Allerlaatste keer lachen om VanMoof
VanMoof hangt de fiets aan de haak
Je doet niemand een gunst met afgunst en buiten Amsterdam weet helemaal niemand wat VanMoof is (Sigrid Kaag met twee wielen, red.) maar tóch is er geen beter vermaak dan leedvermaak, met dat hautaine geleuter van de Gebroeders Vreselijk over 'alles boven de 12 miljoen is ballast' terwijl ze Ferrari-geld vragen voor een Renault Scénic met snufjes: behhh. 40 miljoen verlies in 2020, 82 miljoen verlies in 2021, 78 miljoen verlies in 2022, kredieten gebruiken om eerdere kredieten te herfinancieren gecombineerd met een krakkemikkig rijwiel met hoge haatfactor en een klantenservice uit de hel: dan fiets je dus omhoog op de Puy de Dome, zo rechtstreeks de krater in. En mogen we toch nog even lachen om al die lui die voor de deur van de VanMoof-shop staan, omdat hun fiets al weken aan de reparatiehaak hangt en straks mogelijk verkocht gaat worden met de inboedel? Mogen we nog even lachen om die peperdure fietsen die alleen met een app op slot kunnen, maar straks (als de server uit de lucht gaat) onbruikbaar zijn? Mogen we nog even lachen om die lui die nog een fiets van 3k in bestelling hebben staan EN DEZE MISSCHIEN NOG KRIJGEN? Ja hoor Calimero, dat mag. VanMoof, en al je prachtige gebruikers, bedankt voor het lachen.
Social
Social
Jongens geef Katja snel die fiets anders gaat ze weer autorijden
Reaguursels
Inloggen*zet nu snel z'n cowboybike te koop op mp
Daarom heb ik dus een gewone saaie Gazelle. Eentje die mij al jaren zonder gedoe van a naar b brengt en weer terug. Eentje waar de fietsenboer bij mij in de buurt ook aan kan sleutelen als ik er zelf niet uitkom.
Van hipster tot flipster. Dat gejammer klinkt me als muziek in de oren.
En dan dit ! Hihihi.
" “Bij faillissementen staan de fiscus, het UWV en eventuele geldschieters vooraan. Consumenten zijn de laatsten in de lijn.”
www.parool.nl/amsterdam/geld-weg-fiet...
Voor Katja is er een speciale VanMuts in de maak. Zeker weten.
Een fiets voor mensen die nog geen band op kunnen pompen.
Een bedrijf dat kennelijk slechte waar levert, gaat over de kop. Dat is dus het geval, soit.
Het is wel een beetje leedvermaak om die mode-geile hipsters die geen fiets maar een merk wilden. Wanneer je alles gemoofd wat in de grachtengordel gezegd wordt, dan stoot je je neus.
Een soort van Karma: Gisteren ontdekte je dat jouw van Moof van bezitter was gewisseld zonder jouw toestemming vooraf, vandaag is jouw van Moof nóg niet terug.
Ik moof
Jij moofde
ze zijn gemooft
Mijn fiets is ook gemaakt in Amsterdam, in de jaren zestig. Het is een Simplex, en hij rijdt prima.
In de jaren 60 was Amsterdam nog Amsterdam.
Paar weken terug op vakantie geweest naar de kust. Beviel prima, maar ik moest me helaas ook weleens door de Randstad bewegen. Dat blijft wennen voor een Brabander als ik.
Wat me opviel is dat een heleboel jeugd rondreed op wat ze 'fatbikes' noemen. Daargelaten dat 'fatbikes' origineel een term uit de mountainbikewereld is voor fietsen met overdreven dikke banden. Wat bezielt die jeugd dat ze allemaal op elektrische fietsjes moeten rijden?
Deze generatie gaat nog een keer massaal in elektrische rolstoelen naar school en vindt dat dan gewoon cool, zover zijn ze al.
De yuppen van het VWO gaan al met fancy brommobielen van boven de 10.000 euro.
www.waaijenberg.com/ligier-js60-ultim...
youtu.be/JvBTRrMoIXs
De boerenzonen en dochters gaan daarintegen met teruggekeurde auto's die niet sneller mogen rijden dan 45.
Toekomstbeeld: "Arad en Maya - De nakomelingen van Uz" (1978).
Vroeger hadden ze een brommer.
Ik hoor hier een trauma van iemand die in zijn jeugd geen brommer mocht of het niet kon veroorloven.
Fatbike moet welhaast toch een Brabantse uitvinding zijn.
@Piggelmee | 13-07-23 | 17:02: vroeguh was je van de Puch of de Kreidler, Zundapp, Yamaha, Honda. Daarna kwamen de damesscooters en damesbakfietsen.
Heb al jaren Batavus en sinds kort ook een electrische Batavus; oerdegelijke fietsen met een lange Hollandse status.
Daar kan zo'n hebbedingetje voor rijke grachtenpand bewoners niet tegenop.
@Katje Schuurman en de andere klagers: Fietsen zijn niet op de bon hoor en er zijn er zijn meer fabrikanten dan die ene die aan idealistische luchtfietserij en onder is gegaan. En anders staan in de kringloop ook prima 2ehands fietsen, ben je voor onder de 100 euro klaar en het is nog een stuk "duujjjjzamejjj" en "gjjjoenejjj" ook.
Verwend stelletje huilstruiken.
Het enige dat je moet kopen is een fatsoenlijke betonschaar.
Hoofdstedelijk bubbeltje weer eens doorgeprikt. Geen leuker vermaak dan doorgeprikt hoofdstedelijk bubbeltje-vermaak.
En wat is er eigenlijk mis met zo'n oerdegelijke Batavus heren-of damesfiets? (nee, meer smaken zijn er niet)
Vanochtend gehoord op de radio:
"Vanmoof wilde alles zelf ontwikkelen. Vonden remschijven met gaatjes erin lelijk, dus ontwikkelden zelf een dichte remschijf. Die trekt krom door de hitte."
Weten ze meteen waarom andere remschijven gaatjes hebben.
Typererend voor Amsterdams verstand.
Dat verklaart wel waarom F1 schijven geen gaatjes hebben.
@Ray Skak | 13-07-23 | 14:50: ik woon in Amsterdam en ben het met je eens dat VanMoof symbool staat voor elke individuele inwoner van deze stad.
Niet gevolgd het verhaal over van Moof. Wel echt Amstredams fabrikaat. Ik begreep dat het mankement was dat de fiets niet goed recht te houden viel en constant naar links trok.
Leuk gevonden.
Hahaha!
Echt alles wordt beter met een App.
HandicApp.
Daar gaan al die ‘groene banen’ na hongerden miljoenen subsidie , zo naar het uwv. Sorry, not sorry.
Nederland heeft meer Van Moof nodig.
Want allemaal vakkenvullen bij de Albert Heijn is ook niet goed voor de Nederlandse economie.
Failliete bedrijven zijn ook niet bepaald goed voor de economie.
Kan iemand niet even snel een berg Nederlands pensioengeld erin mikken? Want 'er is toch zoveel spaargeld.' Aldus elk PvdA havermelk typetje.
Wij hebben al 6 jaar beiden een Stella, twee fietsen van onberispelijke Nederlandse kwaliteit voor minder dan het aankoopbedrag van één Van Moof.
Misschien niet zo hip, tikje saai misschien, maar bouwkwaliteit en service uitstekend!
3k voor een goede ebike is niet raar.
Maar deze deden het niet goed. En ondanks 3k per fiets moest er 3k per fiets bij, zo ongeveer.
Te duur en slecht.
Dus failliet. Logisch.
Met 3k heb je een goede schakelgroep en een Bosch middenmotor, geen goedkope Chinese naafmotor. Ok
De VanMoof, de Spyker onder de fietsen. Je krijgt een vervoermiddel dat veel te duur is, verkocht door ondernemers die hun gebrekkig business model proberen te verdoezelen met bla-bla.
Maar 't is wel erg meuj diesiiijjnn. Hmmja.
*Opgeslokt wordt door grachtkadeverzakking*
Ach, deze D66 deugneus fiets kan me werkelijk gestolen worden(pun!)
Weet nog dat ze een jaar of wat gelee met veel bombarie alle OostenKnielers een "Eid Mubarak" toewensten via hun website. Alsof ze zoveel kanten hebben/hadden! die dat sprookje aanhangen.....
Begrijp ik het goed dat je die fiets niet van het slot kan halen als je de server niet kan bereiken?
Ik heb een auto ( met sleutel ), waarvan de sleutel op vakantie kapot was.
Die kon ook nog met internet gebruikt worden, maar dat werkt dus niet in een parkeergarage........
Daarom bleef ik die vakantie maar binnen bereik van telefoonmasten ( G3 en G4 geloof ik ).
Dus, hoe zit dat met die fietsen?
Geen internet, geen fiets?
geen app, geen fiets
@De_fluitlokker | 13-07-23 | 13:16: Met BT neem ik aan. Maar als die dus eenmaal door de server is goedgekeurd/gedownload, dan blijft het werken? Want dan is dat bericht over die keys dus onzin. Tenzij het om de zoveel tijd weer geupdate moet worden.
Het mag duidelijk zijn, ik heb geen fiets van Moof....
Al zit ik me af te vragen of het geen idee is om er eens een goedkoop te kopen en te kijken wat het probleem is met die dingen.
Heb je zon elektrisch hok?
Een soort enkelband, maar dan op vakantie. Wat een horrorvakantie moet dat zijn geweest.
Ze hoeft zich niet te schamen dat ze bulkt van het geld door geil in camera's te kijken, hoor.
Toch knap dat je met alleen dikke t…. en geil kijken zoveel geld kunt verdienen
Ik zag hier volgens mij bij het vorige topic een reaguurder een mooie link naar een filmpje over Azor (geloof ik) plaatsen en hoe de directeur een paar fietslampjes als test op de parkeerplaats stond kapot te smijten. Ik weet niet precies wat hun marketing is, nuchtere lui uit, ik meen, Hoogeveen. Maar het beklijft wel en betrap mezelf er op nu wat vaker dat merk op MP te zoeken.
www.youtube.com/watch?v=rHQ_XLowO0w
Je fietsslot niet kunnen bedienen omdat de server down is? Is dit echt?
As real as it gets
De analoge slijpschijf kan wel
You will own nothing and be happy in real life, yes.
Hun tijd voorruit, net als alle lelijke deelsteps.
Wordt de wereld ook niet beter van.
Vanochtend op BNR kwam een voorbeeld over de remschijf, die was een eigen product want met gaatjes was niet mooi. Dus zelf een solide remschijf in productie. Inderdaad die trokken krom, kijkt er dan nog iemand met technische kennis mee of test er iemand spul uit?
Welkom in de wegwerpmaatschappij, waar esthetiek boven nuchterheid staat.
Slap gelul; geperforeerd (gaatjes dus), slotted, geventileerd of een cominatie ervan en massief is geen probleem voor een remschijf, moet je wel het juiste staal gebruiken..
@Dude heb je eten dat was deze dus niet
Met gaatjes is het ook een lichter materiaal. Is ook weejjjj en stuk duujjjjzamejjjj.
Het gaat om hitte afvoeren, dus je wil een zo groot mogelijk oppervlak. Dit is de reden waarom koellichamen in radio's, versterkers, computers en eigenlijk alle electronica die heet wordt van die vinnen / plaatjes hebben. Gaatjes in een plaatje boren is ook een vorm van oppervlaktevergroting. Niet zoveel, maar wel wat.
Prachtig. Hoe meer leedvermaak hoe beter. Zijn er nog meer mensen diep ongelukkig laat het me ajb weten
Je hebt pech!
Ik heb last van een goed humeur vandaag.
Een lichte kater, dat wel.
Nee hoor, eigenlijk ben ik zwaar depressief.
Zand in m’n vagijn.
Vind het zo kudt dat Rutte weg is en misschien Timmermans wel komt.
Brrrr horror.
@Ruimedenker | 13-07-23 | 12:55: Kudt dat Rutte weg is? U denkt wel heel errug ruim.
Jammer.
Ik zie graag dat mensen en/of bedrijven succesjes behalen.
Vroeger was je trots op KLM, op Philips, op Shell, op….
Tegenwoordig schijten op het Nederlandse product.
Jammer voor Moofje, maar dergelijk ondernemerschap moeten we koesteren.
De meeste bedrijven in NL zijn nog altijd familiebedrijven.
Gelukkig maar.
Jammer, maar de bedrijven die praktisch denkende mensen koesterden zoals de genoemde bedrijven, zijn vervangen door lagen en lagen van managers die er ongeveer anderhalf jaar verblijven. Daardoor is 1 belangrijk ding verdwenen, het wij-gevoel wat je had met je bedrijf. Bedrijf was er voor jou, en jij voor het bedrijf. Daar kan je echt veel mee innoveren, niet met de proces-gestuurde zzp-ers en elkaar afwisselende reorganisaties.
Nieuwe bedrijven komen met geweldige ideeen, maar hebben het geld niet om te innoveren, maar verkopen alvast een partij producten die nog niet is ontwikkeld, of getest of het überhaupt wel kan, wat ze willen maken. Na verloop van tijd komen ze er achter dat ze niet kunnen leveren, of zoals met Moof dat het een product is waar nog fouten in zitten en dat service eigenlijk niet meeberekend was. Familiebedrijven hebben die kennis wel inderdaad. Maar zijn niet modern in velen hun ogen. Een fiets van Gazelle kan niet meer, de kids moeten een Moof, want anders denken de buren dat het niet goed gaat op de zaak.
@tis_wat | 13-07-23 | 13:59:
Eens met wat je zegt.
Personeel hopt van tent naar tent voor €50 pmd meer.
Het “hart voor de zaak” kennen we bijna niet meer.
Eeuwig zonde idd.
De hipsters vinden Van Moof van gelikt industriëel design, ik vind hem oerlelijk.
Ik vind het dan wel weer grappig dat er mensen zijn die een fiets maken zoals ik hem getekend zou hebben... op de kleuterschool. En dat dan ook nog weten te verkopen.
@Lu_Tze | 13-07-23 | 13: en dat voor een schappelijke 3-4 mille.
Je fiets met een app op slot zetten. Smart. LOL.
Iets kopen en vooraf betalen terwijl je weet dat je maanden moet wachten?
Dom!
Hebben gewoon geld over. Dan kan je een risico'tje kopen
@jeweettochniet | 13-07-23 | 12:42: Nou das dan gelukt. Zero fucks given dus.
Dat doe ik niet eens bij Bol.com. Altijd achteraf betalen. Eerst mijn spullen binnen, dan controleren of alles is zoals ik het bestelde en dan pas overmaken. Nooit gezeik gehad.
Ik blijf me er altijd over verbazen dat er bedrijven zijn die zo verschrikkelijk veel verlies draaien, en dan ook nog jaar na jaar.
Oh god wat erg voor Katja na alle ellende ook dit nog ,beseft van Moof wel wat ze haar aandoen,Die
zit volgende week weer in een of andere babbelshow dit onmetelijke leed van haar uit te venten.
Je wenst het je ergste vijand nog niet toe.
Wat hebben de heikneuters weer een leedvermaak om die hippe Amsterdamse fabriek. Uiteindelijk zul je zien dat in 2030 de gewone merken ook hippe designs gaan hebben, of fietssloten en andere poespas met een app.
Wat het boertje niet kent………
Ongetwijfeld, maar als daar ook een prijskaartje van 3k aan hangt, zullen ook zij realiseren dat dat niet verkoopt cq. meer servicekosten oplevert dan blije fietsers. Gelukkig zullen ze dan nog een basis model hebben (je kent ze wel: 2 wielen, een stuur, trappers), zodat ze niet over de kop gaan.
Je moet wel een enorme plaat voor je kop hebben om een fiets te kopen die je uitsluitend met een internet connectie van het slot kan halen, of bij een storing uitsluitend by een erkend reparatiepunt(doorgaans in Amsterdam) kan unlocken.
Vanuit een producttechnisch standpunt zijn dat gewoon erg foutgevoelige points of faillure, terwijl je een vendor lock-in probeert te bewerkstelligen.
Apple komt daar mee weg, maar een startup niet.
De ‘heikneuters’ hebben boerenverstand, ook in de toekomst. Dus áls er al zaken worden overgenomen van de hipsters dan met gegronde reden en verantwoord. Dat ontbrak er nou net aan bij VanMoof en andere luchtfietsers.
Ik heb inderdaad een Nederlandse elektrische fiets met zo'n hip design: Tenways 600 Pro. Technisch niet de beste maar wel hip. Je ziet er nauwelijks aan dat ie elektrisch is. Zeg maar van Moof voor minder geld.
@Koenerg komt Tenways niet uit Hongkong
Misschien voor sommigen een heikneuter maar zeker geen leedvermaak. Alleen verbaasd over het enorme verlies dat even groot is als de omzet. De ontwikkeling is/was grotendeels al gedaan. Dus waar ging het mis? In ieder geval is de huidige situatie jammer.
Of je koopt gewoon een echt milieuvriendelijk alternatief. Zo een zonder elektronica die decennia meegaat en die je zelf kunt repareren.
Vanuit je bullshitstad met je veel te dure bullshitfiets die betaald is met het geld wat je met je veel te goed betaalde bullshitbaan hebt “verdiend” een trap nageven aan het gepeupel waar je behoorlijk op neerkijkt…. Deze reactie belichaamt precies wat er misgaat in in het hoofd van dit soort hippe Nederlanders. Jullie hadden natuurlijk ook al veel eerder carpaccio dan de rest van Nederland, zo zal het dan ook wel met hippe fietsen zijn hoor.
"Uiteindelijk zul je zien dat in 2030 de gewone merken ook hippe designs gaan hebben, of fietssloten en andere poespas met een app."
Ja en die laten zien dat het wel kan om een goed product te maken.
@De Wethouder ik ruik wat diepliggende frustratie
Klopt, en tegen die tijd maken Gazelle en Batavus een betrouwbaar product waarmee je niet elke week terug hoeft voor een reparatie. En voor de helft van het geld uiteraard.
@BoerKoekoek | 13-07-23 | 13:16:
Inderdaad omdat het bedrijven zijn die al heel lang ervaring hebben en een goede balans.
Wat hebben de broertjes eigenlijk verdiend aan die Chinese baggerfiets?
VanMooF is de wel energiezuinigste electrische fiets op de markt.
Een Moof gebruikt minder stroom dan andere fietsen.
De energie zuinigheid van Moofs heeft echter niets met allerlei technische hoogstandjes van doen. Ze weigeren simpelweg het te doen.
Lol!
Eigenaren zoeken de uitgang:
www.marktplaats.nl/l/fietsen-en-bromm...
Vandaag te koop aangeboden omdat "mijn kantoor is verhuisd". Yeah right... Lol..
Met 1,5 jaar garantie, hahahahahahaha
In verband met de aankoop van een scooter, hahahahaha
Nu wil het lot dat ik anderhalf jaar geleden een VanMoof heb gekocht, met onderhoudsgarantie voor 3 jaar. Tegen de 3K.
Prima fiets, design vond ik leuk aber... is er een keer wat mee, dan kun je alleen via de site een onderhoudsbeurt plannen. Ben je serieus 6 weken of meer verder.
Kortom, je moet een reservefiets hebben als je net als ik het klimaat serieus neemt (dat doe ik niet, maar 't gaat even om het idee).
Die waardeloze service... ik hoef nu niemand meer af te raden zo'n ding te kopen. Zou het zelf ook nooit meer doen.
Door schade en schande wijs geworden. Kortom, tijd voor een Suzuki Hayabusa GSX-1300R. Nooit gezeik.
Je bent dus wel een beetje makkelijk beïnvloedbaar. Nu nog tot inkeer komen over die oorlog die niet de jouwe zou zijn.
@BobDobalina | 13-07-23 | 12:06: Welke oorlog? Zijn wij in oorlog;)?
Oké, ik loop vaak wat achter, dus heb medelijden. Of zoiets.
BMW R1250GS ook leuk naar werk
@BobDobalina | 13-07-23 | 12:06: Welke oorlog idd?
Dat is wel een enorme proleten motorfiets voor strak rechtuit. Ik heb nog nooit een haybusa bestuurder een mooie bocht strak zien insnijden op deze motor... Allemaal vierkante achterbandjes van stoplichtracen.
Anyway motoren altijd +1
@ReyNemaattori | 13-07-23 | 12:24: O ja, sorry, jullie noemen dat een bijzondere militaire operatie geloof ik.
@Ichneumonidae | 13-07-23 | 12:13: Ik dacht dat NL nog in oorlog was met een of ander eilandje in de stille Zuidzee, maar die oorlog kan ik niet terugvinden.
Wel dat NL in 1986 vrede is overeengekomen met de Scilly-eilanden, na 350 jaar.
Op twitter kom ik meerdere tweets tegen met het advies om een code van je slot op te halen en te bewaren voor het geval de ondersteuning via de app stopt.
@Lu_Tze | 13-07-23 | 13:52:
Dat lijkt maar zo. Ondertussen ligt in Den Helder de vloot onder leiding van de HZA ( Hare Zweedse Adelijkheid ) Ollongren te wachten op gunstige wind om ze bij verrassing te overvallen en helemaal plat te branden. We zullen ze krijgen, die Scillyanen.
Ooit in Denemarken gezien. De schipper van het sportvissersbootje zet zijn fiets tegen een paal , pakt een touwtje en bind de fiets aan die paal vast. Ik zeg tegen hem wat een eenvoudig slot is dat, waarop hij zei 'dat is geen slot maar zo valt hij niet om.
Misschien was dat ook optie geweest voor van Moof .
youtu.be/hdcTmpvDO0I
Wel knap dat die oprichters met deze Enron onder de fietsenfabrikanten in de Quote 500 zijn gekomen. Ik hoop dat die notering is gebaseerd op de opgeblazen aandeelhouderswaarde en ze er nu weer hard uitdonderen. Luchtfietsers.
De Madoffs van de e-bikebranche
De Spyker onder de fietsen.
@Kill_Blinton | 13-07-23 | 13:27: Dan heb je een lekke band.
VanMooF is toch wel een beste argument om al die doordigitalisering van overheidswege NIET te willen. Als het al mogelijk is een fiets onomkeerbaar digitaal op slot te zetten …..
Een VanMoof zet je op slot door tegen de achteras te trappen. Dat slot opendoen kan met je mobiel of door met een cijfercode op het stuur. Je hebt dus helemaal geen mobiel nodig voor het fietsen.
@Ichneumonidae | 13-07-23 | 12:17: En toch regelmatig klachten dat mensen dat ding niet van 't slot konden krijgen.
Er zijn ongetwijfeld betere oplossingen waarbij je het slot evengoed inbouwt in het frame(zodat bij braak 't ding onfietsbaar wordt) zonder afhankelijkheid van elektronica die je in de steek kunnen laten en daar bovenop een vendor lock-in zodat je enkel bij vanmoof specialisten terecht kan...
Wat mij opvalt aan de mensen op die fietsen is dat het frame altijd te klein is voor de persoon die er op zit.
Dank! Nu ziet mijn toetsenbord vol koffie.
Ik zie niet in wat er leuk is aan de ondergang van een innovatief Nederlands bedrijf. Zal best duur, elitair, links en grachtengordel zijn maar is een goedkope meukfiets uit China dan zoveel beter? Weg met ons?
Wat is er innovatief aan luchtfietserij, je diep in de schulden steken en je duurbetalende klanten in de stront te laten zakken? Het bedrijf heeft nooit winst gemaakt. Daarnaast maken ze zichzelf belachelijk door zich als zogenaamd mondiaal bedrijf voor te doen terwijl 90% van de omzet uit NL en Duitsland komt, of door hun fietsenmakers 'Bike Doctors' te noemen, of een volkomen overbodige optie als een app met een fietsslot aan te bieden.
.
En hoezo weg met ons? Oerhollandse merken als Batavus en Gazelle bouwen al jaren beregoede fietsen, wij hebben van moof niet nodig om trots te zijn.
Middelmaat steunen is een doodzonde.
Een VanMoof is "in the end" ook niets meer dan een Chinese meukfiets.
Het was een ordinair piramidespel met een vagina-product. Juridisch aanpakken die bestuurders wegens wanbeleid, als de rechtsvorm dat enigszins toelaat.
Als innovatief betekent dat ik 3000 euro moet betalen voor een fiets van slechte kwaliteit die niet door de fietsenmaker op de hoek gerepareerd kan worden, laat dan maar zitten. Een slecht product innovatief noemen maakt het niet beter.
Als de een het wel doet en de andere niet….ook die verliezen jaar op jaar zijn hoogst innovatief.
@Frits de Vriez | 13-07-23 | 12:50: Je hoeft dat product niet te kopen om mee te beginnen. Ten tweede zijn niet alle producten voor iedereen weggelegd. Sommigen rijden in een Maserati (als je bij een woningcorporatie werk bijvoorbeeld) en de meesten rijden in een Polo of Twingo. Dat heet marktwerking.
Innovatief is allemaal leuk en aardig voor bij de koffietafel waar uiteindelijk wil je een product dat doet wat het moet doen zonder overbodige toeters en bellen. Ik wel tenminste. Alles extra kost ook extra en kan alleen maar stuk gaan. En laten we wel wezen, het is niet alsof we in Nederland Sauerlandse taferelen hebt of dat de dichtstbijzijnde winkel op een uur rijden ligt. Kom nou toch. Al die overbodige onzin, wat moet je d'rmee.
Encryptie voor fietssloten? Doe effe normaal, man. Koop dan een sapcentrifuge die je met je mobiele app aanstuurt. Is net zo debiel maar die neemt minder ruimte in.
Elektronisch zonder encryptie is natuurlijk veel slimmer
Daar moest ik ook al aan denken. De Juicero oid.
Iemand die Taco heet neem ik bij voorbaat al niet serieus. En daar koop ik al helemaal niets van
Wel als de familienaam Bell is.
Voor dat geld van die van Moof kan je een best wel leuke motor tweedehands kopen. Dan ben je sneller, het is leuker en het ding gaat ook nog eens langer mee. Maar ieder zijn meug hoor.
Klopt, ik denk een honda xl jaren 80, of een bmw r75, degelijke classics.
@Fra Lippo Lippi | 13-07-23 | 12:08: BMW K1100 Lt van 30 jaar oud rijdt als een nieuwe!
VanMoof zal volgende maand wel Chinees worden, zoiets als een elektrische M.G. en dan rij je nog steeds voor lul
Ergens is hun ontwerp filosofie veranderd van "wat kan er nog meer af" tot "wat kan er nog meer bij".
Vanuit de provincie krijg ik enorme "David Attenborough vibes": het is fascinerend om naar deze Moofdiertjes te kijken in een reservaat.
Hoe kudt moet je je voelen als je nu een Van Moof hebt, 2200 euro ofzo voor neergelegd, allemaal omdat je dacht dat je er dan écht helemaal bijhoorde. Want dat is uiteraard de enige reden om een Van Moof te kopen. Al die moeite, al dat geld, voor niks. En het soort mensen dat Van Moof rijdt is al zo onzeker en heeft al zoveel moeite met hun identiteit!
Ik vind het ontwerp nog steeds prachtig. Een handige jongen moet alleen dat kopen, en een doorstart maken, zonder electronica
Gewoon een fiets dus. Goed concept!
Zonder het elektrische gedeelte zijn het pracht fietsen, nog steeds en die fietsen die rijden sans problème....
Die maken vast een doorstart door een nieuw merk in de markt te zetten , de naam wordt al gedeponeerd;) Cur-ator
Wat kan er eigenlijk mis zijn met een fiets? Ik heb een gazelle ATB, banden kan ik zelf verwisselen, versnellingen afstellen ook, remblokjes laat ik om de paar jaar vervangen. Ketting is er nog nooit afgeweest. Heb hem 15 jaar en gebruik hem 5x per week. Wat snapt vanMoof niet aan een fiets?
Een ketting? doe niet zo raar man.. www.youtube.com/watch?v=PhXTl7gApVA
Dus u heeft 15 jaar lang 5x per week gefietst op uw ATB zonder ooit de ketting te vervangen? Uitgaande van 30 km rondje per keer komt dat neer op zo’n 112.500 km.
Ik doe uw verhaal af als schromelijke overdrijving van de werkelijkheid. Bij een ATB is de ketting na 4.000 tot 7.000 km (afhankelijk van gebruik en onderhoud / schoonmaak) echt wel op.
@Smoelensmid | 13-07-23 | 11:50: Chain belt, zooooo 2022
https://youtu.be/rgo-yEaXDzA
@_pacman_ | 13-07-23 | 11:54: Volgens mij slijten de tandwielen sneller dan de ketting. Als je tandwielen versleten zijn, krijg je doortrappers en dat is niet lekker voor de ketting. Maar een ketting kan makkelijk 100000+ km mee in principe. Ik durf ook wel te beweren dat je dat kan oprekken naar 500000+ km.
@Xaphan | 13-07-23 | 12:21: u kletst maar een eind weg, duidelijk geen fietser.
Je kan een fiets blijkbaar zo technisch maken dat er niet meer mee te rijden valt.
Over een aantal jaar kunnen studentjes aan een case study over Van Moof werken...!
Dat is grappig, heb vanochtend mijn dochter al geappt: leuke case voor je nieuwe studie vanaf september aanstaande!
Jammer dat we niet in oorlog zijn met Duitsland. Zo'n fiets zou je gewoon aan de eerste de beste mof weggeven. "Das ist ein Von Mof herr feldwebel, Hollandische kwalität. Bitte".
Een goede gedigt.
Die fietsen die daar hangen voor reparatie vallen niet in de boedel. Fietsen die nog niet zijn geleverd aan de klant wel. Zou wel een belangrijke boodschap kunnen zijn geweest aan die boze klanten, maar zelfs dat snappen die nietskunners dus niet.
Veel klanten die een fietsen al wel betaald hebben maar niet geleverd gekregen hebben. Die kunnen hoogst waarschijnlijk fluiten naar hun geld.
@De_fluitlokker | 13-07-23 | 11:44: Daarom nooit vooruit betalen, of alleen een symbolisch bedrag. Les 1 in niet je neus stoten bij aankopen.
@De_fluitlokker | 13-07-23 | 11:44: Of de curator vraagt nog een 'boedelbijdrage' voordat ze de fiets mogen ophalen.
@_pacman_ | 13-07-23 | 11:46: ik doe dat vaak bij meubels. Dan is dat Klarna toch best handig, ook al maken ze vaak een potje van de administratie.
Op Marktplaats worden sinds enkele dagen heul veul Moofbikes aangeboden.
Nou je het zegt...
Tweedehands voor € 1.900,-
En je kunt nergens terecht bij een mankement.
Het moet niet gekker worden.
Max 100 euro geef ik ervoor.
Hoeveel geld krijg je mee?
Mijn Sparta heeft een e-lock. Is dat nog hipper? Dan snap ik waarom niemand een VanMoof wil. Te ouderwets.
Nou eerder waarom je een fiets wil die afhankelijk is van een centrale server gerund door dat zelfde bedrijf. Gelukkig is vendor lock-in een compleet nieuw fenomeen.
Wel fijn ook dat er een tooltje is waarmee je dit kan omzeilen, gelukkig is 95% van fietsend nederland digivaardig genoeg om de git repo te pullen en te snappen wat een encryption key is.
@Hellsmurfje | 13-07-23 | 11:45: Weinig opgestoken van Blackberry "succes".
Weer wat geleerd. Dure fietsen zijn kut.
Oh nee, dat wist ik al.
Fietsen zijn kudt, allemaal!
Niet helemaal, ben erg blij met mijn compleet analoge Koga, ok duur doet het wel goed.
@Hellsmurfje | 13-07-23 | 11:42:
Mijn fiets is 25 jaar oud, duurste is het slot en laat dat nou het enige onderdeel zijn die niet wordt gebruikt.
Platteland.
@GKJP | 13-07-23 | 11:48:
Same here met mijn auto, die heb ik nog nooit op slot gezet. Utrechtse Heuvelrug. Buitengebied bos.
Valt me een beetje tegen dit artikel. Valt in de categorie 'weg met ons'. In plaats van trots te zijn op Nederlands ondernemerschap valt dit duidelijk in de categorie grassprietje boven het maaiveld. Niet voor niets leven we in de lage landen. Doe maar lekker de hand op houden met uitkering dan maar.
Wie is er in godsnaam trots op slecht ondernemerschap? Mind you dat die 80 miljoen wel betaald zijn he. Mensen, particulieren en bedrijven, gaan hier gewoon het schip in. Dit is gewoon kut met een hoofdletter K.
Er is niks mis met ondernemenschap en geld verdienen.
Maar moedwillig onbetrouwbare TROEP verkopen voor de hoofdprijs, geen service verlenen en maar sprookjes blijven vertellen kan gewoon niet.
rot eens op met je grassprietje, dit waren geen top ondernemers, dit zijn een stel henken die investeerders en klanten glashard verneuken.
Je hebt onder-nemers en op-gevers...
@Tom Aatje | 13-07-23 | 11:42: Bij Quote wel, hoor. Daar is altijd wel een juichaapje bereid om die gammele toko van je de hemel in te schrijven.
Balkenende "we are a country of undertakers"
@TurpinDick | 13-07-23 | 11:49:
Dat was Den Uyl, Dickie. JP was van de VOC mentaliteit.
VDL. ASML. SHV. Genoeg mooie bedrijven hier in NL. En veel prutsers. Waarvan deze dus is omgevallen. Big deal.
Trots? Waarop? Niet zo moeilijk om een bedrijf te starten en binnen de kortste keren een zo hoog verlies te laten draaien dat je in het Guinness Book of Records kan.
Ik weerspreek graag de stelling dat er gerepareerde fietsen aan de haak hangen die in de faillissementsboedel zouden vallen en straks door de curator worden verkocht. Als een fiets je eigendom is, blijft die ook je eigendom. Een faillissement van Van Moof verandert daar niets aan.
Dat waag ik te betwijfelen.
@GKJP | 13-07-23 | 11:38: Moi aussi.
Exact. Geen twijfel over mogelijk. Alleen fietsen die nog niet zijn geleverd vallen in de boedel. Erg kut als je al hebt betaald.
Ik denk dat u zich namelijk mag aansluiten in de rij bij de curator.
Als jij inderdaad kan aantonen met serienummer en factuur dat het jouw fiets is kan dat ja.
@GKJP | 13-07-23 | 11:38: Je kunt je eigendom gewoon opeisen bij de curator. Wel kunnen ze je vragen eerst de verschuldigde rekening te betalen.
Die directie verzint wel een nieuw green washing product. Denk maar niet dat we daar vanaf zijn.
Ik las "VanMof". Blijkbaar moet ik naar een ander soort fietsenwinkel. Ik denk dat ik daar dan eentje neem met extra grote wielen; als ik dan op zet, dan lijk ik heel erg intelligent.
Toch knap dat je een produkt dat kwalitatief ver onder de maat is voor een belachelijk bedrag in de markt kan zetten, jaar op jaar mega-verliezen kan draaien en toch financierders en klanten kan blijven vinden. Die broers zullen heus wel ergens een leuk spaarpotje voor zichzelf hebben opgebouwd.
Ongelooflijk dat er zoveel eikels zijn die zo'n kut fiets kochten,
vanaf 2019 tot nu zie ik dat het barst van de klachten over de vanMoof fietsen.
Als dit kunt lezen dan koop je zo'n fiets toch niet.
Hoe verlies je 78 miljoen als fietsenboer?
door een kutprodukt te maken en je klanten te behandelen alsof ze grachtengordelroos hebben
Geld uitgeven is heel makkelijk, ze hebben wereldwijd kantoren geopend, dure marketing, complexe software, dure custom componenten. En voor je het weet leg je 1000 euro toe op elke fiets die je verkoopt.
Op z’n pre-Musk Twitter’s veel te veel personeel aannemen met een onduidelijke / niets toevoegende taak omdat je zo lekker hard wilt groeien ipv op productiekosten van omzet te letten.
Waarschijnlijk veel MacBook Pro's, steigerhouten kantoren voor premium bedragen, scrum masters, coaches, borrels op rondvaartboten, fatboy zitzakken, top of the bill espressoapparaten, goed gevulde koelkasten.. ach, al die geijkte "wij zijn een startup"-dingetjes.
met een prive jet naar new york vliegen, 50K enkeltje, dan gaat het snel
@John McClane | 13-07-23 | 11:38:
Dat dus! Vooral bezig met zichzelf, beeldvorming, bedrijfspleziertjes maar niet met produkt en service.
Van Moof had het afgelopen jaar of zo via private funding tientallen miljoenen opgehaald bij "investeerders".
Met de opbrengst van die capital raise hebben ze versneld de leningen bij de Rabobank afgelost.
Inkoop van onderdelen van de fietsen was al duurder dan de omzet uit verkoop van die fietsen. Alleen al daarmee verloren ze 10 miljoen. En daarnaast gaven ze nog eens 70 miljoen meer uit aan winkels in 50 "wereldsteden" en aan "marketing".
Iedereen die ooit een bedrijf is gestart weet dat je verliezen uit aanloop moet dekken met eigen vermogen. Niet met leningen. De meest kritische geldverstrekker was blijkbaar de Rabo en die hebben ze eruit gejorist.
wat een ongelofelijke amateuristische bende. Met hun hippe kutfietsen.
Ach, mensen die blijkbaar te veel geld hadden, zijn dat nu dus kwijt. So be it. is ook een vorm van nivellering.
Hm. Crisis op crisis op crisis dus bij X66. Wie zijn toch die mensen die de Van Moof pakken in plaats van te gaan fietsen?
*gniffelt*
Piet Karbiet rijdt een Van Moof las ik hier gisteren. Niet bepaald een D66 stemmer, dus houd een sop met die vooroordelen.
Ik stem wel D66 en zou mijn hond nog van een Van Moof afschoppen.
@BobDobalina | 13-07-23 | 11:43:
Dat kan niet. Een van Moof fiets rijdt namelijk niet. Dat is het probleem.
Een ingewikkelde fiets waarbij veel aandacht aan het design -hoe de fiets er uit ziet- is besteed. Maar in de praktijk heb je er niets aan en bij klachten krijg je geen gehoor.
Dat geeft bij sommigen (ik) een associatie met D66.
@BobDobalina | 13-07-23 | 11:43: Dan leest u niet goed. Ik rij op een Dutch ID.
@BobDobalina | 13-07-23 | 11:43: Dan heb je dus echt wel een kudtdag vandaag nu de grote leider er tussen uit piept
Er was ook geen bank die de Moofjes ooit wilde financieren, weggeblazen geld komt van 2 "klimaatredders" hippe fondsen... tja dat daar weer duizenden banggemaakte deugklima's de dupe van worden.... net als bij de ooit Triodos-certificaten. Ach, zolang je het allemaal gelooft.
Iedereen heeft in zijn jonge jaren wel eens zijn vriendin helpen zoeken naar haar fietssleutels.
Blijkt Van Moof een app te hebben die dat overbodig maakt.
Je bedoelt, jij zoekt en zij tettert en geeft jou de schuld?
Nee hoor, nooit meegemaakt. Echt helemaal nooit. Echt niet.
@Graaisnaaiert | 13-07-23 | 11:25: zoekt u eens op ‘sleutels kwijt’ en u krijgt andere resultaten dan een tierende vrouw.
Maak dat na 33 jaar nog steeds mee, net als de huissleutels, haar mobiel en haar tasje. Maar hou nog steeds van haar!
Zal toch wat zijn, dat je zonder die app niet fietsen kan.
Deze keer niet dat filmpje met die leuke van Moof-meisje?
En trouwens, een fietsslot dat met een app geopend moet worden? Serieus??? Dan is de mensheid er slechter aan toe dan ik al dacht.
Nooit meer je sleutel kwijt. Ik denk dat dit voor sommige sloddervossen heel handig is.
@Diotima | 13-07-23 | 11:25: Ik heb vaker een lege batterij dan mijn sleutels kwijt. En als ik ga fietsen dan doe ik dat voor mijn rust of om een boodschap te doen, dan neem ik meestal ook geen telefoon mee.
Ik werk zelf lang genoeg in de IT om te weten dat je problemen niet uit kunt sluiten. Bovendien heb je al een goed slot voor een paar tientjes, die kun je voor al je fietsen gebruiken.
Nederland is toe aan een EMP om het land te resetten
@Diotima | 13-07-23 | 11:25:
Je telefoon kun je niet kwijt raken, dat die gejat wordt, bedoelt u?
Gelukkig zijn er nog geen huizen met dergelijke sloten. Valt de server uit, kun je je eigen huis niet in...
@TurpinDick | 13-07-23 | 11:29:
De manier die voor jou prettig is, is dat niet per se hetzelfde voor ieder ander mens. Dat zal je vast ook wel hebben gezien in de IT. Of overal. Daar kan je je eigen mening over hebben, maar andere mensen zijn er kennelijk blij mee.
Even wat anders, die 504 voertuigen die defensie aangekocht heeft, zijn die wel electrisch? En zo niet, waarom zijn er dan nog geen vragen over gesteld?
www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/0...
Elektriciteitsnetwerken zijn veelal de eerste strategische doelen om uit te schakelen, daar sta je dan in oorlogstijd....
Al die goedgelovige Van Moof berijders hadden inmiddels ook een auto besteld bij Lightyear.
Mundus vult decipi, ergo decipiatur.
Dus je hebt een klacht maar je bent ook zo’n narcist om die klacht te verwerken in een selfie?
Deze mensen verdienen een eenwieler.
Moet wel toegeven dat dit weer een heel select grote-stad-probleem is. Serieus, ik heb hier in de wijde omtrek nog nooit een vanMoof zien rijden.
En in deze stad een bepaalde groep mensen. Je zult als vader in Amsterdam Zuid maar 4 van de krengen hebben gekocht voor je schoolgaande koters. Die moeten straks die 3 kilometer naar school op een normale fiets maar het zal wel een fatbike worden a € 4000 p.s.
De dichtstbijzijnde VanMoof is 90km van mij vandaan, en toch zie ik die krengen hier ook rijden.
@Piet Karbiet | 13-07-23 | 11:31: fat bikes voor fat fucks. Lekker laten fietsen dat kindertuig.
@BobDobalina | 13-07-23 | 11:44:
Een fatbike is gewoon een e-scooter met trappers, niet voor de show, maar om de registratie- en helmplicht te ontduiken. Gisteren bijna van de sokken gereden door een paar motors van hoogste 13 jaar. Ook tijd voor een leeftijdsgrens.
@Ruud Hazes56616330 | 13-07-23 | 12:54:
*koters*
Waren die eerste fietsen ook zo'n drama? De gewone zonder aandrijving. Vond het ontwerp wel smoel hebben toen.
Die normale fietsen waren prima, werkelijk waar.
Echter wilde VanMoof op een gegeven moment uitsluitend elektrische fietsen produceren.... en die waren gewoon niet goed genoeg.
AD Artikel : archive.li/ehcGK
Toch vind ik het vreemd dat zo'n fietsenfabrikant failliet gaat. Tijdens de coronapandemie, die toch nog niet zo heel ver achter ons ligt, waren fietsen niet aan te slepen: mensen die thuis moesten werken, moeilijk in teamverbanden konden sporten, etc, schaften fietsen aan om op die manier toch aan hun beweging toe te komen. Waarom heeft VanMoof daar dan niet mede van geprofiteerd? Want ik begrijp dat ze al jaren verlies draaien.
De cost gaet voor de baet uyt
Gewoon een slecht product, een fiets die bestaat voor 5% uit goedkoop materiaal en voor 95% uit linkse idealen.
De meeste mensen kochten toen gewoon een fiet voor tien Euro bij de junk om de hoek. Dat hipsterspul is hartstikke duur, en dus ook heel slecht, kennelijk.
Hoe staat het met Peloton?
@Louter Leuter | 13-07-23 | 12:16:
Proest. Dat was idd werkelijk een 2010 periode avocado havermelk welvaartsprodukt. Alsof iedereen de ruimte en het geld had om zo'n bakbeest te kopen. Hipster spul pur sang.
Kan je dat slot niet gewoon doorzagen?
Met de juiste app.
@horsteknots | 13-07-23 | 11:22: met de app "AngleGrindr" zeker, lol
Goed voorbeeld over het hedendaagse ondernemersschap. Veel en snel geld verdienen, klantenservice nul komma nul, zakkenvullen, populair doen en teren op de arrogantie van het kapitaal. Overigens kom je dat vaker tegen.
Ook in de installatiesector waar bedrijven orders en bestellingen aangaan die ze niet aankunnen en vervolgens "beun de haas" ZZP-ers op je afsturen die bij jou thuis met veel onkunde maar wat doen. Voor klachten is men vaak onbereikbaar.
En altijd maar weer "ja geen capacitieit, geen mensen" maar dat wil nog niet zeggen dat je geen kwalitatief goed werk zou kunnen afleveren. Maar ja geld uit Jan Modaal z'n zak kloppen is de trend en daarin is de overheid natuurlijk koploper.
Hear, hear, precies wat ik hier in de buurt ook ondervind. Bijvoorbeeld van die cowboys die zonnepanelen installeren, meestal Spanjaarden, Polen of Bulgaren die de veiligheidsregels niet in acht nemen. En arbeidsinspectie is in geen velden of wegen te zien.
@Uranus1767 | 13-07-23 | 11:22:
Waarom heb je die dan niet even gebeld?
... maar dus 'de provincie' die vandaag lekker met modder kan gooien (pun intended) naar 'het hoofdstedelijke... Enjoy.
Ik zie er weinig authentieke Amsterdammers op rijden. Is vooral Gooische import.
Vandaag... en gisteren ook al.... Morgen vind'n 'we' wel weer iets nieuws... Blijft lachen..
@Ad Hominem | 13-07-23 | 11:28: ook weer waar.
Als mensen over "de provincie" beginnen weet je al hoe laat het is.
Aaaaaand it's gone!
www.youtube.com/watch?v=_nVk25ZvTkU
Heb mijn (in Amsterdam wonende) dochter afgelopen week nog afgeraden om daar een fiets te gaan kopen. Dat ding schijnt in die stad echt een "statussymbool" te zijn. Nou haha rich and fancy Amsterdammers, daar ga je met je statusfiets. Godzijdank heb ik haar op tijd gewaarschuwd en heeft ze mijn waarschuwingen niet in de wind geslagen.
En waar zijn eigenlijk die twee broers gebleven die er miljonair van zijn geworden? Valt daar nog iets van te plukken bij een eventueel faillissement? En hoe word je in godsnaam miljonair van een bedrijf dat nooit winst heeft gemaakt, kan iemand mij dit uitleggen? Want ik doe iets niet goed in mijn leven geloof ik... 36 jaar gewerkt en ben nog steeds geen miljonair.
Simpel, jezelf gewoon een monsterlijk riant salaris toekennen.
@normanius | 13-07-23 | 11:15: "management fee"
Ontwerp een app om straks al die fietsen van slot te halen. ben je zo miljonair
Valt mij tegen dat Elon Musk geen interesse heeft. Voor een prikkie kan hij een fietsdivisie aan zijn Tesla-imperium verbinden. De eerste generatie Tesla's onderging hetzelfde als deze generatie vanMoofs en hij heeft het wel rechtgetrokken. En hij kan batterijen iets groter inkopen.
Verschil tussen VS en NL. In VS is kapitaal in grotere mate beschikbaar voor dit soort riskante investeringen.
Tweets van Arno Wellens plaatsen is het enige wat nog dommer is dan VanMoof rijden.
Waarschijnlijk nog dommer is uw reactie ( zonder erbij te zeggen wat er dan niet klopt bij Wellens).
Ik fiets regelmatig door het Oosterpark waar VanMoof is gevestigd. Begrijp nu waarom er daar recent zo vaak medewerkers op een bankje ernstig in gesprek waren. De grote winnaar is Swapfiets, die houden het simpel met 3 modellen. De monteurs kunnen overal zo aan de slag. Liever zie ik D66 failliet gaan.
Ik dacht precies hetzelfde, goede fietsenmonteurs komen zo weer aan een andere baan.
Hehe. Die swapfietsrijders. Ik moet daar altijd om lachen. Swapfiets-sukkels. Part-time stedelingen. Betalen zoveel geld voor een flutprodukt.
@m@rkus | 13-07-23 | 11:29: Toch zit het bedrijf al in steden als Bonn, Antwerpen, Berlijn en Wenen. VanMoof kwam niet verder dan 020 Zuid.
@Piet Karbiet | 13-07-23 | 11:39: de busines case is ook goed. Mensen betalen 17,50 per maand voor een produkt dat de fabrikant hooguit ergens tussen de 250 en de 350 Euro kost. Heb je er zo weer uit dus.
Dat zijn die dingen met een blauwe band? Die van ik kan geen band plakken, of een ketting smeren? Die fiets voor sneeuwvlokjes?
Dit is een beetje " hoe een land ten onder gaat aan z'n eigen decadentie". Helaas doet het nog lang niet pijn genoeg maar ik heb goede hoop dat als dat scheutje haver melk in je Italiaanse "Latte" dadelijk 15 euro meer gaat kosten, men dat zelfs in dat gekkenhuis 020 een beetje prijzig begint te vinden.
Als je het stemgedrag van Moof fietsers onderzoekt dan komt er zomaar veel D66 uit.
Zou Michiel Ris nog steeds zo blij zijn met zijn elite-fiets?
www.parool.nl/columns-opinie/opinie-v...
Dit moet afgunst zijn, volgens de logica van Michiel.
'SOLVABILITEIT' is het punt waar veel hard groeiende bedrijfjes aan onderdoor gaan, heb ik altijd geleerd. Let op je solvabiliteit!
Om over liquiditeit nog maar te zwijgen. Money, it' s a gas!
@Glasgow Argus | 13-07-23 | 11:16: Liquiditeit is korte termijn-werk. Gebrek aan liquiditeit nekt de meeste groeiende bedrijfjes niet. Is echt solvabiliteit. Investeringen moeten doen met een (middel-)lange duur, en dan niet het EV hebben om dat te bekostigen, dan ben je gewoon kwetsbaar i.v.m. rente-lasten, met name als je die groei financiert met korte-of middellange termijn leningen en dan tegen de tijd dat die leningen aflopen, niet het geld hebt om ze af te kunnen kopen, en ook niet de BC hebt om ze te kunnen verlengen tegen aanvaardbare rentes. Tenminste: als ik mijn lessen goed onthouden heb.
Je moet gewoon niet te hoog van de toren blazen. Hier maken we apparaten waar je chips mee kan maken. Dat zijn maar een paar apparaten per jaar, want het is complex spul en dan heb je ook nog met verbeteringen in het proces te maken. Maar dat is allemaal niet erg. Er staat hier een wachtrij tot diep in de jaren '30 netjes te wachten op hun nieuwe speelgoed. Zelfs de exportbeperking richting China is makkelijk op te vangen. Elke dwaas kan een fiets maken, maar vrijwel niemand kan ons soort speelgoed maken, waardoor jullie nu op een Van Moof zouden kunnen rijden.
@Glasgow Argus | 13-07-23 | 11:16:
www.youtube.com/watch?v=Kjgwjh4H7wg
@Xaphan | 13-07-23 | 11:46:
Oh ja, van dat bedrijf dat als motto heeft "Als het repeteerbaar is, dan kunnen we het met software eruit hacken". Maakt niet wat er aan ten grondslag ligt van het probleem.
@Xaphan | 13-07-23 | 11:46: Je kunt B2B niet vergelijken met B2C. En ik denk dat je ASML zelfs niet kunt vergelijken met B2B omdat de overheid dat bedrijf support. Heeft ASML eigenlijk eigen woonwijken voor haar werknemers? Of parasiteren ze nog steeds op het Nederlandse woningdeel?
@Xaphan | 13-07-23 | 11:46:
De hefboom. Dat leren ze bij bedrijfseconomie. Ik heb 10 euro eigen kapitaal, leen 1000 bij de bank, maak 20 euro winst, dus heb ik een rendement op eigen vermogen van 200%. Heb je alles zelf gefinancierd dan is het rendement 1%. Dus lenen maar!
Wat ze vergeten is, dat als je verlies maakt, de hefboom een guillotine wordt. Zeker als je schulden met andere schulden gaat aflossen. Dat lukte zelfs Madoff op den duur niet meer.
Bedrijven gaan niet kapot aan solvabiliteit, maar aan liquiditeit.
Toch is het oorspronkelijke idee nog helemaal zo gek niet. Een eenvoudige fiets met een stevig frame, zonder kabeltjes en draadjes en verlichting die (bijna niet) kapot kan.
Leuk produkt, maar wat is je businesscase? Ik heb zo'n fiets. Tweedehands, met heel groot MACBIKE er op. Onverwoestbaar, en dus een hopeloze businescase tenzij je hem verhuurt... En dat is dit...
Ik begrijp dat die krengen juist meer dan gemiddeld kapot gingen, en voor een 'eenvoudige fiets' betaalde je wel de hoofdprijs.
Nederlandse fietsen gaan in de regel decennia mee, door weer en wind, met een minimum aan onderhoud (alleen fiksen wat kapot en echt nodig is). Dat stevige frame is alleen optisch, alle andere frames voldoen ook prima, zelfs in Amsterdam.
Maar dat het idee niet gek was, toont de populariteit wel aan. De uitvoering was alleen intens slecht.
Heb een oude opoefiets die dat ook allemaal heeft.
Her oorspronkelijke idee was inderdaad in theorie zo gek nog niet, zeker niet voor aanhangers van de linkse ideologie.
En dan komt de praktijk / realiteit .....
@John McClane | 13-07-23 | 11:16: Klopt. Mijn Gazelle racefiets uit 1985 heb ik eindelijk recentelijk omgeruild voor een andere racefiets. Alles aan gerepareerd en vervangen waar en wat nodig al die jaren, maar uiteindelijk werd het stalen ros er niet beter op. Op = OP. Heb ook nu nog een MTB van 2006 voor het strand en een recente 2019 MTB voor de parcours. Onderhoud doe ik zelf. Gaan nog jaren mee. Zullen mij, nu 71 wel overleven. Alle drie de fietsen voor de prijs van een anderhalve MOOF. Ik moet wel zelf trappen en ga daarmee menig MOOF voorbij. Dat kan ook aan de luie donders liggen die op de MOOF zitten.
@John McClane | 13-07-23 | 11:16:
Dat frame ziet er ook niet uit.
@m@rkus | 13-07-23 | 11:10: Doet me denken aan het NL automerk Spijker. (Het eerste). Onverwoestbaar, en daarom werden ze niet vervangen.
@Louter Leuter | 13-07-23 | 11:59:
Ah, ik ben dus niet de enige die het een lelijk ontwerp vond.
@Basil Fawlty | 13-07-23 | 12:55:
Daar ben ik teveel vliegtuigbouwer voor. Form follows function. Ik zie nog steeds van Ghesel Grothe tekeer gaan over de Mercedesster op een motorkap.
Fietsen die alleen met een app van het slot kunnen?!
WTF?!
Echt, lig in een deuk.
Helemaal van het padje ja ghe...
Haha, ik hoorde dat gisteren ook voor het eerst. En ik dacht: OMG een fiets die met een app van het slot gaat. Wie bedenkt zoiets?
@Dameskonijn | 13-07-23 | 11:17: handig ook als je mobiel leeg is. Duimpje
@Dameskonijn | 13-07-23 | 11:17: Mensen die sleutels kwijtraken.
Als het met een app van het slot kan, dan kan het ook met een app op slot. Hoe lang voordat een beetje hackerT remote een fiets op slot zet terwijl het ding rijdt?
Is dat slot ook bestand tegen mijn haakse slijper? Een nieuwe is er zo opgezet, lijkt me?
Hoogopgeleid maar een winkel kunnen ze niet runnen. Wat een sukkels.
Ho ho, hoogafgeleid noemen we dat tegenwoordig.
Prive hebben ze er aardig wat aan overgehouden lijkt het.
Zo mag je dat niet meer noemen: hoogopgeleid heet tegenwoordig "theoretisch opgeleid".
@voldemort | 13-07-23 | 11:09:
De curator mag ze helemaal leegplukken.
@Louter Leuter | 13-07-23 | 11:56: Zoek op: "Besloten Vennootschap". En "Holding"
@marcoplarco | 13-07-23 | 13:23:
Dat zegt helemaal niets. Banken grijpen door die constructie heen als je wilt lenen. Je moet prive garant staan anders krijg je niets. Daarnaast mag je je vorderingen (facturen) cederen of verpanden. Oh ja ik heb ze beiden ook. Ik ben overigens inmiddels mijn eigen bank.
Wie heeft AT5 en Het Parool nodig als je Mosterd hebt?
Nou ja, vergeet zijn immens populaire muziek artikelen niet he.
Kaag weg, VanMoof weg, de hipsters hebben een zware dag vandaag.
LOL!
Hip hoofdstedelijk volk dat de neus stoot bij wederom een gebakken lucht bedrijf met een inferieur product. Geen medelijden mee, troost jezelf maar met een havermejlk-cappuccino en een carpaccio. Niet op het terras want dan wordt Akwasi wellicht weer boos.
vreemd leedvermaak bij het scheelopen van een bedrijf dat het veel beter doet dan de rest. Oh succes, weg ermee, Een slagersfiets uit 1930 is net zo goed.
Ga er maar van uit dat nu ze failliet zijn ze hun server niet door blijven betalen.
Tip: Er bestaan ook sloten die je met een slutel van het slot kunt halen. Zijn voor weinig te koop bij de Action, en ook bij de HEMA.
Echt een supertip voor mensen die straks een VanMoof hebben die niet meer van het slot wil.
Sywert is er niks bij....
REAGEER OOK