Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Schandalig. 78% van de Nederlanders weet niet in welk waterschap ie woont

Dat krijg je er nou van

Het is toch werkelijk niet te geloven? Maar eigenlijk ook weer wel. Alles moet kapodt in dit land, en daar hoort enige kennis van de waterschappen ook bij. 78 PROCENT van de Nederlanders weet NIET in welk waterschap zijn/haar huis woont. De waterschappen zijn ons oudste en eigenlijk belangrijkste bestuursorgaan, en de voornaamste reden waarom we hier niet verzuipen na een zomerse regenbui, en in België en Duitsland wel. Zie ook het topic Waarom Wij Dijkstra Heten en niet Warmtepompstra. Niet weten in welk waterschap je woont getuigt van disrespect voor de vaderlandsche geschiedenis, en alles waar wij in Nederland voor staan en vandaan komen. Zelfs onze vakantiekoning die driekwart jaar in een buitenlands waterschap vertoeft, weet meer over onze waterschappen dan De Nederlander. Daarom pleit het GeenStijl Planbureau voor meer aandacht in het onderwijs voor de waterschappen, eigen heuse Waterschaps Universiteit, een tv-programma met BN-ers over waterschappen, een boekenweekgeschenk over waterschappen, en een jaarlijkse overhoring van alle 21 waterschappen van Nederland. Begin maar alvast met leren!

Reaguursels

Inloggen

Jarenlang gevecht met Delfland gewonnen (via Brenninkmeijer toen nog), waarna ze niet meer zelfstandig mochten innen. Stelletje idioten. Alle Delfland ingezetenen en GS Planbureau zouden mij voor lintje voor moeten dragen. En op het schild heffen.

hoestmogelijk | 10-03-23 | 19:59

Ik weet niet eens meer in welk land ik woon, is het nog echt Nederland, of is het eigenlijk al het dEUzenjarige rijk van Timmermans en von der Hofstadtleyen?

Een waterschap is helemaal een ver van mijn sloot show.

Nuuk | 10-03-23 | 18:15

Ik begrijp heel goed dat dijken, sluizen, waterkwaliteit en waterstand duurder worden als mijn WOZ waarde omhoog gaat. Zo gaat dat nu eenmaal.

Jan de Vries | 10-03-23 | 17:45

Waterschappen hebben heel veel geld in kas om de waterkeringen te onderhouden. Als je daar de gewone politiek op loslaat door het in de provincies oid op te laten gaan weet je dat die poen onmiddellijk verbrast wordt aan hobbies als EU, klimaat, instroom enz. En staan we over tien jaar daadwerkelijk onder water. Met de onvermijdeloijke parlementaire enquete als gevolg. De Rijkswaterstaat-lovers raad ik het boek van Marcel Metze, "Veranderend getij" aan.

vrijblij | 10-03-23 | 16:48 | 1

Op wie moet ik dan stemmen?

Draak uit Brabant | 10-03-23 | 19:48

Zijn er tips voor het Noorderkwartier?

letopuwzaak | 10-03-23 | 15:31

Nederland met waterschappen, merk daar nooit iets van.
Alleen bij dit soort verkiezingen.
Worden er dan mensen verkozen waar je verder nooit meer iets van hoort maar die wel een behoorlijk salaris krijgen?

pan.met.de.jet | 10-03-23 | 14:57

We worden - ook al klinkt dat wat geclicheerd - langzamerhand een idiocratie. Dank, falend onderwijs.

Hommel | 10-03-23 | 14:43

Scheldestromen, 460 medewerkers, 190 bedrijfsvoertuigen.

uisge baugh | 10-03-23 | 14:35

Dat valt dan naadloos samen met de 78% van de Nederlanders die sowieso te dom zijn om te schijten.

bdn01 | 10-03-23 | 14:32 | 2

Nou, dat kunnen ze meestal wel hoor, toen ik nog werkte waren ze minimaal anderhalf uur per dag op het schijthuis.

uisge baugh | 10-03-23 | 14:38

@uisge baugh | 10-03-23 | 14:38: Maar wat deden ze daar? Zitten en/of schijten?

