Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wat. 'NAVO laat politieke en economische eisen vallen, verkort Oekraïnes toetredingstraject'

Whollah PARDON?

Oekraïense Minister van Buitenlandse Zaken vandaag:

Kenmerkend ongekalibreerd weer, deze Kozakken-diplomatie. NAVO-kopstukken zijn morgen en woensdag bijeen in Litouwen, die buitenpost OMSINGELD door Kalinigrad en Wit-Rusland. Die top heeft zo'n beetje 1 agendapunt: het al dan niet toetreden van Oekraïne en zo ja hoe. Ondanks de NAVO-steun aan Oekraïne zitten lang niet alle NAVO-landen te wachten op een Oekraïens lidmaatschap van de alliantie. Immers: 

1) Het is nog altijd letterlijk het Swaziland van Europa. Transparency International schreef op 25 januari 2022 (!) nog over Zelensky's Oekraïne: "Ukraine scored 32 points out of 100 possible in the Corruption Perceptions Index (CPI) for 2021. Our indicator has decreased by one point, and now Ukraine ranks 122nd out of 180 countries in the CPI. The African state of Eswatini (Swaziland) is next to Ukraine. Zambia, Nepal, Egypt, the Philippines, and Algeria are one point ahead — with 33 points each."

2) Het is voor een land niet mogelijk NAVO-lid te worden terwijl het formeel in oorlog verkeert en er is geen einde van deze oorlog in zicht.

3) Daadwerkelijk NAVO-lidmaatschap was en is de kern van Poetins invoelbare bezwaren tegen Westerse operaties in Oekraïne. NAVO-lidmaatschap maakt een doorleefd en houdbaar vredesbestand nog minder waarschijnlijk en trekt de NAVO daarmee per artikel 5 in een permanente Slavische stare down.

Maar dat alles weerhoudt Oekraïnes Minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba er natuurlijk niet van om vandaag al te tweeten dat "Following intensive talks, NATO allies have reached consensus on removing MAP from Ukraine's path to membership. I welcome this long-awaited decision that shortens our path to NATO." Kortom, hij claimt dat er al consensus is - dat geloven we nadrukkelijk niet - dat de NAVO hun 'Membership Action Plan (MAP)' waarin o.a. "politieke en economische" eisen voor lidmaatschap vastgesteld worden voor Oekraïne op zal schorten opdat het zo snel mogelijk lid kan worden.
UPDATE: Turkije toch akkoord met NAVO-toetreding Zweden

Ze blijven ook maar dit soort videos rondpompen

Voor ons hoeft het niet hè

Ook Erdo betreedt de bazaar. Deze uitruil voelt toch wel uit evenwicht

Social

Reaguursels

Inloggen

America bepaalde ook dat Nederland goedkoop gas moest leveren aan de Italianen.
En daar werd netjes gehoor aan gegeven.
Dus ik verwacht nu ook weerde volledige steun van Nederland voor Amerikaanse plannen in de EU

Nico1000 | 10-07-23 | 23:19

Erdogan zet hiermee indirect de Yanks onder druk om er bij de eu op aan te dringen op snelle toetreding van Turkije tot de eu.

Aleon | 10-07-23 | 20:52

Makkelijk. Zweden zoekt het maar uit en blijft neutraal en Turkije zoekt het maar uit en blijft buiten de eu.

vladimirows | 10-07-23 | 20:38

Allemaal leuk en aardig maar de VS bepalen toch en die militaire aanwezigheid in Turkije is belangrijker dan Zweden bij de Navo.

henkiedeboer | 10-07-23 | 19:56

We hadden iemand met een inlegvelletje die had beloofd dit tegen te houden, maar die is nu weg helaas…

Mark zit te Dutten | 10-07-23 | 19:01 | 2

Iemand heeft liggen slapen.

Psoglav | 10-07-23 | 19:06

Ja, die man rammolt ons zo'n beetje een oorlog in. en gaat er dan vandoor. Ik hoop dat hij ons tijdens zijn laatste maanden ook weer die oorlog uit weet te rommelen.

Peter_K | 10-07-23 | 19:38

Maar hebben wij argumenten om Erdo uit de EU te houden? Okee, Turkije is geen democratie meer, maar Nederland toch ook niet? In Turkije maken alle media propaganda voor Erdo, in Nederland voor Kaag. In Turkije is kritiek op Erdo verboden, in Nederland heb je geen leven meer als je kritiek hebt op de woke staatsgodsdienst. Eigenlijk is Turkije zelfs nog democratischer dan Nederland. De Turken willen een islamitische theocratie en die krijgen ze. Wij willen geen islamitische theocratie, maar we krijgen die wel.

MAD1950 | 10-07-23 | 18:58 | 2

Niets mis met Turkije, maar ze moeten wel eens een keertje kiezen. Als NAVO partner is Turkije onmisbaar. Qua EU...? Het zou wel beter zijn voor ons en Turkije maar ja, Erdogan maakt er een zooitje van.

Psoglav | 10-07-23 | 19:08

Overdrijven mag, er een parallel op trekken is wel zinloos.

Me_Giant | 10-07-23 | 19:35

"Poetins invoelbare bezwaren..."
Maar waarom Oost Europa zo graag bij de NAVO wil is een vraag die dan nooit word beantwoord.
"NAVO-lidmaatschap maakt een doorleefd en houdbaar vredesbestand nog minder waarschijnlijk en trekt de NAVO daarmee per artikel 5 in een permanente Slavische stare down"
Permanente, langdurige veiligheid. De Korea optie gaat al helemaal niet werken. Dussss... hoe anders? Ook een vraag die nooit word beantwoord.

Klompz | 10-07-23 | 18:52

@drs. Levi Samsonov | 10-07-23 | 19:05:

Dat is helaas wel zo.

Psoglav | 10-07-23 | 19:09

@drs. Levi Samsonov | 10-07-23 | 19:05:

Klopt, maar Turkije had die genocide wel georganiseerd. Dat begon met het oppakken van Armeense intellectuelen, zakenmensen, militairen, etc. Daarna begon het grote moorden. Ook Duitsers en zelfs een Venezolaanse officier deden daar aan mee. De Koerden gingen los omdat ze wisten dat alles onbestraft zou blijven.

Dandruff | 10-07-23 | 20:21
▼ 1 antwoord verborgen

Het VK, de VS en Canada moeten Erdogan duidelijk maken dat zij niets met een eventueel EU lidmaatschap van Turkije te maken hebben en dat het een eis is die niets met de NAVO van doen heeft. En achter de schermen wat druk op ze uitoefenen. Het moet hem duidelijk gemaakt worden dat we hier niet met hem over gaan onderhandelen.

Bigi Bana Boy | 10-07-23 | 18:51 | 1

Erdogan wil niets meer dan weer gaan praten. Niets mis mee.

Psoglav | 10-07-23 | 19:10

Stomste plan ooit. Met de Oekraïne ( corrupt ) worden wij een derde Wereldoorlog ingezogen. Wat was er trouwens mis met de good old EEG?

Oud wijf | 10-07-23 | 18:45 | 2

De EEG werd een oud wijf…en de WEF houdt niet zo van ouwe wijven…

Berbapappa | 10-07-23 | 18:50

Tzt wordt het afgekocht met ons pensioenpotje.
Rutte krijgt het namens de EU wel.voor elkaar bij MP dijkhof en vice premier vd Plas

HetIsWatAllemaal | 10-07-23 | 18:36

We zijn gewoon fucked. Alles wat ik erover zeg.

Zalwelweer | 10-07-23 | 18:28

Democratie is nog slechts een middel om het volk tevreden en rustig te houden. Bij de geopolitieke strategie zit democratie in de weg, net zoals wetten en rechtvaardigheid.

zeeman73 | 10-07-23 | 18:11

"NEW: Turkish President Erdogan says he'll remove his veto on Sweden becoming a member of NATO, if the EU agrees to resume its long-frozen negotations for Turkey to join the EU.

Political horsetrading or political blackmail?"

Tijd om Erodogan en Turkije gewoon uit de NAVO te zetten. We hebben er niets aan en schijnbaar wil hij er zelf ook geen onderdeel van uitmaken. Zou mij ten zeerste verbazen dat er daadwerkelijk Turkse troepen ingezet zouden gaan worden (buiten Turkije) als een NAVO land aangevallen zou worden.

Gregovic | 10-07-23 | 18:06 | 6

@Dandruff | 10-07-23 | 18:24:

Alleen zijn ze dat wel. Is er nooit ruzie in de tent in jouw vriendenkring? De Turken zijn nog steeds een heel betrouwbare NAVO bondgenoot. Ondanks jouw persoonlijke mening.

Psoglav | 10-07-23 | 19:11

@Psoglav | 10-07-23 | 19:11:

Je draait de boel precies om. Erdogan zegt dat elke Nederlander een kannibaal en een fascist is. Dat is niet mijn mening maar die van Erdogan. Ook alle andere genoemde feiten kun je gewoon googelen als je niet op de hoogte bent.

Een keertje ruzie in de vriendenkring en daarna een biertje drinken is iets heel anders dan structureel de gezinnen van je "vrienden" ondermijnen.

En als het op betrouwbaarheid aankomt; Turkije was inderdaad een tijdje de trouwe bondgenoot van isis. Maar na een paar jaar werd dat ook een beetje een knipperlichtrelatie. Ook toen Turkije samen met Azerbeidzjan het veel zwakkere Armenië binnenviel werden de isis-koppensnellers eigenlijk vooral gebruikt als voorste linie, dus als kanonnenvoer, niet als gelijkwaardige bondgenoten.
En neem maar van mij aan dat Erdogan isis meer respecteert dan Europa.

Dandruff | 10-07-23 | 20:15

@Psoglav | 10-07-23 | 19:11:
zomaar vraagje:
heeft u weleens een Turkse asielzoeker gezien. . .
deze malloodt wel

V.Puffellen | 10-07-23 | 21:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Blijft moeilijk, het woord letterlijk.

obimikkel | 10-07-23 | 18:03

Volgens mij kan Oekraïene prima toetreden tot de NAVO zonder een EU-lidmaastschap van Turkije. Al was het maar omdat de NAVO zich niet per sé tot Europa beperkt, terwijl voor een EU-lidmaatschap ligging in Europa, fysiek én symbolisch, wel een voorwaarde is. Reden waarom Albanië en Israel ook kansloos zijn qua EU-lidmaatschap.

Heurtebise | 10-07-23 | 17:31 | 4

Een land in oorlog kan geen lid van de NAVO worden en dat het daar oorlog blijft daar zorgt de VS wel voor, want die zien niets in het inzetten van eigen troepen om tegen de Russen te vechten.

erwtje59 | 10-07-23 | 18:13

Hè, ligt Albanië niet in Europa??? Goh, gaak toch ff in een atlas kijken.

Aleon | 10-07-23 | 21:38
▼ 1 antwoord verborgen

En als bonus krijgen we er Turkije bij!

batvoca2 | 10-07-23 | 17:29

Is allemaal onzin dit. Oekraïne kan prima toetreden tot de NAVO zodra ze de Russen hebben verjaagd, een wapenstilstand of vredesverdrag hebben getekend of gewoon uit force majeur, met andere woorden de NAVO heeft geen keuze meer.

Het hoofd- en einddoel is natuurlijk dat Rusland Oekraïne straks nooit meer lastig gaat vallen.

Daarnaast staat het de NAVO geheel vrij om Rusland nu al aan te vallen of tenminste de Russen uit geheel Oekraïne te bombarderen. Een beetje reaguurder die zijn huiswerk heeft gedaan weet dat.

Leuk al die verhaaltjes maar het is wel allemaal een beetje overdreven. Zo zijn er geen eisen voor wat betreft de corruptie index. Kiev scoort een ruime voldoende als het gaat om de basiseisen van een MAP. De NAVO is de EU niet.

Psoglav | 10-07-23 | 17:06 | 14

@Beste_Landgenoten | 10-07-23 | 18:53:

We zijn inmiddels een paar jaartjes verder hoor. Mutual Assured Destruction telt nog steeds. Alleen de Fransen al hebben hun "pijlen" op Rusland gericht, en dat weten de Russen ook. Je onderschat de Russen enerzijds, alsof het allemaal hele domme idioten zijn, en je overschat ze ook nog eens.

Ja, Russen zijn wreed, bruut, gewetenloos en vreselijk arrogant.

Maar ze hebben geen doodswens. Duizenden mannen verliezen? Geen probleem? In een radioactieve ramp terecht komen? Ja, dat weten de Russen ook prima. Dat is geen optie.

Psoglav | 10-07-23 | 19:05

@drs. Levi Samsonov | 10-07-23 | 19:07:

Je kent mijn anti-Kremlin standpunten. De enige redding voor Rusland is de totale implosie van Rusland. Houden we jouw Sint Petersburg en Moskou voor de Russen. Dat of de vernietiging.

Psoglav | 10-07-23 | 19:16
▼ 11 antwoorden verborgen

Sorry Endokanaal, NAVO is geen EU, doen geen handjeklap.
Als je een nieuw lid toestemming geeft om in de gezamelijke speeltuin te spelen betekent dat niet dat je iedereen van de club in de kont mag neuken.

Sneerpoets | 10-07-23 | 16:56

"Poetins invoelbare bezwaren"?
Wat een onzin, Oekraïne is een vrij land en mag zelf kiezen welke partnerschappen zij aangaat. Daarnaast heeft Putin geen enkel recht van spreken meer.

i-Wonder | 10-07-23 | 16:35 | 5

@bisbisbis | 10-07-23 | 17:20:
Woon een jaar of 20 in Oekraïne en ervaar de corruptie als positief. Je betaalt 20% belasting, in NL betaalde ik 50%. Daarnaast betaal je een paar euro aan een agent als je te snel rijdt. Veel beter dan de extreem dure heffingen, belastingen en boete in NL

i-Wonder | 10-07-23 | 17:40

@bisbisbis | 10-07-23 | 17:20: zal aan mij liggen, maar ik snap hem even niet... wat heeft corruptie in Oekraine te maken met het punt dat Putin zijn argument over de toetreding of uitbreiding van de Navo nergens op slaat?

Flexzz | 10-07-23 | 17:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is veel erger dat Erdogan zegt dat Zweden alleen bij de NAVO mag als hij bij de EU mag. Dat is pas erg.

cugel | 10-07-23 | 16:31 | 7

@Als_je_me_nou | 10-07-23 | 17:28: Oekraïne bij de NATO, na de oorlog uiteraard, is geen probleem. Turkijë bij de EU is een probleem, zeker onder Erdogan.
@BobDobalina | 10-07-23 | 16:39:
Heeft gelijk, zoals bijna altijd.
Evenals
@DeJemelscheet | 10-07-23 | 16:35:
Nu.

cugel | 10-07-23 | 17:38

Gewoon dat proces van toetreding voor Turkije weer aanzwengelen en over een jaartje weer stopzetten, problem solved.

Het brein erachter | 10-07-23 | 17:50

@Het brein erachter | 10-07-23 | 17:50:
Ik lees net dat Erdogan toestemt, zonder de EU eis, althans dat staat er niet bij:
Turkey’s Erdogan agrees to back Swedish NATO bid: Stoltenberg www.aljazeera.com/news/2023/7/10/turk...

cugel | 10-07-23 | 21:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Gaan de Oekies dan ook kansenparels opnemen ???

likmegaties | 10-07-23 | 16:27

Van mij mogen ze lid worden. Daarmee heeft Poetin de oorlog definitief verloren. Zijn doel was immers voorkomen dat Oekraine bij de NAVO zou komen. En ik ben voor alles wat Poetin in de bek schijt.

flame_me | 10-07-23 | 16:23 | 3

Ben het me je eens, maar wat zijn de gestelde doelen van de "speciale militaire operatie" dan? Als je Putin zijn toespraak op 24 februari 2022 mag geloven is dat demilitarisatie en denazificatie...

1, Denazificatie - als er zoveel nazi's zijn en AZOV alleen maar bestaat uit Nazi's, waarom ruil je dan de commandanten van Azov (zogenaamd je aartsvijanden) om voor nota bene een Medvedchuk die niets voorstelt en alleen maar uit de ruif vreet?
2, Demilitarisatie - ik denk dat ik hierover niets hoef te zeggen

Flexzz | 10-07-23 | 16:49

@Flexzz | 10-07-23 | 16:49:

Lijkt er wat mij betreft op dat de Russen druk bezig zijn met demilitariseren en denazificeren. In eigen land dat is.

Psoglav | 10-07-23 | 17:09

Een land in oorlog kan geen lid van de NAVO worden en dat het daar oorlog blijft daar zorgt de VS wel voor, want die zien niets in het inzetten van eigen troepen om tegen de Russen te vechten.

erwtje59 | 10-07-23 | 18:15

Iedereen en zijn moeder wil er uit, Erdo wil er in.

sioux_ | 10-07-23 | 16:04 | 1

Gratis geld. Zijn economie is naar de typhus.

DeJemelscheet | 10-07-23 | 16:37

Het offensief gaat nog niet echt goed, de tanks zijn al uitgeschakeld voordat ze aan het front komen, Nu eert nog een beetje clustermunitie en over 4 a 5 maandjes komt de volgende game changer met F-16 s die massaal uit de lucht worden geschoten. Het schiet allemaal niet echt op.

d e r e a l i s t | 10-07-23 | 16:01 | 11

@d e r e a l i s t | 10-07-23 | 16:20: Nou ik heb jou bronnen de vorige keer al gezien... en ik moest heel hard lachen...

Flexzz | 10-07-23 | 16:26

Je lult ook maar wat uit je nek. Schertsfiguur ben je.

Psoglav | 10-07-23 | 17:09

@d e r e a l i s t | 10-07-23 | 16:20:
Waarom reageer jij er dan niet op? Of zie je jezelf soms niet als minderbegaafd? Kan he.

Erectus Giganticus | 10-07-23 | 17:36
▼ 8 antwoorden verborgen

Als dat gebeurt, dus NL wordt de oorlog in getrokken, mag Putin het hebben. Maar het lijkt me vooral wensdenken van Oekraïne.

Zoelense Hobbyboer | 10-07-23 | 16:00

Nou en dan kan Oekraïne ook bij de EU. Rutte heeft het opstapje destijds al geregeld. En dan kan men nooit meer klagen over Griekenland of Zuid Europa.
Referenda, je hebt er blijkbaar niets aan. Dat moest de boodschap zijn.

Deflatiemonster | 10-07-23 | 15:59

Nooit zien aankomen, oké een klein beetje dan. Leuk met al die corruptie. Mag ik dat nog zeggen of steun ik dan Vlad?

"Ja maar muh Zelensky lost dat op"

Lacht in het russisch.

keistad | 10-07-23 | 15:54 | 6

@i-Wonder | 10-07-23 | 17:19: "en ervaar de corruptie als positief."

Dan zit je daar prima. Ik repareer liever mijn eigen land en ik ben niet zo van de corruptie, eerlijkheid duurt het langst zeggen ze wel eens.

keistad | 10-07-23 | 18:24

@i-Wonder | 10-07-23 | 18:50: "Ik repareer liever mijn eigen land"

Welke illusie? Maar dit is mijn land, het mag dan wel kapot wezen, het is nog steeds mijn land.

keistad | 10-07-23 | 19:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Je gaat bijna denken dat daar wat waardevols in de grond zit.

Deflatiemonster | 10-07-23 | 15:54 | 3

Toevallig precies wat je nodig hebt voor een energietransitie, Kobalt, Lithium enzovoort. Zouden mensen beseffen dat dat zeldzame grondstoffen zijn? Niks groens aan en binnen de kortste keren hetzelfde "probleem" als met fossiele brandstoffen.

keistad | 10-07-23 | 18:34

Waar ging dat Oekraïne referendum ook alweer over ?
Synoniem verkrachten:
schofferen, onteren, schenden, misbruiken
Synoniem Democratie:
zelfbestuur, autonomie, zelfbeschikking, zelfbestuur, volksregering.
Synoniem Rutte:
bedonderen, bedotten, beduvelen, beethebben, beetnemen, belazeren, besjoemelen, besodemieteren, bezwendelen, misleiden, neppen, pluimen, smokkelen, bezwendelen, neppen, ontrouw zijn, oplichten, verlakken, verneuken

Peter-Rissing | 10-07-23 | 15:54
-weggejorist-
pollens | 10-07-23 | 15:51 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat lijkt me uitermate onverstandig, om een land dat in oorlog is met een maffia-regime met 4000 kernwapens lid te maken inclusief een Artikel 5 scenario. Oekraïne in de NAVO betekent 1 Russische afzwaaier en we hebben WO3.

Beste_Landgenoten | 10-07-23 | 15:51 | 13

Al zie ik Trump ertoe in staat desnoods de hele NATO op te blazen, want slechte deal.

Duwbak_Linda | 10-07-23 | 16:46
▼ 10 antwoorden verborgen

Erdogan speelt zijn onderhandelingsspel. Volgens mij interesseert die EU hem niks meer en wil hij sultan van een Midden-Oosten Ottomaans rijk worden. Maar goed, "never waste a good crisis" geldt ook voor hem.

Blauwpetje | 10-07-23 | 15:50

Nooit uit angst handelen (of dus niet handelen) als het om Rusland gaat. Oekraïne mag aanvragen, NAVO mag versnellen en toestemmen. Simple as that. Don't fear the bear

jander | 10-07-23 | 15:47 | 1

Een land in oorlog kan geen lid van de NAVO worden en dat het daar oorlog blijft daar zorgt de VS wel voor, want die zien niets in het inzetten van eigen troepen om tegen de Russen te vechten.

erwtje59 | 10-07-23 | 18:16

wel of geen Nato (VS en EU) oorlog, call of put optie. Nederland heeft geen dienstplichtig Legerkorps met divisies en brigades meer hoogstens aantal bataljons en daarvan maar een paar compagnies op parate sterkte

HetOorAakel | 10-07-23 | 15:46 | 1

Dat zijn de gemotoriseerde Peppi & Kokkie Brigade, en het Hennie Huisman corps.

Asteroid-B612 | 10-07-23 | 18:39

Benieuwd wanneer Taiwan door de U.S.of A de NATO in gerommeld wordt, bedoel als je toch op ramkoers ligt dan gelijk maar doorpakken!

william7055 | 10-07-23 | 15:45 | 1

Hahaha, dat zou een grap zijn!

Het brein erachter | 10-07-23 | 17:54

Zaken doen met fascistische dictators, tja, dat loopt toch vaak fout af. Ontkoppelen van Turkije, zou ik zeggen, militair en economisch. Ophouden met de appeasement van deze oorlogshitsers (Libie, Cyprus, Irak, Sudan, Armeniè, Syrië).

Otto Normal | 10-07-23 | 15:42 | 1

Raad eens welk land er nog niet zo lang geleden meer olie importeerde uit Rusland dan bijna de rest van de EU bij elkaar ?

Asteroid-B612 | 10-07-23 | 18:42

Hoe zegt men dat nog eens: "the road to hell is paved with good intentions", het blijft allemaal een halfslachtig gebeuren. Ik heb persoonlijk niets op met Rusland en Ukraine, ik vind het niet onze business. En om heel eerijk te zijn zie ik het groete verschil tussen beide ook niet. Daarom ben ik ertegen, maar wat de NAVO nu doet vind ik steeds lelijker worden, of ga er echt voor en zet kracht bij woord (dus met troepen op de grond) of laat het zijn, maar dit is gewoon triest. Enfin, we gaan zien waar dit alles toe gaat leiden. Ik vind die landen het niet waard om mijn kids daar in een of andere greppel te laten sterven voor Oekraine.

Chemprutser | 10-07-23 | 15:42

Oekraïne is een prima aanwinst. En dan de Hongaren eruit schoppen. Win-win heet dat.

Après toi | 10-07-23 | 15:32 | 5

@Zomaarwat | 10-07-23 | 15:37: hongarije is een corrupte dictatuur in wording en onderhoudt nog steeds innige banden met putin. Daarom.

BobDobalina | 10-07-23 | 15:54

Lood om oud ijzer.

Duwbak_Linda | 10-07-23 | 16:36
▼ 2 antwoorden verborgen

En dan gooit ook nog de grote roerganger van de VVD het bijltje erbij neer.
Rampjaar!

theo-is-dood | 10-07-23 | 15:32 | 1

WO3 als verkiezingsthema.

pollens | 10-07-23 | 16:24

De EU loopt ook op haar achterste benen binnenkort. Straks Turkije erbij. Oekraïne ook kwestie van tijd. Albanië al zeker. Moldavië, Kazachstan, Servië, wie nog meer kom er bij jongens! Is moeilijk watertrappelen met zo veel gewicht aan je benen.

JJMS | 10-07-23 | 15:32

Je begrijpt toch wel dat zodra je Turkije aan boord haalt je opgescheept zit met een dwarsligger die alleen maar gaat tegenwerken ? En die er een eigen agenda op nahoudt ? Tjonge jonge, het ergste van het ergste.

Asteroid-B612 | 10-07-23 | 15:28 | 2

Bonus: open grenzen.

pollens | 10-07-23 | 15:54

@pollens | 10-07-23 | 15:54: En we zijn meteen buren met Georgie, Iran, Armenie, Azerbadjan, Irak en nog meer van dat soort fijne landen. En de EU gaat dit nog doorvoeren ook. God beware ons.

Asteroid-B612 | 10-07-23 | 17:18

Presidentieel adviseur Mykhailo Podolyak zei enkele weken terug dat wanneer de Krim heroverd is de Russische taal en cultuur zal worden 'uitgeroeid'. Hij erkent dat het overgrote deel van de Krimbevolking Russisch spreekt en de Russische overname steunt maar belooft dat deze allemaal gestraft zullen worden, sommigen 'met vernietiging'.

Met zo'n gematigd regime als Kiev is de NAVO een waardengemeenschap om trots op te zijn en een stuk veiliger!

drs. Levi Samsonov | 10-07-23 | 15:18 | 20

Hij zei niet dat de Russische taal wordt uitgeroeid. RU is geen officiele taal meer, In UA is Oekraïns de eerste taal.

Overigens zijn veel van mijn familieleden in zowel Crimea als Donbas overgestapt op Oekraïns, zij willen niet de taal van de bezetter spreken.

i-Wonder | 10-07-23 | 17:22

dan mag Oekraïene wel opschieten met heroveren want de Russen zijn druk doende de Tartaarse bewoners van de Krim te elimineren en schieten daar al aardig mee op. Mede de reden waarom Erdogan de kant van Kiev gekozen heeft, om zich te profileren als de emir van alle Turkse/mohammedaanse volksgenoten.

Heurtebise | 10-07-23 | 17:26

@drs. Levi Samsonov | 10-07-23 | 16:59: Dat klopt, zijn wij het toch nog eens.

Flexzz | 10-07-23 | 18:01
▼ 17 antwoorden verborgen

Heeft Putin niet eens de uitspraak gedaan dat als Oekraïne toetreedt tot de Navo er de pleuris zal uitbreken? Wat zijn die achterlijke daar aan het doen in Brussel?

Stijlloser_from_NL | 10-07-23 | 15:15 | 7
-weggejorist-
d e r e a l i s t | 10-07-23 | 15:36

Ja laten we Putin zijn zin geven. Dit iedere keer als hij dreigt of een land binnen valt... wat kan er fout gaan?

ZoekEenVrijeNick | 10-07-23 | 15:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Straks is Rutte weg. Gaat hij naar de NAVO?
Het ligt wel voor de hand.
Hij heeft zich er stevig ingepikt bij Zelensky, en zijn dubieuze "vrienden".

Rutte zal zeggen: "Is goed hoor. Ik zal zeggen dat ik me niks herinner, de sms-je wissen, opgevraagde dossiers zwart laten lakken, en wie er wat van wil zeggen zal ik laten vervolgen met een showproces".

gaffelbaard | 10-07-23 | 15:15

Hoog tijd om eens wat eisen aan Oekraïne te stellen.

J.P.Drapeau | 10-07-23 | 15:14

Punt 1 is geen probleem, het is geen verdrag waar geld van de ene partij naar de andere gaat. Of in ieder geval niet meer dan nu.
Punt 3 is russiche propaganda. Als je nu nog rekening houdt met de wens van de russen dan heb je een politieke agenda.

Het is nu kiezen tussen accepteren dat Oekraïne nog decennia lang bestookt wordt met raketten op civiele doelen of de dreigen van zo'n actie afschrikken met NATO lidmaatschap.

Ik weet wel welke keuze ik maak.

Sqbar | 10-07-23 | 15:13 | 9

@Zomaarwat | 10-07-23 | 15:42: Of je moet eerst eens een samenhangend verhaal proberen te schijven. Je hebt nog steeds geen verhaal met enige inhoud.

Sqbar | 10-07-23 | 15:59

@Sqbar | 10-07-23 | 16:00: jij maakt je argument niet af en beantwoord geen vragen, dus dan blijft er bovenstaand samengevat argument over.

Nogmaals:
Verduidelijk je argument en beantwoord de overige vragen.

LangeTijdGeleden | 10-07-23 | 17:53
▼ 6 antwoorden verborgen

Deze gekken rommelen ons een ww3 in. Zet eens in op vrede/staakt t vuren whatever maar stop met clusterzooi en mutileren en doden van een bevolking.

Schilder58 | 10-07-23 | 15:12 | 5

@drs. Levi Samsonov | 10-07-23 | 15:20: Rusland zette ze in op burgerdoelen.

Après toi | 10-07-23 | 15:31

@Après toi | 10-07-23 | 15:31: Welke waren dat?

Plaktong | 10-07-23 | 16:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Steun ja, lidmaatschap nee.

Lijkvocht | 10-07-23 | 15:12 | 1

De beste (en kortste) reactie tot nu toe.

Het brein erachter | 10-07-23 | 17:59

Er gaat al een week of 2 in de échte "conspiracy theory" groepen (waar ik zelf niet in zit, maar een familielid wel) dat we vanaf morgen 11 Juli, 2023, in de 3e wereldoorlog zullen zitten met Rusland.

Ik wuifde dit eergisteren nog weg, beetje lachend, maar vervolgens verschijnt dit bericht in meerdere nieuwspanelen. Vreemd.
Fijne gedachte ook. Hoop dat de nucleaire knal mij en m'n gezin meteen verpulverd, want wat er daarna komt is vele malen erger.

LangeTijdGeleden | 10-07-23 | 15:11 | 3

Wie weet dan Beste_landgenogen en Pgsolav wel kunnen genieten van een post-nucelaire meltdown. Of gaan ze elkaar opeten?

Nappa | 10-07-23 | 15:13

@Nappa | 10-07-23 | 15:13: Ik denk zelfs dat als ze brandend van de straling, half gesmolten aan hun bankstel, lijdend van de pijn, wellicht nog enige vorm van bewustzijn hebben... Ze nog steeds zullen denken "Maar gelukkig deug ik nog wel en al die andere niet!"

Of iets in die richting.

LangeTijdGeleden | 10-07-23 | 15:25

@LangeTijdGeleden | 10-07-23 | 15:25: "Ik denk zelfs dat als ze brandend van de straling, half gesmolten aan hun bankstel, lijdend van de pijn, wellicht nog enige vorm van bewustzijn hebben..."

Nou ik mag het hopen dat ze het bewust mee maken, anders missen ze het grote feest van het einde van de wereld zoals we het kennen?!

Party poopers, zal ik ze dan noemen in mijn laatste tegels hier op het grote roze weblog!

BadPatNL | 10-07-23 | 15:57

Wat betreft lidmaatschap van de EU, kan ik Erdo gelijk geven.
Europa houdt de Turken al tientallen jaren aan het lijntje.
Kun je niet maken.
Turkije had al vér voor Erdo lid kunnen zijn en waarschijnlijk had Erdo daar dan nu niet gezeten.
#teamTurk in dit geval.

Ruimedenker | 10-07-23 | 15:10 | 14

Het volk daar heeft toch echt voor Erdogan gekozen met alle economische en bestuurlijke rampspoed die dat tot gevolg had. Dan moeten ze niet zeuren als de onderhandelingen uitlopen of zelf stopgezet zijn.

Deflatiemonster | 10-07-23 | 17:10

@Ruimedenker | 10-07-23 | 15:50: Zijn we het toch zomaar eens. Ik schrik altijd als voor mijn gevoel (te) makkelijk over toetreding van Turkije wordt gesproken. Maar wat jij zegt is los daarvan iets waar ik het mee eens ben.

Zomaarwat | 10-07-23 | 18:49

@Zomaarwat | 10-07-23 | 18:49:
Wat mij betreft is de EU nu al te groot en horen landen als Albanië, Oekraïne en Turkije helemaal niet toe te treden.
De EU is al veel te groot geworden en wij betalen die onzin met Duitsland.
Jaja, we vreten er goed van zeggen anderen dan weer.
Nu de NAVO en dan de EU voor Oekraïne, wat ik je brom.
En als Erdo z’n zijn krijgt ook EU.
Voordeel is wel…….Turkije is geloof ik nr 11 sterkste leger in de wereld.
Handig voor een Europees leger….zucht.

Ruimedenker | 10-07-23 | 19:09
▼ 11 antwoorden verborgen

Nog nooit zo een leegte gevoeld qua verlatenheid in Nederland.

De leugenaar is weg en waar zitten we nu tegenaan te kijken?

Nu pas wordt mij duidelijk welk een puinhoop er is ontstaan. Die Rutte wist toch heel knap steeds de indruk te wekken dat het wel goed zou komen.

Forget it.

Terwijl niet alleen Nederland verhaspeld wordt met behulp van EU-regels maar de wereld staat ook in brand, althans het smeult en je kunt wachten op escalatie.

Gelukkig zijn wij hier onze hardwerkende boeren en vissers aan het verdrijven en vangen we honderdenduizenden kanslozen op.

Mijn God.

Zomaarwat | 10-07-23 | 15:10

Tja, Zweden niet formeel in de NAVO maar effectief wel?
Goed zat, et land heeft niet eens een grens met Rusland.

Monkey Cabbage | 10-07-23 | 15:07

Dan kan de EU niet achter blijven.
Regels zijn er om aan je laars te lappen, zo blijkt.
Kleintjes als Nederland mogen vooral hun poeplap trekken en verder hun bek houden.
Oekraïne is eerder EU lid dan wij een nieuw kabinet hebben.

Ruimedenker | 10-07-23 | 15:07 | 1

Dat kan, maar nu lid maken zou het lont in het kruitvat steken betekenen.

Ik zie niet in wat het belang van de VS daarbij is. Hooguit om heel Amerika achter Biden te krijgen bij de volgende verkiezingen.

Zomaarwat | 10-07-23 | 15:13

Ach, wat stelde de Armeense genocide ook voor?!

Welkom welkom!

Wat gaan we hier toch een hoop plezier aan beleven, denkt u niet?

Bijkomstig is dat elke EU-lakei en elk linksdraaiend dwaallicht pro-toetreding van Turkije is, dus what could possibly go wrong?

Zomaarwat | 10-07-23 | 15:04

Tijdens een oorlog toetreden tot de NAVO? Dat kan natuurlijk niet, net zo min als tijdens een oorlog toetreden tot de EU.
Maar wat zien we? De dames en heren flikkeren alle regels over de schutting, want ze moeten en zullen Oekraïne binnenboord heisen.
Ik ben helemaal vóór Oekraïne in deze oorlog met Rusland, maar dit soort ontwikkelingen acht ik uit den boze.
Maar ja, we hebben het gezien tijdens de vluchtelingencrisis in 2015, toen Mutti Merkel eigenhandig alle regels aan haar laars lapte. En tijdens de Eurocrisis werden ook alle regels aan de laars gelapt.
Men doet maar wat, en might makes right, dus de bevolking heeft het nakijken, en de democratie ook.

KeesBruin | 10-07-23 | 15:04 | 1

Voor je het weet staat er weer een Duitser te scanderen "Wir schaffen das.'.

Zomaarwat | 10-07-23 | 15:05

Het inlegvel waarvan je wist die ging komen.

Reebensteeltje | 10-07-23 | 15:04

Hoe ging die ook weer? "Geef je vijand geen probleem, geef ze een dilemma".
Erdogan heeft 'm ter harte genomen. Het bewijs dat je nooit met islam in zee moet gaan blijkt uit het feit dat je niet anders meer kan...

nsfl | 10-07-23 | 15:02 | 2

Het is geen dilemma, we hebben geen formele toetreding van Zweden nodig.
Andersom heeft Zweden dat ook niet nodig, want geen grens met Rusland.

Monkey Cabbage | 10-07-23 | 15:10

@Monkey Cabbage | 10-07-23 | 15:10: Hij toont in ieder geval zijn ware kleuren, hoop dat die ook door de all-inclusiviteits-bril heen weten te dringen.

nsfl | 10-07-23 | 15:15

Fraai dat de lange arm, gewoon eisen op tafel kwakt.
Het voor wat hoort wat principe, holt erdo helemaal uit.
Hij zou een duplicaat kunnen zijn van onze opstapper, maar die is van teflon.
Te veel macht heeft de Turkse snorrepoes.
Verder acht ik het wenselijk dat er over de status van Oekraine, stevig wordt nagedacht.

Zitvlak | 10-07-23 | 15:00

Betrouwbare berichtgeving van die Kuleba. Geeft al een beetje aan wat de mores daar is.

jan cioran | 10-07-23 | 15:00

Onwenselijke ontwikkeling.

thanseeuwen | 10-07-23 | 14:59

Ze kunnen nog jarenlang in de loopgraven blijen liggen maar Graanschurië zal uiteindelijk toch in twee stukken gehakt worden.

wilmeister00 | 10-07-23 | 14:58 | 2

Toch beter dan een "bufferland". als je het mij vraagt. Alleen al zo'n buffer suggereert eeuwige strijd. En daar moet je dan maar net geboren zijn... De NAVO-grenzen zullen eindelijk tot hun uiterste gereikt zijn wat gewoon een dikke win is, dan wel verlies voor Putin. Mits de oorlog ook echt gestreden zal zijn en de Krim en Donbass een overeengekomen, permanente nationaliteit worden.

nsfl | 10-07-23 | 15:07

@nsfl | 10-07-23 | 15:07: De oplossing, die in 2014 zorgvuldig de nek om is gedraaid, was dan ook door Oekraïne als "poort"-land in te richten. Het land waardoor het Westen en Rusland met elkaar handel drijven. En zo'n handelsland is daar nooit slechter van geworden.
Mag niet van de neocons, handel met Rusland is bah. Dus nu zitten we met een oorlog en een volledig verwoest land. Maar gelukkig handelt Europa niet meer met Rusland. Daar kan op geproost worden door Nuland, Hillary en consorten.

TheEgg | 10-07-23 | 15:19

Denk niet dat de EU er beter van wordt als Turkije lid wordt.

Mr.Maloonigan | 10-07-23 | 14:55 | 1

Ik vrees.

Zomaarwat | 10-07-23 | 15:02

Ach jeetje. Erdohitler had een slim idee. Dacht ie. Nou beste Recyip. Is dat de eis. Let op. Ik zou de turkse ambassadeur in elk eu-land ff uitnodigen en hem een briefje geven waar het volgende op staat:

Beste Recyip,

Als reactie op je verzoek/eis/chantage betreffende EU toetreding in ruil voor het Navo lidmaatschap van Zweden delen wij je het volgende mede.

1) Per direct verklaart de EU de bezetting van het noordelijk deel van Cyprus illegaal en gaat over tot het met alle middelen verwijderen van de turkse aanwezigheid op het eiland.
2) De EU erkent per direct de Armeense genocide en stelt een eu-brede gedenkdag in.
3) Per direct wordt het in alle eu-lidstaten verboden financiële overboekingen te verrichten naar Turkije.
4) Alle bestaande handelsovereenkomsten worden per direct beëindigd.
5) Turken hebben per direct geen toegang meer tot het EU grondgebied. Er zullen geen visa worden vertrekt.
6) Turkse luchtvaartmaatschappijen hebben geen toegang meer tot het EU luchtruim
7) Er zullen per direct geen uitkeringen meer worden overgemaakt vanuit de EU naar Turkije.
8) Import van goederen of diensten vanuit Turkije is niet langer toegestaan. Bestaande Turkse bedrijven die op dit moment diensten verlenen of producten maken in de Eu moeten het eu-gebied per direct verlaten.
9 Alle ambassades van eu landen in turkije worden gesloten. Hetzelfde zal gelden voor turkse ambassades binnen de eu. Diplomaten dienen per direct het eu-gebied te verlaten.
10) De EU erkent het recht van de koerden op een eigen staat.

Vriendelijke groet

Ursula, Mark en de rest.

BoerKoekoek | 10-07-23 | 14:54 | 8

En alle Turken in Europa met een Turks paspoort worden gelijk op transport gezet naar Turkije.

Stijlloser_from_NL | 10-07-23 | 15:20

Zie je, het kán wel. Thnx Boer

Domenonredelijk | 10-07-23 | 16:32

+1
Turkije heeft echt niks te eisen. Het is een 3e wereldland met een gestoorde dictator. Opflikkeren met shoarma rotzooi.

Specht! | 10-07-23 | 21:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Maar Oekraine is toch niet in oorlog met Rusland? Rusland voert slecht een speciale militaire operatie uit. Dus ook dat moet geen obstakel zijn.

BobDobalina | 10-07-23 | 14:54 | 3

Hahaha jij lult ook maar wat naar dat de wind waait he?

pollens | 10-07-23 | 15:43

Hehe, geen speld tussen te krijgen.

zwellevertje | 10-07-23 | 15:47

Wie legt Bob uit dat Oekraïne wél in oorlog is met Rusland?

Domenonredelijk | 10-07-23 | 16:29

Lijkt me dat dit Rusland juist motiveert om door te gaan, want zodra er een rustmoment is fietsen ze snel Oekraïne bij de NAVO en heeft ome Putin het nakijken.

omwenteling | 10-07-23 | 14:53

Biden en Scholtz hebben al aangegeven dat Oekaraine voorlopig geen lid kan worden, Kuleba praat poep. Zolang Oekraine blijft roepen dat ze lid willen worden van de NAVO zal Rusland deze oorlog niet stoppen.

d e r e a l i s t | 10-07-23 | 14:53

Putin is alleen tegen te houden met power play. Ergens kan ik dit wel begrijpen. Met zulke corrupte landen binnen de navo kan Nederland beter een Noord Europees front beginnen

jeweettochniet | 10-07-23 | 14:52

Volgens mij klopt het niet wat Spartacus hier zegt. Het officiële verdrag zegt niets over of een land wel of niet lid kan worden als het in oorlog is:

www.nato.int/cps/en/natohq/official_t...

Het enige relevante artikel is artikel 10.

ZOMG | 10-07-23 | 14:50 | 2

De vraag is of een land kan toetreden tot de NAVO waarbij artikel 5 niet geldt of een tijdelijke uitzonder gemaakt kan worden. Maar alle landen zullen op 1 lijn moeten zitten om het land lid toe te laten treden. En dat is wat putin heeft bereikt met z'n chantage oorlog.

roevka | 10-07-23 | 15:41

@roevka | 10-07-23 | 15:41: Het is natuurlijk allemaal hypothetisch: ieder land moet goedkeuring verlenen en niemand die bij z'n gezonde verstand is gaat het goedkeuren, dus zolang als Oekraïne in oorlog is zal het niet toegelaten worden tot de NAVO.

Maar als je het verdrag leest, dan is er (voor zover ik kan zien) geen artikel dat verbiedt dat een land in oorlog toetreedt tot de NAVO.

ZOMG | 10-07-23 | 16:09

Wie betaalt, bepaalt en dus een stukje battlefield development van de kant van USA. Zo blijft de kassa tenminste lang rinkelen.

Teluitjewinst | 10-07-23 | 14:50

"To the Batcave, Robin!"
'Crime fightin' time?'
"No. Board games and storytellin' time."

Kouwe Kees | 10-07-23 | 14:49 | 4

“I'm not going to kill you. I want you to do me a favor. I want you to tell all your friends about me.”

Mr_Natural | 10-07-23 | 14:53

@funda | 10-07-23 | 14:52:
*draaiend beeldscherm met bekende tune*
Overigens moet Poetin duidelijk worden gemaakt dat we Oekraïne blijven steunen, maar toetreding NAVO gaat wel een paar aanstekers in het kampvuur worden denk ik. Handig is anders..
Ik heb er verder geen donder invloed op, dus we wachten het maar af.. in de Batcave haha.

Kouwe Kees | 10-07-23 | 14:56
▼ 1 antwoord verborgen

Briljante timing weer. Irriteer de beer niet voordat je protegé in (relatieve) veiligheid is.

Harry.Langezwaal | 10-07-23 | 14:49

My war is our war
And this war is your war
And your war is my war
And my war is your war is mine

Mr_Natural | 10-07-23 | 14:49

1). Ja en?
2). Onjuist... dan zou bezetting als chantage kunnen worden gebruikt om zo een land niet te kunnen laten toetreden. Het is dat rusland kernwapens heeft anders was de toetreding al gedaan. Chantage lijkt te werken en NAVO is dat inmiddels bijna beu.
3). poetin's drijfveer is het in stand houden van de corruptie waaraan hij zijn macht ontleed.

roevka | 10-07-23 | 14:48 | 1

Niks houdt ons tegen om Oekraine te voorzien van kernwapens. Die hadden ze al. Hebben wij ff voor ze bewaard. Nu geven we ze weer terug.

BoerKoekoek | 10-07-23 | 15:05

Prachtig maar als dat gebeurd dan worden we daadwerkelijk een oorlog ingejaagd. Wel met een land of partij dat het grootste arsenaal aan nukes bezit. Wat een feest.

Telaat123 | 10-07-23 | 14:45

Alles moet kapot, blijkbaar

Zalluf | 10-07-23 | 14:45 | 1

Daar lijkt het wel op.

ChalinaRosa | 10-07-23 | 15:23

Heel begrijpelijk dat Oekraïne bij de NATO wil. Maar een land in oorlog kan niet toetreden dus nu gewoon niet aan de orde.

koeberg | 10-07-23 | 14:43 | 1

Eens.
Nog meer afspraken aan de laars lappen?
Het houdt niet op.

ChalinaRosa | 10-07-23 | 14:46

Kijkend naar die "reckoning" video zie ik al een NATO leger. Oké, ze zullen hun mooiste spulletjes hebben gebruikt voor deze productie, maar toch.

En eens met dat dit geen goede ontwikkeling is voor duurzame vrede, maar ze zullen ongetwijfeld willen voorsorteren op mogelijke uitkomsten van de verkiezingen in VS. Niet iedere kandidaat is zo happig op UA steunen als Biden.

Duwbak_Linda | 10-07-23 | 14:42

Fijn dat we zo anti-Twamp waren dat we weigerden in de NATO te investeren en bovendien amper fatsoenlijke wapens kunnen bouwen want dat was vloeken in de ESG-kerk.

Daarom hebben we nu ook zo lekker veel te vertellen.

Zomaarwat | 10-07-23 | 14:42

Denk dat de beste man iets niet helemaal heeft begrepen, er zal zolang Ukraïne in oorlog is geen consensus zijn tot toetreding, NAVO gaat natuurlijk geen olie op het vuur gooien.

Jan, Leiden | 10-07-23 | 14:41 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Putin zegt dat hij niet in oorlog is, het is een speciale operatie. Als je je vijanden al niet kunt vertrouwen, wie dan wel.

InclinedtoLiberty | 10-07-23 | 14:41 | 1

Hee, dan kan Oekraine dus lid worden; het is immers niet in oorlog.

John McClane | 10-07-23 | 15:14

Erdogan heeft een geitenpaadje gevonden! Moet voor hem vertrouwd zijn!

Cunucu | 10-07-23 | 14:41

De regels gelden opeens niet meer als het de machthebbenden zo uitkomt?
Ik ben geschokt. Echt geschokt. #vertrouwen

funda | 10-07-23 | 14:41 | 1

Machthebbers geven niet veel om bevingsschade. Over 50 jaar mag u een parlementaire enquête tegemoetzien.

Milton_Styx | 10-07-23 | 15:28

Een land in oorlog mag niet toetreden bij de NAVO. Lees de statuten er maar op na. Is illegaal.

Abject | 10-07-23 | 14:41 | 7

Statuten lijken verdacht veel op feitelijkheiden en waarheid en dat is niet zo relevant.

Stel, je veegt je opening naar daar waar de zon nooit schijnt ermee af, wie doet je dan wat?

Ik vraag dit voor een wat cynische vriend.

Zomaarwat | 10-07-23 | 15:08

@Duwbak_Linda | 10-07-23 | 14:46: Als je ziet met hoeveel respect Trump werd bejegend hier en het feit dat hij vindt dat Europa zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen, is dat niet vreemd.

Europeanen lijken altijd wel te menen dat ze God woord verkondigen als ze een mening hebben en dat verantwoordelijkheden voor nare enge autoritaire mensen met macht weggelegd is, hetgeen ze niet in zichzelf zien.

Ik denk dat verantwoordelijkheden macht geeft maar dan wel vanuit je verantwoordelijkheden.

Europa moet wat mij betreft eens zelf verantwoordelijkheid nemen voor wat er hier en om ons heen gebeurt zonder dan de dominee te gaan uithangen.

Zomaarwat | 10-07-23 | 15:21

@Zomaarwat | 10-07-23 | 15:21:
Wel eens met je tweede alinea en je laatste zin. Zie een militair krachtige EU gewoon niet lukken. Daarvoor heb je toch een natiestaat nodig met een gezond portie nationalisme/patriottisme. Alleen kosmopolieten - de anywheres - voelen zich Europeaan of wereldburger. Maar die gaan niet het leger in.

Duwbak_Linda | 10-07-23 | 15:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Rutte naar de NAVO, dan vindt hij wel een geitenpaadje, of doet er op verzoek van Vlad een inlegvel bij.

ZOMG | 10-07-23 | 14:40

Goed zo, recht in de bek van "niet mijn oorlog" roeperts en de Poetin lovers.
Verder ben ik van mening dat Erdogan dood kan vallen.

zwellevertje | 10-07-23 | 14:39 | 1

Hopelijk zullen ze snel emigreren naar een land dat geen Navo-lid is.

BobDobalina | 10-07-23 | 14:53

In liefde en oorlog mag alles toch?

Mr_Natural | 10-07-23 | 14:39

Goffer de goffer! Waar worden we nu weer ingerommeld?

Louter Leuter | 10-07-23 | 14:38

Nee.

Nederlandop1 | 10-07-23 | 14:37 | 2

Ja.

kapotte_stofzuiger | 10-07-23 | 14:38

@kapotte_stofzuiger | 10-07-23 | 14:38: Nee. Oekraïne gaat niet bij de NAVO (Zoals je zelf ook al op merkt eigenlijk).

Niemand wil een kern oorlog. Wij niet, de Ruzzen niet.

Nederlandop1 | 10-07-23 | 14:47

Ja, Erdogan denkt wel even toestemming voor een Zweeds lidmaatschap van de navo te kunnen ruilen voor Turkse toetreding tot de EU. De opportunistische smiecht.

Tashtego | 10-07-23 | 14:37 | 3

Zouden die PKK strijders in Zweden er dan plots niet meer toe doen?

marcoplarco | 10-07-23 | 14:44

@marcoplarco | 10-07-23 | 14:44: Ik had altijd wel gedacht dat hij daar alleen kabaal over maakte om later wisselgeld te kunnen eisen. Maar EU lidmaatschap, alsjeblieft niet zeg.

Tashtego | 10-07-23 | 14:51

"Now Ukraine ranks 122nd out of 180 countries in the CPI"
Turkije op plaats 101 van de 180 landen, daarbij direkt het grootste
land binnen EU. De melk en het brokkelen. Moet er niet aan denken.
Nexit in dat geval.

Ernst Oosters8389 | 10-07-23 | 14:51

"Die oorlog, dat is onze oorlog..."

Vrij naar voormalig PM, M. Rutte

marcoplarco | 10-07-23 | 14:36 | 2

Wie? Die naam zegt me niks.

Schriever | 10-07-23 | 14:41

Aan die man heeft inmiddels niemand meer een actieve herinnering...

Ommezwaai | 10-07-23 | 15:10

Klinkt logisch, want de enige manier om uit deze oorlog te komen is met elkaar praten. En met elkaar praten heeft alleen zin als Oekraïne stevige veiligheidsgaranties worden geboden, op het niveau van een NAVO-lidmaatschap.

wapster | 10-07-23 | 14:36 | 3

Leg jij dat even uit aan Ome Putin? Dan gaan wij vast wat schuilkelders graven.

sander3488 | 10-07-23 | 14:37

Er is nog een andere manier. Zijn klimaatwappies gelijk blij

kapotte_stofzuiger | 10-07-23 | 14:37

@sander3488 | 10-07-23 | 14:37: Dat weet Ome Putin ook wel. Die wacht misschien nog de verkiezingen in de VS af in de hoop dat die oranje idioot terugkeert, maar als dat gokje verkeerd uitpakt, zit er voor Rusland ook niks anders op. Een militaire overwinning zit er voor beide partijen niet in.

wapster | 10-07-23 | 14:40

3e wereld oorlog in the making

franky37265 | 10-07-23 | 14:36

Goede reden om toelating op te schuiven

apek00l | 10-07-23 | 14:35

Is dit via een inlegvelletje gegaan?

Mokum Kosher | 10-07-23 | 14:35

Zo! Goed en slecht nieuws wisselen elkaar wel af vandaag!

Cunucu | 10-07-23 | 14:34 | 1

Waar blijft het slechte nieuws?

Domenonredelijk | 10-07-23 | 16:20

Maar als Oekraïne toetreedt, tijdens de oorlog met Rusland, geldt dan meteen artikel 5?
De facto zijn we al in oorlog met Rusland, maar dan mogen de kernwapens echt van stal gehaald worden.

kapotte_stofzuiger | 10-07-23 | 14:34 | 3

Goed lezen. Een land kan niet toetreden zolang het in oorlog is.

omwenteling | 10-07-23 | 14:52

@omwenteling | 10-07-23 | 14:52: Heeft Rusland dan de oorlog verklaard aan Oekraïne? Of andersom? Het was vanuit Rusland toch een Speciale Militaire Interventie, of hoe het moge heten?

hotnot | 10-07-23 | 15:55

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland