrika | 21-12-18 | 21:33
nee, doen alsof IS weg is. Is helemaal niet weg, zit in de hoofden van sommige mensen.

kloopindeslootjijook | 21-12-18 | 21:39

IS gaat nooit meer weg, zit inderdaad in de hoofden van heel veel idioten in die regio. Die hun zieke moordfantasietjes uitleven op ieder onschuldig slachtoffer dat ze te pakken kunnen krijgen. Maar daar helpt geen Amerikaans leger tegen. Integendeel, is olie op het vuur.

medusa324 | 21-12-18 | 21:46

@kloopindeslootjijook
ISIS zit en blijft ook in Europa. Kijk naar Amsterdam vorige maand en de 5 doden die in Straatsburg vielen. En de komende tijd komen er meer aanslagen in Europa. Vandaag in Stuttgart hebben veiligheidsdiensten waarschijnlijk een aanslag in de kiem gesmoord.

van der g | 21-12-18 | 21:53
▼ 1 antwoord verborgen

Jammer dat ontslag, hij had mooi het Midden-Oosten van de USA aan kunnen pakken.

bodemloos | 21-12-18 | 21:30

De eeuwigdurende oorlog in het M.O. heeft niks dan ellende opgeleverd. Dus prima besluit om te vertrekken en te kijken wat dat oplevert. Erger dan nu kan het niet worden en het is een stuk goedkoper. Zoals Trump zegt, kan hij met het geld dat hij uitspaart de gaten in de Amerikaanse wegen repareren.
Laat Assad zitten waar hij zit en laat ze het zelf uitzoeken daar. Willen ze revolutie en vechten voor hun rechten. Prima. Maar dan knappen ze het zelf maar op. We hebben het geprobeerd, tegen beter weten in. Het was niks, het is niks en het wordt daar niks. Jammer, niet langer ons probleem.

medusa324 | 21-12-18 | 21:30

Ze zitten i.d.d. niet op één lijn. www.independent.co.uk/news/world/amer...
Straks tanks op zonnepanelen. (één zon, maar de zon is een ster én we hebben meerdere sterren -die ook stralen- het zou net zo goed zonnenpanelen kunnen zijn). Een pannekoek zou je ook in meerdere pannen kunnen bakken. Alsof er maar één pan bestaat.

klowiepowie | 21-12-18 | 21:29 | 1

Het meisje is duidend, maakt dat meisje alleen maar speciaal en is niet policor uniform, de meisje volstaat. Op weg naar communistisch taalgebruik.

klowiepowie | 21-12-18 | 21:32

heel bijzonder om te zien dat sommigen niet begrijpen dat je een land niet kan besturen zoals een (mega-)bedrijf, de fout die Trump telkens maakt.

langzullenweleven | 21-12-18 | 21:28 | 3

Trumps bedrijven gingen meerdere malen failliet en geen enkele Amerikaanse bank wilde hem nog financieren. Die man is gewoon een onbenul.

Rest In Privacy | 21-12-18 | 21:31

Hoezo niet? Wat gaat er nu precies fout dan?

medusa324 | 21-12-18 | 21:31

Ja want het beleid dat Tot op heden wordt gevoerd met betrekking tot het midden oosten werkt wel.

Sceptische_autist | 21-12-18 | 21:34

Ik ben de laatste die meegaat in ongefundeerd Trump-bashen en de eerste die goede besluiten van de man toejuicht, maar als dit waar is en hij de Koerden een dolk in de rug steekt, is dat lage en vuile streek van hem.

Lewis | 21-12-18 | 21:23 | 9

Zolang ik mij kan herinneren, is het al hommeles in Koerdistan.
Zij willen een eigen staat.
Dat gaat Turkije niet toestaan. dat gaat Iran niet toestaan, nooit.
Evenmin als Spanje een Catalaanse staat toestaat, of Nederland een Friese.

de honden blaffen... | 21-12-18 | 22:48

@echt_links | 21-12-18 | 21:55
Eens. (Hoe utopisch ook.)

Lewis | 22-12-18 | 00:13

Maar in Nederland word je niet opgepakt als je op straat Fries spreekt. In Friesland wordt die taal ook gewoon onderwezen op lagere scholen.

Rest In Privacy | 22-12-18 | 00:50
▼ 6 antwoorden verborgen

May they all kill each other, let Allah sort them out.

knutsel_ | 21-12-18 | 21:23

Uitstekende beslissing van Trump. Weg uit dat wespennest. En nu niet als vorige keer in Irak geavanceerde wapens achterlaten waardoor ISIS kon groeien. Laat Assad de boel daar maar in het gareel houden.

van der g | 21-12-18 | 21:18

Trump is een zegen voor de wereld!

Der alte Fritz | 21-12-18 | 21:17 | 10

Dat weet ik wel zeker, der alte Fritz!

Maris v.d Hof5393 | 21-12-18 | 21:48

@Kuif: kan je beter aan de laffe Europeanen vertellen! (behoudens de Fransen).

echt_links | 21-12-18 | 21:56

Hier, nog zo'n anti-isolationistische ijzervreter:
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

Weer vol erin dus, net als bij de inval in Irak. Interventies, preemptive strikes... Ja dat heeft veel succes gehad.

Sitting_targets | 21-12-18 | 22:03
▼ 7 antwoorden verborgen

Een laatste linkje voor vandaag: www.youtube.com/watch?v=3T--edx75nQ Vergelijkt u dat met de zelfingenomenheid van dienstweigeraar Donald "bonespurs" Trump.

Ga nu The End of the F***ing World afbingen. Zeer vermakelijk met uitstekende jonge hoofdrolspelers.

Buenos Noches y Hasta Manana.

Hetkanverkeren | 21-12-18 | 21:12

Dat Amerika IS heeft verslagen is natuurlijk bullshit. Amerika wilde het regime van Assad middels chaos omverwerpen en Trump wil hier niet (meer) aan meewerken en vertrekt nu.
Ben wel benieuwd hoe het oprukkend Iran beteugeld gaat worden.

Mogwai | 21-12-18 | 21:11 | 4

Er hangt al decennia een oorlog tussen Iran en de Saoedi's in de lucht. Maar hoe dan ook, het westen moet daar niets beteugelen. Ze doen maar wat ze niet laten kunnen. Vluchtelingen mogen ze ook houden. En we doen wel zaken met wie er nog leeft.

Sitting_targets | 21-12-18 | 21:18

Iran en Rusland krijgen vrij spel. Dat gaan de Israëli's niet pikken.

Rest In Privacy | 21-12-18 | 21:18

Kuifje heeft gelijk. De reden dat wij Iran als vijand moeten zien heeft niet zoveel te maken met 'mensenrechten' en 'fout regime' maar eerder met de machtspositie Saoedi Arabië en Israël innemen.

De macht die israel bijvoorbeeld heeft in de VS is ongekend, en wordt belichaamd door de zogeheten 'neocons' deze lui baseren hun geloof in Israël op bijbelse profetien. Ik vind ze veel gevaarlijker dan welke linkse kant dan ook.

Sceptische_autist | 21-12-18 | 21:51
▼ 1 antwoord verborgen

Dat Mattis wilde blijven en de regio instabiel wil houden, kan te maken hebben met de reden dat het Verdrag van Lausanne in 2023 afloopt, dat na WW1 van kracht werd en 100 jaar van kracht moest blijven en opgesteld door de geallieerden en Rusland. Het toen Ottomaanse Rijk kon geen aanspraak maken op bepaalde gebieden ( o.a. Koerdistan--> Olie) en ook op eigen grondgebied geen olievelden mocht exploiteren, de Bosporus een internationale corridor werd, en nog een hele hoop andere voorwaarden. Gerucht gaat dat Turkije onder de zoden een enorme hoevelheid olie heeft, en tot de top van olie producerende landen zal worden.

jeetjeKees, | 21-12-18 | 21:10 | 2

Jeetje Kees, je mag wel een handtekeningactie gaan beginnen om jouw wijk minaretvrij te houden. Ziet er niet best uit.

bodemloos | 21-12-18 | 21:35

Nou, dat klinkt alsof er snel democratie naar Turkije gebracht moet worden.

praat_poep | 21-12-18 | 21:44

Trump is een klein kind. Niemand houdt het met hem uit, behalve een paar strooplikkers die toch nergens heen kunnen.

Rest In Privacy | 21-12-18 | 21:08 | 7

Natuurlijk niet.

Rest In Privacy | 21-12-18 | 21:29

Kuifje is graaier dus ambtenaar. We hebben geen (omhoog gepromoveerde ambtenaren) bestuurders nodig maar mensen met kennis en capaciteiten. Het land moet bestuurd worden als een bedrijf en niet als een zinkend schip ten onder gaan aan 1,2 miljoen ambtenaren

ja-ja-nee-nee | 21-12-18 | 21:32

Trumps bedrijven gingen nogal eens failliet. Kun je beter iemand als Bezos hebben, de man die Amazon groot maakte.

Rest In Privacy | 21-12-18 | 21:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Trump is net HG. Doet wat het belooft.

ik_wacht_niet | 21-12-18 | 20:56 | 2

Muur bouwen? Noord Korea ontwapenen? Een betere universele gezondheidszorg regelen voor minder geld?

* Il Principe * | 21-12-18 | 21:19

In de tijd van Machiavelli bestond HG nog niet en ook geen "universele" gezondheidszorg

ik_wacht_niet | 21-12-18 | 21:40

Vermoedelijk heeft the Donald gedacht, die Arabische Lente gaat wel verrekte lang duren. Wordt n,s tijd voor een Arabische Long Hot Summer defensiebudget Europa moest volgens Donald niet voor niets omhoog. Puntje van aandacht Wir Schaffen Das plus Brusselse zombies dachten dat the Donald het over de Klimaatwet had! Lol

william7055 | 21-12-18 | 20:49 | 1

vergeet niet dat Poetin de hoofdrol opeist en daarbij miljarden moet investeren in die bodemloze put die het M-Oosten is. Met de lage olieprijs komt Poetin in eigen land steeds meer onder druk.

Trumme | 21-12-18 | 20:56

Uiteindelijk moet je daar een keer vertrekken. Trump heeft eerder aangegeven geen Amerikaanse levens meer te willen opofferen voor die zandbak.

Rotterdammert1965 | 21-12-18 | 20:48 | 2

@ Rotterdammert1965 | 21-12-18 | 20:48
Precies. De kiezers zullen hem dankbaar zijn: geen soldatenlevens meer kapot. Verder bespaart hij hiermee vele vele biljoenen; en last but not least: hij kan de teruggekomen militairen gebruiken om de grens met Mexico dicht te houden.
Een win-win situatie voor iedereen; behalve natuurlijk voor links (de Democraten) want een president die zich aan zijn woord houdt schept wel een precedent waaraan de huichelachtige Democraten zich nooit zullen kunnen (willen?) houden.

telelezer | 21-12-18 | 21:01

Naar het gehuil van de MSM te oordelen, heeft Trump de juiste beslissing genomen.

gestoptmetroken | 21-12-18 | 21:09

Gewoon de zoveelste atypische keuze van Trump die goed gaat uitpakken. Ook de vroegtijdige vertrekken en ontslagen geeft de tegenstanders weinig grip op de man.

Mogwai | 21-12-18 | 20:48

In deze heeft Mattis gelijk, de geallieerde Koerden die streden tegen IS worden straks wellicht door kwaaie ome Erdo afgeslacht. Niet dat Koerden altijd lieverds zijn, maar na hun offer is dit werkelijk schandalig om ze nu als schietschijf neer te zetten voor de Turken. Onbegrijpelijk dit.

Jan, Leiden | 21-12-18 | 20:47 | 6

@Mark_D_NL | 21-12-18 | 21:04: Nee meneer, dat is het niet. Wij hebben 80 jaar geleden ook niet lopen roepen dat die Mocro's, die meegeholpen hebben bij onze bevrijding, gewoon in het Veersche Meer werden geflikkert. Ze hebben netjes een graf gekregen, en op 4 mei herdenken we ze. U kan de Mocro ook inwisselen voor een willekeurige Pool. Ik ben geen fan van Koerden in een normale wereld, want mossels. Maar in dit geval gaat de USA echt een grens over. Deze stap zou zomaar de UN tenonder kunnen laten gaan. De NATO kunnen laten ontploffen of de EU laten bezwijken onder de verplicht opgejaagde vluchtelingen. Dat zijn dus niet 1500 pechvogels, maar 15000000 Koerden, 10000 isisstrijders uit de kampen en 25000000 Afrikanen die hun kans zien. Linksom of rechtsom, dit is een zeer slacht bericht voor de vergadertijgers uit de EU. Waar is dat toch Europese leger, wanneer je het nodig hebt.

lokoolokie | 21-12-18 | 21:26

lokoolokie | 21-12-18 |
Tsja, Oorlog. En America First. Zie niet in waarom Amerikanen verplicht zijn te sterven voor die Koerden. Stuur je toch lekker Nederlandse Militairen die kant op om zij aan zij te vechten met die Koerden. Of is dat dan weer niet de bedoeling. Wel Amerikaanse levens geen Nederlandse levens, dat gaat te ver.

Mark_D_NL | 21-12-18 | 21:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Jim Mattis is een intellectueel. Zijn meeste memorabele uitspraken houden zich bezig met mannelijkheid. "You go into Afghanistan, you got guys who slap women around for five years because they didn't wear a veil. You know, guys like that ain't got no manhood left anyway. So it's a hell of a lot of fun to shoot them. Actually it's quite fun to fight them, you know. It's a hell of a hoot. It's fun to shoot some people. I'll be right up there with you. I like brawling." Dat was 2005 toen heel deugmenschend Amerika over hem heen viel vanwege "It's fun to shoot some people". Maar juist met zulke onverbloemde punchers wist hij zijn marines aan het denken te zetten, dat ze zich niet als breinloze funshooters zouden gaan gedragen. www.brainyquote.com/authors/jim_matti... Ook zijn gloeiende hekel aan cynisme is behartigenswaardig: "We weten dat in zware omstandigheden cynisme slechts een andere uitweg is om de strijd op te geven. In het leger beschouwen we cynisme of zich overgeven als niets anders dan uitingen van lafheid". Misschien vond Mattis het zich terugtrekken uit Syrië iets weinig mannelijks. Maar het gesjacher van senator McCain met IS en het leugenachtige van de White Helmets met hun media orkestratie van chloor gas aanvallen (met als doel het zwartmaken van Assad als een Hitler), dat moet Mattis toch ook onverteerbaar hebben gevonden? Het zich terugtrekken uit Syrië ervoer Mattis waarschijnlijk als een persoonlijke nederlaag. Maar politiek gezien lijkt me Trump's beslissing wijs. Wat moet je daar tussen foute moslimvrienden, die je dood wensen?

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-12-18 | 20:46 | 3

Mot ik dat allemaal lezen ?? Tis weekend gvd.

suscrofa | 21-12-18 | 21:03

Allemaal netjes gelezen. Cynisme is in de burgermaatschappij wel een sterk wapen. Op het slachtveld, daar waar deze soldaat op doelt, is een cynische insteek je ondergang. Zie het zo: Zou u Hans Teeuwen meenemen op een missie, of neemt u de degelijke huisvrouw die alles op orde houdt op de basis mee. Ik wil niet 1800000000 views op YT zien, omdat iedereen Teeuwen grappiger vond. Legerpraat is totaal niet te vergelijken met burgergeblaat.

lokoolokie | 21-12-18 | 21:44

lokoolokie | 21-12-18 | 21:44
Aardig mee eens. Cynisme wijst op 'honds' gedrag, zichzelf buiten het menselijke, al te menselijke (gutmensch-lijke) plaatsen om vanuit dat hondse perspectief de blik weer te openen voor wat menselijk, wie weet: 'mannelijk', is. Zo bepaalt "Ga uit mijn zon!" (legendarische uitspraak van Diogenes in zijn ton) de geadresseerde van dit woord: Alexander de Grote opeens bij iets dat groter is dan hij (de zon). Diogenes zet met 'mijn' zon Alexander klem. Zijn gestalte rijst omhoog, die van Alexander omlaag, totdat ze elkaar recht in de ogen zien. Maar Mattis interpreteert IMO cynisme als defaitisme, en defaitisme maakt een slappe zak van je.

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-12-18 | 22:04

Four decades of... tunnelvisie, van de warrior monk. Geen idee waarom die man bij Trump in dienst is gegaan aangezien terugtrekking uit Syrië in de presidentscampagne al een punt van Trump was.

Ga maar proberen jezelf tot president te laten kiezen als je het anders wil dan Trump.

Sitting_targets | 21-12-18 | 20:44 | 2

"Ga maar proberen jezelf"
Die werkt niet. Lang niet iedereen kan wat Rutte kan, maar daarom kun je het wel oneens zijn met wat hij doet.

kloopindeslootjijook | 21-12-18 | 21:08

Oh ja prima, dat oneens zijn. Mattis kan het nu zelfs veel beter oneens zijn met Trump. Maar als Mattis wil dat zijn ideeën worden uitgevoerd, dan moet dat toch democratisch besloten worden. Of ben jij voor de dictatuur van de experts?

Sitting_targets | 21-12-18 | 21:29

Weet je wie ook wel eens een meningsverschil had met een van zijn generaals?

VanBukkem | 21-12-18 | 20:39 | 12

Tsaar Alexander I wilde bij de slag van Austerlitz "aanvallen!", terwijl zijn generaal (Michael Kututov) dat ten zeerste afraadde. Alexander I zette door en 10.000 Russen verloren vanwege zijn gril op één dag hun leven. Alexander I ging na de driekeizerslag te Austerlitz / Slavkov bij Brno terug naar St Petersburg. Kutuzov werd de oppermaarschalk. Toen viel Napoleon Rusland aan. Hij probeerde Kutuzov te kietelen om slag te gaan leveren, maar Kutuzov trok zich terug (dit zou Mattis nooit gedaan hebben). Zo bereikte Napoleon Moskou. Kutuzov gaf orders om Moskou in brand te steken. Napoleon's leger verzwakte, de kozakken vielen aan, maar Kutuzov bleef zeer spaarzaam omgaan met de levens van zijn soldaten. Napoleon droop af en gaf de Russische winter de schuld van alles. Maar hij was verslagen door de meesterstrateeg Michael Kutuzov.

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-12-18 | 21:21

@Eeuwig... Op... Vakantie , de strekking van Uw verhaal klopt wel , alleen bent U de slag bij Borodino vergeten vlak voor Moskou. Dat was wel even een kostbaar dingetje voor Kutuzov. En wat de beginvraag van Van Bukkum hierboven betreft... Het betrof niet een generaal. Met al z´n generaals heeft ie ruzie gehad. Alleen niet met Keitel,Jodl en Model... liep ook niet erg goed af.

drs kwenie | 21-12-18 | 22:23

drs kwenie | 21-12-18 | 22:23
Strekking van mijn betoog: ook met je terugtrekken kan je winnen. Dat is voor Mattis een brug te ver.

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-12-18 | 22:38
▼ 9 antwoorden verborgen

Als de Amerikanen ten strijde trekken, heeft de hele wereld een mening.
Als Amerikanen zich terugtrekken zijn er heel wat partijen die hen smeken te blijven.
De Amerikaan kan het kennelijk nooit goed doen.

Ruimedenker | 21-12-18 | 20:37 | 1

Daarom is het ook het meest gehate volk ter wereld.

HaagsHaram | 21-12-18 | 21:30

Trump gaat voor de Nobelprijs voor de vrede.

de honden blaffen... | 21-12-18 | 20:35 | 5

@RickyLaRue | 21-12-18 | 20:40
Frans heeft meer kans.

Berbaar | 21-12-18 | 20:55

Rutte de Nobelprijs voor de Vaas (ohne Blumen)

suscrofa | 21-12-18 | 21:02

Obama steekt Libië, Jemen én Syrië in de fik en bij DWDD zitten ze met een dikke keel te praten over een interview met zijn vrouw te praten. Wat een wereld.

JJMS | 21-12-18 | 21:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Trump heeft groot gelijk. Alsof ISIS zich nu kan herstellen door het vertrek van de Amerikanen. Assad zit er ook nog met de Russische luchtmacht. Nu terugtrekken en de gelden nuttiger besteden. In de Pacific rommelt het inmiddels ook aardig. Ik heb wel te doen met de Koerden, maar die zijn altijd de lul en de Amerikan kunnen moeilijk tegen de NAVO bondgenoot Turkije in blijven gaan. Turkije is namelijk een crusiale bondgenoot als het ooit nog op oorlog met Russen uitdraaid. Regime change ingezet door de Obama administratie is mislukt.

sinnedsawereh | 21-12-18 | 20:32 | 2

Ik heb nog altijd meer sympathie voor Poetin dan voor Erdogan. En als ze willen knokken dan doen ze dat maar met elkaar.

Sitting_targets | 21-12-18 | 20:48

Als het oorlog met Rusland word kiest Erdo voor Poetin.

Trumme | 21-12-18 | 21:02

Haha op het journaal. Nu zijn ze bang dat Rusland en China hun macht vergroten. Man oh man. Als je de internationale ontwikkelingen van Trump bijhoudt over Taiwan, N-korea en opgespoten eilandjes in de Zuid-Chinese zee, de aanvaringen tussen jagers van de VS en China en de tarieven van Trump die China nu op de knieën dwingt. Maar wat wordt de macht groter in Syrië (was heel lang al in Russische invloedssfeer) als ze daar weg gaan. Ik word er een beetje moe van.

azijnseikerT | 21-12-18 | 20:26 | 1

Nuke 'm all. Dat zeg ik u. Alleen Nederland. Ies genoeg problemen. Laten we daar een goed voornemen van maken voor het nieuwe jaar. Positief oppakken die moeheid. Mark heeft toch een rooie knop ?

suscrofa | 21-12-18 | 20:33

Laat de zooi maar eens lekker klappen in het midden oosten. En daarna die hele teringzooi overnemen. Iedereen dankbaar en de VS weer lekker veel olie.

Gewinflipt | 21-12-18 | 20:24

Hoeveel kamerleden en Ministers heeft Rutte er ook alweer doorheen gedraait in die paar jaar?

Mark_D_NL | 21-12-18 | 20:23 | 4

Kamerleden, mijn fout. Maar de rest van de stelling staat als een huis.

Mark_D_NL | 21-12-18 | 21:16

Nee, want hoeveel ministers en medewerkers is Rutte kwijtgeraakt? Niet zoveel.

Rest In Privacy | 21-12-18 | 21:43

@Kuifje
Halbe, Hennis, Van der Steur, Opstelten, Teeven, Mansveld, Weekers en Verdaas.
Nee, is echt niks.

medusa324 | 21-12-18 | 21:58
▼ 1 antwoord verborgen

Het verwijt was altijd dat the USA overal op deze aardbol politie-agent wil spelen en het militair-industrieel complex daar wel bij voer.
Nu doet Trump een stap die de vele - met name - linkse - critici tegemoet komt en dan is het weer niet goed? Hier snap ik dus werkelijk niks meer van.

Amsterdamsko | 21-12-18 | 20:23 | 4

Het doel is goed, de uitvoering zuigt.

Sleutelplanktovenaar | 21-12-18 | 21:11

Links heeft geen consequent verhaal, maar als rechtse stemmer vind ik dat Trump rare streken uithaalt. Die man heeft echt nergens verstand van.

Rest In Privacy | 21-12-18 | 21:12

Scherpzinnig weer !

suscrofa | 21-12-18 | 21:13
▼ 1 antwoord verborgen

Wierdo's? Een ontslag..... blablabla... weirdos blabla u.

RickTheDick | 21-12-18 | 20:20 | 1

Berbaar

RickTheDick | 21-12-18 | 20:21

Tja, Trump was erg helder: "America first".
Dat matcht in deze niet met de strategische tactiek van James Maddis. Ook begrijpelijk. Verschil van inzicht.

kotelet | 21-12-18 | 20:18

James Mad-dog Mattis : I you burn the American flag you'll spend twon years in the Military. I promise you, you'll be cured of the disire to burn a flag ever again. You'll be waving it; Saluting it; Or you'll be lying under it.

Ik hou hier wel van.

Roger Gene II | 21-12-18 | 20:17 | 3

Ik niet, ik heb niets met vlaggen. En als ik er warm van kan zitten gaan ze gewoon de allesbrander in.

Zapata10 | 21-12-18 | 20:30

@Roger Gene II | 21-12-18 | 20:17
Lees het nog eens terug Roger.
Lijkt nergens op pik.

Berbaar | 21-12-18 | 20:40

Zapata10 | 21-12-18 | 20:30
Carlin: " I don't get all choked up about yellow ribbons and American flags. I consider them to be symbols and I leave symbols to the symbol-minded."

kloopindeslootjijook | 21-12-18 | 21:21

Val je een land binnen.... iedereen over de jank. Wil je eruit... iedereen over de jank.

RenHoek | 21-12-18 | 20:14 | 1

Zeg ik. Het is nooit goed. Nuke 'm. Geen gezeik.

suscrofa | 21-12-18 | 21:06

[x] Noord Korea
[x] Syrië

VanBukkem | 21-12-18 | 20:12 | 4

'Die Europeanen zoeken het maar lekker uit' zou Donald Trump zeggen. En gelijk heeft ie. Niks meebetalen aan de NAVO maar toch verwachten dat de Amerikanen je wel weer te hulp zullen schieten als er weer eens stront a/d knikker is; neee, zo zijn we niet getrouwd.

VanBukkem | 21-12-18 | 20:19

En dan alleen Iran nog...
Cuba wordt dmv financiele hulp ingelijfd bij IMF.

Haram_Kafir_4ever | 21-12-18 | 20:36

[X] Nafta
[1/2] Ongecontroleerde immigratie

Sitting_targets | 21-12-18 | 20:52
▼ 1 antwoord verborgen

Wat heeft de VS überhaupt in Syrië te zoeken?
Eenzijdig besluit om daar IS aan te gaan pakken. Soevereiniteit van Syrië?
USA World police....

Is dit nog nieuws? | 21-12-18 | 20:11 | 3

USA is niet de politie maar de bodyguard/knokploeg van de superrijken, welke dus IMF runnen/bezitten en ook de Amerikaanse FED in handen hebben. Just folow the money...

Syrië was nog geen lid van t IMF...
Net als Lybië dat een paar jaar geleden nog niet was, Iraq was t ook niet voor de inval en de "financiele hulp" later.
Afganistan was ook geen lid van IMF.

Nu alleen Cuba, Iran en Noord-Korea nog en dan bezit t IMF de hele wereld.

Haram_Kafir_4ever | 21-12-18 | 20:41

Voorkomen dat RU invloed krijgt. Daar is het meeste buitenland beleid van de VS op gebaseerd. En al een tijdje ook CN.

Eierbal-is-fijn | 21-12-18 | 20:49

Wat heeft Nederland in de eu te zoeken ? Beste jongetje van de klas worden ?

suscrofa | 21-12-18 | 21:08

Er is een boel bereikt door Mattis en companen de afgelopen 30 jaar in het midden Oosten en Afghanistan. Ja het militair industrieel complex heeft er goed bij geboerd.

Zapata10 | 21-12-18 | 20:10 | 4

Vertel...

Muchnadt | 21-12-18 | 20:25

Muchnadt
Eh nou ze hebben democratie gebracht, vrede, stabiliteit, welvaart, een einde aan de vluchtelingenstroom, enne nog veel meer toch?

Zapata10 | 21-12-18 | 20:28

Ohhh, u was het [/sarc off] vergeten....

Muchnadt | 21-12-18 | 20:46
▼ 1 antwoord verborgen

Lol "ze laten daar nu wel een puinhoop achter" nou dat is, nu blijkt dat Assad niet weg gaat, precies de bedoeling.

azijnseikerT | 21-12-18 | 20:09 | 1

De puinhoop moet opgeruimd, dat kost geld.
Wie denk je dat dat geld gaat lenen en tegen welke voorwaarden?

Het IMF.
Net zoals ze dat deden in Iraq, Lybië, Afganistan en zelfs zoals in Europa na WW2.
Enn ander zn huis over hoop halen om later meester over het kasboekje te worden.

Haram_Kafir_4ever | 21-12-18 | 20:44

Geen weldenkende genaraal kan onder president Trump met eer en geweten dienen.
Goed dat Mattis de eer aan zichzelf houdt.
Militairen moeten niet alles als zoete koek slikken van een gestoorde machthebber.
Door "Befehl ist Befehl" klakkeloos uit te voeren zijn in het verleden grote misdaden tegen de menselijkheid begaan.

Dutch_Viscount | 21-12-18 | 20:09 | 6

RenHoek | 21-12-18 | 20:16
Dacht ik ook direct aan. DV spreekt zichzelf behoorlijk tegen...

Muchnadt | 21-12-18 | 20:29

RenHoek | 21-12-18 | 20:16 Als beloofd: T.E. Lawrence: The Seven Pillars Of Wisdom.
Het is een boek. Met letters. Mogelijk zelfs in het Nederlands vertaald.

Hetkanverkeren | 21-12-18 | 20:39

Laat die oorlogsmisdadiger Assat met Poetin als financier daar de kar trekken en Trump kan lekker achterover leunen. Eens kijken hoe lang ze het met de Mullah’s van Iran vol houden.

Trumme | 21-12-18 | 21:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk als je daar duizend goed getrainde soldaten huisvest, ze veel ellende in de kiem kunnen smoren.
Geef de terroristen geen vinger, want ze pakken het hele land. Kan zomaar weer gebeuren als ze de kans krijgen.

snapal | 21-12-18 | 20:08 | 6

@RenHoek | 21-12-18 | 20:18: Laten er nu net ruim 200000 "gevluchtte" Syriërs in de EU wonen. Je zou er als de EU nog een win situatie van kunnen maken. Kijk, de EU heeft niks aan 12000 raketgeleerden en 29998 apothekers. Dat hebben ze nu isis is verslagen wel nodig in Syrië. Alleen zo lullig dat de Koerden over 3 jaar een bedreigde diersoort is en dat de Turken ons in ons eigen huis gaan bedreigen en afpersen. De USA neem ik niks kwalijk, maar de EU gaat beslist alle mogelijke foute stappen nemen. Houd in het achterhoofd die 50000000 immigranten die voor 2050 in de EU noodzakelijk zijn, want anders werkt het licht niet meer.

lokoolokie | 21-12-18 | 20:34

Het zal the VS een rotzorg zijn hoe het land er uit ziet, het gaat er om dat ze, als het eenmaal een puinhoop is, leningen kunnen verstrekken voor de wederopbouw.

Leningen met goede voorwaarden voor de verstrekker en de plicht om zich bij IMF aan te sluiten.
Zoals ze al deden in Iraq, Afganistan, Lybië en ook post-WW2-Europa

Heeft niks met vrede te maken, alleen met macht en de controle van geld.

Haram_Kafir_4ever | 21-12-18 | 20:47

Snapal, zooooooooooo jij bent begaan met Syrië.

Ga jij er maar heen. Ik ga niet. En ik ga ook niemand sturen. Of vertrek maar naar Amerika en stem op Hillary.

Sitting_targets | 21-12-18 | 20:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Erg gecompliceerd allemaal weer, niet dat ze met blijven veel zullen oplossen maar met verlaten bestaat er wellicht een kans dat de balans van krachten in de regio weer verschuift.
 
Overigens zie ik dit keer de gestoorde linksmensen en de soldaten en veteranen janken om het feit dat er terug wordt getrokken, die hebben beide liever meer bommen en granaten op ISIS en andere hakbars (welke door de steun van CIA en door hun gebruikte verdeel en heers tactieken zo groot werden). Wanneer zou het tot ze doordringen dat dit soort halfbakken hearts and minds acties niet werken en alleen maar de kosten opdrijven, zowel de oorlog in Irak, Afghanistan & Arabische lente hebben ons alleen maar meer problemen opgeleverd.

HaatAth3ist | 21-12-18 | 20:08 | 5

@WitWas, vertel mij wat.

Zapata10 | 21-12-18 | 20:26

Gewoon. Je kameraden horen niet voor Jan Lul gestorven te zijn. Hoe kan je deze move nu in vredesnaam uitleggen aan de nabestaanden, terwijl je dondersgoed weet dat er alweer een genocide op stapel staat. Noem het janken, slim van Trump of hoe je wilt, maar vergeet nooit, dat u dit kan lopen roepen omdat anderen hun leven hebben gegeven. Daar mag u het mee doen.

lokoolokie | 21-12-18 | 20:59

lokoolokie - die 'anderen' hebben hun leven niet gegeven, het is ze ontnomen door de politiek van oorlogszuchtige gasten als Obama en Clinton. President Trump vindt dat het genoeg jonge levens heeft gekost en daarin wordt hij blijkbaar door zijn kiezers gesteund. Trump houdt van opbouwen en welvaart, niet van oorlog, bloedvergieten en oneindig verdriet en dat is van een zeldzaam grote klasse..

Maris v.d Hof5393 | 21-12-18 | 21:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Trump wil uit het Midden-Oosten. hihihihahahahohoho. Saoedi Arabië hihihihahahahohoho MSB hihihihahahahohoho grootste importeur VS wapens hihihihahahahohoho S400's Patriots en F35's er naartoe (en naar Turkije) hihihihahahahohoho logistieke ondersteuning in Yemen hihihihahahahohoho 'tis me het zakenmannetje wel hihihihahahahohoho John Bolton en Stephen Miller hihihihahahahohoho en zijn schoonzoon hihihihahahahohoho

En ik ben de godvergeten kerstman. Also sprach niet alleen Robert Mueller. Trump gaat heel hard nat en wel zeer spoedig. Al sluit ik een hartaanvalletje op Mar al Lago eerdaags ook niet bepaald uit. Misschien dat Melania in dat opzicht nog eens voor een laatste keertje haar kunstje kan verrichten?

Pretty please?

Hetkanverkeren | 21-12-18 | 20:07 | 10

CalamityJane | 21-12-18 | 20:29 No worries. Ziet u het alstublieft als een soort stijloefening. Al was het maar omdat ik veel te oud ben om me nog echt druk te maken over al die idioterie. Die tijd heb ik nou gelukkig wel gehad. En hoewel ik een serieuze ondertoon niet zal ontkennen, neemt u mijn plempsels alstublieft met een paar stevige korrels zout.

Niet letterlijk graag, want dat is dan weer wel slecht voor je bloeddruk.

Hetkanverkeren | 21-12-18 | 20:35

Oké !

CalamityJane | 21-12-18 | 20:40

@azijnseikerT Watergate onderzoek duurde 6 jaar, veel van Trumps volgelingen zijn al aangeklaagd/veroordeeld of werken nu mee met Mueller, het duurt ook langer vanwege het blokkeren van onderzoeken door een (nu nog) Republikeins Huis, wat eindigt met nieuwjaar, hou je klompen maar vast want wat in de komende 2 jaar volgen gaat gaat de geschiedenisboeken in.

Sleutelplanktovenaar | 21-12-18 | 21:09
▼ 7 antwoorden verborgen

Clinton en Obama hebben meer bommen gegooid dan Trump.

Ruimedenker | 21-12-18 | 20:07 | 1

Juist!

Zapata10 | 21-12-18 | 20:13

Kijk, ik vind Trum geen mafketel, zoals heel de media en vele Lemmingen die zogenaamd in vrijheid leven in dit land, maar hier begaat Trump een kapitale blunder. En als slagroom op de taart werd er ook even geroepen dat men uit Afghanistan vertrekt. (Moet u eens voor u zien, hoe de verwanten van onze 27 doden en de andere duizenden doden internationaal binnenshuis gaan reageren.) Gelukkig is er ook goed nieuws. Erdogan gaat pas los als alle Amerikanen en meelopers zich volledig hebben teruggetrokken. Kunnen wij in de EU alvast 15000000 veldbedjes gaan klaarzetten. 2019 wordt een fantastisch jaar.

lokoolokie | 21-12-18 | 20:07 | 3

De EU bouwt toch aan een leger? Laat die daar de boel beveiligen. Maak je direct indruk op Erdo en Poetin. En weet je ook direct hoeveel bodybags er iedere week terugkomen en hoeveel miljarden het kost. Dat is de VS beu en Trump lost daarom een verkiezingsbelofte in.

Trumme | 21-12-18 | 21:13

Vluchtelingen kunnen ook de andere kant op als de EU de grenzen sluit. In Mekka staan bedden zat leeg. Dat de EU onbeperkt moslims binnenlaat is niet aan president Trump te wijten maar aan het soort satanisten dat hier aan het roer zit.

Maris v.d Hof5393 | 21-12-18 | 21:18

Maris v.d Hof5393 | 21-12-18 | 21:18
U begrijpt 't.

Maartenalsoptwitter | 21-12-18 | 21:48

Trump doet wat ie moet doen. Ik stel voor dat Berbaar naar Syrië wordt gestuurd om orde op zaken te stellen. Namens het hele land cq de GS community. Ik was graag gegaan in zijn plaats, maar ik ben gewetensbezwaarde. Heb ik ff geluk.

suscrofa | 21-12-18 | 20:06 | 1

Berbaar, no way, die krijgt binnen een paar minuten ruzie met alle betrokken partijen....

Muchnadt | 21-12-18 | 20:37

Je kan zeggen wat je wilt, maar hij gaat wel door roeien en ruiten...

R.J.J | 21-12-18 | 20:05 | 3

Zijn gewisse ondergang te gemoed.

botbot | 21-12-18 | 20:14

@bootbot Uiteindelijk wel, zoals iedere president of minister president. Maar hoe lang houden ze het vol daar draait het om. Trump gaat de 8 jaar volmaken.

Mark_D_NL | 21-12-18 | 20:30

botbot | 21-12-18 | 20:14
Blijven hopen, botje - krampachtig blijven hopen....

Muchnadt | 21-12-18 | 20:51

Trump heeft niet helemaal ongelijk maar de Koerden zijn echt de pineut nu Turkije de vrije hand krijgt, wij gaan ook meer aanslagen krijgen. Eigen schuld omdat defensie en politie niet op orde is en met wat geld extra is dat echt niet snel hersteld. Alleen politici denken dat

Bokito ergo sum | 21-12-18 | 20:04 | 4

Een van de weinige volken aldaar waar ik mee te doen heb. Moediger dan onze moedigste strijders.

suscrofa | 21-12-18 | 20:17

Beetje zoals de Mujahedin in Afghanistan...., later Taliban genoemd, weer later IS

Oepsie1234 | 21-12-18 | 20:23

Ga bij Juncker klagen. Er wonen miljoenen Koerden in de EU. Laat die iets doen om ze te beschermen tegen Erdogan.

Trumme | 21-12-18 | 21:15
▼ 1 antwoord verborgen

Mattis heeft nog meegedaan aan D-Day. Hij mag eindelijk met pensioen. Niets aan de hand dus.

Mark_D_NL | 21-12-18 | 20:03

Trump is een zakenman. De oorlog in Syrië kost biljoenen en levert bitter weinig op.
In Trumps ogen kun je beter een handelsakkoord van t een of ander sluiten met de Midden Oostiërs, daarmee wat geld verdíenen, ze ermee in het gareel houden en ze door hun binnenlandse onlusten laten verzwakken. (Modus operandi van de EU)
Ik denk niet dat hij ongelijk heeft.

JanVergoor | 21-12-18 | 20:03

Op zich geen verkeerde kerel, die mad dog Mattis, maar waarschijnlijk net iets te veel een NAVO man in de ogen van Donald Trump. En Donald Trump, tja, die heeft niks met de NAVO. Van Donald Trump mag het wel wat minder NAVO. (Want aan die bondgenoten heb je toch niks). Dus ja, dan is het beter dat je uit mekaar gaat. Even goeie vrienden. Hee, voor generaal Mattis 10 andere.

VanBukkem | 21-12-18 | 20:03

Verschil van inzicht.
Prima, de man houdt de eer aan zichzelf.
Niets bijzonders.

Ruimedenker | 21-12-18 | 20:01

Zoals ik al eerder zei, een volslagen idioot.
Succes met die mafklapper Amerikaanse vrinden.

Berbaar | 21-12-18 | 20:00

Fake news.. Die man gaat gewoon met pensioen. Twee maandjes eerder alleen. Ophef om niks.

Muskatnuss!!! | 21-12-18 | 19:56 | 3

Als er niks aan de hand was kon hij die twee maandjes ook wel gewoon uitzitten, er is wel degelijk iets aan de hand.

zwellevertje | 21-12-18 | 20:06

Inderdaad: ophef om niks. Maar goed, voor de MSM weer een mooie gelegenheid om te kunnen roepen van 'zie je wel, met die man valt niet samen te werken.'

VanBukkem | 21-12-18 | 20:06

VanBukkem | 21-12-18 | 20:06
Onvolledig, bukkem. Moet zijn : voor de MSM en Berbaar....

Muchnadt | 21-12-18 | 20:54

Trump denkt echt niet dat soms de kosten voor de baat kunnen uitgaan.
Zo zit Amerika nog steeds inelkaar.
Eerst moet er een ramp gebeuren en dan wordt er wat aan gedaan.
Preventie is een woord wat ze niet kennen, kost alleen maar geld en de noodzaak kan nooit 1,2,3, bewezen worden.
Als ze bijvoorbeeld last hebben van ratten, huren ze een rattenverdelger in, de gunstige condities voor die beesten blijven onveranderd.
New Orleans weet daar alles van.
Aan het eind van de rit, ben je geen miljarden kwijt, maar honderden miljarden.
Kortzichtig zijn kost klauwen met geld.

snapal | 21-12-18 | 19:54 | 1

ze voeren al 30 jaar een war-on-drugs, heeft 100 miljard gekost... das de jaarlijkse omzet van de kartels nu. heeft dat wat opgeleverd dan?

lovekila | 21-12-18 | 21:12

De grenzen van de VS stoppen nu eenmaal aan de kust van Amerika. De VS hebben dus helemaal niets te zoeken in het MO of waar dan ook ter wereld. De VS hebben tot nu toe alleen maar oorlog gebracht in het MO. Laat de haatbaarden elkaar daar maar afmaken. Als de dreiging te groot wordt maken we er een glasveld van.

Frau Merkel | 21-12-18 | 19:53

Ach, ze trekken hun militairen terug, maar ze zullen vast nog bepaalde groepen blijven steunen. Daarbij lopen de Russen daar nog rond die ook geen vrienden zijn met Isis. En er zijn nog genoeg andere strijdende partijen over, ze hebben de Amerikanen toch niet nodig voor die oorlog? Trump is een pacifist, heeft een hekel aan oorlog, blijkens oude interviews met hem.

Goed-hardt | 21-12-18 | 19:51

Het MO is al vijftig jaar een wespennest waar de ene Islamitische fractie vecht tegen de andere islamistische fractie, omdat de een of de ander niet de ware versie van het sprookje voor ogen heeft.
Doe er gewoon een groot hek omheen en gooi er heel veel wapens in.
Als het knallen ophoudt weer eens verder kijken.
Maar zeker geen westerse manschappen de kans geven om te sneuvelen, want waarvoor ?

Wijze uit het Oosten | 21-12-18 | 19:50 | 2

Het MO is al vijftig jaar een wespennest???? Huh? Zeg maar gerust bijna 1500 jaar zo niet langer vecht men elkaar daar de tent uit. De religie van de vrede is eigenlijk gewoon de religie van de oorlog en ellende.

aamert | 21-12-18 | 20:03

Ach, dat voeren ze op als argument om gehersenspoelden tegen elkaar op te zetteb. Uiteindelijk gaat het om macht en geld, religie is een middel niet het doel.

boerk | 21-12-18 | 20:05

Trump heeft groot gelijk.
Het kost bakken met geld en het levert uiteindelijk niets op.

HoerieHarry | 21-12-18 | 19:50 | 2

Het verhaal van VS buitenlandbeleid na WO2!

RickyLaRue | 21-12-18 | 20:37

RickyLaRue | 21-12-18 | 20:37
Sterk !!

Muchnadt | 21-12-18 | 20:56

Ons past enige bescheidenheid. We geven (verkeerde?) steun met minimale eenheden en luchtsteun, dat geeft minimale risico’s, soms met een marineschip, maar dat vaart weer makkelijk weg en die Amerikaanse jongens kunnen lekker hun leven wagen. Trump heeft groot gelijk. Wegwezen uit die wespennesten!

Mijn klomp breekt | 21-12-18 | 19:47

De slimmerik laat die zandbak ff lekker in zichzelf wegrotten om vervolgens als reddende engel nog meer grip op het geheel te krijgen.

schoon-schip-maken | 21-12-18 | 19:47 | 1

mooie zet toch? schaken komt tenslotte uit die buurt

lovekila | 21-12-18 | 21:08

Q sent me.

De voorbereidingen zijn getroffen. Het volk is wakker. De ogen zijn geopend. Het licht komt eraan. Clintons/Obama en rest van dat tuig zal een leuk verblijf krijgen op Guantanamo. Want gek genoeg is dat complex nog open. Kort samengevat dan.....

Tha Analyzer | 21-12-18 | 19:47 | 3

Q is onderdeel van de wereld achterwacht.

steekmug | 21-12-18 | 20:45

Q=T
T=Q
Lijkt wel de matrix hier....

Tha Analyzer | 21-12-18 | 21:58

Genoeg generaals daar. Staat waarschijnlijk een heel bataljon van die lieden te trappelen om hem te vervangen voor 15 months of fame.

SamV | 21-12-18 | 19:47

What happened to "Mad Dog" goddamned ???

JohnJames_001 | 21-12-18 | 19:40

Het zijn jullie zonen en dochters niet.

Mark_D_NL | 21-12-18 | 19:38 | 1

Nu klink je net als Bob Dylan

suscrofa | 21-12-18 | 20:21

Obama moest weg uit Afghanistan en nu moet trump blijven , besluiteloze democrats

Rest In Privacy | 21-12-18 | 19:37 | 1

Gaat hier over Syrië, zo'n ander luulland

suscrofa | 21-12-18 | 20:25

Is Trump chantabel misschien..... vind het al met al nogal.... tsja hoe zal ik het zeggen.......

nope | 21-12-18 | 19:36 | 6

President Trump is financieel onafhankelijk en wil zich gewoon houden aan zijn verkiezingsbeloften, beloften dus waarop hij door veel Amerikanen gekozen is. Dat is natuurlijk even wennen voor Nederlanders die het moeten doen met een onbetrouwbaar zooitje dat niet voor het land werkt maar voor de EU en hun eigen carrière, zichzelf verrijkt en precies het omgekeerde doet wat ze beloofd hebben.

Maris v.d Hof5393 | 21-12-18 | 21:08

Trump is bijna failliet.

Rest In Privacy | 21-12-18 | 21:51

@Kuifje
Vertel, want ik ben zeer nieuwsgierig; geef me info inzake de financiele toestand van Trump.

toetssteen | 21-12-18 | 22:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Amerika stapt op en laat puinhoop achter,
Nou dat zal die terroristen leren,
nu durven ze echt niet meer.

Halul gebakken | 21-12-18 | 19:36 | 2

Welke puinhoop? Het is al 1400 jaar een puinhoop in het MO.

ja-ja-nee-nee | 21-12-18 | 19:47

Nuke 'm zeg ik dan altied. Ken ik van Duke Nuke 'm.

suscrofa | 21-12-18 | 20:26

De één na de ander zegt de chimp in Chief toedeledokie.
lol

Berbaar | 21-12-18 | 19:35 | 15

Moest even een vlucht naar NL pakken, anders had ik wel eerder gereageerd.

Berbaar, jij kan nu wel mensen zogenaamd netjes met U aanspreken om je beter voor te doen, dan je werkelijk bent.
Maar de mensen weten wel beter.

Zoals je mij in het verleden met woorden als mafklapper aanduidde terwijl ik je over het dagelijks leven in Afrika vertelde.

Je liegt er hier het meeste wat je plempt aantoonbaar aan elkaar en daar zal ik je op blijven aanspreken.

En zegt niets over ad hominems tegen anderen, als je je er zelf continue van bedient.

Hyoocriet.

Baski | 21-12-18 | 22:18

@Berbaar
Wow, binnen 2 minuten alles tot u genomen! Boy wonder.

toetssteen | 21-12-18 | 22:23

Waarom zou Trump Amerikaanse troepen in Syrië willen houden na het verslaan van IS?
Syrië is een bondgenoot van Rusland en de Russen hebben daar orde op zaken gesteld.
Deze beslissing van Trump is logisch en verstandig.
Dat de Mad Dog uit een traditie komt van het bezet houden van tal van landen door Amerikaanse troepen en daarom nu op stapt, ondersteunt mijn conclusie des te meer.
Verder zijn de usual dwaallichten hier tegen deze beslissing van the Don, dat is dus ook een goed teken.

Superkwatta | 22-12-18 | 14:02
▼ 12 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken