Opnieuw Oekraïense drone-aanvallen op burgerdoelen Moskou. Zelensky waarschuwt: "Oorlog komt naar Rusland"
De vorige drone-aanvallen op Russische steden werd altijd glashard ontkend door Oekraïne
Zondagavond; toen al de vierde aanval die week
Even korte tijdlijn. Afgelopen zondag vonden er meerdere drone-aanvallen plaats op Moskou en dat waren niet eerste die week. Russische autoriteiten claimen dat ze de meeste drones uit wisten te schakelen, maar dat er ondanks "electronic suppression" toch eentje een flatgebouw in Moskou's financiële district raakte - zie bovenstaand. Ook werd een internationaal vliegveld door de aanvallen tijdelijk stilgelegd.
Diezelfde zondagmiddag zei Zelensky zélf: "Gradually, the war is returning to the territory of Russia – to its symbolic centres and military bases, and this is an inevitable, natural and absolutely fair process." Dat is een categorische trendbreuk met voorheen, toen Oekraïense betrokkenheid bij welke aanval op Russisch grondgebied dan ook steevast ontkend werd.
En ook gisteravond was het opnieuw raak. En niet zo'n beetje ook. Naar verluidt werd in Moskou het o.a. "IQ-gebouw" geraakt, waarin maar liefst 7 ministeries gehuisd zijn. Het is maar zeer de vraag hoe deze escalatie door de Oekraïense zijde gaat vallen bij hun broodheren. De Britten noemen het vooralsnog: "Drone attacks against Moscow and the rising age limit for mobilization indicate that the Russian state is failing to isolate its population from the war."
Meer na de breek.
Afgelopen nacht
Social
Oekraïens propaganda-filmpje waarschuwt voor drone-aanvallen op Rusland
Afgelopen nacht
Social
De Oekraïense drones in kwestie
Social
Reaguursels
InloggenIk had het eerder vandaag al over Russificatie van de deelrepublieken in de Sovjettijd en de gedwongen deportaties die daarmee gepaard gingen.
Nu komt Combat Veteren zojuist met een rapport aan dat Rusland tot nu toe 4.8 miljoen Oekrainers heeft gedeporteerd van de door Rusland veroverde en gecontroleerde gebieden ( forced relocation & repopulation ) waaronder 700K kinderen.
www.youtube.com/watch?v=P5JPl4yKnq0
( vanaf ongeveer minuut 5 )
Dus, als we het nog eens over "omvolking" gaan hebben, misschien iets voor de Poetinpamperaars om zich te realiseren dat dat staand beleid binnen Rusland en de Sovjetunie was en is.
Maar goed, Vatniks zullen dit toch wel weer vergoeilijken of gaan jijballen. Soit.
( bron: een door het Kremlin aangewezen official ).
@Graaisnaaiert | 01-08-23 | 19:29: De Vatniks hier zijn gewoon aanhangers van messias Tjerry B. Niet al te serieus nemen dus!
@Bad-Karma | 01-08-23 | 19:42:
Mja, maar je merkt wel dat er toch wel naar ze geluisterd wordt en ze blijven hun standaard riedeltjes afdraaien. Dus ik heb vandaag in een grote tegel de daden van Rusland tot nu toe op een rijtje gezet en zal dat - opgeschoond en geactualiseerd - in de diverse topics plaatsen als het weer Vatnik uitlaattijd is. Het blijft gewoon nodig...
En, goei wijntje? Proost ouwe!
Er is in deze oorlog geen keuze om partij te kiezen. Er is ook geen nuancering of excuus wat dat betreft, er is ook geen "ik wist dit niet...". Het gaat erom wat je beslist. Ik ga de opsomming hier niet herhalio'en maar ik hoop dat iedereen zijn of haar beslissing voor de spiegel kan verantwoorden, ook naar het nageslacht toe.
Is al bewezen dat het geen Russische verzetsgroep, priveleger, zootje huurlingen, false flag operatie of doodgewone terroristjes zijn?
zolang ukraine maar geen westerse wapens gebruikt voor zijn aanvallen op rusland
Deze acties maakt het voor het westen wel makkelijk om nee te zeggen op leveren langeafstandsraketten en f16s.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 12:57:
Blijven hopen, druiloor.
Het beeld van 'geen westerse wapens' in Rusland is een bulshit frame. Elk wapen wat aan Ukraine wordt geleverd gaat ook in Rusland gebruikt worden, gegeven ze krijgen daarvoor de kans. Al was het maar indirect, want 10 extra westerse wapensystemen in Oekraine geeft ruimte om 10 eigen wapensystemen in Rusland in te zetten...
Ik zou ook eens wat historische gebouwen in Rusland aanvallen. Kijken hoe de gemiddelde Ivan of Vladimir daar op reageert. Gewoon een beetje prikken.
Het Kremlin lijkt mij historisch oud genoeg.
En de beelden van zo'n aanval gaan geheid de hele wereld over.
Wipe Out Putin,
youtu.be/XjiOtouyBOg
Poetin schijt zijn rompertje dagelijks helemaal vol maar enkele tegelaars hier maken zich liever druk om een lichtbruin vlekje in het rompertje van Zelenski. Dat is geen zuivere koffie. Omdat je hier met goed fatsoen je liefde voor Poetin niet meer openbaar kunt uiten (he Geert?) verpak je dat in verontwaardiging over elke "misstap" van Zelenski. Die je dan breed uitmeet.
Zaporizja / Tsjernobyl, laten we hopen dat daar geen toestand ontstaat die we niet kunnen beheersen en mijn vrees is dat die steeds dichterbij komt en waarom (Beste_Landgenoten) wordt Geert er weer bijgehaald? Snel stoppen die krankzinnige oorlog!!
Eens, al moet ik wel zeggen dat Geenstijl hier ook aardig steentje aan bijdraagt. Als er een filmpje/foto met een Neo nazi tatoeage opduikt, wordt het groot uitgemeten en stikt Oekraine van de nazi’s etc. Maar als Rusland aan de lopende band flatgebouwen naar de gallemizen schiet en er constant onschuldige slachtoffers vallen, wordt er bijna geen woord meer aan besteed, want dat heeft kennelijk geen nieuwswaarde meer. Nu ben ik zelf aardig bevooroordeeld uiteraard, maar dit begint ook op te vallen.
@Flexzz | 01-08-23 | 12:35:
Ieder leger heeft figuren met nazisympathieeen in de gelederen. Want ja, nazisme en militarisme gaan hand in hand. En zolang ze onder controle worden gehouden en hun spuit op de juiste tegenstander richten siegheilen ze maar een eind weg ( als het dat al is ). Probleem wordt het pas als een significant van je bevolking de nazi-ideologie aanhangt en dat kan al een probleem zijn bij een magere 5%.
Maar nogmaals, laat ze maar lekker in het leger spelen, uiteindelijk groeien ze er wel overheen of gaan ze na hun actieve loopbaan vanuit een ver buitenland waar niemand ze kent antisemitische postjes op de Stormfronten van deze wereld plaatsen.
Ze doen maar, kan me d'r niet druk om maken. Zolang we het maar monitoren en blijven monitoren. Gedachten kun - en moet je ook niet willen - verbieden maar als het meer dan dat wordt, wees erbij en grijp in.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 12:56:
Hoepel op vent. Deze oorlog staat stijf van de terreurbombardementen op steden, uitgemoorde dorpen, verkrachte vrouwen en meisjes en gedeporteerde burgers.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 12:56:
"Ja er worden zeker flatgebouwen en burgers getroffen door maar niet doelbewust."
Heb je weleens beelden gezien van dorpen en steden die door Rusland in de as gelegd zijn? 'Niet doelbewust nee', waren waarschijnlijk 22 miljoen Russische afzwaaiers, nietwaar?
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 12:56: wat een genade toont Poetin toch, dag in dag uit. Ze zouden in Oekraïne spontaan de wapens neer moeten gooien en Poetin verwelkomen en omarmen als barmhartige held en bevrijder. Want hij dood naast de verdedigers van Oekraïne maar duizenden burgers tot nu toe, en niet de 1000en per dag die hij zou kunnen doden als hij er zin in had!
@funda | 01-08-23 | 13:01: Daar lijkt het wel op.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 12:56: Nee, Joost, Rusland bombardeert wel degelijk doelbewust burgerdoelen. The Guardian schat het aantal burgerdoden dankzij Russische bombardementen inmiddels op 7000.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 12:56: Dit bedoel je toch niet serieus hoop ik? Met het aantal getroffen burgerdoelen kun je alleen het volgende stellen: of de Russen kunnen totaal niet richten of ze doen dit doelbewust en systematisch.
@Graaisnaaiert | 01-08-23 | 12:59: Sterker nog, elk land heeft Nazi sympathisanten, ook in NL lopen ze (weliswaar in mindere mate) rond. Ik heb hier gister op een andere topic al iet over gezegd, maar als je puur naar de laatste 2 verkiezingsuitslagen kijkt in Oekraine, dan kom je tot de conclusie dat het nazi probleem eigenlijk wel meevalt. Ik zeg dit ook vaker, ik kom er regelmatig maar heb er nog nooit iemand op straat gezien met een hakenkruis, ook de militairen die er in grote overvloed rondlopen niet. Maar goed mijn punt is: als je dan dit soort zaken constant uitlicht en voorbij gaat aan alle terreur en ellende die door Rusland wordt veroorzaakt, dan kun je jezelf ook niet echt meer objectief noemen.
@Flexzz | 01-08-23 | 13:22: Lastig te beantwoorden.. ja er zijn genoeg burgerdoelen geraakt door of onkunde, of afweer of daadwerkelijk met het doel terreur. Mijn punt was meer dat als Rusland echt veel burgerslachtoffers wil maken ze een paar Kinzhal en Iskander kruisraketten op een paar flatgebouwen kunnen afschieten.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 13:36: Ik weet niet van waaruit jij deze oorlog volgt en al helemaal waar de neiging vandaan komt om dat geboefte in Moskou constant te verdedigen, maar wat jij zegt is precies wat ze doen. En er zijn in deze oorlog inderdaad duizenden slachtoffers gevallen, niet in de laatste plaats door deze doelbewuste "missers" Of wil je beweren dat zij hun Kinzhals en Iskander kruisraketten nog niet in hebben gezet in deze oorlog? En als je al zoveel burger doelen raakt en je wilt geen burger slachtoffer maken, dan moet er ook een keer een lichtje gaan branden lijkt mij. Maar in plaats daarvan wordt er alleen maar ontkend. Dus nee ik gok eerder dat het systematisch is. En als je kijkt naar wat er daar op TV wordt geroepen, dan kun je ook niet tot een andere conclusie komen dan dat.
Overigens is dit niet iets nieuws bij de Russen, dit doen ze altijd. Of ben je Grozny en Aleppo vergeten en was dat ook allemaal "per ongeluk"?
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 13:36: Ja, Joost, eigenlijk verdient jouw idool Poetin de Nobelprijs voor de vrede voor de zorgvuldige en humane wijze waarop hij de speciale militaire operatie tegen de Oekraïense nazi's voert, nietwaar?
Wat precies zijn dan die burgerdoelen? Een zakenwijk 's nachts?
Ja, dat bijvoorbeeld.
De Britten zijn in ieder geval een trouwe bondgenoot van Oekraine met hun Stormshadows, in tegenstelling tot de laffe Scholz en de weifelende Biden en nu weer de vingerwapperende gebroken geweertjes. Remember, er waren wat Novichok-gevallen op Brits grondgebied.
En ik lees hier nu ook weer. Waar komt toch die angst vandaan? Hoe lang trappen jullie nog in de Russische bluf van nukes en "we hebben dit nog en dat nog". Nee, die nukes komen niet want er waren al tig gelegenheden om dat te doen. Nee, ze hebben "dit en dat" niet want anders hadden ze het allang ingezet. Wees blij dat we dat spelletje Russische blufpoker eindelijk door hebben en dat het militair geen reet voorstelt daar.
Vervolgens, het eenzijdige gejank op "escalatie" door Oekraine en de nuancerende "wij in het westen doen ook"... Nee. Dat doen wij in het westen niet.
Wij bombarderen niet opzettelijk burgerdoelen om terreur te zaaien. Wij deporteren geen vrouwen en kinderen. Wij verkrachten geen vrouwen, wij executeren geen willekeurige burgers in een veroverd dorpje en wij roven hun huizen niet leeg. In deze oorlog is geen grijs, er is alleen goed en fout. Kies maar of je zelfhaat of je onvrede zo groot is dat je aan de verkeerde kant wilt staan.
Wat betreft de kosten. Kijk wat het oplevert ( naast de geopolitieke stabiliteit ). Een schat aan informatie over hoe 21e eeuwse oorlogen zich gaan ontwikkelen. Dit is uniek. Er is een volledig nieuwe arm bijgekomen, de drone. Oekraine leert dagelijks nieuwe tactieken en dat kost ons helemaal niets. En voor de "er vallen zoveel doden aan beide kanten" jankerds, dankzij Oekraine zijn onze toekomstige vredesmissies een stuk veiliger want zij schrijven nu het boekje voor ons he.
En over het "falen van het grote offensief", nee. Je hebt er geen bal van begrepen. Omdat WIJ zo traag waren met leveren ( gemiddelde 9 maanden tot een jaar te laat ) van de juiste tools waar Oekraine keer op keer op keer vraagt heeft Rusland zich kunnen ingraven. Langs het hele front liggen mijnen ( geen mijnenvelden, het front is ondermijnd. Het HELE front. Je kunt er dus niet langs zonder het te ondermijnen. En het is geen voetbalveldje diep. Het is in plaatsen 20 tot 25 kilometer diep. En we geven geen luchtsteun he, de enige manier om het snel op te lossen. Kunnen "onze" politici zichzelf aanrekenen, dat het zolang duurt en zo "langzaam" gaat. Oekraine vecht nog steeds met 1 arm op de rug en ze doen het uitstekend, verdienen alle respect en alle steun. Iets wat de meeste Oosteuropese landen ook begrijpen.
Maar ja, wij Nederlanders hebben altijd al slappe knieeen gehad en ook na de bezetting hier lijkt er nog steeds niet veranderd. Bah.
Frankrijk is als zelfbenoemde militaire wereldmacht de allergrootste afwezige, het tromgeroffel en borstgeklop van Macron ten spijt. Ze hebben procentueel nagenoeg niets bijgedragen maar hebben zoals gebruikelijk wel het hoogste Franse woord.
Eens. Ben ook wel klaar met dat halve gedoe de hele tijd. Als we ons vanaf dag 1 hadden ingezet voor volledige steun aan Oekraïne zou de situatie er nu totaal anders uitzien. Maar de meeste westerse landen hebben nog steeds een naïef geloof in een goede, diplomatieke oplossing. Volgens mij is het vol gas, Rusland Oekraïene uit rammen met bijna alle mogelijke middelen, dan kun je om tafel. Rusland heeft keer op keer bewezen een totaal onbetrouwbare gesprekspartner te zijn. Daar kun je geen afspraken mee maken zonder ze eerst duidelijk te maken wie de baas eigenlijk is.
@_pacman_ | 01-08-23 | 11:43: dat zal ermee te maken hebben dat fr historisch altijd redelijk pro rus is geweest
@James_t_kruk | 01-08-23 | 11:51: en verder zijn ze goed in lullen. Net als in hun films. Veel blabla weinig actie
Haastige spoed is zelden goed bij het intimideren van kernmachten, zeker de mafiose.
Als het westen eerder had gereageerd op de verzoeken was die oorlog wellicht al lang en breed over geweest. Helaas hebben de goeien nog steeds geen F16-gevechtsvliegtuigen. Want wil je dit winnen, dan heb je absoluut luchtsteun nodig.
Wat in deze 'toolkit' ook essentieel is, is de diplomatieke wil en mandaat om deze oorlog te be-eindigen.
@klaverboerdenham | 01-08-23 | 13:16:
Krijgen we dat gezanik weer. Nee. Donder nou eens op met dat Gechamberlain.
@TancredvanTiberias2 | 01-08-23 | 11:49:
Juist! Als je als bondgenootschap niet wil dat we na deze oorlog met een verzwakt en intern verdeeld chaotisch Rusland zitten moeten we nu juist knalhard optreden. Poetin uit de hele Oekraine terugmeppen ( Donbass en Krim incluis ) en dan om de tafel. Kan hij klagen wat hij wil over de Navo maar dan heeft hij wel een excuus waarom de speciale operatie is mislukt en dat als de Oeki's vrijwillig voor "de Nazi's" hebben gekozen ze zijn uitgestoken hand onwaardig zijn. Hij redt voor de buhne zijn gezicht en geopolitiek is er dan weinig tot niets verzwakt, kan hij rustig doorgaan met bluffen en het bespaart vele burgerdoden.
Maar ja...
@_pacman_ | 01-08-23 | 11:43:
Hun bijnaam is ook niet voor niets "de haantjes" he.
Wist je trouwens dat een witte vlag standaard uitrusting is binnen de PSU van elke Franse militair?
Zelensky heeft er nog lang mee gewacht om Poetin op zijn eigen turf eens goed onder zijn gat te trappen.
Wij leveren hem de tools niet om een rappe doorbraak te forceren. Dus doet Oekraine het enige andere alternatief, het vernietigen van de aanvoerlijnen en van de depots, loodsen en opslagplaatsen. Het antwoord van de Russen zijn laffe long-rangeaanvallen op steden en burgerdoelen en infrastructuur ( de dam, het bemijnen van de kerncentrale ), de graanhavens dus wat doet Oekraine? Die lanceren een paar droneaanvallen op militaire doelen in Rusland zelf.
En dan staan ze hier allemaal op hun achterste benen.
Eigenlijk behandelen "ze: de Russen hier als dat ze "links" verwijten hoe die moslims aan het pamperen zijn.
Hele aparte gedachtenkronkel vind ik dat.
Kan ie moskou niet s flink nuken?
@James_t_kruk | 01-08-23 | 11:48: Nee, kan niet meer. Oekraïne heeft in 1994 bij het Memorandum van Boedapest zijn nukes teruggegeven aan Rusland. In ruil daarvoor beloofde Rusland de grenzen van Oekraïne te zullen respecteren...
@MAD1950 | 01-08-23 | 12:11:
Gelukkig hebben wij hier alle vertrouwen in wat Rusland en Oekraine beweren.
Als zij zeggen dat het zo gegaan is, wie zijn wij dan om dat te betwijfelen?
Want goede leiders laten gewoon over zich heen lopen ofzo?
@RandyBiel | 01-08-23 | 11:33: Is Dirk Jan de Geer soms wel een politicus naar het hart van loekdeleeuw? Die liet over zich lopen.
nl.wikipedia.org/wiki/Dirk_Jan_de_Gee...
Game of drones
Hij overspeelt zijn hand, hier zit het westen niet op te wachten.
Rusland moet niet klagen over burgerdoelen, want doen ze natuurlijk zelf ook, maar dit is wel weer propaganda-munitie: Oekraïne gebruikt clusterbommen, dus wij ook. Oekraïne valt burgerdoelen aan, dus wij ook.
Aflopende zaak dit voor Oekraïne.
Dat hoop jij, Joost.
@ZH dat weet ik wel zeker..!
Daar kon je zomaar eens gelijk in krijgen. Door zelf de regels aan de laars te lappen, legitimeert Oekraïne het gedrag van Rusland. Het Westen kan Poetin daar ook niet op pakken, zolang Oekraïne daar ook niet op aangesproken wordt. Dat is ronduit zonde, want Oekraïne brengt zichzelf hiermee in een lastige positie en het Westen erbij. Ze gooien hun eigen ramen ermee in. Straks was alles voor niks.
@Kopieerapparaat | 01-08-23 | 11:16: Uhh Rusland is al 1.5 jaar bezig met het aanvallen van burger doelen en het westen kan daar geen flikker aan doen. Ik ben overigens ook benieuwd of u, als uw huis zo lang wordt aangevallen er nog zo pacifistisch in staat.
@Kopieerapparaat | 01-08-23 | 11:16: Ja hoor, "door zelf de regels aan de laars te lappen, legitimeert OekraÏne het gedrag van Rusland"
Wat is dat voor waanzinnig argument? Ten eerste, welke "regels" worden er aan de laar gelapt.
Ten tweede "legitimeert" zelfverdediging van Oekraïne geen seconde welk wangedrag van Rusland dan ook.
Maar ik vermoed dat jij hier alleen maar komt om drogredenen te ventileren.
@KeesBruin | 01-08-23 | 11:27:
Jij pakt het al op. Ik las het de hele tijd tijdens het typen van mijn tegel en brrr. 1: Oekraine, Rusland en de VS hebben NOOIT het verdrag tegen gebruik van clustermunitie ondertekend. 2: Rusland gebruikt clustermunitie ook tegen burgerdoelen, Oekraine alleen tegen militaire doelen. Maar goed, we weten hoe een hoop weg-met-ons hazen hier lopen.
Bij de Russen heb ik altijd gezegd dat ze aangepakt moeten worden op alle mogelijke manieren zodra ze burgerdoelen gaan kiezen. Hetzelfde geldt voor Oekraïne. Beginnen zij burgerdoelen in Rusland te beschieten, moeten we ons wel afvragen in hoeverre we dit willen steunen. Zelenski kan eerst even officieel gewaarschuwd worden, maar bij herhaling of onwaarheden (lees voorliegen) de steun stopzetten. Dan moet Oekraïne zichzelf maar bedruipen.
Je vindt dat Zelenski zich wel moet blijven gedragen.
Waar Poetin alle perken te buiten mag gaan, zoals moord, verkrachting, deportatie van honderdduizenden kinderen, marteling, vernietiging van voedsel zoals graan, de destructie van gebouwen en infrastructuur zoals dammen en centrales.
Maar die gemene Zelenski. Bah.
@Beste_Landgenoten | 01-08-23 | 11:17: Lees mijn tegel nog eens een keer. Het staat nota bene in de allereerste zin. Met burgerdoelen bedoel ik eigenlijk alle soorten van oorlogsmisdaden
Leuk betoog, alleen zijn het geen burger doelen die geraakt zijn en zijn er geen slachtoffers gevallen aan de zijde van Rusland. Verder lijkt uw kijk op zaken in ieder geval niet aan de Russen besteed, aangezien ze al 1.5 jaar bezig zijn met het bestoken van burger doelen met alle bijkomende slachtoffers. Maar owee als Oekraine iets terug doet, nou dat kan niet hoor dan moeten we meteen de steun stop zetten en kunnen ze het allemaal uitzoeken aldaar.
Uit jouw eerste zin concludeer ik, dat je het dus wel oké vindt als Rusland militaire of industriële doelen in Oekraïne aanvalt. Dat is namelijk de implicatie van wat je zegt. Op zich vind je die oorlog dus wel prima.
@Flexzz | 01-08-23 | 11:20: Ook hier, lees de eerste zin nog eens opnieuw. Ik zeg niet dat Rusland dit ongestraft zou mogen doen. Ik vind dat dat flinke consequenties zou moeten hebben, maar dat wil niet zeggen dat Oekraïne dan ook het oorlogsrecht maar aan de laars moet lappen onder het motto: Maar zij doen het ook. Dan kun je al die verdragen, convenanten en resoluties wel door de versnipperaar smijten en gewoon doen waar je zin in hebt. Of gelden die afspraken alleen maar voor de tegenstander? Oekraïne moet zich eraan houden, punt. Rusland ook en anders aanpakken. Allebei.
@Kopieerapparaat | 01-08-23 | 11:19: en wat kan er dan tegen Rusland gedaan worden als ze constant oorlogsmisdaden begaan?
Dan doet de verdedigende partij een keer wat terug, en dan moet die teruggefloten worden? Terwijl je kennelijk wel vindt dat als Rusland opzettelijk burgerdoelen raakt gestraft moet worden? Zie dit als hun straf. Russen gaan al jaren mee met de brutaliteiten die het regime in buurlanden begaat. Laat hen maar eens meemaken wat zij zelf al jaren doen. Misschien dat het ze wakker schudt.
@KeesBruin | 01-08-23 | 11:29: Ik vind die hele oorlog te belachelijk voor woorden. Dat vind ik overigens van elke oorlog. Laat iedereen gewoon aan zijn eigen kant blijven, stelletje kleuters. Kijk je naar de regels, is het aanvallen van militaire doelen wel iets anders dan burgerdoelen aanvallen. Hoe kun je anders een oorlog winnen als je de tegenstander niet direct in het militaire systeem mag aanvallen? Dat geldt voor beide partijen. Mijn mening is dat die oorlog een groot hersenspinsel is van een Russische mafkees die bang is irrelevant te worden. Hoe eerder dat afgelopen is, hoe beter.
@TancredvanTiberias2 | 01-08-23 | 11:33: Daar kun je het mee oneens zijn, maar dan deugen die regels niet. Daarvoor moet je bij de VN zijn. Regels bestaan om je eraan te houden.
@Kopieerapparaat | 01-08-23 | 11:39: Fantasiewereld. Noem 1 oorlog waarin men zich aan regels hield, inclusief de westerse landen. Een pestkop moet je af en toe een klap terug geven, daarvan win je niet door je netjes te gedragen. Regels bestaan er volgens velen ook voor om overtreden te worden. En als niet wanneer je land en volk bedreigt wordt, wanneer dan wel?
@TancredvanTiberias2 | 01-08-23 | 11:43: Waarvoor wordt er dan zoveel over vergaderd? Afschaffen die handel, maar vergeet niet dat het Rusland ook ruimte geeft
@Kopieerapparaat | 01-08-23 | 11:46: die regels bestaan er om conflicten te voorkomen en proberen tot een diplomatieke oplossing te komen. Zodra een conflict begint is een pure naïviteit om je aan zulke regels vast te klampen. Rusland moet een paar tikken krijgen, Oekraïne uitgeschopt worden met vrijwel alle mogelijke middelen en dán, niet eerder, ga je met ze om de tafel. Die figuren kun je alleen mee praten als ze snappen wie de baas is. En hint, met een BNP ter grootte van de Benelux is Rusland dat absoluut niet.
@Kopieerapparaat | 01-08-23 | 11:29: Ik zou het met u eens zijn als Rusland een keer per ongeluk een flatgebouw zou raken. De nuance ligt hem in het feit dat zij dit consistent en bewust doen. Dan moeten we niet opeens pacifistisch gaan lopen doen als Oekraine een keer terug slaat. En dit ook nog eens doet op legitieme oorlogsdoelen.
"Bij de Russen heb ik altijd gezegd dat ze aangepakt moeten worden op alle mogelijke manieren zodra ze burgerdoelen gaan kiezen." Daar meende u dan kennelijk geen kloten van, want niet zodra Oekraïne ze "aanpakt", (en dat nog niet eens op alle mogelijke manieren en bovendien na anderhalf jaar geterroriseerd te zijn en daarnaast in de positie van een land dat aangevallen is en vernietigd wordt) komt u met een tegel die er op neerkomt dat we Oekraïne maar moeten laten barsten.
@Kopieerapparaat | 01-08-23 | 11:29: "Bij de Russen heb ik altijd gezegd dat ze aangepakt moeten worden op alle mogelijke manieren zodra ze burgerdoelen gaan kiezen." Wat zijn volgens u "alle mogelijke manieren" en wie mag volgens u die "alle mogelijke manieren" gebruiken?
@BenZen | 01-08-23 | 15:01: Alle mogelijke middelen zoals dat wordt afgesproken. Dat kunnen sancties zijn, een boycot of wat dan ook. En nee, het is niet Zelenski die in zijn eentje even beslist om legitiem Russische burgerslachtoffers te gaan maken. Ik begrijp dat het allemaal lastig is, maar juist diegenen die normaal gesproken vinden dat we ons aan elk Brussels regeltje moeten houden, roepen nu het hardst dat regels er zijn om ze te overtreden. Wees dan ook consequent en pleit voor een diplomatieke oplossing, niet voor massa's dode burgers of een uitgemoorde kleuterschool die onschuldig het leven hebben moeten laten door droneaanvallen van Oekraïne.
Marketing-technisch gezien is dit heel slim van Zelensky.
Ontmoedig de Russische bevolking en vroeger of later gaan ze in opstand komen tegen Vlad Grozny.
Zover is het nog lang niet, dat de Russische bevolking in opstand komt. Daarvoor is nog véél meer Verelendung nodig. Maar ze zien in ieder geval dat hun Grote Leider niet bij machte is die drones tegen te houden.
Maar het Russische volk komt voorlopig nog veel te gemakkelijk weg met de oorlogsmisdaden die hun land pleegt.
De Russen moet het voelen, ook de gewone burgers, die nu lekker de andere kant opkijken, of zelfs voorstander van deze agressieoorlog tegen een buurland zijn.
Probeert Volodomyr weer de aandacht af te leiden van het nu echt begonnen offensief wat weer faalt?
Het enige wat hopeloos faalt is de speciale militaire operatie van een dag of drie om Oekraine te denazificeren. Zoekt u maar eens op Surovikin linie en legt u dan maar eens uit hoe u het zou aanpakken.
@_pacman_ | 01-08-23 | 10:52: Rusland heeft ondertussen 20% land onder controle en Oekraine lukt het zelfs niet met westerse training en materieel om 1% terug te veroveren. Ik ken de kaartjes wel, staan netjes ingekleurd op ISW.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 10:58: Bedankt voor uw reactie maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Het is best comfortabel Zelenski afzeiken vanuit de luie stoel. Wegens zijn onder-uitgeruste leger, dat zonder luchtsteun en overwicht in manschappen en munitie het opneemt tegen een gigantisch leger dat zich met mijnenvelden omringd heeft ingegraven drie linies diep.
Het faalt zo hard dat ze weer met nucleaire aanvallen dreigen.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 10:58: het feit dat Oekraïne nog bestaat laat hun wil om te vechten zien, en de onkunde van het Russische leger.
Om dat hier af te schilderen als een faal van de kant van Oekraïne is echt wereldvreemd. Mensen sterven elke dag om hun land en mensen te verdedigen, en dan komt zo'n treurig figuur op internet roepen "ze falen, losers". Schaam je.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 10:58: Lol, een "wereldmacht" die nu moet pochen met 20% van een voormalig broedervolk waarvan een deel al wat graag 'bezet' wilde worden.
3 dagen ging die operatie duren. Gaat lekker verder
@Vleesverkopert | 01-08-23 | 12:19: Kun je mij eens laten zien waar en wanneer Poetin precies heeft gezegd dat het 3 dagen zou gaan duren. Ik kom deze wijsheid vaker tegen maar ik heb hiervan nooit een Russische bron gezien. Daarnaast heeft Rusland al een tijdje het offensief gestaakt en richt zich nu op de verdediging van het veroverde gebied. Rusland heeft er alle belang bij om deze patstelling zo lang mogelijk te laten duren. Hoe graag iedereen ook zou willen dat Oekraïne de Russen 'even' uit de Donbas veegt, ik zie dit niet meer gebeuren. De tijd werkt gigantisch in het voordeel van Rusland dat al maanden enorme verdedigingswerken aan het optrekken is.
@_pacman_ | 01-08-23 | 11:00: Excuus, ik zou ten 1e dat hele counteroffensief niet starten en meer materiaal opsparen om een offensief te starten met een groter kans van slagen. Ondertussen is +- 30% van het geleverde materiaal afgeschoten en zijn er +-30000 slachtoffers te betreuren voor een paar km2 terreinwinst. Het lijkt erop dat het Russisch defensief standhoud en en de frontline nagenoeg hetzelfde blijft. Beide kanten willen niet praten dus een kansloze strijd naar mijn bescheiden mening.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 12:45:
"Het lijkt erop dat het Russisch defensief standhoud en en de frontline nagenoeg hetzelfde blijft."
Dat is waar. De afgelopen week is 15 km2 terreinwinst geboekt maar Rusland houdt nog 100.000 bezet. Het gaat tergend langzaam en ook ik zie daarin niet snel verandering komen. Als ze door de eerste linie heen raken wachten er nog twee en Rusland heeft alle tijd om ter plaatse extra versterkingen aan te brengen. En inderdaad, de tijd werkt in Russisch voordeel, straks is Biden voorbij en krij g je Trump die in 24 uur "vrede" gaat brengen (lees: Oekraïne aan zijn lot gaat overlaten).
@Beste_Landgenoten | 01-08-23 | 12:53: En het trieste van dit alles, dat als dat gebeurt en Oekraine alles waar ze voor vechten opgeeft, de mensen denken dat de rust wel terugkeert en Rusland terug in zijn hok gaat. Hoe naief.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 12:45: zeker benieuwd naar de bronnen van m.n. de aantallen slachtoffers. 30% van materiaal, hoe verhoudt zich dat tot de Russische verliezen? Er even vanuit gaande dat je bronnen op milbloggers/Russische kant gebaseerd zijn, zouden we dat af kunnen zetten tegen de Oekraïense claims. Dan zijn de Russen vele, vele malen meer materiaal en mensen kwijtgeraakt.
@Beste_Landgenoten | 01-08-23 | 12:53: Ik hoop niet dat Trump Oekraine aan zijn lot overlaat, als die de situatie beiendigd met de huidige frontlinie heb ik er wel vrede mee. Deze provincies hebben altijd pro-Russisch gestemd en passen beter bij Rusland.
@TancredvanTiberias2 | 01-08-23 | 13:08: De aanvallende kant verliest het meest, daarnaast heeft Rusland afgelopen maanden een enorm overmacht aan artillerie gehad waarbij vele malen meer slachtoffers vallen dan in de loopgraven. Toen Rusland Bakhmut aanviel hadden zij meer slachtoffers maar door artillerie overwicht viel dit mee. Nu vallen ze aan in grotendeels open terrein door mijnenvelden, drones, ka52 helicopters, artillerie dus ja enorme verliezen. Russen trekken zich terug, Oekr neemt dorpje in alle artillerie op dorpje, Rusland neemt dorpje weer in.
@TancredvanTiberias2 | 01-08-23 | 11:37:
Gastje heeft een agenda, dat is overduidelijk. Anders verdedig je een misdadig regime niet.
Oh wacht, hij is niet pro-Poetin, natuurlijk niet, hij probeert alleen "een evenwichtig realistisch beeld" neer te zetten.
#borf
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 13:15:
"Deze provincies hebben altijd pro-Russisch gestemd en passen beter bij Rusland".
Dat eerste klopt gedeeltelijk, tot aan de invasie. Nu zijn een hoop Donbassers er wel klaar mee.
Dat laatste, je weet als Vatnik ongetwijfeld dat het verplaatsen en deporteren van bevolkingsgroepen standaard Sovjetgebruik was, om een deelrepubliek te Russificeren. Dus een hoop etnische Russen zijn daar gewoon neergepoot. En dat wordt pas een probleem op het moment dat de federatie uit elkaar is gevallen en de vroegere grootmacht binnen die federatie alles in het werk stelt om die vroegere federatie weer te herstellen. Zeker omdat het pas 1 generatie geleden is.
Maar ach, paarlen voor de zwijnen, dit. Is er in Petrograd nog wat te doen deze zomer of heb je met je tegelzetterij een 2-weekse all-in naar De Krim bijgeengepoetind?
@Graaisnaaiert | 01-08-23 | 15:06: Precies, ook gaat meneer er aan voorbij dat er sinds 2014 om en nabij anderhalf miljoen mensen zijn gevlucht uit het Oosten van Oekraine. En dan heb ik het over de Donbas regio. Alles wat over blijft zijn Oekrainers die om een of andere reden niet kunnen of willen vluchten en die in de minderheid zijn om zich uit te spreken (wederom doordat er zoveel mensen zijn gevlucht), of inderdaad pro Vlad gezinde alcoholisten en "vrijwilligers" uit Rusland.
Maaaaarrrrrgoed, als je het Kremlin narratief gelooft is er inderdaad een referendum geweest waarin 99% zich voor Rusland uit heeft gesproken en voelt de meerderheid zich overwegend een Katsap.
@TancredvanTiberias2 | 01-08-23 | 11:37: Die schaamt zich niet kerel. Die bloedzuiger is de grootste Putin likker die je hier aan zult treffen.
@d e r e a l i s t | 01-08-23 | 13:22: ik snap dat de aanvallende kant meer verliest. Dat kan elke halve idioot neerpennen. Je noemt geen bron en je lult dus óf uit je nek, óf je neemt klakkeloos partijdige (Russische) bronnen over. Goed dat je zo duidelijk laat zien aan welke kant je staat, hoeven we je ook niet meer serieus te nemen.
From Russia with Love
Toch interessant om de reactie van onze poetinloyalisten te zien.
Rusland bombardeert al ruim een jaar nietsontziend in buurland Oekraine de boel plat. Deelt Oekraine vervolgens een paar speldenprikjes in Moskou uit en ja, daar is de verontwaardiging. De liefde voor de grote leider in het kremlin is blijkbaar toch erg groot.
Dat mag evenmin ongestraft blijven, maar het is geen vrijbrief voor Oekraïne om hetzelfde te doen.
@Kopieerapparaat | 01-08-23 | 10:56: waarom niet dan? Als zelensky netjes aangeeft: voor elk geraakt burgerdoel betaalt u terug met minstens een burgerdoel, dan lijkt me dat verder prima. Putin schiet dan op zijn eigen burgers
@Kopieerapparaat | 01-08-23 | 10:56: Het zijn geen burgerdoelen, het zijn kantoorgebouwen en in tenminste een ervan zitten overheidsorganisaties.
@MAD1950 | 01-08-23 | 12:19: Ja alleen dat is niet relevant. Het gaat erom dat Oekraine iets terug doet. Daar heeft het land kennelijk geen recht toe, want alleen Rusland heeft het alleen recht om burger slachtoffers te maken. Ja we veroordelen het wel en zeggen dan foei, maarja het is Rusland dus wat doe je eraan... maar Oekraine die terugvecht (met aanvallen op legitieme doelen), nou dat is pas erg.
@Flexzz | 01-08-23 | 12:47: Ook Rusland heeft niet het recht dat te doen. Zodra een leger het vuur opent op de burgers van de tegenpartij, kan me niet schelen wie dat is, mogen ze wat mij betreft meteen voor het vuurpeloton. Russen of Oeks, irrelevant. Bestook elkaar op militair terrein, maar pak geen onschuldig volk op straat. Dat is laffer dan laf.
Bewust burgerdoelen treffen is een oorlogsmisdaad. Waarom niet Rusland's militaire doelen? Dat maakt toch veel meer zin?
Jou hoor ik daar echt nooit over als Odessa weer tientallen burgers kan betreuren wegens Russische bommen. Die eenzijdigheid begint een beetje op te vallen.
Ik noem een ministerie geen burgerdoel. Vandaar uit wordt het leger aangestuurd.
De signalen van deze drones worden verstoord door de Russen waardoor ze niet meer op hun doel afgaan maar willekeurig ergens neerstorten. Geen oorlogsmisdaad te zien dus.
@Beste_Landgenoten | 01-08-23 | 10:19: Niet alleen hem, als je het Russische narratief volgt weet je niet anders dan dat Oekraine eigenlijk achter deze aanvallen op hun eigen steden zit. En als Rusland toegeeft dat zij een stad bombarderen, dan raken ze alleen militaire doelen. De missers zijn eigenlijk ook de schuld van Oekraine, want als je die raketten gewoon laat vliegen, raken ze heus niet een flatgebouw...
@_pacman_ | 01-08-23 | 10:39: Dus als Oekraine Russische burgers doodt, hebben het tóch de Russen het gedaan? Het blijft een oorlogsmisdaad, zelfs als je gelijk hebt, of het nu door Rusland of door Oekraine komt.
@Gladiator Fap | 01-08-23 | 11:20: Het doel is militair. Net zoals de Russen ook op doelen (burgerdoel of militair) mikken maar door luchtafweer of een andere oorzaak de raket of drone ergens anders terecht komt en resulteert in dodelijke burgerslachtoffers. Dat is verschrikkelijk maar geen oorlogsmisdaad. Gericht op burgerinfrastructuur mikken zoals appartementen, scholen, ziekenhuizen en verdeelstations of het martelen & ontvoeren van Oekrainse burgers: dat zijn wel oorlogsmisdaden.
Uw morele afstelling is daarbij interessant doch niet relevant voor het begrip oorlogsmisdaad.
De boel escaleert zo langzamerhand. Failed state Rusland probeert ondertussen voet aan de grond te krijgen in Afrika. De ene staatsgreep na de ander en geef zo´n dictator een gratis helicopter en je hebt er weer een vriend bij. De bevolking trekt weg naar het westen en dat werkt Poetin ook in het voordeel. Militair bereiken ze helemaal niets. Toch moet je ze niet onderschatten.
Als het Westen zou stoppen met de steun dan verliest Oekranie, is vervolgens Moldavie aan de beurt en wordt het erg onrustig aan de Baltische grens.
Er is een goede kans op een grotere oorlog, maar die zal ws voor een deel in Afrika en in Oekranie worden uitgevochten.
Zelfs al zou Poetin verdwijnen, dan komt er weer een andere gek. Rusland heeft nooit democratie gekend en men weet niet beter dan dat een elite de macht in handen heeft. Als makke schapen volgt de bevolking hun debiele leiders.
Rusland is een puist op het gezicht van de wereld.
En wat zo'n leider van een land zonder onderdanen gast doen wordt dan weer niet over nagedacht door de Afrikaanse leider. Die krijgt een harde plasser van die heli.
De hele wereld werkt toe naar WO3. Rusland met Georgië, Afrika en nu Oekraïne. Navo met Chinese zee, Oekraïne en nu de uitbreiding met Finland en Zweden. China is ook flink aan het opbouwen militair.
De fronten worden al zichtbaar op de kaart. Wachten is op de vonk in het kruidvat
Ze haten het westen in Afrika, maar willen er toch allemaal naartoe. Rara wat gaat hier verkeerd? Misschien moeten we al die blije en bevrijde Afrikanen naar Rusland sturen.
Samen met dat andere grote land waar men niet beter weet dan dat de elite de macht in handen heeft, China.
Het voordeel van die landen is dat ze snel een beleid kunnen doorvoeren, het nadeel is dat ze daar net zo snel aan ten onder kunnen gaan.
Daarom mogen wij onze eigen waarden weleens afstoffen. Zo slecht is en doet het westen het nog niet. Het is dat we gebukt gaan onder een enorm schuldgevoel over onze misdaden in het verleden.
En precies dat is iets wat heel veel andere landen dus helemaal niet kennen. Die geloven in het recht van de sterkste.
Kortom, vergeleken met anderen is het westen toch wel een hele fijne plek en waarschijnlijk ook een goede bondgenoot.
@Beste_Landgenoten | 01-08-23 | 10:20:
Goed idee, net zo diep cynisch politiek bedrijven als Poetins Rusland. Dat zal ze leren!
Iets minder verlammend schuldgevoel en iets meer initiatief en acceptatie dat we net mensen zijn vanuit het westen zou al veel schelen.
We hebben best veel goeds te bieden, ondanks dat we niet perfect en heilig zijn.
@Beste_Landgenoten | 01-08-23 | 10:20: Ze willen cashen in West-Europa, vanwege 'ons' kolonialisme in Afrika.
Enfin, de Afrikanen kunnen jammeren over dat vervloekte Westerse kolonialisme zoveel ze willen, inmiddels zijn ze zich uitgebreid met huid en haar aan China aan het uitleveren, en de kruimels zijn voor Rusland. En dat doen die Afrikaanse landen helemaal zelf, daar hoeft het Westen niets voor te doen. Ze zullen er nog achter gaan komen, dat je beter zaken kunt doen met het Westen, dan met die rücksichtslose Chinezen, want die hebben absoluut geen moreel besef ten aanzien van niet-Chinezen.
@KeesBruin | 01-08-23 | 11:34: Als het Westen zo goed is geweest voor het Afrikaanse continent, waar komt dan al dat anti-Westerse sentiment vandaan?
Noem het maar een wrat of tumor. Puistje klinkt zo tijdelijk en onschuldig.
@Beste_Landgenoten | 01-08-23 | 10:20: dát mijn waarde beste landgenoten lijkt mij een uitstekend plan, bij voorkeur gekoppeld aan het stopzetten van ontwikkelingshulp aan Poetinminnende landen.
Ze doen maar lekker. Hoe gaat het offensief eigenlijk?
Meter voor meter
De Haringvlietbrug is ook al weken dicht. Afzwaaier?
Wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet begrijp: waarom hebben ze het er in zowat alle media over een 'conflict'. Hoezo is die aanvalsoorlog een conflict?? Het is hoe dan ook een eenzijdige aanval / invasie door een agressieve partij op/in een tot dan toe soeverein land, dat zelfs afspraken met die Russische hufter met een ernstige narcistische persoonlijkheidsstoornis.
@Putin, Als je uitdeelt, moet je ook kunnen incasseren.
“Nice beaver” (Uit Naked Gun)
Tja… volgens mij bombardeert Rusland er al anderhalf jaar op los met talloze flatgebouwen welke aan de lopende band worden geraakt en meerdere burger doden tot gevolg. Afgelopen 2 weken is Odessa constant aangevallen, Kyiv was eerder aan de beurt en eergisteren nog Krivij Rih met 6 slachtoffers…en dan blijf ik nog stil over wat er de afgelopen winter is gebeurd met talloze aanvallen op de energie infrastructuur…onder andere. Maar dat heeft kennelijk allang geen of weinig nieuwswaarde.
Dat gezegd hebbende… we gaan nu toch niet net doen alsof het geheel onterecht of zielig zou zijn nu Rusland in dit kader zelf ook een keer een paar drone aanvalletjes terug krijgt? En dan in principe op legitieme doelen ook nog.
Je ziet het verkeerd: Dat is escalatie!!!
Heeft Petersburg al wat gehad?
@Beste_Landgenoten | 01-08-23 | 10:01: Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben...
Terwijl iedereen naar Oekraïne kijkt lijkt het wel alsof er Afrika een tweede proxy-front af aan het tekenen is vanwege Mali (en de vele andere landen die zich in de Russische invloedsfeer hebben getrokken). De positie van Wagner wordt steeds sterker waar Frankijk die aan het verliezen is, en om de gevolgen daarvan duidelijk te maken: Mali heeft zojuist al haar export van goud&uranium bevroren.
En laat Europa (met name Frankrijk) nu voor een kwart van haar uranium-behoefte afhankelijk te zijn van Mali. en.mehrnews.com/news/203993/Niger-sus...
De prijs van uranium is dan ook door het dak gegaan.
De Franse ambassade is bestormd door een woedende menigte met Russische vlaggen en bordjes met 'leve Poetin'. abcnews.go.com/International/wireStor...
Ecowas bereid zich voor om Mali binnen te vallen (uiteraard onder Franse leiding). En Burkina Faso heeft zich aangesloten bij Mali.
""Any military intervention against Niger would be tantamount to a declaration of war against Burkina Faso and Mali,” said the two junta-led governments, in response to other West African leaders threatening to use "force" if Bazoum wasn’t reinstated." www.i24news.tv/en/news/international/...
Zijn we (gelijk Afghanistan) voor nop daar heen gegaan, ga je zien dat Frankrijk ons straks terug wil om haar belangen te verdedigen.
Is Kaag al in Nigeeer gespot?
En waar hangt Mabel vandaag de dag uit? Toch niet weer in een gestrande helicopter ergens in een woestijn?
Misschien had Kaag dan toch gelijk met Niger. (Wat ze daar overigens allemaal - wie heeft het journaal gezien) uitspreken als Nigèèèèr. Wagner met Prigozhin de coupleider aan het hoofd (hij blijft toch een van Poetins trouwe Petersburgse maffiavriendjes) is in Afrika bezig om heel die ex-Franse regio onder Russisch proxy-bestuur te krijgen en dat met groot succes. Dat ze daar geen idee hebben welke vriend ze inruilen voor hun koloniale vijand is duidelijk. Maar vooralsnog lacht Poetin in zijn vuistje.
Oh, weer lekker wakker vandaag.
Mali moet Niger zijn. En Mali heeft zich in navolging van Burkina Faso aangesloten bij Niger.
En dan nu nog meer koffie.
Mag je nog wel Niger en Nigeria zeggen eigenlijk?
Niger (vernederlandst; Neger, uit het Spaans negro en dat weer uit het latijn) is ook een Latijnse jongensnaam. Het betekent `zwart`.
Black en Blackia voortaan dus in Newspeak, zullen we dat afspreken?
Dat kan wel tot een escalatie gaan leiden. Een mooi bij-effect kan zijn dat Africa dan op termijn veiliger wordt en vluchtelingen in de regio opgevangen kunnen worden.
Maar goed, een oorlog beginnen is makkelijk. En het is maar zeer de vraag in hoeverre Rusland een ‘beter’ alternatief zal blijken dan de Europeaan.
Voorlopig maakt Rusland een hoop beloftes aan Afrika en belooft het mooie financiële steunpakketten alleen tot op heden hebben ze nog niet geleverd.
En China begint ook te knagen aan de periferie van Rusland.
Dat de haat diep zit in de voormalige koloniën is duidelijk. Die rancune weten de Russen daar goed te mobiliseren. In de periferie van Rusland kunnen westerse landen hetzelfde doen. En dat zal met de tijd ook wel gaan gebeuren.
The dash for Africa 2.0. Wat een tijd. We zullen zien hoe het zich uitspeelt in de komende jaren.
Bedankt voor het overzicht.
De Fransen hebben ondertussen ontkend te gaan ingrijpen. Voor wat dat waard is.
Leuk voor de bühne zo'n raam eruit door drones maar vervolgens gooit Rusland uit wraak wat raketten op Kiev e.d. waarbij o.a. kinderen omkomen.
Of was het andersom ?
Ik heb nu een beeld voor mijn geestesoog dat een Rus op het punt stond uit een raam te vallen en er door een drone weer terug ingeduwd wordt.
Dus maar niets doen
Willen jullie meer of minder aanvallen op Moskou?
Ik wil dat iedereen zich rond het kampvuur verzameld, elkaars hand vast pakt en onder gitaar gepluk kumbaya my lord gaat zingen.
@ratelaar | 01-08-23 | 09:53: Oh, dat klinkt gezellig.
@Usumani | 01-08-23 | 10:36:
Dat bedoel ik.
i.imgflip.com/11shyz.jpg
Minder is prima, maar dan wel een heel goede. De Russen kunnen natuurlijk ook opzouten uit Oekraïne, dan is zelfs die éne, grondige, uiterst effectieve aanval niet nodig, mits er een groot hek, waardoor niemand kan ontsnappen om dat enorme benzinestation gezet wordt,
Toch wel interessant, de de ene groep Nazis tegen de andere groep Nazis. Nou nee eigenlijk niet interessant, ik ben wel een beetje moe van die machtswellustelingen...
Burgerdoelen beschieten is per definitie fout.
Ik vind het dan ook erg dat de media onderscheid maakt tussen oekrainese en russische burgerdoelen.
Het moet gewoon stoppen, dát zou het standpunt van de media moeten zijn, immers het standpunt van de media wordt uiteindelijk het standpunt van het volk
Dat ook, die eenzijdige verslaggeving komt me de nek uit.
Bewust mikken op burgerdoden, of problemen met navigatie door Russische afweer zijn verschillende dingen. En een gebouw met ministeries is niet echt een burgerdoel natuurlijk.
Dat de oorlog snel afgelopen moet zijn zullen alle partijen verder beamen.
@Linke Soep | 01-08-23 | 09:30: idd. 10.000 rakketten Vs 3/4 drones... Het is net zo erg.
@Continuum | 01-08-23 | 09:37: klopt "problemen met navigatie" is een goede smoes. Een gebouw met ministeries is net zo goed een burgerdoel, zeker als deze in een stad ligt. Maar de Oekraïne kan niets verkeerds doen volgens Europa.
@Continuum | 01-08-23 | 09:37: dit is precies hetzelfde bij RU 'aanvallen' op UA burgerdoelen. Zo'n raket wordt ge-jammed of uit koers gebracht. En dan boem. 'Kijk ze vallen burgerdoelen aan'.
@Linke Soep | 01-08-23 | 09:43: Zo redenerend is Oekaraine een groot burgerdoel, schiet jij je doel niet een beetje voorbij zo.
@Itastijl | 01-08-23 | 09:43: zonder inmenging van het westen en met name Johnson, dan was de oorlog al voorbij.
Dan kan je enkel nog discussieren over de op dat moment geldende grenzen, praten is beter dan schieten.
@Itastijl | 01-08-23 | 09:43: Daarom deze zin: "immers het standpunt van de media wordt uiteindelijk het standpunt van het volk"
@sjef-van-iekel | 01-08-23 | 09:45: RU doet in ieder geval bewust mikken op elektriciteitscentrales, dat staat wel redelijk vast voor mij. Dat er een raket af en toe voor neergeschoten en rottig terecht komt lijkt me ook evident in een oorlog. Maar er zit wel verschil in hoe UA bombardeert tov RU.
Doet niks af aan dat dit doelwit niet echt handig is natuurlijk
@blbla | 01-08-23 | 09:52: Als de partij die begin met schieten dat niet had gedaan was er helemaal geen oorlog geweest
@Rennieflox | 01-08-23 | 10:17: begon
Het onderscheid dat de media maakt is het onderscheid tussen een aangevallen land en een verdedigend land.
In WW2 voerden de Britten en Amerikanen ook vergeldings bombardementen uit voor de Blitz op Britse steden. Naar wat ik begrepen heb was zowel de Blitz als de vergelding weinig effectief.
Zoek eens op Dresden 13 op 14 februari 1945, was behoorlijk effectief.
@Kees22639418 | 01-08-23 | 09:53: Niet voor het verloop op het slagveld.
@Kees22639418 | 01-08-23 | 09:53: Dresden was een oorlogsmisdaad. Dat de Duitsers met de holocaust 100x erger waren, praat het compleet platgooien van een stad niet goed. Beide is verwerpelijk.
Hamburg ook, zware explosieven en brandbommen om een vuurstorm te veroorzaken. Bedoeld om de fabrieksarbeiders (+familie) te doden.
Ik zag veel filmpjes dat er Russische bommen vielen op flats in Oekraïne waar alleen nog oudere weduwvrouwtjes woonden. Ik vond dat zo verschrikkelijk en wreed dat ik nu alleen maar kan juichen dat er bommen vallen in Moskou. Ik ben niet tegen de Russen maar wel tegen Poetin en z'n leger.
Deze aanvallen hebben geen militaire betekenis maar zijn bedoeld om Poetins oorlog terug naar de Russen te brengen, die tot nog toe van een tamelijk onbezorgde oorlog konden genieten. De 60% Russen die Poetin steunen doen dat vooral omdat deze oorlog hen niet raakte, het was ver weg, Vadertje Poetin vrijwaarde hen in het verre Moskou van de ellende en de arme jongens uit Jakoetsk, Tuva en Dagestan mochten voor hun nummer opkomen en sterven in een naamloos graf (als dat al) in Oekraine.
Door met drones Moskou aan te vallen gaat dat beeld aan stukken. Poetin kan niet volhouden dat deze oorlog pijnloos zal blijven voor de gewone Ludmilla en Pjotr in Moskou, die dagelijks een portie anti-westerse haat opgediend krijgen via de staats-tv.
Allemaal waar. Helaas is in het verleden gebleken dat civiele doelen aanvallen niet altijd de moraal breekt van de bevolking, soms juist het tegenovergestelde. Ik hoop dat de Oeks dit goed hebben gewogen.
Er kunnen ook militaire redenen achter zitten: nu moet Rusland meer luchtverdediging achter de linies houden (en dus niet aan het front).
Aan de andere kant geeft worden gebombardeerd onder burgers extra weerstand tegen de andere partij. Dus of je er netto iets mee opschiet is de vraag.
Maar ministeries lijken me op zich een redelijk doelwit voor een oorlog
De studios van die staats-tv mogen wmb ook een make over krijgen, liefst tijdens een life uitzending.
Deze speelgoeddrones hebben small dick energy.
Meer dan genoeg voor Poetin dus.
Elke dode is er 1 teveel. Wil je liever een ‘Fat Man’ schenken aan Ukraine voor die Big Dick energy?
@DankeSchon | 01-08-23 | 09:10: Door de steun van het westen heeft Oekraïne tijd over om zich zelf te richten op het ontwerp en productie van lange afstand wapens. Deze drones stellen inderdaad niet veel voor, maar het is een kwestie van tijd voordat ze zelf raketten hebben die Moskou kunnen halen.
mil.in.ua/en/news/ukraine-develops-it...
Zouden de Russen hier nu echt wakker van liggen? Ik vraag het jullie af.
Die slapen gewoon door een luchtalarm. KO door de vodka.
Die drones zijn vast niet recyclebaar. Dat is het enige minpuntje, die vervuiling. Ik zou graag willen dat de Oeks milieuvriendelijke drones op Moskou gaan afschieten. Hoe meer hoe liever.
U denkt dat de meervoud aan raketten, artillerie en drones die de russen op de Oeks afvuren wel millieuvriendelijk zijn?
Hopelijk veroorzaken deze aanvallen een soort gevoel van NIMBY bij de bewoners van Moskou en keren ze zich langzaam tegen de regering.
Dit geldt ook voor de corrupte nakomelingen van oligarchen, deze blijken nog altijd op vakantie hier bij ons in West-Europa. Zie bv. ene Verbovaia, afkomstig uit Mozkou. Verblijft, in een luxe hotel op Sardinië. Ze blijven het proberen, verzinnen telkens iets anders, en zijn blijkbaar nog altijd in staat heen en weer te vliegen tussen Mozkou en onze regio. Ondanks de sancties op lijnvluchten dus. Ongelofelijk dat de EU dit toelaat, gezien de sancties en de bijkomende inflatie. Als men zichzelf in ivoren torentjes afvraagt hoe het toch komt dat de EU in Europa niet populair is, dit is een van de oorzaken. Men doet hier verder niets mee. Dit is eigenlijk een dikke middelvinger richting alle mensen die de inflatie ophoesten en betalen.
Overigens blijken ook kinderen van Oekraïense rijkelui en een geschikte leeftijd niet in het leger te zitten, noch mee te vechten - Waarom niet.
Dom, zal alleen maar de Russen verenigen.
Het maakt ze bang. Of was dat meisje zo aan het huilen, omdat de Russen zich nu gaan verenigen?
@Usumani | 01-08-23 | 08:59: of, omdat ze bang zijn gaan ze zich verenigen.
Ondertussen dreigen buurlanden met oorlog als de rest van Afrika Nigers coup ongedaan willen maken. En die coup is mede mogelijk gemaakt door wagner/Rusland. Dus wwIII incoming?
Frankrijk haalt zijn uranium uit Niger. Het nieuwe regime heeft de leveringen van uranium aan Frankrijk stopgezet.
@Van-Duyvenbode | 01-08-23 | 08:51: Rusland weet precies waar het zeer doet...
Lekker belangrijk. Wat is nu de stand van zaken van het langverwachte offensief? Vorige week was de oek-alliantie al bijna door de linies gedrongen (net als vorig jaar toch Spartcus?) en lagen de Russen bij de Zwarte Zee. WMB is het tijd dat de halfgare EU meute even goed nadenkt over de directe toekomst van Oekraine (dat land is stuk en/of stukgemaakt door modern imperialisme) en met de huidige acties zijn de plaatjes leuk voor oorlogsgeile nitwits maar is het vooruitzicht slecht door een zeer zwakke strategische benadering van het conflict. Dat betekent of er vol in (en doorzetten maar dat durft niemand want WO 3) of bakzeil halen en goede relaties aanknopen met Rusland.
Ik ben zo blij, dat u het niet voor het zeggen heeft.
Ach ja, "bakzeil halen en goede relaties aanknopen met Rusland"!
Verstandige praat van een Russische vredesduif.
10-15 jaar geleden andere keuzes gemaakt; geen softe aanpak.
Even een reminder, van alle oorlogen die het westen dus de amerikanen na de 2e weteld oorlog gevoerd hebben is alleen de 1e golfoorlog een "succes" geweest voor Amerika. Alle andere oorlogen zijn op een deceptie uitgedraaid, neem Libië, 2e golfoorlog, Afganistan.
Het optimisme waarmee Rusland na de onterechte inval in Oekraine tegemoet getreden is door het Westen, met als doel regime changes? Of het compleet verslaan van Rusland?
Tot nu toe is het bloedig, enoekraine betaalt een hoge prijs voor deze ellende
Toch wel een groot stuk Korea weten vrij te houden.
@SterF... | 01-08-23 | 08:51: maar vraag niet hoe.
Absoluut, echter ik had het over een succes in de ogen van de US.
En de eerste golf oorlog kunnen we gewoon een slachting noemen. Er was nog nooit zo een grote opbouw van militaire kracht sinds de 2e wereldoorlog gezien. De oorlog duurde 7 weken waarvan 5 weken bombardementen en 2 weken grond oorlog
Ik wil alleen maar aangeven dat het optimisme in het westen om de Russen te verslaan eigenlijk op niets gebaseerd is.
Volgens mij is Rusland de Oekraïne binnengevallen en speelt Amerika geen actieve rol op het strijdtoneel. Dus verhaaltje is niet van toepassing. En ja Amerika levert wapens en er zullen ook wel ergens wat special forces rondlopen. Daarnaast nog even in de herinnering; als Europa en VN liepen wij vreselijk te klooien in voormalig Joegoslavië tot Amerika zich ermee bemoeide (Kosovo).
Blijkbaar snap je niet wat er staat.
"Onterecht Oekraine binnen gevallen"
Verder geef ik aan dat er geen enkele grond is om aan te nemen dat deze oorlog tot een goed einde gebracht kan worden door het westen gezien de trackrecord van de vorige oorlogen.
Daar kun je van alles van vinden maar dit is gewoon wat het is.
En wie zegt dat het leven rechtvaardig is
"Het optimisme waarmee Rusland na de onterechte inval in Oekraine tegemoet getreden is door het Westen, met als doel regime changes? Of het compleet verslaan van Rusland?"
Nee, volgens mij het terugduwen van de Russen achter hun eigen grens. Dat lijkt mij niet een heel rare doelstelling. Expliciet ontraden de VS aanvallen op Rusland zelf, maar Zelenski heeft uiteraard een eigen soevereine staat te leiden en zijn legerleiding heeft een eigen agenda.
En dan het belangrijkste: De VS voeren geen oorlog in Oekraïne.
Poetins 'nuttige idioten' proberen er telkens een Westen tegen Rusland verhaal van te maken. Maar het is toch echt Rusland tegen Oekraïne, ongeacht jullie propaganda.
Inhoudelijk klopt het trouwens ook niet, alle oorlogen heeft Amerika militair gezien gewonnen. Het ging (soms) mis met een opstandige burgerbevolking. Nou precies dat probleem zal hier geen rol spelen. Succes met Poetin loven.
@salonsocialist | 01-08-23 | 08:55: Ja, en? Wat wil je daar nou mee zeggen? Dat de VN-missie tegen Noord-Korea maar niet had moeten plaats vinden, zodat heel Korea nu net zo'n paradijs zou zijn geweest als Noord-Korea? Daar denken ze in Zuid-Korea toch wel heel anders over.
@bl er wordt een proxy oorlog gevoerd door de US en EU over geopolitieke belangen dat mag nu wel duidelijk zijn!
@kees
Nee, maar lees de media en socials er de afgelopen 2 jaar even op na.
Misschien snap je dan wat ik bedoel.
@Nico1000 | 01-08-23 | 09:33: Geconfronteerd worden met argumenten van BL, Kees en mijzelf en dan antwoorden met: ik heb gelijk want lees het maar ergens anders!! Heel sterk...
@Nico1000 | 01-08-23 | 09:33: \
Hou nou toch eens op Nico. Er wordt een oorlog gevoerd door Rusland, tegen buurland Oekraine. De enige reden daarvoor is het voortbestaan van Poetins KGB-maffia, en dat komt niet door de NAVO, niet door de EU maar door een bizarre koloniale reflex van ex-Sovjet-rancuneuze heertjes met kleine piemels tegen een voormalige Sovjetstaat.
Je zag toch wat die Russische toeristen in Georgie allemaal zeggen: "We zijn nog steeds de Sovjet-Unie en jullie Georgiërs mogen blij zijn dat we jullie overheersten."
Die Russische arrogantie en heersdrift, daar weten voormalige Sovjetstaten echt alles van. Wie heeft kunnen schuilen onder de NAVO-paraplu (Balten, Polen, enzovoort) is superblij maar wie buiten de boot viel is de sigaar.
@bl vraag, hoe gaat dit opgelost worden.
Onderhandelen mag niet van jou, meer en meer wapen platformen zenden helpt dus ook niet, wat de F16 gaat betekenen weten we ook niet en kan tot onvoorspelbare reacties leiden van Russische kant.
Tenzij je een complete oorlog wilt in de EU....
Dus zeg het maar......
Ik wacht gespannen af.
Even een paar vragen: welke oorlog die Rusland sedert WO2 voerde is een succes geweest?
En
Waarom beweert u bij herhaling dat er hier reaguurders (waaronder Beste Landgenoten) zijn die vinden dat Oekraïne niet mag onderhandelen? Kees Bruin, Après Toi, Beste Landgenoten, de nodige anderen plus ikzelf zijn van mening dat Oekraïne niet tot onderhandelen gedwongen mag worden. Dat is iets heel anders als wat u suggereert. Verder zou het u sieren als u wat minder de moralist uit zou hangen en u eens zou verdiepen in iets ordinairs als het internationale recht.
@Nico1000 | 01-08-23 | 09:33: volgens mij weet u niet eens wat een proxy oorlog is.
@Nico1000 | 01-08-23 | 09:33:
Nee. Poetin deporteerd 5 miljoen mensen, faciliteert verkrachten van vrouwen en meisjes, voert terreurbombardementen uit op steden ( burgerdoelen ), vernietigt dorpen en moord de bevolking daar uit, ondermijnt een kerncentrale, blaast dammen op en executeert willekeurige burgers binnen veroverd gebied.
Nog meer nuance, Nico?
Prima. dan zet die luchtverdediging in in je eigen land, in plaats van te gebruiken voor de bezetting.
Iemand de film Oppenheimer al gezien?
Of alleen naar Barbie geweest?
Ach, dit had Medvedev kunnen zeggen, die dreigt ook iedere dag met atoombommen.
Dat trucje is intussen heel erg versleten.
Oppenheimer is een geweldige film. Ga het zien.
Hoezo zijn een paar drones escalatie?
De russen bombarderen oekraine al meer dan een jaar de tering.
Laatste weken is de graaninfrastructuur (die grote delen van de wereld van betaalbaar voedsel verzorgde) nog platgegooid.
Maar een drone op moskou is dan escalatie?
Duh...
Escalatie of niet, Oekraïne heeft het recht Rusland zelf aan te vallen.
Zijn er ook al kerndrones?
Die zijn er.
Maar ja, vuurwerkverbod hè?
"Bugerdoelen".
Het gebouw huisvest meerdere Russische ministeries.
Of dat nu slim is ?
Dit doet Zelensky toch nooit zonder goedkeuring van USA ?
Zelensky is de circus aap van de EU, NAVO, VS en de VN.
Hij weet het zelf alleen nog niet
Dat laatste zou je denken, maar we weten het niet zeker. De Oekraïners kunnen natuurlijk ook af en toe hun eigen agenda uitvoeren, in de veronderstelling dat hun bondgenoten het wel zullen slikken.
Bovendien, wat betekenen nou een paar drones op Moskou, in vergelijking met de totale verwoesting die die klote Russen in hun buurland hebben aangericht?
Ik denk het wel... Zelensky is volgens mij geen watje.
@zoalsikhetzeg | 01-08-23 | 08:45: Mag jij zeggen met je Mark Rutte als minister-president die weer eens met reces is... Zelensky komt wel op voor zijn volk. Geen dagje vrij.. en is overal, aan het front, in het ziekenhuis en in het buitenland om te lullen voor spullen..
In jouw optiek niet, want is Oekraïne geleid door de CIA.
Ik weet precies wat jij hiervan vindt.
Het tegendeel is het geval. De VS houden een diplomatiek kanaal open met de Russen, er wordt tamelijk serieus achter de schermen onderhandeld en het onofficiële standpunt van de Amerikanen is dat ze Poetin niet graag inruilen voor een allegaartje aan krijgsheren en door priovel;egers gesteunde oligarchen.
Als de drone is aangekomen kan de USA dit wel afkeuren maar dan is de plof al geweest. Bovendien doen de Oeks dit met drones van eigen makelij. Zolang zij hiervoor geen Amerikaanse wapens gebruiken zal het de USA een worst zijn.
Ik hoop niet op burgerdoden, maar af en toe een explosie in Moskou met wat rommel, lijkt mij prima om het geheugen van die mokovieten eens op te poetsen.
Tja, voor iedere raket van RU op een UKR burgerdoel er 2 terug sturen. Maar aangezien Putler niks om zijn bevolking geeft en het weer aangrijpt om te laten zien van: zie je wel. Heeft het weinig zin vrees ik. Meeste vatniks zijn toch te dom om te poepen en hebben het beter gekregen onder Putler dus die steunen hem wel. Ik hoor alleen van jongeren dat ze hem zat zijn. Alles boven de 40 vindt hem prima. Dus beter alle resources zetten op een zelfmoord commando om die idioot uit te schakelen.
“Attack, attack en when in doubt attack again”. Patton.
Afgekeken van veldmaarschalk Haig?
Er zijn verschillende visies. Prof Mackinder (the john Batchelor show) zegt dat Rusland kan worden verslagen, Mearsheimer beweert dat dat niet mogelijk is.
Ik weet het niet, sorry. Ik vind het allemaal tragisch en huiveringwekkend.
Als je Oekraïne afschrijft kan Rusland verslagen worden, lijkt de gulden middenweg.
Mearsheimer heeft ook beweert dat Rusland Oekraïne niet zou aanvallen.
@omanders | 01-08-23 | 08:38: Waar en wanneer? Zeker is dat Mearsheimer heeft gezegd in 2014 dat Rusland Oekraïne zou slopen als dat land toe zou treden tot de NAVO. En daar was inderdaad sprake van, nog steeds trouwens.
@Van-Duyvenbode | 01-08-23 | 08:41:
www.youtube.com/watch?v=Nbj1AR_aAcE&a...
Afgezien van de Mongolen is Rusland - toen was er zelfs geen Rusland - nog nooit veroverd. Zolang de Russen willen vechten, kunnen ze niet verliezen.
@Van-Duyvenbode | 01-08-23 | 08:41: van dat toetreden tot de NAVO is pas sinds de invasie van rusland serieus sprake, voor de invasie was een buffer een optie. Een land betrekken tot de NAVO om zo een kostbare oorlog te kunnen besparen (kan wel, maar escalatie naar een nucleaire oorlog is zo veel kostbaarder, dat het mogelijk meer afschrikt). Tot die tijd sloopt rusland op terroristische wijze vooral burgerdoelen, en dat moet met conventioneel spul hard neergeslagen worden.
Poetin ( en in het verlengde daarvan heel Rusland ) is een grote blufpartij. Hou er nou eens mee op, met dat gehuiver en gejank om "maar wat als"...
Als ze "ja maar als..." hadden willen of kunnen gebruiken hadden ze daar al vele malen de gelegenheid voor gehad want de rode lijnen die Poetin ( die btw "nooit liegt" ) keer op keer heeft getrokken nadat zijn vorige was overschreden hebben geen enkele consequentie gehad.
Hij gijzelt en chanteert de wereld al sinds 2004 met zijn blufpoker. Begrijp dat nou eens. Een kwaadaardige versie van de wizard of Oz dus.
Newsflash, Jan Klaasen en Katrijn is ook niet echt. Da's ook poppenkast met decors.
Nice beaver.
Thanks, I just had it stuffed.
@sioux_ | 01-08-23 | 08:47:
Ik had 'Thanks, but it needs to get stuffed' leuker gevonden.
Dit is volkomen gerechtvaardigd tegenover een agressor die je land binnen is gevallen.
Oorlog moet geen éénrichtingverkeer zijn, degene die zijn buurland binnen valt, moet het op zijn eigen terrein voelen.
Wat mij betreft geven ze de Oekraïners ook lange afstandsraketten. Zeker zolang de Oekraïners ze keurig op strategische doelen afvuren, is het helemaal oké.
Ondertussen sneuvelen er mensen, gewone burgers zoals u en ik, doordat de politiek niet kan praten. Of het nu Libïe is, Irak of de Oekraïne, elke oorlog is een verschrikkelijk iets. Diplomatie blijft de enige oplossing om tot ee uitweg te komen uit deze verschrikkelijke situatie. Ik snap daarom de linkse warmongers niet die hun ogen sluiten voor het lijden aan beide kanten.
Wanneer 2 olifanten vechten, sneuvelt het gras onder hun poten.
@salonsocialist | 01-08-23 | 08:35:
Boe hoe.
@salonsocialist | 01-08-23 | 08:35: Om te voorkomen dat burgertjes zoals u en ik worden gedood in een oorlog, zou je ook de aanstichters gelijk kunnen aanpakken. In dit geval meteen een bom op het hoofd van Poetin en klaar was de oorlog, binnen één dag. Net zoals op de kleuterschool: de aanstichter van het onheil uit het onheil halen en straffen.
Er blijken toch nog andere krachten mee te spelen die deze simpele oplossing in de grote mensen wereld tegen houden. Soms maar goed ook, want het verwijderen van sterke mannen in Libië en Irak heeft ons niet veel goeds gebracht en de lokale bevolking alleen maar meer ellende bezorgd.
Politiek die moet gaan praten, tssss.
@salonsocialist | 01-08-23 | 08:35: Hoeveel keer moet het nog gezegd worden? Niet iedere oorlog eindigt met onderhandelingen. Als de agressor te dom of volhardend is, eindigt hij met een totale capitulatie. precies zoals WO2 geëindigd is.
Deze oorlog eindigt, als het goed is, ook met de verwijdering van Rusland uit het grondgebied van Oekraïne.
Dat oorlog verschrikkelijk is, dat er ook burgers in sneuvelen, doet daar niets aan toe of af.
@salonsocialist | 01-08-23 | 08:35:
Als rusland zich vandaag terug trekt uit oekraine is er vandaag vrede.
Hoe simpel kan het zijn?
@panthoseen | 01-08-23 | 08:46: Als Oekraïne vandaag zegt, we geven ons over, dan is er vandaag vrede. Hoe simpel kan het zijn? Beide gaat niet gebeuren...
Ik vermoed dat afspraken achter schermen tussen de vs en Rusland de reden zijn dat Oekraïne geen langeafstandswapens krijgt. 'Geen NBC Wapens inzetten, dan leveren wij geen atacms.' Of iets in die strekking.
Haha, ik zie de eerste escalatier/poepertjes al wakker worden.
Ja, en herinner je je nog, dat Duitsland en Japan immers óók niet zelf aangevallen mochten worden, nadat ze zelf een oorlog waren begonnen tegen de rest van de wereld?
Dat hele discours over het niet-aanvallen van Rusland heeft de Russen tot dusver enorm in de kaart gespeeld, helaas.
Dat moet maar eens afgelopen zijn.
Het "vredesbesprekingen" kamp vindt dit een escalatie. Nooit hoor je hen over de aanvallen op woonwijken in Oekraïne. Nee, als Oekraïne een droontje op een Russisch ministerie laat vallen zijn de rapen pas gaat. Escalatie! Oorlogshitsers!
Dit is de eerste oneerlijke oorlog.
Exact! Klagen over een "escalatie", als een land zich wil verdedigen op het terrein van de aanvaller, wat de gewoonste zaak van de wereld is.
Enfin, de Russen hebben héél lang van die flauwekul kunnen profiteren.
En er nog steeds niet bijster veel van weten te bakken, dat ook nog!
@Kaas de Vies | 01-08-23 | 08:31: Ja, in zekere zin is dat ook zo. Louter en alleen omdat Rusland kernwapens heeft, en daar zowat dagelijks mee dreigt, en Oekraïne niet, kunnen de Russen heel veel flikken, wat normaliter niet mogelijk zou zijn geweest.
@Kaas de Vies | 01-08-23 | 08:31:
Dat vond Vercingetorix ook.
Vredesbesprekingen zijn eigenlijk interbellumonderhandelingen.
"Nooit hoor je hen over de aanvallen op woonwijken in Oekraïne.''
Precies. Waar waren die 'vredesbesprekingen' roepers toen Mariupol volledig met de grond gelijk gemaakt werd? Bachmoet? Dat dorp waar standrechtelijke executies door Russen hebben plaatsgevonden (ik ben de naam even kwijt)?
Die kutRussen moeten gewoon Oekraïne uit, goedschiks dan wel kwaadschiks.
Ach, Landgenoot, je mag het niet zeggen maar dit zijn wel de mensen die als het hier ooit weer misgaat ik als eerste preventief zou interneren. Je kunt niet en je agressieve buur bestrijden en ondertussen ook nog eens links en rechts om je heen kijken of er niet ergens een vrije denker of gulden middenweg rondloopt om je een mes in de rug te steken.of om te gaan zaniken "dat wij eigenlijk ook wel een beetje agressor zijn want...."
Misschien naief van mij maar niet gedacht dat er in dit land zoveel foute figuren zouden rondlopen.
Het Hoge Commissariaat voor de Mensenrechten van de VN (OHCHR) maakte dinsdag bekend dat sinds de Russische invasie al 9.369 Oekraïense burgers – letterlijk: ‘ongewapende individuen’ – om het leven zijn gekomen en 16.646 burgers gewond raakten. Het VN-bureau voegt er in een noot aan toe dat de werkelijke cijfers waarschijnlijk „aanzienlijk hoger” liggen.
@BenZen | 01-08-23 | 19:13:
Een door het Kremlin aangewezen official heeft vandaag een rapport naar buiten gebracht waarin staat dat 4.8 miljoen Oekrainers uit de door de Russen veroverde en gecontroleerde gebieden zijn gedeporteerd naar Rusland zelf, waaronder 700K kinderen.
En dan zijn er nog mensen die de nuance durven te zoeken en goed proberen te praten waar Poetin mee bezig is.
Hint: je hoeft niet juichend achter Zelensky aan te lopen om te begrijpen en te veroordelen waar Poetin mee bezig is maar goed, zo werkt het kennelijk niet bij een hoop mensen.
Zelensky overspeeld hier zijn hand en verliest hiermee de steun van Europa en de USA. Achter de schermen zal er wel het een en ander gaande zijn na deze uitspraak.
Nee, Zelenski moet braaf zijn land naar de Filistijnen laten bombarderen. Dat is het toch, vredesduifjes?
@Beste_Landgenoten | 01-08-23 | 08:30: Als Zelenski zo doorgaat gaat dat zeker gebeuren. En willen we niet allemaal vrede? Het moet ergens beginnen.
Schei toch uit. En wat er "achter de schermen gaande is", daar weet jij net zo weinig vanaf als ik.
Een land heeft het volste recht zich tegen een agressor te verdedigen, ook op het terrein van die agressor. Zo zijn Duitsland en Japan ook verslagen in WO2, en terecht.
Fuck Rusland.
@KeesBruin | 01-08-23 | 08:36: Eens, hoewel de wraak bombardementen aan het eind van de oorlog wel misdadig te noemen zijn. Er zijn natuurlijk grenzen, maar die heeft de Oekraïne natuurlijk nog lang niet bereikt.
@Peerkeoud | 01-08-23 | 08:50:
Die "wraak"bombardementen hadden maar 1 doel, Nazi-Duitsland moreel definitief breken en duidelijk maken dat het niet meer kon winnen.
@WasHetMaarMakkelijk | 01-08-23 | 09:19: Ja, maar het werkte niet. Dat was het probleem, de Duitsers bleven maar doorgaan. Gedienstig tot in het graf, zeg maar.
@WasHetMaarMakkelijk | 01-08-23 | 09:19:
Zeg maar wat Rusland nu op iets kleinere schaal doet in Oekraine?
@Peerkeoud | 01-08-23 | 08:50: De geallieerde bombardementen op Duitsland hadden i.i.g. niet het beoogde effect, namelijk het moreel van de Duitsers breken, hopen op een opstand tegen Hitler, want dat gebeurde niet.
De atoombommen op Japan waren een ander verhaal. Die hebben wel degelijk tot de capitulatie van Japan geleid, wat heel veel levens heeft gespaard, zowel aan geallieerde als Japanse zijde, hoe verschrikkelijk die atoombommen op zich ook waren.
@HA BIER!1! | 01-08-23 | 09:29:
Neen.
Rusland is nu de agressor, destijds was het Nazi-Duitsland. Appels, peren.
Stap voor stap, gaat het. Zouden de Ruski’s een tactische nuke durven gooien?
Dan is het voorbij.
Met Rusland.
@SterF... | 01-08-23 | 08:43: En met ons ook. * Chemical Warfare van Slayer opzetten doet
Nette reactie op het bombardement van burgerdoelen door Rusland in Oekraïne. Gericht, tot dusver zonder slachtoffers. Symboliek ook sterk: kritisch gebouw en steeds weer dat ene gebouw. Geeft vooral aan dat Putin niet in staat is zich hiertegen te verdedigen. Dat is een probleem voor hen en daar gaat hij last van krijgen..
Ik hoop dat Poetin last krijgt van een drone op z'n hoofd.
@Usumani | 01-08-23 | 08:46:
Dat mag niet van de gebroken geweertjes hier "want escalatie".
Twee keer per ongeluk dezelfde flat geraakt! Knap van Oekraïne. Wel leuk dat hiermee de Russische propaganda (die eerste keer zou het om een verdwaald neergekomen drone zijn gegaan nadat die geraakt was door de luchtafweer) te kakken wordt gezet.
U ziet het als een leuk spelletje poepkakken?
Ik hoop dat er een beter idee achter zit.
Hoe gaat het overigens met de wapenleveranties aan Oek? Nog steeds net genoeg om de oorlog gaande te houden? Uiteraard wil ik net zo graag als u dat de Russen zsm oprotten maar welk beleid er ook wordt gekozen, dit halfzachte laffe geopolitieke leveren van een handvol wapens is iets om je voor te schamen.
@Bootvisser | 01-08-23 | 09:11:
Eens. Biden en Scholz, enorme slappe zakken. En als inderdaad straks Trump wordt herkozen komt er helemaal niets meer uit de VS. Dus wij als EU zullen echt megastappen moeten zetten nu om onze eigen broek op te houden. Goddank dat de Zweden uit hun neutrale positie zijn gekropen en we de Finnen erbij hebben en dat de Polen wel weten waar ze met Russen aan toe zijn maar och och och, het geslampamper van sommige regeringsleiders. Niet te geloven.
Dus UA chanteert de EU met meer burgerdoden in RU?
Ja je mag ook niets meer tegenwoordig als je aangevallen wordt zeg. De brutaliteit.
@tiku99 | 01-08-23 | 08:23:
EU is erg vatbaar voor chantage, vraag het de Noord Afrikaanse landen en Turkije maar.
Hoeveel kunnen ze er produceren per dag?
En die inslagen lijken relatief klein kunnen ze die dingen niet vullen met mosterdgas oid?
Dus deze oorlog gaan we nu in Rusland verder uitvechten.
Wat zou Rutte daar van gevonden hebben?
Nog steeds onze oorlog?
@hagelkruis | 01-08-23 | 08:24:
Waar is het Poetin wel om te doen?
@Kaas de Vies | 01-08-23 | 08:26: Iets met De Krim, Zwarte Zeevloot en wat extra als onderhandelingsruimte schat ik zo in...
@hagelkruis | 01-08-23 | 08:24: Wat lul je nou, man? Met je "laatste stuiptrekkingen van OekraÏne"? Oekraïne verweert zich kranig, en daar hebben ze het volste recht toe.
@hagelkruis | 01-08-23 | 08:24: Oekraïne is een souvereine staat sinds de val van de Sovjet Unie. Dat is het enige dat nu relevant is. Er wonen bijna geen Oekraïners meer in de omstreden gebieden omdat Rusland al 20 jaar bezig is om die te "Russificeren" , o.a. door Russische paspoorten te geven in combinatie met gratis geld. Rusland destabiliseert en annexeert haar buurlanden wanneer het daar mogelijkheden toe ziet. Dat zijn gewoon feiten die u middels eigen onderzoek kunt verifiëren.
@Trekhaas | 01-08-23 | 08:41:
Dat komt een hoop mensen met een ongezonde fascinatie voor sterke leiders en/of een fikse dosis zelfhaat/weg met ons niet uit, helaas.
Sec bekeken is er een partij de agressor ( en nee, dat is niet de Navo, dat is niet de EU en dat is ook geen Verhofstad of Van Baalen ) maar ja...
Stoppen nu met die shit gasten! Vredebesprekingen, Donbass naar Rusland en een 2e koude oorlog allemaal prima. Maar deze escalatie dient nu te stoppen.
Lijkt me een wanhoopsoffensief van Okeraïne. De Russen hebben geduld.
Als de Russen hun militairen terug halen uit Oekraïne is het morgen vrede. Apart dat al die "onderhandelaars" nooit deze simpele oplossing verzinnen. Het gaat hen dan ook niet om onderhandelen, maar om capitulatie, zodat zij zelf weer rustig kunnen slapen en hun belastinggeld niet meer naar wapens gaat.
Ja hoor, de Russen zijn helemaal tevreden als ze de Donbass hebben en komen echt nooooooit meer terug voor de rest.
Wie moet nu stoppen met welke "shit"? De Oekraïners, omdat ze een paar speldenprikjes in Moskou hebben uitgedeeld?
Wat jij voorstelt, zou in 40-45 betekend hebben, dat we vooral hadden moeten onderhandelen met Nazi-Duitsland, en ze als troostprijs toch minstens half Europa cadeau hadden moeten doen.
Voor de lieve vrede, weet je wel?
U kent de Russen niet. Die hebben een lange adem. Over 20 jaar pakken ze het volgende stuk Oekraïne. Het houdt pas op als ze definitief verslagen worden.
@ aero911 | 01-08-23 | 08:17
Veeg je traantjes af, en zoek nieuwe helden. Bij voorkeur niet-mafioos.
Ah, de defaitisten komen hun holen weer uit.
@Trekhaas | 01-08-23 | 08:44: Dus het Westen weet volgens u al 'eeuwen' dat Rusland definitief verslagen moet worden voordat het landjepik ophoudt, en toch maakt het Westen Rusland machtig door er zaken mee te doen. Weet u hoe wereldvreemd dat klinkt?
Dat klinkt alsof bepaalde Westerse krachten meer bezig zijn/waren met geld verdienen ipv met vrede. En iets zegt mij dat de kinderen van die krachten in dat geval op dit moment niet sneuvelen aan het front.
Nee.
@KeesBruin | 01-08-23 | 08:41:
Yep. Beangstigend dat er een percentage landgenoten ( geen Landgenoten ) is dat er nog steeds zo over denkt. En wat ze al helemaal niet snappen is dat Oekraine het eerste dominosteentje is in de waanzinnige plannen van Poetin. Iedere volgende stap westwaarts betekend dat ook wij aan de bak moeten.
Echt, ik word kotsmisselijk van die mentaliteit.
@Beste_Landgenoten | 01-08-23 | 08:25: Was het leven maar zo simpel.
@SirCharlesPoploch | 01-08-23 | 12:03:
Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. De kunst is om het moeilijke eenvoudig te maken. En dat is het in deze.
@KeesBruin | 01-08-23 | 08:41: Dat hebben we toch gedaan of niet? (Chamberlain) echter de oorlog werd verklaard aan Engeland en de USA en zo geschiede. Denk je nu echt dat Poetin de oorlog gaat verklaren aan de Navo?
@aero911 | 01-08-23 | 12:46:
Te makkelijk, probeer het nog eens.
@aero911 | 01-08-23 | 12:46:
Trouwens, over "front" gesproken, bekijk even bodycam beelden van Russen in actie en bekijk bodycam beelden van Oekrainers in actie.
Als je dan nog niet weet wie je sympathie verdienen...
@Graaisnaaiert | 01-08-23 | 12:54: Oh dat is het, we moeten op zoek gaan naar sympathie in deze oorlog. Juist! We kijken eigenlijk naar een soort van temptation Island of zo?
@aero911 | 01-08-23 | 13:12:
Bevalt het een beetje, opzettelijk de intentie van een tegel anders uitleggen? De meest luie en gemakzuchtige manier van tegelen, vergelijkbaar met advocaatje van de duivel spelen. Hopelijk heb je er binnen de eigen kring nog een beetje succes mee. Go get 'em, tiger!
REAGEER OOK