Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VanMoof gestopt met fietsen

2009 - 2023

Eerst was het heel hip om een VanMoof te hebben. Toen werd het heel hip om met een VanMoof bij de fietsenmaker te staan want het ding is eigenlijk altijd kapot. Toen werd het heel hip om VanMoof-fietsers uit te lachen omdat de berijders altijd onhebbelijke hipsterplorken met vlassige snorretjes zijn, van die lui die vragen of je 'havermelk of koemelk' wil (wat denk je nou zelf), en ze brieven naar Het Parool sturen om hun geringe piklengte te compenseren met de portemonnee. En nu is het eigenlijk weer hip om VanMoof cool te vinden, omdat iedereen VanMoof kut vindt. Maar ja, het hoeft al niet meer, want de Gebroeders Vreselijk (Ties & Taco) hebben de verkoop van hun caramel frappuccino-wielers stilgelegd. Aanvankelijk zogenaamd vanwege een computerstoring, in werkelijkheid omdat het nogal een cracky verdienmodel is, ieder jaar ca. 80 miljoen euro verlies draaien. Wel, misschien zeggen we nu iets heel hips, maar het is nogal een gare schijtfiets, die VanMoof. Als VanMoof een restaurant was, dan was het de Cornerstore. Koop maar lekker een Gazelle of een Batavus. Mocht u nou denken: kan ik nog wel op mijn oude VanMoof blijven rijden? Natuurlijk! Denk maar aan Mark Rutte en z'n Saab.

Blijft prachtig

Social

Reaguursels

Inloggen

Soort van Nederlandse Tesla: een cool ontwerp verkopen aan irritante hipsters, maar uiteindelijk vooral bekend staan om de extreem brakke kwaliteit.
Zal mij benieuwen of VanMoof straks ook door de cryptobros wordt opgepakt.

******** | 12-07-23 | 02:49

Liever als Piet Pelle op m'n Gazelle dan als Govert Goof op een gare Van Moof....

Ome_BW | 12-07-23 | 01:27

Als ontwerper vind ik dit toch erg jammer. Dit was een van de weinige bedrijven gestart door een ontwerper dat relatief succesvol was. Meestal zijn het toch de commerciële jongens die met weinig innovatie (of slim jatwerk) een bedrijf succesvol maken, zie bijvoorbeeld secrid clone Ekster. Een ander mooi voorbeeld was Senz, de stormparaplu, die geeft het helaas ook niet gehaald…

Zgan | 12-07-23 | 01:17 | 3

Het probleem is zoals gebruikelijk met bedrijven die door een ontwerper gestart zijn dat het mechanisch ontwerp en de kwaliteit van het product gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend is. En veel te duur.

Gregovic | 12-07-23 | 01:27

Bedrijven die

ULTRAFRYSK | 12-07-23 | 02:42

Ze zien er best geinig uit. En het idee van bijvoorbeeld die diefstal-garantie was ook goed.
Maar als je het technisch totaal niet kan waarmaken dan houdt het toch op.

******** | 12-07-23 | 02:45

Ben ruim 7 jaar superblij met mijn Azor fiets.
Iets degelijkers wordt er gewoon niet gemaakt. Ik heb in de afgelopen pakweg 45 jaar alle bekende merken gehad: Gazelle, Batavus, Peugeot, Giant, Sparta, Simplex, Burco, Locomotief, Raleigh, Humber, Union. Maar nooit eerder reed ik dagelijks op een fiets die er na 7 jaar nog steeds als nieuw uitziet. Ook al staat ie dag & nacht buiten Behalve de grote ding-dong-bel die ik 'after market' kocht, roest er nog steeds niets aan die fiets. Verder ook nooit een mankement aan gehad, behalve banden die vervangen moeten worden wegens slijtage en toevallig heb ik 1 week geleden de koplamp moeten vervangen omdat ie met veel geweld afgebroken was omdat een lul met een Swapfiets zijn liefdeloos gebruikte barrel tussen de mijne en een andere fiets in had geramd bij een stalling, terwijl er eigenlijk geen ruimte was tussen die twee fietsen.

Kenmerkend voor de filosofie van de bouwer van Azor-fietsen is het volgende filmpje, waarbij de eigenaar van de fabriek in Hoogeveen, een hele zooi fietslampen tegen de keien flikkert om te zien welke heel blijven; de enkele die heel blijft, wordt standaard gemonteerd op de Azor-fietsen.

www.youtube.com/watch?v=rHQ_XLowO0w

Peter Emile | 12-07-23 | 01:07

Ik fiets op een hybride en haal de meeste elektrische fietsers in. Want ze zijn begrensd.

TRUMP | 12-07-23 | 00:36

Ik rij op een Simplex, bouwjaar waarschijnlijk 1965.

Rhenium | 12-07-23 | 00:19

Wat is een moof - fiets?

thekolere | 11-07-23 | 23:42

Iemand nog interesse in een Spartamet ?
Mengsmering benzine, met een elektische starter.
Topsnelheid 29 km pu en kost 25 Euri verzekering per jaar,

Piet-Kietelaar | 11-07-23 | 23:13

Had nog nooit van "Van Moof" gehoord. Totdat ze in het nieuws kwamen met hun problemen..... kennelijk heel belangrijk om erbij te horen, in Amsterdam, Haarlem, Bloemendaal etc

Zwizalletju | 11-07-23 | 23:05

Ik rijd al twee jaar zorgeloos op een mooie Gazelle stadsfiets, nooit iets aan de hand met dat ding. Fietsenmaker zit bij mij in de wijk en mocht er een reparatie nodig zijn, is daar altijd tijd voor. Onderdelen zijn altijd voorradig. En dat voor een fiets van 950 euro.
En hoe kun je überhaupt in de Quote 500 komen als VanMoof-bedenkers of -eigenaren wanneer jouw bedrijf nog nooit winst heeft gemaakt? Ik doe toch iets niet goed geloof ik...

Dameskonijn | 11-07-23 | 22:43 | 3

Winst is niet meer nodig in de nieuwe economie. Als er maar geloof is in verhandelbare certificaten die gouden bergen beloven is dat genoeg. Verliezen worden gesocialiseerd, dwz gaan naar de belastingbetaler.

Nichtsneues | 11-07-23 | 22:48

Gillian Tans is de Quote 500 figuur ex Booking.com . Hij hield het bedrijf overeind en trekt nu waarschijnlijk de stekker er uit. Heeft geen zin meer om elk jaar 80 miljoen in een bodemloze put te storten.

Zwizalletju | 11-07-23 | 22:54

Ik rijd al jaren zonder enig probleem met een VanMoof Smart S, de laatste niet-elektrisch ondersteunde VanMoof maar wel met app-bediening.
Topfiets, zonde dat ze daarna alleen maar elektrische fietsen gingen maken. Nergens voor nodig ook, maak niet-elektrisch fietsen maar hip.

Petskast | 11-07-23 | 22:26

Ik heb sinds twee jaar een S4 en ik geniet echt elke dag van die fiets. 5000 km gefietst en los van remblokken geen noemenswaardige problemen. Soms een keer resetten maar dat is alles. En deze jongen gruwelt van havermelk of andere linksdraaiende dranken.

Wodga | 11-07-23 | 22:04

Bewaar uw Van Moof fiets goed. Over 1000 jaar bij de dan uit te zenden “tussen kunst en kitsch” gaat deze een kapitaal opleveren!

Kattie | 11-07-23 | 21:25

Tja, ze hadden die tent moeten verkopen toen het nog leuk was.

Zeurders | 11-07-23 | 21:24

Heb 2 jaar vrijwel zonder noemenswaardige issues op een VanMoof S2 gereden en daar heel veel plezier van gehad. Ik zal dan wel een van de lucky few geweest zijn denk ik. Ik vind dat haten op VanMoofs iets heel kleinburgerigs hebben. Kritiek op slechte kwaliteit fietsen en kutservice is volkomen terecht, maar verder is het vermoeiende flauwe afgunst. Zelfde als nu richting fatbikes en ook richting Tesla's. Kan mij nog herinneren dat er 35 jaar geleden ook gescholden werd op mountainbikes (welke debiel riidt er ou met een breed recht stuur!) en tijdens de wintersport op snowboards. Ben zelf 40+ maar hou toch op met je gedragen als een zure oude boomer de hele tijd als iemand zich op een andere manier vervoert dan jij. Laat lekker gaan en maak je druk om belangrijkere dingen.

Quantum Suicide | 11-07-23 | 21:03 | 4

Wow 2 jaar zelfs!

Je kunt het niet vergelijken met mountainbikes 35 jaar geleden. Dat was een nieuwe discipline waar men aan moest wennen.
VanMoofs zijn een optie in een breed pallet aan elektrische fietsen waarvan de meeste wel gewoon werken.

Draak uit Brabant | 11-07-23 | 21:28

Verschil is dat vooral de eigenaren klagen i.p.v. de mensen die er geen hebben.

PSYx | 11-07-23 | 21:42

Schelden op mountain bikes is nooit gestopt maar dikke banden fietsen zijn nog een tandje erger.

voldemort | 11-07-23 | 21:47
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon lekker een omafiets rijden met een rolletje stophoest in je zak. Niets meer aan doen.

Mr. Squits | 11-07-23 | 20:51

Ik heb een prachtige Batavus kroeg-/stationsfiets, tweedehands gekocht bij de plaatselijke fietsenverhuurder annex Eendenverzamelaar.
Daarnaast heb ik een Verdoes Marsdiep tourfiets met voorvering. Gewoon twee prachtige degelijke fietsen met knieaandrijving.

Wat moet je met zo'n Van Moof? Compleet gehypte, want Amsterdams, klerezooi. Alleen aan de deugreclame kon je al zien dat het niet klopt. Iemand van kleur die door de Grachtengordel fietst. Dat gelooft toch niemand.
E80 miljoen verlies per jaar. Hoe krijg je het voor elkaar. Accell (oa. Batavus en Sparta) maakte E65 miljoen winst. Degelijke fietsen uit Friesland daar heb je wat aan.

Haberdoebas | 11-07-23 | 20:40

Ik heb nog een knappe Union Safari 3 versnelling Sachs alu naaf volledig gemaakt en opgebouwd in Nieuwleusen.
Een fiets met een lui frame, rammelvrij, en zwaar verchroomde achterdrager en leren brooks zadel.
Voor de sportieve rondjes heb ik een Ghost Cross.

steekmug | 11-07-23 | 20:33

Gewoon een popal kopen.

jostheboss | 11-07-23 | 19:26 | 2

Misschien zijn ze intussen beter maar alle onderdelen klemmen, roesten, gaan stroef etc. Ipv de standaardonderdelen was alles uit eigen fabriek ofzo.
Koop gewoon een Nederlandse, die zijn niet zomaar in orde, daar zit 100 jaar ervaring in, en fietsen is hier altijd groot geweest

Shoarmamasutra | 11-07-23 | 21:19

Alsjeblieft zeg, dat is helemaal troep.

CornholioNL | 11-07-23 | 22:28

Wat gebeurt er als de webserver ermee stopt? Of de oude app niet op je nieuwe telefoon kan worden geïnstalleerd? Echt koop geen duur ding wat via een app of server moet worden bestuurd/vrijgegeven, het is wachten tot de ondersteuning stopt

ikwilgeennaam | 11-07-23 | 19:22 | 1

Ik denk dat het een tijdje stjl ligt en dan een handige jongen dat van de curator koopt en als abbonementje van 17 e per maand gaat aanbieden.

Shoarmamasutra | 11-07-23 | 21:20

Op een Gazelle of Batavus rijden is toch een beetje een mobiele vorm van anticonceptie, iedere lust of libido verdwijnt als sneeuw voor de zon. Kan je ook bereiken door een Opel te rijden, of als vrouw een broekrok te dragen.

Festen | 11-07-23 | 19:12 | 3

Of een vrouw in een tuinbroek.

Haberdoebas | 11-07-23 | 20:44

Tja de een heeft een piemellengtecompensatiepatsvoertuig en de ander is nog cool in een opel manta.

Shoarmamasutra | 11-07-23 | 22:17

Ja een Gazelle of Batavus heb ik. Niet elektrisch. Wat is er mis mee? Ik zie hier allerlei merken voorbij komen die me geen reet zeggen. Ik zou écht niet weten hoe een Van Moof er uit ziet, Misschien ben wel 100 x door een voorbij gereden. Of door achterlijke opgevoerde Fatbikes waarvan ik het merk ook niet weet.

Zwizalletju | 11-07-23 | 22:47

Is ook weer Randstad tegen de anderen dingetje.

Beste_Landgenoten | 11-07-23 | 19:10 | 1

Dachten ze in de randstad dan wel dat het een goede fiets was?

brie-de-penis | 11-07-23 | 19:28

Mijn zus heeft in januari een Van Moof besteld . Moest ze volledig vooraf betalen. Ze betaalde dus de kostprijs plus winst marge en nog kunnen die sukkels de tent niet draaiende houden. Dus achter aan sluiten bij de curator.

Southpark | 11-07-23 | 19:10

In Mokum bijna allemaal gedeelde trappenhuizen, dus altijd dat ding omhoog zeulen, want wordt anders gejat. Een auto daar is ook een onding want uren in de rondte rijden voor (dure) parkeerplek. Lopen is gezond maar inmiddels ook risicovol om 'jongeren' tegen te komen. Kortom je zoek het maar lekker uit in je hippe klote stad! Ik vind ze qua design best mooi overigens

Cunucu | 11-07-23 | 19:09

Van Moof, ik wil ze voor niks nog niet hebben.
Rijd al jaaaaaren op een Gazelle en nooit problemen mee gehad en nog veel goedkoper ook.
Vind de van Moof trouwens zo lelijk als de oceaan diep is, maar dat is dan mijn mening…

jan6894 | 11-07-23 | 19:07

Mijn Benzo is deze week overleden.

De Profundus | 11-07-23 | 19:04

Van Moof is de Tesla én de Apple van de fietsen, aldus omgekochte influencers.
Toen wist ik genoeg en heb al 10.000 probleemloze kilometers op mijn Union E-lite achter de bejaarde rug.

gestoptmetroken | 11-07-23 | 18:54 | 2

Apple functioneert prima.

Qua fiets kan ik mokumono aanbevelen.

Topproduct! www.mokumono.com/

ristretto | 11-07-23 | 19:19

Die van Moofen die jaren " zonder noemenswaardige problemen" rijden en de service wat traag vinden..
Ik heb dus ook een Union en die is na drie jaar dus nog nooit bij de fietsenmaket geweest. Zelfs de ketting heb ik niet hoeven laten stellen.

Shoarmamasutra | 11-07-23 | 21:23


Ik koop altijd onverwoestbare merken zoals JAWA, Mazda, Toyata, Ford, Zippo, AEG, Bosch en Terlenka onderbroeken.

King of the Oneliner | 11-07-23 | 18:51 | 1

JAWa oilmaster. De goede oude tijd.

Southpark | 11-07-23 | 19:16

een mooi voorbeeld van een leuk kut-product.

De Treinende Rechter | 11-07-23 | 18:50

Nederlandse innovatie begint steeds meer op Italiaans spul uit de ‘80s en ‘90s te lijken: gelikt design maar snel en vaak kapot want slechte kwaliteit.

Koop een Stromer ST5 en lach iedereen uit.

_pacman_ | 11-07-23 | 18:45 | 4

_pacman_ | 11-07-23 | 18:45
Hmmm, ooit een Ducati gehad ?

Der Schnitzeljäger | 11-07-23 | 19:04

@Der Schnitzeljäger | 11-07-23 | 19:04: ik ben wel aangemeld als orgaandonor maar niet gemotiveerd om daar op korte termijn invulling aan te geven. Dus nee, geen Ducati want geen motorrijbewijs.

_pacman_ | 11-07-23 | 19:07

Was op zoek naar een Stromer-reactie en hier is 'ie. Kost wat, maar uiteindelijk het geld dubbel en dwars waard zo een Stromer speed pedelec, kan ik uit eigen ervaring zeggen. Zou denk ik gelijk het fileprobleem voor een hoop mensen oplossen als ze ongeveer binnen een straal van 25 km hun werk hebben. Gezond en heerlijk langs de mooiste routes vaak en geen gestress van autoverkeer/files.

Wybe Wabes Abbema | 11-07-23 | 19:08
▼ 1 antwoord verborgen

Dolblij ben ik met mijn heavy duty transportfiets van Gazelle (met een suf doch praktisch kunstof kratje achterop, in plaats van zo'n kekke rieten mand). Weer en wind of een achterlijke hoeveelheid boodschappen voorop, achterop en links en rechts aan het stuur krijgen dat ding bij beladen niet uit balans. Eat that, Van Moof!

MickeyGouda | 11-07-23 | 18:40

Koop een moof en sponsor het feestje van de aandeelhouders.

Deflatiemonster | 11-07-23 | 18:39 | 3

Draaide alleen maar verlies en moest steeds geld bij als ik het zo lees dus geen feestje voor de aandeelhouders.

Basil Fawlty | 11-07-23 | 18:49

@Basil Fawlty | 11-07-23 | 18:49: Ik kan mij niet voorstellen met die prijzen en de service verhalen dat ze veel kosten gemaakt hebben aan reparaties dus waar zijn die centen dan aan opgegaan?

Deflatiemonster | 11-07-23 | 20:31

Zat gisteren tijdens het poetsen van mijn Ghost MTB nog te denken 'wat maakt zo'n fabrikant tegenwoordig nog zelf' ?? Het is één en al Shimano en andere toeleveringsbedrijven, frames komen vaak uit zuid Vietnam. Fabrieken zijn assemblage bedrijven. Dan moet je het als VanMoof toch aardig bont maken wil daar wat aan kapot gaan.

Der Schnitzeljäger | 11-07-23 | 18:39 | 2

Volgens mij liet VanMoof zelf ergens onderdelen fabriceren bij een Chinees met nul fiets ervaring, in plaats van degelijk Shimano spul te gebruiken, of desnoods een van de prima concurrenten van Shimano.

W_F | 11-07-23 | 18:46

@W_F | 11-07-23 | 18:46:
Dat zou veel verklaren, dat is vragen om moeilijkheden.

Der Schnitzeljäger | 11-07-23 | 19:02

Ik heb nog zo'n gewone fiets, die doet het altijd. De enige die moet opladen ben ikke. Mijn fiets rijdt op knieënstoom.

Bull-Sunnyboy | 11-07-23 | 18:37

Toen een verslaggever een afspraak kreeg om over een paar maanden met de directie te komen praten wist je wel hoe laat het was. Kennelijk was het nog sneller voorbij dan de directie zelf dacht. Ik had iedereen die er zijn fiets ter reparatie had staan al geadviseerd om hem maar snel op te halen.

Iedereen met een defecte fiets kan op de veiling misschien nog wat onderdelen scoren.

W_F | 11-07-23 | 18:35

Ik krijg het beeld van Mark Rutte die op zijn oude Saab rijdt maar niet van mijn netvlies.

Kowalski11 | 11-07-23 | 18:33

Ik heb zo'n fiets met een heel groot voorwiel. Waarom zou ik in vredesnaam een van Moof kopen?

Psycho Daddy | 11-07-23 | 18:31

‘PLORK’ is een uitdrukking die doorgaans geassocieerd wordt met een vrouw.
In die zin is de combinatie van plork en piklengte op zijn minst ongebruikelijk te noemen.

Repliek_in_stijl | 11-07-23 | 18:28 | 2

Niet in 2023, vriend.

John McClane | 11-07-23 | 18:31

@John McClane | 11-07-23 | 18:31: plork is een afkorting van Prettig Lijf, Ongelofelijke RotKop

Shoarmamasutra | 11-07-23 | 21:40

2 K voor een elektrische fiets en je dan verwonderen dat er zoveel kuren zijn? Leg er 1 tot 1,5 K bij en je hebt bijvoorbeeld een hele mooie en goede elektrische fiets van Trek.

At_Dawn_They_Sleep | 11-07-23 | 18:20 | 2

Aan te bevelen voor iedereen boven de 95, maar wel met handicap

Ridde Rogter | 11-07-23 | 18:23

Ze vragen voor een van moof s5 al 3500 euro.

voldemort | 11-07-23 | 18:38

Jaren geleden vond ik het minimalistische ontwerp wel geinig maar het frame is eigenlijk te klein. En tegenwoordig allemaal van die toffe boys en influencedikbillen er op.

Risingson | 11-07-23 | 18:14

Ik heb niks met VanMoof maar die blinde haat tegen dit fietsmerk en vooral de verwijzing naar de prijs daarvan vind ik zielig. Echt kleingeestig.

Amsterdamsko | 11-07-23 | 18:14 | 4

Die haat was meer vanwege de slechte of ontbreken van reparaties binnen de garantieperiode, niet vanwege de prijs.

W_F | 11-07-23 | 18:37

Hahaha

Alexander | 11-07-23 | 18:52
▼ 1 antwoord verborgen

Eind jaren 70 liepen er mensen met een witte streep op de broekspijp.
Dat soort mensen heeft heden ten dage een Moof fiets.
Keej boomer! komt der maar in....... :-D

Piet-Kietelaar | 11-07-23 | 18:08

Tot 2020 draaide Tesla al 15 jaar verlies.
De eerste winst die Tesla maakte kwam door de verkoop van groene credits.
Moofje is eigenlijk zó populair dat ze de leveringen niet kunnen waarmaken.
Waarschijnlijk personeelsgebrek.
En ja, de fietsen zijn nogal blessuregevoelig en daar mis je dan nog meer personeel.
Moof zal blijven bestaan en waarschijnlijk in de etalage gezet.

Ruimedenker | 11-07-23 | 18:06 | 5

Levertijden, reparatie tijden en kwaliteit was bij Tesla 15 jaar geleden ook wel wat op aan te merken. Het verschil met de huidige elektrische fietsen markt is dat je 15 jaar geleden kon kiezen tussen een Tesla Roadster of een golfkarretje.

W_F | 11-07-23 | 18:42

@snapal | 11-07-23 | 18:14:
Victor Muller (die van Spyker) effe bellen, die ziet brood in dit soort gevalletjes.

Der Schnitzeljäger | 11-07-23 | 18:44

@Der Schnitzeljäger | 11-07-23 | 18:44:
En Saab. Lol!

Basil Fawlty | 11-07-23 | 19:43
▼ 2 antwoorden verborgen

"Denk maar aan Mark Rutte en z'n Saab."

Die vergelijking gaat mank. Saab heeft fantastische auto's en vliegtuigen gebouwd. De Saab 99: U ziet ze nog steeds rijden. De Saab Viggen, meer dan 50 jaar geleden op de markt gekomen: nog steeds pure porno.
www.youtube.com/watch?v=0ySGOeA5MeM

Frau_Ferkel | 11-07-23 | 18:03 | 1

Ik.las t ironisch. Rutte snapt dat je beter je geld in techniek kan stoppen dan in afschrijven. Dat moet ik hem nageven

Shoarmamasutra | 11-07-23 | 21:54

why de neuk wil je een fiets met een app

brawler | 11-07-23 | 18:02 | 2

Zodat het de afwas kan doen?

onbekend | 11-07-23 | 18:06

Om m op slot te zetten… noob!

Ruimedenker | 11-07-23 | 18:10

Lijkt het kabinet wel.

Tiscali-2 | 11-07-23 | 18:00

moest in het begin al lachen: een kaal uitgekleed fietsje voor 3000 euro.
Maar, zeiden ze, kijk naar het design, Dutch design, je rijdt dan wel op een zeer exclusief model, je kon ook een heleboel dingen regelen op je foon, diefstalbeveiliging en nog meer bla bla.
Helaas gaat alles naar de klote, wat naar de klote kan gaan, dat is een van Moof.

snapal | 11-07-23 | 17:56

Van Moof. De Buckler onder de fietsen.

Abject | 11-07-23 | 17:53 | 1

Lol!

Basil Fawlty | 11-07-23 | 19:38

"dit heeft geen invloed op de service,’ verzekert VanMoof. Iedereen balen natuurlijk.

John McClane | 11-07-23 | 17:53 | 2

LOL. Doet Rutte de PR daar?

Zomaarwat | 11-07-23 | 17:55

De service blijft dus ook kudt.

bowlfabriek | 11-07-23 | 17:56

Over twee jaar rijdt er geen VanMoof meer door Amsterdam.

Helemaal stuk.

Zomaarwat | 11-07-23 | 17:52 | 1

En ik trap nog rond op de empo van mijn overgrootvader.

Jacques_SiConto | 11-07-23 | 18:03

Zolang de beentjes het nog doen gewoon een simpele fiets, drie hele versnellingen. Zelf repareren is een eitje. Dan komt er maar wat grut langs op een e-bike. In mijn belevenis nog steeds een hulpstuk voor de wat op leeftijd gerakende mensen.

Kouwe Kees | 11-07-23 | 17:52 | 11

@snapal | 11-07-23 | 18:17:

Ik fiets 5x per week 8km naar mijn werk en weer terug en zie alleen maar wrakken op electrische fietsen zitten.
Veel te dikke pubers en jonge volwassenen met de conditie van een bejaarde.
Onder de 70 zijn mensen prima in staat om op eigen kracht te fietsen.

Piggelmee | 11-07-23 | 18:36

Lol. Ik bedoelde het niet verkeerd, in ieder geval niet als 'enige vervoermiddel' afkraak-tegel. Ben zelf goed in staat om tot een kilometer of 20 enkele reis op de fiets te springen, daarbuiten is het een afweging van de activiteiten: trein (booh maar bere-handig met een borrel), of auto.
Grote fietsvakanties ook niet bij stilgestaan, yep dan ook prima voor te stellen om met een e-bike een grotere radius te hebben.
Mijn ouders zijn bejaard en zij genieten ervan, ze kunnen nog steeds doen waar ze zin in hebben en de paden op, de lanen in.
Nogmaals, absoluut geen hekel aan e-bikes, het past nog niet in mijn hoofd om er eentje aan te schaffen.

Kouwe Kees | 11-07-23 | 19:07
▼ 8 antwoorden verborgen

Oh wacht... hoe gaat het met die gasten en die fietsen met een blauwe voorband? Ook zoiets, de jeugd kan niet zelf meer een band plakken.

Louter Leuter | 11-07-23 | 17:49 | 2

Bloedhekel aan, banden plakken. Gun het geld aan de Syriësche broertjes, de lokale fietsenmakers hier. De jongens doen dat prima.

eentweehuppekee | 11-07-23 | 18:04

@eentweehuppekee | 11-07-23 | 18:04: Of je monteert een Schwalbe anti lek.
Nog nooit een lekke band gehad, na tienduizenden kilometers fietsplezier.

snapal | 11-07-23 | 18:09

Mijn opa verordende samen met de moffen fietsen, knapte ze op en verkocht ze weer als ‘nieuw’ voor wat voedselbonnen. Zo trots op hem! Sinds mijn twaalfde pis ik al over zijn graf op 4 mei. En dan te bedenken dat mijn andere opa juist ‘van de ándere kant’ was en zij samen ooit jeugdvrienden waren…

overVecht | 11-07-23 | 17:48 | 4

Van mo(o)f?

Zack Hooi | 11-07-23 | 18:51

@Der Schnitzeljäger | 11-07-23 | 18:48:

Ja. Vorderde. Kudt mobiel reaguuren. Wél ook dank voor de verdere inhoudelijke reactie.

overVecht | 11-07-23 | 19:52

@Zack Hooi | 11-07-23 | 18:51:

Zelfde toch? Daarom benoemde ik het. *sarcasme*

overVecht | 11-07-23 | 19:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ik snap die Van Moof-fietsen gewoon niet. Wat is er mis mee met een Gazelle of Batavus?

Jarenlang van drie keer per week naar mijn, nu, betere wederhelft gefietst. 21 km enkele reis. Op mij Gazelle. Ik mis dat tegenwoordig wel een beetje. Die jongeren op de fietsen met trekkerbanden - dat gaat niet eens meer zonder elektriek. Wat je dus ook ziet is dat de elektrificatie van de samenleving er ook voor zorgt dat, dat wat vroeger niet elektrisch was, nu wel elektrisch wordt. Met andere woorden de elektrische vraag zal toenemen, net zoals de buikomvang van de jeugd.

Louter Leuter | 11-07-23 | 17:48 | 2

Ja, eens. Er zijn prachtige gewone fietsen, maar het zal en het moet elektrisch, anders hoor je er niet bij.

Ongezond inderdaad, ook qua mentaliteit. Een keertje 5 km tegen de regen en harde wind in moeten fietsen kweekt ook karakter.

Zomaarwat | 11-07-23 | 18:00

Gewoon een ander merk.... Techniek heeft het ingehaald... Die fietsen van vroeger waren nog van bakkeliet gemaakt..... En een Bataves komt nog steeds niet echt
uit de ijzertijd

onbekend | 11-07-23 | 18:18

Kijk dat meikse eens lopen, en dan wordt er gezegd dat elektrische fietsen niet goed voor je conditie zijn.

Mr_Natural | 11-07-23 | 17:47

Op een oude fiets moet u het leren. Amai buurman, u hoeft er toch geen 1 met twee platte bandjes te pakken.

Pekketrikker | 11-07-23 | 17:47

Het kon ook niet meer, lees de recensies dan, meer dan bedroevend.
Onderdelen krijgen en reparaties uitvoeren voor de nog bestaande van Moof s, gaat ook schier onmogelijk worden.
Fietsenmakers kunnen geen van Moof s repareren, ook al zouden ze dat willen.
Pleur je fiets maar in de klikobak.

snapal | 11-07-23 | 17:44 | 6

@snapal | 11-07-23 | 18:00: Zelf ervaring met Scott, ook fraai. En voor gewone fietsen () Santos. Moet je eigenlijk veel fietsen maar niemand verbiedt een mooie fiets te kopen voor minder kms. Heerlijk fietsen. 'Voor niks'.

Zomaarwat | 11-07-23 | 18:01

Hier ook een Duitser, een Victoria. Geen design maar wel degelijk.

eentweehuppekee | 11-07-23 | 18:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Ze zetten 80 miljoen om en zeg dat een fiets 2700 euro kost.

Dat zijn 30.000 fietsen.

En dan maak je ook nog 80 miljoen verlies.

Ook een volgend jaar.

En je fietsen gaan steeds stuk.

Mis ik iets of was dit schip al gekapseisd terwijl de band nog speelde in de directiekamer?

Zomaarwat | 11-07-23 | 17:44 | 4

De havermelk en de vegetarische biefstukken gaan er straks achteraan.

goedverstaander | 11-07-23 | 17:46
▼ 1 antwoord verborgen

Koga! Ja, duurder maar dat is het zeker waard. Rijd eerst maar eens een rondje op een wat goedkopere fiets, en maak dan een proefrit op een Koga.

Wayfaring stranger | 11-07-23 | 17:42 | 1

Maak een rondje in een leuke dieselwagen en je laat dat Koga-brik ook staan.

goedverstaander | 11-07-23 | 17:44

Mijn buurvrouw heeft ook zo'n VanMoof en verdomde het om na een jaar al een peperdure nieuwe accu te kopen. De consequentie is wel dat ze een vermogen aan verlengsnoeren kwijt is.

goedverstaander | 11-07-23 | 17:41 | 3

Je kunt toch gewoon een lading Witte Kat batterijen in de stang doen?

Mr_Natural | 11-07-23 | 17:46

Ik moest weer eens ouderwets lachen. Dank je wel. Ik heb nog goede herinneringen aan mijn rode BURCO toen ik tien jaar was, door de Limburgse heuvels samen met mijn vader op zo’n zwarte Heerenfiets.

Schoolmeester | 11-07-23 | 19:16

Fietsen. Verplaatsing voor mensen die waarschijnlijk ook hun was nog in de rivier doen ipv met een wasmachine. Er zijn zoveel betere manieren om van a naar b te komen. Dus zero fucks given, ga maar lekker deaud van moof.

BoerKoekoek | 11-07-23 | 17:40 | 1

Het is toch een paard en wagen-idee, soort van.

goedverstaander | 11-07-23 | 17:42

Al die fietsen omsmelten en er wapens van maken? Ik zeg maar wat.

Mr_Natural | 11-07-23 | 17:39 | 1

Fijn plan op zich....

onbekend | 11-07-23 | 18:01
-weggejorist-
Ruimedenker | 11-07-23 | 17:34 | 1

Mijn dochter zit op een school in Amsterdam Zuid. Daar is laatst op het schoolplein een VanMoof gestolen en 7 accu's ontvreemd. Die domme dief moet ze maar snel verpatsen.

Piet Karbiet | 11-07-23 | 17:34 | 2

Wie zijn dochter op een fiets van drie mille naar school laat gaan heeft teveel geld en te weinig hersens. Geen schaarse combi, overigens.

goedverstaander | 11-07-23 | 17:51

Misschien had hij voorinfo en heeft hij straks als enige vervangonderdelen

Shoarmamasutra | 11-07-23 | 21:57

Elekrische fietsen zijn gewoon niet betrouwbaar, in de Tour de France zie je ze ook nooit, dat zegt wel wat, me dunkt.

Mr_Natural | 11-07-23 | 17:30 | 5

Iedereen schakelt elektrisch in de tour.

_pacman_ | 11-07-23 | 18:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Koop een racefiets en zorg dat die dikke pokkel verdwijnt.

U-boot | 11-07-23 | 17:29

We hebben 2 uitstekende fietsmerken in Nederland, maar neeeeeeeee, IK wil een ander merk, want IK ben speciaaaaal. ^Stapt z'n DAF33 in^.

Sneerpoets | 11-07-23 | 17:29 | 2

Is geen DAF... is een VOLVO

onbekend | 11-07-23 | 17:41

Nirve Cruiser Pink Panter sinds 2008, doet het prima. Vriend heeft een Electric Cruiser, die niet elektrisch is, ook prima!

MeppieRocks | 11-07-23 | 17:29

Ik heb een aangepaste ( verkorte krenk) van Raam driewieler met trapondersteuning. Opgehoest door de gemeenschap. Speciaal om naar de kroeg te gaan, en te vissen

de visser | 11-07-23 | 17:28 | 1

‘Naar de kroeg gaan’ is toch gewoon vissen zonder hengel?

BobDobalina | 11-07-23 | 17:30

Zelf heb ik een Mate ebike via Indiegogo aangeschaft zo'n 4/5 jaar geleden. Danish design zgn. Bleek gewoon een bijna exacte kopie te zijn van de Llobe. www.otto.de/p/llobe-e-bike-city-iii-s...

meneer der meneren | 11-07-23 | 17:28

Met een paar kleine aanpassingen kun je van een Van Moof een fatsoenlijke fiets maken.
Het frame tactyleren, achter een bagagedrager waar je een passagier op mee kunt nemen, voor een fatsoenlijk stuur plus kratdrager met krat voor je boodschappen.

Osdorpertje | 11-07-23 | 17:28 | 4

@Kapitein Sjaak Mus | 11-07-23 | 17:31:
De zogeheten “Klepper”.

J.Cash | 11-07-23 | 17:48

@Kapitein Sjaak Mus | 11-07-23 | 17:31: Hadden we daar niet van die leuke spaak kralen voor later.... Maakte ook goed herrie...

onbekend | 11-07-23 | 17:50
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb een swapfiets. Die gaat ook kapot, maar dan krijg ik gewoon een nieuwe. Ook bij een lekke band.

SterF... | 11-07-23 | 17:27 | 1

Ik swap ook altijd een m’n fiets (mooie benaming, swapfiets, moet ik onthouden)
Maar meestal is de vorige eigenaar er niet zo blij mee.

B_Roekvol | 11-07-23 | 17:38

Mijn cowboy rijdt best lekker..

Ouwe Semelaar | 11-07-23 | 17:26 | 1

Is dat die gast van Brokeback Mountain?

Shoarmamasutra | 11-07-23 | 22:22

VanMoof gaat failliet, mark my words. De vrouwelijke booking. co m messias is al weer stilletjes vertrokken....

Laten we eerlijk zjin, de fiets is allang uitontwikkeld en de electrische aandrijving ook. Ook embedded electronica is niks nieuws aan. Maar VanMoof kan geen betrouwbare en werkende fietsen afleveren. Dan heb je het gewoon niet begrepen.

Ding rijdt niet op complexe waterstof techniek, het is een freakin electromotor met accupakket.

Dude heb je eten | 11-07-23 | 17:26

Noem dan gewoon Azor als alternatief.

Nee dus! | 11-07-23 | 17:24 | 2

Zit daar al een tijdje op te zinnen maar kan niet echt recente tests of reviews vinden.

Quasi_Quatsch | 11-07-23 | 17:34

Azor was jarenlang de meestgestolen fiets in Amsterdam. Topkwaliteit.

de chemokar | 11-07-23 | 17:35

Een fiets is toch zo'n levensgevaarlijk instabiel ding voor mensen die levensmoe zijn?

Jemoesteensweten | 11-07-23 | 17:23 | 1

Ja, zo'n ding waarvan er meer zijn, dan mensen in Nederland.

SterF... | 11-07-23 | 17:29

Dit kon je al van mijlenver zien aankomen, maar ja meestal kwam zo'n juppenmooffiets niet zo ver!

Jan, Leiden | 11-07-23 | 17:22

Als ze failiet gaan wat gebeurd er dan met zakelijke leasefietsen?

GeheidEenGeit | 11-07-23 | 17:20 | 2

Die gaan kapot.
En niemand die ze nog onder garantie repareert.

Osdorpertje | 11-07-23 | 17:22

In de grachten van A’dam sodemieteren ouwe.

Flightless bird | 11-07-23 | 17:28

Wat is deze?

eerstneukendanpraten | 11-07-23 | 17:18 | 3

Een aanwijzend voornaamwoord.

John McClane | 11-07-23 | 17:25

@John McClane | 11-07-23 | 17:25:
Of een vraagteken.

SterF... | 11-07-23 | 17:30

Ik verplaats me meestal per benenwagen.

thanseeuwen | 11-07-23 | 17:18

Van Moof bestond in de jaren '90 ook al...

CornholioNL | 11-07-23 | 17:18 | 1

https://youtu.be/fjUK8Y1u18U *naar boven gooit*

CornholioNL | 11-07-23 | 17:19

Jammer.
Was een veelbelovend concept.
Helaas is het ze niet gelukt.
Een tekort aan zorgpersoneel…
BikeDoctors.
Natuurlijk kunnen we erom lachen, vooral om de mensen die graag meedoen aan de hype en hun fietsje een Moofje noemen.
Is gewoon een lifestyle.
Jammer dat een bedrijf moet stoppen.

Ruimedenker | 11-07-23 | 17:18

En wij Italianen maar ons afval opsturen zodat die giftige troep bij het AEB de hens in kan om genoeg elektriciteit op te wekken voor al die elektrische hipster troep.

Botte Hork | 11-07-23 | 17:18

Moof lijkt wel erg veel op Mof, nu we het toch over fietsen hebben.

Mr_Natural | 11-07-23 | 17:17 | 3

VonMof riep ik al in het begin.

Ruimedenker | 11-07-23 | 17:18

Zou het daaraan liggen?

onbekend | 11-07-23 | 17:33

Ik heb mijn Gazelle al 37 jaar. Stomme hipsters.

knutsel_ | 11-07-23 | 17:16 | 3

Piet Pelle, I presume?

Mr_Natural | 11-07-23 | 17:18

Staat al 36 jaar in de schuur.
Luiwammes!

Ruimedenker | 11-07-23 | 17:19

Batavus Topper. Nog iets ouder wellicht, staat klaar maar gebruiken doe ik het nooit (meer)

Flightless bird | 11-07-23 | 17:21

Ik woon naast een kantoor van Swapfiets. Die twintigers hebben bijna dagelijks vrijmibo.
*sollicitatie versturen doet*

Piet Karbiet | 11-07-23 | 17:15 | 2

€10 per uur, succes.

Datzullenwenogweleen | 11-07-23 | 17:21

Wie zuinig is op wat hij liefheeft swapt niet.

HD50 | 11-07-23 | 17:27

Lidl is goeiekoper.
https://www.want.nl/lidl-elektrische-fiets-vanmoof-cowboy/

TurpinDick | 11-07-23 | 17:15 | 1

Ze hebben daar wel eens goede lichtingen pegasussen gehad ofzoiets maar ook waardeloze nederlandse conceptbikes waar het schroefdraad van de trapas na een paar weken al dolgedraaid was.

Shoarmamasutra | 11-07-23 | 22:25

De achternaam Van Moof bestaat helemaal niet. Daar ga je al...

J.P.Drapeau | 11-07-23 | 17:15 | 1

is afgeleid van "Mof", je weet wel, die 80-jaar oude grap van 'mein Fahrrad zuruck.'

TurpinDick | 11-07-23 | 17:16

Veel te dure Applefiets voor Amsterdamse hipsters en yuppen.

boonmoi | 11-07-23 | 17:15

Ik heb die dingen echt nog nooit gezien, misschien maar beter ook.
*met je VanMoof op de snelweg naar klanten, werk of op familiebezoek.
Wel oma op de bagagedrager binden.
Of is een VanMoof alleen voor de show? Nee toch.

Flightless bird | 11-07-23 | 17:14

Gaat nog humor worden als ze echt failliet zijn. Internet verbonden fietsen die ineens geen server meer hebben om mee te praten. Kan je al die fietsjes weggooien. Lekker groen!

Viperke | 11-07-23 | 17:14

Spaar dan even door voor een Vespa GTS300.

J.Cash | 11-07-23 | 17:14

Van Moof kan goed gitaar spelen.

Plukkieplukkie | 11-07-23 | 17:13 | 1

Elektrische gitaar zeker?

Mr_Natural | 11-07-23 | 17:13

Als zo'n Van Moof afslaat, kan je er dan ook niet mee aan de hand naar huis lopen?

Mr_Natural | 11-07-23 | 17:12 | 2

Je zou denken dat je dan zelf kan trappen? Het blijft toch een tot fiets gemaakte.

voldemort | 11-07-23 | 17:53

@voldemort | 11-07-23 | 17:53: nee vaak niet, het slot is ook elektrisch appbediend en met softwareproblemen of lege batterij geeft hij zichzelf vaak niet vrij, want dat commando komt dan niet binnen

Shoarmamasutra | 11-07-23 | 22:02

Doe dan een bakfiets. Deug je wel lekker voor de buurt.

Lukiluuk | 11-07-23 | 17:11

Hoezo hebben die fietsen geen bagagedrager? Hebben die berijders soms geen vrienden/kinderen/viskoffer/sporttas/?

TurpinDick | 11-07-23 | 17:11 | 4

Wel een lelijk klein houten plankje voorop. Heb er nog een gezien die gebruikt werd. Ja, om kaas op te snijden.

Piet Karbiet | 11-07-23 | 17:19

Vrienden sowieso niet. Anders konden ze meerijden in de auto.

BoerKoekoek | 11-07-23 | 17:43

Bagagedrager voor een kratje Belgisch bier kan niet ontbreken idd.

Flightless bird | 11-07-23 | 17:53
▼ 1 antwoord verborgen

Nooit van het merk gehoord. Fiets eigenlijk ook nooit.

Old_School_Dutchmen | 11-07-23 | 17:10

Ik heb een Dutch ID met 8 versnellingen. Gewoon, als statement. Prachtig als al die VanMoofs straks staan weg te roesten wegens gebrek aan onderdelen. Die dingen stelen en in een busje naar Roemenië heeft ook geen nut.

Piet Karbiet | 11-07-23 | 17:08 | 4

Nooit achter je gezocht en ik waardeer je openhartigheid. We hebben allemaal wel eens van die dingetjes.

BobDobalina | 11-07-23 | 17:10

Haha, nee, mijn barrel is zo oud...

Lorejas | 11-07-23 | 17:38
▼ 1 antwoord verborgen

Fantastisch, weer zo een arrogant clubje upscalers naar de klote.
Geeft niet de poen kwam toch van rijke bijdehandjes die ook op hun bek gaan.
Tip, doe je handschoen uit.

Uw Verzekeringsadvis | 11-07-23 | 17:08 | 1

Is wel zo, geld is in maatschappij verdwenen dus het is goed zo.

HD50 | 11-07-23 | 17:29

Van begin af aan erg lelijk gevonden. Bijzonder wel die naamsbekendheid. Met enige zelfoverschatting vraag ik me dan af: hoe moeilijk kan het zijn een betrouwbare fiets bouwen die je voor eur 3500 kan verkopen en een marge overhoudt. Of is alles in marketing en dikke leasebakken gaan zitten?

BobDobalina | 11-07-23 | 17:07 | 1

Ze gaven die fietsen kado aan influencers in ruil voor wat filmpjes op Instagram

jeweettochniet | 11-07-23 | 17:08

Nederlandse fiets, die wél goed is? Een Santos!

Maar niet hip, wel goed.

Zomaarwat | 11-07-23 | 17:06

Goeie naam, Taco.

Asteroid-B612 | 11-07-23 | 17:06

VanMoof is het covid vaccin onder de fietsen

jeweettochniet | 11-07-23 | 17:06 | 2

Wollah!

Botte Hork | 11-07-23 | 17:06

Het idee is leuk, het werkt even goed maar uiteindelijk blijk je toch boosters nodig te hebben om te houden wat je hoopte al te hebben

Shoarmamasutra | 11-07-23 | 22:04

U wilt hipster, u krijgt hipster. Totaal geen medelijden mee.

CornholioNL | 11-07-23 | 17:05

Kunnen D66, Groen Links en de Postcodeloterij subsidie regelen voor Van Moof?

Muloklant | 11-07-23 | 17:05 | 1

Je kan zelf toch ook geld sturen?

Flightless bird | 11-07-23 | 17:06

Van Moof is het D66 onder de fietsen

Botte Hork | 11-07-23 | 17:05 | 5

Wie zijn toch die andere fietsen?

MargauxGrandCru | 11-07-23 | 17:11

Ik denk eerder aan VOLT en niet omdat de Van Meuk elektrisch is. Ik kan mij levendig voorstellen hoe Laurens Dassen de blits probeert te maken op zo een onding.
Nog beter kan ik mij voorstellen hoe Gundogangbang totaal uit haar plaat gaat als haar elektrische trauma voor de zoveelste keer verstek laat gaan en de klantenservice probeert haar met een kluitje in het riet te sturen.

Arnold Layne | 11-07-23 | 17:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze blijft wel ontspannen. Leuke mevrouw

jeweettochniet | 11-07-23 | 17:04 | 1

Ziet er beter uit dan de nieuwe Miss Nederland

Botte Hork | 11-07-23 | 17:05

Fokking hipstershit, de vraag was niet of, maar wanneer........

pibasso | 11-07-23 | 17:04 | 3

Ben toch zo blij met mijn Tomos a35. Start altijd, doe zelf het onderhoud, is een stuk zuiniger dan de chinese bami 4takt scooters, en kwa uitstoot ook prima met triboron ipv olie als smering. 2 cans E5 bij huis, starten, rijden. Heb een ebike gehad tussendoor, maar die was economisch total loss door een defectje in de accu. Na 1,5 jaar, vorstvrij gestald, accu goed onderhouden. Garantie was er niet want tja, accuschade he. Koop maar een nieuwe.. Daar een XT-60 plugje aan gehangen, rij wel met lipo accus. Al die nieuwe meuk is gemaakt voor de gadget- en hipsterfactor.

Reagiertank | 11-07-23 | 17:14

Echte hipsters hebben een deelfiets, zoals mijn ex-vriendin, dat was ook een deelfiets.

BobDobalina | 11-07-23 | 17:17

@Reagiertank Volgens de wet heb je ook dan garantie. Je hebt namelijk recht op een deugdelijk product.

Bogoris-le-Grincheux | 11-07-23 | 17:23

Iemand een S3 kopen? Heeft maar 380km en gaat niet meer aan.

Harrie Nak | 11-07-23 | 17:03

Een Moof old timer fiets gaat het helemaal worden .. zet hem maar weg in de schuur dus..

Smoelensmid | 11-07-23 | 17:02 | 6

Dan heb je een oldtimer fiets die kapot is want Van Moofs gaan hoe dan ook stuk, vaker vroeg dan laat.

Bakkeleures | 11-07-23 | 17:21

@onbekend | 11-07-23 | 17:14: Vroeger toen VanMoof nog niet electrisch was, had ik nog interesse.

Toen eens goed op gaan kijken naar de VanMoof's die toen rondfietsten en vrij snel tot de conclusie gekomen dat het echt leuk uitziende verroestende meuk was. Leuk design, maar mist kwaliteit. Dat is eigenlijk nooit verandert.

nooitgrappig | 11-07-23 | 17:30

@J.Cash dat is het hem nou juist, die waren prima.

Baksteenbakker | 11-07-23 | 17:41
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland