Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Stoltenberg: 'NAVO-bondgenoten zijn het eens dat Oekraïne NAVO-lid wordt, op lange termijn"

Op zich niet echt iets nieuws, maar het wordt wel expliciet zo

Ja, nja, weet je. Defacto is Oekraïne natuurlijk allang een NAVO-strijdmacht en wordt Artikel 5 uitgevoerd per training en wapenleveringen in plaats van de inzet van NAVO-eenheden. Maar aangezien formeel Oekraïens NAVO-lidmaatschap misschien uiteindelijk wel het grootste Russische pijnpunt is, gaat NAVO-chef Stoltenberg hier dan niet heel onzorgvuldig met zijn taal & toon om in deze persco tijdens zijn bezoek aan Finland? Het letterlijke citaat, voor de zorgvuldigheid: "The world's NATO allies have agreed that Ukraine will become a member of the Alliance. But at the same time, that is a longterm perspective." Blijft toch extreem onwennig. Het neo-nazistische Azov-regiment dat inmiddels formeel onderdeel is van de Oekraïense strijdkrachten, over een tijdje dus formeel onderdeel van de NAVO.

Binnenkort een NAVO-eenheid: het Azov-regiment

Reaguursels

Inloggen

Misschien kan Rusland dan ook maar meteen bij de NATO komen. Zijn we in 1 klap van al het gezeik af en is er vrede op aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,
en breng ons niet in beproeving, maar verlos ons van het kwade.

Teluitjewinst | 28-02-23 | 22:29

Mooi, doorgaan zo. Een dat gezeik over Azov mag ook wel eens ophouden. Als we nazi's gaan tellen vinden we die bij Wagner in veelvouden. Wat mij betreft komt dat land bij de NAVO en nee, Rusland heeft geen buffer staat nodig. Het domme idee alleen al. In tijden van kernwapens. Hoezo zouden NAVO tanks opdringen naar Moskou? Na overleg met alle 27 lidstaten? Rot toch op. Rusland is maar voor één ding bang, dat zijn buren te veel democratie ontwikkelen. Omdat Poetin doodsbang is voor zijn eigen volk. Als dat tegen hem opstaat..

Beste_Landgenoten | 28-02-23 | 22:28

Holy shit, dat Azov regime is gewoon het proto space marine korps, inclusief religieus fanatisme.

obimikkel | 28-02-23 | 21:52

De politici willen echt willens en wetens WO3 hè, waar maar één uitkomst is.. en die flapdrollen echt nul in geïnvesteerd hebben..

Nederlanddraaitdoor | 28-02-23 | 21:51

Hoe eerder Oekraïne bij de NAVO, hoe beter.

Après toi | 28-02-23 | 21:05 | 3

Yeps. Is onze hele oostgrens eindelijk fatsoenlijk afgedekt en dat hebben de Russen dus helemaal aan zichzelf te danken.

Graaisnaaiert | 28-02-23 | 21:24

Idioot.
Zal verder zwijgen.

reservebelgië | 28-02-23 | 21:46

Compleet geschift! Recept voor oorlog met Rusland. Moeten Nederlandse jongens straks sneuvelen voor Zelensky?

theo-is-dood | 28-02-23 | 22:09

Op lange termijn kan rustig 30, 40, 60 jaar duren.

Vraag maar aan Erdogan.
Maar ja, dan moet ik er wel bij vertellen dat dat Erdogan zijn eigen, domme schuld is want hij weigert al decennialang om aan de vereisten voor het EU-lidmaatschap te voldoen.

En zo is het ook voor Oekraïne. Zeggen van : "maak ons NU lid, anders vinden we je stom en een Putin-vriend" heeft echt geen zin.

gaffelbaard | 28-02-23 | 20:59 | 1

Ik heb een lange dag gehad. Haal ik NAVO en de EU door elkaar. Silly me.

gaffelbaard | 28-02-23 | 21:00

Finland met Finse Marin en overige Finnen mogen wel bij de Nato en EU . Maar niet alle Finnen in opsporing verzocht komen uit Finland

HetOorAakel | 28-02-23 | 20:39

Ukraine had veel eerder NAVO lid moeten zijn, dan hadden we die ellende nu niet gehad. Uiteindelijk gaan ze het toch wel worden (wat er van Ukraine over is). Of dat nu fout of goed is, is eigenlijk niet meer relevant. Geopolitiek en militair strategische hebben we kansen laten liggen, met als gevolg heel veel doden.

Lafayette | 28-02-23 | 19:48 | 1

Die kansen waren er niet echt in het verleden, buurlanden van Rusland bij de NAVO heeft altijd al politiek gevoelig gelegen, dus deze oorlog is wel een buitenkansje wat dat betreft.

Zeurders | 28-02-23 | 20:17

De EU ging van 12 naar 27 lidstaten - voornamelijk richting Rusland. De NATO ging van 12 naar 30 leden - allemaal richting Rusland. Oekraïne was de noodzakelijke buffer die zorgde voor rust tussen Oost en West. Het land was corrupt, economisch onbeduidend, maar wel erg groot, en wij wilden er toch niks mee.
Niets valt er goed te praten aan de agressiviteit van Poetin, maar wij hebben de Russische beer wel geprikt en getergd met de voortdurende uitbreiding richting Moskou. Economisch en militair zijn wel alleen maar zwakker geworden door de Oostelijke rommellandjes in de EU en de NAVO, dus het strategisch plannetje ontgaat mij volledig. Finland heeft zich jaren neutraal gehouden (hoefde ze ook niet op te komen voor anderen) en pas nu, na angst voor Poetin, komt ze met hangende pootjes aanzetten. Ook Finland maakt de NAVO alleen maar zwakker.
Zonder Verhofstad- en Van Baalen-achtige idioten hadden we de Oekraïne de huidige ellende kunnen besparen. Geen idealistisch verhaal, wel realistisch.

Zeddegeizot | 28-02-23 | 19:45 | 9

@BobDobalina | 28-02-23 | 20:35: Ken je geschiedenis. Wat was de aanleiding voor de Vietnam-oorlog? En voor de Cuban Missile Crisis? Wat zou er met Taiwan gebeuren als het Westen iets te dicht tegen het eiland gaat aanschuren? Bufferzones en invloedsferen, best een dingetje voor de minder naïeve medemens.

Zeddegeizot | 28-02-23 | 22:25

@theo-is-dood | 28-02-23 | 22:15: heeft de navo afghanistan geannexeerd? Of waren de navoleden die daar waren bezig met iets anders? Domme propaganda dit.

BobDobalina | 28-02-23 | 23:32

@Zeddegeizot | 28-02-23 | 22:25: tuurlijk. Rusland heeft al genoeg navoleden als buurland. En het westen tovert landen die met ze willen samenwerken niet om tot dictaturen. Er zou destijds ook niets op tegen zijn geweest als vietnam een westerse democratie was geworden. Integendeel. Het zijn die zieke totalitaire systemen die daar slecht tegen kunnen als hun buren wel normaal gaan functioneren. Heeft weinig met bufferzones te maken. Dat zou immers suggereren dat het westen rusland zou willen aanvallen. Alleen de russen waren en zijn mogelijk bezig met expansieplannen. Pure projectie van een sociopaat dat wij nu worden beschuldigd terwijl we niks anders doen dan met elkaar samenwerken.

BobDobalina | 28-02-23 | 23:42
▼ 6 antwoorden verborgen

NAVO-chef Stoltenberg een ongekozen figuur die schijt heeft van het referendum. Met het referendum over het Oekraïneverdrag was Nederland duidelijk..

Brom_Snor | 28-02-23 | 19:35 | 2

Sorry, ik wil het niet als EU-lid. Daarom in het referendum tegen het verdrag gestemd (ik wil geen grotere EU). Maar als NATO lid: goed plan.

ZoekEenVrijeNick | 28-02-23 | 20:16

Ging dat referendum over de NAVO? Heb ik toch iets gemist.

Après toi | 28-02-23 | 21:03

Azov is al opgeheven.. echter esprit de corps leeft voort...

grapjasz | 28-02-23 | 19:29

Kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig wordt van een militair machtsblok dat steeds dichter naar jouw landsgrens trekt. Ik zou het denk ik een halt toe roepen, ongeacht de kosten.

Zoelense Hobbyboer | 28-02-23 | 19:15 | 1

Dat doet Oekraine ook. Die weten wat ze van KGB-Rusland en vazallen kunnen verwachten dus die willen koste wat kost bij de Navo en de EU en zijn bereid zich daar letterlijk dood voor te vechten.
Anders nog iets?

Graaisnaaiert | 28-02-23 | 21:28

i.t.t. een EU lidmaatschap geeft een NAVO lidmaatschap alleen garantie op "hulp", dat kan net zo goed voedselhulp of politieke hulp zijn, er is geen garantie op militaire hulp. Dus aan de huidige toezeggingen van wapens heeft Oekraine al meer dan een volledig NAVO lidmaatschap. Uiteindelijk telt de gun-factor, niet de exacte status van een lidmaatschap. Turkije is volwaardig NAVO-lid maar maar mocht uiteindelijk niet de JSF hebben. Wij kregen wel Amerikaanse atoombommen maar niet de benodigde codes.

W_F | 28-02-23 | 19:10
-weggejorist-
Cor Netto | 28-02-23 | 19:04 | 2

Ah mooi, we krijgen een nieuwe goudstandaard voor het kwalificeren van extreem rechts. Mocht ook wel, ondertussen heeft de term extreem rechts behoorlijk aan inflatie geleden

Johan1235 | 28-02-23 | 19:01

Alleen de EU en de Navo bepalen waar en hoe de grenzen van Europa komen te liggen, anderen mogen daar geen zeggenschap over, of andere belangen bij hebben. Deze superioriteit gedachte is de aanstoot voor nog meer oorlog. Du moment het EU associatieverdrag met Oekraïne op tafel lag, was het direct hommeles. En de verwachting is dat de EU met de Navo in het kielzog ook een gooi gaan doen naar Georgië en Azerbeidzjan, nou dan heeft Iran de Navo rondom zijn grenzen, eens kijken hoe die samen met Moskou zullen reageren.

Broadsquire | 28-02-23 | 18:53 | 2

Onzin.
Oekraine bepaalt zelf of het bij de EU en/of navo wil toetreden.
En de EU en/of navo lidstaten bepalen of ze oekraine wil laten toetreden.

panthoseen | 28-02-23 | 18:56

Azov nazi's of niet, ze vechten aan de goede kant!
Met een jood als opperbevelhebber notabene.
Voor mij kunnen we oekraine vandaag nog inruilen voor turkije!

panthoseen | 28-02-23 | 18:22 | 3

De Russen hebben anders ook geen enkel probleem om nazi's in te zetten: youtube.com/watch?v=96gjjkOZpfg&t... En als ik moet kiezen tussen Nazi's aan onze kant of Grijze Wolven die tegen ons worden ingezet, dan liever de Nazi's. Het liefst heb ik ze allebei niet. Ik vind ze allebei gewoon kut, maar ik heb bijvoorbeeld ook niks met anarchocommunisten, dat wat de Koerden zijn.

Alexander des Burgus | 28-02-23 | 18:30

@Alexander des Burgus | 28-02-23 | 18:30:

Daarbij is het azov/nazi verhaal enorm opgeblazen door russische propaganda en de reden dat wij er überhaupt over praten.

panthoseen | 28-02-23 | 18:39

Maar dat bepaal jij niet. De VS bepaald. Jij hebt alleen ja te knikken.

Cobarde | 28-02-23 | 19:58

Deze uitspraak is voor de Russen aanleiding om de Oekraïne-oorlog zonder einde te laten voortduren, niet écht slim.

meneer Q | 28-02-23 | 18:17 | 1

Oekraine komt bij het westen.
Allang uit gemaakte zaak.
Navolidmaatschap is nog maar pure formaliteit.

panthoseen | 28-02-23 | 18:28

Och... de Turken zijn al sedert 1951 lid van de NAVO - en die hebben ook wel eens wat akelige régimes gekend -sterker nog: ze hebben NU een akelig régime. Spanje was lid tijdens Franco (fascistisch) , Portugal was lekker fascistisch lid onder Salazar (terwijl Portugal wat akelige smerige Afrikaanse akkefietjes uitvocht) België was lid terwijl het zich enigszins onnetjes gedroeg tegenover een paar Congolezen, Griekenland was lid tijdens het fascistische kolonelsrégime, Frankrijk was lid tijdens de Algerijnse oorlog (ook niet geheel schoon te noemen...) en de Verenigde Staten waren heel democratisch lid tijdens de Vietnam oorlog en nog een paar andere onbetekenende conflictjes.
-
Maarrrrr: daar was allemaal niets fascistisch aan dat had gelukkig allemaal niets met de NATO te maken.

bisbisbis | 28-02-23 | 18:10 | 3

Spanje is pas na Franco lid geworden. Daar is overigens nog een referendum aan te pas gekomen, als ik me niet vergis. Wel hebben de VS na WO 2 militaire bases gehad.

LucaBrasi | 28-02-23 | 18:26

Hebben die ook tien sanctie pakketten om de oren gekregen?

Zoelense Hobbyboer | 28-02-23 | 19:03

@Zoelense Hobbyboer | 28-02-23 | 19:03:
-
De Turken zeker niet - (en dat na de compleet doorgeslagen heksenjacht van Erdogan na de ‘staatsgreep’ …)

bisbisbis | 28-02-23 | 21:47

Dus vanwege dat Azov-regiment is het Oekraïense leger eigenlijk een beetje een Nazi-club? En die moeten we er niet bij willen hebben in onze mooie NAVO?
Ten eerste is het de vraag, hoe 'nazistisch' het huidige Azov-regiment is. Ten tweede is het maar de vraag wat er van over blijft, mocht Oekraïne t.z.t. NAVO-lid worden.
Overigens, toen West-Duitsland in de NAVO was geïntegreerd, zaten er heel wat oud-Wehrmachtmilitairen in het Duitse leger. En wat te denken van bijv. het Turkse leger?
Ik heb liever een sterke NAVO met daarin misschien een paar onderdelen van dubieuze politieke kleur, dan een slappe NAVO met de besluiteloosheid van Duitsland (tot voor zeer kort geleden). Het gaat er om, dat Rusland op een afstand wordt gehouden en opdondert uit OekraÏne, en daarbij moeten we het Azov-regiment maar voor lief nemen.

KeesBruin | 28-02-23 | 18:07 | 7

@reservebelgië | 28-02-23 | 18:47: "Mierenneuken over een grenspaal."? Zo betitel je het bezwaar maken tegen een agressieoorlog? Met het 'argument' dat dit nu eenmaal "geopolitiek" is? Zo kun je alles rechtpraten wat krom is, ook de acties van Hitler of Stalin.

KeesBruin | 28-02-23 | 19:56

@KeesBruin | 28-02-23 | 19:56:
Dat Rusland in dezen de agressor is staat als een paal boven water. En dat is iets meer dan afkeurenswaardig. Zij dragen de hoofdverantwoordelijkheid voor de ellende van het front. Aan beide zijden overigens.
Maar deze uitbarsting heeft een lange aanloop. Die deels voorspelbaar was, maar zodra de beer los is is het gevolg of de uitkomst zeer ongewis.
Vergis u niet, ook voor het Westen. Hier is iets losgelaten waar geen controle over is. Ben geen doemdenker, maar het effect van boomerangs word mij iets te gemakkelijk weggelachen.
Reaguurder @Yojimbo heeft hierboven/onder een aantal zeer zinnige tegels geplempt.
Aanrader, hoezeer ook u een deel van gelijk aandraagt.

reservebelgië | 28-02-23 | 20:12

Als je een hakenkruis tatoeëert ga ik er vanuit dat je niet langer een zwevende nazi bent.

ReyNemaattori | 28-02-23 | 20:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Dus dankzij het inlegvelletje van de Lachende Leugenaar wordt het corrupte land van de dwerg in vies t shirt lid van de NAVO. Dat zullen de Russen leuk vinden, dat zorgt voor ontspanning.

SergeantPierlala | 28-02-23 | 17:54 | 3

Leuk laatste zinnetje "Dat zullen de Russen leuk vinden, dat zorgt voor ontspanning." is natuurlijk helemaal om te kotsen! Wat Poetin en co leuk vinden of niet, moet ons geen ene moer interesseren, het zijn een stelletje oorlogsmisdadigers, daar in het Kremlin. En voor 'ontspanning' kunnen ze zelf zorgen, door zich terug te trekken achter hun eigen grenzen.

KeesBruin | 28-02-23 | 18:09

@KeesBruin | 28-02-23 | 18:09: precies, en dan kan NAVO mooi UA erbij nemen en hebben de Russen precies niets. Gek dat Rusland dat niet wil.

Ikdoemisschienmee | 28-02-23 | 18:14

@KeesBruin | 28-02-23 | 18:09: Grappig hoe mensen altijd denken dat geopolitiek betekent dat hun gelijk het grote gelijk is. Dat hun bondgenootschap voor het goede doel andere landen binnen mag vallen. Maar als een andere grootmacht dan datzelfde doet het de duivel zelve is.

TheEgg | 28-02-23 | 22:12

Zou Rutte nu eindelijk dat baantje krijgen.

Pensionista | 28-02-23 | 17:53 | 1

Wij hebben al Luns en de Hoop Scheffer geleverd. Het wordt dit keer een vrouw, bij voorkeur één van kleur en als wij die zo snel niet kunnen vinden, iemand uit een 'indigene Europese gemeenschap'. Kennis van de Engelse taal is niet vereist, evenals kennis van defensieorganisaties. Je moet kunnen verbinden, tenslotte.
Ik gok op een Canadese eskimo, of een Litouwse mevrouw met Karaïtische roots.

bisbisbis | 28-02-23 | 18:22

Oekraïens navo lidmaatschap is helemaal niet het grootste Russische pijnpunt, want wat zou daarvan het probleem zijn?
Rusland probeerde gewoon een graanmonopolie te verwerven aan de hand van een Heim ins Reich motivatie.

wapster | 28-02-23 | 17:53 | 1

Handige Harry die tussen al die landmijnen nog graan durft te verbouwen..

Smoelensmid | 28-02-23 | 18:40
-weggejorist-
KlazienuutZalk | 28-02-23 | 17:48

Geweldig opruiing , door een paar grijze uitgerangeerde elite volkvertegenwoordigers, ruim 200 miljoen inwoners van Europa, Wereld Oorlog 3 mee intrekken, terwijl het onze shit niet eens is. Het is het zelfde liedje als met de asiel zoekers, bewust en moedwillig een probleem creëren.

arzal3138 | 28-02-23 | 17:47 | 1

Door de Amerikanen

henkiedeboer | 28-02-23 | 17:56

OMG.
De expansiedrift van de EU is grenzeloos.
We hadden massaal tegengestemd voor toetreding, maar de schurkenstaat moet ten koste van alles bij de EU .
Nu krijgen we er weer een land bij die constant aan het geldinfuus van Brussel hangt, net als Italië, Griekenland, Tsjechië en Spanje.
Het word het failliet van de EU.

jufrouw theelepeltje | 28-02-23 | 17:45 | 4

@pollens | 28-02-23 | 18:02:
Uw hoop is misschien legitiem.
Maar dat zal precies geen feestje worden.
Ook niet voor ons.

reservebelgië | 28-02-23 | 18:25

De schurken zijn allang binnen op een paar na die nog wat donaties moeten afromen.

Hollandmix | 28-02-23 | 18:39

U is niet op de hoogte van het verschil tussen de EU en de NAVO? Triest.

BenZen | 28-02-23 | 21:32
▼ 1 antwoord verborgen

natuurlijk ze zijn opgeleid in onze tactiek, en hebben ons materiaal.
daarnaast allelei "sugar Daddies" onder het mom van wederopbouw.
ze waren corrupt, en vooralsnog zijn ze dat nog steeds. daarom stemden we tegen !!

foxmean | 28-02-23 | 17:39

Referendum doen?

dathoujetoch | 28-02-23 | 17:37 | 6

@Red shirt | 28-02-23 | 17:40: Tijd voor een bindend referendum. Dat is ook een optie.

Is dit nog nieuws? | 28-02-23 | 17:43

@Red shirt | 28-02-23 | 17:40: onzin. Aan een bindend referendum moet wel degelijk opvolging worden gegeven. De verwachtingen van de kiezers zijn in een democratie leidend, niet de verwachtingen van de regenten.

therealbraindump | 28-02-23 | 17:44

Deden de Russen al in de 4 Donbass regio's. Zogenaamd 98% wilde bij Rusland horen..

"Kremlin-woordvoerder Dmitry Peskov, heeft gezegd dat Rusland openstaat voor onderhandelingen om het conflict in Oekraïne te beëindigen, maar benadrukte dat Moskou "nooit een compromis zal sluiten" over wat hij de nieuwe "territoriale realiteit" noemde.

De Russische president ondertekende "toetredingsverdragen" waarbij de Russische annexatie van de regio's Cherson, Zaporizhzja, Loehansk en Donetsk werd geformaliseerd. Eerder werden er referenda georganiseerd, die door onafhankelijke waarnemers, Oekraïne en het Westen als illegaal worden beschouwd. "

De essentiële grondstoffen gaan in Russische handen komen vrees ik.

Wattman | 28-02-23 | 18:05
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Hadena | 28-02-23 | 17:37 | 1

Wisselgeld voor bij de onderhandelingen

larie | 28-02-23 | 17:34

Toch lullig dat de VS een handelsoorlog tegen de rest van de wereld begonnen zijn en dat die Abrams tanks een loze belofte lijken te zijn. Wat een Amerikaanse officier bij Defensenews een petting zoo noemde, inclusief die Britse Challengers.

F16's moeilijk moeilijk. A10's no go. En dat dan Zweden van Erdogan niet bij de NAVO mag , want de veel geschiktere Gripen C/D. Dit van dezelfde VS die niet wist hoe snel ze de Koerden in de steek moesten laten. De topman van Blackrock steekt 1,2 miljard dollar in zijn eigen zak. Voor de handelsmissies van die firma in Oekraïne gelieve u zelf te googelen.

En al die arme lieden, zowel Russen als Oekraïners, maar sneuvelen. En dan in het vrije Westen de dienstplicht weer willen invoeren. Bij mijn eerste opkomst hadden we in Duitsland nog een prima moslimmaat. Dat viel qua rantsoenen prima te regelen. Probeer dat nu nog eens, met al die uitzonderingen op de regel.

Hetkanverkeren | 28-02-23 | 17:31 | 3

Die abram tanks rijden al lang via onze spoorlijnen naar het oosten hoor.... wel snachts.

Cable | 28-02-23 | 17:47

@Cable | 28-02-23 | 17:47: Zeg maar nee, dan krijg je er twee. Dit dus. Polen heeft Abrams besteld en zet dus een paar Duitse Luipaarden door naar Oekraïne. Op defensenews noemde een Amerikaanse officier het Amerikaans/Engelse aanbod van Abrams en Challengers een petting zoo. Die handelsoorlog dus, alsof Polen wel zuiver op de graat is.

De Duitsers mogen door komen met wat zij het beste doen. Panzers en de bijbehorende doctrines. Precies het soort les wat de bouwers van de tommycookers nooit echt begrepen hebben.

Boots on the ground.

Hetkanverkeren | 28-02-23 | 18:16

@Hetkanverkeren | 28-02-23 | 18:16:
Dat ze die boots on the ground maar beter laten.
Bewaar de wereld voor het moment dat Ursulla en Frenske denken beter te kunnen dan Napoleon en Hitler.

reservebelgië | 28-02-23 | 18:42

'Op lange termijn'. Aha net als Turkije.

blikjegrolsch | 28-02-23 | 17:30 | 2

100 jaar is best wel lang. We zullen zien.

Leukerd | 28-02-23 | 17:34

Ter uwer info. Dat is EU.
Turkije is al een tijdje lid van de NAVO.

reservebelgië | 28-02-23 | 18:37

Een aanval op een NAVO lid is een aanval op alle leden.
WO3 in de maak.
Maar het zal allemaal wel Westerse tactiek zijn om te onderhandelen met de Russen.
Als niet, is het zeer onhandig om nu de boel verder te laten escaleren.
En dus is deze oorlog nog lang niet voorbij.

Ruimedenker | 28-02-23 | 17:27 | 1

Het is sowieso betekenisloos gelul van Stoltenberg want een land kan geen lid van de NAVO worden zolang het in een militair conflict verwikkeld is, zie de statuten. Misschien bedoelt hij het als aansporing voor Rusland om dit conflict zo lang mogelijk vol te houden?

pollens | 28-02-23 | 17:40

Stoltenberg sorteert alvast voor op Rutte die straks het stokje overneemt. Zodra de Oekraïners gaan vragen om toegelaten te worden tot NATO kan Rutte zich van die toezeggingen niets herinneren.

-PR- | 28-02-23 | 17:27

Ik hou mijn mening maar even voor mij. Tijd voor een biertje.

keistad | 28-02-23 | 17:26

De wapenindustrie lijkt wel een goede investering. Misschien kan Nederland daar haar kenniseconomie op inzetten.

impy | 28-02-23 | 17:24

Wie het dit nu aan zien komen?

De Russen, en daarom wordt er nu gevochten in Oekraïne.

Peter_K | 28-02-23 | 17:22

Wat een obligaat en modieus praatje. In een oorlog tussen de Ukraïne en Rusland kun je onmogelijk in de toekomst kijken. Zolang de Navo geen boots on de grounds stuurt zal de Ukraïne zich op termijn over moeten geven. Cut and dry.

Red shirt | 28-02-23 | 17:22

Deze wil om Ukraine toe te laten is het doodvonnis voor die staat, dit kan Rusland nooit toestaan dus zal de Ukraine als zelfstandig land verdwijnen.

sprx | 28-02-23 | 17:22
-weggejorist-
Hevvlan Demuru | 28-02-23 | 17:21 | 1

'Met zevenmijlslaarzen tot er geen weg meer terug is,' om een variant van Jan Kloots stap voor stap te gebruiken.

gestoptmetroken | 28-02-23 | 17:21

Erdomeneer zou zich spontaan verslikken als hij dit hoort.

pacmann | 28-02-23 | 17:20

En wat vind ome Erdo ervan?

de visser | 28-02-23 | 17:19

Die paar duizend man van dat Azov-regiment kunnen we later wel wat mee Spartacus, het gaat even over de grotere lijnen nu.

SterF... | 28-02-23 | 17:17

Rusland en China denken er anders over. Moge de sterkste winnen! En dat de nucleaire bom op de strategische Haven op Antwerpen valt en niet op Rotterdam.

adhd-je | 28-02-23 | 17:16 | 1

Rusland moet gewoon alles slikken en de kop houden is de westerse mening.
Misschien doen ze dat ,nu en in de toekomst ,maar ik ben daar niet zeker van.

pejoar | 28-02-23 | 17:25

nee, geen lid. Lijkt me geen goed plan. misschien associatieverdrag. Dat we ze wel helpen.

Dr.Utker | 28-02-23 | 17:15 | 1

Maar dan wel weer met een inlegvelletje.

NLgaatnaardeklote | 28-02-23 | 17:16

Lekker boeiend. Wie is die vrouw naast die meneer?

Timide_Aso | 28-02-23 | 17:13 | 2

Sanna Marin, ik zie het al. Prima minister!

Timide_Aso | 28-02-23 | 17:14

Misschien is dit wel een onderdeel van een mondiaal plan om de CO2 uitstoot te reduceren middels reductie van de wereldbevolking, en daarmee de wereld van de ondergang te redden.

zeeman73 | 28-02-23 | 17:13 | 4

thermo nucleaire vernietiging van de aarde reduceert de CO2 uitstoot pas na die eerst enorm te hebben opgevoerd. Red de aarde door de aarde te vernietigen. Is dat creative destruction?

Glasgow Argus | 28-02-23 | 17:17

@Glasgow Argus | 28-02-23 | 17:17:
Ach de naakte molrat zal het wel overleven. Vervolgens zullen de dolfijnen op den duur de intelligente niche en macht overnemen, en krijgt Douglas Adams gelijk:

So Long, and Thanks for All the Fish!

Louter Leuter | 28-02-23 | 17:32
▼ 1 antwoord verborgen

Lijkt me voorlopig en waarschijnlijk permanent niet zo'n goed plan. Die Russen worden nu al getergd en dit soort uitspraken zullen de verstandhouding en kans op een einde aan deze oorlog er niet beter op maken.

clockandhammergame | 28-02-23 | 17:12

Ja, gooi nog even olie op het vuur. Wat denkt men hier mee te bereiken?

At_Dawn_They_Sleep | 28-02-23 | 17:11 | 2

Misschien duidelijk maken dat het geweld van Rusland ze niet veel opbrengt?

SterF... | 28-02-23 | 17:20

@SterF... | 28-02-23 | 17:20: Je ziet inderdaad dat Oekraïne echt enorm vooruit is gegaan het afgelopen jaar....

TheEgg | 28-02-23 | 22:06

Het zou ook lullig zijn om al die mensen die daar nu met groot gevaar voor eigen leven 'onze' NAVO-wapens bedienen straks niet toe te laten tot onze klup.

funda | 28-02-23 | 17:10

Dat heet olie op het vuur gooien. Dat verwacht ik wel van Ursula en Vette Frenske... niet van de NATO.

Louter Leuter | 28-02-23 | 17:10 | 1

Ja heeft Stoltenberg namelijk nog niet gedaan sinds dag 1 van de oorlog in Oekraine... wat een verassing.

Yojimbo | 28-02-23 | 17:13

Goede zaak, wel weer belachelijk dat dit soepeler gaat dan de toetreding van Finland en Zweden.

zwellevertje | 28-02-23 | 17:09 | 1

Wat zei Erdogan?

Louter Leuter | 28-02-23 | 17:10

Er zal nog heel wat water naar de zee vloeien voordat Oekraïne lid van de NAVO is. En het duurt ook nog wel even voordat Oekraïne lid van de EU is. Voor wat betreft dat laatste hoop ik dat de euro ontploft en die mastodonten in Brussel zelf de stekker er voortijdig uit trekken.

goedverstaander | 28-02-23 | 17:09 | 1

Lid of geen lid.
Ze krijgen nu bakken met geld en wapens.
Er is geen visumplicht dus woorden zeggen weinig.

pejoar | 28-02-23 | 17:21

Als nou eens alle landen van de wereld lid worden van de NAVO dan is er nooit oorlog meer.
'imagine van John Lennon neuriet*

Cornelis12 | 28-02-23 | 17:08 | 4

John Lennon was zelf een grote eikel. Zo'n woke gast van peace en happyness en ondertussen zelf een enorme zak hooi.

kortebroek | 28-02-23 | 17:14

Funfact: Rusland heeft ooit gevraagd toe te treden, het antwoord was nee. De Russen hadden hun antwoord op de vraag of het een verbond tegen de Sovjet unie

MTB | 28-02-23 | 17:51
▼ 1 antwoord verborgen

Stoltenberg blaast nog even in het vuurtje.

Bakkeleures | 28-02-23 | 17:06

De reactie van de NATO is nog steeds het zelfde als voor de oorlog... toen zeiden ze ook al dat het eventueel misschien wel kon in de toekomst maar voorlopig nog niet op de agenda staat. Eigenlijk wat Stoltenberg nu ook zegt..... kortom, het standpunt van de NATO omtrent toelating van Oekraine is ongewijzigd gebleven. Als Oekraine die doelstelling uit de grondwet had geschrapt (ongeacht of een autonoom land dit zelf moet weten of niet...), was het waarschijnlijk ook niet zo ver gekomen.
Nu is de status dat je een land in puin hebt, nog steeds geen versnelde toegang krijgt tot de NATO en WW3 dichter bij dan ooit is. Niets gewonnen, alleen maar verloren.

Yojimbo | 28-02-23 | 17:05 | 6

@SterF... | 28-02-23 | 17:38:
Nogmaals, je moet je soms afvragen als land of je niet moet inleveren om op een later moment te kunnen winnen. Streven om bij de NATO en EU te horen ondanks dat beiden je al hebben verteld dat dit NIET op de korte termijn gaat gebeuren, slaat natuurlijk nergens op. Je had een groot deel van dit conflict kunnen vermijden door gewoon je eer in te slikken en die passages uit de grondwet te schrappen. Het had ook voor je positie naar de EU & NATO toe niet uitgemaakt maar voor het verloop van de oorlog heel veel.

Het Memorandum van Boedapest werkt natuurlijk ook twee kanten op. Je kan niet verwachten dat als de afspraak is dat Oekraine een neutraal land blijft, maar wel verdedigd gaat worden door Rusland zodra er een dreiging van buitenaf plaatsvindt, dit verdrag nageleefd zal blijven worden als er concreet wordt afgestapt van die neutrale positie en toenadering met de NATO & EU wordt gezocht, sterker nog, dit ook in de grondwet te laten vastleggen.

Ik zit hier ook geen oorlog mee goed te praten. Maar deze oorlog was ZO VOORSPELBAAR en vermijdbaar. En ik verwijs weer door naar de eerste alinea van mn tegel.

Yojimbo | 28-02-23 | 17:47

@Yojimbo | 28-02-23 | 17:47:
Als ik jou was zou ik een samenvatting van dat memorandum nog maar eens lezen. Er staat nergens dat Oekraïne niet zijn eigen politieke lot zou mogen bepalen. Écht nergens. Waar haal je dat vandaan? Het ging over de overdracht van kernwapens in ruil voor territoriale integriteit.

Rusland heeft zich er niet aan gehouden.

SterF... | 28-02-23 | 17:57

@SterF... | 28-02-23 | 17:57:
Het aanhalen van sterke banden met de NAVO en de VS ging niet per se direct tegen de doelstelling van het Memorandum van Boedapest in, maar het is wel een complicerende factor voor de neutrale en soevereine positie die Oekraïne zou moeten innemen.
Als er afspraken zijn gemaakt over neutraliteit en niet aansluiten bij machtsblokken, dan kan je voorstellen dat ergens alles samen begint te hangen met elkaar als hier ook het Memorandum van Boedapest bovenop komt. De doelstelling was om van Oekraine een soort gezamenlijk project te maken, dat garanties krijgt vanuit de US & Rusland dat verdediging zal plaatsvinden bij dreiging van buitenaf, het feit dat deze twee kanten dit toezeggen, zegt ook veel over de verwachting van de NEUTRALE positie die Oekraine zou innemen, zoals ook afgesproken al VOOR het Memorandum v Boedapest. Kan je nu zeggen dat Rusland deze afspraken heeft geschonden, wat ook zo is. Maar de situatie werd ook totaal anders toen Oekraine besloot om niet meer de neutrale positie in te nemen.......

Nogmaals, als Oekraine z'n eergevoel had ingeslikt en die passage had weggehaald uit de grondwet, was er NIETS verandert tov de relatie met de NATO & EU maar was de oorlog waarschijnlijk nooit zo ver gekomen. Ik verwijs terug naar mijn voorgaande tegels.

Yojimbo | 28-02-23 | 18:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Een nato lid aan de grens met Rusland, nogal dichtbij Moskou. Dan doe je het er ook om.

Quasi_Quatsch | 28-02-23 | 17:04 | 2

Kijk nog eens rustig naar de kaart en wijs Finland eens aan. En kijk ook eens hoe ver dat van Sint-Petersburg ligt.

SterF... | 28-02-23 | 17:23

@SterF... | 28-02-23 | 17:23: En nou kijken naar de afstand tot hoofdstad Moskou. Daarnaast is Finland geen lid van de NAVO, en heeft dus ook geen Amerikaanse nucleaire wapens op haar grondgebied.
Dus je vergelijking gaat 2 keer mank.

TheEgg | 28-02-23 | 21:56

Doen. Dan zorgt de Russische raketbrigade voor het vuurwerk om de toetreding te vieren.

Zijn we tenminste meteen van al dat woke gelul af.

Glasgow Argus | 28-02-23 | 17:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl