Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pretpark Amsterdam bouwt waardeloze pretparkverbinding tussen Noord en West

Zout nou eens OP met je achterlijke kabelbaan

Iedere ochtend staan duizenden Amsterdammers te wachten en elkaar te verdringen voor overvolle stinkponten tussen Noord en Centrum en andersom, en de gemeente is simpelweg te debiel om gewoon een brug te bouwen. Zo'n ding bekend van iedere andere normale stad ter wereld met een watertje in het midden: een brúg. En nu gaat het er echt komen: een KABELBAAN. Omdat een paar volslagen idioten bedacht hebben dat fietsers liever niet met de kop in de wind over een brug fietsen, maar gaan BETALEN om tussen de blowende en schetende Italianen in een door graffiti verkrachte stinkgondel van een kabelbaan te gaan zitten. Dat is 1x leuk, voor die blowtoeristen, en daarna niet meer. Gewone Amsterdammers zijn NIET geholpen met dit plan, het is slechts de volgende stap in de totale Nutellaficatie van pretpark Amsterdam. Een toeristische attractie die met 'capaciteit' als reden wordt weggebluft onder het kopje 'verbetering van het OV'. Maar een verbetering is het natuurlijk niet, want geen enkele forens, en zelfs geen enkele normale Amsterdammer (behalve dan iemand uit Zuid die een dagje Noord doet) zal gaan betalen voor die maffe gondel, waarvan alleen de investeerders (toevallig zoals het zonnepanelenbedrijfje van de bedenker van dit hallucinante plan) financieel zullen binnenlopen. Er zit blijkbaar een 'consortium' achter, van onder meer de Rabobank, VolkerWessels, VDL en... de Gemeente Amsterdam. Het is in de achterkamertjes allemaal al besloten joh. Lekker geld verdienen, en de rest zit ermee, zo'n achterlijke van pis en kots gekleide toeristentrein, omdat de gemeenteraad in het pak wordt geluld door een geldgier en boomend oud-raadslid van D66 die verder geen zak te doen heeft. Wat een hallucinant, onwerkelijk, onwezenlijk om je haren bij uit te trekken college uit de hel zit er toch.
UPDATE - Financiering rond, P+R 500% duurder

Die visie is er niet want ZE DOEN MAAR WAT

Social

Reaguursels

Inloggen

Voor hulpdiensten is dit wel een vooruitgang. Bij eventuele berovingen, steekpartijen en drill fitties staat de luchtballon pas na een kwartier weer beneden en zijn overlevingskansen toch niet meer aannemelijk

Siegfriet_Klaag | 08-05-23 | 20:26

Amsterdam, zo'n plekje van: verbaas u niet, verwonder u slechts. Succes jongens. Oh en Amsterdam is NIET het centrum van de wereld

J.Dokstijl | 08-05-23 | 18:32 | 1

Wel van Nederland, ouwe.

Von Knarrenstein | 08-05-23 | 19:25

Nu niet gelijk die kabelbaan afschieten in prutpark Amsterdam; hoeveel loopings zitten er in het traject? Bij 5 of meer denk ik dat het wat kan worden.

Nuuk | 08-05-23 | 18:30

Die gondel komt er nooit. Let maar op.

Colin.Fart | 08-05-23 | 17:54

Ik voel een jumilage met Wuppertal aankomen

Charles Swietert | 08-05-23 | 17:52 | 1

Al werkt die hangende metro wel als geolied. Komt elke 3 min en vervoert meer reizigers dan een gondel

Daarnaast is het een oppepper voor een verpauperde stad als Wuppertal

Siegfriet_Klaag | 08-05-23 | 20:15

De mooiste Amsterdamse subsidie is toch altijd:

— ADAM-regeling
Amsterdamse Dierenhulp Aan Minima-/

Gratis met je zieke parkiet naar de dierenarts!

www.dierenambulance-amsterdam.nl/adam...

theo-is-dood | 08-05-23 | 16:11 | 2

Voor deze subsidie heb ik - bij uitzondering - wel respect.

Sieg Hein | 08-05-23 | 16:57

En problemen mee wijsneus

niv01 | 08-05-23 | 18:46

Een kabelbaan op die plek is een bijzonder inefficiënte manier om (massa's) mensen te vervoeren.

Zalluf | 08-05-23 | 15:59

Een kabelbaan is leuk voor voetgangers, maar verre van optimaal, laat staan met fietsers in de mix die zo'n halve cabine bezeten met hun rijwiel.

ReyNemaattori | 08-05-23 | 15:42

Net als "spot de neger" in reclames, wordt "spot de D66 bash" een dagelijks dingetje bij GS. Leuk hoor!

Beste_Landgenoten | 08-05-23 | 15:39 | 3

Beste BL moet jij al die ˋ66 bashes rapporteren aan het. ˋ66 Politbüro?

Sieg Hein | 08-05-23 | 17:00

@Sieg Hein | 08-05-23 | 17:00:
Nee joh ze hebben hier een mol.

Beste_Landgenoten | 08-05-23 | 17:05

We hebben ook reaguurders die te onpas en te onpas jammeren over Trump, Brexit en PVV.

Nuuk | 08-05-23 | 18:28

AnsaldoBreda is geselecteerd om het gondelsysteem te leveren.

Osiris | 08-05-23 | 15:25 | 2

Mooi, dan komt het goed.

Sieg Hein | 08-05-23 | 17:02

Dan krijg je er bij een 10 rittenkaart een gratis zwembroek bij.

Kopieerapparaat | 08-05-23 | 18:11

Ongetwijfeld zijn de geldoverdebalkgooiers van dienst ter studie een weekje naar Barcelona geweest op uw kosten, en raakten geïnspireerd door de Telefèric de Montjuïc.
Een nieuw Amsterdams prestigeproject, waarvan je nu al kunt voorspellen dat het 20 keer het budget gaat overschrijden.

Zeurders | 08-05-23 | 15:03

In Bilbao staat een hele mooie oude waar ook auto,s op kunnen

bakenstuurboord | 08-05-23 | 15:00 | 1

Puente Colgante heet die

bakenstuurboord | 08-05-23 | 15:07

Een beetje zichzelf respecterende stad heeft een kabelbaan. Of een lift, kijk maar naar Lissabon. Of een monorail, kijk maar naar het land van Laaf.

De meeste kabelbanen zijn overigens om hoogtes te overwinnen, hele oude in Salzburg, Budapest, nou ja, kijk maar: earthnworld.com/best-funiculars-in-th...

Misschien een kabelbaan tussen de huizen van Femke?

bergsbeklimmer | 08-05-23 | 14:55

Is dit de beoogde verbinding naar het nieuwe ero-centrum of zo? Wat heeft een toerist anders in AmsterdamNoord te zoeken?

matatwork | 08-05-23 | 14:51

Want dat ding in London is ook zo'n daverend succes. Zo succesvol zelfs dat de meeste touristen in London er noet eens van gehoord hebben.

Gregovic | 08-05-23 | 14:35

Maak dan ook een ski-afdaling op Noord.

Schemerlamp | 08-05-23 | 14:31

En als er dan blaadjes in het IJ drijven? Moet ie dan ook stoppen?

saakadniP | 08-05-23 | 14:13 | 1

Nee, maar wel als de kabels bewoond blijken te worden door een zeldzaam lieveheersbeestje. Of als er gewoon een beetje wind staat, maar dat is natuurlijk heel zeldzaam in Nederland.

Zeurders | 08-05-23 | 15:05

Vanaf een discrete opstapplaats ga je op 4 meter hoogte over het fietspad en onder het spoor door waarna je omhoog gaat voor je hij IJ over gaat om aan de andere kant neer te dalen in Femke's hoerenparadijs.

Osdorpertje | 08-05-23 | 14:05

En de Noord-Zuidlijn dan?

AdPatat1960 | 08-05-23 | 14:04 | 2

Daar is het nieuwigheidje wel vanaf. De mensuh willen iets nieuws.

Lorejas | 08-05-23 | 14:11

Een halve eeuw onderhandelen voor 5 metro haltes. Dhaka aan de Noordzee.

McCain | 08-05-23 | 14:44

Bij windkracht 6 mag de kabelbaan niet meer gebruikt worden. Bij 4 zal het er om spannen of er nog iemand in gaat. Succes. wat een klunzen. En wat zijn trouwens normale Amsterdammers? Als je keer op keer het communistisch bewind aan de macht help. Is dat normaal? En komt het er op neer dat diegenen die op BIJ1 hebben gestemd de kabelbaan niet zullen gebruiken, want niet normaal in die kokosnoot?

forecastle | 08-05-23 | 14:01 | 3

Sowieso is een kabelbaan racistisch. Waarom precies? Dat verzinnen we later wel.

Zeurders | 08-05-23 | 15:06

@Zeurders | 08-05-23 | 15:06: Tijd geleden was er een hoop heisa om de ‘zwarte kabel’ in het Nederlands elftal. Dus dat rascistische tintje moet wel lukken, inderdaad.

Wayfaring stranger | 08-05-23 | 16:14

Als dit waar is, dan is het een waardeloos ding voor bijvoorbeeld woon werk verkeer.

Sieg Hein | 08-05-23 | 17:05

Nice! lekker snel ook.

saakadniP | 08-05-23 | 14:14

Met een kabelbaan naar de hoeren. Dat wordt een goed verhaal op menig verjaardag.

TheGreatMachine | 08-05-23 | 13:56

Evil Knievel zou er gewoon overheen springen met z’n motor.

Sinterbikske | 08-05-23 | 13:55

Elk zichzelf respecterende metropool heeft een reuzenrad. Het verbaast me enorm dat er nog geen reuzenrad in het design van een windmolen is gebouwd. 'Eye of Amsterdam' voor een observatie van de meest duurzame en inclusieve stad van Nederland.

Nathal | 08-05-23 | 13:53 | 1

Breng ze niet op het idee. Of beter, breng ze inderdaad juist wel op het idee en dan in GLPVDAD66 NIMBY bolwerk IJburg plempen.

Basil Fawlty | 08-05-23 | 14:02

Een paar extra veerponten tijdens de spits laten varen?

De_fluitlokker | 08-05-23 | 13:50 | 1

Koppel er een paar achter elkaar en je hebt een brug. Spaart ook nog diesel en wachttijden.

wageslave | 08-05-23 | 14:07

Hou toch op met dat Amsterdam, loopt altijd achter de feiten aan: Rotterdam had in 1970 al een kabelbaan, een metro en de wereldcup....

tantesidonia | 08-05-23 | 13:49

Als er wat wind staat (6+) dan worden die dingen meestal al stop gezet. Lekker in winderig Nederland.
Waarom niet een fietstunnel!? Die dingen doen het altijd.

boerk | 08-05-23 | 13:48

Een monorail! Stond in Springfield ook goed. En was echt nodig.

upgent | 08-05-23 | 13:45

De kabelbaan zal vandaag buiten gebruik zijn vanwege: Vul de storing, de windkracht of andere weerconditie maar in.

Basil Fawlty | 08-05-23 | 13:41 | 1

Blaadjes op de kabel

wageslave | 08-05-23 | 14:08

Ik zie 2 mogelijke oplossingsrichtingen:
1) Ryan van Rijbroek inhuren en het in de blockchain laten oplossen.
2) Elon Musk bellen en een tunnel laten graven door de Boring Company.
Zet hem op 020, jullie kunnen het!!!
Proest.

BoerKoekoek | 08-05-23 | 13:39

Waarom geen mini onderzeeërs?

Sinterbikske | 08-05-23 | 13:30 | 6

@De_fluitlokker | 08-05-23 | 13:31: waterfietsen zijn verboden op het Ij heel soms zie je nog een verdwaalde toerist maar die worden direct door de water popo weggesleept. Nog al gevaarlijk met rijnaken en cruiseschepen.

P-unit | 08-05-23 | 13:36

@P-unit | 08-05-23 | 13:36:
Elke keer dat iemand Ij typt krijg ik een stomp op m'n ogen.
Het is IJ, koekwauzen.

LD69 | 08-05-23 | 13:59
▼ 3 antwoorden verborgen

'Gewone Amsterdammers' Bestaan die dan?

zuurtjeregen | 08-05-23 | 13:28 | 4

Dat zijn degenen zonder kapsones.

Roos | 08-05-23 | 13:34

Heel Lelystad zit er vol mee, uiteraard bestaan die.

BoerKoekoek | 08-05-23 | 13:40
▼ 1 antwoord verborgen

Maar komt er ook een rups en zweefmolen?

Roos | 08-05-23 | 13:26 | 3

Wel een schiettent.

zwenkwieltje | 08-05-23 | 13:28

De rups heet Femke en is eigenlijk Rupsje Nooitgenoeg.

DanskeRob | 08-05-23 | 13:44

Een trebuchet met een gondel eraan die je binnen 25 seconden van Noord naar Zuid slingert had pas een attractie geweest.

TheRealToverTrol | 08-05-23 | 13:26 | 3

Of een hele grote achtbaan van de ene naar de andere kant die alleen maar schroeven maakt, soort van kurkentrekker.

Sinterbikske | 08-05-23 | 13:29

Dan mogen de bedenkers van die kabelbaan als eerste uitproberen of dat idee werkt.

seasicksteve | 08-05-23 | 13:54

De beste oplossing voor deze stad lijkt me uiteindelijk een lange rij van die grote circuskanonnen, waarmee passagiers onder voortdurend tromgeroffel naar de overkant worden geschoten.

funda | 08-05-23 | 13:24 | 5

@zwenkwieltje | 08-05-23 | 13:25: tegen de tijd dat de kabelbaan af is staat het ij toch al droog dankzij de opwarming van de aarde?

DanskeRob | 08-05-23 | 13:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Gewoon in één keer doortrekken naar het Floriade terrein die kabelbaan.

Sinterbikske | 08-05-23 | 13:23

In Londen staat ook zo’n ding geflopt als forensenverbinding. Briljant idee van Boris Johnson. Zo erg dat ze de kabelbaan moeten laten sponseren door Arabische luchtvaartmaatschappijen om nog iets te verdienen.

Horst_Zeerover | 08-05-23 | 13:20 | 4

Ik heb er dit jaar nog in gezeten. Inmiddels zijn de Emirates stickers vervangen voor een andere sponsor. De kabelbaan is te ver uit het centrum. Om er een toeristisch succes van te maken. Enkele reis is £7 dacht ik. Wel leuk voor een keer, en je kan een paar leuke plaatjes maken. Maar forensen vervoer totaal ongeschikt.

[[[Mad.doC]]] | 08-05-23 | 14:06

Waarom Boris Johnson daar aan verbinden? Dat ding in Londen was al bedacht voor het millennium, meerdere keren uitgesteld en opnieuw verzonnen en uiteindelijk pas in 2012 geopend. Overigens is Emirates niet meer de sponsor, maar IFS. Sinds vorig jaar.
Verandert niks aan het feit dat het een zinloze flop is, maar ik kan niet vinden wat Boris daar mee te maken heeft.
In Koblenz heb je ook zo een kabelbaan over de Rijn. Die is destijds gebouwd om de verschillende parken van de Gartenschau, Duitse Floriade met elkaar te verbinden. Scheelde een enorme lading aan bussen en auto's die anders een enorme omweg moesten nemen van Deutsches Eck naar de burcht boven op de berg, Ehrenbreitstein geloof ik)
Die kabelbaan bleek zo succesvol dat ie er nu nog steeds staat. Maar die verkort de weg dan ook enorm en ligt op een toeristische plek met prachtig uitzicht.

DanskeRob | 08-05-23 | 14:07
▼ 1 antwoord verborgen

Ze zijn in Shithole City diep onder de indruk van de kabelbaan naar de Floriade in Almere. Zoiets willen ze ook.

Kill_Blinton | 08-05-23 | 13:11 | 1

In Almere is hij allang weer afgebroken.

Sieg Hein | 08-05-23 | 17:07

Is er al een mega groot standbeeld in Sovjet stijl van Groot Wassink in Amsterdam?

MargauxGrandCru | 08-05-23 | 13:11 | 4

Volgens mij kun je ergens in een achterhoek van de oude Sovjet Unie nog wel een tweedehandsje op de kop tikken.

LucaBrasi | 08-05-23 | 13:23
▼ 1 antwoord verborgen

Is toch tof man!
‘S morgens wakker worden met “Anton aus Tirol”….
De walm van alcohol in je bek.
Ach, een beetje stad hep een kabelbaantje.
En let op!!
Het is Amsterdam hè.
Over 10 jaar hangt er een kabelbaan én een brug.
Gewoon omdat het kan.

Ruimedenker | 08-05-23 | 13:09 | 2

En een tunnel, want die brug moet toch wel heel vaak open

boerk | 08-05-23 | 13:51

@boerk | 08-05-23 | 13:51:
Amsterdam kennende wordt die tunnel louter toegankelijk voor bakfietsen. Of voor schepen, dat kan natuurlijk ook.

LD69 | 08-05-23 | 13:56

Nieuwkomers zullen er wel gratis in mogen, verwacht ik

laurentius | 08-05-23 | 13:09 | 2

En Rotterdammers ook, want die komen toch niet.

Ruimedenker | 08-05-23 | 13:10

Zit je daar op je overpriced balkonnetje, schijt er een Roemeen op je bord. Heerlijk!

Vloberto | 08-05-23 | 13:07 | 1

Of je krijgt een fluim van een Fin in je kapsel.

laurentius | 08-05-23 | 13:19

Een gigantische overwinningsobelisk van 230 meter hoog, gemaakt van wit graniet met de geschiedenis van alle beroemde mensen van Amsterdam past beter. En als 230 meter niet genoeg is, maak dr dan maar 567 meter van. Naast het Ij natuurlijk. In plaats van een gondeldingtoestandappararaat.

nobodiesunmighty | 08-05-23 | 13:06 | 3

lj?

zwenkwieltje | 08-05-23 | 13:08

Wit graniet? Als geld toch geen rol speelt waarom dan geen toren van ivoor?

keestelpro | 08-05-23 | 13:09

@keestelpro | 08-05-23 | 13:09:
En dan op de bovenste verdiepingen kantoren voor b&w en een raadszaal voor het college zeker?

Helpmedan | 08-05-23 | 13:16

Ik neem aan dat hier belastinggeld tegenaan wordt gegooid. Echt, volkomen kansloos. je wacht gewoon op de ‘incidenten’ In de cabines. Exploderende onderhoudskosten vanwege roestvorming en een gat in de exploitatie dat door de belastingbetaler gevuld gaat worden.

El Rico Grande | 08-05-23 | 13:05 | 1

Amsterdam gaat toch al het Italiaanse afval verbanden voor veel money!?

boerk | 08-05-23 | 13:51

De IJbaan kan binnen vijf jaar voor een investering van circa 100 miljoen (fase 1) worden gerealiseerd.

Krankzinnig!

seasicksteve | 08-05-23 | 13:04 | 2

Mogen ze wel opschieten met de huidige inflatie.

funda | 08-05-23 | 13:22

Het is een mooi afstandje voor een hyperlooptestbaan.
In 1 seconde in Noord.
In Groningen komt het testcentrum toch niet echt van de grond.

Zack Hooi | 08-05-23 | 13:03

Wat zijn de ingrediënten van havermelk?

RickTheDick | 08-05-23 | 13:02 | 2

Haver en melk.

zwenkwieltje | 08-05-23 | 13:06

Eenhoornbloed en Glorix.

LD69 | 08-05-23 | 13:27

Ik vind kabelbanen geweldig en ben dan ook groot voorstander van dit plan.

In Amsterdam voorzie ik wel "Dit is niet jouw gondel vriend" figuren, naast junks die meer dood dan levend hun lichaamssappen de vrije loop laten en natuurlijk de gondel bagage service, waar bagage magisch van eigenaar wisselt.

HankHill | 08-05-23 | 13:00

Housop met praten over een brug. Het IJ is geen slootje, maar een druk bevaren waterweg en de verbinding tussen het westelijk havengebied en het Amsterdam-Rijnkanaal (vrachtvaart) maar ook tussen het Markermeer en de Noordzee (zeilvaart). Een brug zal minimaal rijnvaarthoogte moeten hebben. Daar is geen ruimte voor (lange toeritten) en daar klim je met je bakfietsen ook niet zomaar tegenop.

Sieg Hein | 08-05-23 | 13:00 | 3

Mischien een treintje over de brug, een metro onder de brug hangen, het ij gewoon dempen en een zes baans snelweg neer goien. Oplossingen genoeg.

deja_view | 08-05-23 | 13:06

Wil je niet van die rationele dingen zeggen?

grhd | 08-05-23 | 13:08

Ik woon met uitzicht op het IJ en er zijn dagen dat zo een brug meer open dan dicht zal zijn. Nutteloze symbool politiek. Gaat dan zeker ook nog de Grootwassink brug heten of zoiets vreselijks. Het IJ valt onder Rijkswaterstaat dus eigenlijk heeft de gemeente er niks over te zeggen. Heb deze link hier onder als geplempt maar dan nog maar een keer. Zoiets zou de lieve stad kunnnen gebruiken. architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx...

P-unit | 08-05-23 | 13:16

Ik zie de dappere koorddansers en trapezewerkers al in de regenboogkleurige spotlights hoog boven het IJ, terwijl de trotse burgemeesteres toegejuicht door een divers publiek de nieuwste lintjes opspeldt. Een droom, meneer.

funda | 08-05-23 | 13:00

Amsterdam, pretpark van GroenLinks en D'66.
'Nuff said.

L.E. Raar | 08-05-23 | 12:59

Toevallig precies uit Amsterdam vertrokken toen Femke burgemeester werd. Geen seconde spijt van gehad.

Trekhaas | 08-05-23 | 12:58

Zo’n gondel brengt dan wel weer het gevaar met zich mee dat er tijdens een racistische vecht- en lynchpartij iemand uit die gondel geflikkerd wordt.
Maar die beelden hoef je natuurlijk niet te verspreiden.

laurentius | 08-05-23 | 12:56

Hoeveel duizend man kunnen per uur vervoerd worden?

Ray Skak | 08-05-23 | 12:55 | 2

5500 individuen.

BrutusBosch | 08-05-23 | 12:57

Volgens het Parool artikel 5500 per uur.

Niet_Van_Hier | 08-05-23 | 12:59

beetje kopieren van Oman (ook lijn boven water) en Ras Al Khaimah (langste zippert), is toch leuk ?

the_real_chemist | 08-05-23 | 12:55 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

In Rotterdam gaan fietsers en voetgangers door een tunnel, al heel lang.

Rhenium | 08-05-23 | 12:55 | 8

@LD69 | 08-05-23 | 13:13:
Proest!
En als je in je eentje in zo'n gondel zit doe je er gewoon wat langer over om aan de overkant te komen zeker?

Helpmedan | 08-05-23 | 13:25

@Helpmedan | 08-05-23 | 13:25:
Precies. En je hoeft ook niet meer naar de sportschool want die is al weer gesloten voor je de overkant gehaald hebt

LD69 | 08-05-23 | 13:29
▼ 5 antwoorden verborgen

Hier in Rotterdam krijgen we binnenkort een nieuwe brug, over de Nieuwe Maas. Nummer vijf alweer. Die eerste hebben we trouwens afgebroken, het moet natuurlijk wel een beetje exclusief blijven, zo’n brug.

LD69 | 08-05-23 | 12:54 | 5

@zwenkwieltje | 08-05-23 | 12:56:
Tja, praktisch, da’s Rotterdam hé. Maar het ontwerp wordt niet saai want daarvoor huren we weer een Amsterdams buro in.

LD69 | 08-05-23 | 13:05

Wordt het niet eens tijd die Nieuwe Waterweg gewoon weer te dempen?
Geen bruggen meer nodig, schepen vervuilen het milieu, en veel nieuwe ruimte voor woningbouw en azc's..

funda | 08-05-23 | 13:09
-weggejorist-
zwenkwieltje | 08-05-23 | 13:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Nieuws uit het Dorp dat zich Stad Waant.
Ben wel benieuwd hoe het zich houdt in de wind.

Lijkvocht | 08-05-23 | 12:53 | 1

Dan 5500 passagiers per kwartaal. Helpt toch weer een beetje. Positief blijven.

funda | 08-05-23 | 13:11

Er ligt toch een Metrolijn onder het IJ? Wat is daar loos mee?
Anders kun je ook met de Pont.

De enige reden voor een brug/kabelbaan is om het aanmeren van Cruiseschepen onmogelijk te maken. En natuurlijk een leuk klusje voor de luchtkastelenbouwers.

Haberdoebas | 08-05-23 | 12:51 | 3

Bakfietsen passen niet in de metro...

neonreclame | 08-05-23 | 12:52

Maar kunnen ze dan niet beter het nuttige met het corrupte verenigen en die kabelbaan over de pijlers van een tuibrug leggen?

Blauwpetje | 08-05-23 | 12:47 | 1

Eigenlijk best een leuk idee.

LD69 | 08-05-23 | 12:56

Met die laaghangende zon is het wachten tot de eerste helicopter zich om de kabeldraad vouwt.

small_town_dad | 08-05-23 | 12:47 | 1

Niet als het luchtruim boven de stad permanent bewaakt wordt door een leger toezicht-drones.

funda | 08-05-23 | 13:13

Schiet wel lekker op.

zwenkwieltje | 08-05-23 | 12:52

Ik heb een kabelbaan nooit als een attractie gezien.
Op veel plaatsen in de Alpen is het de enige manier om op een bepaalde hoogvlakte te komen. Als claustrofobicus mijd ik dit soort kabelbanen zoveel mogelijk. Wat is er leuk aan om hangend aan een kabel in een benauwd hokje met halfdronken (après)skiërs hoog boven een ravijn naar boven getakeld te worden?

keestelpro | 08-05-23 | 12:58

De apres ski-muziek? *'een kleine indiaantje' neuriet.*

funda | 08-05-23 | 13:15

Maak die pont gewoon wat langer dat scheelt ook weer brandstofkosten, zoals Drs P al voorstelde:

"En als de pont zo lang was als de breedte van de stroom
Dat kon hij blijven liggen, zei me laatst een econoom"

BobDobalina | 08-05-23 | 12:46 | 2

Een van de beste ideeën, in Griekenland ligt zo'n ding en als er een bootje door wil dan varen ze die brugpont even opzij.

homieguerneville | 08-05-23 | 13:01

Ik hoorde dat prachtlied (tot mijn niet geringe verbazing) onlangs zachtjes in een supermarkt.

funda | 08-05-23 | 13:16

Er zullen wel een paar strijkstokken zijn waaraan het één en ander blijft hangen.
En geen strijkstokken uit het concertgebouw.

laurentius | 08-05-23 | 12:43

Hesjtek geen platform verschaffen aan ideoten.
NederlandOnafhankelijkPartij staat niet op hun lijst.

Mot toch èrgens mijn superatomische kroes me zeilschuit aan de wal kunnen knopen? Als de bolders worden weggehaald maakt men maar een brug.

Even nazien in de reglementen hoe het werkt met onder de zeaumalaise vlag varen.

hallevvezool | 08-05-23 | 12:43

Een tochtje met die kabelbaan is tegen gewone o.v tarieven en te betalen met een gewone o.v kaart.
Eigenlijk komt er dus een particulier o.v bedrijf in Amsterdam te werken. Ik durf er wel wat op in te zetten dat deze lui nog voor de eerste paal de grond in gaat al gaan zeuren over hogere tarieven. De inwoners van de hele vervoersregio gaan dan betalen voor dit onzalige plan.

Niet_Van_Hier | 08-05-23 | 12:43

Nounou, de provincialen hebben het er weer druk mee.

Von Knarrenstein | 08-05-23 | 12:43 | 1

Zolang ze niet verplicht moeten meebetalen mogen ze best lachen, toch?

funda | 08-05-23 | 12:53

IJtunnel afsluiten voor auto's en in gebruik voor voetgangers en fietsers en voilá. Auto's kunnen via de Coentunnel en Zeeburgertunnel.

Kaal-dik-en-lelijk | 08-05-23 | 12:42 | 3

Heeft de wielerronde van Nederland gelijk een colletje van de buitencategorie

BozeKater | 08-05-23 | 12:55

Kabelbanen zijn voor landen met bergen.
Daar zijn ze zelfs functioneel aangezien een berg beklimmen nogal vermoeiend is.
Maar om een kabelbaan aan te leggen in laagland zal je eerst bergen (belasting)geld moeten verbruiken om een hoogteverschil te creëren.
Wat wèl een bijkomend voordeel is dat men straks van boven kan zien hoe plat en laag de hoofdstad is.

keestelpro | 08-05-23 | 12:36 | 1

En hoe vol.

Zenzeo | 08-05-23 | 12:39

Bij de gemeenteraadsverkiezingen werd er gestemd op zwakzinnigen.
Vervolgens komt er zwakzinnige besluitvorming door diezelfde gemeenteraad.
En nu zou ik verontwaardiging moeten veinzen?

Boeloeboe | 08-05-23 | 12:35

Voor welk probleem is die kabelbaan de oplossing?

small_town_dad | 08-05-23 | 12:35 | 2

Geen enkele. Dit plan is bedacht door iemand die geen problemen kent en die denkt dat alles er is omdat het 'leuk' is. Waarschijnlijk een woke idioot met een onzinopleiding en een bullshitbaan en dito achterlijk hoog salaris.

keestelpro | 08-05-23 | 12:39

@keestelpro | 08-05-23 | 12:39: ik snap dat iemand het leuk vindt, maar er is dus ook een penningmeester die dan zegt, ja prima! We hebben toch geld genoeg. En dat snap ik dan weer niet.

small_town_dad | 08-05-23 | 12:44

En als die attractie er staat kan hij waarschijnlijk niet werken wegens overbelasting van het stroomnet.

Mr. C | 08-05-23 | 12:35 | 2

Aandacht , aandacht.
De kabelbaan gaat aan.
Uw warmtepomp gaat uit.

Ambiorix | 08-05-23 | 12:39

Elke gondel een eigen windmolentje op het dak en als het windstil is dient die molen tevens als mast voor een zeil. Wel allemaal even meehijsen natuurlijk.

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 13:25

Ik vind zo'n kabelbaan prachtig, hangt 100 meter hoog boven het IJ.
De exploitatie van de kabelbaan wordt mijn inziens een nachtmerrie, vervelende reizigers, storingen en hoge onderhoudskosten. En vergis je niet in de wind op die hoogte, de kabelbaan staat bijna dwars op de heersende wind uit het zuid-westen, de gondels gaan al snel slingeren.
Bouwen dat ding, ik wil er ook een keer mee heen en weer.

De_fluitlokker | 08-05-23 | 12:33

Iedere idioot die nog in die stad woont, verdiend dit.

funkyd | 08-05-23 | 12:33 | 2
-weggejorist-
hallevvezool | 08-05-23 | 12:49
-weggejorist-
The-loopy-cowboy | 08-05-23 | 12:33 | 2

Amsterdam kan die kabelbaan van de Floriade in Almere wel overnemen. Daar heeft vrijwel nooit iemand ingezeten en is dus zo goed als nieuw. En misschien ziet Almere dan nog wat terug van de miljoenen die ze in de Floriade gestopt hebben.

Bigi Bana Boy | 08-05-23 | 12:32 | 4

Daar moest ik ook meteen aan denken. Verder is het een bezopen plan.

BobDobalina | 08-05-23 | 12:43

Zou het ook niet zijn dat er een subsidiepotje op het werken aan en indienen van "plannen" en "projecten" bestaat? Anders kun je dit soort onzalige onzin toch niet verklaren? Ik bedoel, op een gegeven moment schiet er binnen het traject toch wel iemand in de lach en zegt:"ok, lachen, leuk, maar nu is het genoeg geweest. Pauze is over, aan het werk nu".

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 13:43

@Von Knarrenstein | 08-05-23 | 12:33: Je kan Almere nooit genoeg de grond intrappen.

Bigi Bana Boy | 08-05-23 | 14:01
▼ 1 antwoord verborgen

En een mega windturbine bij IJburg om de prik voor dat apparaat te leveren, voorziet dat plan daar ook in?

de visser | 08-05-23 | 12:31 | 3

Nee want nimby.

zwenkwieltje | 08-05-23 | 12:33

Er komt een tijdelijke diesel generator want het net is overbelast.

Boeloeboe | 08-05-23 | 12:38

Ik zet mijn ski’s vast klaar.

Lucifer | 08-05-23 | 12:31

De grote onbeantwoorde vraag is: " Wie gaat met dit plan zijn zakken vullen?"

Dutch_Viscount | 08-05-23 | 12:29

Maak er maar een erotische kabelbaan van. Dan is dat probleem ook opgelost.
In elk gondeltje een hoertje. 10 minuten duurt een retourtje.
Moet lukken.

entredeuxverres | 08-05-23 | 12:27 | 3

Dit plan is zo briljant in zijn eenvoud dat het wel niet door zal gaan.

Lucifer | 08-05-23 | 12:32

Tering, u bent snel. 10 minuten...

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 13:41

Ik vond als klein kind de Fakir in de Efteling ook geweldig. Maar of dit nu zo'n goed idee is?

SNAFU | 08-05-23 | 12:26

Gewoon weer ouderwets een dam in het IJ leggen. Die paar schepen varen maar lekker om via het Suezkanaal of Kaap de Goede Hoop of zo.

King of the Oneliner | 08-05-23 | 12:26 | 2

Nice, *cigaar vlamwerpen doet*

De classic half-pincer movement !
"IJ lof it wen a plen koms toekedder."

hallevvezool | 08-05-23 | 13:04

Krijgt de Overtoom zijn (haar?) oude functie dan terug?

L.E. Raar | 08-05-23 | 13:06

Ga daar maar eens inzitten bij windkracht 4 is de lol er al af.

Ray Skak | 08-05-23 | 12:25 | 1

Een ouderwetse lekkere zuidwester!

P-unit | 08-05-23 | 12:27

De Sigrid Kaagkabelbaan, wij verbinden u graag.

Wim-Ig | 08-05-23 | 12:22 | 1

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat na haar smadelijke aftocht uit de politiek La Kaag zich toe gaat leggen op een commerciele bezemdienst tussen IJdorp en Noorderij. De eerste proefvluchten met de E-Nimbus66 - op zonneenergie, want haar rechterhand RobRobalina zou niet weten hoe je een bezem op kernenergie kunt laten vliegen - staan gepland voor najaar 2023.

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 13:22

Wat een wintersport vakantie onder elkaar originele, innovative, ideen kan opleveren. Verontschuldiging duurzaam vergeten.

Pensionista | 08-05-23 | 12:22

Zoals een beroemd en geslaagd politicus legendarisch braakte
"say it with me"
Hurrah, hurrah, hurraaah

hallevvezool | 08-05-23 | 13:11

En anders heb ik altijd nog een tante op een houtvlot.

CLoVis | 08-05-23 | 13:12

Ow, geweldig, helemaal voor. En nog groen, biologisch afbreekbaar en geschikt voor hergebruik he, zo'n trebuchet.

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 13:19

Brug kon niet door al die boten zo'n kabelbaan zal dan wel op 50 meter hoogte hangen

jeweettochniet | 08-05-23 | 12:22 | 4

Citaat uit het Parool artikel "Cruiseschepen kunnen over het IJ blijven varen, aangezien de kabels van de baan op honderd meter hoogte komen te hangen."

Niet_Van_Hier | 08-05-23 | 12:29

@De_fluitlokker | 08-05-23 | 12:36: Dat snap ik wel. Zo'n kabelbaan gaat best wat wind vangen namelijk. 100 meter hoog boven het IJ aan een kabeltje, welke idioot verzint zoiets?

Alexander des Burgus | 08-05-23 | 17:34
▼ 1 antwoord verborgen

De gemeente heeft wel zijn zin nu. Het probleem blijft en er is uiteraard maar 1 partij die dit kan oplossen. Over tien jaar wanneer de kabelbaan er is na tig budgetoverschrijdingen zijn er nieuwe kansen voor een brug. Die zal er wel rond 2050 komen.

Deflatiemonster | 08-05-23 | 12:21

Bij windkracht 6 en hoger leggen ze de kabelbaan stil wegens te veel schommelingen en beweging , dan kan je gewoon weer ouderwets me het pontje .
Een kabelbaan is niet iets wat je gebruikt voor de dagelijkse mobiliteit , het is meer een atractie .

hooliganica hollandi | 08-05-23 | 12:21 | 1

Geheel toevallig willen bepaalde partijen al een tijdje toeristen ook naar Noord begeleiden. Betere spreiding zeg maar

jeweettochniet | 08-05-23 | 12:23

Gaat van een punt in de stad waar niemand is naar een ander punt waar niemand wil zijn. Voor de honderdduizendste keer: Fiets en voetgangers tunnel tussen CS en noord. Meteen aan beginnen, schande dat het niet tijdens het bouwen van de NZ lijn is gebeurd. Nu zoiets maar doen, gemeente, provincie en staat ff samenwerken. Op termijn scheelt het heel veel pont uitstoot! architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx...

P-unit | 08-05-23 | 12:19 | 3

En u denkt dat B&W er zit om het de burgers naar de zin te maken?
Lief, maar naief knuffelkonijntje dat u er bent.

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 12:22

@Graaisnaaiert | 08-05-23 | 12:22: Nee alles gaat mis. Ik wijs altijd naar het Museumplein als voorbeeld. Maar het IJ valt onder rijkswaterstaat en die zou met de provincie kunnen ingrijpen. Eigenlijk heeft de stopera er niks over te zeggen.

P-unit | 08-05-23 | 12:24

Veel beter plan en zeer, zeer nuttig, maar ja, met dit huidig college... zucht....

Jan, Leiden | 08-05-23 | 12:55

Je krijgt als stad de politici die je verdient.
Het is trouwens al lang geen pretpark meer in Amsterdam, want niets mag meer.

pibasso | 08-05-23 | 12:19 | 2

Een pretpark Amerikaanse stijl. Met overal voetstapjes waar je niet buiten mag lopen en overal staat hoe lang je moet zijn (nooit hoe dik, wat toepasselijker is voor Amerikanen) en overal bewaking. De pret is er al vanaf, zelfde voor Amsterdam.

small_town_dad | 08-05-23 | 12:40

Treurpark?

Zenzeo | 08-05-23 | 12:40

Auto afpakken is niet genoeg. Men moet gewoon thuis blijven.

Deflatiemonster | 08-05-23 | 12:19 | 1

Amorf over straat als het echt niet anders kan.
De vele knalfuiven zijn niet echt attractief om een bezwaarschrift in vivo langs te fietsen.

hallevvezool | 08-05-23 | 13:23

Wat is de marketingslogan voor dit plan?

thanseeuwen | 08-05-23 | 12:17 | 3

In een ei over het Ij.

4HoogAantWater | 08-05-23 | 12:20

Wij hangen u op.

zwenkwieltje | 08-05-23 | 12:21

Bungend naar de afgrond

Ray Skak | 08-05-23 | 12:27

Haha, Amsterdam en visie.

voorbips | 08-05-23 | 12:17

In ander regionaal nieuws: Na jarenlang treuzelen heeft de gemeente Heerderheem eindelijk besloten om de rode klaprozen bij de rotonde tussen de Haverkamp en de Burgemeester Bijsterboschlaan te vervangen door groene chrysanten. Desgevraagd antwoordde verantwoordelijk wethouder Klein Kamphuus dat het harde rood niet meer van deze tijd was en dat het zachte groen meer recht doet aan de huidige maatschappelijke temperatuur.
Voor de beherplanting is een bedrag van 135.00 euro gereserveerd.

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 12:16 | 2

Sommige of wellicht wel de meeste gemeentes hebben kennelijk poen genoeg in kas. En ja, als we het hebben moet het op natuurlijk. Sommige gemeentebelastingen terugdraaien komt niet in hun brein op dat spreekt vanzelf, stel je voor. Nee we doen dit allemaal in het belang van de burgers. Zij hebben ons gekozen en wij weten dan exact wat goed voor ze is. (Proest). Allemaal stelletje egotrippers die er trots op zijn dat ze eindelijk iets menen te mogen roepen omdat ze thuis waarschijnlijk niets te vertellen hebben.

Sjakie | 08-05-23 | 12:33

Vraag de omgevingsvergunning aan
U vraagt de vergunning aan bij het omgevingsloket.
U heeft hiervoor DigiD nodig.

Nee dank u, deze is ook stuk,
1 stichting, 1 loket.

hallevvezool | 08-05-23 | 13:48

En zo’n gondel daar passen véél meer fietsers op dan de 10 ponten die overbeladen heen en weer varen? Is dat al meegenogen?

Guusje Nadorst | 08-05-23 | 12:15 | 4

Ze snappen in IJdorp niet dat de titel "Venetie van het Noorden" allang toebedeeld is aan het rustieke Giethoorn.

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 12:18

Niet te vergeten dat als er ook maar 1 mongool zo’n gondel ophoudt bij het instappen dat hele ding waarschijnlijk stil komt te staan. Het is niet zoals met een boot/brug dat je er even omheen kunt.

JWZ_JMK | 08-05-23 | 12:39
▼ 1 antwoord verborgen

Links 'creatief met kurk' clubje aan het roer daar.

Ervaringsdeskundige | 08-05-23 | 12:14 | 1

*Kabouter Prikkeprak-associaties krijgen doet*

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 12:21

2026 bouw kabelbaan 50% duurder dan begroot.
2028 kabelbaan te laat opgeleverd en 90% over budget
2029 gebruikersaantallen vallen tegen.
2030 tekorten lopen op.
2032 kabelbaan bleek luchtfietserij. € x mln weggegooid.

BrutusBosch | 08-05-23 | 12:14 | 10

2028 opleveren gaan ze echt niet halen hoor. In een gemiddeld skigebied zijn ze al snel een heel seizoen bezig om zo'n kabelbaan te bouwen. Dan gaat zoiets in Amsterdam - nee wij gaan niet informeren bij anderen die hier ervaring mee hebben maar alles zelf bedenken en uitbesteden aan vriendjes - zeker tien jaar duren

Ibu | 08-05-23 | 13:04

2033:
Gemeente overweegt pontverbinding over het IJ. Kosten: (*bedrag zelf invullen*)

zwenkwieltje | 08-05-23 | 13:15

@zwenkwieltje | 08-05-23 | 13:15: oude pontjes blijken voor habbekrats te zijn doorverkocht aan het Oostblok en nu moet er voor een vermogen nieuwe, groene, pontjes worden gekocht.

P-unit | 08-05-23 | 13:21
▼ 7 antwoorden verborgen

Denken aan de toekomst, als die ijstijd komt hebben ze wel een mooie gondel naar de piste, netjes!

4HoogAantWater | 08-05-23 | 12:13

Brug, spoorlijntje erop, problem solved. Een stuk minder sexy maar wel vele malen hogere capaciteit en doorstroomsnelheid dan deze megalomane onzin van niveautje Musk-light.

PolarWolf | 08-05-23 | 12:13 | 5

NB er is al een tunneltje met treintjes er in. Beter had men er direct een fietstunnel aan gegoten. Zoals de Maastunnel uit 1940, in Rotterdam

AntiZanicz | 08-05-23 | 12:57

Waarom ga je dan ook aan de verkeerde kant wonen?

zwenkwieltje | 08-05-23 | 13:12

Ik denk dat je beter aan een soort baan met achtbaanrails kunt denken. Dat ding moet 100 meter hoog worden.

Alexander des Burgus | 08-05-23 | 18:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik neem aan dat dat de nieuwe prostitutieplek wordt? Gondeltje huren, rood lamapje erin. En tijdens de wip lekker uitzicht (dus gordijntjes niet nodig).

Hadena | 08-05-23 | 12:13

En als je die gemeenteraadsleden hoort spreken over zichzelf profileren ze zich allemaal als “bruggenbouwer” , nou laat dat dan zien!

Crankhead | 08-05-23 | 12:12

Hoeveel stikstof... ach, laat ook maar.

Schoorsteenveger | 08-05-23 | 12:12

Voor de wethouders: van een brug kun je bungeejumpen. Nog niet aan gedacht he? En wat dacht je van een tippelzone in het midden van de brug onder het mom van ter land, zee en in de lucht. De mogelijkheden zijn eindeloos.

littlelebowsky | 08-05-23 | 12:11

Naar IJburg kan het toch ook? Prachtige bruggen, waaronder een prachtige fietsbrug over het A'dam-Rijnkanaal. Wel even trappen, maar dan spec-ta-cu-lair uitzicht, en met duizelingwekkende vaart weer naar beneden.

Zenzeo | 08-05-23 | 12:11

Er zal ergens wel een subsidie potje voor zijn wat leeggemolken kan worden.

bqbq | 08-05-23 | 12:09

Als het goedkoper is dan een brug ( voor de rest van Nederland ), doen.
Linksom of rechtsom, wij ( ikke ) moeten het betalen.
En daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in.
Ik wil alleen mee betalen als ze een hele hoge muur om die stad gaan bouwen.

helaas-nederlander01 | 08-05-23 | 12:08 | 2

ga er maar van uit dat de kabelbaan er niet komt. Net als de brug. Rijkswaterstaat heeft er ook nog wat over te zeggen. Voorts is het Amsterdam, zulke zaken vergen daar 25 jaar.

AntiZanicz | 08-05-23 | 12:16

@AntiZanicz | 08-05-23 | 12:16: Probleem is dat het v.w.b. kosten altijd veel duurder is dan ze dachten.
Als ze dat zelf betalen ( Amsterdammers ) is het ok voor mij.
Alleen zal dat helaas wel weer te optimistisch gedacht zijn.

helaas-nederlander01 | 08-05-23 | 14:12

Wedje leggen over de eerste verkrachting in zo een gondel?

frickY | 08-05-23 | 12:05 | 2

De burger door de corrupte gemeenteraad?

4HoogAantWater | 08-05-23 | 12:14

Een authentieke D66 consultant graaier. Alle "vooroordelen" worden weer eens bevestigd.

Grachus | 08-05-23 | 12:05 | 1

DDR66 stelt in elk geval nooit teleur op dit punt. Alle bedenkelijke vakjes kun je met die lui aantikken.

Bakkeleures | 08-05-23 | 12:11

Gebruik brug: gratis.
Gebruik kabelbaan: Elk bedrag waar ze gemeente zin in heeft.

TheEgg | 08-05-23 | 12:04

Voor een stad dat liever geen toeristen heeft gaat dit wel vol op de Rollercoaster Tycoon orgel met een kabelbaan.
Succes dan maar, denk ik......

GateKeeperNL | 08-05-23 | 12:04

Zal mij jeuken, als Rotterdammert. Zoekt t lekker uit.

Pikkebaas | 08-05-23 | 12:03 | 2

Juist, dat.

Niamh | 08-05-23 | 12:29

Geniet er maar van. Over een paar jaar wordt de naam Rotterdam hernoemd naar Amsterdam Zuid. De grootheidswaan van 020 kent namelijk schijnbaar geen grenzen.

keestelpro | 08-05-23 | 13:13

Gewoon doortrekken naar de Efteling.

Plukkieplukkie | 08-05-23 | 12:02

Derde wereld land Nederland bouwt geen bruggen meer.

McCain | 08-05-23 | 12:01 | 3

Binnenkort wordt aangegeven waar de doorwaadbare plaatsen zijn.

CLoVis | 08-05-23 | 13:01

@CLoVis | 08-05-23 | 13:01:
Met de z.g.n. klimaatopwarming kunnen we over 7 jaar inderdaad gewoon naar de overkant lopen.

zwenkwieltje | 08-05-23 | 13:10

En als het windkracht 6+ is staat de kabelbaan uiteraard stil.

Ananas Skaiwokker | 08-05-23 | 19:04

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl