Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

MH17. Mogherini zwijgt, Rusland 'vindt' radarbeelden

mh17200x200.gif MH17 update. Vorige maand schreven nabestaanden van de aanslag een brief aan EU-commissaris Feekseriekje Mogherini, met het verzoek om in vredesnaam wat druk te zetten op de internationale leiders van Oekraïne, Rusland en Amerika die zich achter kulsmoesjes verschuilen om geen openheid van radarbeelden te geven. Nou, het mag geen verrassing heten dat Mogherini zichzelf ook achter kulsmoesjes verbergt en de vlucht naar voren neemt in haar antwoord: we moeten gewoon dit soort rampen 'in de toekomst voorkomen'. Joe, bedankt voor niks, Feeks. De nabestaanden zijn "enigszins teleurgesteld" en hebben gewoon een nieuwe brief (pdf) getikt. Ondertussen gebeurt er aan de zijde van Moskou iets mafs: Rusland beweert "ineens" radarbeelden opgedoken te hebben. Da's een hele toevallige timing, aangezien het Joint Investigation Team op 28 september met een update komt. Het is ook een heel mal bericht, omdat de Russen altijd beweerden geen originele beelden meer te hebben, alleen video van een radarscherm. En nu ineens toch primaire beelden - wat onmiddellijk twijfel zaait over de echtheid of geloofwaardigheid. Hier het bronbericht van de Ruski's en ook onze eigen Staatsomroep heeft een uitgebreid artikel. De Nationale Omtzigtman zit er natuurlijk ook meteen weer bovenop - na de breek de Kamervragen die hij samen met D66 stelt. Vragen van de leden Omtzigt en Sjoerdsma aan de minister van buitenlandse zaken en de minister van justitie

1. Heeft u kennis genomen van het bericht dat er in Rusland ruwe primaire radardata gevonden zouden zijn van 17 juli 2014 van het gebied waar de MH17 werd neergehaald? (Russian Foreign Ministry hopen Almax-Antey’s data will shed light on MH17 disaster, Tass, 22 September 2016)

2. Hebben de Russische autoriteiten op enig moment contact opgenomen met de Nederlandse autoriteiten en hen medegedeeld dat deze data beschikbaar zijn? Kunt u aangeven waar, wanneer en onder welke voorwaarden Rusland deze data heeft aangeboden?

3. Hebben de Russische autoriteiten enige uitleg gegeven waar de radar stond die deze beelden heeft opgenomen en waarom die data meer dan 2 jaar lang niet beschikbaar zijn gesteld?

4. Op welke wijze zal worden vastgesteld of deze data authentiek zijn of niet?

5. Wanneer en hoe heeft de Nederlands regering bij de Russische regering geïnformeerd of de Russische overheid bereid en in staat is om primaire radardata van de MH17 beschikbaar te stellen aan de onderzoekers? Wat was de reactie elk van deze keren?

6. Hoe beoordeelt de Nederlandse regering de samenwerking met Rusland bij het beschikbaar stellen van de radar data MH17?

7. Herinnert u zich dat u op 20 september samen met de andere JIT landen een bericht naar buiten gebracht heeft over de samenwerking in het JIT?

8. Is er binnen het JIT al overeenstemming bereikt over de vervolgingsstrategie, die de regering aanvankelijk had toegezegd voor de herfst van 2014?

9. Deelt de regering dat er noodzaak is om die overeenstemming te hebben, wanneer concrete verdachten, die als verdachten opgespoord en verhoord moeten worden, in beeld komen?

10. Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden?

Reaguursels

Inloggen

Waar lagen ze dan? Achter de bank gevallen?

catomar | 23-09-16 | 16:05

Schaken met Russen, je staat op voorhand al een toren en een loper achter

leef!! | 23-09-16 | 16:05

Over de rug van al die slachtoffers. Over de rug van al die nabestaanden. Over de rug van een land. Geen schaamte? Geen introspectie? Niks? Echt!? Wat is er zo veel malen belangrijker dat je al deze mensen zo intrinsiek grof wil schofferen?

Rollins | 23-09-16 | 16:05

Op punt tien lijkt me gezien de recente ontwikkeling mbt het referendum een concrete datum wenselijker.

Rollins | 23-09-16 | 16:08

vraag 10. - ja hoor, 163 dagen later...

MalteseKnight | 23-09-16 | 16:09

Hier alvast een samenvatting van de antwoorden van Rutte op vraag 1 t/m 10 Leugens.

Rheia | 23-09-16 | 16:09

Voor een eventuele WOIII hou ik 'heer' Rutte ook hoofdelijk verantwoordelijk.
Maar ja, die zal wel weer weglachen met iets van "de kennis van nu"
Is het al bijna maart???
ik BELOOF op de VVD te stemmen...
...en zeg wel sorry als ik uit het stemhokje stap

WC Experience | 23-09-16 | 16:09

10. Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden?
Weten ze dat dat met dit kabinet zo maar enkele maanden kan duren? Kunnen ze niet beter vragen of ze dit voor een specifieke datum kunnen beantwoorden?

Sadomassochristus | 23-09-16 | 16:09

Indien we niet de foto krijgen met de uitvergrote straaljager van Oekraïne die MH 17 uit de lucht schiet, dan is er direct iets aan de hand. Doe vast een kleine voorspelling met oog op de uitkomst: Deceptie.

netniet | 23-09-16 | 16:10

Als die beelden een half jaar geleden waren opgedoken, zaten ze nu gezellig bij de rest in de doofpot, eventueel voorzien van een zwarte streep uit de pen van van der Steur.
Doordat ze opduiken vlak voordat het JIT met conclusies komt, kan er niet meer mee gerommeld worden aan onze kant. Het maakt de data zelf natuurlijk niet betrouwbaarder.

TheEgg | 23-09-16 | 16:10

En als de Amerikanen en Oekraïners nu met primaire radarbeelden zouden komen, zouden wij dan ook meteen twijfelen aan de 'echtheid of geloofwaardigheid'?
Daarnaast nogmaals; het JIT is door de aanwezigheid van Kiev/SBU een stuk minder geloofwaardig geworden. Men had geen verdachte moeten opnemen in het onderzoeksteam.

Niemands Knegt | 23-09-16 | 16:11

Ik ben toch wel benieuwd wat Putin terugvraagt voor het niet aanwijzen van de "smoking gun" in de handen van Oekraine.

Joffri | 23-09-16 | 16:16

Die beelden lagen gewoon naast de fotorolletjes uit Srebrenica.

HaveXS | 23-09-16 | 16:17

Hier verdwijnen toch ook Fotorolletjes?

Hermes Trismegistus | 23-09-16 | 16:17

Russen zullen Ukraïne aanwijzen als schuldige en die hadden 3 radarstations in onderhoud dus kunnen moeilijk met tegenbewijs komen. Dit kan wel de VS ertoe bewegen eindelijk met overtuigende gegevens te komen.

mierus | 23-09-16 | 16:18

het duurt nou eenmaal poosje om radarbeelden te vervalsen. Zoveel factoren om rekening mee te houden. Maar Russen of Amerikanen allebei zouden ze over pertinente informatie moeten beschikken die ze niet kenbaar maken.
Gelukkig hebben we de brave MSM die Rusland als schuldige aanwijst dus hebben Russen geen keus dan de relatieve waarheid te openbaren.

Beiden vertrouw ik absoluut niet, maar Amerika net iets minder want die heeft belang om Rusland in zwart daglicht te stellen minder dan omgekeerd

Gingersrule | 23-09-16 | 16:19

Ondertussen lijkt Trump voor 650 miljoen dollar schulden te hebben bij de Russen. Je zal er bijna een complottheorie van maken.

Maar dat daar gelaten. Landen zoals Oekraïne en Rusland zijn niet te vertrouwen. Dat is duidelijk. Maar vanwaar het vertrouwen in de Russen hier die al sinds 1999 keihard bezig zijn om alles wat ons sinds WW2 vrij heeft gehouden te ondermijnen...

Is het omdat Poetin een mooie bast heeft?

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 16:20

Ik houd het er toch maar op dat de Oekraïners er achter zaten. De lichamen van de piloten moeten diverse schermen in zich hebben gehad. Waar zijn die scherven? De piloten zijn wel heel erg rap de verbrandingsoven ingegaan.

dirk5879 | 23-09-16 | 16:21

Zelfde dat Rusland zat is dat UN gewoon IS blijft bevoorraden. Geopolitiek is iig nog nooit zo spannend geweest.

Sano | 23-09-16 | 16:24

Niemands Knegt | 23-09-16 | 16:11
En als de Amerikanen en Oekraïners nu met primaire radarbeelden zouden komen, zouden wij dan ook meteen twijfelen aan de 'echtheid of geloofwaardigheid'?
.
Ja, absoluut.
Wat me alleen zo verbaast is dat niemand met radarbeelden komt. Terwijl er slechts één partij, namelijk de schuldige, iets te verbergen heeft. Maar goed, we zullen zien wat de Russen hebben.

De echte Stolwijker | 23-09-16 | 16:25

De Koreaanse Slet | 23-09-16

650 miljoen ? Als het al zo is dan is dat ongeveer een tiende van Trumps' vermogen niet echt stuitend toch ? Waar het de vrijheid van ons betreft t.a.v. WOII; Ben je je afdoende bewust dat voor elke Jood die er gestorven is er bijna 3 Russen zijn doodgegaan ? Behoudens dat de Russen de eerste tik hebben uitgedeeld aan het Oostfront, hebben zij Berlijn ingenomen. Engelsen en Amerikanen hebben nooit tegen meer dan een verzwakt nazi-leger gevochten. De rest is geschiedvervalsing.

netniet | 23-09-16 | 16:27

Greet reageert op proces.
Een speach om in te lijsten !
Voor de komende tientallen jaren.

Kamervraag | 23-09-16 | 16:35

We zullen wel zo snel mogelijk antwoord krijgen van Rutte, zijn gebruikelijke snelheid.

roze_bril | 23-09-16 | 16:37

Dit is dus hoe je kamervragen stelt, niet zoals het trieste A4vodje van die mediageile egotripper van een Bosma over het zoveelste kudtprogramma van de npo. Niet dat deze vragen ook maar iets op gaan leveren

Hetkanverkeren | 23-09-16 | 16:37

Als de radarbeelden door de Russen bewerkt zijn, is het aan de Amerikanen om met "betere" beelden te komen. Al sluit ik niet uit dat CIA en FSB een gelegenheidscoalitie hebben gevormd voor deze zaak. Kijk nergens meer van op.

Guido | 23-09-16 | 16:38

Als het niet zo triest was, zou ik in een deuk liggen als blijkt dat het niet de Russen waren.

Schietmijmaarlek | 23-09-16 | 16:38

De echte Stolwijker | 23-09-16 | 16:25
Wij wel, Atlantische mainstream media niet.

Mochten Oekraïne, Amerika, NAVO keihard bewijs hebben dat Rusland/separatisten er achter zitten hadden zij dat bewijs allang naar buiten gebracht. Mocht Rusland keihard bewijs hebben dat Oekraïne er achter zit, hadden zij dat ook allang naar buiten gebracht. Mijns inziens is een combinatie van schuld daarom nog steeds het meest aangewezen scenario. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van Oekraïense gevechtsvliegtuigen in de nabijheid van MH17.

Niemands Knegt | 23-09-16 | 16:40

het antwoord op vraag 10 zal luiden: "ik verwijs u naar de blauwe geenpeilbanner op de webpagina van geenstijl.nl"

pip | 23-09-16 | 16:42

Wat spijtig is het toch dat Peter Omtzigt een CDA'r is. Die man steent.

larie | 23-09-16 | 16:43

Eén van de verdachte landen opnemen in de onderzoekscommissie is natuurlijk de beste optie om de waarheid zo diep mogelijk te begraven.
Ben benieuwd of de Russen nu de doos van Pandorra hebben geopend.

Eppo | 23-09-16 | 16:45

Je kunt de actie van Putin niet los zien van de manier waarop de VS handelt in het MO. Het mislukte bestand Aleppo is op zijn minst weer verdacht. Nu komen de Amerikanen met een voorstel tot een vliegverbod, wat komisch genoeg alleen zou gelden voor de Russen en de vliegtuigen van Assad. Putin vindt het tijd om de zaken op de spits te drijven en deze zet met radarbwijs te doen om zo de grand joker op tafel te gooien. Vergeet niet dat de heer Kerry ook keihard heeft beweerd over de beelden te beschikken maar ze niet zal openbaren. Waarom niet? Misschien komt het er nu van. Who don it? En mocht blijken dat de Oekraïners (vechtersbazen voor de CIA en MI6) toch MH-17 hebben neergehaald dan is er crisis in Amerika, crisis in Europa en een crisis tussen deze twee. Putin snapt het spel gewoon beter, de Amerikanen zijn dom en blijven maar verliezen. Europa blijft trouw aan de New World Order en doet er alles aan om zijn eigen ontbindingsproces wat te versnellen.

squadra | 23-09-16 | 16:46

@larie | 23-09-16 | 16:43
Hij keft wel, maar bijt nooit door. Dus aan Omtzigt heb je geen fuck, uiteindelijk.

Lewis Lewinsky | 23-09-16 | 16:47

De EU is 1 grote teleurstelling. Daar kijk ik niet meer van op. Hoe pijnlijk ook voor de nabestaanden. En van Mark 'onderste steen' Rutte hoeven zij het ook niet te hebben. Het is een grof schandaal maar men komt er gewoon weer mee weg.

padbuffel | 23-09-16 | 16:48

De Russen spelen schaak, daar is Purin goed in.
Ik verwacht dat ze het spel gewoon goed spelen en dus weten wie het vliegtuig heeft neergehaald.
Ik denk dat die gesignaleerde straaljagers nog wel eens heel belangrijk kunnen worden.
Als Putin overtuigend bewijs kan leveren, dan zal al het Putin bashen van de gehele Westerse wereld ook gelijk aan kracht verliezen en vallen zowel de EU, als de US of A behoorlijk door de mand. Ik ben benieuwd!

GaatDeGoedeKantOp | 23-09-16 | 16:50

"En nu ineens toch primaire beelden - wat onmiddellijk twijfel zaait over de echtheid of geloofwaardigheid."

Dat doet het alleen maar omdat je het zegt... Toen deze hele affaire begon heb ik het al gezegd: Die Russen hebben de primaire radarbeelden, let maar op, maar waarom zouden ze die in vredesnaam geven. Die kijken gewoon de kat uit de boom en als het op een rechtszaak aankomt pakken die de radarbeelden waar op waarschijnlijk staat dat de Oekrainers geschoten hebben.

Naja dat dacht ik toen. Eens kijken hoe dat nu uit pakt.

peterdh | 23-09-16 | 16:50

The ace of space,.Hadden ze al een tijdje achter de hand ;=]

Kromme Banaan | 23-09-16 | 16:50

@De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 16:20
En Amerika is zeker wel te vertrouwen? *Proest* Zullen we eerst even afwachten wat hieruit komt?

VerenigingVanDieven | 23-09-16 | 16:51

Geniale vraag 10. Uit de termijn zal blijken wat de pleuroppremier verstaat onder "zo spoedig mogelijk".

Lewis Lewinsky | 23-09-16 | 16:56

Rusland en haar bondgenoten zullen wel eerst juridisch gecheckt hebben of ze verantwoordelijkheden dragen (strafrechtelijk) voordat ze de beelden vrijgeven. Oftewel er is nog steeds geen schuldige!

Raad_maar_raak! | 23-09-16 | 16:58

netniet | 23-09-16 | 16:27

Doet dat er überhaupt toe? En de Russen gingen dood door zwak en ronduit slecht leiderschap. Niet door industriële vernietiging. Verder is het vermogen van de Donald geschat want niemand weet wat er in die 12,000 papiertjes staat omdat hij daar geen inzage in wil geven jij beinvloedbare knuppel.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 16:59

VerenigingVanDieven | 23-09-16 | 16:51

Dat zei ik niet. Ik zei louter dat de Russen onder Poetin geen vrienden zijn. Dat lijkt me overigens geheel duidelijk.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 17:00

Ik kijk altijd naar de vraag wie er het meest baat bij dat neerhalen van dat vliegtuig had, en dat was natuurlijk de Oekraine zelf. Ga maar na, opgehitst door Van Baalen en die andere liberale oetlul op Maidan besloten ze te gaan keffen tegen de Russen in de hoop EU-steun te krijgen. Die bleef uit, de Krim werd onder de voet gelopen en ook in de Donjetksregio kreeg Kiev klap na klap dus er moest wat gebeuren... En zelfs al heeft Kiev niet zelf dat vliegtuig neergehaald, ik geloof dat ze het op zijn minst bewust hebben gefaciliteerd door die corridor open te houden.
Toeval bestaat namelijk niet...

Graaisnaaiert | 23-09-16 | 17:03

Vreemd genoeg wist ons Fransje al, nog voordat de lijken afgekoeld waren, dat het de Russen waren. Misschien hadden ze iets terughoudender met hun plan voor WOIII moeten zijn, nu hadden de Russen ze door.

Als je natuurlijk op voorhand al zo vooringenomen bent en het onderzoek niet af wil wachten, dan heeft Rusland ook weinig zin om mee te werken: de conclusie stond immers al vast.

Ook het schenden van de wapenstilstand in Syrie door de VS geeft duidelijk aan waar ze mee bezig zijn: hun territoriale expansiedrift kent geen grenzen.

mrXL | 23-09-16 | 17:05

Ik hoop dat #teamPutin bewijzen heeft tegen Kiev. Zou Rutte een mooie reden geven om het Oekraïneverdrag niet te ratificeren en de betrekkingen met onze Russische vrienden te normaliseren.

accijnstoerist | 23-09-16 | 17:06

Niemands Knegt | 23-09-16 | 16:40

Dat is een aanname. En een nogal domme aanname. Je kan nu eenmaal niet 1,2,3 een land zoals Rusland aanklagen in een strafhof zonder keiharde bewijzen. Ten eerste omdat dit tegen onze rechtsstaat in zou gaan en ten tweede omdat je met Poetin sowieso levensgevaarlijke spelletjes speelt.

Het is overigens weer stuitend dat je de zoveelste bent die niet snapt wat de basis en het fundament van een rechtsstaat is. Dit betekent namelijk dat geen enkele politicus zich zonder nadrukkelijk verzoek van een onderzoekscommissie heeft te mengen in een strafrechtelijk onderzoek. Het is akelig om te constateren dat dit kennelijk niet bekend is onder de complotdenkers.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 17:06

accijnstoerist | 23-09-16 | 17:06

Je hoopt dus op iets wat jouw gevoel ondersteunt. Niet op feiten of de waarheid. Pijnlijk. Zeker daar elk greintje bewijs we wél hebben richting Poetin wijst. M.a.w. die landgenoten kunnen je niets schelen maar hoe meer ons land beschadigd wordt wel. Kennelijk is het belang van velen of de zelfs de nabestaanden ondergeschikt aan jouw paranoia en wanhoop.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 17:11

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 16:20
Het is omdat jij erbij was, jij hebt toch de draft gemaakt hoe de radar gegevens er het meest authentiek uit zien? Jij was altijd al het beste jongetje in de klas van poetin. Mooi dat jij je met project mh-17 mocht bezighouden.
Ik pink even een traantje weg van zoveel ontroering.
Doe je Markie nog de groeten?

Cobalt bomb | 23-09-16 | 17:12

Ik denk dat er niemand is geweest om die beelden te vragen. Om de doodeenvoudige reden dat ze wisten dat dat niet in hun (EU) voordeel zou zijn.

Nogmaals, lijkt sterk op een gevalletje Lusitania, uit WOI.

Google hier maar eens op: een 'passagiersschip' bemand met burgers en wapentuig, zonder vlag door oorlogsgebied laten cruisen, door GB. Pas bij het bergen werd er door de overheid meegedeeld dat er explosieven aan boord waren, hetgeen altijd ontkent is geweest.

en.wikipedia.org/wiki/RMS_Lusitania

Lees het, en begrijp hoe overheden te werk gaan en hoe burgers in oorlogen worden gelokt. ABSOLUTE MUST READ!!!

mrXL | 23-09-16 | 17:13

Radarbeelden heb je niet nodig om te kunnen concluderen dat de genen die dat vliegtuig boven een oorlogsgebied laten vliegen verantwoordelijk zijn voor die hele drama,soms moet je gewoon je fouten toegeven en niet een ander verwijten dat hij je iets heeft aangedaan.Je gaat ook niet midden in een kruisvuur staan dansen,tenzij je erg levensmoe bent.

kzegje | 23-09-16 | 17:14

mrXL | 23-09-16 | 17:05

Hoe vreemd... Toch? Zeker daar MH17 is neergehaald, frontaal, boven door 'rebellen, uit Rusland' bezet gebied met letterlijk leiders die allemaal uit Rusland kwamen. Igor Strelkov Girkin, Alexander Borodai etc. Allemaal uit Moskou.

Wat eerder vreemd is dat je alle bekende feiten negeert of ontkent omdat je liever Rutte ziet branden dan gerechtigheid. Dat is best triest.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 17:15

mrXL | 23-09-16 | 17:13
Dit gebeurt ook in het cafe als je lekker een borrel drinkt. Een paar vechtersbazen zijn bezig maar je geeft geen neuk, totdat er een op je tenen staat en je bier omstoot omdat ie door een 3e gladde aal in jouw richting werd geduwd. Dan is het aan..
Dus ja deze tactiek van oorlogshitsers komt vaker voor dan je denkt.

Cobalt bomb | 23-09-16 | 17:19

"Maar dat daar gelaten. Landen zoals Oekraïne en Rusland zijn niet te vertrouwen. Dat is duidelijk. Maar vanwaar het vertrouwen in de Russen hier die al sinds 1999 keihard bezig zijn om alles wat ons sinds WW2 vrij heeft gehouden te ondermijnen...

Is het omdat Poetin een mooie bast heeft?
De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 16:20"

Warschau pact is opgeheven, IJzeren gordijn is weg. Alleen de NATO is er nog en breidt zich uit. VS zoekt overal mot in de wereld...

Er zijn meer landen door de VS binnengevallen dan door Rusland toch? Maar jammer dat je zo gehersenspoeld bent. En begin niet over de Krim dat is middels een referendum bij Rusland aangesloten, maar hier in het 'democratische westen' hebben we het niet zo op referenda...

mrXL | 23-09-16 | 17:20

@De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 17:15 :

Fijn dat jij de radarbeelden al hebt gezien! Kun je ze posten anders?

mrXL | 23-09-16 | 17:21

Ik dacht, herinner ik me nog goed, dat Van der Steur (VVD, regeringspartij)had beweerd, 'dat de originele radarbeelden van de vliegramp niet nodig zijn om tóch 'n hoogwaardig onderzoek te kunnen plegen naar de toedracht'.
En ja, ik weet wel dat ene Omzicht (CDA, oppositiepartij toch?)'t daar niet mee eens was.
En nu zouden die originele radarbeelden nog wel bij de Russen beschikbaar zijn?
Maar die originele radarbeelden waren toch altijd al beschikbaar bij onze bevriende Amerikanen?
Gaan wij straks meemaken, dat de Russische vijanden ons MH17-onderzoek 'helpen' met 'n politiek-onwenselijke conclusie 'dat 't toch echt de Oekraïners waren', en dat daarna 'ineens' de Amerikaanse vrienden ons MH17-onderzoek frustreren, ineens hun radarbeelden vrijgeven, 'om de valse conclusies van de Russen tegen te spreken?'
Waarom ik denk dat de Amerikanen 'per definitie' iets anders willen beweren dan de Russen (?), nou, dat heeft niets met 'de waarheid op zich' te maken want dat is slechts wisselgeld voor de publieke beeldvorming, maar omdat in Syrië de Amerikanen en Russen elkaar afgelopen week hebben gebombardeerd; 1e de Amerikanen op de Syrische regeringstroepen; 2e de Russen op Amerikaans gesteunde vrijheidsstrijders. Officieel heeft 'de waarheid' over de MH17 vliegtuigramp niets te maken met de oorlog in Syrië. Maar wie denkt dat 't niets met elkaar te maken heeft is net zo wegkijkend als onze linkse politici die geen verband willen zien tussen islam en gevaar voor de democratie. Als morgen 'n fatwa vanuit Saoedi Arabië, Turkije en Iran wordt uitgesproken dat de aarde plat is, kunt u er zeker van zijn, dat morgen de Arabieren en de turken gezamenlijk met rode vlaggen en kromzwaarden gaan zwaaien op de Erasmusbrug om de verbranding te eisen van alle boeken die anders beweren.
'De waarheid' (?), dat is slechts wisselgeld voor alle potentaten en dictaturen. 'De Waarheid' (?), dat is slechts snoepgoed voor 't stomme volk dat telkens verleid en gestraft moet worden: 'Now the bitter, now the sweet; now you get it, now you don't'. (The Supremes)

Der Paulie | 23-09-16 | 17:24

mrXL | 23-09-16 | 17:21
Ik poste het al, wel goed lezen. Cobalt bomb | 23-09-16 | 17:12
Hij heeft ze zelf gekleurd!!
Het was nog een hele tour met wel 3 kleuren groen.
DKS is er altijd bij, daar kun je op vertrouwen.

Cobalt bomb | 23-09-16 | 17:29

Zoals hierboven ook al gesuggereerd speelt hier een soort Englaandspiel waar we gewoon niets (?)tegen in te brengen hebben. Laat staan dat mensenlevens in dat spel waarde hebben. Stratego voor 'mensen' met een 'antisociale persoonlijkheidsstoornis'. Authentieke beelden na zo lang? Maak dat de 2e kamer maar wijs!

Hetkanverkeren | 23-09-16 | 17:29

Die OEKIE'S hebben m neergehaald met 2 gevechtsvliegtuigen ...Edog dat paste niet zo goed in het programma van rutte.

Kromme Banaan | 23-09-16 | 17:42

Let's hope!

Einde van de Domheid | 23-09-16 | 17:44

Beste mrXL, voor een idee over het ontstaan van het buitenlandbeleid van de VS www.conservapedia.com/Open_Door_Policy.... Voor het huidige gelieve slechts olie toe te voegen. Noem het geen kolonialisme, want dat is uiteraard niet policor.

Hetkanverkeren | 23-09-16 | 17:46

Rusland heeft lang geleden de radarbeelden al aangeboden, maar deze werden niet geaccepteerd. Want men was toch al in de veronderstelling dat deze 'nep' waren, omdat, zonder enige vorm van onderzoek al bewezen was dat Rusland het gedaan had.

brtnsnwbrd | 23-09-16 | 17:48

Die Poetin heeft een uiterst betrouwbaar uitziende opvolger aangewezen nos.nl/teletekst#131 of gewoon weer NPOpaganda?

Watching the Wheels | 23-09-16 | 17:59

Cobalt bomb | 23-09-16 | 17:12

Wat is er mis met jou? In je hele plempsel staat werkelijk niets. Een kwade huilbui? Prutser.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 18:04

Kromme Banaan | 23-09-16 | 16:50
Achter deze hand zeker: i0.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/...
Zelfs die bolle weet het te vertalen:
www.youtube.com/watch?v=uVGbq63iiUc

Lumenatra | 23-09-16 | 18:11

De radarbeelden lagen in dezelfde la waar de fotorolletjes uit Srebrenica waren verstopt en het bonnetje van Teeven werd gevonden.

Graaf van Egmont | 23-09-16 | 18:34

Ik ga voor de Russische radarbeelden dat valt er tenminste wat te kiezen.
Wat kiezen jullie daar ben ik wel eens nieuwsgierig naar.
1 Een boordkanon van een gevechtsvliegtuig van Oekraïne?
2 Een BUK afgeschoten vanuit Oekraïne?
3 Of een combinatie van beiden?
Ik ga voor optie twee maar als jullie dat willen kunnen de Russen ook nog wel even een betrouwbare vierde versie plaatsen.

botbot | 23-09-16 | 18:37

mrXL | 23-09-16 | 17:21

Man. Als ze jou morgen de radarbeelden tonen dan snap je er nog geen fluit van en dan komt er een radarbeelden expert maar die legt het uit op de NPO dus vertrouw je er niets van en uiteindelijk blijf je in een bizar complot geloven. Want een of ander randfiguur in de onmetelijke fringe krochten van het internet zegt iets anders. Gewoon omdat je zo bent (geworden).

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 18:43

de USA en Rusland zullen niet met satellietbeelden komen want geeft bijeffect dat de Vijand inzicht krijgt in welke info men zo heeft en kan krijgen. Beetje merkwaardig want verwacht eigenlijk dat Russen en Amerikanen dat wel van elkaar weten.

Die andere radarbeelden wil blijkbaar zowel Oekraïne als Rusland niet geven want wat te verbergen mag ja aannemen. Ik verwacht hier niets van.

Nuuk | 23-09-16 | 18:47

Zowel de Russen als de Oekraïners willen geen ruwe radarbeelden geven. Dat vertelt teveel aan de vijand. Desniettemin is je veronderstelling dat er zonder die radarbeelden geen casus gemaakt kan worden stuitend stompzinnig en dom. Je weet niet welke kaarten het openbaar ministerie wel heeft en je maakt een achterlijke aanname met je dommige boerenverstand over iets waar je werkelijk geen brokje kaas van hebt gegeten. Dat is dit hele geleuter wel zo'n beetje. Prutsers met geldingsdrang die het allemaal denken te snappen maar altijd de plank net zo hard mis slaan in deze zaak zoals ze in het leven ook doen.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 18:48

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 18:48

Ik dacht dat jij nooit aan zelfreflectie deed, maar je geeft hier toch een behoorlijk accurate beschrijving van jezelf. Valt me erg mee van je.

accijnstoerist | 23-09-16 | 19:02

Internationale experts die de wrakstukken onderzocht hebben verklaren dat de radarbeelden niet noodzakelijk zijn voor de ware toedracht en plaats vanwaar de BUK afgeschoten is.
Tot op heden heeft geen één expert waar ook ter wereld dit tegen gesproken.
Maar de reaguurders vinden het WEL nodig zij zijn immers de experts.

botbot | 23-09-16 | 19:21

Als die beelden helpen om spookverhalen de wereld uit te helpen dat er straaljagers om die MH 17 vlogen ten tijde van dat neerhalen, ja graag, ook dan zijn ze meer dan welkom. Wat er ook opstaat, het helpt het onderzoek vooruit.

Graaisnaaiert | 23-09-16 | 19:27

@botbot | 23-09-16 | 19:21
Juwelier wordt overvallen. Er wordt geschoten, kogelgat in een ruit. OM verklaart tegen de juwelier: "Meneer, experts hebben verklaard dat het bekijken van videobeelden niet nodig is want wij hebben de richting van de kogel kunnen bepalen." Sherlock Holmes (lees de boeken) zou hierover gezegd hebben: "Deze genoemde 'experts' zijn zonder meer ook verdacht".

#enpassant | 23-09-16 | 19:35

Graaisnaaiert | 23-09-16 | 19:27
Dat helpt geen ballepiet mensen willen dat er straaljager opstaan anders kloppen de beelden niet.
Afgaan op de honderden experts die de wrakstukken onderzocht hebben is voor hun geen optie.

botbot | 23-09-16 | 19:40

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 16:20

Is het omdat Poetin een mooie bast heeft?
Hij is maar een kleine boompje.
Ik zou hem met Kerst laten staan.

Ernst Oosters8389 | 23-09-16 | 19:48

Volgens mij vertelden de Russen meteen al dat ze radarbeelden hadden en bereid waren die openbaar te maken, en werd daarop niet gereageerd.
Wat is er fout aan video beelden van die opnamen?

Mantisomantis | 23-09-16 | 20:07

Waarom die negatieve grondhouding? Als Rusland (eindelijk) de primaire beelden vrijgeeft is dat toch geweldig nieuws? Of moet dat van TMG? Direct maar veronderstellen dat het uit Rusland komt, dus bedrog is... mwah, dat zet GS een beetje in het rijtje NOS Journaal, CNN en zo. Daar horen jullie niet volgens mij.

superjan | 23-09-16 | 20:35

@De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 17:00
Je impliceert wel dat Amerika te vertrouwen is met je "alles wat ons sinds WW2 vrij heeft gehouden". Maar goed, we kunnen nog altijd kissebissen. Wat dacht je van het volgende? Als blijkt uit het (niet gefabriceerde) bewijs dat Oekraïne schuldig is, maak je dan publiekelijk je excuses hier?

VerenigingVanDieven | 23-09-16 | 21:07

VerenigingVanDieven | 23-09-16 | 21:07

Ja hoor. Want de kans dat Oekraïne er achter zit is toch vrijwel nihil.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 21:18

superjan | 23-09-16 | 20:35

Als directeur van PowNed moet je toch denken dat je tenminste uiterst kritisch naar Rusland en Russische desinformatie zou moeten kijken. Toch?

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 21:21

@De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 21:18
Die kans is juist extreem groot. Dat weet ieder intelligent mens. Zoals jij. Waar ben je mee bezig? Dat was een retorische vraag.

VerenigingVanDieven | 23-09-16 | 21:46

Man. Als ze jou morgen de radarbeelden tonen dan snap je er nog geen fluit van en dan komt er een radarbeelden expert maar die legt het uit op de NPO dus vertrouw je er niets van en uiteindelijk blijf je in een bizar complot geloven. Want een of ander randfiguur in de onmetelijke fringe krochten van het internet zegt iets anders. Gewoon omdat je zo bent (geworden).
De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 18:43

*zucht*

Ik geloof niet in een complot, het zou me niets verbazen dat de waarheid anders is dan de EU ons doen wil geloven. Dat deden ze nl ook met het stemmen tegen de EU grondwet (breekt oorlog uit), geen enkele belofte die ze ooit deden (lissabon verdrag -> sterkste economie ter wereld), EU stabiele munt, goed voor alle landen, bij een brexit zou Engeland in elkaar klappen, asielzoekers waren hoogopgeleid, Griekenland: al ons geleende geld terug, enz.

Geleerde mensen noemen dit extrapoleren.

Maar klaarblijkelijk ben je er zelf nog niet helemaal achter dat ze, laten we zeggen, meestal niet de waarheid spreken.

Ken je het begrip cognitieve dissonantie? Jij hebt er last van, en veel ook!

mrXL | 23-09-16 | 22:11

VerenigingVanDieven | 23-09-16 | 21:46

Hoe dan? Het werd neergeschoten boven door Russen bezet gebied die nota bene in eerste instantie fier riepen dat ze alweer een bevoorradingsvliegtuig van Oekraïne hadden neergeschoten. Het zou bijzonder knap zijn voor Oekraïne om zoiets te presteren. Vanachter de linies een bevriend passagierstoestel neerhalen. Da's knap en doet niemand ze na.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 22:31

mrXL | 23-09-16 | 22:11

Nee hoor. Mijn wereld ziet er een stuk rooskleuriger uit. En 70% van Nederland ziet het ook niet zoals jij. Niet zo gek als je bedenkt dat alles wat je schreef onjuist is op zijn minst.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 22:36

mrXL | 23-09-16 | 22:11

Nee hoor. Mijn wereld ziet er een stuk rooskleuriger uit. En 70% van Nederland ziet het ook niet zoals jij. Niet zo gek als je bedenkt dat alles wat je schreef onjuist is op zijn minst.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 22:36

@DKS:

Godgloeiende... Wat als er nou een Oekrainse MIG boven vloog? Is het dan geen uitlokking? Wacht nou gewoon ALLE resultaten af, inclusief die radarbeelden...

Het is een koud kunstje om in een ander gebied een vliegtuig neer te halen. Dat Russische vliegtuig dat boven Syrie werd neergehaald was neergeschoten vanaf Turks gebied...

*zucht*

mrXL | 23-09-16 | 22:37

@dks: dat de meerderheid het anders ziet lijkt me logisch, die hebben geen 2 universitaire exacte studies achter de kiezen. Maar wat correct is, wordt niet bepaald omdat de meerderheid het vindt... De meerderheid vond destijds ook dat de aarde plat was en dat de zon om de aarde bewoog...

Nee, goede steekhoudende argumenten. Maar maak jezelf verder belachelijk...

mrXL | 23-09-16 | 22:39

En natuurlijk, als je dom bent, zie je dingen rooskleuriger in. Als hier 50.000 man binnen wandelt en er wordt gezegd dat het hoogopgeleid volk is, dan geloven veel mensen dat.

De waarheid bleek wat genuanceerder zullen we maar zeggen...

mrXL | 23-09-16 | 22:43

mrXL | 23-09-16 | 22:37

Wat zou een MiG daar moeten uitvoeren dan? Zo'n vliegtuig kan daar niets. De enige vliegtuigen in zo'n conflict die nuttig zijn zijn strategische bommenwerpers en grondsaanvalsvliegtuigen. Een MiG is daar totaal niet geschikt voor. Je lult maar slapjes uit je nek.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 22:56

mrXL | 23-09-16 | 22:39

Maar je zit er totaal naast. Je bent slechts een radertje van de ongelukkige marge schaapjes die boos zijn omdat ze vinden dat ze meer verdienden maar het niet voor elkaar konden krijgen. Dat is het. Dat is alles. Een groep boze mensen. Hetzelfde als Kuzu-fanboys of Daesh volgelingen. Dom beïnvloedbaar volk wat zich uit frustratie en woede maar al te graag voor het karretje laat spannen van de dictators van morgen, of vandaag.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 23:01

@De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 22:31
Eh, door separatisten bezet gebied. En social media is natuurlijk virtueel. Maar we zullen zien, hoe lang zou het duren om de primaire radardata te analyseren? Ik verwacht een MiG.

VerenigingVanDieven | 23-09-16 | 23:07

Arme nabestaanden, dat eerst, ze blijven in het ongewisse war e erf is gebeurd.

Maar werkelijk niemand hier die toch nog gelooft dat we ooit te weten zullen komen wie hier achter zat, toch?

Jan, Leiden | 23-09-16 | 23:08

Eh, door separatisten bezet gebied. En social media is natuurlijk virtueel. Maar we zullen zien, hoe lang zou het duren om de primaire radardata te analyseren? Ik verwacht een MiG.
VerenigingVanDieven | 23-09-16 | 23:07

Juist. Separatisten met Russische commandanten die bestaan uit vooral Russen uit Rusland. Zeg ik niet, zeggen ze zelf. Dan een MiG? Waar baseer je dat op? Nergens dus. Ja, het gebral van aluhoedjes op het internet.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 23:14

@De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 23:14
Je weet toch wat het woord verwachting betekent? Dus voor de derde keer, laten we afwachten.

VerenigingVanDieven | 23-09-16 | 23:22

VerenigingVanDieven | 23-09-16 | 23:22

Maar waar baseer je die 'verwachting' op? Nergens. Strategisch gezien is en was het inzetten van een MiG nutteloos geweest. Zo dom zijn ze daar dus ook niet. Andere gevechtsvliegtuigen zijn niet in staat om zo hoog en zo snel te vliegen.

De basis van je argument is een leugen.

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 23:48

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 22:56

Hangt ervan welke MiG. De MiG 27 Flogger is ontworpen als grondaanvalswapen. Zeker de K versie is uitermate geschikt voor de oorlogsvoering zoals in oost-Oekraïne plaatsvindt. Met een plafond van 14.000 meter zou hij een jet uit de lucht kunnen schieten. Alleen vliegt Oekraïne daar niet meer mee.

Oekraïne heeft in het oosten drie luchtwapensystemen in actieve dienst: Su 24, Su 25 en MiG 29. De MiG 29 is wel degelijk inzetbaar in dit soort gebied, zeker met KH 25 of KH 29 raketten, tactisch lucht-grond raketten. Mijn kennis rijkt niet zo ver dat ik precies weet wat Oekraïne onder de vleugels kan hangen, maar het feit dat ze de 29 actief in het oosten inzetten, lijkt me niet voor niets. Met een plafond van 18.000 meter is komt hij zo op de lanes van de airliners.

De S 24 lijkt me uitgesloten. Die heeft een plafond van rond de 11.000 meter, MH17 vloog net nog iets hoger. Zijn actieradius is ook te beperkt om vanaf de dichtstbijzijnde vliegveld een dergelijke missie uit te voeren. De Su 25 is al helemaal uitgesloten, met gevechtsuitrusting heeft die een plafond van 5.000 meter.

Oekraïne heeft MiG-29's in het oosten die actief meedoen aan de burgeroorlog. Dit wapensysteem heeft geen enkele moeite een jet op 11.500 meter hoogte uit de lucht te schieten. Deze mogelijkheid kan dus niet helemaal uitgesloten worden.

Nebuchednezzar | 23-09-16 | 23:54

@De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 23:48
Waar ik die verwachting op baseer? Ik heb de cockpit gezien en de piloot. En jouw opmerking over hoogtes is lachwekkend. Zelfs een Su-25 kan tot 14 km hoogte als de piloot een zuurstofmasker draagt.

VerenigingVanDieven | 24-09-16 | 00:12

De Koreaanse Slet | 23-09-16 | 23:48

Als een MiG(29?) de MH17 heeft neerschoten is dat dus ook gelijk de reden dat die MiG daar was. Dat die MiG buiten de MH17 neerhalen daar niks te zoeken heeft is een van de domste argumenten die ik vandaag gehoord heb, en ik ben vandaag op joop.nl geweest.

dooiekadaver | 24-09-16 | 00:14

Nebuchednezzar | 23-09-16 | 23:54

Wat een onzin. MiG 27 wordt niet gebruikt door Oekraïne en een MiG 29 is totaal ongeschikt voor dat soort oorlogsvoering en is dus ook niet ingezet in de regio.

De Koreaanse Slet | 24-09-16 | 00:19

VerenigingVanDieven | 24-09-16 | 00:12

Nee.

De Koreaanse Slet | 24-09-16 | 00:22

@De Koreaanse Slet | 24-09-16 | 00:19
www.youtube.com/watch?v=2nI_6dvw17U
Goed kanaal overigens. Je vraagt je af wie er achter zit.

VerenigingVanDieven | 24-09-16 | 00:23

@De Koreaanse Slet | 24-09-16 | 00:22
Ja.

VerenigingVanDieven | 24-09-16 | 00:27

VerenigingVanDieven | 24-09-16 | 00:23

LOL voor een 'kritische denker' stink je wel donkerbruin in Russische agitprop.

De Koreaanse Slet | 24-09-16 | 00:34

@De Koreaanse Slet | 24-09-16 | 00:34
Het is maar net wat je leuk vindt. Beter dan wat jij doet. Ik hoef het toch niet uit te leggen? Ik zou niet met jou willen ruilen. Hoe is het met de integratie in Slowakije trouwens?

VerenigingVanDieven | 24-09-16 | 00:37

Wat een zooitje communisten hier!
Ooit was dit een rechtse site, maar die tijd is voorbij..

plaszak | 24-09-16 | 13:55

@mrXL | 23-09-16 | 17:13
De Lusitania vervoerde wel vaker munitie en ook voor WO1. Evenals andere passagiersschepen. Het is immers gewoon lading waar rederijen aan verdienen.
Dat gebeurde uiteraard wel in het geheim.
De kapitein van de Duitse U-Boot, kon dat onmogelijk geweten hebben en dan nog is het geen reden om een passagiersschip te torpederen.
Jij draait de zaak om. Het is de Duitse kapitein die het slachtoffer is en de Lusitania is de dader.
Fraai staaltje geschiedvervalsing.

plaszak | 24-09-16 | 14:00

@plaszak: Nee, ik verdraai niets, maar de boot voer zonder vlag en dat is een misdaad in een dergelijke situatie. Daarmee maak je het namelijk uitlokking.

Uiteraard waren de Duitsers ook geen lieverdjes!

mrXL | 24-09-16 | 14:13

De beelden zullen als het aan Brussel ligt niet naar buiten komen, want het zou wel eens de banden tussen Oekraïne en de EÜ op scherp kunnen zetten en dan is de ophitstaal van Verhofstadt en van Baalen voor niks geweest.

Uw Psychiater | 24-09-16 | 14:27

@DKS:

Jij bent echt dom, ongelooflijk. Nog nooit zo'n slechtlezende sukkel meegemaakt.
Maar nog een keer proberen...

Niemand wil oorlog [quote Goebbels]. Om een volk zover te krijgen, moet er eea gebeuren. Uiteindelijk werden [volgens propaganda] de Duitsers aangevallen, hetgeen rechtvaardigde om Polen binnen te vallen. Achteraf discutabel, maar destijds was het de druppel die de emmer over deed lopen.

Hetzelfde geldt voor WOII en Amerika. Reden dat Amerika zich niet vanaf het begin actief heeft ingezet had te maken met de publieke opinie. Die moest 'beinvloed' worden. Amerika was zich terdege bewust van wat Japan van plan was. Maar een 'nederlaag' faken [lag vnl verouderd materiaal bij Hawaii] was datgene wat de publieke opinie deed omslaan.

Hetzelfde gold voor de Lusitania. Hetzelfde geldt voor een eventuele MIG. Uiteraard heeft dat ding geen enkele strategische waarde anders dan het uitlokken van een internationaal conflict waardoor de burgers [het roze leger hier riep zelf op om met commando's de stoffelijke overschotten op te halen] ineens 'pro-oorlog' zijn.

En zo rolt men heden ten dage. Google maar eens op Edward Barnay en Guatemala en hoe de VS 100 jaar geleden al te werk ging. En als je Wikileaks bijhoudt, weet je ook dat er een CIA document op staat waarbij wordt gevraagd of de Amerikaanse president een bom in een passagiersvliegtuig goed zou keuren om de Cubaanse crisis te 'verhelpen': Amerika zocht een reden om actie te ondernemen.

Uiteraard wordt alles 'covert' opgezet met een gezonde hoeveelheid 'plausible deniability'.

Je gelooft toch zeker zelf niet dat het zuivere koek is dat Wim Kok en Van Dam niet vervolgd werden voor hun uitspraken over Fortuyn terwijl dat die man werkelijk z'n leven gekost heeft, maar dat Wilders wel vervolgd wordt terwijl er geen Marokkaan een schram heeft opgelopen?

Als je deze werkwijze herkent, dan kun je veel dingen voorspellen. Verdiep je maar eens in de Speltheorie met Nash evenwicht. Dan praten we verder.

mrXL | 24-09-16 | 14:31

CIA coup President Poroshenko moet nog steeds uitleggen waarom in oorlogsgebied zijn luchtmacht radar uit stond, terwijl een van zijn luchtmacht straaljagers in de lucht was. En bleef hangen boven de crashplek van de MH17 / KL4103.

Raider Twix | 24-09-16 | 15:33

Ben ik nou de enige die hier echt pijnscheuten in zijn lijf van krijg? Hoe kunnen die lui met zichzelf leven? Ja , bedoel ook die Rutte en consorten!

swafful | 25-09-16 | 09:44

-weggejorist-

Johnsatyricon | 25-09-16 | 19:57

REAGEER OOK