Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rusland "klaar voor dialoog en schikking" met Oekraïne. Maar Orbán heeft hier wel gelijk

Zoals het gezegde luidt: voor niets komt de zon niet op

"Oekraïne is geen soeverein land"

Opmerkelijk. Het Oekraïense tegenoffensief is opgeschaald van verkennende aanvallen naar daadwerkelijke, grootschalige aanvallen en dat lijkt gestaag - zo gaat dat nu eenmaal - te resulteren in steeds meer Oekraïens terreinwinst. En vandaag laat het Kremlin weten dat het open 'blijft' staan voor het schikken van de 'situatie' maar dat Oekraïne bij hun onverzettelijke stellingname blijft, ondanks hun "ongemakkelijke situatie". Oekraïne verkeert heus in een ongemakkelijke situatie, maar op moment van schrijven toch echt iets minder dan de Russische frontlinies met hun rug naar de Zwarte Zee, en nóg veel minder dan de Russische troepen te Kherson en de Krim die afgesneden zijn van de Russische frontlinies *als* het Oekraïense offensief de Zwarte Zee bereikt.

Anderzijds heeft Victor Orbán bovenstaand natuurlijk wel gewoon echt gelijk. Ja, Oekraïne strijdt voor soevereiniteit in relatie tot Rusland, maar heeft elke pretentie van soevereiniteit daarbij wel ingeleverd bij het andere kamp. Oekraïne was een failed state die naast zijn ongekende corruptie ook nog eens geen controle had over Oekraïense neo-nazi separatisten in de Donbass. En nu vecht het een oorlog die het niet zelf betaalt met een krijgsmacht die het niet zelf bewapent. De EU doneerde vanaf het begin van de oorlog in totaal maar liefst 77 miljard euro vanaf het begin van de oorlog en heeft extra 50 miljard toegezegd tot 2027. De steun van de VS komt met $76,8 miljard op ongeveer hetzelfde neer. 

$/€153 MILJARD aan donaties plus nog eens zo'n 100 miljard aan toezeggingen heeft een prijs: je bent een koloniale onderdaan. En dat hoeft lang niet zo erg te zijn als het klinkt hoor, minstens de helft van Oekraïne wil immers een 'pro-Westerse' koers. Maar je bent wel een kolonie.

Bescheiden tip aan Oekraïne: haal zoveel mogelijk terreinwinst en fortificatie uit de Westerse schatkisten. Want de Amerikaanse kraan gaat dicht als Trump of Kennedy in 2024 president wordt.

Niche-vertier

Social

Reactie op beschuldiging van NAVO-NeoCon-partijdigheid door Realist-in-chief

Social

Reaguursels

Inloggen

In plaats van aan de Hongaren kunnen we natuurlijk ook aan de Finnen, de Esten, de Letten, de Litouwse en de Polen vragen hoe het verder moet. Die hebben ook zo hun ervaringen met Rusland

JTKDM | 29-07-23 | 07:34 | 1

Georgiers, Armenen en Azeries ook.

Haberdoebas | 29-07-23 | 07:53

Je bent souverein omdat het bent. Staat los van geld. Voor de rest een aardig artikel.

TheGermans | 29-07-23 | 07:01
-weggejorist-
Cirkelred | 29-07-23 | 00:35 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Om ver reikend kapitalisme te voorkomen zou UK m.i. na de oorlog dank je wel moeten zeggen voor de steun uit het westen, waarmee deze Westen vs Russia-oorlog afgedaan moet zijn. En zeker geen herstelbetalingen van het Westen aannemen, wat ze anders in de kapitalistische funnel doet belanden waaruit geen weg terug is.

Lang leve de souvereiniteit.

mozaard | 29-07-23 | 00:30 | 1

*UKR

mozaard | 29-07-23 | 00:31

Dit is de Pax Europeana onder de Pax Americana. En je mag bidden dat het zo blijft.

konjodebonjo | 29-07-23 | 00:01
-weggejorist-
Hoover | 28-07-23 | 23:42 | 2

Als ik het goed begrijp was de Sovjet-Unie na wo2 dus een Amerikaanse kolonie volgens Spartacus. Immers, de VS steunde de Russen met, omgerekend naar huidige maatstaven, 180 mld dollar.

thijs4419 | 28-07-23 | 23:33 | 2

Dat maakt het geen kolonie. Maar het heeft wel de loop van WO2 helpen beslissen

Shoarmamasutra | 28-07-23 | 23:55

@Shoarmamasutra | 28-07-23 | 23:55: Amerika steunde Hitler in aanloop naar zijn leiderschap, heeft ook de start van WW2 beslist., Oke toen er wat te halen viel waren ze er als de kippen bij net als overal ter wereld

patrick023 | 29-07-23 | 06:52

"En nu vecht het(Oekraïne) een oorlog die het niet zelf betaalt" Even de vele levens die het gekost heeft buiten beschouwing gelaten, want ach het zijn toch maar corrupte neo-nazi's.

Ds_Dre | 28-07-23 | 23:27 | 1

Vokgens mij is veel Amerikaanse steun wel degelijk een lening en sowieso, ze betalen een zeer hoge prijs aan kapotte woninhen, infrastruxtuur en mensenlevens. En dat voot t ego van meneer Poetin

Shoarmamasutra | 28-07-23 | 23:57
-weggejorist-
YoMoms | 28-07-23 | 22:51

Het westen heeft biljoenen in de oorlogen in Iraq en Afghanistan gestopt en daar behalve een zooi migranten niet direct iets uit gehaald. 100 miljard voor Oekraïne, wat een land vol grondstoffen levert en tegelijkertijd het Russische leger kortwiekt, is daarbij echt een koopje.

heldheino | 28-07-23 | 22:43 | 2

Ja, maar dat is niet wat Rusland wilt horen. Rusland zit decennialang te wachten op de implosie van die o zo bloedirritante NAVO zodat zij eindelijk Russig hun vredestroepen hier kunnen stationeren.

Alexander des Burgus | 28-07-23 | 23:50

Een zeer klote reactie, maar ooh zo de waarheid. En een Oekraïne waar werkethos best wel hoog ligt en ook nog veel grondstoffen bijdraagt richting westen is ook nog eens mooi meegenomen. Maar wel even hopen dat de eventuele nieuwe staat 'Siberia' niet in chinese invloedsfeer word geworpen.

moppersmurf | 29-07-23 | 00:34

Orban moet niet janken. Hongarije is dan ook geen soeverein land. Het is slechts een club van alcoholisten, prostituees en boeren die geleid wordt door een paljas die terug wil naar de tijd dat de Russische tanks in Hongarije de dienst uitmaakten.

JanVergoor | 28-07-23 | 22:41 | 1

Net Verhofstadt die ik hoor.

Avondlander | 29-07-23 | 01:27

Omtzigt, Oekraïne, het schiet maar niet op, het zal allemaal wel. Ik zal Verhofstadt en the late great Van Baalen echter niet vergeten.

gestoptmetroken | 28-07-23 | 22:17

Timon, laat die rare Joost toch gewoon links liggen. Je gaat toch ook niet in discussie met een zwerver in het Vondelpark?

Après toi | 28-07-23 | 22:02 | 1

Joost = NSB fase'44

panthoseen | 28-07-23 | 22:24

Let op, speculatie. Ik volg dit niet echt. Een stijlloze voorspelling: Denk dat Oekraïne opgesplitst gaat worden als Korea met een gedemilitariseerde zone tussen de Donbas en de Krim als ‘oost’ en de rest als west. De tweede koude oorlog is dan definitief begonnen met alle gevolgen van dien. Volgend jaar net voor de Amerikaanse verkiezingen zal de wapenstilstand getekend worden want Biden kan wel een succesje gebruiken.

P-unit | 28-07-23 | 21:59 | 4

Het wordt tijd dat Rusland een land als Oostenrijk achterna gaat: van een Groot Rijk naar een provincie rondom Moskou. Zo is Wenen ook geëindigd en het bevalt prima. Ook bij de Hongaren en de Oostenrijkers.

LD69 | 28-07-23 | 22:21

Ik denk vooral dat Oekraine zelf bepaalt wanneer ze aan tafel gaan. Niet wij. Ook niet als "wij" de wapenleverancies zouden stoppen om wat voor opportune reden dan ook ( wat wij niet gaan doen want dat is geopolitieke zelfmoord ).
Dus nee, het is niet aan ons. Period.

Graaisnaaiert | 28-07-23 | 22:55
-weggejorist-
patrick023 | 29-07-23 | 06:56
▼ 1 antwoord verborgen

Toch is 250 miljard een schijntje om een geopolitieke tegenstander als Rusland voor de komende decennia uit te schakelen.

Barre_de_k | 28-07-23 | 21:54 | 4

Maar het is veel meer dan die 250 miljard. Kijk bijv maar naar uw gasrekening de benzineprijs en uw boodschappen. En doe dat keer 100.000.000 europese en 200.000.000 amerikaanse huishoudens.

sjef-van-iekel | 28-07-23 | 22:08

Ga niet huilen om de huidige gasprijs. Die is prima. Toen die piekte deed het echt pijn. Huidige prijs is een prima motivatie om af te stappen van fossiel.

Dr.Platypus | 28-07-23 | 22:34

@Dr.Platypus | 28-07-23 | 22:34: prima? Volg Den Haag toch niet zo door de vergelijking te maken met de prijs net voor de inval. Hrt was toen al vanaf november opgelopeb. Je betaalde eerst zo n 67 cent en nu bij niet dagvariabele cobtracten tegen de 1.30
We zijn blij dat het onder de plafondprijs is maar het is nog steeds het dubbele

Shoarmamasutra | 29-07-23 | 00:16
▼ 1 antwoord verborgen

Je verlies toegeven. Kent u die uitdrukking?

entredeuxverres | 28-07-23 | 21:46 | 1

Jazeker, soms (vaak) is het niet anders in het leven en het is meestal niet leuk. Maar je kan er je voordeel mee doen: je kunt weer door en een hele hoop mensen (die er nooit om gevraagd hebben) zijn van je ellendige strapatsen verlost en kunnen ook weer verder.

LD69 | 28-07-23 | 22:27

De strijd om het "Heartland"

de visser | 28-07-23 | 21:42 | 1

Ruslans is bereid te praten als Oekraïne Kharkiv, Luhansk, Donestk en de hele Donbass, Zaporegia(schrijf het even zo), Kherson, Mykolajiv en Odessa. Dat vinden ze een terechte uitkomst van de onderhandelingen en menen de Russen recht op te hebben.
Kharkiv is blijkbaar het Eindhoven van Oekraïne, terwijl Donestk de Rotterdam is en Odessa het bloemendaal. Die andere oblast verbinden deze stukken. En dan hebben we het nog niet eens over Krim gehad.

Eigenlijk zit Rusland in een ruziënde echtscheiding.

Dr.Platypus | 28-07-23 | 21:39 | 4

Ze willen ook Oekraïne de toegang tot de zee afnemen en landlocked maken.

Rusland had een prognose van 44 miljard tekort op de begroting in Juni.
Probleem is dat ze 500 miljard aan internationale valuta hadden. Europe en
Amerika zouden zogenaamd de helft bevroren hebben, maar dat blijkt nu slechts 30 miljard te zijn.
Dat suggereert dat Rusland nog diepe zakken heeft om de oorlog te financieren. Daar staat tegenover dat Rusland wel heel erg graag toegang wilt tot het internationale financieel systeem, dat suggereert dat ze veel geld hebben waar ze zelf maar moeilijk bijkomen.

Ik ben benieuwd of ik het punt ga meemaken dat Rusland net als Oekraïne zonder geld komt te zitten om de oorlog te financieren en hoe ze het dan gaan oplossen.
Sommige “experts” zeggen dat 2024 het jaar gaat zijndat dit gaat gebeuren.

Dr.Platypus | 28-07-23 | 22:13

@Dr.Platypus | 28-07-23 | 22:13: Die zogenaamde "experts" zitten die op facebook of zijn ze nog overgebleven uit de Hyves tijd, bijbaantje van Klimaatverandering clubjes, ze halen er zelfs "waarzeggers" bij in de media, en allemaal lullen ze uit hun nek.
Is Koblenko al gebeld :)

patrick023 | 29-07-23 | 07:00
▼ 1 antwoord verborgen

maar wat gaat het de Europese Unie netto opleveren economisch en geopolitiek? Oekraine stoot door, Krim omsingeld. Wapenstilstand en Oekraine bij de Nato en bij de Europese Unie, in Schengen. Van in puin geschoten naar wederopbouw met miljarden EU steun. Kerncentrales aangesloten op EU netwerk. En 'we ' leefden allemaal lang en gelukkig

HetOorAakel | 28-07-23 | 21:37 | 6

Grondstoffen. Kei. Veel. Grondstoffen. Dát is wat het de EU oplevert.

JanVergoor | 28-07-23 | 22:43

Ik denk niet dat het per saldo veel oplevert maar volgens mij is dat de afweging ook niet. Ze hebben na de stilte rond de krim in de politiek in de meeste landen en partijen erg een gevoel dat het een tweede Muenchen is, waarbij Sudetenland geofferd werd, heel Tjechie gepakt werd en het uiteindelijk net zo goed oorlog werd. Ze hebben dit keer geen zin te wachten tot hij allerlei andere landen wil herbezetten

Shoarmamasutra | 29-07-23 | 00:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Evident wordt Oek nu op de been gehouden door het westen.
En bij eventuele onderhandelingen zal ook het westen op de achterbank zitten.
Maar zodra het *kan*, zullen we onze handen er vanaf trekken.
.
Maar omdat Putin een liegende en moordende klootzak, is zat dat niet snel zijn.
Ik verwacht dat Oek "spontaan" om een *kuch* "VN" buffer macht graag vragen,
aan de oost kant binnen de landgrenzen.
.
En dat lijkt me zeer verstandig, gezien het "liegende, moordende klootzak"
aspect van de huidige situatie...

hotmint | 28-07-23 | 21:34 | 3

De VN is tot een broedplaats van foute regimes die elkaar de handen boven het hoofd houden verworden. Heb je geen reet meer aan. Als Oekraine veiligheidsgaranties wil - zelfs als het op een wapenstilstand uitloopt - zie ik ze eerder bij de EU of bij de Navo aankloppen voor een vredesmacht. En ik mag hopen dat onze politici tegen die tijd dan wel hun ballen hebben teruggevonden. Zeker die slappe Scholz, een disgrace voor de internationale politiek, die halve Commie.

Graaisnaaiert | 28-07-23 | 21:38

@Graaisnaaiert | 28-07-23 | 21:38: EU lidmaatschap geeft garanties op militaire hulp. Navo lidmaatschap geeft verrassend genoeg GEEN garantie op militaire hulp. Bij de Navo is die garantie veel onduidelijker en kan ook voedsel, medische of politieke hulp zijn.

W_F | 28-07-23 | 22:17

Overigens, @Spartacus. Na deze oorlog, hoe die ook eindigt, ligt Oekraine natuurlijk gewoon in puin. En laten we dan blij zijn met ook private investeerders en laten we zorgen dat "wij" dat dan zijn en dat niet de Chinezen of erger. En het is me allang een doorn in het oog dat NL-investeringsfondsen en banken wel investeren en beleggen in tofuplantages en genderklinieken ( even gechargeerd gezegd ) maar niet in de wapenindustrie. Het gaat goddomme om onze veiligheid EN onze pensioenen. Stelletje proglinkse lutsers dat het zijn.

Graaisnaaiert | 28-07-23 | 21:26 | 1

In puin ? Nederland miste 29% na WOII dus dan valt het vast mee.

Nichtsneues | 28-07-23 | 22:57

arme Poetin , Poetin reageert niet op oproepen van Turkije en China om terug te keren naar de graandeal

hij hou niet veel vrienden meer over Noor-Korea, Iran, en wat lui van Afrika , nou succes er mee.

out-of-de-box | 28-07-23 | 21:23 | 2

Als wat ik van diverse topeconomen gelezen heb waar is, dan is vriendjes blijven met bepaalde Afrikanen een redelijk slimme zet. Volgens due economen zit de grootste economische groei de komende decennia in Afrika. Met dank aan China en Rusland.

the brush | 28-07-23 | 21:42

@the brush | 28-07-23 | 21:42: Met dank aan Afrika.

Usumani | 28-07-23 | 21:59
-weggejorist-
meneer Q | 28-07-23 | 21:23 | 3

Misschien Spartacus, moet je ook even melden dat Oekraïne die soevereiniteit is kwijt geraakt door de inval door de Russen en dat die inval bijzonder lonend is geweest als we nu besluiten dat Oekraïne het toch allemaal niet in eigen hand heeft.

SterF... | 28-07-23 | 21:22

Leuke tweet.

PaardenliefhebberVet | 28-07-23 | 21:16 | 2

Leuke X bedoel je.

Kaal-dik-en-lelijk | 28-07-23 | 21:30

Tis-me-wat:
"Speciale Militaire Operatie"
"Politionele Actie"
Met andere woorden: oorlog voeren.

meneer Q | 28-07-23 | 21:10

Lieten we Poetin anderhalf jaar geleden zijn zin doen, dan had hij nu al de helft van de USSR-staten opnieuw ingelijfd. Zo denkt die idioot nu eenmaal.

Zyprexa20mg | 28-07-23 | 21:09 | 2

Orban zal vast wel mogen blijven zitten dan als marionet. Net als in de goede oude dagen.

SterF... | 28-07-23 | 21:23

Oek moet daarom bij ons want wij lijven niemand in.

Nichtsneues | 28-07-23 | 22:58

Wat betreft die miljarden die er tot dusver door de VS en de EU in de oorlog in Oekraïne zijn gestopt: dat is gewoon 'peanuts', zeker voor Amerikaanse begrippen.
De oorlog in Irak kostte veel en veel meer, en heeft hoegenaamd niets opgeleverd voor de VS.

KeesBruin | 28-07-23 | 21:08 | 3

Precies. Zelfs het oude reserve Nato materiaal is superieur tov die Russische meuk. Ook die zijn nu hun oude reservers aan het gebruiken. We wachten tot de T-55's op zijn en de T-34's uit het vet worden gehaald.

Kaal-dik-en-lelijk | 28-07-23 | 21:14

En dat dit na de volgende verkiezingen zou stoppen is pure speculatie. Genoeg oude republikeinen die Rusland nog steeds als aartsvijand zien.

SterF... | 28-07-23 | 21:25

Bovendien is zo'n oorlog militair gezien erg leerzaam.

Après toi | 28-07-23 | 22:04

Wat een oersaai stukje met oersaaie mensen. De situatie ligt gecompliceerd maar een ding is duidelijk: Rusland is een soevereign land binnengevallen. Daar kun je wel allerlei cognitieve dissonanties (Hoi Joost!) op loslaten maar het feit blijft. En als ik moet kiezen tussen ISW en wat drammerige hoernalisten, weet ik snel wat mijn keus is. Amen.

nancystjago | 28-07-23 | 21:07

Dat Oekraìne volledig afhankelijk is van het Westen, voor wapens en geld en straks voor de wederopbouw, is duidelijk. Maar dat betekent niet dat het geen soevereine staat meer zou zijn.
Was het VK geen soevereine staat meer tijdens WO2? Engeland had ook nooit op eigen houtje kunnen overleven. Na de oorlog kreeg heel West-Europa Marshall hulp van de VS, maar dat maakte ons nog geen koloniën van de VS.
Oekraïne blijft een soevereine staat, en dat is ook precies de bedoeling van het Westen: een vrij land, dat zich aansluit bij de NAVO.
Onder Rusland was het een ondergeschikt slaafje geworden, net als Wit Rusland, net als de voormalige Oostbloklanden.

KeesBruin | 28-07-23 | 21:06 | 2

Helemaal mee eens. Verbaasd me dat er zoveel zijn, waaronder geenstijl, die deze nuance niet zien.

alanschaefer | 28-07-23 | 23:14

@alanschaefer | 28-07-23 | 23:14: net zo sovereign als Nederland binnen de eu hahaha.
Die komedianten die wij hier als zogenaamde leiders hebben zijn gewoon ja knikkers en marionetten van dat ongekozen Brusselse zooitje.

bakenstuurboord | 29-07-23 | 00:00

Misschien lukt het de Afrikanen om een staakt het vuren te forceren.
nos.nl/l/2484653
Ben bang van niet, maar hoe meer druk hoe beter.

Ruimedenker | 28-07-23 | 21:05

We kunnen de Oekraïners is vragen of ze een bezet willen worden door Rusland of een kolonie van ons met de invasie van Aldi, Lidl en Obi. In princiep is Duitsland ook nog een kolonie van Amerika en daarom gaat het zo slecht daar.

jan huppeldepup | 28-07-23 | 20:58 | 2

Voor een goedlopende economie heb je goedkope energie nodig, Duitsland is op dat gebied allang de weg kwijt en daarvoor betalen ze nu de prijs. Hoge energieprijzen hebben in het verleden altijd tot economische problemen geleidt en dat is nu niet anders.

MargauxGrandCru | 28-07-23 | 21:07

Precies. Wat een gelul. Als je cynisch bent zijn we allemaal een kolonie van Amerika. Maar weet je, bevalt me prima de luxe!

kokkie klaphaak | 28-07-23 | 21:08

De gevluchte Oekraiense vrouwen zijn hier trouwens de zomer hard aan het feesten.
Die maken er het beste van zo tijdens het fetivalseizoen hier.
Betere techno ook.
De Oekraiense mannen zijn ook heel hard aan het uitsterven daar in de loopgraven.
Maar dit gaat nog een heel groot trauma van de Oekraiense overlevers na de oorlog. Dat de gevluchte mensen hier zo hard gaan op het festivalseizoen terwijl de mannen er uitsterven.

adhd-je | 28-07-23 | 20:56 | 5

There is no such thing as "betere techno".

Asteroid-B612 | 28-07-23 | 21:40

Klinkt cru maar die mannen sterven zodat de vrouwen later hopelijk in vrijheid kunnen leven.

Slachtvee van enkele piemelcomplexjes en de wapenlobby.

Bootvisser | 28-07-23 | 22:39

@Asteroid-B612 | 28-07-23 | 21:40: het suggereert inderdaad dat er ook slechtere is. Ik zou een dergelijk statement niet durven plempen

Shoarmamasutra | 29-07-23 | 00:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Je moet er maar zin in hebben, heb je straks de oorlog gewonnen en je hele land is in puin, komt de EU aankakken met hun klimaateisen en diversiteitgeleuter.

yeps | 28-07-23 | 20:55 | 1

Volgens mij heeft de eu helemal geen diversteitsgeleuterbevoegdhedeb

Shoarmamasutra | 29-07-23 | 00:22

Gewoon eigenbelang van Europa hoor. Rusland is een hernieuwde bedreiging ook voor Europa. Door Ukraine vol te stoppen met wapens verzwakken we Rusland en garanderen we (mits ze niet nuclear gaan) onze eigen veiligheid, zonder onze eigen slachtoffers in de vorm van mensenlevens, beter word het niet...

en 77 miljard is voor Europa peanuts, klimaatbeleid van Timmermans kost het 10 voudige tot 2030, en wat krijg je daar ook al weer voor terug?

henniebal | 28-07-23 | 20:53 | 3

Eigenbelang is vrij normaal voor landen. Als je een beetje op hoofdlijnen denkt, zie ik geen belang voor Nederland. Heel veel geld pompen we in een land dat we eerst failed state noemde.

Een zodanige failed state dat we er zelfs een referendum voor opgezet hebben om te voorkomen dat het in de EU komt. Al die argumenten gelden nog steeds, maar m'n grootste angst is dat ze er toch bij gaan komen, precies wat die twee EU-schreeuwers op dat plein voor ogen hadden.

Zoelense Hobbyboer | 28-07-23 | 21:26

@Zoelense Hobbyboer | 28-07-23 | 21:26: prima toch, grotere afzetmarkt voor de EU. meer geld voor de siemens, aholds en asmls van de wereld, en dus ook jou pensioenfonds. iedereen blij.

henniebal | 28-07-23 | 21:43

Is die dame in het zwart Frans Timmermans na z’n gender transitie?

Ruimedenker | 28-07-23 | 20:53 | 2

Da's wel heel ruim gedacht...

Harrie-Couvert | 28-07-23 | 21:07

Ik dacht dat het Lientje was...

Glas-Plas-Was | 28-07-23 | 21:54

Op een gegeven moment moet er een einde komen aan dit conflict, maar dat kan pas als beide partijen er het nut van inzien om de oorlog te eindigen.

thanseeuwen | 28-07-23 | 20:48 | 3

De vijand uit het land gegooid lijkt me een mooie reden om de oorlog te beeindigen.

panthoseen | 28-07-23 | 21:05

@panthoseen | 28-07-23 | 21:05: Ik denk dat de Krim Ruzzisch blijft, de rest door de Oekies wordt heroverd, en dat er een DMZ tussen de Krim en Ukr. zal ontstaan. Plus een zwaar versterkte Oekraïnse grens, en een veel groter staand Pools leger - Wagner en verdere imperiale ambities tegengaand.

Nederlandop1 | 28-07-23 | 22:14

Gelul van mensen die niet weten waar ze over praten. Werkelijk, het raakt kant noch wal.

Red shirt | 28-07-23 | 20:44 | 16

Red shirt doet me denken aan een rode lijnen. Eentje die Obama in Syrië trok en eentje die Putin in Oekraïne en Georgië trok. Obama gulden het lijntje weg, Putin niet.

Zoelense Hobbyboer | 28-07-23 | 21:12

@Red shirt | 28-07-23 | 20:46:
Omdat ze dat in Rusland zeggen? Hou toch op vent.

SterF... | 28-07-23 | 21:29

Ik heb nog een oude CCCP t-shirt liggen in maat L, ruilen tegen 1 kilo oekraïnse reuzel?

steekmug | 28-07-23 | 21:54
▼ 13 antwoorden verborgen

Ongezien #Teamon!

Ruimedenker | 28-07-23 | 20:43

Ah, leuk dat herstelfonds waar de VS vooral veel zou moeten dokken - om iets te herstellen dat ze niet kapot hebben gemaakt. Moet niet veel gekker worden.

kapoerewiet | 28-07-23 | 20:56

haha en wat levert dat op Poetin zijn zin geven? en wachten over 2 jaar dat die de rest annexeert?

wat mij betreft gewoon de helft van Oekranie meteen in de Navo
dat ieder geval stukje veilig land blijft.

Poetin is de dood van de Navo

out-of-de-box | 28-07-23 | 21:04

Een compleet idiote gedachte, waar bovendien het Poetinisme van af spat.
Op raam op Rusland wordt in een long read uit de doeken gedaan waarom het een idiote gedachte is. Volgens het internationale recht, waaraan wij gebonden zijn is het niet toegestaan om een agressor voor zijn agressie te belonen door hem bijvoorbeeld veroverd land te laten houden. We zouden dus het veroverde land niet eens als Russisch mogen erkennen, zelfs al zouden we het willen.

BenZen | 28-07-23 | 22:14
▼ 5 antwoorden verborgen

@Spartacus

Een leger dat een russische invasie staande kan houden met een inventieve militaire leiding die initiatief toont en mag tonen is geen failed state.

Als je niet zelf kan bedenken dat het verslaan van de Russen rond Kiev iets betekent ben je op een niet veel hoger plan bezig dan Joost.

Bakkelei ze!

omanders | 28-07-23 | 20:41 | 1

Ik vind dit toch ook een van de mindere post van Spartacus.

SterF... | 28-07-23 | 21:30
-weggejorist-
MAD1950 | 28-07-23 | 20:39

Zo bekeken is elk land dat onder de voet kan worden gelopen door een grotere buurman met een langere militaire (of andere) adem geen soeverein land.

Jammer dat dat soort criteria nog steeds gelden en we als mensheid niet gewoon lekker vooruit kunnen.

AdvocatusDiaboli | 28-07-23 | 20:37

Zuiver bekeken is géén enkel land dat lid is van de Europese Unie souverein. Dus Hongarije resp Nederland ook niet.

En aangezien er sprake is van vergaande (economische) globalisering zijn staten en landen vaak op zoveel manieren met elkaar verbonden en afhankelijk via contracten en verdragen dat van echte souvereiniteit allang géén sprake meer is.

Los daarvan rechtvaardigd dat ook niet het handelen van Rusland. Ongeacht wat de situatie ook in Oekraïne is. De enige vorm van geweld die ik verdedig is die van zelf verdediging. Dat betekent dat zoveel mogelijk via dialogen en rechtsstatelijke manier dient opgelost te worden. Probleem wat Oekraïne betreft is dat zowel Rusland en de EU/Amerika gedeelde interesse en belangen hebben die veel verder gaan dan de rechten van een enkele burgers.

Nog Putin, nog de EU elite of Biden of machtige wapenfabrikanten of grote bancaire investeerders en beleggingsfondsen interesseert het gewone mensenleven van een burger in Ukraine.

Wat dat betreft is iedereen even hypocriet. inclusief mezelf. Want we gaan gewoon door met leven en plukken in de toekomst ironisch genoeg de vruchten van deze oorlog. Immers er zijn genoeg (pensioen) fondsen en overige beleggingsfondsen die investeren in wapenfabrikanten en ook in de wederopbouw van Ukraine. Nestle heeft recent een nieuwe fabriek gebouwd en geopend in West Ukraine.

De een zijn dood is de ander zijn brood.
Wrang maar helaas waar.

Matteo_Festetics | 28-07-23 | 20:37

De wapenhandel gaat in elk geval lekker aan beide kanten.

AdvocatusDiaboli | 28-07-23 | 20:36

Na de val van het communisme werd Oekraïne een onafhankelijke democratie.

ikdenkwat | 28-07-23 | 20:35 | 2

Nee joh. U bedoeld '''democratie'''.

sjef-van-iekel | 28-07-23 | 21:43

Het communisme was al gevallen. Rusland en de Oekraine hebben zich beiden in 1991 uit de Sovjet Unie teeuggetrokken waardoor er geen land over bleef. Rusland deed dat vooral omdat Jeltsin zo Grobastjov buiten spel kon zetten

Shoarmamasutra | 29-07-23 | 00:13

"Oekraïne was een failed state.."

Landen als Somalië zijn 'failed states'. Oekraïne had enorme problemen met corruptie (en heeft thans uiteraard ook nog problemen met corruptie, maar wel een stuk minder) en andere problemen, maar was - en is - desalniettemin een functionerende staat. Vergelijk Oekraïne van vóór de oorlog maar met Somalië en een trits aan andere Afrikaanse 'shithole countries'. Gaarne wel de juiste terminologieën gebruiken. Er wordt namelijk al genoeg pro-Russische desinformatie verspreid en dit is koren op de molen voor sommigen.

"En nu vecht het een oorlog die het niet zelf betaalt met een krijgsmacht die het niet zelf bewapent."

Maar er zitten wél (voornamelijk) Oekraïense vingers aan de trekker. Er zijn beperkingen m.b.t. het gebruik van Westers materieel op Russisch grondgebied, maar verder kunnen ze zo'n beetje zelf bepalen wat ze ermee doen.

"De EU doneerde vanaf het begin van de oorlog in totaal maar liefst 77 miljard euro vanaf het begin van de oorlog en heeft extra 50 miljard toegezegd tot 2027. De steun van de VS komt met $76,8 miljard op ongeveer hetzelfde neer.
$/€153 MILJARD aan donaties plus nog eens zo'n 100 miljard aan toezeggingen heeft een prijs: je bent een koloniale onderdaan.

Indien je het KRIJGT is het van jou. Pas wanneer het een lening is (ik meen dat deels deze wapenleveranties leningen zijn) kun je spreken in termen van afhankelijkheid. Zouden de Chinezen je grote geldsommen hebben geleend onder hun 'gebruikelijke' voorwaarden, dan hang je. Zou mooi zijn; hebben ze Sebastopol eenmaal op de Russen heroverd, moeten ze die haven aan de Chinezen afstaan omdat het als potentieel onderpand heeft gefungeerd. Maar 'wij'' hebben zulke voorwaarden dus niet.

In de geldwereld geldt trouwens dat wanneer jij bij de bank 1000 euro hebt geleend JIJ een probleem hebt. Heb je een miljoen geleend, dan heeft de BANK een probleem. Toen Griekenland vele tientallen miljarden had geleend, kon Griekenland niet meer omvallen; dan-waren-wij-namelijk-onze-leningen-kwijt.

"En dat hoeft lang niet zo erg te zijn als het klinkt hoor, minstens de helft van Oekraïne wil immers een 'pro-Westerse' koers. Maar je bent wel een kolonie."

Ik denk dat de Oekraïners er inmiddels wel klaar mee zullen zijn om door iemand als kolonie te worden beschouwd. Net zo goed als zij er klaar mee zullen zijn dat oligarchen onderling het land verdelen en leegzuigen. of dat overheids'dienaren' overheidstaken louter tegen 'extra betaling' verrichten. Daar hebben ze teveel opofferingen voor gemaakt om dat nog langer te pikken.

Deze immense bedragen die de VS/EU/VK et cetera investeren, zijn investeringen in de geopolitieke toekomst van 'Europa' én de VS.

Mensen die roepen dat het 'niet onze oorlog' is begrijpen geen ene bal van geopolitiek.

Orban speelt trouwens z'n gebruikelijke spelletje om geld van de EU los te peuteren. Niets nieuws onder de zon.

Kompromat | 28-07-23 | 20:35 | 13

Grotendeels eens met dit uitstekende betoog.

''Vergelijk Oekraïne van vóór de oorlog maar met Somalië en een trits aan andere Afrikaanse 'shithole countries'.''

Exact. Op Oekraïne was - en is - van alles aan te merken; met name de corruptie was en is nog steeds een groot probleem, en daarom ben ik het niet eens met die makkelijke toezegging van Vd Leyen dat Oekraïne snel lid van de EU zou mogen worden.

Maar voor de rest: de ene failed state is de andere niet. Je ziet het hier in Nederland toch gewoon bij de diverse diaspora's: Oekraïners passen zich over het algemeen snel aan, werken in de horeca, mijn kapster heeft een Oekraïens kapstertje aangenomen die prima knipt, etc ,etc. De Somalische diaspora - ik dacht ca 40.000 lieden - hebben slechts één wapenfeit op hun conto: het opzetten van een efficiënte aanvoerlijn van qat naar Nederland. En dat is wat ze, op 3 of 4 uitzonderingen, allemaal 24/7 doen: loom qat liggen kauwen. Zet die lieden toch achter elkaar op het vliegtuig naar Mogadishu, die slampampers hebben in Nederland niets te zoeken, behalve gratis geld om hun qat habit te kunnen financieren.

Dr_Johnson | 28-07-23 | 21:30

@Dr_Johnson | 28-07-23 | 21:30:
Door de jaren heen teveel over Somaliërs gelezen om te kunnen geloven dat dit ooit wat gaat worden. Het is een nomadenvolk, verdeeld in clans en subclans wat hier absoluut niet past. Ze kúnnen hier gewoon niet functioneren. Alleen Ayaan Hirsi Ali had je heel veel aan, maar die werd - en wordt juist door Somaliërs (en andere moslims) intens gehaat.

Tja.

Wilt u er nog een paar, naast qat? Vrouwenbesnijdenis, oververtegenwoordiging in de Bijstand (ik vermoed dat de enige Somaliërs met een baan zijn Somaliërs die maatschappelijk werk doen om de ándere werkloze Somaliërs in Nederland te helpen), fraude met uit Somalië meegenomen kinderen die dan als de hunne werden opgegeven - en-waarvoor-dus-kinderbijslag-kon-worden-gevangen et cetera.

Tenslotte zegt u Mogadishu. Probeer ook eens Hargeisa. Dat is de hoofdstad van het door geen enkel land in de wereld erkende 'Somaliland'. Gewoon een veilig gebied, maar valt formeel onder Somalië. In vroegere tijden werd Somalië simpelweg als 'categoraal onveilig' beschouwd. En aangezien Nederland 'Somaliland' niet erkende als onafhankelijk land, konden mensen uit 'Somaliland' niet worden teruggestuurd en dus ook gewoon hier asiel krijgen.

Drie maal raden waar veel van die Somaliërs waar u over rept vandaan komen.

Dus nadat de permanente status (en uiteindelijk de Nederlandse nationaliteit) binnen was konden ze 'ineens' op (familiereis)vakantie naar dit 'onveilige gebied'.

Alles daar in de Hoorn van Afrika (en de rest van Afrika ook trouwens) is volk waar we in Nederland weinig tot niets aan hebben.

Oekraïners zijn (gelukkig) geen Afrikanen.

Kompromat | 28-07-23 | 21:51

@BobDobalina | 28-07-23 | 20:53: Want Oekraïne aanvallen is hetzelfde als de NAVO aanvallen. Lijkt me toch een groot verschil, niet?

SirCharlesPoploch | 28-07-23 | 22:12
▼ 10 antwoorden verborgen

Orban is een koekebakker - soeverein zijn ze ook niet als ze door de Russen worden overlopen - dus welk differentieel nadeel is er in de huidige situatie? Geen, sterker nog de kans om er beter uit te komen (zie andere landen die in oorlog hulp kregen van Westerse bondgenoten) is veel groter dan onder Russisch bewind - een totaal mislukte staatsvorm - waar niets bedacht of geproduceerd wordt dat export waard is

Grapevine | 28-07-23 | 20:32
-weggejorist-
zeeman73 | 28-07-23 | 20:31 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Oh. Maar de Oekraïne probeert nu een democratische staat te worden, met hulp van het Westen. Wat is daar nu verkeerd aan? Moeten ze een slaaf worden van Poetin? Tss... tjonge tjonge.

Thoth | 28-07-23 | 20:30 | 1

Een democratische staat met hulp van het niet democratische westen hoe gaat dat?

kuus | 28-07-23 | 20:44

O ja. Rusland is geen land. En zeker geen soeverein land. meer een historische error.

m@rkus | 28-07-23 | 20:29 | 2

rusland is eigenlijk alleen groot in oppervlak. En dan moet je niet te veel kijken naar hoe nuttig dat oppervlak is. Zelfs rekenkundig is het een heel stuk kleiner dan je op basis van onze kaart projectie zou vermoeden.

W_F | 28-07-23 | 20:50

Het is een soeverein land, met de potentie van vele soevereine landen in zich.

Alexander des Burgus | 29-07-23 | 00:04

Seymour Hersh laat ook weer van zich horen. Hij quote in een artikel over de aanslag op de Kerch brug een hoge Amerikaanse overheidsfunctionaris
"Zelensky has no plan, except to hang on. It’s as if he’s an orphan—a poor waif in his underwear—and we have no real idea of what Zelensky and his crowd are thinking. Ukraine is the most corrupt and dumbest government in the world, outside of Nigeria, and Biden’s support of Zelensky can only come from Zelensky’s knowledge of Biden, and not just because he was taking care of Biden’s son.”

Plaktong | 28-07-23 | 20:27 | 6

@Mokum Kosher | 28-07-23 | 20:39: En wat we allemaal niet aan Palestina cadeau geven dankzij die Qaqmadam op Financiën...

MAD1950 | 28-07-23 | 20:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Gewoon vraagje. Als het Rusland dus Oekraïense gebieden krijgt die het veroverd heeft en daar alle oorspronkelijke bewoners van weg jaagt en als 2e rang burgers ziet en de weeeld gaat er mee akkoord.
Wat zeuren we dan over Israël. Die hebben dan toch precies hetzelfde gedaan. Alleen werden zij aangevallen en hebben gebieden veroverd in een verdedigend oorlog.
En mag Marokko dan westelijke Sahara hebben. Lijkt toch allemaal aardig op elkaar.

Snap_het_ook_niet | 28-07-23 | 20:27 | 8

Israël? Ten eerste gaat dat veel verder terug dan alle religies.
Naast de Britten , hebben de Ottomanen , Byzantijnen en Romeinen daar gezeten. Die laatste hebben de joden weggejaagd.

Kanaän of de levant bestond al veel langer voordat er überhaupt Filistijnen waren. En de huidige "Palestijnen" zijn Arabieren en op géén enkele manier de bewoners van toen. Net zoals de Joden uit Europa niet.

Het is echter niet zwart wit. In het verleden heeft het Koninkrijk Israel en Juda al bestaan. En het Jodendom bestond veel eerder dan de Islam. Dus ook vanuit religieus oogpunt kunnen moslims niet dezelfde claim maken.

Tegelijkertijd is het onze bakermat en gaat het veel verder terug. Toen bestonden nog géén religieus zoals wij die kennen

Matteo_Festetics | 28-07-23 | 21:08
▼ 5 antwoorden verborgen

Tjsa en dan moeten de Ukrainiers zich afvragen, zijn ze (op langer termijn) beter af als Russische kolonie of als een EU/USA kolonie?

Kosmos | 28-07-23 | 20:25 | 3

Wat zou jij kiezen?

Kaal-dik-en-lelijk | 28-07-23 | 20:29

@Kosmos. Precies. En als de NAVO of de EU was binnengevallen in Oekraïne, waren ze liever Russisch geweest.

Kaal-dik-en-lelijk | 28-07-23 | 20:39

Orban heeft geen gelijk.
.Oekraine is gewoon een soeverein land net als nederland (wij zijn ook ooit door de usa bevrijd), israel (wordt ook door de usa in stand gehouden), duitsland (is ook ooit door de usa veroverd) en het UK (is ook ooit in een oorlog door de usa rechtop gehouden).

panthoseen | 28-07-23 | 20:25 | 1

Duitsland is nog steeds officieel bezet.

A.I. van Dee | 28-07-23 | 20:34

Orban wil de sancties op zijn bank teruggedraaid zien. Dat is denk ik de reden dat de man zo'n verrader van zijn eigen land is geworden.

budapestbeacon.com/wp-content/uploads/...

omanders | 28-07-23 | 20:24 | 2

Wie is die Dikke Bertha ?

Asteroid-B612 | 28-07-23 | 20:21 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

He Timon laat die mafketel van een Joost nou maar gaan dat is tijdverspilling. Die
gast weet echt helemaal niks net een jankende kleuter.

pegaje | 28-07-23 | 20:19

Ik kom steeds vaker Oekraïners in het wild tegen. Ze mogen van mij wel weer z.s.m. huiswaarts.

kleybeuker | 28-07-23 | 20:18

Spartacus, loopt een beetje achter bij andere media die langzaam hun narratief een beetje wegdraaien van een Oekraïense overwinning. Het is een ware slachting onder de Oeks. Die terreinwinst-link wijst overigens een stelletje neo-nazi's met bijbehorende vlag. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Hollandmix | 28-07-23 | 20:18 | 2

De orcs zullen nooit winnen. Hopeloos volk, en dat Rusland is een historische vergissing.

m@rkus | 28-07-23 | 20:26

Er is geen plek in ons land voor verraders. Onthoudt dat goed.

omanders | 28-07-23 | 20:28

Voor de meeste mensen zou het veel beter zijn als dit stopt. Ik begrijp dat de rechtvaardigen onder ons dan eerst het grondgebied van Oekraïne vrij willen maken van de Orcs en daarna ook nog herstelbetalingen willen en Rusland willen degraderen tot een puppy state van USA maar ik weet niet hoe realistisch dit is. Hoezeer u ook gelijk heeft in dit nobele streven. De tanks kunnen het niet, de Himars niet, de talloze miljarden Euro's en dollars kunnen het niet. Wellicht zou onderhandelen toch nog een optie zijn? Maar misschien prefereert u nog jaren lang een stalemate uiteindelijk zal het toch wel weer doorbroken worden. Toch?

Zapata10 | 28-07-23 | 20:16 | 6

@Plaktong | 28-07-23 | 20:20: zijn er al 300.000 gesneuveld? Ik heb eigenlijk nog nooit ergens aantallen gehoord. Maar als dat zo is, dan hebben ze straks veel wapens en geen jongens meer om er mee te gaan schieten. Die 65000 die nu blijkbaar aan het aanvallen zijn, zijn dat alle getrainde soldaten die er nog zijn, of lopen er ergens nog meer rond met westerse training?

Ikdoemisschienmee | 28-07-23 | 20:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vrees dat je 'rekenkunde' (...) je hier in de steek laat Spartacus. Als Oekraïne (en het Westen) deze oorlog winnen gaat Rusland alle kosten van deze oorlog betalen, alle kosten!
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat de VS en Europa Oekraïne vroeg of laat laten vallen want dan zijn zij ook al hun 'geïnvesteerde' geld kwijt.
Dus òf Rusland verliest alles of Oekraïne & het Westen verliezen alles; en dat laatste laat het Westen natuurlijk nooit gebeuren. Deze oorlog was vanaf het begin een totale ramp voor Rusland; juist vanwege de aftermath.
(En naar Orban moet je in deze natuurlijk nooit luisteren; die is gewoon teveel maatjes met Poetin.)

Aristotalloss | 28-07-23 | 20:15 | 17

@Moriarty | 28-07-23 | 21:41: Europese in de eerste plaats. Maar google maar eens op 'American military bases in Europe and West-Asia' of iets dergelijks. Het stikt van de militaire bases rondom Rusland.
En het interessante is: doordat Rusland nu feitelijk zoveel schuld heeft uitstaan (in de vorm van herstelbetalingen) aan Oekraïne en het Westen is Rusland nu feitelijk ook in het Westerse 'kamp' beland en is feitelijk de toekomstige confrontatie met China ook al beslecht. China staat nu helemaal alleen. Tenzij China nu met volle kracht Rusland gaat steunen.
Schaken op top niveau van de VS en 'het Westen'.
Maar we wachten af hoe het zich daadwerkelijk ontwikkelt!
Wordt vervolgd....

Aristotalloss | 28-07-23 | 21:47
▼ 14 antwoorden verborgen

Knap dat je de moeite neemt om op die onzin te reageren Timon.

Sinterbikske | 28-07-23 | 20:11 | 2

Dat dacht ik ook, hierop reageren is trekken aan een dood paard.

EmilioEsteves | 28-07-23 | 20:13

O, ik weet uitstekend te reageren op Joost. Er is nog steeds een wet die politieke delinquentie verbiedt.

omanders | 28-07-23 | 20:27

Waren wij na de tweede wereld oorlog ook allemaal koloniën van de VS?

BobDobalina | 28-07-23 | 20:10 | 5

Ja. Deels wel toch? Marshallplan?

JJMS | 28-07-23 | 20:50

Volgens het Baudettiaanse Evangelie wel ja. Iets met eieren van reptielen die rustig uitgebroed moeten worden etc. Een zo'n broedsel laat regelmatig van zich joren. Ook weer boven dit topic. Joossssssjjjt Niemoller. Slisss.

Graaisnaaiert | 28-07-23 | 21:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Oekraine had al een overeenkomst met rusland, waarin rusland de grenzen en soevereiniteit van Oekraine erkend. In 2014 viel rusland toch de Krim binnen. Als rusland een vredesovereenkomst wil dan kunnen ze die gewoon naleven naleven. Maar rusland wil steeds een andere overeenkomst.

W_F | 28-07-23 | 20:10 | 1

Dat was voor de afzetting van de gekozen Russisch gezinde president Janoekovytsj en de oranjerevolutie. Rechtvaardigt nog steeds geen oorlog, verklaart wel het Russische ongenoegen.

Sinterbikske | 28-07-23 | 20:20

Aldus de man die een semi-dictator is van een land dat jaarlijks miljarden EU subsidie krijgt, waarvan een aanzienlijk gedeelte door hem en zijn vriendjes achterover wordt gedrukt.

Hongarije zit al bijna 20 jaar in de EU en is nog steeds een failed state. Hongarije heeft minder problemen met extreemrechts omdat Orban zelf van die club is. De recente achterlijke censuurwetten die zijn latente homofobie moeten verbergen bewijzen dat.

En laten we de innige banden tussen Orban en Putin niet vergeten. De man krijgt nog steeds goedkoop Russisch gas dus moet af en toe wat onvriendelijks zeggen over Oekraine.

Zijn opmerkingen zijn voor het verdere verloop van deze oorlog ook volstrekt irrelevant

BobDobalina | 28-07-23 | 20:09 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Proxy warfare is terug van weggeweest. Met mijn goedkeuring deze keer.

3Xniks | 28-07-23 | 20:07

Orban, er is geen een land in de EU dat nog enige soevereiniteit heeft.

Mokum Kosher | 28-07-23 | 20:07 | 1

Behalve Hongarije. Hij houdt zijn poot aardig stijf.

marcoplarco | 28-07-23 | 20:46

Was Europa ook een kolonie in 1945 en verder? Wat is het alternatief van geen geld en steun sturen? Hoe hoog is de ‘cost of doing nothing’?

Risingson | 28-07-23 | 20:06 | 2

Valide vragen.

Barre_de_k | 28-07-23 | 20:16

De situatie is inderdaad niet zo zwart-wit zoals de blinde volgers van de EU en Murica ons willen doen geloven. Maar je bent dan meteen een dictatotvolger wanneer je twijfels hebt bij het heersende EU/Usa naratief.

salonsocialist | 28-07-23 | 20:55

Sinds wanneer doet GS aan bescheiden tips? Gewoon bindend advies.

John McClane | 28-07-23 | 20:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland