Zware aardbeving Turkije en Syrië, veel doden
Gigabeving had een kracht van 7.8 op de schaal van Richter
Bij een joekel van een aardbeving in Zuid-Turkije zijn zeker 250 mensen om het leven gekomen; dat aantal zal nog verder stijgen. Het epicentrum van de beving lag in de buurt van Gaziantep, een grote stad (2 miljoen inwoners) tegen de Syrische grens in het zuiden van Turkije. In de provincies Osmaniye, Sanliurfa, Malatya en Diyarbakir zijn veel gebouwen ingestort. Er liggen nog veel mensen onder het puin. Reddingsoperaties zijn in volle gang. Later meerrrr.
UPDATE 7.40 uur - 400 doden al. Dit wordt gruwelijk
UPDATE 7.54 uur - Gaziantep Castle (2.000 jaar geleden gebouwd) is niet meer. Vliegen op Hatay wordt ook wat ingewikkeld.
UPDATE 8.10 uur - Dodental voorbij 600. Deze onderzoeker had, drie dagen geleden, gelijk
UPDATE 8.18 uur - Zojuist een persconferentie geweest in Turkije. Vicepresident Fuat Oktay meldt vooralsnog 284 doden en 2323 gewonden (alleen aan Turkse kant, dus). Er zijn 1.710 gebouwen ingestort.
UPDATE 8.25 uur - Luchtbeelden hiero
UPDATE 8.32 uur - Gebouw gaat eraan in een naschok
UPDATE 8.55 uur - Apocalyptische video van het moment van de aardbeving hier
UPDATE 9.15 uur - Mark Rutte: "Verschrikkelijke berichten over de aardbeving in Turkije en Syrië. Gedachten zijn bij alle slachtoffers van dit zware natuurgeweld. Een Nederlands Search & Rescue Team zal vandaag nog richting de regio afreizen. Ik heb President Erdogan mijn condoleances overgebracht."
UPDATE 11.10 uur - Erdogan: 912 doden, 5.385 gewonden, 2.818 gebouwen ingestort. De president spreekt over 'de grootste ramp sinds 1939'. Ook toen was er een aardbeving
UPDATE 11.28 uur - Syrië meldt nu 710 doden. Totaal over beide landen dus 1.600+
UPDATE 11.35 uur - Oei - GROTE NASCHOK
UPDATE 11.52 uur - 'Aftershock activity is high'
UPDATE 12.00 uur - WE GAAN VERDER IN DIT TOPIC
Social
Social
Social
Social
Social
Social
Reaguursels
InloggenMashallah
Wat een ongekende ellende. En dat in een gebied dat al zoveel rampspoed heeft gekend de afgelopen jaren.
Aardbevingen en vulkaanuitbarstingen. Dat zijn ergens ook een soort van wereldwonderen. Want zelfs A.I. kan niet bedenken hoe de mens hier schuldig aan is.
Alhoewel de premier dit fenomeen ooit klakkeloos opnoemde als resultaat van klimaatverandering.
Hmmmm een naschok van 7.5 dat is niet best.
Allah is boos, maar waarom blijft altijd een raadsel.
En net als bij de laatste grote beving in Istanbul staat dat slechte Israël weer vooraan bij het zenden van hulpteams.
Turkije gaat best aardig met Israel, dus wat wil dat zeggen?
Nederland kennende, zal er wel weer een inzamelingsactie voor Turkije worden gehouden. Ik vraag me nu al af: ga ik wat geven of niet?
Aan de ene kant: in de tijd dat een fatsoenlijk man als Sezer nog president was, heb ik een fantastische reis door Turkije gemaakt. Het was toen een prachtig land met aardige mensen die ik deze ellende zeker niet gun.
Aan de andere kant: nu zit er in de vorm van Erdogan een president die op geen enkele manier nog fatsoenlijk te noemen valt. Het is nu al zeker dat van alles wat we straks voor de wederopbouw van Turkije gaan geven een deel aan de strijkstok van Erdogan blijft kleven. Én dat Erdogan er tegenover zijn volk goede sier mee gaat maken: "Kijk eens hoe populair ik ook in het buitenland ben! Iedereen erkent mij als de Grote Leider van mijn volk, kijk maar wat ze geven!" Ik weet dus zeker dat mijn gift Erdogan gaat helpen bij zijn verkiezingscampagne.
Per saldo denk ik dus helaas dat het beter is om niets te geven.
Ach, onder Yilmaz of Ciller was t niet veel beter.... Susurluk schandaal, Cakici, de deep state...Erdogan speelt de religiekaart waar veel mensen gevoelig voor zijn. Echter de pijn zit m altijd in de economie, was toen al zo, en nu nog steeds. Overgrote deel van de Turken moet overleven elke dag weer, er is nauwelijks een groep middeninkomen, alleen arm en rijk. Arm in de zin van vaste lasten betalen en eten verder houdt het op.
Mee eens, voor wat dat waard is.
Erdogan kan het ook wel, heeft ie in zijn beginjaren bewezen. Alleen de partij achter Erdogan wil meer islam he, dan weet je het wel.
En zie hier: Het Dilemma Du Jour. Benieuwd wat ze hiervoor in Zweden gaan inzamelen trouwens...
@Kloof2012 | 06-02-23 | 12:07: Wonen genoeg Turken aldaar en de Zweden kennende, best volk, doen ze ook hun best.
@Behangdelul | 06-02-23 | 12:08: Dat vermoed ik ook. Beschaafd land, beschaafde mensen over het algemeen. Er is al hulp vanuit die landen onderweg. En zo hoort het. Geen politiek bedrijven over de rug van Ali met de Pet.
De zon heeft er mogelijk ook een flinke hand in, de correlatie tussen zonnevlammen en aardbevingen suggereert van wel.
Mogelijk geeft de protondichtheid van de zonnewind een omgekeerd piëzo-elektrisch effect in de aardkorst. Het zou een hoop verklaren.
astronomy.com/news/2020/07/powerful-e...
www.nature.com/articles/s41598-020-67...
spaceweather.com
Volgens die twitteraar die deze beving 3 dagen geleden voorspelde baseert hij zich op de stand van de hemellichamen in ons zonnestelsel. Het zou allemaal verband met elkaar kunnen houden.
Hoe kut ook, Scandinavische rescue eenheden zijn reeds onderweg.
Scandinavië laat even zien hoe het hoort. Zou de kleine Turkse kobalt ze nu wel in de NATO laten?
@F. Jacobse | 06-02-23 | 11:11: a=o
@F. Jacobse | 06-02-23 | 11:11:
Helaas werkt dit niet bij schurken en hun Staten.
Hij ziet dit als slijmen en zwakte.
Het einde der tijden komt steeds dichterbij
Niet door aardbevingen, natuurbranden of kometen, maar door de goedgelovigheid van mensenmassa's die zich vol goede wil voor de verkeerde karretjes laten spannen.
@funda | 06-02-23 | 10:29:
Doorbrekend zelfinzicht funda?
Feitelijk klopt je zin natuurlijk. Want uiteindelijk zal dit universum ook ophouden te bestaan. Dat duurt echter nog wel even 'paar' miljard jaar. Dus welke tijd bedoel je precies?
@Beste_Landgenoten | 06-02-23 | 10:32:
Nee, er zijn mensen die dat veel harder nodig hebben dan ik.)
@funda | 06-02-23 | 10:35:
Ah, juist, zelfinzicht is altijd iets dat je anderen toewenst. Was ik vergeten!
@Beste_Landgenoten | 06-02-23 | 10:38:
Van mensen als jij kan ik dat hebben - en dat vergeten verbaast ook niet!
God straft gelijk.
Ik vroeg het eens aan de kunstmatige intelligentie.
pbs.twimg.com/media/FnfYdnoXkAAIx7X?f...
Göbekli Tepe, hoe zou het daar mee zijn? Het ligt er in de buurt.
Ligt grotendeels nog begraven en van zware stenen gemaakt.
Merendeel ligt nog onder die berg, dus dat zal wel goed zijn. Ook een Ancient Aliens fan?
@Met_baard | 06-02-23 | 10:55:
Niet per se Ancient Aliens, wel een brede belangstelling voor alles wat neolitisch en ouder aan bouwsels bestaat.
@Met_baard | 06-02-23 | 10:55: ancient apocalypse op Netflix ook goed.
Je vedoelt dat het eigenlijk schandalig is dat aan deze aardbeving aandacht wordt besteed?
o boe hoe zeg..
Zo werkt dat nou eenmaal. Dagelijks komen er mensen om in het verkeer en daar kraait gaan haan naar, maar als er in één keer een groter aantal doden is door bij voorbeeld een neerstortend vliegtuig dan is dat nieuws
Afstand speelt ook een rol. Turkije is iets meer een buurland dan Syrië dat is.
Al duizenden jaren een gebied met aardbevingen,daar moet men toch wat van leren.
Vandaar ook dat velen het land ontvluchten naar groener oorden.
Loopt daar een breuklijn.
Zoals Japan?
@funda | 06-02-23 | 10:01: ik dacht dat velen vluchtten voor relatieve vrede, gratis geld, mieles en huisvesting.
@MK27 | 06-02-23 | 10:27:
Dat zijn kwade geruchten, die gelukkig de kop ingedrukt worden door onze Leider Erdogan, die zelfs tot in Nederland brede steun geniet.
@funda | 06-02-23 | 10:01: is het hier groener?
Ik vraag mij atlijd af bij gelovige landen of zij hier nu de hand van een god in zien of niet. En zo nee, waarom dan niet? En zo ja, waarom dan wel? Ik lees voornamelijk berichten van wappies die geloven dat externe machten hier achter zitten om moslims te vermoorden. Dat is nog absurder dan een almachtige god die dit doet. Het lijkt mij gewoon moeilijk te rijmen. Een liefdevolle god waar je dagelijks tot bidt en die dit toelaat.
Wij zijn sowieso verdoemd: "More than half (55 percent) of Dutch people aged 15 years and over are not religious. In 2020, 20 percent of the Dutch population belonged to the Catholic Church, 14 percent were Protestant, 5 percent Muslim and 5 percent belonged to another religious group. Religious involvement has continued to decline in recent years. In 2017, for the first time more than half of the Dutch population aged 15 years and over did not belong to a religious or ideological group."
Katholieken, protestanten, moslims en nog wat mooie sprookjes.
Zoals ik bij een ander topic van de week ook al reaguurde: Alles is de wil van God, alleen niet als het ze (de gelovige) even niet zo uitkomt.
Je zou die almachtige snel de rug toekeren als hij zulke dingen toelaat.
@Hangtietsmurfin | 06-02-23 | 10:03:
Religion is insanity by consensus, zoals Bill Maher dat zo treffend zei.
Er zijn zeker hele volksstammen die hier de wil van God, of in dit geval Allah in zien. Net zoals er ook mensen waren die ten tijde van de watersnoodramp van 1953 daar een straf van God in zagen. Ik kan er met mijn verstand niet bij.
@matatwork | 06-02-23 | 10:48:
Eerder een bewijs dat de almachtige helemaal niet bestaat.
Of je zit gewoon op een aardkorst op waarop je maar beter niet kunt bouwen. Die dingen verschuiven door enorme druk.
Groningen is voor ons belangrijker.
Bleib zu Hause
Als het begint te schudden Bleib je liever niet zu Hause...
Sterkte Turkije. Ben benieuwd hoe boos Erdogan nu is, want er zijn best wel wat koran boeken vernield.
Hopelijk zijn de gevangenissen vol politieke tegenstanders niet ingestort.
Dat zou een dubbele tragedie zijn.
Mijn medeleven met de slachtoffers en nabestaanden overstijgt in ruime mate het instinct om te reaguren wat ik van deze landen, hun leiders en en cultuur vind.
Geen plaats voor zure comments en cynische grappen alhier als je het mij vraagt, er komt ongetwijfeld snel genoeg weer gelegenheid voor.
Tsja, de wereld is de laatste tijd gepolariseerd. Dat zie je terug in de comments.
Nobel van u, maar ik vrees dat het zo niet helemaal werkt.
Deze dienen zo snel mogelijk verboden te worden, dat ben ik met u eens.
Eens. Kijkende naar de zwaarte van de beving, de reikwijdte en de schade lijkt het dodental mij nog conservatief geschat. Ik vermoed dat een waarschuwing weinig verschil had uitgemaakt. Die mensen konden geen kant op. Verschrikkelijk.
Eens... die mensen hebben ons niks gedaan en ik hoop dat er zoveel mogelijk gered kunnen worden.
Bizarre beelden. Dat gaan duizenden doden zijn. De hele stad plat. En midden in de nacht ook nog eens.
Mevrouw Hajduk is na zien van het ochtendjournaal totaal in de stress. Beleeft op dit moment haar eigen ervaringen als kind opnieuw. Skopje 1963 toen zij als zevenjarige uit een ingestort gebouw is gered en daarna enkele jaren in de puinhopen heeft geleefd
Sterkte ermee! Skopje kan ik me nog goed herinneren, Veel aandacht voor in Nederland ,ik zie de tv beelden nog voor me van al die puinhopen. Ook behoorlijk wat Nederlandse slachtoffers die er op vakantie waren.
Herinner me de schokken gevoeld te hebben in Zuid Frankrijk. Skopje is mooi herbouwd, kwam er graag in de jaren die ik in Kosovo was, heb er veel dozen goede vranac pro corde gekocht .
De hele wereld staat weer klaar om Turkije te helpen. Een land wat andere landen telkens maar weer eisen oplegt (lees: chanteert) om iets voor elkaar te krijgen en een enkele Koranverbranding aangrijpt om Zweden het lidmaatschap van de NAVO te ontzeggen. Sorry voor de Turken maar laten wij als Westen nu eens onze poot stijf houden en eerst Zweden tot de NAVO toelaten en dan Turkije pas helpen.
Turkije heeft niets met Woke Zweden. Waarom jij wel?
Gewoon alle hulp onder Zweedse en Finse vlag bieden, een false flag met een positief imago.
Het NAVO lidmaatschap is een formaliteit. Zweden en Finland zijn al een hele poos geïntegreerd met de EU-partners en derhalve ook op NAVO-standaard.
Maar jij wil echt tienduizenden mensen laten creperen om een formaliteit af te ronden?
Je hebt harteloos en harteloos.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 09:39: Het lijkt wel politiek
Hard but fair
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 09:39:
Hahahahaha een formaliteit. Je weet het weer mooi te brengen. Je vergeet alleen artikel 5. Turkije gaat Zweden nu niet helpen als Rusland aanvalt. Bij Navo lidmaatschap wel. Geen formaliteit dus.
Wat maak jij je trouwens ontzettend druk met of andere mensen wel op de juiste manier reageren.
@Lambik1 | 06-02-23 | 09:51:
Mag ik mijn zegje niet meer doen? Oh.
Verder ja, het is een formaliteit. En voor iemand die zo vol van zichzelf zit maar niet weet dat Zweden niet eens aan Rusland grenst kom je niet bepaald pienter over. Via het EU-defensiepact is al geregeld dat mocht Rusland Finland, het land dat wel aan Rusland grenst, aanvallen of de Baltische staten dan moeten we bijspringen. Zo zie je maar, zelfs jij kan wat leren.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 09:58: Beetje flauw misschien, maar waarom stuurt Zweden ook alweer militairen naar Gotland?
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 09:58:
1. Aanname dat jij je zegje niet meer mag doen. Dat zeg ik nergens. Lezen dus.
2. Aanname dat ik vol zit [sic] van mezelf. Ad hominem.
3. Aanname dat ik niet weet dat Zweden niet aan Rusland grenst. Fout.
4. Zelfs zonder directe landsgrens is er escalatie tussen Zweden en Rusland mogelijk, zie bijv. Gotland.
5. EU defensiepact is niet aan de orde mbt Turkije. Turkije is waar we het hier over hadden. Navo lidmaatschap van Zweden is in dat licht wel degelijk relevant en zeker geen formaliteit.
Ik kan zeker nog een heleboel leren maar dat hoef je niet op deze manier te zeggen, zeker niet als je zelf zo anderen de maat neemt aangaande hun manier van reaguren. In dat licht komt deze tegel van je nogal hypocriet over.
@Lambik1 | 06-02-23 | 10:35:
Okay. Dan wil je niet beter weten. Zweden, en ook Gotland en nogal wat andere eilandjes vallen gewoon onder de Europese en dus NAVO paraplu. Erdogan kan dwars liggen wat hij wil maar de eindvraag is niet gaat hij helpen bij Gotland maar of hij de Krim aanvalt. Mocht Rusland zo dom zijn om Finland aan te vallen of Gotland.
En ik neem je de maat omdat je uit de hoogte doet. Niets triester dan iemand die zijn aanhef begint met "hahahaha" en daarna gaat janken dat iemand anders gemeen tegen hem is.
Nee, wij zijn beter dan dat. Gewoon duidelijke grenzen stellen als Erdogan weer loopt te zeiken, maar nu niet mensen laten sterven onder de puinhopen.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 10:52:
En Erdogan heeft dus een reden om dat niet te doen als Zweden geen Navo lid is. Dus nog steeds geen formaliteit.
Daarnaast wordt er op heel hoog politiek niveau veel aandacht besteed aan het Navo lidmaatschap van Zweden. Hebben al die mensen het volgens jou mis omdat het zou gaan om een formaliteit?
@Lambik1 | 06-02-23 | 11:03:
Ja. Het is een formaliteit omdat de NAVO troepen volledig geïntegreerd zijn met het Zweedse en Finse leger. Ik snap echt niet waarom dit zo moeilijk voor je is. De facto zijn ze al lid en de jure moeten wij ze sowieso gaan helpen. En zij ons. Wat Erdogan doet is niet zo belangrijk daar. Hij mag kiezen of hij de Krim aanvalt en inneemt of niet.
Asieltsunami hier, aardbeving daar, oorlog een stuk verderop. Je kunt wel aan de gang blijven je druk te maken over zaken die je toch niet kunt veranderen. Ik sla Giro 555 maar een keer over.
Maar je bent gestopt met roken! Één pakje kan er toch wel vanaf?
Net even zitten luisteren naar de dame bij het NOS journaal. Weet niet zeker waar het aan ligt maar haar manier van voorlezen is niet lekker om naar te luisteren. Alsof alle komma's verkeerd staan.
Wat betreft het nieuws: sterkte daarginds. Ik hoop op een goede afloop voor velen.
Die nieuwslezers hebben daar wel vaker last van. Aan het eind van de zin gaat de toon ineens omhoog of de hele zin is eentonig. Harmen Siezen was beter.
Verschrikkelijk dit, veel sterkte gewenst aan alle slachtoffers. Hopelijk kan onder andere Nederland snel hulp sturen (niet alleen geld). Oekraïne is nu wel even voorzien.
een mooie nu punt nl reactie
Als we nou eens tegen Erdogan zeggen dat eerst Finland en Zweden bij de NATO moeten en dat er dan dan pas hulp gegeven wordt?
Wij zijn geen eikels.
Die cynische gedachte had ik ook al. Dat is wel de ultieme middel vinger naar Erdogan.
In het kader van ‘je oogst wat je zaait’ zou het wel lekker zijn.
Maar goed, uiteindelijk gaat het om willekeurige mensen die slachtoffer zijn geworden van natuurgeweld die er verder ook weinig aan kunnen doen.
Het is beter verder te kijken dan het heetgebakerde driftkikkertje.
@ratelaar | 06-02-23 | 09:25: Wie weet draait Erdogan wel bij nadat hij heeft gezien hoe goed en lief wij in het Westen zijn en leven we straks nog lang en gelukkig.
@DankeSchon | 06-02-23 | 09:29:
Dat zal niet gebeuren. Dat betekend niet dat de afkeer van het heetgebakerde driftkikkertje in de weg moet zitten om hulp te bieden.
Ja want wij zijn net zulke klootzakken als Erdogan?
@Beste_Landgenoten | 06-02-23 | 09:53: Het zal een keer tijd worden. Koekje van eigen deeg. Erdogan liet in Syrie ook de boel uitmoorden. Dat waren ook onschuldige mensen.
@Guusje Nadorst | 06-02-23 | 10:26:
Dat is zo, maar moeten we daartoe eveneens onschuldige aardbevings-slachtoffers inzetten? Dan ben je niet beter dan Erdogan.
@Guusje Nadorst | 06-02-23 | 10:26: hohoho, dat had kaag toch opgelost?
Zelfs als je het niet meent maar dacht ik schrijf het toch op, ben je een lul! (m/v/x)
@Marmer | 06-02-23 | 11:50:
Oei, dan ben ik de lul...
Laten we met zijn allen dit op de eerste plaats als een humanitaire ramp zien. Met échte mensen die échte problemen hebben, waarbij er al een hoop échte doden te betreuren zijn en er zeker nog heel wat doden bij zullen komen. Mensen van vlees en bloed, vaders, moeders, kinderen en dieren. Iets wat niemand verdient.
Laten we het pas ergens veel later hebben over Turken, Syriërs, moslims, islam, Erdogan en Assad.
Een goed voorstel. Op die manier kunnen de humoristen (smakeloos) en de deugkneuzen (kijk mij eens meevoelen) allemaal op dezelfde hoop geveegd worden en kan iedereen met een gezond stel hersenen kijken wat we voor die regio kunnen doen.
@Gladiator Fap | 06-02-23 | 09:16: onder welke noemer schaart u zich?
We? Probeer je ons op te voeden?
@De_fluitlokker | 06-02-23 | 09:42: Nee. Dat is iets voor verliezers. De "we" was direct aan DankeSchon gericht.
@TaliSepatu | 06-02-23 | 09:33: Ik doe niet aan identiteitspolitiek, dus irrelevant.
Ja maar Groningen heeft ook aardbevingen...
Pas op... sommigen kunnen slecht tegen humor hier... Ik zelf vind het erg voor de Groningers én voor de Turken. Hopelijk komt de hulp uit de buurlanden snel op gang.
@Gladiator Fap | 06-02-23 | 09:10: U bedoelt dat Duitsland en Denemarken de Groningers moeten gaan helpen?
Gaziantep had een stedenband met Nijmegen, die hebben zij eenzijdig opgezegd toen Rutte die campagnevoerende minister van Erdogan uit Nederland gooide. In Nijmegen is nog een Gaziantep plein maar zij hebben toen alle straatnaamborden die verwezen naar Nijmegen vernietigd. Moeten we ze toch gaan helpen dan?
Jij niet. Rustig maar.
Waarom? Ze moeten ons niet, dat hebben ze vaak genoeg laten weten.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 09:03: klopt, anderen gaan het doen met mijn geld, en nog weer anderen gaan met de eer strijken.
Dat is Erdogan, niet per se de Turk dus nu onder een flatgebouw ligt
Ja. Geen dank.
Stel, de kerel die jou gisteren een klap heeft gegeven wordt voor jouw ogen aangereden en de dader rijdt door. Zou jij op dat moment de andere kant opkijken en doorlopen? Of ga je desondanks toch even kijken of je iets kan doen? Bel je 112 of doe je niks?
@DankeSchon | 06-02-23 | 09:17: hangt ervan af hoe hard de klap was.
@DankeSchon | 06-02-23 | 09:17: ligt eraan, als de klap van gisteren nog pijn doet laat ik hem liggen.
@HD50 | 06-02-23 | 09:28: Ok, ik ben 1 detail vergeten: hij werd zo hard geraakt dat hij door de lucht vloog, ongewild een dubbele salto maakte, onderweg een lantaarnpaal raakte en 20 meter verderop neerkwam.
En nu?
Is ie dood?
@Mokum Kosher | 06-02-23 | 09:11: ben ik met je eens. Maar trek nu deze lijn eens door naar hoe er over Russen gepraat wordt... Die worden wel hun dictator aangewreven.
@-PR- | 06-02-23 | 09:38: Ik snap je, maar vele Russen moorden op dit moment in Ukraine. Ik vind het toch anders en niet vergelijkbaar.
@DankeSchon | 06-02-23 | 09:33: mijn eerste gedachte zal zijn dat Karma echt wel een bitch is.
Ik hoop dat ze dat Romeins kasteel kunnen restaureren.
Met de plaatselijke Biereco Verherbouw zie ik het somber in...
@At_Dawn_They_Sleep | 06-02-23 | 09:30: U klepzeikert!
@De Almachtige | 06-02-23 | 10:52: mea culpa, feitelijk onjuist.
Hij heeft er al duizend gestuurd. 1000. Waarom zeg je dit soort dingen?
Bestaat dat, Koerdisch gebied?
Na de perikelen m.b.t. IS en Syrië, is de Koerdische zaak beetje verzwakt denk. Ben echter verre van expert en is wat ik uit het nieuws opsnuif. Dus dan weet u het wel.
Er zijn filmpjes hier uit een stad waar een half miljoen Turken wonen. Die gaat ie dus niet helpen volgens jou?
Ik hoop dat de hulpverlening snel op gang komt. Geen ruzie tussen het Rode Kruis en de Rode Halve maan.
Dat is dezelfde organisatie. Alleen omdat er sukkels zijn die liever een kruisje hebben of liever een davidster of een halve maan word er altijd maar op gezeken door idioten.
en.wikipedia.org/wiki/Magen_David_Ado...
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 09:01:
Dat zijn vast en zeker de idioten die niet weten dat 'moslims in exact dezelfde god geloven als christenen en joden'.
@CloVis Ik ben blijkbaar een idioot. Kun je je wijsheid delen? Hun Heere door je strot proberen te douwen doen ze wel allemaal op een andere manier. De een wat agressiever dan de ander zeg maar.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 09:01: En dat terwijl het rode kruis niet eens een religieus symbool is. Het is namelijk letterlijk de Zwitserse vlag in omgekeerde kleuren.
@Verbandmeester | 06-02-23 | 10:18:
Nee, dat is het niet. Het is wel 1 organisatie.
Wist je dit trouwens? Naast Magen Adom David heb je ook nog:
upload.wikimedia.org/wikipedia/common...
upload.wikimedia.org/wikipedia/common...
Wat een ellende.
Is het leger al op pad om te helpen?
Komt door al die aardwarmte die ze oppompen! We makend de aarde stukkkk!
Komt door de windmolens. Die zitten vast aan de grond en vangen veel wind. Daardoor verplaatst de grond ook een beetje en dan krijg je dit. Tja.
Bij RTL hebben ze al weer “de eerste beelden”,
Heb alles uit mijn handen laten vallen om direct mijn honger naar ellende van anderen te stillen.
Want ze kunnen wel schrijven hoe erg het is, maar je wil het zien hè…
Best wel arrogant eigenlijk. Ik weet zeker dat RTL de beelden van een of andere Turk/Koerd/Syriër heeft gekregen. Het zijn dus niet de eerste beelden, want die zijn eerder al lang ergens anders vertoond.
*Wereldschokkend*
Best wel heftig dit. 7.8 is een hele beste aardbeving. Zoals er in die landen gebouwd wordt, zal het dodental ook wel flink oplopen. Sterkte voor de Turken, dit soort ellende wens je niemand toe.
De kans voor Zweden om zich in de NAVO te werken
Witbrood uit vliegtuigen gooien!
Zelf een keer een kleine beving meegemaakt in Turkije. Het gekke was dat ik meteen wist wat er gaande was maar toch in mijn hotelbed bleef liggen. De menselijke geest kan vreemd in elkaar zitten soms. Dat is wat ik in die vroege ochtend geleerd heb.
Ik heb al eens bij 5.8 naast mijn bed gelegen. Boem, op de tegelvloer. Deze beving is niet voor de poes.
Klinkt als een inhibitieprobleem.
Als voormalig inwoner van Japan heb ik ontzettend veel bevingen meegemaakt, meestal kleine. Je went er eigenlijk wel aan. Alleen de ontzettend zware zijn een risico maar dat merk je snel genoeg aan de reactie van anderen.
@Zomaarwat | 06-02-23 | 09:02: Ik denk het. Een probleem was het in dit geval (nog) niet, maar het had ook heel anders kunnen aflopen als het een zwaardere aardbeving was geweest. Maar zo raar. Ik dacht meteen ‘hee, een aardbeving’ maar bleef gewoon rustig in bed liggen, terwijl ik toch beter had moeten weten. Heel confronterend.
@goedverstaander | 06-02-23 | 08:46: ik ver weg (100km) van episch centrum met een 6.0. het leek wel of ik elastieken benen had voor een lange tijd (in het echt waren het een stuk of 5 tot 10 seconden). bij de 2de dachten we toch van wegwezen! (naar beneden vanuit het gebouw waar we inzaten)
@Bigi Bana Boy | 06-02-23 | 10:26: Ja, gelukkig niks gebeurd. Zou je de volgende keer wel snel naar buiten gaan? Het lijkt me een moeilijke beslissing. Hoe kleed je je. Wat neem je mee? Hoe snel stort de boel in? Of ben ik te panikerig? Het is ook gewoon een emotionele storm waarin je belandt als je de situatie en de keuzes tot je laat doordringen. Met onmogelijk rationeel goed te maken keuzes.
Zouden de Turken hulp van Zweden accepteren?
Het is altijd leuk om advocaat van de Duivel te spelen maar geef eens antwoord op je eigen vraag?
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:42:
Als ik het antwoord wist zou ik de vraag niet stellen.
We vragen het ons wel af.
@AdvocatusDiaboli | 06-02-23 | 08:52:
En zitten die andere advocaten van de Duivel nu bij je in de kamer?
Misschien kunnen ze witbrood sturen?
Of hulp van Nederland? Edwin Wagensveld heeft ook iets met een koran gedaan waar de Snorremans van Turkije een beetje boos over was.
Gecondoleerd aan de nabestaanden.
@ bovenste pica...
De ene kant van de straat totaal in puin.
De andere kant van de straat in nieuwstaat.
Straatlantaarns branden nog...
Dat moet logischer wijze met de manier van bouwen te maken hebben.
Altijd geslaagd heeft hier een aandeel in, wat 1 ramp.
Het aantal doden zal oplopen tot vele duizenden. Dat is bij dit soort rampen veelal het geval. Sterkte aan de mensen in het getroffen gebied.
1 stad met 30k inwoners ligt al geheel in puin.
Wat is er mis mee om de oproep te doen aan de Turkse en Syrische diaspora om steun te verlenen?
Als een "Verbandmeester" zou jouw eerste gedachte toch echt moeten zijn "wat kan ik doen".
En reken maar dat de Turken, Koerden en Syrische Arabieren die hier wonen nu al bezig zijn om te zien wat ze kunnen doen om te helpen daar. Eventjes tussen de tijd dat ze zich afvragen of hun familie, kennissen en vrienden daar nog leven.
Wat een empathie zeg.
P.S.
Ze lopen daar immers al met man en macht puin te ruimen om te redden wat er te redden kan.
Waarom vraagt u dat eigenlijk? Lijkt me vanzelfsprekend, waarom zouden ze een oproep doen, en vooral wie zou dat dan moeten doen?
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:35: Deze reactie bedoel ik dus. Eerder gaven reaguurders aan dat men nu vanuit de diaspora iets terug kon doen en daar werd steevast naargeestig op gereageerd.
@small_town_dude | 06-02-23 | 08:44: Ik vraag dat, vanwege eerdere vervelende reacties op dergelijke oproepen hier in de panelen.
Persoonlijk vind ik dat je als hulpverlener in de regio meteen aan de slag moet gaan, maar dat doet men ook wel. Daarna kunnen bevriende landen zeker bijspringen met bijvoorbeeld speurhonden.
hevige sneeuwval in het zuiden van Turkije zit de reddingsoperatie in het rampgebied in de weg. Door de sneeuwval en lage temperaturen komen meer gewonden en mensen onder het puin in gevaar. dit kan er ook nog bij de 600 doden nu ruim gepasseerd
Vergeet de schollentektoniek, er zijn hogere machten aan het werk: handlangers van Dajjal, die het vooral op moslims hebben voorzien:
mobile.twitter.com/ahhhlife_/status/1...
Pakistaanse wappie met 136 volgers op Twitter.
Lol. Het valt me overigens wel op dat aardbevingen in Turkije vaak samengaan met ophef rondom Erdogan. Zou het dan toch…..?
@Duwbak_Linda | 06-02-23 | 08:33: Ik heb eens even rondgesnuffeld op de Twitters en het barst van de alternatieve theorieën. Deze wereld is gek geworden.
Ik dacht altijd dat aardbevingen onstonden als de bevolking niet hard genoeg gebeden hadden tot god of allah.
@goedverstaander | 06-02-23 | 08:38: Eigenlijk betreft het een door Soros en de illuminati aangestuurd reptiel, dat vanuit China door de Aarde heen is gevreten? Ik weet het niet, maar lijkt me heerlijk om er factfree over te mogen fantaseren.
Ik denk niet dat Erdogan hier iets mee te maken heeft, behalve bouwvalbouw toestaan.
Ik denk ook niet dat Allah dit heeft gedaan want ik geloof niet in Allah.
* passende tegel aan het verzinnen is *
Zweeds complot, wat ik je brom.
Ballonnetjes oplaten is niet zonder risico, dat weet je?!
Ik was, gelukkig pas na de beving, in het episch centrum bij die grote beving eind jaren 90/ begin 2000, weet t jaar niet meer precies. De verwoesting die ik daar zag in oa Bolu en Duzce en de voorsteden van Istanbul was extreem, alsof alles was gebombardeerd. Meer dan 100.00 doden toen zegt men, alhoewel die cijfers altijd lager zijn gehouden.
1999, Izmit, 18.000 doden. 50.000 gewonden. 6.000 vermist.
*epicentrum
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:22: Die 6.000 zaten hier denk ik. Was tweede huisje daar. Zal wel te cynisch zijn. En de verkeerden liggen er immer onder, onder dat verschrikkelijke puin. Maar Turkije is niet liev. Het Ottomaanse rijk beestachtig. En dat vindt men iets moois, met zijn bloedgeldbelastingen. Hoe lief en aardig moet ik dan precies zijn?
@Zomaarwat | 06-02-23 | 08:31:
Als je ergens diep in je zwart geblakerde ziel zoekt en je mensheid weer terug vindt is het al een mooi gevoel.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:40: Het vieze werk is niet voor eenieder weggelegd. En eerlijkheid brengt niet louter vreugde.
Was Alex " alles kan kapot" Soze niet voor het laatst in Turkije?
Oh mijn God. Wat een ramp.
DIe heeft er niks mee te maken, dat stukje aarde is in beheer bij een ander opperwezen.
@elfenstein | 06-02-23 | 08:08:
Op dat stukje aarde wonen vooral Koerden. De meeste Koerden zijn moslim. Moslims geloven in exact dezelfde God als christenen en joden.
Er zijn ook andere Koerden die noemen we Yazidi en die geloven in Tawûsî Melek. Schijnt een pauw te zijn.
Maar, om het heel duidelijk voor je te maken. Moslims, joden en christenen geloven allemaal in exact dezelfde God en bijna hetzelfde boek, ze hebben alleen een meningsverschil over de profeten. De joden zijn na Mozes ongeveer afgehaakt zo rond de opkomst van Christus en de christenen zijn afgehaakt zo rond Mohammed, wat mij betreft de meest verwarrende profeet ooit. Met zijn Duivelsverzen van Jibriel en Iblis.
Hoe dan ook het is allemaal een B-film.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:19: Bijna hetzelfde boek. LOL.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:19:
En dat 'geloof' je echt allemaal zelf?
Eén en al lölkoek die ik de kat nog niet kan wijsmaken.
@Zomaarwat | 06-02-23 | 08:45:
Nog zo een:
"Moslims geloven in exact dezelfde God als christenen en joden."
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:19: M.b.t. je afsluitende deprimerend negatieve zin: we zitten wel allemaal in dezelfde 'bioscoop' dus we moeten 'het' ermee doen. Kunnen, moeten, mogen en willen we er iets mee of aan doen, is de vraag.
@Zomaarwat | 06-02-23 | 08:45:
Jij zegt zo maar wat. Ik weet. De koran is grotendeels plagiaat zoals ook de bijbel grotendeels plagiaat is. Ik lees nogal veel en snap prima dat Mohammed een sluwe politicus was die erg geïnspireerd werd door zijn vroege bondgenoten de joden en christenen en met name tegen de polytheisten in Mecca. Het is grotendeels plagiaat. Het spijt me als ik hier moslims mee beledig maar het is niet anders.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:19:
Dan gaat u toch met een bijbel onder de arm naar de zandbak en probeert daar de grote verbroedering te bewerkstelligen met uw theorie? Doet u daarna hier verslag, ik zou döneren voor dat artikel.
@elfenstein | 06-02-23 | 10:47:
Waarom zou ik dat doen? Het is gewoon een feit. Joden, christenen en moslims geloven allemaal in dezelfde God. Exact dezelfde God. Niet zoals met Zoroaster, nee ze geloven in precies dezelfde God. Kijk als je boeken leest dan weet je dat soort dingen.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 10:36: Zoals bij alles gaat het niet zozeer over de overeenkomst maar over de verschillen. En wat de mensen die het betreffende 'geloof' materialiseren met die teksten doen. Dan is het wel interessant of het ene boek is voortgekomen uit het andere (dat gevoel krijg ik wel vaker, ook met de Bijbel, al weet ik daar weinig van allemaal), maar is het vooral interessant hoe een 'geloof' zich heeft geïnstitutionaliseerd en wie de representanten van dat geloof zijn voor de mensen, kortom, hoe de macht op Aarde inzake een bepaald geloof door de mensen die dat geloof menen aan te hangen, is georganiseerd.
Beledigingen liggen al heel snel op de loer want zoals dat bij zaken die goed en kwaad en zelfs het eeuwige leven betreffen: het ligt allemaal zwaar op de hand en is allemaal doodserieus.
Ik denk dat de mens bepalend is en dat de boeken slechts instrumenten zijn. Ook daar zal ik in dit geval wel weer iemand mee beledigen.
Kortom: de boeken verschillen, maar wellicht minder dan menigeen denkt. De materialisatie van de macht en de wijze van bestaan van groepen die zich met bepaalde geloven associeren, is fundamenteel anders. Ik heb er trouwens niet direct een mening over die ik goed kan onderbouwen wie er hier het meest goddelijk is o.i.d. Maar goed, dat wilde ik wel nog even kwijt. Die boeken zijn instrumenten en suggereren, wellicht slechts mijn interpretatie, dat de aanhangers van de geloven dus dezelfde God aanhangen gaat mij te ver.
Een beetje sarkasme in de morgen is een dag zonder zorgen
@Gladiator Fap | 06-02-23 | 08:17:
Sarcasme en cynisme is niet hetzelfde. Het ene is een gevoel voor humor, het andere is een toonbeeld van nihilisme. Nihilisme is nooit goed. En best zielig.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:21: Humor dus. Weliswaar ongepast en misschien een beetje smakeloos, maar desondanks humor.
@Gladiator Fap | 06-02-23 | 08:25:
Nee, als je dat humor vindt dan is er serieus iets mis met je.
Ik heb een paar jaar geleden ooit een programma zitten kijken waar ze voorspelden dat er ergens in deze jaren een enorm zware aardbeving zou moeten komen in Istanbul, en met gigantisch veel slachtoffers vanwege de slechte bouw en infrastructuur. Iets met onderliggende breuklijn enzo.
Joost mag inderdaad weten waarom jij geen flauw idee hebt waar die aardbeving was. Istanbul ligt toch heel erg anders.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:08: Ja, dank je. Ik kan ook kaartlezen. Maar in die docu ging het over een serie inleidende zware aardbevingen in de regio voordat de uiteindelijke klapper in istanbul zou volgen.
@Joost Maghetweten | 06-02-23 | 08:14:
Heb je ook een naam van die docu? Die wil ik wel zien. Want als dat serieus is dan is deze klapper van 7,8 op de schaal van Richter maar een voorbode.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:24:
vlgs mij deze: youtu.be/oZXoEyqxvAc
Deze voorspelling is omdat er een trend is van zware aardbevingen elke zoveel tijd, waarvan elke volgende verder naar het westen plaatsvindt. Istanbul ligt op de breuklijn waar dit gebeurt, en ongeveer waar de volgende zou moeten zijn. (als mijn geheugen juist is)
Let wel: dat is een andere breuklijn dan deze aardbeving vanochtend. Het is zeer onwaarschijnlijk dat de twee ook maar iets met elkaar te maken hebben.
@Leyrann | 06-02-23 | 09:00: Je ziet wel dat als er op 1 plek een aardbeving/vulkaanuitbarsting is dat dat over de hele wereld andere aardbevingen/ vulkaanuitbarstingen triggert.
@Leyrann | 06-02-23 | 09:00: Klopt als een bus. Ik heb diezelfde documentaire gezien. Istanboel wordt op termijn getroffen door een grote.
Ik wens de Turken en Koerden veel sterkte en hoop dat NL iets kan bijdragen om te helpen.
@ Ruimedenker | 06-02-23 | 07:57:
Ons medeleven gaat naar hen uit.
Het is de perfecte gelegenheid om daar TER PLAATSE hulp aan te bieden voor de wederopbouw. En dan niet alleen maar geld sturen, want dat is niet sustainable.
We moeten niet alles gelijk door elkaar laten 'rammelen' hier. Je zult er maar onder liggen..
Dan wordt reaguren wel wat lastig denk ik.
@Wiezewalakristalix | 06-02-23 | 08:15: Hoezo "geniet" Elfenstein hiervan? Heeft hij dat ergens gezegd? Of zou je graag willen dat dat zo is, zodat je je zegje kan doen op de vroege morgen? Een beetje sarcasme maakt iemand nog geen slecht mens. Hooguit smakeloos.
@elfenstein | 06-02-23 | 07:57: Heb je nog meer van dit soort als “humor” bedoelde oprispingen?
@Gladiator Fap | 06-02-23 | 08:24:
Dit gaat wel ietsje verder dan smakeloos en het is geen sarcasme. Niet eens dichtbij. Het is sardonisch. Dat is iets heel anders.
@Gladiator Fap | 06-02-23 | 08:24: je hebt de andere reaguursels niet gelezen? Maar verdedig elkaar maar lekker hoor. Couldn't care less.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 08:26: Sardonisch.... mooie term. Ik denk dat iedereen je punt wel begrijpt hoor. Er hoeft geen wagonlading aan virtue-signaling (er is iets mis met jullie! (... en met mij niet)) overheen om te voelen, weten en zien dat dit erg is. We ia ook nog zoiets als zwarte humor en die heeft zijn roots, net als alle goede humor, in ernstige dingen. Ik blijf er dus bij: het is weliswaar smakeloos en ongepast, maar daardoor hoef je de mens erachter nog niet te veroordelen. Iedereen op zijn eigen manier.
@Wiezewalakristalix | 06-02-23 | 08:26: mooi, dan zijn we het eens. Couldn't care less either. Beetje klaar met dat belerende toontje van sommigen hier. Vroeger was GS beduidend "onveiliger". Toen werd juist bewust het randje opgezocht. Tegenwoordig staan de moraalridders alweer klaar om alles dat niet in het morele straatje past af te schieten.. De mens natuurlijk, niet het reaguursel zelf. Dat gezegd hebbende vind ik betreffende humor smakeloos en ongepast, maar die laatste zin zul je wel scharen onder het kopje "couldn'T care less". Je doet maar. Leven en laten leven.
@Ridde Rogter | 06-02-23 | 08:25:
Oh zeker. Niet voor niks al meer dan 11 jaar fervent reaguurder op dat kleine, schunnige uithoekje van het grote boze internet alwaar "Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos Kwetsend" de toon zet.
Kan ik echt van genieten.
"There are still voices from the wreckage"
Oké, dan lopen de rillingen ook meteen over je rug als je dat leest.
het is nog maar net gebeurd, dan kan dat makkelijk.
We vinden onszelf heel wat maar het blijkt elke keer weer, als moeder aarde spreekt heeft de mens niets meer te vertellen.
Met je 1,5 graad..
Nog meer bevingen.
www.weer.nl/nieuws/2023/vorstbevingen...
@NLgaatnaardeklote | 06-02-23 | 07:55: Een vorstbeving, heeft Wim nu alweer sex?
@Verbandmeester | 06-02-23 | 08:28: u bent ziek in uw hoofd.
1,5 zou zomaar 5 kunnen worden als de natuur zo wil reageren op de influx van de mensch
Ben benieuwd wat dit met Erdogans verkiezingen gaat doen.
U denkt een aardverschuiving?
Dat is het eerste wat in je opkomt? Niet dode kinderen, gebroken families, mensen die niets meer hebben. Er is ergens iets goed misgegaan als dat het eerste waar jij aan denkt.
Voor jouw info…
In Diyarbakir wonen, net als in dat hele gebied vooral Koerden….
Maar natuurrampen en verkiezingen zijn twee best wel verschillende dingen.
@DeKussendeWielrenner | 06-02-23 | 07:49: Zolang je hem er geen buitengewoon minderwaardig mens om gaat noemen. Dan leg je er zelf namelijk nog een schepje bovenop. Laat 'm gewoon het zijne denken en jij het jouwe. Vrede op aarde. Toch?
@DeKussendeWielrenner | 06-02-23 | 07:49: nee, geen zorgen, niet het eerste. Die eerste gedachte lijkt me zo vanzelfsprekend, dat ik die niet hier hoef te uiten. Maar zulke rampen kunnen politiek heel wat gevolgen hebben en in geval Turkije dus ook wereldpolitiek.
@Hadena | 06-02-23 | 09:02:
maar meneer of mevrouw de wielrenner wilt het niet inhoudelijk ergens over hebben maar wilt u ergens op 'betrappen' .... het is wat.
meer stemmen als hij het goed doet en minder wanneer hij niet zo goed doet.Nu al vreemd dat de vice president het woord doet.
Nou, iedereen die een band heeft met die landen erheen en helpen opruimen en weer opbouwen! Ik zie veel verwoesting maar ook een mooie kans.
Genoeg hier inderdaad die daar hun steentje kunnen wegdragen. Beetje hulp van A….en klaar.
Nou, iedereen die een band heeft met ons land hierheen halen en helpen opruimen en weer opbouwen! Ik zie veel verwoesting maar ook een mooie kans. En mondje dicht allemaal want sssssssst verkiezingen. www.ad.nl/politiek/geheime-afspraak-c...
Je zal maar zo cynisch, kil en kwaadaardig zijn dat je dit uit je strot kan krijgen.
Denk in oplossingen!
@DeKussendeWielrenner | 06-02-23 | 07:48:
Misschien is de Linda meer iets voor u?
Daar nog los van, zo heel gek is het niet om mensen die de taal spreken en binding met het gebied hebben daarheen te sturen om te helpen.
Het moet inderdaad ook weer opgeruimd worden.. dus azc,s leeg..
@elfenstein | 06-02-23 | 07:54: Op de Benedenwindse Eilanden kunnen ze ook wel wat hulp gebruiken, en u spreekt de taal. Wanneer kunt u vertrekken?
@elfenstein | 06-02-23 | 07:54: De tijd van de blanke slavernij daar ligt al weer een aantal jaren achter ons. Immers.
@Red shirt | 06-02-23 | 08:25: hij mist binding met het gebied.
@Zomaarwat | 06-02-23 | 09:15: impliciiete slavernij hebben ze daar vaak nog wel. IS was er ook heel druk mee, volgens hen mag het van het boek van de vrede.
@DeKussendeWielrenner | 06-02-23 | 07:48:
Er zijn mensen die vluchten van problemen en mensen die er naar toe rennen om te helpen. En het mooie is dat je als mens zelf mag kiezen waarmee je het meeste affiniteit hebt.
REAGEER OOK