bdn01 | 10-03-23 | 22:37

Dijken bouwen en onderhouden ter bescherming van ons nationaal goed. Of te wel "Nederland eerst". Dat is eng nationalisme, bij het fascistische af. Weet je toch. Wil je niets van weten.

forecastle | 10-03-23 | 14:31

Waterschappen zijn professionele organisaties en dienen geen gekozen poenscheppers aan de leiding te hebben. Mensen met hun poten in de klei houden ons land droog, niet de regenten aan een tafel die zichzelf belangrijk vinden.

bergsbeklimmer | 10-03-23 | 14:20

Ja, allemaal leuk en aardig, maar ik wil dus gewoon op Pino van Sesamstraat stemmen.

VBO_B_Niveau | 10-03-23 | 14:14 | 1

Teken een hokje, schrijf er "Pino van Sesamstraat" achter en vink het hokje aan.

puszuiger | 10-03-23 | 16:36

Als ze de waterschappen bij Rijkswaterstaat zouden onderbreken zou niemand het verschil merken. Behalve een paar overbetaalde ambtenaren in veel te dure panden die dan overbodig zouden worden.

Osdorpertje | 10-03-23 | 13:56

Ik heb vanochtend best wel veel tijd besteed aan het uitzoeken op welke kandidaat ik wilde gaan stemmen. Uiteindelijk iemand gevonden die (hopelijk) gezien het cv inderdaad iets van waterhuishouding weet. (En nee, geen uroloog!) Ik heb ook lijstjes gezien waar kandidaten op stonden die ook gewoon meedoen met de Provinciale Statenverkiezing. Die heb ik maar uitgesloten. Misschien ten onrechte maar je moet toch iets doen om te kunnen beslissen...

Pardoes | 10-03-23 | 13:50 | 1

Verstandig. Deden meer mensen dat maar (incluis mezelf, ik moet het nog bekijken).

letopuwzaak | 10-03-23 | 15:30

Laat die taken gewoon onder Rijkswaterstaat vallen. Schaf die extra belasting af en zoek een andere parkeerplaats voor nutteloze politici.

Portemonnee van de A | 10-03-23 | 13:46

Waarom moet hier op gestemd worden? Waarom is dit niet gewoon een uitvoeringsorgaan?

Nietdanjatoch | 10-03-23 | 13:41

Uitermate nuttige instanties. Beheren het waterpeil in de lager gelegen gebieden, en dat zijn er nog al wat. Zorgen ook voor de zuivering van het oppervlaktewater. En houden dijken en kades door onderhoud te plegen en zo nodig te versterken op de juiste hoogte. Doen al honderden jaren uitermate nuttig werk, en tevens Nederlands oudste bestuursorgaan. Ook niet te vergelijken met Rijkswaterstaat, hebben heel specifiek takenpakket. Zou veel- en veel meer aandacht moeten krijgen dan die landelijke bobo's die geen benul hebben i.d.g. waar het over gaat...

Tiktak Theo | 10-03-23 | 13:36

Gelukkig weet een iets groter percentage dat de eerste kamer bestaat...
(Waterschappen zijn idd stom)

hotmint | 10-03-23 | 13:26

... blanco stemmen bij de waterschappen?

Het Licht | 10-03-23 | 13:20 | 2

U wilt dat het land blank komt te staan?

Timide_Aso | 10-03-23 | 14:15

En wat zou het? Meer dan een rekening betalen mag het ook niet zijn. Ik betaal, jullie aan het werk.

Lorejas | 10-03-23 | 13:12 | 5

Wat lul je nou? Net waterschapsbelasting afgetikt. Was gewoon een rekening.

Lorejas | 10-03-23 | 13:33

Oftewel: ik betaal, verder nul interesse, waterschap aan het werk.

Lorejas | 10-03-23 | 13:35

@Lorejas | 10-03-23 | 13:33:

Oh je bedoelt belasting. Ja, niets is gratis maar het is wel een verschil tussen partijen die het water op een gezond peil willen houden of juist het op een peil willen houden wat enkel ten goede komt aan 1 groep. Daarom de moeite waard om eventjes te bekijken.

Ndranghitiari | 10-03-23 | 13:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Het waterschap, dat weet toch iedereen, is het laatste gangpad links, naast de ACE en het vitamin water. Om de gezondheids huishouding in balans te houden kunt u meestal 1 pad verder de pringles, chips en nootjes vinden. Het gerstewater staat daar meestal ook niet ver vandaan.

grapo | 10-03-23 | 13:06 | 1

Voor mensen als u hadden we het gewoon overal Hoogheemraadschap moeten noemen.

Sieg Hein | 10-03-23 | 13:28

Een technisch onderwerp, maar des te belangrijker om dit niet aan teringhippies over te laten: veiligheid en betaalbaarheid staat voorop, de rest is bijzaak en/of hobby.

de IJsman | 10-03-23 | 13:02

Ach, storm in een glas water weer dit.

Spring Bruissteen | 10-03-23 | 13:00

Zou Hitler zich vergist hebben 'm.b.t. het Rijnland ?

Jimmy Mc Clure | 10-03-23 | 13:00

Is wel zo.

Bij de waterschappen is het nu juist aan te raden om precies te weten wat die partijen eigenlijk willen. Ik mag aannemen dat die 78% ook geen flauw idee heeft waar ze eigenlijk voor stemmen.

Zo ook eigenlijk met de provinciale staten.

Je kan nog hard roepen dat jij wil dat partij X in de Senaat komt maar het kan best belangrijk zijn om goed te kijken naar wat jouw partij X eigenlijk wil betekenen voor de provincie. Dat zou namelijk moeten gaan over de koers van de provincie, wat de landelijke partij wil is niet perse in jouw belang.

Ndranghitiari | 10-03-23 | 12:54

Ik zit bij Hollandse Delta en Waarden, en dat is mooi want ik heb waarden hoog in het vaandel staan.

Mr_Natural | 10-03-23 | 12:49 | 2

Aha, u heeft dus ook een vaandel?

Verbandmeester | 10-03-23 | 12:59

De normen hangen in de boom ?

grapo | 10-03-23 | 13:20

De Waterschappen zijn er vooral als zijdeur voor JOVD e.d. om de politiek in te komen.

"Waterschappen zijn belangrijk, dus stem op mij!"

Waarom?

"Omdat jou stem telt!"

GeheidEenGeit | 10-03-23 | 12:48

Ooit had ik een zakelijke afspraak bij zo'n waterschap. De directeur was van het type laat hem maar wachten. In de receptie was ook een vergadering van het secretariaat aan de gang. Die dames overlegden ruim een half uur, over de aanschaf van paperclips.

Piet Karbiet | 10-03-23 | 12:48

Hmmm... raar... een paar dagen geleden was het nog

"De enige vloedgolf die Nederland de laatste jaren overspoelde is de vloedgolf aan volstrekt overbodige bureaucratische bestuurslagen, zoals deze waterschappen. Waterschappen zijn alleen maar bedacht om sommige mensen dijkgraafje te kunnen laten spelen."

Bron: www.geenstijl.nl/5169502/opheffen

Louter Leuter | 10-03-23 | 12:46 | 4

Ik heb hogere verwachtingen van de gemiddelde dijkgraaf dan van Rutte cs

Het Licht | 10-03-23 | 13:23

@Het Licht | 10-03-23 | 13:23: Behalve Robert Dijkgraaf, maar da's vooral omdat-ie zich heeft laten strikken door D66.

ReyNemaattori | 10-03-23 | 14:08
▼ 1 antwoord verborgen

Waterschappen opheffen en onderbrengen bij de provincie. Direct een mooie bezuiniging.

Hypno2050 | 10-03-23 | 12:43 | 5

Nee, is niet handig. Waterbeheer is een vak apart.

De_fluitlokker | 10-03-23 | 12:51

@John McClane | 10-03-23 | 12:57: Feitelijk hebben we die via de veiligheidsregio en de omgevingsdienst.

Verbandmeester | 10-03-23 | 13:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Op welk waterschap stemmen ze op Bonaire, Saba en St Eustatius?

small_town_dude | 10-03-23 | 12:43

Ik wist het wel.

NiCeY | 10-03-23 | 12:41

Zit in 16
Ga nu naar 1
Dan naar 20
Daarna naar 10

RickTheDick | 10-03-23 | 12:40

Tilburg ligt voor de helft in waterschap de Dommel en de ander helft ligt in Brabantse Delta. Dat maakt het er ook niet duidelijker op.

JanVergoor | 10-03-23 | 12:40

Vooral in de lager gelegen provincies zijn de waterschappen toch wel belangrijk. Helemaal nu waterexpert prins pils belangrijkere dingen te doen heeft

jeweettochniet | 10-03-23 | 12:39

De besturen van de waterschappen zijn een fantastische plek voor uitgerangeerde leden van het partijkartel. In alle anonimiteit aan de overheidstiet naar je pensioen kabbelen.

Piet Karbiet | 10-03-23 | 12:38

Ik zoek me rot naar 21.

Dubbelepunthoofd | 10-03-23 | 12:34 | 3

Flevoland en IJsselmeer.

John McClane | 10-03-23 | 12:35

Kheb 'm. IJsselmeer. Zuiderzeeland.

Dubbelepunthoofd | 10-03-23 | 12:36

@John McClane | 10-03-23 | 12:35: Dus. Dank.

Dubbelepunthoofd | 10-03-23 | 12:36

Logisch, Nederlanders hebben het veel te druk met de perikelen van de familie Hazes en met de vraag wie de mol is.

Zenzeo | 10-03-23 | 12:34

Hoogheemraadschap daarentegen....

small_town_dude | 10-03-23 | 12:33
-weggejorist-
28 | 10-03-23 | 12:31 | 13
▼ 13 antwoorden verborgen

Inderdaad, het geld klotst er tegen de plinten, en ze draaien ook gewoon mee in de baantjescarroussel.

Leon Tosti | 10-03-23 | 12:40

Ben benieuwd of Koning Willem van Lasagne ze wel allemaal uit het hoofdje kent.

Conan de Rabarber | 10-03-23 | 12:29 | 2

Da‘s flauw, je weet best dat de koning een beetje dom is en problemen heeft met leren.

Sieg Hein | 10-03-23 | 12:37

@Sieg Hein | 10-03-23 | 12:37: Ja maar hij is toch waterhoofd van al die waterschappen?

Conan de Rabarber | 10-03-23 | 13:56

Vraag me altijd af waarom dit politiek gestemde keuzes moeten zijn van allemaal onbekende mensen, in plaats dat ze mensen aannemen die iets kunnen?

muppet020 | 10-03-23 | 12:28

Waterschappen moeten dingen regelen rond het water, vandaar ws ook de naam. Waarom dat gepolitiseerd is, is mij een raadsel.
Doe gewoon je werk.

Ichneumonidae | 10-03-23 | 12:27 | 4

Ex-wethouders die niemand wil hebben worden dan Dijkgraaf. Totdat ze dan ergens burgemeester kunnen worden. Het is wachtgeld met een functie, maar doen geen flikker.

Dubbelepunthoofd | 10-03-23 | 12:38

De politieke partijen hebben de waterschappen ontdekt als plek waar ze afgedankte vrindjes kunnen dumpen. Helaas.

Louter Leuter | 10-03-23 | 12:54

@Louter Leuter | 10-03-23 | 12:54: Ik ben voor.
Trek maar een lijn van Venlo naar Rotterdam. Alles daarboven steken we af (afsteken niet in de zin van afbranden maar in de zin van "turfafsteken")

Het Licht | 10-03-23 | 13:15
▼ 1 antwoord verborgen

Jullie hebben tenminste nog water. Wij af en toe niet meer.
Het is gewoon wachten op Hollanders die ons behalve gebakken lucht ook drinkwater komen verkopen.

Nonkel Frituur | 10-03-23 | 12:26 | 7

@Nonkel Frituur | 10-03-23 | 12:37: Kikker er altijd van op als iemand Reve kent...
Wat als we Wallonië er buiten laten? Die troep kost jullie alleen maar geld.
Ben je om;)?

Ichneumonidae | 10-03-23 | 12:40

@Ichneumonidae | 10-03-23 | 12:40: Wij hebben veel meer gemeenschappelijk met de Walen dan met onze noorderburen. De enige reden dat u ons erbij wil is omdat het geld opbrengt. Maar u mag uw drugs, uw lelijke huizen, uw treinen zonder wc en uw asielzoekers houden. We hebben hier al problemen genoeg.

Nonkel Frituur | 10-03-23 | 12:53

@Ichneumonidae | 10-03-23 | 12:40:
Laten we het Hertogdom Groot Brabant toch gewoon weer herleven? En gooien we die Walen ook Brussel uit.

Louter Leuter | 10-03-23 | 12:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Vroeger hadden we nog Hunsingo en Fivelingo. Ook al ter ziele…

eerstneukendanpraten | 10-03-23 | 12:26

We zouden dat natuurlijk ook gewoon landelijk kunnen regelen, zou weer een volkomen onnodige tussenschakel en -belasting schelen, maar dat moeten we niet willen waarschijnlijk. Het argument ook: ja wij zorgen dat alles droog blijft Dat wilt u toch wel!?!? Ja natuurlijk. Maar dat hoeft niet via een staat in een staat hoor, echt niet,

John McClane | 10-03-23 | 12:26 | 4

ja want de schaal vergroting in bijvoorbeeld het onderwijs heeft zo goed uitgepakt

miko | 10-03-23 | 12:39

Daar hebben we Rijkswaterstaat voor. Die doen dan ook de belangrijkste dingen.

Dubbelepunthoofd | 10-03-23 | 12:40
▼ 1 antwoord verborgen

Toch is het maar goed dat die Waterschappen er nog zijn, zodat er niet gemarchandeerd wordt met waterbeheer ten behoeve van provinciale hobby’s

JTKDM | 10-03-23 | 12:25

Waterschappen, bestuurlijk achterhaalde ouwe koek.

Schadenfreude | 10-03-23 | 12:23 | 1

Waterschappen achterhaald noemen: oikofobie

JTKDM | 10-03-23 | 12:26

Waterschappen zijn heel belangrijk, ze kunnen worden misbruikt om de nog overlevende boeren helemaal de nek om te draaien via de waterstanden.
Dus niet vergeten te stemmen mensen...

Zeurders | 10-03-23 | 12:21

We hadden net als die Fransen met hun departementen onze provincies moeten vernoemen naar rivieren.

SamV | 10-03-23 | 12:20 | 6

Wordt lastig in een delta met allemaal van die zijtakken. Waar stroomt de Rijn uit in de Noordzee?

Louter Leuter | 10-03-23 | 12:50

@Piet Karbiet | 10-03-23 | 12:30:
Champagne is geen departement. Die streek valt in de departementen Marne, Aube en Aisne.

SamV | 10-03-23 | 13:28

@Louter Leuter | 10-03-23 | 12:50: Bij Katwijk?

Lu_Tze | 10-03-23 | 14:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Waterschappen zijn politiek geborgde speeltjes, eerst moest 25 jaar alles via ruilverkaveling kaarsrecht lopen, nu moeten de beken en loopjes weer ronddraaien. Als China ons gaat uithongeren komt er wel weer een nieuwe Mansholt en begint het spel opnieuw.

hagelkruis | 10-03-23 | 12:20

Fryslan is dus een groot waterschap? Kunnen ze daar de provincie dan niet opheffen?

miko | 10-03-23 | 12:19

Ik betaal aan nummer 8, Stichtse Rijnlanden.
Die club zal het wel zijn dan.

Ruimedenker | 10-03-23 | 12:18

Tja, ook niet zo raar als er geen 1 op tv komt ze verhaal te doen, maar alleen bobo's uit de 2e kamer.

nutsniet | 10-03-23 | 12:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl