Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De daddy issues van het literaire wereldje

Alle driehonderd mensen die in Nederland die wel eens een boek lezen of schrijven (voornamelijk vrouwen en aanverwante artikelen als Adriaan van Dis) hebben een BOOS STUK in de Nieuwe Rotterdamsche Courant/Het Handelsblad geschreven over het feit dat het boekenweekessay door een meneer wordt geschreven terwijl het over een vrouwenthemaatje gaat. Allemaal uiterst veilige fophef, maar goed, tout literair Nederland tekent wel want voor je het weet ben je een reactionaire racist of een seksist en spugen mensen in je drankje in De Kring. Veilige, vertrouwde stennis: al honderd jaar gaat het over "te weinig vrouwen in de literatuur" en er zijn complete generatie feministiese schrijfsters geboren, volwassen geworden en gestorven zonder ooit een moment van hun vertrouwde stokpaardje af te hoeven wijken en ook de huidige generatie twintigers met een Literair Idee schuift weer keurig achteraan in de rij. De inmiddels al goed gedresseerde mannen snellen ook weer toe om hun voorspelbare steun aan te bieden (je bent toch geen seksist!) en zo gaat het literaire debat over gender met 120 kilometer per uur in een zeer kort cirkeltje.

Allemaal leuk en aardig, die tirades tegen de Witte Man, maar als je de cijfers er op naslaat mogen we ons de vraag wel even stellen of de vrouwen niet al lang de literatuur hebben overgenomen. Zoals uit het lijstje in de Nurk wel blijkt is er bepaald geen gebrek aan vrouwelijke schrijfsters in Nederland: jaarlijks komen er weer honderden bij, allemaal vrouwen die een aardig boekje over een vrouw die wel heel erg op de schrijfster lijkt hebben geschreven en die er daar dan een paar honderd van verkopen aan vrienden en familie en die de rest van hun leven nog matig bezochte poëziemiddagen in Nijmegen blijven aflopen. Af en toe zit er nog zowaar een goeie tussen, of in ieder geval een veel verkopende. En studenten Nederlands? Het zijn er weliswaar niet zoveel meer, maar als je een studie hebben wilt waar je als man veel hertjes kan tackelen dan moet je naar Nederlands want daar is het meisjesoverschot levensgroot. Ook bij boekwinkels en leessites als goodreads en Hebban zal je weinig mannen aantreffen. Over de uitgeefwereld zijn geen cijfers te vinden, maar het zal daar ook wel een oestrofeestje zijn. Dan de killer: volgens de Leesmonitor is lezen echt een wijvending. "De leesverschillen tussen de seksen manifesteren zich in het bijzonder bij fictie. Vrouwen lezen vaker literaire boeken, spannende fictie, romantische boeken, streekromans en kinder- en jeugdboeken. De enige verhalende genres die populairder zijn onder mannen, zijn oorlogs- en verzetsboeken, science fiction-boeken en strips."

Het heeft er alle schijn van dat de vrouwen al lang gewonnen hebben in de literatuur (een pyrrhusoverwinning, want niemand leest meer, er zijn bijna geen boekwinkels meer over en de uitgevers lijden een kwijnend bestaan), dus waarom dan toch weer de strijd? Het lijkt erop dat het gewoon een traditie geworden is, een makkelijke en voorspelbare vorm van activisme, een beetje zoals dat linkse studenten in Amsterdam gaan demonstreren tegen vanalles omdat het aktivistenwereldje voor hun een soort vervangende studentenvereniging is. Diversiteit is voor demense in Letterland een beetje als Harleys voor Hell's Angels: doe je er niet moeilijk over, dan hoor je niet bij de club. Het lijkt er ook niet op dat de vrouwen uit de Rest van Nederland (die het leespubliek vormen) ook erg geïnteresseerd zijn in al die identitaire feministische discussies, want kennelijk lezen en kopen ze nog steeds liever Boze Witte Mannen. Het is een strijd die met de ogen op elkaar gericht is, als literaire klasse: de gewone lezer in het land geeft kennelijk geen fuck om het feit dat mensen binnen de A10 elkaar de maat nemen over hun juiste positie in de Grote Strijd tegen de Witte Man. Dan kan het meningenkartel wel met man en macht zo'n Simone van Saarloos pushen (die met de De vrouw die... een wondertje van politiek correct zeikdenken schreef) - Zomergast, interview in alle kranten - maar komt zo'n boek toch nauwelijks aan de man, omdat mensen nu eenmaal niet zo geïnteresseerd zijn in het Sowjetrealisme van de deugende klasse.   

Het grappigste voorbeeld van deze middelmatige cultuur van veilige en voorspelbare hysterie is Niña Wijers, om maar een van de vele zeurstukjes eruit te pakken, die zich in de Groene vreselijk boos maakt omdat Michiel Krielaars in zijn columns schrijft over "witte mannen" als Philip Roth en Tolstoj... Geen mensen van kleur! Geen vrouwen! Allemaal witte mannelijke eenheidsworst! Alsof een Russische aristocraat uit de 19e eeuw cultureel op één lijn staat met een middle class jew uit New Jersey, puur omdat ze toevallig allebei wit zijn en een pielemuis tussen de beentjes hebben. Alsof die twee bijna onvergelijkbare werelden niet ook een diverse kijk op de mens bieden. Maar goed, ze maakt de juiste geluidjes voor het wereldje, iedereen eromheen knipmest maar braaf want voor je het weet ben je een reactionaire dino en hup, de literaire wereld zakt nog dieper in het moeras van navelstaarderige minikwestietjes die al sinds de jaren '70 volgens hetzelfde stramien verlopen. 

Maar goed, waarom toch? Waarom lezen al die vrouwen dan toch zo graag mannen? Misschien is de verklaring wel gewoon heel banaal en Freudiaans. Misschien ook helemaal niet, maar het is natuurlijk wel leuk om aan het korstje van seksisme te jeuken als daar zo lekker op wordt gehapt. Dus daar gaan we: zouden al die vrouwen die in Habbekutteveen op een IKEA-bank neerploffen na hun dagelijkse baantje als iets vagelijks in de dienstensector behoefte hebben aan een fijne warme mannelijke stem die ze meeneemt naar werelden die helemaal niet lijken op Leidsche Rijn of Purmerend? Om maar met de grootste intellectueel van Nederland te spreken - en romancier, dus die weet er van - willen vrouwen gewoon graag aan het handje genomen worden: door een borsthaarschrijver als Hemingway verteld worden hoe de drank in Cuba smaakt. Linkse meisjes houden immers van rechtse praatjes - is het daarom raar dat zo'n parodie op een intellectueel als Ilja Leonard Pfeiffer zoveel lof oogst met viezige seksboekjes over Genua? Al die polderliterettes die heel herkenbaar schrijven zijn natuurlijk leuk, maar het is wel erg sáái. De struggles van een kleine vrouw met kleine gedachten in een klein land - dat kennen ze al. 

Dat die tampontypistes dan maar de frustratie over hun slechte verkopen en de weerbarstige dominantie van de diepe bas als stem in de literatuur uitventen in postmodern gekrijs blijft fascinerend voor de halve buitenstaander. Het literaire wereldje blijft een soort terrarium voor afgunstige alcoholisten, voor bozige bezigheidstherapieschrijfstertjes en voor linkse lutsers zonder clue die de hele dag bezig zijn met de geestdodende orthodoxie van de postmoderne tijd, die al hun gebrek aan erkenning en succes omzetten in platgetreden "systeemkritiek". En de lezer? De vrouw in de provincie die naast haar saaie baantje haar 0.8 boek per week leest? Die zwijmelt gewoon weer verder bij haar literaire daddy's - mannen die gewoon lekker een boek schrijven en die niet de hele dag onzeker en afgunstig bezig zijn met "diversiteit" maar gewoon met drinken, neuken en tijpen. 

Reaguursels

Inloggen

Wat kan dat boekenweekgeschenk schelen. Is altijd een flutboekje.

Carmelita | 19-06-18 | 12:21

Ik was laatst weer eens bij de psychiater, en die begon naar goed gebruik over mijn moeder. Toen heb ik kordaat ingegrepen: ho eens even, we hebben het daar wél over een vrouw die u met voorbijgaan aan haar maatschappelijke prestaties - gewoon, alsof het niks is! - objectiveert als moeder! Dat zou bij een man nou nooit gedaan worden.

U begrijpt: er loopt nu een zaak bij het College voor de Rechten van de Mens. Wordt vervolgd!

HoogToontje | 18-06-18 | 21:00 | 1

Sterkte!

sarcastro | 19-06-18 | 00:06

Modern feminisme: ik vind het kut dat ik een kut heb, dus mannen zijn de lul...

Wat is het probleem met de moeder de vrouw? Dat die geen transgender of man is? Lijkt me een vrij basaal gegeven dat je als moeder ook automatisch een vrouw bent, anders was je een vader. Of een hermafrodiet waarvoor nog geen woord bedacht is. Voeder? Mader?

Als je toch over de vrouwelijke toestand of het lot van de vrouw wilt schrijven, lijkt me een ervaring en rol waar het overgrote merendeel van het vrouwschap mee te maken kreeg en krijgt me toch wel een thema. En daar mogen mannen net zo hard over schrijven als vrouwen. Zij komen ook uit een moeder (doorgaans vrouw) en we mochten toch niet discrimineren?

Klaartje mag wel met speelgoedautootjes komen, Klaasje mag ook een jurk aantrekken. Sterker nog, je bent eigenlijk maar saai als je gewoon een normaal kind bent. En Klaas is inmiddels zo belegen als oude kaas dus je moet je zoon, pardon, kind, nee sorry, mens (want xij mag zelf weten welk gender het zich voelt en we willen geen hiërarchie of klasseverschil opleggen tussen ouder en baarspul) liever Cyprian of Wind noemen. Vrouwen mogen eindeloos mekkeren over hun (slechte) band met hun vader, maar een man mag niet over zijn moeder schrijven? Denk toch aan die arme Arnon Grunberg...

Wol | 18-06-18 | 17:37

Als het thema is: De moeder de vrouw' dan mag een man natuurlijk ook het boekenweekgeschenk schrijven - iedereen heeft immers een moeder (gehad). Feministen moeten dus (ook hier) niet over zeiken, maar even nadenken.

Toos Bevergeil | 18-06-18 | 15:53

In de Figaro van 9 juni jongstleden wordt er drie pagina's gewijd aan het uit Amerika overgewaaide fenomeen van the sensitivity readers . Romans worden uitgepluisd voor ze ter perse gaan om te zien of een zinsnede of een personage zich schuldig maakt aan homofobie , racisme of misogynie. Zo komt het politiek correctheid de literatuur binnen aldus le Figaro en men vreest dat ook in Frankrijk "les contrôleurs de sensibilité" de zaak gaan uitmaken voor zo ver dat al niet het geval is. Er zijn 3 etappes voordat er publicatie van een roman in de VS plaats kan vinden.
1. sensitivity readers lezen het manuscript ( sexisme , racisme etc ).
2.fact checkers. Dezen kijken of het juist is wat er geschreven wordt ( exactitude factuelle d'un récit)
3.copy editors.. dezen bekijken de stijl , grammatica etc.
Het onlangs uitgegeven boek / strip bedoeld voor de young adults, "on a chopé la puberté" ( geschreven door een vrouw Anne Guillard) ) laat op humoristische wijze de perikelen van de puberteit zien maar Franse feministes zijn verontwaardigd over de wijze waarop en Guillard was zo boos en het zo zat dat ze verdere publicatie heeft gestopt. ER zijn 4500 exemplaren gedrukt maar er 150.000 handtekeningen verzameld tegen dit boek dus slechts enkelen hebben het geezen. Franse "lecteurs de sensibilité" kijken zelfs terug naar vorige eeuwen en zo worden Mme Bovary ( Flaubert) , les Liaisons Dangereuses,, Carmen ( phallocrate ,Bizet) als seksistisch beschouwd en schrijvers als Rimbaud , Baudelaire , Pierre Loti, Hergé , Houellebecq, Céline , Maurras etc seksisme , racisme en, haatdragendheid verweten door de "milices du bien" , de deugmilities ( SOS racisme en andere associaties ).. Uitgevers trekken aan de bel maar laten de oren steeds meer hangen naar de uitkomsten van de "associations militantes et anti-racistes" uit angst in de ban te worden gedaan.. De Figaro zegt in zijn commentaar dat we in een periode van ultra moraliserend gedrag zijn beland en dat de politieke correctheid een zelfcensuur betekent en een vrijwillige slaafsheid die aan het totalitarisme grenst. Men noemt tenslotte "Le petit ours brun"( bruine beer) . Dit kinderverhaal is seksistisch inmiddels want Pappa rookt een pijp en Mamma staat achter het fornuis. Ook sprookjes met prins en prinsessen gaan in de ban en Huckleberry Finn van Mark Twain waar zwarten "nègres" worden genoemd is uit den boze.
Boeken die politiek incorrect (...) zijn : When the beat drops Anna hecker
Mind Bound , Hilary Jordan , American Heart , Laura Moriarty, Hucklebery Finn Mark Twain , Zizettes ( Frans masturbatie etc) , tous

Jan Boule | 18-06-18 | 15:37 | 3

te snel gedrukt : Tous à poil , François Copé .

Jan Boule | 18-06-18 | 15:41

Ook politiek incorrect: 'De mensen-van-kleur hut van oom Tom'. 'Tien verticaal uitgedaagde mensjes van kleur' (10 kleine Negertjes), Sjors en genderneutraal-van-kleur (Sjors en Sjimmie). Ik lees een boek omdat ik het goed vind, geschreven door man, vrouw, eend - I don't care. Ben overigens net begonnen aan 'Domina' door LS Hilton (een vrouw). Leest lekker weg. Aanrader.

Toos Bevergeil | 18-06-18 | 15:48

Het neemt proporties aan die nog niet zo lang geleden ondenkbaar waren. Juist diegenen die de grootste mond hebben als het gaat om vrijheid en individualiteit willen ons muilkorven.
Je gaat steeds meer de parallellen zien tussen enerzijds linkse activisten en social justice warriors en anderzijds priesters, dominees, rabbijnen en imams. De vrede en vrijheid die zij voorstaan is de tot in het extreme beknotte en gekanaliseerde vrede en vrijheid van de eigen moraal. En men heeft het niet door, men meent waarheid te verkondigen. "Wat goed is is waar, en wat waar is is mooi" zeggen de Gutmenschen en ze houden zich voor dat het beknotten van de vrijheid van de ander het zuiveren en bekeren van die ander inhoudt.

Schoorsteenveger | 18-06-18 | 15:54

Wat voor de literaire wereld geldt, geldt ook voor de wereld van de muziek en -vooral - de beeldende kunst. Je kunst rustig stellen dat deze al voor 2/3e verfeminiseerd is, want creatief kladden met veel kleur is echt iets des vrouws: 'kijk mij even meid!'. Die feminisering van de kunsten lijkt overigens iets typisch Nederlands te zijn. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.

Willibald von Klúúúk | 18-06-18 | 15:22

Blanke mannen zijn de nieuwe joden.

Zenzeo | 18-06-18 | 13:44 | 1

Pak maar eens zo'n boek van Anoushka of Gloria, en vervang Wiite Man met Het Internationale Jodendom en je zit verdomd dicht tegen Mein Kampf aan. Inclusief het feit dat het grootste gedeelte van Mein Kampf ook als "lived experience" wordt gepresenteerd.

omanders | 18-06-18 | 14:18

Waarom ik geen feminist ben:
opiniez.com/2018/06/15/waarom-ik-geen...

Door een vrouw van kleur geschreven, dus lekker tegen het zere been van alle diversiteitsdrammers.

Braboblanke | 18-06-18 | 13:43

Gisteren zag ik toevallig een lezing van Mary Beard op BBC4 www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b03ycql... , en dat was wel inzichtelijk. Het ging over de stem van vrouwen, met name het gesproken woord, in het publieke debat. Behalve veel feministisch geneuzel deed ze ook een hele goede observatie, die ook voor de literatuur geldt: als mannen spreken spreken ze niet specifiek over mannen, vóór mannen met de intentie de belangen of interesses van mannen aan te spreken, maar de samenleving als geheel. Als vrouwen spreken gaat het wél vrijwel altijd uitsluitend over vrouwen, bedoeld vóór vrouwen etc. Daar gaat het dus al vaak fout. Mannen schrijven over de condition humaine, en vrouwen over de condition feminine. Dat verklaart m.i. ook meteen de weerzin van veel feministische schrijfsters dat het CPNB voor een typisch “vrouwenonderwerp” een man kozen om het essay te schrijven. En de weerzin van mannen tegen die wijven die die keuze dan patriarchale misogynie noemen.

Stormageddon | 18-06-18 | 13:04 | 2

Ik zie niet in waarom dat thema als vanzelf een vrouwendingetje zou zijn. Ook niet dat vrouwendingetjes literair enkel door vrouwen zouden moeten worden aangepakt. En al helemaal niet dat, wanneer je vindt dat te weinig vrouwtjes voor de Boekenweek mogen schrijven, je vrouwendingetjes zou moeten aanreiken.
Wat ik nu eigenlijk wel wil weten is wie dat thema heeft bedacht en met welke overweging. Zit daar een bedoeling achter? Een streven? Een politiek? En zo ja, hoe verhoudt zich zo'n intentie dan weer met de brandende vraag wie, o wie de uitverkorenen zijn om met dat thema aan de haal te gaan?
Er waren tijden dat je zo'n Boekenweekgeschenk als toevallige bijvangst mocht beschouwen als je een boekje kocht, iets wat naar je toe gewaaid kwam. Nu weegt het zwaar als lood en teken je al bijna een politiek manifest als je het waagt de eerste bladzijde op te slaan en aanstalten te maken de eerste zin te gaan lezen.

Schoorsteenveger | 18-06-18 | 13:25

Is ook geen specifiek “vrouwendingetje”, maar dat vinden vrouwen, en met name feministiese aktivistiese vrouwen wél. En dan mag een man er niks over zeggen, schrijven of iets van vinden, want dan ben je een male chauvinist pig met patriarchale misogynie en testosteron privilige. Of zo. (Ik weet niet precies hoe dat werkt, dat moet je Anja Meulenbelt vragen, die weet dat. Ze kan het ook niet uitleggen zodat het logisch consistent is en ook maar iets verduidelijkt, maar ze weet het wel).
De CPNB pakt wel vaker een citaat of een dichtregel uit de literaire canon om een thema van de boekenweek aan op te hangen. Nu is het dus Nijhoff en het Thea is moeder/vrouw. Is een een klassiek literair gegeven. Er is bijna geen boek, door mannen of vrouwen, zonder een moeder. Maar ja... sommige vrouwen vinden en denken echt dat alleen vrouwen over vrouwen kunnen schrijven.

Stormageddon | 18-06-18 | 13:39

Het wordt steeds ingewikkelder, die 'diversification'. Krijgt die Murat Isik de Libris Literatuur Prijs toegeschoven en kan-ie eindelijk van de Hollandse, al te Hollandse daken schreeuwen "niemand zal mij meer onderschatten", en is het meteen alweer verkeerd als hij eindelijk door de literaire kaaskoppen serieus wordt genomen en voor de Boekenweek het essay mag schrijven, want man.
Het thema van de Boekenweek is 'de moeder de vrouw'. Vrij opstel heette dat vroeger op mijn middelbare school. Je mocht met zo'n thema alle kanten uit. Maar de tijden zijn veranderd en als het woord moeder en het woord vrouw zwaar als een baksteen op het plaveisel der literatuur zijn gevallen, dan mag je geen kant meer uit, behalve die welke voor jou is voorbestemd, en dan moet daarbij ook jouw gender de juiste gender zijn!
Mijn hemel. Die Murat schrijft slecht, maar krijgt desondanks een dikke literaire prijs, want politiek correct en zo, en dan mag-ie ook nog eens een essay bij mekaar penne, want nóg politiek correcter. Dat men hier eens wat van zou durven zeggen, dat literatuurprijzen niks meer met kwaliteit te maken hebben maar alles met diversiteitsdenken! Meer nee, niks van dat alles. Murat is nu een echte schrijver met een echte prijs, en daarmee is ons literair landschap weer een stuk kleurrijker geworden. Hiep hiep hoera. Maar als het diversiteitsfeestje nog maar net is gevierd, moet het nóg politiek correcter, want een thema waarin de woorden moeder en vrouw voorkomen is niet zomaar een literair thema, nee het is eerst en vooral een diversiteitsthema, en dat is het helemaal fout om niet meteen vast te leggen dat enkel schrijvers die de juiste, correcte 'gender identity' bezitten in aanmerking komen om een essay te schrijven. Jammer Murat, je hebt wel een migratie-achtergrond, en daarom kreeg je die prijs, maar je hebt niet óók een gleuf, dus dat essay zit er voor jou niet in. Maar maak je geen zorgen, heet heeft niks met kwaliteit te maken, dat speelt hier niet.
"Diversification' is een mooi woord voor verstikkend moralisme.
Leve de literatuur.

Schoorsteenveger | 18-06-18 | 12:47

Op een dag dan is de geldkraan leeg. De dalende verkopen zullen uiteindelijk de bron doen opdrogen waar deze cultuurmonolitische brigade zich aan laaft.

Mensen kopen gewoon wat ze leuk vinden om te lezen en dit relativistische gedeug heeft slecht aantrekkingskracht op een kleine groep.

Statler en Waldorf | 18-06-18 | 12:30

Dat gejank om genderneutraliteit houdt discriminatie juist in ere maar dat kun je alleen zien als je intelligentie niet zo in de weg wordt gezeten door je verongelijktheid.

Axelvon | 18-06-18 | 12:04

TL;DR.
Ik lees ieder dag boeken. Fictie (non fictie is om je reedt mee af te vegen). Ik heb een hoop schrijvers waarvan ik weet dat ze op een manier schrijven die ik prettig vind. Vaak probeer ik nieuwe schrijvers. Ik let daarbij niet op het geslacht van de schrijver. Dat kan me niet boeien. Mannen die over vrouwen schrijven, vrouwen over mannen, ze doen maar lekker, daar zijn ze schrijver voor.
Als fictie schrijver/schrijfster bedenk je iets en dat schrijf je op. Zonder rekening te houden met de hysterisch krijsende, schuimbekkende gedachtenpolitie. Laat ze de typhus krijgen.
Maar goed, ik ben dan ook een man. Het zal wel weer mijn schuld zijn.

JanVergoor | 18-06-18 | 12:00

Ik mis nog een mannelijke schrijver die een jaar lang zijn seksdagboek bijhoudt.

Knufter | 18-06-18 | 11:55

Nederlandse literatuur is pure tijdsverspilling, ben je verspreid over dagen enkele uren bezig om dat boek uit te krijgen en naderhand moet je constateren dat je er geen reet mee op bent geschoten. Nederlandse schrijvers komen niet met nieuwe ideeën, grootse concepten of nuttige informatie, alleen maar zieke schrijfsels over gestoorde mensen in Amsterdam met tussendoor iets over de oorlog, het is gewoon troep!

sarcastro | 18-06-18 | 11:51 | 1

Ik, vind Multatuli met Woutertje Pietersen wel topliteratuur. En Heeresma met Han de Wit.
Van nu: Van der Heijden, 't Hart, Meijsing...

Carmelita | 19-06-18 | 12:27

Ben ik de enige die het probleem niet ziet? Een moeder is per definitie een vrouw, net zoals een vader per definitie een man is. Ben je genderneutraal dan ben je een ouder. PUNT.
Het thema "moeder de vrouw" klopt dus gewoon. En tuurlijk kan een postbode ook een vrouw en een moeder zijn, alleen het gaat over moeders. En waarom denken de 300 ondertekenende "auteurs" dat er alleen mannen/jongens gebruikt worden om tot de boekenweekuitgaves te komen? Daar is nog helemaal niets over duidelijk, dus er kunnen net zo goed vrouwen geïnterviewd worden. Hoog niveau zelfingenomen deugzaamheid van de literaire elite. Laat eerst die twee stukjes komen en heb er dan pas een oordeel over... *zucht*

Patty D. | 18-06-18 | 11:33

Dikke lul, drie bier.

Onzegrotebroer | 18-06-18 | 11:26 | 1

Daar drink ik op.

kapoerewiet | 18-06-18 | 12:46

Feministe is wel een racistisch woord hoor. Het maakt onderscheid tussen mannen en vrouwen. En dat willen ze juist niet.

Premier Trutte | 18-06-18 | 11:22

Over Hemingway kan je veel liefs zeggen, behalve dat hij rechtse praatjes had. Zeker niet in zijn Spaanse periode. Verder treffende samenvatting door @Zentgraaf van - over niets gaande - ophef.

Maar hij was inderdaad wel vooral bezig met zuipen, neuken en typen....

Nebuchednezzar | 18-06-18 | 11:39

En vissen....

Pierre Lebon | 18-06-18 | 12:38

Zoveel mogelijkheden om je kwaad te maken, zoveel aanleiding om van alles onderuit te schoppen, echte taboes te doorbreken en waar hebben ze het over? De meest kleinzielige afgunst. Het is een rouwadvertentie.

Vod Kanockers | 18-06-18 | 11:15

"zo'n parodie op een intellectueel als Ilja Leonard Pfeiffer."
Prachtig! Is die neppe mestbelt met z'n toch al veel te dikke kop al ontploft van verontwaardiging?

Van Zessen Klaar. | 18-06-18 | 11:14

"Waarom, zo vragen wij, koos de CPNB voor dit thema waarin de vrouw wordt geïdentificeerd met de moeder (en niet met bijvoorbeeld de huisarts of de postbode)?"

Wat een onzinnige vraag is aangezien 'moeder' hier het onderwerp is. Als je dan toch kritiek wil leveren zou de juiste vraag dus zijn waarom 'moeder' nog wordt geassocieerd met 'vrouw' (al weet ik daar het antwoord wel op).

Sqbar | 18-06-18 | 11:14

He, gezellig een Zentrant. :-)

MagIkAlWeer | 18-06-18 | 11:03

Kom op zeg, het thema is vrouwen, niet strijken ...

mozaard | 18-06-18 | 11:03

De bekendste namen op die lijst zijn trouwens mannen. Zegt eigenlijk alles.

Stijlicoon | 18-06-18 | 11:00 | 1

Misschien omdat de vrouwen die kunnen schrijven bedanken om op deze zeiklijst te staan?

kapoerewiet | 18-06-18 | 12:50

Die van Saarloos is behoorlijk geobserdeerd door sperma, zeg.

omanders | 18-06-18 | 10:56

Heeft er hier al iemand iets geroepen over discriminatie? Of over een mannen quotum? Of gedreigd de adverteerders te bellen? Nee? Nuff said.

ScumbaggusMaximus | 18-06-18 | 10:54

Ik lees alleen romans van Baudet.

Stijlicoon | 18-06-18 | 10:54

Ach, nog even en dan nemen wij de boel hier over, zoals Trump de boel in de VS heeft overgenomen en dan is het radicaal afgelopen met dit achterlijke wijven geleuter. Bij het horen van het woord 'gender'of 'wit', worden dan acuut de pistolen getrokken. Zijkwijven/meneren als hierboven besproken.zullen op de trein naar Drenthe gezet worden, om aldaar eens wat écht nuttig werk te verrichten voor de samenleving.

echt_links | 18-06-18 | 10:47

Zo lang ik vrouwen nog niet hoor praten over de oneerlijke verhouding mannen/vrouwen in het vuilnis ophaal beroep of bij de mijnwerkers, kan ik het echt niet serieus nemen allemaal.

brawler | 18-06-18 | 10:46

Lang verhaal maar nu weet ik wat er speelt in de wereld, dankzij GS!

Pislinq | 18-06-18 | 10:44

Allemaal leuk en aardig, maar waarom mogen in het racisme-debat dan alleen maar anti-racisten aan het woord komen. Het gaat altijd maar óver racisten, er wordt nooit gepraat mèt racisten. Ons wordt nooit wat gevraagd. Is nie eerlijk. Wij zijn zo veel meer dan alleen racist. Wij zijn ook vader, minnaar, maatje, kok en voetballer. Jatoch nietdan. Echwel.

Magdatkandat | 18-06-18 | 10:44

De uitgever van de Bouqette-reeks heeft in een reactie laten weten alle edities met terugwerkende kracht genderneutraal te maken. Deze redactieslag is slechts oppervlakkig en heeft geen enkele impact op de diep filosofische overdenkingen waar lezer(es) deze boeken voor verzamelt.

Parel van het Zuiden | 18-06-18 | 10:40

Kudos Zentgraaff, heerlijk stukje!

L. Vis | 18-06-18 | 10:40 | 2

Zeker!

Premier Trutte | 18-06-18 | 10:48

Ja, geweldig stukje. Enne.... Zentgraaff kent zijn (semi) klassiekers. :-)

Amsterdamsko | 18-06-18 | 11:33

Het meest gelezen boek in Nederland is de koran. Ook best wel een mannenboek. Even tegen die feministes zeggen.

Premier Trutte | 18-06-18 | 10:35

Slechts weinigen ontstijgen de lectuur in ons kleine taalgebied; misschien eentje per eeuw. En als eens iemand een boek schrijft met een begin, midden en eind dan valt de hele lectuurwereld over hem/haar/het henen.....

Dus waar maken wij ons druk over ? Tenslotte schrijft Palmen ook met 5 maal het toegestane promillage......

Mazoeza | 18-06-18 | 10:29 | 1

De 20ste eeuw heeft best een paar mooie literairen opgeleverd, maar de echte groten waren allen man.

Nebuchednezzar | 18-06-18 | 11:42

Complimenten, Zentgraaff! Zeer geestig geschreven tegel en de constatering is raak: het is maar een zeer kleine elite die deze discussie voert over een onderwerp dat geen hond boeit. Next!

Amsterdamsko | 18-06-18 | 10:27

.. ga eens opzij met dat dogmatische slachtoffergedoe, opzij. Ja, je hebt een kut maar dat hoeft nog niet kut te zijn. Of kut gemaakt te worden.

Jan Passant mk2 | 18-06-18 | 10:25

Prima thema. In de geschiedenis zijn er genoeg vrouwelijke boekenweekgeschenkschrijvers. En wat onze vroedvrouw zei. Moeders en zonen!

Einde van de Domheid | 18-06-18 | 10:24

homoos. te veel geld.

newray | 18-06-18 | 10:19

Heeft er in deze literaire wereld dan helemaal niemand een eigen mening. Wordt eens een vent - sorry: vrouw en/of genderneutraal Sta voor je mening en laat je niet meeslepen door deze meute, hongerige, hatende en jankende wolven. Wat een stelletje verongelijkte kleuters zijn dat die ook nog zo nodig met de trend mee willen doen, ingang gezet door een paar deugertjes met een groot minderwaardigheidscomplex.

De Evangelist | 18-06-18 | 10:12 | 2

Dit land is te klein en te dichtgetimmerd voor vrije geesten. Daarom ook zoveel Unileverschrijvers en magnetronmaaltijdacteurs. Op een keurig gemaaid gazonnetje wil verder niets groeien.

atheïstisch stemvee | 18-06-18 | 10:16

Jawel, Evangelist, genoeg. De schrijvers en uitgevers die niet op deze lijst staan. En dat is godzijdank de meerderheid.

kapoerewiet | 18-06-18 | 12:52

Het overgrote merendeel van de Nederlandse schrijvers/sters maakt zich vooral schuldig aan mooischrijven, moeilijke woorden en zinsconstructies en semi diepgang. Onleesbare meuk met een links sausje overgoten.

Mather | 18-06-18 | 10:11 | 2

Eens.

De Evangelist | 18-06-18 | 10:13

.. het Nederlands als beroep is gekaapt door links tuig, dus onleesbare rommel vooral qua inhoud. Gelukkig is Engels een eenvoudig te volgen taaltje waarin veel meer en beter geschreven wordt. Mijn Kindle hoeft nooit leeg te zijn.

Jan Passant mk2 | 18-06-18 | 10:29

En toch zullen we 't gaan missen. Ik zal het denk ik niet meer meemaken, maar over een generatie of 1~2 valt ons landje onder de Islamitische wetgeving en zijn al die dames keurig terug op hun plaats.

Hier nog even waar alle ophef over was, want het was natuurlijk de schuld van GS en de VrijMiBo van afgelopen week:

Martinus Nijhoff

De moeder de vrouw
Ik ging naar Bommel om de brug te zien.
Ik zag de nieuwe brug. Twee overzijden
die elkaar vroeger schenen te vermijden,
worden weer buren. Een minuut of tien
dat ik daar lag, in 't gras, mijn thee gedronken,
mijn hoofd vol van het landschap wijd en zijd -
laat mij daar midden uit de oneindigheid
een stem vernemen dat mijn oren klonken.

Het was een vrouw. Het schip dat zij bevoer
kwam langzaam stroomaf door de brug gevaren.
Zij was alleen aan dek, zij stond bij 't roer,

en wat zij zong hoorde ik dat psalmen waren.
O, dacht ik, o, dat daar mijn moeder voer.
Prijs God, zong zij, Zijn hand zal u bewaren.

Mooi hé.

Vesta | 18-06-18 | 10:10 | 5

En dan te bedenken dat voornamelijk witte mannen deze brug kunnen bouwen. Vrouwen en Martinus Nijhoff zijn hier niet toe in staat en kunnen er alleen maar over dromen/mijmelen

AttoMelani | 18-06-18 | 10:31

Het Huwelijk

Toen hij bespeurde hoe de nevel van de tijd
in d'ogen van zijn vrouw de vonken uit kwam doven,
haar wangen had verweerd, haar voorhoofd had doorkloven
toen wendde hij zich af en vrat zich op van spijt.

Hij vloekte en ging te keer en trok zich bij de baard
en mat haar met de blik, maar kon niet meer begeren,
hij zag de grootse zonde in duivelsplicht verkeren
en hoe zij tot hem opkeek als een stervend paard.

Maar sterven deed zij niet, al zoog zijn helse mond
het merg uit haar gebeente, dat haar toch bleef dragen.
Zij dorst niet spreken meer, niet vragen of niet klagen,
en rilde waar zij stond, maar leefde en bleef gezond.

Hij dacht: ik sla haar dood en steek het huis in brand.
Ik moet de schimmel van mijn stramme voeten wassen
en rennen door het vuur en door het water plassen
tot bij een ander lief in enig ander land.

Maar doodslaan deed hij niet, want tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,
en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.

Zo gingen jaren heen. De kindren werden groot
en zagen dat de man die zij hun vader heetten,
bewegingloos en zwijgend bij het vuur gezeten,
een godvergeten en vervaarlijke aanblik bood.

hmariavanempel | 18-06-18 | 11:45

hmariavanempel | 18-06-18 | 11:45 ook hiervan is een geëmancipeerde versie, hoor.

Knufter | 18-06-18 | 11:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Het thema: moeder de vrouw, maar waar blijven die boeken over de vrouw als bouwvakker, dokwerkster, krabvissers op de poolzee, de regimenten parachutisten met tieten? Kortom, zolang de dames alleen de lusten, en niet de lasten willen dragen is het moeder de vrouw thema een prima thema dat de lading dekt. Overigens, er lopen tegenwoordig de nodige wijven met een piemel rond zo lees ik hier, of is dat gewoon weer een manier om linkse schrijvende meiskes het bed in te lullen?

De Briemusketier | 18-06-18 | 10:09

De bewoordingen van de middelmaat kent iedereen wel. Uitzonderingen en extremen zijn interessant. Mannen zijn juist aan de grenzen van welk spectrum dan ook veel ruimer vertegenwoordigt dan vrouwen. En schieten ook verder uit. Dan wil niet zeggen dat er geen vrouwen bestaan die in deze extremen leven, het zijn er alleen veel minder.

Alquest | 18-06-18 | 10:08 | 1

Leest "Pieten met tieten".
Een vermakelijk verslag over een linkse vrouw die zich in rechtse hobbies stort, met een rijke vent trouwt, en dat uiteindelijk heel erg prettig blijkt te vinden.

De Briemusketier | 18-06-18 | 10:24

Vreest niet, daadwerkelijke intellectuelen. Niets aan de hand.
.
Dit betreft slechts binnendijkse typsels. U was natuurlijk al lang uitgeweken naar internationale literatuur, immers die polderkluchtjes die per commissie tot literatuur verklaard werden, liet u al achter zich na de boekenlijst op het voortgezet. Via het leren van andere talen had u al lang ontdekt dat de wereld er iets hogere standaarden op na houdt qua vertelling, stijl en thematiek. Miljoenen oplages die meer dan voldoende robuust zijn om het geweeklaag van polderfeministjes te doorstaan.
.
Mijn deelneming aan de gemiddelde quasi-intellectueel overigens. U valt nu officieel onder de libelledoelgroep. boekenbal en huishoudbeurs zullen hoogstwaarschijnlijk onder een dak verdergaan. De Jaarsbeurs is al een bakfietsenstalling aan het optuigen.

Parel van het Zuiden | 18-06-18 | 10:06 | 3

Hehehe.

De Briemusketier | 18-06-18 | 10:11

Pareltje!

Basil Fawlty | 18-06-18 | 10:21

L.... ol!

benjeallanggek | 18-06-18 | 10:41

Het dieptepunt van hoe de Nederlandse schrijverwereld er hedentendage er bij ligt. Een man namens Paul Goeken weet dat wijven zo veel macht hebben in Nederland dat hij er voor kiest belabberde ondermaatse literaire boeken te schrijven. Paul wordt Suzanne Vermeer en de boeken worden verkocht als zoete broodjes. Had hij deze boeken onder zijn eigen naam of onder witte mannen pseudoniem geschreven, dan werd er geen boek gekocht en had hij nooit de NS-publieksprijs gewonnen. De Nederlandse dramwijven, maken Nederland kapot. Dan zijn het de vluchtelingen die we zonodig zielig moeten vinden, dan weer een moslim die we verkeerd begrijpen en vrouwen die zogenaamd een achterstand hebben. En bij dit alles wordt hun handelen geleid door hun vulva of zgn gevoel. Ik ben voor massa-immigratie van Aziatische of Oost-Europese vrouwen, zodat we onze wijven zo snel mogelijk kunnen vervangen.

AttoMelani | 18-06-18 | 10:06 | 1

Schitterend!

CalamityJane | 18-06-18 | 11:09

Zijn er ook foto,s van die 300 verzuurde wijven?

komtdatschot | 18-06-18 | 10:06 | 1

Ik hoop het niet. Je hoopt toch niet op een film? Die is er al, "300".

DebraCadabra | 18-06-18 | 10:10

Nou weer hier ophef over terwijl bij het echte probleem wordt weggekeken: m/v bij de uva 14/32. Waar blijft de ophef over een mannequotum in te stellen? Elke andere plek (b.v. colleges van gemeentens) zou een voorpagina vullen. En nu dan?

TheseDays00 | 18-06-18 | 10:03

@zentprutser

Lees je tekst eens voordat je met je brakke kop op maandagochtend op post drukt. 'die ... die' in de link. Generatie met een S. Van reaguurders verwachten dat ze nog een beetje leesbare tegels plempen maar in een stuk over notabene schrijvers en boekjes dit soort taalfouten maken. Drink een bak koffie en lees het nog eens door. Ik mis een bepaalde reaguurder op dit soort momenten. Moge de rockgoden met hem aan het feesten zijn.

Montu | 18-06-18 | 10:03

Met alle respect.

Maar wat is het toch met die mensen die blijkbaar zoveel tijd hebben om zich hier druk over te maken?

Is je leven dan zo saai? Ben je dan zo zuur? Heb je geen hobby’s?

Dit soort mensen schrijven 1 ster reviews op internet over dingen of restaurants. Niet omdat het product slecht was of het eten slecht. Nee, omdat ze zelf te dom zijn om eerst na te denken alvorens te doen.

Had laatst ook zo’n persoon. Die had iets gekocht, maar kleur stond haar niet aan. Prima kiezen we toch iets nieuws uit. Maar daardoor ontstond er een shitload aan Murphy’s Law. Alles wat mis kon gaan ging mis. Enfin.

Nacho_Vidal | 18-06-18 | 10:02

"tampontypistes "
*Woorden van Waarde*

atheïstisch stemvee | 18-06-18 | 10:01
-weggejorist-
matatwork | 18-06-18 | 10:01

1 woord. "Bouquetreeks" Ghehehe.

Basil Fawlty | 18-06-18 | 09:59

Loopt er in dat literaire wereldje ook niet ergens zo'n Kirac-meisje rond met een frisse brutale blik? Zo'n type dat de natte vinger precies op de zere plek kan leggen?

Schoorsteenveger | 18-06-18 | 09:59

Wat een stripfiguren...... Zo, nu weer een topic over een onderwerp dat er wel toe doet a.u.b.

BlowingBubbles | 18-06-18 | 09:57

Laten we de volgende keer het boekenweekessay maar door een wijf schrijven: Arnon Grunsberg.

Osdorpertje | 18-06-18 | 09:55

Ik lees alleen boeken over gleufdieren., dan heb je dat gezeur ook niet.

Pelforth | 18-06-18 | 09:55

Ik heb liever dat vrouwen carrière maken op basis van hun kunde. Niet omdat ze gaan janken bij de afdeling HR of door een ondertekende brief over diversiteit

Olleke | 18-06-18 | 09:53

Pffff.... zucht.

benjeallanggek | 18-06-18 | 09:50
-weggejorist-
halfvolle glas | 18-06-18 | 09:48 | 1

Zelf lees ik alleen maar non-fictie.
Een boek waarin een schrijver mij een mening op probeert te dringen zoals een Wieringa, een Mulish(vzmh) hoef ik niet. Inmiddels ben ik oud en wijs genoeg om zelf een mening te vormen. Daar heb ik geen persoon voor nodig die amper zijn bureau verlaat.

watergeus | 18-06-18 | 09:47

Ik verzamel boeken van islamistische vrouwen, heb er al twee. Een kan ik niet lezen want arabisch en het andere is het telefoonboek van istanbul. Ik geef de moed niet op.

jan huppeldepup | 18-06-18 | 09:47 | 1

Lol

JanvandeBiertent | 18-06-18 | 11:09

Vanmorgen op Radio 1 twee kakelende dames-kippen van organisatie en tegenstanders, binnen halve minuut moet de softe haan Jurgen v.d.Berg het hok verlaten, wat is dat toch met die onhandelbare emo-vrouwen.

hagelkruis | 18-06-18 | 09:46

Kunnen we trouwens niet heel eerlijk en objectief vaststellen dat mannen beter kunnen schrijven dan vrouwen? Literatuur dan, niet die Saskia/Simone-etc.-troep? In de literaire top 100, hoeveel vrouwen zullen er in zitten? 10? En zonder positieve discriminatie? 3?

Rest In Privacy | 18-06-18 | 09:45

De vrouw zit waarschijnlijk in een identiteitscrisis. Aan de ene kant lekker geemancipeerd met je korte pittige kapsel en aan de andere kant wel de voorrechten opeisen omdat je een vrouw bent. Het is dat de man door de natuur op vrouwen is geprogrameerd anders..... Doet homo's benijden.

Zatkniss | 18-06-18 | 09:43

Wat rechtse mensen weigeren te snappen is dat feministen bashen niet leidt tot meer (gratis) neuken. Zo schattig deze visuele cirkel van zelfopgelegde seksuele frustratie. :)

Bakito | 18-06-18 | 09:43 | 5

Meestal wil je die ook niet bestijgen.

Pelforth | 18-06-18 | 10:06

Tien pond zout en nog geen dorst.

CalamityJane | 18-06-18 | 11:18

Bakito | 18-06-18 | 09:43
'deze visuele cirkel' You serious? Tik em aambei ouwe!

Curbed Cobald | 18-06-18 | 12:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Kon het nog langer??? Het lijkt wel een boekje.

Leffe Blonde | 18-06-18 | 09:43 | 1

Zie het als een geschenk. :-)

keestelpro | 18-06-18 | 09:48

Terwijl vrouwen over de gender gap lezen zijn mannen aan het werk.

Rest In Privacy | 18-06-18 | 09:42

Kan je geen boek gaan schrijven zentgraaff?

swassannuf | 18-06-18 | 09:42 | 2

Ja nog 2 alinea's extra en deze column kan ingebonden worden.

keestelpro | 18-06-18 | 09:49

Liever niet. Mijn ogen doen nog pijn. Wat een broddelwerkje weer.

Montu | 18-06-18 | 10:06

Prachtig epistel Zentgraaff maar deze keer vind ik de kritiek wel terecht. Ik zou ook vreemd opkijken wanneer een vrouw een boekenweekessay/geschenk zou schrijven als het thema "fappen als een malle" was o.i.d.

knutsel_ | 18-06-18 | 09:42 | 2

ik niet. Theoretisch maakt het geen moer uit wat voor geslacht waar over schrijft. Of wat voor kleur pigment het heeft. Op t moment dat je daarop gaat letten eindig je bij het zoeken naar een boek wat geschreven is door een Poolse homoseksuele 1-benige transseksuele joodse bouwvakker met een acute leververzakking.

Chemokar | 18-06-18 | 09:49

Het is een keuze, wil je het van binnen naar buiten bezien of juist van buiten naar binnen. Zelf vind ik van buiten naar binnen juist intressant. Dus waar blijven die schrijfsters met verhalen over de reaguurders en hun ruk bunkers.

runnerup81 | 18-06-18 | 09:55

Ik als man zeg: tldr want maandagmorgen...

bakermat | 18-06-18 | 09:41 | 1

#metoo

Petrus Poortwachter | 18-06-18 | 09:48

Als er in films en boeken niet al ergens in het begin geschoten wordt haak ik al snel af...

Aristotalloss | 18-06-18 | 09:40 | 1

Schieten tieten helicopter film zijn de goeiste.

Plorkface | 18-06-18 | 10:28

"... vrouwelijke schrijfsters..."
In twee woorden vat Zentgraaff het hele probleem samen.

Schoorsteenveger | 18-06-18 | 09:40

Veel woorden om te zeggen dat die wijven niet zo motten janken en zich een beetje meer met zichzelf moeten bemoeien ipv de rest van de wereld. Toch?

Mark_D_NL | 18-06-18 | 09:39

"Dan de killer: volgens de Leesmonitor is lezen echt een wijvending."
Met een topic van een paar pagina's heb je alle kerels hier dan goed te pakken...

Nuchternederland | 18-06-18 | 09:38

Oke, oke, het is klaar nu met het gezeik.
Dames jullie hebben altijd mee mogen doen met het schrijven maar nu is het mooi geweest.
Vanaf nu gaan we net zoals bij mannenvoetbal geen vrouwen meer toestaan.

keestelpro | 18-06-18 | 09:38 | 3

Ben voor! En ze mogen ook niet meer meedoen met Sex, doe we ook wel zelluf!

Mark_D_NL | 18-06-18 | 09:39

Ze mogen nog wel naar het boekbal komen maar alleen om de mannen te aanbidden. Net zoals er ook vrouwen op de tribune bij het WK voetbal zitten.
En tijdens de seks vind ik dat er best vrouwen toegestaan mogen zijn maar alleen als zij bereid zijn een dienstbare rol te spelen.

keestelpro | 18-06-18 | 09:54

*ganzenveer inruilt voor plumeau*

kleurdoosje | 18-06-18 | 10:58

Stop dan met aandacht hieraan geven. Ik ben hier zo klaar mee.

pibasso | 18-06-18 | 09:37 | 1

lees het dan niet!

Mark_D_NL | 18-06-18 | 09:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken