Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wolter Kroes lost Zwarte Piet discussie op

Iedereen zat er de hele tijd naast.

Social

Zo. Hebben we dat ook weer gehad. Terwijl iedereen het de hele dag maar heeft over hoe zwart Zwarte Piet nou precies moet zijn, is vanochtend de discussie voor eens en voor altijd gesloten door volkszanger en vader van vijf kinderen Wolter Kroes.  U kunt al uw historistische gezemel dan wel kreten over dat dit land uw land niet meer is dus gevoegelijk in de prullenbak deponeren want het doet er kennelijk in het geheel niet toe. Het maakt niet uit. Onbelangrijk. Laten we het over iets anders hebben. En oh ja. HET IS EEN KINDERFEEST.

Reaguursels

Inloggen

Ik wist trouwens niet dat Paul de leeuw weer haar had...

killRoy1982 | 28-11-18 | 18:53

Je muntunie afvragen of heel nederland racistisch te noemen vanwege zwarte piet enige vorm van positieve invloed zal hebben op een eventuele discussie..

Ik denk ook niet dat dat het doel is van organisaties gefundeerd door soros geld aangewend door een persoonlijke mening vanuit de VN..

killRoy1982 | 28-11-18 | 18:50

Zou het tog mooi zijn als de kindertjes aan hun mama zouden vragen, mama die Zwarte Piet daar das tog de buurman van Bij1? lol

william7055 | 28-11-18 | 08:40

Sint en Piet zijn een opvoedkundig hulpmiddel voor weerbarstige kleuters , dit illustere duo speelt voor " good cop - bad cop " en worden zodoende liefdevol omarmt door vele in het duister tastende ouders die zonder Piet en Sint zelfmoordneigingen kunnen krijgen . Als U dit niet gelooft zeg ik het tegen Sinterklaas en krijgt U geen kadootjes en gaat U mee naar Spanje in de zak.

Minus Richels | 28-11-18 | 05:15

Wie zitten er volgens Walter in de raad? Zucht.

Jan, Leiden | 27-11-18 | 20:46

Maakt inderdaad niet uit. Maar als gevolg van racisme gedram neig ik nu sterk naar zwart.

jan99 | 27-11-18 | 20:02

Artiest=Policor.... nou ja artiest ...... er moet toch brood op de plank komen.

Koning BongoBongo | 27-11-18 | 18:47

Heel het Sinterklaas feest is voor de winkeliers al afgeschaft en vervangen door BLACK FRIDAY. Iets wat dit jaar toch wel duidelijk moet zijn geworden voor iedereen. Die voelen niets meer van eventueel omzet verlies van Sinterklaas. Geef heel dat feest nog 5 jaar en is het totaal verdwenen. Er is geen Sinterklaas versiering meer te vinden in de winkels.

Rotterdammert1965 | 27-11-18 | 18:44

Hier staat bij de Boerenbond de kerstboom al...

Bijtendehond | 27-11-18 | 18:48

Er is een groot verschil tussen gediscrimineerd worden en je gediscrimineerd voelen. Jammer dat dit in heel de discussie buiten de deur is blijven staan.

Rotterdammert1965 | 27-11-18 | 18:41

Vrijdag bij SPARTA bezoek van de Sint gehad. De Pietermannen waren UITERAARD zwart. Piet zoals Piet bedoeld is. Hulde voor deze club met tradities die kennelijk, ook Sint en Piet betreffen. En uiteraard hierover geen onvertogen woord gehoord op de tribune.

soldier-of-fortuyn | 27-11-18 | 17:15

Als je gaat bukken voor een minderheid, krijg je een ontrevreden meerderheid. Daarom is het niet handig om mee te gaan in het gejank van de anti pietjes. Tuurlijk is zwarte piet ook met de tijd meegegroeid,maar het is nog nooit onder dwang gebeurd. En dat is waar de meerderheid last van heeft.

Lappedonsje | 27-11-18 | 17:08

Inderdaad, juist tradities zijn niet aan verandering onderhevig. Daar zijn het tradities voor. Dus zwart blijft zwart en allochtonen passen zich aan.

wieowie123 | 27-11-18 | 17:44

Zat hij vroeger niet bij de Jostiband?

Gulliver | 27-11-18 | 16:15

Als de kleur niks uitmaakt. Dan laten we het zoals het is.

azijnseikerT | 27-11-18 | 14:04

Top

wieowie123 | 27-11-18 | 17:45

Als Woltertje morgen in de kroeg zit vraagt ie de jongens wat ze van zn act vonden ... Net echt Wolter!

daytripper | 27-11-18 | 14:02

Sinds het sinterklaasfeest door slijters wordt gebruikt om drank aan de vrouw/man te brengen,is het meteen af als kinderfeest.Ook al zou ik aangeschoten vrouwtjes op pakjesavond keihard doen NATUURLIJK.
www.gall.nl/cadeau/cadeau-voor-haar/

kzegje | 27-11-18 | 13:59

Hee, Sinterklaas op huisbezoek lust wel een borreltje hoor.

kleurdoosje | 27-11-18 | 17:09

Wolter Kroes moet zijn grote mond houden, hij deugt zelf niet. Een achterbakse slijmerd en bovenal een smerige liedjesjatter. Vraag hem maar eens naar zijn zogenaamde hit Viva Hollandia! Een op een gejat van de brabantse band Santa Rosa die dit zelf geschreven hebben en al een tiental jaren speelde. Als die plofkop op het scherm komt, zet ik de TV af! Aandachtshoer en niksnut. Bah.

SuperWauto | 27-11-18 | 13:58

Aardige gozer hoor die Wolter, en vriend vd familie.
Wolter is voor Zwarte Piet gewoon.
Maar hij moet ff politiek correct in het publieke reageren.

De-Glijdende-Rechter | 27-11-18 | 19:07

Nog een week en we zijn verlost van deze Amsterdamse kletskoek die niemand boeit.

Pislinq | 27-11-18 | 13:55

Ik wil het argument 'het is een kinderfeest' nooit meer horen. Het wordt namelijk alleen door kale vijftigers met iets teveel bier in hun pens gebruikt. En die moeten zich niet bemoeien met wat kinderen willen, want daar hebben ze geen verstand (meer) van. Los daarvan heeft Wolter Kroes helemaal gelijk: kinderen maakt het geen hol uit welke kleur Piet dan ook zo hebben. Dus dan kunnen we het nu weer over belangrijkere dingen hebben. Man man, wat moet je toch een sneue pietlut met een piepklein leventje zijn om maar te blijven doorzeiken over dat pietengelul. Geef ze een ander kleurtje of een veegje, hoppa, klaar. En door.

woordgrap van de dag | 27-11-18 | 13:32

kleurdoosje | 27-11-18 | 17:07
Dat klinkt best eng...

woordgrap van de dag | 27-11-18 | 18:25

Licht eraan of het een Pietinnetje betreft om enen veeg te geven.

Rotterdammert1965 | 27-11-18 | 18:46

Ik ben geen kale vijftiger en heb geen bier in m'n pens en ik zeg dat Sinterklaas een kinderfeest is. En nou?

paartjehop | 28-11-18 | 00:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik word doodmoe van die hele kudt Zwarte Piet discussie. Laten we hem Zwarte Jan noemen, dat lost het probleem wel op lijkt me zo.

quigg | 27-11-18 | 13:08

Ik zou Wolter doen. ♫♫ Ik heb de heeeellllluh nacht liggen komen♫♫

Geil Kippetje | 27-11-18 | 13:03

Eigenlijk ongelooflijk dat de deugers zich voor het "karretje laten spannen" door een handjevol Kunta Kintes. De deugers doen precies wat ze eisen.

Vespukki | 27-11-18 | 12:57

Waarom zouden we ervan uitgaan dat hij zich voor het karretje laat spannen? Genoeg mensen die rechts denken/stemmen, maar tegelijkertijd zwarte piet achterhaald vinden. Zo ken ik ook veel linkse stemmers die zwarte piet willen behouden. Het is geen wel-deug versus niet-deug-discussie.

LaatsteAvondmaal | 27-11-18 | 22:12

Drie domme miepjes en een heel domme 'volkszanger' bij wie de stupiditeit van het gezicht druipt zitten samen lekker te deugen. WNL, een ander rechts geluid. Veeg mij op.

piloot47 | 27-11-18 | 12:56

O ja, 'deugen'. Ook al zo'n uitgekauwd woord dat je erin gooit om het maar vooral niet over de inhoud te hebben. Daar wordt toch 'links' mee bedoeld, neem ik aan? Nou, geloof me: ik ben zo rechts als het stuur in een Engelse auto. Maar dat 'deug'-argument is echt zooooo'n cliché inmiddels...

woordgrap van de dag | 27-11-18 | 13:34

woordgrap van de dag. Het is helemaal niet bedoeld als argument, maar als eigen conclusie. Simpelweg een uiting van frustratie. Bovendien, jouw constatering dat het een cliché is, is natuurlijk ook geen argument tegen de correctheid van het deuglabel.

stampertje85 | 27-11-18 | 13:55

Jij wordt later vast de ''Veeg mij op''Piet.

AlexMM50 | 27-11-18 | 13:59

Zwarte Piet is rose of groen. Daarom heet hij ook zwarte Piet. Begrijpt ieder kind.

Jezus_Boeddha | 27-11-18 | 12:51

Als Wolter Kroes nog wat schnabbels wil blijven doen in de toekomst zal hij wel moeten deugen

Madamjanet | 27-11-18 | 12:48

Dat kan zich ook tegen je keren. Heeft KOZP zelf al aan den lijve ondervonden.

Bijtendehond | 27-11-18 | 18:45

Dit land zou gerund moeten worden door een driemanschap. Wolter Kroes, Dries Roelvink en Gerard Joling.

bft | 27-11-18 | 12:47

Waarom Freuger niet?

Kuifje-in-Afrika | 27-11-18 | 12:49

Ik kijk nog maar zelden televisie, maar ÁLS ik dat kreng aanzwengel dan zou ik toch denken dat dat al geruime tijd het geval is....

bisbisbis | 27-11-18 | 12:59

Als al die geweldplegers stoppen met Wolter Kroes wil ik nog wel eens zien of het wolter nog steeds niet uitmaakt wat voor kleur Piet heeft.

marrretje | 27-11-18 | 12:44

Toen ik als kind bij de intocht keek was ik in de war over het feit dat de Pieten allemaal pikzwart waren. Als ze zwart waren van schoorstenen, hoezo zitten ze dan onder het roet terwijl ze nog geen Nederlandse schoorsteen gezien hebben? De verklaring van mijn ouders dat ze eerst hebben geoefend in Spanje vond ik weinig overtuigend...

Als we nou het systeem hanteren dat voortaan alle Pieten bij de intocht roetveegpieten zijn, om in de weken dat ze in Nederland zijn elke dag een beetje zwarter te worden. Op die manier snappen de kinderen dat ze zwarter worden doordat ze schoenen van kinderen vullen. Op 5 december is in het Sinterklaasjournaal de helft van alle Pieten pikzwart, terwijl de andere helft niet of nauwelijks roet heeft (dat zijn de Pieten die andere taken hebben dan door schoorstenen klimmen). Als pakjesavond komt, kunnen de buurjongen of oom zich gewoon onherkenbaar maken met een pikzwart gezicht, omdat zij de pakjesafleveraars zijn. Er is ondertussen geen enkele twijfel bij wie dan ook waarom sommige Pieten pikzwart zijn. Als alleen de roetveegpiet toegestaan is, dan kunnen we alleen nog onbekenden een Piet laten spelen, zowel op TV, scholen als thuis.

stampertje85 | 27-11-18 | 12:44

Bijtendehond | 27-11-18 | 12:52

Shit, mijn letters worden ook al gestolen: het rookafvoerkanaal dus

Bijtendehond | 27-11-18 | 12:55

Goed idee, die zwarte Pieten zijn dan de Nederlandse ooms en buurjongens die hard hebben gewerkt en die roetveeg Pieten zijn dus die luie linkse zakkenvullers die gewend zijn geen reet uit te voeren.

PoingPoingPoing | 27-11-18 | 13:34

Als ze zwarter worden omdat pieten door de schoorstenen kruipen hoe blijven hun kleren dan toch schoon...

CathyPott | 28-11-18 | 21:50
▼ 2 antwoorden verborgen

En die parasiet achter kroes, die kijkt of zijn cultuurpeople van provincie ned. over onze feestjes heen kunnen walsen,want dan pas gaat ie reageren en komt uit de zandkast.

brandewijntje | 27-11-18 | 12:36

Het gaat er niet om of het de kinderen niets uitmaakt.
Waar het om gaat, is dat een extreem klein groepje drammerige extremisten, op een onuitstaanbaar irritante wijze, voor de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking gaat bepalen dat de traditie overboord moet. Niet gestoord door enige kennis van zaken. Op onterechte gronden.
Zelfs opa Han van Joop zegt dat zwarte Piet geen racisme. Dat zegt wat...

laurentius | 27-11-18 | 12:28

Well said.

zwarte_weduwe | 27-11-18 | 12:51

En het gaat erom dat politie, justitie en politiek op de dramtrein van mensen springen die in werkelijkheid geen seconde wakker liggen van zwarte Piet. Geen een.
En als we onze kinderen laten geloven dat je de wereld met snotverhalen kan bedotten en dat de racismekaart alleen als wapen en bullying bedoeld is , zijn we geen haar beter.

MistaRazista | 27-11-18 | 15:26

Hoe Pieten (Voor de Vlamingen: u mag zelf bepalen of u "pun intended" wil toepassen) eruit zien doet er inderdaad niet toe.
Hoe zwarte Pieten eruit zien doet er wel toe. Namelijk zwart.
Anders zouden het geen ZWARTE Pieten meer zijn.
Is dat nou zo moeilijk?

(muzieknooticon) Sinterklaas, wie kent hem niet, Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk, juist ja (muzieknooticon)
www.youtube.com/watch?v=DN2DF1DAFH0

Bijtendehond | 27-11-18 | 12:25

Weet je wat: Sinterklaas is de duivel die kinderen verleid tot de hel met zijn cadeautjes en zo gevoelens van hebberigheid en jaloezie in de kinderen aanwakkert. Zijn duivelse helpers zijn in de hel zwartgeblakerd en zijn werkelijk boemannen. Als we dit nu even vastleggen nemen we Sylvana alle wind uit de zeilen met haar gejank dat pieten toevallig net zo zwart zijn als katoenplukkers of weet ik veel wat ze kan bedenken.

Dirk III | 27-11-18 | 12:25

Wat te denken van Sinter klaas? Veel katolieke jongens zijn misbruikt door mannen in zulke gewaden. Als die slachtoffers gaan rellen net als die KOZP figuren, zal de sint zich ook anders moeten gaan uitdossen. Mischien als wandelende stroopwavel.

Tronald_dump | 27-11-18 | 12:09

Als je puur naar de reactie en beleving van kinderen in de "sinterklaas"leeftijd kijkt, heeft Wolter helemaal gelijk. Ze weten al niet eens meer dat pieten vroeger zwart waren. En het interesseert ze ook helemaal niet. Kinderen kijken niet naar huidskleur op een sociaal bepaalde, onderscheidende manier. Een piet is een piet. En volgens mij is dat ook een van de argumenten die de pro-piet beweging gebruikt. Zit nu wel een beetje ironie in.

DerLothar | 27-11-18 | 12:07

Maar volwassenen organiseren het en willen traditioneel en niet dat een klein groepje zijn zin doordrijft voor de zoveelste keer. Ergens is een grens en dit moet hem zijn anders gaat het steeds verder.

ger1306 | 27-11-18 | 12:29

Lothar Lothar Lothar... voor de 67e keer... Het gaat niet om de kleur van ZWARTE piet ,maar om het feit dat 250 ww-ers het in dit schijtland voor elkaar proberen krijgen dat een eeuwenoud kinderfeest dat nog nooit bij iemand racisctische gevoelens heeft opgeroepen aangepast moet worden aan hun bevindingen . 15 miljoen mensen leggen het hier af tegen 250 uitkeringstrekkers... hoe is het mogelijk.....

Koning BongoBongo | 27-11-18 | 18:40

Al veel klagende "zwarten" gehoord. Ze worden geweerd bij Sint-verhuurbedrijven omdat men op een zwarte huid geen roetvegen kan zien en men dus abusievelijk kan aannemen dat het om echte Zwarte Pieten gaat. Meewerken aan een kinderfeest is dus onmogelijk gemaakt voor ze. Integreren (voor zover nog nodig) is ook onmogelijk. Dus de volgende stap is het Sinterklaasfeest maar helemaal overboord te gooien.

Sans Comique | 27-11-18 | 12:04

Zou wel eens een interview met zo iemand willen lezen. Geluid wordt niet gehoord.

letopuwzaak | 27-11-18 | 12:46

Zie je wel, dat zijn mensen die er gedupeerd door worden. Zwarte Piet mag niet meer meedoen en onze zwarte burgers worden dus buitengesloten, alsof de uitwerking dan geen racisme is.

kleurdoosje | 27-11-18 | 16:52

kleurdoosje | 27-11-18 | 16:52
Witte mensen (vrouwen, zo vermoed ik) hebben voor de zwarte meneer besloten dat ze dat niet moeten willen, Zwarte Piet spelen.

Sans Comique | 27-11-18 | 17:23

Hij klaagde onlangs dat hij niet in Carre mocht. Mischien hoopt hij door publiekelijk te deugen, hij er nu wel in mag...

Tronald_dump | 27-11-18 | 12:03

Als de kleur niet uitmaakt, waarom is zwart dan een probleem? De deugers willen gewoon van het gezeik af zijn en beginnen daarom met dit soort uitspraken.
Maar deugers, ik kan je 1 ding vertellen: als ZP is aangepast gaan ze gewoon naar het volgende onderwerp. En je kunt er gif op innemen dat ze op een gegeven moment iets uitkiezen wat júllie na aan het hart ligt.

zwarte_weduwe | 27-11-18 | 12:02

Exact! Zo lang het slachtofferschap iets opleverd blijft men die rol spelen.

Tronald_dump | 27-11-18 | 12:04

Zwarte Piet hoort pikzwart te zijn. Daar gaat het juist om.

F1802 | 27-11-18 | 12:01

Het zal wel allemaal, maat waarom had ie zijn gele zwembroek niet aan?

JohnJames_001 | 27-11-18 | 11:57

Omdat hij Dries Roelvink niet is. Vermoed ik.

Stormageddon | 27-11-18 | 12:02

Je bent in de war met die andere tokkie, Dries.
Overigens.......... die heeft ook kinderen!

demaup | 27-11-18 | 12:03

De zoon van Wolter Kroes heet Tom Kroes...

m.fucker | 27-11-18 | 12:07

Wolters Kroes, doet deugje. "Het is een kinderfeest. Maakt niet uit hoe Piet er uit ziet"
Hij is vanaf nu omvolkszanger.

Tronald_dump | 27-11-18 | 11:55

Wolter Kroes(haar)

Dirk III | 27-11-18 | 11:59

1. Blijf met je poten van onze schaarse tradities af, waar geen kwaad insteekt.
2. Op de wereld is deze streek een vd weinige eilanden v beschaving . Tel gvd je knopen en wees daar blij mee en probeer niet het onderste uit de kan te halen en de grenzen op te zoeken.... zeker als handophouder.

ger1306 | 27-11-18 | 12:20

In de Blokker folder was de zwarte Piet een blond jongetje. Iedereen blij nu?

Dirk III | 27-11-18 | 11:55

Ja en laat Sinter klaas een tulban op zetten en kaftan aan doen. Noemen we hem voortaan naykula VZMH

Tronald_dump | 27-11-18 | 11:59

Lekker belangrijk wat Wolter Kroes vindt.
Ik mis topics over de gele hesjes, of Soros die Turkijke wordt uitgetrapt, of zoals hij zelf beweert, het land gaat verlaten!

lanexx | 27-11-18 | 11:52

Hadden ze Soros niet mee kunnen lanceren met die marslander? Had hij daar "orde op zaken" kunnen stellen.

Dirk III | 27-11-18 | 11:56

Nee, het is een FAMILIEFEEST! Dat je als ouders dezelfde herinneringen hebt aan dat feest, dat de zwarte pieten van je eigen foto ook bij die van je kinderen staan. Dat het zwart schminken een veel diepere afkomst heeft, nl vanuit de heidense tijd. Dus idd niet meer ouwehoeren en gewoon houden zoals het was/is. Blanke vent met baard en cape, zwarte jolige figuren er omheen.

dutch bikkel | 27-11-18 | 11:51

Als Zwarte Piet niet zwart had moeten zijn hadden ze hem wel gewoon Piet genoemd..

Wijze uit het Oosten | 27-11-18 | 11:44

Ja, zo simpel is het!

demaup | 27-11-18 | 12:05

Afspreken en vastleggen dat Zwarte Piet RAL 9007 zwart moet geschminkt worden.

Red Pill | 27-11-18 | 11:43

Ral 9005

Kopieerapparaat | 27-11-18 | 20:11

Mooie tieten Wolter...+1

RenHoek | 27-11-18 | 11:43

noem zwarte piet voortaan zwarte griet, Riet of wiet en klaar is het!

Valt op geen enkele wijze te koppelen aan welke historisch besef dan ook.

dorstig! | 27-11-18 | 11:38

In de lijn van het hernoemen van straten? In de lijn van nieuwe minder kwetsende woordjes voor dezelfde lading? Ik denk zo dat jij de laatste bent die over historisch besef kan beginnen daar je een enorm gebrek daaraan etaleert.

Sans Comique | 27-11-18 | 12:07

Die diepe wijsheid die sommige mensen denken te hebben.
Griezelig gewoonweg.

BosrandDirk | 27-11-18 | 11:38
-weggejorist-
Melson_Nandela | 27-11-18 | 11:41

Wat is nou precies een 'volkszanger'?

Amsterdamsko | 27-11-18 | 11:38

Da’s iemand die niet kan zingen maar er toch zijn beroep van heeft gemaakt.

Stormageddon | 27-11-18 | 12:07

En de televisie wordt omgedoopt tot "Volksempfänger'. Geleverd door Philips, met alleen de NPO te ontvangen.

piloot47 | 27-11-18 | 13:19

@Melson_Nandela
Roflol....

Amsterdamsko | 27-11-18 | 14:04
▼ 1 antwoord verborgen

Er is maar 1 argument in deze hele discussie totaal onzinnig, nietszeggend en overbodig: "HET IS EEN KINDERFEEST."

JA, EN? DAT DOET ER NIET TOE.
Dat het een kinderfeest is, heeft geen effect op hoe Zwarte Piet er uit ziet of zou moeten zien. En of we er wel of niet over moeten discussiëren. Hooguit in hoe je de verandering in zou zetten (als we dat zouden willen). "Het is een kinderfeest" is een stroman, een drogreden die totaal NIETS te maken heeft met de hele discussie. Laten we dus alsjeblieft lekker ophouden die te gebruiken. We maken "Think of the children" net zo hard belachelijk, maar "het is een kinderfeest" is EXACT hetzelfde argument.

Gregovic | 27-11-18 | 11:36
-weggejorist-
Melson_Nandela | 27-11-18 | 11:37

kinderen maakt het geen reet uit, die ontgaat het volkomen welke kleur piet is.

Satria | 27-11-18 | 11:36

Neef rachid zou in z'n eigen zandbak dan wél pikzwart zijn, als lokale piet-variant. Kijk die docu Wild Geraas, hoewel ook pijnlijk actueel valt daar veel te leren over oeroude tradities die in de hele wereld verspreid zijn en overal tot de cultuur van het land behoren zonder dat iemand daar over durft te zeiken. tradities, oude gebruiken en rituelen kan je niet rationaliseren naar moderne maatstaven, daarvoor zijn ze veel te oud en veel te diep ingebakken in het dna van een volk. Vertel een chinees maar eens dat ie geen vuurwerk meer mag afsteken met nieuwjaar omdat dat te gevaarlijk is. Die lacht je vierkant uit en als je nog een keer zoiets doms zegt "verdwijn" je gewoon in de bosjes achter het dorp.

elfenstein | 27-11-18 | 12:12

Kinderen zijn dom en kunnen nergens tegen. Waar heb ik dat toch vaker gehoord? O ja, van dezelfde lui die denken dat je bij mensen het best op zo jong mogelijke leeftijd kunt beginnen met indoctrineren en brainwashen. Kinderen hebben geen behoefte aan rituelen en een band met hun verleden. Ben je gek. Wij verzinnen wel nieuwe voor ze. Meer inclusief. Minder kolonialistisch. Maar ze worden wel even medeschuldig verklaart aan wandaden (die in het verleden overal ter wereld normaal waren) en door "hun voorouders" gepleegd. Zodat ze weten waarom ze het verdienen als tweederangsburgers te worden behandeld.

Sans Comique | 27-11-18 | 12:13

Ouder: kijk, daar heb je zwarte piet!
Kind: Waarom is-tie dan roze?
Ouder: Tja, Sinterklaas is al wat ouder en is een beetje kleurenblind geworden.

Shit, straks gaan ze deze smoes nog "inburgeren" ook.
Ik sta niet aan de kant van terroristen (KOZP).
En ik vind dat iedereen KOZP terroristen moet blijven noemen (ze staan tenslotte op de watchlist van de AIVD), zodat wanneer iemand "KOZP" googlet, dit gelijk resultaten oplevert met "terrorisme" en "terrorist", zodat de link gelegd wordt.
En men KOZP nog meer gaat uitkotsen dat nu al het geval is.

Bijtendehond | 27-11-18 | 12:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat zou het geweldig zijn dat er net zulke discussies en protesten waren over onze overheid, die je het vel over de oren trekt. Maar nee, dat is schijnbaar lang zo erg niet!

vluchtelingallergie | 27-11-18 | 11:34

Daar valt weinig over te discussiëren. En protesten tegen de overheid zijn altijd rechts, want de overheid is in al haar doen en laten socialistisch (herverdelen rijkdom door anderen vergaard en afdracht soevereiniteit aan één overkoepelende Polit Buro) en worden dus verboden, of de linkse knokploegen worden er op afgestuurd zodat de demonstratie alsnog verboden wordt. Maar geen nood, we krijgen binnenkort een Europese Politie.

Sans Comique | 27-11-18 | 12:16

Moeten we ons laten chanteren door 25 gekwetsten die vinden dat hun mening doorslaggevend is en dat 14 miljoen anderen zich moeten aanpassen? Ik dacht het niet. Geen enkele demonstratie meer op een kinderfeest en probleem opgelost. En misschien kunnen de “gekwetsen” gewoon een baan zoeken en zich gaan beseffen dat hun huidige
leven wordt gefinancierd door werkende Nederlanders waarvan het overgrote deel blank is?

Blonde Nel | 27-11-18 | 11:34

gekwetsten dus

Blonde Nel | 27-11-18 | 11:35

Zegt het voort!

vluchtelingallergie | 27-11-18 | 12:05

Heerlijk die Orwelliaanse double-think. "Hoe zwarte Piet eruit ziet maakt niet uit", maar "hij moet daarom veranderen".

arbanafal | 27-11-18 | 11:33

Variantje op; "Ik wil graag met je in discussie maar je moet wel luisteren."?

Sans Comique | 27-11-18 | 11:37

I don't have an attitude problem. You have a problem with my attitude and that's not my problem.

Bijtendehond | 27-11-18 | 12:39

Zag je dat.... het pilletje bij woltertje was bijna uitgewerkt. Hij begon zelfs te raaskallen.

Paaldanseres | 27-11-18 | 11:32
-weggejorist-
Melson_Nandela | 27-11-18 | 11:36

Die ene donkere jongen met die snelle scooter ook zo te zien.

elfenstein | 27-11-18 | 11:43

Veel propieten schreeuwen harder dan de antipieten en beginnen er al mee als de tulpen de grond uit komen. Als we nu gewoon met zijn allen niet meer reageren en Piet laten zoals hij is hoor je de antipieten over een paar jaar niet meer. Laten demonstreren op een weiland in de polder. Ik wil niet de kans lopen dat mijn kinderen aan mij de definitie van stink hoer gaan vragen. Want dat de propieten de heffe des volks vertegenwoordigen gelooft u toch ook niet?

Solextuffert | 27-11-18 | 11:32

Die "Stinkhoer" roeper is door de NPO op een schild gehesen als zijnde typische pro-piet". Daar hebben ze lang naar moeten zoeken, maar uiteindelijk is het wel gelukt. Het betekent wel dat B&W in Eindhoven welbewust weer een demonstratie moesten toestaan van KOZP direct naast de kindertjes met alle risico's op escalatie van dien. Jammer, denken zij, dat het bij "Stinkhoer" roepen is gebleven. Maar over B&W hoor je helemaal niets op NPO, precies zoals Waanders uit de wind is gehouden, al een jaar lang.

Sans Comique | 27-11-18 | 11:42

Eierbal-is-fijn | 27-11-18 | 11:39 |
In de categorie: "Zo-doe-je-dat & stijl"

elfenstein | 27-11-18 | 11:46

Zeggen en schrijven 1 Eindhovense woonwagenbewoner met een ordinaire taalgebruik, waarmee u probeert hele ProPieten bevolking mee wegzet, ik vind dat heel unfair tegenover vele gewone nette gezinnen die ook de voorkeur geven aan Zwarte Piet.
U moet eens kijken hoe hard er met megafoons in al die jaren is ingeschreeuwd op ouders en kinderen door KOZP, keihard toegesnauwd dat zelfs de kleine kindjes racistisch zouden zijn, maar dat is okay zeker? Maar 1 dom figuur uit Eindhoven daar valt u over, die zou oneindig harder hebben geschreeuwd. Blijf maar gewoon weg uit Eindhoven met je kinderen, dan hoef je ze niks uit te leggen, behalve dat ze met megafoons door extreme beroepsdemonstranten uitgemaakt worden voor vieze vuile racisten.

kleurdoosje | 27-11-18 | 16:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Vind 't vooral enorm kudt voor al die zwarte papa's en mama's die nu geen zwarte piet meer kunnen spelen voor hun kids en die van de buren. Doen ze gewoon lekker mee, weer niet goed.

elfenstein | 27-11-18 | 11:32

Het gaat niet over zwarte piet, het gaat niet over veegpiet, het gaat niet over blanke piet, het gaat ook niet over Sinterklaas of kolonialisme.

Het gaat over het langzame faillissement van het maakbaarheidsdenken. Goh, we zijn toch niet allemaal gelijk.

Eierbal-is-fijn | 27-11-18 | 11:31

Volgens (nog veel te) velen is de samenleving wel degelijk maakbaar. Kijk maar naar China en de Sovjet Unie. Maar China is nu kapitalistisch (wat de bron van alle problemen is) en de Sovjet Unie is door het kapitalistische imperialistische westen kapot gemaakt en heeft nooit en eerlijke kans gekregen. En op school leert men niets anders dus zie daar maar tegenop te boksen in een discussie.

Sans Comique | 27-11-18 | 11:55

Dat had ik niet verwacht. Gelukkig zijn er nog mensen met verstand.

pesego | 27-11-18 | 11:30

Lieve Sint & Zwarte Piet,

Kunt u woltertje kroes na 6 december, voor een heel jaar mee nemen in de zak?
Als u dat doet, dan komt ie daardoor, hier misschien niet meer aan de bak.

The End.
Dank u.

Paaldanseres | 27-11-18 | 11:29

Want mensen met een andere mening moeten weg, aldus kartelreaguurder Paaldanseres.

Kuifje-in-Afrika | 27-11-18 | 11:34

Kuifje-in-Afrika | 27-11-18 | 11:34
Wat is een kartelreaguurder? Of bedoelde je niets specifieks maar gooi je iedereen weer over één kam? En mensen met een gevaarlijke mening (en wij bepalen wat gevaarlijk is) moet je inderdaad weren. Daar hadmen vroeger in de oude Sovjet Unie een woord voor; "subversieve elementen". Dat moet jou toch aanspreken...

Sans Comique | 27-11-18 | 11:59

@Kuifje-in-Afrika
Ochgerrem toch... is het jongetje een beetje op z'n zwarte pikkie getrapt?

Paaldanseres | 27-11-18 | 13:02

Het maakt mij ook niet uit hoe Wolter Kroes eruit ziet. Ik ben wel benieuwd hoe Wolter Kroes reageert als er een aktiegroep opstaat die wil dat Wolter Kroes Wolter Kroes niet meer mag zijn en vanaf nu allern nog maar liedjes mag zingen met een kaalgeschoren kop en een tutu aan.

Leptob | 27-11-18 | 11:29

SSimons is een beetje uit t nieuws. Ze moet wel opschieten want het feest is bijna voorbij.

Musset | 27-11-18 | 11:28

Die dropt nog wel een bommetje in de komende dagen, let maar op.

elfenstein | 27-11-18 | 11:33

Die zit nog na te soppen van haar docu.

Sans Comique | 27-11-18 | 12:00

Okay, als ik het goed begrijp heeft WNL een nieuwsprogramma waarin gasten mee mogen praten en hun opinie aangaande het nieuws spuien.
En dan besluit je als redactie om Wolter Kroes hiervoor uit te nodigen?
What's next?
Gloria Wekker in "Buitenhof"? Oh, wacht.....

zwellevertje | 27-11-18 | 11:27

Jezelf verstoppen onder zwarte verf mag niet.
Jezelf onder een zwarte doek verstoppen mag wel.
Geen zwarte Piet. Wel zwarte Riet.

Premier Trutte | 27-11-18 | 11:27

Toch wel weer eens een verademing om Wouter Kroes bij WNL te zien en te horen. Is weer eens wat anders als die andere debielen zoals wierd duk , robert van de roer peter rrr.
Ik denk dat hij na dit spetterende optreden wel een regelmatige gast zal zijn bij de meisjes van WNL. Joepie.
En verder wat kuif zegt.

beau van rtl | 27-11-18 | 11:26

Alleen voetbal.

Kuifje-in-Afrika | 27-11-18 | 11:35

Ik ook veel sport en verder wat er aan aktualiteiten voorbij komt en politiek.
Je blijft toch Nederlander.

beau van rtl | 27-11-18 | 11:38

beau van rtl | 27-11-18 | 11:38
Net als al die Turken, die via de schotel naar turkse tv kijken, toch Turken blijven?

Superior Bastard | 27-11-18 | 11:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Kijk dat is nu eens verrassend. Waar je verwacht dat Kroes een tokkiemening heeft en hij daarvoor terechtgewezen wordt in de panelen is het precies andersom.
E#en zeer genuanceerd betoog wordt hier op een tokkiemnanier afgebrand.

Superior Bastard | 27-11-18 | 11:26

Het is niet goed of het deugt niet, Piet.

Kuifje-in-Afrika | 27-11-18 | 11:28

Maakt niet uit hoe Zwarte Piet eruit ziet volgens “de denker” Kroes. Dus laat hem dan maar lekker zwart zijn.

Blonde Nel | 27-11-18 | 11:39
-weggejorist-
Melson_Nandela | 27-11-18 | 12:06
-weggejorist-
Melson_Nandela | 27-11-18 | 11:25
▼ 10 antwoorden verborgen

Het NEN heeft anders heel goed beschreven hoe Piet er uit moet zien. Norm NEN 0512. Dat, meneer Kroeskop daar moet u het mee doen.

Mubbenschonster | 27-11-18 | 11:23

Vijf kinderen. Idiocracy was geen film maar een documentaire over de nabije toekomst.

spanarchist | 27-11-18 | 11:23

Heel nabije...

Rico Tampeloerus | 27-11-18 | 11:24

Wolter zuipt teveel. Veel te veel. Hij knapt bijna.

Normpje | 27-11-18 | 11:22

Zie ginds komt de elektrische boot uit de Spanje weer aan
Hij brengt ons Inclusieve Klaas ik zie hem al staan
Zijn allochtone, maar inclusieve kompaan staat te lachen er roept ons reeds toe.
Wie Zwart is krijgt lekkers, wie blank is de roe.
Op politiekcorrecte inclusieve klaas oh kom toch bij mij en rijdt aub stilletjes alle die blanke rascisten huisjes voorbij

Zatkniss | 27-11-18 | 11:22

Ik heb op diverse Nederlandse ambassades in West-Afrika Zwarte Piet gespeeld , de verbazing onder de plaatselijke bevolking was zeer groot kan ik melden..

Ghibli | 27-11-18 | 11:22

Als Wolter 50 kilo zou afvallen dan lijkt hij echt wel op Meinoud Rost van Tonningen!1!

Taggart | 27-11-18 | 11:21

En die lijkt weer op zijn moeder.

Kuifje-in-Afrika | 27-11-18 | 11:25

Jammer dat je artikelen met bepaalde tags zoals 'zwarte piet' en 'kinderfeest' niet kan blokkeren.

markd81 | 27-11-18 | 11:21

@pauljunior
Jij, onder andere...

Jahowiseffe | 27-11-18 | 11:30

Zwarte Piet die zwart is is een goed voorbeeld van nederlandse cultuur.
En niet eens alleen in Nederland, heel Europa heeft een soortgelijk figuur maar daar word geen stennis over gemaakt omdat in die landen dit soort discussies als belachelijk gezien worden. Die kijken meewarig naar types zoals jij die hun eigen verleden willen uitwissen om toch vooral als politiek correct te worden gezien.

2voor12 | 27-11-18 | 11:31

Wat is de nederlandse cultuur?

pauljunior | 27-11-18 | 11:27

Als je dat moet vragen ben je kennelijk nog NOOIT het land uitgeweest. Ga eerst 'ns ff ergens anders kijken, Saoudi-Arabie, Pakistan, India en Vietnam zijn goede bestemmingen voor je om mee te beginnen. Daarna stel je die vraag vast niet meer, uilskuiken.

Bucket of Shit and P | 27-11-18 | 13:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe onwaarschijnlijk het ook is, Zwarte Piet is in Nederland de frontlinie van de Cultuuroorlog. Als we hier toegeven vechten we morgen tegen de SJW's weer om iets anders dat me dierbaar is. Dus ik geef geen duimbreed toe.

quantumcollider | 27-11-18 | 11:21

JLezen. Het is een symbool geworden. Want na Zwarte Piet keomen ze weer met iets anders. En daarna weer en weer.
Zoals we nu al een heleboel hebben toegeven aan de schreeuwers en agressie van de anti-nederlanders.
Joden die zich al op straat moeten verschuilen zijn een resultaat van mensen zoals jij die nergens voor willen staan en geïmporteerde barbaren vrij spel geven

2voor12 | 27-11-18 | 11:33

@Paul
zoals al zo vaak gezegd: het gaat erom dat hele kleine groepjes drammers anderen hun willetje opleggen. Dát is wat de meeste mensen ergert. En de vooruitziende blik dat ze daar ook niet mee zullen stoppen. Ik snap niet dat je dat ontgaan is.

Jahowiseffe | 27-11-18 | 11:34

@Crusher | 27-11-18 | 11:33
Dat wel maar je moet toch nooit toegeven. Dat is wat trollen willen, dat je maar zwijgt.

2voor12 | 27-11-18 | 11:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Wie zijn er mee begonnen, met dat gezeik? Laten we die verantwoordelijk blijven houden, en niet onszelf als "gemiddelde" Nederlanders. Ik vergeet het in ieder geval niet.

Jahowiseffe | 27-11-18 | 11:21

De kleur maakt ook helemaal niets uit. Het drammen van een kleine groep huilers wel.

Mokum Kosher | 27-11-18 | 11:20

Hahahahahah die babies hier, huilie huilie om wat voor een kleurtje zwarte piet heeft. Ga wat nuttigs doen, jankerds.

pauljunior | 27-11-18 | 11:19

Jullie zijn beide volwassen neem ik aan? Jullie maken je druk over de kleur van zwarte piet?

pauljunior | 27-11-18 | 11:24

Ga jij ook eens wat nuttigs doen, pauljunior ...

Jahowiseffe | 27-11-18 | 11:28

Dit heeft niets met zwarte piet te maken, maar alles met het afpakken van onze cultuur

poiuytrewq | 27-11-18 | 12:22
▼ 2 antwoorden verborgen

De geschiedenis laat zien dat het niets met kolonialisme of slavernij te doen heeft: youtu.be/w4lBNlYevb8

poiuytrewq | 27-11-18 | 11:19

De kleur van ZP is ook niet het hoofdthema in de onophoudelijke discussie. Het hoofdthema is dat het overgrote deel van de Nederlanders helemaal klaar is met het luidkeelse geschreeuw van een rand(stad)groep die denkt de rest van Nederland haar wil op te kunnen leggen, wetende dat als er wordt toegegeven aan de kleur van ZP er daarna wel weer een vergelijkbare discussie gaat komen over iets anders onbelangrijks.

Crusher | 27-11-18 | 11:19

Er gaan al stemmen op in die kringen om na Zwarte Piet het hele Sinterklaasfeest af te schaffen want zou kolonialisme ofzo zijn. En willen waarschijnlijk daarvoor in de plaats een afrikaanse regendansfeest invoeren.
Want schijnt inclusief te zijn.

2voor12 | 27-11-18 | 11:22

Precies. Zoals bijvoorbeeld het gezeik over straatnamen, de genderneutraliteit, enz. enz. Allemaal geldingsdrang van totale niksnutten die een "reason to be" zoeken.

Jahowiseffe | 27-11-18 | 11:25

Wolter Kroes heeft blijkbaar ook een mening. PROEST..;-)

MoonBeebe | 27-11-18 | 11:18

Of, en het is maar een idee, we negeren op dit medium die hele discussie.

BeunDeHaas | 27-11-18 | 11:17

Zwarte Piet is zwart omdat ie zwart geschminkt is. En dat is ie om diverse redenen. Om op een neger te lijken is niet één van die redenen.

kom hoe heet ie | 27-11-18 | 11:16

Precies, wie wil er nu op een negerT lijken? Piet niet.

Kapitein Stijlvol | 27-11-18 | 11:18

Of op een slaaf. Die liepen er ook niet bij als een soort Moorse Edelman in een fluwelen pak met lakschoenen. Geen ideaal tenue op een plantage.

Mammeloe | 27-11-18 | 11:44

Wolter Kroes als maat der dingen. Tjah.....

Kuifje-in-Afrika | 27-11-18 | 11:15

Wolter Kroes heeft al het hoofd van een zwakzinnige, maakt muziek als zwakzinnige en doet nu dus ook uitspraken als zwakzinnige.

Digitaal Smoelwerk | 27-11-18 | 11:15

BR... de leeuw is kaal maar even zwakzinnig.

Musset | 27-11-18 | 11:22

En een pafferige volksplofharses.

ploppy | 27-11-18 | 11:25

Jij kent een heleboel mensen, Beau.

Kuifje-in-Afrika | 27-11-18 | 11:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Raar verhaal. Wanneer het er niet toe doet wat voor kleur Zwarte Piet moet hebben, waarom dan proberen de nieuwe fascisten, hun rechters EN hun straatterroristen te verbieden dat Zwarte Piet zwart is!
Genoemd gespuis gooit daar echt ALLES tegen in den strijd tegen onze samenleving, waarvan Sinterklaas en Zwarte Piet maar een klein onderdeeltje van vormen. Een proefprikkend speerpuntje, zeg maar.

Jan Passant mk2 | 27-11-18 | 11:15

Hihi, mijn vraag exact! Heel vaak, allerlei onderwerpen.
ALS het niets uitmaakt, waarom dan zo'n ophef?

MarcS | 27-11-18 | 11:45

Meneer Kroes (wie in vredesnaam is meneer Kroes??!) begrijpt het niet. Het maakt WEL uit hoe Zwarte Piet er uitziet.

Lupuslupus | 27-11-18 | 11:15

Dat is de commerciele allemansvriend-argumentatie van een volkszanger, Lupus. Middle of the road.

Mammeloe | 27-11-18 | 11:41

@Superior Bastard | 27-11-18 | 11:34
Omdat het in de naam zit?
Of wil jij die óók al veranderen?

MarcS | 27-11-18 | 11:44

Mammeloe | 27-11-18 | 11:41
Dan begrijpt woltertje z'n primaire doelgroep niet zo goed denk ik. Volkszagers zijn vooral populair bij, u raadt het nooit, het volk. En "het volk" is zo goed als unaniem in de kwestie zwarte piet: die is zwart. Ik denk juist dat wolter beter kan profileren als pro-pieter, z'n fans zouden 'm dankbaar zijn. Dit lijkt meer op verraad van wolter, een overloper naar de shiny world of hillywood. Dat hij daarvoor z'n achterban verraadt schijnt 'm niet te deren maar we zullen zien of z'n volgende cd het ook nog goed doet dan. De kudde is meedogenloos voor weglopers.

elfenstein | 27-11-18 | 12:01
▼ 3 antwoorden verborgen

De discussie was toch al lang gesloten? Overal zijn gewoon pikzwarte pieten tijdens optochten te zien behoudens in een paar kleine enclaves die niets voorstellen.
KOZP, Sylvana en hun helper whitey's moeten gewoon hun verlies nemen en we gaan over tot de orde van de dag.

2voor12 | 27-11-18 | 11:14
-weggejorist-
Melson_Nandela | 27-11-18 | 11:13

@Ronaldo..... zullen we gewoon dat hele gezeur over Zwarte Piet nu gaan doodzwijgen, wordt er zo moe van.......

BTW..... wat Wolter Kroes vindt interesseert volgens mij helemaal niemand!

Fatwabuster | 27-11-18 | 11:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken