FACT CHECK. Kan Hugo de Jonge echt niks?
Klopt dat wel?
Hee. Een minister die niet luistert naar experts in het veld met ervaring, naar mensen die dag in dag uit met de materie te maken hebben en met hun poten in de modder staan, maar gewoon maar iets doet zonder na te denken, dondert niet of het werkt, als het maar daadkracht uitstraalt. Dat hebben we eerder gehoord en dat was natuurlijk toen Hugo de Jonge met zijn bloemschoenen door de porseleinkast van het coronabeleid liep, en nu hebben we dit weer. Het Rijk heeft alvast zelf 2000 'flexwoningen' gekocht om de woningnood op te lossen, en daarvan zijn er maar liefst 100 gebruikt. Dat is: 5%. 1900 woningen (oftewel 95%) liggen nog in de opslag. "Het ministerie wil nadrukkelijk niet spreken van een fiasco. De woordvoerder zegt dat er veel is geleerd van het aankoopproces van de flexwoningen. ‘Achteraf gezien hadden we dit anders moeten doen, met minder strikte standaarden. Doordat we hebben laten zien dat er snel woningen geproduceerd kunnen worden, hebben we wel de markt in beweging gezet.’" Dat is toevallig: wij hebben ook wat geleerd. Of nou ja, we wisten het eigenlijk al. Hugo de Jonge kan niks. Hoewel. Hij kan zijn hond een banaan voeren. Wij beoordelen de stelling 'Hugo de Jonge kan niks' dan ook als half waar.
Reaguursels
InloggenHennie van de Most zou die veredelde bezemkasten gewoon bewoonbaar verklaren in die loods.
De stelling is dus voor 95% waar. Dank voor uw stem op de vrouw (zou ze Strava heten?) van Hugo de Jonge.
Wat zou de huur van de opslag zijn? Waarschijnlijk bij een toevallige kennis.
Nu al op de veilingsite: www.troostwijkauctions.com/nl/search/...
Een carrière als de schoenenpoetser van de Coolsingel zou hem niet misstaan.
Zelfs dat wel.
Mooi man, er zijn dus 2000 van een soort stapelbare container-caravans gekocht voor € 100.000 per stuk, die tijdelijk ergens neergezet kunnen worden en na verloop van tijd weer op de schroothoop terecht belanden.
Er heeft weer iemand gruwelijk flink veel geld verdiend ten koste van de staatruif...
Die kerel van het bedrijf waar ze gemaakt worden stond idd van oor tot oor te grijnzen laatst op TV.
Ik begrijp dat waar het deze flexwoningen betreft het alleen maar de gemeentes zijn die dwarsliggen en niet mensen die een woning zoeken. Het komt erop neer dat vanwege de gemeentes het niet eens zover komt dat mensen die een woning zoeken er voor kunnen kiezen. Voor waar het woningen voor statushouders betreft is het weer een heel andere kwestie. Natuurlijk hebben bestaande bewoners in een omgeving daar ook een stem in. Probeer anders eens b.v. niet meer dan 50 000 vierkante meter als deel in een hoek of aan de rand van het 470 000 meter grote Vondelpark in te richten voor deze flexwoningen voor statushouders. Daar mag men als burgers dan niets van vinden? Wil het wel eens meemaken als het zo in dit deel van de Grachtengordel gebeurt in plaats van in verre provincies in kleine gemeentes.
Als we het Vondelpark volbouwen, kunnen we daar 1.000 huishoudens plaatsen. Immers, in Amsterdam bedraagt de huishoudensdichtheid 20 per hectare, daar heeft dus niemand last van en de Amsterdammers hebben hier ook voor gestemd. Bij mij in de gemeent bedraagt de gemiddelde dichtheid 0,2 huishoudens per ha, daar komen de crimigranten, immers we kunnen zo eenvoudig landbouwgrond omzetten, met als gevolg een compleet veranderde bevolkingssamenstelling en veranderde aggressie, plotseling worden fietsen gestolen (enzovoorts) en niemand in deze Gemeente heeft daar voor gestemd. Wat mij betreft eerst maar het Vondelpark volbuwen.
@nancystjago | 08-08-23 | 14:13: Het Vondelpark met 470 000 vierkante meter hoeft daar niet voor volgebouwd te worden. Met slechts de door mij voorgestelde 50 000 vierkante meter (een kleine 11%) kunnen met de benodigde 50 vierkante meter per flexwoning er al 1000 worden gebouwd en met twee woonlagen, die gewoon mogelijk zijn bij dit flexibele type woningen, zelfs 2000.
@nancystjago | 08-08-23 | 14:13: goed plan, bovendien levert iedere inwoner de gemeente geld op, hebben ze hard nodig met hun grote ambities en nog grotere schulden.
Als we nu eens die flexwoningen een upgrade geven en plaatsen in een bosrijke omgeving voor al die oer-Hollandse ouderen, opgegroeid met hard werken en te sparen voor later… en dat later is nu! Ook ik woon in een veel te groot huis , maar ga niet verkassen om straks naast statushouders, luidruchtige allochtonen met 2 paspoorten die hun presidenten bezingen, daarnaast hun onopgevoede kinderen niet in het gareel kunnen houden , dagelijkse lawaaierige toeterende huwelijksfeesten organiseren, bij een opdracht als eerste laten weten dat de factuur betaald kan worden onderhands, zonder BTW. Dus dan ook niet naast statushouders die alleen maar hun eigen cultuur omarmen en zich pas / misschien ! gaan aanpassen ver in een 4e generatie en tot dan alleen hun hand ophouden voor sociale hulp. Die Hugo de Jong heeft niets begrepen van hoe levens verlopen en wat daar bij aansluit danwel met visie een stap durft te maken…. ‘ Denk ‘out of the box’. Ons over-sociale systeem heeft ergens een ‘stop’. Kortom… ik ga niet verkassen en plaats maken ( kan alleen geen gezin met 7 kinderen) zonder daar iets kleins en moois voor terug te krijgen … en tussen ouderen waar ik een Nederlands verleden mee heb.
Durft iemand een bedrag te plakken op de schade die deze schoolmeester aan de Nederlandse samenleving heeft berokkend?
Miljardje of 7-8.......
@Blonde Nel | 08-08-23 | 13:30: Ik ga voor net wat meer dan 10 miljard euro, we hebben alleen breeduit kunnen lezen over de missende 5 miljard euro vanuit het eerste Coronajaar 2020, over de jaren erna van zijn tijd op VWS hoor je eigenlijk niet zo veel...
Welke gemeente gaat er nu bouwen voor toekomstige bijstandstrekkers? Laat die maar naar het belendende dorp trekken.
Hoe lang gaan die flex woningen eigenlijk mee.
Het ligt er aan wat voor volk erin komt te wonen, maar gemiddeld zal zo'n flexwoning zonder onderhoud een 10 jaar probleemloos mee moeten kunnen.
Even rekenen 200 miljoen gedeeld door 2000 is 100.000 gedeeld door 10, dan kom je uit op het koopje van € 10.000 per jaar aan afschrijvingen (€ 833,33 per maand.) en dan heb je verder nog helemaal geen ene reet, alleen dan een stapelbare container met raampjes. (En wat kastjes, wand/vloerbekleding, een doucheputje met wastafel, een keukenblokje met elektriciteitsaansluiting.)
En dan komen de kosten voor het grondgebruik en de nutsvoorzieningen er nog bovenop...
Maar goed uw vraag ging om de duurzaamheid en niet om de kosten...
Die zijn vermoedelijk inmiddels onbruikbaar. Na de grote brand in het flexcomplex met containerwoningen in Amsterdam zijn zoveel gevaren gevonden voor dit type bouw en zijn zoveel extra maatregelen nodig om wat er nog staat veilig te laten bewonen dat deze voorraad mogelijk nooit meer ingezet gaat worden.
@ZomaarEen | 08-08-23 | 15:45:
Handiger om een linkje erbij te zetten
www.nhnieuws.nl/nieuws/310996/expert-...
Waarom koopt de overheid woningen die een andere overheid vervolgens moet plaatsen? Laten we óf de markt de woningnood laten oplossen, óf kapitalisme helemaal afschaffen en overgaan op communisme met alles erop en eraan inclusief gulags. Niet meer van dat halve werk.
NEE, laten we dat maar NIET doen...
@badpatnl: het is: of de markt of communisme.
Niet: het is communisme.
'Achteraf gezien hadden we dit anders moeten doen'
Dit dacht ik vroeger ook altijd wanneer ik 's ochtends wakker werd naast een niet zo'n knappe dame.
Geneukt is geneukt. Duurde even voordat ik dat doorhad en weer alleen naar huis ging omdat ik voor het lekkerste wijf in de kroeg ging.
Van je fouten leren begrijp ik, maar om te zeggen dat daarom geen mislukking, dan bestaan er geen mislukkingen.
Maar meestal, eigenlijk altijd, leren de meesten niet van hun fouten.
Maar deze fout had nooit mogen worden gemaakt. Jezelf voor lul-zetten is een hype tegenwoordig. Worden ze erg geil van of zo!
Sywert heeft de huizen geregeld?
Boomers die allemaal grote riante woningen hebben vinden het prachtige om jonge generaties weg te zetten in tinyhouses, flexwoningen, vakantieparken, shared-houses, kruipruimte en zolderkamer verhuur, asielopvang combineren met studenten. Boomers zijn Sadisten die Nederland haten. Since 1990 zijn er nog net geen 100,000 Nederlanders bijgekomen. Wel 3 miljoen buitenlanders die uitgepond kunnen worden door de verhuurders.
Nou, nou, nou.
Ik ken zat 'boomers' die in een flatje wonen.
"Boomers die allemaal grote riante woningen hebben"
Er zijn zat boomers die gewoon in een flatje zitten.
Niet iedereen heeft kunnen kopen, ondanks dat ze gewoon de volle bak gewerkt hebben vanaf hun 13e.
Niet iedereen kon vroeger kopen namelijk, was toen ook al gewoon te duur.
En die boomers balen al veel langer dat ze niet hebben kunnen kopen.
Want je bent altijd duurder uit namelijk.
kom eens uit die bubbel onhebbelijk persoon
@AdvocatusDiaboli | 08-08-23 | 12:34:
Volgens mij heb ik het al vaker gevraagd, maar wat zijn boomers ook al weer?
60/70 jarigen?
Volgens mij wel toch? Dan vraag ik mij af wat er mis is met dat velen van hen een leuke woning hebben?
Wat mij betreft ben je weggejorist, wat een hoop stront komt er uit zeg bij jou.
@AdvocatusDiaboli | 08-08-23 | 12:34: Nederland moet godverdomme nieuwe steden en infrastructuur aanleggen! Het verschrikkelijke tekort aan alles zorgt voor dat niemand die jong is ook maar iets kan bereiken. Bouw die polders vol voor iedereen! Gezemel in de marge over tinyhouses als Wunderwaffe is bespottelijk.
Kijk eens naar het stemgedrag van de jongeren, vaak de veroorzakers.
Ze stemmen op partijen voor milieu en meer vluchtelingen.
Erg nobel allemaal, maar nu niet zeiken dat je geen huis hebt.
@McCain | 08-08-23 | 12:42: Het komt wat rottig uit je mond met foutieve oorzaak-analyse maar uw conclusie is wel juist.
@McCain | 08-08-23 | 12:42:
nederland moet de deur dicht doen, en ongewenst visite de deur wijzen.
Zult u zien hoe snel één en ander zichzelf oplost.
@shimanski | 08-08-23 | 12:47:
Klopt! Hier in Gr met een populatie ongeveer 40% jongeren/studenten zijn de linkse partijen al jaren aan de macht. Met de bekende gevolgen..
Nou nou, ben je met je verkeerde been uit bed gestapt?
@McCain | 08-08-23 | 12:42: Nee, Nederland moet helemaal niet volgebouwd worden, Nederland moet op slot voor de ongebreidelde import van de Nïkstöëvöëgïërs en ÖpvrëtÏërs, dan zal het vanzelf rustiger worden wanneer de boel uit-gereduceerd is.
Je kan nu wel complete steden uit de grond willen stampen, maar wie moeten daar in die steden gaan wonen dan, wanneer over een 25 jaar het grootste deel van de naoorlogse babyboom generatie is verdwenen, half/heel Afrika of Oost-Europa zeker?!
@BadPatNL | 08-08-23 | 14:09: Joh je hebt allemaal aannames die niet gebeuren. De trend is heel anders. Nederland loopt op naar 20 miljoen inwoners en er wordt helemaal niks voor gebouwd. De toekomst is Dhaka aan de Noordzee!
Ik ben van de generatie x, je weet wel de verloren generatie. Toen ik afgestudeerd was en wilde gaan werken was er een economische crisis en kon ik lange tijd geen werk vinden. Dat is allemaal wel weer goed gekomen maar ik heb pas in 2016 een huis kunnen kopen en ja dat was goedkoop als je dat met de prijzen van nu vergelijkt. Daar heb ik nu geluk mee. Dus niet zo zeuren elke generatie heeft zo zijn problemen.
Aan Hugo zou ik nog niet eens een oude kapotte fiets uitlenen, laat staan de verantwoording geven over een ministerie.
Chef lege dozen is al te hoog gegrepen voor deze zich zelf mateloos overschattende blaaskaak.
Gelukkig heeft dame Kaag verstand van financiën...... not
Dat we in een eerste wereld land überhaupt al aan flex-, container- en tiny woningen moeten beginnen! Wat gaan we straks krijgen? Gestapelde kooien of lemen hutten?
Ik begin me af te vragen hoe het eraan toe ging op de school waar Hugo bovenmeester was.
Heeft Hugo zich weer verkiesbaar gesteld, ik hoop het. Altijd lachen.
Ze vroegen Hugo is waarom hij altijd een dikke winterjas aanhad als hij in de zon tussen blote mensen op het strand lag. Dat is logisch zei hij, als ik het warm krijg kan ik die jas uitdoen, andere mensen hier op het strand niet.
Bestudeer het woordje eens eens.
@Jan_Pietersen | 08-08-23 | 13:06: Eens.
Is de paus Rooms Katholiek?
Moet zijn is de Paus een pedofiel ? (Dit gezien de duizenden misbruikzaken met kinderen, dus overdrachtelijk correct. Des al niet te min, daar gaat weer een jorris.)
'Hebben we wel de markt in beweging gezet.’
Maar moet het nu zijn 'hebben gezet' of 'hadden gezet'.
De markt kan nu ook weer stil staan.
De huizen zijn namelijk onvoltooid.
Hugo was basisschoolleraar, dus we leggen het even anders uit:
de onvoltooid tegenwoordige tijd: De huizen worden voltooid.
de onvoltooid verleden tijd: De huizen werden voltooid;
de voltooid tegenwoordige tijd: De huizen zijn voltooid (geworden).
de voltooid verleden tijd: De huizen waren voltooid (geworden);.
en dan is er nog zoiets als
onvoltooid tegenwoordige toekomende tijd : De huizen zullen voltooid worden
voltooid tegenwoordige toekomende tijd : De huizen zullen voltooid geworden zijn
onvoltooid verleden toekomende tijd : De huizen zouden voltooid worden.
voltooid verleden toekomende tijd : De huizen zouden voltooid geworden zijn.
Dus of die markt in beweging is gezet of was gezet, dat maakt niet zoveel uit Hugo.
En anders had je het ook zelf kunnen hebben doen gaan regelen.
En al die ambtenaren hebben hooguit lagere school?
Want doen daar dan eigenlijk?
@ZZP-er | 08-08-23 | 12:12:
Lagere school? Dat is nog veel te hoog! Basisschool zult u bedoelen.
Hugo, v.v.t. Voltooid verloren tijd
Het erge is dat de overheid dus nog steeds denkt dat Nederland een soort 'Hilberts Hotel' is. Zet goedkope huisjes neer (met vertraging uiteraard) en het probleem is weer tijdelijk opgelost. En volgende keer weer een nieuw probleem.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hilberts_hotel
Probleem zou zijn de eenvormigheid van het aanbod. Nu heeft het Rijk alleen woonblokken met drie woonlagen in de aanbieding met elk 48 woningen, die gemeenten ofwel in een u-vorm, ofwel in meerdere rijen kunnen neerzetten.
Maar sommige gemeenten willen lagere woonblokken, andere juist hogere. Bovendien willen veel gemeenten vrij zijn in hoe zij de woningen neerzetten, passend bij de locatie.
Ik zou zeggen in tijden van woningnood moet je als gemeente niet zo kieskeurig zijn, maar gewoon die flexwoningen uit de opslag halen en voor je inwoners gaan bouwen.
Nee. Laat ze eerst de instroom maar eens aanpakken want zo is het dweilen met de kraan open en is heel Nederland straks een voorstad van Brussel, met bijbehorende deprimerende wijken van slechte bouwkwaliteit.
@zwenkwieltje | 08-08-23 | 12:04:
Precies. Waarbij aangetekend dat ook de nieuwste en mooiste villawijken binnen een paar jaar verpauperen, als je daar de "juiste" doelgroep in huisvest. Laat dat nou net de doelgroep zijn voor wie er gebouwd moet worden.
@Dandruff | 08-08-23 | 12:14: Zo is het helaas wel.
U moet niet zo oplossingsgericht denken. Dat wordt hier en in den lande niet gewaardeerd. Lekker met de hakken in het zand. Dat zou u sieren.
Veel gemeentes weten het niet eeens. Een gemeente in het gooi was volop ideeen aan het maken toen het ministeri belde " wist je eigenlijk dat we je zo een berg kunnen leveren?". Dat wisten ze dus niet
Wat ik nu net begrepen heb (column Plasterk over Frenske) is dat problemen oplossen zo beta is en dat problemen laten voortbestaan politiek vaak veel beter uitkomt. Nu snap ik dus eindelijk waarom we al die alfa's in ons kabinet hebben (bestuurskunde, facility, politicologie, communicatie): ze zijn er om problemen te laten voortbestaan, daar valt politieke munt uit te slaan.
Hugo is echt zo een type die op ze eerste werkdag zijn collegas die al 40 jaar daar werken, komt vertellen hoe alles beter kan.
Wat gebeurd er met de huisjes als ze over datum zijn?
Naar China?
Die huisjes komen toch uit China? Net als de zondepanelen, tiktok, mobieltjes, camera's etc
@dathoujetoch | 08-08-23 | 12:09:
Mondkapjes....
We kunnen het ook omdraaien. Iedereen en zijn moeder blért over woningnood, wooncrisis, blablabla. Dan komt er een minister met een onorthodoxe aanpak, die - als iedereen meewerkt - snelle resultaten oplevert. Maar neen: iedereen die er wat over te zeggen heeft (hoi gemeenten) gaan met de hakken in het zand en gaat eisen stellen: flexibiliteit, maatwerk blablabla.
Okay, alles goed en wel, maar die zaken kosten gruwelijk veel tijd. Resultaat: wooncrisis duurt voort en degene die zijn nek uitstak, wordt weggezet als faalhaas. Dat is Nederland anno nu. Geweldig!
Leuk geprobeerd. Een 5,5 voor de moeite.
Hij wist dat geen enkele gemeente zat te wachten op de verplichte koppelverkoop huis vol met eisers. En gemeenten verkopen hun spaarzame bouwgrond liever aan investeerders die het voor een godsvermogen doorverkopen aan blanke huizenkopers dan het om niet ter beschikking te stellen met gegarandeerde ellende als beloning. Daarom is hij een faalhaas.
Als je het bekijkt van ‘om een hoekje’ kan je ten slotte het beste zeggen dat de ongebreidelde asielinstroom al lang had moeten stoppen en zolang dat maar door blijft gaan er niks tegen opgewassen is.
Het probleem is natuurlijk dat gemeenten niet alleen flexwoningen dienen af te nemen, maar ook de daarbijhorende asielzoekers.
Geen vraag naar? Ik ken sowieso al 3 jonge personen die heel wel eens op zichzelf willen. Die zouden heel blij zijn als er 48 van de 1900 voor hun neergezet zou worden.
16 pp?
@Lorejas | 08-08-23 | 12:13: Kan, maar ze komen in blokken van 48... De rest zal ook zo vol zijn lijkt mij.
Ik heb altijd gezegd " Hugo kan echt niks" .
Niets nieuws dus.
Geen huizen, geen asieleisers.
Bedankt Hugo voor dit slagvaardige optreden.
Na het eisen van asiel eis je geld, een huis en aanpassing tradities. White man bad.
Je denkt dat de instroom stopt of beperkt wordt als er huizen te weinig zijn * proest verslik me bijkans*
Geen mondkapje
Geen vaccin
Geen huis
Ik ben extatisch dat hij geen leerkracht of schooldirecteur meer is.
Want anders geen schoolboeken, schoolbanken en leraren en elke dag een banaan als school lunch.
@zwenkwieltje | 08-08-23 | 11:56:
van die schuimbanaantjes, vermoed ik.
Het is helemaal niet erg dat Hugo weinig kan, we hebben genoeg weinigkunners en importeren nog altijd volop bij.
Wat kwalijk is, is dat deze mensen belangrijke functies krijgen.
Wat ik dan wel weer geestig vind is dat mensen denken dat figuren als van der Plas of Omtzigt als heiligen of messiassen worden gezien, terwijl het vooral een middelvinger is naar de nikskunners.
Ik zie de populariteit van die figuren als een roep om competente mensen. Een roep om realisme en om problemen die échte mensen ervaren ipv de hysterische non-problemen die op twitter en in de media bestaan.
"Het ministerie wil nadrukkelijk niet spreken van een fiasco."
Zo kennen we onze overheid weer.
Mooi woord, dat wel. Vooral in combinatie met Hugo de Clown:
"De oorsprong van het woord gaat terug naar de 18e eeuw, toen in Florence een clown zijn publiek vermaakte met een wisselende collectie alledaagse voorwerpen. Toen hij op een avond een wijnfles (mandfles = fiasco in Italiaans) als attribuut gebruikte, mislukte zijn optreden en smeet hij de fles uit woede kapot."
Een fiasco klinkt gelijk zo zwaar noem het liever: een blamage, een afgang, een debacle, een mislukking.
We mogen onze overheid best een beetje tegemoet komen.
In 2012 wisten de mensuh al dat de Jonge een totale minkukel was maar toch gewoon minister geworden,
"CDA-lijstduwer Hugo de Jonge, wethouder in Rotterdam, trok slechts 545 stemmen. Bijna vier keer zoveel mensen stemden op zijn plaatsgenoot, Ronald Sørensen, die als laatste op de PVV-lijst stond. De overige lijstduwers van de gevestigde partijen behaalden ieder 1100 tot 2400 stemmen."
www.ad.nl/binnenland/lijstduwer-van-r...
Tsja maar Hugootje had sponsors die hem op het schild wilden en daarvoor waarschijnlijk vorstelijk beloond zijn, de zoekgeraakte miljarden moeten ergens gebleven zijn.
Misschien moeten we het ook maar eens hebben over het hele ambtenarenapparaat achter Hugo de Jonge die niks kan. Dat apparaat kan kennelijk ook niks.
Kunnen misschien wel wat, maar ze doen niets, of heel traag. En nu zijn ze vooral bezig om hun 55 vakantiedagen op te maken.
Juist daarom hebben ze aandachtafleiders als Hugo nodig.
Plus een paar duizend extra communicatiespecialisten en experts.
Als ik kijk naar New York, SF, Parijs en Brussel denk ik dat we niet per se meer huizen nodig hebben, maar vooral meer bruggen, kartonnen dozen, slaapzakken, metrostations, winkelwagentjes, Komt onvermijdelijk ook onze kant op als het zo doorgaat.
Als er alleen al jaarlijks 120.000 asielzoekers Nederland binnen komen en je bouwt 40 a 50.000 woningen dan raak je steeds dieper in de min. Als de staat een bedrijf was waren ze allang failliet.
We hebben gewoon veel meer daklozen nodig.
Zo anticiperen wij op de woningmarkt.
@funda | 08-08-23 | 11:45: Ze mogen nog hun auto houden
https://www.ad.nl/wonen/vader-55-van-vijf-kinderen-woont-nu-al-maanden-in-auto-de-gemeente-kan-niets-voor-mij-doen~a2996d05/
https://www.bd.nl/maashorst/richel-36-slaapt-al-een-jaar-in-zijn-auto-als-er-niet-snel-een-oplossing-komt-hoeft-het-voor-mij-niet-meer~a15ec0e4/
Ook veel tentjes.
Die opslag? Is dat diezelfde opslag waar de afgekeurde mondkapjes van Seabert van Lienden liggen. Die destijds zijn aangeschaft omdat anders het CDA en Hugeau in een slecht daglicht kwamen te staan?
En liggen die noodwoningen op de mondkapjes of er onder?
De mondkapjes zijn waarschijnlijk verkocht om gebruikt als isolatie in de woningen. En dat geld staat nergens geboekt
Tuurlijk kan Hugo wel wat. Hij is kampioen zelfpijpen. En alle vooroordelen die er over Den Haag bestaan bevestigen .. in z'n uppie. Zie, die man kan dingen!
Hij kan schoenen kopen
Zelf te onnozel om te profiteren van corruptie.... dat deden vele ja-knikkers rond hem, die lachen zich momenteel echt kapot met hun vette buideltjes. Gelegitimeerd/ambtelijk afgedekt stelen.
Begrijp werkelijk niet waarom een rechte ambtenarenrug zich nog niet gemeld heeft.
Waarin is Hugo de Jonge corrupt dan ? (heeft hij zich laten omkopen of heeft hij aan zelfverrijking gedaan ?) En waarin is hij crimineel ? (heeft hij een moord gepleegd, plofkraak of een zedendelict ?) Misschien dat u eens een voorbeeld aan kan halen waaruit die corruptie en crimineel blijkt.
@johnyl | 08-08-23 | 12:03: ehh 5 miljard kwijt en sywert plus kompanen om niet multimiljonair? Hij moest niet voor niets zsm van VWS af.
@Joffri | 08-08-23 | 12:22: de 5 miljard is niet kwijt, voor 5 miljard aan uitgaven zijn de bonnetjes/leveringshandtekeningen niet teruggevonden. Misschien klopt het niet, misschien gewoon slordig.
Het was wel zo dat er ook een opdracht uit de kamer lag om nu toch echt die dingen te regelen, ook als je wat assertiever en smeriger t spel moet spelen. Andere landen kaapten alles weg door al onderweg zijnde ladingen met bruut direct binnen te harken.
En vooraf aan china overmaken tja dan heb je best kans dat je nooit hetzelfe aantal met dezelfde kwaliteit gaat krijgen en dan vindt de accountant daar natuurlijk wat van
Hugo werkt niet in zijn eentje.
En hij is eigenlijk leraar in het basisonderwijs en schooldirecteur.
Hij heeft mensen om zich heen die hem informeren.
Het lijkt er meer op dat Hugo naar voren wordt geschoven als woordvoerder.
Net als bij het 'zorgvuldig testen', wat behoorlijk onzinnig was in een pandemie.
Maar Hugo is geen arts, dus die praat anderen na.
Maar wie zijn die mensen die hem die dingen laten zeggen en waarom komen die met die rare ideeën? Belangen en lobby's?
En dat zien we mogelijk nu ook weer.
Dus is de conclusie eigenlijk dat de democratie niet goed werkt en ministeries en instanties eigenlijk veel machtiger zijn dan we denken.
Kan ook goed zijn.
Maar Omtzigt en de toeslagenouders hadden er op een andere manier mee te maken.
Weet je wie ook leraar is?
Na een jaar of 7 studie?
@Shoarmamasutra | 08-08-23 | 13:29: Rutte.....
3 weken instroom en de huizen zijn vol....
Zelfs als je ipv huizen die asielzoekers in de opslag plaatst, is de ruimte snel op.
Voor Nederlanders hebben we kleine Tiny oranje woninkjes van het merk Boels
Je bedoelt die schijtbakken?
"We hebben in ieder geval de markt in beweging gezet". Hahahaha briljant.
Ik zal ook even 500mton Braziliaans rundvlees importeren en laten verpieteren in mijn vrieshuis. Om dat markt in beweging te brengen.
Ambtenaren, totaal blind voor de werkelijkheid
Welke 'vrind' heeft deze huisjes (om niet) geleverd aan ome Hugo?
Dankzij Hugo hebben we wel een vaccin en leven we nog.
Ik heb geen vaccin en leef ook nog na Corona gehad te hebben. Mijn portemonnee is wel verdacht leeg.
Weet je wie ook wel een paar goede dingen heeft gedaan?
Ja en dankzij Kaag hebben we nu eeuwig durende wereldvrede
Hoeveel heeft Hugeau nu weer kwijtgemaakt? Meer of minder dan 5,1 miljard?
200,000,000
Maakt dat het erger of minder erg?
@zwenkwieltje | 08-08-23 | 11:34: Dat maakt het 5,3 miljard.
Ik begin niet meer over politiek, I houd anders niemand over.
En hebben we ons na geld al terug van Sywert? Nee! Opdat wij niet vergeten.
Niet zo onaardig jongens. Die man doet ook maar gewoon z’n best.
Een seriemoordenaar doet ook zijn best.
Als een asielzoeker zo’n woninkje ziet stuurt hij/zij/x per omgaande een whatsapp naar de mensensmokkelaar van dienst: “Maar zo’n kippenhok was ons niet beloofd!”…
Deze woningen zijn dan ook niet voor asielzoekers maar voor de uit huis gesommeerde autochtonen.
2000 woningen a pakweg 100k per stuk(?)
Zullen een aantal maatjes van hem wel weer goed geboerd hebben.
100k is echy niet veel voor een bouwbesluitwaardig geisoleerd aardgasvrij ding
Er is niet zo zeer behoefte aan meer woningen, als wel aan minder vraag naar woningen.
De vraag is bij wie. De Nederlandse bevolking wil minder vraag (van asieleisers) naar woningen. De regering wil meer asieleisers. Of zoals de verantwoordelijk staatssecretaris zegt: hoe meer hoe beter.
100.000 euro per unit. Daar koop je een gloednieuwe camper voor.
Dat is wat mij ook opviel.
En dan gaat het ook nog eens om een in massa geproduceerd standaard product.
Het zal me benieuwen wat voor Sywert-achtige constructie hier achter zit.
@blbla | 08-08-23 | 11:29: Betaling wordt voorzien van de toevoeging: bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge
Mijn vierkamer rijtjeshuis op 140m2 kostte exact een ton.
Als ze er dan mee naar huis rijden is dat misschien niet zo'n slechte optie. Maar een buitengaatse woonboot is misschien een betere oplossing.
@pollens | 08-08-23 | 11:38:
Dat was nog in het gulden tijdperk?
@demaup | 08-08-23 | 11:54: Nee, 2007.
een flexwoning heet in Engeland en de USA gewoon een 'Trailer' . Daar staan er da'n zo'n paar honderd van in een park. Goedkoop wonen, geen brick-and-mortar! Waarom hebben ze daar niet eerder aan gedacht? En nu snap ik ook waarom de overheid zo graag weilandjes wil opkopen. /*s
Maar heeft hij er al een app voor laten schrijven? Het liefst met een QR code. Of, hipper, iets met NFC?
Ik kan tenminste mijn veters strikken. En hoe gaat Hugo de woningnood oplossen met 2000 flexwoningen? Er zijn ongeveer nog een paar honderdduizend woningen nodig namelijk. Op dit tempo kunnen jullie kinderen over 50 jaar vast wel starten in zo'n geinig 50-plus woninkje. Meteen inschrijven vanaf de geboorte dus. Succes!
Wat is het nut van een plein eigenlijk?
Hoort helemaal onderaan.
Woningtekort is een kwestie van vraag en aanbod. Als het aanbod zo laag is en Hugo het ook niet kan bijbenen zou je als verantwoordelijk minister ook gewoon kunnen voorstellen om de toenemende vraag eens in te perken, oftewel een jaartje eens wat minder nieuwe gelukszoekers.
Niet minder, maar helemaal geen gelukzoekers.
Een ambtenaren leermomentje van 200 miljoen euro. Moet kunnen. Geld zat.
Het klotst tegen de plinten, dat het geld van de burger is maakt niks uit...
2000 flexwoningen is net aan genoeg voor 3 weken asielinstroom te huisvesten.
Maak hem lijsttrekker. Wat kan er misgaan?
In de Noordoostpolder 1000 huisjes neerzetten op 1 september;
De NO polder heeft 460,05 km² land, we gebruiken de helft dus 230km².
Stel; voor 1000 huisjes is een 1/2e km² nodig en er passen in 1000 huisjes twee gelukszoekers.
Met 1000 gelukszoekers per week, exclusief nareizigers, is het park in twee weken vol en is dus een 1/2km² bezet.
Hoe lang duurt het voordat de helft van de NO polder bebouwd is met Hugo-huisjes?
De goede inzending wint een verblijfsvergunning!
U denkt in oplossingen ...
Er zijn 2 gemeentes die flex woningen van De Jonge wilden: Delft en Leeuwarden.
Wie zijn daar burgemeester? De oude CDA vrinden Marja van Bijsterveld en Sybrand van Haarsma Buma. De cirkel is weer rond.
Alles voor de CDA-daadkracht..... stelletje losers zijn het.
Bijsterveld wil ze al niet meer want er zitten geen camera's in.
Misschien kunnen ze gebruikt worden als quarantaine huisjes tijdens een pandemie.
Ik kan ook dingen. Zo stop ik wel eens een banaan in mijn oor. Gghe gghe gghe
Is dit een zelfde fact check als bij de Russische NPO? Gebruik die term liever even een weekje niet …
"ABP schroeft beleggingen in woonhypotheken op
Stabiel rendement, laag risico
We gaan via onze uitvoerder APG meer beleggen in woonhypotheken van verstrekker MUNT Hypotheken. In totaal beleggen we straks voor € 4 miljard in de Nederlandse hypotheekmarkt. Ook de pensioenfondsen SPW en bpfBOUW breiden hun beleggingen in MUNT Hypotheken uit.
Bij een belegging in Nederlandse hypotheken voorziet het pensioenfonds de verstrekker van financiering om hypotheken mee te kopen. In dit geval zorgen ABP, bpfBOUW en SPW samen voor een bedrag van € 1,735 miljard. "
Zomaar een voorbeeld om duidelijk te maken dat er genoeg geld is om nieuwe woningen te financieren. En ik geloof dat er ook nog wel aan personeel te komen is, onder die 100.000 Oekrainers die hier zitten zullen ook wel bouwvakkers zijn.
Het probleem zit 'm toch echt in het ontwikkelen van bouwlokaties. Kennelijk duurt het tien (10 !) jaar van het eerste plan totdat de schop de grond in gaat.
Bron: www.abp.nl/over-abp/actueel/nieuws/20...
Zijn de overige 1900 woningen ook al gefabriceerd?
Zo ja, waar staan die dan te wachten op een definitieve plek?
Zo nee, klopt het dan dat die 100 flexwoningen dus effectief 2.000.000 euro per woning kosten?
volgens mij 100.000 per stuk x 2000 = 200 miljoen mar tot nu toe , inderdaad 2 miljoen per stuk ..
Als over een paar jaar de kosten van transport, opslag en onderhoud zijn verdisconteerd, vast wel. Dit is namelijk de Nederlandse overheid, dankzij wiens zinloze inmenging en regelgeving de bouw van een doodgewoon nieuwbouwhuis een veelvoud kost van wat een vergelijkbaar huis in België of Duitsland moet kosten. ( nog even afgezien van beperkingen als milieueffectrapportages of stikstof- bouwverboden)
Hugo (CDA) en Tjeerd/Bas (D666) zijn prima kartelslopers, voorlopig lekker laten zitten dus...
Ik vind dat toch knap hoor, van Hugo.
Mijn hond vrat ècht geen banaan.
Als je het beest een week lang niet anders geeft, gaat vanzelf een keer banaan eten. Wat ik mij afvraag is hebben ze Hugo wel verteld dat het een hond is en geen aap?
@Sieg Hein | 08-08-23 | 11:20:
En is het slecht dat ik altijd een beetje moet overgeven in mijn mond als mensen zo tegen dieren en kinderen praten?
Hugo de Jonge. Wat een talent om alles en iedereen tegen de haren in te strijken.
En toch worden we geregeerd door dit soort halfbekwamen. Best zorgwekkend.
Echt heh, ondanks alle schandalen en aangetoonde ambtsmisdrijven blijven ze maar aan de knoppen van ons land draaien. Er kan nog veel meer kapot.
'De woordvoerder zegt dat er veel is geleerd van het aankoopproces van de flexwoningen.'
Dus ze hebben van dit aankoopproces geleerd dat ze veels te veel woningen hebben aangeschaft en daarom is het geen mislukking?!
Da's er eentje in de categorie van 'niet betrokken bij, maar wel betrokkenheid'
200 miljoen voor 2000 veredelde containers. Stelt iemand daar vragen bij?
lijkt me toch een betere deal dan voor 100 miljoen niet bruikbare mondkapjes te kopen...
@Poekie_febo | 08-08-23 | 11:08: 5100 miljoen uitgeven zonder bonnetjes, dat was toch ook een verdienste van de Jonge?
@d e r e a l i s t | 08-08-23 | 11:16: Dat was alleen over 2020, in '21 en '22 kwam er nog een veelvoud bij.
Hmmm 100k per stuk. Is nogal wat voor een container.
Veel geleerd van het aankoopproces. Niet veel geleerd van het aannamebeleid. Je zou ook capabele mensen ergens kunnen neerzetten en daar naar luisteren. Niet Hugo de Jonge. Je vraagt je af wat hij van wie weet dat hij het CDA mocht leiden en nu al bij een tweede ministerie de boel mag verstieren.
Geleerd, met het geld van andere mensen. De mensen met een baan die zijn leermomenten betalen, maar geen huis hebben vanwege de leermomenten van Hugo “Kan Niks” de Jonge.
De personele situatie bij de diverse polletieke partijen is kennelijk dermate wanhopig, dat dit soort figuren de kans krijgen.
@Nuuk | 08-08-23 | 11:09:
Een zeer treffende samenvatting van het politieke failliet, Nuuk.
Zet ze in verkoop, die woningen.
Eerst even kijken of het wel bewoonbare woningen zijn.
Iemand een grote achtertuin, in de voortuin mag niets neergezet worden , gemeente verordening.
Goed bewoonbaar gebleken, kinderen in de achtertuin, zelfstandig.
Let op, geen asielindustrie er van maken.
Lijkt me wat. En over 15 jaar ik naar de achtertuin en kid in het voorhuis
@Zack Hooi | 08-08-23 | 11:26:
kid=kind. Geen dank.
Helaas, ook geen vergunning voor in de achtertuin. Alleen objecten lager dan 2 meter mogen vergunningsvrij worden geplaatst en dan alleen als er geen klachten zijn of komen. Je denkt toch niet dat mensen met een royaal perceeltje lekker zelf woningboer mogen worden he ?
Edit: O ja, ervaringsdeskundige. Maar misschien zijn andere gemeenten soepeler met de regeltjes.
Kende hij dit flexwoningenmannetje ook via CDA? Iemand die, net zoals Sywert, wel wist hoe hij het probleem kan oplossen? Iemand die je beter inside pissing out hebt, dan outside pissing in? Waar HdJ niet betrokken was, maar wel betrokkenheid had? Ik ben zo fokking benieuwd nu
Het is zoiets als een krat bier kopen, slechts één pijpje leegdrinken en daarna het nagenoeg volle krat in de flessenautomaat schuiven. Dan gaat er iets niet helemaal goed.
Ik zet de volle krat direct in de automaat.
Die krat hou ik lekker zelf
Ik heb een elektrische auto. Daarvoor een laadpaal aangeschaft en laten installeren. Nu blijkt dat ik niet kan laden, omdat mijn auto niet bij de paal komt. Wel veel geleerd van het aankoopproces!
Volgende stap: verlengsnoer kopen
@Sieg Hein | 08-08-23 | 11:06: NL overheid logica: Een tweede aanbestedingsprocedure uitschrijven voor het laadsnoer. Laadsnoer kopen zonder de stekkers te controleren. Laadsnoer is lang genoeg maar de stekkers passen niet. Conclusie : Opnieuw waardevolle lessen getrokken uit het aankoopproces.
Hij kan Bruls op het podium tillen, dat is niet niks.
Dat is niet niks, dat is een spektakel!
Beter om een podium onder Bruls te bouwen en met hydraulische dingesen (veel) dit omhoog duwen.
@Sieg Hein | 08-08-23 | 11:05:
LOL!
Aha, ik denk dat er weer iemand voorbijgekomen is die woningen 'om niet' heeft kunnen leveren en dat Hugo daar weer in is getrapt.
En wat heeft dit geintje de belastingbetalers gekost?
Ze zouden ministers net zo hard aansprakelijk moeten stellen voor wanbeheer als dat in het bedrijfsleven het geval is. Eens kijken of er dan nog steeds van die kneuzen minister willen worden.
Hugo heeft er alleen betrokkenheid bij gehad maar hij was er niet bij betrokken.
Iedereen kan wel wat. Ademhalen bijvoorbeeld. Maar verder is ie net zo nuttig als een standbeeld op een plein.
Waarom nu wéér een standbeeld van een blanke, pardon; witte, cisgender, oudere regenteske man?
@Nuuk | 08-08-23 | 11:06: kon toch ook een standbeeld van een dikke pigmentair gehandicapt persoon met een baarmoeder zijn?
REAGEER OOK