Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Hoorzitting over Cyberwet des Doods

Oh jee. Inhoud.

Nee nee nee het is geen dode kat, het is nooit een dode kat, maar het is toch wel verdomd jammer dat het debat over de verkiezingsuitslag ("vooral op de onderbuik, dokter") samenvalt met een cruciaal rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Dat rondetafelgesprek, waar wij nu naar gaan kijken, gaat namelijk over de """Tijdelijke""" wet cyberoperaties, die de AIVD en MIVD meer ruimte moet geven om zich zonder toezicht helemaal suf te kunnen hacken omdat anders [kinderpürnü/de Russen/de Chinezen/saiberkraim/terroristeee/vult u maar in wat voor belangrijks indruk maakt op Kamerleden die een bmovl-filter nog niet van een SQL-hash-smart blockchain kunnen onderscheiden]. En, als u wel eens op GeenStijl komt, dan weet u dat dat een verdomd enge wet is. Zo eng dat toezichthouder Bert Hubert inmiddels ex-toezichthouder Bert Hubert is en extra eng omdat het kabinet een aantal cruciale adviezen van de Raad van State niet heeft opgevolgd

Zojuist hebben het ministerie, de AIVD en de MIVD de Kamer bang gemaakt voor alle gemene hackers, maar nu is het de beurt aan de andere kant! We beginnen meteen goed met de enige ex-toezichthouder Bert Hubert (hoewel, Ronald Prins, die ook aanwezig is, is ook ex-toezichthouder, maar, nou ja, enfin) dus hoog tijd dat die de Kamerleden van voldoende inhoudelijke handvatten voorziet zodat zij cruciale aspecten van de wet nog kunnen aanpassen en deze tot een vruchtbare afweging van de belangen van de verschillende stakeholders leidt deze doodenge kutwet helemaal het schompes sloopt! Na een uur ook nog allerlei kritische wetenschappers (die wél verstand van zaken hebben). Ja, da's een hoop inhoud hè. Livestream na de breek.
NOG MEER INHOUD: Hierrr bijdrage Bert Hubert inclusief noten. Samenvatting: Deze wet is ons gepresenteerd als een tijdelijke en kleine aanpassing, waarbij het toezicht wat "verduidelijkt" wordt, zodat hackers beter aangepakt kunnen worden. Ik hoop dat nu duidelijk is dat deze wet met name leidt tot het tappen en hacken van Nederlanders op veel grotere schaal. 

De samenvatting dat "toezicht verschuift van vooraf naar achteraf" klopt gewoon niet — beide toezichthouders moeten zich aan de veel ruimere criteria houden. En de CTIVD krijgt helemaal geen bindend toezicht op de afluisterartikelen. 

Om juist nu het toezicht op algoritmes te verzwakken lijkt me een groot probleem. En ook het argument van de spoed werkt niet niet om deze wet te rechtvaardigen.         

"Wij zijn: De Goeden"

"Dus wij mogen: Alles"

[ZWARTGELAKT], terwijl er dus op dit [ZWARTGELAKT]

(bron)

We zijn het: eens? met Sophie?

Social

Tergukijken: Ministerie, AIVD en MIVD

Oh wat is vragen om toestemming (10% van de workforce, dat klinkt helemaal niet als zoveel, voor diensten die zeggen dat ze voor beschermen van de rechtsstaat zijn) toch moeilijk moeilijk moeilijk en wat wordt alles toch beter met die nieuwe wet!

Reaguursels

Inloggen

Waren Jehova's. Plus nog een t naar boven gooit. Nu voetbal kijken.

Zalwelweer | 05-04-23 | 20:03

Heel je infrastructuur dichtimmeren en ook je mobieltje en dan word het toch lastig aftappen. Die brei data is dan slecht te lezen. Of juiste reden voor een bezoekje.

Zo terug, de bel gaat..

Zalwelweer | 05-04-23 | 20:01

Het gaat voor cybercriminelen steeds makkelijker worden om gegevens te stelen door het centraal opslaan van gegevens, als het Europees DigitaalID er komt/is is er geen rem meer op, als deze gegevens gestolen zijn is het leed niet meer te overzien.
Maar D66 heeft eenzijdig bepaald dat het goed is door te tekenen.

patrick023 | 05-04-23 | 19:46

Vanaf – naar verwachting – 2023 moeten werkgevers met 100 of meer werknemers de CO2-uitstoot van de reizen van hun personeel gaan registreren. Dat is een uitvloeisel van het Klimaatakkoord, waarin afspraken zijn gemaakt over de reductie van CO2-uitstoot.

Ik krijg op m’n werk die bovenstaande gaat bijhouden. Wie heeft dat bedacht en hoe zit het met mijn privacy?

rman | 05-04-23 | 19:13 | 1

"hoe zit het met mijn privacy?"

Je hebt toch een smartphone? Ze weten alles al.
Je hebt toch zeker niks te verbergen?
Dat is een goed punt waar we later zeker naar moeten kijken maar het heeft ook veel voordelen.

*D66 modus uit*

keistad | 05-04-23 | 19:31

Lijkt mij vrij eenvoudig: als een overheid onrechtmatig handelt (en dat kan dus rechtmatig zijn volgens de letter van de wet, maar moreel juist zeer onrechtmatig), dan heeft de burger het recht, of misschien wel de plicht, om op dezelfde manier te handelen richting die overheid.

Mr Dixit | 05-04-23 | 19:03

Er komen 1000 afluisterwaardige personen per week binnen.Dat blijft gewoon doorgaan dus rot op met al je dwangwettten.

van stampij | 05-04-23 | 18:42

Kan het niet op basis van vertrouwen. Dat kon van Huffelen gisteren ook

shimanski | 05-04-23 | 18:41

De burger moet getapt én gemonitord worden uit een overtuiging van wantrouwen.

Hoe ontstond de toeslagenaffaire ook al weer?

Wijze uit het Oosten | 05-04-23 | 18:21 | 2

Meer ruimte straks om mensen met een onwelgevallige mening te tracken en wellicht te intimideren/sanctioneren?

2tribes | 05-04-23 | 19:06

@2tribes | 05-04-23 | 19:06: Dat gebeurde al in de coronatijd. Arts met afwijkende mening over het vaccin? Sancties!

Wayfaring stranger | 05-04-23 | 21:17

Het de dezelfde aanpak als bij “voetbalfans”. We geven ze een stadionverbod, maar geen meldplicht bij iedere wedstrijd, want dat is wel zwaar gestraft. Dus controleren bij de toegang iedereens id, en fouilleren we iedereen. Lekker slepen bij poort. Draai het lekker om, doe iets aan de straf kant. Criminaliteit loont.

Gebakschep | 05-04-23 | 17:53

De aanbeveling de operaties te staken en terug te draaien zijn niet opgevolgd.
Monopolische Ferengi win.
Lacunes in de daderlijst zullen worden opgevuld met gegronde verzoeken om openbaring.

hallevvezool | 05-04-23 | 17:41

Is dit nou wat Ronald Reagan bedoelde met “We the people”?

Mr Moore | 05-04-23 | 17:38

Wel weer goed getimed nu alle aandacht naar Rutte en verkiezings debat gaat. Zal het daarom zo gepland zijn dat debat. (Twee weken vertraging) en dat Rutte ziek was. Want ik gok dat geen enkele persgroep/mediahuis krant en geen enkele tv journaal/talkshow het hier over zal hebben. Ben benieuwd of de liberalen nu ook al net zo als hun Canadese liberale broeder Trudeau mensen al van hun eigen bankrekening af mag houden. En ze in de digitale gulag kunnen trappen

Snap_het_ook_niet | 05-04-23 | 17:35

Dus vroeg ik mij af: Hebben we uberhaupt nog een regering die het hierover kan en mag hebben? Weten we al een tussenstand? Treedt ie af? Gaat ie door?

de Jager59 | 05-04-23 | 17:35

Als je deze ontwikkeling extrapoleert, krijg je de situatie als in de VS: een National Security Agency met vrijwel onbeperkte bevoegdheden, een Department of Homeland Security voor de hands on aanpak en een Patriot Act als wettelijke basis.

Het enige wat nog ontbreekt is een katalysator a la 9/11. Verontrustend vind ik zelf wat zachtjes uitgedrukt als overtuigd aanhanger van de democratische rechtsstaat.

Hetkanverkeren | 05-04-23 | 16:53 | 1

Inderdaad, en de situatie rond Rusland, China en de Navo zal het leven voor de gemiddelde burger er ook niet beter op gaan maken.

funda | 05-04-23 | 17:18
-weggejorist-
puszuiger | 05-04-23 | 16:32 | 1

"Tijdelijk" inderdaad, net zo "tijdelijk" als Corona maatregelen die inmiddels zijn opgenomen in de wet.

keistad | 05-04-23 | 16:25 | 4

@funda | 05-04-23 | 17:19: Ieder zijn ding, ik ben dan weer heel blij dat dat voor nu over is en dat ik mijn eigen keuze heb kunnen maken en daar nu geen problemen mee tegenkom. En vastleggen in de wet was niet nodig, gaat ongetwijfeld een keer misbruikt worden door een verkeerde leider op een verkeerd moment, en die keer staat de bevolking er misschien niet achter. Maar staat nu in de wet, dus niks te willen. Ik heb het woord "klimaatlockdown" al meer dan eens voorbij horen komen.

keistad | 05-04-23 | 17:40

@funda | 05-04-23 | 17:19: Ik ook. Ik kijk heel vaak naar mijn QR code. Meestal na een halve minuut geconcentreerd kijken zie ik echt keigave dingen en dan ga ik helemaal trillen en zo. En dan is het maar goed dat ie avondklok d'r is!

nobodiesunmighty | 05-04-23 | 19:56

@nobodiesunmighty | 05-04-23 | 19:56: Dat is hoe het begint, dat zijn de Nano chips die zich langzaam nestelen in je brein, wacht maar tot 6G komt, dan worden die trillingen vanzelf spasmes en word je zo magnetisch dat je aan metalen objecten begint te plakken als een soort mislukte kwijlende Magneto.

keistad | 05-04-23 | 20:21
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb oprecht zin mij weer eens over iets te verbazen en over op te winden.

Polycynisch | 05-04-23 | 16:23

Achter iedere boom schuilt een pedofiel die het op Uw kinderen heeft voorzien. Daarom hebben wij de cyberwet nodig om iedereen in de gaten te houden en als bijvangst de pedofielen te vangen.
En wat te denken van al die Islamitische extremisten die op het punt staan om naar Syrië af te reizen. Zonder de cyberwet kunnen we hen niet in de gaten houden.
U moet niet denken dat de vrijheid van 18 miljoen Nederlanders wordt opgeofferd om een handje vol mensen op te pakken met de cyberwet.
#1984 was een waarschuwing en geen handleiding

Osdorpertje | 05-04-23 | 16:19 | 3

"Achter iedere boom schuilt een pedofiel die het op Uw kinderen heeft voorzien."
Daarom moeten wij snel met elkaar het aantal bomen verminderen. Voor onze kinderen.

funda | 05-04-23 | 16:24

@funda | 05-04-23 | 16:24: Was dat niet de Amsterdamse techniek? Groenstroken rooien, omdat er vieze mannetjes in de bosjes zaten?

FrankVeer | 05-04-23 | 16:27

@FrankVeer | 05-04-23 | 16:27:
Nee, die groenstroken werden gerooid omdat daar een verwarde man in zat die een wijkverpleegkundige had vermoord.

Osdorpertje | 05-04-23 | 16:32

Deze wet past naadloos in het streven van D66 om het laatste restje democratie in ons land overboord te gooien en te vervangen door een dictatuur.

MAD1950 | 05-04-23 | 16:15 | 1

Oh, dus daar staat die D voor!

Wayfaring stranger | 05-04-23 | 21:19

Deze tijdverspilling had voorkomen kunnen worden als iemand er mee aan de slag was gegaan - maar helaas, de huidige regering ontbreekt het aan de wil haar eigen fouten recht te zetten.

Zeurders | 05-04-23 | 16:12 | 1

Ze proberen fouten van 200 jaar geleden te excuseren.... Over 200 jaar komen de excuses voor deze puinhoop....
Of. Zo.

Is dit nog nieuws? | 05-04-23 | 16:15

Iedereen voor?
.. en gaat over tot de orde van de dag.....

Is dit nog nieuws? | 05-04-23 | 16:10

Love you, Bokito

RickTheDick | 05-04-23 | 16:06

Lastige materie maar als ik het goed begrijp kan een zoekterm als "Russische seks fetisj" zomaar uitdraaien op een verhoor in een donkere kamer?

spamzuiger | 05-04-23 | 16:04 | 5

Datzelfde geldt als je een reactie plaatst onder dit reaguursel. AI-agenten zijn daar heel makkelijk in.

Zeurders | 05-04-23 | 16:13

Is me al 35 keer gebeurd. Iedere keer laten ze me een foto van Kaag zien en vragen me "waar kent u die vrouw van, blyat?"

nobodiesunmighty | 05-04-23 | 17:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar weten de AIVD en de MIVD dat ik Repelsteeltje heet?

Mr_Natural | 05-04-23 | 15:58 | 1

Nu wel.

elfenstein | 05-04-23 | 16:00

Dat stikstof is toch maar weer een mooie afleiding van de werkelijke teloorgang van onze rechten. Iemand nog een broodje kipkerrie?

4HoogAantWater | 05-04-23 | 15:56

De nukubu. Die mag je uiteraard afluisteren. Volgen. Bespioneren. Stemvee (schapen) en inkomstenverstrekkers. Meer zijn we niet binnen de rutte-matrix.

BoerKoekoek | 05-04-23 | 15:56

Zolang ze nog steeds niet de "verdwenen" smsjes van onze MP kunnen terughalen, heb ik geen hoge pet op van die IT-tappers.....
En om ze dan nog meer macht te geven lijkt mij een verkeerde zaak.
Van het programma Hunted begrijp ik dat whatsapp verkeer niet af te tappen is. Weet iemand waarom dat niet kan?

Delfts Blauw | 05-04-23 | 15:55 | 3

Prima af te tappen. Echter door encryptie niet leesbaar.

BoerKoekoek | 05-04-23 | 15:57

End-to-end encryptie. Kan alleen met bruteforce maar daarvoor moeten we nog een paar jaar wachten tot de processorkracht zo veel groter is dat dat binnen een redelijke tijd lukt.

elfenstein | 05-04-23 | 15:59

Inhoud is niet aan ons besteed.
Jokken en plakken, dat weer wel.

Motorkater | 05-04-23 | 15:54 | 1

't Is net als in de supermarkt, minder inhoud, meer betalen.

Mr_Natural | 05-04-23 | 16:00

De PiratenPartij mist een voorman (v/m/+), iemand van Bits of Freedom en een fiantropische geldschieter...

Prze***walski | 05-04-23 | 15:53 | 5

Iets voor Pieter Omtzigt (wensdroomt verder tot Goede Vrijmibodag).

Prze***walski | 05-04-23 | 16:22

Die vent met die rooie baard van de PP volg ik op Twitter, die heeft best wel interessante items en verhalen, ok, niet zo'n lekkere tetten als Ancilla maar toch interessant genoeg om te volgen.

zwellevertje | 05-04-23 | 17:15
▼ 2 antwoorden verborgen

En wat is die Karin Ollongren toch een doodeng mens.

Zomaarwat | 05-04-23 | 15:52 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Het zal niet lang duren of er zit weer een Himmlertje bij de overheid met een Adolfje die heel hard gilt dat het allemaal fout gaat en dat dat door die en die komt.

U kent het eigenlijk wel, maar dan niet met een Adolf, maar met een willekeurige drammer die meent de wijsheid in pacht te hebben en een overduidelijk maar bedreigend dedain uit jegens mensen met een blanke huidskleur, autobezitters, boeren of mensen die zich niet willen laten vaccineren.

Informatie geeft zóveel macht. Die moet je een overheid niet gunnen.

Ik ben geen complotdenker maar die toelating van zoveel mensen en de gevolgen voor de veiligheid, die nopen tot allerlei wetgeving. Het was al in 2001 dat pensionfondsen allerlei info moesten checken. Nu willen ze van iedereen van alles gaan bijhouden.

Niet doen. Nooit doen. En als er doden vallen: dat is de prijs. We moeten beter bij de poort selecteren en daarna blijven selecteren qua controles en niet van iedereen alles willen weten.

Want wat vandaag nog 'goed' is, is morgen 'kwaad'.

Zomaarwat | 05-04-23 | 15:48

En bokito is ook dood dit kan geen toeval meer zijn.

Rattus | 05-04-23 | 15:44 | 3

Weer een lid van de Club van 27 erbij.

Mr_Natural | 05-04-23 | 15:52

RIP Bokito. Hij wilde ook alleen maar vrij zijn.

elfenstein | 05-04-23 | 15:55

Was Bokito een gorilla, een gorilla gorilla of een gorilla gorilla gorilla?
(Geen grapje, dat zijn de Latijnse namen.)

Mr_Natural | 05-04-23 | 16:12

"Ach, alleen criminelen hebben iets te verbergen."

funda | 05-04-23 | 15:42 | 3

we zijn allemaal criminelen.
Kreeg zojuist informatie van een bekende, die daar werkt waar deze niet mag zeggen waar die werkt.

nobodiesunmighty | 05-04-23 | 15:48

Als je niks te verbergen hebt dan heb je niet geleefd. Aldus mijn lokale barman.

Piet Karbiet | 05-04-23 | 15:53

Everybody's got something to hide.

Mr_Natural | 05-04-23 | 15:55

Kijk de documentaire over Edward Snowden. Op Viaplay in ieder geval.

Mijn ogen gingen wel open.

Zomaarwat | 05-04-23 | 15:42 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl