Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Duizendknoop Cult

Invasieve malloten

Fenomenaal fillempie bij AT5. Beetje schoolkrantniveau maar wel precies de juiste lui te pakken. Leden van de Duizendknoop Cult starten een Duizendknoop Festival. EEN DUIZENDKNOOP FESTIVAL. Die Japanse duizendknoop is een lul. De Japanse Duizendlul. Woekert, schiet wortel dwars door asfalt heen, is verantwoordelijk voor de nauwelijks omkeerbare omvolking van Hollandse bermen, dijken en velden. Maar dan zijn er dus ook knakkers die er panfluitjes van kleien. "Het groeit overal, waarom leren we er niet iets moois van te maken?" Het lijkt wel die ene religie!

Social

Ellendekaart Amsterdam

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
bergsbeklimmer | 26-04-23 | 08:28

Glyfosaat is met afstand het beste middel dit Japanse plantenhuftertje aan te pakken. Maar ja, ga dat maar eens aan die antiwetenschappelijke linkse kuddedieren uitleggen.

drs. Levi Samsonov | 26-04-23 | 08:26 | 1

20 L Unkrautvernichter Glyphosat 360 Ebay Duitsland can 20 liter franco NL 90 eu

P. Breidel | 26-04-23 | 08:39

Veel woekeraars komen uit verre landen .

Minus Richels | 26-04-23 | 07:12

Ik heb eens een paar dagen op verzoek geprobeerd
om dat spul uit iemands tuin te verwijderen.
Kansloos.

hotmint | 25-04-23 | 23:27 | 3

Elimineren kan met vloeibare stikstof van -196 graden. Dan vriest het kapot.
Nadeel is dat al het andere leven daar in de grond ook weg is.

Boeloeboe | 25-04-23 | 23:40

Ik heb dit ook in mijn tuin gehad, maandenlang heb ik dagelijks op mijn knieën alle nieuwe scheuten in de kiem gesmoord. Hielp allemaal niets. Ik kwam er pas vanaf toen ik verhuisde.

pili-pili | 26-04-23 | 02:23

Afgraven tot op 1,5-2 meter, de wortels verwijderen door de grond te zeven, en vervolgens de grond wassen en koken. Dan nog geen 100% zekerheid dat je alles weggerooid hebt.

Beetje hetzelfde als met de grote berenklauw, maar die zaait zich massaal uit en is fototoxisch giftig. Bloeit in het 2e jaar.
Heb er ooit een speciale gloeispoel voor gemaakt die de penwortel kapot kookte. Injectie in de plant met Kaliumchloraat deed de rest, de penwortelresten oxideerden kapot, kaliumchloride bleef achter, werkte als een niet persistent herbicide, en de reststoffen als een meststoffenbron. Je zag de gehele rozet gewoon verpieteren, en het jaar erna groeiden er andere, inheemse planten. Aangedragen bij mijn gemeente, afgewezen.

Net als de Japanse Duizendknoop is de grondeigenaar verplicht om de plant te verwijderen, maar het wordt op massale schaal genegeerd. Kijk voor de lol eens in de Flevopolder, hoe massaal er niks aan gedaan wordt.

Reagiertank | 26-04-23 | 04:57

Invasief, is dat een ouderwets woord voor Rus?

Schadenfreude | 25-04-23 | 22:57

Als het een stikstof vretende soort is kan het prima ingezet worden om een bodem compleet leeg te trekken qua ‘stikstof’.

Na gedane arbeid elimineer je ze bij bosjes en verbrand de resten.

vander F | 25-04-23 | 22:54 | 1

Stikstof is niet ons probleem, dat is gewoon een natuurlijke stof die door de natuur omgezet wordt. Politici maken het een probleem, helemaal als het hun agenda dient... de linkse agenda.

Nederlanddraaitdoor | 26-04-23 | 00:59

Een mooie plant dus voor die afgrijselijke zonnepaneelparken.

steekmug | 25-04-23 | 22:05

12v op de wortel = deaud!

Einde van de Domheid | 25-04-23 | 22:04 | 1

12V? Dat gaat niet veel doen. Probeer 12kV. Dat gaat beter.

Gregovic | 25-04-23 | 22:26

Geen plant is illegaal.
They are here.

funda | 25-04-23 | 22:00 | 1

Welkom, welkom, welkom in mijn tuin!

Kaal-dik-en-lelijk | 25-04-23 | 22:08

Altijd weer die invasieve exoten.

Sieg Hein | 25-04-23 | 21:57 | 1

Ze hebben Nederland veel te lekker gemaakt.

funda | 25-04-23 | 22:02

Hoe houden ze deze plant inJapan in toom? En kan dat hier ook?

zeeman73 | 25-04-23 | 21:56 | 5

@Jan, Leiden | 25-04-23 | 22:07:
Lijken wel Chinezen, die eten ook alles met vier poten behalve de tafels.

funda | 25-04-23 | 22:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Japanse duizendknoop is irritant spul dat Nederlandse oorspronkelijke planten verdringt en overwoekert, het is lastig te bestrijden en groeit ook nog eens ontzettend snel. Denk dat menig plantsoenenwerker deze plant - terecht- bijzonder haat. Zit het eenmaal ergens tussen krijg je het niet meer weg. 1 ding is zeker: van die Japanse duizendknoop komen we nooit meer af. Hoogstens kunnen we het continu weghalen.

Jan, Leiden | 25-04-23 | 21:50 | 2

Heb je het over planten? Of is het een metafoor voor Finnen?

MargauxGrandCru | 25-04-23 | 23:23

Je krijgt het pas weg als je 2 meter diep afgraaft. En dat is weer niet goed oa voor het archeologisch archief. Kan men in Japan niet een kevertje ofzo zowken die dat plantje lust? Hier heeft het geen vijanden.

Hadena | 25-04-23 | 21:30 | 3

Ja, er zijn insecten die de krengen peuzelen. En schimmels. Maar dan heb je er weer een invasieve exoot bij.

Zapata10 | 25-04-23 | 21:41

Schapen kunnen prima bestrijden, en staat ook nog eens leuk.

Dr. Blechtrummel | 25-04-23 | 21:51

Misschien jonge wolven?

funda | 25-04-23 | 22:27

Heeft Femke Halsema al een locatie buiten de grachtengordel aangewezen waar deze duizendknoop van nu af aan verplicht moeten vegeteren?
Nog even een leuke naam geven, Een Intratuin is wel wat. Wat culturele zaken er om heen organiseren. Leuk.

Nuuk | 25-04-23 | 21:29

Japanse Roest, Japanse Encefalitis, Japanse duizendknoop, er komt veel ellende uit Japan

hotbrasil | 25-04-23 | 21:27 | 4

@Nuuk | 25-04-23 | 21:37:
Klopt!
Ik vrees dat we dingen met wortel en tak moeten bestrijden, voor dat er teveel van rondrijden.

Ruimedenker | 25-04-23 | 21:46
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Tiscali-2 | 25-04-23 | 21:17

Hier in ons dorpje met veel dure huizen staat het er ook vol mee. Klein houden ieder jaar, dan gaat het wel. Het rukt niet verder op in ieder geval.

Zapata10 | 25-04-23 | 21:17 | 7

@Smoelensmid | 25-04-23 | 21:22: "Gouden huizen en huizen van hout,
Mitsgaders de Hollandsche worden heel oud"
(Vrij naar de Schoolmeester)

MAD1950 | 25-04-23 | 21:48

De Japanse Duizendknoop kan fundamenten van huizen aantasten, scheuren in muren veroorzaken en zo de waarde van woningen laten dalen. Er was dus nogal wat paniek hier in het dorpje want de woningen zijn gemiddeld nogal hoog in waarde. (het huisje waar ik in woon niet overigens) Maar de dorpelingen vechten terug en het is niet meer geworden de afgelopen 10 jaar. Daarom mijn opmerking over duur.

Zapata10 | 25-04-23 | 21:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Doet me een beetje denken aan de Amerikaanse rivierkreeft. Dat is ook een invasieve malloot, en moet bestreden worden.. Deze smakelijke rakkers lopen soms met duizenden ergens over de weg. Mag je ze dan vangen? Nee, volgens mij niet. Mag je ze dan met een schepnet uit het water vissen? Nee, dat mag ook niet. Mag je ze dan vangen met een fuik? Nee, ook dat is verboden.
Je mag ze alleen vangen ( met een visvergunning uiteraard ) met een hengel met één haakje.
Ja, op die manier zal de burger zeker een goede bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van deze kreeftachtige.

SNAFU | 25-04-23 | 21:13 | 3

Die rivier kreeft krijg je niet meer weg joh.

Baksteenbakker | 25-04-23 | 21:14

@Baksteenbakker | 25-04-23 | 21:14:

Het nare is dat eerst die kreeftjes hier komen, en als we ze eenmaal toegelaten hebben dan laten ze hun eigen rivieren overkomen. Zitten we zo met een Mississippi die het hele land weg erodeert.

Nuuk | 25-04-23 | 21:52

Zolang je maar geen MAGA-petje draagt tijdens het vissen.

funda | 25-04-23 | 22:28

Opschepper.
In mijn leven heb ik veel meer dan duizend knopen gelegd.
Hoor je me toch ook niet over?

Kapitein Sjaak Mus | 25-04-23 | 21:13 | 2

Die tent is in een oogwenk gezet, met al die scheerlijnen.

Met_baard | 25-04-23 | 21:21

Nu wel..

LD69 | 25-04-23 | 21:21

Het is idd een sterke en invasieve plant, niet lelijk en oersterk maar ook al minstens 40 jaar in NL voor zover ik weet en als die na veertig jaar ineens een probleem is in fucking 020 of al places is, is er wel wat anders aan de hand, het zal wel weer op de een of andere manier die zich zelf benoemde, wereld reddende milieu partij van pas komen, weer een "we gaan allemaal deaudt " verhaal.

zwellevertje | 25-04-23 | 21:10

De Japanse Gordiaanse Duizendknoop? "Wie deze knoop losmaakt, zal meester over heel Azië worden."

Met_baard | 25-04-23 | 21:08 | 5

@F. Jacobse | 25-04-23 | 21:11: Nee. Het orakel zei dat over de Gordiaanse Knoop.

Met_baard | 25-04-23 | 21:15

Oh?
Zit dat zo?

* Opa's entersabel tevoorschijn halen doet *

Kapitein Sjaak Mus | 25-04-23 | 21:15

@Kapitein Sjaak Mus | 25-04-23 | 21:15: Losm a k e n, niet loshakken. Zucht, barbaren.

Met_baard | 25-04-23 | 21:20
▼ 2 antwoorden verborgen

De japanse duizendknoop gedijt het beste in de buurt bij water. Je kunt hem dus het beste aanplanten nabij een gracht. Hij heeft niet zoveel nodig verder. Steek een stukje grond tussen twee stenen weg, duw een stukje wortel er in en that’s it. Ook een leuk cadeau voor op de kade voor de deur van uw favoriete burgemeester.

JWZ_JMK | 25-04-23 | 21:07

Mengsel van Roundup en diesel lost het woekerprobleem op.
Dit jaar nog legaal, wel handschoenen dragen of zoals Basil zou zeggen: Stay safe.
gardentabs.com/can-you-mix-roundup-wi...

E.Colli | 25-04-23 | 21:07 | 5

Wel belangrijk, dit mengsel alleen op de bladeren spuiten/smeren en niet op de grond.

E.Colli | 25-04-23 | 23:19

Alleen roundup doet het ook goed hoor.

Toedels | 26-04-23 | 00:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien dat ze het kunnen kruisen met de canabis sativa.
Dat je er eentje plant langs het spoor en als je dan een jaar later terug komt dat het er dan helemaal vol staat.

Osdorpertje | 25-04-23 | 21:05 | 1

Vervolgens raampjes van trein openzetten, iedereen stoned en massale orgie bij het eindpunt?

Zalwelweer | 25-04-23 | 21:14

Lekkere stevige wortel!

Producent | 25-04-23 | 21:05

Hou het in Amsterdam. Onkruid groeit overal: waarom niet gebruiken? Eens, om het uit te roeien. Het beste / effectiefste bij mensen is er een recept voor te maken. Voor vegans om op te eten lijkt mij dus het meest lucratieve voor ondernemers!

TheseDays00 | 25-04-23 | 21:04 | 2

Even wilderst vragen.

Met_baard | 25-04-23 | 21:06

Nou ben ik ooit eens begonnen met een plantje Munt in de tuin,
Die zooi woekert als een Japeneze duizendpootknoop.
Ook niet normaal.

Ruimedenker | 25-04-23 | 21:01

Triffids. Dat waren pas invasieve malloten.

Lorejas | 25-04-23 | 20:59 | 3

Goede serie van lang geleden, of het boek. Nog ergens te zien?

TheseDays00 | 25-04-23 | 21:05

Nee, zie op youtube ed alleen de oude uit jaren 60 en de verschrikkelijk slechte remake uit 2009. Neem aan dat je de versie uit 1981 bedoelt?

Lorejas | 25-04-23 | 21:09

Die heb ik geloof ik nog eens gelezen voor mijn lijst op school. Mooi boek.
Er is ook een Australische band die zich The Triffids genoemd hebben en die hebben een paar echt mooie albums gemaakt. Vanavond in het café maar eens aanzetten.

Nuuk | 25-04-23 | 21:20

Hoe kan ie zo groeien zo zonder wortel
Hoe kan ie zo groeien zo zonder zand
Hoe kan ie zo groeien zomaar in mijn hand

Osdorpertje | 25-04-23 | 20:58 | 4

@Osdorpertje | 25-04-23 | 21:20: ik ervaar de liedjes van zoon Rene zelfs al als voor mijn tijd. Derde videorecorder. ..

Shoarmamasutra | 25-04-23 | 21:30

Oh lala louise........

daswa | 25-04-23 | 22:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kan wel duizend knopen in m’n piemel leggen.
Soort Loombandje.
Verder zou ik overal weed planten.
Hennep.
Zo’n sterke en nuttige plant.

Ruimedenker | 25-04-23 | 20:58 | 1

Niet te hard aantrekken, krijg je die knopen niet meer los. Lastig met pissen.

Lorejas | 25-04-23 | 21:02

Geef berm!

Duwbak_Linda | 25-04-23 | 20:57

Vind de vleesetende miljardknoop veel erger. Hoor je vervolgens niemand over.

Zalwelweer | 25-04-23 | 20:56 | 2

Hangtiet met één knoop is er ook zo eentje.

Ruimedenker | 25-04-23 | 20:59

@Ruimedenker | 25-04-23 | 20:59: U denkt nu wel heel ruim.. Dat is volgens mij geen plant, mogelijk wel vleesetend en in bepaalde situaties mogelijk invasief. /s

Zalwelweer | 25-04-23 | 21:06

Vergeet alles wat je denkt te weten. Shibari. Dat is zo'n knap spel tussen gewrichten, zwaartekracht en druk dat ik er voor naar Japan zou willen verkassen.

Nadeel: je kunt er geen thee van brouwen.

Hetkanverkeren | 25-04-23 | 20:55

Het “hout” is slapper dan riet, dus je kunt er precies niets mee. Je breekt het al met de kracht van een kind van twee.

Analia von Solmsch | 25-04-23 | 20:53

Kunnen ze er geen houtskool van maken? Dat doen ze in Cuba ook van marabu en dat is erg goede houtskool.

ZOMG | 25-04-23 | 20:51 | 1

Bind ook geweldig stikstof misschien moeten we die in NL ook introduceren/

miko | 25-04-23 | 21:56

Ik had het in de tuin, totdat het spontaan dood ging.
Niks geen: het groeit dwars door asfalt heen, bomen wel, maar knoopkruid niet.
- En nee, het was geen cultivar.

Analia von Solmsch | 25-04-23 | 20:50

Die baas van dat Duizendknoop festival heeft de oplossing in handen: "Als je een plant laat woekeren, verandert hij elk bouwwerk in een ruïne." Go Amsterdam! Meer Duizendknoop festivals!

Paty | 25-04-23 | 20:50 | 3

Guerilla Gardening. Wel eens van gehoord?

letopuwzaak | 25-04-23 | 21:01

Ik vertrouw die Japanners niet

laurentius | 25-04-23 | 20:50

Er zijn exotische planten die best iets bijdragen aan onze natuur, die deel willen uitmaken van wat ecologisch ons eigen is. Er zijn helaas ook veel planten die alleen maar komen profiteren van onze grond, die door onze planten met een laag humus bedekt zijn, door onze zee en rivieren van klei voorzien zijn.

De Japanse duizendknoop behoort tot dit soort profiteurs. Die eisen gelijk een stuk berm of tuin op waar een Nederlands madeliefje of paardenbloem jaren op moet wachten.
“Gratis pokon, gratis bloempot, gratis stikstof” jaja…….

Nuuk | 25-04-23 | 20:49 | 5

Steken ze ook?

Kowalski11 | 25-04-23 | 20:54

'De Japanse duizendknoop behoort tot dit soort profiteurs. Die eisen gelijk een stuk berm of tuin op waar een Nederlands madeliefje of paardenbloem jaren op moet wachten'.
Mooi, Nuuk.

letopuwzaak | 25-04-23 | 21:00

@letopuwzaak | 25-04-23 | 21:00:
Mooi?!! Helemaal niet mooi! “Ze” doen er niets aan, het is gewoon omspitting van onze tuinen Ik wil paardenbloemen in mijn tuin, dat zijn echt prachtige bloemen.
Gelukkig hebben we die nog. Als ze gaan pluizen, blaas ik de pluisjes mijn tuin rond en gooi er iets zand op zodat ik het volgende jaar er nog meer heb.

Nuuk | 25-04-23 | 21:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Heel Amsterdam er mee overwoekeren. Weet je zeker dat het afdrijft naar zee... /s

Zalwelweer | 25-04-23 | 20:49 | 1

Misschien dat dat overwoekeren verklaart waarom tegenwoordig zoveel Amsterdammers met een machete de deur uitgaan?

ZonderNaam | 25-04-23 | 20:56

Ik heb ook een panfluit. Ding maakt wel een raar geluid.

Plukkieplukkie | 25-04-23 | 20:46

Als je respect hebt voor de "natuur" dan laat de de natuur zijn werk doen.
Als je een xenofobe, patriottische, nationalistische cis bent, die gelooft in complotten dan praat je over invasieve exoten.

Arnold Layne | 25-04-23 | 20:46 | 1

Precies, elk organisme heeft er recht op om in elke biotoop te wonen. Ik hoop dat we die wilde beren waar Italië mee in de maag zit ook snel naar het Vondelpark halen.

ZonderNaam | 25-04-23 | 20:52

"Het groeit overal, waarom leren we er niet iets moois van te maken?"

Tsja, zo ken ik er nog wel eentje...

Zwezerik | 25-04-23 | 20:44 | 3

Het Nikab Express Yourself Music Weekend?

Kouwe Kees | 25-04-23 | 20:47

Nou, nou,.... noem er dan eens eentje?

Kowalski11 | 25-04-23 | 20:49

Groningen heeft het Shake Shake, Shake Your Booty Festival.
Brabant uiteraard: Drugs Are Bad M'kay Festival.

Kouwe Kees | 25-04-23 | 20:58

Mag je tegenwoordig nog zomaar onkruid uit de grond trekken?

ZonderNaam | 25-04-23 | 20:44

De echte hobby panfluitmaker maakt panfluiten van reuze fluitenkruid beter bekend als berenklauw.

keestelpro | 25-04-23 | 20:43 | 7

@Arnold Layne | 25-04-23 | 20:52:
Wel eens wat van gelezen, van die Karl May.
Iets over het kapitaal, of zo.
Viel me erg tegen, komt niet één Indiaan in voor.

Kapitein Sjaak Mus | 25-04-23 | 21:04

Berenklauw? was die niet erg giftig?

Louter Leuter | 25-04-23 | 22:12

@Arnold Layne, dan eet ik liever (herders)hond. Tot zover mijn adoratie van A.h.

Cadaver | 26-04-23 | 06:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe handelt dat ding stikstof?

B.agger | 25-04-23 | 20:41 | 2

Geen flauw idee, maar het is een plant dus neemt sowieso CO2 op. Er een panfluit van maken is dus klimaatgenocide.

ZonderNaam | 25-04-23 | 20:45

Die is dol op stikstof.

zwellevertje | 25-04-23 | 21:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl