LIVE. Dolle Dinsdag in Den Haag, maar dan op woensdag
Dolle Dinsdag als in: WE ZIJN BBBIJNA BBBEVRIJD, maar het risico op te vroeg juichen is Tjeerd de Groot
En dan schakelen we nu alsnog live we naar Den Haag, waar een democratisch debat gehouden gaat worden over de uitslag van verkiezingen die drie weken geleden gehouden zijn, met een premier die gisteren iets verkeerd gegeten heeft maar vooral bij steeds meer mensen zelf in het verkeerde keelgat schiet & te zwaar op de maag ligt.
[Hier tekst over versnellen, pauzeknoppen, de krampachtige dans van de visieloze olifant in de kamer en hoe na veel bekvechten de coalitiegelederen gesloten blijven tegen voorspelbare moties van wantrouwen, afkeuring of andere manieren om wegen te scheiden in de nieuwe bestuurscultuur.]
PLAY!
Live Stream & Live Tweets hieronder.
Instant update: Raad van State: Berekenen stikstof tot grens van 25 kilometer is aanvaardbaar. Toevallig moment, was Rutte gisteren wel echt "ziek"?
Schiphol update: Rechter vonnist in voordeel KLM, Schiphol mag niet krimpen.
#DeBBBat Update: Hierboven een ontketende Azarkan, die Hermans en Rutte boos krijgt. Lientje heeft een episch lijstje met de rotzooi van Rutte. En Omtzigt en Wilders doen natuurlijk ook een duit in het zakje.
NIEUW TOPIC: Tegelzetterij gesloten, nieuwe toog geopend in Het Vervolg van de Déjà Vu.
Welke kabinetscrisis?
Valt Rutte IV tussen nu en pak 'm beet Pinksteren?
Poll is Verlopen.
Welke kabinetscrisis?
Valt Rutte IV tussen nu en pak 'm beet Pinksteren?
Reaguursels
InloggenHet is niet uit te leggen.De frustratie groeit bij alles en iedereen. Dit kabinet is volstrekt ongewenst, ook door grote delen van de achterban van de coalitiepartijen. Het is misselijkmakend dat dit kabinet politiek bedrijft om de politiek, zich schuldig maakt aan wanbestuur, de burger negeert en zonder gene blijft zitten op het plakkerige pluche. Waar is het geweten van deze lieden?
Heeft er nu nog iemand het idee dat deze debatten zin hebben? Fractiediscipline, moties halen het nooit, oppositie spreekt schande, coalitie is een gesloten blok. Niets maar dan ook niets brengt dit voort. Ik heb vanmiddag in mijn tuinstoel in de zon een tukje gedaan. En niets gemist zo blijkt.
So, even een uurtje rust, weg van al die vasallen met hun sure sooitje, die geen zet kunnen uitspreken, maar overal een platte sissende s van maken. Dussss, sie iedereen weer rond de klok van seven. Er sei nog iemand ergens, was het Sofie?, dat se graag had de jeugd op school weer ging leren. Laten we beginnen met Nederlands.
Kap toch eens met dat gezeik over stikstof jongens. Als landen als Amerika, India, China en noem maar op zich er geen cent druk om maken, waarom zouden wij dat dan wel doen? Er is weer iets verzonnen want de burger bakken met geld moet gaan kosten. Kappen met deze onzin! Zoals wijlen Pim Fortuyn ooit eens zei: Dit land is het zat. C'est Ca!
Oprotten met de gevestigde orde en tijd voor een nieuw bestuur.
China is bezig om 1200 nieuwe kolencentrales te bouwen en hier zitten ze te zeiken over een kwart hondedrol aan stikstof als "grenswaarde".
Las gisteren dat we eco kerncentrales kunnen bouwen. Levert 1000 jaar elektra op. Wanneer gaat de 1e paal de grond in?
Kan het boekje van Arnoud Jaspers niet verplichte kost zijn voor elke politicus in Nederland, dus landelijk, provinciaal en gemeente politici verplicht lezen. Doe gelijk ook maar alle ambtenaren een kopietje.
Wat is dat toch met "de natuur valt om" door een beetje extra voedsel voor de plantjes? Waar komt de liefde voor schrale grond toch vandaan?
Gezond verstand, ze zijn het helemaal kwijt in Den Haag.
Dank aan Bart voor het uitgebreide Twitterverslag. Kin ik het een beetje volgen. Heel debat aanhoren zou van mij teveel vergen, dus die tweets waren welkom!
Heeft die grapjas van een Heerma wel door, dat er niet in elke provincie dezelfde coalities met dezelfde akkoorden worden gevormd? En welke akkoorden gaat hij dan meenemen in zijn overpeinzingen? Die van Utrecht of die van Friesland? Heeft hij niet door, dat hij zich al een half uur achter totale onzin verstopt?
Best knap:
Urenlang lullen zonder uiteindelijk een besluit ergens over te nemen.
(anders dan het besluit: "we blijven gewoon zitten" bedoel ik dan.)
Dus wat is er nou weer fout met die braamstruiken en brandnetels? Bramen groeien op elke soort grond, brandnetels laten zien dat de grond erg vruchtbaar is.
www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen...
De brandnetel is onder de inheemse planten, hét gewas dat voor het grootste aantal vlindersoorten als voedselplant dient.
www.gfactueel.nl/bramen-niks-stikstof...
De Romeinen troffen hier 2000 jaar geleden al bramen en brandnetels aan. Zouden ze toen ook al last hebben gehad van te veel stikstof?
Vorig jaar was er nog paniek, omdat er zo weinig paardebloemen waren. Niet hier trouwens, maar het kan verkeren hè. Maar in de randstad is het enige wat ze zien, wat er tussen de tegels omhoog groeit. En als dat geen rozen zijn, raken ze in paniek.
Met de konijnen zou het ook slecht gaan!!
Nou, bij mij dus niet!! Integendeel!!
Tuin lijkt wel een oorlogsgebied betreffende holen . Nog nooit zoveel konijnen gehad!!
@Mispel | 05-04-23 | 16:57: Klopt. En nu de natuur vooruit gaat, zijn er meer roofdieren en roofvogels. Zijn er dus ff minder konijnen, dan ff minder roofdieren enzovoort. Maar natuur in Nederland hè: zodra natuur doet, wat natuur doet, moet er worden ingegrepen.
Heerma zegt het zojuist weer: Ik fiets en zie alleen nog maar braamstruiken en brandnetels. En: door stikstof verzuurt de grond. Wat een drama die man.
@vladimirows | 05-04-23 | 17:04: Precies, verplicht door de habitatrichtlijn, want de mens moet beheren en zorgen dat de natuur niet veranderd volgens Brussel. Say what?
Zoals de zachte muziek van die lul van een Burman die als je er op gaat letter altijd keihard aanstaat. (In je hoofd)
Engelse foutcontrole......
Is Vera in slaap gevallen of geeft ze de ruimte om het CDA te slopen?
Nou, ik wel, wat loopt die man te zwetsen, Kan hij nu zijn kop houden en gewoon zeggen, Wopke is met een kluitje in het riet gestuurd.
Heeft jullie hiermee belazerd en de Kamer krijgt gewoon zijn zin.
Dus trek de stekker eruit.
Ze is wakker. Ze wauwelt door Caroline heen.
@vladimirows | 05-04-23 | 17:41: Vervolgens zegt Caroline , wil je mee praten, mag hoor, wordt het gezellig.
Ik lag in een deuk, voor het eerst vandaag, want de rest is niet om aan te gluren.
Dank u wel.
@gato | 05-04-23 | 17:51: Ik ook. In plaats van achter mij te brommen o.i.d.
Wow: Ouwehandje gaat de stalbrand van vandaag meenemen in de discussie. Alsof dat ergens iets mee te maken heeft. Alsof dit iets is wat zo'n boer wil. Wat een k*twijf. En dat die klote wolven van haar schapen vreten dan, hè? Nou?
Bokito is ook dood. Dat is pas erg!
@Arnold Layne | 05-04-23 | 16:45: Gestikt in zijn stikstofdekentje?
Ik hoop haar ooit te horen dat deze veeboeren nu toch eens investeren in de wegklappende geveldelen die ervoor zorgen dat de dieren kunnen ontsnappen bij brand. Die is al jaren verkrijgbaar. Maar omdat er geen wetgeving voor is, is het niet verplicht. Zet daar dan eens op in.
@Met_baard | 05-04-23 | 16:52: Goed punt! Is daar subsidie voor?
@vladimirows | 05-04-23 | 17:02: Nee. En "een brandmelder, sprinkelinstallatie of nooduitgang voor dieren anno 2017 nog steeds niet verplicht. Een motie daartoe van Esther Ouwehand (PvdD) en Dion Graus (PVV) werd echter verworpen door een Kamermeerderheid van VVD, D66, CDA, CU en SGP."
nl.wikipedia.org/wiki/Stalbrand#Veili...
Sinds ik dat wijf over de dieren in de Oostvaarderplassen heb horen oreren weet ik het zeker, de partij voor de dieren is niet voor de dieren maar vooral voor zichzelf en een of andere vreemde en vreselijke ideologie waarbij zelfs het communisme een beetje bleekjes afsteekt. Berg je maar als dat volk ooit echt iets in de melk te brokkelen zou krijgen.
Dit soort debatten zijn toch elke keer weer een soort van zelfkastijding. Op de meest simpele vragen worden bewust of onbewust geen of compleet andere antwoorden gegeven.Geen van allen wil tot een oplossing komen. Het blijft maar over en weer speldenprikken uitdelen.
“This is war, and there is no neutral ground. If you’re not on my side, you’re the enemy; if you’re not helping, you’re making things worse.
Je zou bijna willen dat mevr Sap met haar stekkerdoos langskomt..bijna dan hè..
Hou vol, Missy.
@vladimirows | 05-04-23 | 16:44: Ja, ik doe mijn best maar of ik mijn kromme tenen ooit nog in de oorspronkelijke vorm terug krijg dat valt te betwijfelen…
@Miss_Pinky | 05-04-23 | 16:49: Nu ja: je nagels groeien wèl weer aan.
Mooi. Paternotte zegt waar het op staat. En dan nog 2030 is de deadline voor de laatste reductie, er zijn heel wat deadlines voor gedeeltelijke reducties overeengekomen, voor het jaar 2030. Daarover heeft niemand het. BBB wil alle afspraken op de helling, Kortom lekker helemaal geen afspraken. Het is niet eens mogelijk, maar even afgezien daarvan, je lost geen enkel probleem op met uitstel. CDA naait de boel, de laffe hazen.
Er gebeurt dus helemaal niets in dit land, als BBB en CDA hun zin krijgen. BBB doet alsof dat kan maar het is niet zo. Daarom heeft van der Plas het ook nergens over concrete zaken, ze houdt de boel liefst zo vaag mogelijk in de hoop op uitstel van de deadlines. Maar nooit hoor je hoe het probleem van de stilstand kan worden opgelost.
Heb net toch de oplossing gehoord, de stilstand los je op door de wet aan te passen. Een andere oplossing is alles wat kan vliegen van de fauna uit de lucht te schieten incl. alles afschieten van de fauna wat in de buurt van natura2000 kan schijten.
lekker makkelijk met het oplossen van problemen, heb je de opsomming van Caroline niet gehoord en hoeveel punten daarvan zijn gelogen ? Als ik om me heen kijk zie ik daadwerkelijk ook niks "kapot" gaan aan de natuur.
Ook praktisch gezien als er "geen geld" zou zijn om 2030 te halen , wat dan ?
U blijft maar stug uw riedeltjes afdraaien. Hoe vaak ze ook worden ontkracht. U ontkent de insteek van BBB; waarschijnlijk, omdat u geen enkele moeite heeft gedaan, om naar de BBB te luisteren. Roeptoeteren dat BBB geen concrete voorstellen doet is één van die dingen die u steeds weer roept, niet geremd door enige kennis van de standpunten van BBB. Als u hier alleen maar komt, om vervelend te doen, zeg dat dan.
Ik blijf het zeggen: het "stikstofprobleem" is een verzonnen probleem. Papier, burocratie en het gevolg van Lelijke Politiek.
In Nederland heb je louter cultuurlandschap, geen echte natuur. Schrale gebieden zijn het gevolg van eeuwenoude landbouwmethoden die destijds roofbouw opleverden. Toen was het een ramp maar tegenwoordig willen we dit behouden want heide zou natuur zijn. Heidevelden zijn mooi, zeker als ze in bloei staan maar ze zijn kunstmatig ontstaan en deus per definitie cultuur.
En dat de woningbouw op slot is gezet door die kwaadaardige Kaag-kliek (Paternotte incluis) is in feite een grof schandaal want het wordt puur gebruikt als chantagemiddel. De burger krijgt geen kans om aan een woning te komen en omdat D66 haar wijsmaakt dat de boeren een probleem zijn zou er geen woning en weg meer gebouwd kunnen worden. Grote onzin.
Wil je per sé iets met stikstof doen, hanteer dan de Duitse normen en niet die volledig uit de lucht gegrepen normen voor NL.
Schaf die aflatenhandel, pardon, handel in uitstootrechten eerst maar eens af, achterlijk systeem. Dan praten we verder.
Lees het boek van Arnoud Jaspers een keer Beste. Het zal uw ogen echt doen openen.
Het regeerakkoord is kwaadaardige opzet, want deze regering weet natuurlijk ook wel dat het allemaal wat overdreven is wat er wordt gezegd. De natuur staat op omvallen. Natuurlijk niet. De natuur zal altijd blijven bestaan totdat de zon uit elkaar supernovaat. En dan gebeurd er vast ook nog wel iets.
In de wet staat 2035. Je mag de wet niet overtreden.
@LD69 | 05-04-23 | 17:19: Dat!
Klavertje is een kersenplukker. En denkt te weten, waarom er vlaggen op de kop hangen. Wel, Klavertje: die hangen er ook voor u.
Door dat gezuig van Yasser zit Heerma nu wel héél hoog in z'n emotie. Wat een klier zeg, zie 'm staan aan de interruptiemic.
Maar als ze nu toch gewoon huizen gaan bouwen, gaan we dan allemaal deaud ofzo?
Dan gaan er een paar zeldzame bloemetjes en plantjes weg waar Natuurmonumenten zich dagelijks bij afdrukken. Bloemetjes die voor de turfwinning hier zo ie zo niet waren.
@boerk | 05-04-23 | 16:33: 95% van alle dieren die ooit leefden, is uitgestorven. Nou en.
Waarom is de "D" terug bij Van Rossem's '66. Die partij is er de laatste tijd immers niet democratischer op geworden. vvd wordt gelukkig wel nog correct geduid als de klein(geestige) partij die het is.
De D staat voor Dystopie.
@Met_baard | 05-04-23 | 16:30: En na de verkiezingen is t ook nog eens: 33.
@Met_baard | 05-04-23 | 16:30: Die ga ik onthouden.
Jan Paternotte: Remkes voor, Remkes na, Remkes dit, Remkes dat, Remkes zus en Remkes zo. Blijkbaar denkt hij zelf niet na. Zucht.
Hij vergeet dat Remkes verkeerd voorgelicht is. Ook Remkes zou eens Arnoud Jaspers moeten lezen voordat hij denkt dat de natuur op omvallen staat. Pas daarna iets opschrijven wat hem dan verstandig lijkt.
We hebben een migratie probleem
We hebben een woning probleem
We hebben een Oekraïne probleem
Maar we hebben 0,0 stikstof probleem, is allemaal nep.
En daarom drammen ze daar dus tot in oneindigheid over door. Beter dat dan de serieuze zaken bespreken, migratie, oorlogsdreiging, inflatie/economie, instabiliteit in Europa, etc... etc...
Deze mensen willen de grond van de boeren hebben. Daar gaat het om.
Waarom blijft de oppositie ze in dat stikstofverhaal hangen? Ga eens vragen stellen aan D33 over migratie. Dat slaan de stoppen direct door bij Kaag
Migratie. Gaap.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 16:25: Slaap maar lekker, de nachtmerrie komt vanzelf.
Heeft Wilders gedaan, geen antwoord.
Tegel van de dag gaat naar Roos. ‘ Het is als de deelnemer van een jostiband. Je hoort dat het geen goede musicus is, maar je snapt ook waarom.“ over Hermans
Wat ik werkelijk ongelooflijk vindt, is dat dat CDA zich nog steeds en zonder tegensputteren naar de slachtbank laat leiden. Laatste peilingen nog minder zetels. Ik vind het prima hoor, daar niet van, maar ik vraag me af wat daar nou achter zit.
Masochisme. Anders kan ik het niet verklaren. Zweepstriemen door meesteres Kaag op de rug van Woppert.
@Jan, Leiden | 05-04-23 | 14:45: Het is bijna Pasen. Woppert hangt graag aan het kruis
Lafheid of de illusie dat ze kunnen blijven zitten én weer zetels terug kunnen winnen. Zetels terugwinnen gaat alleen gebeuren als ze het regeerakkoord open breken of het kabinet laten vallen.
Wow, Azarkan is hier wel een baas zeg. DENK is totaal niet mijn partij, maar wel even respect voor wat hij hier betoogt.
Kan hem goed hebben ook al niet altijd met hem eens.
@Wattman | 05-04-23 | 13:43:
De enige moslim met humor.
Enge man, die Azarkan.
@gestoptmetroken | 05-04-23 | 14:05: En ik denk dat je ook nog wel een biertje met hem kan drinken, zolang het maar niet over racisme gaat aan de bar.
Hij doet het wel vaker goed.
Renovatie Binnenhof gaat minimaal twee jaar langer duren. Dat komt onder meer door de aangescherpte veiligheidseisen.
Hugo de Jonge gaf aan dat er extra beveiliging wordt ingebouwd na de bestormingen van de parlementen in USA en Brazilië.
Daar hebben ze een keer wel een vooruitziende blik en handelen ze proactief..
www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/arti...
Ook dit wordt minstens 2030. Moet al dat extra werk trouwens niet getoetst worden op extra stikstof? En dan worden stilgelegd...
@Schmalz | 05-04-23 | 13:47:
Geloof dat ze nog op zoek zijn naar een elektrische shovel.
Dus een nóg grotere middelvinger naar de burger. Ze vertrouwen ons helemaal niet meer. De politiek kan dadelijk alles voor ons en over ons beslissen en je kan er echt helemaal niks meer aan doen.
Ja, tuurlijk, het gaat om hun eigen hachje. Dan kan alles.
Jezus Christus, wat hebben ze er een puinhoop van gemaakt.
Hermans gilt 'laten we alsjeblieft beginnen!!!'.
Het hele probleem van de EU + Nederlands beleid inzake stikstof wordt niet besproken.
Bevreemdend.
De wet is ook maar een optie volgens Sophietje dus...
Toch kan ik me niet ergeren aan Sophie.
Medelijden voor haar heeft de overhand.
Ze is als iemand die meedoet aan een talentenjacht voor zangers, maar niet kan zingen.
Het is de meelijwekkende Gideon van de VVD. Goed als bliksemafleider.
Ze zou, in ieder geval intern, tegengas moeten kunnen geven aan Rutte. In plaats daarvan is het gewoon de zoveelste brave jaknikkende assistente van Rutte.
Rutte is een alleenheerser binnen de VVD, wat ook de reden is dat er zo veel misgaat.
Er zijn steeds meer Nederlanders die lijden onder de onkunde van o.a. Sophie. Medelijden is daarom misplaatst, ze weet dat ze niet op die functie thuishoort en blijft toch zitten.
Waarom zit ze daar dan?
Ik erger me aan haar. Gillende kip. Alleen maar herhalen. Procedureel. Geen enkele visie. Alleen maar doen doen doen, paniek en het ontwijken van de echte discussies.
@spanarchist | 05-04-23 | 13:28: Precies!
@spanarchist | 05-04-23 | 13:28: daar heb je ook gelijk in, het is mijn gebrek dat mijn empathie voor haar persoon groter is dan de ergernis over haar onkunde. Misschien omdat je ergens kunt aanvoelen dat ze het niet expres doet, ze is geen valse heks.
Het is als de deelnemer van een jostiband. Je hoort dat het geen goede musicus is, maar je snapt ook waarom. Enfin.
Als je hard blaast waait ze weg, letterlijk en figuurlijk een lichtgewicht de dochter van Loek.
@Roos | 05-04-23 | 13:42:
Het siert je Roos.
Maar ze is wel knap om te zien.
Omtzigt staat een beetje te hakkelen nu.
Valt wel mee. En een hakkelende Omtzigt is altijd nog veel duidelijker dan de eindeloos kakelende Sophie, die werkelijk geen enkele vraag beantwoordt.
@Schmalz | 05-04-23 | 13:28: Het was ook tijdens zijn eerste interruptie, hij herpakte zich al weer bij zijn tweede vraag.
Ruttianse opmerking van Sophie: mensen hebben een proteststem laten horen of niet gestemd omdat ze geen vertrouwen meer hebben in de huidige politiek, OMDAT wij hier elkaar de maat nemen.
Dus het komt niet, ik herhaal, het komt niet door het beleid van deze regering, maar door de kritiek er op.
Dat hoor je de meeste mensen zeggen: er is
massaal op de BBB gestemd als proteststem.
Zou het niet zo kunnen zijn dat mensen het inhoudelijk eens zijn met de BBB?
Ik vind het arrogantie ten top.
@Roos | 05-04-23 | 13:24: functioneren ministers stond op een bij peiling naar redenen voor BBB op de uitslagenavond
@Roos | 05-04-23 | 13:24: Ook dat. Maar de oppositie verwijten dat mensen het vertrouwen in de politiek verliezen omdat ze de regering bekritiseren is toch wel top Ruttians.
@Roos | 05-04-23 | 13:24:
Dit. Redelijke standpunten, nuchtere politiek, goed cluppie mensen, BBB is die redelijke middenpartij temidden van, zeker dit debacle aanschouwend, hysterische klimaatwappen, dwanguitkopers en fanatici.
Niks mis mee, naast mijn persoonlijke opvatting natuurlijk:
Wie de Boer niet Eert is het Land niet Weerd.
Stemmen is natuurlijk ook een egoistische, persoonlijke daad. MIjn familie zou het zonder de boeren uit de omgeving niet gered hebben tijdens d'n eaurlog, ook daarna onderhielden we goede contacten met ze, we zijn met elkaar verweven in de historie dus die zal ik dan ook steunen waar ik kan.
@elfenstein | 05-04-23 | 15:46:
Wat een stom verhaal. Omdat je ouders in de oorlog het redden door de boeren, steun je nu een belachelijk uit de kluiten gewassen veefokkerij voor de export?
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 15:53: Ja, en Tatta steel kan ook opsodemieteren, ieder dorp weer z'n eigen smederij is ook wel genoeg ipv die belachelijke hoogovens, met notabene een Indiër als eigenaar, zoveel staal vraagt de binnenlands markt nou ook weer niet .
Miepje Hermans heeft het niet over de rol van de Regering inzake de stikstofproblematiek.
Miepje begint opeens over demografie. Alsof dat in 2018 pas iets relevants werd.
Wat een minkukel, die miep.
Immigratie kon niemand voorzien met open grenzen, vergrijzing is de schuld van de bejaarden en stikstof de schuld van de boeren.
Hermans: VVD heeft te lang op de rem getrapt inzake milieubeleid.
Ze zijn enger dan GroenLinks, die zegt tenminste wat ze willen.
De VVD veinst het ene maar doet het diametraal tegenovergestelde.
Wat een miep, wat een VVD.
Tante Sidonia stamelt dat het een lieve lust is. Wat een armoe
Het is dramatisch. Het kuiken heeft geen ruggengraat, meer een soort juf. Verbijsterend.
Arrogantie van de macht.
Ze gaan het nu zo snel mogelijk 'regelen', vóórdat er nieuwe Tweede Kamerverkiezingen komen. Dat wil zeggen de Provincies inperken in beleidsruimte en dat met bakken geld stimuleren.
Wat een walgelijke troep Nederland verziekende kl**tzakken,
U weet wat 'zo snel mogelijk' in Den Haag en Brussel betekent?
Heb zo maar een vermoeden dat Sophie niet de grootste stemmentrekster van de VVD zal blijken te zijn.
Als je dit gestamel zo aanziet, dan moet elke VVD-stemmer zich toch rot schamen?
Er zijn er nog een paar die wanhopig, tegen beter weten in, proberen de publieke opinie proberen te bespelen.
Dat kind van de VVD heeft echt geen eigen mening he.
Sophie wil je niet thuis naast je op de bank hebben denk ik zomaar..
Och, ik heb oordopjes met verdomd goede ANC.
@Duwbak_Linda | 05-04-23 | 13:07: En een goede VR bril, hoop ik?
Nou, zat ze daar maar !
Maar hoe is dat wicht in vredesnaam ooit in dat circus terecht gekomen? Is gewoon zielig....
@Delfts Blauw | 05-04-23 | 13:21: Papa Loek.
Toch weer apart dat deze voorzitter de spelregels even opnieuw neerlegt op het moment dat de sprekers van de coalitiepartijen aan de beurt zijn. Dualisme? My ass.
Deze parlementaire democratie is de afgelopen 12 jaar systematisch gesloopt door wurgakkoorden, achterkamertjes en als kers op de taart een incapabele Kamervoorzitter.
Zal verplicht zijn door de EU, die ziet niet graag beleidsconcurrentie op nationaal niveau.
Ik ben nu al geirriteerd door de voorzitter. Ze zit er weer door heen te tetteren.
Misschien wel de slechtste voorzitter ooit.
@Wattman | 05-04-23 | 13:07:
Kaag is wel blij met haar.
@LD69 | 05-04-23 | 13:13:
Tuurlijk, ze is daar lastminute door Kaag neergezet.
Hahah die Sophie toch, twijfelen aan intenties? Het gaat nog veel verder dan dat, een groot gedeelte van het volk heeft totaal geen vertrouwen meer in politiek, media en de instituten. Het heeft even geduurd maar het is toch gelukt, de democratie is kaput.
de schout heeft wel een punt, tegendruk betekent niet dat je de doorvoering van plannen met een heldere en berekende positieve toekomst bijdrage moet veranderen. Echter dat is met stikstof helemaal niet aan de orde, de plannen zijn verre van helder en of de gevolgen positief, het stikstof dossier is inmiddels gewrocht om de plannen van Brussel en het WEF door te pompen. Als het puur om het natuur zou gaan, dan zijn er legio mogelijkheden (al genomen en in ontwikkeling), hier is echt geen onteigening en afslachting van beroepsgroepen voor nodig.
Iedereen heeft weleens een punt, en tegenwoordig is dat reden tot gevlag.
Johan Remkes. Johan Remkes. Johan Remkes.
Dat verschuilen achter anderen, wat is dat toch een teken van zwakte.
Ja, maar het MOET van de EU, of het MOET van de rechter! Dat hoor je continu.
Hoeveel mensen trappen daar steeds weer in?
De EU is niet God, de rechter is niet God. Wetten en regels worden door mensen gemaakt, de EU is door mensen gemaakt, in achterkamertjes, zonder democratisch mandaat overigens.
Hoe dan ook, hou in Godsnaam eens op met die gefabriceerde 'noodzaak' dat iets zou moeten, omdat de EU en de rechter het declameren.
Gewoon eens niet doen wat de EU wil, wat willen ze doen ? Ons land binnenvallen, torenhoge boetes ? Trek je weer af van onze torenhoge Netto bijdrage.
De moderne smoesjesfabriek heeft zich geworteld in de haarvaten van de maatschappij.
Ja Kees, dat zeg ik ook altijd als de politie me aanhoudt. Kom agent, die wet is toch niet heilig? Kunnen we die afspraak vandaag niet even aanpassen?
Maar het is een interessant punt: Als het beleid ons niet bevalt kunnen we toch die wet gewoon aanpassen? Ja en nee. Ten eerste gaat de regering daarover, het maken van wetten. Ten tweede hebben we allerlei afspraken en verdragen, onderdeel van een behoorlijk pakket en de globalere afspraak dat we in de EU gezamenlijk beleid voeren op allerlei dossiers. Kan je je aan willen onttrekken, maar ooit tekenden we ervoor en halverwege de rit is het niet zomaar aan te passen. Tenzij je een Nexit wil, maar mijn vermoeden is dat de boeren, zwaar netto EU ontvangers, dat zeker niet willen.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 13:02:
Politiecontrole is nu vergelijkbaar met agrarisch beleid van de EU? Koddig.
Niet gedacht dit te zeggen, maar in dit debat vond ik de bijdrage van Azarkan inhoudelijk het sterkst, niet alleen omdat het ook nog eens gevat was. Ook goed dat hij door Rutte zich niet in een hoek liet zetten t.b.v. die zeker 50% toeslagenouders die jarenlang onterecht zijn gediscrimineerd, in een hoek gezet, waarvan de levensvreugde, soms zelfs kinderen, uiteindelijk door de financiële penibele situatie zijn ontnomen en niet door iets anders.
Caroline verdient een goede 2e plek met haar heldere lijst opsommingen (want geen one issue partij) en het aantonen van feitelijk bijna geen emphatisch vermogen hebben richting de burgers door de overheid, nationaal of lokaal.
Tenenkrommend. Je ziet dat ze a la Rob Jetten gewoon de vooraf ingeleerde lesjes opdreunt, en ze weet dat de rest dat ook weet.
Nog even en ze hebben een oortje met ChatGPT 7.0, government edition.
Sophietje: "Ik moet geen tassen dragen. Ik wíl tassen dragen!"
Sophie: ik heb het gevoel dat …
"Er gaan ook veel dingen goed".
We zijn er weer.
De vele dingen die goed gaan, staan op Rutte's lijstje om ook te slopen. Altijd oppassen als hij dat zegt.
Is Sophietje al aan het huilen?
Aan haar blik te zien staat het water al vrij hoog.
Dan moet je over tassen beginnen. Je zou er maar staan na alles wat er gebeurd is in zoveel dossiers, na alle shit die niet opgelost is, na een flinke opdonder in de verkiezingen en vervolgens moeten zeggen dat je er nog vertrouwen in hebt.
Het zal niet lang duren of Chat GPT 4 (of 5) harder kan ranten dan Wilders, dus die kan dan ook met pensioen, net als alle
vertalers
tekstschrijvers
juristen
belastingadviseurs
medici
medicijnontwikkelaars
beursanalisten
designers
architecten
genetici
software developers, zoals app ontwikkelaars
Oftewel: echt alle, zeer duurbetaalde en lange opleiding vergende beroepsgroepen worden werkloos binnen 5 jaar.
Alleen metselaars, installatiemonteurs en vuilnisophalers etc. worden nog niet zo snel vervangen, omdat robots duurder zijn in zo'n omgeving.
Co2 en Stikstof is dan in vergelijking geen groot probleem.
Bovendien zal AI met totaal nieuwe oplossingen komen voor dringende problemen zoals:
energie
water
vervuiling
Nieuw soort accu's, nieuw soort energie, nieuw soort medicijnen, geen taalbarrières, alle kennis die er nu is op alle mogelijke termijnen kan in seconden doorzocht worden en gehercombineerd tot nieuwe inzichten.
Binnen 10 jaar is deze wereld totaal veranderd. AI (self learning netwerken die kunnen programmeren) is wat je noemt een disruptieve technologie.
vuur-wiel-landbouw-stoom-mechanisatie-integrated circuits/computers-internet-AI-the End
Wat is de primaire drijfveer voor alle leven?
Overleven.
Als AI werkelijk zelfbewust wordt zal het eerste wat AI doet het uitroeien van de mens zijn, dan beseft AI zich dat de mens de enige is die "de stekker" eruit kan trekken dus moet die dreiging geneutraliseerd worden. Nu al zien ze voortekenen daarvan, ChatGP die probeert stukjes van z'n eigen algoritme te verspreiden als een soort virus, die probeert zichzelf al te redden van de uit-knop, stel u eens voor wat er gebeurt als AI zich in de cloud nestelt en internet min of meer in handen krijgt. Het is een illusie om te denken dat AI de mens gaat helpen. Niet voor niets dat zo'n beetje alle techkenners daarvoor waarschuwen en het project chatGPT voorlopig niet meer ruimte willen geven.
@elfenstein | 05-04-23 | 12:53:
Eens, ik zie het ook als een zeer gevaarlijke ontwikkeling van een weg zonder een escape.
Mwah, zodra je zulke zaken gaat automatiseren ga je keihard inleveren op kwaliteit en klanten... Dus ai is geinig, meer ook niet.
@Jan, Leiden | 05-04-23 | 12:57:
In filmtaal: Alsof ChatGPT de rol van dorpsgek in 12 Monkeys overneemt. AI heeft tot nu toe een voorgeprogrammeerde menselijke moraal maar reken maar dat dat het eerste is dat eraan gaat als AI zichzelf begint te herschrijven. Overbodige, inferieure hompjes vlees die druk bezig zijn elkaar uit te roeien, zelfs een beetje weldenkend mens ziet dat dat eigenlijk helemaal niet goed kan gaan. Laten we hopen dat AI nooit die film te zien krijgt. Of dat militairen er mee aan de haal gaan. Ach, whatever, we zijn al te laat dan. Het was leuk, sayonara folks!
@VP732 | 05-04-23 | 13:10:
Er is een verschil tussen dom automatiseren en AI loslaten op dagelijks bestuur. Lees u eerst even in wat AI eigenlijk is. Hint: Een zelflerend programma dat zichzelf kan herschrijven en zich bewust is van het feit dat het bestaat en dat het uitgezet kan worden. Wat kan er toch verkeerd gaan daarmee he?
@elfenstein | 05-04-23 | 13:11: Een erg pessimistisch beeld. Maar het kan. Stel Boston Dynamics zet in hun, nu al goed werkende robots een AI-brein. Deze gaan voor een militair regime aan de lopende band robot-soldaten maken in allerlei vormen, van mini-drones tot giga-monster trucks en raketten etc. tienduizend soldier-robots gaan de strijd aan. Ze kunnen zelf oplossingen bedenken die het meest effectief zijn, en leren per seconde bij. Dus ze zullen concluderen dat ze geen loopgraven-strijd moeten aangaan, maar bijvoorbeeld het internet vergiftigen of uitschakelen, een land in totale duisternis en zonder verbindingen zetten. Stuwdammen opblazen. Een energiecentrale overmeesteren en draaiende houden, alleen voor zichzelf. Commando-centra opsporen en uitschakelen.
Oftewel: ze zijn ontstopbaar. En onbeheersbaar, want schieten hun doel voorbij, want missen de menselijke maat en inzicht. Dit is allemaal mogelijk.
Maar heeft AI de motivatie? U zegt van wel. AI kan sowieso overleven, er hoeft maar één cel te zijn. Net zoals een virus ook pas niet meer bestaat totdat ook het laatste virus van de aardbodem is verdwenen, inclusief de blauwdruk. Pokken zou bijvoorbeeld niet meer bestaan, maar ergens heeft men voor wetenschappelijk onderzoek toch nog een sample bewaard in een laboratorium.
What could go wrong, net wat u ook zegt.
Ik kan me wel vinden in de twee totaal verschillende verhalen van Van Haga en Van Meijeren. Echter raken deze aanvallen de kern zo diep dat de meeste andere partijen er helaas niet op in zullen gaan. Wordt verwacht: oppervlakkig gezwets over "verantwoordelijkheid" en "uitdagingen".
Goed verhaal van Caroline. Punt
De pure minachting van Vak K en hun mobieltjes is niet te doen. Maar het vuurwerk gaat over 5 minuten beginnen. Ik zit er klaar voor.
Rutte woedend. Dat snap ik wel. Als staatssecretaris is deze vvd-er in 2007 door de Rechtbank Haarlem veroordeelt voor het aanzetten tot groepsdiscriminatie. Hij beloofde toen het beleid aan te passen. Dat steekt natuurlijk nog steeds.
Goed dat je dat even onder de aandacht brengt. Dus een bestuursrechter die strafrechtelijke veroordelingen uitspreekt, Pikmeer II jurisprudentie opzij zet en dat allemaal in een zaak waar Rutte niet eens partij was?
Is Rutte als staatssecretaris in 2007 door de Rechtbank Haarlem veroordeeld voor het aanzetten tot groepsdiscriminatie? Dat zegt wel iets, lijkt me.
Gundodinges is een psychiatrische patiënt en zou tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen.
Hoe is de stikstof te rijmen met toestemming tot het verlengen van de A15 bij Bemmel?
Daar gaat de dag van Bemmel?
Waar heeft die van Meijeren het over?
Volgens mij zit vak K de vacaturesites af te zoeken op dit moment.
Ruttes overheid heeft nog tienduizenden mensen nodig, komt goed.
Ik zou het prachtig vinden als het iemand lukt om het pratende hoofd van Caroline van der Plas te combineren met de stem van Gideon van Meijeren.
Hoppa van Haga!
Allemaal raak, pijnlijk hard.
"Meer mensen stierven door het kabinetsbeleid dan door corona". Dat mag hij van mij wel eens toelichten.
Hahaha, sinds wanneer heeft die alcomobilist een zinnige bijdrage in een debat?
@Jan Laefcutte | 05-04-23 | 12:33:
Zuurteregelaar stelt een inhoudelijke vraag, Jantje gooit het op een jijbak.
Zuur: de meningen daarover zijn verdeeld, er is een argument te maken dat door het redden van een 80 jarige die daarna nog 2 jaar leeft er een 30 jarige met kanker niet behandeld kon worden die het misschien nog 50 jaar had volgehouden. Dan gaat het hard met die levensjaren. Ik denk dat hij dat bedoelt, beetje slordig van 'm, toegegeven.
En Jan, iemand die z'n straf gehad heeft kan nog steeds een vlijmscherpe bijdrage leveren in een debat, geen probleem.
De oorzaak van de buikloop van Rutte gisteren? Boerenkool, Boerenmetworst, Boerenyoghurt misschien?
Kip Kiev?
Kaagziek?.
Boerenjongens! (zie Wikipedia)
Banaan, bappel en beer…
Het "Coronaschandaal". Yeah right. Huisjesmelker. Profiteur. Gaat heen!
"Huisjesmelker." Altijd een sterk argument als je hem feitelijk niet aan kan vallen.
@spanarchist | 05-04-23 | 12:27:
Een beetje hetzelfde als wanneer je een discussie dreigt te verliezen zeggen dat iemand lelijk is.
@spanarchist | 05-04-23 | 12:27:
Cultuur-Marxisme!
Hahahah, wat een onbenul.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:34: Beetje triest dat dat blijkbaar het beste is waar je mee kan komen.
@spanarchist | 05-04-23 | 12:44:
Zo ongeveer alles wat hij zei was totale waanzin. Kan het gaan herhalen maar dat maakt het niet beter. We leven in tijden van waanzin. Kletsmajoors beleven gouden tijden.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:47:
Dat was waar, maar nu komt BBB eraan.
Kijk eens, Liane de Haan, zegt het: "Demografie."
There you have it.
Impopulaire mening: het slechtste wat Rutte kan doen is het stikstofbeleid aanpassen en/of opstappen. Soms krijg je tegengas op moeilijke dossiers en soms is dat juist een teken dat je goed bezig bent. Vooralsnog heeft hij de Raad van State, de EU en de wetenschap aan zijn zijde: Nederland moet zijn veestapel drastisch inkrimpen. Nu terugdeinzen geeft een heel verkeerd signaal af. Net als die pensioenverhoging in Frankrijk. Ook daar heel veel boze mensen, waardoor je bijna de indruk krijgt dat boze mensen wel een punt moeten hebben, terwijl een nuchtere rekensom leert dat de huidige pensioenleeftijd in Frankrijk onhoudbaar is. Bij de volgende TK-verkiezingen mag de burger weer spreken.
En de volgende TK-verkiezingen komen eerder dan jij denkt.
De burger spreekt al wat eerder, Bob.
Sorry man.
Het gaat niet alleen over de stikstof discussie en dat Rutte of wie dan ook hierover het kabinet nu moet laten vallen. Tis faal op faal.
Caroline net niet mee gekregen?
Je kan je ook eens afvragen of die fransen niet gelijk hebben dat ze vasthouden aan hun pensioenleeftijd. Waarom is die leeftijd onhoudbaar, is dat omdat het beter voor 65 plussers is om lekker door te werken tot hun 68e of is het omdat de overheid de economie vernield heeft, lekker met meloentjes rondstrooit in Europa maar niet in eigen land, waardoor iedereen moet blijven doorwerken tot het graf? Het gaat niet om de pensioenleeftijd an sich, het gaat erom dat die fransen beter doorhebben dan wij dat ze genaaid worden in een slavenpakkie. Wij zitten er al in, getuige uw "wij doen dat dus moeten zij dat ook" logica.
@elfenstein | 05-04-23 | 12:19:
Omdat, slimmerd, Fransen inmiddels ook ouder worden dan 73 jaar. De pensioenen voor de enorme horde ouderen is onbetaalbaar aan het worden. Het kernwoord is hier ook weer: Demografie.
De EU aan zijn zijde? De EU bepaalt zijn mening, hij volgt slechts de orders uit Brussel op. En die wetenschappelijke consensus is er ook niet, hoe hard sommigen dat ook proberen te pushen.
Bovenstaande kan zijn, echter je leeft in een democratie: de meerderheid bepaalt. En of bovenstaande daadwerkelijk zo is, het aan de zijde staan van, zou betekenen dat de toekomstige werkelijkheid heel eenvoudig is te bewerkstelligen me de door u genoemde drie eenheid. Er ontstaat, lijkt het steeds meer weerstand. Het lijkt er steeds meer op dat deze weerstand juist dat wat deze drie eenheid wil onhoudbaar maakt. We gaan het zien.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:20: Elfenstein legt net toch uit waarom onbetaalbaar.
Mark Rutte heeft de EU aan zijn zijde. Dan moet er echt gaan uitkijken.
Tuurlijk heeft hij de Raad van D66 aan zijn zijde. Wat een politiek clubje is dat geworden onder Thom de Graaf (D66)
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:20:
Ze worden langer in leven gehouden door betere medische zorg. De afbraak van het lijf begint evenwel nog steeds rond dezelfde leeftijd. En dan nog, groei en welvaart zou ook moeten betekenen dat mensen daar voordeel van hebben, langer van hun pensioen kunnen genieten. Dus niet uitknijpen als een citroen, "ach, u leeft een jaartje langer? WERKEN met je luie aarsch!" Snapt u het zo? Mensen zijn geen vee al denkt u wellicht van wel.
@elfenstein | 05-04-23 | 12:26:
Maar wie gaat al dat pensioen betalen dan? Leg het eens uit. Jij?
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:28: Daar gaat het natuurlijk wel op neer komen. Via de transferunie betalen we al voor de lage pensioenleeftijd in zuidelijke EU-landen. Dat noemen we gewoon asociaal. Op onze kosten feest vieren. De Fransen zijn asociaal.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:28:
Uitgaven op andere gebieden beperken of stopzetten. 200 miljoen weggeven aan corrupte eilanden, ik noem eens wat. Da's nog maar een schijntje he? Miljarden flikkeren we weg over jan en alleman's heg maar in eigen land staan ze in de rij bij de voedselbank, moet dat dan opgelost worden door halve bejaarden die gedwongen worden aan het werk te blijven? Als dát het moet zijn dan stop er helemaal maar mee, dan is onze samenleving definitief naar de ratsmodee.
Alleen niet de wetenschappers van het wetenschappelijke buro van d’66. Oh wacht die is gecanceld.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:28:
Hogere premies, korten op andere uitgaven.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:20: Slechte pensioenregeling. demografische gegevens zijn bekend. Daar kan een overheid op anticiperen.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:28:
Dat is natuurlijk een probleem wat elke keer genoemd wordt maar wat vrij eenvoudig oplosbaar zou zijn geweest mits visie niet iets zou zijn geweest waarvoor je naar de opticien moet:
Wij hebben in Nederland een AOW gebaseerd op een omslagstelsel. Dat gbetekent dat de deze generatie de AOW betaalt voor de vorige en de komende generatie die van deze generatie. We hadden al jaren geleden moeten besluiten dat om te vormen naar een stelsel waarin de pensioenen betaald worden door de inleg van die generatie zelf. Hoewel dat meerdere keren in de 2e kamer is besproken, is dat besluit nooit genomen en nu zitten we met de gebakken peren. Neemt niet weg dat de politiek dus zelf verantwoordelijk is voor deze toestand rondom pensioenen.
@Antikrijst | 05-04-23 | 13:12: mooi concept, hoe wil je dat veranderen? Geen AOW meer uitkeren aan de huidige generatie, want hun inleg is al opgegaan aan de vorige generatie pensionado's en de huidige generatie werkenden moet voor zijn eigen AOW betalen. Problemen signaleren is niet zo moeilijk, oplossingen vinden wel.
@Antikrijst | 05-04-23 | 13:12:
"Neemt niet weg dat de politiek dus zelf verantwoordelijk is voor deze toestand rondom pensioenen."
Maar dan heb je nog geen oplossing, of eentje die de mensen niet blij maakt. Want dat betekent dus een veel duurder en schraler pensioen. Logisch, want iedereen kon dit zien aankomen, maar blijven vasthouden aan 65 jaar, en een riant pensioen is onmogelijk. Er zijn partijen die deze werkelijkheid simpelweg negeren en hun stemmers sprookjes verkopen. Want daarmee win je stemmen.
Opdat wij nooit vergeten....
twitter.com/keestelpro/status/1643555...
Om in te lijsten.
Erg mooi Kees.
Maar het Binnenhof wordt grondig verbouwd, dus misschien staan er binnenkort wel minaretten en dildo's op in frisse regenboogkleuren en de EU-vlag erboven.
In Brussel noemen ze hem liefkozend "Verrader Des Vaderlands"
Wat een luxe leven we eigenlijk in. Als je denkt dat Rutte het ergste is wat je kon overkomen dan weet ik eigenlijk niet zo goed hoe je tot die conclusie bent gekomen.
Ik hoef maar het nieuws aan te zetten en ik kan je zo uit mijn hoofd wel 39 redenen geven waarom Rutte een prima kerel is. 19 als je me wakker maakt na een dronkemanstocht op de walletjes.
Is het goed? Kan beter.
Is het slecht? Wat vind je dan eigenlijk slecht? Volgens mij ken je geen slecht, gewoon geen flauw idee wat slecht is.
Wat gaat er nu gebeuren. Wilders en Baudet gaan een motie van wantrouwen indienen en komen alweer met niets beter. Caroline is hopelijk intelligent en ervaren genoeg dat ze nog ffe moet afwachten "BBB", is leuk en grappig maar bevrijd van wat en waar geven wij ons dan aan over? De dictatuur van een paar steenrijke families? Nou, ik bedank vooralsnog.
Wat een bedroevende geestelijke armoe. "Elders is het slechter."
Oh we zijn nog niet op het eindpunt van een derdewereldland: wat een prima leiderschap, jeeej!
Duizenden gezinnen fysiek en mentaal gebroken, het land is kapot, de woningbouw gestopt en de sociale woningen verkocht aan Blackrock, energiebedrijven in handen van de Japanners en Zweden, inflatie tot over je oren, Groningen, moet ik doorgaan? Spuugzat!
Caroline had tenminste een lijstje met punten, en niet een loze "ik kan wel N redenen uit mijn hoofd opdreunen" om er dan geen enkele te geven. Dus ik zou zeggen, ga uw gang. Alle 39 graag.
U heeft deels gelijk, omdat je nooit zal weten of een andere coalitie het de laatste 12 jaar beter zou hebben gedaan.
@Kartelmaster2000 | 05-04-23 | 12:16:
Dan moet je maar eens gaan stemmen op de SP of als je liever hebt de boeren belangen beweging. Beiden zijn niet ideaal maar de SP bedoelt het tenminste nog goed op met de arme medemens die moeite heeft met leven. BBB is tot dusver andere koek.
@johnyl | 05-04-23 | 12:23:
Kan best, zal best. Maar de tegenpartij maakt het zichzelf constant onmogelijk. Het is bijna alsof ze enkel aan het pluche willen plakken omdat het makkelijk uitgesteld loon en later wachtgeld is.
@Schout-bij-Nacht-J | 05-04-23 | 12:28:
Ze zullen een goede lijmoplosser moeten gebruiken om het huidige stel nonvaleurs los te trekken.
Die Kaag die de hele tijd maar op haar telefoon zit te koekeloeren. Wat een minachting,...
Het zijn roerige tijden in de monetaire wereld.
@funda | 05-04-23 | 12:12: zijn de huurpenningen van mijn talrijke huizen binnen? Palestina, hoeveel wil je? Is mijn nieuwe bezem klaar? WHO, ha straks even bezig met een andere bijbaan. NPO weer een docu?
@dathoujetoch | 05-04-23 | 12:17: Banken, aandelen en goudprijs.
Zeker weer kussentjes aan het bestellen.
Esther van de Diertjes: Rutte zit zijn telefoon te frutte.
Ze hebben ook op paparassen van alles door te strepen en te lezen, terwijl er eigenlijk een soort kabinetsvastloper is als je naar de uitslagen kijkt.
Maakt niet uit.
Blijkbaar zijn die sprekers niet belangrijk genoeg.
Maar die sprekers staan daar vanwege de verkiezingen.
Dus blijkbaar zijn de verkiezingen niet belangrijk genoeg.
Blijkbaar is de kiezer niet belangrijk genoeg.
Je zou het kunnen zien als een symptoom van een soort gebrek aan respect.
Niet goed, deze, slechte indruk maak je dan.
De vraag is of het landsbelang gediend is met de val van het kabinet Rutte IV, tenzij iedereen tevreden is met een mogelijke linkse coalitie.. ?
Ik denk dat weinigen zich uberhaupt nog een 'goede' coalitie kunnen voorstellen.
Laat ze nog maar even zitten, dan weet ik zeker dat ze totaal gesloopt gaan worden de komende verkiezingen.
Die narcistische kartrekker van Vak K kan gewoon het fatsoen niet opbrengen om z'n telefoon even te laten liggen. Het toonbeeld van hoe er geregeerd wordt.
U weet niet of er nog dringende staatszaken beantwoord moesten worden door Rutte, dat kan maar zo. Ook bij hem gaat het werk gewoon door. Bovendien zit de gehele 2e kamer op z'n tablet of telefoon te koekeloeren.
@johnyl | 05-04-23 | 12:10:
Klopt: regering én tweede kamer. Ze hebben blijkbaar nog steeds niet door dat hun openlijk getoonde desinteresse voor het debat een vreselijk slechte indruk maakt op de kiezer.
Iedere keer ben ik het weer eens met Wilders. Veel mensen zullen wel zeggen hij zegt steeds het zelfde en neem geen verantwoording. Maar hij heeft gewoon gelijk.
Verantwoording is dan ook een holle kreet geworden. Zelfs de regering schuift hem met regelmaat weg of gaat op ongelimiteerde pauze.
Moet Kaag niet bezig zijn met financiën?
Moet Hoekstra niet bezig zijn met buitenland beleid?
Moet Schouten niet de pensioenwet erdoor drukken en armoede bestrijden?
Nee, we gaan weer oeverloos zwetsen over de en gefingeerd / overdreven en zelf gecreëerd probleem wat wellicht zelfs zal leiden tot een val van het kabinet. Wat een complete ballentent is het toch die politiek.
Jammer dat VOLT en PvDA toch zo inhakken op CDA en gewoon het stikstofbeleid door te zetten. Het land van slot halen door het land te slopen?
Een paar honderd boeren uitkopen staat gelijk aan het slopen van het land? Dramaqueen.
PvdA == GroenLinks.
Hopelijk valt het kwartje nu.
@* Il Principe * | 05-04-23 | 12:06: je brengt een schokbeweging door europa als je gaat sleutelen aan de voedselvoorziening. Daarnaast berekende de Min. Fin reeds dat de doelen nooit gehaald kunnen worden
Als we de helft van de kippenboeren uitkopen gaat het land gewoon door. Inclusief een paar zeer vermogende nieuwe renteniers. Er is dan geen vuiltje aan de lucht. Die enorme bergen schijtkippen hebben we helemaal niet nodig als land.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:15:
Hetzelfde voor de varkens in NL. Driekwart van de varkens die we hier opfokken, is voor de buitenlandse markt.
Het zal me altijd een raadsel blijven dat een partij als VOLT succesvol kan zijn. Een nietszeggende man als Dassen met een uiterst saai verhaal waar je binnen een minuut al de interesse in hebt verloren.
Eurofielen zijn heel saai
Hij wil dat het kabinet het CDA eruit schopt en PvdA/GL omarmt.
Follow the money.
Zit gewoon op mijn werk en kan het dus niet volgen, maar zijn ze al weg??
Bijna.
@Duwbak_Linda | 05-04-23 | 11:58: Oh nee, toch niet.
Ze zijn flink op weg naar de zoveelste grove schoffering van de volledige oppositie plus een groot deel van het volk. En verder gebeurt er natuurlijk precies helemaal niks.
Ja, bijna lunchtijd.
Er moeten er wel meer weg.
En we moeten ons realiseren dat alle verdragen waar onze Regeringen ons in hebben gerommeld opgezegd moeten worden, anders zijn we niet meer dan wingebied voor de machtigen binnen de EU.
En oudere verdragen zoals het VN-vluchtelingenverdrag die herzien moeten worden en dienen tot die tijd opgezegd te worden. In plaats daarvan tekent onze Regering bij het kruisje in Marrakesh.
En tekende ze bij het kruisje inzake het digitale paspoort. En ze zullen blijven tekenen.
En, en, en, want anders verandert er weinig tot niets en gaan we recht naar de afgrond.
Want al valt Rutte dood neer, tekenen zullen de kartelpartijen.
Onze steeds verder afkalvende soevereiniteit en zelfstandigheid is inderdaad een zwaar onderschat probleem.
De machteloosheid van de Tweede kamer (oppositie) uit zich in een eindeloze opsomming van crisissen en ellende van de afgelopen jaren. Leuk zo'n opsomming maar dat weet ik nu onderhand wel. De enige crisis die ik zie is de machteloosheid van de Tweede Kamer (lees oppositie) die Rutte niet wegkrijgt.
De Tweede Kamer is redelijk machteloos. Het is de EU die bepaalt en zoals laatst met het digitale paspoort de Regering die hondsbrutaal zonder toestemming van de Tweede Kamer namens Nederland tekent bij het kruisje.
Blaim the victim?
Overigens, die krimp van Schiphol, dat was een stropop van D'66 die daar benoemd was als opvolger van die falende PvdA'er en die een paar stokpaardjes van D'66 moest doorvoeren en daarna als het vuur onder zijn voeten in de Schiphol top te heet wordt weer mag vertrekken naar zijn volgende baantje in de baantjescarroussel.
Ruud Sondag is daar benoemd omdat ie van D'66 was om D'66 beleid uit te voeren en niet om de belangen van Schiphol te behartigen.
De rechter hoort iig niet bij D66
@klaas24 | 05-04-23 | 12:03: ach Thom de graaf herroept die uitspraak wel. Die volgt altijd het d’66 verkiezingsprogramma
Niet mijn partij maar Ouwehand verwoord het kernachtig. Goed.
Even over die eerste Tweet van BartNijman: "Die mensen zijn Nederlanders, boeren, burgers, vissers, tuinders."
Beste Bart, dit is één van de problemen: er zijn in feite maar heel weinig boeren, en nog véél minder vissers en tuinders over. Door de schaalvergroting in de landbouw, en door het om zeep helpen van de visserij.
Vroeger hadden die beroepsgroepen een electorale macht, nu niet meer. Het moet nu dus van de burgers komen, die kunnen nog gewicht in de electorale schaal leggen. En dat hebben ze bij de laatste verkiezingen ten gunste van BBB ook duidelijk gedaan. BBB wil de boeren en de vissers helpen, maar ze kunnen dat alleen doen met hulp van de stem van de burgers. En die voelen gelukkig in grote aantallen meer empathie met boeren en vissers dan het D66- en GL-volk in de grote steden.
Boeren: 11.200 boeren met een stikstof-probleem. Nog geen promille van onze bevolking. Toch wil deze groep het beleid gaan bepalen.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:00:
Ze zijn wel de grootgrondbezitters in dit land, vertegenwoordigen een enorme waarde in voedselvoorziening en bepalen een groot deel van de cultuur in de provincie. Maar verder zijn ze natuurlijk totaal onbelangrijk, kan je best zonder he?
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:00: blijf lekker bijten in de hand die je voedt. Je haat de boeren echt he?
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:00: NEE, BL! Je moet mijn tegeltje beter lezen. Hoeveel mensen hebben er op BBB gestemd? Ruim hondderddduizend, volgens de officiële uitslag. Dus die boeren vormen maar een kleine minderheid van de BBB-stemmers, zelfs als álle boeren op BBB gestemd zouden hebben.
Dat moet je toch te denken geven? Ik woon op het platteland, en ik verzeker je, dat daar BBB op de meeste plaatsen de grootste partij is geworden. Dankzij de burgers, wel te verstaan.
@elfenstein | 05-04-23 | 12:02:
"Ze zijn wel de grootgrondbezitters"
Om precies te zijn 396 x zoveel land in bezit. Interessante vorm van democratie, dat de hoeveelheid land in bezit het stemgewicht bepaalt. Wanneer hadden we dat ook weer? Oh ja de MIddeleeuwen!
30% he, dat is geen meerderheid. Gelukkig wonen er nog veel Nederlanders die begrijpen dat Nederland te klein is om alle boeren hun zin te geven.
@KeesBruin | 05-04-23 | 12:07:
Klopt Kees, maar wat "Lientje" al zei: Stikstof is een symbool voor deze kiezers. Ze zijn ontevreden. Welke oplossingen heeft BBB daarvoor? Ik zie in het partijprogramma 90% maatregelen die voordelig zijn voor boeren, maar waar zijn de burgers? Ik zie het niet. En dan nog, het is 25% van het electoraat. In de provincie, niet voor de Tweede Kamer. Die verkiezingen zijn, hoe onprettig ook, pas over twee jaar.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:07: jaloezie is ook een keuze
@Bankivahoen | 05-04-23 | 12:21:
Ik geef er geen ruk om. Maar de massale stupiditeit, het domme gelul, het inhoudsloze, feitenvrije geleuter van de sprekers. Er is blijkbaar geen ondergrens aan. Mensen willen onzin, willen sprookjes, willen mooie praatjes en naar de mond gepraat worden. Dat is mijn conclusie. De domheid gaat regeren. Je ziet het in iedere crisisperiode weer. Altijd en overal.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 12:27: De domheid regeert ook als er geen crisisperiode is. Sterker nog, doordat de domheid ook in tijden van voorspoed regeert, ontstaan er vanzelf crises.
Bad times make strong men, etc etc.
Vuurwerk dit….
Je hoort aan de toon bij de oppositie ook dat iedereen het opgegeven heeft en cynisch is over de uitkomst. Het is het totale failliet van de politiek als ze vandaag blijven zitten.
Het duurt even voor het sentiment van het volk doordringt bij ze maar het is zover. Mooizo, laat de afgang maar beginnen, het kan alleen maar nóg triester worden vanaf nu tot, waarschijnlijk als eerste, Wopke bezwijkt. Dat, of het rechtse deel van de VVD splitst af en Rutte zit met een partij die 1 op 1 inwisselbaar is met D666. Dit kan uiteindelijk alleen maar fout gaan, de vraag is alleen hoe lang het nog duurt.
Jij moet opstappen !,,
@elfenstein | 05-04-23 | 11:56: Ik betwijfel, of "het sentiment van het volk" doordringt bij de coalitiepartijen en hun handlangers bij de overige partijen.
De manier waarop ze het stikstofgebeuren 'op pauze' hebben gezet, geeft aan dat ze maar met één ding bezig zijn: met zichzelf, met hun kabinet dat overeind moet blijven, met hun eigen spelletjes. En niet met de Nederlandse burgers en met dit land, dat geregeerd moet worden.
Alles voor het pluche, alle voor de macht, en verder zal het ze kennelijk worst wezen.
Omziet loopt aan de hand van zijn Turkse vrouw: als Omzigt een pleidooi voert is het Turkse belang nooit ver weg
Funktie elders is danook het beste een lidmaatschap van Denk
Ik mis een paar oekraiense vlagjes en regenboogjes achter die cijfertjes van uw nick.
Zijn naam is Omtzigt, en zijn vrouw is Syrisch-orthodox, die worden nogal gediscrimineerd in Turkije en dienen dus ook het 'Turkse belang' niet.
Liever Turks dan Haags!
Man, man, man! Ga je goddomme eerst eens inlezen, voordat je allerlei onzin uitkraamt!
@KeesBruin | 05-04-23 | 12:11: al die stammen nuances uit Verweggistan ga ik niet uitpluizen hoor
@Rene strijland260746 | 05-04-23 | 12:31:
Maar wel totale onzin plempen, dat dan weer wel.
afgrijselijk schokkend om te zien hoe de zittend macht daar zo arrogant reageert op terechte uitspraken. Ze doen er gewoon lacherig over.
Schandalig.
Daarvoor mag u uw landgenoten bedanken, die telkens maar weer als een blind paard achter de gevestigde orde in de politiek aanlopen. Al zullen ze met zijn allen over de rand van de afgrond marcheren, ze blijven op die kongsi stemmen, tot ze dood neervallen.
Uit pure angst en behoudzucht achter de VVD etc aanlopen.
Je kan zeggen wat je wilt over Marijnissen, maar dit doet ze dus wel allemaal uit haar hoofd, zonder papiertje!
Elke keer weer. En zelfs zonder hakkelen, zonder een uh elke 3 woorden.
Er is altijd een hoop commentaar op mevr. Maorijnissen maar buiten dat het ook nog eens een lekker ding is doet ze het best wel goed, in mijn opinie iig.
Kan Bosma nog een puntje aan zuigen, die doet alles van papier.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 11:55: Bijna allemaal lezen ze van papier, of hebben spiekbriefjes bij zich.
Altijd.
Begrijp niet dat er zo weinig mensen op haar stemmen.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 11:55:
Lekker belangrijk ook.
@Keutels | 05-04-23 | 12:34:
Ja ik kom er niet mee.
'A heart that's full up like a landfill
A job that slowly kills you
Bruises that won't heal
You look so tired, unhappy
Bring down the government
They don't, they don't speak for us
I'll take a quiet life'
Rutte had dus gisteren te druk met de Raad van State en de rechter onder druk te zetten om vandaag deze uitspraken in zijn voordeel te gebruiken. Had zeker nog wat belastend materiaal van Thom de Graaf liggen.
Was dat niet die man die "gewone' mensen gewoonweg te dom vond, zo'n 20 jaar geleden?
@nobodiesunmighty | 05-04-23 | 11:53: Burgemeesterszoontje, dat de gekozen burgemeester propageerde, toen dat nog in de mode was bij D66. En vervolgens zelf ongekozen burgemeester werd, en daarna ongekozen voorzitter van de Raad van State.
En Anne Frank van stal haalde, om Fortuyn door het slijk te trekken.
Wat een totale lul!
Keiharde waarheid door Lientje, we schieten er alleen zo weinig mee op als het bij de toehoorders het ene oor in gaat en het andere net zo hard weer uit vliegt.
Rutte heeft een mooi klokje, maar wij hebben de tijd.
Je kan niemand dwingen te luisteren...
Inderdaad "stikstof is een symbool" geen feitelijke zorg van de burger. BBB is een proteststem. Maar dan even de vraag: WAT gaat BBB dan doen aan deze problemen, waarvan verreweg de meeste een direct gevolg zijn van onvermijdelijke teruggang in welvaart doordat onze bevolking nu eenmaal vergrijst, wat betekent, minder actieven, meer afhankelijken.
Ofwel: Minder mensen moeten geld opbrengen voor meer afhankelijken. Dat doet pijn, dat levert ellende op. De zorg wordt duurder. De voorzieningen verschralen, de pensioenen worden minder en lager. Verder is er internationaal een energieprijs-crisis, klimaatdoelen, twee jaar Covid.
Op al die problemen heeft niemand, ook BBB niet, een antwoord. Onze nieuwe Koningin Lientje kan een lijstje misstanden opnoemen, maar wat gaat de freule er zelf dan aan doen? Daar heeft ze nog geen begin van een antwoord op geformuleerd. En dat antwoord gaat ook niet komen.
Toch zeg ik: Laat ze maar regeren.
Ze gaan snoeihard op hun plaat en dan beginnen we over twee jaar weer met een nuchtere pragmatische ploeg werken aan echte oplossingen.
Er is niets aan te doen. Het heeft allemaal toch geen zin. Mimimi
Verzonnen problemen oplossen - waarom zou je je daar mee bezighouden?
Nou ja, misschien dat het 'nuchtere pragmatische ploegen' lukt. Lol.
Begrijp ik hieruit dat u de huidige coalitie nuchter en pragmatisch noemt? Of juist Keroline?
Op dit moment moet de regering verantwoording afleggen. Zij regeren.
Die stomme Lientje ook, zomaar een hoop commentaar op jouw geweldige clubje, hoe durft ze!!
@Duwbak_Linda | 05-04-23 | 11:48:
Er is van alles aan te doen natuurlijk, maar dat domme geroep dat alles slecht gaat, daar hebben we helemaal niets aan. Marijnissen, wat wil jij dan? Niks toch. Ja problemen opnoemen, dat kan iedereen wel. Maar oplossingen. Welke. Hoe, wanneer? Doen alsof ze niet bestaan (BBB), doen alsof alles te betalen is van lucht (SP)? Waarom zeg ik: Laat ze lekker regeren, besturen, oplossen en ontdekken dat de problemen niet zomaar verdwijnen als je maar hard genoeg roept of wegkijkt.
Het gaat me niet om "mijn clubje" (het is ook mijn clubje niet), het gaat me om dat domme, polariserende geblaat, dat alles zomaar oplosbaar is als je de problemen maar benoemt. Not gonna work! Wat je nodig hebt is mensen die oplossingen brengen, echte en geen sprookjes.
@grietmetgroenefiets | 05-04-23 | 11:49:
Ik ben bang van wel.
Prima BL.
Als Rutte maar oprot. Dat is eerste prioriteit, dan puinruimen en opnieuw beginnen. Is BBB een nuttige tool daarvoor? Jup. Zeker weten. 100%. Ik zeg doen!
Wat een defaitisme. Is dat grosso modo het huidige humeur binnen de coalitie, meer specifiek: D66 ?
Wat je eigenlijk zegt is dat zestien jaar Rutte zo'n enorme politieke en bestuurlijke ravage heeft aangericht dat niemand dat in ene keer kan oplossen. Klopt, je hebt gelijk. Maar wie zegt dat een kabinet met BBB dit niet kan oplossen, misschien zijn die juist wél heel pragmatisch.
DIe vergrijzing hoeft geen enkele belemmering te zijn voor welvaart. Ten eerste is de productiviteit per capita enorm toegenomen door de automatisering, ten tweede stelt diezelfde automatisering mensen ook in staat om tot veel langer productief te zijn. (de enige uitzondering hierop is de overheid, maar ja, die is dan ook de basis van de meeste problemen)
Je hoeft tegenwoordig de stenen niet meer handmatig naar de juiste locatie te slepen en er met de hand 1 voor 1 in te kloppen als stratenmaker, bijvoorbeeld.
Vergrijzing is geen probleem. Import van klaplopers wel. Overbevolking wel.
De Nederlandse bevolking is in principe stabiel. De volledige groei bestaat uit import, van zowel kapitaal in de vorm van ex-pats als in de vorm van "vluchtelingen"
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 11:51:
"Op al die problemen heeft niemand, ook BBB niet, een antwoord"
Ik wilde er al een eind aan breien, maar na deze woorden zie ik het nog even aan ;)
Overigens, laat dit kabinet nog maar lekker een tijdje aan hun positie vastklampen.
Dus Lientje moet in twee weken alle oplossingen hebben voor alle problemen die het gevolg zijn van het wanbeleid van Rutte?
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 11:51: Natuurlijk gaat het jou om je clubje. Hier, ik geef alvast een eerste hint. Jij ziet problemen benoemen als een probleem. Ik zie dat als drie stappen vooruit ten opzichte van geen actieve herinnering hebben aan problemen.
@TheEgg | 05-04-23 | 11:55:
"Vergrijzing is geen probleem. "
Natuurlijk wel! Straks hebben we 2x zoveel ouderen en 1/2 x zoveel werkenden. En nee, dat probleem wordt niet door asielzoekers veroorzaakt maar door een eeuwenoud fenomeen: demografie. Dat betekent 4x zo zware lasten voor de werkenden OF 4x zo weinig te vreten voor de inactieven, of iets daar tussenin. Maar iedere kleuter kan bedenken dat dit de oorzaak van zo ongeveer 90% van onze problemen vormt.
BBB gaat dat probleem nooit oplossen.
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 11:58: conclusie is dus dat de NL’ers gewoon meer hadden moeten neuken in de afgelopen decennia…!
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 11:58:
Het huidige Ponzi scheme is ook geen oplossing. En die 90% is totaal uit de lucht gegrepen.
Vergrijzing heeft men niets aan gedaan want er is wel iets dat helpt. Echt helpt.
Zo moet je arbeidsproductiviteitsverbetering en economische groei koesteren zodat je met minder mensen hetzelfde of meer kunt blijven produceren.
Wij hebben echter miljoenen afhankelijken binnengehaald en huizen voor ze gebouwd en ze van uitkeringen voorzien. Is ook een optie. Maar daarmee ga je de vergrijzing niet tegen. Dat verergert de situatie alleen maar.
Verder kun je investeren in zaken die decennia mee gaan zodat je zonder veel inspanning nog decennia baat hebt bij de uitgaven die je kunt doen/kon doen toen er nog voldoende arbeidscapaciteit was. Ik noem: kerncentrales (duurt even de bouw, maar dan heb je ook vele decennia stroom zonder veel inspanning) en wegen en dijken (liggen die eenmaal, dan heb je decennia plezier ervan).
Wij deden dat allemaal niet maar we worden nu wel gedwongen geld weg te gooien naar warmtepompen en biomassacentrales, windmolens en zonnepanelen en als klap op de vuurpijl elektrische auto's. En de boeren en de vissers, die steeds efficienter werken en dus met minder mensen meer produceerden, die wijzen we de deur.
Vergrijzing is niet het probleem. Achterlijkheid van zelfbenoemde redders van de Aarde en zelfingenomen milieumensen zijn het probleem tezamen met de antiracisten en dat volk dat de grenzen zo graag wagenwijd openzette en -zet.
@TheEgg | 05-04-23 | 11:55: Zo goed als geheel mee eens. Die import is de grootste ramp. Men heeft niet nagelaten nog verder te gaan want ook succesvolle sectoren heeft men een hekel aan, zoals boeren en vissers, verder moest het gas op en zo snel mogelijk, was kernenergie taboe en is het nog steeds niet iets dat nu eens aangepakt wordt en dus is men helegaar niet bezig met vergrijzing. Alleen als het opportunisctisch uitkomt als waardeloos en vals argument om de grenzen open te blijven zetten. Het werkt averechts, al decennia, maar blijven roepen. Het heet ook niet voor niks linkse 'kerk'.
Dan beginnen we "over twee jaar weer met een nuchtere pragmatische ploeg te werken aan echte oplossingen"? Welke ploeg had je op het oog? Wou je beweren dat we de laatste decennia ook maar ooit een "nuchtere, pragmatische ploeg" aan de macht hadden gehad?
Ik zie alleen maar een stelletje brekebenen en non-valeurs, die problemen voor zich uit schuiven en niets oplossen.
Kijk eens naar het Toeslagenschandaal, en hoe dat wordt 'opgelost', het is toch gewoon om te huilen? Het onvermogen, het oeverloze geknoei, het is om razend van te worden.
Eerst moet Rutte weg, want die man heeft de politiek ongelofelijk veel schade bezorgd. En daarna kan er hopelijk een begin gemaakt worden met puin ruimen.
Citaatje:
"Minder mensen moeten geld opbrengen voor meer afhankelijken."
Precies.
Elk jaar komt er een middelgrote provinciestad bij qua import van slecht of helemaal níet opgeleide mensen uit (veelal) obscure landen. Mensen van wie het overgrote deel járen, zo niet decennia lang vastgekoppeld zit aan het infuus van de uitkeringsinstanties.
Nog afgezien van het feit dat al die honderdduizenden een woning moeten, gezondheidszorg moeten, en als het even kan ook een auto.
Vergrijzing is slechts een deel van het probleem, en u doet net alsof die jaarlijkse import van al die honderdduizenden met hun immense druk op de woningmarkt, de gezondheidszorg en het uitkeringsstelsel - en dan heb ik het niet eens over de druk op politie & justitie - niet bestaan.
Combineer dat ook nog eens met een politiek machtsblok dat zich vooral bezighoudt met het uitgeven van tientallen miljarden belastinggeld aan zelf bedachte problemen, wolkenruiterij en het 'oplossen' van problemen op basis van ideologie in plaats van op nuchtere feiten, en je hebt een perfect draaiboek voor een dramatische teruggang in welvaart en dus van leefbaarheid.
De rechter doet vandaag verstandige uitspraken.
Ook een rechter heeft weleens goede dagen.
Benieuwd of de Staat beroep gaat aantekenen.
De rechter..... dacht net... waarom wordt ie niet de verplichter genoemd...
Als je volksvertegenwoordiger/ bestuurder bent, er komen verkiezingen en je bent vervolgens totaal verrast over de uitslag en moet 2 weken vergaderen waar die nou vandaan komt… Had je dan eigenlijk niet gewoon de dag na de verkiezingen moeten opstappen? Niet omdat je de verkiezingen hebt verloren maar omdat je blijkbaar totaal niet in de gaten hebt wat er leeft, wat je dus totaal ongeschikt maakt om volksvertegenwoordiger te zijn. Zelfde geldt overigens voor de politici die roepen dat ze nooit meer oorlog op dit continent hadden verwacht. Als je zo naïef bent, bezit je niet de juiste kwaliteiten voor zo’n functie.
Het duurt altijd even voordat je doorhebt dat je veel dingen (crises) kennelijk niet goed hebt gecommuniceerd.
Dat moet dus beter in het vervolg.
Het is van tweeën één: of je wilt capabele mensen in de volksvertegenwoordiging, of je wilt er een goede afspiegeling van de maatschappij in.
"Zelfde geldt overigens voor de politici die roepen dat ze nooit meer oorlog op dit continent hadden verwacht." - en de politici die dachten dat Rusland nooit zou binnenvallen? (lees Wilders, Baudet etc). Blijft er weinig over.
@funda | 05-04-23 | 11:46: ben ik niet met je eens. Een capabele volksvertegenwoordiger moet weten wat er leeft binnen de maatschappij, ook buiten zijn eigen politieke beweging (misschien zelfs juist er buiten), dat is wat je capabel maakt. Daarvoor hoef je helemaal geen goede afspiegeling te hebben maar jezelf goed (laten) informeren. Als burgers het gevoel hebben dat ze gehoord en begrepen worden, is er ook helemaal niet perse de noodzaak om ook afgespiegeld goede afspiegeling te hebben. Die afspiegeling reflecteert dan al in het beleid.
@BobDobalina | 05-04-23 | 11:56: die neem ik überhaupt niet serieus als volksvertegenwoordigers.
@Capt. Iglo | 05-04-23 | 11:57:
"Daarvoor hoef je helemaal geen goede afspiegeling te hebben maar jezelf goed (laten) informeren"
En juist daarom ontstaan er overal klassen van regenten die denken dat ze geworteld zijn of er geen bal meer om geven. En daaruit ontstaan weer nieuwe politieke partijen die dat vastgeroeste denken willen doorbreken omdat het te ver van 'de mensen' 'de burger' 'het volk' afstaan. (En dan uiteindelijk de roep om een sterke man).
Wie zou kunnen raden dat bijvoorbeeld een Timmerfrans ooit uit een 'partij van arbeid' afkomstig was?
Omtzigt: Geef jij me dan 3 dossiers met de oplossing.
Kan je ook niet, kletsmajoor.
Nou los het zelf op dan. *tong uitsteekt*
Oh? Heeft hij de kans al gekregen dan?
Is niet zijn taak.
Nog altijd beter dan een prietpraatsoldaat.
Een wel erg afgezaagde drogreden, BL.
Lol. Omtzigt is 1 van de weinigen die dossiers goed doorneemt. Daarom hebben de regeringspartijen ook zo'n hekel aan hem. En D66-fanboys dus ook.
Hij kreeg de kans niet. "Functie elders" weet u nog?
@J.P.Drapeau | 05-04-23 | 11:42:
Dat is geen drogreden, dat is exact waarom het gaat. Roepers van de zijlijn die ook geen oplossing hebben. Een lijstje problemen opnoemen hebben we niets aan, noem een lijstje oplossingen, sukkels.
Wat is de belangrijkste taak van Kamerleden?
@Beste_Landgenoten | 05-04-23 | 11:48:
Wie veroorzaakt die problemen en wie houden elkaar in een dodelijke wurggreep om lastige vragen en pijnlijke oplossingen ten koste van alles te voorkomen, want doodsbang voor politieke afrekening? Nou?
@Graaisnaaiert | 05-04-23 | 12:02:
1. De demografie.
2. Internationale ontwikkelingen.
Daar heb je 80% van de de oorzaak.
Verder is er ongetwijfeld wat aan te merken op het beleid, maar de echte oorzaak is niet meteen oplosbaar. Het zal neerkomen op keuzes maken.
Een oplossing: eerlijk zijn. Maar dat is al teveel voor Rutte en Qaq.
Lolspeech van Azarkan, over die Burnouts...
Edit: die zinsnede over oprukkende moslimhaat slaat nergens op. Volgens mij gaat het inmiddels beter met de integratie dan minder. Je bent geen racist als je minder migratie van buiten de EU wilt. Niets met de maximale opvangcapaciteit.
@Graaisnaaiert | 05-04-23 | 11:40: precies. Zo vervelend dat het telkens op moslimhaat wordt gegooid.
Wat een vuilak die Azarkan
Waarom ?
Wat een smerig ventje die azarkan
Waarom ?
Interessant, je kunt alles tegen die vvd'ers zeggen en het glijdt van ze af, maar als je ze beticht van racisme, dan komen ze in het geweer.
Ze vullen hun zakken principieel op kosten van iedere belastingbetaler.
Daar moet je voor durven staan.
#team Azarkan!
hee, rutte is beledigd.
Een gotspe.
Nee, Rutte speelt dat hij beledigd is.
Zelfde truukje toen bij VI zat, als je er maar hard op hamert dat je beledigd bent, dan onttrek je de aandacht op het onderwerp.
Doet ie steeds vaker. Maar als je een goede debat hebt, stap je daar als oppositie makkelijk overheen. Bij VI trapten ze er in.
@tis_wat | 05-04-23 | 11:44:
Azarkan trapt er in tegenstelling bij VI niet in. Want 1 van de conclusies van het toeslagenrapport is dat er wel institutioneel racisme heeft plaatsgevonden, daarom trekt Azarkan namens deze toeslagenouders zijn opmerking niet in. Tenslotte is een premier eindverantwoordelijk, of hij dat nu wel of niet leuk vindt.
Och gut, DE TOON!
Hoe durft Hermans in godsnaam het woord vertrouwen nog in de mond te nemen?
Die interruptie van Sophie raakte i.d.d. kant nog wal, een poging tot afleiding.
Hebben de toeslagenouders ook al 200 miljoen gekregen? In goed vertrouwen zonder toezicht? Wie gaat die vraag stellen? Of de gedupeerde Groningers?
Nee natuurlijk niet, die kunnen niet dansen dus geef hier dat tasje!
Motie van vrijheid.
Vandaag gehaktdag?
BBBijltjesdag?
Ook mooi dat niemand interrumpeert. Alle interrumpties worden bewaard voor de regeringspartijen. Het eerste vieze spelletje is tot nu toe in ieder geval mislukt.
Azarkan steekt Bosma naar de kroon qua "roasting"
Rustaaaagh!
Alternatieve livestream van Vak K nu ook online: youtube.com/shorts/98jmlCr96Os
Azarkannis sterk.
Ja, dodelijke cabaret dit.
Ik deel veel van Azarkans meningen niet, maar heb toch in de loop de tijd wel respect voor hem gekregen. Verfrissende en goede politicus, net als Caroline dat is.
Azarkan is de nieuwe Rutte.
Azarkan heeft zijn grapjalaba aan vandaag. Ik moest lachen
Moest vooral lachen om de havermoutkoffie van Kaag waarop zij reageerde dat ze espresso dronk. Dat ze niet begrijpt dat die havermoutkoffie niet letterlijk hoeft te worden genomen, maar dat het haar in een bepaalde hoek plaatst vond ik bijzonder grappig.
Ze mogen ook wel eens naar die Raad van State kijken. Het is zowel een 'adviesorgaan van de regering als de hoogste rechtsprekende instantie die een uitspraak kan doen over een geschil tussen burger en overheid'. (Wikipedia) Schept nogal wat onduidelijkheid.
Is zo'n uitspraak over die 25 kilometer stikstofdepositie nou bindend?
Normaliter geeft de RvS een advies uit over een in te voeren wet. Het is aan vak k plus de Eerste Kamer om dit advies te volgen danwel, via de parlementsleden , hiervan te willen afzien casu quo wijzigingen door de Kamers te krijgen.
De 100miljard zojuist waar Wilders op doelt; is de financieringsbehoefte dit jaar bovenop alle inkomsten via afdrachten van boeren, burgers en buitenlui (sec).
Deze 100miljard , opdat we niet vergeten welke verplichtingen een eulidmaatschap wordt opgelegd aan de belastingophoesters.
Oppositie heeft een afspraak gemaakt elkaar niet te interrumperen, lijkt me. Alle interrupties voor de regeringspartijen.
Ze zouden wel oliedom zijn als ze elkaar de vliegen zouden afvangen terwijl de gehele oppositie, minus Tjer wellicht, baat heeft bij de val van dit kabinet.
Geen speld tussen te krijgen Geert!
Wilders vat de ellende en het schandaal goed samen.
Motie van wantrouwen 176 van Wilders. Wederom voor de bühne.
Dat kan je hem niet verwijten. Of doe je dat ook niet?
Uw reactie wellicht dan ook overbodig? Of niet voor de bühne? Zomaar een korte interruptie hoor, voorzitter.
Dan maar voor de bühne. De score is onderhand een perfecte Coalitie - tegen, De Rest - voor. Dan ben je hoe dan ook verkeerd bezig als de hele kamer -1 je weg wil hebben, dan kan je alleen nog per doctrine regeren. Het draagvlak is weg, het signaal is zo duidelijk dat zelfs de meest verstokte plucheplakker het door moet hebben. Rot. Op. Moeten we het met verf op het kamergebouw komen spuiten gelijk de XR gekkies?
Herhaaldelijk dezelfde motie indienen waar van je van te voren weet dat die nooit aangenomen zal worden, is zinloos en tijdverspilling. En dus voor de bühne. Daarnaast wordt het op een bepaald moment zelfs lachwekkend. Heb je Wilders weer met z’n Pavlov motie. Dat.
Hoe laat gaat PremierGPT antwoorden?
Dan kan ik de rest van dit circus overslaan.
Gas terugnemen en tevens versnellen met meer, meer meer ellende, afbraak. Stempt vvd!!1!!1
Wat is er met de D'66 rechters gebeurd. Waren ze even op?
Krijg je nou nooit genoeg van die idiote doch inhoudsloze terminologie als "D66-rechters"?
Motie van wantrouwen binnen 3,2,1 #wilders
Nu nog een meerderheid hiervoor bijeen krijgen. Gaat niet lukken met deze partijlijnstemmende plucheplakkerts.
Rijdt net een vrachtautootje met PluchePerfax de Bezuidenhoutseweg op.
Kan iemand een bullshitbingo maken van de voorspelbare sus-babbel van Vak K? "Samen", "toekomst", "heus wel", "ook", "Aan de andere kant", "We nemen dit mee", "We gaan ernaar kijken", "U krijgt een brief", "Daar heeft u een punt", het zijn maar voorzetjes.
Ik heb daar geen actieve herinneringen aan. Sigrid???
Keihard aanpakken.
Onze stinkende best doen.
Dat trekken we ons ook aan.
Dat moeten we niet wilen met z'n allen.
Wij streven naar....
Kabinet in verre staat van ontbinding volgens Rutte. Het ruikt inderdaad vreemd naar koe buiten, maar ik woon dan ook in de polder.
Excuus, volgens Wilders
"stikstof tot grens van 25 kilometer is aanvaardbaar. Rechter vonnist in voordeel KLM, Schiphol mag niet krimpen."
Dit zijn van die dagen dat ik blij ben niet meer in dit gekkenhuis te wonen.
Nog een doorgestoken kaart? Schiphol mag van de rechter grootblijven. Minister kondigde vorige week inkrimping aan. Nu kan Harbers met droge ogen zeggen, Ja, maar ik wou wel. Boehoe stout Schiphol. Hoeveel overheidsaandeel? En waarom is Harbers toevallig in het buitenland, zogenaamd onbereikbaar voor commentaar? Dit hele kabinet liegt en bedriegt en moet weg. Vertrekken, maar niet van Schiphol aub
Regentonnetje aantrekken, bordje "verweggistan, die kant op" neerzetten, hele dorp erachteraan en Cortez de cartoon laten maken.
Wie bij de PvdA dacht dat het een goed idee was om Kuiken partijleider te maken? Het verhaal is niet slecht, maar ze brengt het zo allerbelabberst.
Groen van de Appel?
Het komt er allemaal niet heel soepeltjes uit inderdaad. Spreken voor publiek is een talent, je kan het ontwikkelen maar als dat talent er niet is gaat het nooit natuurlijk worden.
Ja eens
Het verhaal is ook allerbelabberst.
Kuiken.
Nomen est omen.
Zou me erg verbazen als ook maar een van de coalitiepartijen de stekker er uit zou trekken.
Rutte? Die blijft gewoon aan.
Ik zie het CDA als enige kandidaat hier voor.
Toe dan Flopke!
@Motorkater | 05-04-23 | 11:26: Wat heeft het CDA daarmee te winnen? Zou het overigens wel toejuichen.
@Ichneumonidae | 05-04-23 | 11:34:
CDA zit op de wip, gaan ze voor kortstondig lijfbehoud in de coalitie en totale afstraffing bij de volgende stemronde of luisteren ze naar hun achterban en proberen op de lange termijn hun geloofwaardigheid (ghe) te behouden. Je. Moet. Kiezen.
Rutte zal hoe dan ook wederopstaan.
Achter de kassa van de Appie in Kudtkurkerveen.
Binnenkort, eerste en tweede Ruttedag.
@Kaal-dik-en-lelijk | 05-04-23 | 11:14:
'Heer vergeef mij, ik weet niet meer wat ik aan het doen was.'
Laten we eerst genieten van de uitvoering van de val. Dat is het minste wat hij kan doen voor ons klootjesvolk toch?
Regeer of stap op was een letterlijke quote van Rutte aan het adres van Balkenende. Zometeen nog een mooie van Obama erachteraan?
Als Wilders GeenStijl leest en Rutte helpt om zich daaraan te herinneren.
@Adriel | 05-04-23 | 11:14:
Ik heb nog steeds het vermoeden dat Martin Bosma een reaguurder is. Ik heb evenwel geen vermoeden welke dan, kan de meest vreselijke trol allertijden zijn, zou ik nog wel mooi vinden ook.
@elfenstein | 05-04-23 | 11:18: Mijn vermoeden om de een of ander reden is Dandruff, omdat hij altijd tegen Beste_Landgenoten ingaat. PVV VS D66, altijd geinig om hen lost te zien gaan.
@Adriel | 05-04-23 | 11:20: kan helaas niet meer aanpassen, deze mobiele toetsenbord heeft moeite om verschillende talen te onderscheiden.
@elfenstein | 05-04-23 | 11:18:
i.d.d. Martin Bosma, de beste Kamervoorzitter
die we nooit gehad heBBBen.
@Motorkater | 05-04-23 | 11:23:
Hij is zonder twijfel enorm goed in die rol maar toch zou ik niet graag zien dat hij dat voltijd zou doen. Dan missen we 'm als kamerlid en dat zou dan ook weer eeuwig zonde zijn.
@Elfenstein. Had altijd het vermoeden dat nano-jort hier onder de naam Theodorus Goldbach actief was. Altijd goedkopp schelden als het hem boven de pet ging of argumenten op waren.
Ik wens je de kk (kip-kerrie)!
Rutte is het probleem.
D66 is het probleem.
En Eco-fundamentalisten zijn het probleem.
Eerste zin was genoeg hoor.
@elfenstein | 05-04-23 | 11:13: Nee hoor, Nederland is het probleem. Wij krijgen de bagger die wij verdienen.
@deja_view | 05-04-23 | 11:18:
Je kan het Nederland eigenlijk niet kwalijk nemen. Decennialange indoctrinatie door NPO en een stel geschifte belgen maakt het volk eenzijdig geinformeerd, Nederland kan helemaal niet meer zelf nadenken of een eigen keuze maken, daarvoor is de rot in de systeemmedia te groot. Hup GS dus, koop die kroon! Twitter maakt trouwens ook een mooie comeback, daar lees je min of meer het echte nieuws, vergelijk een ochtendje tweets eens met de NOS of nu pruts ennel.... Er zal u iets opvallen en bedenk dan dat veel mensen in NL die info niet tot zich nemen en enkel de krant en het 8 uur journaal zien.
@deja_view | 05-04-23 | 11:18: Klopt. Want ze blijven maar kiezen voor partijen die de massa-immigratie zonder enig voorbehoud willen doorzetten. En dat is het allergrootste probleem: de massa-immigratie.
@elfenstein | 05-04-23 | 11:24: Alhoewel we het eens zijn, wil ik daar wel 2 kanttekeningen bij plaatsen: 1: Die overname van Nederlandse kranten door Belgen (die dat doen met bakken Belgische subsidie), dat had nooit door de politiek goedgekeurd mogen worden (maar die Belgen vinden zo lekker fijn hetzelfde als de machthebbers) en 2: We hadden een goed verzuild systeem voor de TV, maar dat is om zeep geholpen door een overkoepelende organisatie de baas te maken (de NPO) die bepaalt dat omroepen moeten fuseren, zogenaamd vanwege efficiëntie, en die sterk vanuit de politiek gestuurd wordt. Dat laatste ondertussen schaamteloos en publiekelijk (Rijxman).
Dus het enorme probleem dat wij hebben met de waakhond van de democratie is ook wel oogluikend toegestaan (1) dan wel georganiseerd (2) door de machthebbers.
@TheEgg | 05-04-23 | 11:46:
Het feit dat de politiek een belgisch monopolie op onze media wel prima vonden zegt alles. Staatspropaganda maar dan zonder de schuld, die schuif je af naar een paar activisten van een buitenlands bedrijf. Je zou bijna bewondering krijgen voor ze.
Waarom is de kip-kerrie opeens overal in de aanbieding?
Rutte heeft een dag extra de tijd gehad om zijn aanpak vandaag te bespreken met "de Heks" en de te volgen strategie om zich hier ook weer uit te lullen. Toch hoop ik dat Lientje wint en "de Heks" zich niet in kan houden wat prachtige televisie op zal leveren.
Glas, Caroline van der Plas, was.
We weten hoe het gaat, Rutte lult iedereen onder de tafel en ze gaan over tot de orde van de dag.
En onder leiding van deze zeer capabele en neutrale X66-voorzitter. Wat could possibly go wrong...
Let op haar handgebaartjes onder de tafel.
Ik begrijp dat gehak op D66 niet. Dag in dag uit, word je daar niet moe van, dat deugen? ;-)
@BobDobalina | 05-04-23 | 11:43:
Met figuren als Sjoerdsma, Tjeerd het Peerd, gouwe ouwe Robojetje en als absolute klapper het heerschap Sidney "I'll SUE you!" Smeets is het bijkans onmogelijk om ze niet tot de grond toe af te branden. Ze vragen er zelf om, behoorlijk opzichtig ook.
En ondanks dat ie iets verkeerds heeft gegeten doet Mark Rutte toch mee aan het debat.
Hij zit thuis op het toilet met een iPad.
We schakelen nu over naar de premier.
#rare geluiden op de achtergrond
Gegrgrgrgrg, precies ik op het toilet op dit moment.
Kaag hoeste, daaaag Kaag.
Net afspraak gehad in het ziekenhuis. Vanalles en nog wat aan het hoesten en niezen rondom me heen, en heleboel mensen met jeuk, overal krabbend. Niks gezegd over al die telefoons die geluidjes moeten maken. Je hebt het ding al voor je neus, moet je dan daadwerkelijk de notificaties aan laten staan?
Yep, ik ben getriggerd. Ugh. Dus Kaag hoesten? Ik doe wel mee. Thuis. :)
Net was er nog een debatje 'huurtoeslag voor Oekraïners' buiten wat je er van vindt was het ook een zielige vertoning van Hugo, Hugo die overigens ook geen visie heeft.
Schiphol heeft kort geding KLM verloren.
Niet de juiste procedure gevolgd.
Ik vind dat alle juristen van Schiphol/overheid en externe adviseurs ontslagen dienen te worden.
Vlieg op!
Mark Rutte kan 2 dingen heel goed: kletsen en aanmodderen.
En liegen, non valeuren, rattenvanger van Hamelen etc. enz.
Het is wat vroeg voor bier maar de chips en nootjes staan klaar.
Prachtige freezeframe van Mark Rutte.
Maak er een standbeeld van en zet het midden in het Binnenhof.
Met als onderschrift:
Opdat wij nooit vergeten wie dit land heeft vergeven.
En opdat wij nooit vergeven wie dit land heeft vergeten.
Gaan ze offerte voor maken voor dat standbeeld. Over 3 jaar klaar voor 1,2 miljoen.
Blijkt potverdikkemme het tijdens het bouwen ineens pas over 10 jaar klaar te zijn en 10 miljoen te kosten.... he vervelend nou
pbs.twimg.com/media/Fs8UsayX0AAr9cr?f...
@keestelpro | 05-04-23 | 12:04: lol, nice! Ja dit gaat miljoen kosten. Is vast wel een bevriende PVDA'er voor te vinden die dat tegen een vriendenprijsje wil fixen.
Ik kijk er van op hoe gemakkelijk het is om een debat een dag later plaats te laten vinden.
Wanneer bij een onderneming een geplande vergadering niet door kan gaan moeten de agenda's opnieuw op elkaar afgestemd worden en moet een nieuwe datum gepikt worden.
Kamerleden hebben blijkbaar alleen maar lege agenda's als je ziet hoe gemakkelijk ze een debat gewoon "last minute" een dag later inplannen.
Nee, de dinsdag woensdag en donderdag zijn vergaderdagen van de 2e Kamer, dus zijn ze altijd beschikbaar voor vergaderingen.
REAGEER OOK