"Poetin orkestreerde false flag drone-aanvallen op burgerdoelen in Moskou als voorwendsel VOLLEDIGE MOBILISATIE"
Vergeef ons enige scepsis
Social
Waarom zou Oekraïne - dat bovenal gebaat is bij positieve PR voor aanhoudende Westerse steun - hedenochtend een serie drone-aanvallen uitvoeren op BURGERDOELEN in Moskou? Naar verluidt zijn er "minstens 32 drones" richting doelen in Moskou gevlogen, 29 daarvan zijn neergeschoten door Russisch luchtafweergeschut. The Guardian schrijft: "Drones hit several buildings in Moscow causing “minor” damage and no serious injuries, with air defence systems also destroying several more approaching the capital, Russian officials have said."
Ah ja okay. Dus na die eerste drone-aanval op de Russische vlag op het Kremlin waarvan Oekraïne nog altijd enige betrokkenheid ontkent, ziet Oekraïne ineens reden ongeveer 32 drones burgerdoelen (!) te Moskou in te vliegen, maar dan wel met precies 0 slachtoffers. Sowieso een flinke afstand ook, met die snelheid ongesignaleerd 460 kilometer van de meest nabije Oekraïense grens tot aa Moskou.
We citeren de ongetwijfeld partijdige, Oekraïens-Amerikaanse journalist en samensteller van de FSB papers Igor Sushko die een 'vermeende FSB bron' citeert : "Alleged FSB source in Moscow: Full mobilization is likely to be announced in the coming days in Russia. If this is true, then this morning's multiple drone attack on Moscow, most of which appear to be getting shot down by air defense, could very well be Putin's false-flag."
Nou, zeggen jullie het maar hoor. Was het toch Oekraïne? Wagner? Partizanen? Of gewoon Vlad zelf. Ter overweging: false flag aanslagen op flatgebouwen door """Tsjetsjenen""" waren in 1999 zo'n beetje Poetins eerste kaart waarmee hij zijn presidentschap consolideerde.
Meer beelden
Social
Een interceptie
Social
AA active
Social
Close up en drone duiding
Social
Video van close up
Social
Reaguursels
InloggenOoit landde een traag vliegende Duitser zijn vliegtuigje op het Rode Plein. Het kan dus wel..... Al zal dit eerder een Nerootje zijn.
het zijn toch dezelfde ex kgb oligarchen die zowel rusland en oekraine (en andere ex soviet landen) in hun zak hebben
de enige slachtoffers zijn de burgers wiens leven opgeblazen worden
voor de rest zijn het verwende ex generalen van de sovjet unie die GI Joe met levensecht speelgoed aan het spelen zijn
Valse vlag aanval van Poetin om nog meer ongetrainde totaal niet gemotiveerde mannen te mobiliseren? Kan. Ik zie alleen niet in hoe het een verschil kan maken. Een lijstje. 2000 tanks verloren. 450 AFV's verloren. 2300 IFV's verloren. 300 APC's verloren. 400 SPG's verloren. Enzovoort. Let op. Dit zijn verliezen die 100% zeker zijn. In werkelijkheid zal het ongeveer het dubbele kunnen zijn. Dat is rampzalig en het wordt elke dag erger. Dan kruisraketten. Hebben ze. Maar ze schieten er meer af dan ze kunnen produceren per jaar. Niet best.
Dus welk nut zou het hebben? Tenzij je mannetjes in loopgraven wil laten liggen om een "frozen conflict" te forceren. Alleen is het zo dat Oekraïners heel ingenieus zijn gebleken of het nu gaat om vallen te zetten voor Russische offensieven met tanks en pantserwagens of gewoon voetvolk, of het ruimen van loopgraven en mijnenvelden.
Maar het kan natuurlijk ook dat Kiev vindt dat het tijd is om de oorlog naar Moskou te brengen met speldenprikjes. Alleen zou ik niet weten waarom. Die drones kan je nuttiger inzetten.
En het kan ook zo zijn dat Russische partizanen hun kans ruiken. Het probleem is dat men niet veel weet over deze partizanen. Hoeveel zijn het er eigenlijk? Zowel in Rusland als in Oekraïne en waarschijnlijk ook Belarus. Veel onbeantwoorde vragen hier.
Lijkt mij een duidelijke waarschuwing van Oekraïne: wij hebben nu zo veel modern importspul dat we gewoon wat huisvlijt drones op jullie dak sturen. Nu is het nog live oefenen met die Europese kruisvluchtwapens, maar die gaan komen. Volgens mij vooral ook op de Zwarte Zee.
Het lijkt mij sterk dat de provinciale gebieden in de Federatie al opgebruikt zijn, maar wat als Poetin in de steden moet gaan werven en de slachtpartij ook daar, dichter bij de landelijke opiniecentra, zichtbaar gaat worden?
Moskou en hoe me de gang van zaken daar steeds meer aan Der Untergang doet denken. Inclusief de hoop dat er nog een paar machtige Russen met gezond verstand over zijn. Zie ook de statistisch wat moeilijk te geloven plotselinge sterfgevallen aan Russische oligarchenzijde.
Vooralsnog lijkt de georganiseerde misdaad aan de winnende hand. In dat opzicht begint Rusland steeds meer op ons land te lijken.
Ik denk dat Putin binnenkort komt te overlijden.
Paleiscoup zoals destijds met Caesar?
Nee, hij heeft dubbele sloten op zijn ramen.
Er zal toch wel een afzender op staan? Anders wordt het niet geaccepteerd door de luchtverkeersleiding.
britse en amerikaanse officials hebben al eerder laten geschreven dat ze informatie hebben dat Zelensky overwogen heeft droneaanvallen op moskou uit te voeren, alsmede het innemen van Russische grensdorpen en zelfs aanvallen op russische legerbases in Syrie. Het zou dus geen verrassing zijn dat Kyiv achter de aanvallen zit, of op zijn minst vooraf op de hoogte was.
Rusland gebruikt al decennia dezelfde tactiek: aanvallen en daarna ontkennen dat je aangevallen hebt, of iets verpakken als aanval door separatisten terwijl het eigenlijk een militaire aanval is. Wat dat betreft zou het een koekje van eigen deeg zijn.
Matthias Rust was just a scratch.
Het gaat er niet over wat de gedachten van het westen zijn over dit voorval maar hoe het aan het Russische verteld en door de bevolking opgevat wordt.
Het wordt nog wat als er F16 geleverd worden, kan het westen Oekraïne dan nog onder controle houden of sleuren ze ons dan een grootschalig conflict, navo-Rusland in?
Ach de F16 is een toestel van 40 jaar oud. Vergelijk uw huidige auto eens met wat ee 40 jaar geleden reed en u begrijpt dat de F16 niet echt spitzen-technologie is
@Sieg Hein | 30-05-23 | 12:33: met alle moderne updates kan de F16 nog prima meekomen .
@zaaddodende pasta | 30-05-23 | 13:18:
Oekraïne krijgt de oudere versies van NAVO partners, met wellicht technologie van minimaal een jaar of 10 terug, puik spul tegen andere oudere vliegtuigen.
Volgens Ko Colijn kan het verschil gemaakt worden in "Dog Fights" experts melden tegelijkertijd dat "Dog Fights" niet meer van deze tijd zijn en dat het aan beiden kanten flink mis is gegaan wanneer het er toch van komt.
Een oud toestel, Wiki, de Soe-27:
De Soe-27 wordt door experts beschouwd als minstens gelijk, maar op sommige punten superieur aan de vliegtuigen van de Amerikaanse teen-serie (F-14, F-15, F-16 en F/A-18) Het toestel is dan ook een van de aanleidingen geweest voor de ontwikkeling van de F-22. De verschillende militaire oefeningen tussen F-15s en varianten van de Soe-27 lijken dit beeld ook te ondersteunen. In 1992 vond een uitwisseling plaats waarbij Soe-27s in de VS een luchtgevecht naspeelden tegen F-15Ds. De Soe-27 wist zijn achtervolger hierbij makkelijk af te schudden, maar andersom lukte dit de F-15 niet. Een jaar later werd dit in Dubai nog eens bevestigd door een Soe-30MK tegen Mirage 2000s. Carlo Kopp stelt in verschillende publicaties zelfs dat de Australische keuze voor de F-35 Lightning II een gevaarlijke zou zijn, omdat dit toestel niet superieur is aan de Flanker-varianten in Zuidoost-Azië.
We gaan het merken of dit wel de "Gamechanger" gaat zijn.
@BadPatNL | 30-05-23 | 13:56: ik dacht dat de fascinatie voor sovjet superwapens na 17 maand falen toch van het russich rotzooi wel iets gezakt zou zijn bij sommige personen
@BadPatNL | 30-05-23 | 13:56: Dog fights zijn achterhaald, net als de F-16 maar ook de Soe-27. Als je die tegen elkaar zet, heb je gewoon 2 x een verouderd toestel.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 16:05:
BatPatNL kijkt graag spannende films. In werkelijkheid gaan F16's JDAM's en ander mooi spul met precisie droppen en SAM's en EW's uitschakelen met de AGM-HARM. Ze zullen wel Sidewinders hebben als back-up maar het luchtruim rondom de frontlinie is veel te heet voor Su-27 en de upgrade Su-35. Laatst nog 4 neergeschoten tijdens een mislukte missie. Dat is een hele dure grap.
@Psoglav | 30-05-23 | 16:15: niet helemaal correct, het waren geen 4x Su-xx variant maar 2x Mi-8 EW variant, 1x Su-33 en 1 x Su-34. En de ongemoderniseerde Su-27 is vrijwel geheel uitgefaseerd.
@Ewald1 | 30-05-23 | 16:45:
Je hebt helemaal gelijk. Dank.
Hoezo sleurt Oekraïne ons een grootschalig conflict in? Heb ik iets gemist? Is Oekraïne Rusland, een land dat zo groot is dat het elf tijdzones heeft, binnengevallen? Wanneer was dat dan precies? En kom mij niet aan met gelul over de Donbas en de daar wonende Russen met hun cultuur. Om te beginnen weten we inmiddels precies wat die Russische cultuur inhoudt, bovendien wensen de meeste Nederlanders ook geen implementatie van andere culturen op Nederlands grondgebied (Zwarte Piet discussie) en evenmin met gezwatel over de democratisch gekozen president die regelrecht kiezersbedrog pleegde door zich als Kremlin vazal te ontpoppen, wiens woonverblijf met zijn 14 karaats gouden plee's nu dienst doet als museum van corruptie en die heel democratisch om die redenen werd afgezet. Want dat was wel de reden voor die coup hè? Het volk, de Oekraïners waren de corruptie zat. Corruptie die ze heden ten dage wordt nagedragen als aanleiding/reden om de wapenleveranties te stoppen. Ze kozen Zelensky omdat hij beloofde een eind aan de corruptie én een eind aan de oorlog die al sinds 2014 in Oekraïne woedt te maken. En zowel het beëindigen van die corruptie als van die oorlog kwam maffiastaat Rusland helemaal niet goed uit.
Gelukkig dat het nieuws vanuit Europa , VS en Oekraïne vrij is van elke propaganda en leugens, dat maakt de journalistiek wel makkelijker en overzichtelijker
Zeker niet perfect en vrij van propaganda, maar nog altijd objectiever en eerlijker dan de clowns show die de Russen elke keer opvoeren.
Dat niet, maar als het uit Moskou komt weet je zeker dat het leugens zijn. Wij hebben hier tenminste onafhankelijke kanalen. Of zit je soms op GS om overheidspropaganda tot je te nemen?
@S-P-Q-R | 30-05-23 | 14:06: Klopt, van de 2 woorden die ze roepen liegen ze er 3.
@S-P-Q-R | 30-05-23 | 14:06: Nordstream II, de Kerch-brug, de moord op Doegina, het beschieten van een kerncentrale... de Russen hebben soms toch wel gelijk.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 16:07:
Vranyo. Niets meer niets minder. Maar het zal me niets verbazen als Doegina wel is uitgeschakeld door Kiev. Nordstream zou wel heel indrukwekkend zijn. Maar denk dan eerder aan de Polen met goedkeuring van de Duitsers en Nederlanders.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 16:07: die moord op die Doegina toonde toch maar mooi aan dat de Oekraïners para normaal begaafd zijn. Oekraïners wéten dingen. Bijvoorbeeld dat lieve Doegina in een andere auto als de hare zou stappen. Sterker nog: ze wisten het voordat sancta Doegina het zelf wist.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 16:07: niks mis met zowel het opblazen van Nordstream II, de Kerchbrug, de moord op Doegina en evenmin met het beschieten van een kerncentrale door Oekraïne. U had gehoopt dat Oekraïne de oorlog beschaafd zou voeren? Nordstream II had nooit aangelegd mogen worden. Die Kerchbrug zou vroeg of laat toch aan vervanging toe zijn geweest, Doegina was een fascistisch kudtwijf, maar voor de rest van de doden niets dan goeds en wat die kerncentrale betreft: dát zouden de Russen wel willen. Het gebied zonder slag of stoot in kunnen nemen omdat Oekraïne de wereld voor een kernramp wil behoeden. De wereld heeft er alle belang bij om een kernramp te voorkomen, de wereld doet haar best maar.
Russen kunnen een ding heel goed en dat is ontkennen. Aanval op Skripal? Ontkennen. MH17? Ontkennen. Oekraine is geen nazi-staat? Ontkennen. Het zijn ware meesters in leugens en bedrog. Kortom: al die berichtgeving uit Rusland moet je met een korrel zout nemen.
Op gegeven moment gingen ze rond MH17 hun eigen leugens weer ontkennen.
In ene zouden ze nooit beweerd hebben dat een Mig MH17 neergeschoten zou hebben, dat zou enkel een Westerse leugen zijn.
En alsnog lopen er hier in Nederland idioten rond die vatbaar zijn voor dit soort Russische propaganda, onbegrijpelijk.
@RandyBiel | 30-05-23 | 12:18: Alleen al voor de MH17 zouden we 198 F16 moeten leveren aan oekraine, alleen is het alweer een tijdje geleden dat we meer dan 200 van die dingen hadden.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 16:07:
Nee, alleen Rusland heeft schuld. Er werd namelijk alleen met IGLA's geschoten en die raken bij lange na niet een passagiersvliegtuig op die hoogte.
Schuld 1. Illegaal een Boek het land insmokkelen terwijl ze wisten dat er passagiersvliegtuigen vliegen. Na Dnipro neemt Rostov het namelijk over en jij weet prima waar Rostov ligt. Russen wisten zelfs, of hadden moeten weten dat MH17 eraan kwam. Luister maar naar de opname tussen verkeerstoren Dnipro en Rostov.
Schuld 2. Lukraak schieten op een vliegtuig zonder het te identificeren. Dit is op zijn best grove nalatigheid. Maar de meeste Russen zijn ook een rotvolk.
100% schuld Rusland. Geef dat nu eens toe.
@RandyBiel | 30-05-23 | 12:18: het mongolenzooitje in Rusland heeft zelfs beweerd dat alle inzittenden al dood waren toen het vliegtuig opsteeg en het valt nog mee dat de Russen niet beweerden dat de passagiers al dood waren toen ze in het vliegtuig stapten.
De hoeveelheid reaguurders met kennis en inzicht in oorlogsvoering en specifiek false flag operaties is ongekend! Hebben al die defensielui van hun opleidingsbudget een gs-premium abbo afgesloten?
De false flag cursus zat in een pakket met de BBQ workshop…
vroeger had je handboek soldaat , stond alles in van schuttersputje tot hinderlaag
Prachtig inderdaad, sowieso kom ik de experts van hier in het dagelijks leven nooit tegen. Maar daarom kom ik juist naar hier toe.
Hahaha, lekkere boze Prickuzin. Geen woord over ukrainers trouwens: twitter.com/doritoeubanks/status/1663...
Als dit een false flag is schiet Putin nog in zijn eigen voet als die niet proportioneel reageert (liever niet natuurlijk). Een aanval op Rusland zou de rode lijn zijn of zo... Als je dan zelf de rode lijn vervaagt open je eigenlijk de mogelijkheden voor de vijand om weer een stapje verder te gaan, de beschuldiging is er immers al. Zo is dit hoe dan ook een inleiding naar een nieuwe fase, een waarin weer iets dichter langs de lijn van 'the unthinkable' kan worden geopereerd.
Past dus perfect in de Putin lijn dus: alles vervagen en verder vervagen.
Aanval is eigenlijk verdediging, generaals met privelegers, andere illegale privelegers, oorlogsmisdaden als verweer, de Rus als slachtoffer, Putin als grote onvervangbare Leider, en de leugen als werkelijkheid.
Poetin heeft al zo vaak een rode lijn genoemd die vervolgens werd overschreden. Zelfs de graandeal heft hij niet op. Poetin is veel conservatiever dan mensen denken. Hij startte deze oorlog, wat natuurlijk vreselijk is, maar met een beperkt leger en een beperkte doelstelling. Verdere escalatie vermijdt hij.
Is het niet zo dat het offensief van Ukraine begonnen is?
Overigens heb ik geen flauw idee hierover.
@ChalinaRosa | 30-05-23 | 11:55: Officieel niet, maar volgens de beste analist aan pro-Russische zijde, Rybar, zijn ze er wel ongeveer klaar voor. Als ze beginnen en direct falen, zal men zeggen dat het nog niet begonnen is. Pas bij succes zal men vanuit Kiev zeggen dat het offensief loopt.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 11:50:
Ja er is verder ook niet gemobiliseerd inderdaad. Alles om maar niet te escaleren.
@RandyBiel | 30-05-23 | 12:41: Rusland viel met een leger van 175.000 een deels ingegraven leger van 250.000 man aan. Normaal heb je een verhouding van 3:1 nodig als aanvallende partij. De gedeeltelijke mobilisatie (300.000 man uit een 'pool' van bijna 18 miljoen jonge mannen) was vooral om front te stabiliseren nu een snelle ineenstorting van Kiev-regering uitbleef.
Nee dat is onwaar. In februari 2022 was het leger van Oekraïne totaal verrast door de aanval. Er was zeer zeker geen 220.000 man "ingegraven". Je doet er alles aan om het Russische falen te verdoezelen. Telkens vraag ik me af, waarom toch? Het was toch echt Poetins overtuiging dat het een walkover zou worden. Wat gebeurde, was dat duizenden Oekraïners, niet eens reguliere legereenheden meteen op de aanvallers af gingen met alles wat beschikbaar was. Voeg daarbij de Russische logistieke nachtmerrie.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 13:14:
" Rusland viel met een leger van 175.000 een deels ingegraven leger van 250.000 man aan. Normaal heb je een verhouding van 3:1 nodig als aanvallende partij."
Dus ze waren van te voren al van plan om te gaan verliezen? Ja klinkt logisch joh.
@RandyBiel | 30-05-23 | 13:39: Nee, ze dachten dat de regering in Kiev zou vluchten, vermoedelijk, of het Oekraiense leger niet zou vechten. Het Krimleger bijvoorbeeld liep met 10.000 man tegelijk over naar de Russen. Maar de Krim is wat anders dan Oekraine...
@Beste_Landgenoten | 30-05-23 | 13:27: Hoe kon men in godsnaam totaal verrast zijn? De Amerikanen hamerden letterlijk al maanden erop dat een aanval zou volgen. Wat gebeurde, naast ongetwijfeld de ongelofelijke dapperheid der Oekraieners, was ook dat de NAVO massaal met wapens, geld en vooral real-time intel over het slagveld over de brug kwam.
Zonder dat laatste was de Donbas inmiddels wel overgenomen geweest. Kijk maar naar de Oekraiense luchtverdediging en de wapens op de grond. Het is allemaal vrij recent geleverd, omdat het materiaal dat men had zo goed als volledig vernietigd is.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 15:41:
Dat de Oekraïners ongelooflijk dapper vechtlustig en ingenieus zijn kan ik beamen. Maar je vergeet er bij te vertellen dat de Russen abominabel slecht hun werk deden zelfs de VDV werd de pan in gehakt. Het bestaat bijna niet meer. Hetzelfde geldt voor de Naval Infantery die gasten zijn objectief gewoon goede vechters maar door absurde beslissingen ook de pan in gehakt. Ze zijn bijna allemaal dood of verminkt en de rangen worden aangevuld met amper getrainde rekruiten.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 11:50: hij is heel mild om met Baudet te spreken. Hele lievvve zachtaardige man.
Je had het over het begin. Toen stond Oekraïne er alleen voor. Toch hebben ze vrij snel overal de invasie tot staan gebracht en niet omdat er 200.000 man ingegraven waren. Je wil het afschilderen als een relatief succes voor de Russen, in ieder geval probeer je de eer nog wat te redden. Je sympathie ligt overduidelijk bij de Russen. Blijkbaar heel hardnekkig, ondanks alle info die inmiddels vrij beschikbaar is over alle aspecten van deze Russische invasie.
Zijn de (Wagner)gevangenen al op dan? Hoe dan ook , de dagen van Poetin lijken geteld...
Dat de Russen moeten overgaan op volle mobilisatie is noodzaak. De gevangenen zijn op, de vrijwilligers raken op. Poetin heeft een groot excuus nodig om dit door te drukken. Echter, over deze false flag twijfel ik. Oekraine heeft baat bij deze aanvallen: Laten zien dat Moskou niet onaangeraakt blijft, dat de Russen deze aanvallen niet kunnen voorkomen, ofwel een signaal aan Moskouse Russen: Deze oorlog van jullie, komt als een boemerang terug. Dat kan twee dingen veroorzaken, kritiek op Poetin of rally around the flag. Wat verdacht is, dat deze drones niets van betekenis weten te raken, terwijl dat in bezet Oekraïne wel steeds lukt.
Geldt voor beide... Je hebt 3:1 verhouding nodig als aanvallende partij, en nu is Oekraine aan zet en zal het moeten opereren in gebied waar Rusland luchtoverwicht heeft en ingegraven zit.
We weten de getallen natuurlijk niet, maar Oekraine heeft volgens analisten circa 200.000 man actief aan het front en 300.000 in reserve. De gedachte is dat het offensief maximaal 400.000 man telt.
Het Russische legert telt 850.000 manschappen waarvan misschien 200.000 in Oekraine maar ook 100.000-150.000 gevechtsklaar net over de grens. Daar komen zo'n 50.000 soldaten van separatistische regimenten en enkele tienduizenden Wagnerieten bij.
Maar zoals ik al zei
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 12:12:
Maar de Russen zullen toch wel een groot deel van hun troepen aan de gevaarlijke NAVO-grenzen houden? Ik bedoel: Finland! Of wacht...
Ik zou het wel kunnen begrijpen van Ukraine “you want war? We will bring you war!!”
@Beste_Landgenoten | 30-05-23 | 12:16: of Japan. Hebben ze ook al eens van verloren.
@Beste_Landgenoten | 30-05-23 | 12:16: Finland is een leeg land. 5 miljoen inwoners op een grote oppervlakte. Oekraine is een land met meer dan 40 miljoen inwoners dat geografisch een soort zachte onderbuik vormt. Niet voor niets kwamen Napoleon en Hitler via Oekraine richting Moskou. Strategisch is Finland voor Rusland geen probleem, Oekraine wel.
@Hadena | 30-05-23 | 12:24: Klopt, Japan vernietigde 2 Russische vloten. De landoorlog ging moeilijker maar Japan won. Was in combinatie met 'Tannenberg' een belangrijke aanjager van verandering binnen het Russische rijk.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 13:15:
Je vergeet Moermansk. Finse SOF kunnen indien mogelijk de haven en nucleaire strategische raketten innemen. Met relatief gemak want veel van de SRF bewakingstroepen zijn naar het front gestuurd. En dan wat? M.A.D.
Alles in Rusland is gebaseerd op leugens.
Eens!
Sowieso leugens van Rusland. Op een van de videos is een plant te zien die helemaal niet in dit seizoen groeit. Bovendien heeft Oekraïne helemaal geen drones.
Sarcasme in volle glorie, mooi!
"Sowieso leugens van Rusland."
Inderdaad, laten we ons bij de bekende patronen houden.
Ik denk dat ik het niet weet en dat speculeren onzinnig is. Helaas, je hebt er niets aan, maar aan de andere reacties ook niet.
Ik denk ik het mis kan hebben, maar dat de FSR's - Free Soldiers Russia - heeft dit gedaan, met de ondersteuning van de Ukraine.
Zou kunnen - maar misschien kregen ze al boze telefoontjes uit Kiev vanwege dit contraproductieve kattekwaad.
Valse vlag... betwijfel ik. ik las in de msm dat UKR achter nordstream zou zitten en dat ze de Hongarije pijplijn ook zeggen op te willen blazen. Daarnaast sponsoren ze partisanen erg gul met tanks, mortieren en gepantserde wagens.
Ze doen maar lekker hoor. Het is een souverein land natuurlijk. Net als Rusland. Schieten elkaar maar lekker aan puin daar.
Dat Zelensky de pijplijn in Hongarije op zou willen blazen is inmiddels wel als een stukje waarheid aan te merken. Het is niet gebeurt gelukkig.
Voor de rest, ik weet het allemaal niet. Geen idee. Het is een echte oorlog en er is een propaganda oorlog.
Even mee wachten, oude afgeschoten drones worden nu met spoed naar Rusland gevlogen.
@ChalinaRosa | 30-05-23 | 11:58:
Kijk eens naar de kaart. De hoofdleiding loopt door Oekraïne. Ze hoeven niets op te blazen alleen maar de knop dicht te draaien.
Hebben ze al de Oekraine stickers laten op de brokstukken als bewijs. Dit naar goed Russisch gebruik.
Lijkt me toch dat Oekraine achter deze Drone aanvallen zit om de kwetsbaarheid van Rusland aan te tonen en het moreel van de Russische burger aan te tasten. Het brengt de oorlog voor de Rus dichterbij net zoals de aanslagen door de Oekraine geheime dienst op de 'propagandisten' van Poetin. Voor de mobilisatie van troepen hoeft Poetin alleen maar de opdracht te geven, daar heeft hij zo'n gecompliceerd en geregiseerde drone aanval niet voor nodig. Bovendien zet je jezelf behoorlijk te kijk. Leuk voor complotdenkers, maar soms is het werkelijke verhaal zo simpel, dat velen dat weigeren te geloven.
Oekraine heeft niets met dit soort pesterij te winnen, en alles (Westerse wapens) te verliezen, dus nee. Gewoon nee.
@funda.. dat is ook de reden om het verhaal de wereld in te helpen dat Rusland zijn eigen steden bombardeert ?? Zo ging het ook met de Nord stream pijpleiding. Inmiddels blijkt daar ook de Oekraine achter te zitten. De Duitse geheime dienst heeft hier het een en ander al over gemeld.
@funda | 30-05-23 | 11:08: die westerse landen zijn net zo kortzichtig als de meeste hier, ongelofelijk die Oekraïne propaganda elke redelijkheid en gezond verstand lijkt weg te vagen. Beide landen zijn identiek in cultuur en gedachtengoed. Er is geen goed of slecht, het was niet onze zaak en dat had zo moeten blijven! Het was ons zelfs beloofd na het referendum dat we geen hulp zouden geven aan Oekraïne als er oorlog met Rusland zou uitbreken, ook ‘vergeten’ hmm?
@dutch bikkel | 30-05-23 | 11:23:
Alles en iedereen is eigenlijk hetzelfde en daarom heb jij gelijk. Mja.
@johnyl | 30-05-23 | 11:15: Inmiddels blijkt Oekraine erachter te zitten… heb je daar ook hard bewijs voor of zuig je dit uit je Russische duim?
@johnyl | 30-05-23 | 11:15:
Inmiddels zit Rusland daar al weer achter, gezien de Russische DSRV die daar geobserveerd is rond die tijd. Eveneens die Russische vissersschepen met bewapende militairen erop.
Johnyl. Toen ik deze naam zag, kreeg ik in gedachten beelden door van Sovjet-Russische militaire parades. Wat raar, zou Putin misschien gedachtengolfzenders hebben?
@RandyBiel | 30-05-23 | 11:33: dat schip in de Noordzee was gewoon een militair schip ingedeeld bij de Baltische vloot. Logisch dat daar een militair op zit met een wapen.
Algemene mobilisatie... wat gaan ze die soldaten dan geven...
Veel roebels, zoals alle andere naar de slacht gestuurden ook zouden krijgen.
False flag. Niet alleen voor mobilisaties maar ook om de druk op het land te houden. Lijkt me dat veel Russen, zeker op hogere posities, er een beetje genoeg van hebben. En dat Putin en de Generaals de boel een beetje aan de gang moeten houden om niet afgezet te gaan worden. Een grote mobilisatie en mogelijk een noodtoestand geeft ze alle macht om dat te doen. Dus inderdaad voor intern gebruik.
Yep, net als bij die aanvallen op de kerncentrale. Oh nee, dat bleek toch Oekraine te zijn... Of toen met de moord op die militaire blogger en de dochter van demagoog Doegin! Oh nee, dat was ook Oekraine... of die aanval laatst in de buurt van Belgorod! Ach, dat waren door Oekraine bewapende Russische neo-Nazi's die al 8 jaar onderdeel zijn van het Oekraiense leger... of toen met Nordstream II! Oei, de Duitsers denken dat het toch Oekraine was... De Kerch-brug! Oh, de Amerikaanse inlichtingendienst lekte naar de New York Times dat het toch echt Oekraine was... Nou ja, de binnenstad van Donetsk wordt volgens Kiev al 8 jaar regelmatig door de Russen zelf bestookt! Wat, is dat verhaal ook achterhaald?
Nou ja, laten we er toch maar vanuit gaan dat dit een false flag is, Poetin ongeneeslijk ziek, Shoigu vermoord is en de Russen geen raketten meer hebben!
Shaping operations. Geef ze *dilemma's*.
"The estates of Putin's elite were at the epicenter of the drone attack."
twitter.com/PStyle0ne1/status/1663460...
Ik denk dat de Oeki's die 32+ drones strategisch niet slechter hadden kunnen inzetten dan ergens een paar hutjes in Moskou te targeten. Dus nee.
Wie wel? Maskirovka, zeg het maar. Uw gok is zo goed als de mijne.
Jij snapt het niet. Het zaait verwarring, het beinvloed de publieke opinie en dus produceert het een dilemma. Russen moeten hierover nadenken. Dat is al genoeg.
twitter.com/wartranslated/status/1663...
Daar kregen ze al die mooie drones niet voor van ons. Het gaat zelfs regelrecht in tegen onze wensen, dus waren het waarschijnlijk zoals altijd weer de Russen, in welke vorm dan ook.
@omanders | 30-05-23 | 11:03:
Ik zeg niet dat het geen Belgorodje kan zijn, ik zeg alleen dat het geen Oekrainse actie is geweest. Kunnen "vrij Russen" zijn, sabotagegroepen, false flag, Wagner, noem maar op. Maar niet het Oekrainse leger.
@funda | 30-05-23 | 11:39:
Wie zegt dat ze die niet zelf hebben gemaakt? Ukraine heeft vrij goede binnenlandse wapenontwikkelingsprojecten, met name op dronegebied.
@omanders | 30-05-23 | 11:44: Veel is mogelijk, die vorige 'aanval' op de Kremlinkoepel leek ook al op een molotovcocktail in een modelvliegtuigje.
@Graaisnaaiert | 30-05-23 | 11:40: 'vrij Russen' = neo-Nazi's waarvan de leiding al 8 jaar (toevallig, Oekraine heeft niks met neo-Nazi's) vechten in Oekraiense milities.
Wellicht om de aandacht af te leiden van Lukashenko? Het is verdacht stil in de media.
Lukashenko. Ik vertrouw hem niet, hij is een Putin-marionet.
Pas maar op, Vladimir Vladimirovitsj!
De Grote Droon komt je kukel meten.
Zachtjes snort de samovaar.
Droontje hier, droontje daar
Ja je ziet er veel dit jaar
Droontje hier, droontje daar
Steeds uit voorraad leverbaar
En hij speelt toch zo mooi viool of zoiets? Straks in elk geval de tweede.
Oekraiense geheime dienst gaf laatst toe Russische burgers die prominent PR maken voor de oorlog - zoals de dochter van Doegin - te vermoorden.
Amerikaanse geheime dienst lekte inmiddels meermalen over hoe Oekraine toch wel zat achter de aanval op de Kerch-brug, de aanvallen op de kerncentrale: uit het lekken spreekt een zorg/waarschuwing richting Kiev. Ik denk dat ook weinig mensen geloven dat de Russen zelf al sinds 2014 regelmatig het centrum van Donetsk bestoken, zoals Kiev beweert.
Dan zijn er de Duitse geheime dienst die denkt dat Nordstream II door de Oekraieners is opgeblazen en de recente aanval vanuit Oekraine op Russisch grondgebied, door middel van Russische neo-Nazi's waarvan de leiding al sinds 2014 in milities voor Kiev vecht.
Dus inderdaad, de Russen zullen het zelf wel weer gedaan hebben.
Oekraïne de Kerch brug opgeblazen? Wow lees het laatste nieuws hier in de panelen!
"Ik denk"
Nee.
Vervelend voor je, dat ze jouw prachtige Rusland aanvallen. Ik snap dat dit je verdrietig maakt.
@Après toi | 30-05-23 | 10:55:
Weet je wat het ergste is. Russen maken prachtige muziek, zeker in mijn genre. Maar die lopen en inkomsten mis en kunnen niet meer op toernee, en we moeten nog maar hopen dat ze geen kogel koppen in een loopgraaf of wegens protesten tegen de oorlog in een Wagner strafbataljon moeten dienen.
Nee, laat het maar snel voorbij zijn, kom maar door met die interne paleiscoup daar en inderdaad, als je gevaarlijke Russische kopstukken kunt omleggen moet je dat zeker niet laten. Dat deel van dat land waar we verder mee moeten en willen zal ons later dankbaar zijn.
@Crest of Waves | 30-05-23 | 10:49: 'aanval op de Kerch-brug' maat, hij is niet met succes opgeblazen.
@Après toi | 30-05-23 | 10:55: Geef toe, al sinds het begin van de oorlog worden talloze zaken als Russische false flag aangewezen, en keer op keer blijkt het bij nader inzien toch gewoon Oekraine te zijn geweest. Amerikaanse geheime diensten lekken het ook steeds vaker en explicieter, ik denk dat Washington wat bezorgd begint te worden over het Zelensky-regime (of diens gebrek aan controle over bepaalde elementen).
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 11:08: mijn nederige excuses. Nog niet met succes opgeblazen bedoelt u wellicht
@Graaisnaaiert | 30-05-23 | 11:01: Bij een interne paleiscoup is de kans groter dat het een havik wordt (Medvedev) dan een duif. Veel Russische kritiek komt neer op: waarom zijn we met te weinig man Oekraine binnen gevallen ruim een jaar terug (175.000 tegen een staand Oekraiens leger van 250.000) en waarom zetten we niet meer middelen in? Be careful what you wish for.
Een geheime dienst die iets toegeeft? Sure...
Via persbureau Tass gok ik?
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 11:11:
De mythe die vooral in Rusland leeft: "We hielden tot nu toe onze beste legers achter de hand". Mag ik daar hard om lachen Levi?
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 11:11:
Denk jij dat Medvedev zonder Poetin diezelfde machtsbasis kan verwerven als Poetin zelf had? Of dat ze hem klakkeloos accepteren? Ik denk dat een machtsvacuum daar het beste is wat en Oekraine en ons in de Navo en de EU kan overkomen. Waarom? A: tijdwinst, om onze voorraden aan te vullen en versterkingen op orde te brengen, Navo breed inclusief Oekraine en B: een geopolitieke wortel uithangen naar het Russische volk welke mogelijkheden er voor ze zijn als ze zich op ons richten in plaats van achter de zoveelste incarnatie van Stalin.
Maar ja, wij staan er diametraal anders in, dus.
@tis_wat | 30-05-23 | 11:12: Newsweek baby. www.newsweek.com/ukraine-assassinated...
@Beste_Landgenoten | 30-05-23 | 11:26: Rusland kan volgens The Economist als het echt moet tot 17 miljoen man mobiliseren. Maar dat gaan ze niet doen want Poetin is behoudend. Hij wil de economie niet schaden.
Maar waar ik dan wel weer om lach, is die eindeloze reeks NL militaire analisten (de Taliban heeft nog slapeloze nachten van ze!) die elke 2 maanden voorspellen dat Rusland geen raketten meer heeft en nog 'voor het einde van de winter 2022', 'nog voor het einde van de zomer 2023' etc. 'compleet in elkaar stort'.
Alles kan, maar hun track record suggereert dat ze niet veel meer lezen dan de Oekraiense propaganda.
@Graaisnaaiert | 30-05-23 | 11:30: Ik vrees eigenlijk dat Medvedev, overigens ooit in het Westen gezien als de gematigde stem binnen het Kremlin, best populair is. Veel Russen zien in hem en zijn harde Tweets een beter antwoord op 'Westerse provocaties' dan de onverstoorbare Poetin. Persoonlijk denk ik dat ze good cop, bad cop spelen.
Een machtsvacuum heeft zeker voordelen maar een land met vele duizenden kernkoppen kan niet te lang stuurloos zijn. Net als bij het uiteenvallen van het land: worden we veiliger als er straks 34 ministaatjes met kernwapens extra zijn?
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 11:58:
"Rusland kan volgens The Economist als het echt moet tot 17 miljoen man mobiliseren."
Om tegen "De NAVO" te gaan vechten in Oekraine, en er dan achter komen, 17 miljoen man sterk, dat Poetin ze genaaid heeft met een kontverhaal. Hoe zullen die weer huiswaarts keren denk je?
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 11:58:
" Hij wil de economie niet schaden. "
Proest
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 11:58: u vergat het woordje theoretisch voor 17 miljoen man
@RandyBiel | 30-05-23 | 12:29: Is echt zo. Economie loopt nu redelijk door, Rusland heeft quasi geen staatsschuld. Bepaalde componenten zijn een probleem maar komen via de maffia en China voor een goed gedeelte wel binnen. Poetin vreest een boze bevolking gelijk de Duivel het wijwater.
@RandyBiel | 30-05-23 | 12:29: Zie ook dit artikel, over de keuze waar Poetin voor staat: een intensere oorlog die zijn winstkansen vergroot maar zijn economie verkloot. Of: een gelimiteerde oorlog met als risico dat Oekraine het 'Vietnam' van Rusland wordt.
www.economist.com/briefing/2023/04/23...
Geweldig, de escalatie waar niemand op zat te wachten maar die er onherroepelijk aan zat te komen.. joepie...
De escalatie was toch de barbaarse invasie van die Russische horde? Of was dat normaal en waren alle reacties daarop een escalatie?
Dus, wat moeten we dan. Toegeven aan de chantage van Poetin en Oekraine op zijn Chamberlains offeren aan een megalomaan die dan ongestoord door kan gaan tegen Polen en de Baltische staten? Kom nou toch.
@Mokum Kosher | 30-05-23 | 11:03: Toen de VS Irak binnen viel, sprak je toen ook van een 'Amerikaanse horde', of zit hier toch een racistische ondertoon in?
@Graaisnaaiert | 30-05-23 | 11:03: Hoe dan, als de Donbas veroveren al te moeilijk is? Nog buiten de vraag dat Rusland niks kan/wil aanvangen met Polen of zelfs de Balten. Je moet niet ontkennen dat Rusland in Oekraine een concreet politiek doel nastreeft (annexatie in hoofdzaak Russischtalige gebieden en vooral: voorkomen dat Oekraine als groot land een NAVO-gevaar aan de grens wordt).
Ik bedoel niet de Russen te rechtvaardigen, maar oorlog is de voorzetting van politiek met andere middelen, en dus altijd blijven denken aan wat de vijand volgens de beste inschattingen wil.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 12:04:
"voorkomen dat Oekraine als groot land een NAVO-gevaar aan de grens wordt"
De NAVO levert nul gevaar op. Kijk maar eens hoeveel troepen Poetin naar de Finse grens heeft gestuurd. Als dat er nul zijn is het al veel. De NAVO is geen issue, Poetin haalt zelfs troepen weg van de NAVO buitengrenzen om te vechten in Oekraïne.
@Beste_Landgenoten | 30-05-23 | 12:19: Finland is geen Oekraine, kijk alleen al naar de bevolkingen (5 om 45 miljoen), in Finland woont geen grote Russische minderheid, Finland heeft een veel minder met Rusland vervlochten geschiedenis en in Finland zit een veel gewonere regering dan in Oekraine.
Maar nog buiten de vraag of Oekraine niet veel meer een gevaar vormt dan Finland, is de perceptie en afschrikking. Voor Russen is Oekraine de achtertuin. En qua afschrikking: gingen de Sovjets vanaf Cuba de stranden van Florida bestormen? Nee, maar de VS wilde gewoon geen Sovjet-wapens vlakbij de grens. Mes op de keel, verstoort de 'balance of power'.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 13:24:
"Voor Russen is Oekraine de achtertuin."
Ja dat laat Poetin ook elke keer fijntjes weten, dat Oekraine feitelijk geen bestaansrecht zou mogen hebben. Oude kaarten uit 17-honderdzoveel moeten zijn gelijk op TV aantonen. Waar het op neerkomt is dat Poetin zich om onverklaarbare reden het recht voorhoudt om Oekraïne als eigen grondgebied te beschouwen. Als je die visie acceptabel vindt of invoelbaar faciliteer je deze waanzin en mijn keuze zou het niet zijn daar aan mee te werken.
Kernraketten op Cuba was een ander verhaal. Daarmee werd Amerika direct bedreigd en dat kan ik me voorstellen ook nog. De anti-Amerikaanse rants van Fidel tegen de VS waren omineuzer dan de toch zeer op vreedzame coexistentie gerichte politiek van Oekraïne jegens Rusland voor deze oorlog. Je kunt niet zeggen dat Oekraïne Rusland onwelwillend tegemoet trad, voor de invasie van 2014. In hoeverre Poetins agressie dus redelijkerwijs te verwachten viel is een vraag.
HElaas speelt voor Poetin een veel belangrijker zaak mee: Een succesvolle democratie, die zich richting een welvarende staat begeeft is bedreigend voor zijn bestaan, veel meer dan de NAVO ooit kan zijn.
@Beste_Landgenoten | 30-05-23 | 15:23: Oekraine was toch minder vreedzaam dan je doet voorkomen. Direct na het verjagen van een pro-Russische president in 2014 verklaarde de regering - met 2 ministers van de neo-Nazi partij Svoboda - onder meer dat:
- De Krim haar autonome status zou moeten verliezen.
- De Russische basis in Sevastopol zou moeten worden gesloten.
- De militaire neutraliteit uit de Grondwet zou worden geschrapt
Daarnaast patrouilleerden letterlijk milities in Kiev op zoek naar 'Russen en joden'. De BBC benadrukte in 2014 het problematische karakter van een deel van de regering.
www.youtube.com/watch?v=5SBo0akeDMY
En in 2018 stelde ze vast dat extreemrechts steeds prominenter 'de straat bestuurt'. www.youtube.com/watch?v=hE6b4ao8gAQ
Zelensky is geen neo-Nazi, maar in het land zijn wel gevaarlijke elementen.
Wat betreft Fidel: die heeft ironisch genoeg nog contact gezocht met de VS vlak na de revolutie, maar die wilden van geen afspraken weten. Pas daarna is hij met de Sovjets gaan praten - een vol jaar na de revolutie. De Sovjets waren huiverig, vanwege Amerika's 'Monroe doctrine' (alleen de VS mag macht projecteren in de Amerika's).
Nu weet ik dat de eerste verkiezingen na de coup in Oekraine een gematigdere regering opleverden. Maar net doen alsof Oekraine niet zelf ook een klein beetje de bewoners van de Krim en Donbas en Rusland bezorgd heeft gemaakt... mwah.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 15:51:
Klopt. en.wikipedia.org/wiki/S14_(Ukrainian_...)
Dat is het wel zo'n beetje.
Eeuwig terugkerende kletspraat over Donbass. Het was heel simpel. De gru operators onder leiding girkin zetten daar een opstand in scène, met hulp van het Russische leger. Het was feitelijk een invasie, zoals op de Krim. Dan je beklagen over het lot van de burgers in de Donbass, daarvoor moet je toch echt bij Poetin aankloppen. Zonder zijn agressie waar er nooit een probleem geweest. Ook niet met de Russen in Donbass. Deze beetje oorlog is opgestookt door Poetin, door niemand anders.
Rare Poetin
Eigenlijk moet Twan hem aan de tand voelen
Die zit nog met een huilende heks op schoot.
Putin maakt er een ongeloofwaardig rot zooitje van. En bij Ajax is het ook al bal. Ook nog goed nieuws vandaag toevallig?
Jaja, onze politici zijn keihard aan het werk om onze pensioenen veilig te stellen.
Zul je zien dat er mensen zijn die zelfs daar nog kritiek op hebben.
Ja, vd Sar is opgestapt.
Wat betekent 'okaaj'?
Nee, Oekraïne spreekt altijd de waarheid! Beide landen zijn net zo verrot, Oekraïne is verweven met Rusland en heeft niets bij het westen te zoeken, ze graaien nu alles al wat ze kunnen graaien, miljarden aan westers geld verdwenen en nog is Oekraïne heilig. Westen had zich nooit moeten mengen in deze oorlog, was alles allang voorbij geweest.
Nee jij spreekt altijd de waarheid, daarom geloof ik alles in je tegel. Well done.
Hoe is het weer vandaag in Sint Petersburg? Hier is het bewolkt.
De oorlog in Oekraine wel ja. Jammer genoeg voor jou waren ze dan bezig in de Baltische staten, Polen en waarschijnlijk ook Gotland en Aland. Om te beginnen. En dan was het wel onze oorlog geweest want Navo en EU.
Maar ja... Zul je ook wel tegen zijn, die dictatoriale EUssr en die fascistische Navo.
@dutch bikkel | 30-05-23 | 11:13:
"De waarheid ligt in het midden"
"Waar twee vechten hebben twee schuld"
"Allemaal propaganda"
"Het eerste wat sterft is de waarheid".
Allemaal "argumenten" om de strijd als een gelijkwaardige broederstrijd weg te zetten, van twee identieke honden die vechten om een been. Gaat volledig voorbij aan het essentiele feit dat Rusland Oekraine heeft aangevallen en niet andersom, dat het Russisch bommen op Oekraiense steden zijn en niet andersom, dat vanaf Russische bases luchtaanvallen plaatsvinden en niet andersom. Dat Oekraïense kinderen worden gedeporteerd, vrouwen worden verkracht, huizen geplunderd en niet andersom. Kortom DB, je bent een onversneden Poetin-apologeet.
@dutch bikkel | 30-05-23 | 11:13:
Daarom schreef ik ook eerder:
"Nee jij spreekt altijd de waarheid, daarom geloof ik alles in je tegel."
Dat is gewoon de realiteit, deal with it of blijf wegkijken. Zero funk given.
@Graaisnaaiert | 30-05-23 | 11:06: Dat denk ik niet. Waarom in de vredesnaam zou Rusland zoiets uberhaupt willen. Ik geloof het gewoon niet.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 13:29: Hahaha, een President die de steun verloor van zijn eigen partij, en vervolgens moest wieberen. Dat noem je geen coup, dat noem je een democratisch proces.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 13:29:
"Over door het Westen gesteunde en gefaciliteerde coup in 2014"
Krijgen we dat weer.
Lulkoek.
Maanden, zo niet jaren aan demonstraties en protesten in Kiev wegens het telkens weer schofferen van verkiezingsbeloften en corruptie mondde uiteindelijk uit, na een draai richting Poetin van Janoekivitsch, in een directe opstand. De VS heeft daar geen sturende hand in gehad. Maar in pro-Poetin kringen kan het niet anders zijn dan de hand van de CIA, uiteraard, want geen volk staat op tegen een Russische invloed, dat is onmogelijk, waarom zou je tegen de Russki Mir zijn? Dat brengt toch alleen vreugde en voordeel?
Afgelopen jaar hebben we gezien hoeveel voordeel een vriendschap met Poetin oplevert en Lukasjenko, een echte kameraad, heeft na een kopje verkeerde thee ook geproefd van de warme omarming door de Russische Beer.
Dat is helemaal niet zo.
Baarlijke nonsens. Tegen de door de Russen begonnen "speciale militaire operatie" zijn betekent geenszins dat Oekraïne door iemand heilig verklaard wordt.
Waarom zou Oekraïne dat doen? Heel simpel. Omdat ze dit nooit gaan winnen. Rusland heeft gewoon meer manschappen om in de gehaktmolen te gooien dan Oekraïne. De enige manier voor Oekraïne om te winnen is escalatie zodat het Westen zich er wel mee moet bemoeien.
Dat is dus precies wat ik tegen Zelensky en die hijgerige verering van hem door westerse politici heb.
Er wordt niet gestreefd naar vrede, maar er moet "overwonnen" worden. Kostte wat kost. En als daar escalatie voor nodig is, dan moet dat maar. Ik snap Zelensky wel hoor. Ik zou in zijn positie hetzelfde doen. Maar wij in het Westen moeten er over nadenken of wij op die escalatie zitten te wachten.
We hoeven niet te escaleren, we moeten Zelensky gewoon genoeg wapens geven zodat hij de Russen het land uit kan jagen.
Te simpel. Ze hebben weinig met dit soort gepest te winnen en teveel te verliezen.
Tsja, of Zelensky wint of Putin. Een echte tussenweg lijkt er niet te zijn.
TheEgg wil vrede voor onze tijd, net als Chamberlain in 1938.
Ben blij dat ze er in Engeland en Amerika in WO II anders over dachten...
Poetin heeft laatst weer zijn eisen op tafel gelegd: Er wordt niet gepraat totdat Kiev haar gebied onvoorwaardelijk prijsgeeft, nooit lid van EU en de NAVO wordt en nog een rijtje onacceptabele eisen die neerkomen op de vernietiging van de Oekraïense staat.
Dus wat nou, onderhandelen?
@johnyl | 30-05-23 | 11:07: Denk je dat het leven nu veel slechter was geweest als we een onderdeel van Duitsland zouden zijn?
Je kunt ook gewoon schrijven dat je een Putin portret boven je bed hebt hangen, is wel eerlijker.
@Linkse Zakkenvuller | 30-05-23 | 13:42: Ahh, the Putwin, de Rusland tegenhanger van de Godwin. Vreselijk sterk argument wel.
@Hadena | 30-05-23 | 11:45: u denkt dat het leven dikke prima zou zijn als Hitler gewonnen had en wij nu onder zijn erfgenamen zouden moeten leven? Er zijn hele bevolkingsgroepen, waaronder joden, l.h.b.t.i ers, zigeuners, verstandelijke beperkten etc. die je er niet meer over zou horen omdat ze uitgeroeid zouden zijn. Voor u misschien een detail, voor mij een reden om erg blij te zijn dat wij nu niet onder dié Duitsers met dát regiem vallen, maar smaken verschillen.
Rusland heeft weer mannetjes nodig. Al is het maar om de grens te bewaken. Misschien ook om witrusland onder controle te houden als de leider daar wat zwakker wordt. En ze willen ook nog graag weer verder oprukken in Ukraine. Aan de andere kant, waarom zouden een paar onschadelijke drones de doorslag geven? En waarom zijn er nog geen filmpjes van die drones op 400 km van Moskou bij de grens? Zoveel vragen. Het blijft helaas een spannende film (voor ons, op een afstandje) waarvan we de uitkomst nog niet weten.
Als je zo'n Pantsir in actie ziet lijkt het toch wel alsof die Russen van wanten weten. Raar contrast met de rest van het geklungel dat ze vertonen.
Ja, hoe *zou* je de Russen toch kunnen overtuigen die dingen rond Moskou en St.Petersburg te zetten i.p.v. aan het front?
Even heel wat anders. We hebben nog geen officiële communicatie van de Russen gezien wat ze van de Chinese acties vinden om zeer opzichtig de oude achtertuin / vazalstaten van Rusland in de eigen invloedsfeer te trekken. Dit zien ze in het Kremlin natuurlijk ook. Dat ze afhankelijk zijn van China is wel duidelijk, maar ik had toch altijd wel ergens het idee dat ze dit niet zo makkelijk zouden pikken. Volgens mij zei Kissinger ook ergens onlangs: I've never met a Chinese who spoke positive about Russia and any Russian who spoke highly of China. Een tijdelijke alliantie uit noodzaak om de Westere wereldorde omver te werpen. Maar dat je kersverse tijdelijke vriend vrijwel direct je achtertuin begint leeg te halen lijkt mij toch niet lang houdbaar. Iemand hier al wat meer over gehoord?
Ik was laatst bij de Chinees, maar ze zeiden er niks over.
Nou, ik neem niet aan dat ze zich op dit moment in Rusland sterk genoeg achten om het tegen China op te nemen. Het lijkt erop dat de aanwezige kernwapens nog de enige reden zijn waarom Rusland als staat niet is gevallen.
@Hadena | 30-05-23 | 10:39: Had je ook geen menu 86 moeten nemen, maar 121. (sambal bei?)
Loll!!, Je kersverse vriend bezig je achtertuin leeg te halen.
China heeft geen haast met de bouw van een gaspijplijn tussen Rusland en China.
www.ft.com/content/541f8bcb-118a-419e...
Laat ik even wachten met mijn mening totdat Thierry Baudet zijn licht over deze zaak heeft laten schijnen.
Ik hecht meer waarde aan de mening van 'onze' Mark Rutte. Onze oorlog.
@funda | 30-05-23 | 10:35:
O ja, natuurlijk, ons breekbare vaasje staat op het punt te barsten. Oekraïne, dat is toch het land waarmee wij slechts een handelsverdragje sloten, aldus Rutte, dat een tijd later toch gekwalificeerd werd als een verdrag van geopolitiek belang, aldus Rutte? Iets ook met raketten op Aleppo en zo, herinner ik me.
www.ewmagazine.nl/nederland/achtergro...
Hoe dat op het wereldtoneel allemaal met elkaar samenhangt, wij hebben daar geen kijk op, daar moet je echte politici voor hebben wirnd tak het is zich in de materie in te lezen en met kennis van zaken beslissingen te nemen.
www.geenstijl.nl/4595611/pechtold_ik_...
Schijnt Ilja Pfeiffer onlangs een prachtig boek over geschreven hebben, over dat wij onze mond moeten houden en met moeten overlaten aan de elite.
@Schoorsteenveger | 30-05-23 | 10:43:
Wij blijven natuurlijk wel vrij om Baudet en Wilders de schuld te geven.
En GeenStijl natuurlijk. Dat duivels trio bepaalt het Nederlands beleid.
@Schoorsteenveger | 30-05-23 | 10:43:
Ah! De grote "filosoof" Pfeijffer inclusief excentrieke kleding en haardracht, waar ze, waarschijnlijk, zelfs in zijn woonplaats van denken: verrek die Hollandse zot. Maw Italianen houden van excentriek maar niet overdrijven. Nuance.
Een schurkenstaat zoals Rusland is tot alles in staat.
Ik zet straks de film Hunter Killer maar weer eens op (aanrader) :
www.youtube.com/watch?v=OSVx6Xl4h2k
Topfilm inderdaad!
De Russkis kunnen zich niet nog een oorlog permiteren, niet qua geld en ook niet qua demografie, maar als ze getergd worden dan zullen ze tot het gaatje gaan.
De natte droom van Sjoerd is bijna werkelijkheid
En als ik wakker wordt naast jou dan leef ik nog
*neuriet*
@Kouwe Kees | 30-05-23 | 10:26:
Ik ruik je adem en zie je gebit. pom pom.
Ook ter overweging: welk voordeel heeft Poetin met een complete mobilisatie? Ja je hebt meer poppetjes met een roestige AK die je richting westerse tanks kan gooien. Maar veel poppetjes met een roestige AK op drift is niet zonder risico voor een maffia tsaar die overleeft door onderdrukking, angst en armoede.
Putin staat niet zo rationeel in deze oorlog, valt me op. Hij moet meer Plato lezen.
Een stabiele machtsoverdracht zit er niet meer in voor een Rusland na Putin.
Alles is nadeel voor hem, dus ja, wat te kiezen in zo'n geval? Datgene wat het minstnadelig lijkt? Of iene miene mutte? He's running out of options, op kernwapens na.
Eenvoudig, hij heeft meer kanonnenvlees en meer steun nodig.
Dat hij dit orkestreerde lijkt me zeer aannemelijk.
@Schoorsteenveger | 30-05-23 | 10:35:
Poetin: "... en een infame dragqueen worden? Dan liever de lucht in”.
@Après toi | 30-05-23 | 10:29:
We zouden allemaal meer moeten lezen. Maar ja, internet.
We zijn nog 2 misschien 3 stappen verwijderd van WO III. Maar geeft niets, hier in europa vindt iedereen het prachtig.
Stelletje idioten. Lijm jezelf nog maar een keer vast aan de a12 “voor de toekomst van je kinderen”. Welke toekomst? Binnen hooguit een jaar is die er niet meer, dus ga in het weekend leuke dingen doen met je kinderen zolang het nog kan.
Hoe wil putin precies een WOIII beginnen? Met welk leger?
Niemand heeft baat bij een nucleaire holocaust.
Zou me niet zo'n zorgen maken.
@BobDobalina | 30-05-23 | 10:23: Je denkt dat je de Russen kunt verslaan door ze uit te lachen?
@BobDobalina | 30-05-23 | 10:23: Daar heeft hij geen enkel leger voor nodig.... hij hoeft maar een paar knoppen in te drukken, ik denk dat die Putin daartoe in staat is, wraak voor 1989... dat zit nogal diep bij hem.
#ZomaarEen : Ik vrees het ook, ik heb de jaren (eind) 50 t/m 1990 bewust meegemaakt, opbouw Berlijnse muur en alles daarna qua USSR... reken maar dat de NAVO op scherp staat.... die Putin is tot alles in staat, er is (volgens mij) GEEN weg meer terug voor hem, hij schijnt miljarden te hebben vergaard de afgelopen pakweg 25 jaar.... dus wie weet heeft hij wel ergens een pandje staan VER weg van Europa, waar hij zijn laatste jaren kan doorbrengen.
Na eerst op een stel rode knoppen te hebben gedrukt.
WE zijn niet 2 of 3 stappen verwijderd van WO III, idioot.
@Keyboardspeler | 30-05-23 | 10:34:
Ik denk niet dat Poetin het gaat doen. Ik denk dat Rusland zoals GS terecht aangeeft kiest voor totale escalatie. Dit wordt Afkondiging algehele mobilisatie, europa, usa die als reactie oekraine nog meer wapens gaan geven. Poetin die kernarsenaal activeert als dreiging, poetin die aan de kant geschoven wordt en opvolger die meteen op de rode knop drukt om in zowel oekraine als europa enorme verwoestingen aan te richten.
Het enige wat ons nog kan redden, maar dat vertellen ze natuurlijk niet, is dat de usa zo diep in de systemen van rusland zit dat ze de lancering van kernraketten heel simpel kunnen voorkomen. Een andere reden waarom het hele vrije westen in alle rust op WO III afkoerst kan ik niet bedenken. Maar ok, zelfs dan wordt de wereld een puinhoop want hoe verder? Rusland bezetten is geen optie. Een marionettenregering installeren zoals we al op zoveel plekken in de wereld hebben ook niet. Beide zal china niet accepteren. Dus we racen plankgas naar een escalatie die niet als afghanistan, syrie, libie, irak een open eind zonder oplossingen oplevert. De vraag is: wat is het plan? En wie buiten de wapenfabrikanten hebben hier voordeel bij?
@Ichneumonidae | 30-05-23 | 10:23: idiote gedachte die je vaak onterecht hoort. De huidige russische zijn ego’s die niets geven om onze belangen en zelf alles aan het verliezen zijn. Die druk oo de rode knop waarvan jij denkt dat die er nooit komt betekent voor rusland het verschil tussen rusland verliest en oekraine en het westen winnen en een eindresultaat waarbij iedereen alles verliest wat hem dierbaar is. Zoals het nu naar uit ziet is er geen plaats meer in deze wereld voor poetin en iedereen die hem steunt. Ze hebben niets meer te verliezen behalve tot hun dood door het westen opgejaagd te worden of nog erger opgepakt, vernederd, berecht en veroordeeld tot levenslang. In zo’n situatie is de afweging wat je zelf verliest niet meer relevant
@ZomaarEen | 30-05-23 | 10:58:
Het alternatief, met de pootjes omhoog gaan liggen. laat je fantasie eens de vrije loop en speculeer over een Russische overheerding van Oost-Europa en de eeuwigdurende nucleaire chantage van onze manier van leven. Democratie, vrije handel, welvaart.
Of Poetin laten verliezen in Oekraïne, ruzie in de legertop, een machtsovername in Rusland bewerkstelligen, en daarna de zaak hopelijk een beetje normaliseren. Ik zie geen andere weg, dan voorlopig de militaire steun geven aan Kiev.
@Beste_Landgenoten | 30-05-23 | 11:49: aha. Het perfecte scenario dat we elke keer weer gebruiken ( irak, libie, syrie, afghanistan, eritrea, somalie, etc etc) waarbij wij een land ontdoen van de in onze ogen verderfelijke leiders en waarna de inwoners allemaal blij de straat op gaan en het land 180 graden van koers laten veranderen.
Ach ja, als je het vaak genoeg probeert dan….. ja dan blijft het steeds weer misgaan. Wat denk je, als we erdogan nou eens afzetten? Zou toch geweldig zijn, is heel turkije blij? Het is wensdenken van mensen zoals jij. In alle landen buiten het westen incl rusland kotsen ze ons uit. We mogen alleen als toerist geld brengen. Maar zodra wij de macht in een land overnemen keert de hele bevolking zich tegen ons. Ook in rusland. Enne, toen de duitsers hier op bezoek kwamen gebeurde precies hetzelfde. Droom lekker verder. Weinig kans dat de bevolking van rusland slaaf van de eu en de usa wil worden. Is een trots land, ze zullen ons uitkotsen en met een nieuwe leider op dezelfde weg doorgaan. Ze zijn niet anders gewend en willen dat ook niet
@ZomaarEen | 30-05-23 | 13:05:
"Weinig kans dat de bevolking van rusland slaaf van de eu en de usa wil worden. "
Slaaf van de EU, Als je zo in de race zit...
@ZomaarEen | 30-05-23 | 13:05: Nee, aan Turkije en Saoedi-Arabie of Israel beginnen we niet. Dat zijn 'onze' boefjes.
@Beste_Landgenoten | 30-05-23 | 13:10:
Slaven: Een simpel punt zodra poetin door ons geëlimineerd is. De eu usa oekraine zal direct eisen dat de krim direct weer oekrains wordt. De krim heeft historisch tot ca 30 jaar geleden altijd bij rusland gehoord. Alleen wanneer je alle russen op de knieën krijgt = slaaf maakt, zullen ze dat accepteren. Zolang de Krim niet aan rusland wordt teruggeven, zal elke russische leider, en het hele volk, doorvechten ook al is poetin weg.
@ZomaarEen | 30-05-23 | 13:05: voor zover mij bekend is er geen enkel land in het westen dat Rusland wil overheersen, al was het maar omdat we er de Russen dan bijkrijgen. Er is voor zover mij bekend zelfs geen enkel land in het westen dat de Russen democratie wil brengen. Ik in elk geval niet, maar ik ben dan ook geen land. Ze zoeken het daar maar lekker uit met zichzelf, hun Ruskki mir, hun Orthodoxe feestdagen en hun wodka, zolang ze maar binnen hun eigen landsgrenzen blijven.
Ere we go..... krijg hier een slecht gevoel bij. Zou dit de false flag kunnen zijn tot volledige Russische mobilisatie, omschakeling naar staat van oorlog en een full blown inzet in Oekraïne en misschien ook andere bedreigde landen? Laten we hopen van niet.
Mij lijkt een false flag georkestreerd door het Kremlin het meest waarschijnlijk.
Uiteindelijk zal het Kremlin in Oekraïne niets willen opgeven, terwijl die gedwongen wordt troepen uit de Oekraïne terug te halen om langs de grenzen in te zetten omdat oa in Belgorod Russian Freedom Movement en het Russian Volunteer Corps vanuit Oekraïne aanvallen hebben gepleegd, en daarmee het Kremlin te kalken hebben gezet.
Kortom et zijn hard troepen nodig en er is een excuus nodig om de ‘speciale operatie’ een oorlog te laten worden. De boodschap naar het Russische volk moet zijn: wij willen niet dat jullie betrokken raken maar welke keus is er nu het moederland wordt aangevallen? Een nieuwe escalatie.
En waar is Loekashenko? En wanneer gaat de EU (Polen, de Baltische staten) zich genoodzaakt zien zich actief te mengen in de strijd?
Zou je toch eerder de NAVO moeten bellen. De VS willen het niet, einde oefening.
@Ichneumonidae | 30-05-23 | 10:21:
Tenzij bijvoorbeeld Polen iets op eigen houtje gaat doen en/of het op een artikel 5 gegooid kan worden.
De VS willen niet, maar kunnen wel voor het blok worden gezet. Het zal mij benieuwen wat er dan gebeurd.
@ratelaar | 30-05-23 | 10:25: Zou allemaal kunnen, resultaat zal een nucleair conflict zijn dat alleen maar verliezers zal kennen.
Conventioneel is de NAVO oppermachtig, maar ja, heb je niet zo veel aan als je een oorlog begint tegen de grootste of bijna grootste atoommacht op aarde.
Dit soort dingen weet men in Moskou en Washington ook wel, hoezeer je ook overal gekken hebt rondlopen die denken dat het ook in zo'n conflict allemaal wel zal meevallen.
Waarom zou Polen zich genoodzaakt zien om zich te mengen?
Voor die directe inmenging zal er eerst een bom van Russische afkomst op Warschau moeten vallen, anders kun je nog lang wachten. Valt weinig uit te halen anders. Daarnaast kun je zulke zaken makkelijk zeggen en desnoods beginnen, maar je weet nooit waar het eindigt en mooi eindigt het nooit. Die shit vraagt ontzettend veel van een land.
@Barkruk2 | 30-05-23 | 10:37:
De geschiedenis van Polen - Rusland. nos.nl/video/2476390-kaliningrad-of-k...
@ratelaar | 30-05-23 | 10:46:
Ja dat is de geschiedenis, heel oost Europa heeft slechte ervaringen met de Russen maar valt er voor hun iets te winnen om Rusland nu aan te vallen?
@Boerhoektvrouw | 30-05-23 | 10:41:
eenvandaag.avrotros.nl/item/waarom-po...
@ratelaar | 30-05-23 | 10:58:
Hoor vaak de angst voor het doorstoten naar Polen maar Polen is lid van de EU, dus dat zou inhouden dat Rusland heel de EU aanvalt..
@Barkruk2 | 30-05-23 | 10:57:
Ik zeg niet Rusland aanvallen, maar zich mengen in de strijd in Oekraïne. EU landen leveren al veel wapens, een volgende stap, actief meedoen is dan niet zo vergezocht m.i. ik bedoel er is stevig geïnvesteerd in steun voor Oekraïne.
@Barkruk2 | 30-05-23 | 11:03:
Precies en daarmee de NAVO. Maar er is ook een havikachtige beweging die het heeft over het ‘verslaan van Rusland’, denk je niet dat er een mogelijkheid bestaat dat dit zich kan materialiseren in actieve inmenging?
@ratelaar | 30-05-23 | 11:06:
Sta nergens meer van te kijken hoop vooral dat het niet teveel puinzooi gaat geven.
@Barkruk2 | 30-05-23 | 11:09:
Precies, dat is ook mijn positie.
@Ichneumonidae | 30-05-23 | 10:31:
Precies je eerste zin.
Ratio en emoties.
Poetin heeft laten zien wat andere levens, behalve de zijne waard zijn, in Bakhmut en de NAVO denkt dat ze bij inzet van een klein kernwapen de Russen conventioneel op andere gedachten kunnen brengen.
"En waar is Loekashenko? En wanneer gaat de EU (Polen, de Baltische staten) zich genoodzaakt zien zich actief te mengen in de strijd?"
De EU gaat zich daar niet in mengen. Al hoop ik dat na de dood van L, Poetin er een probleem bij heeft: Een nieuwe volksopstand in Belarus. Het leger dat de andere kant kiest en Poetin er een vijand van formaat bij heeft.
@Beste_Landgenoten | 30-05-23 | 11:52:
Dat hoop ik ook, zowel dat de EU zich niet gaat mengen als de opstand tegen Rusland in Belarus.
@Barkruk2 | 30-05-23 | 10:57: Slechte ervaring vooral met de Sovjets. Stalin was een Georgier, en diverse presidenten na hem Oekraiens.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 13:34:
Nee, niet liegen Levi. Het is al tenminste 3 eeuwen bonje tussen Rusland en landen zoals Polen, Oekraïne, Belarus, Litouwen, Finland etc. En ja, dat komt door de Russen. Finland is een goed voorbeeld. De Finnen konden het wel vinden met de Russen totdat de Russen ze gingen Russificeren. En wat dacht je van de Centraal Aziatische volkeren. Die hebben ook geen beste mening over de Russen.
Ik snap het wel. De gehaktmolen dreigt droog te vallen.
Iedereen stond toevallig net even met zijn telefoon de Pantsir-batterijen te filmen...
Tuurlijk joh
Precies. Maar de man/vrouw in de straat gelooft die onzin. Ze beschikken over 1 staatszender en over 1 familiale hersencel die ze elk om beurt gebruiken.
Inderdaad precies op het moment supreme te filmen , keurig inzoomen en mee pannen met de vlucht, dat is ook iets wat iedere snap shot telefoon camera gebruiker beheerst. .. een beeld zegt meer dan duizend woorden..
’Door Rusland getrainde spionagewalvis’ weer opgedoken voor Zweedse kust
www.telegraaf.nl/nieuws/82641698/door...
*harpoen uit het vet haalt*
Is Rinus v/d Lubbe weer bezig geweest?
Moskou ligt ruim 1000 km van Oekraine vandaan.
nl.wikipedia.org/wiki/Marinus_van_der...
Ah. Marinus. Ook al een false flag operatie, destijds.
Volledige mobilisatie. De één-na-laatste worp van de Russische dobbelsteen
False flag? Building 7.
9/11 wappies snappen sowieso al helemaal niks van false flag's.
"Waarom zou Oekraïne - dat bovenal gebaat is bij positieve PR voor aanhoudende Westerse steun - hedenochtend een serie drone-aanvallen uitvoeren op BURGERDOELEN in Moskou?"
Lijkt me goede vraag ja.
Tsja, waarom vermoordt de Oekraiense geheime dienst bloggers in Rusland die voor de oorlog zijn? Misschien omdat het ook wel een beetje een failed state is met hier en daar fascistische elementen?
www.newsweek.com/ukraine-assassinated...
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 13:35:
Propagandisten zijn legitieme doelwitten Levi.
Tijd voor een inside job in het Kremlin!
Te beginnen met nog langere vergadertafels.
@funda | 30-05-23 | 11:03: En megafoons om met elkaar te communiceren.
Bla bla bla bla,
De Russische wetgever Maxim Ivanov zei dat de aanval op Moskou vanmorgen de ernstigste aanval op de Russische hoofdstad sinds de Tweede Wereldoorlog was, en zei dat geen enkele burger nu kon ontsnappen aan wat hij zei dat "de nieuwe realiteit" was.
"Ofwel versla je de vijand als een enkele vuist met ons moederland, of de onuitwisbare schande van lafheid, samenwerking en verraad zal je familie overspoelen", zei hij.
www.aljazeera.com/news/liveblog/2023/...
Wanneer gaart Poetin bevatten dat de inname van de oekraine niet gaat lukken en dat hij meer schade toebrengt aan de Russische bevolking en economie en uiteindelijk zijn leiderschap ? Niet denk ik, daar is hij te stom voor.
Hij kan niet meer terug.
Putin wil Oekraïne niet innemen.
@Piet Pirenne | 30-05-23 | 10:17: Hij wil het vernietigen, want het is geen 'echt land'.
@Après toi | 30-05-23 | 10:31: Mss moet iemand Poetin gaan vertellen dat hij beter kan zeggen dat hij een democratie gaat vestigen in Oekraïne.
Nou ja, niet dat iemand dat gelooft natuurlijk, maar 't zou niet de eerste keer zijn.
Poetin gaat door tot het gaatje. Het Russische volk interesseert hem niets.
@HD50 | 30-05-23 | 10:40:
Dat is zo ongeveer wat alle Russische heersers gemeen hebben.
Ik denk nu even niet over de tegenwoordige EU want dan wordt het ijs te glad, Vlad.
@Ichneumonidae | 30-05-23 | 10:36:
Kleine sneer naar het westen dat "democratie" wilde brengen in Afghanistan?
Kan eigenlijk alleen een false flag zijn. Hoewel deze nog meevalt vergeleken met het opblazen van een flatgebouw door de FSB in aanloop naar de oorlog in Tsjetjenië.
Dat zeiden ze van de moord op Doegina, de dochter van een Russische demagoog, ook. Tot de Amerikaanse geheime dienst The New York Times vertelde dat het Oekraine was. Vermoedelijk om Kiev te waarschuwen het niet te gek te maken.
@drs. Levi Samsonov | 30-05-23 | 13:36:
Hoezo. Propagandisten zijn nog steeds legitieme doelwitten.
Tja, beide kanten maken gebruik van fals vlag operaties, whats new!
tja, de inval in de Krim en Donbas was ook door Oekraine opgezet.
Als het maar geen omgekeerde vlag is.
Zou kunnen, maar die Russische partizanen zijn ook steeds actiever aan het worden. Ik zou door de Oeken bevoorrade Russische rebellen dus ook niet helemaal uitsluiten. Het in de schoenen schuiven van die gekke Wagner baas zou met veel kronkels en mentale afslagen ook nog te maken zijn. Maar even wachten totdat er meer info naar buiten komt. Met name op het vlak van drone analyse en wellicht speculaties over afvuur locaties.
Ploertin hoeft toch niet zulke rare trucs uit te halen om zich van Prigozjin te ontdoen? Hij kan hem toch gewoon uitnodigen voor een kopje thee, zoals hij met Loekasjenko heeft gedaan? Hoe is het trouwens nu met Loekie?
@MAD1950 | 30-05-23 | 10:17:
Ah sorry, ik bedoel meer dat Prigozjin erachter zit, niet dat Poetin het hem in de schoenen schuift.
Loekie is een theekransje aan het organiseren voor eenieder die interesse heeft in nukes.
Russische mobilisatie, dan kan nooit veel voorstellen. Putins dagen lijken geteld.
Het gaat om de aantallen. Al zouden ze alleen maar een schep en een klauwhamer meekrijgen, als er maar genoeg soldaten zijn om naar de linies te jagen, raak je als verdediger een keer door je munitie heen.
Droomt u maar lekker verder. Was het maar zo.
@FrankVeer | 30-05-23 | 10:24: Over munitie gesproken: het lijkt wel of het bij de Russen niet op kan. Iedere nacht weer een lading nieuwe drones op Kiev. Zijn er eigenlijk al sancties ingesteld tegen Iran, dat hofleverancier is van Russische drones? Ik lees daar niets over. Of mag dat niet omdat Iran het favoriete vakantieland van D66 is?
Weer zo een die op WWIII zit te wachten. Getalsmatige verhoudingen inschatten gaat wel vaker mis bij links georienteerden, zie ook de welkom in ons land cultuur.
@MAD1950 | 30-05-23 | 10:33: santies tegen Iran? Beter zou men een schip in kanaal vanaf de Kaspische zee tot zinken brengen. Dan zitten ze voorlopig even mooi klem. Ook lanceerschepen daar aanvallen zal heel opvoedkundig werken. De fabriek in Iran een bommetje naar binnen vliegen of de laadkade en loodsen in de fik brengen zal ook wel helpen. Iedereen daar is toch dronken of zit op een bidkleedje
@FrankVeer | 30-05-23 | 10:24: Andersom werkt het ook met het moraal, als je genoeg mensen met slecht materiaal laat gaan en met een lijkzak terug laat komen, dan is je bevolking en je politieke steun het op een gegeven moment ook zat.
Hm, dat zei Hitler ook tegen Model, die betwijfelde of het bij Koersk wel ging lukken tegen vers opgebrachte Sovjet-soldaten.
Zouden best UFO's kunnen zijn.
Trans-Formers
"Things in disguuuuise.."
En Poetin is een vliegtuig....
0 slachtoffers? Nikolai Petroesjev wordt weekhartig op zijn oude dag..
en.wikipedia.org/wiki/1999_Russian_ap...
REAGEER OOK