Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Honderd euro?

Bekijk alles, zie niks...

Kaag wil graag een database met elke transactie boven de honderd euro. Wij leveren allemaal onze privacy in, maar elke crimineel en terrorist kan dit sleepnet eenvoudig ontwijken. Een buitenlandse online bankrekening, contant fiatgeld, crypto, prepaid creditcards, een geldezel noem de hele santenkraam maar op. De wereldvreemdheid en naïviteit van dit proefballontje is stuitend.

Onze militairen bleken illegaal informatie over Nederlandse burgers te verwerken, en de reactie van onze volksvertegenwoordigers was die onrechtmatige daad zo snel mogelijk te legaliseren. Toezicht op onze inlichtingendiensten blijft ook een onmogelijk verhaal. Een vrije samenleving behouden gaat niet vanuit zoemende datacenters. Dit wordt net zoals de Betuwelijn een zinloos prestigeproject.

Het enige wat nog groter is dan dit sleepnet en bijbehorende database, is de illusie dat onze overheid in staat zou zijn om in die gigantische hooiberg de juiste speld te vinden. Gegevens die je niet kan verwerken, wordt nooit informatie. Aftappen is in deze eeuw simpel, de juiste details selecteren, die interpreteren, de juiste betekenis aan hangen of daar echt iets mee doen, vormt de uitdaging.

Onze belastingdienst zit met honderden informatiesystemen die niet met elkaar gekoppeld zijn, en door veroudering 849 miljoen euro aan onderhoud per jaar nodig hebben. Niemand weet meer hoe het echt zit. Het archief van de belastingdienst had een goudmijn kunnen zijn, helaas kunnen ze intern weinig koppelen, doorzoeken of altijd inzichtelijk maken hoe besluiten zijn genomen.

Dat maakt de besluiten van onze belastingdienst ondoorgrondelijk. De fiscus heeft “geen tijd voor een individuele toetsing” (PDF). Ze weten zelf niet meer waarom mensen zonder onderzoek en zonder bewijs tot fraudeur zijn verklaard. Achteraf bleek 94% onschuldig, de andere 6% werd bijna nooit vervolgd. (PDF p25). Had elke fraudeur voor de rechter gebracht, en je had een zorgvuldig systeem.

Hoe maakt dit sleepnet straks het onderscheid tussen een crimineel of iemand die intensief marktplaats gebruikt om rond te komen? Leven van een uitkering met deze voedsel- en energieprijzen betekent ook alles verkopen wat je niet nodig hebt en tweedehands kleding dragen. Dat type transacties wordt nu al door sociale diensten klakkeloos verheven tot extra inkomen.

Als de bureaucratie nog een keertje echt ontspoort en functioneert als een fiscale gehaktmolen zonder aanklacht, proces of veroordeling, en je wilt dat gaan herstellen, heb je een Uitvoeringsinstelling Herstel Toeslagen nodig. Elk kwartaal rapporteren ze de voortgang, aankomende weken komt het dertiende rapport. Het lukt ze niet door de affaire heen te komen.

Ze leveren slechts dertig geanonimiseerde dossiers per week op. Uitgaande van tienduizenden ouders, duurt het nog jaren voordat elke advocaat over de fiscale dossiers van hun cliënten kan beschikken. Veel informatie is nooit meer te achterhalen, van het deel dat wel zwerft in de catacomben van de belastingdienst krijgen ouders slechts een zwartgelakte versie.

De asielindustrie beroept zich succesvol op internationale verdragen, maar waarom krijgen getroffen belastingbetalers nog steeds geen rechtsgang of effectieve juridische bijstand? De landsadvocaat die loog tegen de Raad van State hoefde zich nog niet te melden bij de deken en is nog steeds niet geschrapt. Verdedig Geert W, vergeet je studie, winkel met contant geld en je wordt wel geschrapt.

Welke instantie mag straks dit nieuwe financiële sleepnet beheren? Wie bewaakt de bewakers? Een corrupte belastingambtenaar verkocht vertrouwelijke informatie aan de onderwereld. Hij kreeg een taakstraf van 180 uur. De 920.000 euro die bij hem achter de plinten van de keukenkastjes lag, is in bewaring genomen, wachtend op de rechthebbende, u mag zich nog melden...

Af en toe doet de FIOD theatrale inval om de indruk te wekken dat ze er bovenop zitten, maar dat loopt af in een blamage. Neem de documentaire waar bij sushiketen Sumo grote hoeveelheden contant geld werd gevonden, inclusief € 500 biljetten. Er was 25 miljoen euro omzet buiten de boeken gehouden. Tijdens de rechtszaak bleven celstraffen uit.

Wanneer je strafzaken van tientallen miljoenen euro's niet rond krijgt, wat wil je dan met transacties die honderdduizend keer kleiner zijn? Al die data wordt niets meer dan zand in de machine, rijst in de gaarkeuken, betekenisloze ruis, die dankzij algoritmes zonder context of menselijke controle wordt opgewerkt tot “bewijs”, klaar om de volgende kinderopvangtoeslagenaffaire te starten.

Vervolgen van criminelen, terroristen en ander gespuis blijft een kwestie van mensenwerk, niet van steeds grotere digitale bevoegdheden. Getallen in computers vertellen niet het hele verhaal, zeker niet bij partijen die miljarden hebben om hun digitale sporen te verhullen. Hier zijn internationale infiltraties, observaties en gericht inbreken om opnameapparatuur te plaatsen de enige weg.

Het WODC doet onderzoek, hele legers aan academici schrijven lijvige beleidsdocumenten, maar de zwakke plek blijft een gebrek aan boerenverstand. Tegen Poetins persoonlijke KGB, terrorisme en criminaliteit werkt alleen een ervaren recherche, opgebouwd uit intelligente mensen die op straat zijn opgegroeid. Een eventuele universitaire studie is bijzaak.

Kaag, je kan beter het aantal rechercheurs verdubbelen. Als er een Russische reactie komt op de inzet van onze tanks in Oekraïne of latere militaire stappen, dan verwacht ik die mede in de vorm van internationaal staatsterrorisme op westerse bewindspersonen en zakenlui. Het Kremlin heeft ongeveer een biljoen verborgen in het Westen, die hebben geen enkele transactie meer nodig.

Beveiliging blijft mensenwerk.

Reaguursels

Inloggen

Het grootste gedeelte van mijn inkomsten geef ik uit in Duitsland, kan de belastingdienst dat geld alleen nog maar uitzwaaien.

Veepert | 29-01-23 | 08:27

Misschien kunnen we het besturen van het land aan de markt overlaten en een asnbesting uitschrijven.

zeeman73 | 29-01-23 | 08:24

De overheid is te stom om criminaliteit te snappen. Zie boven.
Kaag wil haar reukspoor achterlaten nu ze ziet hoeveel haat er in dit land is over/van haar persoonlijkheid. Ik had op de lagere school ook zon juf die in en in gehaat werd. Was constant bezig geursporen achter te laten. Je wist al als je die kreeg, je dat jaar geen leven had. En dat gevoel is met dat kaagmens ook: je moet er tot de verkiezingen door met tandenknarsen om dan te moeten zien dat de juf volgend schooljaar weer terug komt met nog meer geursporen. Pech nog meer als ze hoofd van de school wordt, dan moet je absent briefjes bij haar halen.

LoewiekedeVos | 29-01-23 | 06:29

@Feynman,
Je hebt altijd wel goede punten.
Maar het zijn er ook altijd wel veel, per topic.
.
Ik zou het interessant vinden als je 1 punt naar voren zou brengen,
waarmee je 1 specifieke verandering teweeg wilt brengen.
Je meest urgente favoriet, zeg maar.
Met ook een door jou voorgestelde oplossing, indien mogelijk.
.
Iets waar je echt voor staat.

hotmint | 29-01-23 | 01:53 | 1

het gaat duidelijk om vrijwel het gehele plaatje, fijntjes door Feynman geduidt

mainman | 29-01-23 | 06:08

Die Kaag is werkelijk nog dommer dan ik dacht.

Argyronauta | 29-01-23 | 00:52 | 1

Kaag is oerdom maar de ambtenaren die haar telkens van alles influisteren zijn achterlijk!

Rdock | 29-01-23 | 03:40

Honderd Euro is het oude vijfentwintig Gulden..

Nederlanddraaitdoor | 29-01-23 | 00:09

Voor blikje in de water?

Lompelul | 29-01-23 | 00:05

Ik heb geen actieve herinnering aan uitgaven van meer dan 100 euro..

Proud Infidel | 28-01-23 | 23:45 | 2

Ee keer de auto vol tanken is al meer dan 100 euro. Nuttige informatie. He le maal gestoord die muts.

DanskeRob | 29-01-23 | 00:21

Oude wijn in nieuwe zakken. Een volstrekt zinloze database alleen al om het feit dat de gemiddelde boodschappenkar of tankbeurt al gauw meer dan 100 Eypo betreft. Overheid + ICT === faal. Grossieren in IT-fiasco’s. Ter herinnering een knipsel uit 2011 wat het immer durende wanbeleid de belastingbetaler (al) heeft gekost. www.few.vu.nl/~x/knipselkrant/elsevier... .

sir Ockels | 28-01-23 | 23:17

Hoe vaak is de huidige grens voor verdachte transacties al opgeschoven?

W_F | 28-01-23 | 22:55

Cash is King?

Meuntjes | 28-01-23 | 22:50 | 1

Met contant betalen is het beste, het gebeurt alleen veel te weinig en iedereen vindt met de pin betalen ‘zo lekker makkelijk hè?’

Cunts-en-kitsch | 28-01-23 | 23:22

Toch fijn, een minister van financien met visie en praktische ideeen. Gewoon alle bestanden bij elkaar gooien en vervolgens alles goed analyseren. Geniaal van eenvoud. En makkelijk uitvoerbaar voor onze overheid met haat voortreffelijke moderne IT-systemen.

Schmalz | 28-01-23 | 22:28 | 1

Satire wordt niet meer door iedereen herkent. Gelukkig (mag het) nog wel hier.

anja | 29-01-23 | 00:41

Gaat nooit werken maar gaat wel ellende opleveren en veel poen voor diegenen die dit op mogen zetten. Dit is de enige reden waarom dit er moet komen. Of Kaag is echt dom en weet niet wat ze zich op het hals haalt.

Deflatiemonster | 28-01-23 | 22:26 | 1

Overschat haar niet. "Wie zijn die mensen toch?" Onbewust onbekwaam. Gefeliciteerd Nederland

Kladderadatsch | 28-01-23 | 23:49

Vind niemand het vreemd dat de belastingdienst klaagt dat 90% van hun system zwaar verouderd zijn, terwijl de belastingdienst daar de afgelopen jaren tientallen miljarden aan besteed heeft? Is al dat geld naar die 10% niet zwaar verouderde systemen gegaan?
Volgens mij proberen een aantal grote software-boeren de systemen die ze de afgelopen jaren zelf gemaakt hebben nu als zwaar verouderd te bestempelen zodat ze weer iets nieuws mogen maken, en werkt er een corrupte belasting mee aan die truc.

W_F | 28-01-23 | 22:22 | 6

@Asteroid-B612 | 28-01-23 | 23:14:
Ik heb dat ook in het verleden regelmatig gezien. Was er ooit eentje, die zich onmisbaar wilde maken, zelf in een obscuur taaltje schreef, dat door een vertaler naar een normale taal vertaalde (waarvoor er een compiler was) waarbij variabelen dan vanaf A begonnen. Dat was in de jaren 70 en 80 gedaan. Je mocht er niet aankomen want het was "gevalideerd". Dat een Fransoos regelmatig moest hacken m het te laten lopen en uitbreiden maakte niet uit (niet dat hij wist "hoe" het werkte en waarom). Ronduit idioot en bovenal gevaarlijk.

Louter Leuter | 28-01-23 | 23:45

@Louter Leuter | 28-01-23 | 23:45: Het rare was, alles draaide op een VMS besturingssysteem, en VMS trekt dat wel. Dan werd er ook software gemaakt die anticipeerde op mogelijke toekomstige wetswijzigingen. Dus er lagen al stapels en stapels softpakketten klaar om geimplementeerd konden worden, just in case. Dat heeft miljoenen gekost en het meeste van die software is nooit gebruikt. Op een gegeven moment werd de toko geprivatiseerd, maar nog wel overeind gehouden met geld van de gemeente. You can guess what happened next. Allemaal externe code tikkers ingehuurd die 5 x zoveel verdienden als ik voor hetzelfde werk.

Asteroid-B612 | 28-01-23 | 23:53

@Asteroid-B612 | 28-01-23 | 23:53:
Ach ik ben geen ITer, dat database gedoe en ge-sql heeft mij nooit getrokken. Mijn computers, Rechner, rekenen 24/7.

VMS van DEC bestaat dat nog? Wordt dat nog gebruikt?

Louter Leuter | 29-01-23 | 00:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Voor de liefhebbers: "The Laundromat" op Netflix. Een kostelijke film over belastingontwijking en asset protection

theo-is-dood | 28-01-23 | 22:22

Stel, je zit in de ziektewet en je krijgt elke week een croissantje van je vriendin, en je geeft daarom deze maand elke week vier Euro minder uit. Je hebt deze maand 16 Euro minder uitgegeven dan normaal. Maar de volgende twee maanden zit je vriendin een beetje krap, dus koop jij elke week een croissantje voor haar, wat dus betekent dat je over de volgende twee maanden ineens 64 Euro meer uitgeeft dan normaal, en daarom alvast 100 Euro hebt gepind bij de bank. Bingo! Je wordt gemonitord! Wat ik met mijn domme verhaaltje probeer aan te tonen is dat software zich niet afvraagt waarom jouw uitgavepatroon is zoals het is, omdat de software enkel en alleen maar de cijfertjes voor en achter de komma registreert en dit vergelijkt met andere uitgavepatronen, en volgens mij kunnen de wat slimmere mensen uitgavepatronen ook wel nabootsen onder verschillende dekmantels die legaal lijken, dus of je van sommige data nu echt een steek wijzer wordt? We hebben het hier over relatief gezien kleine transacties hè? Ik weet zeker dat de uitkomst van dit hele circus zal zijn dat er weer veel mensen van fraude beschuldigd gaan worden, vanwege een kleine gift, een cadeautje of een beetje medemenselijkheid. Ja, daar wordt je misselijk van als je niet als een machine denkt.

VBO_B_Niveau | 28-01-23 | 22:16 | 5

@W_F | 28-01-23 | 22:31: Dat algoritme is vrij slim , om te beginnen maakt het van beheerd , je beheerT en dan graaft het verder in de data;)

Smoelensmid | 29-01-23 | 00:16

Je bent een wijs man.

keestelpro | 29-01-23 | 04:21

Massa is kassa,lekker makkelijk toch, allemaal zwakke schapen voor de belasting slachtbank.

De Profundus | 29-01-23 | 08:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zou trouwens onder die 100 euro gaan zitten. 49,99. Pakken ze in een klap die nare roze kroontjes mee.

Lorejas | 28-01-23 | 21:57 | 1

Dat is misschien wel een mooie grens: maak het gelijk aan de minimale bijdrage die politieke partijen moeten vragen om hun leden officieel als lid te mogen tellen. Wie lid is van welke politieke partij kunne de algoritmes van de BD heel slimme dingen mee doen!

W_F | 28-01-23 | 22:46

Vanaf 100 piek alles monitoren dient geen enkel doel.
Absurd bedrag, natte vinger.
Daar vang je geen grote vissen mee, slechts wat guppies.
Eigenlijk criminaliseert ze de gehele bevolking, iedereen is immers potentieel verdacht.
Kijk, als je zegt transacties vanaf €5000,- kan ik me nog voorstellen dat er iets te halen valt.
Dat zijn sowieso véél minder transacties, dus makkelijker monitoren.
€100,- zijn er ontelbaar, daar heb je niet eens de mensen voor.
Ik vermoed dat eea niets met geld te maken heeft.

Ruimedenker | 28-01-23 | 21:57 | 4

@EmilioEsteves | 28-01-23 | 22:03: Wel een goede reden om voortaan zelf de boodschappen te scannen en bij 99 euro even een rondje langs de kassa te maken.

W_F | 28-01-23 | 22:35

Ze willen ook geen grote vissen vangen, veel te gevaarlijk, guppies betalen braaf die 100 euro boete, grote vissen zijn niet echt niet bang om geweld, intimidatie of afpersing te gebruiken.

Wollweberi | 28-01-23 | 22:41

Het dient denk ik wel meerdere doelen : 1) de burger ervan doordringen : "Wij kijken continu mee he ? Dus pas op !" 2) Voorsorteren op afschaffen van cash, wat wel degelijk op de agenda staat. 3) Er is nu een veel groter bereik en wettelijk grond om "verdachte transakties" nader te inspekteren, en de verdachte aan de tand te voelen wat ze nog allemaal met hun rekeningen en centjes doen. Laat ze maar bewijzen hoe ze daaraan komen. 4) Volgende stap dient zich al snel aan "wij willen inzage in ALLE transakties". Dus ook ONDER de 100 euro.
Want uiteindelijk komt het erop neer dat de overheid volledige inzage wil in alle transakties die er tussen burgerTs plaatsvinden. Om daar dan een flinke hap van op te eisen. Of de hele hap te confisceren. De EU doet vrolijk mee. Daarom hebben ze ook die regels aangescherpt voor Paypal e.d.. In theorie zou je vroeger een miljoen euro zwart kunnen parkeren op 1000 PayPal rekeningen met alleen 1000 anonieme email adressen. Nu kan dat niet meer, want de overheid wil de ware identiteit weten van alle personen die PayPal accounts hebben. Vandaar al dat telefoongezeik met 80 dubbele "verificaties" enzo.

Asteroid-B612 | 29-01-23 | 00:06
▼ 1 antwoord verborgen

Zonder de Betuwelijn hadden we Trijntje nooit gevonden. Ik denk ik zeg het maar.

Schout-bij-Nacht-J | 28-01-23 | 21:56 | 2

Wie is Trijntje?

anja | 28-01-23 | 23:21

Computer says no gaat nog eens heel groot worden.

Beste_Landgenoten | 28-01-23 | 21:53 | 1

Computer virussen ook.

VBO_B_Niveau | 28-01-23 | 22:24

De algemene grote ongedeelde blunder in dit hele verhaal is:
'Nieuwe ellende aanhalen, terwijl de oude ellende nog staat als een huis'.

Begin bij het begin, sluitend intra-netwerk voor belastingdienst, één werkend systeem, één database.
Los dat toeslagendrama op..

Dan zijn we al een paar jaar en miljardjes verder, Kaagheks geeft graag veel geld uit, nou bij deze dan, wat zou een werkend belastingsysteem een memorabel monument zijn..

Dream on..

AldNuut | 28-01-23 | 21:50 | 1

Juist. De "misdaad" juicht dit toe: nog meer chaos en "controle-onmacht en onvermogen", harder aanpakken, betere pakkans, sterke woorden van totaalslapte, iedere keer weer; de georganiseerde misdaad is altijd 100 stappen voor op de georganiseerde staat. De staat die steeds meer zn best doet om zich op te heffen als instituut, waarvoor ze dienstbaar zou moeten zijn, de bevolking. Haar "sturend" onvermogen lijkt vooral toe te nemen door ontkoppeling van haar gedrag ten aanzien van haar mensen. Toenemend wantrouwen in de regering (en hoger bestuur). Een coherent vertrouwen in elkaar en elkaar daarin verdienen is het enige dat werkt. En dat is er niet en neemt zienderogen af. Zouden de regering en het hoger bestuur juist zelf niet een belangrijke oorzaak van criminaliteit zijn, door "voorbeeldgedrag" ? We zullen zien, we zullen zien.

nobodiesunmighty | 28-01-23 | 22:10

Leve de globalisering, ook Russen hebben geld in dat mooie Westerse kapitalisme verborgen.

Dus het Westen compleet vernietigen door de Russen gaat niet gebeuren, kunnen we opgelucht ademhalen uiteindelijk..

Wattman | 28-01-23 | 21:49

Al die landen moeten uw gegevens delen met de Nederlandse belastingdienst. Kun je wel een rechtspersoon tussen zetten om je personalia af te schermen. Maar ik vermoed dat, zo dat niet al gebeurt, de ubo’s ook doorgegeven gaan worden.

www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-info...

BobDobalina | 28-01-23 | 21:50

@BobDobalina | 28-01-23 | 21:50: Ik weet het maar al te goed, je kunt tussen de rechtspersoon een trust of foundation hangen. Dat werkt een stukje beter. Kennelijk werkt die automatische gegevensuitwisseling op basis van de CRS nog niet helemaal. En er zijn steeds meer TIEA's, maar zelfs tussen Suriname en Nederland is GEEN belastingverdrag!

theo-is-dood | 28-01-23 | 22:05

Kaag is echt van een andere orde dan de usual boefjes van Demofoben66.

J.P.Drapeau | 28-01-23 | 21:41

"Onze militairen bleken illegaal informatie over Nederlandse burgers te verwerken, en de reactie van onze volksvertegenwoordigers was die onrechtmatige daad zo snel mogelijk te legaliseren." Spijker op z'n kop.
Zelfde met de sleepwet. En nu inderdaad waarschijnlijk weer het geval, ze doen het al lang, de efficientie is gebleken , maar ze mogen het nog niet openlijk gebruiken of toegeven.
Ik trek me weer even terug in het bewustzijn en worstel me los van de kneiter deprimerende kutrealiteit welke we steeds dieper ingegroeid raken.

nsfl | 28-01-23 | 21:32

Volledig met het betoog eens behalve dit wegwerp zinnetje: "Dit wordt net zoals de Betuwelijn een zinloos prestigeproject."

Het heeft lang geduurd, maar die betuwelijn blijkt wel degelijk nuttig te zijn en de noodzaak ervan was imho een zeldzaam stukje vooruitziende van onze regering, ondank alle tegenstand van alles en iedereen. Achteraf is het moeilijk bewijzen maar ik denk dat er veel grotere problemen op zowel het spoor als op de weg waren geweest als de Betuweroute er niet was gekomen. Als ook de moffen er fatsoenlijk werk van hadden gemaakt hadden we niet hoeven wachten tot 2024 om het gehele traject volledig en fatsoenlijk te kunnen gebruiken op volle capaciteit (met electrische tractie, zonder locomotieven te hoeven wisselen). Er is een reden dat er ook weer actief naar de noordelijke aftakking richting Oldenzaal (en de grens over) gekeken word. En reken er maar op dat ook die doorgedrukt gaat worden.

Gregovic | 28-01-23 | 21:25 | 1

Eerst maar even de gigantische tekorten goedmaken die wij er met z'n allen in de eerste jaren op geleden hebben...

bisbisbis | 28-01-23 | 23:07

Het gaat ze gewoon om de bijvangst. Een bijstandstrekker die 100 euro verjaardagsgeld van een goede vriend heeft gekregen of een buitenlandse tankbeurt voor iemand die zich beschikbaar voor werk had moeten houden. Dat soort dingen.

Graaisnaaiert | 28-01-23 | 21:24 | 3

Volgens mij is Kaag in de war en bedoelt ze 100.000 Euro (wie zijn toch die mensen). Wat ze niet weet is dat er al jaren een meldingsplicht is op transacties van meer dan 10.000 Euro.

Bezoekje aan de supermarkt of tankbeurt zit al snel boven de 100 Euro. Veel succes met die miljoenmiljard transacties per jaar analyseren.

CarelJan7937 | 28-01-23 | 21:47

@CarelJan7937 | 28-01-23 | 21:47:
Om te kijken of iets meer is dan 10k moet je naar elke transactie kijken. Daarin had Kaagheks wel gelijk. Maar meteen daarna voer je het uit en vergeet je het weer en je gaat naar de volgende transactie. De redenering van die gecremeerde croquette was dat "de banken nu al meekijken" (logisch want je moet immers de transactie uitvoeren) en dus elke 100 euro ook kunnen gaan napluizen. De hoeveelheid data die dan verder gemonitord moet worden ontploft dan (en ze hebben het al zo druk). Bizar gewoon. Maar ja wat weet die Grobelia nou van financiën?

Louter Leuter | 28-01-23 | 22:10

Of als chantage middel tegen wie anders denkt, spreek of demonstreert.
Er is altijd wat dirt te vinden als je lang en grondig genoeg zoekt.

ReyNemaattori | 28-01-23 | 23:33

Ik kan mij niet herinneren de Geert Wilders op het briefje van 100 stond.
Volgens mij was het een vogel.
Een reiger als ik het goed heb.
Uit het gemeentewapen van Den Haag als ik het goed heb.
En ondanks die reiger werd het een Zalmsnip genoemt. Terwijl er niet eens een zalm op stond.

Osdorpertje | 28-01-23 | 21:22 | 4

De Reiger komt never nooit meer terug op de Vijverberg.

BrutusBosch | 28-01-23 | 21:32

Een Snip. En de Haagse vogel is een ooievaar. Dat onderwijs, treurig.

dathoujetoch | 28-01-23 | 21:34

@dathoujetoch | 28-01-23 | 21:34: Ik dacht een grutto.. weer iets geleerd. Op de 50 zat de zonnebloem. Zo mooi. Ik heb er eentje bewaard, geplastificeerd. Het was een mooi biljet.

anja | 28-01-23 | 23:24
▼ 1 antwoord verborgen

Honderd euro? Ja. Prima. Kom maar op. Redactie heeft mijn gegevens.

Lorejas | 28-01-23 | 21:20 | 1

Regel 1 in de TM software is:

if less than 5000 go to next

Louter Leuter | 28-01-23 | 21:22

Heel veel vrachtwagens zelfs. Een contant betaling van een volle vrachtwagen coke past volgens mij niet in 1 vrachtwagen.

W_F | 28-01-23 | 22:41

Sleepnetten en data. Informatie halen uit metadata... Iedereen heeft wel van Alan Turing en de ontcijfering van de Enigma gehoord in Bletchley Park. Maar in Hut 6 was er nog één, en die was wellicht nog belangrijker, William Gordon Welchman. Die kwam op het idee om met de ongecodeerde metadata van de Duitsers aan de slag te gaan (wie telext naar wie, waar en wanneer - meer activiteit ergens betekent dat het belangrijk is etc. - daar ging het hem om, niet de versleutelde teksten). Daarna heeft hij een belangrijke rol gespeeld bij de Amerikanen (de NSA, nog geheimer dan de CIA). Dat, Kaagheks, is data verzamelen waarmee je wat kunt (de netwerken, geen 100 euro ruis). Vraag anders aan Meta (Facebook, Whatsapp en Instagram) hoe je dat doet (met een unified messenger).

Louter Leuter | 28-01-23 | 21:17 | 1

Goed en juist. Dit raakt de essentie van wat zij wil doen veel beter, vind ik.

anja | 28-01-23 | 23:26

Waarom moet ik dit kabinet vertrouwen terwijl dit kabinet met dit onzalige voorstel van Kaag aantoont dat zij de goedwillende burger niet vertrouwt? Het is een gezond uitgangspunt dat iemand onschuldig is totdat het tegendeel is bewezen. Met dit voorstel van Kaag zouden Erich Honecker en Erich Mielke zeer content zijn.

therealbraindump | 28-01-23 | 21:15 | 1

"Frau Kaag, Sie haben ein auserordenliches Idee aufgearbeitet, Sie sind ein kommunistisches Staatsvorbild, anbei bekommen Sie die Ulbrichturkunde 23. Klasse".

nobodiesunmighty | 28-01-23 | 22:16

Nou Kaag, ik vind het geen sterk idee, stel op zijn minst de grens bij tot elke transactie boven de 10k.

SterF... | 28-01-23 | 21:11 | 2

Dat is nu al zo toch?

PockyMaster | 28-01-23 | 21:12

Mevrouw kaag moet zich suf schamen om haar partij nog steeds met een d van democratie te laten beginnen.

pan.met.de.jet | 28-01-23 | 21:06 | 2

Is inmiddels van Dictatuur, niet van democratie.

bqbq | 28-01-23 | 21:09

Maar Kaag zei toch dat banken NU al enorm hard aan het werk zijn om tuigboefjes te pakken? En dat het idee om hén nóg meer verantwoordelijkheden te geven slechts de nukubu wat minder rente op hun eigen geld geven... dus waar zeurt u over? Het is de schuld van de rabobank! En die verschuilt zich weer achter Europa en terrorisme, en kinderhandel (nee, niet de uithuisplaatsingen door diezelfde overheid, zeur niet!!). Kortom: het is uw eigen schuld en voor uw eigen bestwil, bedacht door het beste kabinet sinds Keizer Augustus.

klimgek | 28-01-23 | 21:05

Is wel handig als ze op een ministerie weer bonnetjes kwijt zijn. Of bij een UBO check van een minister van Financien. Of bij euro parlementariers die terug komen uit Qatar. Voor de rest wegen de baten helemaal niet op tegen de lasten.

HaaiBaai | 28-01-23 | 21:02

Eerste plaatje is top, Mijn zegen en stem heeft hij. Macht weer bij het volk, Nexit/WEFxit, weg met criminelen illegalen, en terug naar de Gulden.

keistad | 28-01-23 | 21:01 | 1

Ik ga op jou stemmen als jij op mij stemt.

VBO_B_Niveau | 28-01-23 | 21:14

Het monitoren van geldstromen lijkt mij niet het probleem. Het controleren en het vervolgen van overheidsinstanties en ambtenaren die over de schreef gaan wel. En niet alleen bij het ongelegitimeerd bespioneren van burgers maar bij alle fouten die door de overheid wordt gemaakt: verantwoordelijken worden daar bijna nooit op aangesproken, laat staan vervolgd. Daar zijn naar mening de werkelijke pijn.

Red shirt | 28-01-23 | 21:01 | 2

Juist. Quis custodiet ipsos custodes of zoiets. De richtlijnen zijn zwak, en veel systemen hebben niet eens een audit trail laat staan een mechanisme om die controle goed uit te voeren. Om inderdaad nog maar te zwijgen over het feit dat misbruik zelden bestraft wordt.
Al die zaken zouden een randvoorwaarde moeten zijn voor elke vorm van digitale sleepnetten, of inkijk in de privé-zaken van individuen.

Muxje | 28-01-23 | 21:06

juist 2.

nobodiesunmighty | 28-01-23 | 22:17

Iedere volwassen Nederlander maakt elke maand een bedrag over dat boven de honderd Euro ligt, dus iedere Nederlander wordt straks door deze algoritmes nagetrokken. Dit gaat niet over veiligheid, maar over data waar zowel geld mee kan worden verdiend als geld mee kan worden bespaard, door mensen die kleine giften ontvangen keihard af te straffen. Ik vind het een gierige, schrale kruideniersmentaliteit, echt iets voor kleine mensjes die de godganse dag bezig zijn met de vraag of de zieke buurman/buurvrouw niet teveel belastingcentjes ontvangt, maar waar geen van die serviele types zich afvragen of de belastingen, huurprijzen en basisbehoeftes niet gewoon veel te duur zijn geworden. Kruideniersmentaliteit 2.0. dit. Op steroïden. Jantje, wij korten jouw uitkering voor Februari, want je hebt maar liefst één euro ontvangen in de vorm van een bakje koffie van jouw opa. Niet meer doen hè? Foei! Joh. Ga boeven vangen.

VBO_B_Niveau | 28-01-23 | 20:59 | 4

@Whisky | 28-01-23 | 21:11: De realiteit is dat wij ook nog iets te zeggen hebben in een democratie, en ons is niks gevraagd. Mooi hè, die referenda in dat vrije Nederland.

VBO_B_Niveau | 28-01-23 | 21:19

@Whisky | 28-01-23 | 21:11: dat is nu nog voornamelijk B2C. Tussen particulieren nog niet en dat graag zo houden. het wordt knap vervelend als je een belletje krijgt van de bank waarom je 500 eur hebt overgemaakt naar een maat.

PockyMaster | 28-01-23 | 21:20

@Whisky | 28-01-23 | 21:11: Dat is wat anders dan de data te gebruiken om precies uit te rekenen hoeveel belasting je nog kunt heffen zonder dat je lijfeigenen vernikkelen of verhongeren.

Pensionista | 28-01-23 | 22:13
▼ 1 antwoord verborgen

De belastingdienst is nog niet eens in staat de BTW op groente verlagen.

Muxje | 28-01-23 | 20:57 | 2

Misschien kan het leger, bijvoorbeeld de Nationale Reserve, de belastingdienst daar mee helpen.
Het is toch ook een ernstig nationale ( systeem)crisis ?

steekmug | 28-01-23 | 21:02

Maar toen het lage BTW-tarief op o.a. levensmiddelen van 6% naar 9% moest was dat zo voor elkaar. Hier klopt iets niet.

Here's Freddy | 28-01-23 | 21:26

Cash mensen.... cash !

Jimmy Mc Clure | 28-01-23 | 20:56 | 3

Precies. Belastingontduikers en drugsdealers zweren erbij. Laten we hun leven wat makkelijker maken.

BobDobalina | 28-01-23 | 20:59

Dat wordt daarna in het kabinet Kagg 1 afgeschaft.

bqbq | 28-01-23 | 21:11

@BobDobalina | 28-01-23 | 20:59: Ja, want drugsdealers maken elke maand meer dan honderd Euro over.

*kwijlen als een mongool doet*

VBO_B_Niveau | 28-01-23 | 21:17

The usual suspects zullen wel weer komen met gelul dat het allemaal niet zo erg is, je hebt niks te verbergen, via je smartphone weten ze alles toch al etc etc. Van de andere kant kun je je gewoon de best wel relevante vraag stellen waarom die heks het zo belangrijk vindt om iedere transactie boven die lullige 100 euro te monitoren. Dit begint toch echt op iets te lijken op praktijken waar ook Grote Roerganger Xi een hard plassertje van krijgt.

zwellevertje | 28-01-23 | 20:54 | 1

Ja, dit lijkt me op gespannen voet staan met het recht op privacy

Trekhaas | 28-01-23 | 20:58

Drugs en wapens koop je nu al voor crypto. Wat voor criminaliteit gaat dat sleepnet dan voorkomen en hoe zorg je dat je niet juist meer tijd kwijt aan het doorspitten van al die gegevens?

Trekhaas | 28-01-23 | 20:53 | 1

Crypto gaat dan ook steeds meer gereguleerd worden. Kwestie van tijd. En voor de handelaar in verboden goederen wordt het steeds lastiger anoniem crypto in echt geld om te zetten.

BobDobalina | 28-01-23 | 20:58

Deze overheid is onderbemand op cruciale posities, ziek, verrot en corrupt......

FrankOngerust | 28-01-23 | 20:52

Beweert Feynman nu dat Moskowicz is geschrapt omdat hij Wilders heeft verdedigd? Wanneer wordt Knoops dan geschrapt? Enorme onzin natuurlijk.

Bij Sumo hadden ze inderdaad zwaarder mogen straffen maar enkele debielen bij het OM vonden het een goed idee zeer vertrouwelijke zaken te laten opnemen door een cameraploeg. Dat werkte mee bij de strafzaak. Overigens ging het om een voordeel van 1,5 miljoen over 4 verdachten. Dat is iets anders dan de 25 miljoen die buiten de boeken bleef.

Of die 100 euro grens veel gaat helpen weet ik niet maar veel crimineel geld gaat gewoon over de bank maar dan versluiert als legitieme business. Ik vermoed dat die vastlegging wel gaat helpen. Of het proportioneel is is een andere vraag.

Feynman denkt dat criminelen heel makkelijk met contant geld, crypto etc een nieuwe lambo kunnen kopen. Of een advocaat te betalen. Toegegeven de Weski’s van deze wereld kun je wellicht nog steeds contant betalen.

Het tegendeel is waar. Criminelen zijn steeds meer veroordeeld tot het gebruik van banken omdat andere betalingen niet meer worden geaccepteerd (in ieder geval in Nederland). Probeer maar eens een huis te kopen zonder bankbetaling.

BobDobalina | 28-01-23 | 20:50 | 5

@donkieshot | 28-01-23 | 21:35: tuurlijk. De notaris en de huizenverkoper kijken wel even de andere kant op. De lamboverkoper ook, todat de belastingdienst langskomt. Het gaat er natuurlijk niet om dat de ‘criminelen’ zich aan de regels houden maar dat het steeds lastiger wordt een wederpartij te vinden die cash accepteert.

BobDobalina | 28-01-23 | 21:53

Een slimme crimineel KOOPT ook geen huis, maar huurt een huis. Een slimme crimineel koopt geen auto, maar laat zijn neefje een verhuurbedrijfje in Duitsland opzetten en huurt die BMW. Een zeewaardig jacht maak je onzichtbaar en hou je uit de BTW door dat bootje op de Maagdeneilanden te registreren:
www.bvi-yacht-registration.com/

theo-is-dood | 28-01-23 | 21:54

@theo-is-dood | 28-01-23 | 21:54:
Jarenlang in een gehuurde Duitse Mercedes gereden. Regelmatig aangehouden, maar na vertoon van de huuroverkomst nooit problemen gehad. Wel in het bezit van een eigen, afbetaald huis, maar van een jacht is het nooit gekomen. Je kunt niet alles hebben als niet-crimineel.

Hajduk | 29-01-23 | 00:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik vraag me af of zulk grootschalige data onderzoek nog wel uitsluitend mensenwerk kan zijn. Dat lijkt me naïef. Vooral als je de overbelasting van het justitieel apparaat er bij betrekt. Er komen jaarlijks 85 duizend strafzaken voor de rechter en tel daarbij op de bestuurszaken en sepot zaken. Om dit effectief te kunnen doen het aanpakken van crimineel gedrag is inzet van vergaande AI nodig. Koppelingen van databases etc. Met alle nadelige gevolgen voor niet criminelen of goede bedoelingen tot gevolg. Het inzetten van een paar 100 rechercheurs helpt natuurlijk ook wel maar geloof niet dat dit de sleutel is.

Whisky | 28-01-23 | 20:49 | 3

Vanmiddag reden we weer eens langs de ijssalon waar geen hond zit , in de zomer is ie gesloten en hartje winter open, er zit een jongen op een laptop aan een tafeltje en er staat een peperdure mercedes cabrio voor de deur.. lekker ijs hebben ze daar volgens mij niet.. In ieder geval een van de 100 rechercheurs weer aan werk geholpen.. ohh het heeft geen prioriteit ijsverkoop? okay laat dan ook maar;)

Smoelensmid | 28-01-23 | 20:57

@smoelensmid lol precies bromsnor kan dan in ieder geval een oogje in het zeil houden, intuïtie van Baantjer is veel beter dan AI :)

Whisky | 28-01-23 | 21:00

@Smoelensmid | 28-01-23 | 20:57: De politie komt voor bloed en spoed, niets meer of minder. Lees: "De gekooide recherche" ; het ware verhaal achter de matige prestaties van de Nederlandse opsporing
Auteur: Michiel Princen

theo-is-dood | 28-01-23 | 21:57

Een middelmatig politica met slechte plannen, hoe kom je van haar af?

donkieshot | 28-01-23 | 20:47

Goed stuk, interessante context waarin Kaag's uitspraak moet worden gezien, inderdaad.

anja | 28-01-23 | 20:43

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland