Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Cabaret aan het front: hoofd Wagner Group meldt zich als presidentskandidaat voor Oekraïne

Kan nog geen provinciestadje innemen

Social

Wie zegt dat er niet gelachen wordt aan het front? Neem deze clown, Yevgeny Prigozhin, hoofd van de Wagner Group die al twee maanden op punt staat Bakhmut in te nemen, maar ondanks een felle strijd en hevige verliezen aan beide kanten nog steeds niet Bakhmut heeft ingenomen. Die Rus vond het dus een mooi moment om aan te kondigen dat hij in 2024 een gooi doet naar het presidentschap... in Oekraïne. De huidige Oekraïense president is tenslotte ook bekend geworden als grappenmaker, dus dat moet mij ook lukken, moet Prigozhin gedacht hebben. "Als ik de presidentsverkiezingen win, komt alles goed jongens." Een heerlijke bluf van een man die zichzelf in een onmogelijke positie manoeuvreerde met zijn openlijke kritiek op het Russische leger en Poetin. Zijn grote mond zorgde ervoor dat zijn strijders nu te weinig munitie krijgen en dat maakt de verovering van Bakhmut (die echt elk moment kan plaatsvinden... echt waar..., red.) alleen maar lastiger. Yevgeny mag waarschijnlijk van geluk spreken dat hij relatief veilig bij het front rondhangt, anders kan hij in eigen land wel eens onder verdachte omstandigheden uit een raam vallen. In het licht van zijn situatie geven we hem geen ongelijk: met zo'n vooruitzicht kan hij maar beter een beetje blijven lachen daar aan het front. 

Ondertussen: Oekraïne niet onder de indruk nieuwe aanvalsgolf

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Proud Infidel | 12-03-23 | 04:47

verkeerde topic dus

Cornelis12 | 12-03-23 | 00:26

In 2024 loopt ook Putins 6 jaars ambttermijn af en zijn er ala goed is verkiezingen. Zou mij niks verbazen als hij dit als verkapt dreigement gebruikt richting het Kremlin om aan de volgende Russische verkiezingen mee te doen als ze hem teveel tegen werken

IH7890 | 11-03-23 | 23:12 | 2

Verkiezingen in Rusland. Wat stel jij je daar precies bij voor?

wapster | 11-03-23 | 23:19

Vroeger was het niet denazificeren, maar UNnacificeren. Putin de copycat met zijn dodelijk idiote clownen show. Clowns die het grootste land ter wereld besturen met hier de nationale catering chef.
youtu.be/r3dhSnEtdWw
Idiocracy-UN nazifying.

nobodiesunmighty | 11-03-23 | 22:17

Er is maar 1 reden waarom Bakhmut niet ingenomen word, zelfs als er nouwelijks meer een Oekraïner te vinden is: Zou u vrijwillig tussen deze beschoten flats willen lopen, wetende dat achter elke gebroken ruit een Oekraïense scherpschutter kan zitten? Ja, je kan er met een tank doorheen rijden, maar dan moet eerst iemand de landmijnen opruimen. En als je niet durft uit te stappen dan moet je met die tank uiteindelijk weer terug naar russisch gebied, om de tank van de tank bij te vullen. Heb je dan een stad ingenomen?

W_F | 11-03-23 | 21:55 | 4

Volgens mij schieten de Russen heel de omgeving kapot, zodat strakjes de Oekraïners op een eiland zitten. Die kunnen zich dan doodvechten of vluchten. Als ze voor dat laatste kiezen, is het prijsschieten voor dat Russische gajes. Deze tactiek hebben ze al eerder uitgevoerd en het zit daar ook opgesloten in de genen. Wij noemen dat de tactiek van de verschroeide aarde. Maw: Als ik het niet krijg, dan jullie ook niet, en als je het wel krijgt, is het een grote rokende berg rotzooi.

Xaphan | 11-03-23 | 22:13

@Xaphan | 11-03-23 | 22:13:
Die tactiek slaat op terugtrekkende troepen die alles achter zich opblazen, in brand steken of meenemen. Dit om de aanvoerlijnen van de oprukkende tegenstander steeds langer te maken. De tactiek die de Russen hanteren is simpelweg terreur c.q. ‘shock and awe’.

Hopenschauer | 11-03-23 | 22:35

Er is een reden hoor dat Rusland Bakhmut wil innemen. Niet omdat het een mooi stadje is, maar omdat het een strategische toegang is tot bijvoorbeeld Sloviansk en Kramatorsk. En het politieke aspect dat Bakhmut ondertussen geworden is. Dat Rusland al een maand zegt dat het ingenomen is , maar dat het nog steeds niet gedaan heeft...

blamage_fr | 12-03-23 | 01:53
▼ 1 antwoord verborgen

Goed idee. Maar dan ook de consequentie trekken dat als niemand op hem stemt ze weggaan. Ps. Als ze dus bezette gebieden laten stemmen. Geven ze toe dat het Oekraïns gebied is. Dus altijd toejuichen dat hij verkiesbaar is

Snap_het_ook_niet | 11-03-23 | 21:41

Du bist doch eben nur ein Tor ! (Parsifal)

polderaar | 11-03-23 | 21:24 | 1

Das Tor und der Tor, eine unterschied!!

Geilbaard | 11-03-23 | 21:32

Het lijkt me daar erg koud, trek in een kopje thee genosse yevgeny Prigozhin?

jan huppeldepup | 11-03-23 | 20:48

Dat Sujet zal ergens voor 2024 wel ergens dood gevonden worden, zoals al in het artikel staat. Dit spelletje begon ooit als een provinciaal conflictje met boeren die voor een gebouw stonden met hooivorken. Een week later liepen ze met een AK-47 rond, en nu hebben ze al ons reservespul uit de opslag gehaald, bemoeien China en Iran zich steeds openlijker met het conflict en zal het me niks verbazen als binen een paar maanden de eerste Westerse zonen met de poten in die modder daar worden gestuurd. Gooi gewoon het Kremlin plat met een bom, en geef de boodschap mee, dat de volgende bom heel Moskou van de kaart veegt. Oorlog voeren is misschien wel mens eigen, maar het moet wel leuk blijven. Die hele rotoorlog is niet meer grappig.

Xaphan | 11-03-23 | 20:47 | 1

Hoewel ik het met u eens ben dat Rusland niet hard genoeg aangepakt kan worden, ben ik bang dat uw oplossing niet voldoende effectief zal zijn. Dat Rusland de bad guy in dit verhaal is lijkt me duidelijk, al lijkt niet iedereen in de panelen die mening toegedaan.

Spring Bruissteen | 11-03-23 | 20:56

Raamvallen is tegenwoordig doodsoorzaak nummer 1 Rusland.

Yor_Kok | 11-03-23 | 20:26 | 3

Nope. Wodka. Gemiddelde Russische man sterft zo rond zijn 50-60. Lever stuk. En het "grappige" is dat het niet eens triest hopeloos alcoholisme is, in veel gevallen hebben deze mannen werk, vrouwen en kinderen en vooral vrienden heel veel vrienden. Het loopt alleen veel te vaak uit de hand. Uit de hand als in dat hoewel de gemiddelde Rus minstens 40 liter wodka per jaar op zuipt, alleen wodka dus, bier is een ander verhaal, als je het doortrekt naar de Russische man dat je komt op ergens tussen een halve liter wodka, enkel wodka, komt per man per dag.

Aangezien ze amper ramen, of toiletten hebben in Rusland moet ik toch mijn geld inzetten op wodka.

Zo zijn er trouwens meerder berichten van "mobiks" die dood naar huis werden gestuurd vanwege leverfalen en of ontwenningsverschijnselen.

Psoglav | 11-03-23 | 20:36

Defenestratie,.. Zo noemt men dit fenomeen heden ten dage.

The Felchmeister | 11-03-23 | 21:00

@Psoglav | 11-03-23 | 20:36: Klopt. Het is een cultuurdingetje in Rusland. Eigenlijk in heel het oude Oostblok. In mijn tijd op de Balkan moesten we regelmatig een dikke zak geld geven, omdat anders onze aanvoer per vliegtuig niet vrijgegeven werd. Geen chantage, maar een zakelijke deal. Als je dan om 8.30u of later ging betalen, stond er structureel een fles sligovich op het programma. Eerst drinken, dan betalen. En de Russen en Oekraïners die ook op het grote kamp rondliepen jasten er zonder problemen een fles wodka in een van de kroegen doorheen. De volgende dag vlogen ze gewoon weer weg in hun helikopters, terwijl wij nog drie dagen dronken waren. Je hebt altijd baas boven baas.

Xaphan | 11-03-23 | 21:06

Ik vermoed dat Prigozjin niet het Oekraïense staatsburgerschap heeft, dus dat hij niet verkiesbaar is.
Welke buitenlander haat Nederland? Bouterse misschien? Zou die hier veel kans maken als lijsttrekker van een partij? Ik denk dat hij in de Bijlmer nog aardig wat stemmen haalt. Maar Bouterse is niet helemaal vergelijkbaar. Die heeft In Nederland niet zoveel kapotgemaakt. Nou ja, de neuzen van een paar BN'ers...

MAD1950 | 11-03-23 | 20:22

Speciale militaire koeien?

Schadenfreude | 11-03-23 | 20:21

Mijn gevechtstroep heet gewoon de "Brucknergroep" ook mooie moffenmuzak.en ligt lekker in het gehoor...

grapjasz | 11-03-23 | 20:20 | 1

Prigozjin was kok. Misschien hield hij van de Wagner pizza’s?

borgmonster | 12-03-23 | 01:42

Hij is continu dronken en toont zich ook zo. Dat ziet er uit als zijn laatste dagen. Veel te dicht op het front ook voor een leider van de organisatie. Denk dat hij geen stap in Rusland meer zal doen.

Tapioca pudding | 11-03-23 | 20:16

Ondertussen dunt die Wagner groep aardig uit. De gevangenen zijn op dus nu wordt er gewerft in Russische sportscholen en vechtsport clubs.

Cornelis12 | 11-03-23 | 20:13 | 3

En als die kandidaten op zijn komt hij hier bij Basic Fit vestigingen personeel rekruteren?

Xbitt | 11-03-23 | 20:20

@Xbitt | 11-03-23 | 20:20: Badr Hari kan zomaar interesse tonen maar raakt bij de eerste de beste aanval geblesseerd

Cornelis12 | 11-03-23 | 20:27

Prigozhin en Poetin mogen inderdaad wel uitkijken om niet te dichtbij een raam te gaan staan.
Beter is het voor ze dat de kamers geen ramen hebben of dat er een traliewerk voor komt.
Hoe noemen zie die gebouwen met dat soort kamers ook al weer?
Oh ja! Een gevangenis.

leo de pejo | 11-03-23 | 20:13

Dan had ie er achteraan kunnen zeggen die hij Oekraïne lid gaat maken vd EU.
Of hij de Krim gaat afpakken van Rusland.
Maar eigenlijk denk ik dat hij daar straalbezopen is.
Hij staat erbij als een debiel.

Ruimedenker | 11-03-23 | 20:12

Waarom heten die lui eigenlijk Wagner? Die ork was ooit een kok. Van de Wagner-pizza's?
Bloedirritant voor cultuursnuivende liebhaber van romantisch klassiek.

SIogra | 11-03-23 | 20:01 | 9

@Tapioca pudding | 11-03-23 | 20:17: en dan de Oekraïners als Nazis bestempelen. O wacht, daarom wil hij natuurlijk president van dat land worden. Of wordt het Führer?

Cornelis12 | 11-03-23 | 20:30

Wiki > In 2021, the Foreign Policy report noted the origin of the name "Wagner" to be unknown. Others say the group's name comes from Utkin's own call sign "Wagner", reportedly after the German composer Richard Wagner, which Utkin is said to have chosen due to his passion for the Third Reich (Wagner being Adolf Hitler's favorite composer).

Risingson | 11-03-23 | 20:33

@Cornelis12 | 11-03-23 | 20:06: Wij noemen het in de burgermaatschappij een huurlingenleger. Je had ook Black Water en andere commercieële schoonmaaktroepen. Daar hoef je uiteindelijk als land nooit toe te geven dat ze smerig werk doen in opdracht van de overheid, en je kan ze zonder problemen ook weer wegbombarderen als het nodig is. Ik was nog een beschaafde huurling voor de UN, maar in mijn tijd liepen er ook al veel van die compleet losgelaten figuren rond. Een deel noemde je jaren later de taliban. De rest was een verzameling dwazen en gekken, maar waren wel uitermate goed in smerig oorlog voeren. Zij staan namelijk net als isis buiten elke wet, en dus kunnen ze helemaal los gaan.

Xaphan | 11-03-23 | 21:37
▼ 6 antwoorden verborgen

't Zou wel chic zijn als Wagner in Afrika even door een Westerse macht van de kaart geveegd wordt.
Volgens het Kremlin heeft Wagner tenslotte toch niks met Rusland te maken.

RandyBiel | 11-03-23 | 20:00 | 1

Herinner me een incident in Syrië, met Amerikaanse troepen. Zo'n 100 Wagner-proleten moesten dat met de dood bekopen.

Après toi | 11-03-23 | 23:52

Kan niet. Nieuwe president 2024 staat al vast.
Ene Frans Timmermans

Cornelis12 | 11-03-23 | 20:00 | 2

Ja... en die Belg met dat rare voortandgebit moet ook mee..!

grapjasz | 11-03-23 | 20:27

@grapjasz | 11-03-23 | 20:27: Ik heb trouwens begrepen dat er in Georgië een pro-Russische regering zit en dat het volk die weg wil hebben. Werk aan de winkel voor die Belg met dat fietsenrek in zijn mond!

MAD1950 | 11-03-23 | 20:31

Toch goed dat er net een shitload aan wapens aan Oekraïne is geleverd.

Rammstein | 11-03-23 | 19:58

Koeien en bommetjes, altijd gevaarlijk.

Mr_Natural | 11-03-23 | 19:39 | 2

Zonde als ze ongemarineerd op een mijn gaan staan.

Veepert | 11-03-23 | 22:33

Glimlach op me bek,dank!
ondertussen een ouwe lullen referentie...

blamage_fr | 12-03-23 | 01:57

Straks huurlingen inzetten voordat de NAVO aan de slag moet?

Dit is inmiddels wel een realistische vraag.

Je het zo moet je voorstellen dat er bedrijven zijn die, laten we zeggen, beschikking hebben over iets verouderde jachtvliegtuigen en tevens de juiste bewapening voor dit soort vliegtuigen.

Er is vrij weinig wat dit soort bedrijven stopt om ervaren piloten in te huren en zich te verhuren aan Kiev en daarnaast de jachtvliegtuigen te verhuren en munitie te verkopen. Dit klinkt bizar maar zo gek is het niet. Er zijn genoeg "Mavericks" die met een goed onderhouden F14 Tomcat of F16 Fighting Falcon Panavio Tornado etc. voor een paar duizenden dollars per dag missies wil vliegen. Effectieve missies met SEADS door HAARM te gebruiken en erger ze kunnen JDAM geleide bommen droppen van wel 1000kg explosieven. Dat is hel. En de Russen hebben geen antwoorden op die anti-radiatie raketten gecombineerd met JDAM geleide bommen. Misschien nog met een Igla, met geluk.

En die bedrijven zijn er al. Opschalen is een kwestie van weken, misschien maanden. Zodra het westen zegt "Wagner PMC is toch ook niet van het Kremlin? Deze bedrijven werken dus ook onafhankelijk van onze wensen".

Qua infanterie of sowieso grondtroepen zijn er eigenlijk te weinig trainingscapaciteiten om de aantallen vrijwilligers te trainen, bewapenen en naar het front te sturen. Nu nog steeds, ik meen dat er een output is van 20.000 per maand, wat best hoger zou kunnen en moeten zijn. Maar die moeten wel Marders, Bradleys, Challengers, AMX10, VAB, Abrams, Leopard 1 & 2 hebben etc.

Voor mensen die voor Kiev kunnen vechten, of ondersteunen, prima. Ga maar, maar verwacht geen salaris, je krijgt niet meer dan de gewone vrijwilliger.

Psoglav | 11-03-23 | 19:32 | 7

Ah joh, de NAVO, dat is de facto de VS, gaat zich er behalve wat wapenleveranties verder niet bemoeien. Zouden wel gek zijn ook. Oekraïne is geen lid van de NAVO, da's al einde oefening.

Ondanks al je geklets over Marders, Bradleys, Challengers, AMX10, VAB, Abrams, Leopard 1 & 2 hebben etc.
Een enkele atoombom en het is einde Westen en ws einde wereld. Waar je maar zin in hebt. Ik niet, zeker niet voor Oekraïne. Voor geen enkel land trouwens.

Ichneumonidae | 11-03-23 | 20:20

@Psoglav | 11-03-23 | 20:20: Nope, het overgrote deel van zowel de Tomcats als niet-actieve Tornado's is gesloopt. De rest staat veelal al jaren tentoongesteld, vaak in de buitenlucht, en is van eerder echt verouderd subtype. Dat zijn er een paar dozijn hooguit. Opknappen van F-14's is uitgesloten, tooling enz. al lang rigoreus vernietigd. Tornado's zou kunnen maar dan zijn reserves van actieve gebruikers logischer. Kortom, ik ben zeer sceptisch.

Het Oude Rijden | 11-03-23 | 22:08

@Ichneumonidae | 11-03-23 | 20:20:

Je merkt wel het verschil tussen de mentaliteit van meneer (of mevrouw) Psoglav en jou. Hij praat nuchter over wat de situatie is en hoe deze militair te zien.

Jij poept in je witte onderbroek en gaat huilen over atoombommen. Gewoon, omdat je niet dapper bent. Maar dat verwacht niemand ook van je hoor. Je kan dat niet. Jij bent beter in snedige opmerkingen maken op GeenStijl. En dat is ook belangrijk.

Schout-bij-Nacht-J | 11-03-23 | 22:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Wagner was toch een foute componist?

Plukkieplukkie | 11-03-23 | 19:32 | 8

Was nog operatief in de Vietnamoorlog. Geweldige scene uit Apocalypse Now, Ride of the Valkyries.

youtu.be/hn37QfXw1-E

Ichneumonidae | 11-03-23 | 20:16

Wagner zijn toch van die diepvries pizza's met ananas?

Is dit nog nieuws? | 11-03-23 | 20:43

Of zonder ananas. Even mijn laarzen zoeken.

Sidney_May | 11-03-23 | 20:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Ben benieuwd hoe lang het nog duurt alvorens hij van een soortgelijke flat af gefl@kkerd wordt

Nietdanjatoch | 11-03-23 | 19:29 | 3

Poetin heeft Wagner niet alleen nodig in oekraine maar ook in afrika. Nou is deze persoon als eigenaar van Wagnerniet onvervangbaar, maar voor Poetin toch wel een risico als hij pardoes uit een raam valt.

panthoseen | 11-03-23 | 19:34

@panthoseen | 11-03-23 | 19:34:
Pardoes uit een raam vallen. Hij kan ook zelfmoord plegen, de verkeerde padden likken of gewoon verdrinken. Wees creatief!

Duwbak_Linda | 11-03-23 | 19:53

Wagner, waren dat dezelfde die een theaterzaal volledig uitmoorde?

upgent | 11-03-23 | 19:28 | 1

klopt, volgens Wagner lag dat niet aan Wagner.

tis_wat | 11-03-23 | 19:48

Dit heb je met narcistische psychopaten: ze worden behoorlijk serieusgenomen tot er een punt komt waarop blijkt dat je liever met gewone mensen te maken hebt.

SIogra | 11-03-23 | 19:25

Is hij wel nuchter? Volgens mij niet…

laurentius | 11-03-23 | 19:25

Nou ja, als hij om stemmen te winnen de andere kant op gaat vechten kan hij nog best eens hoge ogen gaan gooien!

Joost Maghetweten | 11-03-23 | 19:21

Momenteel zit er ook een cabaretier aan het roer in Oekraïne, dus ze houden er wel van.

Kopieerapparaat | 11-03-23 | 19:19 | 13
-weggejorist-
Ichneumonidae | 11-03-23 | 20:31
-weggejorist-
Spring Bruissteen | 11-03-23 | 20:36
▼ 10 antwoorden verborgen

Jevgeni Prigozjin loopt een beetje vooruit op de zaken. Ten eerste moet hij nog zo'n 1,3 miljoen Oekraïners en bondgenoten knechten maar Bachmoet blijft om onverklaarbare reden nog niet verloren. Iedereen zag het al maanden als onhoudbaar op termijn. Maar... Terwijl alles wat Rusland kan los laten gaan op Bachmoet ook op Bachmoet gegooid wordt lukt het nog steeds niet. Sterke Marioepol vibes hier.

Inhoudelijk. Ik gok dat hij denkt dat hij straks een soort van Ramzan Kadyrov kan worden met een eigen maffiastaat. Hij is immers een maffia-man.

Schout-bij-Nacht-J | 11-03-23 | 19:14 | 3

goed punt

masahide | 11-03-23 | 19:18

Prigozjin is inderdaad letterlijk een Bratva, of Vory. Ik weet het niet geheel zeker tot welke kliek hij toebehoord.

Waarom Oekraïne het zo lang volhoudt? Ik sluit me aan bij de rest. Ze willen zo gemakkelijk mogelijk zoveel mogelijk Russen doden. Ze hebben loodzware mortieren gekregen van de Fransen die o.a. airburst doen. Als je goed mikt dan sterven er tientallen per granaat, of raken tenminste ernstig gewond.

Er sterven volgens Kiev zo'n rond de 700-1000 per dag, of zijn uitgeschakeld. Indien waar dat het het aantal KIA en MIA gelijkwaardig opgaat dan zou het tien dagen duren voor de laatste Oekraïense versterkingen gesloopt zijn. En dat lijkt niet te kloppen. Wat wel lijkt te kloppen zijn tenminste tientallen Russen die elke dag sterven. Alleen al als je kijkt naar verliezen met tanks en pantserwagens. Het is echt niet best daar.

Psoglav | 11-03-23 | 19:43

@Psoglav | 11-03-23 | 19:43: "Wat wel lijkt te kloppen zijn tenminste tientallen Russen die elke dag sterven. Alleen al als je kijkt naar verliezen met tanks en pantserwagens. Het is echt niet best daar."
Precies wat je wíl zien.

SIogra | 11-03-23 | 20:10

Cows are beautiful... and delicious.

Schout-bij-Nacht-J | 11-03-23 | 19:05 | 1

Are you saying you hate chickens?

Is dit nog nieuws? | 11-03-23 | 19:10

Nou, we zien je wel bij de verkiezingsbijeenkomsten kerel. Sniper inpakken doet.

BoerKoekoek | 11-03-23 | 19:04

In hoeverre kan hij zich kandidaat stellen?

Muxje | 11-03-23 | 19:02 | 3

Misschien is dit een soort Slavische 'stem-of-ik-schiet' humor.

keestelpro | 11-03-23 | 19:07

@keestelpro | 11-03-23 | 19:07: Of bedoelt hij dat ze in 2024 de boel veroverd hebben, en dat hij dus mee mag doen met de verkiezingen? Heh.

Muxje | 11-03-23 | 19:15

Misschien dat ie denkt dat Putain hem Oekraïne geeft in die zieke geest van hem

Whisky | 11-03-23 | 19:24

Zijn er ook "westerse" huurlingen actief aan de Oekraïense kant? Of zijn dat "specialisten van westerse landen" ?

Is dit nog nieuws? | 11-03-23 | 19:02 | 4

@Is dit nog nieuws? | 11-03-23 | 19:24: Iedereen die tegen de Russen vecht, is een held.

Après toi | 11-03-23 | 19:50

@Après toi | 11-03-23 | 19:50: Oh. Ook de IS-strijders in Syrië?

Is dit nog nieuws? | 11-03-23 | 20:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zou nooit op hem stemmen. Is Dr Oetker ook verkiesbaar?

keestelpro | 11-03-23 | 19:01 | 1

Dr Oetker van het veldhospitaal bij Unileger?

Santtulainen | 11-03-23 | 19:09

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl