Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Een weekje treinen rond Rotterdam

Gefeliciteerd, je bent ontslagen

17 augustus. Door een voorwerp in de bovenleiding is er vertraging en rijden er minder treinen tussen Rotterdam Centraal en Gouda. Je komt te laat op je werk. 19 augustus. Werkzaamheden tussen Rotterdam en Gouda. Extra reistijd. Je komt te laat voor je voetbalwedstrijd. 20 augustus. Geen treinen tussen Rotterdam en Gouda. Je zou naar oma gaan, maar dat lukt nu niet. Later hoor je dat het de laatste kans was want nu is oma dood. 22 augustus. Den Haag - Rotterdam; Leiden - Rotterdam: door een seinstoring rijden er veel minder treinen tussen Den Haag HS en Schiedam Centrum. Je komt te laat op je werk. 23 augustus. Den Haag - Rotterdam; Rotterdam - Gouda: door een stroomstoring rijden er geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Gouda, Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal en tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal. Je denkt: goh laat ik maar even wachten, beter te laat dan helemaal niet op m'n werk. Later op 23 augustus. Geen treinen van en naar Rotterdam Centraal door een tweede stroomstoring. Je werkgever heeft er inmiddels genoeg van. 24 augustus. Den Haag - Rotterdam; Leiden - Rotterdam: door een seinstoring rijden er geen treinen tussen Delft Campus en Schiedam Centrum. Rotterdam - Dordrecht: door een seinstoring rijden er minder Intercity's tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. Gefeliciteerd je bent ontslagen!

Stel he, je werkt bij de NS of ProRail, in of rond Rotterdam. Ga je dan met de auto naar je werk om er maar zeker van te zijn dat je er überhaupt komt?

Reaguursels

Inloggen

Op een klein stationnetje
's Morgens in de vroegte
Rijden blikken wagentjes
Netjes op een rij
En de machinisten
Zwaaien met hun vlaggetjes
Hakke hakke puf puf
Weg zijn wij (NOT)

Ruud Hazes56616330 | 24-08-23 | 16:38

In dit geval moet men inderdaad bij ProRail zijn. Maar dat wil niet zeggen dat de NS niks te verwijten valt... Bij vertraging kun je je geld terugvragen (doe dat dus ook vooral!), behalve als je je overstap naar de volgende vervoerder mist, dan zoek je het zelf maar uit. Dat is helaas een probleem hier in het Oost'n.
Overigens begrijp ik ook niets van die spitsheffing, er hoeft hier zelden iemand te staan in de spits. Een extra heffing voer je dan maar mooi in de Randstad door, maar hier is dat echt nergens voor nodig.

Mindstorms | 24-08-23 | 14:06

Kan het wel blijven herhalen en dat doe ik dus ook maar gewoon: Bij stroom/wissel/sein/bovenleiding storingen (dus alle infra gerelateerde problemen moet u bij Prorail zijn. De NS heeft hier part nog deel aan. De NS is net als Qbuzz, Veola en Arriva slechts gebruiker van het
Nederlandse spoor. Valt er een trein uit door defect materieel, staat u stil in een defecte trein dan mag u bij NS klagen. Is er weer een overwegboom aan gort gereden? Dan mag u bij de desbetreffende automobilist/vrachtwagenchauffeur verhaal gaan halen. Dat steeds maar weer bashen van de NS word vermoeiend. Als u in een bus zit en de weg is plots opengebroken waardoor de buschauffeur niet verder kan rijden geeft u dan ook de buschauffeur de schuld of Rijkswaterstaat?
Ja het is deze week een tyfuszooi rond Rotterdam dat klopt maar u moet toch echt bij Prorail zijn en niet bij de NS. De treinen staan klaar, de machinisten staan klaar, de HC's staan klaar maar als er niet gereden mag en kan worden door problemen aan de infra houd het voor mij als machinist ook op.

CornholioNL | 24-08-23 | 12:52 | 10

@Rdock | 24-08-23 | 13:22: Dat ben ik 100% met u eens. Met krijgt veel te weinig voor wat men betaald. De betrouwbaarheid is ver ondermaats.

CornholioNL | 24-08-23 | 16:55

@CornholioNL | 24-08-23 | 16:52:
Ik vrees eerder dat u het niet begrijpt. Als de NS voor de helft verantwoordelijk is voor de bedrijfsvoering, lijkt het me zeer terecht hen daarop aan te kijken. Als uw adjunct-directeur loopt te glijden, kijkt ook daarop ook zijn baas aan.

Barend1814 | 24-08-23 | 19:14
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat gaat helpen is een spitsheffing: eindelijk geld om de trein schoon te maken en de bovenleiding te repareren. En u zit niet meer 's morgens vroeg in de trein.
Spitsheffing auto en andere extra belastingen (CO2 etc.) komt er ook aan dus stop maar met werken. Dan stoppen de ministers die zich hiermee bemoeien iets later ook (maar daar komen ze pas wat later achter).

Nichtsneues | 24-08-23 | 11:10 | 1

Benzine in januari ook weer 21 cent duurder per liter.

Wattman | 24-08-23 | 11:21

Bij een bedrijf dat je om deze reden zou ontslaan, kan je sowieso beter niet werken.

zuiderduin | 24-08-23 | 10:51 | 2

In beginsel is bij herhaaldelijk te laat komen aan alle wettelijke vereisten voor een ontslag op staande voet voldaan, zeker als er eerst herhaaldelijk is gewaarschuwd:

www.salarisvanmorgen.nl/2022/12/16/te...

Uiteindelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als ze opgediend wordt, maar het kan een gevolg zijn ja. Ook wel logisch, de werkgever moet er wel van op aan kunnen dat de werknemer tijdig verschijnt, zoals ook de werknemer er op aan moet kunnen dat de werkgever tijdig betaald.

ReyNemaattori | 24-08-23 | 12:06

Ik heb een jaartje voor Prorail gewerkt en voor de zekerheid altijd toch maar met de auto naar mijn werk gegaan (en veilig weer terug).

nick666 | 24-08-23 | 10:42

Waarschijnlijk verdient de NS meer zonder rijdende treinen dan met.

Hadena | 24-08-23 | 10:12 | 3

Het liefst zien ze dat iedereen een abonnement neemt maar niet de trein.

chiwing | 24-08-23 | 11:21

NS is dan ook vooral een exploitant van vastgoed. Voor de huurders van dat vastgoed hebben ook wat dure eettentjes in de buurt.
Zie ongeveer ieder jaarverslag: daar wordt meer mee verdiend dan met dat treintjes rijden.

Jan Laefcutte | 24-08-23 | 13:28

@Jan Laefcutte | 24-08-23 | 13:28: hmmmm.... Dat is wel een dingetje lijkt me...

anja | 24-08-23 | 17:36

Even buiten alle technische zaken die er misgaan, de trein schoonmaken en schoonhouden schijnt ook onmogelijk te zijn. Elke maandagochtend zit je tussen de halfvolle bierblikken en broodjes shoarma, alles plakt, vloeren vies. Overal graffiti, letterlijk poep en urine in de tussenruimtes. Ze rijden met treinen die ook al reden in de tijd van mijn grootvader, propvol en willen het dan ook nog duurder maken.

Marmer | 24-08-23 | 09:53 | 7

Onze nieuwste treinen rijden in Polen, voor een prikkie aan ze verkocht want diesel. (Dankzij de EU-klimaatwetgeving die blijkbaar alleen voor Nederland lijkt te gelden)

Veepert | 24-08-23 | 11:00

Niet om t een of ander maar de reizigers zijn diegene die de treinen vies maken. De graffiti spuiters maken ze vies. Als je weet hoeveel reizigers er dagelijks reizen en de boel dus vies maken.... Dan snap je zelf wel dat het onbegonnen werk is dat schoon te houden. De treinen worden 1x per dag minimaal schoongemaakt maarja, na 1 rit (liggend aan de reizigers) kan dat ding al zo smerig zijn als ik weet niet wat. De wc bijvoorbeeld. Hoe moet je als bedrijf daar tegenop wassen? Dat is simpelwel onmogelijk... Dus het begint bij de reiziger en je medereiziger aanspreken wanneer die de boel vies maakt. Maar daar zijn mensen misschien te druk voor naar hun mobiel aan t staren en elke omroep missen omdat ze hun oortjes in hebben en alleen maar om zichzelf geven, waardoor als een trein gesplitst wordt ze blijven zitten en niks door hebben.

Monsterboca | 24-08-23 | 11:38

@Monsterboca | 24-08-23 | 11:38: statiegeld op het toilet! Staat na het bezoek controleren dmz AI en op basis van de situatie krijg je je borg terug.

PockyMaster | 24-08-23 | 12:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Raar eigenlijk, de overheid wil van alles en nog wat, maar vooral contrôle hebben over de burger, maar toen NS en Pro Rail nog één staatsbedrijf was liep het gesmeerd. Na de privatisering en nieuwe digitale wereld is de overheid helemaal vastgelopen en kunnen ze niks meer.

Sintjuttemuts | 24-08-23 | 09:51 | 2

Zelf noemen ze het een succes.
www.ns.nl/over-ns/wie-zijn-wij/geschi...

In 1995 splitst NS zich op aangeven van de overheid in een commerciële NS Groep en een drietal 'taakorganisaties,' Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding. De laatste werken in opdracht en voor rekening van de overheid aan aanleg, onderhoud en beheer van het spoor. Vanaf 2003 werken de 3 gezamenlijk onder de naam ProRail.

NS richt vanaf 1995 alle aandacht op het afbouwen van de overheidsbijdragen en het vergroten van het rendement. Aanvankelijk gaat dit zo succesvol dat al snel een mogelijke privatisering ter sprake komt. Sommigen speculeren over een 'beursgang.'

Hoe ze dat succes precies meten staat er niet bij.
Financieel succes een paar jaar?
De lange termijn kwaliteit?
Het lijkt er meer op dat ze overal snoeiden op materiaal om die winst te kunnen maken, hun bonus cashten en dan wegwezen voordat de ellende twee keer zo hard tervoorschijn kwam.

AdvocatusDiaboli | 24-08-23 | 10:01

@AdvocatusDiaboli | 24-08-23 | 10:01:
Juiste analyse met als toevoeging dat dezelfde werkwijze werd gevolgd als die men ook al had ingezet bij het Streekvervoer.
Openbaar Vervoer is bij uitstek een overheidstaak, het zogenaamde privatiseren is op elk denkbaar vlak verkeerd gegaan, met als hoofdreden een inhalige overheid die alleen maar naar de kassa keek.

charles de gaulle | 24-08-23 | 11:10

Sinds je er niet meer mag roken ga ik niet meer met de trein, tram, vliegtuig en ga ik ook niet meer naar de bioscoop of een restaurant, kroeg. Oh, ik rook niet.

uisge baugh | 24-08-23 | 09:50

En duurder en duurder. Totdat het stopt

apek00l | 24-08-23 | 09:46 | 3

Uiteindelijk doel is de trein zo godsgruwelijk duur maken dat iedereen de auto pakt en daarna de auto godsgruwelijk duur maken zodat iedereen de auto ook laat staan.

En dan met z'n allen met een depressie thuis zitten omdat familie en vrienden bezoeken een godsvermogen kost, terwijl de energierekening van je huis zich opstapelt en de supermarkt niet meer te betalen is.

LangeTijdGeleden | 24-08-23 | 10:37

@LangeTijdGeleden | 24-08-23 | 10:37: Je kan nu iig nog vrij goedkoop je huis isoleren en daarmee je rekening laag houden, als Timmerfrans straks aan de macht is wordt je waarschijnijk verplicht te isoleren per mandaat.

Niet alleen heb je dan hogere kosten(want grotere vraag), maar ook lange wachttijden(want beperkte supply).

Zit je nog steeds met dure boodschappen en onbetaalbare benzine, maar je hebt iig de ruimte om één de boete te betalen van het verlaten van je 15minute zone

ReyNemaattori | 24-08-23 | 12:10

Iets met wal en schip.

demaup | 24-08-23 | 12:15

Iedereen vindt de NS kut, maar de organisatie zelf lijkt het wel best te vinden allemaal. Natuurlijk zijn er zat dingen inherent stom aan het OV, zoals drukte, medepassagiers en slechte verbindingen. Maar zaken als personeel, materiaal en de sporen zelf (even los van het feit dat Prorail dat regelt) kunnen en moeten gewoon veel beter.

StiekemeBunzing | 24-08-23 | 09:44 | 1

Wees gerust, de leiding is nu in handen van algemeen directeur Wouter Koolmees (D66) bekend van het pensioendebacle waarvan de catastrofale werking nog niet ten volle zichtbaar is.
De goede man wist niet hoe snel hij moest vertrekken nadat zijn kwaadaardige plan was aangenomen en kon kort daarna aantreden bij de NS voor een salaris dat bijna drie keer zo hoog is als van de premier.
Wat hij met OV van doen had was samen te vatten op 1 A4'tje maar bestond waarschijnlijk uit het feit dat hij als kind een speelgoedtreintje had gehad.

charles de gaulle | 24-08-23 | 11:17

Koop een auto en stop met treinen!

pibasso | 24-08-23 | 09:38 | 2

Wat adviseert u mij, een elektrische of een op benzine?

Kattie | 24-08-23 | 13:37

@Kattie | 24-08-23 | 13:37: een skelter, gewoon trappers gebruiken. Met de brandstof en energie prijzen.

DanskeRob | 24-08-23 | 14:18

Lees allemaal ProRail zaken: wissels, bovenleiding, techniek. Maar eens een serieus gesprek met de directeur op het matje bij het ministerie?
Verder zie je van ProRail gigantisch veel vacatures voorbij komen, worden die wel afdoende betaald? Hoe zit het met de bezetting?
Laatste punt: hoe slecht is het eigenlijk gesteld met achterstallig onderhoud van het spoorwegennet? Het lijkt er nu ook op dat het al lang niet meer acceptabel is?

Jan, Leiden | 24-08-23 | 09:35 | 1

Bezuinigen op van alles, daardoor zoveel mogelijk winst maken, bonus cashen en wegwezen.
Dat is de prikkel voor korte-termijn management.
Wat nodig is, is goed functionerend OV, op de lange termijn.
Maar volgens de VVD is dat hetzelfde.
Wat vreemd is want er is niet echt een grote keuze uit andere vervoersmiddelen en we kunnen er geen extra rails naast gaan leggen voor concurrentie op het spoor.

De oud-gedienden technici bij Prorail kijken het allemaal hoofdschuddend aan, dat gerotzooi aan de top.

AdvocatusDiaboli | 24-08-23 | 10:07

Zonder een baan kun je ook niet te laat komen of ontslagen worden. Volg mij voor meer life-hacks

Vleesverkopert | 24-08-23 | 09:31 | 1

Of beter: een baan met flexibele werktijden en goede thuiswerkvoorzieningen.

Zuma | 24-08-23 | 09:36

Mijn pa werkt als conducteur voor de NS, gaat met de brommert naar werk. Verder forens ik zelf elke dag met de auto en daar ga ik ook nooit meer mee stoppen. De gele burgerslurf is alleen maar ranziger en vervelender geworden.

Bootguy | 24-08-23 | 09:30

Bovenstaande zijn allen Infra (en dus ProRail) problemen. Ik zie de relevantie van NS hier niet.

Hoe dan ook; thuiswerken dient een recht te worden!

Cakeageddon | 24-08-23 | 09:29 | 4

Wil de vakkenvuller, vuilnisophaler etc. ook wel. Thuiswerken! Vervelende verwende kantoor klerken die thuis werken aan een werkplek die niet aan de ARBO eisen voldoet.

Zemko | 24-08-23 | 09:40

@Zemko | 24-08-23 | 09:40: dat soort types komen dan ook nog eisen dat hun thuiswerkplek arbovriendelijk wordt op kosten van de baas.

Grachus | 24-08-23 | 10:18

@Zemko | 24-08-23 | 09:40: Ik ga er zo maar vanuit dat de gemiddelde vuilnisophalers en vakkenvullers wel met de fiets naar hun werk kunnen. Daarbij: als iedereen die z'n werk gewoon thuis kan doen dat ook inderdaad doet, wordt het een stuk rustiger op de weg en in het OV. Zie corona.

Mbovenka | 24-08-23 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Er wordt alles aan gedaan om de dienstverlening nóg beter te maken.

Harry.Langezwaal | 24-08-23 | 09:25

De spoorlijn in verval, bruggen in verval, snelwegen in verval, elektrisch netwerk niet toereikend, schone gascentrales slopen, faal bij RWS projecten: viaduct te laag, sluisdeur verkeerde maat, alarmeringssysteem nieuwe tunnel werkt niet. Oorzaak, incompetentie van de overheid. Zorg eindelijk eens voor mensen met kennis en kunde op de juiste plaats. Aan de zoveelste bobo die niets kan behalve lekker l.llen heeft bv Nederland naar de kl.te geholpen.

eentweehuppekee | 24-08-23 | 09:25 | 2

Er is eigenlijk bij de NS en Prorail niet veel veranderd. Va 1999 tot april 2001 werkte ik in Rotterdam en woonde in Alkmaar. Vanwege de fantastische verbinding, waarbij de NS het bijna dageleijks presteerde om de overstap op Leiden te verstieren, ben ik destijds teruggegaan in de IT met een leaseauto. Er is dus helaas niet veel veranderd. Overigens denk ik bij 'Voorwerp in de bovenleiding' aan dronken jongeren die een fiets in de bovenleiding hebben gegooid.

DanskeRob | 24-08-23 | 09:35

Alle managers banen bij de overheid gevuld met bestuurskundigen, kortom mensen die niets kunnen!

Nico1000 | 24-08-23 | 10:23

Je hebt een (grotendeels) monopolie en nog maak je verlies. Dat is ook een kunde.

Zalluf | 24-08-23 | 09:24

Ik neem altijd de boot naar mijn werk.
Heerlijk, die geur van zware stookolie in de vroege morgen!

Kapitein Sjaak Mus | 24-08-23 | 09:22 | 3

oh zalig. Zelf neem ik altijd mijn paard Black Bess

TurpinDick | 24-08-23 | 09:36

Niet werken is nog beter. Lekker thuis op de bank genieten van al die klachten op GS , en dan koppie koffie erbij.

Kattie | 24-08-23 | 13:39

Privatisering leek een goed idee, want dan zou de marktwerking alles oplossen.
Maar voor marktwerking is concurrentie nodig, en dat is zegmaar onmogelijk op het spoor.

blbla | 24-08-23 | 09:20 | 1

Precies. Een grote fout geweest. Maar de archtitecten van toen zullen er stinkend rijk door zijn geworden

appeltjesgroeneweide | 24-08-23 | 09:45

NS is een bedrijf maar eigenlijk ook weer niet, want 100% van de aandelen is in het bezit van de overheid. Zulke nepbedrijven hebben we meer in Nederland zoals Schiphol, Liander, Enexis, Tennet en allemaal schieten ze tekort.

MargauxGrandCru | 24-08-23 | 09:17 | 4

Een bedrijf winstgevend laten runnen door ambtenaren blijft moeilijk. Verantwoordelijkheid en daadkracht mis ik vaak bij dat soort bedrijven. Maar wel een campagne om transseksuelen aan te werven.

TurpinDick | 24-08-23 | 09:26

Op al die plekken worden politici neergezet. De baantjescarrousel verpest niet alleen de scheiding van machten tussen parlement en regering (en Raad van State met Thom de Graaf als voorzitter) maar incompetente politici vernielen ook de staatsbedrijven.
Programmapuntje, Pieter Omzigt?

Malle moer | 24-08-23 | 09:29

@TurpinDick | 24-08-23 | 09:26: Ook al zo een geweldig idee. De meeste aggressie tegen de alfabet mensen komt toch doorgaans van Nederlanders met een bepaalde achtergrond. Dezelfde zeg maar die de conducteur bedreigen wanneer die om een kaartje vraagt. Goed plan wel.

DanskeRob | 24-08-23 | 10:05
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik hier (Zeeuws-Vlaanderen) een trein wil nemen, moet ik eerst drie kwartier met de auto naar het station van Goes of Bergen op Zoom rijden.

Hennie_Huilman | 24-08-23 | 09:17 | 5

Je kan toch ook gewoon via Gent of Antwerpen

nick666 | 24-08-23 | 10:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Werken best aardige mensen op de trein. Maar Here God, wat een faalbedrijf is NS geworden.

LJBrinkhorst | 24-08-23 | 09:12

Als tweeverdieners nou eens zouden stoppen met tweeverdienen.
Dan heb je de zeker een derde minder mensen in het OV en op de weg.

Vroeger kon een man met 1 salaris een heel gezin draaiende houden.
Als het vroeger kon, waarom kan dat nu niet meer dan.

AdvocatusDiaboli | 24-08-23 | 09:06 | 11

Laat ik nou al die tijd denken dat we een arbeiderstekort hebben?!

Malle moer | 24-08-23 | 09:31

@TurpinDick | 24-08-23 | 09:29: Klein detail, in dat vroeger, dat nog pre-emancipatie geschoold was, kon je ook op 1 salaris een hypotheek afsluiten.

DanskeRob | 24-08-23 | 10:07
▼ 8 antwoorden verborgen

Waar zouden we zijn zonder de trein?

Ook gewoon thuis.

Jos Tiebent | 24-08-23 | 09:05

Ik pleit voor een recht op thuiswerken, net zoals het met part time werken gaat.
Laat iedereen waar het niet nodig is aub gewoon niet op pad gaan, en zorg dat de overheid daar een voorbeeldfunctie in vervult. Max 1 dag naar werk voor kantoor mensen.

Lost file, OV, auto agressie en klimaatprobleem in 1 keer op. Ook minder burnouts, betere sociale cohesie en mantelzorg door buurtbewoners. Eigenlijk zoals het vroeger was toen iedereen dicht bij huis werkte.

MrTee | 24-08-23 | 09:04 | 10

@Vleesverkopert | 24-08-23 | 09:35: Recht != plicht. Laten ze het recht maar lekker in de wet verankeren. Hoef ik tenminste niet meer naar kantoor op en neer om vervolgens daar de dingen te doen die ik ook gewoon thuis had kunnen doen. Een dag in de week naar kantoor om die dingen daar te doen waar fysiek contact toch echt handiger is, is wat mij betreft meer dan zat.

Mbovenka | 24-08-23 | 11:06

@Mbovenka | 24-08-23 | 11:06:

Als je thuis hetzelfde doet als op je werk kom je daar heus wel uit met je werkgever. Het probleem is natuurlijk dat de meeste mensen thuis veel minder doen dan op kantoor.

Los daarvan, een overheid moet zich met overheidstaken bezig houden. Vooral met haar 4 kerntaken; zorg, onderwijs, veiligheid en infrastructuur. Precies die 4 kerntaken worden al decennialang verwaarloosd door onze overheid die elk jaar groeit; elk jaar meer regels bedenkt en daarom elk jaar hogere belastinginkomsten nodig heeft.

Daar zit het probleem. Neem de kerntaken veiligheid en infrastructuur.
- Qua veiligheid; onze grenzen staan open en iedereen ter wereld is welkom; en mag zijn hele familie hierheen halen. Zo gingen we in 20 jaar van 15 naar bijna 18 miljoen mensen op dit kleine stukje aarde.
- Qua infrastructuur; bij 20% bevolkingsgroei hoort naast 20% meer huizen natuurlijk ook 20% meer (spoor-) wegen, parkeerruimte, etc. Maar dat mag niet want "milieu".
Daar gaat het fout.

Het is òf wegen bouwen òf de grenzen controleren en illegalen uitzetten. Omdat de overheid beide taken verwaarloost slipt het land dicht. Meer thuiswerken lost dat niet op, en leidt vooral tot lagere productiviteit dus hogere (winkel-) prijzen.

Dandruff | 24-08-23 | 11:37
▼ 7 antwoorden verborgen

De NS heeft wat concurrentie nodig, zoals elke overheisinstantie.
Er is geen incentive om zinnige dienstverlening te leveren tegen een acceptabele prijs.
Stop het overheidsmonopolie.

niet-creatief | 24-08-23 | 09:04 | 4

Hoe ga je concurrentie op het spoor doen.
Je gaat er geen rails naast leggen.
Dan moet je meerdere bedrijven over hetzelfde spoor laten rijden.
En bij de een krijg je krantje.
En bij de ander een croissantje.
Maar wij willen alleen graag naar huis en een beetje snel.
Dus hangen we al die treinen uit efficiency maar aan elkaar, en anders rijden ze elkaar sowieso in de weg.
En dan heb je weer de NS.

Ze moeten in die organisaties gewoon zorgen dat de boel een keer op orde is.
Dat moet ook zonder concurrentie kunnen.

AdvocatusDiaboli | 24-08-23 | 09:20

@salonsocialist | 24-08-23 | 09:18: juist die 'primaire onderdelen van de samenleving' zijn de grootste rotzooi. De overheid wordt vaak een noodzakelijk kwaad genoemd. Maar ik zie die noddzaak totaal niet meer, dan blijft er toch iets anders over....
Ik pleit voor vrijwillige belastingen, als je het niet eens bent met de kwaliteit of richting betaal je niet of minder, dat zal ze leren.

niet-creatief | 24-08-23 | 10:21

Concurrentie kun je vergeten. Alles (NS en eventuele "concurrentie") moeten allemaal over hetzelfde door Prorail verwaarloosde Nederlandse spoornetwerk, dat een vergelijking met een 3e wereldland nauwelijks kan doorstaan.

nick666 | 24-08-23 | 10:51
▼ 1 antwoord verborgen

Overal gebeurt weleens wat, maar het probleem is vooral de logheid van de achterliggende organisaties. Het simpelste wordt zo moeilijk mogelijk gemaakt. Is het niet vanwege de veiligheid, dan wel vanwege beleid of gewoon verkeerde keuzes, veelal veroorzaakt door incompetentie.

Kopieerapparaat | 24-08-23 | 09:02

Tsjah, alle genoemde storingen komen voor rekening van ProRail dit keer. Jammer dat NS hier de schuld van krijgt, hoewel daar ook absoluut een hoop te verbeteren valt. Maar ik heb niet de illusie dat ik daar als simpel machinistje enige invloed op heb... Och ja, ik had gisteren ruim de tijd voor koffie!

Beedebee | 24-08-23 | 09:02 | 3

Was de koffie wel lekker dan? Hier op het werk, onderwijs, is die nooit te pruimen.

salonsocialist | 24-08-23 | 09:19

De NS en Prorail zijn 1 pot nat. Hadden überhaupt nooit gesplitst moeten worden. Wat fout gaat bij Prorail reken ik ook de NS aan, en vice versa.
Wat maakt het voor mij uit of de vertraging veroorzaakt wordt door storing in de bovenleiding van het spoor of in de bovenleiding van het management.

nick666 | 24-08-23 | 10:49

We zijn met veel teveel.

R.F.Pickering | 24-08-23 | 09:01

Tja wat verwacht je ook van een organisatie met zoveel dwarsliggers.

pa_niek | 24-08-23 | 09:00 | 1

Hoe meer dwarsliggers des te sterker de rails.

eentweehuppekee | 24-08-23 | 09:15

De ring Rotterdam staat dagelijks tussen 7 en 9 en 3 en 7 ook al vast dus genoeg mensen kunnen helemaal niet de trein nemen helaas. Er zouden wat extra wegen moeten komen om de last te verlichten.

Kartelmaster2000 | 24-08-23 | 08:59 | 2

Extra wegen, minder mensen. Zeg het maar.

Malle moer | 24-08-23 | 09:01

Daarom wordt de A16 ook doorgetrokken naar de A13.

GOEM | 24-08-23 | 09:19

Woon-werkverkeer is voor sukkels, je moet online finfluencer worden. Iedereen!

Nuchternederland | 24-08-23 | 08:58 | 3

lifestyle coach. Ongevraagd advies: maak er zsm een einde aan, voor het klimaat.

Joffri | 24-08-23 | 09:00

of thuiswerker.

pa_niek | 24-08-23 | 09:01

@Joffri | 24-08-23 | 09:00:
Gesponsord door eco-burn crematie-service op groene stroom met fair-trade koffie en veganistische cake.
Je as kan in een recyclebare urn maar je kan het ook uitstrooien over veld met bio-aardappelen.

AdvocatusDiaboli | 24-08-23 | 09:10

Dat krijg je met al die ggzesenzestigers in de leiding die niets kunnen.Belasting verhogen ,daar zijn ze wel weer goed in.

van stampij | 24-08-23 | 08:57

Wouter Koolmees draait aan de knoppen.... dan weet je genoeg. Het gaat niet beter worden alleen maar duurder en inefficiënter.

Blonde Nel | 24-08-23 | 08:54

Rotterdam is met Eindhoven toch het economisch centrum van het land. Fijn dat het daar wel allemaal goed is geregeld!

zokanhetookja | 24-08-23 | 08:52

Mijn treinkaartje was vorige week opeens zo'n 8 procent duurder geworden.
Even simpel gerekend: De omzet van de NS is 3.055 miljoen, 8 procent van 3.055 miljoen is bijna 250 miljoen!

Mr_Natural | 24-08-23 | 08:51 | 1

Tja, hoe veel loonsverhoging moest men ook alweer toezeggen? 11%?

Vleesverkopert | 24-08-23 | 09:30

Op z'n minst heb je het beste uitzicht vooraan.

Adriel | 24-08-23 | 08:47

Gewoon niet met de trein gaan

Pretba | 24-08-23 | 08:47

Wat is het toch heerlijk om gewoon in het dorp te werken hier. Extra beentje bijzetten en het dorp levend te houden. Als de wind verkeerd staat, hoor je af en toe in de verte eens een trein voorbij razen. Geen stress en geen gedoe..

Old_School_Dutchmen | 24-08-23 | 08:46 | 3

Klinkt toch behoorlijk stressvol, gaat het wel goed?

John McClane | 24-08-23 | 08:48

Hup Pantar!

Lorejas | 24-08-23 | 08:50

Je moet de wind niet de schuld geven.
Het zijn altijd weer die overgehaalde treinen die de boel verpesten!

Kapitein Sjaak Mus | 24-08-23 | 09:18

De trein is financieel aantrekkelijker!
(Oh nee, dat is overal behalve in Nederland).

Ray Skak | 24-08-23 | 08:43

We moeten niet zo zeuren op de NS. Je stapt bijna voor niks in de trein, de kaartjes zijn spotgoedkoop. Dan kan je ook niet verwachten dat je altijd op tijd bent.

Waakvlam | 24-08-23 | 08:42 | 6

Als je met 2 personen in een zuinige auto zit ben je al stukken goedkoper uit.

MrTee | 24-08-23 | 08:59

Zolang je nergens op tijd wil zijn, niet wil kunnen zitten en 35 cent/km prima vind is het inderdaad... prima.

Joffri | 24-08-23 | 09:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik pak het vliegtuig, alhoewel dat de laatste tijd ook spannend is.

Kaas de Vies | 24-08-23 | 08:42 | 1

Ik hoor dat dat enigszins van je reisgenoten schijnt af te hangen, met wie gaat u?

Joffri | 24-08-23 | 09:07

Gelukkig is de concessie tegen regels in weer 10 jaar gegund. Maar dan gaat wel de prijs direct omhoog.

ik.zou.haar.doen | 24-08-23 | 08:42

Natuurlijk ga je met de auto naar je werk. De trein is voor sukkels.

Sieg Hein | 24-08-23 | 08:41

Voordelen van de trein tov. je auto.
- ............

MorgenEenAnder | 24-08-23 | 08:38

Het OV kan de huidige reizigersaantallen niet aan.
En een volle tank kost vanaf 1 januari een tientje extra.
Ze willen echt dat iedereen voortaan gaat lopen naar zijn werk.

Dandruff | 24-08-23 | 08:36 | 3

En alleen als je geld hebt, is de vrijheid niet duur...

AdvocatusDiaboli | 24-08-23 | 08:48

Kwestie van tijd voordat er een schoenzool belasting komt.

DaveGrif | 24-08-23 | 08:56

Ik zou helemaal gestoord worden. Ik woon op 5 mins lopen van Utrecht CS en kan met een korte treinrit + busreis van 4 minuten op weer 5 minuten lopen op kantoor zijn.

Of... stap de auto in, rijd naar mijn werk en stap naar binnen. Zelfs IN de randstand plus drukke wegen ben ik 15-20 minuten enkele reis sneller met de auto.

Dit is zonder vertragingen o.i.d.

Doei

Vleesverkopert | 24-08-23 | 08:36

Tja, dat krijg je als je incompetente mensen aanstelt als ‘hoofd van’, technische kennis de deur uit laat lopen en vooral een organisatie hebt met managers die carriere willen maken maar niets kunnen.

Arme treinreizigers, wellicht is een bepaling over overmacht een optie voor je nieuwe arbeidscontract??

Als_je_me_nou | 24-08-23 | 08:35 | 3

Wat moet je nog meer in je bagage hebben dan een lidmaatschap van ‘66 om baas of manager te worden bij de NS?

Sieg Hein | 24-08-23 | 08:43

Dit dus.

De technische installaties zijn dusdanig oud dat er miljarden nodig zijn om het weer enigszins normaal te krijgen. Onderhoudscontracten met aannemers zijn op basis van prestaties, niet op basis van vervangen van verouderde dingen. De installaties worden simpelweg uitgewoond totdat de boel uit elkaar valt. Preventief onderhoud is een vies woord bij de juristen en accountants die het voor het zeggen hebben bij het ministerie en de OV organisaties.

Techneuten zijn geld kostende zeurpieten. Hup management.

Peerkeoud | 24-08-23 | 08:59

Precies. Politici kunnen mooi praten, verder hé-le-maal niets. Zet ze nooit op een plek waar ze iets moeten doen.

Malle moer | 24-08-23 | 09:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland