Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gigantische naschok Turkije; beeld stroomt binnen

Duizenden slachtoffers bij aardbeving & naschokken - liveblog & verzameltopic

De reddingswerkzaamheden zijn in volle gang maar inmiddels is wel duidelijk dat de gigantische aardbeving in het zuiden van Turkije aan duizenden mensen het leven heeft gekost. Zeker in de afgelegen gebieden, alsook in het noorden van Syrië, komt de hulpverlening moeizaam op gang. De vrees is dat er nog veel mensen onder het puin liggen. Zojuist werd het gebied opnieuw getroffen, door een enorme naschok van 7.5+ op de schaal van Richter (bij Ekinözü). Na de klik een verzameling apocalyptisch beeldmateriaal van de voorbije uren. Iedereen al een nieuwe profielfoto
UPDATE 12.02 uur - En nóg een naschok, dit keer van 6 op de schaal van Richter (Dogansehir)
UPDATE 12.59 uur - 65 Nederlandse reddingswerkers (+ 8 honden) op weg naar Turkije
UPDATE 14.15 uur - Beving ook gemeten in Limburg, NU KOMT HET WEL HEEL DICHTBIJ
UPDATE 16.25 uur - Rode Kruis opent Giro 7244
UPDATE 17.15 uur - Nieuwe cijfers Turkije: 1.541 doden, 9.733 gewonden, 3.471 gebouwen ingestort. In Syrië zitten ze op 850 doden en 2.300 gewonden
UPDATE 18.38 uur - Weer nieuwe cijfers. Turkije 1.651 dood, 11.119 gewond. Syrië 960 dood, 2.400 gewond.

Social

Deprem

Social

Hatay

Social

Islahiye

Social

Pazarcik

Social

Diyarbakır

Social
Social
Social

Deze tijger heeft mazzel

Social

Aleppo (en daar zag het er al niet fraai uit)

Social

Sarmada (ook Syrië)

Social

Meisje gered (Syrië, Afrin)

Social
Social
Social

Beeld van binnen

Social

Elbistan

Social

Reaguursels

Inloggen

San Francisco, 17 Oktober 1989. Aardbeving met magnitude 6,9. Aantal doden? 63

BASinnic | 06-02-23 | 21:24

Het zal je maar gebeuren zeg

Flapster | 06-02-23 | 20:59

Koop je je gas met korting van poetin heb je alsnog aardbevingen.

Shoarmamasutra | 06-02-23 | 20:53

Op dat laatste filmpje van die winkel is te zien hoe ontzettend lang die aardbeving duurde. Het houdt maar niet op met schudden. Echt kansloos als je dan in een bouwvallige flat vertoeft.

keestelpro | 06-02-23 | 20:48

Die gebouwen zijn daar vaak zo slecht gebouwd, veelal blokken met weinig fundering

Drs. D. | 06-02-23 | 20:19 | 2

Dat mag ook niet, dan krijg je juist meer schade. Je moet juist beetje los van de grond kunnen bewegen .
Je ziet ook precies waar t mis gaat: de betonnen vloeren knikken de draagkolommen om met hun geschud.

Shoarmamasutra | 06-02-23 | 20:49

Lang geleden was ik eens in Kemer in Turkije. Daar stortte een flatgebouw in aanbouw (dus gelukkig zonder mensen erin) spontaan in. De lokale mensen waren niet eens zo onder de indruk waaruit ik opmaakte dat zoiets wel vaker gebeurde.

keestelpro | 06-02-23 | 20:50

Heel erg triest dit, zoveel hulpeloze mensen in die ingestorte flats. Bij de wederopbouw kunnen ze nu sterkere flats neerzetten al dan niet met vering. Die muurtjes van de begane grond knappen zo kapot. Maar daar hebben de mensen in die puinhopen nu niets aan. Spuit water tegen stof, geef die mensen te drinken, werk met hefbomen om de boel op te krikken. Haal autokrikken.

DitjaarkrijgikAOW | 06-02-23 | 20:05

Arme drommels. Wat een elende.

inCol | 06-02-23 | 19:26
-weggejorist-
Analia von Solmsch | 06-02-23 | 18:58

Voor de Turkije-haters hier. Turkije was het eerste land dat in 1999 een rescueteam naar Taiwan stuurde na de vernietigende Jiji-aardschok (2.400 doden). Het waren maar 15 man maar elke Taiwanees weet dat nog. Een deel van Taipei was zelfs ondergelopen, wat bizar was. Daarna volgden Japan met 100 man, de VS met 85 en Rusland met 76 reddingswerkers.

Vanuit de EU stuurde Slowakije een klein team van rond de 10 man. Er kwamen reddingswerkers vanuit een Britse NGO en de rest hield het misschien vanwege de diplomatieke status van Taiwan bij condoleances. Er was nog een relletje omdat China de Russische hulpverleners wilden tegenhouden 'want je hebt de Taiwanese regering behandeld als een regering'.

drs. Levi Samsonov | 06-02-23 | 17:11 | 5
-weggejorist-
Mokum Kosher | 06-02-23 | 19:39

Dat was 24 jaar geleden drs. Dat was voor Erdogan. Wat we hier helaas zien is 20+ jaar Erdogan. Slecht bouwen. Verrijking van hem, zijn familie en zijn maatjes. De bevolking, zeker in die regio met douceurtjes, dus laten wonen in die krakkemikkige gebouwen die ze voor weinig konden kopen zodat ze op hem stemden (stemmen kopen), slecht opgeleid, dom gehouden en dociel. Ik kan nog wel even doorgaan en dat heeft niks met haat te maken maar realisme. Dat is wat decennia Erdogan zijn land heeft aangedaan ter meerdere eer en glorie van hem zelf.

Basil Fawlty | 06-02-23 | 20:33

@Basil Fawlty | 06-02-23 | 20:33:
Goed verwoord Basil.

letopuwzaak | 06-02-23 | 20:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Heeft Liesje al van ons geld gedoneerd?

vranac | 06-02-23 | 16:53

Alle mensen die reageren met: "waarom bouwen ze dan niet aardbevingsbestendig..japan japan japan" of iets van die strekking zijn af vandaag.

Marmer | 06-02-23 | 16:29 | 7

@Aleon Precies dat

BASinnic | 06-02-23 | 19:01

@Aleon | 06-02-23 | 17:55:
Ondertussen helpen we mensen uit die ingestorte flats te halen toch, anders ben je een hurk.

DitjaarkrijgikAOW | 06-02-23 | 19:59

@Dit jaarkrijg ik AOW. Ja, tuurlijk is dat nodig, gespecialiseerde teams er naar toe en aan de slag.

Aleon | 06-02-23 | 22:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat fijn dat Qatar en alle emiraten hun hulp hebben toegezegd en hulpteams en heel veel miljarden hebben overgemaakt om hun broeders te helpen. Oh wacht...

Arjan9401 | 06-02-23 | 16:28 | 1

Heftig! Complete flats die als een pudding in elkaar zakken. Ben bang dat het aantal slachtoffers nog flink gaat oplopen. Ik vraag mij alleen af; het getroffen gebied is een breuklijn, waarom gebruikt men niet de zelfde schokabsorberende bouwtechnieken zoals in Japan en de westkust van de VS?

Nederlanddraaitdoor | 06-02-23 | 16:24 | 2

Japan heeft die technieken afgekeken van Minar Sinan. Ironisch genoeg een Turk. Die dat al 400/500 jaar geleden al kon. Ik ben benieuwd welk flatgebouw in Nederland nog overeind zou staan bij 7,5. Er zijn gebouwen die honderden jaren overeind staan en gebouwen die 3 jaar geleden gebouwd zijn en aan gort zijn. De mens is eenmaal een wolf voor de medemens. Moge zij de hoogste straf krijgen in het nu en hiernamaals.

Kaan78 | 06-02-23 | 19:11

@Kaan78 | 06-02-23 | 19:11: De ironie is dat hij een christelijke achtergrond had. Verder begon Japan hun bouwstijl meer dan 2000 jaar terug met Chinese en Koreaanse voorbeelden.

hisxxx | 06-02-23 | 20:11

Poetin biedt ook hulp aan las ik ergens. Wel bizar hypocriet om tegelijkertijd zijn buurland met soortgelijke gevolgen kapot te schieten. Hij zou een goed gebaar maken om zijn leger daar naar toe te sturen om de mensen te helpen met opruimen.

merallas | 06-02-23 | 15:31 | 3

De hulp is ook al geaccepteerd, de eerste reddingsteams zijn onderweg.

drs. Levi Samsonov | 06-02-23 | 17:03

Wat een hypocriete schoft die Putin. Zelf half Oekraïne in puin schieten en nu de barmhartige redder spelen in Turkije.

Wattman | 06-02-23 | 17:37

Vlad speelt het spel al even, je kunt zijn zetten bijna verwachten.

funda | 06-02-23 | 17:43
-weggejorist-
De Literator | 06-02-23 | 15:28 | 1

Als ik het goed heb zijn voornamelijk de Koerden-gebieden in Turkije en Syrië getroffen? Met het epicentrum in Turks Koerdistan?

WirMachenMusik | 06-02-23 | 15:21 | 2

Als dat zo is ben ik wel benieuwd hoe Erdogan hier mee om gaat.

matatwork | 06-02-23 | 17:10

Er zijn daar wel Koerden maar het echt koerdisvhe gebied is oostelijker, rond dyarbakir.

Shoarmamasutra | 06-02-23 | 20:58
-weggejorist-
Grijskijkert | 06-02-23 | 15:16

Die flats storten allemaal hetzelfde in. De muren van de benedenverdieping zijn door het heen en weer bewegen van de aarde zwak geworden en storten in. Kun je dat met redelijke kosten echt voorkomen bij zo'n sterke aardbeving?

Hadena | 06-02-23 | 15:15 | 3

Ja. #japan

Weethetallemaalniet | 06-02-23 | 15:25

@Weethetallemaalniet | 06-02-23 | 15:25: Is deels wel waar. De meeste schade in Japan ontstond bij de Tohoku-aardbevind door de tsunami. Het water sleepte schepen, auto's en hele gebouwen kilometers landinwaarts.

drs. Levi Samsonov | 06-02-23 | 16:57

"Veren" eronder, dat het gebouw gedempt meebeweegt.

funda | 06-02-23 | 17:44

De gigantische aantallen doden die er waarschijnlijk gaan zijn, zijn al vreselijk, maar als je sommige beelden ziet, lijkt het alsof complete steden en dorpen volledig onbewoonbaar zijn geworden. Kortom naast de doden een veelvoud daarvan aan langdurig daklozen.

Quantum Suicide | 06-02-23 | 15:08

Israel geeft hulp, volgens mij willen alle landen alle hulp geven. Laten we hopen dat dat in de toekomst verbindend kan zijn.
Arme mensen en die foto, zo triest,... geen woorden voor.

letopuwzaak | 06-02-23 | 15:03 | 1

Ja Israel heeft een groep puingravers die erop getraind zijn 48 uur wakker te blijven, kijk daar heb je wat aan.

jan huppeldepup | 06-02-23 | 18:58

Wat heftig! Er zijn in Syrië en Turkije al iets van 1600 doden geteld, tot nu toe. Die instortende gebouwen op de filmpjes zijn heel luguber; je stelt je toch voor dat er misschien nog mensen in zitten, of dat ergens anders (er stort een hoop in na de schok) mensen vast zitten in een half verwoest gebouw en dan gaat de boel nog verder.

Sterkte voor de mensen daar en hopelijk geen schokken meer en kunnen reddingsteams hun werk doen.

Nuuk | 06-02-23 | 14:54

De Witte Onderbroek serveert als een soort kers op de taart dat het epicentrum in de buurt ligt van een vluchtelingenkamp.

gestoptmetroken | 06-02-23 | 14:49 | 3

Niet op letten, die gasten zijn gestoord, lees het liever sowieso niet dat is beter voor je mentale gezondheid.

Dat ze dit er weer bij moeten halen….. hier zie je ook wel enkele reaguurders die er weer zaken bij moeten halen, maar waarom? Het is treurig en gewoon vreselijk menselijk leed.
Waarschijnlijk is dat vluchtelingenkamp gespaard gebleven, want tenten en dat is niet zo’n impact als er eentje instort, al weet je het nooit (keukentjes, vuur enz).

Nuuk | 06-02-23 | 15:07

Zouden er veel tenten net zo dramatisch ingestort zijn?

Bootsjunge | 06-02-23 | 20:34

In die regio zijn enorm veel gevluchte syriers.
Maar tenten en golfplaatwoningen zijn beter bestand tegen aardbevingen dan betonnen kaartenhuizen.

Shoarmamasutra | 06-02-23 | 21:00
-weggejorist-
sander3488 | 06-02-23 | 14:49 | 1

Triest.
Maar het gevoel dat een aanzienlijk deel van de ellende te voorkomen was geweest door veel meer aarbevingsbestendig te bouwen kan ik niet onderdrukken. Ik kan me de beving van 1999 nog herinneren. Het zijn kaartenhuizen en er wordt al decennia een loopje met bouwvoorschriften genomen.

Lafayette | 06-02-23 | 14:44

MIjn schoonfamilie komt uit Malatya / Darende. Geen gewonden of doden bij de familie daar, maar wel woningen beschadigd en in koy/dorp zelfs woningen ingestort. In Malatya zelf 100+ doden en het oude centrum ook zwaar getroffen. Je weet dat het kan gebeuren, maar als het dan gebeurt dan is het toch wel indrukwekkend en shockerend. Opbouwen, om te weten dat het over 20 jaar weer gebeurt.

Mokum Kosher | 06-02-23 | 14:36 | 7

@Reynemaattori.
Maar wel tientallen miljarden voor militaire en politieke avonturen in andere landen.

Aleon | 06-02-23 | 18:00

Dank jullie wel.

Mokum Kosher | 06-02-23 | 18:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Mijn god wat erg. Het zal je maar gebeuren.
Om te janken dit.

pibasso | 06-02-23 | 14:36

Vreselijk dat verdriet en wanhoop dit gun je niemand

bakenstuurboord | 06-02-23 | 14:32

Wat een verwoesting zeg, en snel herbouwen is natuurlijk lastig met die stikstofregels.

henniebal | 06-02-23 | 14:25

In Turkije heerst grote ongerustheid over het lot van Christian Atsu. De 31-jarige Ghanees, oud-speler van Vitesse, zou volgens Turkse media bedolven liggen onder het puin in de stad Hatay, die in het aardbevingsgebied in het zuidoosten van Turkije ligt. Behalve voor het leven van Atsu wordt ook gevreesd voor het leven van technisch directeur Taner Savut van de club.

Harry de Slijter | 06-02-23 | 14:23 | 3

Duizenden doden, en dan gaan de media over 1 voetballer berichtten?

Borrom | 06-02-23 | 14:37

Want gewone lui zijn niet zo interessant als stervoetballers. Manmanman, als je het nou hebt over waar mensen zich dan druk over willen maken tijdens zo'n ramp.

elfenstein | 06-02-23 | 14:45

@Borrom | 06-02-23 | 14:37: Nou ja..., het is ook niet zo maar iemand hoor... Hij heeft gisteren in de blessuretijd nog een doelpunt gemaakt.

Harry de Slijter | 06-02-23 | 14:46

Wat vreselijk en in- en in triest. Ik heb die voorspelling op 3-2-23 al gedaan en zie hier: Voilà!

Harry de Slijter | 06-02-23 | 14:19

Nooit gedacht dat een aardbeving zo lang zou kunnen duren. Heftig.

Rattus | 06-02-23 | 14:04

Ik vind Turkije een waardeloos land en een groot deel van de bevolking daar ook niet te pruimen, maar dit wens je gewoon niemand toe. Veel sterkte daar.

IslamPislam | 06-02-23 | 14:03 | 3

Ik heb vroeger met veel Turken gewerkt in mijn eerste bijbaan. Ze hebben hun mankementen, maar ik kan ze wel waarderen. Je moet ze eens leren kennen dan krijg je meestal een ander beeld.

BobDobalina | 06-02-23 | 14:16

@BobDobalina | 06-02-23 | 14:16: mee eens. Jammer ook dat ze vaker worden verwisseld met Marokkanen. Kunnen ze ook niets aan doen, maar geheel ander slag volk.

Behangdelul | 06-02-23 | 14:41

Istanboel is de mooiste en fijnste grote stad van Europa. En Turkse vrouwen vermoedelijk de knapste. Oost en West komt er samen. Goed eten ook en doorgaans ontzettend vriendelijke mensen. Alleen nogal eergevoelig, overdreven masculien en ultra-nationalistisch.

drs. Levi Samsonov | 06-02-23 | 16:58

Sodeknetter, die Joris moet straks een nieuwe "delete" knop hebben.

Klaas_de_Waal | 06-02-23 | 14:03

Turkije was destijds ook onderdeel van het Romeinse Rijk. Romeinen bouwden toen al voor bescherming tegen aardbevingen. Via diagonale baksteen constructies die vandaag de dag in bv. Pompeii opnieuw opgegraven zijn te zien. Maar ook de grote klassieke gebouwen (Zoals bv. het Pantheon, of het Colosseum) zijn niet voor niets al die tijd bewaard gebleven. Zij werden ook ontworpen om aardbevingen te weerstaan. Het Colosseum werd half afgebroken, voor hergebruik in latere en nieuwe gebouwen in Rome onder leiding van pauzen e.d. De schade van nu, komt niet zozeer door aardbevingen.

Misschien een goed idee voor de Turken .. Zoiets op grote schaal geïmplementeerd, kan een hoop mensenlevens schelen én redden.

Nederlandop1 | 06-02-23 | 14:02 | 7

Turkije is nooit onderdeel geweest van het Romeinse Rijk. Je bedoelt de regio Anatolie. Sterker nog, en ironisch. De Turken hebben dit gebied van de Romeinen (Byzantijnen) veroverd.
Inderdaad ook in de oudheid zijn heel wat steden verwoest. Vaak zie je onder de huidige overblijfselen nog vele lagen diep voorgaande bouwwerken.

Lafayette | 06-02-23 | 14:49

Dus de romeinen en grieken van 2000+ jaar geleden waren slimmer dan de huidige Turken

Nichtsneues | 06-02-23 | 14:57

@Nichtsneues | 06-02-23 | 14:57: Ze hadden in ieder geval betere geschiedenis schrijvers - Beter dan de betwetende tegelaar boven je

Nederlandop1 | 06-02-23 | 17:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Hebben de klimaatwappies deze ramp al geclaimd?

Marcelinho | 06-02-23 | 13:52 | 3

wat moet je ontzettend hersendood en emotioneel afgestompt zijn als dit je eerste reactie is op de tragische dood van duizenden mensen incl heel veel kinderen

Stridone | 06-02-23 | 14:02

@Stridone | 06-02-23 | 14:02: Hij doelt op de mededeling van officiele helpinstanties na de aardbeving in Haiti zoveel jaren geleden. Die zeiden toentertijd dat de aardbeving kwam door klimaatverandering. Verder blijft dit Geenstijl. Je weet toch. Nodeloos kwetsend, waar jij weggejorist wordt als jij diezelfde GS-terminologie gebruikt.

Mokum Kosher | 06-02-23 | 14:38
-weggejorist-
Satertje | 06-02-23 | 13:35 | 2
-weggejorist-
SeingaltUNo | 06-02-23 | 13:32 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Met een rennende camerapersoon kan ik niet echt zien wat voor schokken zo'n aardbeving geeft.

Alquest | 06-02-23 | 13:31
-weggejorist-
rifraf | 06-02-23 | 13:30

Wat ben je toch een harteloze lamlul, als je n.a.v. deze beelden begint te emmeren over Allah, de koran, Turken of Syriërs!
Laat voor één keer je 'islamkritiek' even achterwege, en probeer je eens in de situatie van die mensen te verplaatsen, verdomme!

KeesBruin | 06-02-23 | 13:24 | 15

@Nuuk | 06-02-23 | 14:50:
Alles ok, Wonen allemaal in Istanbul, Izmir, Marmara- en Egeïsche zeekust. Geen familie of bekenden aan de andere kant van het land (is iets van 1100 km afstand).

Basil Fawlty | 06-02-23 | 14:58

@BobDobalina | 06-02-23 | 14:50:
Haha, ik kan het zeer zeker waarderen. H (o met gek streepje) ken, ja hoor, ik was erbij. Maar dan hoef je het nog lang niet eens te zijn met de figuur Buizen Beernd. Normaal is een van de beste bands die Nederland ooit gehad heeft, uniek in de wereld zo'n beetje maar toch zou ik geen levenswijsheden aannemen van een gast die z'n hele leven gewijd heeft aan zo vaak mogelijk dronken bijna doodgaan op een motor. En daar dan een liedje over schrijven, z'n grootste hit zelfs. Kolderiek, echt.
Het tegeltje dat ik noemde bestaat echt in het oosten, het geeft een beetje de mentaliteit van de steek weer, dat de westenaar denkt dat ze allemaal achterlijk zijn, een soort zelfverklaarde vijand. En daar zetten ze zich dan tegen af, "nee hoor, zie maar, ik ben heus wel net zo goed en beter dan die lui oet 't west'n" En dan enorm hard hun best doen én falen. Jolink zou ook beter moeten weten, hij is zelf in Amsterdam gaan studeren en vond het hier schitterend. Niemand hier heeft hem ooit voor minder verklaard dan de rest om zijn afkomst, dat deed ie toch echt zelf.

elfenstein | 06-02-23 | 15:10
▼ 12 antwoorden verborgen

Allah moet wel heeeel boos zijn op die mensen.

upgent | 06-02-23 | 13:23 | 2

ik gok dat Allah Zweden wel in de Navo wil

Baytep | 06-02-23 | 13:30
-weggejorist-
2_amazing | 06-02-23 | 13:16 | 3

Wat heeft dat filmpje van die buffel te maken met de aardbeving?

Marmer | 06-02-23 | 13:14 | 5

Dat was de oorzaak van de aardbeving, buffel ging liggen.

small_town_dude | 06-02-23 | 13:40

Het is zeer zeker een mooie buffel!

Marmer | 06-02-23 | 13:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor iedereen denkt dat het in Turkije slechte bouw betreft: forget it. Daar wordt echt wel met Europeesche standaarden gebouwd. Uiteraard ook pauperbouw, maar ook Nederlandse bouw had ingestort geweest.

Behangdelul | 06-02-23 | 13:13 | 15

@Basil Fawlty | 06-02-23 | 14:30:
De huidige Turkse inflatie helpt ook niet mee.

LD69 | 06-02-23 | 15:17

@LD69 | 06-02-23 | 15:17:
Ook dat. Iedereen die in Lira's wordt betaald is "royally f*cked" met dank aan Erdo.

Basil Fawlty | 06-02-23 | 15:37

@bamitoren. Een post waar je wat aan hebt, +1.

Aleon | 06-02-23 | 18:25
▼ 12 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Sinterbikske | 06-02-23 | 13:06 | 1
-weggejorist-
2_amazing | 06-02-23 | 13:06

Op de internationale Dag tegen Vrouwenbesnijdenis.

Piet Karbiet | 06-02-23 | 13:05

Dank je pa maar op je blote knietjes dat ie er hier in de lage landen een volgespoten heeft. Geen dryheats, tornados, monsoons, aardbevingen en extreme kou.

Anaal_Geweten | 06-02-23 | 13:04 | 1

Op Groningen en Zeeland na dan

jeweettochniet | 06-02-23 | 13:51

Het is niet mijn land, maar deze ellende gun je niemand.
Nu zou een actie van de vn op zijn plaats zijn.
Voor de Oeks staat iedereen klaar, kijken of dat voor de gewone turkse bevolking ook geldt?

Zitvlak | 06-02-23 | 13:00 | 2

Let vooral ook eens op de overweldigende steun die er vanuit de arabische wereld en Iran gaat komen.

Blauwpetje | 06-02-23 | 13:06

Holland op zijn allersmalst met al die leuke grappen over de koran, allah en Erdogan.

Beste_Landgenoten | 06-02-23 | 12:59 | 15

@HD50 | 06-02-23 | 14:09:
"dat we ons niet het noodlot van iedere aardbewoner persoonlijk aantrekken"

Wat toch echt iets anders is dan misplaatste grappen. Er is een tijd voor alles en ook voor flauwe grappen, maar bij kinderen verpletterd onder puin denk ik toch: Kies je moment.

Beste_Landgenoten | 06-02-23 | 14:58
▼ 12 antwoorden verborgen

Wat een hel.

Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 12:54

De mense moeten zelf filmen bij Ome Erdo. De journalisten zitten in de lik.

Deurdonderer | 06-02-23 | 12:53 | 3

Stiekem is dit best een hele rake grap.

BobDobalina | 06-02-23 | 14:10

Ik heb het idee dat er in Turkije meer bouwbesluiten verbrand worden dan korans.

Plukkieplukkie | 06-02-23 | 12:53

Voor de Twin Towers en voor Erdogan waren de comments vast niet zo sarcastisch. Tsjongejonge wat is de wereld veranderd.

Hadena | 06-02-23 | 12:52 | 6

@Hadena | 06-02-23 | 13:08:
Laten we zeggen dat die vooral diverser is geworden, en dat dat blijkbaar niet altijd een zegening is.

funda | 06-02-23 | 13:09

Ik zag ook bij de ploffende gebouwen die kleine miniknallen net voor t bezwijken. Echt t moment dat pilaren sprinhen
Dat werd bij de Twin Towers als " bewijs" aangedragen dat het een complot was

Shoarmamasutra | 06-02-23 | 21:04

@Shoarmamasutra | 06-02-23 | 21:04: Dat is een vrij normaal verschijnsel als beton 'met een knal' bezwijkt, die stofwolk.
Bij de Towers leek er uit een hoek van het gebouw smeltend thermiet te druipen, maar er is inderdaad nooit kwade opzet bewezen.

funda | 06-02-23 | 21:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Mensen die bij een ramp als deze massaal reageren met niet relevante sneren naar de islam of Turkije/Erdogan, etc. Waarom?!

Quantum Suicide | 06-02-23 | 12:52 | 5

@gaffelbaard | 06-02-23 | 13:32:
Die mensenlevens zijn al een feit, tenzij u goddelijke krachten bezit is er niet veel meer aan te doen, al helemaal niet vanaf een zolderkamertje met pr0n aan de muur.
Wat had u dan eigenlijk wél verwacht hier, een eindeloze stroom medeleven, donaties via GS, Och wat erg, ja ik voel hun verdriet, emo-rants van 1000 woorden? Echt?
Bekijk anders even wat oekrainetopics, over hoe sommige russische soldaten aan hun eind kwamen door een welgemikte granaat enzo. Er zal u een licht opgaan over hoe er hier ongeveer tegen de actuele dood aangekeken wordt. Heel mooi is het allemaal niet, wel realiteit. En daar maken mensen grappen over, rottige sarcastische, inktzwarte, gore, smakeloze, brakke klotegrappen. Dat doen ze nou eenmaal, sommigen komen er zelfs speciaal voor. Sorry.

elfenstein | 06-02-23 | 14:16

@elfenstein | 06-02-23 | 14:16: ik vind emo rants en virtuele steunbetuigingen ook nutteloos en een hele foute harde grap kan ik best wel eens waarderen, zelfs als het misschien 'too soon' is, maar er wordt hier zoveel stront uitgestort waar in de verste verte geen humor in te vinden is, dat ik daar best wat van mag vinden. Klein spiegeltje voor sommige mensen kan geen kwaad.

Quantum Suicide | 06-02-23 | 14:58

@elfenstein | 06-02-23 | 14:16:
"een zolderkamertje met pr0n aan de muur."

Zo. Pff wat een vooroordelen.

"Bekijk anders even wat oekrainetopics, over hoe sommige russische soldaten aan hun eind kwamen door een welgemikte granaat enzo. "
Het is mogelijk dat je daar foute grappen over zal lezen, maar niet van mij. Cmo.

gaffelbaard | 06-02-23 | 17:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien moeten we giro 555 openstellen, om de slachtoffers van de aardbeving te ondersteunen. Denkt u eens dat er bij een incident in NL ineens 200 slachtoffers te betreuren zouden zijn. Hel land zal op z'n kop staan.

Red shirt | 06-02-23 | 12:49 | 8

Ja als dat in Nederland zou gebeuren, dan zou Turkije en niet te vergeten alle Afrikaanse landen direct hun giro 555 openstellen voor hulp aan Nederland...

baarbar64 | 06-02-23 | 14:07

Ik geloof dat Timmerfrans nog wel een potje heeft waar we al ruim aan meebetaald hebben.

clockandhammergame | 06-02-23 | 15:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Typisch, hij met zijn handen omhoog aan het schreeuwen, de vrouwen die de stenen opruimen en proberen mensen te redden. Wat me verwondert zijn de foto's van beton, hebben ze daar echt cement toegevoegd? Of is het drie delen zand, twee delen kies en een klein beetje cement en de rest is Allah.

jan huppeldepup | 06-02-23 | 12:47 | 1

Meestal is het wat de aannemer nog had liggen, als er al een annemer bij te pas kwam.

funda | 06-02-23 | 12:52
-weggejorist-
Ikblijfnietstil | 06-02-23 | 12:47 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Oh die link was er al.

Met_baard | 06-02-23 | 12:45

Ze durven er wel hoog te bouwen. Te hoog als je het mij vraagt

WatZalIkErvanZeggen | 06-02-23 | 12:43 | 1

Wie hoog bouwt kan diep vallen, oud chinees spreekwoord.

jan huppeldepup | 06-02-23 | 12:49

Als dit de wil van Allah is, dan is hij een akelige God. Ik kan er niks anders van maken.

Koning Willy | 06-02-23 | 12:39 | 12

@elfenstein | 06-02-23 | 14:22: Jaja, het is reteinteressant! Ik denk een heel eind in die richting maar ook andere richtingen. Neemt niet weg dat het vaak uiteindelijk neerkomt op wat je schetst. Dat op zich is al interessant want wat je schetst is niet wat de gemiddelde dominee predikt :)

Zomaarwat | 06-02-23 | 14:27

@elfenstein | 06-02-23 | 14:49: LOL. Geloof versus waarneming en logica. Dat is ook een oneerlijke strijd.

Dit is een feit en dit is logica.

Ik geloof toch dat het anders is.

LOL.

Zomaarwat | 06-02-23 | 15:39
▼ 9 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Piet Karbiet | 06-02-23 | 12:37 | 2

Triest, alles is verwoest. Het lijkt me ook geen land dat de middelen heeft om aardbevingsbestendig te kunnen bouwen.
Wie was ook al weer die (komiek?) die zei: ze bedanken God als ze na 3 dagen een kind levend onder het puin vinden maar vallen niet van hun geloof als diezelfde God honderden doodt door dezelfde aardbeving?

Diotima | 06-02-23 | 12:36 | 4

Religie en logisch denken gaan moeilijk samen.

matatwork | 06-02-23 | 12:41

a) In Groningen lukt dat ons ook niet, dus het is misschien ook wel het (niet) erkennen van waarheid en risico en b) Mensen houden niet van logica of waarheid, behalve als het ze uitkomt.

Zomaarwat | 06-02-23 | 12:42
▼ 1 antwoord verborgen

Hopelijk gaan we in Turkije en Syrië snel om de tafel met aardbevingen. Dit geweld moet stoppen. Onderhandelingen, het enige dat kan helpen

Vleesverkopert | 06-02-23 | 12:35

man man man wat een ellende.

ikdenkwat | 06-02-23 | 12:33

Voor Erdogan kan dit een vloek of een zegen zijn. Hij moet, gezien de aankomende verkiezingen, zijn populariteitscijfers wat opkrikken. Pakt hij de nasleep goed aan, dan kan hij hier garen bij spinnen. Verneukt hij het (of krijgt de overheid de schuld gezien het dramatische beleid rondom preventie van aardbevingschade), dan kan hij in de problemen komen. Want gek genoeg zijn verkiezingen in Turkije nog aardig vrij.

Komjehiervaker | 06-02-23 | 12:32 | 7

@Hadena | 06-02-23 | 12:41: relatief, het is geen Nederland. Maar dusdanig vrij dat Erdogan zich wel zorgen maakt.

Komjehiervaker | 06-02-23 | 17:55

Zelfs op de Nederlandse staats-TV krijgt de overheid bijna nooit ergens de schuld van, in Turkij is het al helemaal uitgesloten.

W_F | 06-02-23 | 20:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Jezus Mohammed, wat een drama!

Boris Poepnagel | 06-02-23 | 12:30 | 2

Had moeten zijn Jezus Mohammed Mozes natuurlijk.

Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 13:26
-weggejorist en opgerot-
Piet Karbiet | 06-02-23 | 12:28 | 3
-weggejorist-
funda | 06-02-23 | 12:34
-weggejorist-
Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 13:25
-weggejorist-
funda | 06-02-23 | 13:29
-weggejorist-
drijflijk | 06-02-23 | 12:26 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

Ongekend dit. Niet voor te stellen. Hoop dat de aardbevingen snel stoppen.

TheManiac | 06-02-23 | 12:25

Maak me zorgen over het klimaat

RickTheDick | 06-02-23 | 12:23
-weggejorist-
matatwork | 06-02-23 | 12:22 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Is religio tuur er ook?

Vanderlindemedia | 06-02-23 | 12:21 | 1

Nee Halbe was er bij

Shoarmamasutra | 06-02-23 | 20:50
-weggejorist-
Von Knarrenstein | 06-02-23 | 12:19 | 1

Gelukkig zijn best veel van de gebouwen daar maar investeringsprojecten Turken uit West Europa. Weinig inwonenden mag ik hopen. Triest hoe het achteruit gegaan is, en nu deze klap er nog boven op. Zijn er uberhaupt genoeg hulpverleners?

GeheidEenGeit | 06-02-23 | 12:18 | 2

Wat zou genoeg zijn, als ingestorte betonnen hoogbouw op mensen ligt?

funda | 06-02-23 | 12:45

hoe zou u kunnen beoordelen of het achteruit gegaan is. En alsof de pandjes dan leeg staan wanneer de eigenaar daar niet woont.

AntiZanicz | 06-02-23 | 14:00

@Zomaarwat | 06-02-23 | 12:37: in Groningen zijn er geen aardbevingen. Feitelijk zijn er zettingen en instortingen in het lege gesteente waardoor de bodem daarboven enigzins beweegt. Wat ook niet zo mooi is want veel van de Groningse opstallen zijn eigenlijk van krotniveau en kunnen nergens tegen.

AntiZanicz | 06-02-23 | 13:14

@AntiZanicz | 06-02-23 | 13:14: Dat weet ik ja. Maar ja, of het nu beeft vanwege tektoniek of vanwege zettingen en instortingen door drukverlagingen. Toch heb ik me laten vertellen dat in Groningen met name sommige zogenaamd kleine aardbevingen flink hebben huisgehouden doordat de plek waar de trilling ontstond, ik laat die maar even zo staan, veel dichter bij het aardoppervlakte zit dan normaliter. Een lichte beving in Groningen kan zo tóch een forse impact hebben. Relatief lokaal dan, dat is ook de consequentie.

Zomaarwat | 06-02-23 | 14:00

@AntiZanicz | 06-02-23 | 13:12:
Het KNMI heeft ook wettelijke taken (zoals voor de luchtvaart), en heeft een netwerk van sensoren, anemometers etc verspreid over het hele land, en dan is de uitbreiding met seismische stations begrijpelijk.

Louter Leuter | 06-02-23 | 16:12
▼ 4 antwoorden verborgen

En in Aleppo als reflex allah akbar gaan lopen roepen. Er gaat echt iets fout in dat land, ook nadat is weggejaagd is/wordt. Ik vind het een ramp voor de mensen die daar wonen, maar als allah kon mikken met de stenen..., gewoon op z'n teen.

TheseDays00 | 06-02-23 | 12:16 | 1

Laat ook maar. Humor wordt niet altijd goed begrepen...

Zomaarwat | 06-02-23 | 12:35

Dat bidden voor turkije, moet dat op de knieën of mag dat met gevouwen handen? Ik vind het als atheist een weinig inclusieve slogan. Gelet op de vele moskeeën in dat land mogen we wel vaststellen dat bidden in ieder geval niet helpt. Toegegeven, het is wel een stuk goedkoper dan geld geven.

BobDobalina | 06-02-23 | 12:15 | 3
-weggejorist-
Von Knarrenstein | 06-02-23 | 12:22

Ik heb mijn bid matje al bij de voordeur liggen.

Niamh | 06-02-23 | 12:29

Ellende allemaal... bah.

Kris | 06-02-23 | 12:13
-weggejorist en opgerot-
A333aan | 06-02-23 | 12:13 | 1
-weggejorist-
g[E]ulden | 06-02-23 | 16:50

Dit gun je je ergste Erdogan niet.

B.agger | 06-02-23 | 12:12

Wat een drama...

ReyNemaattori | 06-02-23 | 12:12 | 2

en ga er maar vanuit dat ze straks met 50.000-100.000 doden moeten leven.

AntiZanicz | 06-02-23 | 12:22

Gaan er nu ook een aantal goedkope aannemers voor het gerecht gesleept worden omdat ze wat we hier kennen als "verbrterd zand" verkocht hebben als hoogwaardig beton?

Dezenaamhier | 06-02-23 | 12:12 | 1

Bekend iets daar .....

A333aan | 06-02-23 | 12:15

Schijnt dat daar dus een breuklijn ligt die al paar honderd jaar vrij inactief is maar dus wel veel spanning heeft opgebouwd. In de afgelopen paar duizend jaar ook een paar grote aardbevingen heeft veroorzaakt.

Hadena | 06-02-23 | 12:10 | 1

Klopt, maar een paar jaar geleden was er ook een aardbeving dus ws toch niet zo inactief als men dacht.

gaffelbaard | 06-02-23 | 13:26

dat komt duidelijk door climate change

motje013 | 06-02-23 | 12:10 | 2

Het benne de Russen. Wat ik je brom.

Zack Hooi | 06-02-23 | 12:20

@Zack Hooi | 06-02-23 | 12:20: Tjeerd de Groot wijst al naar de boeren...

Aristotalloss | 06-02-23 | 13:30

@2_amazing | 06-02-23 | 12:29: en misschien moet Frank maar even uitleggen waar hij vannacht was. Meneer weet het allemaal wel heel precies. Hij zat niet toevallig met zijn neutronenshooter in de aardkorst te schieten? Heel verdacht allemaal.

BobDobalina | 06-02-23 | 12:46

Achteraf gezien was de beving die ertoe leidde dat deze man dit tweette waarschijnlijk een voorschok voor deze beving.

Echt voorspellen van aardbevingen is onmogelijk - het beste wat we kunnen doen is zeggen dat een gebied risico loopt en hoe groot een aardbeving zou kunnen zijn, gebaseerd op pure wiskunde. Maar of het morgen of over vijftig jaar gebeurt, dat kunnen we niet zeggen.

Zelfs vulkanen zijn veel beter te voorspellen dan aardbevingen.

Leyrann | 06-02-23 | 12:56

@Leyrann | 06-02-23 | 12:56:
Het valt te betwijfelen of ooit nauwkeurige voorspellingen mogelijk zijn. Er zijn verschillende soorten aardbevingen (die van de tsunami was een plaat die omhoog wipte, deze lijkt een afschuiving te zijn, in Italië is het omdat ze tegen de Alpen aan aan het rammen zijn etc). Hoe dieper hoe slechter je de opgebouwde spanningen kunt meten. Deze zat op "slechts" op 18 km diepte, net zo diep als in Roermond in 1992 met 5.8.

Louter Leuter | 06-02-23 | 15:57
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik denk dat ze de overgebleven gebouwen gaan gebruiken om wat aannemers naar beneden te gooien.

Zomaarwat | 06-02-23 | 12:09 | 6

@Niet_Van_Hier | 06-02-23 | 12:24:
Dat komt vaak door belastingregelgeving. Een klein huis dat bovendien onaf is kost op zeel plaatsen minder in heffingen.

funda | 06-02-23 | 12:30

z=v , stop de tijd

funda | 06-02-23 | 12:31

@Zomaarwat | 06-02-23 | 12:28: dan houdt het snel op met bouwen op heel veel plaatsen in de wereld. Niet elk land is zo rijk als Japan (maar waarom ze niet zo rijk zijn, is een hele andere discussie)

Hadena | 06-02-23 | 12:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Schokkend. Allahs kapot.

keistad | 06-02-23 | 12:08

Allah vind er wat van

Xaffier | 06-02-23 | 12:08 | 1

het is niet veel anders dan 'oh my god', zoals ze in de engelstalige landen neigen te roepen.

zeeman73 | 06-02-23 | 12:11

Op Twitter zijn er Turkse mensen die op de berichten over de aardbeving reageren met "Türkiye not Turkey".
Duizenden mensen dood, maar lessen over wel/geen umlaut is belangrijker? Het is weer zo'n voorbeeld van het soort logica dat ik nooit zal begrijpen.

gaffelbaard | 06-02-23 | 12:07 | 30

@Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 13:17: Zoals altijd een welkome bijdrage aan de discussie en alle intelligentie aanwendend om misverstanden te verhelpen, geheel gespeend van opportunisme. Ik kan daar van genieten. Dank.

Zomaarwat | 06-02-23 | 13:37

@small_town_dude | 06-02-23 | 13:17: Blijkbaar ook voor de onvolprezen Joris. Nu het is weggehaald en er alleen nog wordt gedaan alsof ik een verschrikkelijk commentaar leverde, blijft er een gezellig beeld achter. Ik wilde al eens opmerken dat humoristen kwetsbaar zijn, maar dat blijkt maar weer. Als er maar genoeg gehuild wordt en emotioneel gevingerwijsd, krijgt men blijkbaar gelijk. Het zal niet de eerste keer zijn. That's life, Ole blue eyes.

Zomaarwat | 06-02-23 | 14:34
▼ 27 antwoorden verborgen
-weggejorist-
kibbesoeb | 06-02-23 | 12:06

Allah is goed pissig zo te zien.

Eduardo- | 06-02-23 | 12:06 | 2

Tja.. die is dat geëikel van Erdogan over de NATO ook zat.. "Hier, kan je je even op eigen meuk concentreren. " zal ie gedacht hebben toen ie de aarde deed schudden.

DenBolle | 06-02-23 | 12:23

@DenBolle | 06-02-23 | 12:23: Goed moment voor Zweden en Finland om naar Turkije te gaan met een paar reddingsteams om beide landen even van hun beste kant te laten zien.
Naast het doen van een flinke financiële donatie natuurlijk...

Aristotalloss | 06-02-23 | 13:26

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl