Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Brussel: boeren uitkopen voor stikstof MAG WEL

2 mei nieuwe nationale feestdag!

Geweldig nieuws uit Brussel waar de Europese Commissie heeft besloten dat de Nederlandse regering Nederlands belastinggeld aan Nederlandse boeren mag geven zodat Nederland de stikstofdoelen kan halen waar Nederland zich van de Europese Commissie* aan moet houden. Straks mogen we van de Europese Commissie ook nog water uit de kraan drinken, de buurman goeiendag zeggen en oude omaatjes helpen oversteken op drukke kruispunten. Gelukkig zijn er over een jaar nieuwe Europese Verkiezingen zodat we de huidige commissarissen, die dit toch maar even mooi voor ons hebben geregeld, kunnen belonen met een mandaat voor FIVE MORE YEARS. Alle boeren nu snel jullie omgekeerde vlaggen weghalen en vervangen door een levensgroot portret van Timmerfrans! Hoera! Hoera! Hoera!

Reaguursels

Inloggen

Logisch dat de EU hierin toestemt. Daardoor krijgen de boeren in andere landen een concurrent minder. Dus stent iedereen mee. En de Pvdglvvd66 zag dat het goed was. Wanneer mogen we onze asielzoekers over de grens kieperen???

Leffe Blonde | 02-05-23 | 17:53

Zou BBB alleen leiden tot hogere uitkoopsommen?

Gewoon niet! Ook niet vrijwillig. En zéker niet gedwongen.

Zomaarwat | 02-05-23 | 17:51

En nu doorpakken met dat uitkopen dan. Duurt al veel te lang.

zeeman73 | 02-05-23 | 16:46 | 4

Kudtplan. Niet. Doen.

Stikstof = amper issue. Kanon en mug.

Kost nu 25 miljard ineens en structureel miljarden aan economische krimp.

Dat dat tuig dít weet te 'regelen', ik ben des duivels over de schofterigheid ervan.

Zomaarwat | 02-05-23 | 17:49

Pure flauwekul dat uitkopen. Deze hetze is pure landje pik en de way-of-life van hele gezinnen kapot maken.
Stikstof is puur een politiek excuus. Natura2000 gebieden zijn puur een politiek excuus.
Dit land is eenvoudigweg veel-te-vol.
Er moet minder bijgebouwd worden. Kan ook makkelijk want er zijn onvoldoende bouwvakkers momenteel. En bouwmaterialen zijn schrikbarend duur.
En voor het overschot aan woningzoekende geen probleem.
Geboren en getogen NLers de reguliere koophuur markt op. En alles wat maar een beetje riekt naar vluchteling kan prima veilig warm en droog schuilen voor het geweld waarvoor ze op de vlucht zijn in een tent of leegstand overheids kantoor. En zodra veilig thuisland of buurland hoppa die kant op om de boel daar netjes op te helpen bouwen.

Ram_Ram | 02-05-23 | 18:18

@Ram_Ram | 02-05-23 | 18:18: helemaal mee eens….alleen als ik eens flink pittig gekookt heb riek ik ook naar vluchteling!

Navelgeur | 02-05-23 | 18:37
▼ 1 antwoord verborgen

Alle respect voor Greetje Groenbroek, maar laten we de driekleur op haar verzoek nu niet ineens met de kleur rood weer naar boven draaien. Nederland is in protest en dat heeft niets te maken met haar helaas omgekomen zoon bij een uitzending van het leger, wat voor haar natuurlijk verschrikkelijk is.

Harry de Slijter | 02-05-23 | 16:21

"Reacties op goedkeuring uitkoop stikstofuitstoters 'voorzichtig positief’"
Als je dan verder leest komt het er op neer dat de positiviteit hem er in zit dat het voor boeren ie er mee willen stoppen belangrijk is dat ze dat vrijwillig kunnen doen. Doet me denken aan 't corona vaccin, toen ook iedereen vrij was als je maar geprikt was. Voorzichtig positief

nsfl | 02-05-23 | 15:59 | 1

Waanzin. Boeren uitkopen vanwege onzinnig stikstofgedram. Zo achterlijk dat verborgen agenda's de enige verklaring zijn. Tief op Brussel en EU!! En die corrupte liegende kartelplaag die ons land al decennia teistert. Ga eens uhhh weg!

Zomaarwat | 02-05-23 | 16:43

Woest aantrekkelijk als argument in deze is een leuke marketing poging.

donkieshot | 02-05-23 | 15:59

— Varkensrechten
De regelgeving rond het aan- en verkopen van varkensrechten is ingewikkeld. Bovendien zijn hier vaak grote bedragen mee gemoeid. Wij houden ons dagelijks met de bemiddeling in productierechten bezig en weten dus waar we over praten.—/

www.agrifirm.nl/aanbod/varkensrechten...

Voor alle reaguurders die denken dat de varkensfokkers hun gehele bedrijf moeten verkopen; het gaat slechts om de varkensrechten.
De gebouwen en grond houden ze gewoon. Daarin kunnen ze een caravanstalling beginnen. Of ze worden akkerbouwer of aspergeteler.

theo-is-dood | 02-05-23 | 15:10 | 11

@Tjemig | 02-05-23 | 17:31: Nee...., opveten, dat niet...., maar als je in zo'n boerderij binnenkomt en je ziet ze zo aan de bar zitten, denk je toch..."ïk zal dat varkentje zo is even wassen".........

Harry de Slijter | 02-05-23 | 17:46

Lul nou toch niet Dandruff! D66 wil zeer zeker niet de voedselvoorziening saboteren, integendeel. Inzetten op duurzame landbouw, meer boeren maar een iets gevarieerder aanbod, plus iets minder intensieve veehouderij. Die leugens van je steeds, word je er nou nooit zelf een beetje moe van?

Beste_Landgenoten | 02-05-23 | 18:16

@Beste_Landgenoten | 02-05-23 | 18:16:

De grap is dat je zelf niet eens door hebt dat de d66-reclameslogans elkaar tegenspreken.

Bijvoorbeeld. Bij "duurzame landbouw" zal bijna iedereen denken aan oa bio/eco landbouw, die oa een verplichting hebben het vee zoveel mogelijk buiten los te laten lopen. Sta ik helemaal achter overigens, dieren horen buiten. Maar dit hele stikstofgezeik draait om modellen die stellen dat 1 vogelstrontje per jaar 2 hectare natura2000 zou "vernietigen". Die natura2000 tuintjes zijn immers dermate onnatuurlijk dat ze voortdurend onderhouden, ontbost en tegen de natuur beschermd moeten worden.

Maar buiten lopend vee gaat dus nooit samen met nep2000. Net zo min als tuin- en akker- bouw, vanwege het gebruik van (kunst-) mest. Vandaar de dit jaar opgelegde "kalenderlandbouw" en andere proefballonnetjes die vooral benadrukken dat alle boeren in NL een onzekere toekomst hebben, ook degenen zonder vee.

Het doorzien van zulke tegenstrijdige slogans is geen "liegen". Het is bovendien bizar dat D66-ers doen alsof voedselproductie een groter probleem is dan overbevolking; of een vingerwapperende elite die om de 80 dagen de hele wereld rond vliegt.

Dandruff | 02-05-23 | 19:24
▼ 8 antwoorden verborgen

Doe nou eerst een pilot op basis van dat halfgare Aerius model: kies een natuurgebied waar meerdere boeren uitgekocht willen worden, geef op voorhand aan hoeveel uitstootreductie die uitkoop teweeg brengt en toon nadien aan dat dat klopt. Daarna pas de rest over de balk smijten.

amateurrr | 02-05-23 | 14:49 | 2

Dit is een te logisch voorstel. Stel nu dat het uitkopen nauwelijks reduceert dan moet je als politicus gaan uitleggen dat je eerder de plank volkomen missloeg. Je kunt dan nog wel burgemeester worden of bij het CBR gaan werken want dat kan altijd. Maar een fout toegeven, dat gaat niet. Misschien kunt u uw idee zodanig aanpassen dat andere uitkomsten dan de gewenste uitkomsten nooit aan het licht komen.

HoniSoit | 02-05-23 | 15:12

Nee, straks wordt het nog bêta wetenschappelijk.
Doel is de gewenste uitkomst om een papieren alfa-gamma plan uit te kunnen voeren/ door te drukken.
Als NL vervolgens volgebouwd wordt ivm 'onverwachte' stroom asiel-eisers zijn alle stikstof-plannen en -regels opeens verdwenen, en is 'stikstof' alleen nog een argument om de oorspronkelijke NLse bevolking krekels en onkruid te laten eten. De nieuwe NLers krijgen een overgangsregeling om hun vleeshonger politiek correct te stillen.

klimgek | 02-05-23 | 20:29

Op het lokale journaal hier had men het over een 'woest aantrekkelijk aanbod' van de minister aan de stikstofboeren. Kennelijk is enige nuance en wederhoor daar niet nodig.

Piet Karbiet | 02-05-23 | 14:37 | 3

Verkopen tegen 120% van de marktwaarde? Half Nederland lapt tegen 120% van de marktwaarde zijn huis aan!

theo-is-dood | 02-05-23 | 14:57

@theo-is-dood | 02-05-23 | 14:57: Veel te jong iets met tegenzin verkopen wat tegen pensioenleeftijd het dubbele waard kan zijn.

NLgaatnaardeklote | 02-05-23 | 16:46

ik wil ook mijn huis aan 120% van de marktwaarde aan de staat verkopen

Zyprexa20mg | 02-05-23 | 14:32 | 5

Wat vraag je?

Bankivahoen | 02-05-23 | 15:02

@Het brein erachter | 02-05-23 | 14:44: niet als het mijn derde en vierde en vijfde huis betreft, om enigszins te kunnen tippen aan de bedragen per boer.

Zyprexa20mg | 02-05-23 | 17:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik snap iets niet denk ik. Het "kopen " is toch gelijk aan iets verplaatsen ? Dus een ander er mee op schepen...

gebochelde | 02-05-23 | 14:28

#kickoutkabinet

Motorkater | 02-05-23 | 14:28

BBB is toch in alle provincies de Grootste? Kan Caroline hier niets aan doen om deze stikstofwaanzin te stoppen?

ofarim | 02-05-23 | 14:27 | 1

Zeker kan Caroline dat. De veevoederindustrie verzint vast een model waarbij de belastingbetaler het ondernemersrisico van de landbouwsector overneemt

theo-is-dood | 02-05-23 | 14:59

Bij onvoldoende overeenstemming, zal met gebruik maken van de "Wet Verplaatsing Bevolking", welk vorige maand in het geniep in ingegaan. Zie wetten.overheid.nl/BWBR0002097/2023-0...

Harry de Slijter | 02-05-23 | 14:12 | 2

WTF! Wat is dit voor griezelige wet? En wanneer kan de MP dit zomaar instellen? Kan echt niet, dit?!

Jan, Leiden | 02-05-23 | 14:51

@Jan, Leiden | 02-05-23 | 14:51:
De wet is op zich wel logisch in het geval van natuurrampen, of andere rampen waarbij grote gebieden, eventueel tijdelijk, onleefbaar worden. Je moet dan toch ergens heen met de geëvacueerde mensen. Maar de grote angst is dat bijvoorbeeld zo'n artikel 7 gebruikt gaat worden om je te verplichten andere mensen in huis te nemen terwijl er geen sprake is van een ramp, maar wel van verkeerd overheidsbeleid met betrekking tot huisvesting. Bijvoorbeeld bij een te grote toeloop van migranten.

lekgoot | 02-05-23 | 17:08

Ik denk dat er toch wel veel boeren onderweg zijn naar Bezuidenhoutseweg 67 om daar met de platte kar de zakken geld op te stapelen om de 120% marktwaarde op te halen. Ik wil dat ook wel, maar heb geen koeien en stallen. Kan ik dat ook voor m'n huis krijgen?

Harry de Slijter | 02-05-23 | 14:07 | 1

Ik hoop zo dat de boeren de straten weer op gaan, ivm. het feit dat de aardappelen voor 1 oktober de grond uit moeten.Ik denk zelf op 7 of 8 mei 2023!

gebochelde | 02-05-23 | 14:51

Maar wat als bieren gewoon stoppen zonder uitgekocht te worden? En besluiten iets anders op hun land te doen?

Super Grover | 02-05-23 | 14:03 | 4

Ja gewoon graan verbouwen zodat we er bier van kunnen maken. Of druiven dan maken we wijn.

flame_me | 02-05-23 | 14:27

Deden ze maar wat anders als mestvarkens fokken!

theo-is-dood | 02-05-23 | 15:01

@theo-is-dood | 02-05-23 | 15:01: Velen hebben ook wel appels- en perenbomen op het erf staan hoor.
Fijn voor de appelmoes en gestoofde peertjes.

zwarte-string | 02-05-23 | 16:41
▼ 1 antwoord verborgen

120% van de Marktwaarde?!
Ik wil graag mijn aandelenportefeuille aan de overheid verkopen tegen 120% van de waarde.
Waar mag ik me aanmelden?

theo-is-dood | 02-05-23 | 13:24 | 5

Zullen we ook jou baan voor 120% salaris uitkopen? Hoe zorg je dan voor je pensioen en toekomst. Je mag niet meer je vak uitvoeren tot je dood. Die uitkoop cijfers slaan nergens op want het bied de boeren geen toekomst.

McCain | 02-05-23 | 14:35

@McCain | 02-05-23 | 14:35:
Slechts de varkensstront is het probleem. De landbouwer kan gewoon overstappen van varkens mesten naar asperges telen. Of een B&B of minicamping beginnen. Maar geloof vooral de sprookjes van de BBB

theo-is-dood | 02-05-23 | 15:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu de boeren, morgen de bejaarden in te grote huizen, burgers met te grote tuinen, huizenbezitters met te weinig kinderen, daarna de blanke rechtse mannen?

lagelander | 02-05-23 | 13:22 | 3

Zekers, maar wel allemaal voor een hoger doel hè.

Ride_On | 02-05-23 | 13:26

Ik verkoop graag mijn huis aan de overheid voor 120% van de marktwaarde! Kan de BBB dat regelen?

theo-is-dood | 02-05-23 | 13:34

@theo-is-dood | 02-05-23 | 13:34:
1 Waar wilt u dan gaan wonen, alle onderdak is te duur.
2 U heeft kapitaal! Uw belastingen vallen onder het allerhoogste tarief.
3 Uw voormalige buren worden verblijdt met nieuwe Nederlanders en hun verrijkende gebruiken.
4 Als u mooi woont zal een trouwe volgeling/partijlid van de huidige regenten uw woning tegen gereduceerd tarief krijgen.

klimgek | 02-05-23 | 20:35

EU veeg het eerste eens voor je eigen decadente deur voor wat betreft het milieu voordat je anderen de les probeert te lezen. Alle inmenging van de EU in onze zaken is onacceptabel. Snel wegwezen of beter nog wij snel uit de EU.
Boeren uitkopen; wie gaat dat betalen?
Als elders boeren gewassen verbouwen levert dat dan geen uitstoot op?
Als oogsten over de halve aardbol getransporteerd moeten worden is dat zeker wel goed voor ons milieu?
Compenseert Brussel dan de Nederlandse burgers ook de veel hogere uitgaven voor voedsel dat dan alsnog van ver moet komen met alle gevolgen van dien?
De vrijkomende percelen zijn zeker nodig voor het huisvesten van gelukszoekers? Gelukszoekers veroorzaken zeker geen uitstoot?

Waar-is-niets | 02-05-23 | 13:16

Nu zijn het de boeren.
Over 20 jaar wordt het de burger gevraagd omdat de bevolking gegroeid is tot XL, terwijl Nederland maatje XS blijft

Roos | 02-05-23 | 12:58 | 4

De gigantische bevolkingstoename wereldwijd zal uiteindelijk voor iedereen de grootste strop worden. Als dat niet snel serieus wordt genomen dan zal dat desastreuze gevolgen hebben.

Kowalski11 | 02-05-23 | 13:20

Doe niet zo overdreven. Hooguit vraagt de overheid je om niet tegelijkertijd een nummertje 1 en nummertje 2 te doen. Vooral het mengen van die 2 is problematisch.

flame_me | 02-05-23 | 14:30
▼ 1 antwoord verborgen

Las gisteren een stukje over El nino , en de te verwachten weersveranderingen.
Wat droger hier , wat natter daar , maar de voedselproductie komt wel in gevaar.
En in Nederland willen ze de boeren weg .
Kunnen de beleidsmakers nog wel slapen wanneer ze doorhebben dat zij debet zijn aan hongersnood?

Schipperke | 02-05-23 | 12:51 | 3

Ze slapen er geen uur minder om: in plaats van slecht beleid geven ze gewoon de schuld aan klimaatveranderingsontkenners die de enige goede aangeboden oplossing hebben doen vertragen.

kindapaas | 02-05-23 | 12:58

Je klinkt nu eigenlijk net zo overdreven paniekerig als de klimaatdrammers.

Kowalski11 | 02-05-23 | 13:05

Als de veeteelt overschakelt naar landbouw ontstaat er gigantisch voedseloverschot. Ook de landbouw bestemt voor veevoer kan dan gewoon weer aardappelen, uien of mais telen.

flame_me | 02-05-23 | 14:31

Nederland is, uitgezonderd de USA, de grootste exporteur van landbouwproducten van de wereld. En Nederlandse kabinet probeert dit af te breken en de EU Brussel vindt dit juist. Waar gaat het na toe met dit kleine Nederland. Ik weet het niet meer.

Thoth | 02-05-23 | 12:34 | 5

@McCain | 02-05-23 | 12:39: beetje beperkte blik? Alle grote bedrijven zijn al gesaneerd danwel Nederland ontvlucht. Alleen ASML zit er nog, omdat verhuizen teveel gedoe is.

hamstr | 02-05-23 | 13:01

In de EU zijn het de grote landen die aan de touwtjes trekken, landen als Frankrijk, Duitsland, Spanje , Italie. Een aantal van deze landen hebben in het verleden al eens geprobeerd om Nederland op de knieën te krijgen maar is ze niet gelukt. Daarnaast zijn onze succesvolle boeren, tuinders, vissers en veetelers natuurlijk een doorn in het oog van de veel minder productieve sectoren in die landen. Via de EU kunnen ze dat kleine rotlandje alsnog op de knieën krijgen en de concurrentie uitschakelen, onze eigen landverrader Timmerfrans helpt ze heel graag een handje.

lagelander | 02-05-23 | 13:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Waar de omgekeerde vlaggen staan het eerst uitkopen.

drfiets | 02-05-23 | 12:29 | 1

Ik keer hem nu nog om!

Bankivahoen | 02-05-23 | 13:02

Schandalig…!

stikstofhelp | 02-05-23 | 12:25

Vrees dat ze de bureaucratie zo verder gaan opvoeren, niet alleen aardappels eerder uit de grond, maar giga veel extra administratie dat boeren van ellende zich voor 120% laten uitkopen en dat dit heel veel onderlinge scheve gezichten gaat opleveren op het platteland waar geen spotje van SIRE over polariseren tegen op kan.
Maar heel stiekem hoop ik dat boeren zich sterker verenigen en elkaar juist blijven helpen tegenover deze roversbenden.

Jan, Leiden | 02-05-23 | 12:23 | 1

Hah die stemmen op BBB en denken dat die het probleem voor ze gaat oplossen..

ikvindhelemaalmooi | 02-05-23 | 13:38

Nederland is nu al op de millimeter ingekleurd bij het Kadaster. Geen ongerepte natuur meer op elk stukje grond en kavel al een bestemmingsplan. Dus boeren eruit en woonwijken er voor terug . Nederland naar de 20 miljoen inwoners verworden tot een megacity a la Tokio , Delhi

HetOorAakel | 02-05-23 | 12:21 | 2

Dhaka aan de Noordzee. Een grote grijze massa beton uitstoot.

McCain | 02-05-23 | 12:23

20 miljoen zitten we al bijna, de doelstelling is minimaal 30 miljoen.

Dandruff | 02-05-23 | 12:23

Nederland Onafhankelijk Partij

hallevvezool | 02-05-23 | 12:20 | 1

NEXIT please..

Motorkater | 02-05-23 | 14:30

Ik hoop dat de rechters het druk krijgen.

NLgaatnaardeklote | 02-05-23 | 12:16 | 6

@klaverboerdenham | 02-05-23 | 12:20:
U doelt op vennootschapsbelasting ? Inkomstenbelasting ?

Google eens “Landbouwvrijstelling “, dat is een fiscaal cadeautje voor de boeren. Dankzij Boer Koekkoek en zijn Boerenpartij.

Ook is er nog de “herinvesteringsreserve“. Waardoor over stille reserves niet hoeft te worden afgerekend. Kortom, met de zak geld die de grootste varkensfokkers nu krijgen, daarmee wordt een nog veel groter bedrijf gebouwd in Duitsland, Denemarken of Bretagne

theo-is-dood | 02-05-23 | 13:22

@theo-is-dood | 02-05-23 | 13:22: Ze mogen niet opnieuw beginnen als boer. Zal dan ook in de kleine lettertjes wel staan dat dit ook niet elders in de EU mag zijn. Maar wellicht wel Oekraine?

klaas24 | 02-05-23 | 13:32

@klaas24 | 02-05-23 | 13:32:
Niet waar. Lees de jurisprudentie over de „herinvesteringsreserve“. Het gaat er enkel om dat varkensfokkers stoppen met varkens. Op hun bedrijf kunnen ze dan wat anders gaan doen. Of ze verhuizen met een grote zak belastinggeld naar het buitenland.

theo-is-dood | 02-05-23 | 13:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Niet uw lokale drinkwaterplant:
Bill showed me where Larry had some bottles of LSD and...

We put some in the powdered eggs last night.
And in the water.
--What?
I put it in the main water tank as well.
--But we drank the water.
Yeah.

EUXit

hallevvezool | 02-05-23 | 12:12

Als alle 3000 piekbelasters zijn uitgekocht verschijnt er "plots" een andere manier om stikstofbelasting te meten en blijkt dat er op vrijwel alle vrijgekomen stukken grond "ineens" gebouwd mag worden.
Uiteraard nét nadat de stukken "onverkoopbare" grond voor een habbekrats zijn overgedaan aan de vriendjes van Rutte en Kaag.

JanVergoor | 02-05-23 | 12:09 | 4

Dit scenario is helemaal niet zo onwaarschijnlijk.

lekgoot | 02-05-23 | 12:12

Sst. Er is helemaal geen corruptie in NL, dat weet je toch! Dat is zo, omdat iedereen zegt dat het zo is.

EenGoedBegin | 02-05-23 | 12:58

Als boer zijnde zou ik toch kijken hoe je je bedrijf kan beeindigen, daar 120% voor kan krijgen en toch de grond in eigendom kan houden.
Daar is vast wel slimme bv constructie voor te bedenken.

klaas24 | 02-05-23 | 13:33
▼ 1 antwoord verborgen

Bestaat het woord 'Brussel-ontkenner' eigenlijk al?

grietmetgroenefiets | 02-05-23 | 12:07 | 2

Bij deze.

Dandruff | 02-05-23 | 12:14

Ben bezig er één te worden.

ChalinaRosa | 02-05-23 | 12:35

Geloof je dit verhaal zelf. Wanneer een boer zich uit laat kopen, weet je zeker dat het grootste deel van het bedrag dat hij vangt via een u-bocht weer bij de Belastingdienst terugkomt.

De Overheid stort het bedrag bij de Notaris, waarna de belastingdienst er meteen beslag op laat leggen. Dit beslag kan jaren duren. De verkopende boer kan geen kant op. Leer ons 'ambtenaar IJgman' kennen. Zijn boerenhaat is grenzeloos.

Haberdoebas | 02-05-23 | 12:05 | 2

Compleet kletskoek.

Zoek een op: „herinvesteringsreserve“.

Met behulp van de HIT hoeft over stille reserves niet hoeft te worden afgerekend. Kortom, met de zak geld die de grootste varkensfokkers nu krijgen, daarmee wordt een nog veel groter bedrijf gebouwd in Duitsland, Denemarken of Bretagne

theo-is-dood | 02-05-23 | 13:26

@theo-is-dood | 02-05-23 | 13:26: "Kortom, met de zak geld die de grootste varkensfokkers nu krijgen, daarmee wordt een nog veel groter bedrijf gebouwd in Duitsland, Denemarken of Bretagne".
Daar zit hem nu net de kneep. Herinvesteren geldt alleen voor herinvesteren in Nederland. Zodra je de grens over gaat, moet je afrekenen met de fiscus.
Om dit voor te zijn, wil de fiscus preventief een conservatoire aanslag opleggen. Dit wordt gedaan door bij de Notaris beslag te leggen. Dit recht heeft de fiscus. En dan tijd rekken om de boer te pesten en ze letterlijk op straat te krijgen en letterlijk uit te hongeren.
De Boerenhaat van de overheid is grenzeloos.

Haberdoebas | 02-05-23 | 18:10

Kan men een Partei als d666 bestempelen als grote vervuiler?

dathoujetoch | 02-05-23 | 12:02 | 1

Dat lijkt mij vanzelfsprekend.

NLgaatnaardeklote | 02-05-23 | 12:09

Mooi voorbeeld van "winst privatiseren - verliezen socialiseren". Boeren mochten decennialang Nederlandse grond letterlijk volschijten, dankzij subsidies uit Den Haag en Brussel (daar is de EU wel weer goed voor) daar een goudomrande boterham mee verdienen, en nu worden ze met 120% bedrijfswaarde uitgekocht. De Nederlandse overheid creëert op deze manier meer miljonairs dan alle loterijen bij elkaar. Beter was het om achteraf een rekening sturen voor het opruimen van verzuurde grond.

Festen | 02-05-23 | 12:01 | 8

@Dandruff | 02-05-23 | 12:22: Eten is inderdaad noodzakelijk, maar de hoeveelheid voedsel die de huidige mens heden ten dage naar binnen schuift is natuurlijk puur overdaad.We eten vaak meer voor de lekkere trek dan om te overleven.

Kowalski11 | 02-05-23 | 13:11

Precies! En Jan Lul mag dit alles betalen en is dan ook nog zo achterlijk om op de BBB te stemmen…

theo-is-dood | 02-05-23 | 13:27

@Kowalski11 | 02-05-23 | 13:11:

We gebruiken ook meer mobiele telefoons, televisies, apps, vervoermiddelen, wasmiddelen en wc-papier dan structureel noodzakelijk om te overleven. Niemand vindt dat een reden om die menselijke activiteiten aan banden te leggen.
Maar als het om voedselvoorziening gaat dan gaat de natuur ineens boven de mens?

@theo-is-dood,

Het is vrij normaal om de schade te vergoeden als je mensen schade berokkend. Dit is officieel nog geen sowjet unie namelijk.
Als we het vervelend vinden om niet alleen honderden miljarden uit te geven aan linkse hobby's, maar ook nog eens voor de bijbehorende schades op te draaien moeten we die schades maar niet meer creëren. En dus anders stemmen.

Dandruff | 02-05-23 | 16:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Vreemd arikeltje. Europa bepaalt de stikstofnormen niet, dat gebeurt nationaal. Althans de hoogte ervan. Juichen over een dood paard, zoiets.

dathoujetoch | 02-05-23 | 11:57

Prima dit, uitkopen die hap.
Leuk dat een stelletje halve garen denken dat we alleen op de wereld zijn, maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op: je vraagt je peuter van 3 ook niet of er vandaag spruiten gegeten gaan worden. Voor iedereen die wel doorgeleerd heeft na de basisschool: dit moet gewoon gebeuren, hoe kut het ook is. Beter een paar boeren uitkopen dan de hele bouw en industrie stilleggen. Niet vergeten dat die “arme” boeren allemaal dik miljonair zijn geworden dankzij ons en compleet schijt hebben aan wat goed is voor de rest van Nederland.(meer en betaalbare woningen en zo)

Homer P. Simpson | 02-05-23 | 11:52 | 11

U draait de zaken om. Het is de regering die de foute beslissingen heeft gemaakt en nog maakt waardoor de bouw en industrie stil moeten gaan liggen.

ChalinaRosa | 02-05-23 | 12:43
-weggejorist-
Hetiswathetis | 02-05-23 | 12:52

Haha! De woke moeders van tegenwoordig vragen wel degelijk aan driejarigen of ze spruitjes willen eten.

Hadena | 02-05-23 | 12:58
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik zag op jaja Twitter laatst een slogan, die ongeveer zo ging."If your government can suspend your rights in circumstances they consider to be a crisis, then you don't have rights, you have permissions". Zo is het ook met de Nederlandse soevereiniteit gesteld, we hebben geen soevereiniteit meer, we hebben een volmacht.

Blauwpetje | 02-05-23 | 11:52 | 2

Vrijheid is een vrij betrekkelijk begrip inderdaad. Zolang maar doet wat er gezegd wordt, u braaf aan het in noodtempo uitdijende regeltjesboek houdt maar vooral op tijd belasting aftikt dan is de overheid bereid u de illusie van vrijheid te geven.

_pacman_ | 02-05-23 | 11:55

Dat is EU beleid waar de BV Nederland volop en van harte aan meewerkt.
Stem ze weg.

ChalinaRosa | 02-05-23 | 12:44

Toch vergaand he, zo’n handelsverdrag. Ze gaan nu zelfs over persoonlijk bezit.

rookpaal | 02-05-23 | 11:48 | 3

Zij proberen ook achter uw voordeur te komen met verplichtingen warmtepomp etc. Dat laatste is inmiddels iets veranderd.

ChalinaRosa | 02-05-23 | 12:46

Waarschijnlijk is het diploma vorkheftruck het enige diploma dat u bezit. Als de overheid 120% van de marktwaarde voor een bedrijf betaalt, dan is dat ongeoorloofde staatssteun.
Maar kennelijk mag dat opeens

Denkt u niet dat een bakker, slager of Timmerman niet OOK zijn bedrijf graag voor 120% van de marktwaarde zou willen verkopen?

theo-is-dood | 02-05-23 | 13:32

Te ziek voor woorden...

Albatros | 02-05-23 | 11:47

Brussel, Europa, Rob <klassenboekdrager> Jetten ........... etcetc

Ze kunnen letterlijk mijn rug op.

We moeten meer handelen zoals Polen en Honagarijen
Deze ex-oostblok staten laten zich door 'niemand' meer knechten.

Ervaringsdeskundige | 02-05-23 | 11:47 | 2

Omdat ze weten waar het op uit loopt, allemaal aan den lijve ondervonden.
En in plaats dat we daarvan leren en ons verzetten volgen we de scheldpartijen van de EU richting die landen. Stommerikken die we zijn.

ChalinaRosa | 02-05-23 | 12:47

Mark Rutte wordt weer in de bibs genomen.. Vindt het fijn blijkbaar. Alles voor baantje in Brussel!

Shadow112 | 02-05-23 | 11:46

Nederland, proeftuin van Europa en de EU !
Op weilanden komen huizen voor stikstof uitstotende immigranten....

A333aan | 02-05-23 | 11:45 | 1

Oh ja, dáár gelden ineens andere regels. Lachwekkend triest inderdaad.

Justin_Case | 02-05-23 | 12:07

Fat moet toch ook andersom kunnen? Dat de boeren de regering uitkopen.

Hadena | 02-05-23 | 11:38 | 2

Dat gebeurt al, dat heet wachtgeld.

tis_wat | 02-05-23 | 11:43

Slechts alleen dan, als de uitgekochte politicus zijn woning verlaat en nergens anders in de EU op enigerlei wijze interactie met zijn vakgebied pleegt.

Misdaad moet je immers Europeesch bestrijden. Dat is veel effectiever voor de bouw van het 4e Rijk.

Milton_Styx | 02-05-23 | 11:56

Gehele NL- bevolking verspreiden over de rest van de EU en Nederland tot Europees Natuurpark uitroepen. Klaar, kunnen we verder.

puszuiger | 02-05-23 | 11:37 | 2

Mag ik kiezen waar naar toe dan? En wel met behoud van sociale zekerheden?

Justin_Case | 02-05-23 | 12:08

De rest van de EU is hetzelfde. Alleen het tempo is hier en daar anders.
Als enige land zou Hongarije in aanmerking komen.

ChalinaRosa | 02-05-23 | 12:49

Wat gebeurt er met de opgekochte percelen? Worden dat bossen?

De_fluitlokker | 02-05-23 | 11:36 | 7

Vinexwijken voor de asielzoekers, doe mij maar koeien

Barkruk2 | 02-05-23 | 12:03

Nee.

grietmetgroenefiets | 02-05-23 | 12:06

Heide

Hetiswathetis | 02-05-23 | 12:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Oh ja, de Europese instituten met een een beperkt democratisch draagvlak.

LJBrinkhorst | 02-05-23 | 11:35

koop mij maar uit dan emigreer ik wel, ook minder stikstofuitstoot.

Fedde71 | 02-05-23 | 11:35

We hebben echt geen fuck aan de EU en toch hangen we elke weer.

rookpaal | 02-05-23 | 11:35

Hoe zit dat met kalenderlandbouw?
Moeten Spanjaarden hun Sinaasappelen ook in Oktober geplukt hebben?
Let op!
Voor Spanje heeft het niet, maar voor NL vindt de EU het natuurlijk dikke prima.

Ruimedenker | 02-05-23 | 11:33 | 3

Kalenderlandbouw? Dus zo komt de Chinees aan al die kalenders.

R. Skickr | 02-05-23 | 11:35

@R. Skickr | 02-05-23 | 11:35: LOL

Hetiswathetis | 02-05-23 | 12:50

@R. Skickr | 02-05-23 | 11:35: Het zijn meer 5 jaren plannen. Of de Grote Sprong Voorwaarts.

ChalinaRosa | 02-05-23 | 12:51

Gelukkig hebben we een verstandige regering die, in labiele tijden, prioriteit geeft aan onze voedselzekerheid en die van de wereld. Dus die zal deze missive uit Brussel lachend terzijde schuiven, toch? Er zijn tenslotte belangrijker dingen te doen.

konjodebonjo | 02-05-23 | 11:32

Zou je via onteigening meer geld via de rechter kunnen krijgen of is deze uitkoopregeling eigenlijk zo royaal dat je huilend naar de bank loopt?

KingOfTheLoonyBin | 02-05-23 | 11:32 | 2

Meestal is de deal iets meer dan laten we zeggen “marktwaarde”..
Da’s het financiële.
Emotioneel gezien moet je afscheid nemen van iets wat wellicht al 100 jaar in de familie is.
Het geld is goed.

Ruimedenker | 02-05-23 | 11:35

Google eens Landbouwvrijstelling. Een fiscaal cadeautje speciaal voor de boeren.
Zou u niet onmiddellijk uw huis verkopen als u - net als de boeren- 120% van de marktwaarde daarvoor krijgt?

theo-is-dood | 02-05-23 | 13:45

Mooi toch, de grootste vervuilers uitkopen. Iedereen blij, lijkt me.

Après toi | 02-05-23 | 11:31 | 5

Rotterdamse Haven?

Ruimedenker | 02-05-23 | 11:44

Grote lol als het allemaal niks oplevert.

Acidstain | 02-05-23 | 11:51

Alle asielzoekers uitkopen?

Nuchternederland | 02-05-23 | 11:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Piekbelasters, wie zijn dat ook alweer? "Tata Steel, Rodruza, Rockwool en Saint-Gobain, bouwmaterialenproducenten die veel stikstof uitstoten, zijn er niet van overtuigd dat ze tot de piekbelasters behoren." De boeren zijn de klos om zo te kunnen blijven bouwen, en we stappen na het werk weer in de auto om lekker verder te gaan met leven zoals we gewend waren.

Zuurteregelaar | 02-05-23 | 11:29 | 3

Cruiseschepen. 1 rondvarend cruiseschip met betalende boomers vervuilt zo ongeveer net zoveel als het gehele verouderde NL-de wagenpark bij elkaar op jaarbasis

_pacman_ | 02-05-23 | 11:31

@_pacman_ | 02-05-23 | 11:31:
Een stilliggend cruiseschip met 1000 appeltaartvreters vervuilt meer dan 1000 varkens.

gestoptmetroken | 02-05-23 | 11:36

Nooit begrepen waarom Nederlands natuurbehoud een Brusselse aangelegenheid is. Maar goed, Brussel bemoeit zich met alles dat Brussel geen zier aangaat.

Zeddegeizot | 02-05-23 | 11:29 | 3

Na vijf jaar Berlijn werden we nog bevrijd, en nu?

J-van-de-Bontekoe | 02-05-23 | 11:56

"Als zij stoppen, kan de natuur zich herstellen en komt het halen van de stikstofdoelen een stuk dichterbij."

Dit is feitelijk onjuist. Het ministerie van Financiën heeft al berekend dat als ALLE veehouders stoppen, in 96% van Nederland, de KRITISCHE depositie waarde NOG STEEDS niet gehaald wordt. Dan zal de natuur dus NIET herstellen. Wat wij ook in Nederlands verband allemaal voor dramatische maatregelen nemen. De buitenlandse depositie stijgt van 34% naar 67%, en de natuur gaat iets langzamer kapot. www.nrc.nl/nieuws/2023/02/10/nieuwe-a... Nederland gaat NOOIT van het slot.

Dat is nog voordat je meeneemt dat als een veehouder in Nederland stopt, er eentje in Duitsland, België of het VK start onder veel soepelere regels, zonder emissie arme stalvloeren, injectie van mest in grasland of stikstofkrakers. Die zullen per kip, varken of koe meer de lucht in slingeren dan wij deden.

Alleen stikstofmaatregelen in Europees verband, waarbij alle landen dramatische maatregelen nemen, maken kans. Ik weet alleen zeker dat die er voorlopig niet komen. Duitsland en de AG van de EU hebben namelijk hun visies gedeeld, dat ze helemaal geen meetbare, kwantitatieve maatregelen zoals KDW`s tegen stikstof ambiëren of eisen. curia.europa.eu/juris/document/docume... Daarmee is die aanpak voorlopig doodverklaard.

We gaan tientallen miljarden verbranden, niets bereiken en dan nog eens tientallen miljarden verbranden. Veehouders verhuizen naar het buitenland waardoor ze niet meer in Nederland belasting betalen, maar erbuiten. Nederland wordt nog afhankelijker van de import van voedsel, en moet daar nog meer voor gaan betalen. De kosten op de lange termijn worden een veelvoud van de tientallen miljarden die nu begroot zijn. Niemand heeft deze structurele kosten berekend of genoemd.

U wordt niet voorgelogen, er wordt botweg gezwegen.

Feynman | 02-05-23 | 11:28 | 7

De paralel met “klimaat” is de onmeetbaarheid van het resultaat. er moet €35 miljard naar klimaat want “doen of doodgaan”. We weten ook dat Nederland zo weinig invloed heeft op het klimaat dat wat wij hier ook doen nooit enig meetbaar resultaat zal hebben. Het zijn harde belastingpegels die worden verbrand op het altaar van symboolpolitiek.

Zeddegeizot | 02-05-23 | 12:35

Verzwijgen is ook liegen.

ChalinaRosa | 02-05-23 | 12:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat als boeren nou zeggen: “ik blijf zitten waar ik zit, maar ik stop m’n bedrijf”…?
Boer stopt met boeren, doet z’n dieren etc allemaal weg.
Gaat leven van z’n geld en een caravanstalling.
Wat denkt U? Kan dat? Mag dat?
Denk het niet namelijk.
Het-gaat-immers-om-de-grond.

Ruimedenker | 02-05-23 | 11:25 | 5

Ik ben benieuwd hoe snel men in Den Haag in de paniekreflex schiet als dat massaal zou gebeuren...

konjodebonjo | 02-05-23 | 11:53

@Après toi | 02-05-23 | 11:33:
Scherp hoor.
Man man man….

J-van-de-Bontekoe | 02-05-23 | 11:55

@Après toi | 02-05-23 | 11:33: Dat zijn overovergrootvader er ook woonde. Er zijn boerenfamilies ouder dan ons Koningshuis. De familie van Amtsberg heeft erfrecht, de boer niet.

Feynman | 02-05-23 | 12:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Heb gisteren al een drank liedje opgezet.. Kan ook eergisteren geweest zijn...

neonreclame | 02-05-23 | 11:25

Als alle boeren uitgekocht worden; is er straks nog voedsel of eten we vervangers wat weer co2 veroorzaakt.

Nieuwe Crisis: Hongersnood

TheNox | 02-05-23 | 11:25 | 1

Nee joh dat importeren we. Die 70.000 nieuwe inwoners per jaar gaan echt niet vegetarisch eten.

Zuurteregelaar | 02-05-23 | 11:32

Toch bijzonder dit, ben geen rechtsgeleerde maar privaat eigendom kan en mag volgens mij niet door de overheid afgenomen worden. volgens mij valt dit onder het Europees verdrag van de rechten van de mens. kortom nieuwsgierig hoe dit verder loopt. Is er trouwens al een berekening gemaakt obv echte cijfers ipv modellen?

Briver | 02-05-23 | 11:23 | 5

@R. Skickr | 02-05-23 | 11:26: Ah, we gaan de regelgeving zo aanpassen dat je bedrijf illegaal word, is dat het idee? De regels tijdens het spel veranderen?

MTB | 02-05-23 | 11:27

@MTB | 02-05-23 | 11:27: Ik geef gewoon een voorbeeld waaruit blijkt dat de overheid privaat eigendom in beslag kan nemen. Neem ff een koffie.

R. Skickr | 02-05-23 | 11:29
▼ 2 antwoorden verborgen

In ruil daarvoor krijgt Nederland een dikkere CO2 rekening.

Ruimedenker | 02-05-23 | 11:20

De AG heeft al gemeld dat Duitsland geen numerieke stikstofdoelen hoeft te stellen, laat staan zich daaraan te houden... curia.europa.eu/juris/document/docume... Stikstof hoeft niet meetbaar, KDW`s zijn niet nodig, we moeten niet per vierkante kilometer kijken, maar naar het natura2000 systeem als geheel.

Duitsland en de AG maken echt gehakt van elk onderdeel van de Nederlandse stikstofzotheid.

Feynman | 02-05-23 | 11:19 | 4

het slimste zou zijn de versnipperde nature2000 gebieden op te heffen.

AntiZanicz | 02-05-23 | 11:28

@ReyNemaattori | 02-05-23 | 11:25: Exact. De boeren hoeven niet weg vanwege stikstof. De boeren moeten weg omdat er gebouwd moet kunnen worden. En ook niet omdat je niet mag bouwen vanwege stikstof: het is gewoon ordinaire grondroof.

konjodebonjo | 02-05-23 | 11:50

Niet per se natura2000 als geheel.
Hieruit blijkt vooral dat instandhoudingsdoelstellingen niet altijd gekwantificeerd hoeven te worden maar juist per gebied gekeken moet worden wat passend is. Dat zou ook kunnen met niet-kwantifeerbare doelstellingen en met een grotere nadruk op de instandhoudingsmaatregelen.
Stikstof is helemaal geen onderwerp. Dat is door Nederland bedacht als kwantificeerbare generieke doelstelling. Zo dom.

SamV | 02-05-23 | 12:20
▼ 1 antwoord verborgen

"Hé psssjt, boerinneke!! Pssssjjjt hé neuqen voor stikstofrechten, ja?"

Conan de Rabarber | 02-05-23 | 11:19

"plant een boom"

Cousin Eddie | 02-05-23 | 11:19

Ik ben ontzettend stom geweest. Ik had boerenbedrijven moeten opkopen voor de kostprijs en me daarna moeten laten uitkopen met een gegarandeerd rendement van 20%. Maar ik dacht dat Bitcoin een betere investering was. Door schade en schande wordt men wijs.

KingOfTheLoonyBin | 02-05-23 | 11:18 | 2

Alleen leren om Bitcoin te kopen als de koers laag staat

jeweettochniet | 02-05-23 | 11:22

u had de miljoenen gereed staan. Kopen wanneer laag en verkopen wanneer hoog. Een heel oud principe. Andersom gaat niet.

AntiZanicz | 02-05-23 | 11:27

Geniepen daar in Brussel. Timmermans gaat na de verkiezingen bij de BBB langs om te vertellen dat Brussel niet de reden is voor de stikstof regels. Een maand later kondigt Rutte 120 nieuwe dwang regels aan vanuit Brussel.
De EU bepaalt Nederlands beleid en maakt ons land kapot. Van de voedsel voorraad tot betaalbaren energie voor huishoudens en ondernemers.

McCain | 02-05-23 | 11:17 | 3

@McCain | 02-05-23 | 11:17 |
Niet dat het voor het resultaat wat uitmaakt, maar het schijnt mij juist dat de Nederlandse regering hier een voortouw neemt, en het Europees Parlement volgt met wat aanpassingen.

Osiris | 02-05-23 | 11:27

@Osiris | 02-05-23 | 11:27: Dus Nederlandse regering voert dubbel spel? IN Nederland verkondigen dat we aan de regels van Brussel moeten voldoen - onze handen zijn gebonden. Dan zelf die regels opstellen bij de EU. Wat een verschrikkelijke smiechten en leugenaars zijn het in Den Haag.

McCain | 02-05-23 | 11:38

@McCain | 02-05-23 | 11:38:
Het is voor de huidige regering wel een comfortabel één-tweetje op die manier hè? Iedereen rustig in NL na de goede en constructieve ontmoeting tussen Timmermans en Van der Plas, en nu is de situatie ineens wat gewijzigd. Niet in het "voordeel" van de gesuste BBB-stemmer, verbazend genoeg.

Osiris | 02-05-23 | 11:45

Veel boeren zullen miljonair worden

jeweettochniet | 02-05-23 | 11:17 | 10

@AntiZanicz | 02-05-23 | 11:26: Totale onzin. Een efficiënte wereldspeler in de agrarische keten stop zetten? Dan gaan de Nederlandse klanten inkopen doen in Brazilie, Chile, Argentinië Indonesië waar ze het regenwoud afbranden om veevoer te produceren. Lekker slim beleid van Rutte en Kaag. Nederland maakt deel uit van de wereld. We moeten toch COP20 wereldwijd het klimaat redden of zijn we Noord Korea aan de Noordzee? Juist de Nederlandse kennis over voedsel productie is van crucial belang om de wereld te redden.

McCain | 02-05-23 | 11:34

@AntiZanicz | 02-05-23 | 11:25: Lolwut. Waarom zouden ze elders niet verder mogen boeren? Er is wereldwijd een enorm gebrek aan boeren. In klotenlanden gaan ze er altijd als eerste aan. In niet-klotenlanden staat het ambacht niet hoog in aanzien. Onze wereldwijde voedselproductie is ontzettend marginaal ingericht. Dat zag je aan Oekraine: een kleine dip in de tarweproductie en heel Afrika ligt op apengapen. Ik zou het omkeren: het is van belang dat Nederlandse boeren doorgaan.

konjodebonjo | 02-05-23 | 11:47
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
_pacman_ | 02-05-23 | 11:16 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi, dan eindelijk ruimte voor bouwen van een nieuw huis buiten het dorp. Nu doorpakken.

SamV | 02-05-23 | 11:15 | 6

@Après toi | 02-05-23 | 11:38:
Gelukkig importeren we genoeg nieuwe medelanders!

J-van-de-Bontekoe | 02-05-23 | 11:49

@Après toi | 02-05-23 | 11:38: Er gaan er niet genoeg dood om de import te compenseren. Maar als het echt te druk wordt, lost dat probleem zich vanzelf op.

Deflatiemonster | 02-05-23 | 12:03

@Après toi | 02-05-23 | 11:38:
Korte termijndenken A-t. En daarnaast is het probleem dat wij met een schuldeneconomie, gebaseerd op groei te maken hebben. Een tijdelijk demografisch probleem als vergrijzing is prima op te vangen met 1 a 2 jarige arbeidscontracten van buiten de EU. Even om dat anderhalve decennium aan arbeidskrapte op te vangen. Maar nu zitten we in een demografische en economische supersneltrein op weg naar de afgrond en niemand die ingrijpt of durft in te grijpen.
Ik vind het net zo visieloos als kortzichtig, levensgevaarlijk en onverantwoord.

Graaisnaaiert | 02-05-23 | 12:31
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Sjeintje | 02-05-23 | 11:14 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Nexit.

Wijze uit het Oosten | 02-05-23 | 11:13 | 3

En met het UK een nieuwe unie beginnen.

Jan de Vries | 02-05-23 | 11:25

United Netherlands!

baarbar64 | 02-05-23 | 11:28

@Jan de Vries | 02-05-23 | 11:25: helemaal mee eens, zwitserland, ijsland en noorwegen kunnen er ook bij als ze willen.

banana moeskoerie | 02-05-23 | 11:51

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl