Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bezuinigingen op GGZ leveren nieuwe profeet op

Thanks, Edith Schippers. Thanks dat je je VVD-bipschje dagelijks driemaal daags richting het grote geld richt. Dank dat je de zorg hebt afgebroken en een kartel van semipublieke zorggraaiers de sleutels tot het lichamelijk en geestelijk welbevinden in handen hebt gegeven. Dank. Zonder jouw geweldige zorgsloperij hadden wij een stuk legere mailbox met een stuk minder types die ineens de waarheid over 9/11 of Spirit Cooking hadden ontdekt op YouTube en stuk minder iProfeten. Neem dit mailtje nou: de nieuwe Jezus is waarlijk opgestaan in onze iemeeldoos. Bidden maar!

"Na een spiritueel leven geleid te hebben kreeg ik, (uit zelfbescherming geblurde naam, red.) (na weken van inwijding) van een groep van uit de hemel de boodschap dat Jezus (God) met me wilde trouwen. Ik ontving de naam Maitreya. Maitreya is de zogeheten door alle religies verwachtte wereldleraar. Ik kom met een boodschap van wereldvrede. Mijn missie waar in je mij kunt volgen, een wereld vrij van grenzen, alles gratis voor iedereen en alle gevangenen vrij om samen het leven te vieren! Ik nodig de wereldbevolking uit om zich te verzamelen rondom de piramides om dit te vieren. 


Wat ik zeg over mijn missie, “ik kom niet genezen, bewustwording brengen, verlichten, of een nieuwe religie stichten. Niet genezen want gezondheid is innerlijke vrede en het leven speelt zich af tussen ongeboren zijn en niet sterven. Geen bewustwording brengen want je hoeft niets te begrijpen om tot de waarheid over jezelf te komen. Niet verlichten want je hoeft niets te doen om jezelf te worden. Geen religie stichten want geloof houdt in dat ongeloof ook mogelijk is, kennis van God kent geen werkelijk tegendeel. Kennis van God is kennis van het zelf. We delen het ene zelf, dat liefde is, als een grote familie. Wat liefde is kan niet worden geleerd want er is geen tijd geweest dat je het niet kende. Het bewustzijn van de aanwezigheid van liefde is innerlijke vrede. Wat werkelijk aan het gebeuren is, is de onveranderlijke vrede, die je bent. Waar ik over spreek is altijd al het geval geweest. Jij bent nog nooit, niet jezelf geweest.”

Het wereldtoneel is als een film dat wordt afgespeelt op een filmdoek en jij bent als het filmdoek dat onbeschadigd blijft, welke film zich er ook afspeelt. De wereld, de film met zijn acteurs en de ondertiteling dat wat jij dacht dat gebeurde maar wat werkelijk  aan het gebeuren is, is de onveranderlijke vrede, die je bent.

De ik-gedachte, die in mij verschijnt verwijst naar de grenzeloosheid, die ik ben. Mijn grenzeloosheid maakt me vormloos en mijn vormloosheid maakt me alomtegenwoordig, dat betekent dat ik overal ben. We praten met elkaar van God tot God.

De hemel is geen plaats, of toestand maar een gewaarzijn van volmaakte eenheid en het besef dat daar niets buiten is, of daar binnen.

Ik doe een beroep op je om de boodschap te verspreiden en expertise te delen zo dat wereldwijde samenwerking kan ontstaan op ieder gebied, zo dat de wereld een mooie plaats wordt.

Het gaat niet om de wonderen, die ik zou kunnen verrichten maar om wat we voor elkaar kunnen betekenen voor de wereld in liefde en eenheid, dat is het werkelijke wonder. Laten we dit samen doen!

Reaguursels

Inloggen

@Zentgraaff | 17-09-17 | 17:05
Iedereen die al wat langer meeloopt hier, weet dat Jezus (uw Verlosser) al sinds het begin van GS (en nieuwsafsplitsingen) is opgestaan. Dat je Mij vergelijkt met één of andere psychotische mafkees kwetst me derhalve echt. Ik doe wél wonderen en die zijn van chucknorrisaanse proporties. Psychologen en psychiaters genezen Mij niet; Ik genees hen. Comes with the job en Ik wil Me er dan ook niet op voorstaan, maar een beetje meer respect zou wel prettig zijn. Lul.

Jezus van Nazareth | 18-09-17 | 14:01

Iemand hier ver ver vandaan moet van mij houden spiritueel gezien.
Alweer de 107'ste reactie.
107

steekmug | 18-09-17 | 13:10

Arnoud van Doorn: hier is je gelijke.

TheseDays00 | 18-09-17 | 09:50 | 1

mijn zus is al getrouwd.

ger1306 | 18-09-17 | 11:30

Nu kan men gemakzuchtig minister Schippers de schuld geven, maar de eerst ellendeling was toch ex-minister Hans Hoogervorst die het hele nieuwe zorgsysteem heeft opgetuigd (2006)

Op 31 december 2015 vond hij ook zelfs nog dat de patient méér moet gaan betalen. Dus tel uit je winst.

Hiero: www.nationalezorggids.nl/ouderenzorg/...

Compleet met het kulargument over wat er in andere landen gebeurt. Wat we met z'n allen in NL willen laten gebeuren is het enige wat telt, buurnaäperij is geen morele verplichting, Hans "glanzend geslaagd" Hoogervorst!

Waar heeft-ie het vandaan, nou nog even verder terug hadden we o.a. Francis Fuck-you-yama met het einde van de geschiedenis, vanwege het instorten van het communisme. Het liberale (sic) kapitalisme had gewonnen.

Wollt ihr den totalen Kapitalismus!
Nou dat heeft de politiek ons door de strot gedouwd, mede door geestelijk versufte kiezers.

Dus nu gebakken peren, een hele oerwoudboomgaard vol.
Dus nou niet janken, men het "gewußt" kunnen hebben.
DubbelPlusKlootzakken, Evocatus

Evocatus | 18-09-17 | 09:34

Grolsch anti tetten deugbier in combinatie met te veel wierook, als ie straks met koppijn wakker word is ie alles weer vergeten .

Castor12 | 18-09-17 | 07:49

Ja leuk, maareuh neuken?

blablaGast | 18-09-17 | 07:15 | 1

Geschreven door een man....
*kopje koffie geven doet*

Is dit nog nieuws? | 18-09-17 | 08:25

Van het zelfde soort als de mafklappers die in 9-11 een of ander complot zien.
Ook de global warming apostelen komen uit de zelfde GGZ instelling. De Trump bashers zijn een apart soort gekken die normaal gesproken een dwangbuis aan gekregen hadden maar ja die bezuinigingen....

Gulliver | 18-09-17 | 06:12

Mafklapper 2.0
Het beroerde is dar we er nog een tijdje mee moeten leven....

warmeballen | 18-09-17 | 05:18

Is dit een vooraankondiging van een nieuw album van bløf?

Ubukun | 18-09-17 | 02:01 | 1

Nee. Hier valt nog wél enigszins soep van te koken.

Jezus van Nazareth | 18-09-17 | 13:41

De brief blijkt geschreven te zijn door Angela Merkel.

tipo | 18-09-17 | 01:26

23 september schijnt de wereld weer te vergaan. Pastafari!

Sandronique | 18-09-17 | 00:49

Op het eerste gewauwel na, denk ik dat ik het redelijk volg. Klinkt als non-dualisme. Geen jij, geen ik, alleen bewustzijn. Geen vorm of verkramping, alleen maar dans en ervaren. En dan probeer ik het nu echt duidelijk te duiden. Gedoe is dat iedere zinnige uitwisseling van gedachten hierover, altijd wel weer leidt tot gezever ("er is geen ik", er is geen "gewauwel") en vervelende ("er is geen vervelend, wie ervaart dat gevoel") uitleg in hoofdletters, woorden zoals ben, zijn, bewustzijn, leegte. Soort van Matrix, dan in het eggie met je eigen brein als rooie of blauwe pil. Of zoiets. *Universeel liefhebbend bewustzijn dat blijkbaar tegen zichzelf praat maar tenminste whisky wel waardeert*

zon unieke naam die | 17-09-17 | 22:37 | 1

Heuh. Dees mailadres en wachtwoord moet gebruikersnaam Doloppost geefgeef, Lionel.

zon unieke naam die | 17-09-17 | 22:38

"Geen religie stichten want geloof houdt in dat ongeloof ook mogelijk is, kennis van God kent geen werkelijk tegendeel."

Hmm... dit vond ik toch nog best wel redelijk... ja het gedeelte dat geloof betekent dat er ook ongeloof kan zijn... de rest is gewoon bipolar apeshit...

Sarcastisch varken | 17-09-17 | 21:52 | 1

En waar liefde is kan geen haat zijn.....? Zolang de aso's veel meer kinderen maken kunt u het shaken.

ger1306 | 18-09-17 | 11:19

"De ik-gedachte, die in mij verschijnt verwijst naar de grenzeloosheid, die ik ben. Mijn grenzeloosheid maakt me vormloos en mijn vormloosheid maakt me alomtegenwoordig, dat betekent dat ik overal ben."

LSD, naar mijn stellige overtuiging.

Sans Comique | 17-09-17 | 21:40

Grote kans volgens de geldende mythologie dat Chiren uit Nederland komt met dank aan de griffioen.
Het NL leger heeft de scania's al.
107

steekmug | 17-09-17 | 21:33

Chiren kan zomaar in januari 2021 komen want dan staat ook mars samen met jupiter en venus samen weer aldus nostradamus

steekmug | 17-09-17 | 21:25

Taalkundig absoluut coherent. Overigens lijkt dit eerder op de eerste tekenen van het herstel. Hij of zij 'land' wel weer terug op aarde, doet niemand kwaad lijkt het, en is zelfs Geenstijl - wat toch echt een commercieel bedrijf is - tot dienst in al zijn waanzin. Is de beste persoon al bedankt voor het artikel? Daarnaast is een is een spiritueel ontwaken vaak onvermijdelijk. Bij Alcoholic Anonymous moet je jezelf spiritueel overgeven. Kan en mag je van vinden wat je wilt. Maar alsnog is dat programma veruit het meest effectief in de bestrijding van verslaving(en), en dat kost Schippers echt helemaal niets.

Pompenkoning | 17-09-17 | 21:24

Hij kan zo bij Groenlinks aanschuiven, daar hebben ze ervaring met geflopte messiassen.

decadent degeneraat | 17-09-17 | 21:05 | 1

Hahahaha!

Is dit nog nieuws? | 18-09-17 | 08:24

Iemand zei:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_...)
En voor de valse Jezus :
www.statenvertaling.net/bijbel/matt/2...
Is de Grote Verdrukking al bezig?
Het lijkt er wel op vanaf 2014:
nl.m.wikipedia.org/wiki/2014
en.m.wikipedia.org/wiki/2014
Is de Mensenzoon in aantocht ?
We zien het wel...
Nog ff wachten tot 21 december 2021 of langer want de lijst word steeds langer
en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_dates...
Hou vooral de 7's en sommen daarvan in alle soorten (internationale/landelijke/regionale)nieuws in de gaten als de toekomst u lief is.
En let op dubbele tijden.
Succes!
107
Recoil lock and load

steekmug | 17-09-17 | 20:32

In een wereld vol Maitreya leugens:
"In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad".
George Orwell.

matrixbluepill | 17-09-17 | 20:31

@redactie
Hebben jullie hem/haar wel verteld dat jullie zijn boodschap inmiddels aan het delen zijn? Zal ie fijn vinden om te weten dat er mensen zijn die hem geloven en zijn missie op gang te brengen. De artsen die hem behandelen zullen dat ook errug prettig vinden :P

Raad_maar_raak! | 17-09-17 | 20:25

Dat Maitreya gebeuren ken ik van Benjamin Creme, die was daar al heel lang mee bezig. info.sharenl.org/

lingo star | 17-09-17 | 20:23

80 % van GGZ zit vol met drugs en drank verslaafden.

Stuur dat zooitje maar naar Siberie , zijn ze heel snel ""droog""

joppo0 | 17-09-17 | 20:22 | 1

Iets minder oordelend en stigmatiserend mag wel hoor. 80 % van deze mensen heeft meer in hun leven ervaren dan waarvan jij waarschijnlijk weet dat het uberhaupt bestaat. Verslaving is zeker niet altijd een keuze, en ook zeker niet altijd op te lossen vanuit een vrije wil. Was het maar zo makkelijk. Daarnaast is 99.999999 % van onze samenleving afhankelijk van zaken buiten zichzelf, alleen minder kwetsbaar op hun manier of meer gezegend met gebeurtenissen in het leven. Mocht je na deze reactie nog steeds zo arrogant over de GGz denken dan nodig ik je uit om een weekje mee te lopen in het werkveld.

Crest of Waves | 17-09-17 | 20:58

Het gebeurt me niet vaak dat ik een scene en een film niet direct kan koppelen. Maar er is een film waarin een zwakzinnige jonge vrouw, nichtje van de hoofdpersoon, door nazi's wordt vergast. Onder voorbehoud www.youtube.com/watch?v=HNXktNPd7N4 Mijn punt: Edith Schippers weet waar Abraham het mosterdgas vandaan haalt. www.telegraaf.nl/zondag/Telegraaf_Zond... Mein Kampf mag je in Nederland niet lezen, stel je voor dat je spontaan gaat genodiceren, maar wat is het fenomeen schrijftafelmoordenaar desalniettemin fantastisch gemeengoed geworden. Bah.

Hetkanverkeren | 17-09-17 | 20:17

De beste briefstuurder heeft bijna letterlijk het boek van alias Jed Mckenna vertaald en opgeschreven: Spirituele verlichting? Vergeet het maar!

Geweldige boek overigens alsmede de twee vervolgboeken.

Gegroet van iemand die daadwerkelijk genezen en ontwaakt is en dit op deze manier nooit op zou schrijven.

Crest of Waves | 17-09-17 | 20:03 | 4

ooohhh, kwam al zo bekend voor :-). Ja, geweldig die boeken, echt geniaal. Pas halverwege het 2e boek had ik door dat het geen echte biografie was, maar ook gewoon een verhaal. Was voor mij een belangrijke eyeopener zijn boeken. Toen kreeg ik nml pas door dat andere "zoekers" helemaal niet op zoek zijn naar de waarheid, maar hun eigen verhaal of idee wat ze hebben over verlichting. Dat was iets wat ik heel lang niet begreep omdat ik natuurlijk niks anders kon als mijn eigen ervaringen spiegelen op de ander. Om eerlijk te zijn, snap ik dat nog steeds niet, maar nu begrijp ik dat dat niet anders kan ;-)

Dreddie27 | 17-09-17 | 20:35

Grappig dat je dat zegt, eigenlijk ben jij dus het voorbeeld over "`zoekers" waar hij in zijn boeken over schrijft. Mijn voordeel, als ik het zo mag noemen, was dat ik de 1e stap al jaren voordat ik dit soort boeken las had gezet. Ik ben dus vanuit mijzelf al dat proces aangegaan en hoefde mij niet te verlossen van allemaal onzin die andere hadden opgeschreven. Ik heb dus enkel bevestigingen en verklaringen gekregen nadat ik die zelf al had ervaren, of een laatste stap in bewustzijn in nodig had. Dit ging tijdens de eerste stap trouwens samen met ernstig lijden vanuit een zeer traumatische ervaring. Dat stuk had niet persee gehoeven, maar door hiervan te leren en van die pijn te gaan houden heb ik daar verdere stappen in kunnen zetten. Want zeg nu zelf, je gelooft dat dingen met een reden gebeuren of niet. Het is niet zo dat je daar selectief in kan zijn? Tenminste, niet tijdens onthechting van het ego ;)

Crest of Waves | 17-09-17 | 20:52

Ik denk niet dat ik je begrijp. Welke "zoekers" doel je nu op ?
(het is denk ik alweer ruim 2/3 jaar geleden dat ik zijn boeken heb gelezen.)
Voor mij geld hetzelfde hoor. Ik ben uit mezelf begonnen. Echter ben ik wel gekomen waar ik nu ben door al die boeken. Ik heb echter nooit de illusie gehad dat ik wist wat ze bedoelden met wat ze vertelden. Ik heb sommige boeken (niet McKenna) wel 7 keer gelezen en elke keer snapte ik de tekst op een andere manier omdat ik weer bewuster was. Ik bleef dus nooit vasthouden een bepaalde ideeën over wat het zou kunnen zijn. Dat is mijn observatie over een verschil met andere "zoekers".
Ben jij er trouwens van bewust van dat er 2 momenten zijn op het pad ?
Jed McKenna schreef er wel over, maar was hier niet expiciet in. Dit omdat de boeken geschreven zijn na de onthechting van ego (oude pijnen/emoties/lijden) maar nog voor het verdwijnen van het zelf.
Hij refereert nog naar een boek in zijn laatste deel hierover: www.goodreads.com/book/show/398752.Th...
Na onthechting van het ego, of verdwijnen van je oude pijnen of angsten. Hoe je het ook wil noemen. Is er nog een proces mogelijk. Die van het verdwijnen van het zelf. (ook al weet je al dat er geen zelf is)
Vraagje uit nieuwsgierigheid :-)

Dreddie27 | 17-09-17 | 21:27
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Lompiedompie | 17-09-17 | 19:38

Dus wat patient eigenlijk zegt is dat het kapitalistische systeem onaflosbare schulden heeft gecreerd en we daardoor allemaal slaven van een paar bankbazen zijn die miljarden creeeren vanuit lucht en dat vervolgens uitlenen tegen betaling. Of lees ik tussen de regels dat we gewoon meer moeten zuipen en neukon?

HdJ | 17-09-17 | 19:22 | 1

Neuken enkel als het kindertjes baart anders is het verloren zaad.

McMarx | 17-09-17 | 19:58
-weggejorist-
Alina93 | 17-09-17 | 19:02 | 1

Het enige verschil met de beweringen van alle andere religieuze organisaties is, dat die andere wél serieus genomen en gesubsidieerd worden.

"Maitreya is de zogeheten door alle religies verwachtte wereldleraar." Leraar, dus man. En god wil met hem trouwen, dus óf god is geen man óf god is homo. Derde mogelijkheid: de NLers moeten weer eens op de basisschool hun taal leren, waarin er duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen leraar en lerares. Maar als ik altijd zo de kommentaren lees, zie ik dat dat voor velen die lat toch wel op een te hoog verstandelijk niveau zou liggen..

issieookweer | 17-09-17 | 19:00 | 2

Je bent niet de enige die wakker is. Zie mijn comment op 17.35

Turbocharger | 17-09-17 | 19:42

@Turbcharger
Sorry, maar als het bij jullie Zondag 19.00h is, is het bij mij Maandagmorgen 06.00 uur, en zo vroeg ben ik er geestelijk nog niet helemaal bij want dan heb ik mijn eerste koffie nog niet op..

issieookweer | 17-09-17 | 22:28

Oi redaksie, Joris heeft het filter open laten staan
doe eens snel dichtlijmen, er sijpelt allerlei gebazel naar binnen

Tobi | 17-09-17 | 18:54

Wel het woord piramides goed gespeld. Dat dan weer wel.

Deksmaat | 17-09-17 | 18:54
-weggejorist-
Schijngestalte | 17-09-17 | 18:49

Hahaha.
Veel vrouwtjes zullen hier wel weer intrappen,
in de jaren zestig had je Lou de Palingboer
die verklaarde dat hij god was.
Heel vlug had hij een hele schare vrouwen om zich heen.

meneer Q | 17-09-17 | 18:49

God is de enige. God is groot. F*ck allah en die oorlogmisdadiger Mo.
*snel naar pilletje op zoek gaat die niet meet vergoed worden*

McMarx | 17-09-17 | 18:28 | 2

Hier op het pleintje voor het concertgebouw in Amsterdam heb je een winkel die alleen bijbels verkoopt. Een keet en die staat er al decennia. Kwam er laatst weer eens langs en was verbaast dat ie nog bestaat.

Basil Fawlty | 17-09-17 | 18:46

Ik weet het. Op de Lijnbaansgracht staat op en gevel dat God leeft en de Bijbel wordt er aangeprezen. Vind ik vandaag de dag zo gek nog niet.

McMarx | 17-09-17 | 19:54

Artreyu. Die ken ik toch nog uit the Neverending Story?

Lefgozer | 17-09-17 | 18:20

Niet meer aan de drugs zitten, stripfiguur..

donkieshot | 17-09-17 | 18:19

Op zich klopt het wat hij zegt. Alleen zo jammer dat hij ook denkt werkelijk te begrijpen wat hij zegt, want dat is niet het geval. Want als hij het werkelijk had begrepen, had hij geweten dat de drang van een missie van wereldvrede juist een onderdeel van het probleem is. De wereld is in constant conflict omdat iedereen maar bezig is met zijn manier om de wereld te verbeteren op basis van wat hij/zij denkt hoe de wereld zou moeten zijn. Paradoxaal zal er dan ook pas wereldvrede zijn als iedereen stopt met zijn missie om de wereld te verbeteren.
Verder zit je ook in de paradox van het vinden van je ware zelf. Alhoewel het onmogelijk is om niet jezelf te zijn, is het wel mogelijk om een verkeerd zelfbeeld te hebben. Zolang je een verkeerd zelfbeeld hebt kan je niet beweren dat je niks hoeft te begrijpen om je ware zelf te zijn. Immers je begrijpt niet dat je een vals zelfbeeld hebt. Pas als je begrijpt dat je een vals zelfbeeld hebt en ook begrijpt waarom je een vals zelfbeeld hebt, zal je begrijpen dat er niks te begrijpen valt om jezelf te kunnen zijn. De paradox is dus niet dat je iets moet leren om je ware zelf te zijn. Maar dat je moet on-leren je valse zelf te zijn. Dat is iets wat je moet doen en begrijpen.
Succes ;-)

Dreddie27 | 17-09-17 | 18:08 | 1

Een zelfbeeld is altijd gebaseerd op dingen die je geleerd hebt en/of voor waar aanneemt, ook het jouwe.
Hij denkt momenteel echter dat ie god op aarde is, te oordelen naar deze uitspraak: "We praten met elkaar van God tot God." Een vals zelfbeeld zeg je? Je zou het wel denken ja! Maar uiteindelijk lijkt het toch begonnen te zijn met hetzelfde soort boeken als waar je aan refereert..

Zum_Fotzen | 17-09-17 | 23:30

Het lijkt Catweazle wel.

koudijs | 17-09-17 | 18:05 | 3

Hahaha. Je wordt oud (ik ook). Denk dat weinig mensen onder de 40 hem kennen.

Basil Fawlty | 17-09-17 | 18:42

Fantastische serie, acteur Geoffrey Bayldon net dit jaar overleden.

knutsel_ | 17-09-17 | 19:05

Basil Fawlty | 17-09-17 | 18:42
En jammer, zat veel humor in.
Can i sit down?
Thy know better then i if thy can sit

miko | 17-09-17 | 19:22

Lekker makkelijk. Ik ben de Messias, maar ik kom geen flikker uitvoeren. Ik genees je niet, zorg niet voor wereldvrede en geef je niks waarmee je je eigen problemen kunt oplossen. Gewoon lekker alles accepteren wat het leven naar je knar smijt, de andere wang toekeren en wazig gelukzalig voor je uit zitten staren, omdat het eigenlijk allemaal "liefde" is. Soort van boeddhistisch christendom voor luie dummies. Is "Maitreya" toevallig een immigrant uit Somalië met een khat-habit? Of een Afghaan met een opiumpijp?

Verder wel zielig natuurlijk, psychose. Maar de tongue-in-cheek aanklacht tegen Schippers impliceert dat we maar beter de zorg in handen van de Staat kunnen leggen en iedereen opsluiten die ongefundeerde gedachten heeft? Niet zo slim aangezien bijna niemand 100% grip op de realiteit heeft. Psychiaters zeggen niet voor niets (los vertaald): je bent psychotisch, niet omdat je iets denkt dat onzinnig of onwaar is, maar omdat de cultuur of groep waartoe je behoort het ook waanzinnig vindt. Of zoals iemand het ooit omschreef: praat je met God, ben je normaal. Praat God met jou, ben je gek.

En nee, ik denk dat Joden, Christenen of Moslims niet zitten te wachten op de volgende Boeddha Maitreya. Die nagelen hem\haar liever aan een kruis (of laten het nog liever de goyim doen, want dat is handwerk en kost moeite), gaan hard voor hem bidden met poot tussen de deur om vooral het bloed en vlees van Jezus in de vorm van een gezegend droog crackertje en een slok goedkope maar heilige supermarktwijn te consumeren, of snijden hem\haar\het de strot af wegens het niet behoren tot één van bovenstaande toegestane clubjes.

Ik heb even met God gesproken en hij adviseert "Maitreya" neuroleptica. Of een portie logisch nadenken over wat je nu werkelijk zeker kunt weten. Gevoel is de bron van al het menselijk handelen, maar geen feit of bewijs. Menig gek die zich gelukkig voelde met de Messias te "zijn".

Wol | 17-09-17 | 17:48 | 6

Dreddie27 | 17-09-17 | 20:51
Zonder emotie zou je inderdaad gewoon stil blijven zitten en doodgaan. Het zou je niets kunnen schelen, want er boos of bang voor worden kun je niet. Er bestaat bijvoorbeeld een aandoening waarbij mensen geen angst kennen, waardoor ze zichzelf in gevaar kunnen brengen zonder dat het ze kan schelen of een traumatische herinnering achterlaat (de bron is een sensatieblad, maar goed): www.dailymail.co.uk/health/article-291...

Willen leven is net zo irrationeel als willen sterven, dus op puur objectieve rationele gronden zul je niet van die bank afkomen. Een robot zonder programmering (motivering) doet ook niets. Ergens is dat ook het boeddhistische ideaal: je niet meer laten verstoren door aantrekking en afstoting. Lekker rustgevend misschien, maar persoonlijk doet het me toch aan als een soort van levende dood.

Wol | 17-09-17 | 21:04

Uit het artikel waar je naar refereert kan je niet jou conclusies trekken. De vrouw ziet een giftige slang en wil er naar toe uit nieuwsgierigheid, omdat ze geen angst zou voelen. Dit suggereert dat je angst nodig hebt om te begrijpen dat die slang gevaarlijk voor je is. Dat is natuurlijk niet zo. Immers dat is een "weten". Als je weet dat die slang ongevaarlijk is, dan ga je er naar toe en til je hem op bv. Als je weet dat die giftig is, doe je dat niet en blijf je uit de buurt. Als je niks over die slang weet, dan weet je dat het het verstandigst is om te doen alsof hij giftig is. Dit is niet een weten wat uit je gevoel komt. Je voelt niet angst bij giftige slangen en geen angst bij geen giftige slangen. Dit is iets wat je moet leren, omdat andere mensen je het moeten vertellen. (dan creëer je zelf angst bij giftige slangen. Je ziet een slang en weet dat die giftig is en dan weet je dat je bang moet zijn. Rationele angst noemen we dat. (itt irrationele angst zoals voor onschuldige spinnen)) De aandoening van deze mevrouw gaat dus over heel iets anders.
Wat betreft het leven als een zombie :-) Dat lijkt zo vanuit jou perspectief. Je hersenen leggen het verband dat je hoe je iets beleefd bepaald wordt door je emoties. Dus als je geen emoties hebt , zou je niks meer beleven is dan de logische conclusie. Maar de werkelijkheid is tegenovergestelde. Nu leef je als een zombie, als een slaaf van je emoties constant op zoek naar voedsel (in welke vorm dan ook) om jezelf maar het gevoel te geven dat je leeft. Een constante drang naar prikkels om jezelf maar te laten weten: Ik leef !
Maar je leeft niet echt. Je leeft indirect via je emoties, geprogrammeerd door je eigen denken.
Zonder emoties ga je direct leven, geprogrammeerd door het hele universum. Dan is er geen bron van motivatie, geen bron die je kan voelen iig. Mag jij een wetenschappelijk gok doen. Wat denk jij dat efficiënter is. Leven vanuit het programma gecreëerd door je eigen denken, of leven vanuit het programma van het universum zelf ? Wie zal het beter weten ? jij ? of het geheel onverstoord door je emoties. (bedank maar eens hoe vaak emoties(angst) juist het leven in de weg zitten: Niet op een vrouw durven afstappen. Niet van je zolderkamer durven komen als reaguurder ;-). Iets niet doen omdat je bang bent om te falen. Dingen niet doen uit angst mensen te kwetsen. Jezelf wegcijferen in bepaalde situaties omdat je denkt dat dat anderen een beter gevoel geeft etc etc
Emoties zijn juist wat tussen jou en het echte leven instaat :-)

Dreddie27 | 17-09-17 | 21:52

Dreddie27 | 17-09-17 | 21:52
Sommige angsten zijn gewoon aangeboren. Net zoals muizen standaard bang zijn voor katten, tenzij ze door toxoplasmose zijn aangetast.

Als je wegspringt voor een auto, doe je dat niet vanuit "weten" maar puur door instinct\angst\impuls. "Rationele angst" is een contradictio in terminis. Ratio is een middel, een gevoelloos proces, niet een doel of motivatie. Wat je bedoelt is dat angst in bepaalde gevallen proportioneel is op basis van dat het werkelijk gevaar betreft, i.t.t. een fobie die niet gebaseerd is op werkelijk (groot) gevaar. Maar een gevoel is nooit rationeel. Ratio is als een landkaart: het kan je zeggen hoe je ergens komt maar niet waar je heenwilt. Dat bepaalt je gevoel.

De rest van wat je zegt vind ik eerlijk gezegd nogal wazig. Geen emoties betekent geen motivaties, punt. Je gaat eten omdat je honger of trek hebt, niet omdat "het universum" je zegt om dat te doen. Mensen met Prader-Willi syndroom hebben bijvoorbeeld altijd honger\trek omdat hun lichaam simpelweg geen signaal geeft dat ze voldoende hebben gehad. En mensen met anorexia eten niet, omdat hun emotionele impulsen juist het omgekeerde aangeven. Mogelijk vanuit een gevoel van "controle" of door chemische processen die een euforisch gevoel geven als je langere tijd niet eet, of een fobie om dik te worden of voor eten zelf.

Er is geen enkel bewijs dat het universum bewustzijn of emoties heeft. Er is meer dan genoeg bewijs (denk aan genetische aandoeningen zoals Down syndroom. beroertes en andere hersenschade) dat zowel je lijf als je "geest", zowel gevoel als rationeel vermogen, worden bepaald en beperkt door je hersenen, op basis van genen en impulsen uit je omgeving.

Als je werkelijk "verlicht" en bevrijd bent van alle emoties wil je simpelweg niets meer. Je voelt geen honger, geen dorst, geen haat, geen angst, geen liefde, geen lust, geen aantrekking noch afstoting. En dat zie ik niet per se als iets positiefs.

Wol | 18-09-17 | 21:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Klassiek geval van een psychose. Wordt doorgaans niet behandeld, want de patiënt wil niet behandeld worden, want die is niet ziek, maar Jezus.
Gedwongen behandeling moeten we niet willen met zijn allen, aldus de psychiatrie.

Analia von Solmsch | 17-09-17 | 17:42 | 10

@wol: dat er in het verleden te veel gedwongen behandeld is, zelfs homoseksualiteit, allemaal waar, maar voltooid verleden tijd. We leven hier en nu. We kunnen gaan filosoferen over vrije wil en integriteit, maar dat helpt de patiënt niet. Als iemand helemaal wappie in een psychose is, ga dan niet wachten tot het uit de hand loopt. Want dat is de praktijk.
Zelfs diegenen die van te voren melden dat als ze weer in een psychose komen, behandeld willen worden, ook die worden soms niet geholpen.

Analia von Solmsch | 17-09-17 | 21:07

Enfin: in de psychiatrie bepaalt maar al te vaak uiteindelijk de wilsonbekwame patiënt de behandeling.
Kunnen we heel lang over debatteren.

Analia von Solmsch | 17-09-17 | 21:15

Analia von Solmsch | 17-09-17 | 21:07
Analia von Solmsch | 17-09-17 | 21:15
Dat het in verleden vaak fout is gegaan geeft je goede hoop dat men nu ineens wel 100% objectief is in bepalen wie\wat gek is? Waarop baseer je die aanname?

Vrije wil en integriteit is niet "filosofisch". Er is niks filosofisch aan wanneer een maatschappij, een naaste, een overheid of psychiater jou onder dwang pillen door je strot wil duwen omdat zij vinden dat jij "verkeerd" denkt of voelt. Niemand is 100% rationeel en objectief als het gaat om perceptie van de realiteit. Vrijwel iedereen heeft denkbeelden die nergens op gebaseerd zijn behalve (valse) aannames of puur wensdenken of gevoel. En iemand dwangbehandeling geven met medicatie die bepaald niet zonder bijwerking is, terwijl hij\zij geen gevaar vormt voor anderen, gaat gewoon te ver. Dat iemand denkt dat ie Jezus is, doet hij\zij daar een ander of zichzelf kwaad mee? Ik zou niet mezelf zodanig voor de gek willen houden, maar om daarvoor platgespoten te worden...

Wie zijn wij om te bepalen wie er "wilsonbekwaam" is? Willen is altijd een irrationeel iets. Willen leven is net zo irrationeel als willen sterven bijvoorbeeld. Klinkt misschien raar voor de meeste mensen omdat we zijn geprogrammeerd om bang te zijn voor sterven en (de meesten van ons) willen leven. Dat kun je niet objectiveren tot de "juiste" of "onjuiste" wil of emotie. Sommige mensen willen bergen beklimmen, terwijl dat een groot risico geeft om eerder te overlijden. Ik heb er niets mee, maar verklaar ze niet voor gek. Net zo min als iemand die aan calorierestrictie doet om z'n leven tot 120 jaar te proberen te rekken.

Pas als bijvoorbeeld iemand denkt dat hij\zij kan vliegen en van een dak af wil springen om dat te bewijzen, dan zou ik het een reden vinden ze tegen te houden en eventueel dwangbehandeling te geven. Dan is hun wereldbeeld niet alleen onjuist, maar brengt het henzelf (of anderen) in gevaar en is wat zij denken wat zal gebeuren niet wat reëel zal gebeuren. Net zoals een kleuter die niet weet dat bleekmiddel drinken dodelijk is.

Wol | 18-09-17 | 21:53
▼ 7 antwoorden verborgen

Meteen afschieten, omdat we een paar duizend jaar geleden er paar (Jes en Mo) hebben laten lopen zitten we nu met alle ellende.
*riotgun doorlaat*
Ennuh,is sarcasme he Joris junior,satire, leuk bedoeld en zo. Deze dame verdiend gewoon een leuke kamer met zachte muren en uitzicht op een weide omzoomd met een mooi bos waars'morgens de hertjes en konijntjes uitkomen om te foerageren

miko | 17-09-17 | 17:38 | 2

Groot gelijk heb je... Het schijnt dat keizer Nero 's avonds wel eens wat Christenen als toortsverlichting voor zijn tuinen gebruikte. Ze werden aan palen vastgebonden, en ingesmeerd met pek. Beter was het natuurlijk geweest als die charlatan uit Nazareth als kind in een waterput zou zijn gevallen...

Rhenium | 18-09-17 | 00:09

"doorlaat" ???
Tschö, Evocatus

Evocatus | 18-09-17 | 19:16

Ach, dacht ik vroeger ook. Nu neem ik pilletjes.

Zyprexa20mg | 17-09-17 | 17:37

Tussen gek en geniaal zit maar een flinterdun stukje. Hoe zat het ook al weer? “Aan de vruchten herkent men de boom” De vruchten (daden) van ’n gek zijn vaak niet te verteren, dit in tegenstelling tot de daden van ’n goede vriend of in dit geval een zonderlinge waarheidszoeker.

Echter, alle gevangenen vrij lijkt me dan weer niet zo’n puik plan.

Veluwse-Eikel | 17-09-17 | 17:37

Dot land wordt bestuurd door pychiatrisch patiënten. Je mag heerlijk vrij buiten spelen in de zandbak van de maatschappij ook al vorm je een levensgroot gevaar voor de samenleving.

In Frankrijk net zo. Gestoorde vrouw spuit zuur in gezicht en op bendn van 4 Amerikaanse toeristen.

'Er lopen er meer naast dan erin zitten' zei mijn moeder vroeger al. Tegenwoordig loopt alles gewoon los rond. Els Borst kan er nu niet meer over meepraten.

Turbocharger | 17-09-17 | 17:30

Niet gekker dan het gemiddelde reli-gekkie van de godsdiensten die kunnen aankloppen bij de overheid om hun eigen reli-scholen voor "bijzonder" onderwijs uit publieke middelen gefinancierd te krijgen.

nick.name | 17-09-17 | 17:28 | 2

Reli scholen krijgen evenveel geld als openbare scholen. Het reli gedeelte van het onderwijs betalen ze uit eigen middelen, bv. de ouderbijdrage. Dit geldt idem voor op andere leest geschoeide bijzondere scholen.

Feiten zijn feiten.

Arachne | 17-09-17 | 17:59

Arachne | 17-09-17 | 17:59
De indoctrinatie gaat gewoon door in de andere lessen hoor.

miko | 17-09-17 | 18:38

Juncker, Timmermans, Rutte, Merkel en Akerboom zouden ook eens psychologisch moeten worden doorgelicht.
Van bankiers en topbestuurders is het al bekend dat velen van het sociopatische trekken hebben, je zou denken dat onze 'leiders' op zn minst psychologisch worden onderzocht.
Het zijn magalomene (Juncker), pathalogische leugenaars (hallo Rutte) en wereldvreemde mensen (Merkel en Timmermans)

Olleke | 17-09-17 | 17:27

Ik zou haar doen...

Die nare vent | 17-09-17 | 17:26 | 3

Haar? Hoe kom je daar nu bij? De schrijver van deze kolder is een man! Goed lezen!

Turbocharger | 17-09-17 | 17:35

@ Die nare vent: Een man? Ik kan goed lezen, maar waar blijkt dat uit?

Analia von Solmsch | 17-09-17 | 17:46

@analia "ik kan goed lezen"
Grapje, natuurlijk. Er staat duidelijk: leraAR en niet leraRES.

issieookweer | 17-09-17 | 22:36

Gaaaaap..

marcoplarco | 17-09-17 | 17:24

Alles gratis, geen grenzen, gevangenen vrij: is dat Niet gewoon het partijprogram van Groen Links & PvdA?

knossie | 17-09-17 | 17:22

En ik loop al jaren van Makkum rechtstreeks over het water naar de overkant.

eerstneukendanpraten | 17-09-17 | 17:20

Is gewoon een phishing mail uit Nigeria om je geld afhandig te maken

LaPachanga | 17-09-17 | 17:18

"een wereld vrij van grenzen, alles gratis voor iedereen en alle gevangenen vrij om samen het leven te vieren!"

Klinkt gewoon als het gemiddelde UvA meisje of Antifaatje hoor, niets vreemds aan.

You-On-A-Gin | 17-09-17 | 17:16 | 3

Zo is het al in Europa.....

JI-HAAT | 17-09-17 | 19:32

Als de wereld zo zou moeten zijn, dan was het ondertussen na pakweg 4,5 miljard wel gelukt. Maar het is niet gelukt. Spinnen vreten vliegen, haaien vreten zeehonden, en mensen slaan elkaar de harses in. Moeder Natuur in optima forma.

Rhenium | 18-09-17 | 00:26

T is een man...

Is dit nog nieuws? | 18-09-17 | 08:24

GGZ instellingen declareren voor elke onzinbehandeling een z.g.n. DBC bij de zorgverzekeraar en je eigen-risico verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Reebensteeltje | 17-09-17 | 17:14 | 3

Heb je helemaal zelf in de hand. Iedere keer als je naar een dokter of behandelaar gaat (behalve de huisarts), gaat je dat geld kosten, tot het bedrag van het eigen risico. 't Is me toch ook wat,400 euro eigen risico + een euro of 1500 premie per jaar, dus voor 1900 Euro een heel jaar onder de pannen, waarvan de werkelijke kosten, gemiddeld, 6000 Euro zijn. 25% zelf betalen voor je eigen sores. Het moet toch niet gekker worden.

PeterD | 17-09-17 | 17:24

Het is niet alleen de premie voor de zorgverzekering en het eigen risico, in veel gevallen is er ook nog sprake van een eigen bijdrage. Praktijvoorbeeldje: mijn vriendin moest enkele maanden revalideren en dat kostte - afgezien van premie en eigen risico dus - 'slechts' €1.730 per vier weken. Koopje!

Reinaert | 17-09-17 | 17:41

Inderdaad. Koopje. Revalidatieinrichting kost zo'n 85000 per jaar, 7000 in de maand. 25% zelf betalen. Je kunt kiezen. Een paar maandsalarissen en je loopt er weer gezond bij, of niet doen. Mag ook. Een paar maandsalarrisen op de bank voor een calamiteit is misschien nog niet zo'n gek idee. Kun je zelf voor sparen, dan hoeft de belastingbetaler het niet voor je te doen.

bdn01 | 17-09-17 | 22:48

Naar de piramides, jaja. Daar hebben ze al een wereldleraar, een nogal hardhandige, met goedbewapende gelovigen. Ik blijf wel op de blanke top der duinen.

BozeKater | 17-09-17 | 17:12

Lol, zitten 'ze' eindelijk in Europa moeten ze ineens linea recta omdraaien omdat ze op t verkeerde continent zijn beland. Daar gaat je tweede nier.

Tuborg øl | 17-09-17 | 17:10

Huh?

niv01 | 17-09-17 | 17:09

Promo van het Egyptisch reisbureau?

JeeDePee | 17-09-17 | 17:08

Alles gratis... hoi jesse.

Tuborg øl | 17-09-17 | 17:08

Wow. Dat God speciaal met jouw wil trouwen. Special snowflake....

Is dit nog nieuws? | 17-09-17 | 17:08

Oh, daar is wereldvrede verdwenen... in de spamfolder van de redactie!

Feynman | 17-09-17 | 17:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken