Kaartenporno: de nieuwe spoorkaart
Cool! Opklikken voor enorm
Okee okee die treinen rijden zelden en als ze rijden zwelgt u een halfuur te laat in een odeur van eau de patatjejoppie en fragrance de gepeldemandarijn, omdat u weer eens € 25 moest dokken voor een zitplaats die niet beschikbaar was, en u zich daarom maar voor dood liet vallen op de trap van zo'n instapstinkhalletje. We zijn natuurlijk wél suckers voor kaartjes en de spoorkaart is gewoon een erg gruwelijk kaartje. Hierboven de nieuwe spoorkaart, opklikken voor yuge, na de klik wat historische spoorkaarten - uiteraard via Nico Spilt.
1889
1910
1943
1999
Joe
Reaguursels
InloggenHet is Bourg-Saint-Maurice en niet Bourges-Saint-Maurice. Hoeveel mensen hebben dit daar nou gemist?
op de kaart van 2022 staat het ook zo!
Groningen <3
En nog is het nog nooit gelukt om Emmen te verbinden met Veendam.
Grappige is wel dat als je rond die tijd uit Eemshaven vertrekt je er inclusief spitsfiles ook gerust 5,5 uur over doet met de auto om bij Vlissingen te komen. Volgens Google maps zelfs 5u50min wat ironisch genoeg op 1 minuutje na net zo lang is als met de trein
En dan moet je die trein nog halen ook aangezien er maar 4 treinen per dag vanaf Eemshaven gaan
Ik zat in 1971 een keer te kakken op de plee in de trein. Deed de conducteur met zijn sleutel de deur open omdat hij dacht dat ik een zwartrijder was. Erger nog, hij nam mijn kaartje in beslag en mocht ik het zelf uitzoeken.
Ik heb dat zo vernederend ervaren dat ik nooit meer met de trein heb gereisd. Ik heb een auto gekocht en tank benzine in België zodra die ook maar even goedkoper is. Ik woon trouwens langs het traject Utrecht-Breda, daar willen ze om Tachtigjarige Oorlog redenen nog steeds geen spoorlijn aanleggen. Brabant is maar wingewest, wij hebben nooit meegevochten met die oorlog, alleen ondergaan.
Duits Lijntje, van Boxtel naar Wesel (volgens mij). Kan zo weer open, ontsluit een hele regio, in NL en D.
Alleen die brug.
Loopt niet meer verder dan Veghel ofzo. Wissel is er ook al uit onder Boxtel.
Spilt. het is Nico Spilt en geen Split. Mag al jaren bij tijd en wijle gaarne op z'n website vertoeven.
Tjaaa....de lijn van Zwolle naar Dieren via Apeldoorn. Een stukje doet het nog en dat kwam omdat er bij Loenen GLD het mobilisatiecomplex "Veldhuizen" lag. Dat was nog in de tijd dat Nederland nog militair materiaal had en niet bang was om zelf met tanks op pad te gaan.
De vormgeving van die nieuwe is bewezen ruk.
Jaaa! Met de 9100!
NL heeft het dichtsbereden spoor van de wereld, nu nog de treinen voller proppen, dat kan best kijk maar naar Japan :)
België wint het ruimschoots van Nederland. Zeker het spoor tussen Schaarbeek en Brussel-Zuid.
@Haberdoebas | 14-02-23 | 19:18:
Wat winnen ze? Het volproppen van treinen?
Niet meer het drukst bereden. Weet u hoeveel treinverkeer structureel en ook nog vaak zomaar uitvallen? Wanprestatie van NS, al meer dan drie jaar.
Ha mannen, ik snap het ik ben er ook geen fan van, misschien al wat gedateerd 12 jaar jaar geleden, en het zal inmiddels wel veel slechter zijn qua vertragingen van deze monopolist. Misschien moeten ze hier ook op lijfstraffen voor 2 minuut te late machinisten over gaan net als in Japan destijds haha.
Zwitserland heeft niet alleen het drukste spoorwegnet van Europa, maar ook van de wereld. Na Zwitserland volgt Japan en Nederland staat op de derde plek. In het begin van de eeuw werd het Nederlandse spoor zelfs intensiever gebruikt dan het Japanse spoor.
Het intensieve gebruik van het Zwitserse spoor is mogelijk doordat er nauwelijks treinen te laat zijn. Slechts drie procent van de treinen heeft een vertraging van vijf minuten of meer. In Nederland ligt dit percentage op zo´n zeven procent.
Eens in het half uur een trein is niet het dichts bereden. De London underground rijdt iedere paar minuten. Zelfs het trammetje van LOI naar Rotterdam rijdt vaker dan de trein.
Tjee, Cemsto; daar heb ik nog een vakantiebaantje gehad
Fake news. Kaartje doet lijken alsof heel NL keurig gedekt is door een spoornetwerk. Mooi niet.
Ligt aan je definitie van keurig dekkend, nietwaar?
Woon je in Drenthe?
Best leuk om in de plee te hangen..
De NS kan me wat met hun kaarten en kaartjes.
Stinkhokken en tuig dat erin zit en altijd maar weer subsidiëren.
Op de stations durf ik niet met een mooie laptop en wat fraais te lopen, want hebben we zin om met onze verrijkingen des maatschappij te worden geconfronteerd?
Nee toch?
Dus sluiten die boel. Ombouwen naar wegen.
Goed verwoord!
Je zou die dingen nog in kunnen zetten voor tijdelijke opvang, gelijk de cruiseschepen, en dan stilletjes richting het zuiden laten hobbelen.
Ok, boomer.
Ja, je kan ook niet meer met je laptop en rolex en smartphone s nachts om 3 uur door een prachtwijk lopen. Erg he?
@dathoujetoch | 14-02-23 | 19:34: Met die laatste twee is het nergens in de openbare ruimte veilig.
@Barre_de_k | 14-02-23 | 19:15: Why? OV stufikaart?
@dathoujetoch | 14-02-23 | 19:34: kan wel, moet je alleen je uzi niet vergeten mee te nemen.
Toch jammer dat er zoveel lijntjes verdwenen zijn na 1910. Wat is er eigenlijk bijgekomen sindsdien (ik weet Flevoland, hsl)?
Vooral veel bevolking bij gekomen. Eerste de rails weg, nu de boeren.
Ja, toch wel heel duidelijk als je het zo ziet. Helmond is groter dan Eindhoven.
Eindhoven ligt dan ook in Brabant, Helmond niet. Da’s Limburg.
Ah. Ik woon vlak bij dat mosterdkleurige lijntje.
Zeeland is zoals gewoonlijk weer heel erg druk met treinen.
Wie wil er dan ook naar zeeland? Als je naar zeeland wilt, vind je het niet erg om jezelf te straffen. Dus dan kan 1,5 uur met de bus er ook nog wel bij.
Schoon, schoner, Cemsto!
Een klassieke fout: door zoveel mogelijk informatie op de kaart te zetten denkt men dat men een betere kaart maakt. Nee dus. De kaart wordt er alleen maar onoverzichtelijker door. Net als dat een gerecht niet lekkerder wordt door er zoveel mogelijk ingrediënten in te verwerken en een vrouw er niet aantrekkelijker van wordt door haar zoveel mogelijk kleren aan te trekken. De wet van de toenemende complexiteit.
Ik zou ook totaal niet weten wat ik met deze kaart aan zou moeten. Stel: ik moet van Schagen naar Enschede. Wat heb ik in vredesnaam aan deze kaart om te bepalen hoe ik van A naar B kom? Dit is alleen kaartporno voor gaartfetischisten en voor de spoorwegen zelf: "kijk eens wat een geile kaart wij gemaakt hebben! /zichelf klopje op de schouder gevend"
Less is more. Of zoals we bij Minerva zeiden: The whore for less.
@E.Colli | 14-02-23 | 19:04: Dress less to impress.
Die van 2023 lijkt wel een regenboogvlag.
Wat hebben we toch een hoop spoorlijnen als je het vergelijkt met Duitsland en België.
Niks in mijn stukje Nederland gelukkig.
België heeft nog een hoop hele pittoreske lijntjes dwars door Wallonië. Bereden door boemeltjes uit de jaren 70 en stations met zandperrons in the middle of nowhere Maakt geen hond gebruik meer van maar het uitzicht is vaak fenomenaal
er mag wel eens een trein naar Dokkum
Ja, voor alle bedevaartgangers om de onzalige moord op de Heilige Bonifatius te herdenken.
In 1910 kon dat.
Zuid Limburg is wel een stuk breder geworden. Zullen die calorieën in het bier zijn.
Nee. Zuid-Limburg is breder gemaakt om plaats te geven voor overbodige informatie. Geografie is volgens de NS ondergeschikt aan het spoornetwerk. Wat wel weer een verklaring is voor vertraagde/uitgevallen/stilstaande/missende treinen.
Het groeit met haar bekendste nazaat mee (Trans Frimmermans)
Eerste associatie is de metro van New York.
Wel zo duidelijk en overzichtelijk.
Ik ga nooit met de trein, maar dit kaartje snap ik wel.
De ellende is begonnen toen de managers echt gingen meedoen.
Ze waren duur en dus moest er bezuinigd worden op ander personeel.
Treinen werden met de jaren onveiliger en de personen die niet betaalden werden talrijker en agressiever.
Die trend zie je in heel Nederland.
Aso's ,die overal mee wegkomen.
Dat is een kant van O.V.
Dan is er nog die andere kant,treinen laten rijden en uitbreiden.
Dat is dankzij achterlijk management nooit iets geworden.
En als het aan de PvdA en de Groene Khmer ligt mag u daar overal gratis naar toe reizen.
Tot na de verkiezingen en dan blijkt dat ze hun geld liever in linkse hobby's steken dan leuke dingen voor de mens.
Maar laat u nog even blij maken met een dooie mus, kijk naar die kaart en bedenk waar u gratis heen had gewild.
Ik zou er gratis ook niet mee willen.
Mosterd, ik klik me suf maar zie de porno niet. Waar zit die verstopt in de kaart?
Lijkt op een UK metro kaart van Harry Beck. En dat is een compliment.
tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/cultur....
Een ware visionair. Beck dan, niet Wouter Koolmees voor de duidelijkheid.
In eerste oogopslag als ik de gekleurde lijntjes volg is er geen directe verbinding tussen Gouda en Arnhem? Zal het wel niet begrepen hebben.
Tubbs: 'Lines and lines and lines and lines'
Alles lijkt dichterbij met die nieuwe kaart, maar door de versoberde dienstregeling zijn veel plekken juist verder weg qua reistijd.
Weet iemand waarom de treinen niet meer geel met blauwe streep zijn?
Het is Nico Spilt. Wel zo netjes om even aan te passen.
Voor de rest vind ik het maar een verwarrende kaart, de kerken zijn niet ingetekend.
Ik mis de spoorboog bij Empe.
Apeldoorn - Zutphen, en dan aan de westelijke kant van de IJssel een boog richting Arnhem.
Kost bijna niks, en je helpt er veel mensen mee.
Bedoel, er zijn ook clubjes die de spoorlijn naar Emmen willen doortrekken naar Musselkanaal. Kost heel veel, maar wie wil er in vredesnaam naar Musselkanaal?
Dat je dan van Musselkanaal over dat boemellijntje door kan rijden naar Veendam.
Wie wil er in vredesnaam naar Veendam?
Vanuit Zwolle ben jer sneller via Groningen.
Vanuit Emmen wil niemand naar Groningen of Veendam.
Er rijden dubbeldeks bussen tussen Emmen en Groningen, dus er zijn wel degelijk passagiers tussen die twee plaatsen.
Nu kan iedereen die op GS zeurt over vertraagde treinen eens zien hoe verschrikkelijk druk en vol het spoorwegnet is. En als u moet staan in de trein: bedenk dat u niet elke dag om 8.30 bij de baas hoeft te zijn. Dat kan best een uurtje later.
Druk? De treinen staan er niet op, die rijden nog steeds ver onder het niveau van 2020.
Staan ook alle treinen die niet rijden op die rails er op? Kan er een overzicht komen met alle vertraagde en uitgevallen treinen?
Blijft mij nog steeds verbazen hoe kudt de treinverbinding met België is (terwijl we wel vroeger een aantal Belse lijntjes hadden). Een van mijn kinderen overwoog om in Leuven te gaan studeren - de reistijden waren een dingetje, tenzij we Lommel als ons treinstation zouden nemen. Naar Duitsland is het overigens niet veel beter.
Man, man man, koop voor dat kind een ouwe Nissan Micra!
Ja, Hasselt etc. Vanaf Tilburg
Je zal maar van Tilburg naar Turnhout moeten...
Wat we hier in ieder geval hebben : Moderne treinen. De rommel van de NMBS (Belgische Spoorwegen) .. Het ziet er niet uit. Stammend uit de jaren 70 o.i.d. (1870 ???).
@Diotima | 14-02-23 | 18:14: Met de bus. Kun je gelijk een zooi wiet inkopen en verpatsen.
Oh ja. Dan hebben we de onvolprezen "Europese high tech driehoek van Eindhoven - Leuven - Aken". Met ASML in Veldhoven, en IMEC en Leuven, en vele RWTH spin-offs in Aken. Tijd is geld, over de trein zullen we het dan maar niet verder hebben.
Maar.... de meeste lijnen uit die kaart van 1943 gaan naar het Zuiden! We hebben er toch weer ingetuind, we hebben er toch weer ingetuind.
Onrendabelen Vervoer. Voor sukkels die nooit konden slagen voor een rijbewijs en nu heel hard roepen dat ze het voor het milieu doen en dat OV heerlijk is.
Leuk is dit gratuite en te vaak herhaalde praatje eigenlijk niet meer. Maar, geeft niet hoor. Etenstijd?
@dathoujetoch | 14-02-23 | 18:15:
Het is en blijft wél leuk.
Jaren 90 en begin 00 was het OV, dus ook de trein nog prima, redelijk goed zelfs.
Dan mag je iets verwachten, in een Westers, ontwikkeld, innovatief kennisland. Zoals MorgenEenAnder op 18:09 al zegt, "In meer dan 20 jaar natuurlijk beter geworden."
Ik zal maar voor de duidelijkheid aangeven dat deze zin cynisch bedoeld was.
Kapot ge-
"privatiseerd"
uitbesteed
Europeesch aanbesteed
wegbezuinigd
managed
zakkengevuld
enz...
Daar is niks gratuite aan.
Onrendabelen vervoer, voor als je geen auto kunt betalen en toch van A naar B moet. De hoofdprijs voor een shitprestatie.
Zoveel lijnen!
Die ik niet gebruik.
Opgesnoven?
En nog steeds geen spoor over de Afsluitdijk.
De trein eens nemen. Zou ik dat eens proberen?
De laatste keer was nog in de tijd van de gulden.
In meer dan 20 jaar natuurlijk gigantisch beter geworden.
Mooie kaart, abstract en toch herkenbaar.
Op het moment dat ik in een trein stap is mijn lust tot porno verdwenen.
Die van 1999 is nog mooi, vervlogen tijdrn....
De schaal is heel vreemd. Limburg is wel heel groot zo.
Edit: ah de kaart is in cubisme getekend.
REAGEER OOK