Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CDA Campagne: "Man moet zondags thuis zijn" Hugo de Jonge: "Boeien, ik ga naar Buitenhof"

CDhahaha

Ook lullig. Lanceert het Christen Democraties Appèl net een loeizware proefballon voor een ethisch herstel reveil van Het Gezin als Hoekstra van de Samenleving, gaat de jeune premier van diezelfde familiepartij uitgerekend op zondag het vlees snijden in een programma van de staatsomroep zitten. Ja, mooie boel. Mevrouw Mireille de Jonge net achter het familie-aanrecht een schitterende familie brunch-tafel gemaakt met heerlijke toast, fijne familie-vleeswaren en perfect gekookte familie-eitjes, de koters allemaal met het voorlees-boek in de familiebank, om daarna MET HET HELE GEZIN een frisse familie zondagswandeling te maken in de buitenlucht en vervolgens met z'n allen naar de familiaire middagdienst voor een stichtelijk familiewoord. IS HUGO GODVERDOMME WEER VAN HUIS MET Z'N CANVASSENDE FLIKKER en dito schoenen. Enfin, zometeen straks op familiezender CoalitieHof24, Hugo met gratuit gelul over huizen bouwen (die niet gebouwd worden) en hekken om Europa (die ook niet gebouwd worden). Want het is Vijf over Twaalf voor RutteIV.

Social

Reaguursels

Inloggen

Als je 900.000 huizen wil bouwen waarvan 2/3 betaalbaar dan kun je jezelf op de borst kloppen als je de 600.000 haalt, want die andere 300.000 waren toch niet betaalbaar.

Jan_Pietersen | 19-02-23 | 18:48

De Jonge...... wat is er toch met die achternaam?

Kernsplijter | 19-02-23 | 18:40

Zolang bedrijven grenzeloos arbeidsmigranten mogen aantrekken met allerlei voordeeltjes zonder dat ze daar zelf naar hoeven om te kijken, zolang er maar 3 keuzes zijn (OF sociaal huren, OF vrije markt, OF koop), zolang de overheid het aangaan van schulden subsidieert, zolang blijft dit probleem onoplosbaar.

m@rkus | 19-02-23 | 18:23 | 1

Precies dit. Al jarenlang meer dan 100k aan oost-europese arbeiders erbij doet wat met de woningmarkt.

* Il Principe * | 19-02-23 | 19:44

Dat deze man inmiddels niet in clownspak en rode neus in Den Haag rondloopt verwonderd mij..

antfukker | 19-02-23 | 18:20

Met het risico dat het al eerder gevraagd is maar als Hugo 900.000 woningen gaat gaat bouwen waarvan 2/3 betaalbaar is het dan de besoeling dat in de resterende 1/3 van die woningen niemand gaat wonen omdat die niet betaalbaar zijn? Eerlijk gezegd zal dit mij niets verbazen, de stompzinnigheid van de huidige bewinds- en/of bestuurslieden is schier onmetelijk.

Aleon | 19-02-23 | 17:22

Ik zag Hugo de Jonge aangekondigd worden bij Buitenhof, waarna zich bij mij een plotselinge misselijkheid aandiende. Toch maar even gekeken naar Go Ahead Eagles tegen FC Twente bij ESPN. Dat was een amusante wedstrijd met stoelengooiende supporters, heel boeiend allemaal.

donkeyman | 19-02-23 | 16:45

Minder dan een miljoen huizen bouwen in 8 jaar tijd is onhaalbaar en onbetaalbaar. Maar bovendien nog veel te weinig.

De afgelopen 20 jaar kreeg Nederland er bijna 3 miljoen Nederlanders bij. Opmerkelijk omdat de autochtone bevolking juist vergrijst en krimpt. Maar de bevolkingsgroei versnelt steeds sneller en zal komende jaren blijven versnellen door de aanzuigende werking van dit kabinetsbeleid èn door toenemende geboortecijfers.
Daar valt simpelweg niet tegenop te bouwen. Zeker niet met een groot en structureel tekort aan bouwkundig en technisch personeel.

Daarnaast vergeet de immigratielobby steeds dat deze geplande (!!) bevolkingsexplosie niet alleen veel meer huizen vergt maar ook alle bijbehorende infrastructuur; wegen, winkel- en distributie- centra, zorg, onderwijs, politie, OV, etc. En net als de bouw kampen ook al deze sectoren nu al met enorme personeels- en capaciteits- tekorten.
Hoe gaat de Jonge dat oplossen? Gewoon niet.

En er moeten ook nog even honderdduizenden kilometers aan (stroom-) kabels en water- en riool- leidingen aangelegd en/of aangepast worden. Dat betekent dat hele woonwijken, bedrijfsterreinen en verkeerscentra maandenlang opengebroken zullen zijn. Kost niks, natuurlijk, en personeel zat.
Overigens, in dit waterrijke land bovenop een enorme gasbel waarschuwen water- en energie- bedrijven ons nu al dat zij de levering van water en energie straks niet meer kunnen garanderen. We worden echt een derde wereldland. En niet alleen door massaimmigratie, maar ook door wanbeleid zoals een "transitie" naar niet-werkende energiebronnen.

De geplande betonnisering van Nederland is bovendien nogal in tegenspraak met alle mooie woorden over co2-reductie, stikstofwanbeleid, behouden van natura2000-tuintjes; etc.
Je kunt niet èn onbeperkt bouwen, èn milieugebieden behouden.
Je kunt niet èn energieverbruik verveelvoudigen, èn co2-uitstoot verminderen.
Het kabinet denkt dat we door voor energie, voedsel en consumptieartikelen voor 100% afhankelijk te worden van het buitenland het milieu kunnen redden. In werkelijkheid verplaatsen we de door overbevolking veroorzaakte overlast alleen maar.

We gaan komende 50 jaar geen enkele milieudoelstelling halen, en daarna is Nederland dusdanig gesomaliseerd dat niemand nog om het milieu geeft.

Dandruff | 19-02-23 | 14:34 | 4

.... maar ook door wanbeleid zoals een "transitie" naar niet-werkende energiebronnen. Dat dus. Een veel te snelle en ondoordachte transitie.

ChalinaRosa | 19-02-23 | 15:44

@Dandruff. Ach, de geesten worden al rijp gemaakt hoor. Er is al door diverse bestuurbronnen aangegeven dat water- en electriciteitszekerheid in de toekomst niet gegarandeerd zijn.
Kijk ook ff naar je andere genoemde punten en zorg, onderwijs etc. etc. en het plaatje wordt compleet.

Aleon | 19-02-23 | 17:27

@Dandruff. Nou, bij nadere bestudering had jij al eea genoemd en doe ik het nog ffkes dunnetjes over. My bad maar het is voor de goede zaak , moet je maar denken.

Aleon | 19-02-23 | 17:29
▼ 1 antwoord verborgen

'Verbinding en ontspanning', ik weet nog steeds niet wat het CDA daarmee bedoelt.
Naar de hoeren gaan op zondag, is dat ook verbinding en ontspanning bijvoorbeeld?

Schoorsteenveger | 19-02-23 | 14:25 | 1

Alleen als je een vreemde van de straat plukt om dan een hoer te ‘tower-bridgen’.

Cunts-en-kitsch | 19-02-23 | 14:29

Ik ben thuis. "Henk, doe mij nog een halve liter met een jonge klare. En schrijf het maar bij."

puszuiger | 19-02-23 | 13:53

En wat is betaalbaar? Twee banen en een enorme hypotheekrente om een appartement te kopen dat te klein is voor een gezin.

Maar Hugo met zijn inkomen maakt zich daar geen zorgen om.

Rechtsdraaiend | 19-02-23 | 13:03

We worden goed bediend bij Buitenhof. Eerst Hugo en daarna Jan Paternotte. Wat wil een mens nog meer.

thanseeuwen | 19-02-23 | 12:36 | 2

Een lange stroom van kartel diarree. Het woord populisme is weer helemaal terug om elk ander politiek geluid te framen. Verkiezingen komen er aan en u moet wel deugen!

P-unit | 19-02-23 | 12:47

De retoriek werkt niet meer en Kaag waarschuwt voor ruk naar rechts. Waarschuwen voor wat kiezers willen gaan stemmen? Is dat democratisch of bedenk je dan (vlak voor de verkiezingen) dat je iets doet wat kiezers NIET willen?

Smoelensmid | 19-02-23 | 14:10

Dus 30% onbetaalbaar? Die blijven dan leegstaan?

Spartaan1888 | 19-02-23 | 12:26

128000 woningen per jaar min 42000 woningen die onbetaalbaar zijn.
Blijven 86000 over, min 50000 vluchtelingen blijft 36000 over.
Dan is er nog fijn en stikstof....en toen werd ik wakker.
Wat doe ik hier?

Regentenstijl | 19-02-23 | 12:12 | 4

Haal om te beginnen maar een 48.000 van de eerst genoemde 128.000 af en dan kom je ongeveer op het maximale wat met wat rekenwerk misschien in 2022 gebouwd/verbouwd is om als woning genoemd te mogen worden. (En in dat getal zijn ook de "tijdelijke" woningen meegenomen zoals nieuw geplaatste bungalows/chalets/st caravans op een park, waar je eigenlijk niet mag wonen, de projecten met tijdelijke van die hippe "Tiny houses" en van die gepimpte porto cabines als noodopvang die als gezwellen in de stadsparken van meerde gemeentes de grond uitschieten.)

In werkelijkheid zijn er in 2022 zo'n 200.000 mensen meer komen wonen in Nederland dan dat er zijn uitgestroomd, met wat reken en giswerk met de natte vinger komen we aan het begin van 2023 een 100.000 woningen extra te kort vergeleken met begin 2022?

BadPatNL | 19-02-23 | 12:35

Bevolking groeit met 100.000 per jaar.

Ride_On | 19-02-23 | 13:19

@Ride On. Zoals eerder gezegd +/- 200.000 netto in 2022.

Aleon | 19-02-23 | 17:32
▼ 1 antwoord verborgen

Betaalbare woningen krijg je pas als verkopers c.q. verhuurders onderling moeten concurreren om een koper c.q. huurder te vinden.
De overheid doet al decennia aan symptoombestrijding; huurprijscap/puntenstelsel (leidt tot minder aanbod/bouw), Beperking jaarlijkse huurprijsstijging (leidt tot gebrek aan doorstroming), huurtoeslag (leidt tot hogere huren), renteaftrek (leidt tot hogere prijzen), hoger belasten verhuurde woning (leidt tot minder aanbod en hogere huren middels 'opwaarderen'), Meer woningen onder het puntenstelsel (leidt tot minder aanbod), enz.
Het enige wat helpt is minder vraag, of meer aanbod.
M.i. naderen we langzamerhand het eindspel in de woning'markt' die geen markt is maar speelbal van de politiek.

Harry.Langezwaal | 19-02-23 | 12:00 | 4

@W_F | 19-02-23 | 12:44: Ja, en zo ga je richting een staatssysteem voor woningdistributie. Doodeng.
Beter zou zijn om bv na te denken over de instroom, en maatregelen heroverwegen als de voordeurdelersregeling en AOW korting als je samen in een huis woont. Dat leek een bezuiniging, maar het gemiddelde aantal personen per woning daalt mede daardoor al heel lang, en dan kom je woningen te kort uiteindelijk. Dat oplossen door meer te bouwen is duurder en inefficiënt doordat je dan weer voor meer woningen grond, infrastructuur, nutsvoorzieningen en toelevering nodig hebt.

Harry.Langezwaal | 19-02-23 | 13:02

@Harry.Langezwaal | 19-02-23 | 13:02: en denk ff aan de 30%-regeling voor de expats en aan al die glastuinbouwers en aspergeboeren met hun seizoensarbeiders...

m@rkus | 19-02-23 | 18:26
▼ 1 antwoord verborgen

'Betaalbaar' is natuurlijk een rekbaar begrip. Daarbij: WIE betaalt voor wat? De overheid heeft diepe zakken om 'door de EU opgelegde import' te huisvesten.
En (stikstof)ruimte ? Dat is er opeens genoeg als de agrarische sector weggetreiterd is.

klimgek | 19-02-23 | 11:46 | 1

Hugo de Schoenen leeft, net als de rest van het kabinet, in een eigen bubbel.

pan.met.de.jet | 19-02-23 | 11:56

Hugo gaat gemeenten straks ook verplichten om een bepaald deel sociale huurwoningen te bouwen. Gemiddeld 1/3e. Tja. Terwijl de echte experts al langer roepen dat er eigenlijk geen gebrek aan zulke huizen is (1/3 van alle huizen is al sociale huur). We hebben vooral een doorstroomprobleem. En laat Hugo nu net het segment waar huurders naar moeten doorstromen de nek om hebben gedraaid.

Een andere aanpak van scheefwonen was ook niet zo gek: vraag gewoon een hogere huur aan hen die het kunnen betalen, of laat ze de woning kopen. Met dat geld kunnen corporaties dan weer nieuwe sociale woningen bouwen. Jammer alleen dat dat geld op ging aan cruiseschepen omdat vergunningen voor woningen lastig te krijgen waren, waarna de overheid in typische stijl deze “overwinst” afroomde met de verhuurdersheffing, waardoor corporaties niets over hadden om te investeren in huizen.

Alles, alles, alles wat de overheid op de woningmarkt doet pakt verkeerd uit. Hugo is slechts de laatste miskleun in een lange rij van minkukels.

Muxje | 19-02-23 | 11:39 | 9

@funda | 19-02-23 | 11:47:

Inderdaad, scheef-autobezitters, scheef-cafébezoekers, scheef-energieverbruikers, de lijst is eindeloos.
Plus dat "scheefwonen" niet altijd een keuze is. Iemand kan in de loop der jaren meer gaan verdienen, maar ondertussen zitten zijn kinderen in de buurt op school, hebben daar veel vriendjes. Iemand heeft goede buren, gaat naar een gezellige sportclub om de hoek en op de fiets naar zijn werk. Maar nee; de overheid zegt dan ineens dat je *moet* verhuizen. En voor de zeldzame huizen in het "juiste" segment moet je naar een hele andere stad.

Dandruff | 19-02-23 | 12:14

,,Hugo is slechts de laatste miskleun in een lange rij van minkukels.''

Klopt, maar van alle minkukkels is en blijft Huge wel de 'Top Dog' je bent het Alpha mannetje of je bent het niet...

BadPatNL | 19-02-23 | 12:43

@Dandruff | 19-02-23 | 12:14: Wordt nog leuk met die 15-minute cities, wissel je van baan, moet je ook nog verhuizen & de kinderen mee of dagelijks die boete incasseren omdat je je district uit rijdt.

ReyNemaattori | 19-02-23 | 12:54
▼ 6 antwoorden verborgen

Zondagwerk maakt niet sterk... Hugo.

Roos | 19-02-23 | 11:23

Waarom gaat hij 300.000 woningen bouwen die niet betaalbaar zijn?????

Leffe Blonde | 19-02-23 | 11:23 | 1

Hij werkt waarschijnlijk nog aan plannen om aannemers te dwingen deze woningen gratis te bouwen.

funda | 19-02-23 | 12:06

Cda pakt het donders goed aan. Die zijn overal. Ze gaan echt de verrassing worden van deze verkiezingen

TheManiac | 19-02-23 | 11:11 | 2

Ze hebben natuurlijk gewonnen want anders laat God hun in de steek....

Is dit nog nieuws? | 19-02-23 | 11:18

U gelooft. Wat fijn.

dathoujetoch | 19-02-23 | 13:55

Verder is het zondag en moeten de gelovigen rust nemen en hun werkzaamheden zoals koken uitbesteden aan de shoarma tent.
Mooi dat multiculturele gedoe.

Is dit nog nieuws? | 19-02-23 | 11:09

Hugo gaat hoogstpersoonlijk 900.000 huizen bouwen, waarvan tweederde betaalbaar en eenderde onbetaalbaar.

Timide_Aso | 19-02-23 | 11:06 | 1

900.000 is onmogelijk, er zijn redenen genoeg om dit als onzin te bestempelen, benoemen is overbodig.
Het CDA krijgt, net als D66 (de VVD helaas in mindere mate), een verdiende dikke tik op de neus waardoor beide partijen een interne schoonmaak kunnen verwachten. Schoentjes faalt aan alle kanten, het is niet onwaarschijnlijk dat hij terecht, net als Kaag, het zichtbare politieke veld gaat verlaten. Er is te veel gebeurt wat niet door de beugel kan en te veel politici zijn onterecht blijven hangen op het pluche. Politici die zijn vergeten voor wie ze werken, niet begrijpen wat ze doen, politici zonder enige zelfreflectie mogen een beetje hulp krijgen bij het verlaten van hun functie.

Wat krijg je er voor terug is niet interessant, als je blijft falen in je functie dan is het tijd voor een ander.

donkieshot | 19-02-23 | 11:21

En wie gaat dat betalen, Hugo? Want de investeerders heb je vakkundig weggejaagd…

Devils_son | 19-02-23 | 11:04 | 1

Precies, welke gek gaat er nu in nieuwe huizen investeren als de overheid morgen de huur kan begrenzen waardoor het 50 jaar duurt om alle kosten terug te verdienen, laat staan genoeg rendement te maken om 50 jaar inflatie te compenseren. Nog afgezien van de kans dat de overheid huizen waar je zelf niet in woont nog zwaarder gaat belasten en gemeentes hun boekhouding niet op orde hebben en het verschil bij verhuurders gaan halen. Zelfs bitcoins hebben op dit moment een lager risico dan woningen in Nederland.

W_F | 19-02-23 | 12:37

Heeft sywert hen al gebeld dat hij goedkope huizen uit China kan importeren voor een prikkie?

jan huppeldepup | 19-02-23 | 10:59

Als die kerel zich al laat inpakken door een beginneling als Sywert, dan staat ons een hoop lol te wachten qua dealtjes in de bouwwereld, mijn god.

Kouwe Kees | 19-02-23 | 10:58 | 2

Beginneling? Sywert van Lienden is een volwassen crimineel.

Red shirt | 19-02-23 | 12:23

@Red shirt | 19-02-23 | 12:23:
Ja in die zin wel, qua leeftijd. De mate van gehaaidheid is in de bouwwereld groter dan die van Sywert wilde ik zeggen.

Kouwe Kees | 19-02-23 | 12:49

Waar een wil is is een weg. Ergens moet je welhaast hopen dat hem het wel lukt.

Ndranghitiari | 19-02-23 | 10:56 | 1

De meeste dromen zijn bedrog.

funda | 19-02-23 | 12:12

Dus Hugo wil ook 1/3 (300000) onbetaalbare huizen gaan bouwen?

clockandhammergame | 19-02-23 | 10:53 | 1

Hugo gaat helemaal geen huizen bouwen maar voorlezen uit het grote sprookjes boek. "er was is een.....".

jan huppeldepup | 19-02-23 | 10:56

'waarvan tweederde betaalbaar'

De NHG staat op 405.000 en de meeste nieuwbouw rijtjeswoningen worden dan ook voor dit bedrag aangeboden. Het is maar wat je betaalbaar noemt.

Keutels | 19-02-23 | 10:52

Geloof maakt meer kapot dan je lief is.

Is dit nog nieuws? | 19-02-23 | 10:52 | 1

Geloof maakt meer kapot dan alcohol kan repareren.

F. Jacobse | 19-02-23 | 11:00

Ligt natuurlijk allemaal weer aan de asielzoekers.
Maar wie van de guurders heeft een extra huisje erbij, voor de verhuur?

Beste_Landgenoten | 19-02-23 | 10:49 | 23

@Joris Beltsin | 19-02-23 | 11:39:
Ha JB geen enkel argument van jouw kant, maar op de man spelen. Punt is dat het niet de asielzoekers alleen zijn, maar daar wil jij niet aan, het MOET aan deze groep liggen dus negeer je graag andere feiten. Het verrast me echt niet, deze standpunten hier te lezen. Maar besef: Je zit hier in een kleine bubbel.

Beste_Landgenoten | 19-02-23 | 12:17

@Beste_Landgenoten | 19-02-23 | 12:17:

Dus de import van netto 100.000 mensen per jaar heeft geen enkele invloed op het woningaanbod omdat pakweg 100.000 mensen per jaar hun tweede huis het hele jaar leeg laten staan?

En waarom? Omdat het chique is om dubbele lasten te betalen?
Net zoals het chique is om je kinderen tot hun 40e thuis te laten wonen?

Dandruff | 19-02-23 | 12:30

@Beste_Landgenoten | 19-02-23 | 12:17:
Ik heb het helemaal niet over asielzoekers gehad, ik heb daar ook geen ervaring mee want ik verhuur nauwelijks in het sociale segment. Heb mijn onderbuikgevoelens daarover dus achterwege gelaten en slechts gereageerd op hetgeen wat ik dagelijks meemaak in de vastgoedmarkt en wat niet strookt met uw uitspraken als kamergeleerde. Misschien moet u ook iets in de echte wereld gaan doen en hiervan leren. Is wel wat lastiger dan toetsenbordgeneraal of dominee spelen.

Joris Beltsin | 19-02-23 | 12:34
▼ 20 antwoorden verborgen

Hugo de Jonge heeft zijn naam verbonden aan een ambitie die niet is waar te maken. En dat is niet zo sllim van Hugo. Dat de aantallen nieuwe huizen niet gehaald worden ligt aan een heleboel verschillende factoren, maar Hugo zal er op afgerekend worden. 'Hij was een beetje dom'.

Red shirt | 19-02-23 | 10:43 | 5

@Dr. Blechtrummel | 19-02-23 | 10:48: Omdat wat er ook gebeurd of niet gebeurd door zijn toedoen geen enkele consequentie heeft voor zijn verder carrière. Daarvoor is de baantjes carrousel opgebouwd.

forecastle | 19-02-23 | 10:59

In zijn vorige ministersfunctie heeft Hugo 5,1 miljard uitgegeven die hij niet kan verklaren, maar dat was geen belemmering om hem opnieuw een baantje als minister te geven.
De enige domme mensen zijn diegenen die op partijen blijven stemmen die dit mogelijk maken.

spanarchist | 19-02-23 | 11:01

@Dr. Blechtrummel | 19-02-23 | 10:48: zoiets noem ik onnozel en een domoor.

homieguerneville | 19-02-23 | 11:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Hugo had gisteren gewoon in de Kuip moeten zitten, wat een pot en wat een stadion en wat een club. En ze vervolgens bij Buitenhof de tyfus moeten wensen want laat gisteren dus ik kom niet. Maar ijdele Hugo die zijn grote praatjes niet kan waarmaken gaat gewoon aanschuiven en melden dat hij miljoenmiljard huizen gaat bouwen. Maar stikstof gaat in ieder bezwaar van nimby’s zwaar roet in het eten gooien. Er gaat helemaal niet genoeg gebouwd worden

pibasso | 19-02-23 | 10:33

Vreemd genoeg is 'betaalbaar' in feite onbetaalbaar, want er moet een grote bak subsidie bij om het te kunnen betalen. Die één derde onbetaalbaar is juist betaalbaar omdat de huurders het zelf kunnen ophoesten. Rare kronkels.

Dr. Blechtrummel | 19-02-23 | 10:25 | 1

Onvervalst socialisme.
Net zoals we nu betaalbare energie hebben terwijl de overheid gemiddeld 50% van onze rekeningen betaalt. Gratis bier voor iedereen!

Joris Beltsin | 19-02-23 | 10:30

1/3 onbetaalbare woningen ?

Der Schnitzeljäger | 19-02-23 | 10:21 | 2

Haha

Wattman | 19-02-23 | 10:27

Is het niet voordeliger om die onbetaalbare woningen niet te bouwen?

Dwaalgast | 19-02-23 | 10:56

"middenhuur" kenden we tien jaar geleden gewoon onder de noemer "dure huur"

jcvjcvjcvjcv | 19-02-23 | 10:18 | 5

Helaas mag ik nog geen links posten maar daar is vanuit een Woo-verzoek wel wat licht opgeworpen. Consultancybureau MacKenzie heeft daar met name als draaischijf gefungeerd om geld rond te pompen naar diverse stichtingen en ngo’s.

Zaadstaaf | 19-02-23 | 10:39

@Red shirt | 19-02-23 | 10:34:

"Neo-liberaal" is kennelijk Newspeak voor "links"?
De huizenprijzen worden voornamelijk bepaald door vraag & aanbod, die wetmatigheid heeft niks met links of rechts te maken. Wat wel met politiek te maken heeft is het vergroten van de vraag (massaimmigratie = links beleid) en het verkleinen van het aanbod (bouwstop 2019 = links beleid). Overigens zijn de huizenprijzen in NL al een paar decennia relatief hoog omdat huur- en koop- subsidies (= links beleid) de marktwerking al heel lang verstoren.
Het stelen van de lagere en midden inkomens doet de belastingdienst. Links beleid = hogere belastingen, en NL heeft ongeveer de hoogste belastingen ter wereld. Dus "stelen van de lagere inkomens" is ook gewoon weer links beleid. En inderdaad de VVD is onder Rutte dus echt een kneiterlinkse partij geworden..

Dandruff | 19-02-23 | 11:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom geen huizen bouwen in bv Rwanda? Daar is ruimte genoeg, geen stikstofprobleem, veel goedkoper, lekker schoon klimaat, weinig overstromingsgevaar, geen fijnstof, veel leuke dieren, bijna geen industrie en weinig auto's, lijkt me geweldig als ik op D66, GL, PvdA, PvdD of Volt zou stemmen.

Mr_Natural | 19-02-23 | 10:06 | 5

En wie wilt u daar laten wonen? De lerares van de lagere school van uw zoontje? De politieman die van u in uw wijk moet patrouilleren? De verpleegster die de billen van uw bejaarde vader wast?

Red shirt | 19-02-23 | 10:37

@Red shirt | 19-02-23 | 10:37:
Pensionado's
Ik heb al bedacht dat je op je ouwe dag beter asiel kunt aanvragen in Denemarken. Die sturen je naar het zonnige Rwanda (waar nog respect voor oude mensen is) Daar wacht je je procedure niet af, maar zoekt een niet te duur optrekje en leeft lekker van je pensioen. Met tuinman en kok!

der_feldwebel | 19-02-23 | 12:35
▼ 2 antwoorden verborgen

"waarvan tweederde betaalbaar".
Dus de overige 33% is onbetaalbaar?

spanarchist | 19-02-23 | 10:05 | 1

Alleen met dubbele erfenis betaalbaar

jcvjcvjcvjcv | 19-02-23 | 10:18

In allerijl in elkaar geflanste eenheidsworst gaan we dus krijgen. Huizen met bouwjaar 2023-2025 ga ik maar overslaan.

JJMS | 19-02-23 | 10:02 | 1

Het zijn ook haast klussen. Het is voor ons bijna niet bij te benen. Goedkope materialen. Ziet er van buiten leuk uit, je betaalt de hoofdprijs maar boor nou geen gaatje in de muur.

Flapster | 19-02-23 | 10:38

Tel je zegeningen met Hugo. Een miljoen woningen in een record tempo erbij zou een enorme ghettoficatie en derdewereldlandisering van dit mooie land betekenen. Met die kneus aan het roer blijft ons deze dystopie nog wel een paar jaar bespaard. Tijd genoeg om de door hem onrendabel gemaakt delen van mijn vastgoedportfolio te liquideren en nog wat huurders uit het middensegment op straat te zetten. Het hogere segement van mijn portfolio gaat hiervoor betalen en zo het extra rendement opleveren. Heeft ie goed voor elkaar.

Joris Beltsin | 19-02-23 | 10:01 | 6

@Joris Beltsin | 19-02-23 | 10:20:

We hebben het aan de markt overgelaten en zie nu het resultaat, de woningnood was nog nooit zo hoog. Tijd dat de overheid ingrijpt, staat ook gewoon in de grondwet.

Wattman | 19-02-23 | 10:23

@Wattman | 19-02-23 | 10:23:
Als we het aan de vrije markt hadden overgelaten waren er nu voldoende betaalbare woningen geweest. Het is de alomtegenwoordige overheid die de vrije marktwerking steeds in de weg heeft gezeten waardoor er schaarste is ontstaan. De aangekondigde maatregelen van onze onvolprezen Hugo zullen de genadeklap zijn.

Joris Beltsin | 19-02-23 | 10:28

Precies wat ze nodig hebben als excuus om de duimschroeven verder aan te draaien: een unruly, violent population.

Die crises komen niet uit de lucht vallen, die worden georkestreerd precies in het tempo zodat 't lijkt alsof men geen keus is en dan over 20 jaar vragen we ons waf waar het fout ging.

ReyNemaattori | 19-02-23 | 13:03
▼ 3 antwoorden verborgen

We hebben geen minister voor woningbouw nodig maar voor remigratie. Als we iedereen terugsturen die zich niet als Nederlander identificeert of wil identificeren hebben we genoeg woningen. We zullen wel moeten renoveren of herbouwen, maar dan ruimte genoeg.

Sieg Hein | 19-02-23 | 10:00 | 6

Is dat niet een mooie rol voor Wim Lex? Pakt hij ook zijn vlieguren mee. Mooi feestje, dat Nederland, maar je wordt thuisgebracht.

PockyMaster | 19-02-23 | 10:47

@pibasso | 19-02-23 | 10:41: de wetten en verdragen die een effectieve aanpak bemoeilijken hebben we (de regering) zelf geschreven. Een regering die de problemen echt wil aanpakken zorgt ook voor een passend wettelijk kader.

Sieg Hein | 19-02-23 | 10:47

@pibasso | 19-02-23 | 10:41:
Hoe wilt gij dat dan doen vanuit uwe zolderkamer? Met tissues en een toetsenbord mischien?

OverVecht4Hoog | 19-02-23 | 10:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Rijksbouwmeester Francesco Veenstra vindt er het zijne van en pleit voor 'zorgvuldige regie op de ruimtelijke ordening.' ‘Niet overhaasten, dat is de rode draad in mijn gesprekken met De Jonge.’

‘We moeten de gevolgen van klimaatverandering kunnen opvangen. Het water komt steeds hoger te staan, en dat moet ergens heen. Het westen van het land is qua ligging het gevoeligst om onder te lopen, en daar ligt de Randstad.

Ik denk niet dat we de Randstad simpelweg zullen opgeven in de komende eeuw: de culturele en economische waarde van het gebied is daarvoor te groot. We zullen onze ingenieurskunsten maximaal inzetten om wat daar ligt tegen het water te beschermen.

Dat betekent wel dat het water ergens anders opgevangen moet worden. Daarvoor kunnen we bijvoorbeeld het stroomgebied van onze rivieren anders laten verlopen, zodat het water niet in Rotterdam, maar in Zeeland terechtkomt. Bij hoogwater overstroomt dan niet de Randstad, maar delen van Zeeland. Dus dan heb je daar natuurlijk wel iets uit te leggen.'
(Bron: Follow the money)

grietmetgroenefiets | 19-02-23 | 09:57 | 3

Ik denk dat die gedachte van de heer Veenstra verder te trekken is. Wat ik mis is het gegeven dat NL een deltaland is. Wij kunnen ons verder beschermen tegen de zee maar er zullen ook landschappelijke aanpassingen, zoals bijvoorbeeld overloopgebieden, in onze buurlanden moeten doorvoeren. De natuur en het klimaat trekken zich niets aan van grenzen en ik denk dat er voor de EU hier een uitdaging ligt, niet enkel voor NL.

Red shirt | 19-02-23 | 10:08

@Red shirt | 19-02-23 | 10:08: Of Nederland en haar omringende landen.

nikolaos | 19-02-23 | 10:24

Hij kan leren van het “We hebben al decennia lang te maken met beleid van pappen en nathouden.” van Sigrid Kaag. Die partij weet continu een frame neer te zetten dat zij daar geen onderdeel van waren en de oplossing zijn. Terwijl ze in de afgelopen 30 jaar 20 jaar aan de macht zijn geweest. Ongelofelijk knap dat het ze steeds lukt daar mee weg te komen. Tijd voor journalistiek, nu.

ruud76 | 19-02-23 | 09:57 | 1

Die journalistiek bestaat niet meer. Alleen nog buddy journalistiek en copy/paste bijdragen.

Der Schnitzeljäger | 19-02-23 | 10:24

Dit plan kan een stuk goedkoper door de 1/3 van de huizen die leeg blijft staan helemaal niet te bouwen. We zijn hier geen China.

Geef stoppende boeren een permanente woonbestemming voor hun weilanden, zodat ze dit in stukjes van 10x20m (tiny house + groentetuin) kunnen verkopen en het huizenprobleem is in 1 week opgelost.

Nu geeft geen bank je een hypotheek van een ton zodat je de grond van de gemeente kan kopen, als je niet eens geld hebt om echt een huis te laten bouwen. Maar als je voor een paar maanden aan huur een stuk grond + caravan + zonnepanelen + accu + Starlink kan kopen en dan NOOIT meer huur hoeft te betalen, dan zijn er denk ik genoeg vrijwilligers.

W_F | 19-02-23 | 09:57 | 8

@W_F | 19-02-23 | 10:13:
Dus een soort georganiseerde sloppenwijk met de boer als conciërge?

jcvjcvjcvjcv | 19-02-23 | 10:20

Prima plan.
Mensen die nu dorpjes willen bouwen met een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk (Boekel), lopen nu tegen zoveel regels aan dat je wel van heel goede huize moet komen wil je het voor elkaar krijgen, en dan wordt het nog maar een pilotproject.
Als je de zonnepanelen van die huisjes wilt aansluiten op een centrale accu ben je juridisch gezien aan het handelen in energie en moet je daarvoor een energiebedrijf oprichten.
(Heb ik uit interview met Rijksbouwmeester van FTM)

grietmetgroenefiets | 19-02-23 | 10:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Kennen jullie die mop van die minister die een miljoen huizen in een jaar ging bouwen?

Mr_Natural | 19-02-23 | 09:53 | 2

Hoe heet die Chinees? Ben even zijn naam kwijt...

Louter Leuter | 19-02-23 | 09:58

Ja, die mop hoorde ik 7 maanden gelden al. Hij heeft nog 5 maanden om er zonnepanelen op te leggen.

W_F | 19-02-23 | 10:06

Kijkt de ombudsman van de NPO straks ook mee om te controleren dat er sprake is van een journaistiek product en niet alleen het krtitekloos facilitieren van staatspropaganda en de verspreiding van onwaarheden?

smdyasc | 19-02-23 | 09:53

Ja ook de jonge lijdt aan het ‘ Jesus hè knows me’-syndroom. Zoals gezongen in Genesis 19:96 : “ Just do as I say, don’t do as I do…”
youtu.be/35K6vQRt67g

De Treinende Rechter | 19-02-23 | 09:53
-weggejorist-
goedverstaander | 19-02-23 | 09:52

Telegram? 'Leven en laten beven' schijnt daar nogal in de mode te zijn.

TanteJuut | 19-02-23 | 09:57

Waarom willen ze hier zo graag Hongkong aan de Noordzee bouwen ??

Gizmo579 | 19-02-23 | 09:40 | 1

Doen we juist niet. Hong Kong heeft veel, erg veel natuur (80%, expats zijn verzot op de vele wandel trails). Wat de Hongkongers wel doen is bij elkaar zitten (een plan- en bouwmodel rond de MTR, de metro). De New Territories, Lantau Island hebben veel natuur (en ook kan je flink wandelen tussen Hong Kong Central en Aberdeen, of over de rug van Hong Kong Island. In Nederland spreiden we het allemaal uit. Rijd van Maastricht over de A2 naar Amsterdam. Het is een lange rij van A zichtlocaties. Meer Rotterdam en minder Vinex.

Louter Leuter | 19-02-23 | 09:56

Ruim 900.000 huizen bouwen? Waar halen we 3,6 miljoen toekomstige bewoners vandaan? (Strikvraag). Laat hem maar huizen bouwen in Syrië en Turkije

Jos Tiebent | 19-02-23 | 09:40 | 5

Prima idee zolang niet op kosten van de Nederlandse belastingbetaler

Sieg Hein | 19-02-23 | 10:06

Aantal inwoners per huis is veel lager en die zijn er al. >200k migratiesaldo en je bent er in een paar jaar.

jcvjcvjcvjcv | 19-02-23 | 10:09

@Dandruff | 19-02-23 | 10:01: Mee eens. Maar gewoon grenzen dicht en eens beseffen dat open grenzen zelfmoord zijn, zou wel eens een keertje fijn zijn.

Voor al die mensen die honderden miljarden nutteloos over de balk smijten voor CO2 i.p.v. adaptie, want voor ‘onze kinderen en kleinkinderen huil jank + vorsende strijdvaardige deugblik’, lijkt me dat consistent.

Maar dat is dus ook meteen het probleem: machthebbers hebben niks met logica en consistentie is daar onderdeel van.

Zomaarwat | 19-02-23 | 10:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat doen jullie toch onaardig over deze brave borst!
Hij heeft gewoon gelijk, het is belangrijk om thuis bij vrouw en kinderen zijn en die, als Hoofd van de Familie tegen de boze buitenwereld te beschermen!

Persoonlijk gun ik hem het beste en alle geluk. Hoop dat hij zo spoedig mogelijk ál zijn tijd aan zijn gezin kan besteden!

Kapitein Sjaak Mus | 19-02-23 | 09:37 | 3

Vrouw en kinderen zitten ergens aan de wal te verpieteren?
Zeg nou maar gewoon dat je blij bent van die troep af te zijn.

Ichneumonidae | 19-02-23 | 09:41

Ja, en laat hem iedere dag drie keer per dag het vlees snijden.

J.Cash | 19-02-23 | 09:41

LOL.

* moet toch huilen *

Zomaarwat | 19-02-23 | 10:28

Hugo is de triangelspeler van dit Jostiband-kabinet. Hij doet zijn best en daar is alles mee gezegd.

gestoptmetroken | 19-02-23 | 09:36

Voor 2023 voert 46% van de gemeenten een grondprijsstijging door, maar de gemiddelde prijsstijging van 2,4% is minder hoog dan in 2022 (4,5%).
Daarnaast is personeel een stuk duurder en zijn de materialen in prijs gestegen.
Ontwikkelen en bouwen zijn een stuk minder interessant geworden.
Hugo kan doen wat hij wil, D66 kan met populistische praatjes komen over woningbouw, maar de grondprijs en het stikstofbeleid(wéér D66) zorgen ervoor dat bouwen haast onmogelijk is.
Er gaan jaren overheen voordat de boeren opgerot zijn, hun land bouwrijp, de grondprijs lager en er voldoende personeel is.
Bovendien bouwen we voor buitenlanders, zoveel extra huizen zijn er niet eens nodig.
Ondertussen gaat de import van ASML personeel uit Berggeitië gewoon door.
Huug is een sukkeltje, maar ook hij Jan hier weinig aan doen.
Kabinet Kaag laten vallen, dat is wat ie moet doen.

Ruimedenker | 19-02-23 | 09:32 | 4

Boeren ‘opgerot’? Pardon?

Zomaarwat | 19-02-23 | 10:27

Hoho! De boeren moeten 'oprotten' vanwege de natuur. Als een boer dus stopt, mag ik aannemen dat die grond ten goede komt aan de natuur en dat die grond dus niet de bestemming Wonen krijgt, maar de bestemming Groen. (Wensdenken, ik weet het, maar laat D66 cs. dat maar eens hardop uitspreken, dat doen ze niet.)

Timide_Aso | 19-02-23 | 11:14
▼ 1 antwoord verborgen

'900.000 huizen waarvan tweederde betaalbaar.' Hoe zit het met idie eenderde die niet betaalbaar zijn? Laten wie die leeg staan? En waarom zijn die obetaalbaar? Zijn in die onbetaalbare huizen de muren en het plafond afgewerkt met bladgoud?

Red shirt | 19-02-23 | 09:30 | 11

@Red shirt | 19-02-23 | 10:25:
Er wordt niks te laag gehouden, het is simpelweg de uitkomst van vraag en aanbod in een wereld met toenemende globalisering. De een moet nog steeds zien te leven van de kruimels in de lokale economie terwijl de ander het verdienvermogen uit de hele wereld aan zijn voeten heeft liggen.

Joris Beltsin | 19-02-23 | 10:39

@Joris Beltsin | 19-02-23 | 10:39: U vindt dat iemand die uw veiligheid bewaakt, u helpt wanneer u ziek bent, uw rotzooi opruimt leeft van de kruimels?

Red shirt | 19-02-23 | 11:12

@Red shirt | 19-02-23 | 11:12:
Dat is geen waardeoordeel maar toch ook uw eigen conclusie?
Overigens corrigeert zich dat wel natuurlijk. Bij voldoende schaarste in bepaalde gebieden neemt zelfs een schoonmaker twee tot drie keer aan modaal salaris mee naar huis. Kennelijk lost de markt dat toch weer op, want de grootverdieners willen wel een schoon huis.

Joris Beltsin | 19-02-23 | 11:17
▼ 8 antwoorden verborgen

Hugo? Wij noemen hem Judas.

Stonecity | 19-02-23 | 09:30

Zuinigheid en vlijt bouwt huizen als kastelen, Hugo “ik ben 5 miljard kwijt” De Jonge.

JJMS | 19-02-23 | 09:28

Toch gek, dit afgeven op de plannen van het CDA. De gemiddelde reaguurder zou die jaren '50 spruitjeslucht normaal gesproken diep inhaleren en vervolgens wegdromen bij de gedachte aan vroeger, toen alles beter was en hij nog een kleine kans had te ontsnappen aan zijn treurige bestaan.

Komjehiervaker | 19-02-23 | 09:28 | 5

Leest u zich vooral even in, maar dat blijkt wederom te moeilijk. De Jonge wil groepen als gedetineerden en stoppende sekswerkers voorrang geven.

goedverstaander | 19-02-23 | 09:34

Ja, datzelfde doen veel vrouwen bij de teksten van Nigeriaanse prinsen.

Voorwaarde van jezelf gunnen weg te dromen, is toch wel dat het waarachtig bedoeld is. Dus. Helaas.

Zomaarwat | 19-02-23 | 10:25

@goedverstaander | 19-02-23 | 09:34: Dat is ook weer zo'n rare kronkel. Waarom krijgen stoppende sekswerkers voorrang en stoppende timmerlui niet?

MAD1950 | 19-02-23 | 10:33
▼ 2 antwoorden verborgen

We moeten geen hekken maar bruggen bouwen. Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen denk niet zwart denk niet wit denk niet zwart-wit maar in de kleur van je hart! *tevreden kraakpand overziet*

JJMS | 19-02-23 | 09:27

Hij komt tenminste wet een goed wetsvoorstel, de VVD is tegen.
Stel dat er meer sociale, betaalbare woningen moeten komen, dan kan dit niet:
Schiphol koopt alle stikstofrechten op en groeit door zelfs zonder vergunning, de energiecrisis kost de middeninkomens geld en die verarmen sterk, het isoleren van spouwen wordt duurder want elk huis moet onderzocht worden op vleermuizen a raison 4500 btw, boeren moeten weg en op hun grond mag niet worden gebouwd want natuur en de EU wil dit niet. Ondertussen komen er scheepsladingen ¨asielzoekers¨ binnen en die moeten allemaal Miels en huizen....
Bij de verkiezingen stemmen we weer allemaal VVDD66CDACU en blijft alles zoals het was maar wat was komt nooit meer terug.

Jan Lange3373 | 19-02-23 | 09:25 | 1

Knap dat Schiphol dat in stilte kon?

Zouden media stiekem vóór een vliegende bussen terminal zijn?

Wat een farce, die media.

Zomaarwat | 19-02-23 | 10:24

Met al z'n (fantasie-)woningen hoor ik toch altijd nog zijn 'Wijk voor wijk, straat voor straat, deur voor deur'.
Lekker fris was dat ja. Ook niks van terechtgekomen natuurlijk.

Ichneumonidae | 19-02-23 | 09:24

Hugo komt effe vertellen dat de lokale politiek zijn bek moet houden en dat prachtige polders in dit land volgebouwd dienen te worden met toekomstige ghetto's !

Jimmy Mc Clure | 19-02-23 | 09:22 | 1

Ik kan u uit ervaring vertellen dat de boeren die zich hebben laten uitkopen een peperdure woonwijk als buren krijgen. Als bouwvakker zou ik nog niet de helft van die prijzen er voor geven gezien de materialen die gebruikt worden. Dit krijg je met haast klussen. Tis om re huilen.

Flapster | 19-02-23 | 09:35

Ik vind het afschuwelijk dat Nederland helemaal volgebouwd wordt om de halve derde wereld te huisvesten.
Het is onze ondergang en uiteindelijk vangen we er niet meer dan een paar jaar aan bevolkingsgroei mee op.
Waanzin en volkomen destructief

du Roi Soleil | 19-02-23 | 09:22 | 1

In onze ‘democratie’ is het sowieso rampzalig.

Zuid Afrikaanse toestanden krijgen we hier.

Wat zeg ik? Nu ja, we hard op weg.

Zomaarwat | 19-02-23 | 10:22

Dank Geen Stijl! De tv blijft uit!

toetssteen | 19-02-23 | 09:21

Goedkoop bouwen is heus wel mogelijk. Het boerenland moet 1:1 omgezet worden in bouwkavels, dus zonder CDA- en VVD-vriendjes met eurotekekens in de ogen ertussen. Verder slim bouwen met goedkopere materialen zodat je bijvoorbeeld in een later stadium betere gevelbekleding of dakbedekking kunt plaatsen.

goedverstaander | 19-02-23 | 09:20 | 13

@quigg | 19-02-23 | 10:08: De auto is een van dé topuitvindingen en producten. Het is efficiënt, prettig want privacy, geeft vrijheid en omafhankelijkheid alsmede veiligheid.

Geen wonder dat deugers dit product tot op het bot haten.

U moet namelijk uw veiligheid afsmeken bij hén, uw onafhankelijkheid is arrogantie en daar willen ze graag wat aan doen en vrijheid is andersmans beperking en toevallig vinden veel mensen het heel erg dat jij autorijdt.

2023. 1984 is straks verworden tot een utopische roman.

Zomaarwat | 19-02-23 | 10:19

Kunnen ze niet ónder de grond bouwen?

Ik weet wel dat várkensflats schandalig zijn en ménsenflats prima. Maar als een mol onder de grond kan leven, waarom wij dan niet?

Zomaarwat | 19-02-23 | 10:21

@Zomaarwat | 19-02-23 | 10:21: Daar heb ik later eindeloos de tijd voor. Tot die tijd verblijf ik graag bovengronds.

Red shirt | 19-02-23 | 11:07
▼ 10 antwoorden verborgen

Niet kijken, Pa ter Notte komt ook weer propaganda bedrijven.

dathoujetoch | 19-02-23 | 09:15

Het is een schrale troost, ik geef het direct toe, maar het is toch wel vermakelijk om te zien hoe het CDA langzaam maar zeker uitsterft.
Ze hebben een eeuwigheid in het centrum van de macht gezeten en de lakens uitgedeeld, maar nu zijn ze op weg naar de uitgang.
Wat dan weer geen troost is, is het feit dat hun plaats door de VVD van Rutte is ingenomen. Van de regen in de drup, zou je kunnen zeggen.

KeesBruin | 19-02-23 | 09:15 | 5

Je bestuurt opportunistisch en gewetensloos want ‘politiek’, want ‘macht’, want ‘compromis’ en nadat iedereen met pensioen of dood is sterft de partij ook nog eens.

Wie en wat heeft ons nu in deze ellende gebracht dan? Dito PvdA.

Zomaarwat | 19-02-23 | 10:10

@Zomaarwat | 19-02-23 | 10:10: De PvdA is inderdaad ook volledig geïmplodeerd, maar toch nog iets minder dan het CDA. Bij het CDA is het letterlijk een kwestie van het uitsterven van de oudjes, bij de PvdA zijn veel kiezers gewoon weggelopen.

KeesBruin | 19-02-23 | 12:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Het CDA bouwt net zoals de VVD luchtkastelen voor de gewone man. Die 900.000 huizen kan de beste man vergeten.

Zelfs de huurmarkt krimpt momenteel. Dat is ook geen wonder want extra belastingen, morrelen aan de sterk verouderde puntentelling, de huurgrens optrekken jaagt de investeerder zoals uw pensioenfonds e.d. gewoon weg.

Geen koopwoningen is ook geen midden - en sociale huurwoningen. Meestal wordt dat in één project door gebouwd. Gewoon om de kosten er uit te halen.
De midden huur wordt nu fiks afgeroomd en compleet onrendabel gemaakt.

Conclusie bouwer investeerders zijn getopt met investeren en bouwen. Immers je bouwt niet tegen een negatief rendement.
Het is een nieuw concept bij sommige politieke partijen en een vies woord dat rendement.

Zonder dat geen woningen. Zo simpel is het.

SolidRock | 19-02-23 | 09:15 | 2

Ik zag dat als ik mijn huis tijdelijk zou willen verhuren, ik daarvoor een vergunning moet aanvragen. Mijn huis! Helemaal van mij en niet van een bank... Gaat een suffe gemeentelijke raamambtenaar bepalen of ik dat wel mag. Bizar.

Louter Leuter | 19-02-23 | 09:46

@Louter Leuter | 19-02-23 | 09:46: Zo is dat. En wacht maar totdat het digitale paspoort en de digitale euro zijn ingevoerd. We gaan nog wat meemaken. Stalin was een knuffelbeertje qua vrijheidslievendheid.

Ik stel dan ook steeds en hoop dat mensen zich dat gaan realiseren, dat politici nimmer problemen oplossen maar ze juist in stand houden en creëren, want dát geeft macht. Oplossen ontneemt ze macht/bestaansrecht.

Zomaarwat | 19-02-23 | 10:05

Ik denk dat we het verkeerd begrijpen. Wat er wordt geopperd aan regels en wetten is namelijk bedoeld voor het plebs.

En goed, zijn vrouw is straks druk bezig in de keuken, als er wat te snijden valt meldt Hugo.zich wel.

nikolaos | 19-02-23 | 09:14

Dus zijn plan is om 300.000 onbetaalbare woningen te bouwen? OK dan.

marcoplarco | 19-02-23 | 09:13 | 3

Als niemand die kan betalen, dan geven we ze weg.

Komt goed.

nikolaos | 19-02-23 | 09:15

@nikolaos | 19-02-23 | 09:15: En dat financieren we met uw belastinggeld.

Ja, dat is echt volstrekt normaal in Den Haag.

Sterker: Het. Is. De. Norm.

Geen enkel project is anders tot stand gekomen. Van metrolijnen, tot treintrajecten, snelheidstraject naar Parijs en goederentraject naar Duitsland. I just name a few.

Heb dus geen énkele hoop dat als politici denken ‘het goede’ te moeten doen, gedreven door domheid, superioriteitsgevoels, angst en haat, dat ze zich dan zullen laten weerhouden door geld.

Zomaarwat | 19-02-23 | 10:02

Als buitengewoon geborneerde kleinburger zou ik trouwens niet zo gauw weten wat je anders als hoeksteen van de samenleving zou kunnen hebben dan het gezin. Lijkt me weinig mis mee, al is het nmm totaal zinloos om daar nu mee te komen.

Ichneumonidae | 19-02-23 | 09:12 | 1

Helemaal eens. En het is niet alleen zinloos maar ook hypocriet om daar nu pas mee te komen.

Dan moet je namelijk voor je eigen cultuur en waarden gaan staan. Het CDA gaf en geeft die maar al te graag weg.

Zomaarwat | 19-02-23 | 09:56

Buitenhof is al jaren ondermaats gekeuvel, parallel aan de teloorgang van onderwijs/justitie/belastingdienst/handhaving.

hagelkruis | 19-02-23 | 09:11 | 3

Vroeger was het af en toe wel interessant, afhankelijk van de gasten.
Maar het programma is al heel lang de laaf van het kabinet. Ten tijde van het eerste EU-referendum was er een "discussie" over de EU-grondwet... tussen 3 *voorstanders* van die EU-grondwet. We hoorden dus geen argumenten voor of tegen die EU-grondwet, argumenten deden niet ter zake. De discussie ging uitsluitend over de vraag of de nee-stemmers volslagen achterlijk; extreem kwaadaardig; of ernstig misleid waren. En hoe de "beschaafde" politici dan met die achterlijke, kwaadaardige en misleide kiezers om zouden moeten gaan.

Kortom het soort "journalistiek" dat je verwacht in China, Iran, Turkije, Rusland.

Dandruff | 19-02-23 | 09:22

@Dandruff | 19-02-23 | 09:22:
Heel vroeger. One Roon als columnist... Dat waren nog eens tijden. Nu is het een onderdeel van die grijze Nederlandse hersenenmist.

Louter Leuter | 19-02-23 | 09:43

@Dandruff | 19-02-23 | 09:22: Nou, dát is dus óók propaganda. Want het idee dat de media een essentieel onderdeel van de democratie zijn, is een argument dat vooral in de media wordt gebruikt. En dat dat vooral in … (propaganda en wellicht, daarna pas argument, ook per ongeluk waar is) bepaalde landen niet goed gaat, wordt ook door ónze media rondgebazuind.

Het is net als een dokter. Die is essentieel onderdeel van het beter worden als dat niet vanzelf gaat. Totdat die dokter je bij een bezoek volstopt met verslavende drugs, leugens en je kinderen al bedreigend seksueel misbruikt. Als de vertrouwensrelatie met artsen dat dieptepunt heeft bereikt, kun je beter gewoon zelf nadenken en wel drie keer nadenken voordat je - mentaal en verbaal steving bewapend - naar een dokter gaat.

Nu, die dokter, die jou moet gaan vertellen wat er aan de hand is, zijn de media in de democratie. En dat zónder verstand van zaken.

Doodziek durf ik te stellen.

Zomaarwat | 19-02-23 | 09:48

Kan deze fantast aangeven wat in zijn ogen een 'betaalbare' nieuwe woning is?
En om ruimte te maken moeten heel wat boerbedrijven al dan niet gedwongen worden opgedoekt.
Oh wacht.... daar is de BV NL al druk doende mee.
Nou is landbouwgrond zonder woonbestemming relatief goedkoop maar zodra het bestemmingsplan gewijzigd wordt en de projectontwikkelaars zich er tegenaan gaan bemoeien dan wordt het huilen en bloeden.
900.000 nieuwe woningen in 7 jaar tijd..... whoehahaha, gaat niet lukken, tenzij je genoegen neemt met trailer parks en omgebouwde zeecontainers

loze stijl | 19-02-23 | 09:10 | 1

Ik ben vooral geïnteresseerd in de onbetaalbare woningen. Voor wie zijn ze en wat maakt ze onbetaalbaar.

Andersdenkend | 19-02-23 | 10:05

Vijf over twaalf in een post-apocalyptisch landschap zonder koeien waar drommen zombies uit den vreemde aan het kannibaliseren zijn geslagen. Dit is de achtergrond waartegen mijn verfilming van de kabinetten Rutte zou spelen.

MickeyGouda | 19-02-23 | 09:10 | 10

@Dandruff | 19-02-23 | 09:25: Nee, die discrimineren niet, dus het hele café ligt er in bed. Ze zijn nog even bezig. Een ogenblik geduld.

Zomaarwat | 19-02-23 | 09:44
▼ 7 antwoorden verborgen

Hugo kan gemist.

Normpje | 19-02-23 | 09:09 | 1

Laten we eerlijk wezen: er is niemand die in zijn schoenen wil staan. In dat opzicht is hij onvervangbaar.

Zomaarwat | 19-02-23 | 09:40

Wanneer komt Hugo er achter dat hij slechts een pion is die handig door Rutte/VVD wordt (ge)(mis)bruikt.

Cornelis12 | 19-02-23 | 09:09 | 1

Hugo is vooral een trekpop van links aktivistisch tiranniek ambtenarentuig

vranac | 19-02-23 | 09:16

Is de kerk tegenwoordig al zo vroeg klaar? Was toch tot een uur of half één toch, de rakker...

redthehaghue | 19-02-23 | 09:07

Ik zie wel met belangstelling uit naar z'n wekelijkse persconferenties. Heb me daar destijds kostelijk mee vermaakt.

Ichneumonidae | 19-02-23 | 09:07 | 2

Ik heb nauwelijks opgepikt wat hij tijdens die persco's uitbraakte want was gebiologeerd door Hamster Irma...

loze stijl | 19-02-23 | 09:14

@loze stijl | 19-02-23 | 09:14: Ja/nee, als Irma er niet bij is hoef ik het ook niet te zien, ha!

Ichneumonidae | 19-02-23 | 09:15

Echtencda man die Hugo, voor al jouw wil aan anderen opleggen.

draak | 19-02-23 | 09:05 | 4

@dathoujetoch | 19-02-23 | 09:17: Het lijkt mensen niet te deren. Het concept ‘beter mens’ voor deugers is nog steeds een erg sterk concept. De rest zijn deporables, wappies, anti-vaxxers, complotdenkers, racisten, gevoelloze witten, mánnen (én de arrogantie zich als zodanig te identificeren = keiharde schuldbekentenis aan álles). Kortom dat is die andere categorie mensen.

Nu leert de geschiedenis dat je beter heel snel bij de agressieve zichzelf superieur wanenden kunt scharen, want de kans op straf is nadien minimaal en de kans op profijt en bescherming op korte trmijn sowieso optimaal.

Dus kartel en zeker haatpartij D66 blijven onverminderd populair. Helaas.

Zomaarwat | 19-02-23 | 09:39
▼ 1 antwoord verborgen

Buitenhof is net zo schadelijk voor het brein als grote hoeveelheden alcohol.

Dandruff | 19-02-23 | 09:05 | 1

LOL

Zomaarwat | 19-02-23 | 09:29

Heb Hugo nooit geloofd.
Ook nu niet.
Die man kletst maar wat.

Ichneumonidae | 19-02-23 | 09:05 | 2

Wie geloof je wél dan? Hij is wellicht stuitend maar de lijst onbetrouwbare A-zeggers, B-doeners is lang. Of ze zeggen niks en doen lekker.

Zomaarwat | 19-02-23 | 09:29

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl