War is Hell
Even geen kaartjes en analyses
Thousand-yard stare naast een brandend lichaam
Alleen even deze twee filmpjes. De slachtoffers zijn toevallig Russen (1, 2), maar het zouden net zo goed Oekraïners kunnen zijn, want zij sterven naar rato eigenlijk nog massaler in het Slavische Slachthuis rond Bakhmut. Bovenstaand zien we in de eerloze hel van een loopgravenoorlog met drones hoe een gehavende Russische soldaat naast een brandend lichaam van een gedode kameraad met een thousand-yard stare uit een loopgraaf klimt, recht in de camera van een Oekraïense drone kijkt, en in lijkt te storten vlak nadat hij zijn commandant met walkie-talkie en al voor zijn neus langs in volle sprint het slagveld ziet ontvluchten.
Onderstaand zien we hoe een Russische soldaat met een zeer ernstige laceratie op zijn linker schouder verpleegd wordt door een veldhospik... die vervolgens ook een drone-granaat in de schoot geworpen krijgt. Hoe lang gaat dit onverdraaglijke tranendal zichzelf nog voortzetten?
Medic verpleegt kameraad; vangt zelf een tweede granaat
"June 18, 1965, 173rd Airborne Brigade Battalion member Larry Wayne Chaffin smiles for the camera."
...
Social
Reaguursels
InloggenF. Dostojevski - De gebroeders Karamov:
De mens heeft God uitgevonden. Maar dat is niet wat vreemd is, en het is ook niet wonderbaarlijk dat God werkelijk heeft bestaan; Het vreemde is dat zo'n idee kan zijn ontstaan in de hersenen van een dier dat zo woest en kwaadaardig is als de mens, aangezien het zo'n heilig idee is, zo ontroerend, zo diep wijs en dat de mens zo eert.
Als je een misdaad pleegt ga je de cel in, ben je president dan kun je ongestraft vanalles ingang zetten zonder daarvoor gestraft te worden. Zo'n zinloze oorlog, al die arme soldaten.
Kent oorlog wel overwinnaars? Of vooral heel erg veel onnodige, voornamelijk te jonge, slachtoffers? Hef is echt te gruwelijk allemaal. Al die verloren levens. Hoop dat de waanzin binnenkort stopt... kunnen ze die Poetin niet in zo'n loopgraaf zetten?
Waarom zit er van die achterlijke muziek bij terwijl daar mensen creperen of doodgaan.
Omdat degene die dit filmpje online heeft gezet als doel heeft om de vijand te intimideren. Het is niet fraai, maar komt in bijna elke oorlog voor. Je moest eens zien wat de Russen in hun Telegram groepen online zetten.
Hoe weten we of dit echt is en niet computergegenereerde shit?
Waarom zou je het met de computer namaken, als het nogal simpel is om te filmen?
Mensen, mensen en dat allemaal omdat één Russische idioot in het Kremlin wil dat jij je leven opoffert. Wat a waste. Stuur 'm zelf naar het front, de vuilak!
Deze hel gaat nog wel eventjes door. De Russen hebben nog genoeg kracht tot 2024 zegt men. Oekraïne gaat niet opgeven. Dus brace yourselves. Het kan alleen nog maar escaleren.
Merk dat sommige guurders nogal agressief worden van dit topic. Ga lekker je bloeddorst botvieren aan het front, zou ik willen adviseren.
De meeste mensen reageren niet vanuit bloeddorst, maar omdat zij weten dat de enige manier om dit te stoppen, helaas bestaat uit het zoveel mogelijk terugdringen van Rusland op het slagveld. Waardoor er straks daadwerkelijk serieus vrede kan worden gesloten omdat Oekraine sterker aan de onderhandel tafel zit.
Op dit moment is enige taal die door dat geboefte wordt begrepen, helaas de taal van geweld. Of dacht je dat als je nu met Putin gaat onderhandelen, dat hij zich netjes aan de afspraken gaat houden en niet terug komt voor meer? Met als gevolg meer ellende voor iedereen.
Kennelijk is het nog steeds hip om te denken dat deze ellende ooit gaat stoppen als de Russen winnen.
We lieten ze al winnen in 2014, min of meer. Ze kregen wat sancties en verder deed niemand echt wat.
2022 was het resultaat.
Wil je nog steeds gaan praten over onderhandelingen? Dream on. Minsk akkoord horen we je soms zeggen.
Ga eerst eens lezen wat daar in staat en dan het opnieuw proberen.
Verder fijn te zien dat mensen hun mond opentrekken tegen dit soort pro-Russisch propaganda onzin.
Dan hadden ze het niet moeten ondertekenen.
@Trofl | 23-03-23 | 20:29: met de kennis van nu was dat inderdaad beter geweest want je kunt geen afspraken maken met de Russen lettend op alle akkoorden die door ze zijn verbroken. Te beginnen met 1994.
Best wel kut om door een drone vermoord te worden.
Ik lag twee weken geleden nog aan een zwembad op mn bedje met overal om me heen mensen uit heel de wereld.
Ook Russen. Als de dood zijn ze om opgeroepen te worden.
Er zijn ook de blauw-wit-blauw Russen. Die moeten maar wat sneller meer actie gaan ondernemen in plaats van hun centjes aan de wodka te verspillen.
De Russen hebben de macht en kracht om dit te stoppen.
@Psoglav | 23-03-23 | 19:43:
Correctie. Dat moet zijn wit-blauw-wit.
Aan een zwembad op een bedje, dat klinkt als een actieve vakantie;))
@Smoelensmid | 23-03-23 | 19:53: op de Malediven heb je niet zo veel anders dan bedje aan zee of zwembad of boot.
Wat een vreselijke beelden, en daar dan een muziekje onderzetten en je verheerlijken over die beelden, en ermee pronken, macaber.
Wat een wreedheid.
Vind je?
Ik vind het een informatieve mededeling.
Fuck around, find out.
Als ik een Rus was zou ik nu keihard te werken ergens in Turkije voor een toekomst.
Nee, dat is niet waar. Als ik een Rus was zou ik gewoon alles op alles zetten om het regime van Poetin omver te werpen en ze allemaal, zonder tribunaal te elimineren. Dat zou ik doen omdat Poetin en zijn siloviki mijn land en bevolking wel lang genoeg hebben geterroriseerd.
Daarna kijken of er nog iets goed te maken valt met Oekraïne.
@Psoglav | 23-03-23 | 19:48: Helemaal mee eens. Wie het zwaard opneemt zal door een zwaard sterven. Wat hadden ze dan verwacht, dat Oekraine die vecht voor zijn voortbestaan als natie, de occupant met fluwelen handjes ging behandelen?
Ik dacht dat alleen de Russen fosfor munitie gebruikte…. Zouden die oekrainers dan toch ook oorlogsmisdaden begaan…. Kun je me bruindhemd, putinlover of wat dan ook noemen, war is a bitch en geen enkele soldaat aan t front staat daar voor zijn lol. Noch aan OEK noch aan RU zijde
In deze ( en in elke) oorlog begaan beide partijen gruweldaden, oorlogsmisdaden, barbaarse wreedheden, is wel weer duidelijk. En we zien slechts een fractie.
Russische uniformen zijn van nylon en andere plastics gemaakt. Lekker warm, houdt water buiten. Niet zo effectief tegen vuur.
Maar niet dat dit perse belangrijk is. Er is niets wat Oekraïne stopt om fosfor (weet je wat dat is?) of clusterbommen in te zetten.
Rusland doet er niet aan mee en ik zie geen reden waarom Kiev dat wel zou moeten doen.
Nou psoglav(als ik het correct schrijf), aan de spontane ontbranding te zien heeft het niets met je tegel te maken. Plastic smelt en brandt niet zo hevig en snel als op t filmpje. Maar aan je andere reactie te zien ben je sowieso anti RU, dus een neutraal gesprek valt niet met je te voeren. Je bent net zo erg, zo niet erger dan de pro RU mensjens. Overigens snap ik wel dat Putin dit nu doet. De OEK is zo ongeveer het laatste land tussen hen en NAVO in, en ‘wij’ houden ons ook niet aan gemaakte afspraken. Wij sturen Vetnek frenske naar Kiev om ff populair te doen, bieden een corrupt/extr rechts land (zegt de EU zelf voor 2014) zelfs een semi lidmaatschap en gaan dan verontwaardigd staan doen dat Vladje z’n hakken in t zand zet. ‘Wij’ westerse zijn net zulke botteriken, maar worden gevoed door de westerse media
@omeP | 23-03-23 | 19:59:
Nee. Je hebt gelijk. Het heeft inderdaad geen zin om te praten. Tegen zoveel onwetendheid is niemand bestand.
Dat zijn geen fosfor granaten maar thermiethandgranaten( brandhandgranaten) en die zijn gewoon toegestaan wereldwijd.
@steekmug | 23-03-23 | 20:22:
Zeg maar saai.
@omeP | 23-03-23 | 20:14: ik gok dat hij op jou doelde en ik ben het met hem eens. Voor iemand die neutraal is ruikt het even teveel naar Kremlin propaganda.
The song that’ll unfortunately never stop being relevant.
www.youtube.com/watch?v=bX7V6FAoTLc
Kan Zelensky niet een vreemdelinge legioen instellen en dan al onze gevangen uit de onze gevangenis rekruteren. Is een win win, hij meer kanonnenvoer en wij lege gevangenissen.
Die nieuwe gevangenis in El Salvador met 40k man? Komt er ook weer woonruimte vrij.
Je kunt ook nergens meer eventjes een hazeslaapje doen... krijg je zo'n dronebom op je togus geflikkerd... trouwens die Iwans branden als fakkels.. ik dacht dat die soldatenpakken brandwerend zijn..?
Komt door de wodka, brand als een fakkel.
Welkom, Finland.
twitter.com/pmakela1/status/163884514...
Ik kan me nog wel beugen dat mensen hier nog heroïsch liepen te doen. Goed dat jullie de beelden te laten zien. Gewone mannen in die loopgraven en ze gaan er met zijn allen aan.
Daarom heten ze ook Loop graven he;)
U komt nooit op reddit.com?
Ik heb toch een vraagje over die Robert Bor. Die was toch van de FVD? Of is?
Niet zeker.
Maar zijn theoretische inzage in het slagveld is een beetje onlogisch. Geen idee of hij militair is of was maar het is nogal onzinnig om een offensief te beginnen op de zwaarste linie. Een veel logischer tangbeweging zou zijn de Krim via Marioepol en Armyjansk af te kappen. Zeker omdat de linie houdt met slechts de Nationale Garde.
Dat of de Russische "maginotlinie" in Loegansk te overvallen. Die eerste is zeer lastig maar effectief die tweede ook een hele nare klap als daar westerse tanks en IVF's naar binnen rollen.
Jij weet niet heel veel hè? Als je Robert Bor even zou googelen zou je jezelf niet zo voor schut hoeven zetten. Dat doe je met je (gekopieerde) strategieën al genoeg.
Was van FvD inderdaad. Tijdig tot inkeer gekomen. Of hij militair is/was weet ik niet, maar hij praat geen poep, zo lijkt het.
@SirCharlesPoploch | 23-03-23 | 19:12:
Wat is er mis met een eerlijke vraag stellen?
Ik ken Robert Bor ook niet.
@Spring Bruissteen | 23-03-23 | 19:13:
Ik weet het ook niet. Maar wat hij fout heeft is dat er alleen Wagner zit in de regio. Die zijn slechts het gevangenen kanonnenvoer plus daarachter betere Wagner huurlingen en met ondersteuning van wat er over is van betere Russische soldaten en mariniers.
Daarom de vraag dus. Want ik zie strategisch niet waarom een doorbraak daar nodig is. Ik denk echt dat het noorden of nog liever zuiden beter is om een offensief op te zetten.
@SirCharlesPoploch | 23-03-23 | 19:35: Probeer het eens met inhoudelijke kritiek.
En dit alles kan gestopt worden door 1 enkele persoon... laat dat ff indalen...
Wrom? Ome Dolf en Stalin hadden die macht al, en sinds de uitvinding van de waterstofbom zijn zelfs een Macron en Bibi van Israel theoretisch persoonlijk in staat de hele planeet op te blazen.
Bij het aantreden van Trump kan ik me nog enige consternatie herinneren.
Die ene persoon verliest de macht .... En dat, dat wil 'ie niet .. Die ene persoon heeft een vijand nodig (Lees: "Allemaal de schuld van het Westen ! Amerika ! Joe Biden CIA !") om aan de macht te blijven .. En hop, een dezinformatie campagne, is geboren ..
"... een Russische soldaat met een zeer ernstige laceratie op zijn linker schouder verpleegd wordt door een veldhospik... die vervolgens ook een drone-granaat in de schoot geworpen krijgt."
Dat is een oorlogsmisdrijf.
Eens.
@Duwbak_Linda | 23-03-23 | 18:57:
Alleen is het geen oorlogsmisdaad. Maar zelfs al zou het wel zo zijn dan heeft het weinig zin om daarover te janken als de Russen ambulances beschieten.
In het heetst van de sh*t, heeft men geen tijd over dit soort dingen na te denken ..
Bucha, Mariupol - Eveneens oorlogsmisdrijven. Eigenlijk, genocide.
Nee, het is in de frontlinie.
@Psoglav | 23-03-23 | 19:01:
Maar zelfs al zou het wel zo zijn dan heeft het weinig zin om daarover te janken als de Russen ambulances beschieten.
U houdt een turflijst bij?
@Rennieflox | 23-03-23 | 19:11:
En waarop precies baseert u dat het daarom geen oorlogsmisdrijf zou zijn?
@gaffelbaard | 23-03-23 | 19:12:
Nee. Ik verwacht alleen nog veel slechter van de Russen. Elke keer dat ik dacht ze kunnen niet lager gaan doen ze het toch weer.
Hoe dan ook. Op de frontlinie wordt gevochten. Je kan jezelf een stoere bijnaam aanmeten op GeenStijl maar er is niemand die gaat roepen "STOP met schieten, er is iemand gewond geraakt!!!".
Hopeloos naïef ben je.
@gaffelbaard | 23-03-23 | 19:14: Reageer je ook zo alert als dit bij Oekrainse soldaten gebeurt? Wel zo consequent. Wat dacht je van 2 weken geleden toen er eentje kapot werd geschoten nadat die Slava Ukraine zei? Dan zal ik al het andere wat de Russen tot nu toe hebben geflikt even buiten beschouwing laten. Al is dat nog vele malen erger.
@gaffelbaard | 23-03-23 | 19:14: prima uitgelegd door Psoglav, in de frontlinie wordt door beide partijen gevochten daar geldt conventioneel bombarderen is geen oorlogsmisdrijf.
@Flexzz | 23-03-23 | 19:19:
Ach, gewoon de zoveelste useful idiot die claimt de zaken van beide kanten te belichten, maar stiekem Poetin een held vindt. Triest.
@Spring Bruissteen | 23-03-23 | 19:23: Ja dat is het ook. Ik heb het gevoel dat een aantal van deze mensen best eens een keertje een real live lesje russificatie mee mogen maken. Eens kijken of zich dan nog zo hard achter hun grote voorbeeld scharen.
@Psoglav | 23-03-23 | 19:16:
"Je kan jezelf een stoere bijnaam aanmeten"
Huh?! Wat heeft dát er nou ineens mee te maken?
Niet zeuren... pleister erop .. en gaan met die banaan//geen gelul van ik wist het niet..
@Flexzz | 23-03-23 | 19:19:
U houdt óók een turflijst bij?
Ok, dat was flauw.
Mijn punt was: dit is een oorlogsmisdrijf. Wie het slachtoffer is ... I don't care, eerlijk gezegd. Het hoort niet. Ik hou geen turflijst bij. Ieder slachtoffer, van welke zijde ook, is er wat mij betreft één te veel.
@gaffelbaard | 23-03-23 | 19:35: geeft niet, flauw zijn we allemaal weleens. Maar goed ik heb mijn punt eerder gemaakt en de reden daarachter ook. Overigens vind ik het persoonlijk een harde stelling, want heb je het filmpje gezien?
Kan je wel eens gelijk in hebben en idd iedere omgekomen soldaat van welke kant dan ook is er 1 teveel !
Inderdaad. Dat had ik me niet gerealiseerd, maar inderdaad, dit mag niet volgens de Geneve conventies. Maar hoe ouder ik word en hoe meer ik zie, hoe meer ik het idee krijg dat die Geneve conventies een stuk (politiek) gereedschap zijn om gebruikt te kunnen worden tegen de andere partij, zelf is het de kunst om gewoon weg te kunnen komen met beurse shit doen.
Die Russen zouden beter moeten neuken voor het vaderland en kinderen krijgen. Nu moeten ze fie stelen om de demografie wat op peol te houden.
Dagelijks vele van dit soort filmpjes. Je hebt toch het idee dat je naar moord zit te kijken, of de laatste pijnlijke minuten van een zwaar gewonde. Muziekje eronder maakt het eerder ellendiger dan beter. Oorlog is inderdaad de hel.
Het muziekje eronder is compleet smakeloos.
Wat een kolder. "Moord". Het is zelfverdediging!
Niet iedereen is geschikt om te knokken maar het "moord" noemen is belachelijk.
@Joris Beltsin | 23-03-23 | 18:41:
Je kan er een ander muziekje onder zetten die wat meer en beter duidt?
www.youtube.com/watch?v=jYaE_PVh-g4&a...
@Psoglav | 23-03-23 | 18:49:
Ook het recht op zelfverdediging heeft zijn grenzen.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:49: Om moord proberen te verzachten met woorden als 'knokken' of 'zelfverdediging' is best ziek...
Muziekje maakt het inderdaad nog walgelijker dan het al is.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:50:
Ik had ook niet verwacht dat u dit zou vatten.
Geniet ervan, zou ik zeggen.
@First Contact | 23-03-23 | 18:56:
In het strijdgewoel is het geen moord. Het is kill or be killed.
Met je "moord". Ga ergens in een hoekje janken voor die arme kinderverkrachters, plunderaars en moordenaars van onschuldige burgers.
Een gevecht om te overleven, dat snap ik ook wel, maar het blijft in essentie natuurlijk gewoon moord. Oorlog is moord. Doel is het eigen overleven, maar toch. Ik vind dit soort filmpjes geen feest om te zien en ook al zijn het Russische soldaten die anders allerlei ellende veroorzaken, niemand kijkt met plezier naar jonge mannen die aan stukken worden geblazen vanuit de lucht. Tenminste, ik niet. En toch zal deze oorlog nog wel even doorgaan.
@First Contact | 23-03-23 | 18:56: Dus als Oekrainse soldaten dit doen is het moord, maar de Russen mogen lekker hun gang gaan? Want dat valt dan onder de noemer “speciale militaire operatie” en dan mag het? Zoeiets?
Het is v
@gaffelbaard | 23-03-23 | 18:55: Zelf verdediging is nu aanbeland op het nivo van je tegenstander van je eigen grondgebied in rook te laten opgaan, de afgelopen maanden van verkrachtingen executies en platgooien van burger doelen rechtvaardigt een kordaat optreden, ik vind dat ze tot nu toe nog mild met hun krijgsgevangenen omgaan. Je kent de voorgeschiedenis niet misschien hebben deze russen ruimschoots de mogelijkheid gehad zich over te geven aan de infanterie en jagen ze nu de drone er overheen. niet goedschiks dan kwaadschiks. www.youtube.com/watch?v=o5h2lk5IxP4
@Flexzz | 23-03-23 | 19:23: Hoe kom je daarbij, moord = moord. Is dat nou zo moeilijk?
@First Contact | 23-03-23 | 19:31: Ja moord is moord en oorlog is oorlog. Voor het geval je het gemist hebt, in een oorlog wordt er nu eenmaal gemoord. Aan beide zijden. Maar ik heb af en toe het gevoel dat sommige mensen de dingen bewust negeren als de Russen het doen, maar als Oekraine iets doet wat in hun ogen een mooie anti Oekraine reactie genereert, ze er geen seconde bij stil staan om dat uit te melken.
@First Contact | 23-03-23 | 19:31: misschien moet iemand jou het concept oorlog eens uitleggen. Is in de hele menselijke geschiedenis nooit anders geweest. Maar jij gelooft echt dat waar manschappen serieus ultieme ontberingen en mensonterende ervaringen ondergaan dat er een heldere rechtsscheidingslijn bestaat. Overleven, vergelding en instincten komen echt eerst.
' Faces of death, deel 13 '
Doe maar niet meer, Waarde Redactie.
Als ik dit wil zien weet ik het zelf wel te vinden.
En Ja, ik heb het besef dat het heel erg kut is, daar...
.
Liever zie ik jullie Kaag en Rutte pootje lichten.
Dat is wat dichter bij mijn bed.
Hear hear
"De Hell"", Nevelheim, Nether-realm. Een mytische plaats waar het altijd donker nat en koud is. Waar je verzwelgt in een zee van verlangen zonder hoop. Waar de hartstocht brand als vuur maar waar je nooit geborgenheid vinden zal. Ja Als ik zou mogen stemmen zou Rutte en Co daar wel de rest van de eeuwigheid ronddwalen. Die chaos zou hij nog in een crisis laten verkeren.
War is war.
Hell is hell.
And from both, war is far worse. Sinners go to hell, not the innocent. And war is full of innocent people.
Hawkeye, M*A*S*H
MASH, volgens mij de enige serie die leuker was dan de film.
@Mr_Natural | 23-03-23 | 18:16:
The A-Team?
@Spring Bruissteen | 23-03-23 | 18:30:
Waarvan de film er eerder was dan de serie.
Bedoelde ik.
Iemand gezien wat het trauma van Hawkeye bleek te zijn in het eind seizoen? Dat was ineens andere koek.
Amerikaanse militairen gesneuveld in Vietnam: 58.220
Amerikaanse militairen gesneuveld in Irak: 4.469
Amerikaanse militairen gesneuveld in Afghanistan: 2.455
Amerikaanse militairen gesneuveld in Syrië: 14
Russische militairen gesneuveld in Oekraïne: 200.000
Soviet militairen gesneuveld in WW2: 10,7 miljoen
Als je kijkt naar hun geschiedenis doen ze niet zo moeilijk over een paar doden extra.
Poetin draait nog wel wat Russen door de gehaktmolen. Allemaal helden volgens de leider in het Kremlin.
Amerikaanse militairen gesneuveld in Vietnam: 58.220
Zeker een kwart daarvan niet door de vijand.
@First Contact | 23-03-23 | 18:18:
Lenin: 20 miljoen, Stalin: 30 miljoen.
Het is een patroon.
@First Contact | 23-03-23 | 18:18:
Ooit de Russische demografie goed bekeken? Het is niet voor niets dat Poetin Oekraïense kinderen kidnapped en mensen gedwongen forceert naar Rusland te vluchten.
Sommige mensen klagen dat ze langer door moeten werken zoals in Frankrijk.
In Rusland halen de meeste mannen gemiddeld de 60 niet eens en daarnaast planten ze zich amper voort. Enkel immigratie uit, hoe ironisch, centraal Aziatische moslimlanden compenseert het tekort aan mannen en vrouwen een beetje maar ook dat is niet geweldig.
Dus nee, de Russen kunnen geen honderdduizenden of miljoenen mannen missen. Helemaal niet zelfs.
Als we zo winnen vind ik het trouwens ook prima.
@Mr_Natural | 23-03-23 | 18:22:
En ondanks de russificatie onder Lenin en Stalin schiet het niet op. Er zijn nogal wat volkeren in Rusland die toch vinden dat ze een eigen volk zijn en ook daar zijn Russen niet zo populair, onder andere of vooral dankzij Lenin en Stalin.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:24: "We" ?
Mao had er ook een paar 40 miljoen, 60 miljoen ach wat maakt het uit. Pol Pot 1,2 miljoen maar dat was wel 20% of 25% van de bevolking in een jaar.
@Asteroid-B612 | 23-03-23 | 18:40:
Ja, de westerse wereld minus FvD wappies
Ja, het leven wordt zwaar overschat volgens die maffe russische generaal, sterven voor je vaderland is veel heroïscher.
USA steunt Oekraine big time zoals we weten. Maar wat hebben ze er voor in de plaats afgesproken?
Op papier en in het openbaar igg de lend-lease act. Alles moet worden terugbetaald.
@Joris Beltsin | 23-03-23 | 18:25:
En internationaal aanzien. Als Rusland wint dan gaan de Chinezen misschien rare ideetjes krijgen waardoor we niet alleen oorlog in Taiwan krijgen die alleen al voor de microchips van levensbelang zijn maar ook de Japanners en ik hoef je niet uit te leggen dat we goedkope troep uit China kunnen missen met een beetje pijn maar die andere twee niet.
Oekraïne levert mensen. USA hoeft alleen maar wapens te leveren. Geen US body bags. Is voor USA een heel goedkope manier om Rusland militair te verzwakken.
@Joris Beltsin | 23-03-23 | 18:25: Joh die verkopen titanium. Het tragikomische feit dat ze titanium indirect toch aan rusland verkopen voor de militaire industrie dat is toch wel nieuwswaardig maar lees je haast nergens. (want het DOEL is altijd grondstof). een product is na te maken de stof zelf te vervangen, Maar als het titanium of een andere stof is die bewezen tegen extremiteiten kan dan wordt het gewoon oorlog. esbu.gov.ua/en/news/titanium-assets-a...
@pieterS | 23-03-23 | 18:34:
Titanium is bijna overal te winnen, een van de meest voorkomende metalen.
@Joris Beltsin | 23-03-23 | 18:39: Behalve in Europa, en Amerika, het veiligstellen van militaire grondstoffen is hier gewoon een feit en.wikipedia.org/wiki/List_of_countri...
Het enige dat daar echt van belang is, controle over de Zwarte Zee.
Ik denk dat u voor dat antwoord terug moet naar de tijd dat Obama nog president was, Biden naar de Oekraïne mocht voor een deal, en zijn zoon nog in Burisma zat.
@pieterS | 23-03-23 | 18:44:
Mooi lijstje.
Alleen Australië staat er niet tussen en daar zit een van de grootste reserves ter wereld.
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet indenken waarom wij zo verbonden zouden moeten zijn met Oekraïne. Hoe we tegen Rusland aankijken, is onze eigen keuze.
Kan me terugkijkend niet aan de indruk onttrekken dat er - door mij slechts vermoede - krachten spelen die dat Oekraïneverdrag forceerden. En die nu het zo hoog opspelen.
We hebben geen leger en zijn hartstikke zwak. Nooi enige rol geambieerd behalve die van dominee van de wereld. Als er dan geschoten wordt, hou dan even je kop dicht. Maar nee, Nederland staat te schreeuwen pro-Oekraïne.
Het is echt One Flew Over the Cuckoo's Nest.
Kijk eens naar een kaart.
Als Rusland (het zuiden van) Oekraïne in handen krijgt, dan stoomt het door naar Moldavië en wordt Navo-land Roemenië in een oorlog gezogen. Het is de voltallige Navo er alles (behalve een directe confrontatie met Rusland) aan te doen om dat scenario te voorkomen.
Oorlog voeren voor bedrijven en niet meer voor het algemeen belang is het altijd geweest. Never waste a "made up" crisis.
Er zijn een aantal redenen los van ethiek, waar overigens ook wat voor te zeggen valt gezien jouw comment. Maar goed ik houd het netjes: het gegeven dat dit de grootste oorlog is sinds ww2 op ons continent en het risico dat Putin doorstoot naar de Baltische staten, waarbij de NAVO dan sowieso militair in moet grijpen militair met alle gevolgen van dien.
Wat dacht je verder wat voor precedent dit voor andere autocraten en dictators schept als het westen niets doet? Die hebben vrij kaart en waar houdt het dan op? De vluchtelingenstroom welke sowieso onze kant op komt als Oekraine valt. En zo zijn er nog wel meer redenen.
En als laatste, Nederland stelt qua leger misschien niet veel voor, maar zit wel bij de NAVO en valt onder nucleair umbrella, dus daar zou ik mij niet veel zorgen om maken.
Omdat na Oekraïne de Oostbloklanden over 20 jaar aan de beurt zijn, daarna Duitsland en vervolgens wijzelf.
@koeberg | 23-03-23 | 18:31: Klinkt logisch. Ik kan dat niet alemaal overzien. Zou kunnen. Dank.
@Flexzz | 23-03-23 | 19:35: Dank ook. Die precedentwerking zie ik wel. Maar iets wringt in de aanloop en het veel te bijdehante gedrag nu. Van gebroken geweertjes naar stompzinnige oorlogsrethoriek. Er is alle reden Rusland tegen te werken, bijvoorbeeld ook ivm Taiwan. Maar de aanloop en de manier waarop zijn niet allern irritant, maar baren me zorgen.
Het zijn voor het overgrote deel jongens die voor het leven geestelijk en soms lichamelijk beschadigd worden of sterven. Het is weinig interessant of ze nu Rusland of Oekraïne geboren zijn. Ze moeten eigenlijk bezig moeten zijn met zichzelf, de wereld en het andere geslacht te ontdekken. Niet beschadigd worden of gedood.
Klopt helemaal. En dit alles is maar één persoon toe te rekenen. Die kwaadaardige kobold in het Kremlin.
Dit is waar elke oorlog om draait, met kille hulpmiddelen het vlees van je tegenstander kapot slaan. Het maakt niet veel uit of je zo'n schouder nou kapotslaat met een granaatscherf of een goeiendag, zo veel is er echt niet veranderd sinds we voor het eerst ruzie kregen over hele belangrijke zaken.
Het liep niet zo best af met Larry Wayne Chaffin....
Ik hoor minder oorlogspropaganda.
Mijn aluhoedje vergeten! Vraag ik me meteen af waarom dat is?
Dat holle tuig dat hier resideert als bestuur en die machtswellustige freaks in de EU: waar blijft toch die stoere taal?
Kijk, dat is makkelijker verdeel en heers dan het asielprobleem oplossen. Of zelfs maar het fileprobleem.
Lekker extreem polariseren, dat lukt ze vast. Dáár heb ik alle vertrouwen in.
Alles kits, Terry?
@Spring Bruissteen | 23-03-23 | 18:06: Mr Gemeenplaats is er weer. Beetje te ver buiten de makkelijke middenweg zeker zulke teksten. Koop de Libelle! Heb je nergens last van.
@Zomaarwat | 23-03-23 | 18:16:
Het gaat mij met name om jouw stuitende landverradersmentaliteit. Als er één machtswellustige freak is, is het Poetin.
@Spring Bruissteen | 23-03-23 | 18:22: Landverradersmentaliteit. Krijg uweetwel.
Als deze oorlog voorbij is staan de Russische gevangenissen leeg terwijl er in Oekraine geen vader meer over is die het vlees komt snijden op zondagavond.
Dat is wel de bedoeling van de Russen ja. Het is geen beetje ruzie over territorium. Het is genocide, een poging tot genocide.
Gelukkig heeft de EU staan schreeuwen op dat plein en daarna is mevrouwtje Duitsland nog glijdend in Kiev aangekomen, dus we zullen ze steunen, zo hebben 'ze' beloofd.
Met .... niks. Er is amper wat. En meer mensen zitten we niet op te wachten en EU-lidmaatschap van Oekraïne ook niet.
Nu, wapens en munitie? Ik kan alleen adviseren tegenover Russen héél hard PANG te roepen.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:06: Nou je het zo zegt... De demografie van Oekraïne zal wezenlijk veranderen, dat terwijl de meest manlijke Russen boven hun 35-40ste eigenlijk toch al afgeschreven zijn, of het nou de wodka is is of een oorlog waar ze aan ten onder gaan maakt ook niet zoveel uit.
@zwellevertje | 23-03-23 | 18:15:
Je verwart de Russen met de Oekraïners. Natuurlijk zuipen ze in alle Slavische landen bovengemiddeld. Maar de Russen zijn onbetwist wereldkampioen. Het is gewoon cultuur om jezelf korsakoff te zuipen.
Er gaan "mobiks" dood omdat ze plots geen alcohol meer krijgen.
Dat probleem heeft Kiev niet.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:29: Dat is wat ik zeg, de Oekraïner vecht gewoon voor z'n vrijheid en gaat desalniettemin toch helaas gewoon ten onder, een land zonder gezonde mannen achterlatend. De Rus is toch al verloren, of die nou aan een kogel of door de wodka om aan je eind te komt maakt ook niet meer zo veel uit, sowieso een verloren volk.
@zwellevertje | 23-03-23 | 19:23:
Dat weet ik. Ik wilde benadrukken dat er al meerdere meldingen zijn gemaakt van Russische soldaten die dood terug naar huis gaan vanwege alcoholgebrek. Dat is niet best. In beide legers krijg je een nekschot als het goed is maar in het ene leger rekruteren ze geen verwarde alcoholisten en in het andere wel.
Die Rus had daar niet hoeven te zijn.
Hij had ook thuis kunnen blijven bij zijn baboeschka.
#gebroken geweertje nog eens opspelt.
Is dat zo ? Ga het nieuws eens volgen voor dat je zulk soort onzin debiteert.
Lekker elke dag aan de wodka met zijn maatjes. Geen medelijden mee. Het is een keuze. Iedere mafklapper die het heeft over die arme jongens aan beide kanten is een Russische trol of een simpele ziel. Russen gaan naar Oekraïne voor het geld met dromen van een auto en een mooier appartement en een dikke bonus.
Het is fucking bullshit dat er arme onschuldige jongens daar zitten. Ze zitten voor eigen gewin Oekraïners te slachten en of omdat ze vinden dat Oekraïners een minderwaardig soort mens zijn.
Is geen Kiev-propaganda. Dat zeggen ze zelf. Wat dat betreft maken Russen het Kiev wel heel makkelijk om de westerse sympathie te krijgen en houden.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:04:
Ik zal wel een simpele ziel zijn maar ik herinner me toch een paas mobilisaties en een gelijktijdige aanscherping van de straffen op desertie.
@Joris Beltsin | 23-03-23 | 18:24:
Die wisten toch dat ze een contract moesten tekenen? Volgens de Russische grondwet mogen "mobiks" enkel ter verdediging van het moederland ingezet worden. Waarom dacht je dat Poetin 4 oblasts ging annexeren? Iedereen met hersenen wist het wel. Zo ook ongeveer 1 miljoen Russische mannen.
En zelfs al wist je het niet. Je kan ook gewoon weigeren. Je kan overlopen. Je kan van alles. Je hoeft daar niet te zijn en als je er wel zit ben je een moordenaar of zwakkeling. In beide gevallen verdien je niet beter.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:33: ik heb er ook geen medelijden mee. Uiteindelijk help je het kwaad. Iedereen heeft een keuze en morele plicht anders te handelen. Zelfs als je rukkend simpel bent. Dat gold voor de kampbewakers in Auswitch en dat geldt voor de Russische genocide-plegers.
Meer wapens sturen, en als dat niet helpt, nog meer wapens sturen.
Nee, dan troepen sturen. Je let niet op. Rusland mag niet winnen.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:06: Dat zal onvermijdelijk zijn vrees ik. Maar ook de ondergang van steun aan Oekraïne, als er Nederlandse lijken terugkomen voor de verdediging van een (gevoelsmatig gezien) ver land.
@koeberg | 23-03-23 | 18:16:
Waarom? Zowel professionele soldaten als reservisten hebben gezworen voor Nederlandse belangen te vechten en desnoods te sterven.
Laat je niet over de zeik brengen door de FVD-trollen hier. Het is in ons belang om te zorgen dat het westen wint.
Ik mis een beetje de gendergelijkheids klaagzang.
Wacht maar af. Die zeikerigheid is ongeneeslijk. Helaas niet terminaal.
De levensverwachting van soldaten die door het Kremlin naar het front worden gestuurt, is ongeveer twee weken. Iedere dag meer is extra.
Ik geloof best dat Oekraïne veel doden te betreuren heeft, maar is er echt geen andere bron dan die Putintrollblogger voor uitspraken over de omvang?
Zouden cijfers van Oekraïne zelf of haar bondgenoten veel betrouwbaarder zijn met oog op het moraal?
@JJMS | 23-03-23 | 18:02: Ik vermoed van wel, maar zelfs als ze dat niet zouden zijn is dat nog geen argument om volstrekt onbetrouwbare onderbouwingen te gebruiken.
@BobDobalina | 23-03-23 | 18:04:
Tja, leg de beschikbare cijfers naast elkaar en waarschijnlijk kom je uit op een gemiddelde wat dichtbij de waarheid ligt.
De meesten mensen zijn het er wel over eens dat Oekraïne ook heel veel verliest nu omdat ze vooral minder goed getrainde Nationale Garde inzetten die hoe bruut het ook klinkt maar gewoon de linies zolang mogelijk moeten houden. Nog steeds kan het haast niet anders dan dat de aanvallende partij 5 tot 10 keer meer verliezen lijdt omdat de Russen ook maar een zooitje domme pummels inzetten.
Wat is oorlog toch verschrikkelijk. En het mag zo zijn dat onder Russische troepen meer doden vallen dan onder Oekraïense, dat is voor Putin irrelevant. Het Russische leger en Wagner halen de verse rekruten uit de buitengebieden van Rusland waar geen enkel perspectief is op werk of maatschappelijk succes, een onuitputtelijke bron. Putin haalt daarom zijn schouders op over de aantallen en over de getalsverhouding qua slachtoffers. Daardoor kan Oekraïne de oorlog dus niet winnen, hoogstens 'niet verliezen'. Voorlopig zullen jonge mannen dus op deze manier afgeslacht blijven worden. IJzingwekkend.
Extra beangstigend vind ik de aantallen doden en de destructie die al heeft plaatsgevonden, de enige optie lijkt escalatie.
@First Contact | 23-03-23 | 18:00:
Dat klopt. Dat is inderdaad de enige optie tenzij de Russen beginnen te beseffen dat ze niet mogen of kunnen winnen.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:10: Niet met die psycho aan de macht. Beste optie zou zijn dat Poetin snel sterft, ze het gooien op een hersentumor en daardoor slechte besluiten heeft genomen, wat berechtingen in Den Haag en de komende 100 jaar herstelbetalingen voor de wederopbouw van Oekraïne. Maar hoe groot is deze kans?
@First Contact | 23-03-23 | 18:13:
Het probleem zijn de Russen. Ook als Poetin sterft stopt het niet totdat ze verslagen zijn. Dus die kans is vrijwel nihil. Daarom kunnen onderhandelingen pas starten als Rusland verloren heeft.
Wat een klote manier om aan je eind te komen, gvd.
Waarschijnlijk al ingecalculeerd op het moment dat ze er voor 'kozen' om naar het front te gaan
Zijn er leuke manieren?
@jeweettochniet | 23-03-23 | 17:54: Tuurlijk joh.
@UnderTheDevil | 23-03-23 | 17:56:
Ja hoor, bv op 95-jarige leeftijd zacht inslapen op de grote borsten van een mooie jonge vrouw.
Op een vallende atoombom, die je als een rodeostier berijdt, heeft wel wat schwung. Yeehah !
@Mr_Natural | 23-03-23 | 18:01: Ik heb liever dat mijn vrouw (in plaats van een jong mokkel) naast mijn bed zit en mijn hand vasthoudt en dat mijn kinderen erbij zijn.
Valt wel mee hoor. Die gast die die granaat vangt is praktisch op slag dood. Zijn ingewanden zijn praktisch vloeibaar geworden en alleen al de granaatscherven verwonden je dermate dat je niet lang meer hebt.
Enig idee waarom je altijd zo weinig bloed ziet in dit soort filmpjes? Dat komt omdat de meesten praktisch op slag dood zijn. Enkel nog wat stuiptrekkingen van het centraal zenuwsysteem.
@koeberg | 23-03-23 | 18:08:
Ach, er zijn zó veel leukere manieren om dood te gaan.
@Mr_Natural | 23-03-23 | 18:19: Ik zou het niet weten; nog nooit gedaan. Maar ik denk dat ik toch vooral zou willen zien wat ik bereikt heb in het leven, welke verandering ik gemaakt heb. En inslapen op de grote borsten van een mooie jonge vrouw (die ik waarschijnlijk betaald heb) valt daar niet direct onder.
Wordt je beter van dergelijke filmpjes met een kek muzakje er onder? Nee.
Wordt je er slechter door? Nee maar je krijgt wel een beeld hoe het er werkelijk aan toe kan gaan, met dien verstanden dat het nog filmpjes zijn die vrij gegeven zijn voor een groot publiek, de echte oorlogs smeerlapperij haalt internet niet eens.
De ingewanden blijven hier nog netjes in het lichaam...
@boerk | 23-03-23 | 17:53: Ik herinner me een filmpje van rond het jaar 2000, internet was nog niet zoiets als het nu is, in dat filmpje werd een Rus door een Tsjetsjeen al gorgelend de keel door gesneden, sinds dat moment ben ik of afgehard voor verschrikkelijke beelden, of ze halen internet niet meer, ik houdt het op het laatste.
@zwellevertje | 23-03-23 | 18:06: Ik weet welke u bedoelt, de rus kreeg een Tjsetjeense laars op zijn gezicht gedrukt, dat daarmee nog verder in het modderige poeltje werd gedrukt, waarna idd z'n strot werd opengehaald. Voor toen een zeer indrukwekkend filmpje, toen kwam IS en stond het internet en whatsapp opeens vol met de meest weerzinwekkende vuiligheid.
@_pacman_ | 23-03-23 | 18:27: Idd met daarbij de Rus smekend dat die wilt leven, waarop de Tjetjeen zegt: je gaat leven, in het hiernamaals… ik heb mede door mijn afkomst en de ellende die ze uit hebben gehaald door de eeuwen heen (en waar ze vrolijk mee door blijven gaan met deze oorlog als gevolg), een pest pleurishekel aan de Russen, maar dat gun je niemand.
Waarom zijn er alleen witte mannen aan het front. Ziet er weinig woke en inclusief uit daar. Zou er niet graag willen zijn. Er zijn daar net wat te weinig power vrouwen als je de filmpjes mag geloven. Gelukkig hebben we ze hier
“Waarom zijn er alleen witte mannen aan het front. Ziet er weinig woke en inclusief uit daar.“ Deze opmerking is al een jaar of 10 niet scherp of grappig meer. Echt verzin wat nieuws.
@JJMS | 23-03-23 | 17:51: wat bedoel je precies
" Waarom zijn er alleen witte mannen aan het front. Ziet er weinig woke en inclusief uit daar. "
Russische minderheden zijn oververtegenwoordigd. Of is Oost Aziatisch ook wit?
@JJMS | 23-03-23 | 17:51: klopt toch?
@dathoujetoch | 23-03-23 | 17:54:
Het is een belegen grapje gemaakt door ouwe lullen. “Of mogen we dat niet meer zeggen tegenwoordig?!”.
@JJMS | 23-03-23 | 17:56: ben niet oud en ben zelf van kleur als je het zou willen weten. Ga alleen in op dat alles tegenwoordig op inclusiviteit wordt getest, dat was 10 jaar geleden sowieso nog niet zo. Zou niet zeggen dat het een grap was eerder een luchtige opmerking. Neem het je niet zo zwaar aan zou ik zeggen. Zo was het niet bedoeld namelijk
U bent blijkbaar zélf zo'n woke-exemplaar, aan uw woordgebruik te zien. Wit is het kleur dat ik associeer met verf, of met iemand die héél ziek is. Het normale woord is blank, en daarmee bedoelen we alle lichte huidtinten.
@Nonkel Frituur | 23-03-23 | 18:42: ben het met je eens dat blank een veel passender woord is om een huidkleur aan te geven
20% van de Oekraïense strijdkrachten zijn vrouw.
Maar hoe zit dat hier in Nederland, zijn onze manschappen er klaar voor? Ik moet 'helaas' afhaken wegens lichamelijke klacht, dus ik blijf thuis. Joe.
Wat is het toch een verschrikking…
Klopt. Die Russen zijn verschrikkelijk.
"Dit is ook ónze oorlog!"
/Markmodus
@Motorkater | 23-03-23 | 17:48:
Ja, dat klopt. Alleen hebben sommigen het nog steeds niet door.
Dat krijg je ervan als je gaat meehelpen landjepikken bij de buurman. Ik vrees echter dat er geen enkele educatieve waarde van deze filmpjes op de Russen is.
Die worden ook maar hun dood in gestuurd. Hebben ze geen keuze in.
@koeberg | 23-03-23 | 17:49: Poetin is door verkiezingen op zijn post gekomen.
Dat spul. Dat zijn rotjes.
A quantum of solace:
'When you die you go to heaven
'cos you spent your life in hell'
Waarom zou er bij OEK net zo veel slachtoffers vallen? Ruz heeft weinig tot geen drones, gaan hard door hun domme ammo heen, minder motivatie, weinig tot geen nachtkijkers, etc. etc. Daarnaast valt Ruz nu aan, OEK verdedigd. Ik denk nog steeds dat de verhouding 1:6 tot 1:15 is. Dat zijn ook de berichten die ik van Twitterende frontsoldaten lees - waarom zouden die er over liegen?
Bachmut holds, nog even. Dan gaan de echte tanks het veld in, en die ruimen de linies even op. Daarna flikkert het hele front van Ruz in elkaar, en zal de ene helft dood gaan, de andere helft hard wegrennen. Positie Putje onhoudbaar. Moeders in opstand, etc. etc. Over een half jaar is het voorbij. Hopelijk.
De Russen zelf geven aan dat ze vreselijke verliezen lijden. Niet het Kremlin natuurlijk maar milbloggers met directe lijntjes naar het front. De filmpjes van massa's dode of dodelijk gewonde Russische militairen in open velden geeft wel het beeld dat de Russische verliezen enkel erger kunnen zijn dan wat we via de Kiev-propagandamachine krijgen te zien. Dat is immers slechts wat ze op camera hebben vastgelegd en dat is zeer zeker niet alles.
Niet dat Kiev geen tientallen soldaten per dag verliest maar dat komt omdat ze eigenlijk een beetje Russische stijl vooral de Special Forces en Nationale Garde de linie laten houden. Bij speciale eenheden moet je dan niet denken aan verdediging maar aan speciale missies om de Russen heel veel pijn te doen.
" Waarom zou er bij OEK net zo veel slachtoffers vallen? "
Is ook onzin. Er vallen veel doden onder Oekraïners, maar nog altijd een veelvoud daarvan aan Russische zijde.
@RandyBiel | 23-03-23 | 17:52: Dat lijkt me ook.
Oorlogspropaganda bij wet verbieden ,kuch wie interesseert het nog.
Ik ben tegen.. Ik houd niet van zinloze verboden.
Oorlogspropaganda is enorm veel belang als je wil winnen. Alleen moet je het goed doen. Russen zijn zo gewend aan "vranyo" dat ze schijt hebben aan het ook maar een beetje overtuigend te maken.
Wij maken ons druk over dassen op het spoor en Tom Egberts. We weten niet half hoe gelukkig we mogen zijn.
Ik maak me niet druk om dassen en Volt en ook niet om Tommie Egberts koffie.
En eerlijk, dooie Russen en oekies,.... tja,... Als ik dan die Rwandese en Cambodiaanse massaslachtingen zag dan kan dit er ook nog wel bij.
Om Danny Archer te citeren 'When was the last time the world wasn't falling apart, huh?'
laten we blij zijn dat we ons daarover druk kunnen maken.
Het hele lot van de wereld op mijn schouders? Daaag. Ik leef hier en nu.
@miko | 23-03-23 | 17:41: En maar door gaan, je snapt het echt niet.
@ dat hou je toch Dat bedoel ik juist niet. Maar je kan je wel realiseren dat je eigenlijk de jackpot hebt gewonnen. En daar blij mee zijn. Tel je zegeningen.
Even niet geklikt, dank u.
Been there, done that, got the t-shirt.
Geen zin om weer midden in de nacht wakker te worden omdat mijn lieve Kapiteinse me schudt. "Je droomt", zegt ze dan.
Doet mijn hond altijd, komt ze me wakker maken, de schat. Kijkt of ik nog leef en gaat haar mand weer in.
China is de lachende derde in dit totaal bezopen conflict. Hoe meer Rusland zich in Europa verzwakt (en door ons gesanctioneerd wordt), des te meer het vervalt in een soort discounter voor grondstoffen voor China. China is al vast begonnen om op de officiële kaarten Russische steden (die 160 jaar geleden nog tot China behoorden) alvast weer met de Chinese namen aan te duiden.
Zie ook; Verdrag van Aigun en Conventie van Peking
Taiwan komt ook aan de beurt. Alles op zijn tijd en in de juiste volgorde.
@Schoorsteenveger | 23-03-23 | 17:32:
China heeft geen belang om het defensiepact Japan, Taiwan en Amerika in werking te zetten.
@Psoglav | 23-03-23 | 17:49:
In Taiwan zit de cruciale chipsindustrie. Noem dat maar 'geen belang'..
@Schoorsteenveger | 23-03-23 | 18:42:
Precies. Daarom hebben de Japanners een defensiepact met Taiwan en is er geen manier dat de Amerikanen die industrie in de handen van China laten vallen.
Zo moeilijk is dat niet.
De VS profiteren ook van onrust in Europa.
Onze dagelijkse portie gruwelporno. Video's van stoere raketjes zijn toch leuker.
Ja ja zo sterven helden dus, schreeuwend om hun moeder. Laat maar zien die onmenselijke ellende anno 2023.
Zo stierf men in 2023 voor Christus ook al, heur.
@funda | 23-03-23 | 17:25: Anno 0 schreeuwde ze om hun vader, tenminste die jankerd aan dat kruis dan.
@funda | 23-03-23 | 17:25: Dus jij vindt dat dat 4046 jaar later een normale zaak is, ik niet ik kan er echt niet aan dat dit nu nog mogelijk is.
Nog steeds kan 1 schoft zijn gang gaan en deze ellende veroorzaken.
@miko | 23-03-23 | 17:36: O wat zijn we weer stoer.
@Uw Verzekeringsadvis | 23-03-23 | 17:58: Wat ik vind doet niet terzake.
Het was toen deel van de realiteit, en dat is het nog steeds blijkbaar.
Wat wij willen doet ook weinig terzake. Het gebeurt, en het gebeurt nu.
Vrij lang vrees ik. Dit kan nog jaren duren.
Conflict wordt spoedig via "functie elders" opgelost want onze "gewaardeerde" gravin Ollongren wordt volgens mijn Scandi-vrienden 100% de opvolger van Navo-Stoltenberg. Stel voor om Omtzigt postkoets-koerier te maken met de vredesbrieven.
Aha en wat doe jij eigenlijk? Mogen wij dan ook even lekker lachen?
Als je al niet weet dat zij geen gravin is, noch een andere adelijke titel heeft, weet ik genoeg.
@J.Cash | 23-03-23 | 17:49: ingelijfd in Nederlandse adel, dankzij vriendin Be?
Dat wijf heeft haar hele leven nog nooit iets verdienstelijks gedaan en is de helft van de tijd ziek. Daar willen we de NAVO toch niet mee opzadelen? De NAVO moeten we juist versterken. De EU, die moet kapot. Maak haar maar iets hoogs in de EU. Als ze dat construct om zeep helpt, doet ze voor het eerst in haar leven wat nuttigs.
Binnenkort hopelijk mini-offensief bij Bakhmut, puur om de geboekte vooruitgang van de Russen van de afgelopen 9 maanden binnen 9 dagen ongedaan te maken. Gelijktijdig het echte offensief vanuit het zuiden richting Mariupol met een aantal bataljons aan Leopards en Challengers. Mooi man.
Nee, oorlog is kut. Niks moois aan.
Nooit te vroeg juichen, kan me herinneren dat het laatste Oekraïense offensief een paar weken terug eindigde in een open veld en ik geloof vier kapotte pantservoertuigen nadat het prijsschieten was voor de Russen. Waarschijnlijk blijft het gewoon zo aanmodderen totdat de wereld er genoeg van heeft of er zelf last van krijgt. Bijvoorbeeld als ze hun kinderen naar het front moeten sturen en terugzien in dit soort video's, dan hebben de meeste ineens niet zo een grote mond meer.
@TheseDays00 | 23-03-23 | 17:29: Een overwinning van Oekraine zou toch mooi zijn?
@TheseDays00 | 23-03-23 | 17:29:
Hoe eerder de Russen oprotten naar hun eigen grenzen hoe sneller de oorlog over is en onderhandelingen over wederopbouw kunnen beginnen.
@Usumani / Psoglav. Niet mooi, maar beter. Punt blijft oorlog is kut en moet je niet aan beginnen en dat geldt dus vooral voor de Russen in dit geval.
Dit is toch wat we willen zien?
Kan ons niet lang genoeg duren, daarom meer en meer wapens naar Oekraïne sturen.
De Russen houden het ook nog wel even vol en straks gaat de zon ook weer een beetje schijnen.
Er zal nog zoveel van dit soort beeldmateriaal beschikbaar komen en dat is mooi.
Liefst natuurlijk Russische slachtoffers, maar we hebben het niet voor het kiezen.
En de Oekraïners willen dit zelf hè, althans, dat zeggen de deskundigen buiten Oekraïne.
Waarom zou je willen praten?
Laatst zei B_L nog tegen een reaguurder: “onderhandelen met Putin? Lekker makkelijk gezegd vanuit je luie stoel”…..
En ik dacht: “meer meer meer wapens, platgooien, schijt aan die atoombommen van Rusland”, makkelijk gezegd vanuit je luie stoel.
Asap aan tafel.
VS, EU, RU, Oek, China.
Of heb je liever dit soort beelden de komende 5 jaar?
Hoi Sigrid.
B_L heeft daarin gewoon keihard gelijk. Het enige wat de Oekraïners kunnen doen is zich verdedigen tegen die onredelijke, psychotische apen in het Kremlin.
Ondanks alle ellende, de tragedie en het onmetelijke menselijke leed moet Oekraïne zo veel mogelijk krijgen waar het om vraagt, zolang zij willen doorvechten. Er is geen alternatief.
Het is dat of weer genaaid worden door de Russische beer. En die heeft de Oekraïners al vaak verneukt. Het houdt niet op, niet vanzelf.
Als ze nu gaan onderhandelen blijft het veroverde gebied in handen van de Russen en heeft Putin gewonnen.
Beter eerst de Russen uit Oekraine schoppen en dan onderhandelen.
Dan is de positie van Putin ook gelijk onhoudbaar geworden.
Want appeasement werkte ook zo goed bij die andere dictator die buurlanden binnenviel?
Ik zie werkelijk niet in wat er te onderhandelen valt voor Rusland of Oekraïne, deze oorlog is al te ver heen om nog weg te komen met simpele oplossingen zoals bijv een neutrale zone. Dat is misschien mogelijk wanneer alle bondgenoten Rusland laten vallen.
@ratelaar | 23-03-23 | 17:22:
Heb jij ook zo’n luie stoel?
Voor ons is het allemaal makkelijk lullen, maar als ik dit soort ellende zie denk ik dat er zsm gesprekken gestart moeten worden.
Ondertussen zal een deel van de bevolking van Oekraïne er ook zo over denken.
De Oeks zullen de Russen haten, net als de Polen, dat zal nooit veranderen, maar om al je manschappen te verliezen, met alle risico’s die daarna komen lijkt mij geen best vooruitzicht.
Leuk of niet, er zal een moment komen dat er met die schoft van een Putin gepraat moet worden.
Onvermijdelijk.
En ik denk asap om erger leed te voorkomen.
Ruimedenker | 23-03-23 | 17:15 | "Er zal nog zoveel van dit soort beeldmateriaal beschikbaar komen en dat is mooi"
Er is al genoeg hoor.
www.kaotic.com/locations/UA/
Bij vrede gaat Rusland zich hergroeperen en valt over een paar jaar weer binnen en dan zitten we met nog meer ellende dan nu, want dan zijn ze beter voorbereid.
@i-Wonder | 23-03-23 | 17:26:
Niet te vergelijken, hele andere tijd, andere manier van oorlog voeren, andere wapens.
Waarom heeft de NAVO nog niets gedaan?
Waarom de Amerikanen niet?
Waarom stuurt Europa geen bommenwerpers naar Moskou?
Zal toch wel een reden hebben om dat niet te doen.
@Piggelmee | 23-03-23 | 17:22:
Dat snap ik, maar dat kan zomaar 10 jaar duren, als het Oekraïne al lukt om de Rus wel te Jorissen.
Geen makkelijke klus en veel dode jongens en meisjes.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:31: Kernwapens. Zonder kernwapens had Amerika Rusland al lang op de knieën gekregen.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:28: Eens, ik denk vanuit mijn luie stoel dat Poetin deze oorlog nooit had moeten beginnen.
We zien dit al vanaf 2014 er vergeet niet dat de KLM ook dacht dat de Russen redelijk waren tot ze uit de lucht werden geblazen.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:28:
Kijk en daar verschillen die Oeks nou net in. Denk jij nou echt dat zij deze filmpjes niet zien? Jankbal! deze mensen geven alles op wat ze hebben om vrij te zijn, ze weten dondersgoed hoe laag zij daarvoor moeten gaan. En ze zullen nog veel lager gaan. Diep respect heb ik voor die lust en wilskracht. En dan zit er in Nederland zo'n FvD type genaamd Ruimedenker, geboren in alle weelde, mag alles, kan alles, heeft nooit ergens iets voor hoeven doen of laten. Deze mensen geven alles op voor de vrijheid; wellicht zou jij daar eens wat meer respect voor moeten hebben. En als jij dat niet kunt opbrengen, hou dan gewoon je mond.
Asap aan tafel. Alsof het de plaatselijke bridgeclub is. Met naïef wensdenken komen we er niet.
@blendedperfection | 23-03-23 | 17:36:
Laat je nakijken imbeciel.
Je hebt werkelijk niets begrepen van wat ik zeg.
Ik zou graag zien dat deze ellende zsm stopt, dat maakt mij geen FvD Putinlover, verrekte mongool die je bent.
Lees nog een keer simpele kwal, dan zie je dat ik de beste bedoelingen heb.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:28:
Alleen lijkt het er in niets op dat de Zelensky wil onderhandelen en aangezien die nog steeds gesteund wordt door de bevolking lijkt het er op dat die willen doorvechten.
Dan kun je vinden dat er gepraat moet worden, maar de Oekraïners vinden dat de tijd daarvoor nog niet is aangebroken.
@Spring Bruissteen | 23-03-23 | 17:41:
Met een jaren durende oorlog komen we verder.
Weet je dat Oekraïne graag lid wordt van de EU?
Dat kan dus niet zolang ze in oorlog zijn.
Noem mij niet naïef, onze zonen vechten daar niet.
Als ze morgen Moskou platgooien, mij best, vermoord die Putin aub.
Feit blijft dat het beste deze oorlog asap stopt.
Waarom zo graag m’n woorden verkeerd uitleggen?
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:48:
Dan moet je gaan roepen om een NAVO-interventiemacht. Met enkel een no-fly zone is het snel voorbij met de Russen. Laat staan als de marine en mariniers zich ermee gaan bemoeien.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:28: Ben het met je eens Ruime.
@ratelaar | 23-03-23 | 17:49:
Precies!
Mijn gevoel is niet eens relevant, het gaat erom wat zij willen.
Mijn zoon zit veilig thuis.
En als Kiev meer wapens vraagt moeten we die brengen.
Maar dat bloedvergieten kan toch maar het best zsm stoppen, of ben je dat niet met mee eens.
En hoe? Zeg jij het maar.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:48:
Och och, "Ruimedenker" met zijn "goede bedoelingen" voelt zich terecht aangevallen. Nou ruimdenk ze door zou ik zeggen en snel aan tafel he met zijn allen? Allemachtig van een niveau.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:53:
Alsof het Westen niet volop heeft ingezet op gesprekken. Doe ff niet zo naïef aub
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:50:
Wat loop je nou te janken? Poetin verstaat maar één taal en dat is keiharde repressie. Deze oorlog stopt inderdaad het beste asap. Maar niet met gezellig theedrinken. Dus ja, je bent naïef.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:53:
Dat bloedvergieten kan idd het beste zsm stoppen. De manier waarop weet ik niet. Maar in een ideale wereld: omdat de Russen hun fout erkennen en Oekraïne verlaten. Maar dat gaat niet gebeuren, dan zou het mooi zijn dat Oekraïne de Russen eruit trapt.
Maar uiteindelijk zal er moment komen dat er onderhandeld wordt, misschien pas met de opvolger van Poetin.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:50:
Omdat ze zo geesttergend simpel zijn. Maak die redenatie dan eens af. Vertel maar eens, we zitten met zijn allen aan tafel. Kom op Ruimedenker, zet de tafel, schets het verloop. Jij bent toch niet zo naïef om te denken dat er niet continue gepraat wordt? Misschien moet jij die docu eens kijken van Macron: A president Europe War en dan zal je zien hoeveel er al onderhandeld is en hoeveel er ook achter de schermen dat nog steeds wordt gedaan. Jouw domme roep waarom het niet mogelijk is om gewoon aan tafel te kruipen heeft 1 groot probleem en dat is dat Rusland dat helemaal niet wil. Dus stop met roepen om zoiets simpels en steun die Oekraïense helden in hun vrijheidsstrijd, totdat zij hun land zodanig aan het terugveroveren zijn dat ze die sterke plek aan jouw tafeltje kunnen komen opeisen.
@RandyBiel | 23-03-23 | 17:57:
Macron deed een poging en Scholz wil niet.
Dat was het wel zo’n beetje.
@Spring…
Wie zei hier thee drinken?
Kampioen woorden verdraaien en verkeerd uitleggen.
Je zegt het zelf.
“Deze oorlog stopt idd het beste asap.”
Maar met jaren doorvechten stopt het toch niet?
@blendedperfection | 23-03-23 | 18:03:
Dit bedoel ik dus, met suggestief gelul.
Waar maak je uit op dat ik de Oekraïners niet zou steunen?
Je tweede misser.
En Macron is niet echt representatief.
Ik zei VS, China, Oek en RU.
EU is nauwelijks relevant, maar het is onze achtertuin, dus mogen we aanschuiven.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 18:07:
Ik heb je nu al een aantal keer uitgenodigd om je argumentatie voort te zetten. Maar dat laat je verder. Over missers gesproken. Dus hierbij nogmaals. Zet de tafel, schets de belangen en laat maar eens horen waar onze "ruimedenker" allemaal mee komt. Ik zit er in ieder geval klaar voor.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 17:48:
"Je hebt werkelijk niets begrepen van wat ik zeg."
Jij hebt werkelijk niets begrepen van wat er gebeurd is. Heb jij onder een steen geleefd de afgelopen 10 jaar?
Er ZIJN onderhandelingen geweest. Deze oorlog is daar het resultaat van. Kijk nog maar eens goed naar die filmpjes. Dat is wat je krijgt van onderhandelen met Rusland.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 18:04:
Niet zo kinderachtig. Thee drinken in figuurlijke zin. Gaat hem niet worden. Snap dat nou. Naïeveling.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 18:07:
Mensen die denken dat de EU nauwelijks relevant is hebben ook een probleem met nadenken. Ten eerste is Europa steenrijk. Ten tweede heeft Europa 500 miljoen mensen. Dan kan je flink opschalen en hoewel vaak onderschat hebben we ook heel veel wapens nog steeds.
@blendedperfection | 23-03-23 | 18:11:
Je vraagt mij de uitkomst van eventuele onderhandelingen tussen RU en Oek, met China en VS als scheidsrechter?
Wat een raar verzoek.
@omanders | 23-03-23 | 18:14:
Ruimedenker was hier voordat de oorlog begon helemaal niet mee bezig, toen was hij waarschijnlijk Corona expert. Nu is hij in 13 maanden tijd verandert in een geopolitiek duider. Dat historisch besef en die nuance mist hij verder. Hij gaat wel graag aan tafel, dat dan weer wel. Ga ik ook zo doen, ben wel een beetje klaar met al die ruimdenkende.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 18:18:
Je bent echt nog simpeler dan ik dacht. Adieu ik ga mij elders vermaken.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:18:
Militair gezien en als machtsfactor moet je niet bij de EU zijn.
Geld zat dat wel, wapens ook, maar 52 verschillende talen en nationaliteiten en een gebrek aan leiderschap zoals de Amerikanen wel hebben en nu de Chinees erbij.
@blendedperfection | 23-03-23 | 18:19:
Schuim op je bek?
Heb het ook al eens tegen Spring Bruissteen gezegd.
In principe staan we aan dezelfde kant, alleen denk ik in andere oplossingen.
Kun je naïef vinden, dom zelfs, maar is geen reden tot schuim op je bek.
We kunnen het oneens zijn over het verloop van deze oorlog.
Ik sta achter Oekraïne, maar zou graag zien dat deze ellende zsm stopt.
Hoe dan ook, liefst met zo min mogelijk bloed.
Maar goed, allemaal vanuit onze luie stoel.
Peace jongen.
Fijne avond.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 18:21:
Je hoeft niet op de Ieren, Oostenrijkers, Zwitsers of IJslanders te rekenen nee. Maar de rest heeft de zaakjes aardig voor elkaar. Kan beter, moet beter, maar aardig.
Eigenlijk zijn bijna alle legers in heel de EU professioneel en hebben een goed getrainde groep reservisten. Een zeer indrukwekkende luchtmacht, een marine die de Russen op alle fronten overklast en materiaal wat simpelweg hoe oud ook veel beter is dan wat de Russen hebben.
Hoe weet iedereen dat?
Omdat de Russen in de pan werden gehakt in de slag om Kiev, Kharkiv en Cherson terwijl Oekraïne met oude troep en Kiev nog amper het mooie spul had gekregen.
Hoe graag je ook wil afgeven op het westen om voor mij onduidelijke redenen maar je het went of keert, ook de Europa heeft een prima leger en de lingua franca is natuurlijk Engels. Zelfs voor de Fransen waar je echt geen ruzie mee wil.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:42:
Het is niet dat ik zo graag wil afgeven op het Westen, sta meestal 100% achter Amerika en EU, maar je bent met mij eens dat Europa altijd achter Amerika aanloopt.
Komt omdat Europa niet één land is en de EU kun je nog altijd niet als 1 land zien.
De oorlog op de Balkan en later Kosovo konden we niet oplossen zonder VS.
Is niet omdat ik zo graag negatief praat over Europa.
Frankrijk heeft een prima leger, de Engelsen en binnenkort de Duitsers weer.
Als je tot een aantal jaar terug defensie wilde uitbreiden, was je een rechtse, oorlogszuchtige dwaas.
Moet je nu zien.
Maar goed, de nodige inhaalslag wordt gemaakt, door de Russen zijn we weer met onze neus op de feiten gedrukt.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 19:04:
Ik ben het eens dat Europa met de neus op de feiten is gedrukt. Dit terwijl Obama en zelfs Trump al melde dat wij een probleem gaan krijgen met de Russen.
Gelukkig zijn we schatrijk.
@Ruimedenker | 23-03-23 | 18:25:
Ga nou eens in op wat hij zegt: Schets het verloop van de onderhandlingen die tot een resultaat gaan leiden waardoor dit stopt. Wie geeft er wat toe? Welke concessie kan er worden gedaan?
@omanders | 23-03-23 | 21:30:
Hoe moet ik dat nou weten?
Wat zal ik zeggen, geef ‘m de Donbass?
Begin eerst maar eens met de vraag aan Putin, wanneer hij bereid is z’n honden terug in het hok te trappen.
zit daar fosfor in, of heeft hij een flesje wodka in zijn borstzakje.
Nylon en pvc uniforms lekker warm en waterdicht;)
Waarschijnlijk een paar magazijnen in zijn borstzak.
niemand wil dood , waarom gaat heel Rusland niet op zoek naar de daders die in de Kremlin zitten.
Dan gaan ze dus dood. De tragiek van de dictatuur.
Een dictatuur heet zoiets. Wat Janine de Grapjas ook hier graag wil.
Het is een tragedie, om te janken. En dan zie ik soms van die propaganda filmpjes van Solovyov en Simonyan met hun blahblahblahblah retoriek en die Kremlin kliek met Perskov en Lavrov en Poetin die uitleggen dat Oekraïne geen echt land is en dat het allemaal de schuld van de NAVO is en weet ik wat allemaal.
Het is een focking tragedie en die jongens en meiden in Bakhmut zitten in de bittere ellende. Het is een focking tragedie. De Russische beer en och wee stel je voor een wereld zonder Rusland. Nou Rusland en de Russen mogen blijven bestaan maar die smerige zogenaamde siloviki, die ‘sterke mannen’ die warm en veilig van alle weelde en luxe leven, ver weg van het front met buiten huisjes in het ‘decadente’ Europa, ten koste van die arme dommels mogen wat mij betreft middeleeuws gestraft worden.
En precies daarom, om het ondragelijke lijden te stoppen, moeten er vredesbesprekingen komen.
Toegeven aan Putin is geen optie.
Als een inbreker je huis binnenvalt, je gezin vermoordt en verkracht, ga jij dan vredesbesprekingen met hem voeren en krijgt hij je keuken?
@i-Wonder | 23-03-23 | 17:28: Verkracht hij ze eerst en dan uitmoord of andersom,...
Als men vrede wil, bereidt u dan voor de strijd. De oorloghitsers, veilig in hun bunkers, moeten door het geslachtofferde volk geliquideerd worden.
Jouw idee van onderhandelingen is geef de Russen wat ze willen. Echt waar ze zijn te vertrouwen.
Bijna niemand trapt daar nog in. Die het wel doen kan je negeren. Die zijn niet intelligent genoeg om de ernst van de situatie in te schatten.
Putin Heeft bloed aan z'n handen, heel veel bloed.
Dat had ie al voordat-ie de Krim binnenviel.
En de Eu ook, China heeft nog tijd, wordt dus winnaar,
Kan de EU fluiten naar de grondstoffen in de Ukraine.
@gato | 23-03-23 | 17:35:
Praat niet zo dom. Oekraïne wil al sinds 1991 onafhankelijk zijn, geheel Oekraïne in 1994 werd dat door de Russen gegarandeerd. Tot Poetin aan de macht kwam. Vanaf dat moment liep hij in alle landen die vrij wilden zijn te kutten.
Als jij de EU haat en zeker EU bureaucraten haat dan moet je Poetin en de siloviki haten tot het bot zo erg dat je Frans Timmermans een redelijke vent vindt en Rutte een nationale held. Eigenlijk zou je elke maand geld moeten doneren aan het arme Oekraïense volk.
Maar hoewel de meesten dit wel snappen, snapt niet iedereen hoe goed ze het eigenlijk hebben.
@gato | 23-03-23 | 17:35: "Kan de EU fluiten naar de grondstoffen in de Ukraine"
En naar de energietransitie aangezien er veel Kobalt en Lithium in de grond zit, ik blijf vermoedden dat dat nog wel één van de hoofdredenen is dat er zoveel materiaal en geld die kant op gaat. Het verklaard ook de druk om Oekraïne snel aan de EU/NAVO toe te voegen. Ze hebben het wel steeds over vrijheid maar als je dat echt meent ga je niet in je eigen land boeren gedwongen onteigenen en kinderen onterecht bij een gezin weghalen om ze vervolgens nooit meer terug te brengen, of referendums afschaffen, verkiezingsuitslagen negeren en de tegenpartij slopen via media kanalen die je voor meer dan de helft onder de duim hebt doe je dan ook niet, of benzine auto's verbieden vanaf een bepaald jaartal. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
@keistad | 23-03-23 | 18:05:
Wat begreep je niet aan Rusland MAG niet winnen?
@Psoglav | 23-03-23 | 18:19: Ik kan begrijpend lezen, geen zorgen je bent gehoord. Maar zoals ik aardig uitgebreid uitleg in mijn tegel heb ik ook mijn eigen meningen.
En wij hier in NL werken aan deze hel vrolijk mee.
Hoera weer een dooie Rus.
De enige goeie Rus is een dooie Rus.
Als Wagner terrorist vraag je er zelf om, op naar de frontlinie om langzaam dood te bloeden van granaatscherven. Voor dienstplichtige Russen die geen keuze hebben heb ik iets meer sympathie.
Wat wil jij dan? Dat Ukraine inderdaad Rusland wordt?
@First Contact | 23-03-23 | 17:13: hopelijk zijn fe meeste Wagners die nog leven door hun contract heen en gaan ze naar huis.
@Hadena | 23-03-23 | 17:14: Nee, dat valt heel erg tegen. Rusland heeft nog genoeg ´vrijwilligers´ en nog zo´n 200k gevangenen die geschikt zijn voor de vleesmolen.
@Hadena | 23-03-23 | 17:13: Zeker niet. Maar er zal een compromis uit komen daar is geen ontkomen aan. Deze oorlog moet stoppen, deze onmenselijkheid moet stoppen, hoe dan ook.
Arme Duitsers hadden ook gewoon hun zin moeten krijgen, waar bemoeiden de Amerikanen zich eigenlijk mee.
@Hadena | 23-03-23 | 17:13: een deel is voor mij ok. Nederland eerst.
@menage | 23-03-23 | 17:17: Dat ging in het begin van ww2 ook niet van harte. En de aanloop naar ww2 ook niet, pact Duitsland/USSR, verdrag van Munchen...
Mijn opa zou zeggen over de goede Russen: "Dan hangen we die apart, jongen".
@First Contact | 23-03-23 | 17:22: Maar het uiteindelijk wel gedaan. Met ook heel veel slachtoffers aan de geallieerde kant.
@First Contact | 23-03-23 | 17:13:
deserteren en Rusland uit is een optie,Putin pleegt nog geen sippenhaft
@funda | 23-03-23 | 17:28: LOL ik mag uw opa nu al
@miko | 23-03-23 | 17:31: Ja maar het is vaak lastig om je hele familie en vriendengroep mee te slepen. Dus die blijven dan achter, moet je ook een speciaal soort mens voor zijn.
@koeberg | 23-03-23 | 17:29: nog veel meer dan de Russen of Ukrainers tot nu toe. Dus deze oorlog valt nog mee eigenlijk
@Trekhaas | 23-03-23 | 17:32: Hij maakte de moffen mee, was verder een toonbeeld van vrede maar had wat uitgesproken meningen.
Elke dode vijandig Rus is een winst. Van mij mogen ze branden in de hel van napalm.
@ChalinaRosa | 23-03-23 | 17:17:
Geen compromis. Poetin mag niet winnen. Wanneer knoop je dat eens in je oren. Jij mag een kant kiezen en naar Rusland verhuizen, als je er al niet woont, dat interesseert niemand meer.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:00: "Jij mag een kant kiezen en naar Rusland verhuizen, als je er al niet woont, dat interesseert niemand meer"
Eens hoor Psoglav, ik ben neutraal en merk dat jij ook duidelijk een kant hebt gekozen. Met de huidige beredenering vind ik eigenlijk dat jij dan naar Oekraïne moet gaan. Blijven de neutrale Nederlanders gewoon hier totdat die beginnen te voelen dat dit ook "hun oorlog is" Het is niet eens een EU land en ze zijn geen lid van NAVO. En ja ik vind het erg kut voor Oekraïne, had ik ook met Irak overigens.
@keistad | 23-03-23 | 18:28:
Ik stond altijd al aan de kant van het westen, van Nederland. Ik ben een patriot. Ik was ook niet blij met Irak of Afghanistan maar dat is totaal irrelevant nu.
Rusland verklaart ons de oorlog elke dag weer. Dreigt met de vernietiging van Berlijn of Rotterdam.
Dan is het simpel. Dan doet jouw mening of jouw idee er niet meer toe.
Of je bent met ons of niet.
@Psoglav | 23-03-23 | 18:46: "maar dat is totaal irrelevant nu"
Ja het is altijd net anders, en een andere tijd, ik ken het. En ik heb mijn vrijheid van meningsuiting zolang ik binnen de kaders van de wet blijf. Als je mij dan als vijand wilt zien omdat ik mij gewoon met mijn eigen land bezig wil houden mag je dat zelf weten zolang ook jij binnen de kaders van de wet blijft.
"Dreigt met de vernietiging van Berlijn of Rotterdam"
Klopt, dat probleem hebben we nu inderdaad. Geen EU land Geen NAVO lid, tonnen aan steun sturen. En constant in grote media roepen dit is ook onze oorlog. Dan kan je een keer een reactie verwachten. Mocht hij dat doen zal mijn mening ook daarop aangepast worden, maar hij staat nog in de Donbass, al sinds 2014.
@keistad | 23-03-23 | 19:24:
Van mij mag je slap uit je nek lullen tot je een ons weegt maar kijk niet raar op als mensen je uitleggen waarom je uit je nek lult.
Verder sturen we miljarden, en als je Rusland met het westen vergelijkt kunnen wij dat al makkelijk winnen en het is ook jouw oorlog.
Of jij wil of niet.
Poetin besloot dat voor je.
Dus vind de kracht om te snappen, op zijn minst, dat Poetin jou de oorlog heeft verklaart.
@Psoglav | 23-03-23 | 19:41: "kijk niet raar op als mensen je uitleggen waarom je uit je nek lult"
Is ook slechts een mening, en dat mag inderdaad best. Voor mij voelt het alsof we zelf steeds meer een soort EUSSR worden. Ik heb een tegel geplaatst onder een stuk van Waakvlam @17:11 "Mijn tegel @18:05" waar ik daar dieper op in ga. Dat is hoe ik erover denk en daar ga ik het ook bij laten. Proost.
Heeft iemand al Kees Vlaardingenbroek gesignaleerd op het front om te vechten met de nazi's?
Bert B., jij?
aan het front
gvd
@Stinkendzadel | 23-03-23 | 17:10:
Nu de achternaam van Kees nog...
Eike...
Zit iets je dwars?
Ik hoop nog steeds op een plotselinge dood van Putin. Dan wordt het vuurwerk in Rusland zelf. Maar ja dat zal er nog wel niet inzitten.
Jammer he? Al die dooie Russen die je nu misloopt.
www.reddit.com/r/UkraineWarVideoRepor...
Ik ga de BBQ aansteken. Zin in...
Doe je het wel met een Weber drone? dat schijnt er wel bij te horen tegenwoordig;)
@Smoelensmid | 23-03-23 | 17:18:
Haha u heeft goede ideeën!
@Smoelensmid | 23-03-23 | 17:18:
Met een Weber BBQ, neem ik aan.
@Schoorsteenveger | 23-03-23 | 17:28: Ja maar dan wel de granaten van big green egg toch?
Kanonnenvlees vanavond?
@Mr_Natural | 23-03-23 | 17:57:
In overvloed helaas.
Wat heb je daar dan ook te zoeken.... marionetten van gestoorde geesten. Xi gaf duidelijk aan gisteren dat de wereld zal veranderen zoals t in geen 100 jaar heeft gedaan. De Russen kunnen zich voorbereiden op verdere onderwerping en leiden onder de chinezen. Het lot van de gewone Rus
Leiden onder de chinezen, hoe doe je dat? Ben je dan middelmanagement?
War is Hell. Klopt. Russians go home.
Welcome to Ukraine.
Een NSFL waarschuwing was niet misplaatst geweest als ik zo vrij mag zijn. Die ene kerel is wel levenslang vegetariër geworden.
Watje.
Je wist wat er zou komen en je keek toch. Nu niet gaan mauwen (ik keek niet).
@Louter Leuter | 23-03-23 | 17:10: Hier een goed getraind oog kan wel wat bloed zien;))
Wel eens gehoord dat ze dat bij Joop wel doen inderdaad. Maar dit is geen LOWIQ+ site, ze gaan er dan ook van uit dat je inmiddels weet dat deze beelden hier gewoon getoond worden ook al is dat voor sommigen onnodig kwetsend. Heb je dat liever niet dan kun je overwegen gewoon niet het internet op te gaan.
@Smoelensmid | 23-03-23 | 17:20:
Ik ook, vooral van mijzelf. Tijdens een hersteloperatie aan mijn enkel (nadat een kanker verwijderd was), stelde ik de chirurg hoe het ging. Vroeg hij, wil je het zien? Uiteraard. Tilde hij mijn been op zodat ik het goed kon zien. Aparte gewaarwording zo'n ruggeprik. Je weet! dat het jouw eigen voet is... maar je voelt helemaal niets.
Stel je niet zo aan. Dit is mild. En medelijden met Russen? Dat nooit.
The Deer Hunter ... maar dan in het echt
Overal waar enig vorm van lijden is, is een hel. Veel gradaties in helligheid.
REAGEER OOK