achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

Oud-PvdA-burgemeester Herman Jonker sprak over 'seks met kleine meisjes', direct aangehouden 'om veiligheid kinderen te kunnen waarborgen'

PvdA'ers / burgemeesters / Hermans / goochelaars (doorhalen wat niet van toepassing is)

Herman Jonker alias Herman J.

Oud-PvdA-burgemeester Herman Jonker, met balkje afgebeeld i.v.m. privacy, werd enkele maanden geleden opgepakt in verband met kinderporno. Die aanhouding was urgent, zo blijkt nu tijdens de rechtszitting. Op gegevensdragers van Jonker (die burgemeester was van Vessem en Hendrik-Ido-Ambacht maar belangrijker nog: goochelde onder de artiestennaam Robert List) werden 1.036 kinderpornografische bestanden gevonden (632 foto's, 404 video's). Op Snapchat had hij 'zorgelijke gesprekken' over 'seks met kleine meisjes'. De OvJ: "Die inhoud is zeer expliciet en concreet. Omdat die chats zo concreet waren, is besloten tot directe aanhouding, om de veiligheid van kinderen te kunnen waarborgen en misbruik te voorkomen." De Herminator zocht op zijn telefoon naar termen als ‘kinderporno’, ‘kinderkutje’, ‘gayteens’, ‘toyboy’ en ‘kidslove’. Ook had hij ontucht gepleegd met een 'jonge en kwetsbare man'. Zelf vindt Herman het vooral vreselijk voor Herman zelf. De beelden zijn zogenaamd op zijn gegevensdragers gezet door iemand anders, andere beelden had hij heus niet zelf verstuurd, hij kon geen hard piemeltje meer krijgen en had 'prikkels' nodig, en als het over zijn tijd in de gevangenis gaat begint hij te huilen. "Het OM eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier maanden voorwaardelijk." Nou, succes he, Herman!

Korpsleiding en Van Weel bedankt: 'Familie Lisa lijdt onder gedoe over kijken in politiesystemen'

Vanavond allemaal klappen voor Janny Knol

Als Nederlandse ambtenaar kun je het ver schoppen als je niks kan, maar wel over 'politieke sensitiviteit' beschikt. Mocht je dan ergens een stuk tegenkomen waar in staat dat er 1700 politieagenten in het dossier van de moord op Lisa hebben gekeken, dan stap je met die politieke sensitiviteit snel naar je communicatiecollega's, die alarmeren de korpsleiding van de politie en David van Weel en voordat iemand erover heeft nagedacht wat dat cijfer precies betekent, ligt er een Kamerbrief waarin 1700 agenten worden beschuldigd van stiekempjes gluren in een dossier waar ze niks mee te maken hebben. Terwijl er dus allerlei goede redenen kunnen zijn om het signalement van de dader te willen kennen, een dader die bovendien meerdere keren in een korte periode toesloeg. Er kwamen wel excuses van de korpsleiding en Van Weel, maar vandaag ging het tijdens de zitting van de zaak tegen """Chris""" """Jude""" dus ook alleen maar over die mogelijke privacyschending (van Chris Jude). ""Ook de familie van Lisa vindt deze hele discussie "tergend en onnodig belastend", laat hun slachtofferadvocaat Wendy van Egmond weten. "De familie lijdt hieronder."" Je kunt dat de verdediging verwijten, en dat doen we ook wel, want Chris Jude is nou niet bepaald iemand die niks te verbergen heeft, maar de verdediging is er nu eenmaal om te verdedigen. De echte schuldigen zijn de sukkels die die brief hebben gestuurd.

Heel erg heet; code oranje

HITTEKOEPEL is hier

Sodeknetters, sodeju en meer van zulks. Het is al een week best wel een beetje warm in ons koude landje en vandaag is het in zo'n mate menens dat het KNMI vanaf nu CODE ORANJE uitroept in alle provincies behalve in het noorden. Dit allemaal nog bovenop het al langer geldende Nationaal Hitteplan en het Hitteprotocol van Rijkswaterstaat. 'Zoveel draaiboeken voor een beetje zomers weer, is dat niet wat overdreven?', horen we u dan denken. Nou NEE, we hebben namelijk vanaf vandaag te maken met een HITTEKOEPEL die over ons land hangt. Zo'n hittekoepel, niet te verwarren met de hittedakkapel en de hitteminaret, is dus een soort atmosferische KOEPEL waar heel veel HITTE onder hangt. Hoe dat allemaal kan gebeuren met die extreme hitte zocht gisteren De Volkskrant al voor u uit en het antwoord zal u: verbazen! Dus kom van die zolderkamer af maar blijf binnen, knuffel een ventilator (geen airco, dat mag ook al niet van de krant), houd uzelf en uw naaste NAT en voer geen verhitte discussies. Hot hot hot!

Wüüt. Züs Üünhüüdüngün ün ündürzüük stümfrüüdü Gürünchüm

Zü hüü

de burgemeester van gorinchem kan het allemaal niet meer aan

Güün üdüü wüür ül düü ü's vündüün kümüm ün düt tüpüc maar het OM heeft vanochtend laten weten dat er maar liefst zes aanhoudingen zijn gedaan in het onderzoek naar stemfraude in Gorinchem. Wie wat waar wordt niet gemeld, maar wij zijn toch vooral benieuwd naar de reacties van D66, u weet wel, die landelijke succesvolle partij die staat voor competent en integer bestuur en waarvan kandidaat Ilhan Tekir (ex-GroenLinks, daar weggestuurd vanwege zijn pro-Erdogan teksten) heel veel voorkeursstemmen haalde en van Democraten Gorinchem en hun stemmenkanon Ali Kocak (ex-PvdA, niet alleen stemfraude maar ook transfers horen kennelijk bij de 'Gorinchemse' cultuur). "Het Openbaar Ministerie in Rotterdam heeft de afgelopen maanden samen met de politie onderzoek gedaan naar vermoedens van stemfraude in Gorinchem. Op basis van informatie die voortkomt uit dit onderzoek, delen politie en OM het vermoeden dat handtekeningen op volmachten zijn nagemaakt. (...) Nieuwe aanhoudingen worden niet uitgesloten. Het onderzoek van OM en politie is nog in volle gang. Daarom worden er geen verdere mededelingen gedaan." Würdt vürvülgd düs!

Stas Erkens wil DOORBIJTEN tegen de wolf

Er kantelt iets

plaatje van staatssecretaris erkens en een wolf

Kijk. Lazen wij gisteren nog een kritiekloos stuk in de T. over een onderzoek van "het onafhankelijke bureau EcoJust" (= één milieu-activiste met kennelijk een goed PR-bureau) waaruit zou blijken dat "tientallen wolven in Nederland straffeloos gestroopt" worden (en wat dan nog?), vandaag is er beter nieuws te melden. Staatssecretaris Silvio Erkens (opzoeken, red.) is namelijk helemaal klaar met al die wolven, dat gezeik rechters de hele tijd en gaat zijn plan (SCHIETEN) desnoods zonder toestemming van de Tweede Kamer uitvoeren. "Als de Tweede Kamer niet voor de zomer in debat gaat over aangescherpte wolvenwetgeving, zal staatssecretaris Silvio Erkens (Landbouw) het parlement passeren en de wetgeving gewoon invoeren." Dat is misschien jammer voor wolvenvriend Dion Graus, maar fijn voor al die boeren/hardlopers/schoolkinderen die worden gebeten door een roofdier en dan van de rechter niks tegen dat roofdier mogen doen omdat dat roofdier in Nederland een beschermde status heeft. Misschien kan iemand daar eens een film over maken! Hoe dan ook. Doorbijten Erkens.

Never forget

Gemeente Amsterdam (wil bezuinigen), stuurt meer dan 60 (!) directeuren op dure cursus

Groepsuitje ook al verpest

de geldboom in de tuin van de gemeente amsterdam

Okee daar gaan we. Er werken meer dan 22.000 (!) ambtenaren voor de gemeente Amsterdam. Die hebben trouwens allemaal ruzie met elkaar. Die ambtenaren hebben zestig (!) tot tachtig (!) directeuren. En die zestig (!) tot tachtig (!) directeuren kunnen blijkbaar geen leiding geven, want die zestig (!) tot tachtig (!) directeuren moesten van de gemeente allemaal op een spannende cursus in Duitsland met helikopters en die knakker van New Kids en alles van ongeveer 8700 euro per persoon. Tenminste, tot de T. vroeg of dat niet een beetje gek is als het nieuwe college van negen (!) wethouders 2500 banen wil schrappen. Zin van de dag: "Hoewel de directeuren niet beter wisten dan dat ze in de nabije toekomst op een spannend meerdaags uitje zouden gaan, is het na vragen van De Telegraaf onduidelijk of het programma nog doorgaat." Ach jee. Bonuslol: "De gemeente laat weten dat bijvoorbeeld de NS ook ’met succes’ het management aan dit programma onderwierp." Oh ja daar gaat het lekker ja. Nu we het toch over cursussen hebben. Misschien is dit wel wat voor Elanor Boekholt. 

Hoe dan ook, in Amsterdam ligt nog steeds overal vuilnis op straat, is Geert Dales vogelvrij en produceren al die ambtenaren geweldige ideeën zoals de 'klushub', een plan waarvan iedereen en zijn roze weblog van tevoren al wist dat het volkomen debiel was, waar uiteindelijk 3 (drie) bedrijven gebruik van hebben gemaakt. Onze oplossing: stuur Martin Bos als kwartiermaker naar Amsterdam, schrap alle salarissen en laat de ambtenaren onbeperkt limoncello drinken en kaviaar vreten. Dan doen ze ook niks, maar zijn we per saldo wel goedkoper uit.

Dit willen ze van de Amsterdamse directeuren afpakken!

Liveblog oorlog. IAEA na Iraanse ontkenning: 'we gaan nucleaire faciliteiten wél binnenkort inspecteren', Trump hekelt Senaat-stemming

Onverwacht toch spannende uitspraken door het Internationaal Atoomagentschap in Liveblog 162. Liveblog 161 las u hier

Bovenstaande ontkende de woordvoerder van het Iraanse MinBuz eergisteren nog stellig dat - in tegenstelling tot wat de Amerikaanse delegatie beweerde - Iran het Internationaal Atoomagentschap toestemming zou hebben gegeven de faciliteiten met verrijkt uranium te inspecteren. Maar daar denkt het hoofd van het Internationaal Atoomagentschap Rafael Mariano Grossi blijkbaar toch anders over, en laat zich tijdens een bezoek aan Japan in opmerkelijk ferme bewoordingen uit over de kwestie:

"Ik begrijp de politieke statements, ze maken deel uit van de realiteit, maar waar ik u graag aan wil herinneren en uw aandacht op wil vestigen, is dat er een Memorandum van Overeenkomst is, ondertekend door beide presidenten. Het akkoord stelt expliciet dat de nucleaire activiteiten die met betrekking tot de nucleaire installaties zullen worden uitgevoerd, onder toezicht zullen staan ​​van het IAEA – in alle opzichten. Uiteraard moeten we daarvoor een inspectie uitvoeren. Of dat nu overmorgen, over een week of over tien dagen gebeurt, het is belangrijk, maar niet essentieel. Het gaat hoe dan ook gebeuren." Brisant!

In ander nieuws is Trump ontstemd over een grotendeels symbolische stemming door de Senaat dat Trump toestemming aan Congress moet vragen voor het voortzetten van de oorlog. Democraten legden dit al negen (!) keer eerder voor, maar een Republikeinse meerderheid hield het steeds tegen. Dit keer ontbraken er echter twee Republikeinen in de zaal, te weten Dave McCormick en MITCH McCONNELL (107). Trump reageerde hier vier uur geleden onderstaand op met de strekking: 'net nu Iran bereid is alles op te geven geeft de Senaat Iran een gevoel van adem- en onderhandelingsruimte', maar dan op z'n Trumps.

Afijn, wij gaan weer live en vooral even Marine Trackers defensie.nl F5'en om te kijken of en wanneer gamechanger Hr.Ms. DE RUYTER in de Straat van Hormuz verschijnt om orde op zaken te stellen.

Recent CENTCOM-sfeerbeeld

Hoera weer treinen - o nee toch niet

thumb

Goedemorgen 'beste' reizigers!

Goed nieuws voor iedereen die vandaag toch niet met de trein was gegaan. De treinen rijden weer minder, nadat de gele rups een ochtend helemaal niet heeft gekropen. Het ov-personeel staakte tegen bezuinigingen en het schoonmaakpersoneel (nooit geweten) staakte gezellig mee. Nu, om 08.00, wordt het bus-, tram- en metroverkeer weer opgestart. Treinverkeer blijft een dingetje: de dienstregeling is aangepast omdat het een tikkie warm is. Jammer zeg, want we hadden nèt zo'n zin om als sardines in een blik 35 euro te moeten betalen voor een aircoloos ritje staan tussen het afval.

GSTV. Beelden belangrijk Fortuyn-fragment gecensureerd door BNNVARA, minister (D66) pruttelt over 'context' en 'lading'

Leefde Marcel van Dam nog maar - nee wacht, leefde Pim Fortuyn nog maar

TEVENS STAMCAFÉ

In februari 1997 kruisten VARA-nerd Marcel van Dam en de politieke atoombom Pim Fortuyn de degens in het programma Het Lagerhuis. The rest is history: Van Dam gooide benzine op de maatschappelijke bermbrand door Fortuyn een 'minderwaardig mens' te noemen; een paar jaar later werd Fortuyn op klaarlichte dag overhoop geschoten. Bedankt he Marcel! Nu mocht, 24 jaar na de moord op Pim, het fragment van Het Lagerhuis niet worden uitgezonden bij Nieuws van de Dag, omdat BNNVARA dat blokkeerde. Kamerlid A. Nanninga van JA21 stelde daar maar eens wat vragen over en minister Letschert van D66 pruttelde wat (f)lauwe antwoorden over 'context' en 'lading'. Blijkbaar staat D66 niet voor transparantie en openheid, maar voor snoeiharde CENSUUR. Reden genoeg om Tom Staal maar eens op pad te sturen. Spoiler alert: het eindigt met: "Jezus, wat slecht." En het probleem meneer, dat blijft.

HUH van ons mag het fragment wel??

Steun de journalistiek van GeenStijl

JA. The Rest Is History over het NEDERLANDSE VOLKSLIED

De twee groten over de grootste

De culturele software waar dit kutland op draait is natuurlijk ten diepste onserieus, alles slaat nergens op en niks slaat ergens op. Maar temidden van dit ondoenlijke drijfzand hebben we nog één reliek dat ons bovenluiks houdt: het Volkslied. Misschien wel de vreemdste tekst van alle volksliederen, maar sowieso de beste uithaal. Bovenstaand doorgelicht en geduid door de beste geschiedenisleraren die we nooit hadden. Doe er uw voordeel mee.

NEDERLANDJE

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.

GeenStijl: Vlijmscherp en ongefilterd nieuws