Het UKR tegenoffensief lijkt gestart. Aussie: "LET'S GO BOYS! LET'S F*CKING KILL THESE C*NTS!"
Cinematische waanzin onderstaand
Met z'n M320 Grenade Launcher als primary!
Nee het is niet grappig deze oorlog is een eerloze hel maar de betaler (het publiek) wil soms ook wat en de Strafkolonie levert. Maar dan het grote nieuws van de dag: Het Oekraïense tegenoffensief - dat al maanden in een soort schemergebied van aanvallende verkenning verkeerde - lijkt sinds gisteravond opgeschakeld tot daadwerkelijk offensief. Het ISW bericht dat:
"Ukrainian forces launched a significant mechanized counteroffensive operation in western Zaporizhia Oblast on July 26 and appear to have broken through certain pre-prepared Russian defensive positions south of Orikhiv. Russian sources, including the Russian MoD and several prominent milbloggers, claimed that Ukrainian forces launched an intense frontal assault towards Robotyne (10km south of Orikhiv) and broke through Russian defensive positions northeast of the settlement. (...) The disagreement amongst several prominent Russian sources indicates that the situation remains less than clear and that Ukrainian forces may have been more successful than assessed by Russian commentators."
Kortom, het publiek geheime Oekraïense plan om door te stoten naar de Zwarte Zee en daarmee de Krim en Russische tropen te Kherson aan de Oostzijde van de Dnjepr af te snijden van het Russische front, wordt nu daadwerkelijk geprobeerd. Het is op dit moment onmogelijk om te beoordelen hoe succesvol en zo ja hoe houdbaar Oekraïense voortgangen zijn.
Meer naar kaartjes kijken doen we na de breek.
Bijsluiter bovenstaande video
w a l k i n g j d a m s
Kaartjes & Co
Social
Social
Social
Wonderlijk!
Social
Tsjetsjenen bewaren de gebruikelijke kalmte en het veldoverzicht
Social
Reaguursels
InloggenHet zou een geniaal succes zijn voor de Oekrs, als ze weten door te stoten naar de zee van Azov. Maar Putin gaat zo'n vernedering niet zomaar toelaten. Vraag is; tot hoever gaat hij om dit te counteren? Worden spannende tijden met weer hogere graan/olie/staalprijzen en dus meer inflatie.
Ik druk deze livestream er alvast even in:
www.youtube.com/watch?v=t10yVvSKuU4
( prima analyses en een hoop uitleg, relativerend vermogen + bijtend cynisme ( Ukraine Matters )
Verder, die druif waar de Landgenoot zo'n fan van was - ik niet -.
www.youtube.com/watch?v=FbkC8un6HLg
( History Legends, het mannetje kan geen hoofd- van bijzaken onderscheiden en snapt niet van target priority. Maar hij heeft wel een mooie hemdje aan ).
Druk er later nog wel wat bij...
Mag ik pleiten voor een gratieverzoek van de vaste - zinnig postende - deelnemers aan dit onderwerp? De Landgenoot en volgens mij hebben er wel meer trouwe posters het tijdelijke voor het kerkerbestaan omgeruild.
On topic, zoals altijd, Fog of War, we gaan het zien. Poetin is de laatste dagen al wanhopig vriendjes aan het maken ( nu ook weer gratis graan voor een stel Afrikaanse landen dat het verlies van Oekrains graan moet opvangen ), de een na de andere Pro-Ruslandblogger gaat eraan, er verdwijnen meer generaals en topofficieren dan dat ik slakken in mijn tuin heb dus ja. Laten we hopen dat het een gevalletje Poetje Paniek is waar ze elkaar vooral de tent uitvechten en ondertussen massaal Russische domoren de vleesmolen injagen.
Slava Ukraini!
Ik hoop op een pijnlijke russische nederlaag op korte termijn. Zodat het russische volk zich begint te roeren en poetin de troepen terug moet trekken en een einde aan deze waanzin komt.
Die Prigozhin, wordt door de Telebelg ook nog een soort van aanbeden - Maar om dat figuur in leven te houden zijn minstens 30.000 Russen de kling over gejaagd.
De Telegraaf meldt ook dat Wagner nieuwe strijders werft en ze dan vraagt of ze er problemen mee hebben om in Polen of in Litouwen te gaan vechten.
@Après toi | 27-07-23 | 17:50:
Poetin is overduidelijk op alle mogelijk fronten aan het escaleren om zijn hachje te redden. Hopen dat "wij" onze ballen erbij houden en ons niet door die gek laten chanteren.
@Après toi | 27-07-23 | 17:50: Vast niet, maar ik denk dat de Polen en Litouwers er wel problemen mee hebben. Dat zou wat zijn zeg, bij NAVO-lid Polen binnenvallen. Ik zie dat werkelijk niet gebeuren want ze weten dondersgoed wat de consequenties zijn. Grootspraak en bluf van die totaalidioten, laten we het daar maar op houden.
@Buurman | 27-07-23 | 21:27:
Lee Towers is de jongste niet meer.
Meermaals is er geroepen dat het tegenoffensief nu echt gaat beginnen, maar het schiet niet op. Laatste weken zijn de havens plat gegooid, zijn vliegvelden opgeblazen en regent het momenteel kruisraketten. Ben bang dat de wens wederom de vader van de gedachte is.
Voorbereiding is onderdeel van het tegenoffensief. Zonder overwicht in de lucht duurt dat een stuk langer. En daarover gesproken: het is opvallend hoeveel Russische luchtverdedigingsinstallaties de laatste weken zijn vernietigd. Heeft Oekraïne helemaal niks aan. Of zouden de F16's stiekem al klaarstaan?
Russen: een volk van dronkenlappen, ratten en ander gespuis zoals die Tsjetsjenen. Mafketels. Kijk eens naar die mensen: het gros heeft nauwelijks nog een gebit en kan zelfs nuchter net op hun voeten staan. Het is echt een hopeloos land. Ik zou het hele land het liefst vergeten. Schrap het van de kaarten af. Maar ja: dat kan dan weer niet.
Het Russische leger is een totaal verouderde strijdmacht maar vergis je niet in hun lange adem. Russen weten wat lijden is en slepen hun tegenstanders in een onafzienbare lange strijd.
Nou hobby boer.
Spreek regelmatig Oekraïense vrouwen.
Ze verbazen zich over de Nederlandse mannen dat die niet dronken over straat lopen te lakken.
Oekraïense mannen zijn gewoon hetzelfde als de Russische mannen.
Allemaal Sovjet Unie mentaliteit.
Zuipen tot je er bij neervalt en dan je wijf een gratis lip vergroting slaan
Het kan wel (in 15 minuten zelfs), maar mag niet vanwege woke ofzo.
Als ze doorbreken hbbn ze wel hele grote langgerekte flanken. Dat is toch kwetsbaar heb ik geleerd? En als ze nu die hoofdmacht inzetten. Waarmee gaan ze straks verdedigen?
Nee ik vind t heel risicovol allemaal.
De westflank van de Russen is dan volledig afgesloten van toevoer. Die worden met artillerie etc gedwongen zich over te geven
https://s2.cdnstatic.space/wp-content/uploads/video/26.07.2023_IMR_Ukraine.mp4
Zo, dan weten we in elk geval hoe de Russen er naar kijken. Erg objectief...
Zoveel open ruimte daar. Dat vind je niet meer in +31. Kunnen we de EU niet uitbreiden naar het oosten? Voor de broodnodige Lebensraum?
"Kunnen we de EU niet uitbreiden naar het oosten? Voor de broodnodige Lebensraum?"
Waar denk je dat we nou mee bezig zijn?! LOL!
Oekrainers zijn er straks niet meer die hebben genoeg van de shit show daar, Zelensky is met over grote meerderheid gekozen om vrede te maken, dat was zijn verkiezingscampagne
@Trofl | 27-07-23 | 16:34: helaas, was .
@Trofl | 27-07-23 | 16:34: Zelensky heeft die Russische inval georganiseerd?
@Trofl | 27-07-23 | 16:34: tot op heden met groot succes. Soms is er nu eenmaal wat extra inspanning nodig voor “definitieve” vrede
Ja, en dan doen we een EU-holocaust: alle Nederlanders eruit. Vuil links kutvolk.
@Après toi | 27-07-23 | 16:53: zeker wel! En we weten toch allemaal ook best dat die Z op het zogenaamde Russische oorlogsmaterieel een gekantelde N is en dat dat materieel eigenlijk Oekraïns is? Nou dan!
Laat de NAVO een politieke eenheid zijn, m.u.v. van Frankrijk(*), deze heeft twee benaderingen van het krijgsbedrijf te bewerkstelligen. Die van de op de Franse leest geschoeide top down benadering van de VS, versus die van de Pruisische commandant ter velde met al zijn tactische vernuft.
De Leopards doen hun best, de Abrams zijn in geen velden of wegen te bekennen. Hoe kun je dan als NAVO een zinnig kader bieden?
Dit schrijf ik als nukubu als reactie op de berichten dat de Oekraïense bevelsstructuur op Russische leest geschoeid zou zijn. Dan weet je waar je tegen vecht. Als je wilt winnen, kun je het je niet beter wensen.
Nee! De illusie aan al die arme Oekraïners dat je wel even het loopgravengevecht in 5 weken kan leren. Maar dan zonder mijnen en drones.
Die NAVO doctrines. Dat gaat niet goed.
(*) Dat was nog met Charles de Gaulle. Hoe het nu precies zit wat de politieke structuur van de NAVO betreft, weet ik eerlijk gezegd niet. Los van een politieke infrastructuur die afhankelijk is van een soort tweestrijd tussen Joe Biden en Donald Trump.
Ik stel voor om 75% van het BNP van elk lid aan de NAVO te spenderen. Scheelt weer een hoop gelul.
Die Tsjetsjenen houden in ieder geval gelukkig het hoofd koel.
Net even de geschiedenisboeken erbij gepakt. In Afghanistan hield de Sovjet-Unie het destijds iets meer dan 9 jaar uit tegen een veel minder geavanceerde vijand, met een groter eigen leger. Uiteindelijk trokken ze zich zonder iets te zijn opgeschoten in 1989 terug en niet veel later viel de gehele unie uiteen.
Grote kans dat we hier een soortgelijk scenario zullen zien mocht er geen onderhandelde vrede komen want geen enkel land houdt een bezettingsoorlog eeuwig vol.
9 jaar Ukraine kan wel kloppen. Rusland had 500 miljard dollar aan internationale valuta. Daarvan werd beweerd dat ze 300 miljard waren bevroren door EU en de VS, maar dat blijkt dus 30 miljard zeker te zijn.
Dit jaar heeft Rusland een begrotingstekort van 44 miljard dollar (en oplopende). Afhankelijk van hoeveel valuta Rusland echt heeft en kan benaderen, kan het nog wel eens jaren duren.
Navo ook, ook weg uit Afghanistan.. dus ... zeg het maar.
@Hetiswathetis | 27-07-23 | 16:37: Wij hebben dat opgelost door heel veel geld er bij te drukken. Anders waren we ook faillet. Oh dat zijn we al.
Waarom horen we niet dat alle door Polen geschonken Leopard tanks al vernietigd zijn?
En waar heb jij dat nieuwtje dan vandaan?
Touche.
Maar het wordt niet aan de grote klok gehangen, wat ze wel deden met levering.
@shimanski | 27-07-23 | 16:12:
Ja, maar serieus, waar lees je dit?
www.google.nl/amp/s/english.alarabiya...
@shimanski | 27-07-23 | 16:27: lol volgens de Russische minister, sinds wanneer geloven we die lul?
@SterF... | 27-07-23 | 16:09: algemeen bekend. Tv Dubai
@shimanski | 27-07-23 | 16:27:
LOL! Dat bericht is een citaat van Shoigu.
@shimanski | 27-07-23 | 16:12: Dat willen de Russen ook graag weten. Daarom misschien niet aan de grote klok?
Toch mijn bronnen maar eens beter checken. . . .
En laten we ook die 2 aircraft carriers niet vergeten die nog in een flatgebouw hangen. Net als die 200.000 Abrams die vernietigd zijn. Russisch nieuws; de beste bron van vermaak. Dom volk.
Toch opvallend. Hier nemen ze van bijna geen enkele politicus wat aan maar een of Rus die ze niet kennen ( Shoigu ), iemand waar ze uiteraard geen fan van zijn maar... ( Poetin "liegt nooit" ) of bepaalde bloggers en youtubers die ze precies vertellen wat ze willen horen "want de EU en Maidan etc. etc." slikken ze voor zoete koek. Man man man...
Ik ben noch klimaatkenner noch militair strateeg, maar waarom staan de bomen op dit slagveld niet in het (groene) blad? Het is daar toch ook zomer?
Zijn de bladeren daar verschroeid? Iemand die dit kan duiden?
U weet toch.
vraag het de klimaatpsycholoog
Het heeft daar heel hard gewaaid als een donderslag bij heldere hemel.
Rupsen?
Ken je onze onkruidverbranders voor de tuin, met zo'n gasflesje? Die heb je ook voor bomen en heet TOS 1A.
Dit deden we 109 jaar geleden ook al tussen Duitsland en Frankrijk.
De evolutie is op zijn retour.
Sta niet versteld als de doorbraak uiteindelijk elders toch eerder plaatsvind. Het heeft er alle schijn van dat Oekraïne op meerder plekken op doorbreken staat of al is doorgebroken.
waarom laten ze dat graan niet naar Roemenië vervoeren per trein of iets dan via die graanschip naar bestemde bestemming , dan val het meteen onder Navo.
Roemenië en ook andere landen willen dat niet om hun eigen graanuitvoer te beschermen..
Als ze dat graan via trein laten vervoeren wordt het onbetaalbaar en kun je ook nooit de hoeveelheden vervoeren die je per schip kunt vervoeren.
Onbetaalbaar en de spoorlijnen hebben een andere breedte. Gelukkig heeft Putin al aangeboden om het graan gratis naar Afrika te gaan sturen.
Dan doen ze extra aanvallen op railinfrastructuur, heb je weer een ander extra groot probleem erbij, en ik denk dat er daar in die hoek echt te weinig capaciteiten voor zijn?
Een oud artikel uit 2022 van de NOS:
nos.nl/artikel/2431137-waarom-het-onm...
1 vrachtschip met 70.000 ton graan komt overeen met een 1077 treinwagons, wij reden hier in Nederland een zware ertstrein van 5000 ton met 3 keer een "ouderwetse" 6400 voor de trein als tractie en tegenwoordig doen ze dit dan met 2 keer een TRAXX 189, om dan de lading van één schip met 70.000 ton graan per spoor te vervoeren naar het buurland heb je dus minimaal zo'n 14 echt zware goederentreinen nodig met meerdere locomotieven.
En dan heb je nog het hele logistieke proces eromheen, tractie regelen, emplacementen om de treinen samen te stellen en te laden, personeel...
politpro.eu/en/ukraine
Ondertussen is Zelenski zijn partij van 43,2% naar 15.9% in de laatste polls en weigert hij verkiezingen zolang er oorlog is, ondanks aandringen van het westen.
Russische polls?
@Après toi | 27-07-23 | 15:48: Er staat .EU, lees eerst alvorens te reageren.
Zel heeft vandaag 2 politici(oude vrienden) eruit gegooid.
En hooglopende ruzie met Vitali Klytsjko (burg.Kiev) die woedend is omdat hij de openbare ruimte(fonteinen etc.) niet mag opknappen hoewel bijna alle inwoners weer thuis zijn.
Bewijs graag dat he westen aandringt. Voorlopig heeft het hele parlement ingestemd met doorgaan van de huidige regering, geen enkele tegenstem.
@Sqbar | 27-07-23 | 15:57: Als je 12 politieke partijen verbied dan krijg je uiteindelijk vanzelf het gewenste resultaat.
@d e r e a l i s t | 27-07-23 | 15:51: Iets met "Als een bok op de haverkist"...
@d e r e a l i s t | 27-07-23 | 15:51: oja, een .EU domeinnaam. Dan moet het wel betrouwbaar zijn..
Dat bedoel ik. De meeste Oekrainers zijn er klaar mee. Zelenski heeft een te groot podium. Dankzij ons . En ik vraag me af of we aandringen. Als ik de nieuwszenders bekijk.. tja!
Zo'n beetje de ultieme "democratie-test" (of het nu waar of onwaar is), ga je verkiezingen uitvaardigen zoals de (grond)wet dat beoogd.
Het westen dringt niet daarop aan, zou ook geen enkele zin hebben. Hoe kun je in vredesnaam eerlijke verkiezingen houden als een groot deel van je land bezet is door een buitenlandse macht?
Eerst de Russen eruit (liefst dood) en dan zien we verder. Het zal je waarschijnlijk verbazen hoezeer de Oekraïners onze democratische waarden delen - en (in ieder geval Nederland) inhalen.
@kobuskuch | 27-07-23 | 16:19: En vergeet het "pro" in politpro niet..
Ik heb vele vragen aangaande de berichtgeving rondom deze oorlog.
Ja
Zie posten van Niemoller waar de een naar de andere tank door Europa geleverd op mijnen etc vastloopt en opgeblazen wordt
Ook filmpjes dat zelfs geestelijk gehandicapten door Zelensky worden opgehaald om te vechten
Tsjetsjenen zien niet getraind maar wat nu tegenoffensief ingestuurd wordt ook niet
Wat een waanzin id
En dat graan wat is vernietigd
Afrika die gratis graan krijgt en ons geld opstrijkt
Waar gaat dit eindigen?
Hier maken ze zich alleen maar druk over het klimaat
Welk klimaat?met al die rotzooi die nu in de lucht komt en de bosbranden moeten we zometeen zuurstofmasker dragen
En dan in Mongolie de koeien en fabriken gaan zetten
Ze leren ook niks hier in Europa echt hopeloos
Idem. Waarschijnlijk toch veel propa( beide kanten). Zelensky heeft vandaag 2 politici(vrienden van hem) eruit gegooid en Vitali Klytsjko is woedend op hem omdat hij de openbare ruimte in Kiev niet mag opknappen(fonteinen etc.) hoewel bijna alle inwoners weer thuis zijn. Oekraïne is een moeilijk land waar vooral de Amerikanen weinig van begrijpen, op fam.Biden na met jarenlange zakelijke belangen.
@Therrie | 27-07-23 | 15:49: De berichten van Joost Niemöller?
, @Therrie | 27-07-23 | 15:49: en paraplu's para aquas
@Therrie | 27-07-23 | 15:49: wist niet eens dat iemand Niemoller volgde, en u komt er gewoon voor uit. Beetje analyse zou je toch kunnen zien dat er veel draadjes los zit bij die goser en volgers, zou er niet profesioneel mee naar buiten komen. En dan ga je ook nog even los op nog wat andere topics , toch maar eerst even pilletje cq spuitje nemen dat helpt vaak tegen wappie zwakzinnigheid.
Kunnen we per direct alle ontwikkelingshulp aan de Afrikaanse landen aanwezig in Sint Petersburg stopzetten? Gebeurt dit al? Laat ze ongezien de t*phus krijgen.
Mee eens!!!
Mijn idee. Leg een lijstje aan van alle aanwezige landen en koop van het geld dat zij nog zouden krijgen wapens voor Oekraine. Fuck these cunts!
Dat zou mooi zijn, laat vladmans die corrupte bende maar sponseren.
Ik zie liever alle ontwikkelingshulp stoppen, ongeacht of zij team rood of blauw steunen.
Voor! Heldere taal.
maar Poetin heeft Afrika wel over 4 a 5 maanden gratiz graan beloof.
gelukkig hoef ons ontwikkeling geld er niet meer heen Rusland geef ze hun wel te vreten
Eerst eten, dan het moraal.
twitter.com/UAWeapons/status/16844741...
The spectacular destruction of a Russian TOS-1A thermobaric multiple rocket launcher.
Pats. Dat is er weer een minder.
Nou, da's na een weekeindje klussen weer zo goed als nieuw hoor.
Orcs hebben, hoop ik, hun langste tijd gehad.
Hoop is uitgestelde teleurstelling.
Dat wordt knallen! De Oekies gaan all-in bij Robotyne en de Ruskies zijn 5km doorgestoten bij Nadia in Luhansk. Dit worden weer weken met veel slachtoffers.
Terwijl het zo simpel is: laat Putin zijn troepen terugtrekken. De Russen hebben niks te zoeken in Oekraïne, ze zijn er ook helemaal niet welkom.
@Après toi | 27-07-23 | 15:33: Het is inderdaad voor simpelen heel simpel.
@d e r e a l i s t | 27-07-23 | 15:36: Wat schuift dat nou? Of doe je dit gratis?
@Vleesverkopert | 27-07-23 | 15:54: He maat, zijn je 30000 collega's bij dit echte offensief betrokken? Ik kijk gewoon beetje kaartjes en volg wat nieuws om wat goedbedoelde informatie te delen.
@d e r e a l i s t | 27-07-23 | 16:08: In Australie kun je gewoon Russia Today ontvangen?
@Après toi | 27-07-23 | 16:11: Heeft de EU dat geblokkeerd dan... hmm daar krijg je wel heer erg eenzijdig nieuws van. Ja hier is RT gewoon te ontvangen.
@d e r e a l i s t | 27-07-23 | 16:23: Dat verbaast me niet.
@d e r e a l i s t | 27-07-23 | 16:23: u bent in iedergeval erg realistisch
@d e r e a l i s t | 27-07-23 | 16:08: Nee, gewoon nog dagelijkse kost de economie draaiende houden en Europa van kippenvlees voorzien. Nog geen extra mobilisatie nodig, die Russen spelen weinig klaar
Maar waarom beschermt de Navo geen schepen langs de bulgaarse en roemeense kust? De russen schieten notabene de havens op een paar 100 meter van de Navogrens kapot.
De schepen moeten eerst door Oekraïens gebied. Maar als ik POTUS was geweest had ik me met een internationale coalitie (maar niet NAVO-landen) in Odessa en omstreken gevestigd en inderdaad die Oekraïense wateren verdedigd.
Denk maar niet dat de Russen dan nog schepen durven te kelderen.
Maar Biden c.s. hebben er -zo lijkt het een beetje- belang bij dat deze oorlog niet onmiddellijk eindigt.
Dat die Allah Akbar roepende “Russen” maar snel hun 72 maagden mogen ontmoeten
En dat die maagden heel lelijk blijken te zijn.
@SterF... | 27-07-23 | 15:28: ja categorie 80+, in burka, 20jaren niet gewassen en met een lichaamsbeharing als een chimpansee.
En als bonus 72 schoonmoeders met stoppelbaardjes.
@Sieg Hein | 27-07-23 | 15:30: Of mannelijke maagden.
Maagden met snorren en veel okselhaar.
Het zijn druiven, geen maagden. Vertaalfoutje. Er zitten daarboven nu een hele hoop teleurgestelde jihadisten.
En altijd weer dat vingertje in de lucht bij dat stinkvolk,
Kilometertje opgeschoven. Kilometertje teruggedrongen. Ten koste van honderdduizenden doden en gewonden (aan beide kanten). Tyfusoorlog. Stop eens met dit geopolitieke spel en ga onderhandelen. Die arme jongens in de frontlinie en hun familie thuis willen ook graag vakantie vieren.
Hoe stel jij je die onderhandelingen voor?
@Muxje | 27-07-23 | 15:30: geen idee, ben geen diplomaat, maar in ieder geval met een flinke dosis realiteitszin.
@Muxje | 27-07-23 | 15:30:
Rusland rot op, Oekraïne blijft voor een bepaalde tijd buffer.
Ondertussen kan Oekraïne een maginot linie 2.0 aanleggen
Misschien nog wat garanties van beide kanten ofzo.
Ik roep maar wat natuurlijk
Poetin maakt het niet uit.
In plaats van voor zijn land op te komen en de corruptie aan te pakken, speelt hij een raar spel dat geen winnaars kent, maar dat hem wel schijnt te vermaken.
Terwijl hij echt wel iets voor elkaar zou kunnen krijgen...
@Barkruk2 | 27-07-23 | 15:37: Rusland oprotten is voor Rusland onbespreekbaar, totdat ze de oorlog echt duidelijk gaan verliezen. Zelfs bij stilstand hebben ze nog het idee dat ze op de lange termijn wel kunnen winnen, met vechten of eventueel aan de onderhandelingstafel na een slepende loopgravenoorlog. Nu terugtrekken is verlies erkennen, en Oekraïne zal in dit stadium niet akkoord gaan met het opgeven van gebieden. Zelfs niet alleen de Krim.
Aan de andere kant: zelfs als Rusland zich helemaal terugtrekt, zal Oekraïne (terecht) harde garanties willen, en de mooie beloftes van Rusland geloven ze niet meer zo in. Dat betekent NATO. Een lidmaatschap, of NATO-troepen in Oekraïne. En dat is voor Rusland weer onbespreekbaar.
Velen veronderstellen dat er aan de Russische grens een scheidsrechter staat welke de oorlog zal afvlaggen. Welk een teleurstelling wacht de lui. Aan de Russische grens, daar begint het pas.
De internationale partijen zijn er nog niet over uit of stoppen zinvol is. Velen verwachten dat Oekraine grond terug veroveren om daarna te gaan onderhandelen. Ik denk dat hoe langer de oorlog duurt hoe meer grondgebied Rusland zal innemen,
Die arme jongens willen leven, overleven, allemaal.
@d e r e a l i s t | 27-07-23 | 16:28: Dat doen ze al .. Het moet klaar zijn . Nu de grenzen afbakenen en klaar.
Juist, maar sommigen hier denken dat meer wapens sturen en clusterbommen (wtf) beter is
@Johan1235 | 27-07-23 | 16:55: Is het ook.
Zelensky is voor 95% van zijn wapenaanvoer en intel afhankelijk van Amerika, de Europese politiek heeft geen plan B als die financiering/productie stopt.
Het plan is volgens mij zo veel mogelijk gebied heroveren totdat ze op het punt komen dat ze, bijvoorbeeld door het wegvallen van Amerikaanse steun, naar de onderhandelingstafel moeten.
Hij verdient alle steun om plan A te realiseren
Je roept ook maar wat he?
Wappie-geleuter.
@Après toi | 27-07-23 | 15:24: isw is wel vrij eenzijdig.
@Après toi | 27-07-23 | 15:24: lol
@Après toi | 27-07-23 | 15:24: domme reactie
De kaarten van het ISW zijn wel actueel en nauwkeurig.
@Après toi | 27-07-23 | 15:24: sterk en inhoudelijk.
Iedereen aan de Oekraïense zijde heeft er belang bij dat er een positief beeld wordt geschetst. Zo gaat dat in oorlogen. Ik zie in dat draadje weinig overdreven optimisme.
Als het allemaal zo loopt zoals het ISW doet voorkomen dan zien we dat binnen enkele dagen vast wel terug in de wat meer onpartijdige kanalen?
neocon - is dat ook zo'n wappie, overal een linkse samenzwering in zien-woord?
@BobDobalina | 27-07-23 | 15:40: Neocon werd altijd gelinkt aan conservatieve Republikeinen. Blinken en Nuland zijn daarentegen vertegenwoordigers van de Democraten. Dus onze vriend Nebuch heeft ergens een afslag gemist.
@Après toi | 27-07-23 | 15:44: helemaal mooi. Zie je wel vaker bij de rechtste kruisridders, dat ze per ongeluk op elkaar schieten.
Tsja, gaat al een tijdje zo. Beetje progressie de ene kant op, dan weer de andere kant. Maar geen ven de 2 partijen forceert een grote doorbraak.
Ook omdat het westen geen keuze durft te maken.
Geven we Oekraïne geen wapens meer dan eindigt de oorlog op één manier.
Geven we Oekraïne veel meer wapens dan eindigt de oorlog op de andere manier.
Nu houden we de oorlog in stand.
@koeberg | 27-07-23 | 15:30: Helemaal mee eens. Dat de VS die langeafstand-wapens nog steeds niet sturen.... Onbegrijpelijk!
Althans: door niet een doorbraak te laten forceren krijgen de VS het voor elkaar dat de Russen zich helemaal kapot vechten in Oekraïne. Bovendien kunnen ze nu eindelijk die 2% wapentuig waar alle NAVO-leden zich aan hadden verbonden maar niet realiseerden, toch verkopen.
Dat zouden twee verklaringen kunnen zijn.
@Aristotalloss | 27-07-23 | 15:38: Ja onbegrijpelijk dat ze geen langeafstandsraketten sturen... misschien omdat Zelenski het leuk vind om drones op Moskou af te schieten en zit de VS niet te wachten op verdere escalatie als er een 500kg raket op Moskou valt.
@d e r e a l i s t | 27-07-23 | 15:56: Oekraïne escaleert niet! De enige die vanaf dag één in deze oorlog steeds escaleert is Rusland!
Maar als de VS bij het leveren van langeafstandswapens als voorwaarde stellen dat alleen militaire doelen geraakt mogen worden, die bij deze oorlog betrokken zijn, wat zou daar moreel / ethisch / juridisch op tegen zijn?
@Aristotalloss | 27-07-23 | 16:09: U moet terug naar 2014. Van daaruit kijken we hoe het echt zat.
@Hetiswathetis | 27-07-23 | 16:54: Terug naar begin jaren Negentig. Groot Referendum in Oekraïne en 90 procent wil onafhankelijk van Rusland door.
Geen luchtsteun, geen offensief. Na die dam, nu op weg naar de grootste kerncentrale van Europa. Naar verluidt ondermijnd en al.
Oekraïne snap ik. Nou de rest nog. Dit is niet WO I, het is WO II, 2.0 met een hopeloos aantal bureaucraten in de rol van Curtis LeMay en Bomber Harris.
-edit- de frontberichten zijn zo tegenstrijdig dat ik dan wel weer vertrouwen heb in de information flow. Ondanks Big Tech.
Die Ozzie is dus ook gewoon een soort huurling?
Of een vrijwilliger.
Ze schieten mannen en zonen en vaders dood en dan wordt er een cool muziekje onder gezet.
Wat een treurige afgestompte ellende is de mensheid aan het worden.
En waarvoor...
Ja, uit elkaar spattende Russen na een drone granaat met een kek muzakje er onder is blijkbaar wel iets wat de huidige YT jeugd nodig heeft om bereikt te worden.
Helemaal mee eens.
@zwellevertje | 27-07-23 | 15:18: WoW jeugd
Helemaal rens Advocatus. Het wordt wel erg amusement gemaakt zo. Bah.
Los van dat muziekje, wat kunnen ze anders doen?
Als AFU stopt met vechten zal heel Oekraïne ervaren hoe het was in Bucha en Irpin. Die Russen kunnen beter met hun geweren en andere wapentuig naar Moskou gaan om die dwaze Putain af te knallen, Dat zal een hoop doden schelen.
Wat een verschrikkelijke hel en dat allemaal door één gore lafbek in het Kremlin. Ik zal nooit begrijpen waarom een volk altijd achter zo'n narcist aan loopt. Ging ie maar zo snel mogelijk de pijp uit, die smeerlap. Wat we daarna krijgen maakt nu even niet uit.
Maak je geen illusies. Types als Poetin zitten overal.
Zorgen heel goed voor zichzelf, wat andere mensen daarvoor moeten doormaken maakt ze helemaal niet uit, daar kennen ze geen grenzen.
Ze nestelen zich in regeringen, de bedrijfstop of overheidsinstituten of fundamentalistische geloofsorganisaties en zijn meesters in manipulatie en dingen naar hun hand zetten.
Invloed hebben vinden ze belangrijk. De ellende die ze daarbij aanrichten totaal niet.
@AdvocatusDiaboli | 27-07-23 | 15:20: Ik moet u helaas gelijk geven. Hoe triest het ook is, het is van alle tijden...
Weet niet of het veel oplost als Poetin verdwijnt. Die Medvedev is nog gekker, gek genoeg om nukes te gebruiken.
@Grumpy_Old_Ed | 27-07-23 | 15:23: Medvedev is een enorme opportunist. Wat hij echt denkt en vindt blijft onduidelijk.
@Grumpy_Old_Ed | 27-07-23 | 15:23: Ja, die gedachte heb ik ook. Maar als ze die nou ook ff kleiner laten gaan wonen, tussen zes plankjes bijvoorbeeld, zou dat geestelijk gestoorde element ook uit de weg zijn.
@Graeme Reaper3779 | 27-07-23 | 15:23:
Het zijn de sleepankers van de hele mensheid.
Kijk maar naar de wereldgeschiedenis en om je heen.
1 op de 20 mensen heeft in meer of mindere mate narcistische en psychopathische trekjes.
Ze zitten overal.
Als we iets moeten doen als mensheid is dit soort types gaan herkennen en zorgen dat ze geen macht krijgen want het gaat steeds weer fout.
Ze zijn impulsief en gewetenloos en bluffen en gokken met alles en iedereen. Van mensen tot bedrijven tot landen.
Rutte is ook een narcist. Daar liepen wij toch ook allemaal achteraan?
Je bedoelt toch die gast uit Kiev?
Die video waar die vent aan zijn wijsvinger ruikt sla ik maar over.
Maar de Russen hebben weer een verraderlijke tactiek bedacht: loopgraven volproppen met mijnen en wanneer de Oekraïense helden deze betreden, de mijnen van een afstand laten exploderen.
Nasty!
Dat wil waarschijnlijk zeggen dat elke loopgraaf eerst met een drone geïnspecteerd moet worden. Kost weer allemaal hele dure tijd.
www.telegraaf.nl/nieuws/1172028019/li...
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:14: Deden de Russen ook al.
Oorlog is smerig.
Maar de smerigsten zijn natuurlijk de Russen, want wat moeten ze überhaupt in Oekraïne!?!
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:14: uuuhm dat deed rusland al, dus iets van oog/tand etc
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:20:
De NAVO is niet in Oekraïne.
@SterF... | 27-07-23 | 15:24: Jammer genoeg niet.
@SterF... | 27-07-23 | 15:24: O nee? Wie geeft Oekraïne dan de Intel? Waar komen die Bradleys en Leopards dan vandaan? Stikt van het NAVO wapentuig in Oekraïne. Zal mij niks verbazen als er ook troepen van de NAVO aanwezig zijn zonder dat wij dit weten. Dit is een proxy oorlog van de NAVO tegen Rusland.
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:29:
Het is een Russische invasie in Oekraïne. Dat ten eerste.
Vervolgens heeft Oekraïne westerse bondgenoten die hulp bieden. Sommige NAVO landen doen dat, andere niet.
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:29: Er zijn inderdaad heel wat gedoneerde wapens uit NAVO-landen in Oekraïne. Maar die zouden daar niet zijn als er geen Russisch leger in Oekraïne zouden zijn.
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:38: Feitelijk is het enige dat telt wat de bevolking van de Oekraïne wil: zij hebben ervoor gekozen dat ze bij 'het Westen', de EU en de NAVO willen. Voor de rest is er niets wat van belang is. Jij wilt toch ook in een land leven waar de bevolking zelf mag bepalen wat ze willen!?
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:38: Welke pro-Russische bronnen raadpleeg jij, vraag ik me dan af.
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:38:
Geloof je dit nu zelf?
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:38: Rusland zou de aanval toch wel hebben ingezet, dat NAVO-verhaaltje is een smoes. Ze zijn daar al decennia bezig om de boel te ondermijnen.
Wat die Minsk-akkoorden betreft: dat was een zwakke poging om het gedonder in het oosten tot bedaren te brengen: gedoemd te mislukken. Beide zijden schonden het conflict herhaaldelijk, zelfs al in de eerste maanden. Maar NAVO? Die waren niet eens een partij in die akkoorden.
@Aristotalloss | 27-07-23 | 15:43: de pols zeggen anders. Ze zijn klaar met de kleine dictator! Zel..
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:29: aha, die Z'ts op de tanks zijn eigenlijk gekantelde N's. Dat ik dát nu toch niet eerder gezien heb.
@Hetiswathetis | 27-07-23 | 17:04: De Russische polls nemen we niet serieus.
Heerlijk, die Tetjeense smeerlappen met dat vingertje, laat ze hun bekomst krijgen.
Niveautje “Four lions”, dat leger.
Het meest kansrijk lijkt richting Tokmak Melitopol. De afstand naar het water is daar het kortst en rond Melitopol zitten volgens de berichten veel partizanen. De vraag wordt dan wat de Russen doen. Doorvechten of terugtrekken in de Donbas.
Ik verwacht ook nog steeds een forse oversteek van de Dnjepr bij Cherson. Het bruggenhoofd wat de Oekraïeners daar hebben gevestigd is de afgelopen dagen in de breedte iets uitgebreid wat een oversteek van een flinke hoeveelheid materieel mogelijk maakt.
@Aristotalloss | 27-07-23 | 15:16: zou goed kunnen, dan zit Cherson stad gelijk buiten de vuurlinie van de artillerie. Maar volgens mij zitten ze daar nog steeds op een soort eiland.
Zo'n oorlog valt niet te winnen zonder degelijke luchtsteun. Laat ze de Oeks verdorie toch die F16's geven. Dat zet zoden aan de dijk en zou de oorlog heel snel kunnen beëindigen.
@Aristotalloss | 27-07-23 | 15:16: maar waar heb jedie info vandaan? Volgens de Russen zijn ze juist weggejaagd.
@Grumpy_Old_Ed | 27-07-23 | 15:20: "... eiland ..." Klopt! Maar met lichte amfibievoertuigen kun je in principe die ook oversteken. En veel voertuigen zijn amfibisch.
Maar het gebied daar tussen De Krim en Cherson e.o. is het minst verdedigd en veel van wat er was aan verdediging is weggespoeld bij de damdoorbraak van een aantal maanden geleden. Dus in principe liggen daar grote kansen. En je zult toch een keer naar De Krim moeten.
@Hadena | 27-07-23 | 15:24: Van dit 'rapport' (dat hij feitelijk woord voor woord overneemt van een Oekraïense versie). Vanaf 02:00.
www.youtube.com/watch?v=ACxufl3KFzc
@Graeme Reaper3779 | 27-07-23 | 15:24: Die f16's gaan het verschil niet maken, zowel Rusland en Oekraine verliezen hun straaljagers zodra ze boven vijandelijk gebied vliegen.
Laat ze de Dongas houden. Hoeven ze zich maar een weinig terug te trekken. Opgelost
Mooi nieuws! Helemaal prima dit, en door
O dit is dus de daadwerkelijke tegenaanval. Nu is die dus echt begonnen. Dit is het begin van het einde voor Oekraïne vrees ik.
Lees anders even de berichten in het verslag hierboven. Russen in paniek en op de vlucht, Russische commandanten die elkaar de schuld geven van het malheur.
@Après toi | 27-07-23 | 15:11: De waarheid sneuvelt als eerste in een oorlog.
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:12: de Pravda sneuvelt inderdaad als eerste. Maar u leest hem blijkbaar nog
@Grumpy_Old_Ed | 27-07-23 | 15:14: Ah +1 voor het eerste vriend van Putin commentaar. Ik wacht nog op de Putinversteher voor mijn bingo kaart.
@zaaddodende pasta | 27-07-23 | 15:15: ik heb altijd al een Maloot 'Bingo' willen horen roepen ...... Putinversteher ! ! !
Waarom vrees je dat?
@ROADHOGG | 27-07-23 | 15:18: Als u goed geluisterd heeft dan heeft u de maloot al bingo horen roepen.
Je maakt een tikfout, zaaddodende pasta. Je bedoelt natuurlijk: "Dit is het begin van het einde voor Oekraïne hoop ik."
Dat denk ik ook! Als dhr Putin had gewild had hij alles , inclusief Kiev plat gegooid. Dus hij is wel degelijk p onderhandelingen uit.
@Hetiswathetis | 27-07-23 | 17:08: dhr Putin wil volgens mij vooral een grote lul in z'n bek. Maar waarschijnlijk gebeurt dat niet voor ie dood is.
We wensen ons Oekraïense Broedervolk alle succes. Op naar Moskou!
Er is maar 1 broedervolk van de Oekraïners en dat zijn de Russen.
@keestelpro | 27-07-23 | 17:06: hoe waar.
@keestelpro | 27-07-23 | 17:06: Vandaar dat de Russen Oekrainse kinderen ontvoeren, woonwijken platbombarderen, Oekraïense vrouwen verkrachten, Oekraïense graanvoorraden vernietigen, Oekraïense ziekenhuizen met de grond gelijk maken et cetera...
@Après toi | 27-07-23 | 17:58:
Ik heb mijn broer ook wel eens flink in elkaar gestompt.
Zonder gekheid: dat je broedervolk van elkaar bent wil niet zeggen dat je geen ruzie kunt maken helaas.
Gelukkig word ik hiervoor niet gebeld.
Afschuwelijke onontkoombare ellende en treurnis.
Ik ben wel gebeld. Voor ideeën. Toen ik begon over bombardementen hoorde ik een pieptoon.
REAGEER OOK