Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GSTV - Bij de spectaculairste Sinterklaas-film OOIT

Tom Staal in gesprek met documentairemaker Arnold-Jan Scheer

Feit. Zwarte Piet is geen racisme, en al helemaal geen blackface, laat staan kolonialisties gedoe. De hele ZP-discussie die dit mooie land nu al een jaar of wat in een verbitterde nekklem houdt is een hoax. Want ons Zwarte Piet is eeuwenoud, en pan-europees bovendien. 

Vorig jaar vroegen wij u de nieuwe docu van Arnold-Jan Scheer te crowdfunden. Scheer ging gansch het oude continent bezoeken in een queeste naar de oorsprong van de zwartgemaakte boeman. En hij vond hem ook. In heel Europa. Overal heidense vruchtbaarheidsrituelen, met zwarte duivels die er met de roe op los meppen. 

Lang verhaal kort: ooit liepen we hier in berenvellen rond, toen kwamen de Romeinen en die gingen weer kapot door een MigratiePact, toen kwam de katholieke kerk (soort van EU) en die pikte al die rituelen in. Ziedaar Sinterklaas in het kort. Maar dat kan de documentairemaker beter uitleggen.

Afgelopen maandag was de documentaire Mijn Ontmoetingen met de Duivel te aanschouwen in Het Ketelhuis in Roetveeg City, en was er een Q&A met de maker. GSTV-verslaggever Tom Staal sprak met de documentairemaker over diens film. 

Aangezien de NPO deze documentaire nooit gaat uitzenden - gek eigenlijk, je ziet de godganse dag producties over buitenlandse koeltoeren op NPO Airmiles - maken we maar weer eens reclame voor de dappere documentairemaker AJ Scheer. De sensationele dvd is HIERRR te bestellen cq te bekijken op Vimeo on Demand. Doen.

Reaguursels

Inloggen

Het verhaal is een stuk logischer dan het dramdwingende diversiteitsmantra dat eerst en vooral in de eigen portefeuille gevoeld wordt van degene die het moraalclaimend opgedrongen krijgt. Laat staan als daar nog een gigantische instroom meekomend met de ondertekening van het Marrakesh-pact overheen komt.

Takki Yah | 07-12-18 | 15:07

Ik weet niet welk punt je hier mee wilt maken pritt. het kan 2 kanten op

pesego | 06-12-18 | 14:49

Wat een held. Opnieuw met feiten de SJW-ers om de oren slaan.

Mammeloe | 06-12-18 | 12:59

Arnold-Jan Scheer kan nog tien films maken, en de "discussie" zal geen steek veranderen.
Waarom?
Omdat die discussie er nooit geweest is en ook nooit zal komen. Precies zoals er ook nooit een Islam-discussie is geweest, en zoals de feministes van het eerste uur ook nooit het gesprek zochten maar enkel hun vierkante waarheden wensten te debiteren, compromisloos en zonder enige bereidheid om de eigen stellingen überhaupt ter discussie te stellen.
Jerry Airfryer zei onlangs dat hij geen ruzie wil en best wel wil "praten". Dat ziet er uit als een handreiking, als een bereidheid tot een open gesprek, maar is dat in het geheel niet.
Verre van dat.
"U bent een kafir, en zult eeuwig branden in de hel" zegt de moslim, en hij heeft het gelijk van Allah en de Profeet (de Duivel hale hem) aan zijn zijde.
"Elke man is een potentiële verkrachter" zegt de feministe, en zij heeft het gelijk van de door het Patriarchaat onderdrukte vrouw aan haar zijde.
"De wereld is door God in zes dagen geschapen, en is nog maar 6000 jaar oud" zegt de bijbelvaste creationist, en hij heeft God en de Bijbel aan zijn zijde.
"Zwarte Piet is een racistische karikatuur" zegt Airfryer, en hij heeft het gelijk van de Social Justice Warriors en hun helpers aan zijn zijde.
Zij allen bevinden zich vanuit hun eigen rigide perspectief aan de juiste kant van de Geschiedenis, de Schepping, de Schepper en zullen geen enkele bereidheid vertonen om aan de waarheid die zij verkondigen te twijfelen, en dus ook nooit de dialoog aan willen gaan.
Arnold-Jan Scheer komt met een feitenrelaas, maar helaas, de ingenomen stellingen, de morele standpunten zijn onwrikbaar en volstrekt ongevoelig voor welk feit dan ook. Werkelijkheid en moraal verdragen zich slecht. Zoals de wereld is, en zoals de wereld zou moeten zijn, dat geeft frictie.
Airfryer en zijn helper whiteys hebben besloten dat de wereld zoals die is, eentje dus met Zwarte Piet, er niet zou moeten zijn en vervangen dient worden door een wereld zónder Zwarte Piet. Al degenen die het ontwerp van die betere wereld niet voetstoots accepteren worden vanuit die positie terstond als slecht mens geafficheerd, als heiden, kafir, ongelovige, zondaar. racist, fascist, als "bijzonder minderwaardig mens".
Dat Zwarte Piet een racistische karikatuur is, is niet een feit, maar een geloofsartikel, niet een constatering, maar een uitgangspunt, een basis. Als je eenmaal gelooft, ben je immuun voor feitelijkheden, en zal het "praten" van Airfryer en zijn helper whiteys -de zwarte Sint en zijn witte Pieten- enkel bestaan uit het vurig belijden van het ware geloof en het verbitterd verketteren van de ongelovigen.

Schoorsteenveger | 06-12-18 | 10:20

langharigwerkschuw | 06-12-18 | 12:54 |
De geschiedenis zelf oordeelt niet. Vinden dat je aan de goede kant van de geschiedenis staat is een moreel oordeel vellen over waar jij staat en waar de ander staat, de geschiedenis zelve heeft schijt aan zo'n oordeel. En wie vandaag aan de goede kant staat, zou morgen wel eens plots aan de verkeerde kant wakker kunnen worden.
www.history.co.uk/this-day-in-history...

Schoorsteenveger | 06-12-18 | 14:34

schoorsteenveger heeft zelf wel een heel rigide perspectief helaas. Al helemaal als hij er dergelijke voorbeelden erbij moet pakken. Mischien zijn het juist de zwarte piet fans die volstrekt ongevoelig zijn voor feiten. Of is het vergelijken van een karikatuur met volle lippen, kroeshaar, slaven oorringen en aangemeten accent met een zwarte duivel uit het vagevuur helemaal ok?

pesego | 06-12-18 | 16:08

pesego | 06-12-18 | 16:08 |
Elke traditie is opgebouwd uit legio "oorsprongen" en meestal niet eenzijdig te herleiden tot maar één. De film van Scheer wijst op een aantal in de "discussie" volledig genegeerde sporen naar de oorsprong van de traditie.

Schoorsteenveger | 06-12-18 | 19:45
▼ 1 antwoord verborgen

Zou DWDD hier niet wat aandacht aan willen geven? Op een positieve manier dan. Discussie kan dan mooi afgelopen zijn. Maar er ligt natuurlijk iets achter, het gaat niet om zwarte Piet, maar om de Nederlandse cultuur die kapot moet.

Atheist-Priest | 06-12-18 | 08:48

Niet alleen nederland, is wereld wijd d.w.z. het westen. Vreemd toch, je zou bijna zeggen dat er opzet in het spel is.

BerryCitroen | 06-12-18 | 09:19

Fout. Het gaat over geld Die linksche clubjes moeten toch ergens hun subsidie vandaan halen.

Desphex | 06-12-18 | 09:20

Onze samenleving is veranderd. Misschien moeten we de Sint wel vervangen. Immers de Sint draait om vrijgevigheid en saamhorigheid en daar is in deze door financieën en migratie gedreven maatschappij geen plek voor. Een passender symbool is nodig.
.
Ik stel de Militia Christi, de Orde van Tempeliers voor als thema. Grondleggers van het finaciele bankensysteem en ook zeer nauw betrokken bij migratiethema’s van hun tijd. Hebben ook paarden en kruizen dus niet alle oude parafernalia hoeven in de prullenbak.
.
Idee?

Parel van het Zuiden | 06-12-18 | 08:44

Bezuinigen op de Sint. Sinterklaas mag dan niet groter zijn dan 1 meter 50 en de cadeautjes niet groter dan 7 bij 7 centimeter.

BSE rundfunk | 06-12-18 | 12:48

Ja geweldige documentaire natuurlijk alleen is het geen argument om de Belsnickel altijd maar zwart te laten zijn. De meeste Kick-outs campagneren tensloote niet voor het verwijderen van het Beest maar over zijn gezichtsverfen andere specifieke attributen en gedrag die wellicht door Rooms en Protestantse blanke sauzen toch wel een nieuwe lading hebben gekregen, ook gezien de rol van de zwarte dienaar in bepaalde tijden en contreien in recentere tijden.

Wat ik dan mis in deze Discussie is de roep om de Piet wat meer Duivels te maken, met klauwen, wat hoorntjes, een gigantische Schnickle tussen de benen. Of een bloedig mes te geven in plaats van de roe, die je trouwens ook al niet ziet op het blanke nette straatbeeld. Een roep om echte vernieuwing in plaats van een autistische verdediging voor de MAKE-UP tinten van het beestje.

De discussie over de kleur is zelf eigenlijk al een gecastreerde discussie. Je krijgt of een tamme kinderpiet in een politiek correctie kleur of een balloze kinderpiet met een gizwart randje maar nog steeds losgesneden van de traditie. Waarom zou je dat willen verdedigen? En JUIST met de historie en deze documentaire in het achterhoofd moet je toch wel zien dat moderne Piet veel te ver gedegenereerd is. Het verval is al zover dat tamme, verveelde modernisten nu over kleurtjes praten of het "behoud" van iets dat eigenlijk een flauwe simulatie is van het rauwe, echte, duivelse clowneske.

Kortom, het beste protest is niet om zwart terug te brengen maar meer van het rauwe en duivelse. Begin daar eens mee. Kijk eens hoe de PC & SJW reageren. Laat je niet ringeloren en belanden in een verdediging op kleur. Dat is niet jouw discussies. Het is niet des Zwarte Piets om te discussiëren over kleur. Doe liever iets geks, zolang het maar legaal blijft.

GeenAccount | 06-12-18 | 08:43

"Wat ik dan mis in deze Discussie is de roep om de Piet wat meer Duivels te maken, met klauwen, wat hoorntjes, een gigantische Schnickle tussen de benen."

Dat is nu het probleem wat velen niet zien. Z. Piet is JUIST vriendelijker gemaakt vanwege klagerts.

Desphex | 06-12-18 | 09:25

@GeenAccount,

Het gaat helemaal niet om de vorm van zwarte Piet.
Het gaat om het dictatoriale van een piepkleine maar zeer agressieve en gewelddadige minderheid. Daar moeten we niet aan toegeven. Het is echt geen toeval dat veel van die anti-Piet-jankerds extremisten zijn, zoals genocide-ontkenner Sylvana; stalinist Bergman, hezbollah-terrorist Jahjah, isis-supporter Van Doorn, etc. En dan hebben we ook nog Peter Rdogan de Vries die de executie van joden en cartoonisten in Parijs verdedigde ("hun bestaan is provocerend naar moslims"), en die Pol Pot aanhangers van de grauwe eeuw, die geilen op kinderen met bloed en botsplinters in hun haar.
www.geenstijl.nl/5144864/gewelddadige...

Kortom, zelfs die paar kozp-ers zonder strafblad is puur tuig. Aanhangers van de twee grootste tot slavernij en genocide oproepende religies; islam en socialisme. Zij willen het sinterklaasfeest verbieden omdat Sint Nicolaas tegen slavernij was. We moeten de pro-slavernij-lobby geen gelijk geven.

En eerlijk is eerlijk, pakweg 1.000 jaar gelden was de katholieke kerk bijna half zo fascistisch als het socialisme nu is. Toen is het feest ook veranderd, en dat kan nu weer. Van mij mag Piet Rood of Geel worden.
Maar niet op bevel van een paar gewelddadige isis-aanhangers.

Dandruff | 06-12-18 | 12:50

@Dandruff " Toen is het feest ook veranderd, en dat kan nu weer".

Ja, je hebt wel een punt over het drammen. Maar ik zie verder helemaal niks veranderen sinds generaties in de richting van, of uit respect voor de meer duistere oorsprongen. Dus het verdedigen van "onze traditie" lijkt ook drammen. Ik ben er ook mee opgegroeid met goede herinneringen maar ik heb liever blauwe pieten zonder gezeur dan alle protesten en discussies over en weer. Mensen die Piet verdedigen tegen de drammers vertegenwoordigen mij niet of hoe ik tradities zie. En zo worden ze een soort tegendrammers zeg maar.

Maar goed de roe en de zak werden ook verwijderd door dominante ideeën over opvoeding en pedagogisch blabla. Dat gebeurde in mijn jonge jaren. Geen rellen verder, alleen wat verzoeken en aanpassingen her en der.

Het zijn nu andere tijden waar alles al snel te veel is. Het gedram is inderdaad veel te dom en te fel met weinig dialoog of discussie. De reacties voorspelbaar en ik steun het tegengas tot op zekere hoogte. Maar dan worden er opeens heidense oorsprongen bijgehaald of gaan we zagen over het "oer-Nederlandse" terwijl deze hele kermis nogredelijk jong is, nauwelijks echt Hollands eigen te noemen. Behalve als je echt een mascotte zoekt voor je onvrede en angsten. En dat is juist nu weer des Zwarte Piet, om juist die mascotte te zijn!

Ook een drager van schaamte trouwens, deze zwarte bok variant. En kom niet aan de schaamte met nog meer schaamte over een verleden! Krijg je kortsluiting.

GeenAccount | 06-12-18 | 22:55

Het heeft geen enkele zin om hier te roepen dat Zwarte Piet geen racisme is. Dat weet elke rechtgeaarde Nederlander van nature. Dus voor die groep heeft het geen zin. Wat is het nut om de waarheid bevestigen. het water is toch nat, toch?
Nep-Nederlanders, import en hun veelal linkse draaiende kompanen, zul je ook niet overtuigen. Die blijven liever zwelgen in hun eigen deuggelijk. Trouwens die zie je helemaal niet op deze site.

0112358 | 06-12-18 | 08:24

En Jerry Airfryer maar roepen dat ie "liever geen ruzie" wil...

Jerry is een leugenaar. KOZP wil juist ruzie. Burgeroorlog. Rassenrellen. Zoals BLM in Amerika waar zwarte sluipschutter racisten uit haat tegen blanken mensen neerschoten. En terreur. Het liefst terroriseren ze kinderen. Want wat is er nu makkelijker dan een zwak slachtoffer, een klein kind dat zich nog niet kan verweren, als doelwit uit te kiezen?

Ik vind dat het OM die hele KOZP moet vervolgen, en eisen dat die haatclubs word verboden en opgeheven.

En doe NIDA er gelijk ook bij. Dat is een partij met een ideologie die niet bij Rotterdam past.
Dat dit soort lui samen met KOZP optrekt moet mensen niet verbazen. Waarom niet?
Omdat Arabic supremacy en Black supremacy beiden racistische ideologieën zijn, met een gemeenschappelijk slachtoffer.

Wie niet weet wat Arabic supremacy en Black supremacy zijn, wil ik vragen er zelf even op te googlen. Ik heb er al zo vaak links en voorbeelden geplaatst ... Ik heb deze ochtend er even geen zin in.

gaffelbaard | 06-12-18 | 08:24

Felix: Do you believe in Santa Claus?
Max: No.
Felix: Nor do I. Nor do I, but my children do. They are still small. But do you know who they like even better than Santa Claus? His helper, Pedro el Negro. Black Peter. There's an old Mexican tale that tells of how Santa Claus got so very busy looking out for the good children that he had to hire some help to look out for the bad children. So he hired Pedro. And Santa Claus gave him a list with all the names of all the bad children. And Pedro would come every night to check them out. And the people, the little kids that were misbehaving, that were not saying their prayers, Pedro would leave a little toy donkey on their window. A little burro. And he would come back, and if the children were still misbehaving, Pedro would take them away, and nobody would ever see them again. Now, if I am being Santa Claus, and you are Pedro, how do you think jolly Santa Claus would feel if one day Pedro came into his office and said, 'I lost the list.' How fucking furious do you think he will get?
Max: I think... I think you should tell the guy standing behind me to put his gun away.
Felix: What?
Max: I said, I think you should tell him to put the gun down before I rip it out of his hand and beat his bitch-ass to death with it.
Collateral 2004

legacysunfoldingjourney.blogspot.com/2...

en.m.wikipedia.org/wiki/Pedro_Alonso_...

en.m.wikipedia.org/wiki/Ni%C3%B1o_bro...

www.google.nl/amp/weeklyworldnews.com...

BigKnor | 06-12-18 | 07:27

En wat is je punt met deze geschiedvervalsing?
FYI, deze figuur staat NIET in relatie tot zwarte Piet.

Als je wil weten wat dan wel, dan moet je je verdiepen in de hagiografie van de heilige Sint Nicolaas. Zwarte Piet is gebaseerd op twee werken van de Sint. De ene gaat over een vrijgekocht slaaf die besloot zijn knecht te worden. De andere gaat over Moorse piraten (een volk met gitzwarte huidskleur, en islamitisch, dat t.t.v. de bezetting van Spanje vele steden langs de kust van de Middellandse zee plunderden, w.o. Myra, en daarbij het - christelijke - jongentje Basilios gevangen namen en tot slaaf maakten).

De figuur waar jij over schrijft leefde pas een slordige 12 tot 16 eeuwen later!!!

En dit is geen Amerika. Dat is van belang.
Want de misvatting die veel mensen (vooral BLM volk) in Amerika hebben, is dat Zwarte Piet symbool staat voor slavernij, terwijl het juist omgekeerd is!
Het is juist een rudiment dat herinnert aan dat slavernij verkeerd is. Daarom kocht de Sint die slaaf ook vrij.
En het herinnert aan een tijd dat christenen en zwarten uit vele landen door islamieten (t.t.v. de bezetting van Spanje door de Moren) werden gevangen genomen, tot slaaf gemaakt en verkocht op de slavenmarkten uit die tijd.

Maar als je enkel en alleen maar op zoek bent naar een bevesting van de vele in het leven geroepen leugens en misverstanden over dit onderwerp, moet je je voorral niks aantrekken van wat ik schreef.

gaffelbaard | 06-12-18 | 08:47

@gaffelbaard. Als ik de puzzel voor mijzelf probeer op te lossen, kom ik ook steeds uit bij een geheel zoals u het steeds beschrijft.
Waarvoor dank. Ik denk ook dat het zo is.

Wat het lastig maakt voor de discussie is dat zelfs in het ' pro pieten' kamp om het zo maar te zeggen dus ook geen eenduidigheid heerst. Ik denk ook dat Piet (door Schenkman en goedbedoeld) wel gemaakt is naar een karikatuur (maar dat vind ik niet erg en evengoed is hij zwart van de roet in mijn optiek) en een ander zegt; nee, van een link met slaven is geen sprake.

Die is er dus waarschijnlijk wel, alleen niet op een racistische manier bedoeld.
Dit maakt de discussie erg lastig. En maakt ook waarom we maar niet in staat zijn die vreselijke ' racismeroep aanvallen' te tackelen.

In feite zouden we met het verwijderen van de rode lippen en het Surinaamse accent klaar moeten zijn met de discussie met alle kennis die nu voor de mainstraim beschikbaar is.

Helaas is het de anti piet om een grotere afbreuk te doen dan alleen zwarte piet.

letopuwzaak | 06-12-18 | 12:31

Het Sinterklaas feest in Europa is een beetje wat het carnaval in Zuid Amerika is. Een feest ter ere van de duivel om hem te vriend te houden.

Gulliver | 06-12-18 | 07:24

Nee. Ander feest. Andere grondslag. Je vergelijking gaat niet op.

gaffelbaard | 06-12-18 | 08:48

Zo dat hebben we ook weer gehad.
Kunnen we het nu eindelijk gaan hebben over vuurwerk.

General Dripple | 06-12-18 | 07:18

Er komt nog een hoger beroep van de blokkeerFriezen deze ellende gaat nog wel even door....

Gulliver | 06-12-18 | 07:25

ABBA was voor de muziek wat IKEA voor de meubels is. Hapklare brokken voor mensen zonder smaak.

Gulliver | 06-12-18 | 07:18

@Gulliver

Ongetwijfeld. Zelf heb ik een vrij uiteenlopende muzieksmaak, maar er loopt toch een rode draad door: artiesten met een unieke, herkenbare sound die eruit springen binnen hun genre. Ook als kind al vond ik het niet erg als anderen mij hierdoor "uncool" vonden of beschuldigden van een slechte smaak. Liefde laat zich nu eenmaal niet dwingen.

MickeyGouda | 06-12-18 | 07:35

Heerlijk!! Mooie harmonieën en een pakkende melodielijn altijd. Je moet er maar op komen en je zal maar beticht worden van ' geen smaak' als het prettig klinkt in je oren.
Qua opbouw van Abba nummers - puur muzikaal bekeken- is het mooi bedacht.
Dus omdat het grote publiek het prachtig vindt is het ineens bagger?
Lekker van genieten!

letopuwzaak | 06-12-18 | 12:38
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Minus Richels | 06-12-18 | 04:27

Wetende dat:
-de Zwarte Piet = "Black Pete" omduiding afkomstig is uit UN kringen;
-de UN de agenda "2030 sustainable goals" wil uitrollen;
-de "Global compact for migration" onderdeel is van de UN 2030 agenda;

stel ik, achterdochtige burger, dat de timing van de Zwarte Piet discussie en de agitatie door "belangengroepen" verdacht veel weg heeft van doelbewuste opzet om de samenleving te polariseren, met als doel tegenstand tegen het pact gelijk te kunnen stellen aan racisme.
Zonder deze associatie als extra motivatie heeft men kennelijk weinig vertrouwen in de steun van burgers en/of politici voor de 2030 doelstellingen.

kindapaas | 06-12-18 | 01:58

Zit veel meer achter, het is het neerhalen van de westerse samenleving, cultuur, huwelijk, geaardheid, religie. identiteit en ik zal er nog wel een paar vergeten. Het is een manier om iedereen tegen elkaar op te zetten zodat we de echte feiten niet meer zien.

BerryCitroen | 06-12-18 | 09:25

Pakjesavond is weer voorbij, snik.
Ik heb het met de zeurpieten te doen, nu moeten ze weer tot oktober wachten om te laten zien hoe hard ze deugen.

lieverdeauddanreaud | 06-12-18 | 01:57

Ik ga de link niet eens aanklikken. Nog meer ellende van de jammerende, jengelende kinderfeestjesverpestende lange-tenen-sneupieten hoef ik effe niet.

PisFinger | 06-12-18 | 09:50

Leuk geprobeerd. Inderdaad is het feest erg oud. Maar zoals de knecht ruprecht, Krampus of wat voor namen de helpers van de klaas ook hebben, de Nederlandse zwarte piet is een slaafje in een page kostuum. Had hij met koehoorns en een geitevel met zwart gezicht rond gelopen dan was het anders.
Kan me er niet zo druk over maken maar snap de negertjes wel enigszins.
Voor de rest heb ik met de kinderen sinterklaas gevierd en daar waren de donkere vrinden ook welkom.
Ken ook genoeg negerfamilies die Sinterklaas in alle traditie vieren. Moeten ze vooral zelf weten.

miko | 06-12-18 | 01:17

chicago river | 06-12-18 | 01:24
Grappig, ik ben big game visser. Heb er ooit een aan de lijn gehad van 200lbs,het moeilijkste del was het onthaken.

miko | 06-12-18 | 02:57

chicago river | 06-12-18 | 01:24
Maar eigenlijk is het gewoon een bijnaam die ze me in Colombia gaven. mono/miko wat eigenlijk aapje betekent. een andere nick hier van mij was ook monomiko

miko | 06-12-18 | 03:18

Ruprecht en Krampus horen niet bij de Nederlandse traditie van het Sinterklaas feest. Het zijn overblijfselen uit andere culturen dan die van Nederland. In Nederlandse context is de vergelijking daarom onjuist.

gaffelbaard | 06-12-18 | 08:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Jan Passant mk2
Natuurlijke selectie?

lilluke halve hoan | 06-12-18 | 00:47

Close, but not quite.... ZP (niet verwarren met een ZZP'er) grijpt terug op de Moorse overheersing van Spanje die zes eeuwen duurde, en uiteindelijk eindigde in de overwinning van het christendom, aan het einde van de 15de eeuw. Dit is dan ook de reden waarom de baas een Sint is en zo'n torenhoge mijter draagt met een kruis erop. De moren waren sindsdien ondergeschikt aan het katholicisme, en de outfit van ZP is een vrij natuurgetrouwe weergave van de mode rond 1580. De ZP die eerder voor de gein in de boeien werd geslagen droeg exact de juiste kleding.

BSE rundfunk | 06-12-18 | 00:32

Close but not quite? Dat durf jij te zeggen aan de hand van 8 minuten? Ga de film kijken en kom dan nog eens terug. In het eerste deel zijn ook historici aan het woord. Zeer de moeite waard.
Je kunt daarna nog discussiëren over de gouden oorbellen en rode lippen.

upbeat | 06-12-18 | 08:57

O jee, we hebben een gekwetst heilroepertje. Weet je zeker dat je niet anti-ZP bent?

BSE rundfunk | 06-12-18 | 12:51

Kerst is heidens, en racistisch bovendien. Sinterklaas, zwarte Piet, Pasen, carnaval, hemelvaart, drie koningen en Pinksteren ook; heidens, fascistisch en racistisch. Moet je ook niet gaan lopen vieren. Wat dan wel weer goed is voor u zijn Ramadan, Lailat-ul-Qadr, Id-al-Fitr en natuurlijk het offerfeest Eid Al-Adha. Onthoud die namen. Schoentje zetten kan vanaf nu ook iedere week, en wel op de vrijdag bij uw lokale moskee.

lekkende-ontlasting | 06-12-18 | 00:15

Met of zonder afgehakt voetje

Injegezicht | 06-12-18 | 01:05

Nou, morgenochtend eerst maar even de dooie Pieten opruimen, die van het dak zijn geflikkerd wegens onervarenheid of overmoed. Of dronkenschap. Ook altijd weer een klusje. En dan zoetjes aan nadenken over wat we met de bejaarden in de familie moeten met de kerst. Asiel, euthanasie of toch maar gewoon Van der Valk en meubelboulevard.
En de top2000 lijst invullen.
Wat een gedoe altijd, die decembermaand. Ben er nu eigenlijk wel al klaar mee.

Stormageddon | 06-12-18 | 00:13

Wel op de dames stemmen, die zijn nogal ondervertegenwoordigd volgens een actiegroep.

Jan Dribbel | 06-12-18 | 00:33

Ik stem alleen op blanke mannen. En Kate Bush. En Alanis.

Stormageddon | 06-12-18 | 00:43

Besteld! Ben benieuwd of de Sunny’s, de Sylvana’s, de Quincy’s of hoe al die volidioten ook mogen heten, deze film gaan of willen zien!

Eucalyppta | 05-12-18 | 23:56

Dacht het niet, die gaan heel voorspelbaar uitermate gekwetst reageren.

BozePaarseMan | 06-12-18 | 00:04

Imagine there's no Heaven It's easy if you try
And no Hell below us Above us only sky
Imagine all the people Living for today
Imagine there's no country It isn't hard to do Nothing to kill or die for And no religion too
Imagine all the people Living life in peace
You may say I'm a dreamer But I'm not the only one I hope someday you will join us And the world will be as one,
Imagine no posessions I wonder if you can No need for greed or hunger Or Brotherhood of Man
Imagine all the people Sharing all the world You may say that I'm a dreamer But I'm not the only one I hope someday you will join us And the world will be as one

Theo-Pim-Riv | 05-12-18 | 23:56

globalist

Oromis | 06-12-18 | 02:48

Het is een van de druppels die je kan leveren om de boel te koelen:
ikervaargeenoverlast.nl/
December is tegenwoordig een digitale burgeroorlog, schiet vanuit je schuttersputje met scherp. De vijand van je vijand is je vriend, sun tszu

willem n | 05-12-18 | 23:43

Je zal maar een Sinterklaas gedicht van Kees Torn krijgen. Het is een merkwaardig menneke, maar die taalconstructies, ongelofelijk.

kloopindeslootjijook | 05-12-18 | 23:30

Ach, het gaat allang niet meer om soewarte piet. Het is aan het uitlopen op een totale confrontatie tussen het deugende bakfiets-grachtengordel-qualiteitsmedia-haagse bubble volk en de rest van Nederland. Het buitenland heeft gele hesjes , wij hebben zwarte piet. Het broeit en het bubblevolk heeft niks door.Voor iedereen die dit gezeik zat is : ik denk dat het nog wel erger wordt.

drs kwenie | 05-12-18 | 23:27

kan best, als ik zie hoe de msm elk sneeuwvlokjw aandacht geeft en het stempel ‘zielig’ geeft komt er voorlopig geen einde aan deze onzin.

BozePaarseMan | 05-12-18 | 23:47

De beste bijdrage van vanavond gaat naar; drs kwenie.
Zoals het in Frankrijk ook alleen niet gaat om de verhoging van brandstofbelasting.
Men wil Macron weg op zn minst.

dobberfries | 06-12-18 | 00:51

MickeyGouda;
Valt me mee dat die lieden nog niet over het uitbuiten van Amerigo zeiken. Oh wacht.....

LoesjeP | 06-12-18 | 14:10
▼ 1 antwoord verborgen

Pakjesavond 2018 zit er weer op. Voor ons betekent dit een familie-avondje met mijn hoogbejaarde ouders, die vooral genieten van al die gedichtjes vol stekeligheden. Ik ging er vanuit dat mijn kind zich een uur later op school mocht melden, zoals dit vroeger op mijn school - toevallig dezelfde - het geval was. Dit blijkt niet aan de orde. Tradities worden waarschijnlijk pas weer gewaardeerd als ze er niet meer zijn.

MickeyGouda | 05-12-18 | 23:22

Wat een fijn tafereel!
Doet mij denken aan de mooie pakjesavonden bij opa en oma met ellenlange en zo ook stekelige gedichten, op bijna elk cadeautje zat er wel één.. kort of lang. De gezelligheid, bij elkaar zijn.. koesteren zolang het er is!

Ik had eerlijk gezegd zelf ook verwacht toen het werk klaar was dat wij wel een half uurtje mochten pakken.. maar nee helaas.
Niet meer zoals vroeger, toen je zeker wist dat(bijna) iedereen op 5 dec een bezoekje van de Sint kreeg.

letopuwzaak | 06-12-18 | 12:43

Dank U wel Sinterklaas.

masahide | 05-12-18 | 22:48

Die gillende keukenwijf van de VN, liep gelijk Nederland af te zeiken dat we discrimineerde en we gelijk met zwarte Piet moesten stoppen, ze hebben wel de klok horen luiden, maar ze weten niet waar de klepel hangt. Maar dat geld niet alleen voor de VN maar ook voor Sylvana en haar linkse idioten team, die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. Deze lui zijn willens en weten bezig, om alles in dit land te verzieken, Zwarte Piet, straatnamen van onze helden, neger zoenen, dood als een pier de koe bij de horens pakken en knuppel in het hoenderhok gooien enz, enz, enz, deze mafkezen willen echt alles verbieden omdat ze zich aangesproken en gediscrimineerd voelen, deze lui moeten eens bij een psychiater langs gaan. De enigste die discrimineert zijn deze boven geschreven idioten, laten ze al die Cariben/ Afrikaanse feesten maar eens afzeiken, kijken of ze dan nog in haar directe omgeving geliefd is, want ik voel me dan ook gediscrimineerd, omdat ik geen kleurtje heb en daar met mij nek wordt aangekeken en ik ben daar ieder jaar weer getraumatiseerd door.

Niet links | 05-12-18 | 22:43

Zinloze discussie. Gezien de groei van met name moslim populatie zal er over 20 jaar geen sint, geen kerstman en geen paashaas meer bestaan. Eindelijk rust tegen die tijd met 8 vrouwen.

Ron101 | 05-12-18 | 22:41

Tip, zorg dat het 8 zussen zijn, anders heb je ook nog eens 8 schoonmoeders
op je nek.

getzappad | 05-12-18 | 23:14

8 vrouwen is 8x gezeik, niks rust.

PisFinger | 06-12-18 | 09:54

@pisfinger, vrouwengezeik is niet rechtevenredig, 8^2 komt meer in de buurt. Maar feit is dat er geen rust zal zijn.

Roeieber | 06-12-18 | 11:29

AntonJensen.
En zo hoort het ook, laat de overheid het maar opknappen. Komt er nou van als je jan en alleman zomaar binnenlaat.
De bevolking zelf heeft al genoeg te stellen met ze.

snapal | 05-12-18 | 22:47

á gemiddeld zo'n 60 euro inclusief loonbelasting en werkgeverslasten, sociale afdrachten etc. dus slechts zo'n 24 rooitjes... Mag de pret niet drukken natuurlijk...

Expertus_Dico | 05-12-18 | 22:59

December: - zonnewende - een constante - ouder dan de mens zelf - veel ouder dan god - dagen worden weer langer (op het Noordelijk halfrond) - joehoe feest!

Simon de Danser | 05-12-18 | 22:39

*joelt mee*

knutsel_ | 06-12-18 | 07:29

Denk dat de sinterklaas discusie niet over is. Met die fijne sinterklaas op RTL 4. Die er nog effe een beetje een schop na geeft zeg maar.Zal morgen best discusie over komen . Over ene Erik. Ik zeg weg ermee en opgerot met die sukkel.

tweetybird | 05-12-18 | 22:39

Samira Bouchibti wordt de nieuwe voorzitter van de Stichting Sint in Amsterdam, de organisatie die verantwoordelijk is voor de jaarlijkse intocht van Sinterklaas in de hoofdstad.
www.parool.nl/amsterdam/samira-bouchi...

AntonJensen | 05-12-18 | 22:44

Ach dat 020. Beste is een hoge muur er omheen en een gat van tachtig meter diep er onder graven. Echte zeikstad. Die ons constant van alles opdringen.

tweetybird | 05-12-18 | 22:58

Anton Jensen.... haha . Logisch , maken we Pietje Puk uit Schubbekuttenveen voorzitter van de stichting suiker-en offerfeest. Krijgt ie de ramadan er ook nog bij.

drs kwenie | 05-12-18 | 23:20

De insteek is dan wel niet racistisch, het heeft van doen met een referentiekader. Alleen omdat er geen intentie is voor racisme en dat de meesten dat ook nooit zo zouden kunnen zien of zich er bij iets voor kunnen stellen, dan wil dat nog niet zeggen dat er niet een groep is die dat wel zo heeft ervaren of dat nog steeds doet.
Feit is wel dat de zwarte Piet zoals hij was veel kenmerken had uit de koloniale tijden. Dit is ondertussen wel al voor het grootste gedeelte veranderd. Zal die kinderen die bij de grootste groep horen aan hun spreekwoordelijke reet roesten. Wellicht dat het wel verschil maakt voor een groep die het wel zo zag. Zou mooi zijn.
Helaas is de 'discussie' zo hard geworden dat er twee groepen lijnrecht tegenover elkaar staan. Moet je dan altijd maar ingeven aan die kleine groep? Nee, zeker niet, maar als je je enigzins kan verplaatsen in hoe sommige mensen zich er echt over voelen kan je wellicht wat empathie opwekken.
Dat is overigens geen betoog voor de afschaffing van zwarte Piet, daar ben ik persoonlijk helemaal geen voorstander van, maar het geroep van het is niet zo, want de geschiedenis dit en dat en zus en zo, dat snijd ook geen hout. Dat is een duidelijk voorbeeld van je niet kunnen. Verplaatsen in hoe iemand anders er in staat en hoe die het ervaart of heeft ervaren.

TyrionLannister | 05-12-18 | 22:37

@ TyrionLannister En ook al verplaats je je in hun zienswijze dan is het ook niet goed, een roetveegpiet neeeee, een witte Piet al helemaal neeeee natuurlijk want dat is discriminatie ten top. Afschaffen het hele Sinterklaasfeest, Kerst, Pasen en ga maar door dat is wat ze willen en neeee daar kan ik me niet in inleven. Je inleven in die kleine club linkse drammers die zelfs in melk drinken nog discriminatie zien? Sorry mijn inlevingsvermogen houdt een keer op.

marian2???? | 06-12-18 | 01:51

Ik word een beetje moe van die roep om mijn empathisch vermogen aan te spreken. Als ik mij voor elke kleine minderheid die zich om wat voor reden dan ook gekwetst of beledigt voelt moet aanpassen kan ik straks de deur al niet meer uit. Misschien moet men gewoon een wat dikkere huid ontwikkelen en zich realiseren dat je gekwetst of beledigd voelen ook gewoon je eigen overgevoeligheid kan zijn. Daar hoeft niemand zich aan aan te passen.

NemesisNL | 06-12-18 | 06:25

Deze docu en de vorige zouden juist de kozp moeten zien om emphatie te krijgen in het sinterklaas verhaal. Dat het dus gezinsfeest is. Maar ja als er nobody is bij de VN die roept dat sinterklaasfeest racistische is en Amerikaan denkt dat Nederland een provincie is van Duitsland zijn we uitgepraat. Het met schoppen krijg je geen emphatie. En roepen dat mensen die het sinterklaas leuk vinden racistische zijn helemaal niet.

franck7020 | 06-12-18 | 07:03
▼ 9 antwoorden verborgen

Bedankt voor de lol en nu hup, in de stoomboot en terug naar Madrid.
(Met allemaal mannen aan boord is het volgens mij meer een trekschuit, maar goed.)

Mr_Natural | 05-12-18 | 22:29

Dat gezeik met die Zwarte Piet heb ik al ff afgezworen.... Maaarrrr.... ff over die Sint?
Dat boek? Hoe is dat in de nieuwe privacywet geregeld?

lilluke halve hoan | 05-12-18 | 22:26

Geen cookies gehad? Zeurpiet.

Mr_Natural | 05-12-18 | 22:30

Ik weet zeker dat wanneer Sinterklaas origineel witte pieten zou hebben, er gezeurd zou worden dat er ook zwarte pieten moeten komen.

Mr_Natural | 05-12-18 | 22:25

Wacht maar af totdat men doorheeft ,dat zwarte Piet eigenlijk een gehandicapte lesbische, transgender, met ADHD,PTTS,ODD en verlatingsangst is.

Ce ca! | 05-12-18 | 22:31

Klopt en om t jaar gele anders krijg je weer Aziaten in je nek

Ron101 | 05-12-18 | 22:37

Zie daar de oplossing. Volgend jaar alleen nog maar witte pieten. Eens kijken hoe snel ook zwarte piet weer mag.

NemesisNL | 06-12-18 | 06:26
▼ 1 antwoord verborgen

Fantastisch werk van deze man!
Het is een kwestie van tijd voor de mainstream deze informatie 'geadopteerd' heeft en het tot een normale kennis wordt beschouwd.
Straks is de enige discussie nog of het handig was dat Jan Schenkman er al dan niet een lief vriendelijk karikatuurtje van heeft gemaakt, maar meer niet.
Niet meer dat blanken en Nederland- gebash.
Die dagen gaan over!

letopuwzaak | 05-12-18 | 22:23

Wanneer krijgen de anti-pieten eens door dat "blackface" een Amerikaanse traditie is met inderdaad racistische wortels, maar zwarte piet voortkomt uit een eeuwenoude Europese cultuur die daar helemaal niets mee te maken heeft.

Mouth Of The South | 05-12-18 | 22:20

Dat willen ze toch helemaal niet weten.

Kuifje-in-Afrika | 05-12-18 | 22:26

Mouth of the south.
Nooit.
Geen van de partijen zal ooit iets willen snappen.

snapal | 05-12-18 | 22:34

Ze zoeken naar iets om beroepsgekwetst te zijn.. waarheid of niet

timmey | 06-12-18 | 00:33

Om roetvegenpieten kan je gerust een oorlog riskeren, met zwarte pieten niet.
Zwarte pieten worden uitgebuit, wat doet denken aan slavernij, ze moeten veel vaker door de schoorsteen dan roetveegpieten.
Serieus? niemand kan iets tegen roetveegpieten hebben. Je kan dat goed beargumenteren.
Gelukkig gaat het de goede kant op, even wennen, maar over een paar jaar hoor je daar niets meer over..

snapal | 05-12-18 | 22:18

Ah, jij vertegenwoordigt de vooruitgang.

Hollende_Kleurling | 05-12-18 | 22:20

Misschien zit er wel een zwarte piet tussen die gewoon van zichzelf zwart is, qua huidskleur. Kan best. Wat is daar mis mee dan?

kloopindeslootjijook | 05-12-18 | 23:22

Toch hé, als je een neger in het donker tegenkomt is het net een zwarte duivel best eng.
Als die duivel dan gespeeld wordt door een blanke is dat weer best rasistisch./ Advocaat van de duivel modus uit

marrretje | 05-12-18 | 22:07

De vraag die rijst, is of hij lacht of niet?
:)

Ce ca! | 05-12-18 | 22:09

Marretje.
Er reed eens een busje door de straat vol met de donkerste negers die je kan bedenken.
Toen vroeg ik of ze een binnenbrandje hadden gehad. Waren hele lieve aardige negers, want ze reden gewoon door.

snapal | 05-12-18 | 22:30

Eurofiele NPO die een Europese traditie niet wil uitzenden!!!!

franck7020 | 05-12-18 | 22:07

Over 40 jaar hebben we het EU-dankfeest. Dan wordt de heilige sint-Verhofstadt uitgebeeld terwijl Hij subsidies toekent.
Daarna het EU-lichtjesfeest. Dan wordt herdacht hoe de EU licht en groene energie bracht in de duistere xenofobe wereld van kolendampen.
Oudjaar wordt afgeschaft omdat er een nieuwe kalender komt en omdat vuurwerk slecht is voor het milieu.

Hollende_Kleurling | 05-12-18 | 22:13

Niet alleen sinterklaas heeft een heidense oorsprong maar dat geldt ook bv voor kerst en pasen. Over de oorsprong van Kerstmis www.youtube.com/watch?v=mUgNZ0iyRo0

Jezusismijnheer | 05-12-18 | 22:03

Lupuslupus | 05-12-18 | 22:19
Een schattig kerstverhaal maakt u van de afgelopen 2000 jaar.
U realiseert zich overigens dat u elke dag op een dag leeft met een heidense naam ?

nemeton | 05-12-18 | 22:31

Hé Lupuslupuslul, vaak ben je lachwekkend, maar nu word je kwaadaardig met het omdraaien van zaken. Die heidense feesten zijn al veel ouder dan die lousy 2000 jaar van jouw ongeschoren hippie sandalen freak. ALLES heeft de kerk in het werk gesteld om het klootjesvolk warm te laten lopen voor de boodschap uit het sprookjesboek, en jij trapt erin, sukkel.

kom hoe heet ie | 05-12-18 | 22:32

Lupuslupus | 05-12-18 | 22:19 Ik geloof in Jezus als redder en heer en dat hij is opgestaan uit de dood. Ik geloof wat er door de geschiedenis is gebeurd is dat er aan heidense feesten een christelijke betekenis is gegeven.

Jezusismijnheer | 06-12-18 | 02:11
▼ 5 antwoorden verborgen

En de neutrale NPO wil dat niet uitzenden.

marrretje | 05-12-18 | 22:01

Heeft Powned ook niet ergens een blokje vrij?

vanStriean | 05-12-18 | 22:05

Een Sinterklaasgedicht van Hiddema, dat moet toch wel wat zijn.

kloopindeslootjijook | 05-12-18 | 22:00

Als het maar rijmt...

Kuifje-in-Afrika | 05-12-18 | 22:26

Arnold zou deze docu aan Discovery of Nat Geo moeten verkopen. Het gaat tenslotte over hoe verschillende culturen hetzelfde feest vieren en beleven. Daarbij bereikt hij een groter publiek dan alleen NPO kijkers en worden feiten en rationeel denken wijder verspreid

Olleke | 05-12-18 | 22:00

Zou wel cool zijn

marrretje | 05-12-18 | 22:01

Ik bied mij hierbij dan ook om, als ondertitelaar of spotter, de documentaire in het Engels over te zetten

Olleke | 05-12-18 | 22:23

Zeker!! Dit is dat niveau waardig.
Onderzoek gedaan en mooie docu gemaakt.

letopuwzaak | 05-12-18 | 22:26

Uit 'Noordeuropese Mysteriën Farwerck'

'Bij

nemeton | 05-12-18 | 21:59

-vervolg-

Bij het bespreken van levenden onder het 'dodenheir' komen wij thans op het gebied der vermommingen en het geloof dat de bevolking , vooral in oudere tyden , er aan hechtte.
De meest voorkomende vermomming is het zwart maken van het gezicht , ook omdat dit de eenvoudigste wijze van vermomming is.
Uit het bericht van Tacitus ( 58 - 120 na C.)weten wij dat het zwartmaken van het gezicht tot de vermomming van de Hariërs behoorde...

nemeton | 05-12-18 | 22:09

Lijkt me een interessant item voor NPO. Alhoewel ik daar nooit naar kijk.

Kuifje-in-Afrika | 05-12-18 | 21:59

Helemaal bekeken en blij dat meneer Scheer beide docu's heeft gemaakt. Meer dan 3000 jaar traditie, folklore en geschiedenis mag absoluut niet zomaar in de kliko worden gemieterd. Zeker niet vanwege onwetendheid.
Beetje respect graag, ja!

Poesmobiel | 05-12-18 | 21:54

Zo dat is dan opgelost! Mag Zwarte Piet nu ook zijn roe weer terug?

Mogwai | 05-12-18 | 21:46

Nee en nog eens nee, Piet mag niet het symbool van geweld worden.
Honderden kinderen worden er per jaar al mishandeld.
En nu zult u met de roe ook nog even huishouden.

botbot | 05-12-18 | 21:59

Nogwai
En Sint zijn boekie, waar tot in detail staat, wat je allemaal hebt uitgevreten, de insteek moet zijn dat het niet best was, het kado omdat Sint wil dat je volgend jaar wel een brave jongen wordt.
Zo ging dat vroeger ook.

snapal | 05-12-18 | 22:08

@snapal. Verandering prima, maar dan verandering in de richting van de oorsprong. Roe, zak, etc. verhaal en de intentie intact houden zeg maar.

@bb tja kindermishandeling is fout en strafbaar. U verzint alleen de relatie tussen mishandeling en mijn gedachte/vraag. Heeft geen fluit met elkaar te maken. In de opvoeding dienen ouders altijd te waken hoe te corrigeren, evengoed met Zwarte Piet.

Mogwai | 05-12-18 | 22:21
▼ 1 antwoord verborgen

Uitgerekend op Pakjesavond blijkt dat scholen geen Zwarte pieten mogen hebben . De zogenaamde Kans en Kleur richtlijn ( wat is dat nou weer ??) geeft aan alleen roetveeg Pieten . Zo worden onze kinderen geindoctrineerd en de onderwijs minister Sneue Snob van de (ooit) Christenunie is verantwoordelijk. Deze man , die zich Christen noemt (maar alleen nog maar meer niet integrerende uitvretende moslims naar Nederland haalt) mag van mij zo de ziektewet weer in met een dodelijke ziekte. Anyway . In het oorspronkelijke artikel in de Telegraaf stond dat de kinderen het NIET tegen hun ouders mochten vertellen . Ook stond het niet in de nieuwsbrief aan de ouders .Inmiddels is het woord niet weg gelaten in de eerste zin. de laatste zin staat er nog ...

FrankOngerust | 05-12-18 | 21:42

Meeste Scholen buiten de randstad hadden Zwarte Pieten.. No worries.

Mark_D_NL | 05-12-18 | 21:44

Ik vermoed dat Kans en Kleur

Kuifje-in-Afrika | 05-12-18 | 22:28

veel subsidie krijgt. Maar ik had er nog nooit van gehoord.

Kuifje-in-Afrika | 05-12-18 | 22:29
▼ 1 antwoord verborgen

Morgen maar met de Vuurwerk discussie beginnen. Ben wel even klaar met Sinterklaas. Volgend jaar vanaf Augustus beginnen we weer over Sinterklaas, goed? Dan halen we alle argumenten weer van stal. Maar nu eerst..... Vuurwerk! Ik ben voor.

Mark_D_NL | 05-12-18 | 21:41

- En dat er te vroeg wordt afgestoken is niet de schuld van het Vuurwerk. Vuurwerk doet alleen maar knal wanneer het door mensenhandjes wordt aangestoken. Eerder afsteken mag niet dus moet de politie ingrijpen.

Mark_D_NL | 05-12-18 | 22:30

Sneu Markje. Vuurwerk geeft zoveel milieu vervuiling als 5 jaar oorlogvoering qua nitriet, co2 en andere ziekmakende dampen. Hebben we het niet over de plastics en gekleurde papieren velletjes, afsteeklontjes die op straat achterblijven. Vuurwerkmannetjes/vrouwtjes zijn allemaal tokkies.

beter-laat-dan-nooit | 05-12-18 | 22:47

"Vuurwerk geeft zoveel milieu vervuiling als 5 jaar oorlogvoering qua nitriet, co2 en andere ziekmakende dampen."
beter-laat-dan-nooit | 05-12-18 | 22:47\
Heb je een linkje? Anders zetten we die bij de Vacuümbommen van Rutte.

Mark_D_NL | 05-12-18 | 22:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Nederland, driekwart jaar zeiken over van alles en nog wat en een kwart jaar zeiken over van alles en nog wat en Zwarte Piet.

Van Urk | 05-12-18 | 21:36

Van Urk
Het verpest gewoon je leven, maandenlang dat gezeik, er is geen ontkomen aan.
Er zijn mensen die graag tradities slopen, maar die hebben ze zelf in huis gehaald.
Laat die maar de ellende ook oplossen, gaat ze niet lukken, want alles wat je beetpakt is altijd racistisch.

snapal | 05-12-18 | 21:51

De zeikerds moeten met de roe t land uitgeveegd worden.. geef ze een klein eiland ergens in de oceaan. Of geef ze een kans om de sentinels op hun sentinel eiland proberen te te bekeren omdat het zo’n monocultuur is met weinig diversiteit.

timmey | 06-12-18 | 00:37

Opmerkelijk dat vanuit de gemiddeldee Nederland Sinterklaas het vetrekpunt is naar deze film, terwijl het Sinterklaasfeest een spinoff is van een lange historie, niet andersom. Blijkbaar.

kloopindeslootjijook | 05-12-18 | 21:35

Het is iedereen zijn schuld> beide partijen zijn niet tevreden met het compromis roetveegpieten.
De pestpleuris allemaal.

snapal | 05-12-18 | 21:33

Er is helemaal geen compromis in de vorm van roetveegpieten nodig. Bekijk deze film en kom dan tot de conclusie dat Zwarte Piet niets met racisme of slavernij van doen heeft. Dat beweren de fanatieke tegenstanders wel, maar waarom zouden we daarin meegaan. Deze actievoerders worden gek genoeg van alle kanten gesteund. Met subsidie, door met name de linkse politici, door alle televisiemakers en vrijwel alle journalisten bij de dagbladen. De Telegraaf is de gunstige uitzondering. Daardoor lijkt het of iedereen vindt dat Zwarte Piet moet verdwijnen. En dat is domweg niet het geval. Deze documentaire verdient een groot publiek. Daardoor kan de discussie over het Sinterklaasfeest en de rol van Zwarte Piet op een hoger plan komen.

Paramaribo | 05-12-18 | 22:20

Word doodmoe van het idee dat volgend jaar die ellende weer opnieuw begint.
Voor mijn part wordt dat kutfeestje voor altijd verboden, zal er geen traan om laten, ben toch al groot.

snapal | 05-12-18 | 21:29

U capituleert alvast.

huistuin&keukenvrouw | 05-12-18 | 21:59

@Baldeagle
principes?
Als Sint nog was zoals vroeger, had hij een pak met de roe gekregen en was hij direct retour gegaan in zijn eigen zak.
Sint was vroeger helemaal geen kindervriend, je was alleen maar bang voor hem.
Is ook veranderd, roetvegenpieten zou een aardig compromis kunnen zijn, maar wanneer principes veranderen in koppigheid houdt alles op.

snapal | 05-12-18 | 21:59

Ook al doe je roetveegpieten, dan nog komt er kritiek. En waarom zou je luisteren naar mensen die niet in Nederland zijn geboren?

Kuifje-in-Afrika | 05-12-18 | 22:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Feiten zijn niet relevant voor de ergste vijanden van onze samenleving. Nee, dat zijn niet eens beroepsnegers of islamitisch verwarde mannen.
Ik ben nog steeds op zoek naar een "aardige" naam voor dat tuig.

Jan Passant mk2 | 05-12-18 | 21:29

@ Jan Passant mk2 | 05-12-18 | 21:40
Dus ze deugen juist niet?
Een beetje onderscheid op kleur maken. Hoe noemen we dat ook alweer?
:)

Ce ca! | 05-12-18 | 21:53

Ce ca: 50 shades of black?

EEnzame SchizofrEEN | 05-12-18 | 22:08

@ EEnzame SchizofrEEN | 05-12-18 | 22:08
Probeert u er nu een #metoo van te maken?
Schande!

Ce ca! | 05-12-18 | 22:14
▼ 3 antwoorden verborgen

1 van de vele heidense feesten, die werden ingepikt door de katholieke kerk.
Ik stel voor, deze documentaire als verplichte straf in te voeren, voor elke KOZPrrr die zich misdraagt.
Eat that airfuhrer.

Ce ca! | 05-12-18 | 21:27

Ziet er mooi uit. Goed gefilmd en gemonteerd. Wat hij zegt, dat de kerk een rol speelde geloof ik zomaar. Sinterklaas, in Nederland althans is het geestelijk voorbereiden van kinderen op god en religie. Een alziende man die goed beloont en kwaad straft. Een heiligman die je moet gehoorzamen, die alles van je weet en ziet. Je moet liedjes voor hem zingen en hij leeft in de hemel, of op het dak dus. Later vertellen ze je dat Sint niet bestaat, maar god wel.

Premier Trutte | 05-12-18 | 21:24

Goed samengevat!

Draak uit Brabant | 05-12-18 | 21:32

Treffend

Recalcitrant_Schaap | 05-12-18 | 21:56

Dit gaat ook niet werken. Die Sint helpers zijn zwartgemaakte kreaturen, zijn zwart. En daar draait 't allemaal om. Kinderen zien geen verschil in al die nuance's, die zien gewoon een zwart persoon, een vrolijke bovendien, tenminste, dat hebben ze van Zwarte Piet gemaakt. De weken voor 5 december worden personen met een donkere huidskleur meermaals toegeroepen door kindertjes, op allerlei manieren. Sommige donkere mensen, ik noem ze geen zwarten, want zoals ik al zeg, die kindertjes zijn zeer ongenuanceerd, hebben daar een probleem mee. Het beste is, gewoon meedoen, maak een geintje, waarschuw de kindertjes dat als ze zich misdragen er straf volgt.
Zo moeilijk is 't toch allemaal niet? Echt, er zijn meer serieuze problemen op te lossen. Wat je vooral ziet bij personen van kleur, dat als ze 't gemaakt hebben om het europese bastion binnen te komen, ze hun achtergebleven mensen niet helpen. Nergens mee. Hebben het te druk met surviven. Jaja.

hotnot | 05-12-18 | 21:23

Er worden ook zwarte kinderen uitgescholden voor chocopasta. Dat ook maar uit de schappen halen dan.

timmey | 06-12-18 | 00:39

we moeten terug naar de heidense traditie.

Zyprexa20mg | 05-12-18 | 21:23

We zijn te ver van de natuur af komen te staan. Heeft geen wortels (betekenis) meer in ons dagelijks leven.

Hollende_Kleurling | 05-12-18 | 21:26

nu groenlinks nog overtuigen...

Recalcitrant_Schaap | 05-12-18 | 21:57

Leuk cadeautje voor 5/6 december!

kloopindeslootjijook | 05-12-18 | 21:19

We moeten stoppen met allerlei excuses uit te vinden voor het bestaan van onze "Zwarte Piet"; het is onze Zwarte Piet en niet die van Jerry Afrieh c.s. en ik heb een heleboel zaken verzonnen die we met J.A. kunnen doen, maar aangezien het O.M. hier mee schijnt te lezen, wil ik me bepalen tot de opmerking dat Nederland een waterland is.

oliebolletje123 | 05-12-18 | 21:12

"de katholieke kerk (soort van EU)" LOL

Hollende_Kleurling | 05-12-18 | 21:12

Om de vruchtbaarheid te bevorderen. Daar kunnen de nieuwkomers niet tegen zijn. Tenzij; ze misschien hun eigen uitkeringen op horen te hoesten, omdat er te weinig hardwerkende Nederlanders zijn, die niet kunnen janken over slavenverleden om gehoord te worden over hoe slecht ze het hier allemaal hebben.

klowiepowie | 05-12-18 | 21:08

:)))) Zucht. Wij van wc eend vinden een karikatuur van een blackface niet racistisch want...
Popcorn en cola.

Kaan78 | 05-12-18 | 21:05

Wat is een blackface ? Is dat zoiets als 'Yo motherfucking nigger' wat ik zo vaak hoor ? Of zijn dat Afrikanen die elkaar met machettes afmaken onderwijl alles wat een vagijn heeft, van heel jong tot heel oud, verkracht en voor dood achterlaat?
Of bedoel je daar Zwarte Piet mee, die inderdaad in de huidige vorm leek/lijkt op een geschminkte buurjongen met een zwart gezicht ?
Want, en ik meen het serieus, op alle prenten die ik ooit gezien heb heb ik nog nooit een slaaf gezien met gouden oorbellen, fatsoenlijke kleding en een grote lach op zijn gezicht dat zonder de doodstraf te krijgen een wit kind mocht aanraken.

Ik vraag het voor een vriend; zo'n hele zwarte meneer uit Suriname met roots uit Afrika. Die vindt het nogal vreemd dat jij zijn voorouders Blackface noemt.

Promedio | 05-12-18 | 21:28

Ah, de Turkse trollebol is in da house.

Wist jij eigenlijk wel, Kaan, dat in de versie die wij hier in NL vieren, Sinterklaas eigenlijk uit Turkije kwam?
Daar werd hij als heilige verstoten.
Na zijn vlucht kwam hij in Spanje aan, alwaar hij de Moren bevrijdde van slavernij.
Als wederkerigheid voor zijn weldoen schonken ze hem bescherming.
En werd het een eer om uit vrije keus samen te werken met hem, en zijn intenties mede te dienen.

Nou?
Enig benul hiervan?
Eerlijk zeggen.

Kudtkip | 05-12-18 | 21:32

"Een karikatuur van blackface".
Begrijpend lezen is niet je dingetje begrijp ik uit je getrol.
Enneuh,... Mo is een pedo!

Ce ca! | 05-12-18 | 21:38
▼ 5 antwoorden verborgen

TeeJee | 05-12-18 | 20:14

Iets met "wrakhout wat altijd als eerste op drift raakt".

Helaas voor hen, daar waar dit 'wrakhout' aanspoelt worden ze inmiddels ook niet meer zo erg 'geblieft'.......

@xel | 05-12-18 | 21:01

Vraag mij af wanneer KOZP het christelijke geloof wil gaan verbieden wat opgelegd is aan slaven en andere inheemse volkeren in tijden van de kolonisatie?

Kuddedier | 05-12-18 | 20:59

De kolonisatie die wij hebben gebracht, noem ik bevrijding van slavernij. Ze hoeven geen honderden kilometers meer te lopen, omdat wij auto's hebben uitvonden. Ze hoeven geen CO2 meer uit te stoten door bosjes in de fik te steken, omdat wij de telefoon hebben uitgevonden (voorkomt overigens bosbranden). Ze hebben allemaal een hap te eten omdat wij massa-voedselproductie hebben uitgevonden. Laatst nog een discussie gevoerd met een moslim, dat zij als eerste een ziekenhuis hadden uitgevonden. Dit is niet waar. De Romeinen waren hen voor. De islam heeft dan kennis verspreidt door verovering van intelligente culturen, maar binnen islamitische landen is niets uitgevonden. We zitten inmiddels op Mars met onze cultuur en met de gebakken peren omdat links van mening is dat alle culturen vooruitstrevend zijn. En wie het daar niet mee eens is, is een racist of heeft iets met fobie.

klowiepowie | 05-12-18 | 21:29

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het hypocriet is ... wel een piet verbannen maar niet het witte geloof .. anders zou witte here Jezus wel boos kunnen worden ..

Kuddedier | 05-12-18 | 22:23

Ja hoor, eerst de joden en dan zijn de christenen aan de beurt. Eerst samen met de christenen de gedeelde agenda tegen homo’s en vrouwen uitvoeren.

ristretto | 06-12-18 | 07:29

Mooi & informatief. In Italië / Zuid Tirol is het zo te zien vooral een jongemannen aangelegenheid om getooid in het kostuum van Beëlzebul bij anderen Beëlzebul eruit te drijven met rake stokslagen. Bij de behekst grachtengordeliaanse **racisme!** gillerij in NL valt nu - in schril contrast - juist de afwezigheid van familiebanden en vruchtbaarheidsrituelen op. Al die haatdragende typetjes ontberen kennelijk een gewoon familieleven. Hun haatcomplexen richten zich niet eens zozeer op ZP maar op de familiesfeer die daaromheen hangt.

Eeuwig..Op..Vakantie | 05-12-18 | 20:59

TOP!

kwark001 | 05-12-18 | 21:03

Alsof feiten er tegenwoordig nog toe doen.

skoftig | 05-12-18 | 20:58
-weggejorist-
LostSandWich | 05-12-18 | 20:57

Mooi, besteld.

smdyasc | 05-12-18 | 20:54

Wat dacht u jonkvrouwe? Het kerstfeest. Is voor jonkvrouwe Lupus, i'm sorry.

kwark001 | 05-12-18 | 21:00

Geen probleem kwark, u gebruikt uw kroontje zoals bedoeld.

smdyasc | 05-12-18 | 21:08

Mooi filmpje, leuk om te weten. Hoewel dat natuurlijk niets verandert aan hoe 'wij' Sinterklaas zien en vieren. En helaas, de lieden die er iets van zouden kunnen opsteken, zullen de film niet willen gaan zien. Heel jammer.

Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat men na het gejengel vanwege Zwarte Piet nu wel weer een ander feest.dat.wij.in.Nederland.vieren de nek wil gaan omdraaien.

Lupuslupus | 05-12-18 | 20:54

3 weken lang nog, daar gaan we weer.....

TheseDays00 | 05-12-18 | 21:14

Lupuslupus | 05-12-18 | 20:54
Ik ben hier minder mismoedig over.
Dit verhaal klopt namelijk en dient hoe dan ook onder de educatieve aandacht te komen.
Ja, zal een kluif worden onder de hardnekkige tegenstanders der onwetendheid, maar is niet onmogelijk.
En zeker nog niet te laat.

Kudtkip | 05-12-18 | 21:24

Een DVD? HOEDANNN??!

Botte Hork | 05-12-18 | 20:50

Het was wel even zoeken naar die vimeo link, ze realiseren zich niet dat DVDs dood zijn?

Blasfemie | 05-12-18 | 20:49

Racistisch, bestaat dat woord alleen maar in de betekenis van "verbijzonderen op negatieve wijze van een bepaalde cultuur"? Discrimineren, in de zin van iets apart zetten, kan niet verkeerd gevonden worden - echter wel wanneer het verdrukking/onderdrukking betreft. Racisme, mocht het woord gewoon in letterlijke zin betekenen 'van de rassen', dan is met racisme ook niets verkeerd aan de hand, tenzij het woord ook het negatieve "onderdrukken" impliceert. Is zo Sinterklaasfeest niet met recht een racistisch feest te noemen, zonder negatieve bijklank? Ofwel: een feest dat gevierd wordt door een bepaald ras? In dit geval het ras der Hollanders, Saksen, Zeeuwen en Friezen? Segregatie heet dat dan. De blanken doen toch ook niet mee met onze ramadan? (In dat optiek ook een racistisch feest) Afijn, je merkt, ik zit even met de definities in mijn maag. Mijn punt is dat in dit opzicht vrijblijvend uitsluiten dus niet per definitie verkeerd hoeft te zijn.

mozaard | 05-12-18 | 20:48

"Vrijblijvend uitsluiten"
Boven de 21 jaar oud moet iedereen lekker zelf weten wat men doet.
Kijk tip: The life of PI.
Hij is een Hindoe, die daarna moslim en christen wordt. Om te eindigen bij het boeddhisme.

Ce ca! | 05-12-18 | 21:48

Er zit geen uitsluiting in Zwarte Piet of ramadan. Pijnpunt is dat ZP (onder invloed van kerk) is geëvolueerd tot een typetje dat overeenkomsten heeft met hoe 'de negers' vroeger werden afgebeeld. Zit er een racistische gedachte achter? Ik denk het niet. Leg dat tegenwoordig maar eens uit. Helemaal met het subsidiegedreven actievoeren..

Hollende_Kleurling | 05-12-18 | 21:59

Een slechte link Rietpieper.
Poging 2?

Ce ca! | 05-12-18 | 22:16

Jammer, deze film had een paar maanden eerder vertoond moeten worden dan was er niet zo veel reuring in het land geweest. Mosterd na de maaltijd. Hij gaat morgen het land al weer uit.

aamert | 05-12-18 | 20:41

Hoe kan jij nu een afgewogen oordeel vormen? Je hebt het heropvoedingstraject van kozp nog helemaal niet doorlopen!

Eierbal-is-fijn | 05-12-18 | 21:04

aamert | 05-12-18 | 20:41
De maker heeft het aangeboden bij de NPO, maar die wilder er niet aan.
Vandaar dat nu, as we type, een uitzending is op NPO1, voor volwassenen die eenzaam aan de plooien van Dieuwertje Blok blijven hangen.

Eierbal-is-fijn | 05-12-18 | 21:04
Jij vindt jezelf ook wel een hele bink hè?
Nog wat autonome ideeën te verspreiden, of bevalt het level van jij-bakken zoals probeerspeculaas uit de oven gewoon beter?

Kudtkip | 05-12-18 | 21:17

Deze discussie zal een jaarlijks evenement worden, totdat men de KOZPrrrsss herkent voor wie ze zijn.
Intriganten betaald door BV Nederland (u en ik) en soros
@ Kudtkip (ieder zijn hobby ;)
Nice antwoord!

Ce ca! | 05-12-18 | 22:17
▼ 1 antwoord verborgen

Het blijft ook een slap verhaal van de racisme claimers. Piet loopt daar niet als slaaf, kinderen (mij vroeger) werd verteld dat piet zwart is van door de schoorsteen komen. Dat sommige zwarte mensen het niet leuk vinden om zwarte piet genoemd te worden is een ander verhaal. Zo vinden dikke mensen het niet leuk om dik genoemd te worden en vinden oude mannen met baarden het niet leuk om sinterklaas/kerstman genoemd te worden. De intentie is niet racistisch en daar zou de discussie kunnen eindigen. Gelukkig dat dat buiten Amsterdam en Hilversum dat ook het geval is.

Luckystriker | 05-12-18 | 20:38

Niets meer aan toe te voegen.

pibasso | 05-12-18 | 20:41

Hoho zo makkelijk is dat niet. Als er iemand door gekwetst is dient het verboden te worden, ook al is de intentie niet kwetsend.
Of iemand of een minderheid gekwetst is of niet, wordt bepaald door een zelfbenoemd commitee bestaande uit wijze mensen als Dieuwertje, Jesse, Peter en Sunny.
Lijkt me wel zo prettig voor de samenleving.

Harry Turtle | 05-12-18 | 20:55

*tikt Harry Turtle neer*
Niet het moment om ludiek cynisch te doen, vrind.
Luckystiker geeft hier het állerbeste argument om gevoeligheden rond zwarte piet weg te wimpelen - namelijk dat alles waar een ander mee geassocieerd kan worden nergens op slaat.
Zijn argument gaat over al die kudtracistische meuk heen - briljant!

Kudtkip | 05-12-18 | 21:08

Overigens, zit ik de wachten op de 2e aflevering van Lois, komt er toch nog een Sinterklaas-ding op NPO.
En godverredomme, wie staat er lustig mee te zingen met:

Sinterklaas, Sinterklaas en na-tuur-lijk ON-ZE Piet.
Jawel Erik van Muiswinkel - die kan er ook geen genoeg van krijgen hè?

Kudtkip | 05-12-18 | 20:38

Nou u had op rtl die geweldige klaas kunnen zien. Wel een verassende klaas die even bij het begin al zijn statement moest maken. De kindertjes daar zijn wel gelijk genezen hoor. Geloof mij maar. Zeg maar hoe haal ik het sinterklaasfeest onderuit.Klaas is hierboven al beschreven. Ene erik.

tweetybird | 05-12-18 | 22:33

tweetybird | 05-12-18 | 22:33
't Is me niet helemaal duidelijk wat je echt wilde zeggen.
Iets zien op een ander net, had gekund inderdaad.
Op i-net de Olympische Pornospelen bijvoorbeeld - geen gek idee eigenlijk...

Kudtkip | 05-12-18 | 23:08

Dank voor dit meesterwerkje!

Laat hierbij de ZP discussie voor eens en voor altijd beslecht zijn, degenen die hier nu nog over zeuren dienen totaal genegeerd te worden!

Ik wens een ieder een ZP discussie vrij 2019 toe!

Fatwabuster | 05-12-18 | 20:35

Nou ja, ik wist van deze geschiedenis helemaal niks dus ik ben wel blij dat ik weer wat meer weet.

harry19612 | 05-12-18 | 20:32

Dank.
Ga het allemaal nog bekijken (misschien wel op de bank).
Hoe het echt zit met Zwarte Piet wist ik al jaren - and I love it.
Die liefde behoeft geen bedaren, noch andere shit (of waas).

Gewoon even genieten van het spontaan gekregen cadeau van Sinterkl...
(eh ajuist, verkeerd geleverd, vast voor een besje, het roze hesje)

Kudtkip | 05-12-18 | 20:30

Nou, de geverfde kerels uit de trailer zijn behoorlijk gewelddadig. Lijken wel Afrikanen.
Hoho, dit is een grapje hoor. Niet dat Afrikanen niet gewelddadig kunnen zijn.

RickTheDick | 05-12-18 | 20:24

Het komt door deze bijzondere denkexpressie dat eerder al enige toenaderingspoging (nee, 2 zelfs) is ontstaan.
Heel ingewikkeld hoor, een zwak koesteren voor eloquente kapsones.
Voor iemand zo dichtbij en tegelijk onbereikbaar - ja, of keihard romantisch.
Dat kan ook.
Toch...
De beste liefde blijft uiteindelijk onmogelijk, of in de buurt van Plato.

Ha, en die grotten kennen de Afrikanen niet!
(grrr, wat slecht dit).

Kudtkip | 05-12-18 | 20:57

Alles wat leuk is aan Nederland wordt kapot gemaakt door de npo, msm, het kabinet en verongelijkte geborneerde negers die head first uit een boom zijn geflikkert. Ze kunnen allemaal ongezien de tyfus krijgen.

De Briemusketier | 05-12-18 | 20:23

uiteraard, het kabinet wil dat links en rechts elkaar de tent uitvechten om zwarte Piet, dan kunnen rijken mensen ongehinderd nog rijker worden.

skoftig | 05-12-18 | 21:00

@skoftig: en de armen nog armer! Want die zijn makkelijk onder de duim te houden!

BaldEagle | 05-12-18 | 21:48

Ja. Dit gaat op mijn kijklijstje. Net onder Geer en Goor likken elkaars kerstballen op Mallorca.

Ggroengras | 05-12-18 | 20:15

Wist niet dat wij een eigen oude cultuur hadden en of we ook te gekke volksmuziek hadden om op rond te springen en zo. Sinds wanneer is dat?

kloopindeslootjijook | 05-12-18 | 20:14

<cynisme-modus uit>

kloopindeslootjijook | 05-12-18 | 20:21

Die cultuur hadden we inderdaad. Tot de katholieken hun intrede deden. Die zijn weliswaar weer verjaagd, maar daar zijn toen andere predikers voor in de plaats gekomen. Wel jammer, ik zou graag wat meer van de atheïstische tradities willen weten. Zou leuk zijn om dat ook wat meer in de maatschappij terug te zien, zoals bijvoorbeeld zonnewendekoekjes of midzomernootjes voor bij de borrel te koop bij uw plaatselijke super.

mozaard | 05-12-18 | 20:52

@ mozaard | 05-12-18 | 20:52
Waar kan ik die online kopen?

Ce ca! | 05-12-18 | 21:56

Dit was allang bekend maar de linksche gekkies willen niet horen en ook hun verdienmodel niet verliezen.

Trumme | 05-12-18 | 20:13

Dus omdat zwarte wezens traditioneel slecht waren 1000 jaar geleden mag de KKK zeker ook z'n gang gaan. Is dat opeens zeker ook goed en begrijpelijk <cognitieve dissonantie modus uit>

kloopindeslootjijook | 05-12-18 | 20:29

Gloep! Dan is er ergens flink wat verschoven in de loop der traditie, als het Sint Nicolaaslaasfeest eigenlijk 'n nieuwjaarsfeest is... (3:30)

RozemarijnLucassen | 05-12-18 | 20:09

IJsheiligen heeft géén heidense achtergrond. Ik heb het maar even voor u opgezocht, scheelt weer typewerk.

IJsheiligen is de naam voor een aantal katholieke heiligen, van wie de naamdagen vallen in de periode van 11 tot en met 15 mei. Dit geldt met name voor streken die onderhevig zijn aan vier jaargetijden. Volgens de volksweerkunde zijn dit de laatste dagen in het voorjaar waarop nog nachtvorst kan optreden.

De volgende heiligen worden tot de ijsheiligen gerekend:

Mamertus (11 mei)
Pancratius (12 mei)
Servatius van Maastricht (13 mei)
Bonifatius van Tarsus (14 mei)

Daarbij klopt het niet dat na de ijsheiligen géén nachtvorst meer voorkomt want dat heb ik vaak genoeg - tot mijn verdriet (al mijn zaaigoed bevroren) meegemaakt.

Lupuslupus | 05-12-18 | 20:47

Ah, zaaigoed. Noemen we dat tegenwoordig zo. Slim!

Eierbal-is-fijn | 05-12-18 | 20:55

Lupuslupus | 05-12-18 | 20:47
Wintertarwe. Scheelt een hoop.
En uw plempsel bewijst vooral dat er stapje voor stapje weer een ijstijd in werking treedt.

Maartenalsoptwitter | 05-12-18 | 21:30
▼ 1 antwoord verborgen

Zojuist het laatste nieuws vernomen, in Suriname is het kinderfeest in volle gang, met Sinterklaas en ZWARTE piet. En de aanstichters van de discriminatie-rel lachen zich rot om die bakra's die ze toch maar mooi hebben opgezadeld met een groot probleem.

kalescheet | 05-12-18 | 20:09

Er is een reden waarom die figuren in de randstad wonen, en niet in het land van oorsprong dan wel achtergrond. Daar blieven ze die relschoppers niet, dus wonen ze in NL; land van melk, honing en slappe knietjes.

TeeJee | 05-12-18 | 20:14

In het Caraibisch gedeelte van ons koninkrijk ook.

Wood_Packer | 05-12-18 | 20:40
-weggejorist-
newray | 05-12-18 | 20:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken