Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Virginijus Sinkevičius

Hoe lang laat Nederland zich nog kleineren en piepelen?

De Minister van Natuur & Stikstof wilde onze veestapel halveren. Daarna ontstonden demonstraties, jarenlange vruchteloze debatten en nu een discussie of we per 2030 of 2035 moeten streven naar 50% of 74%. Deze coalitie beseft zich niet dat ze ruzie aan het maken zijn via welke route ze gaan falen. Eurocommissaris Sinkevicius wil dat faalproces verder versnellen, zonder ons te helpen.

Het Ministerie van Financiën heeft voor we tientallen miljarden gaan uitgeven, het Aeriusmodel opgestart, en gedaan alsof niet de helft van ons vee geruimd is, maar 100%. Even een testje of het stikstofplan überhaupt werkt. Zelfs in de situatie waar we de droom van D66 twee keer uitvoeren, mogen we in 96% van Nederland nooit meer bouwen. (PDF p4 PBL & MinFin)

De minister van N&S belooft al jaren dat we de helft van de boeren kunnen ruilen tegen een hervatting van de woningbouw, maar dat is gewoon keihard niet waar. Al ruilen we alle boeren in, mag er nog steeds geen enkele heipaal de grond in. We missen een miljoen woningen, en in 2030 of 2035 blijkt dat het niet genoeg is geweest. Hiermee komen we nooit uit de huizen- of stikstofcrisis.

Zonder boeren stijgt het buitenlandse aandeel van onze stikstofdepositie naar 61,1% en de meetcorrectie stijgt naar 23,8%. “slechts een procent van het areaal komt alleen vanwege binnenlandse bronnen boven de KDW uit” (PDF PBL & MinFin) De natuur blijft dan achteruitgaan, zelfs als we hier niet wonen, reizen of werken. Nederland kan dit absoluut niet alleen.

De Eurocommissaris vraagt ons haast te maken met een plan, waarvan al bewezen is, dat het ontoereikend is. Dat de Eurocommissaris niet de handschoen oppakt om zijn regiefunctie uit te voeren en te zorgen dat onze natuur niet kapot gaat aan buitenlands stikstof, begrijp ik niet. Er worden in Duitsland en België vergunningen afgegeven, zodat hier nooit meer iets mag.

Terwijl onze natuurgebieden duizenden mollen stikstof per vierkante kilometer ontvangen, houdt onze minister vast aan een grens van 0,005 mol voor nieuwe activiteiten zoals woning- of wegenbouw. Ze vindt een nieuwe activiteit pas verwaarloosbaar als deze maximaal twee miljoenste bijdraagt aan het probleem. Die grens is in Duitsland 21 mol. Dat scheelt een factor vierduizend.

We moeten ons beseffen dat hier ook sprake is van keiharde concurrentie is tussen lidstaten, de destructie van de Nederlandse boer is een godsgeschenk in de rest van Europa. Het aanbod van voedsel op de Europese markt daalt, hun prijzen en marges zullen stijgen. De Nederlandse schatkist bloed leeg aan maatregelen, de inflatie op voedsel stijgt verder, hun landbouw krijgt een boost.

Dat is voor het milieu een hele slechte stap, want onze Nederlandse boeren zijn per kilogram product een stuk milieuvriendelijker dan hun concurrenten (ABN Amro). Aangezien mensen zullen blijven eten, krijg je vervangende productie binnen de EU, door boeren die minder goed met het milieu omgaan. Op Europees niveau gaat de natuur er op achteruit als de Nederlandse boer stopt.

De Nederlandse boer heeft al een 67% reductie op ammoniak gerealiseerd (RIVM). Ze kunnen ten opzichte van het huidige niveau nog eens 80% reduceren met een apparaat dat per boer tienduizenden euro's rendement oplevert. De boer zal besparen op de afvoer van mest, en verdienen aan de verkoop van vloeibaar kunstmest. Deze route is tientallen miljarden goedkoper voor ons.  

Stikstof wordt gezien als een vervuilend afvalproduct, dat is idiote tunnelvisie. Binnen de graandeal tussen Rusland en Afrika wordt niet alleen de levering van graan geregeld, maar ook de levering van stikstof zodat de akkerbouw in Afrika overeind blijft. Mest en stikstof zijn de basis voor plantaardig leven -ons voedsel- en daarmee ook ons leven. Het is een cruciaal onderdeel van circulaire landbouw.

Het zou deze Eurocommissaris sieren als hij bedenkt hoe we zonder aardgas aan genoeg kunstmest komen, tekorten bedreigen de voedselvoorziening. Of we nu zelf de gaskraan dichtdraaien, de velden leeg raken of oorlog uitbreekt, er komt een moment dat we niet meer genoeg kunstmest kunnen maken uit fossiele brandstoffen. Genoeg vee betekent ook genoeg mest voor onze akkerbouw.

Ik mis echt een stukje langetermijnvisie binnen de stikstofdiscussie. Met stikstofkrakers kunnen we veel geld verdienen, bewijsbaar 80% stikstofuitstoot door veehouderijen voorkomen en boren we een nieuwe strategische & duurzame bron aan om aan kunstmest te komen. Samen met de boer is dit probleem sneller, goedkoper en beter op te lossen dan met kansloze onteigeningen.

Die langetermijnvisie ontbreekt ook binnen natuurbehoud. Er is een focus op de stikstofdepositie in de natuur, zonder dat je nog veel hoort over droogte, temperatuur of grondwaterstanden. We weten zeker dat ons klimaat zal veranderen, onze natuur dus ook. We zullen op een dynamische manier moeten zorgen voor onze natuur, veel meer gericht op transitie en klimaatadaptatie.

De boer en de natuur sterven hier, samen met het gezonde verstand.

Reaguursels

Inloggen

Vreemd verhaal met betrekking tot stikstof. Iets wat al miljoenen jaren vrijwel alle vegetatie goed doet en waarbij vegetatie voor de omzetting naar zuurstof zorgt, iets waar al het leven op leeft. Dat gezegd hebbende vind ik het ook vreemd dat iedereen en zijn moeder v.h. gas af moet, dit terwijl kunstmest middels oneindig veel gas geproduceerd wordt. Men zou een dubbele slag kunnen maken door mest te drogen en in korrels zou Nederland een speler van formaat kunnen worden op Wereldniveau. Zo was onlangs in Cylon door een verbod op kunstmest de complete thee-oogst mislukt. Dus kunstmest is business, dit staat haaks op het gas dictaat.

Tevens zijn er nog talloze voorbeelden waarom het ingeslagen pad aan alle kanten rammelt. Zie comment's hieronder.

Wat blijft er over als belang?

- landbouwgrond omkatten
- windhandel in emissie certificaten
- beroepsgroepen knechten, verjagen
- elementaire kennis uitwissen
- uiteindelijk ook burgers knechten
- indirect voedseltekorten creëeren

Kortom, jennen en sarren met gebakken niets. Nu blijkt dat Dictaat66 er vuistdiep inzit kunnen we de lijnen doortrekken, want diezelfde partij zit ook vuistdiep in een voormalig Oostblokland met vooral agrarische activiteiten waarbij lagere normen gelden. Dat is een verdachte combi, nog niet bewezen maar wel apart.

Is dat alles? Zeker niet, want de kern vd stikstof verhandeling betreft: boer weg = huizen bouwen. Dat kan nl. niet want bouwen veroorzaakt milieu belasting in de omgeving, dus een eis vanuit een onmogelijke patstelling. Conclusie: de 1 mln. huizen gaan er niet komen. De weg is geblokkeerd door de bedenkers v.h. stikstof beleid.

Is dat alles? Nee zeker niet, want bovengenoemde partij is tevens voorstander van het oeverloos binnenhalen van migranten = extra huizen en voedsel = extra stikstof. Dus dat kan volgens hun eigen dictaat niet, toch willen ze dit. Gevolg is hogere stikstof en milieu belasting en nog meer strijd om de al schaarse woningen.

Om het nog bizarder te maken mogen boeren NIET met een zogenaamde stikstof kraker werken, dus innovatie niet gewenst.

Was dit het? Nee, want tegen rapporten mogen NIET gebruikt worden en wetenschappers met een iets andere visie worden doodgezwegen of verketterd.

Kortom: hallucinant en krankzinnig.

Unsinkable-Sam | 02-04-23 | 06:39

De Nimby mentaliteit van partijen zoals D66 en hun achterban is echt schrikbarend.

MagischeTovertrol | 02-04-23 | 04:38
-weggejorist-
Schout-bij-Nacht-J | 02-04-23 | 03:59 | 2

De oplossing is dan ook niet het gepiel met datums. Er moet een beter model komen, gestaaft door metingen. Ook zijn er allerlei wetenschappers die een heel ander beeld schetsen van de staat van de natuur, en waar de limieten voor stikstofconcentraties horen te liggen. Die mogen ook wel eens aan het woord komen. Dan weten we waar we echt staan.

Daarnaast moeten de boeren de kans krijgen om maatregelen te nemen, zoals die genoemde stiksfofinstallaties. Onteigeningen moeten het sluitstuk van het beleid zijn, niet de aanzet.

Muxje | 02-04-23 | 00:37 | 11

@Basil Fawlty | 02-04-23 | 02:02: Heerlijk Basil. U kent uw klassiekers, geweldig. Jammer dat feiten er niet meer toe doen. Het is toch ernstig mis gegaan in het onderwijs aan het eind van de vorige eeuw.

Peerkeoud | 02-04-23 | 04:41
▼ 8 antwoorden verborgen

Door wie is ie Virginijus Sinkevičius omgekocht om zoveel onnozelheid te verkopen en welke kruiwagen heeft hem überhaupt op zijn stoel gebracht. Ben benieuwd hoeveel echte stikstof stront er aan het licht komt als ook dit boekje van de EU open gaat. Hub Omtzigt roer er maar lekker in, wel vingers op de neus want het gaat behoorlijk stinken.

Low battery | 02-04-23 | 00:30 | 2

Nee natuurlijk meneer D66... jij denkt dat nederland alles in zijn uppie kan oplossen. Ik wil je even uit je sprookjesbos loodsen dat het niet zo werkt als jij vind.

adam76 | 02-04-23 | 00:37

Door wie is Virginijus Sinkevičius eigenlijk gekozen om iets over Nederland te vinden? Heb hem op geen enkel stembiljet zien staan.

Blauwpetje | 02-04-23 | 00:52

En wat ook zo leuk is: Ja er komt stikstof uit het buitenland. Dat is niet raar want we worden omgeven door buitenland. Zo'n 32% komt er vandaan (bron RIVM) maar wat nooit gezegd wordt door BBB is hoeveel van ons stikstof naar het buitenland gaat. Dat is nog veel meer. Netto zijn we dus ook nog Europees vervuiler, we vervuilen de omringende landen meer dan zij ons vervuilen. Ook dat is niet raar, want wij hebbend e hoogste concentratie veefokkerijen van heel Europa.

Beste_Landgenoten | 02-04-23 | 00:13 | 8

@Joris Beltsin | 02-04-23 | 00:40: He, jij hebt ook 'De stikstoffuik' van Arnout Jaspers gelezen. Goed boekje :)

Low battery | 02-04-23 | 00:51

@Joris Beltsin | 02-04-23 | 00:40:
Po-vlakte. Groter dan Nederland en daar ligt men niet wakker van stikstof geneuzel men ligt wel wakker van dat er te weinig neerslag is vanwege natuurlijke klimaatverandering en is niet de eerste keer. De Romeinen hadden er al last van, en ook tijdens de 16e en 17e eeuw, dus niks nieuws onder de Italiaanse zon. Wat men nu probeert te doen is niet zo arrogant te zijn als in
(GL/PVDA/D66/VVD/PvddD/CU/Volt) Nederland om het klimaat proberen te veranderen want dat lukt toch niet maar om met die veranderingen proberen te leven, maw aanpassen. Er is dan ook veel overleg tussen Zwitsers Ticino (waar ik woon) en Lombardije om oplossingen te zoeken ivm water. Maw realisme. Men kijkt dus naar het maken van extra bassins, meer economisch bewateren etc. etc.

Basil Fawlty | 02-04-23 | 00:53

@Basil Fawlty | 02-04-23 | 00:53: Klimaat adaptatie is inderdaad de beste manier om te dealen met een veranderend klimaat.

Peerkeoud | 02-04-23 | 04:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat weinigen weten is, dat het Willy Dobbenplantsoen een Natura 2001 gebied is.
Ech wel!

Basil Fawlty | 02-04-23 | 00:08

"Mest en stikstof zijn de basis voor plantaardig leven -ons voedsel- en daarmee ook ons leven. Het is een cruciaal onderdeel van circulaire landbouw."

Echt, dit soort quotes! Het gaat er niet om dat elders wellicht wat koeienstront gebruikt kan worden voor vruchtbaarder grond. Dat is een waarheid als een koe. Het gaat om de lokale concentratie van dat spul, in relatie met lokaal natuurgebied. Ik ga toch ook niet zeggen dat regen de basis vormt van het plantenleven, terwijl er juist een overstroming is geweest tijdens de moesson in India? Dit soort BBB praatjes lezen we wel weer op BBB website.

Beste_Landgenoten | 02-04-23 | 00:08 | 5

Lees je zelf even in op kunstmest vs dierlijk mest.. kunstmest is bijna het zelfde. kost alleen meer en is net zo vervuilend !

adam76 | 02-04-23 | 00:38

Er is helemaal geen mestprobleem in Nederland. Alle excretie van nitraten- en fosfaten voldoen aan de Europese eisen. U haalt vanalles door elkaar, straks gaat u ook nog beweren dat NH3 slecht voor het klimaat is?

Joris Beltsin | 02-04-23 | 00:44

Het lokale natuurgebied floreert prima. Gaat steeds beter zelfs. Je komt een diversiteit tegen en aantallen waar je wat jaren geleden om kon dromen. De natuur floreert als nooit tevoren. Dat weten mensen die er wonen en zich er elke dag in bevinden. Als je ergens een concentratie wilt vinden moet je naar China gaan want daar worden flats gebouwd enkel en alleen om varkens vet te mesten. Die zien dus nooit het daglicht. En hebben nog nooit met hun pootjes in de modder gestaan waar ze van houden. Elk ander land zou het dierenmishandeling vinden. Maar dat is de toekomst dus. Als je de koetjes uit de wei wil komt er iets anders voor in de plaats wat niet beter maar 10 maal slechter is. Jaag de boeren weg en het buitenland neemt het graag over. Wees er maar trots op met je vegaburgertje op zaterdag en verder wortels eten.

dijkbewaker | 02-04-23 | 02:23
▼ 2 antwoorden verborgen

willen 'we' meer of minder boeren en stikstof! Wie gaat dat regelen Kaag? van der Wal? postcodeloterij Urgenda? Die Grunen Brussel? Greta?

HetOorAakel | 01-04-23 | 23:59 | 1

We willen minder Rutte, Kaag, Van der Wal, Vollenhose, VVD, D66, GroenLinks, PvdA, XR, criminele Marokkanen en asielzoekers.
Boeren en stikstof boeit voor geen meter, daar gaat immers geen bedreiging vanuit.

Low battery | 02-04-23 | 00:58

Virginijus Sinkevičius. Zit bij een Litouwse evenknie van GL. Nuff said.

Basil Fawlty | 01-04-23 | 23:52

Als je toch zo van de feiten bent, kijk dan ook even naar pagina 12 van de gelinkte achtergrondnotitie. Ja het is waar, 96% van NL gebied ligt binnen 25 km van een Natura 2000 gebied met te hoge KDW. Edoch slechts 5% van die gebieden lijden onder een te hoge KDW, door piekbelasters in de buurt.

Op pagina 12 staat een kaartje met welke N2000 gebieden het meeste te lijden hebben. Meteen valt op dat de meeste gebieden weinig tot matig verhoogde KDW hebben maar enkele gebieden, zoals de Veluwe, flink hoger en dat komt vooral door de intensieve veehouderij in de buurt. Dus vertel dan ook het hele verhaal Feynman en niet de voor de BBB positieve spin uit dit rapport. Quote:

"Op basis van de status van deze natuurgebieden kan ook voor elk hexagoon weergegeven worden wat de meest ernstige vorm van overbelasting binnen 25km is. Des te donkerder te kleur, des te groter de overbelasting in het meest overbelaste gebied binnen 25km van een locatie."

Het eerlijke verhaal mensen, daar gaat het om. Niet het halve verhaal.

Beste_Landgenoten | 01-04-23 | 23:49 | 8

De grootste bedreiging voor de Veluwe is verdroging. En die komt omdat het Veluwemeer niet groot genoeg is, het levert te weinig tegendruk en kwelwater bereikt de Flevopolder waar het wordt weggepompt. Maar ja, nuance is zo BBB.

Blauwpetje | 02-04-23 | 00:25

@Joris Beltsin | 02-04-23 | 00:21: Precies Joris. Het eerlijke verhaal is dat het eigenlijk niet om de natuur gaat. Er moeten nog meer mensen bij in dit overvolle land, waar het desondanks toch steeds beter met de natuur gaat. 50 jaar geleden was de lucht echt vies en zag je geen roofvogel in de lucht. Dat is gelukkig wel anders geworden.

Peerkeoud | 02-04-23 | 04:53

@Lambik1 | 02-04-23 | 00:23: Welke natuur moet worden gered? Die paar plantjes die niet tegen stikstof kunnen zijn nooit endemisch geweest in deze rivierendelta.

Peerkeoud | 02-04-23 | 04:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Om aan alle wettelijke kaders te voldoen zal Nederland ontruimt moeten worden.
Er mag geen enkele menselijke activiteit meer plaats vinden, dan nog voldoet Nederland niet aan de norm vanwege de stikstofneerslag uit het buitenland.

Nico1000 | 01-04-23 | 23:34 | 1

Nederland vlak na de ijstijd was ‘n woestijn zonder leven, zie:
twiske.info/historie/lang-geleden/

Overduidelijk een goed referentiepunt!
Resumé: natuur is altijd in beweging. Een nieuwe ijstijd kan zo maar aanbreken als bv Yellowstone klapt. Dan kun je over 30 m dik ijs naar de UK klunen.

Unsinkable-Sam | 02-04-23 | 07:17

De feiten zijn onderhand wel bekend, de koers die deze coalitie vaart m.b.t. boeren, uitstoot en bouwen werkt nu niet, morgen niet en over 10 jaar nog niet.
Genoeg Kamerleden van een partij als D66, maar ook van de VVD, weten dit. Toch gaan de idioten die deze partijen besturen door op de ingeslagen koers.
Wat is de werkelijke reden dat ze toch willen doorgaan met deze onzin?
Politiek gezien plegen ze zelfmoord!? Is dit blind activisme? Burgerhaat lijkt mij wat moeilijk te geloven.

donkieshot | 01-04-23 | 23:08 | 6

Hoe kom je er in godsnaam bij dat D66'ers dat weten??? Niets wijst erop dat ze ook maar enig idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Grachus | 02-04-23 | 00:22

@Beste_Landgenoten | 01-04-23 | 23:52: En wat is er mis met het halveren van het aantal N2000 gebieden? Dan komt daar niet plotseling een vuilstort voor in de plaats, maar gewoon natuur die lekker z'n gang kan gaan, samen met de mens (ook onderdeel van de natuur).

Peerkeoud | 02-04-23 | 04:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Zelfs met ammoniak kan je CO2 besparen: je kan er een verbrandingsmotor mee aandrijven die je gebruikt om stroom te maken en met de afvalwaemte kan je je huis verwarmen. Een 3-voudige win lijk me. Alleen hebben milieu fanaten nul technisch inzicht dus zo’n plan wordt bij voorbaat al afgevlamd

JeanDragage | 01-04-23 | 23:07

Al met al lijkt het kabinetsbeleid niets anders dan goedkoop populisme.
En de EU doet hetzelfde.

ChalinaRosa | 01-04-23 | 23:01 | 1

Heeft er inderdaad alle kenmerken van.

Peerkeoud | 02-04-23 | 05:01

Rutte = onkunde. Ministerie LNV = kwaadaardige onkunde (daar kunnen ze met 60% minder personeel toe). Verder zijn er nog wat andere dossiers die visie vragen. De wal keert het schip.

nancystjago | 01-04-23 | 22:48

Wat is er eigenlijk allemaal al gesloopt in Nederland door de EU (lees door Frankrijk, Italie en Duitsland)?

Nu de boeren op de korrel maar eerder al de vissers, oa met het pulsvissen dat zagen de Fransen echt niet zitten want efficient.

klaas24 | 01-04-23 | 22:45

Parijs heeft dezelfde oppervlakte als de Provincie Utrecht.
Geen boer te vinden, zijn allemaal weg.
Fantastische natuur daar, met name rond het paleis van de Zonnekoning.

Bon-sens | 01-04-23 | 22:43

Alleen al dat we door een of andere 32 jarige snotneus in Brussel, de les laten lezen, is voor mij een onvoorwaardelijke NEXIT.

echtpaul | 01-04-23 | 22:37 | 1

… een groen-linkse snotneus !

JeanDragage | 01-04-23 | 23:08

En wat betreft: Op basis van het CO2 argument en eerst de boeren gedwongen onteigenen.

Om een x aantal jaren later tot de conclusie te komen dat dit nauwelijks effect heeft gehad.

Om vervolgens op te merken: ' Helaas nemen gedane zaken geen keer en laten we dan maar het nuttige met het aangename herenigen en er huizen voor de niewkomers op bouwen.

Ervaringsdeskundige | 01-04-23 | 22:23

"Deze coalitie beseft zich niet "

Beseffen is geen wederkerig werkwoord.

Tapu | 01-04-23 | 22:10 | 6

@donkieshot | 01-04-23 | 22:47: Niet kunnen spellen en foute grammatica zijn feilloze indicatoren van een beperkt logisch denkvermogen. Stukjes met veel taalfouten kunnen ongelezen terzijde worden gelegd.

bdn01 | 01-04-23 | 23:28

@bdn01 | 01-04-23 | 23:28: Niet geheel waar. Logisch denken gaat me goed af, maar sommige taalfouten maak ik te gemakkelijk. Ik denk om de reden die "Het oude rijden" aanhaalt.

Peerkeoud | 02-04-23 | 05:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Snap niet dat dit niet verder wordt uitgewerkt, gas voor de CV maar dan van koeien groenewoudgas.nl

Tjemig | 01-04-23 | 21:49

Waren we maar een democratie. Dan konden we beslissen in de EU te blijven of er uit te stappen. Eigenlijk zouden alle EU landen dit eens moeten voorleggen aan haar ingezetenen. Is helemaal zo gek nog niet. Dat zou best eens mogen na al die jaren van samenwerken richting steeds meer verbondenheid en minder zelfbeschikking.

Reaaalist | 01-04-23 | 21:39 | 3

EU is niet democratisch maar dictatoriaal bureaucratisch. Kan dat?

ZZP-er | 01-04-23 | 21:55

Een 5-jarig ijkpunt vind ik een zeer mooi instrument om de EU democratischer te krijgen.

RM666 | 01-04-23 | 22:37

Of heel veel autonomie herstellen/terughalen.

ChalinaRosa | 01-04-23 | 23:11

We leven in interesante tijden. Ik ben erg benieuwd of Lientje ons uit deze doodlopende weg kan sturen.
Ik ben van mening dat het de massa emigratie is die aan de bron ligt van alle problemen, gewoon teveel mensen, en dat een oplossing zonder dat element geen oplossing is die iets op gaat lossen.

dikketietenhardetepl | 01-04-23 | 21:36 | 2

Zonder massaIMmigratie zou onze bevolking langzaam slinken, en er dus binnen afzienbare tijd geen huisvestingsprobleem zijn vanwege een overschot aan aanbod. Tevens zouden we miljarden besparen aan directe (opvang) en indirecte (misdaad, zorg) kosten.
Gepasseerd station kennelijk: er wordt nog steeds massaal op de kartelpartijen gestemd, ook omdat het aanbod daarbuiten nogal schamel is.

Monkey Cabbage | 01-04-23 | 22:14

Lientje red dat ook niet. Dan moeten we echt uit de EU stappen en grenscontroles in gaan voeren. Met een stevig hek om Nederland heen natuurlijk.

klaas24 | 01-04-23 | 22:37

Ik denk niet dat er een langetermijnvisie ontbreekt, maar ik denk wel dat die langetermijnvisie niet naar ons wordt uitgedragen.

lekgoot | 01-04-23 | 21:32 | 3

Ik denk dat er helemaal geen visie is.
Twijfelen en vertragen is inherent aan NLse politici.
Ik noem ons land Lafland omdat niemand de ballen heeft om zijn nek ook maar een beetje uit te steken

pejoar | 01-04-23 | 21:42

Visie is als een olifant die het zicht belemmert.

amateurrr | 01-04-23 | 21:47

Die lange termijnvisie ligt in de EU burelen.

ChalinaRosa | 01-04-23 | 23:15

Compleet gestoord beleid door Haagse bubbles die geen idee hebben. Onkunde in combinatie met ideologie: een zeer giftige mix en nog eens versterkt in Brussel (onkunde in kwadraat)

marco52 | 01-04-23 | 21:23

Moet jij eens kijken wat er met de Euro gebeurt wanneer Nederland zegt uit de Euro te gaan stappen.
Ze moeten gewoon wat meer hun poot stijf houden in Nederland. Hoeveel divisies heeft de EU? Geen.
Komen Frankrijk en Duitsland Nederland binnenvallen wanneer we een iets grotere mond tegen Brussel opzetten? Denk het niet.

Haberdoebas | 01-04-23 | 21:16 | 9

@Kont_trol | 01-04-23 | 22:42: Nederland is een zeer grote netto betaler direct aan de Europese Commissie en indirect aan de ECB via het euroconstruct. Dan is het niet meer dan gerechtvaardigd dat Rutte zich af en toe laat leiden door het Nederlandse belang en zich niet opstelt als een loyale filiaalmanager van de EU.

therealbraindump | 01-04-23 | 22:55

@Kont_trol | 01-04-23 | 22:42: Zullen we dan ook de Duitse KDW aanhouden. En dan bedoel ik niet dat warenhuis in Berlijn, maar dat stikstof dingetje.

Peerkeoud | 02-04-23 | 05:08
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat een mooie 1 april weer, Rusland vanaf vandaag voorzitter van de veiligheidsraad.
Ursula von de Leyen stelt zich kandidaat als secretaris generaal bij de NATO.
Nederland gaat de wereld redden van een desastreuze opwarming van de aarde.

polderaar | 01-04-23 | 21:09 | 2

von der Leyen? Verschrikkelijk, verschrikkelijk.
Bij de EU willen ze van haar af, maar naar de Navo? Een ramp in wording.

ChalinaRosa | 01-04-23 | 23:24

@ChalinaRosa | 01-04-23 | 23:24: Wat is dat toch. Mensen die aantoonbaar niet functioneren maar wegpromoveren naar de volgende ramp. Begrijp ik niets van. Zal wel met netwerken te maken hebben of zo.

Peerkeoud | 02-04-23 | 05:10

'Virtueel gezien ' .............. mag de knuppel over de Europese commissie or what- so-ever.

Frankrijk weigerde al jaren geleden de Europese boetes te betalen voor hun overheidstekorten en niemand durfde ze aan te pakken want een te grote speler. Waarom zullen wij naar die Josti-band te Brussel luisteren. Ze kunnen onze rug op. We moeten meer lef tonen zoals Polen en Hongarije.

Dat geldt ook voor Frans Timmermans en z'n rechterhand slager / backstabber Diederik Samsom. Beiden vinden zichzelf steeds opnieuw uit louter ten behoeven van zichzelf. Zijn dienen bij de landsgrens hun paspoort in te leveren en rechtsomkeer richting Brussel te maken.

Ervaringsdeskundige | 01-04-23 | 21:04 | 3

Italië dient geen begroting in, ze doet het niet vanaf het begin.

donkieshot | 01-04-23 | 22:51

@donkieshot | 01-04-23 | 22:51:
Schitterend. En er gewoon mee wegkomen. Ik woon over de grens in het Zwitsers Italiaans gedeelte waar men wel zeer braaf is richting Bern maar die mentaliteit is ook hier. Men is zeer Italiaans maar die verdomde Duits Zwitsers (lol!) zorgen dat alles tot in de puntjes is geregeld, ga je over de grens en zie je meteen dat het echt Italie is. Als ik bij Ponte Tresa over de grens ga zie je meteen dat alles al een beetje meer onderkomen is. De wegen zijn slechter, de panden ietwat meer onderkomen, de Italiaanse douane is slampamperig en diep bureaucratisch. Ik heb een dikke envelop in het handschoenenkastje van mijn auto liggen met allerlei overbodige formulieren met veel stempels aangaande verzekeringen, eigendomsbewijzen, identificaties etc. die ik als iemand die in Zwitserland woont in Italie moet hebben. Voorbeeld, Hier in Ticino hoef ik geen winterbanden onder de auto te hebben (bergen overal) in Italiaans Lombardije, dus vooral de po-vlakte, zo plat als een pannekoek wel. Hahaha! Belangrijkste het heeft een charme die overdreven bureacratie. En ben jezelf charmant en vriendelijk en heb je een mooie vriendelijk en charmante vrouw (zoals ik) dan kom je bij de carabinieri bijna overal mee weg. LOL!

Basil Fawlty | 02-04-23 | 01:16
-weggejorist-
KDbdl | 02-04-23 | 07:04

Het is misschien wel een goed idee om een miljoen plaggenhutten te bouwen in plaats van een miljoen huizen. De bouw uitsluitend te realiseren door menskracht uiteraard en daardoor geen stikstof. Denk ook eens in kansen.

HoniSoit | 01-04-23 | 21:04 | 3

Als we full blast biologische kringlooplandbouw gaan doen zonder de vermaledijde pesticiden dan hebben we alleen in Nederland al 100.000 mensen nodig om onkruid te wieden.

Joris Beltsin | 01-04-23 | 21:09

@Joris Beltsin | 01-04-23 | 21:09: Hebben al die migranten tenminste wat te doen.

MAD1950 | 01-04-23 | 21:13

... En dan moet je in dit land eens proberen te ondernemen...

de Jager59 | 01-04-23 | 21:02

Staat hij daar nou de internationale te zingen?

radiatorknopje | 01-04-23 | 21:01 | 4

@MAD1950 | 01-04-23 | 21:15:
'een Litouwse plattelandspartij' ... die in de EU samen optrekt met Groen Links

radiatorknopje | 01-04-23 | 21:22

@radiatorknopje | 01-04-23 | 21:22: Het is raar spul, die partij. In mei 2021 heeft de partij nog meegedaan aan een demonstratie tegen het homohuwelijk. Daar is GroenLinks juist voor.

MAD1950 | 01-04-23 | 22:24

@MAD1950 | 01-04-23 | 22:24:
Stalin was ook geen fan van homo's. Het platteland in Litouwen was ten tijde van de soviet unie gecollectiviseerd. Daar kan die partij vast stemmen trekken van voormalig conservatieve socialisten (en van orthodoxe christenen).

radiatorknopje | 01-04-23 | 23:17
▼ 1 antwoord verborgen

Het is natuurlijk van de zotte dat de EU nu pas overweegt kunstmestvervangers uit mestvergisters überhaupt toe te staan in de landbouw, gedwongen door de enorme gastekorten en het wegvallen van kunstmestproductie in Oekraïne.

Blauwpetje | 01-04-23 | 21:01 | 2

Vergeet de boycot van Rusland niet.

ChalinaRosa | 01-04-23 | 23:33

@ChalinaRosa | 01-04-23 | 23:33: m.n. Rusland als wereld's grootste producent van kunstmest. De voedselprijzen zullen de komende 2 jaren zeker niet dalen. Het is dat de Nederlandse bevolking er een stokje voor heeft gestoken, maar als het aan D66 lag, dan was de hele wereldvoedselproductie in de war geschopt. Dan had Kaag miljoenen hongerdoden op haar geweten. Godzijdank toonde Nederland dat haar gemiddelde bevolking slimmer is en meer begrijpt dan de D66'er

Grachus | 02-04-23 | 00:32

Feynman gaat voorbij aan het feit, dat de EU n contract heeft met Canada, voor de levering van landbouwproducten. Daarom mogen de boeren van NL inpakken

mainman | 01-04-23 | 21:00
-weggejorist-
meneer Q | 01-04-23 | 20:57 | 2

Het leven van Nederland is voltooid.

Harry.Langezwaal | 01-04-23 | 20:55 | 2

Verleden tijd…

KDbdl | 01-04-23 | 20:58

Onzin, we beginnen net met de rotte appels te beoordelen, welke andere gezonde appels aansteken ook rot te worden. De toekomst is een sterk Nederland, goed voor de mensen en hard voor de ondermijners.

De toekomst = nu

Unsinkable-Sam | 02-04-23 | 07:09

Het is toch allemaal zeer simpel: als we door onszelf opgelegde regels aanhouden met 18 miljoen personen dan gaat dit nooit opgelost worden; kan niet, gaat niet

KDbdl | 01-04-23 | 20:55 | 1

Nee natuurlijk kan dat allemaal niet.
Het is groen-globalistisch klimaat-communisme.
Gaat niet werken. Ook binnen de EU niet.

ChalinaRosa | 01-04-23 | 23:36

Tja, waar visie ontbreekt komen de boekhouders aan de macht. En het zijn nog verdomd slechte boekhouders ook.

Here's Freddy | 01-04-23 | 20:55 | 1

Zelfs een slechte boekhouder had opgemerkt dat de balans niet in evenwicht is. Bij D66 werken geen boekhouders, maar alleen mensen die zijn opgeleid in de niks weet en niks kan kunde. Alleen voor gladde praatjes hebben ze veel talent.

Grachus | 02-04-23 | 00:35

Alles is al gezegd.
D66 heeft met dit beleid de boel op slot gezet.
De lat veel te hoog gelegd.
Dat er iets moet veranderen, verbeteren, is duidelijk, er is al zoveel verbeterd.
Maar de manier waarop en de snelheid waarmee kloppen niet.
Dat je eerst boeren moet verjagen om een huis te kunnen bouwen is bespottelijk.
Dat je notabene als partij zelf hebt beloofd huizen te bouwen, maar dan vastloopt door eigen regelgeving is hilarisch.
Vergissen is menselijk, dus deze regering moet gewoon even toegeven dat dingen niet goed berekend zijn en de aanpak op z’n minst onhandig te noemen.
Vandaar ook de onvrede onder de boeren.
Je wordt sowieso moe van de hele natuur/klimaat aanpak.
Klimaat en natuur redden doe je volgens mij niet met staal en beton.
Weiland “teruggeven aan de natuur” geloof ik ook niet in.
Prima als er afspraken worden gemaakt de veestapel af te bouwen.
Begin bij boeren die geen opvolgers hebben.
Begin met 300000 huizen ipv 900000.
Laat de sector zelf innoveren.
Alle kleine beetjes helpen.
Gedram en boos kijken, elkaar blijven verwijten helpen sowieso niet.

Ruimedenker | 01-04-23 | 20:53 | 3

Als men vasthoudt aan een oplossing die het probleem niet oplost, dan is oplossen van het probleem niet het doel, maar is de oplossing zelf het doel.

Blauwpetje | 01-04-23 | 21:09

Gaat allemaal niet lukken zolang Rutte 'de verbeelding aan de macht' 4 het voor het zeggen heeft in Nederland. De incompetentie en orthodoxie regeert.

therealbraindump | 01-04-23 | 21:26

Moeten we die natuurgebieden dan niet gewoon niet meer Natura 2000-gebieden, maar reguliere natuurgebieden noemen.

Piet Politiek | 01-04-23 | 20:52 | 2

is hier geprobeerd, maar met succes aangevochten bij de rechter door natuurorganisaties

kantje_boord | 01-04-23 | 20:56

@kantje_boord | 01-04-23 | 20:56: Wat was de uitspraak dan? Waarom mag dat niet? Ligt het aan de oorspronkelijke afspraak met Brussel? Dan die afspraak zo snel mogelijk aanpassen, klaar.

Peerkeoud | 02-04-23 | 05:17

Het gaat dus niet om het verminderen van stikstof maar om het uitruilen van stikstof uitstotende activiteiten.
Wat de boeren verminderen wordt opgesnoept door de bouw. Dat maakt per saldo voor de natuur dus niks uit.
Verbeteren van de nauur is een kutsmoes. Bedacht door een kutpartij.

ZZP-er | 01-04-23 | 20:52 | 2

Dat is kut ja.

Veepert | 01-04-23 | 21:27

Als de bouw er al aankomt. Schiphol staat al in de startblokken..

Reagiertank | 01-04-23 | 22:03
-weggejorist-
gato | 01-04-23 | 20:49

De natuur doet niet aan grenzen.
Die hebben wij bedacht.
Dus stel je zou het Nederland bij Duitsland rekenen en de Duitse norm hanteren.
Hoe zouden we dan uit komen.
In elk geval heel anders, gezien de Duitse norm.
Dat is vreemd.
Duitsland ligt ook in de EU.
Dus we meten met twee maten.
Hoe moet ik/je dit begrijpen als woningzoekende?

AdvocatusDiaboli | 01-04-23 | 20:45 | 3

Niet Bouwen vanwege stikstof ?,het ging toch ten eerste om de natuur te redden,meer huizen meer stikstof.

Coolcalmcollected | 01-04-23 | 20:52

Er staan nog wel wat flexwoningen leeg.

ZZP-er | 01-04-23 | 20:53

Je hoeft als woningzoekende niets te begrijpen, je moet gewoon achter aan sluiten.

Blauwpetje | 01-04-23 | 21:16

Ik zou overigens niet al mijn hoop vestigen op een apparaat (stikstofkraker) dat nog in ontwikkeling is en dus verre van bewezen effectief is.

BobDobalina | 01-04-23 | 20:44 | 12

Eenzelfde geldt voor het Aeriusmodel, maar wat wel in de praktijk gebruikt wordt. Als het je echt om stikstof te doen is, ga je eerst zorgen dat de theorie dichter bij de praktijk komt voordat je overgaat op beleid. Dan kun je ook beter de impact van dergelijke innovaties meten.

amateurrr | 01-04-23 | 21:54
▼ 9 antwoorden verborgen

Leuk succes voor bbb. Ik zie alleen een tweede urgenda-uitspraak in de maak. Als het er op aan komt verwacht ik niet dat de boeren dit gaan winnen. Het is eigenlijk tamelijk stupide om van het tegenovergestelde uit te gaan. Maar goed, daar moet je wellicht voor hebben doorgeleerd.

BobDobalina | 01-04-23 | 20:42 | 14

@amateurrr | 01-04-23 | 22:35: in strikte zin is die bepaling onuitvoerbaar omdat de uitkomsten in veel zaken van invloed zijn op een veel grotere groep. Dat geldt bijna per definitie voor uitspraken van het EU HvJ. De bepaling komt dan ook uit een wet van bijna 200 jaar oud en vroeger was niet alles beter. Men pleit hier overigens ook vaak voor een constitutioneel hof. Dan moet je wel eerst de door jou genoemde bepaling schrappen. Leuke vondst overigens. Ik had deze al lang niet meer op mijn netvlies.

BobDobalina | 01-04-23 | 22:55

De overheid is nogal selectief als het gaat om het uitvoeren van rechterlijke uitspraken. Waar heb je trouwens voor doorgeleerd, dat je anderen de maat kan nemen? Kleuterleidster?

president osama | 01-04-23 | 23:12

De rechter zal toch niet voor de 2e keer een uitspraak doen die niet misplaatst was in de Sovhet-Unie? De rechterlijke macht is het laatste decennium al niet meer serieus te nemen. Met een dergelijke 2e uitspraak kwalificeren zij zich als 'overbodig'.

Grachus | 02-04-23 | 00:40
▼ 11 antwoorden verborgen

Hoeveel huizen zijn er nog nodig voordat NL vol zit. Bij welk aantal mensen wordt er gezegd vol is vol? Bij 100.000.000?

edo2018 | 01-04-23 | 20:42 | 3

Dat mag je niet zeggen.
'Een beetje druk' heet dat.
De naam van iets veranderen, verandert niets aan de situatie, maar zo werkt succesvol managen en verkopen nu eenmaal.

AdvocatusDiaboli | 01-04-23 | 20:46

"Het Overkomt Ons".

meneer Q | 01-04-23 | 20:59

100.000.000 lijkt me een beetje weinig. Er zijn zeker 5-6 miljard mensen op deze aardkloot die het niet zo goed hebben als wij, dus die zijn allemaal welkom.
Stickertje "klimaatvluchteling" er op en klaar.

WasHetMaarMakkelijk | 01-04-23 | 21:02

De overheid zegt nu dat de provincies aan zet zijn. Nee, dat zijn ze niet. De landelijke overheid is de spreekbuis geworden van EU (lobby) belangen en globalistisch activistische organisaties. Dus de rijksoverheid zorgt zelf maar dat ze naar die buitenlandse belangenclubs een antwoord in elkaar knutselen over waarom en wat nu met de stembusuitslagen.

zeurmachine | 01-04-23 | 20:38 | 3

Wij noemen dat thuis gewoon over de schutting flikkeren.

AdvocatusDiaboli | 01-04-23 | 20:47

De landelijke politiek bemoeit zich er al mee hoe er door slim te stemmen 2 extra zetels voor de coalitie gewonnen kunnen worden als een paar leden niet op hun eigen partij stemmen maar op een coalitiepartner.
Als ze op dat niveau de verkiezingen in de Eerste Kamer al willen beïnvloeden, dan zal Den Haag ook wel vertellen tegen de provinciale leden met welke partij ze in die provincie mogen samenwerken en met welke partijen niet.
Hou jij je niet aan de instructies uit Den Haag dan is jouw verblijf in de politiek van korte duur.

Osdorpertje | 01-04-23 | 20:56

De landelijke overheid is een postbode zonder toegevoegde waarde geworden. "Mag niet van Brussel" is schering en inslag. "Provincie en gemeenten: U zoekt het maar uit, maar u bent verantwoordelijk voor de uitvoer van dit Brussel dictaat".

En maar lullen met elkaar over de vorm. Hou op schei uit.

Peerkeoud | 02-04-23 | 05:28

Qua hoeveelheid:

De bouw neemt 0,3% van de totale stikstofuitstoot
RIVM:
De landbouw neemt 45%
Verkeer 12%
industrie en bevolking 9%
uit zee 3%
uit het buitenland 35%

Dus als we 0,3% uitruilen met de landbouw moet je 0,7% van de landbouw afhalen en dan heb je de hele bouw gecompenseerd, met huizen en alles erbij.

Kunnen de kinderen van de boeren ook weer ergens wonen.

En.
Als een huis klaar is, staat er de komende tig jaar een huis.
Een koe eet je op en is weg.

Dus dat je niet kan bouwen is een raar verhaal.
En ja, de mensen die er gaan wonen stoten ook stikstof uit, maar dat doen ze sowieso wel.

En o ja: gemiddeld stoppen elke dag drie boeren of tuinders met hun bedrijf.

AdvocatusDiaboli | 01-04-23 | 20:36 | 6

U versimpelt nu op landelijk niveau. Het gros van de stikstof uitstoot uit landbouw/veeteelt komt met name uit het zuiden en oosten, waar ook de meeste boerenbedrijven zitten. Woningtekort is met name in het westen. Een boer die stopt of uitgekocht wordt in Twente betekent niet dat er elders in het land ruimte vrijkomt om te bouwen.

amateurrr | 01-04-23 | 22:01

Dat is NOx, volgens mij gaat het voor een groter deel om Ammoniak NH3 en dan is de verdeling heel anders. www.rivm.nl/stikstof Nederland is al 1/3 en de helft geworden. Beste jongetje van de klas en nog mogelijkheden over, maar afspraken worden gemaakt en vastgehouden waardoor bij hele sectoren de kop eraf moet en het geen zak verandert. Niet kunnen rekenen gecombineerd met blindheid.

TheseDays00 | 01-04-23 | 22:12

@amateurrr | 01-04-23 | 22:01: De gein is wel dat men in Duitsland de stikstofdepositie wel over het hele land mag bekijken, toch?

Peerkeoud | 02-04-23 | 05:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Vrij Nederland is alleen een irrelevant maandblad, verder bestaat het niet meer.

Cor Netto | 01-04-23 | 20:31

Lijkt me een nare vent uit Litouwen. Wij hebben een mooie en zeer efficiente industrie, tegelijk is Litouwen exporteur van depressie en alcoholisme. Naar wie zou je sneller luisteren? En waarom zit deze man op deze post? Breng de EU terug naar tenminste de landen welke deel maakten van de EU voor de val van de muur...

Kartelmaster2000 | 01-04-23 | 20:29

Dat is een Hora Est uniform ;)

Smoelensmid | 01-04-23 | 20:33

Ha, heeft de Keizer kleren aan?

Piet Karbiet | 01-04-23 | 20:50

Dit alles valt samen te vatten met het feit dat een Greenpeace activist bepaalt dat boeren in NL gedwongen uitgekocht moeten worden. Krankzinniger dan dit kan volgens mij niet momenteel...

ProFail | 01-04-23 | 20:28

Weer een verhaaltje die de kern van het probleem "kundig" vermijdt. Dit terwijl het helemaal niet zo heel ingewikkeld is. In de basis zou je het kunnen uitleggen aan een kleuterklas en die snappen het probleem vrijwel direct.

Het is simpel.

Je stelt de vraag of het verstandig is om zo'n 120 miljoen beesten te houden die poepen en plassen in jouw kleine omgeving en dat je dus in theorie met je kaplaarzen aan door de stront en pis naar school moet met je rugzakje op. Alle kleuters schreeuwen, nee, vies smerig, gadverdamme. Dan vertel je dit niet zo is maar dat er schadelijke gifstoffen vrijkomen door al die stront en pis zoals vooral ammoniak maar ook andere stikstofverbindingen die de biodiversiteit slopen, het grondwater vervuilen etc. En dan vertel je dat dit alles gebeurt zodat er een paar mensen heel erg rijk kunnen worden.

Alle kleuters roepen boe! Want zij begrijpen het wel. Voor hun jonge onderontwikkelde breintjes is het wel te bevatten dat TEVEEL poep en plas vies is, dat omdat daar ammoniak bij vrijkomt wat slecht is voor biodiversiteit en dat er daarom minder beesten moeten zijn in dit kleine land.

Zij snappen het wel.

Schout-bij-Nacht-J | 01-04-23 | 20:27 | 37

Schout-bij-Nacht-J | 01-04-23 | 20:27
U bent blijven steken in de anale fase?

Gravin v Kippenbouth | 01-04-23 | 23:13

Maar dat de biodiversiteit achteruit gaat in Nederland is een leugen, en grove leugen. Populist.

Peerkeoud | 02-04-23 | 05:33
▼ 34 antwoorden verborgen

Nou ja, een Nexit dan maar

yeps | 01-04-23 | 20:24 | 7
-weggejorist-
president osama | 01-04-23 | 22:03

@Schout-bij-Nacht-J | 01-04-23 | 20:30: Weet je wie zoiets ook vond? Als je niet weg wist te komen, had hij ook een ‘oplossing’.

Van bepaalde soort mensen kennen we de ‘oplossing’ voor untermenschen wel, dus wellicht dat je dan duidelijk is dst je reactie nogal bizar is.

Je land is iets anders dan de EU. Je land is je land. De EU is de EU. Ik wil dus in mijn land blijven en weg van de EU.

Maar als je maar drammerig genoeg bent, zal dat voor jou iets onlogisch zijn. Toch is het dat wel.

Zomaarwat | 01-04-23 | 23:04

@Zomaarwat | 01-04-23 | 23:04:

Nexit-drammers moeten een keuze maken. Accepteren of oprotten. Niemand gaat je missen.

Schout-bij-Nacht-J | 01-04-23 | 23:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Hij is weer fijn man.

Milovsky | 01-04-23 | 20:19

"Hoe lang laat Nederland zich nog kleineren en piepelen?"
Simpel: voor eeuwig. Dit land krijgt wat het verdient..

treurtnie | 01-04-23 | 20:15

Vlak Timmerfrans en Samsom, alias de dikke en de dunne, niet uit. De ongekozen vadsige Zonnekoning zal hoe dan ook zijn steentje bijdragen om de boeren de nek om te draaien. Dat die twee PvdA’ers op een dergelijk niveau hun partijpolitiek uit mogen dragen is schrijnend en toont aan dat de Unie in deze vorm niet werkt. Zet daar vakbekwame mensen zonder politieke voorkeur neer, die zich niet inhoudelijk bemoeien met de aangelegenheden van de nog altijd soevereine lidstaten. Om nog maar te zwijgen hoe die charlatan tot dat niveau opgeklommen is. Hopen dat de zwaartekracht snel haar werk doet.

amateurrr | 01-04-23 | 20:15 | 2

Je bedoeld Brussel opheffen? Zeg dat dan ook. Ik ga meteen een vlag kopen.

deja_view | 01-04-23 | 20:19

Hoe zou de rest van Europa denken over Timmermans en Samson? Dat ze hier graag geziene gasten zijn is wel bekend, maar hoe denken ze over hen in b.v. zuid Europa? Ik vermoed dat men ze daar gewoon domweg negeert, maar dat kan aan mij liggen.

Peerkeoud | 02-04-23 | 05:44

De boer en de natuur sterven hier, samen met het gezonde verstand.

En een heleboel Oekraïense en Russische soldaten. Alles voor de energietransitie, onder het mom van het beste voor de mens. Over een heleboel lijken.

nsfl | 01-04-23 | 20:13 | 2

Ja inderdaad, want Poetin is erg begaan met de Nederlandse energietransitie. En een echte Timmerfrans fanboy, daarom viel hij Oekraïne binnen

WasHetMaarMakkelijk | 01-04-23 | 20:44

@WasHetMaarMakkelijk | 01-04-23 | 20:44:
En Bakhmut heeft totaal geen strategische waarde, helemaal en alleen maar symbolisch gaat iedereen daar kapot. Dat ze het er zo nadrukkelijk bij moeten zeggen is dan weer typisch.

nsfl | 01-04-23 | 23:05

In mijn belevenis is dit alles niets anders dan een overheidslist om NL verder te verarmen. Dit is al voorspeld begin deze eeuw. NL moet structureel verarmen ten faveure van team zuid. Dat gaat het makkelijkst door listen te verzinnen om dit te kunnen bewerkstelligen. Je gaat als politicus niet zeggen 'alle bedrijven / boeren moeten weg', da's politieke zelfmoord, dus gebruik je een list. Het klimaat (ook voorspeld). Wie kan daar nou tegen zijn ? Feynman ziet het kwartje in alinea 7, al noemt hij het een godsgeschenk voor de overige lidstaten. Wel, het is een geschenk, maar van de NL overheid aan de eu.

NerdAlert | 01-04-23 | 20:10

Mooi stuk. Maar wij weten het allemaal wel. Dus is het een preek tegen het koor.

Remus McMillan | 01-04-23 | 20:08 | 2

Mooi. Zou op een tegeltje niet misstaan

Milovsky | 01-04-23 | 20:17

Die oerbossen in Litouwen worden toch massaal gekapt voor onze groene biomassa centrales? Mooi, dan kunnen er op die kale plekken 50.000 containers worden gebouwd voor die te verwachten, jonge en islamitische asieleisers (m/m/m). Kom op, een beetje solidariteit van dat netto ontvangende Sovjet republiekje.

Piet Karbiet | 01-04-23 | 20:08 | 1

meteen driehoog stapelen, kunnen er 150.000 containers staan. En er kunnen best meerdere mannen per container in.

Degrelle | 02-04-23 | 05:47

Prima verhaal maar de stikstof in Nederland is niet duizenden mollen per vierkante kilometer maar per hectare. Scheelt een factor 100 en dan nog stort de natuur niet in zoals men u wil doen geloven.

Joris Beltsin | 01-04-23 | 20:07 | 8

@Miss_Pinky | 01-04-23 | 20:29:
Die hebben juist geen idee, die snappen helemaal niets van modellen, wiskunde en wetenschap. Die redeneren dat bij een achtergronddepositie van 20kg per hectare de natuur 'gered' gaat worden als een nieuwe vergunning maar onder 0,07 gram blijft en dat de natuur instort als het een honderdste van een gram daarboven zit. Let wel, die achtergronddepositie wordt al met een foutmarge van +/-70% bepaald, TNO zegt zelfs een factor 14 tot 140! Het is om te lachen als het niet zo triest was.

Joris Beltsin | 01-04-23 | 20:47

@Joris Beltsin | 01-04-23 | 20:22: en daarbij, een overvliegend vogeltje laat al snel 0,005 gram stikstof vallen als het zijn/haar behoefte boven een natura 2000 gebied doet. Hoe gaan we dat oplossen ? Allemaal een luiertje om ?

Plantendokter | 01-04-23 | 22:59

@Joris Beltsin | 01-04-23 | 20:47:
Sterker, rechters (of rechtsters) kiezen in Nederland over het algemeen voor hetgeen zij als kwetsbaar zien, hetgeen vermorzeld dreigt te worden door wat zij zien als kapitalistische graaiers (‘the wheel that breaks the butterfly’). Ziet u het zelfingenomen gezicht van de rechtster nog die de Shell-uitspraak deed? Een fijne slag geslagen voor de antikapitalistische agenda.

Hopenschauer | 01-04-23 | 23:27
▼ 5 antwoorden verborgen

Stinktnaarvissius? Hihi.
(sorry Joris, zaterdagavond, paar biertjes op)

UnderTheDevil | 01-04-23 | 20:04 | 1

Drink een paar viskies, wordt je wat minder bakvissius van.

Hopenschauer | 01-04-23 | 23:29

Hulde en chapeau!

Hoeck | 01-04-23 | 20:03

Maar toegeven dat ze ernaast zitten is een bewijs van hun onvermogen of doelbewuste manipulatie. Dat zal dus niet gebeuren. Daar is wat anders voor nodig.

Een vrije paling | 01-04-23 | 20:02

Het sprookje De kleren van de keizer was nog nooit zo populair.

Roos | 01-04-23 | 20:02 | 3

Niet om aan te zien, echt verschrikkelijk. Is dat echt Pinokkio met zijn maten zonder kleren? Nog erger dan ik me in mijn ergste depressie kon voorstellen!

Henkie | 01-04-23 | 20:05

@Henkie | 01-04-23 | 20:05: misschien toch de neuzen eens dezelfde kant uit en eens denken over een geweldloze revolutie ? Niet bedoeld als opruiing, maar om grijze celletjes te laten bewegen!,

Henkie | 01-04-23 | 20:08

Wat dacht je van 2019 - 2021?

intrigant | 01-04-23 | 21:27

Goede bedoelingen ten spijt verliest de natuur het altijd van de mens, als we steeds honger uit de wereld willen helpen, meer welvaart willen en ook nog eens met steeds meer mensen bijkomen mondiaal (85 miljoen per jaar), zal verplaatsing van productie van Nederlandse boeren naar ergens elders geen enkel doel dienen.

Zomaariets | 01-04-23 | 20:01 | 3

De mens is ook onderdeel van de natuur en, op natuurrampen na, de meest dominante factor daar in. Neem dat gewoon eens als uitgangspunt.
Ik ben begaan met de natuur en het (leef)milieu in het algemeen, maar de natuur heeft ons niet voor niets dominanter gemaakt.

WasHetMaarMakkelijk | 01-04-23 | 20:07

Onzin, de natuur wint altijd! Van iedereen. Voor en na de mens. De natuur is iets anders dan een natuurparkje. Het is alomvattend.

dijkbewaker | 01-04-23 | 20:16

Op het eind verliest de mens..

Jimmy Mc Clure | 01-04-23 | 20:22

Stoppen nu met deze idioterie. Megalomane waanzin. Ik vroeg mij recent of of Nederland niet alleen het beste jongetje van de klas wil zijn maar wij binnen de EU ook een soort proeftuin zijn om te kijken hoe lang burgers complete nonsens blijven slikken. Wat de grens is. Het kantelpunt. Als lab van Brussel voor andere toekomstige en compleet van de pot gerukte ideeen. Die miljarden en miljarden kosten. Zo ervaar ik het wel. U niet?

Piet Karbiet | 01-04-23 | 19:59 | 1

Ik wel. En daar dan per inwoner, netto ook nog het meest voor betalen. Nederland is als het ware een openlucht gesticht.

WasHetMaarMakkelijk | 01-04-23 | 20:05

Goed verhaal Feynman . Ga eens bij Jinek of op1 langs zou ik zeggen

Nietdanjatoch | 01-04-23 | 19:58

Vier dingen tegelijk doen per m2 lukt niet. Boeren weg, dan heb je nog drie dingen per m2 die je moet doen: natuur verbeteren, eigen bevolking huisvesten en faciliteren, nieuwkomers huisvesten en faciliteren. Dat kan ook niet. Hoe je schuift, ruilt, financiert of overlegt doet er niet toe. Je kunt geen drie of vier dingen tegelijk per m2 doen. Er is niet genoeg ruimte om deze drie of vier zaken in Nederland te regelen. Alle kabaal over hoeveel mol hier, mmol daar, de titer van het een of welke bepaling dan ook van het ander: Het Past Niet, het is zinloos.

zeurmachine | 01-04-23 | 19:57 | 3

Daarom klopt de term groenlinks niet. Je kan niet pro groen zijn en tegelijkertijd pro onbeperkte immigratie waar woningen in natuur voor nodig zijn. Kortom, GroenLinks opheffen

pane | 01-04-23 | 19:59

@pane | 01-04-23 | 19:59: beter van niet Dan gaan ze ondergronds en dat wordt met zoveel terreur aanhangers on de gelederen een erg bloederig zooitje.

Grachus | 02-04-23 | 01:01

In theorie werkt een model maar in praktijk niet.

HaaiBaai | 01-04-23 | 19:56 | 2

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in de theorie...

ThePozz | 01-04-23 | 20:15

Europese concurrentie strijd? Je mag er toch wel vanuit gaan dat ZELFS D66 zich daarin inzet voor NL?! Of ben ik dan te naïef?

pane | 01-04-23 | 19:55 | 1

D'66 zet zich vooral in voor het belang en meerdere glorie van D'66.
Niks meer, niks minder.

Dezenaamhier | 01-04-23 | 21:24

Gezien de meetuitkomsten op onze noordelijke eilanden is het nog maar de vraag of het alleen om Nederlandse stikstof gaat. Het zou evengoed overgewaaid kunnen zijn vanuit Engeland.

merallas | 01-04-23 | 19:53 | 3

En hoe zit het met onze eilanden in het verre westen?

W_F | 01-04-23 | 20:16

Dat kan niet, want slaat neer binnen een paar honderd meter van de boerderij, zo direct de natuur in. Pats boem.

Peerkeoud | 02-04-23 | 05:50

Litouwers, dat zijn toch van die morsige vrachtwagenchauffeurs. Die met een veel minder gedegen opleiding over onze snelwegen slingeren en naast hun vrachtwagen, op een comfoortje, hun pannetje prut opwarmen.
Wat weten die nou van de Nederlandse natuur?

WasHetMaarMakkelijk | 01-04-23 | 19:53 | 1

Nog even en de Nederlandse boeren verplaatsen massaal hun vee richting Litouwen. Dat zal hem leren!

Ommezwaai | 01-04-23 | 19:56

Vinketiefus komt uit een land waar paard en wagen met grote regelmaat nog wordt gebruikt op het platteland.
Laat deze gewezen communist eerst z’n eigen land maar op orde brengen voordat ie met de echte mannen mag gaan praten.

Ommezwaai | 01-04-23 | 19:49 | 1

Litouwen - een fantastisch en onderontwikkeld land.

viejohuevon | 01-04-23 | 20:00

De toekomst is de kringloop landbouw

thanseeuwen | 01-04-23 | 19:48 | 13

@Joris Beltsin | 01-04-23 | 20:13: Ja dat dus, als het niet goed voelt dan is zelfs de beste tandarts een lul met vingers. Uiteindelijk doe je alles voor de ander zodat ie zich er beter bij voelt, ik doe het met de intentie om iets te doen waardoor een vaak jonge ambitieuze idealistische boer een betere kans krijgt om zijn bedrijf te laten groeien.. als niemand het koopt eindigen die mooie spullen aan het einde van de week in de kliko achter de super en hoeft die gast niet meer te leveren.. lekker het aanbod van de supermarkt verschralen tot een DDR niveau is niet mijn ambitie. Uiteindelijk gaat het om de som der delen... press.princeton.edu/books/paperback/9...

Smoelensmid | 01-04-23 | 20:23

@Smoelensmid | 01-04-23 | 20:23:
De wereld bestaat uit 8 miljard mensen en ongeveer de helft zou verhongeren als er geen kunstmest zou zijn. Als een zekere kringloop-hippie-hobby niet op wereldschaal toepasbaar is dan mag u zich nogmaals de vraag stellen of u dit voor anderen doet of puur voor uzelf en uw buurmannetje.

Joris Beltsin | 01-04-23 | 20:54
▼ 10 antwoorden verborgen

Is het nou wanbeleid of onzinbeleid?

Wijze uit het Oosten | 01-04-23 | 19:48 | 1

Beide

sgaapje | 01-04-23 | 23:06

Nou niet zo somber, dit kabinet krijgt alle boeren wel weg desnoods door het verhogen van bepaalde belastingen. Het is toch bij de vissers ook al bijna gelukt met hulp van Europa. Nederland wordt helemaal schoon en dat beetje voedsel halen we uit het buitenland.

jan huppeldepup | 01-04-23 | 19:47 | 4

@Phantomas | 01-04-23 | 19:51:
We vliegen onze groenten en vlees wel in vanuit Afrika. Die mensen hebben toch wel genoeg.

Ommezwaai | 01-04-23 | 19:53

We produceren vooral voor de export en wat we zelf eten, halen we voornamelijk uit het buitenland.

Après toi | 01-04-23 | 19:55

@Après toi | 01-04-23 | 19:55: Omdat wij prijsknijpers zijn, de beste kwaliteit gaat dagelijks via MAA airport in widebodies naar de Emiraten en wij de goedkope shit uit Marokko.. laatst weer eens uit pure nood gekocht hier in het dorp tomaatjes en niet te vreten , land van herkomst Maroc een wereld van verschil met de laatste mooie rood rijpe bio dynamische tomaatjes die ik nog had liggen uit de Duitse super...

Smoelensmid | 01-04-23 | 20:13
▼ 1 antwoord verborgen

Het is wel heel bizar dat een Eurocommissaris en een brief schrijft dat wij precies het beleid van Sigrid Kaag moeten uitvoeren op het moment dat de boerenpartij de Provinciale Staten wint. Alsof Mark Rutte hem zelf de tekst heeft gestuurd.
En dat die brief dan ook nog eens een keer gelekt wordt door een kabinet dat bekend staat om zijn geheime deals en achterkamertjespolitiek.

Osdorpertje | 01-04-23 | 19:47 | 1

Dat is inderdaad vreemd hé. Des te vreemder is het dat Brussel alleen maar heeft gezegd dat de staat van de natuur niet achteruit mag gaan. Het woord stikstof is door Brussel nooit genoemd. Langdurige droogte of nattigheid heeft ook invloed op de natuur. Hoe gaan we dat verhinderen ?

Plantendokter | 01-04-23 | 23:08

Van de Wal laat zien wie de baas is van Nederland.
->De Europese Unie<-
Timmermans laat zien wie de baas is van Nederland.
->De Europese Unie<-

McCain | 01-04-23 | 19:45

Het ministerie van Financiën, onder d666'er Kaag, met dat Aeriusmodel, heeft dus gelogen en houdt feiten achter Nogmaals, Kaag liegt en houdt feiten achter. Dat het gezegd mag zijn. Kaag liegt en verdraait feiten.

dathoujetoch | 01-04-23 | 19:38 | 2

Met wie je omgaat, daar word je door besmet.

Phantomas | 01-04-23 | 19:57

Ik heb Kaag nog niet vaak op het noemen van feiten kunnen betrappen.

Plantendokter | 01-04-23 | 23:09

Die laatste zin. Inderdaad, onze regering is totaal krankzinnig geworden. En het is besmettelijk, zie die totale debielen van XR.

TheBigKirth | 01-04-23 | 19:38

Deze man is de personificatie van een sociale heilstaat, van het type USSR of Weimar.

NotWoke | 01-04-23 | 19:37 | 2

Sinkevicius is van de Greens – European Free Alliance, de EU club van Groen Links. Wie naar deze man luistert luistert naar groen links.

radiatorknopje | 01-04-23 | 19:42

Het is "zich realiseren" of "beseffen". Veel gemaakte fout.

hm62 | 01-04-23 | 19:36 | 5

@HaaiBaai | 01-04-23 | 19:51:
Het feit dat u ‘irriteren aan’ niet opmerkt, toont aan dat u het cynisme heeft gemist.

amateurrr | 01-04-23 | 19:54
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl