Resultaat na debiele MONO-campagnes: meer telefoongebruik achter het stuur
Het mag wat kosten
Heeft u al gehoord van de Ik rij MONO-campagne over het rijden zonder telefoon in uw klauwen? We mogen hopen van wel, want het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaf vorig jaar maart ruim drie ton uit om deze boodschap uw leven in te pompen en besteedde in het najaar nogmaals ruim een half miljoen euro aan een infantiele campagne. Let wel, die in totaal acht ton waren alleen de kosten voor de publicaties, het geld dat is uitgegeven aan het reclamebureau, de werkgroepen, en de betrokken ambtenaren die nodig waren om deze compleet onzinnige Mij Nie Appen-bullshit te bedenken komt daar nog bij. Dure grapjes die volgens de controlerende paarse broeken-rapporten (hier en hier) allerlei doelstellingen en KPI's behaalden, maar één klein dingetje niet bereikten: minder mobieltjes achter het stuur. De politie deelde in 2022 liefst 179.295 boetes uit voor rijden met een mobieltje in de poten en dat zijn zo'n 40.000 begrotingsgatvullers meer dan het jaar daarvoor. Uiteraard droegen de nieuwe smartphone flitsers bij aan deze verhoging, maar ook bij de fietsers, brommers en andere vervoersmiddelen zien we een stijging, dus we kunnen wel stellen dat de campagneboodschap zijn doel ruimschoots mistte. Ruim 800.000 euro later en nog steeds hangt iedereen en zijn John de Mol aan de telefoon achter het stuur. Weggegooid geld, maar gelukkig bieden de ingehuurde propagandamanagers altijd een oplossing: "Het is van belang deze nieuwe invalshoek consistent te blijven communiceren in nieuwe campagne flights." Oftewel meer, meer, meer van deze geldverspilling. We hebben tenslotte geld zat.
Reaguursels
InloggenHet enige wat helpt is maximum snelheid verhogen. Je moet wat wanneer je met een slakkengangetje van 100 over de snelweg tuft om niet in slaap te vallen. Beetje de socials bijwerken is dan een mooie afleiding.
Heb die borden nooit begrepen...
Ik rijd quadrafonisch op 4 wielen en de geluidsinstallatie is stereo.
Ow ja, m'n telefoon is mono...
Ik dacht serieus dat er 'stay in your lane' mee bedoelt werd. Het kan aN mij liggen, maar de link met telefoneren tijdens het rijden zie ik niet.
Met 100 op de snelweg is de verleiding om soms even te kijken best groot, met 130 of meer laat je het wel.
Het onderwijs wordt al sinds de jaren 70 vorige eeuw afgebroken, de reptielen in de regering willen de Nederlanders omvormen tot een volk van klapmongolen!
Oh, is dit voorlichting om telefoon gebruik achter het stuur te ontmoedigen? Ik dacht dat het een gerichte actief tegen Mo was. Mo No.
Inderdaad, Ho... ho Mo
Ik dach altijd dat die bordjes Mo no iets was tegen Mohammed.
Gebruik telefoon tegengaan? Ik dacht dat actie tegen Marokkanen in 't verkeer was
Zeg 'no' tegen 'Mo'... zoiets? Een campagne van de PVV.
Tja. Die telefoons blijken dus niet echt helemaal tof te zijn. Niet alleen leiden die krengen tijdens het rijden best wel af en is dat te ondervangen met een handsfree set (tenzij je een redelijk nieuwe auto hebt waardat al in zit gebouwd), kijk eens in het onderwijs.
In veel scholen is het inmiddels een voortdurende strijd die afleidt van de kern van waar je mee bezig bent. Ja, je loopt er minder snel het risico op een tegenligger te klappen, maar daar tegenover wordt er nauwelijks nog geleerd, is er voortdurend gezeik door filmende en postende kinderen en ben je als docent behoorlijk veel tijd kwijt met discussies... Met leerlingen maar ook collegas, die die telefoon gebruiken als beloning (jongens, als jullie.. dan mogen jullie op je telefoon).
Ondingen. Had ik minister geweest, dan had ik die dingen verplicht uit het onderwijs geweerd.
Je kunt ook je telefoon uitzetten als je rijdt. Geen app voor nodig. Deze campagne is werkelijk te stupide voor woorden maar wordt wel door ons betaald.
Ik rijd altijd mono... dat carpoolen vind ik helemaal niks.
Met zijn zessen heb je anders wel mooi surround sound.
Wordt de toename van het telefoongebruik veroorzaakt door een debiele campagne of door steeds meer debiele bestuurders?
Afleiding door telefoons mag niet maar grote knipperende reclamezuilen langs de weg mag wel. En ze zijn nog lelijk ook. Zonde vd stroom.
Het is erger. Bij de meeste campagnes is de boodschap helder. Maar veel automobilisten zien die borden “ik rij mono”… en hebben geen idee waar het over gaat. Het blijkt niet uit de slogan, er is geen begeleidende tekst en de plaatjes op de posters zijn maximaal nietszeggend.
Inderdaad. Iets van "Ik rijd offline" was al beter geweest. De Bob-campagne was in de beginjaren wel een succes (is dan ook van de Belgen gegapt), dus het kan wel.
@Flapoor | 01-05-23 | 17:18: omdat het lekker bekt, "BOB" en je kreeg er in begin ook een sleutelhanger van bij blaastesten.
En de kleur geel ipv dat wijve roze.
Dat MoNo überhaupt de linkse redactie heeft kunnen passeren. Is Mo niet een veelgebruikte afkorting van een voornaam?
@Ram_Ram | 01-05-23 | 17:23: In dat kader zou het een betere slogan voor de IND zijn.
Iedere vorm van “afleiding” is tijdens deelname aan het (hectische) verkeer in Nederland eigenlijk ongewenst.
Dus ook geen sjekkies meer met 1 hand.
Hoeveel van die monocams zou je daarvoor kunnen laten installeren? Die dingen verdienen zichzelf zo terug.
Je krijgt de aandachtsverslaafde toch niet van d'r telefoon af. Een hoop mensen hebben nou eenmaal aandacht/bevestiging van anderen nodig om een positief zelfbeeld te krijgen. Dat ga je niet oplossen met van die achterlijke campagnes, maar met verhogen van pakkans + boete.
Zelfde overheid die vindt dat je je ogen op de weg moet houden, geeft vergunningen af voor megaschermen langs de snelweg, waar iedere 6 seconden een andere reclame op wordt geprojecteerd. Afleiding is prima zolang ervoor wordt betaald.
Iedere keer als ik een mono boord tegenkom pak ik mijn smartfone om te googlen wat het betekend. heeft iets te maken met oude grammofoonplaten.
Oowh? Ik dacht eigenlijk meer aan het gebrek aan taalvaardigheid.
Omdat de pakkans niet veel meer is dan een procent of minder is de boete ook gewoon een vorm van willekeur.
180.000 boetes terwijl 5 miljoen bestuurders zich tenminste een paar keer per jaar schuldig maken aan het in de hand houden van de mobiele telefoon tijdens het rijden. En iedereen, behalve uiteraard de immer deugende reaguurders op deze site, weet dat het vaker gebeurt dan " een paar keer per jaar ".
Alleen een technische oplossing gaat helpen de telefoonverslaving van bestuurders te verminderen: zelfrijdende auto danwel een kill switch op de telefoon.
Nou ja, totdat we zulke auto’s hebben kunnen die camera’s helpen. Hang de wegen er maar vol mee. Een beetje doorpakken mag inderdaad wel: het aantal bekeuringen voor te hard rijden was vorig jaar 4,5 miljoen, en dat ging in het overgrote deel van de gevallen niet om een bijzonder gevaarlijke situatie. Rijdend je telefoon gebruiken is in eigenlijk alle omstandigheden gevaarlijk.
Waarom geen grote landelijke remigratiecampagne met de slogan GOMO?
Er schijnt geen budget te zijn voor deze campagne.
Hij's leuk!
Nice!
Telefoon in de hand en achter het stuur? In geval van een buitenlands paspoort (ook als dit een tweede paspoort is) direct het land uitzetten voor minimaal 5 jaar. Mag na 5 jaar terugkomen als er aanvullend een boete wordt betaald van 50.000 euro. Bij recidive levenslang de toegang tot Nederland ontzeggen. Wie toch nog het land binnenkomt krijgt een gevangenisstraf van tenminste 10 jaar in een van onze overzeese rijksdelen.
NoMo.
Maar ja, dat schurkt dan weer dicht tegen wat Wilders ooit drie keer riep waarvoor hij bij de rechter werd uitgenodigd
@Arnold Layne | 01-05-23 | 17:31: Nou nou, u bent geen zachte heelmeester. Ik heb ook een tweede, buitenlands paspoort. Ik ben in NL geboren, maar moet ik van u evenwel mijn land verlaten?
"... dus we kunnen wel stellen dat de campagneboodschap zijn doel ruimschoots mistte.."
Nee, dat kunnen we niet stellen want er is geen controlegroep waartegen je het gedrag kunt afmeten. Anders gezegd, wellicht waren er nog veel meer overtredingen geweest als die campagne er niet was geweest.
Had zelf eens een bijna dood ervaring tijdens appen, sindsdien parkeer ik de auto als ik de smartphone moet gebruiken. Is denk ik veiliger, niet alleen voor mij maar ook voor een medeweggebruiker.
Dat mensen informeren kan ook wel gewoon door iedereen een mailtje te sturen naar de Berichteninbox. Hoeft niet "leuk" gemaakt te worden. Boetes kunnen ook flink hoger. Met alle extra kosten de komende jaren met niet productieve asielzoekers, jongeren en ouderen kan de staatskas elk miljoentje extra goed gebruiken.
Met een pakkans van minder dan 10% en een prijs die geen pijn doet zal het nooit wat worden. Pakkans 75% en boete naast inbeslagname mobiele telefoon van minstens € 500 en het is snel over. Vooral fietsers zijn makkelijke doelwitten! Meteen door rood rijden en zonder licht in het donker fietsen aanpakken. Verdient een agent in één avons zijn maandsalaris.
Mijn campagne propositie; extra undercover motoragenten inzetten die klapmongolen betrappen en boetes in de orde 1000-5000 euro uitschrijven. Bij derde keer gaat je auto de shredder in. Word of mouth reclame bij het koffieapparaat op werk of op familiefeestje. Geen billboards en tv reclame nodig.
Wat een gelul... Heb jij nooit aan de radio gezeten tijdens het rijden? Nooit geïrriteerd naar de kids op de achterbank- of naar jouw vrouw gekeken die je ergens op attendeerde? Gaan we daar ook mega boetes voor uitschrijven?
Inderdaad, vaker undercover op de motor. Ben zelf motorrijder en zie dagelijks pipo's met die smartphone in de handen, veel meer, dan wanneer ik in de auto zit.
En een rubberen stoeptegel door je voorruit.
Wat een onzin oreert u. Altijd maar straffen en beboeten. De oorzaak begint al in de wieg. Wat er nu aan volk rondloopt is het product van de afgelopen 50 jaar. Ja, daar hoor ook ik bij.
De attitude van de mens zal moeten veranderen. In Japan lukt het ogenschijnlijk wel om netjes te leven. Hoe? Iig niet met onzinnige powerpoint campagnes.
Het zal even duren. Wat in 50 jaar is afgebroken zal weer wat meer tijd kosten om netjes op te bouwen.
@Ram_Ram | 01-05-23 | 16:56: en Kaag/Rutte geven het goede voorbeeld.
Is er ook een specificatie van bedragen opgedeeld in:
- commissie campagne;
- inzet uren rijksambtenaren ;
- reclamebureau/campagnevoeren;
- uitzendkosten;
- en overig gespecificeerd?
Dan kunnen we wat gemakkelijker analyseren dan nu?
Oplossing is zogauw je je auto in stapt, schakelt de telefoon het scherm uit en zijn de opties erop alleen nog via Android Auto in de auto te doen. Helaas duurt dat nog een aantal tientallen jaren voor iedereen een auto heeft met die software. Of tegen die tijd rijdt die auto toch zichzelf. Hoef je alleen maar je navigatie in te stellen. Moet je nagaan hoe hoog de snelheidsboetes dan zijn, wanneer alle auto's constant de correcte snelheid rijden.
Een ramp voor onze overheid. Moet ze een ander verdienmod... boetesysteem gaan bedenken.
En is dat ook het geval voor mee-rijders?
Heb je YouTube, Facebook, Twitter, WhatsApp en al die andere meuk nodig in de auto? Nee dat heb je niet. Navigeren en handsfree bellen prima maar dan heb je het ook wel gehad. een voertuig (of dat nou een auto of fiets is) is om je van A naar B te begeven. Geen full function mancave zoals sommige het gebruiken.
@Glasgow Argus | 01-05-23 | 16:52: iPad met koptelefoon.
Ik ben meer voor de campagne NoMo.
Bijna iedereen zit te kutten op de telefoon tijdens het rijden. Altijd maar die koppies naar beneden.
Tenzij de bijrijder met het koppie naar beneden zit.
En jij met je gulp open.
@Ruimedenker | 01-05-23 | 16:38:
Ook hands-free?
Nja het is niet alleen het 'ter hand' nemen van de smartphone, zit wat hoger dan de meeste automobilisten en kan prima in de autos kijken. Zie steeds vaker allerlei filmpjes, voetbalwedstrijden op de displays.
En ik begrijp nog steeds niet waarom mensen navigatie/telefoons enz op de voorruit plakken, achter zo'n schermpje kan een compleet kind op de fiets achter verdwijnen. Handhaven, Handhaven, Handhaven, Handhaven ... dat is het enige wat helpt. (ook graag voor de fietsers svp)
Nog steeds staan we in de top 3 veiligste infra. Die veilgheid laat dit gedrag toe. Een vloek en een zegen.
Als automobilisten zich gedragen als zwakzinnige mongolen is het misschien beter zo ook zo te behandelen: elke 5 jaar op herhaling en bij elke overtreding ook. Moet je zien hoe snel het probleem is opgelost.
Ik zou wel een campagne willen tegen al die digitale reclameborden langs de wegen, die zijn afleidend en verblindend 's avonds.
Ik rij assortiment
Ik zie de totale debielen die met hun GSM bezig zijn tijdens het rijden elke dag, slingerend ergens op de snelweg. Van mij mogen ze de boetes verviervoudigen en standaard rijbewijs + auto 3 maanden inleveren.
Eens!
De debielen zijn natuurlijk niet de mensen die zo’n campagne bedenken maar de mensen die niet van hun mobieltje af kunnen blijven.
het één sluit hierbij uiteraard het ander niet uit.
@naglfar | 01-05-23 | 16:40: toch wel, als die debielen van hun mobieltje afblijven was er geen campagne nodig.
Als iemand je eerst moet uitleggen wat 'mono' is, dan is het geen goede reclamecampagne...
Het is een aap.
Stom volk vereist stupide campagnes.
monogaam in de auto?
Dankzij de Overheid weet ik hoe ik goed mijn handen kan wassen in tijden van pandemie.
Nog altijd blij mee.
@Struikrover | 01-05-23 | 16:01
'ruimschoots mistte' moet 'ruimschoots miste' zijn. Of je wilde het over een weersverschijnsel hebben. Dat lijkt gezien de context niet waarschijnlijk :-)
Ik heb de oplossing zonder dat het wat kost!
Vanaf morgen klojo's die lopen te bellen of te appen achter het stuur 3000 euro boete, en 2 jaar het rijbewijs inleveren.
Moet je dan eens opletten, dan zit er morgen niemand meer te kloten op zijn smartphone tijdens het rijden.
Ja, maar we weten ondertussen dat het daar niet om gaat. Het gaat om het geld.
Want je weet op slag niet meer hoe je auto moet rijden wanneer je je rijbewijs hebt ingeleverd.
Het is probleem is de (steeds) langzamere snelheid, waardoor er meer op cruisecontrol/auto pilot/guidance systemen gereden wordt en uit verveling toch dan even snel dat berichtje getiept/gelezen wordt.
Terug naar de 130!
En minder, minder, minder cruisecontrol/auto pilot/guidance systemen...
Precies. Snelheid omhoog dan heb je er geen tijd meer voor. Iedereen blij.
Misschien ook een campagne gaan verzinnen dat inbrekers minder moeten gaan inbreken?
Alwéér songfestiva... oh, niet?
"Onze" overheid is heel sterk in uitgeven van geld op grond van wensdenken. Deze campagne is daar een mooi voorbeeld van; andere voorbeelden zijn de Floriade en de Betuwelijn. Was er ook niet een radiozender waar geen hond naar luistert, maar waar iedere keer weer geld in wordt gestopt, omdat "onze" overheid vindt dat we ernaar zouden moeten luisteren?
Ongetwifeld even succesvol als het debiele ‘Nix is de afspraak’. Op een of andere manier denken ambtenaren dat je jongeren alleen kunt bereiken als je ze in een soort kleuetertaal toe laat spreken door een debiel met een stom accent.
In maart 2022 ging de boete omhoog van 250 naar 350, dus ik neem even 325 als jaar gemiddelde. 179.295 boetes is dan 58 miljoen, exclusief alle kosten natuurlijk. (wel incl. de administratiekosten, die worden apart in rekening gebracht) Die 8 ton kan wel uit als de kosten per overtreding onder de 325 euro blijven.
Het word er niet veiliger op, het schermpje is beroerd te lezen als de telefoon in de standaard zit....
Als er door die debiele campagne meer mensen een boete gekregen hebben dan heeft het zichzelf toch terugbetaald?
veel belangrijker is dat de groei beperkt werd, het is een waanidee dat alleen een daling OK is. Men is nogal ongecijferd. Daarbij is het klein bier geweest op de begroting en het werkt hier mooi door, gratis. En de website heeft een paar euro aan extra bezoek.
Als dit de mindere aantallen aan flitsboetes compenseert dan hoeft er ook geen 10% bovenop... Oh wacht, zo werkt dat natuurlijk niet...
Smartphones die exploderen als de chauffeur appt, oplossingen zijn vaak zo simpel.
Als de auto in dat geval het sturen kan overnemen, laat de auto dat meteen doen zodra de telefoon gaat. Is veel beter voor de populatie melkkoeien.
De airbags af laten gaan lijkt mij grappiger.
179.295 x 380 = best veel.
Het was in 2020 nog 250 euro, en later in dat jaar 350.
Voorlichting geven is zo jaren 90.
Gewoon handhaven. Extra politie-inzet voor beboeten hardrijders, door-roodlichtrijders, debielen die hun telefoon niet kunnen laten liggen. 3-strikes you're out en je mag een nieuw rijbewijs gaan halen. Alcomobilisten direct rijbewijs ontnemen, terugkrijgen kan pas na rijexamen opnieuw halen en jaar bewezen droog te staan. 55-plussers verplicht jaarlijks verplichten om rijexamen opnieuw af te leggen. 18-jarigen krijgen enkel voorwaardelijk rijbewijs tot hun 25ste indien schone lei, zo niet bij elke overtreding opnieuw examen afleggen.
De opbrengsten kunnen allemaal naar investeren in de toekomst.
1 keer snuiven, 2500 euro boeten, pilletje, 750 euro. Denken we bij die 55 plussers ook even aan de stikstofuitstoot.
Het is anders het volk met de eigen regels anders schreeuw ik racisme, dat zich nergens aan stoort en dat je ook met die regels niet treft, omdat het eigen regels volgt.
Hoe heet die strafkolonie?
Dat is mooi want dan kan, in navolging van een andere boete, deze bekeuring dus goedkoper. Of werkt dat zo niet?
2021 als eik jaar gebruiken om tot dit soort "meer dan het jaar ervoor" statistiek te komen is natuurlijk zo krom als een hoepel. Natuurlijk pakken ze meer mensen op snelheid, aso gedrag en mobieltje vast houden dan in 2021 want was een Corona jaar.
De populatie is ook flink omhoog.
Mij gaat het er om dat je 2020 en 2021 niet als eik jaren kunt gebruiken voor reguliere jaar op jaar statistiek vanwege de uitzonderlijke situatie in de Corona jaren.
Maar ze wisten wel voor het publiceren van de cijfers dat er niet genoeg bekeuringen waren uitgeschreven. En daarom moeten de boetebedragen met 10% omhoog. Alles voor de veiligheid.
Welke gek heeft er ook het woord automobiel uitgevonden, dat brengt mensen door de war.
de auto's waren er eerst en daarna kwam de telefoon en nog later de mobiele telefoon
@AntiZanicz | 01-05-23 | 16:36: Nee, eerst de telefoon (1876) toen de auto (1885).
@Calastir | 01-05-23 | 16:43: Maar de eerste autotelefoon staat op 17 juni 1946.
Zo hebben wij hier langs de weg om de paar honderd meter borden met tegel"wijsheden" Zoals; "wees je zelf. dan ben je zoveel leuker" Bij zulke droevige leegte kom ik vanzelf op "wees je zelf zei de vrouw tegen haar verkrachter, dan ben je zoveel leuker" Of "wees jezelf zij de rechter tegen de seriemoordenaar, dan ben je zoveel leuker'. En zo mijmerend fiets ik langs deze plakkaten. Hoeveel zal het gekost hebben?
maarrrrrr: je MOET een electrische auto kopen, je MOET het milieu redden, je MOET het klimaat redden, je MOET de planeet redden..... je MOET... en al rennend door de polders in de zompig zilte zeeklei komt er weer MOED in mijn schoenen....
Wees u-zelf!` zei ik tot iemand;
Maar hij kon niet: hij was niemand.
P.A. de Genestet
@nobodiesunmighty | 01-05-23 | 16:14: Swami Beyondananda noemde dat Oughtism.
Iemand in mijn omgeving heeft op zich een goed hart, maar is egocentrisch,, zeer impulsief en heeft de aandachtsspanne van een zoetwatergarnaal. Hij zit de hele dag op de weg en maakt zich dikwijls schuldig aan dit gedrag. Laatst kreeg hij een prent van Oom Agent. Toen ik hem vroeg of hij zijn leven als gevolg hiervan heeft gebeterd, antwoordde hij: "Ja ik type nu terwijl die in de houder zit". Laat maar. Ik hoop dat hij niemand doodrijdt.
Ja, dat heb ik ook een keer geprobeerd, mijn navigatie instellen op de telefoon in de houder, terwijl ik reed. Om er achter te komen dat aan het eind het adres weliswaar ingesteld stond, maar ik nog maar 60 reed. Nooit meer. Ik zoek wel een parkeerplaats op.
Maar al die jongeren achter het stuur. Zo gauw het verkeerslicht op rood gaat gaan al die koppies naar beneden kijken. Grote AMG met petje achter het stuur, geen gordel, telefoon aan het rechteroor, en scheuren maar. Eigen regels. De hoogte van de boetes doet er niet toe. Maar wat is wel afschrikwekkend dan?
@Met_baard | 01-05-23 | 16:27: de AMG afpakken
Ook echt een TOP idee om een lastig te lezen logo langs de weg te zetten, en dan ook nog eentje die feitelijk onbegrijpelijk is, tenzij je de rest van de campagne meekrijgt (wat ik dus niet doe). Rij mono. Dat betekent gewoon niets.
Daar zijn die marketing jongens goed in, meaningless shit bedenken.
Mono is niet stereo. Knopje op je radio bij slechte ontvangst. Denk ik.....
@slowpoke-htb | 01-05-23 | 16:14: het overgrote deel van al dat na 1980 is geboren weet niet eens wat mono zou kunnen betekenen.
Ik dacht dat mono sloeg op appen met 1 hand, dus niet met je knieën sturen.
Ow, ik dacht juist met één knie sturen, met twee handen appen en rechterbeen gestrekt op het gaspedaal.
@edelfigurant | 01-05-23 | 16:38: of je telefoon tussen oor en schouder, met je knieën sturen en met je vrije handen een jonko fabriceren.
Hoe kun je die borden zien als je op je mobieltje een essentieel berichtje aan het lezen bent?
REAGEER OOK