Wapse. Wolf bijt herder. Agent schiet wolf dood
Nou daar kon je op wachten hè
Een onschuldige wolf is het doelwit geworden van maandenlange polarisatie en demonisering in de media. Nadat zo'n beest besloot dat het een keer genoeg geweest was en een herder die zijn schapen voor tot shoarma gemaakten wilde behoeden aanviel en in zijn hand beet, heeft een dappere veldwachter het dier - dat volgens het verhaal hierboven geen kant op kon vanwege wolfwerende hekken - afgeschoten. Dat gebeurde allemaal in Wapse te Drenthe en voor wie dat niet kent: het ligt tussen Vledder en Geeuwenbrug, net ten zuiden van Doldersum. De wolf was niet aangelijnd en ook de herder liep los. Wat moeten we er verder nog over zeggen? Zo ies natoer!
(whatsapp screenshot via)
Zij van de BBB hep ut altijd al gezegd!
Social
Reaguursels
InloggenWeer een gezin met kinderen die vanavond vergeefs wachten op vader's thuiskomst.
Eindelijk kan Caroline zich eens profileren op een gebied dat de gemiddelde BBB-er en zijzelf ook begrijpt. Aanpakken die wolven, voor God, Koning en Vaderland.
LOL, ik zit net bij de 'vijand' Joop te lezen, en daar wordt doodleuk gesteld dat de aanval van de wolf is uitgelokt. Je blijft je toch verbazen in dit land
Stukje op de Joop net gelezen, en ik moet zeggen, dat ik de toon van Karen Soeters, de schrijfster, nog tamelijk gematigd vond, zeker voor een dierenactivist.
Ze had begrip voor de boer, en legde de schuld vooral bij de burgemeester.
Enfin, morgen zal er wel meer in de pers komen, met de mening van de officiële wolvenvrienden.
Je moet je niet verbazen, als er straks aangifte wordt gedaan tegen de burgemeester, tegen de schutter die de wolf heeft dood geschoten, of tegen de boer in kwestie. Zeker van een maniakkenclub als De Faunabescherming of haar zusterorganisatie de Dierenpartij kun je alles verwachten.
Een idee, vang 15 wolven en zet er 5 uit in Adam, 5 in rott en 5 in utreg. Daarna weekje wachten op kamervragen.
Zo'n soort suggestie had ik hieronder ook al gedaan. Het zou een hele goede zaak zijn, als er eens flink wat wolven in de Randstad neerstreken en daar de huisdieren en kindertjes van de Randstedelijke dierenvrienden zouden opvreten.
De Randstad weet de provincialen altijd precies te vertellen wat ze moeten doen en laten, hoe ver ze wel niet achterlopen op de Randstad, en hoe ze het Sinterklaasfeest moeten vieren, of geen Paasvuren mogen stoken.
Die badinerende, paternalistische houding van de Randstad is niet te harden! Het is D66 en GL ten voeten uit, en die clubs zijn niet voor niets de grootste in de steden.
“Wolven vallen geen mensen aan” en vanaf deze week zal het aan de boer liggen die het beest op jaagde. Komt tijd komt raad, allemaal kletspraat, de wolf werd niet voor niets uitgeroeid in de tweede helft van de 19e eeuw. Je staat gewoon verstelt van de hoeveelheid kletspraat in de media.
Klopt, en jij doet daar vrolijk aan mee.
Tja zo is er wel meer geroepen. We zouden niks van de wolven merken, ze blijven in de bossen -> wolven lopen door woonwijken.
Wolven zouden wegblijven bij mensen -> op de veluwe komen ze dichtbij
Een wolf alleen is te bang om een mens aan te vallen -> een boer wordt gebeten
Een wolf zou niet zomaar een kind te pakken nemen.... Ik mag hopen dat dat laatste niet gebeurd. Maar vrees dat het slechts een kwestie van tijd is.
Best vreemd. Het gaat kut met de natuur. Zeggen ze. Toch keren diersoorten terug die diep in de vorige eeuw- of al veel eerder - in NL waren uitgestorven. (En neem Duits Rheinwasser. In NL zie je dat terug als Nederrijn/Lek, de Waal en de IJssel. In de jaren 70 was het zwart-zwart en stonk als een chemisch toilet en riool. Nu kan je op een rustige - dus geen wervelend slik - zomerse dag zo'n twee tot vijf meter onder het wateroppervlak kijken.)
Velen lopen te zeiken over de wolf in ons kikkerland. Bij mijn weten grijpt niemand de terugkeer van dit roofdier aan om de kutheid van de natuur te betwisten. En met de wolf als eye-opener/discussiebreker kan je lijstjes laten volgen met andere zoogdieren en autochtone big birds.
Deez bijv van Vara/BNN nog wel (uit 2017):
www.bnnvara.nl/artikelen/deze-dieren-...
En hier, nog zo'n lijstje (2018) van een andere subsidieslurper, maar dan over insecten
www.natuurmonumenten.nl/natuurgebiede...
En hé, een hobbyboer. Die ook nog eens een wolfwerend hek heeft geplaatst waar de alsnog binnengedrongen canis lupus niet meer uit kon. Weet je, echt, heel rottig voor die meneer z'n pezen. Maar als je veeboert in NL vandaag de dag, ook al doe je het voor je hobby, dan heb je rekening te houden met de wilde natuurlijke omgeving.
We kunnen het ook niet doen. Een grote dikke vinger naar Moeder Natuur opsteken en van NL een Singapore aan de Noordzee maken. Dan douwen we wat geld o.a. naar de leeglopende binnenlanden van Frankrijk en Spanje om op Eur-continentaal niveau wilde natuur te stimuleren. Da's ook een keuze. Ook helemaal goed wat mij betreft, als we maar kiezen.
Nu doen we dat dus niet, en zeiken, plakken pleisters en kussen we een hobbyboer af die z'n hobby niet aan de tegenwoordige tijd weet aan te passen.
De Engelsen hebben daar een fraai spreekwoord over:
you can't have your cake and eat it too.
De politieke partij die dit gevoel - dat stoppen met dreinen, dat voorgaan in harde pijnlijke, maar eerlijke keuzes met vol zicht op realiteit en moderniteit op mij over weet te brengen, krijgt mijn stem.
Mvrgrt,
Hee maar schatjes. Gister ook een boer aangevallen door een koe. Boer in ziekenhuis. Koe ook maar afschieten?
www.rtvoost.nl/nieuws/2246046/man-gew...
Hup wolf, hup wolf!
Een goedkoop whataboutism BL, jij kunt beter.
Die koe solliciteert er wel naar om als biefstukje te eindigen inderdaad.
Typisch whataboutism, maar dat weet jij dondersgoed BL!
Je zit de boel alleen maar wat te jennen, met je wolfie.
Frustratie door miscommunicatie en daardoor onbegrip onder koeien is een bekend probleem. Het zijn die woke koeien en boe roepende weide meelopers die vastgemolken zitten in hun grassenwaan.
Opzouten met die wolf. Laat er maar een paar los in het Rembrandtpark en het Vondelpark. Kijken of die wolvenlovers het dan nog zo leuk vinden.
De enige aardige wolf is Bor de Wolf.
John de Wolf ?
Goed plan.
Morgen begint de werkweek weer, en dan zullen de organisaties die zich inzetten voor de wolf, zoals "Wolven in Nederland", de Dierenpartij en de Faunabescherming etc. hun licht wel over dit item laten schijnen.
Vermoedelijk zal de boer wel de schuld krijgen. Die had niet de confrontatie met de wolf moeten zoeken, maar het dier rustig door moeten laten gaan met geiten en schapen kelen.
Of hij had een gat in het raster moeten knippen, zodat de wolf uit de wei kon, een lumineus idee dat ik vanmorgen al in de tegeltjes onder dit onderwerp tegenkwam. Hoe dat plan exact gerealiseerd moest worden, vertelde de reaguurder er overigens niet bij, ook niet na herhaald aandringen mijnerzijds.
Vervolgens zullen de politie en de burgemeester die opdracht gaf voor het afschot de volle laag krijgen. De Faunabescherming zal wel aangifte doen, dat is een hobby van die mensen.
De wolvenkwestie gaat nog jaren van trammelant en ongenoegen geven, en extra polarisatie tussen Randstad en provincie. De Randstedelingen weten precies hoe de boeren en buitenlui zich moeten gedragen, zoals gewoonlijk.
Je hebt het er druk mee he?
Dat zou toch gaaf zijn. En dan komt er een gofundme op gang met miljoenen voor de burgemeester en boer...
@Lorejas | 09-07-23 | 18:34: Ja, en jij met mij volgen, merk ik!
@Narratief | 09-07-23 | 19:00: Precies! En dan kunnen ze bij De Joop en consorten weer klagen over die racistische BBB'ers en andere 'witte mensen'.
Ik ga een motie indienen, om krokodillen in de IJdorpse grachten en Haagsche singels los te laten.
Natuurmonumenten is de wolven vriend want die hebben er verstand van zeggen ze, wie controleert NM ook al weer, juistem niemand.
Dijsselbloem is sinds kort de baas van deze club en hij weet van alles wat af want is van het Pvda netwerk.
Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer hebben weinig verstand van zaken, hier in de omgeving zijn ze complete bossen aan het weghakken, bossen die zorgen voor vasthouden van de grond en verkoeling, en wat krijgen we er voor terug? Kale vlaktes met heide, waar je wegbrand. Idioten.
@Jansen63 | 09-07-23 | 19:34: klopt helemaal. Ik ken het verhaal van een schapenboer die een uiterwaarde beheerde. Er zaten volop zeldzame planten en dieren en die boer wist precies waar hij zijn schapen moest laten grazen om dat in stand te houden. Toen kwam Staatsbosbeheer het beheer overnemen. Die vieze boer moest maar ophoepelen en er werden niet inheemse runderen gedumpt. Gevolg: alle zeldzame soorten weg.
Er is te weinig ruimte in Nederland om een gezonde wolvenpopulatie te huisvesten zonder incidenten. Buitendien heb ik weinig op met deze hysterie. Er zijn veel meer bijtincidenten met honden, en vooral met tokkiehonden. Ga daar wat aan doen.
Niks geen tokkiehonden, Labradors zijn kampioen bijten, wel je huiswerk maken bijtje.
@Uw Verzekeringsadvis | 09-07-23 | 17:37: Labradors (slecht opgevoede labradors specifiek) zijn dan ook tokkiehonden.
Nou dus! Beweren dat rechts tegen de wolf is, dat is dus al tegen de huisregels! Bijzonder, want ik ben echt de enige niet die dit beweert.
www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/12/09/...
Het is gewoon een feit. Er is ook wel een verklaring voor en die kan iedereen verzinnen. Zeg mij wat iemand van de wolf vindt en ik zeg je of deze persoon links of rechts is.
Maar als de rechterhand gebeten wordt maar ook de linker hand wat dan BL? Was het slachtoffer nou links of rechts en mag iemand die nooit een bos laat staan een wolf ooit zal tegenkomen oordelen over die wolf. Of moet je eerst gebeten worden met 100 dode schapen om voor rechts dan voor links versleten te worden door waarzeggers?
in grote lijnen is dat waar.
En hoe komt dat? Omdat de meeste linkse mensen erg goed begrijpen wat politiek correct is, en wat niet. De wolf was, als vóór zijn herovering van onze streken, een gegarandeerd onderdeel van de politiek correcte canon. Linkse mensen weten dus hoe ze over de wolf moeten denken.
Rechtse mensen daarentegen, hebben veel minder hinder van dergelijke remmingen, dus die zeggen gewoon wat in hun kop opkomt. En wat hen het meest praktische lijkt, ergo, geen wolven in Nederland.
''Iemand anders behalve ik zegt het ook, dus het is zo''... dit is zo ongeveer het slechtste argument wat je kunt bedenken. Ik ben oud en wijs genoeg om voor iedereen te kunnen bepalen wat links en rechts is - aldus BL.
Succes ermee, erg grappig.
@donkieshot | 09-07-23 | 19:00:
Maar zij zeggen het ook!
Ach ja, linkse mensen verwachten ook dat die snackbarhouder uit Amsterdam, die acht jaar lang een sociale huurwoning aan de gemeenschap heeft onttrokken, een alternatieve woning wordt aangeboden nu hij en zijn gezin volledig terecht door de woningbouwvereniging op straat wordt gezet.
Ik bedoel, linkse mensen zijn altijd vóór de predator, zolang ze er zelf geen last van hebben.
@Beste_Landgenoten | 09-07-23 | 19:13: Laat ze lekker praten, je weet wel beter.
Nou ja zeg, mijn post van 11:52 is weggejorist.
Wellicht hadden enkelen de ironie niet begrepen.
Om de reacties te kunnen volgen, de strekking was:
(nu zonder ironie)
.
Als we geen maatregelen nemen, vrees ik dat er binnenkort
een peuter of kleuter door een wolf aangevallen gaat worden,
en daarbij zwaar gewond zal raken of zelfs zal overlijden.
Die gedachte maakt me erg treurig " :-((( "
Dat zou kunnen. Op zich valt een wolf echt niet zo maar mensen aan, het is uiterst zeldzaam. Dat komt ook weer omdat wolven grotendeels leven waar weinig mensen zijn. Weinig elkaar tegenkomen dus, zat mogelijkheden te ontwijken, ontvluchten.
In Nederland is dat helaas niet mogelijk. Wolven hebben hier geen echte leefomgeving en dan krijg je dat ze gaan snacken in zo’n veld met schapen, ik snap die wolven wel. Dan heb je een schapenhouder die zijn dieren wil beschermen en al snel gedoe. Deze aanval was toch ook omdat de wolf wilde vluchten maar kon de uitgang niet vinden? Dan heeft die één optie en dat is deze man aanvallen. Het is heel logisch, maar inderdaad niet handig in een dichtbevolkt land.
Kinderen aanvallen….ik weet het niet, maar het is simpelweg niet uit te sluiten en je zou gelijk kunnen krijgen.
Van Rossem heeft weer een hete middag in Portugal denk ik.
“Wolven keven waar weinig mensen zijn”. We zijn het dichtstbevolkte land ter wereld(and counting) en hebben veel te veel wolven (ook in schaapskleren, maar die zitten in Den Haag).
Gelukkig hebben we over een paar maanden ene kabinet met de BBB en het PVV. Is het gelijk afgelopen met wolven en ganzen. Kunnen we genieten van wat onze boeren als natuur beschouwen. Megastallen en velden vol stront, mais en raaigras.
Ik help het u hopen.
Ganzen altijd -1. Schijtbeesten en herriemakers. Dat schijten was nu toch verboden vanwege de KDW?
Wolven en ganzen zijn twee verschillende zaken, Bob. Wolven zijn i.i.g. wilde dieren. Het gros van de 'zomerganzen' in Nederland bestaat uit verwilderde exoten, zoals Nijlganzen, Canadese ganzen etc. En vooral de nazaten van uitgezette, dan wel verwilderde Grauwe ganzen.
Die ganzen richten niet alleen schade in de landbouw aan, maar ook heel veel schade in natte natuurgebieden, zoals duinplassen, natte duinvalleien en vennen. Die van nature voedselarme biotopen verpesten ze met hun mest, veren, gevreet en gewoel in de bodem.
Daarom moet je die ganzen opruimen en opeten.
Waar een gans heeft gescheten zal een koe nooit meer eten.
Er is niks mis met grasland.
Nederlanders en de natuur. Hou er maar mee op. Helemaal. We kunnen er echt totaal niet omgaan.
We hebben geen natuur in NL alles is minimaal een keer op de schop geweest. Het meest natuurlijk zou een groot getijden moeras zijn.
Natuur is overal, op de Zuidpool, en in de stad. Het is een illusie om te denken dat 'de natuur' op de ene plek aanwezig is, en op de andere ontbreekt.
Wat de meeste mensen als 'echte' natuur beschouwen is de wildernis, niet door mensen beroerd gebied.
Dat is niet meer dan een opvatting, een niet vol te houden opvatting. Het is onmogelijk om een scheiding aan te brengen tussen 'de mens' en 'de natuur'.
Maar de meeste mensen hebben niet of nauwelijks over deze materie nagedacht, en roepen maar wat, zie bijv. de reactie van 'bijna raak' hieronder.
Wapse, Vledder en Geeuwenbrug: de gouden driehoek.
Wapse en Vledder! Wat een namen, rechtstreeks uit een Bommelverhaal gepikt!
@KeesBruin | 09-07-23 | 18:01: Praw!
@Bigi Bana Boy | 09-07-23 | 20:35: Ik leerde de namen Wapse en Vledder heel lang geleden kennen, toen ik in Assen in militaire dienst zat. Ze troffen me meteen!
Waps, vledder, flaps, bam, enzovoorts.
Dus de wolf kon er wel in en niet meer uit en de schaapherder had een riek paraat? Deze wolf is gewoon in de val gelokt om de publieke opinie te bespelen. Well played!
Bedenk wel dat bij al die schapen levend de keel wordt doorgesneden door degenen die geloven dat hun god dat zo bedoeld heeft. Schapen voor wol houden komt in Nederland vrijwel niet voor omdat dat niets oplevert.
We hebben mensen te veel, geen wolven of andere dieren of natuur.
Hier is de discussie vooral met de wolf als metafoor voor tuig dat van een bepaalde komaf is. Jammer.
"De wolf is gewoon in de val gelokt om de publieke opinie te bespelen."
Over complotdenken gesproken! Heb je ook maar één milligram bewijs voor deze lariekoek? Een boer lokt een wolf, laat zijn schapen en geiten door dat die opjagen en doden, en dat allemaal om de wolf zwart te maken?
False flag operatie van BBB?
Schei toch uit, joh!
In Nederland worden schapen vooral gehouden voor begrazing. Dé manier om invasieve exoten zoals amerikaanse vogelkers te bestrijden en heidegrond voedselarm te houden. De wol wordt wel degelijk gebruikt. En ja, uiteindelijk worden schapen ook geslacht, maar dat is echt niet de reden waarom ze schaap mogen worden. Overigens wordt het overgrote deel van de lammeren normaal en jong geslacht voor de oerhollandse wel-lam-maar-geen-schaap-eter.
Maar goh, wat een genie die boer, zich lekker even laten bijten om de publieke opinie te bespelen. Hij trok zeker het verkeerde lootje
@Vandeanderekant | 09-07-23 | 18:16: vogelkers kun je effectief bestrijden met RoundUp oftewel glyfosaat
Incidentje mensen. Net alle wolven bijten mensen.
Nu nog wachten op een wolf die huishoudt op het schoolplein vol met kleuters en dan kunnen we pas zeggen dat het wolf project is mislukt en alle wolven afschieten... toch?
De 4 mannen met bivakmuts op klommen over het hek en door het raam.
De vader verdedigde met een stuk houd zijn kinderen en vrouw…
En dan zijn er mensen in Nederland die vinden dat de overvallers slachtoffer zijn als ze gewond zijn, vervolgens de politie bejagen en daardoor geschoten worden.
We moeten constateren dat activisten een sterk afwijkende logica hebben, met name dierenactivisten die u en mij eerder als minder dan een dier stellen dan erboven.
achja geschiedenis herhaalt zich weer over aantal jaar mogen ze weer afgeschoten worden.
Hoe wolfwerend was het hekwerk als de wolf wel naar binnen maar niet naar buiten kwam?
Zoiets is gewoon een val. Wolvenval. Moet je niet doen.
Hek verkeerd om gemonteerd...
Een inzamelingsactie voor de agent die deed wat de burgemeester zei. Befehl...
www.gofundme.com/f/z86fy-soutien-pour...
€1,6 miljoen
was die wolf een overlastgever. Waarom wordt er onderscheidt gemaakt in verschillende overlastgevers
A en B status wolven, dat heb je tegenwoordig
Hebben wij nou het land gepikt van de wolf of andersom?
Ik ruik herstelbetalingen!
Kinderen beter opvoeden met de wijze lessen van de Gebroeders Grimm. Wolven zijn niet lieffff!
Ja maar hullie...
Kromme kronkel in je hoofd dat je hier een links-rechts discussie van gaat maken.
BL: tegenstellingen creëren die er niet bestaan is voor de domme.
Wolven zijn prachtig. Er is geen ruimte voor in NL. Links of rechts heeft daar weinig mee te maken.
@Zeurders | 09-07-23 | 14:00: Ik ben ook van mening dat linkse mensen vaker voor de aanwezigheid van de wolf in het buitengebied zullen zijn. Een gebied waar linkse mensen dan zelf vaak weer minder vertoeven. Verder is geen wolf in je tuin willen hebben niet links of rechts. Een tuin hebben blijkbaar wel.
Mee eens!
Toch PVV stemmer en pro-wolf.
Vindt dat boeren, die de natuur hebben ingepikt voor industriële landbouw, natuur moeten teruggeven voor bijvoorbeeld een wolf.
@meneer Q | 09-07-23 | 14:12: en welke is dat dan. En hoe zorg je dat die wolf van je dat ook weet?
@meneer Q | 09-07-23 | 14:12:
Boeren hebben geen land ingepikt. Die hebben land gekocht. Land waar niemand iets mee wilde. Nu staat plots iedereen en zijn ouwe moer met jaloezie naar die grond te kijken en te roepen het afgepakt moet worden.
Wolven zijn al heel lang weg uit Nederland. Niet vanwege de boeren maar vanwege de verstedelijking.
En dan, PVV is links.
Realistische mensen zien in het dichtbevolkte Nederland geen ruimte voor wolven. Rechtse mensen hebben vaak een realistische kijk op de wereld. Dus ik denk dat deze stelling redelijk klopt
Gelul, ik ben voor de wolf. Alleen de Grijze Wolven uit Turkije ben ik tegen.
Nee hoor, ik word op politiek vlak weggezet als rechts , want tegen de huidige asielindustrie, bemoeienis EU e.d.Maar ik ben een groot dierenliefhebber, veganist en idg. team Wolf. Groenrechts dus. En het is een fabeltje dat links meer begaan is met de dieren, ze hebben slechts het onderwerp gekaapt,maar als puntje bij paaltje komt gaan velen ook gewoon voor het geld dat eraan te verdienen valt.En deugpunten natuurlijk.
De oplossing is simpel, er moet af en toe gejaagd kunnen worden op een wolf, in uitzonderlijke gevallen. Het zijn altijd jonge alleenstaande mannetjes die dit doen.
alleenstaande mannen zijn de bron van veel ellende.
Een schaap is wat aaibaarder dan jonge weidevogels. Die worden massaal genuttigd door het kleine neefje van Wolfmans, de vos Reynaerde. Die schattige jonge vosjes hebben voor de stadsmens ook een hoog aaibaarheidsgehalte... Ik verwacht dat als BBB het vcoor het zeggen krijgt, er een realistischer natuurbeheersbeleid komt, gestoeld op kennis, ervaring en de kunde van echte deskundigen: boeren, natuurbeheerders, jagers etc. Een goed gereguleerd afschot inclusief lichtbakvergunningen, ook voor de wolf dan. De dramatische achteruitgang van de grutto en andere weidevogels ligt enerzijds aan het biotoop, maar zeer zeker ook aan de hoge en nauwelijks gereguleerde vossenstand: er zijn gebieden (b.v. in Friesland) waar geen jonge weidevogel volwassen wordt....
Aanvulling: op Ameland, waar geen vossen (en geen wolven) voorkomen, kregen de meeste weidevogelparen meerdere jongen groot, soms wel 3 of 4. Wat een verschil met een vergelijkbaar biotoop in Friesland aan de wal....
Exact, en laten we die andere beestjes met een hoog aaibaarheidsgehalte zoals de marter en ooievaar ook niet vergeten.
De stadsmens ziet de provincie als een soort dierentuin waar ze in de weekenden een beetje kunnen recreëren en owee als ze op het platteland iets tegen die "prachtige beesten" gaan doen want daar gaat het fotomoment waar we de blits mee kunnen maken op social media.
@Kievit | 09-07-23 | 13:55: Aan de andere kant, bij afwezigheid van roofdieren kunnen ook minder gewenste plaagdieren ineens de kop opsteken.
@Desolator | 09-07-23 | 13:59: het platteland moet gewoon accepteren dat niet alles maar voor hun hoeft te wijken. Jij wil in de natuur/open ruimte ondernemen dan moet je de overlast en/of risico’s op de koop toenemen. Wat is dat toch met boeren dat alles maar naar hun zin moet gaan en ze nergens last van mogen hebben?
@Desolator: klagen, klagen en alles is de schuld van een ander.
@Capt. Iglo | 09-07-23 | 14:07: Het platteland moet helemaal niks.
Ik ben niet echt voor of tegen wolven in Nederland, maar ik vind wel dat wolven bang gemaakt moeten worden voor mensen, niet zoals nu gebeurd dat wolven het normaal vinden om door een woonwijk te lopen gevolgd door groupies die er een sleuf mee willen maken, dit gebeurt ook op de Veluwe. Dat is vragen om problemen. Dus dat er dan af en toe wat afgeschoten moeten worden hoort erbij. Of met rubberen kogels afgeschrikt mogen worden. Want dat laatste heeft Thom de graaf, met zij. Twee groen-links infiltranten al weer verboden.
Verder apart dat mensen wel voor fok verboden zijn voor grote honden, maar hun nog groter wilde neef op handen dragen
Gewoon wat vuurwerk afsteken. Elke keer als een mens een wolf in het vizier krijgt en andersom. Dan associeert de wolf het misschien met gevaar.
Die hobbyboeren ook! Zeker die uit Zoelen.
Je zit je ook echt te vervelen hè, met dit soort topics.
Enkele jaren geleden was er maar 1 wolf
youtu.be/fyszJF7NN5c
Er is geen ruimte voor een wolf in Nederland, net zoals er ook geen ruimte is om elke week vele honderden inkomende gasten (die nooit meer weggaan) te verzorgen.
Een wolf weet niet helemaal niet dat hij in Nederland is, die kiest gewoon geschikt leefgebied en daar valt Nederland dus onder. Als er geen geschikte ruimte was geweest was hij hier niet.
Ok De wolf was hier 150 jaar geleden inheems. We willen de wolf terug. Laten we het land dan ook terugbrengen naar de situatie van 150 jaar geleden.
Prima idee.
Begrijp ik het goed, je wil de slavernij weer terug?
@The_Black_Knight | 09-07-23 | 15:28: 150 jaar terug maakt nog geen 1803.
Ik vind dat de grote boze wolf ook wel eens een lekker biggetje mag verschalken..
De grap is dus dat wilde zwijnen niet getolereerd worden in NL en deze worden dus keihard afgeknald.
Daar hoor je wonderbaarlijk niemand over.
Am: de film :dances with Wilde zwijnen' is dan ook nog niet uitgebracht.
Vervelende van die wolf is dat het nu geen grenzen nog vijanden kent. Niemand onderneemt namelijk wat wanneer het dier steeds meer gewend is in bewoonde gebieden te komen. Denk dat er best op zijn minst waarschuwingsschoten mogen zijn om het dier te verjagen waar het hoort: in de -helaas spaarzame- bossen en niet tussen huizen en mensen. Waarom wordt er niets gedaan?
Elders in Europa schieten ze met rubberen kogels. Hier is de rechter nog niet zover.
Moest zijn: "noch vijanden noch grenzen"
@Dr. Blechtrummel | 09-07-23 | 13:48:
Goed plan, het moet wel kunnen worden verjaagd.
Zodra ze de grote steden bereiken horen ze genoeg schoten, die indirect als waarschuwing kunnen dienen..
BBB waarschuwt hier al jaaaaaren voor? Waar blijft de tijd.
Opgericht 1-11-2019, dus dat kan.
Jaja, die BBB. Bereid je nou maar voor op een enorme teleurstelling. Die partij zal weinig veranderen en zeker al niet op het gebied van islamitische import. Wat dat betreft hebben zij ook nog oogkleppen op en viert daar het zieligheidsgevoel nog steeds hoogtij. Helaas. Maar Caroline gaat het ook niet worden.
@Graeme Reaper3779 | 09-07-23 | 14:36: Nee dan de VVD die zal krachtig aanpakken
Die boer is niet aangevallen door een wolf, de wolf werd aangevallen door de boer en verdedigde zich.
Wijs dan met je vinger naar die idioten die de wolf hebben uitgezet.
Zouden ze wel willen. De eigenaar probeerde diens schapen te beschermen, wolf koos aanval.
@donkieshot | 09-07-23 | 13:42: De wolf is volgens mij niet uitgezet maar over de grens gewandeld.Dat, nadat de laatste wolf zo'n anderhalve eeuw geleden door, jawel, de mens was gedood. Want alles is tenslotte voor Rupsjenooitgenoeg.
@donkieshot | 09-07-23 | 13:42:
Ze zijn hier vanzelf gekomen.
donkieshot | 09-07-23 | 13:42 Wolven zijn niet uitgezet.
Jan, Leiden | 09-07-23 | 13:42 Dat beschermen deed hij door de wolf aan te vallen of hem in ieder geval die indruk te geven. Je moet ook behoorlijk dichtbij komen om gebeten te kunnen worden en de wolf verdedigde zich daar tegen. Als hij de wolf met rust had gelaten was hij niet gebeten. Schade en/of overlast door natuurlijke invloeden is gewoon het risico van in de natuur/open ruimte “werken” dat moet je als boer gewoon accepteren. Die schade wordt nog vergoed ook.
Mooi, is er ruimte voor? Of wil je meer van dit? Meer smaken zijn er niet.
@donkieshot | 09-07-23 | 14:11: er is ruimte voor anders waren ze hier niet en je krijgt dan helemaal niet automatisch meer van dit. Mensen moeten gewoon leren hoe ze met die beesten moeten omgaan en door er 1 in het nauw te drijven vraag je er gewoon om. Laat die beesten gewoon met rust, is er niks aan de hand.
Iglo: je kunt er inderdaad voor kiezen om dit niet als probleem te zien, of dit te behandelen als een beheersbaar iets.
Over dit laatste gesproken, deze beheersbaarheid is eindig. En dan?
Gaan we er mee om zoals in de VS waar in New England zwarte beren een plaag zijn en een jaagverbod geldt?
Kies maar een smaak, maar die kant gaat het op.
@Capt. Iglo | 09-07-23 | 13:52: Ja met de armen over elkaar toekijken hoe de dieren waar je voor zorgt doodgebeten worden. Goed advies, hij moet er zeker nog proberen van te genieten.
In NRC: "..... al moet nog wel worden bevestigd dat het echt om een wolf gaat". Wat een giller zou het zijn wanneer het om een uit de kluiten gewassen herdershond of een andere hond gaat die op een wolf lijkt. En het dus achterafgeen wolf blijkt te zijn, haha. Staat Caroline mooi voor lul.
Het zal wel een formaliteit zijn van vastlegging, maar vast wel een wolf. En wanneer het al in het nieuws is dat het een wolf is, hoe zou Caroline dan moeten weten dat het niet zo is, dan mag ze dar gewoon ook aannemen, niets mis mee.
Lol!
Ik voel een trend aankomen waarin deugblaadjes het gaan hebben over “jonge dieren” bij incidenten als deze.
Haha wat leuk.
Ik gun wolven wel een lekker schapen boutje in het kleine beetje natuur wat we nog hebben ( ingepikt door boeren) is er weinig te eten voor ze.
Als je ergens woont heb je ook een stukje natuur ingepikt, en bedrijven hebben ook een stukje natuur ingepikt etc. In mijn geboortedorp zijn alle stukjes bos weggekapt en daar staan nu huizen of bedrijven. Er zijn teveel mensen in NL en de wereld, die moeten wonen, werken (sommigen) en eten.
O asjeblieft de boer de schuld geven van dat het land zwaar overbevolkt is dit slaat alles
Ik wacht in spanning het moment af waarop de van overheidswege en postcodeloterij gesubsidieerde milieu-sektes hun milieu-gekte bekronen door het uitzetten van nijlpaarden in de Biesbosch.
De steeds warmere zomers zal de nijlpaard goed bevallen, alleen in de winter houdt het een beetje op.
@Jan, Leiden | 09-07-23 | 13:48: net als met meerjarige en eenjarige planten, slechts schattige babynijlpaardjes.
Nederland nu oorlogsgebied voor wolven! Het wordt nu tijd dat het COA zo snel mogelijk in Ter Apel het AOW opricht (Asiel Opvang Wolven) zodat alle 50 wolven hier kunnen worden opgevangen en asiel kunnen aanvragen. De Christen Unie moet haar grote hart tonen en gezinshereniging mogelijk maken voor die zielige wolvenfamilies (die ook nog geen woord Nederlands spreken), voordat haar achterban (de gelovige schapenboeren) de laatste wolf doodknalt.
Dronken Mensen doden mensen met bv een auto. Heet ongeluk. Maar deze bestuurders krijgen slechts (Walter v Wijngaarden) kleine strafjes en worden niet verwijderd uit de maatschappij. En deze wolf wel na een beet dat ook een ongeluk is? Wat een bestuurders hebben we toch.
Het wordt tijd dat men de wolf weer herintroduceert in het Vondelpark. Voor alle Groen Linksers
stadscoyotes. Dat lukt wel, zeker met dit weer. Lekker katjes en honden peuzelen. En bij aanval op uw dier: niets terug doen.
Je bedoelt Molen de Wolf?
Ik vind een beetje wildlife in de polder wel leuk en voor die schapen- en kippenboeren valt dit gewoon onder noemer bedrijfsrisico. Een winkelier heeft ook te maken met enige derving door winkeldiefstal. Als men wilde maar mensenschuwe wilde dieren buiten de bebouwde kom een groter probleem vindt dan hyperaggressieve doorgefokte vechthonden binnen de bebouwde kom, heeft men de prioriteiten niet op orde.
Precies, helemaal mee eens.
Een zwak whataboutism.
Onzinnig, waarom problemen creëren? Omdat je het 'wel leuk' vindt?
Volkomen mee eens!!
@donkieshot | 09-07-23 | 13:30:
Niets mis met enige verwildering van de natuur, ook als dit betekent dat de mens enig ongemak moet dulden. Daarbij zijn apex predatoren nuttig.
Typisch 'whataboutism' over die doorgefokte vechthonden, die zogenaam getolereerd zouden worden.
En "bedrijfrisico" is natuurlijk ook bullshit. Een absolute dooddoener. Als je in Ter Apel een winkel hebt, zijn die asielzoekers zeker ook "een bedrijfsrisico'?
Je lult gewoon uit je nek, vriend.
Ijsman: goed idee, zeker in een land wat bijzonder hard groeit qua bevolking en minder natuur tot zn beschikking heeft.
Een roedel.wolven heeft een gebied bijna zo groot als Utrecht nodig. De realiteit wil maar niet doordringen.
Introduceer een leuke oudhollandse kip, niet dit ondoordachte gedeugneuzel.
@donkieshot | 09-07-23 | 13:47: Moeten we maar zorgen dat er minder mensen komen. Wereldwijd gaat dit op een gegeven moment voor een ramp zorgen. En jij bent in mijn ogen meer aan het deugen, want Oh jee, de mens is het slachtoffer.
@KeesBruin | 09-07-23 | 13:36:
Omgevingsfactoren spelen inderdaad een rol. Bij een autoverzekering wordt de premie ook bepaald aan de hand van onder andere de postcode, zie: www.consumentenbond.nl/autoverzekerin...
Kow: ik doe niet mee aan de deugziekte. Er zijn te veel mensen, wolven hebben hier geen ruimte. Staat los van elkaar.
@donkieshot | 09-07-23 | 14:10: Staat niet geheel los van elkaar, meer mensen. minder ruimte voor wilde dieren.
Was dit Bor?
Dan vind ik het wel zielig zo’n ouwetje.
* kuch *
twitter.com/oscarkocken/status/167798...
Types als Oscar Kocken zijn een aanwinst voor de 'weg met ons'-brigades.
Standaard alles omdraaien; bekende tactiek van lieden bij wie het ontbreekt aan argumenten die voortkomen uit Gezond Verstand.
Een tijdje geleden ook een wolf tegengekomen op de golfbaan.
Tering dat was schrikken zeg! Ik heb zo'n beest nog nooit zo hard zien wegrennen.
Dom beest.
Het is een dogleg.
Geen wolfleg.
Één schaap heeft het overleefd. Die had zich verschanst in de klok.
Simpel: alle boeren dienen uitgekocht, hobby vee moet ook verboden. Stikstof, co2, en de wolf. Einde bericht. Groen-Links.
Dat gestuntel van kamp pro wolf om geen ongelijk te krijgen is vermakelijk.
Doet me bijna ergens aan denken...
niks onschuldigs aan de wolf. Nu het argument dat mensen in de Fries Drentse Wold gewoon even moeten wennen aan aanvallen op mensen. Terwijl het verhaal toch was dat de wolf zo mensenschuw is dat deze niet in de buurt van boerderijen zou komen.
Laat deze herder maar een claim indienen bij al die wolvenclubs, laat deze instanties maar financieel bloeden ipv de herder. Gewoon de tactieken overnemen van extreem links.
Deep within the shadows, I'm the hungry wolf you fear
But I can see that you're the only evil creature here
Before you came we lived in peace but you have brought us death
I sing my pain up to the moon, but it's a waste of breath
'Cause I don't speak human
You can't understand a word I'm saying
I don't speak human
You can't understand a word I'm saying
Upon a wing, a flying thing, to you I seem so small
But I look down on what you've done, my raven's eye sees all
You people like a cancer grow, destroying all you see
And seven billion mutant monkeys won't listen to me
'Cause I don't speak human
You can't understand a word I'm saying
I don't speak human
You can't understand a word I'm saying
I won't run this human race, your war is not for me
I hear the voices from the wild, they taught me how to see
It's us who are the strangers here and we don't own the land
My words they fall upon deaf ears 'cause no one understands
'Cause I don't speak human
You can't understand a word I'm saying
I don't speak human
You can't understand a word I'm saying
Now you tell me that I'm wrong and animals don't feel
You say the earth is not alive and only we are real
You try to tell me to behave, that I must act like you
But I just stick my fingers in my ears and say, "Fuck you!"
'Cause I don't speak human
I can't understand a word you're saying
I don't speak human
I can't understand a word you're saying
I don't speak human
I can't understand a word you're saying
I don't speak human
I can't understa
Wordt vervolgd. De agent.
Er worden duizenden mensen per jaar door honden gebeten.
Óók maar afschieten?
Zeker, zoals in de USA "hunting poodles on Sunday morning" om het milieu op orde te houden.
Wilde honden?
En véél boeren hebben aggresieve honden op hun erf lopen, Ben zelf al verschillende keren aangevallen.
@meneer Q | 09-07-23 | 13:15:
Blijf dan thuis.
Prachtig vergelijk, wilde dieren tov honden.
Wat gaat hier fout?
Graag!
Een hond die een mens bijt wordt in Nederland vrijwel altijd afgemaakt. Weliswaar met een spuitje bij de dierenarts. De hond wordt dan als onbetrouwbaar beschouwd. Meestal is het baasje vd hond het eigenlijke probleem. Maar daar mogen we dan weer niks aan doen.
Vraag: Wordt die boer nu tegen hóndsdolheid of wólfsdolheid ingeënt?
Het beste lijkt mij de boer met een zilveren kogel af te schieten. Je weet maar nooit.
@Nuuk | 09-07-23 | 13:16:
Geef hem iig nog de kans tot de eerstvolgende volle maan.
Mss loos alarm..
Je blijft van Rex af.
Oh de herder was geen Duitse herder.
Ach, zoals altijd is de wolf, en dat geldt voor alle flora en fauna, weer de dupe door een probleem die de mens in eerste instantie zelf heeft veroorzaakt.
In Nederland wonen op elke km2 523 mensen in Finland 15 dus in onze stadstaat is geen plek voor wolven. In steden als New York en Chicago leven ook geen wolven.
Welk probleem?
Kow: herintroductie is inderdaad een probleem.
@MargauxGrandCru | 09-07-23 | 13:12: En hoe komt dat, dat het zo dichtbevolkt is en er steeds minder plaats overblijft voor wilde dieren? Ooit liep de wolf hier ook onbekommerd rond.
Ooit was de helft van Nederland zee..
@donkieshot | 09-07-23 | 13:20: Precies, totdat de mens....
Kow: wat wil je nu? De tijd terugdraaien of dingen doen die niet goed uitwerken?
@donkieshot | 09-07-23 | 14:15: Sorry hoor, ik poneerde slechts een stelling. Dat het niet makkelijk is voor een passende oplossing dat snap ik. Maar ik blijf erbij dat wij aan de basis staan van veel van dit soort problemen. Wij wikken, beschikken en de wilde dieren kunnen uiteindelijk stikken.
Het is niet de vraag of er een keer iemand wordt doodgebeten door één wolf maar wanneer.
De leefgebieden voor de wolf in Nederland zijn veel te klein.
En als ik zeg iemand bedoel ik een kind.
Absoluut. Het begint met uw poedel als hors-d’oeuvre, daarna uw kleuter als plat principal.
Kijk, we gaan nu opeens op dezelfde emotionele toer die we links altijd verwijten als het gaat om emotionele chantage mbv kinderen bij vluchtelingen.Terwijl de mens toch zelf aan de basis staat van al deze problemen.
@Kowalski11 | 09-07-23 | 13:14:
Ik zij kind omdat deze qua postuur een prooi zijn voor de wolf. Niks sentiment en zeker niet links
Los van welk nog te verwachten incident ook met een wolf... dat beest hoort thuis in Siberië waar hij moet vechten voor z'n voortbestaan en niet zoals in Nederland hij leeft tussen de hobbyboeren met hapklare maaltijden in een wolfwerend perceeltje. Dat trek uitsluitend zwakke broeders aan die liever lui zijn dan moe en maakt van Nederland het Ter Apel voor kansarme wolven. Ik zeg terugsturen of afschieten.
Lol
Je hebt het over de wolven, of over Ter Apel?
De wolf is als een asielzoeker: bepaalde partijen laten 'm graag binnen en sluiten de ogen voor de gevolgen.
Mogelijk kan de wolf asiel aanvragen?
Wanneer komen de dinosaurussen weer terug ?
Ik dacht 3e kwartaal 2025
Goh, wie had dat nou verwacht.
Komt door die radiotelescoop daar die straling uit het heelal opvangt. Dat doet rare dingen met wolven
Ik stel voor dat we geheel in de Nederlandse traditie een wolven sfeerbeheer gaan opzetten geteund door wolvenmariniers en buurtvaders
"Jedes Wolfsrudel lebt in seinem eigenen Territorium. Die Größe des Territoriums umfasst rund 150 bis 200 Quadratkilometer"
www.deutschewildtierstiftung.de/wildt...
En dat dan in Nederlandje. Hou op met me.
Sorry voor het Duits op deze dag des Heeren. Schuld van Rammstein.
@Duwbak_Linda | 09-07-23 | 12:58: Vlinderstrik en droge worst.
@Duwbak_Linda | 09-07-23 | 12:58: Zoooo herkenbaar, Deprimiert und melancholisch, Pessimistisch, diabolisch
Deugen en realisme gaan niet vaak samen, voorspelbare ellende wordt genegeerd. Voorstanders van deze herintroductie zijn niet geïnteresseerd in de hoeveelheid ruimte die een wolf nodig heeft. Wolven zijn mooi en leuk, wat ze nodig hebben maakt hen niet uit.
@P. Breidel | 09-07-23 | 13:12: Kon ik maar ergens aansluiten.
Nu doen we alsof dit het eerste incident is, maar ik herinner mij nog de tijd dat er in Rotterdam in stadion de Kuip een wolf zat en die kon ook niet ontsnappen. Er zijn heel wat voetballers gewond geraakt door deze wolf. Daar hoor je dan niemand over en die wolf is ook niet afgeschoten.
Je bedoelt John de Wolf?
Koos de schapenboer zei het jaren gelden al: pas bij MV mogen de wolven losgelaten worden. Niet luisteren; dan krijg je dit.
Is dat vlak bij Derksen?
Ik vind dat er ook beren thuishoren in de Nederlandse natuur.
Graag ook de soort aangeven? Bruine beren, Masturberen of IJsberen.
@pa_niek | 09-07-23 | 12:55:
Laten we dat nu niet proberen.
Graag ook weer mammoeten, sabeltijgers en wolharige neushoorns, die kunben claimen al tienduizenden jaren te hebben gezworven over de Nederlandse toendra.
Van Netflix mag alleen maar bruine beren.
@pa_niek | 09-07-23 | 12:55:
Geen ijsberen dat zijn van die nutteloze dieren
Heeft Caro niks beters te doen? Ik zou het snappen als dit dagelijks nieuws was, maar bij een incident. Ik hoopte juist af te zijn van dat reactieve gekut van Twitter politici. Gaat zij dat ook doen. Waar zijn de tijden gebleven dat politici zich met belangrijke dingen bezig hielden in plaats van dat continue ge-egotrip op social media.
He joh kun je ook zeggen tegen wolven moordenaar Ursula.
www.vn.nl/ursula-von-der-leyen-wolf/
Dit was overduidelijk een verwarde lonely wolf toch?
Misschien is een miljoen schapen in Nederland ook wel wat veel.
Vergeet die muggen niet, of al die spinnen.
Herintroductie van dieren voor de leuk is geen goed idee.
Toen de boer op locatie kwam wilde de wolf weglopen. Dit ging niet vanwege de omheining. Boer was boos en liep met een riek op de wolf af die in een hoek van het terrein zat. De wolf moest kiezen. Gestoken worden of het bij de rechter gooien op zelfverdediging. Helaas kwam er nooit een rechter aan te pas...
Afschieten die straathonden want meer is het niet. Liefst met een kaliber 12 zodat ze het voelen.
Ik ken de plaats Wapse niet, moet wel een grote plaats zijn, aangezien er zoveel Wappies zijn
Man valt wolf aan en mensen vinden het gek dat de wolf zich verdedigt....
Hij is verplicht zijn vee te verdedigen. Maar, het is niet zo dat die wolf rationeel denkt. Die ziet een schaap en denkt prooi. Hup aanvallen. Boer die wel rationeel denkt gaat zijn vee beschermen wat logisch is en hanteert slag en steek wapens. Wolf reageert met ga weg dat is mijn prooi en bijt boer. Zo zal het altijd gaan als er tegengestelde belangen zijn tussen mens en dier.
Wat een lul inderdaad. Hij had natuurlijk de schapen in een rijtje moeten klaarzetten voor de wolf.
Haai bijt mens, krokodil bijt mens, tijger bijt mens, leeuw bijt mens, mug prikt mens, vlo bijt mens, wolf bijt mens, hond bijt mens, slang bijt mens, wesp prikt mens. Daar waar dieren en mensen elkaar ontmoeten kan het wel eens voorkomen dat ook de mens wel eens de prooi is. Niet leuk maar er valt niet zoveel tegen te doen.
Jawel hoor, gewoon schieten. Daarvoor hebben we wapens tenslotte.
@Papa Jones | 09-07-23 | 12:51: Dan zult u alle dieren die mensen zouden kunnen prikken of bijten moeten doodschieten. Lijkt me dan geen leuke wereld meer. Overigens gaan er zoveel meer mensen dood dagelijks door mensen dan door dieren. En door dingen waar je niet op kan schieten. Virussen.
Ik kom zo een beer uitzetten in je achtertuin. Verder kun je er niet zoveel aan doen.
Ah, vandaar: 'Met een kanon op een mug schieten'
@Reaaalist | 09-07-23 | 12:55: Jawel, dan kan ik jou aanklagen en je samen met die beer in een kooi laten zetten.
man bijt hond!
Je weet niet wie ik ben. Ik ben ook niet in mijn eentje. We vinden met velen dat beren daar gewoon horen.. je maakt maar een beerwerend hek. Berenbeul.
Best wel iets tegen te doen. Niet op vakantie gaan waar deze diertjes rondhuppelen. Zelfs mug prikt mens is al lang opgelost. Geen water in de omgeving of insmeren met mug verdrijvende middelen. Je moet niet van een mug een olifant maken want er is geen olifant verdrijvend middel op een zwaar kaliber wapen na dan.
Tja, als je ziet dat een wolf jouw schapen en geiten in het weiland belaagd en je gaat dan eerst een wolfwerend hek plaatsen voordat je het beest wilt verjagen, dan vráág je er wel een beetje om.
Conclusie, maatregelen om de wolf te weren leidt ook tot aanvallen van de wolf als het beest in het nauw zit!
Kom er maar in stadsmensen
Hup wolf!
Vanaf het balkon hebben ze goed zicht op wat goed is. En in de stad gaat alles al goed.
@Lorejas | 09-07-23 | 12:52:Stoer. Nu naar het ziekenhuis en recht in het gezicht van die boer zeggen.
@Lopendehollander: en dan? Vertel vertel vertel.... spannend jongensboek dit aan het worden.
De wolf kon het perceel niet verlaten wegens het wolf werend hekwerk. De grote vraag is : welk schaap heeft het hekwerk dan geopend om de wolf toe te laten.
Slechts 1 antwoord is mogelijk: De wolf was als schaap verkleed. Niet ongebruikelijk in onze knettergekke samenleving waar de natuur op een extreem hoog voetstuk geplaatst is ten kostte van de burgers in dit land. ook dit incident komt op het conto van Rutte die meer groen links is als groen links zelf. Zelf ook een als schaap verklede wolf, maar dat terzijde.
Slimme schaap, die had al door dat die wolf een probleem zou krijgen als in het perceel zou komen
Dat was het schaap met de vijf poten natuurlijk. De verrader.
Eindelijk eens een schietincident buiten Rotterdam.
Lol
Op zich ben ik niet tegen het feit dat de wolf in Nederland voorkomt. Wel verbaas ik mij heel erg over de ophef over dit bijtincident.
Per jaar worden er in Nederland ongeveer 150.000 mensen door een hond gebeten. Dat weet bijna niemand. Er zijn helaas geen exacte cijfers bekend, omdat een groot deel van de hondenbeten niet wordt geregistreerd. En deze bijtincidenten komen lang niet allemaal in het nieuws. Vaak wel wanneer er een hoogrisicohond bij betrokken is en het slachtoffer zelf de pers opzoekt.
Ook worden honden NIET direct afgemaakt die 1x een ernstig bijtincident hebben veroorzaakt bij een mens. Daar weet ik namelijk inmiddels alles van. Eén van mijn kinderen is een aantal jaren geleden gebeten door een Rottweiler. Daarna heeft het klotenbeest nog twee slachtoffers gemaakt, in totaal drie mensen zijn gebeten. Van wie één persoon zwaargewond is geraakt. Ik heb hemel en aarde moeten bewegen (via gemeente en politie) om tot een aanlijn- en muilkorfgebod te moeten komen.
Ik zou willen dat er een landelijke database komt voor alle bijtincidenten gepleegd door honden. En dat bij een eerste bijtincident door een hond die op de lijst staat met de gevaarlijkste honden (de zogenaamde hoogrisicohonden), direct wordt afgemaakt. In Ierland bijvoorbeeld gebeurt dit namelijk wel.
Dat geldt dus ook voor een wolf die een mens bijt: direct afmaken, hoezeer ik ook een natuur- en dierenliefhebber ben.
Ik hoop dat er ooit een minister of staatssecretaris komt die zich hard gaat maken voor een landelijke registratie Bijtincidenten door honden. Want dat lijkt mij hard nodig. Er lopen nog zoveel Tokkie-mensen met Tokkie-honden rond, excuses voor het woordgebruik. Maar het zijn er echt heel veel.
Het verschil is dat de wolf in tegenstelling tot de hond geen baas heeft.
Dus er kan controle op de hond uitgevoerd worden en eventueel afgemaakt.
De wolf, tja.... misschien weet hugo waar hij woont!
we hebben bijna 2 miljoen honden in Nederland.....
Dat is wel waar hoor.
Er zit in de basis iets geks in het houden van onze huisdieren. Het zal over duizenden jaren zo ontstaan zijn en van functioneel naar knuffelbeest, maar er blijft wildheid in zitten.
Er zal wel een verschil zijn in situatie.
Wolf; wild dier en er zijn er maar enkelen.
Hond: gaat mis bij verkeerd opvoeden (etter baasjes dus) en er zijn er heel veel van in het land.
Het is ergens leuk om de wolf als wild dier in het land te hebben, maar ik vrees dat dit in ons land niet meer kan. Te vol met alles, geen leefgebied voor het dier en dan krijg je raar gedrag.
Mijn hond van jaren terug hadden we uit het asiel. Beest was superbang en een angstbijter. We lieten hem nooit los en altijd uit de buurt van anderen. Tot er zo'n idioot op ons afkwam en dacht hem even te aaien. De hond beet dwars door zijn hand heen. Ons herdertje was een uit de kluiten gewassen bakbeest van ruim 65 kilo.
@Stijlloser_from_NL | 09-07-23 | 12:59:
Ga verder …
Snel verder gelopen en tegen die idioot gezegd dat je nooit zomaar vreemde honden moet aaien. Een muilkorf pastte niet wand de hond zijn kop was te groot. We hebben de hond tot zijn dood gehouden. De dierenarts heeft op het einde nog een foto gemaakt van het hondegebit. Zo groot waren zijn tanden. De assistente die zijn bek open moest houden deed het bijna in haar broek
Wand = want
@Stijlloser_from_NL | 09-07-23 | 13:11:
Vertel verder over die assistente aub.
Het is in dit land vol met wetten en voorzieningen wel erg vreemd dat je wél een kinderbijslag hebt maar niet een honden- of huisdierenbijslag hebt om de eigenaren tegemoet te komen in de kosten voor een deugdelijke opvoeding of scholing.
Het houden van een huisdier is immers goed voor mens’ welbevinden, toch? Zeker wanneer deze niet meer bijt!
@mozaard | 09-07-23 | 14:59:
In Amsterdam krijg je al subsidie om met je zieke poedel naar de dierenarts te gaan. Dit idiote smijten met belastinggeld hebben we te danken aan de Partij voor de Dieren
Google: Regeling ADAM
Probleem is het begon met grote muggen nu zijn het wolven maar waar loopt dit op uit
kweenie, Russen?
@strawdog | 09-07-23 | 12:46: ja wie weet. Is waarschijnlijker dan een sabeltandtijger. Wel minder spectaculair
Tja die wolf voelde zich in het nauw gedreven. En dan bijt hij/zij/hen.
Maar dat doe honden ook als je ze in het nauw drijft. Katten ook. En zo'n beetje ieder dier met een fatsoenlijke rij tanden.
Het is niet zo dat de wolf een mens spontaan aanviel.
Ratten ook.
Kort gezegd als ik aangevallen word door ieder willekeurig dier breng ik dat dier naar de eeuwige jachtvelden en ja ik heb daar praktische ervaring mee, echter ik zal dit nooit openbaar maken dmv. twitter facebook danwel via de officiele instanties.
De schuld ligt ook niet bij de deze wolf. Het zijn zekere 'natuurliefhebbers' en 'dierenvrienden' die denken het te hebben uitgevonden. Vinden het wel spannend.
@marcel69 | 09-07-23 | 12:46: grote mond, ga jij met je blote handen een wolf of een beer te lijf? Of vraag je ze eerst vriendelijk of ze even willen wachten totdat jij een wapen hebt gepakt....
@Jafco | 09-07-23 | 12:52: Zoals opgemerkt praktische ervaring mee en daar wou ik het bij laten.
Jammer.
Ik had die wolf graag geschoten, dan kan ik dat van mijn bucket list kunnen strepen.
Pater Moeskroen - Roodkapje.
www.youtube.com/watch?v=4OV1wdDK_-A
Net de paashaas co2 neutraal gesmolten.
@Kilroywashier | 09-07-23 | 12:46: Ik snap Uw tegel niet. Kan aan mij liggen.
Ik was eerst Frau.
Ukraine: Though wolf populations have increased in Ukraine, wolves remain unprotected there and can be hunted year-round by permit-holders.
Bulgaria considers the wolf a pest animal and there is a bounty equivalent to two weeks average wages on their heads.[59]
With the exception of specimens in nature reserves, wolves in Belarus are largely unprotected. They are designated a game species, and bounties ranging between 60 and 70 Euros are paid to hunters for each wolf killed. This is a considerable sum in a country where the average monthly wage is 230 Euros.
Wikipedia
Er is in Nederland geen ruimte voor wolven in de vrije natuur. Het vragen om ellende, het is een leuk idee van een activistische bioloog - met ongetwijfeld goede bedoeling - maar die beesten hebben veel ruimte nodig en nul interactie met mensen. Die combinatie bestaat in Nederland niet en komt er ook niet.
U heeft gelijk dat er geen ruimte voor is. Maar dan heb ik liever dat miljoenen mensen verdwijnen.
Uitermate goed punt van u. Kortom, zijn dus veel te veel mensen in Nederland.
@Zeebonkus | 09-07-23 | 12:42: Uzelf incluis?
Deze wolf zat dus niet in de vrij natuur.
er is kennelijk wel ruimte voor honderdduizenden invasieve exoten....
Misschien moeten we in plaats van altijd maar weer bang te zijn voor verandering eens naar de landen kijken waar ze gewend zijn aan roofdieren en hoe ze de zaken daar oplossen. De gemiddelde Canadees in het buitengebied haalt het niet in z'n hoofd om klein vee los te laten lopen.
Je kunt er lang of kort over lullen maar NL heeft roofdieren nodig om te voorkomen dat andere nieuwe of geherintroduceerde diersoorten invasief worden omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben. Of wil je straks otters of dassen gaan afschieten omdat ze wegens gebrek aan natuurlijke vijanden net zoals muskusratten een gevaar gaan vormen voor dijken en/of het spoornetwerk.
Norma: wat een geneuzel, het gaat niet om de angst voor verandering, het gaat om gebrek aan ruimte. Nederland is geen natuurpark, het is een Ruhrgebied light.
@normanius | 09-07-23 | 12:57: Misschien moet u voor de verandering eens kijken naar de geschiedenis van mens en die in West-Europese landen, hoe het met de wolf en de beer gegaan is, en hoe dat nou kwam.
Misschien heeft dat wel te maken met bevolkingsdichtheid en strijdige belangen.
@Jafco | 09-07-23 | 12:53: zolang ze niet bijten en schapen doodbijten
Goh wat gek, een wolf die niet weg kan en dan volledig in paniek iemand bijt.
Je verwacht het niet hè.
"Je verwacht het niet hè."
U misschien niet, op drie hoog achter.
De wolf hoort hier niet meer.
Wees blij, dat de wolf -deze keer- geen kind heeft gebeten.
Pittbull mag van mij overigens ook afgeschaft worden.
De wolf moordt ook volledig in paniek schapen uit. Hap hap! Paniek paniek!
@Papa Jones | 09-07-23 | 12:48: Rustaagh, ik heb u wel gehoord hoor.
Het lulargument dat je wist dat zou komen: het is de schuld van de boer.
Tuurlijk, jongen, het is altijd de schuld van de mensch, nooit van 'de natuur'.
Waarom kiezen we niet gewoon voor een echt Nederlandse oplossing? Bordjes "Verboden voor wolven".
Maar dan wel met een "uitgezonderd" bordje er weer onder.
Waren dat niet de Duitsers?
@Bogoris-le-Grincheux | 09-07-23 | 12:44: dat waren de herders
Van de ANWB, dan is het officieel.
Ik ben vannacht gestoken door een leger muggen. Die liggen nu allemaal met een alcoholvergiftiging te kotsen rond mijn hangmat.
Nou Bor, dat was het dan weer voor je.
Het enge bos was toch al opgestookt in een bio-centrale.
Ach, wat maakt het uit. Of je nu door een wolf of een grijze wolf gebeten wordt. Het is een kwestie van tijd voordat het gespuis uit het paard van troje kruipt. We're doomed...
Maar kan de zorg dit nog wel aan?
Duidelijk een hobby boer, een professionele boer was dit niet overkomen ;)
Waarom niet?
Ja precies.. dat was ook mijn vraag toen ik de toevoeging ‘hobby’ boer zag…kennelijk relevant voor het bericht.. profie boeren zouden dit vast anders hebben gedaan, met een goed gesprek en aai over de bol enzo
Wolven goed voor de natuur? Dan moet je die wolven eerst aan het verstand brengen dat (loslopende) honden en katten naar geit smaken. Dàt zou de natuur pas echt helpen.
Waarom is bij velen hier alleen de mogelijkheid van afschot een optie? Is dat nu echt de enige manier waarop de mens zich wenst te verdedigen? Er zijn legio gebieden op de wereld waar wolven gewoon geweerd worden met behulp van fatsoenlijke hekken, maar ook met bepaalde honden of zelfs ezels.
En als ik dan lees dat de wolf niet meteen werd afgeschoten dan is er dus ook geen sprake van zelfverdediging. Ja, dit land is klein, maar overal waar de mens komt delft de natuur het onderspit.
Als het met ezels lukt dan ga jij toch tussen de schapen staan.
"Er zijn legio gebieden op de wereld waar wolven gewoon geweerd worden met behulp van fatsoenlijke hekken"
Bron? Voor west Europa dan.
Het schijnt dat er een wolfwerend hek rond het weiland staat. Dus echt makkelijk wég krijg je de wolf dan ook niet.
Dus ja, tóch #teamschietagent
Dit weiland was voorzien van wolfswerende hekken. Hij kwam er toch in. Het sprookje van de vriendelijke onbegrepen wolf is voorbij.
Natuur in Nederland. Bedankt voor de grap. Ik heb even hartelijk kunnen lachen.
Nederland heeft geen natuur waarin de wolf kan leven. En het is geen geschikt dier voor een aangelegd park.
waar woont u ? kent u de de omvang van het Dwingelderveld of Het Drents Friesche Wold. Zo niet? even een doorfietsen . Zo ja? Dan zou u weten dat dit onbegonnen werk is.
Nederland is geen land voor wolven. Veel te dicht bevolkt, teveel wegen, teveel mensen, teveel vee en te weinig wild.
Dus je kon er vergif op innemen, dat er problemen zouden komen bij vestiging van de wolf in Nederland.
Natuurkenners met een realistische in plaats van ideologisch gedreven instelling hadden dat al ver van tevoren voorspeld. En je ziet dat ze gelijk krijgen. We hebben het laatste nog lang niet gezien van deze controverse.
Maar reken er maar op dat de boeren en burgers in wolvengebieden het recht in eigen hand gaan nemen.
u kunt ook even de driehoek Rijkswegen A28-A32-A7 in ogenschouw nemen.
Je kunt ook proberen dog whisperer Cesar Millan over te halen om eens een wolf wat mensvriendelijker te maken.
@Nietgek | 09-07-23 | 12:36: Zo, dat is me een gevatte opmerking zeg. Haha en hihi, wat een humor heeft u. Echt leuk.
@strawdog | 09-07-23 | 12:39: De regio rond Dwingelo ken ik goed. Wij gaan daar meerdere keren per jaar wandelen en fietsen. En ja dat is erg ruim om helemaal te omheinen. Het gaat ook niet om het omheinen alleen maar om de bescherming door honden bijvoorbeeld. In de avond en nacht drijf je het vee in een omheind deel dat bewaakt is.
@Frau_Ferkel | 09-07-23 | 12:36: Nee, niet in West-Europa, dat weet u ook als jager zijnde. In West-Europa is alles al afgeknald.
@Verbandmeester | 09-07-23 | 13:20: Gaat u zich eerst maar eens goed verdiepend in de materie.
De voorstanders van wolven in Nederland weten anderen altijd precies te vertellen wat ze moeten doen, maar het zijn slechts eigenwijze stuurlui aan de wal.
De praktijk van de wolf in Nederland is weerbarstig, en zal dat nog veel meer worden, naarmate er meer wolven komen.
@Verbandmeester | 09-07-23 | 13:22: "Nee, niet in West-Europa,"
Waarmee Uw tegel onkundig is, dus irrelevant.
U weet toch hopelijk ook wel, dat helaas nog lang niet alle wolven in west Europa zijn afgeknald?
Ik heb zojuist een hoornaar doodgeslagen.
Moet ik me nu ook schuldig voelen?
Ik ging gisteren op een lieveheersbeestje liggen.
God zal u straffen.
Mijn hond heeft gister een mol doodgebeten, niet de eerste keer btw, ze heeft er al een stuk of 15 gevangen en sommigen doodgebeten, ik voel me daar wel schuldig over, de hond trouwens niet
@Stijlloser_from_NL | 09-07-23 | 13:06:
Geen probleem. Mijn twee Schnauzers komen nimmer buiten de omheiningen en hebben doodgebeten:
Ratten
Een slang van 1,50 meter (foto ter inzage)
Een kat (prachtige samenwerking tussen de twee dames)
Diverse kippen en een duif.
Een keer piepte er een, dat was een cienpies die terug prikte.
Heb wel eens zwijnen in mijn tuin, de tuin is ommuurd en de rest is gaas. Dus hoe komen ze erin.
Misschien door een geheime tunnel
Sleutel onder de bloempot weghalen?
Als het geen vliegende zwijnen zijn kunnen ze misschien hoger springen dan je denkt.
@AdvocatusDiaboli | 09-07-23 | 12:40:
townsquare.media/site/295/files/2013/...
Maakt niet uit. Volgens de logica van sommigen betekent dit dat we zwijnen moeten verbieden. Alleen nog maar knuffeldieren in het wild.
Hoe moet ik het nou interpreteren dat mevr van der Plas deze persoon een hobbyboer noemt?
Geen idee maar mijn poging was een man met een weilandje. Geen zin om te maaien zet er wat schapen op
Hij zat niet in de Quote 500
@jeweettochniet | 09-07-23 | 12:31:
Hmm ja een 9-5 boer en alleen op zaterdag als het niet regent.
@PaardenliefhebberVet | 09-07-23 | 12:36: nee kan makkelijk hoor. Heb er wel ervaring mee. Zetten af en toe wat schapen op een stuk land. Is niet zo vreemd
vraagt geen miljarden subsidie
die herder had dan ook geen rode capuchon moeten dragen, pure uitlokking is dat
En hij had het mandje met lekkers ook thuis moeten laten.
@Tashtego | 09-07-23 | 12:31:
Zijn de 7 geitjes al gesignaleerd?
@laurentius | 09-07-23 | 12:35: Ik zie ze hier niet maar ik zal eens in de klok kijken.
Juist, tegen het inzetten van lokboeren!
Je kunt zeggen wat je wil maar een "in het wild" rondlopende wolf in een aangeharkt stadsstaatje als NL, waar al 18 miljoen mensen op een postzegel wonen is vragen om problemen, zo simpel is het.
Agressieve kutwolven. In Drenthe. Dus niet in de woonwijken van kapitaalkrachtige linkse wolkenbouwers die alles lief vinden en dromen van een aards paradijs. Ook niet op het balkon van blauwharigen. Mooi hè, natuur.
Dat is één van de problemen in de wolvendiscussie: de mensen die idolaat zijn van de wolf, en 'welkom wolf' staan te roepen, wonen in de Randstad, waar geen wolven voorkomen. En ze hebben geen vee dat door wolven opgevreten kan worden.
En in de streken waar de wolven zitten wonen de mensen die geen wolven willen.
Ik stel voor, dat alle wolven naar de Randstad gaan, en zich daar tegoed gaan doen aan de huisdieren en de kindertjes van de wolvenvrienden.
Daarna gaan we nog eens even de discussie aan over de wenselijkheid van wolven in Nederland.
Wat blauwharigen hier nu weer mee te maken hebben...?
@KeesBruin | 09-07-23 | 12:31: Of we doen nét iets minder aan landbouw (zo'n 50% van NL landbouwterrein). Biedt dan weer net iets meer ruimte aan een paar wilde dieren. Beetje apart om dan meteen te gaan roepen om wolven los te laten in de grote steden wel.
@TancredvanTiberias2 | 09-07-23 | 12:32: Spoelinkje gekregen?
@TancredvanTiberias2 | 09-07-23 | 12:32:
Dat staat symbool voor lieve mensen die absoluut het goede willen (daar ben ik van overtuigd), maar eigenlijk geen idee hebben en er zelf ook niet mee te maken krijgen. Mensen die denken dat de maatschappij en de natuur maakbaar zijn. Enfin.
@Lopende-Hollander | 09-07-23 | 12:39: het enige wat ik ooit bij een kapper heb laten doen is m'n haar knippen, dus nee ik voel me niet persoonlijk aangesproken.
Vind de denkwereld waarin alles waar je het niet mee eens bent meteen van "blauwharigen" komt wel een aparte. Dan zit je heel erg in een haatbubbel jegens mensen die, als we eerlijk zijn, waarschijnlijk nog geen seconde aan jou gedachr hebben.
@TancredvanTiberias2 | 09-07-23 | 12:35: Ik vind het wel een goed idee. Zet maar een roedel wolven in Den Haag, dan mogen ze elke dag een politicus opeten.
@Duwbak_Linda | 09-07-23 | 12:40: nou goed, ieder z'n mening. NL is voor een aardig deel hoe het is omdat we het als maakbaar beschouwen. Daarmee zijn we een van de meest succesvolle landjes ter wereld, dus kennelijk is er wel iets te zeggen voor de gedachte van de maakbare samenleving. Ik mag hierna geloof ik niet meer reageren, dus voor mij houdt het hier helaas op. Een fijne zondag allemaal!
@TancredvanTiberias2 | 09-07-23 | 12:43: Dit klopt. Ik voed mezelf met haat.
@TancredvanTiberias2 | 09-07-23 | 12:35: Natuurlijk, de provincie moet inleveren, ter wille van de romantische natuurillusies van de Randstedelingen. Vijftig procent landbouwgrond is u véél te véél, liever huizen, wegen, industrieterrein en 'natuur' van die gronden maken.
Ik zou zeggen, ga eerst een even over de natuur en de menselijke geschiedenis nadenken, voordat u onzin uitkraamt.
TancredvanTiberias2 leeft in zijn eigen bubbel van "een geweldig succesvol land". Vol schijnvrijheid en gelukzaligheid. U moet wel een politicus zijn. Blind voor realiteit.
@TancredvanTiberias2 | 09-07-23 | 12:43: Ik zal nog nooit een blauw harige ervan beschuldigen aan mij te denken. Aan zichzelf en beesten die hier niet thuishoren daarentegen.
Een koppeltje los laten op de kades 020. Kijken hoe dat bevalt.
@strawdog | 09-07-23 | 12:56: zure figuren hier zeg. Meer dan 50% v.h. land voor 1 groep, en ze nog als de slachtoffers zien en zeiken als er 1 wild dier een keer z'n kop laat zien. Beetje klaar met al die plattelandszeikerds in dit land. Maar geloof vooral in de marketingmachine die BBB is. Net zo'n bord voor de kop als de boeren die erachteraan rennen.
@TancredvanTiberias2 | 09-07-23 | 14:58:
Lol, je bent wat je mij verwijt te zijn. Welkom, overigens.
Weer een grand loup die méchant is geweest...
www.biosagenda.nl/wolf-2022_in_mechel...
Lastige deze. De wolf is de mascotte van mijn ouwe studieclub.
Boeren politiek aanvallen is tot daar aan toe maar fysiek gaat toch echt te ver. Hoe haalt zo'n wolf het in z'n hoofd
Er is toch helemaal geen oorspronkelijke 'natuur' in Nederland?
Alles is cultuurlandschap, inclusief alle bossen.
Correct. Met wat inlevingsvermogen zou je de Waddenzee nog natuur kunnen noemen. Maar die plempt Rob Jetten ook vol met hakselaars. Voor natuurbehoud.
Dodenrit (drs. P)
Kleinigheidjes hou je toch..
Bor de wolf had een te lage bloedsuikerspiegel.
Bor ging tenminste nog naar het Enge Bos als hij boos was.
Willen we meer of minder wolven?
Bestaat er ook een soort pepperspray tegen wolven. Dat zou dan toegestaan moeten worden.
Ja, zo word het in Duitsland verkocht, je mag het niet tegen mensen gebruiken, maar tegen wolven, beren en andere gespuis is het heel handig.
@W_F | 09-07-23 | 12:50:
Hoezo gespuis?
Als de wolf in Polen twee kinderen bijt en mogelijk ook een man in Duitsland (wat weliswaar ook in twijfel werd getrokken), dan is het slechts een kwestie van tijd dat zoiets - wat in Canada meer gebeurt - ook in Nederland plaatsvindt.
Tenzij het allemaal om een en dezelfde wolf gaat, want dan zijn we met het afschieten van dit beest daar natuurlijk van verlost.
De mens wordt verplicht in de stad te leven want het platteland is voor de wilde dieren, zo leuk joh die wolf in Nederland! Met je hond op de Veluwe wandelen is inmiddels bijna not done. De wilde zwijnen en wolven are taking over the Veluwe. In ons kleine kikkerlandje worden de regels bepaald door de EU ambtenaren waarvan de meeste nog nooit in Nederland zijn geweest laat staan dat ze het op een kaart kunnen aanwijzen. Maar wij houden ons aan de EU regels en laten de wolf met rust. Gelukkig zijn er nog verstandige politieagenten.
Wat een foto trouwens van onze Caroline. Alsof ze de hele nacht heeft doorgehaald in de Benzinebar.
Après: ik dacht dat de D66 fanclub een beetje was uitgeraasd alhier? Is dit de nieuwe marketing strategie?
Ik zag haar bij Rammstein.
@donkieshot | 09-07-23 | 12:30: de politica bij uitstek in NL die elk woord 3x laat testen door een mediastrategie bureautje is toch echt mevrouw van der Plas.. dat komt namelijk lekker volks over, en dat waarderen de mensen in het land. Ook als het allemaal in elkaar geknutseld is voor maximum effect. Maar ja, ze is zo lekker normaal gebleven na een beel leven in de PR wereld.
Die overleden echtgenoot van haar was een echte drinkebroer overigens. Vrolijke kerel maar zuipschuit van de bovenste plank.
Fijn om te weten dat Caroline dag en nacht voor ons klaar staat.
Uw fatsoen heeft anders ook flink geleden.
Was het niet toevallig volle maan vannacht?
Het was toch niet Dolfje...?
@Roos | 09-07-23 | 12:22:
Remus Lupin kan ook nog.
Glas, plas, was, daar zorgen partijen als Gl en de dierenpartij wel voor.
De eerste echte actie kan men pas verwachten als een wolf een klein kind opeet ergens in een tuin in een woonwijk in Drente, eerder niet.
Gisteren nog door Wapse gereden vanaf Diever.
Komt nu wel dichtbij zo.
Ze zijn het gewend in Wapse.
www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14103398/wee...
Hardlopen over de drentse hei komt nu een stuk dichter bij de ervaringen die ethiopiers al millennia ervaren
Waarom dacht je dat die lui zo hard kunnen lopen?
@Kapitein Sjaak Mus | 09-07-23 | 12:30: dat was precies mijn punt...
Wolven en honden bijten naar alles dat naar ze toegestoken wordt.
En wolven en honden lopen sneller dan mensen, dus een confrontatie is onvermijdelijk als de hond in de aanval gaat.
De normale tactiek is om je onderarm te omwikkelen met een jas of iets als je de kans krijgt en die naar voren te steken.
De wolf of de hond hapt dan instinctief.
Dan trek je de wolf of hond omhoog en ligt de buik open voor een messteek.
Het is niet fraai, maar als je aangevallen wordt door een wolf (of een gestoorde hond) heb je geen keus, het is noodweer.
Helaas gaan we nu die kant op, met dank aan de wolven-romantici.
Hmmm goede tip. Ik ga alvast oefenen met de teckel van de buren. Ik zorg wel dat ik er klaar voor ben wanneer ik een wolf tegenkom. Een getraind mens telt voor 2.
Je bent wel totaal van het padje af als je een wolf met een hond vergelijkt
@whatsinaname | 09-07-23 | 12:20:
Training voorzichtig opbouwen.
Beginnen met Chihuahua's.
Of bij het wandelen ook de .45 ff meteen uitlaten.
Mensen die in de natuurvrije randstad wonen begrijpen hier niks van. Ze roepen continu dat er meer natuur moet komen, maar zien er niets van in hun omgeving. Daarom blijft dat maar in hun hoofd zitten, terwijl in de provincies natuur steeds meer de baas wordt.
Daarom willen zo ook zoveel mogelijk windmolens op het platteland plempen. Vanwege de natuur.
Dan kunnen zij lekker hun elektrische bakfiets opladen daarmee.
Ja, wolven zijn de schuld van de Randstad. Heel goede conclusie.
@Lorejas | 09-07-23 | 12:21: Ja, wel degelijk.
Mensen op het platteland hoeven die kutbeesten niet.
@tis_wat: Ga dat dan regelen. Zelf. Eeuwig gejank helpt weinig.
@Lorejas | 09-07-23 | 12:43: Doen ze ook soms. Dan vind je ze terug langs de weg. "aangereden". Meer mag helaas niet.
Tsja. Soms. Heb je het al. Blijft het probleem he....
Tsja, hoeveel mensen worden er door honden gebeten?
En die honden worden ook meestal afgemaakt.
Onlangs ben ik nog gebeten door een -dat doet hij anders nooit!- hond bij de rivier.
Als je je hond niet onder controle hebt, moet je het dier niet loslaten.
Hangt van de buurt af
Après: door geherintroduceerde honden? Ongeveer Nul..
@Roos inderdaad, ik laat zelf m'n hond ook nooit los, het is nu nog een speelse pup van 10 maanden maar ook m'n vorige honden liet ik nooit los. Als de beet door je huid heen is gegaan: wel antibiotica gehad?
@Ome_BW | 09-07-23 | 12:26: zou eerder ff een tetanus shot halen. Rabies lijkt me niet nodig maar voor de zekerheid wel verstandig. Antibiotica heb je niet zoveel aan.
Welke zot zou het een goed idee vinden om honden, net als wolven, gewoon overal los te laten lopen?
ja in Drenthe doen we niet aan anti biotica, Niet meer leverbaar door ons geweldig ingerichte zorgsysteem.
Gewoon koestront en dennennaalden erop.
150.000 mensen volgens even een snelle Google. En of de duivel er mee speelt nog geen 5 minuten geleden buiten een enorme consternatie tussen weer 2 los lopende honden. En altijd maar die lacherige eigenaren die er zo laconiek over doen van 'joh, niks aan de hand!' , ik heb gewoon schijt aan alles. Terwijl het hier in het appartementencomplex tot in de treuren staat aangegeven om dat niet te doen en hun schijt op te ruimen! Ik snap voor een deel de liefde wel voor zo'n beest maar er zijn, in mijn beleving, ook een hoop mensen die zo'n beest hebben om anderen te imponeren en/of hun eenzaamheid projecteren aan zo'n 'trouw' beestje! Prima maar val mij er in de publieke ruimte niet mee lastig!
@boerkoekoek tetanus is wel verstandig maar antibiotica ook wegens een langzaam groeiende bacterie die veel honden in hun bek hebben zitten. Ik ben door onze pup gebeten toen ie nog melktanden had en het als een naald door m'n hand ging. Dat was een piepklein wondje maar is uiteindelijk wel gaan ontsteken waarvoor echt antibiotica voor nodig was.
Zielig
Ik moet Howling
Het is wachten op meer incidenten. Ik ben niet per sé tegen de wolf, maar ik denk niet dat ze niks doen als je ze met rust laat.
Dus waar wolven zijn, zou ik niet gaan wandelen met kinderen. In Noord Holland zijn ook best veel aanvallen geweest van Schotse Hooglanders, mensen proberen respectvol mijlenver om ze heen te lopen maar als ze jonkies hebben en zich bedreigd voelen komen ze soms naar je toe rennen. Prima en prachtige beesten, en laat ze daar vooral grazen, maar ik ga daar niet meer lopen.
Schotse hooglanders moet u met rust laten, dan gebeurt er niets. Ook niet als ze jongen hebben.
Wel vinden ze het vervelend als randstedelingen aan hun horens gaan trekken, erop proberen te klimmen of een groeps-selfie met hun jongen proberen te maken.
Ach, wandelen met een goed formaat geweer is geen probleem. Als de schotse hooglander of wolf niet wil horen moet ie maar voelen. Paar .308' lossen dat probleem simpel op.
Beter daarom wandelen in de historische binnenstad.
@BoerKoekoek | 09-07-23 | 12:17:
Het enige dat werkt bij Schotse Hooglanders is doedelzak spelen. Daar worden ze rustig van. "Flowers of the Forest" of "Wild Mountain Thyme" wordt geadviseerd.
@BoerKoekoek | 09-07-23 | 12:17: 308 is leuk voor klein wild (en mensen). krijgt een hooglander hooguit wat jeuk van.
@_pacman_ | 09-07-23 | 12:16:
Dit is onzin. Ik liep er vaak met een grote boog omheen, maar als ze op het enige looppad liggen en je probeert er respectvol omheen te lopen kan er evengoed wat gebeuren.
@Après toi | 09-07-23 | 12:20:
Ja, en daarna cappuccino met een ontbijtje.
@Dr.Utker | 09-07-23 | 12:22: zal er erg vanaf hangen hoe ver je er vandaan staat en waar je hem raakt. Eland of zwarte beer lukt probleemloos met 308.
Ik vind dat dit nog lang niet ver genoeg gaat en pleit voor krokodillen in de grachten van Amsterdam. De kans is relatief groot dat het in geval van schranspartijen dan om dronken Britse toeristen gaat.
Kangals, Alabai’s?
Je moet dan wel minimaal 4 van dit soort honden nemen.
Nooit meer last van wolven of ander gespuis
Of 1 H&K MR308.
Er worden iedere dag mensen aangevallen,gaan wij nu ook die daders afschieten.
Dat zou mooi zijn.
Zou het”jongeren”probleem vrij snel oplossen hoor.
Nee, een foei-gesprek…
Het idee op zich is niet slecht natuurlijk.
Van een van mijn tegeltjes uit eigen verzameling ; A lot of people are still alive because it's illegal to shoot them!
#Peter en de Wolf zingen doet#
Daar zit geen tekst in. U zou op zijn hoogst de eerste viool kunnen spelen.
@me163komet | 09-07-23 | 12:27:
Kun je nog steeds zingen. Maar dan met lalala als tekst.
Opvang in de regio lijkt me het beste voor iedereen.
RIP John.
op de camping hier in Wapse, geen hond gezien. Ook geen wolf trouwens.
Vannacht toch maar niet naar het toiletgebouw. Maar wat minder Hertog Jan vanavond.
Juist wel veel drinken, en dan je territorium duidelijk afbakenen rondom de tent!
goede tip, laat ik even circuleren hier.
Ze hadden het hekwerk verkeerd om geplaatst.
Precies wat ik ook dacht. Iemand een foto van het hek? Locatie?
Intussen lees ik dat de wolf onder het hek zou gekropen zijn.
Met dank aan de groenlinkse wappies die meestal in de grote stad wonen en van daaruit aan een boer vertellen hoe de natuur eruit moet zien.
@Nonkel: als je zo met je poten in de natuur staat als alle boeren beweren dan weet je toch ook alles van wolven?
@Lorejas | 09-07-23 | 12:32: Precies. En daarom willen de boeren de wolven weg. Maar dat mag niet van de idioten in Den Haag of Brussel.
@Lorejas | 09-07-23 | 12:32: Tip: Leg eens een plaatje van een koe en een wolf naast elkaar en vergelijk ze.
@Lorejas | 09-07-23 | 12:32: wel mooi om hier altijd te lezen dat boeren eigenlijk allemaal een professor biologie zijn. En dan nog stapt zo’n alwetende in een kooi met een wolf.
@Bob: en dan tot de conclusie komen dat ze eigenlijk gebeten zijn door de Randstad.
De hele roedel naar de oostvaardersplassen verplaatsen. Sla je twee vliegen in een klap.
Roodkapje inzetten.
't Kind lacht en trekt in een wipje
een revolver uit haar slipje.
Roald Dahl. Ik ken mijn klassiekers.
En, hebben Glenn Lelieveld van de Zoogdiervereniging, of Leo Linnartz van Stichting Ark, al hun licht over dit 'incident' laten schijnen?
Die jongens hebben nooit anders gedaan dan sussen, geruststellen, zeggen dat het zo'n vaart niet zal lopen met de wolf.
Onlangs nog, toen een ruiter een tijdlang door een wolf werd achtervolgd, wist de Zoogdiervereniging te melden dat dat "geen bedreigende situatie" was.
Downplayen, onder het tapijt vegen, bagatelliseren, alles vanuit de instelling dat ze een enorme ideologische plaat voor hun kop hebben.
Want, de wolf is natuur, en de natuur is goed, dus welkom wolf. Dat is kort en goed hun denktrant. Dat Nederland geen Alaska of Siberië is mag hem de pret niet drukken, zij moeten hun stukje 'oernatuur' hier in Nederland hebben. En daar mogen anderen best wat onder lijden.
Enfin, ik heb het al vóór de komst van de eerste wolf naar Nederland gezegd: de realiteit gaat het Nederlandse wolvenschip keren, let maar op.
Glenn: ''Ik word voorzitter van de Zoogdiervereniging"
Rita: Prima joh"
Vooralsnog is er helemaal niets aan de hand. Als er een vos in je huis glipt en je gaat het beest opjagen kun je ook te grazen worden genomen. Moeten we alle dieren met tanden dan maar afschieten?
En denk je dat in Alaska wolven niet in een weiland met schapen komen? Waarom zou het daar wel ok zijn en bij ons niet.
Was dat geen "lone wolf"? Een beetje laat met z'n slachtfeest?
Las onlangs dat er momenteel al zo'n 40 a 50 van die krengen rondliepen. Het is gewoon wachten tot de popupatie zich nog meer uitbreid. Als voorbeeld dat natuurgebied bij Lelystad. Daar liepen ineens 1000-den runders en paarden. Dat hadden ze niet voorzien kennelijk. Gewoon meteen afschieten al die wolven.
Tijd voor een jachtgeweer voor alle schaapherders en boeren. Hoef je niet op de plaatselijke veldwachter te wachten.
Waar zegt u?
In Wapse?
Wel een beetje voor open doel, vindt u zelf niet?
Ik ken alleen Boer Wapse uit 'Bartje'...
Bianca twijfelt aan dit bericht,
ẅie kan bevestigen dat dit waar is?"
Bianca007
Wat een gestoorde mevrouw.
Als ze dat niet zelf kon uitzoeken, is ze een belabberde 007
Dat soort mensen is zo geïndoctrineerd, dat ze de confrontatie met de werkelijkheid niet kunnen verwerken.
Het kán niet waar zijn, het mág niet waar zijn, en dus is het niet waar.
Het zal wel nepnieuws van wolvenhaters zijn.
Het type "asielinstroom valt wel mee, ik zie alleen witte mensen bij mijn boulangerie", maar nog nooit bij Lidl in Amsterdam noord binnen geweest.
Schande dat de pòlitie zomaar de wolf, die alleen maar wilde eten omdat hy honger had, heeft afgeknald. Ik roep op voor een stille tocht voor die arme wolf, en herstelbetalingen !!
Kan ik mij ook alleen inschrijven voor de herstelbetalingen? Zo'n stille tocht is best vermoeiend met dit weer...
@GWBA | 09-07-23 | 12:10 Je moet er wat voor over hebben. Kunnen we meteen die boer met zijn arm aan flarden niet aanklagen, op zijn minst grensoverschrijdend gedrag ?
Ik snap al dat gejuich om die wolven niet. Er zit ook een luchtje aan. Het eerste wolvenkadaver dat hier gevonden is, bleek een doodgereden wolf uit Polen (volgens DNA) te zijn. En dan lees ik nog ergens dat veel wolven hier, uit Oost Europa komen (ook volgens DNA). Hoe kan dat?
Natuurliefhebbers roepen al dat we beren en elanden gaan krijgen, "want die horen hier ook thuis".
Natuurlijk zijn die wolven uitgezet echter je hoeft ze niet uit oost europa te halen je koopt gewoon wolvenpups in Verden wat net achter Bremen ligt,
Doordat ze misschien zelf hierheen lopen?
@druif | 09-07-23 | 12:15: Misschien wel. Salim is ook van Addis Abeba naar Alkmaar gelopen.
“Tot shoarma gemaakten” lol
Haha!
Zo'n tweet van Lientje is ook niet handig, ze zal nog wel dronken zijn van de val van het kabinet. Ik ben echt wel team boer, maar komop hee.. Doe niet zo dom als je een partij wil optuigen.
Het wolfwerend hekwerk bleek dus niet zo heel goed te zijn in het weren van wolven. Wel in het binnenhouden ervan.
Lijkt wel een Nederlandse grens.
Tja, het hek zal wel binnenstebuiten zijn geplaatst door een stel "Kurva-roepende Polen die even snel een extra zakcentje wilden bijverdienen!
Goedkoper dan uitkopen. Win-win denk ik.
Ah, u ziet een Endlösung!
Het wordt tijd dat boeren bewapend worden.
Veel boeren zijn jager en/of hebben een jager die op hun gronden jaagt. De beschikbaarheid van wapens is het probleem niet. Onkunde onder degenen die de regels bedenken wel.
@RexMundi | 09-07-23 | 12:09: Als boeren al een wapen hebben, dan is dat vaak een hagelgeweer. Niet zo geschikt om wolven te schieten.
@SNAFU | 09-07-23 | 12:12: Oh jawel hoor, moet je alleen wat dichterbij komen.
Het enige wat de overheid nog kan doen is geld gooien naar de Wolven in Twente. Ze kunnen niet goed tegen de inkt in briefjes van 50 en daarboven. Elke twee uur strooien. Daarna een consultant bureau uit Twente op locatie uit laten zoeken of het geholpen heeft, of dat er meer geld over de provincie moet.
Ik lees dat de boer de confrontatie aangaat met een wolf die nergens heen kan vluchten. Een gat in de omheining maken was waarschijnlijk de beste oplossing geweest. Nu is er een wolf minder door een onnozele hobbyboer.
Niet intrappen mense!
Er wonen ongeveer driemaal zoveel mensen in NL toen de wolf er vroeger was. Dit ga je meer krijgen, is al voospeld. Je kunt geen 100 jaar teruggaan
Als de wolf binnen de omheining weet te komen kan ie er ook weer uit.
bullshit argument dus.
Heel veel conclusies zonder een grondige analyse, dat zien we graag. De wolf had een psychose, die miste ik nog.
Fuck de wolf. Wij mensen zijn de domiante soort. Deze wolf heeft zijn lesje geleerd.
Ach, natuurlijk, "een onnozele hobbyboer", dat was het probleem. Niet de wolf, niet het feit dat die beroemde 'wolfwerende rasters' dus gewoon niet blijken te werken, nee de boer had zijn beesten niet moeten willen beschermen, maar een gat in het raster moeten knippen, zodat de wolf er weer uit kon.
En, boer Bob, die kennelijk ook alles van vee weet, hoe zie je dat voor je? En waar blijven die totaal op hol gejaagde schapen en geiten in de tussentijd? Of moeten die ook maar, met wolf en al door dat gat heen vliegen, bijvoorbeeld de weg op, om daar overreden te worden of een verkeersongeluk te veroorzaken?
Je kletst uit je nek, Bob. En je legt de schuld bij de verkeerde.
Nederland is geen land voor wolven, veel te dicht bevolkt, veel te veel wegen, teveel mensen en teveel vee.
En dat zeg ik als oud-natuurbeheerder met een kleine halve eeuw ervaring. Mensen die de wolf in Nederland willen hebben, jagen een romantische illusie na. Over de rug van hun landgenoten, ook nog eens.
@Schilder58 | 09-07-23 | 12:07:
Of iets met een lage suikerspiegel. Zou zomaar kunnen.
Dit klinkt als de taal van een onnozele advocaat.
@KeesBruin | 09-07-23 | 12:20: dat zijn allemaal drogredenen. Als je in een kooi stapt met een wolf moet je niet raar staan opkijken als er wat gebeurt. Ik heb overigens liever wolven in dit land dan hobbyboeren. Zeker als ze zo dom zijn als deze kerel.
@BobDobalina | 09-07-23 | 12:37: "Liever wolven dan hobbyboeren"
Staat genoteerd, Bob. Ik oriënteer me breed in deze materie, dus deze quote komt ook in het archief.
Je gaat overigens niet in op mijn vraag hoe je dat knippen van het gat in het raster en de combi met die in paniek verkerende geiten en schapen voor je zag. Je kunt dat nu wel proberen af te serveren als "allemaal drogredenen", maar daar kom je bij mij niet mee weg.
Dus, leg het maar even uit, met je grote ervaring als boer én wolvendeskundige.
@KeesBruin | 09-07-23 | 13:32: ik ben geen van beiden en toch weet ik dat je niet in een arena met een wolf moet stappen. Mijn gezondheid is belangrijker dan dat van een paar schapen. Nietsdoen zou zelfs hier een beter alternatief zijn geweest. Maar waarom denk je dat deze hobbyboer naast een drukke weg woont en de schapen als eerste door het gat ontsnappen en meteen worden platgereden door het verkeer. Is dat niet allemaal een beetje fantasievol?
Gelul. De wolf brak in.
We moeten onderkennen dat er wolven zijn die teveel wennen aan mensen en niet wild geniet zijn.
Zij vormen een gevaar.
Een gat in de omheining… je denkt dat de wolf dan voortaan mensen met rust laat?
Voortaan ver er vandaan blijft?
Half tam is gevaarlijker dan wild.
Hobbyboer, geen medelijden mee. Andere hobby zoeken.
Hobbygynaecoloog?
Wolf. Geen medelijden mee. Risico van het vsk.
Ik heb ook in Drenthe gewoond. Komt wel dichtbij zo.
Ik ben er op vakantie geweest.
Ik kon ook weer de weg terug naar huis vinden!
@Papa Jones | 09-07-23 | 12:01: Had je carpaccio gestrooid?
@Normpje | 09-07-23 | 12:03: Dat had me een kapitaal gekost, haha.
Elke dag een half uur rijden met de auto om bij de eerste de beste supermarkt (Appelscha) te komen, het was echt primitief daar !!
Ik woon in een land waar Drenthe onderdeel van uit maakt, komt erg dichtbij nu.
Wordt tijd dat de adder terug komt in Nederland.
"De adder komt voor op de hoge zandgronden van Nederland met uitzondering van de duinen. Er zijn momenteel nog twee grote min of meer aaneengesloten leefgebieden van de adder, gelegen in Friesland en Drenthe en op de Veluwe. Daarnaast is de soort nog aanwezig in Overijssel en Limburg (Meinweg)"
Bor de wolf was een knuffelwolf.
Valt weer even tegen van de soortgenoot.
Mensen aanvallen is not done.
Kost je het leven.
Dat doet wolfie anders nooit.
Nu in ieder geval met zekerheid.
@BoerKoekoek | 09-07-23 | 12:12: Ik verwees even naar die oude reclame, waarin een grote hond een schoothondje opvrat, waarna de eigenaresse van de grote hond de onsterfelijke woorden "Dat doet-ie anders nooit" sprak.
Die woorden zijn in de wolvendiscussie al diverse keren gebruikt, bij wijze van ironie.
Vandaar mijn tegeltje ook. De wolvenvrienden hebben vanaf het begin niet anders gedaan dan geruststellende bullshit verkopen. We zouden de wolf nooit te zien komen, want nachtdier, want super schuw.
Intussen hebben al heel veel doodgewone Nederlanders op klaarlichte dag bijzonder weinige schuwe wolven kunnen aanschouwen.
De wolf zou ook zelden of nooit vee pakken, wat ook al naar het rijk der fabelen verwezen is door de werkelijke gang van zaken.
Nu zitten we dus met een aanval op een mens. Die zullen de wolvenvrienden ongetwijfeld gaan afschuiven op de hobbyboer, die niet goed heeft gehandeld, zie ook het tegeltje van Bob van 12:02 hierboven even, bij wijze van voorbeeld.
@KeesBruin | 09-07-23 | 12:27: Dat doet-ie anders nooit.. kwam een "bijzondere" herinnering naar boven.. grote duitse herder die zijn snuitje onder het kruis van het bazinnetje stak.. daarna kwamen ook wat rijbewegingen..
Ik zie het moment weer helemaal voor me..
Hoe zullen de reacties zijn als er straks een kind wordt doodgebeten? Is het dan ook natuur?
Grootmoeder, wat doet u nu?
Of als er een kind wordt doodgereden door een auto.
Welke ouder zal zijn / haar kind een afgebakend weilandje insturen met de instructie om met wilde armgebaren een aldaar aanwezige wolf in zijn natuurlijke jaag-gedrag te verstoren zonder enige vorm van veiligheidsmaatregelen of kans voor de wolf om te vluchten?
Alleen een kleine kans als ze op de Veluwe kleine kinderen gaan hoeden.
@_pacman_ | 09-07-23 | 12:02: Precies! Er MOET wat in het water zitten, zo dom is niemand. Waarom ik dan zo slim ben is mij een raadsel '-)
@Von Knarrenstein | 09-07-23 | 12:04: heel veel anders en op zondag met hoedjes en rokken naar de kerk
Gewoon goed op je kinderen letten. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.
Worden jaarlijks kinderen gebeten door vechthonden. Daar is ook nog niks tegen gedaan en lijkt mij een groter probleem dan de wolf.
@druif | 09-07-23 | 12:18: vooral de gezichtsverwondingen zijn erg en blijven zichtbaar. Bij volwassenen ook.
@Lorejas | 09-07-23 | 12:15: Waarom op je kinderen letten? Zij bijten niet.
Tsja een wolf illegaal de grens overgestoken en geen verblijfsvergunning, maar wel veel overlast veroorzaken.
Was ie grijs?
@4HoogAantWater | 09-07-23 | 12:00: nee maar wel lone
Zal niet de enige zijn die als eerste Google maps erbij pakte om te kijken waar Wapse lag en of de nieuwsbron niet Nieuwspaal was wegens plaatsnaam Wapse. Wapse ligt relatief dchtbij Wolvega trouwens.
Sterkte voor de aangevallen boer.
Komt goed, hij krijgt het genadeschot.
Wolf moet ook gewoon naar Albert Heijn gaan.
Was het een Duitse herder?
Nee, die zit hopelijk nog in Denemarken , maar goed ze kunnen best ver lopen, dus je weet het nooit!
Wolven horen hier niet thuis. Moeten afgeschoten worden. Levensgevaarlijk. Onbegrijpelijk dat ze bescherming krijgen
Hoor jij hier wel thuis dan?
Het is omwolving.
Roodkapje al gebeld?
Hij kon er niet uit vanwege het wolfwerende hek. Hoe is hij er dan ingekomen? Verkleed als schaap?
De wolfwerende kant naar binnen. Denk dat hek door belgen was geplaatst.
dat zal wel makkelijker zijn geweest. in een put vallen is soms moeilijker als er weer uit komen
Lientje; “Wolluf”. Haha.
Niet alleen zij van de BBB. Maar teveel mensen hebben hun kop in een groene PvdD reet zitten, vooral in de Randstad. En die zeggen dan dat de wolf geen gevaar vormt.
Wacht maar tot wolven door hebben dat er voldoende vers vlees is in de stadsparken van de Randstad.
Ja, overduidelijk schuld van de Randstad. Man man man.
Wolven worden de nieuwe ratten, ook in de stad.
Mooi. Ik hoop dat er nog vele wolven afgeschoten worden!
Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.
Van mij wel.
Zo is natuur. Wolven eten schapen en vogels eten wurmpjes en vliegjes. Vogels dan ook maar afschieten?
Ohnee. Schapen zijn schattig en fluffy en moeten daarom worden beschermd, insecten en wurmpjes hebben niet het geluk zacht en fluffy te zijn. Wat dat betreft worft er echt met twee maten gemeten.
Maak je een grap? Of weet jij niet dat de schapen een een financiele waarde vertegenwoordigen voor de boer?
@Nappa | 09-07-23 | 12:03: krijgen ze een vergoeding voor. Nog steeds niet leuk als je schapen de strot worden doorgebeten maar financieel valt het erg mee voor de boer.
U vindt het prima dat uw huisdier opgegeten wordt? Staat erbij en kijkt er naar?
@_pacman_ | 09-07-23 | 12:08:
Boeren krijgen geen marktconforme vergoeding voor schapen die doodgebeten zijn door de wolf. De vergoeding is gebaseerd op de waarde van schapen in 2019, maar inmiddels zouden die veel meer waard zijn. Boer Stefan Worst is al bijna vijftig schapen kwijt aan de wolf.
Tja. Zo is de natuur. Wolven die vee aanvallen worden afgeschoten. Zero fucks given.
@mok | 09-07-23 | 12:10:
Dieren eten dieren. Beetje hypocriet dat we het geen probleem vinden als diersoort X wordt opgegeten en wel een probleem bij diersoort Y.
En nee ik zou het niet prima vinden als mijn kat wordt opgegeten, maar een kat is zelf ook geen heilige als het op (op)eten aankomt.
@Nappa | 09-07-23 | 12:11:
Als huisjesmelkers en investeerders rijker worden omdat hun panden meer waard worden dan zijn het graaiers. Als schapen waardevoller worden moeten we medelijden hebben met hun eigenaren?
katten zouden beter wel uit het veld geruimd worden.
@AntiZanicz | 09-07-23 | 13:06: sterkte met uw trieste leven.
@AntiZanicz | 09-07-23 | 13:06:
Zitten we weer bij mn oorspronkelijk punt. Kattem eten vogeltjes. Volgeltjes zijn schattig dus katten moeten dead. Vogels eten insecten en wurmpjes. Wurmpjes en insecten zijn stom dus vogeltjes hoeven niet deaud. Ergo;: hypocriet en kortzichtig.
De wolf in Nederland, het peperdure speeltje van een kliekje wereldvreemde ecologen met oogkleppen (pun intended).
Keurig samengevat, fijne zondag
Hebben de wereldvreemde ecologen al gereageerd?
@konjodebonjo | 09-07-23 | 13:19:
Die zijn druk met het bedenken hoe de bruine beer hier weer zijn welverdiende plaatsje in de natuur kan krijgen.
Drs.P had een vooruitziende blik.
Wapse lag net te ver…
gooi een kind overboord?
Mooi, die geografische duiding. In één keer duidelijk!!
Slim ook van die man, een roofdier in een omheinde omgeving bedreigen zonder echt in te kunnen grijpen.
En dan heeft het roofdier het gedaan.
Bijzonder domme actie.
@BobDobalina | 09-07-23 | 11:59:
Het was ook een hobbyboer lees ik. Geen pro dus.
Die zal die lulkoek geloofd hebben dat wolven geen mensen aanvallen.
zoals gezegd, een geluk dat het geen rotweiler was of een maffe herdershond (hihi). Dan liggen er zo tien schapen met de darmen op het gras.
Nee de idioten die het een goed idee vinden om roofdieren in Nederland los te laten lopen hebben het gedaan.
Dat geschreven hebbende besef ik me dat dat helemaal in lijn is met de gedachte dat mishandelaars en verkrachters en ander tuig ook zo snel als mogelijk weer in de maatschappij moet kunnen rondhuppelen om verder te gaan met hun rooftochten.
Kans is vrij klein. Schapen in de wei zijn natuurlijk wel heel aantrekkelijk voor de wolf. Is als een all you can eat buffet. Herder jaagt de wolf weg, ga er maar van uit met agressie en wolf bijt van zich af. Allemaal heel begrijpelijke gang van zaken. Als we meer natuur willen. Dus een balans met roofdieren willen terug brengen dan zal men het vee beter moeten gaan beheren. Dan kunnen bijvoorbeeld schapen dat dus niet zomaar in het veld blijven staan. Het was de reden dat wolfen en beren al eeuwen gelden definitief afgemaakt zijn. Zoadat men daar geen last meer van heeft. Het kan niet alle twee. Dus keuzes. Hartstikke mooi wolven maar in ons verstedelijkte land en met de aangeharkte natuur gaat dat helemaal niet passen.
Ik ben ook al veel huiveriger geworden om in de natuur te gaan wandelen.
Stel je voor je komt een groep wolven tegen en je bent zelf ook geen achttien en 'superman' meer; dat ruiken die beesten. (...)
Wolven ja maar met mate in een beperkt, aangewezen, afgesloten gebied.
@Aristotalloss | 09-07-23 | 12:01: hoef je echt niet bang voor te zijn.
@Aristotalloss | 09-07-23 | 12:01: Dat gaat ook niet gebeuren. Wolven blijven niet in een afgesloten gebied. Wolven in Nederland is niet te voorkomen, je hoeft er echter ook niet voor te gaan juichen zoals een hoop van die wereldvreemden doen.
@P-unit | 09-07-23 | 12:03: Nee inderdaad... Totdat:
"Dat doet ie anders nooit!"
@Aristotalloss | 09-07-23 | 12:06: het zijn geen honden. Ze blijven ver weg van mensen. Ik heb in Canada gewoond en daar hadden we wolven rond het huis. Er wordt daar nooit iemand aangevallen. Kinderen ook niet. Wereldwijd zijn er eigenlijk nooit incidenten met wolven waar mensen in omkomen. Zeker als er genoeg eten is. Vee en huisdieren daar in tegen. Maar in Nederland is het gewoon te druk. En de natuur te klein mij inziens. Dus dan komen er confrontaties zoals deze herder heeft meegemaakt. Ondanks al het gedram heeft Nederland geen echte natuur. Alles is gecultiveerd.
@P-unit | 09-07-23 | 12:16: Leuk allemaal. Maar Nederland heeft geen natuur. Nederland is een postzegel van ongeveer 4 wolven-territoria groot. Natuurlijk gaat dat fout. Je sluit die beesten zo'n beetje op midden in de stad. Wolven zijn geweldige beesten, en doen ook heel veel goed in de natuur. Maar het sleutelwoord is natuur.
Niet die drie aangeharkte parkjes die we in Nederland natuurgebied noemen.
@P-unit | 09-07-23 | 12:16: Inderdaad. Het probleem in Nederland is: er is meer dan genoeg voedsel voor wolven dus planten ze zich voort als de neten. Met als gevolg dat er dus steeds meer komen en je vroeg of laat confrontaties krijgt tussen wolf en mens.
Dus moet je gewoon regels maken over 'afschieten als ze buiten bepaalde locaties komen' of je moet een sterilisatieprogramma opzetten zodat er niet steeds meer wolven bijkomen en je ze alleen een zeer specifieke gebieden zult tegenkomen.
@TheEgg | 09-07-23 | 12:20: Inderdaad: het sleutelwoord is 'natuur'. En wanneer in de natuur twee roofdiersoorten van hetzelfde soort voedsel leven is het normaal dat de ene soort de andere uit z'n territorium jaagt of zelfs doodbijt of zo. Zo ook in de relatie mens en wolf. De denkfout die dit soort D66-pruts-ecologen bewust of onbewust maken is dat de mens niet - meer - tot de natuur behoort.
Nee, het is volstrekt natuurlijk wanneer de mens de wolf uit z'n territorium jaagt. (Daar komt bij dat de mens z'n territorium extreem effectief gebruikt; er is geen enkel groot zoogdier dat met zoveel op zo'n klein territorium leeft! Hetgeen niet wegneemt dat we op deze planeet wel met veel te veel mensen zijn.)
net als de vechthonden die al menig kleuter verminkten. De herder mag blij zijn geen vechthond te hebben aangetroffen.
Activisten alarm!
Nederland is cultuurnatuur, geen wilde natuur.
Dit gedroom is levensgevaarlijk.
#teamwolf
#teM shoarma
@ariedeknaller | 09-07-23 | 12:38: a naast Shift. Mltijd lastig.
tegen bijters? reduceer alle vechthonden. nergens goed voor en wel gevaarlijk voor iedereen in de buurt. vechthonden zie je vooral bij bange drugstypes en stoer met hond maar bang alleen figuren.
REAGEER OOK