Extinction Rebellion verliest kort geding: gebiedsverbod voor A12-blokkade blijft in stand
Kijken die rechters geen Khalid&Sophie ofzo!?
Objectieve NPO-berichtgeving!
Een keiharde klap in het gezicht van de rechtsstaat in het algemeen en van het Recht Op Het Blokkeren Van Snelwegen in het bijzonder: de rechter houdt het gebiedsverbod voor de gisteren aangehouden Extinction Rebellion-activist Lucas Winnips van in stand. Dit, terwijl wij gisteren op de NPO nog hebben geleerd dat zulks een grove inbreuk is op de vrijheid van dingen enzo. Als je we immers demonstaties die 'blokkade' heten en zijn bedoeld om de snelweg te blokkeren gaan beschouwen als snelwegblokkades (lees dit even terug) dan is het einde zoek. De hoogste rechter in dit land (Urgenda) is het oneens met de rechter, dus dat wordt wat morgen.
Wat staat hier!?
Reaguursels
InloggenBrr.. een psychopaat van Extinction Rebellion nu bij op1.. wat een griezel. Je krijgt gewoon Volkert vd Graaf vibes bij die kerel
Op Nieuwsuur en op1 mag Extinction Rebellion PR bedrijven. De PR media draaien op volle toeren.
Als Ongehoord Nederland iemand zonder tegenspraak uit zijn nek laat lullen krijgen ze straf. Bij Op1 is het onderdeel van het format, zonder dat er ook maar een haan naar kraait. De PO dient snel afgeschaft te worden, want verandert meer in meer in extreem linkse propaganda.
Schandalig. Dit is steun geven aan terroristen. Is óók strafbaar !
Een beetje marinier die 25-8-1970 heeft meegemaakt weet hier als babyboomer morgen wel ff raad mee met dit buitenparlementaire tuig. Overigens, toeren die v/h Hells Angels morgen niet in de buurt van 070?
Werden die boeren ook een verbod opgelegd toen ze opriepen om met de trekker de snelweg op te gaan?
Het antwoord is ja. Enkelen zijn ook preventief opgepakt. Zoek het maar op in plaats van deze slachtoffer kaart te trekken.
Niet zo verongelijkt doen hoor.
Natuurlijk kregen de boeren een verbod.
Ben benieuwd wie er wint morgen.
De rechtsstaat of de terroristen.
'Een strafrechter moet kijken naar de intentie, niet naar de mogelijke gevolgen.'
Zo kan ik alles wel rechtlullen wat krom is.
Waarom is overigens de 'directeur' van de Fietsersbond solidair met Extinction Rebellion?
Was vorig jaar nog een reeks op tv npo3 over dit soort lieden.
Zijn opvallend vaak psychisch gestoord.
waarom wordt XR geen politieke partij.
Om een zetel te bemachten moet er minstens 60.000 stemmen worden gehaald.
Met 1000 m/v/x haal je nooit een zetel.
Het zijn hele kleine groepen die heel veel (veel te veel) aandacht krijgen.
Het is opvallend als er 1 niet gestoord is toch?.
@Coolcalmcollected | 27-01-23 | 18:31:
Door binnen XR gewoon te blijven, ben je bijzonder.
Hoeveel van dat XR tuig heeft een mobieltje, laptop en vervuilende kleding (microvezels)? Hup, inleveren!!!
Of werk?
Timmermans, Kaag, Jetten en andere zijn al jaren mensen aan het opruien door misleidende rampspoed te verkondigen als gevolg van klimaatverandering. Waarom worden deze mensen niet opgepakt. Hun uitspraken hebben tot gevolg dat de klimaatactivisten steeds geweldadiger worden.
Deze lieden zijn zelf activist,vandaar,zeker als timmerfrans met die samson blijft werken.
Die aflevering van Jinek gisteravond was hemeltergend. Wat een smerige XR propaganda. De hoofdofficier legde het heel netjes uit en nog snapten ze het zogenaamd niet. Ze gooiden het dan maar op oneerlijke behandeling van groepen door het openbaar ministerie en politie. Oftewel, RACISME en DISCRIMINATIE! Ook daar maakte de hoofdofficier korte metten mee. Ik kon het niet meer aanzien en heb de XBOXSX maar aangegooid.
Ik begrijp het burgertje pesten niet want dat doe je met een snelweg blokkeren. Ga lekker blokkeren voor de huizen van de respectievelijke verantwoordelijke ministers of ministeries. Maar blijf met je poten van ons asfalt. Ik heb recht op werk, stelletje handophouwers.
Dit dus.
Urgenda, mogelijk gemaakt door de postcodeloterij.
De vereniging van duyvendakjes.
Ik blijf het vreemd vinden dat de Nederlandse wetgeving voor de A12 zo anders is als die voor de A7. Zijn de actievoerders al van hun bed gelicht om onder dwang DNA af te staan?
Dat was ook een criminele aktie.
Van pro-palestina naar zwarte Piet naar corona naar extinction rebellion: zittend in de bijstand, arafatsjaaltje om de nek en dreadlocks. Ik kan ze missen als kiespijn
U zult verbaasd zijn hoeveel studentjes en hoogopgeleiden lid zijn van dat clubje.
Tis een nieuwe religie. Met regelmatige samenkomsten op diverse locaties. Ze kunnen krachten bundelen en samen een beetje Jesus spelen en dat kruis dragen e wereld verbeteren.
@Schepvogel | 27-01-23 | 15:39: Sociale gender studies etc... Hoogopgeleid?
@Mokum Kosher | 27-01-23 | 16:49: Iedereen rebelleert op zijn eigen manier, deze hoogleraar TU Delft voormalige wetenschapper en astronaut Wubbo Ockels doet het zelfs nog op zijn sterfbed, een laatste dringende smeekbede om de mensheid tot inzicht te kunnen brengen.. Ze zijn dus in goed gezelschap de asfaltplakkers van de Haagse a12;) vimeo.com/218444800 En over dat hoger opgeleid argument; een voorbeeld voor de master STS science and technology studies aan de sociale wetenschappen faculteit Maastricht geldt een strenge selectie. 200 personen melden zich aan en moeten een doorwrocht en steekhoudend Engelstalig essay inleveren van 6000 woorden, Ik was binnen en er kunnen er uiteindelijk maar 20 door . Ik kan uit eigen ervaring melden een zware selectie en van die 20 waren de meesten wel zeer intelligent of zelfs hoogbegaafd te kwalificeren , zowaar geen domme rukkers dus. esst.eu/
Je mag wel demonstreren maar niet op een snelweg. Simpel zat. Stelletje dramkonten. Maar goed, straf zal wel weer uitblijven dus morgen is de A12 gewoon bezet. Niet door autos maar mensjes die alleen zichzelf serieus nemen.
Er zijn wel uitzonderingen: bijvoorbeeld als je demonstreert voor een paar procent hoger loon, niet de intentie had om files te veroorzaken met je dienstauto en je het door heel het land doet in plaats van alleen op een vooraf aangekondigde locatie.
@W_F | 27-01-23 | 15:35: Dat mag ook strafbaar worden gesteld wat mij betreft.
Je mag wel op de snelweg demonstreren als je een trekker meeneemt.
Oproepen tot een demonstratie is heel wat anders dan oproepen tot een blokkade van een verkeersslagader waar ook brandweer en ambulance over moeten kunnen in geval van nood. Prima beslissing dus.
Ik ben tegen (snel)weg blokkades door wie dan ook. Stuur er maar een geleende leopard2 tank op af
haha die oproep.... Alsof het enige criterium voor beoordeling de vraag is of een demonstratie vreedzaam is of niet. Nee. Gewoon nee. Een demonstratie is wel of niet aangevraagd en goedgekeurd. Dat het vreedzaam is, moet PER DEFINITIE gegeven zijn. Intentie is belangrijk voor het bepalen van de strafMAAT ja, maar het bepaald niet of iets strafbaar is of niet. Ga je die twee dingen verwarren, dan is vrouwe justitia niet langer blind en vervang je de onjectieve rechtspraak door ideologische vervolging. Niet doen dus,
oBjectieve rechtspraak natuurlijk, met een B.
Je hoeft alleen niet demonstraties aan te vragen of laten goedkeuren volgens de grondwet.
“Vreedzaam”…
Natuurlijk.
Alsof je ooit vergunning krijgt voor een gewelddadige demonstratie.
@BasBr | 27-01-23 | 14:37: Volgens diezelfde wet is het blokkeren van een snelweg strafbaar. Of je dat nu doet omdat je protesteert of omdat je het leuk vind maakt niet uit. Iets strafbaars wordt niet ineens niet-strafbaar als het omwille van een zelfverklaard goed doel is. Anders is het einde zoek en kun je zelfs beginnen met het ombrengen van volksstammen om.... oh wacht, dat is precies zoals zulke sneuneuzen denken. Hunnie mogen, anderen niet.
@Ruimedenker | 27-01-23 | 14:37: Het gaat erom dat geweld sowieso strafbaar is, demonstratie of niet.
@Gladiator Fap | 27-01-23 | 14:42:
Uiteraard!
Was geen sneer naar jou.
Vreedzaam lijkt mij een eerste vereiste, hét uitgangspunt, dus het vermelden niet waard.
@Ruimedenker | 27-01-23 | 14:44: U en ondergetekende zijn het eensch.
En als ik nou oproep om bij Extension Rebellion op de stoep te gaan schijten? Telt dat dan ook niet volgens de advocaat, is dat dan ook een oproep tot demonstratie die toevallig op de stoep van het clubhuis gebeurd? Niet doen (!!!): ze verstoppen zich achter een postbus op internet.
Hangt er van af. Zitten er nog bestrijdingsmiddelen in uw ontlasting?
Vredig schijten is een demonstratie van vreugde en gelukzaligheid. Zou moeten kunnen dus.
@Rico Tampeloerus | 27-01-23 | 14:34: Ja, bij mijn grote behoefte doen ga ik zitten. Raar als je het niet doet. Bij wateren zijn de meningen verdeeld.
Als je nu eens net als die Vietnamese monnik demonstreert? Het levert eenmalig wat CO2 uitstoot op, maar de betreffende benzine zal niet meer in een auto worden verbruikt en de demonstrant in kwestie stopt ook per direct met CO2 uitstoten.
Je zal zeker aandacht krijgen.
Vlak de stikstofuitstoot niet uit. En dan moet het lijk nog begraven worden ook.
ER ais een speeltje voor blanke middleclass kids met een vage universiteitsstudie achter de rug
En datzelfde. Menstyoe zie je bij Amnesty, Greenpeace, Urgenda etc etc.
Maar ja de redacties van de tv bestaan uitdoezelde mensen dus dat versterkt elkaar
Hell, zelfs FNV gaat meedoen hoorde ik. Zijn die ook al overgenomen door de blauwharigenbrigade? Wist ik niet maar kan best natuurlijk.
FNV is al jaren niet meer relevant dus al enige tijd proberen ze op andere vlakken relevant te worden. Gaat niet lukken!
Schandalig, whats next verbieden kunst te vernielen ?
Tenzij je kunstenaar bent natuurlijk, maar dat zijn die ER-ers niet in mijn ogen.
Niet alleen npo. Bij Jinek zat ook zo'n do-gooder journalist die het notabene uit zn strot kreeg dat er met 2 maten wordt gemeten tov de boeren. Die werden beschoten godnogantoe. Kerel van OM werd aan kruisverhoor onderworpen maar hield keurig stand.
plus "heel veel sympathie onder bevolking" blabla. Peil het eens zou ik zeggen.
Ben ook benieuwd naar de resultaten van zo'n peiling. Vermoed dat allergie hoger scoort dan sympathie.
Totaal ander verhaal. Boeren staan er mee op en gaan er mee naar bed. Of je voor of tegen bent, het raakt ingrijpend hun levens.
Voor ER is het een uitje. Vandaag is ER in de mode, volgende week is het passé en hebben ze een nieuwe hobby.
@Roos | 27-01-23 | 14:11:
QED: interview in De Stentor met Tessel Hofstede, woordvoerder van XR:
Vraag "Kun je het zien als een hobby?"
Antwoord "Absoluut, een superleuke hobby. Het is ook allemaal niet zwart-wit. Acties zijn spannend, leuk, ik leer enorm veel inspirerende en creatieve mensen kennen, samen zijn we een zorgzame en veerkrachtige gemeenschap. Dat is heerlijk.”
@Spring Bruissteen | 27-01-23 | 14:22: jeej, ik heb gelijk:-)
@Roos | 27-01-23 | 14:24:
Toch niet heimelijk XR-lid hè?
Weer een staaltje good-old hypocriet gejank van links. Ik kan er zooo niet in meegaan.
Die Jebbink diskwalificeerde zichzelf totaal door het Iraanse regime er bij te halen.
Komen die ook op de A12 zitten?
Gezellige boel.
Let op de verontwaardigde smoel van deuggansje Georgina Verbaan op de achtergrond in het fragment uit Khalid & Sophie. Lachwekkend.
Blokkeer een belangrijke waterweg! Lijm je vast op de bodem van de haven van Rotterdam! Dat zal ze leren die vieze vervuilers.
Ik heb een hekel aan XR, Urgenda, en dat soort clubjes.
Don't. Make. Stupid. People. Famous.
(en dat is inclusief die tuinkabouter)
100% eens, "ze" hebben er zelfs voor gezorgd dat de lieve hertenkampen op kinderboerderijen vanaf 1 januari 2024 verboden zijn.... die slimme brave herten dragen meer bij aan het welzijn van kinderen/families dan de hele GGZ-oplichters in dit verkwanselde land. Veel dommer kun je het niet maken.
@hagelkruis | 27-01-23 | 13:56: Het idee dat herten niet in een omheining mogen want zielig en een konijn of een geit wel. George Orwell was een visionair.
@hagelkruis | 27-01-23 | 13:56:
Dat kan alleen maar in dit land. Hele diepe zucht.
@Louter Leuter | 27-01-23 | 14:59: In en om London kunnen ze er ook wat van toch? In 1982 kwam de socioloog Mitchel met een modern lifestyle model wat qua eigenschapen akelig precies overlapt met de management culturen die we hebben doorlopen na de 2e wereld oorlog namelijk, Survivors//Sustainers//Belongers//Bmulators //Achievers//I am me's//Sociatally concioius// Heritatators. Leg daarnaast de waarden van overleving en oorlogseconomie , de maak en productie economie de sales management de advertising management de network management de entreperneurial management en de huidige ik cultuur dan is eigenlijk voor een volgende opgroeiende nieuwkomers de maatschappelijke bewustheid de eerst volgend stepping stone van maatschappelijke behoeften van outer directeds naar inner centric values. .. Het verwondert me dat het lang heeft geduurd voordat we zo ver waren.. Nee dit is een blijvertje en alleen nog maar een voorbode van wat breed maatschappelijk gedragen wordt.. kijk maar naar de beschrijving van de nieuwe aspirational class volgens prof Elizabeth Hacket press.princeton.edu/books/paperback/9...
Die Michiel van justitie had bij Op1 z'n verhaal moeten doen tussen dat zooitje ongeregeld dat bij Knakker & Sophie zat gisteravond.
Is Greta erbij?
Lights, Camera? Action!
@elfenstein | 27-01-23 | 14:01: I dare you!
Zit die niet vast in Duitsland?
Demonsteren mag, de snelweg blokkeren niet.
Lijkt mij helder.
Wat begrijpen deze mensen daar niet aan?
Ze weten dat ze de domme linkse tok(kie)shows (links lullen, rechts met belastinggeld vullen) mee hebben, avond na avond, ook vanavond weer, triest land.
Gisteren hoorde ik een dame op de vraag "waarom niet gewoon een demo op het Malieveld?" antwoorden dat dan te weinig mensen er naar gaan kijken.
Blijkbaar wil ER mensen dwingen om hun demonstratie te zien en te luisteren naar hun geschreeuw.
Als onschuldige passant word je nog net niet vastgebonden en je ogen open gehouden...
Op de huishoudbeurs heb je ook altijd demonstraties. Kan het niet beter daar worden gehouden? Goed voor het milieu ook; alle demonstraties in 1 evenement, en droog ook nog want overdekt!
Gaan er überhaupt mensen naar een demonstratie kijken?
Zover ik weet is er op de A12 nog minder bekijks, hoogstens de voorste rij auto's. Als die verrekte camera's gewoon eens weg bleven is alleen op de radio te horen: er staat een file op de.. u wordt geadviseerd om te rijden en vooral woke te mijden als zonlicht voor een vampier.
Het doel van een demonstratie is aandacht. Die kan je op 2 manieren krijgen: door een grote groep te verzamelen, of door iets "radicaals" te doen. Een grote groep verzamelen lukt ze niet, dus blokkeren ze de boel. De nóg kleinere groepjes gaan wat verder en lijmen zich aan schilderijen vast. Het zou wel mooi zijn als ze dat nog wat verder doortrekken, en zich als eenling voor het gemeentehuis zichzelf in brand steken, zoals die boeddhistische monnik.
@AdvocatusDiaboli | 27-01-23 | 13:50:
Is in de kijkersfile staan aan de andere kant trouwens ook strafbaar als het met voorbedachte rade is? Ik vraag dit voor m'n dashcam.
@Harrie-Couvert | 27-01-23 | 13:49: daar zijn ze ook niet gewenst.
Met dwingelandij maak je geen vrienden.
Die avondklok & lockdownrellen waren anders prima op alle sociale media, tv en meer dies zij te zien. Wellicht kunnen ze beter op 't museumplein demonstreren?
Kunnen we meteen die 2 maten waar ze over klagen in actie zien!
Intentie is tóchwel belangrijk. Behalve als het ZP betreft (als we het toch over snelwegblokkades hebben) dan is de intentie niet belangrijk. Volgens de KOZP activisten (en ander clowns van the woke movement) telt intentie namelijk niet. Je bent racist als de ontvangende partij dat zo ervaart.
Immers de vraag: ‘Waar kom jij vandaan.’ Is racistisch ondanks dat de intentie van de vraag belangstelling tonen in je medemens is.
De semantische discussie wordt leidend.
Ha, maar stel dat ik mij identificeer als zijnde zwart en ik blokkeer de anti ZP bus op een snelweg, hoe kan dat dan nog racistisch zijn.
@Snertjong | 27-01-23 | 13:50:
-
Uh,-uh: 'Zwart'. Met een hoofdletter. En 'wit' uiteraard met een kleine letter.
@bisbisbis | 27-01-23 | 13:53: Je bedoeld waarschijnlijk: 'van kleur'
@Snertjong | 27-01-23 | 13:50: Ik cancel mezelf, niet te doen dit.
Preventief arresteren was lomp en waarschijnlijk contraproductief. Verder geldt hetzelfde als voor de blokkeerfriezen. De intentie doet er NIET toe, de vraag is juridisch gezien of je al dan niet een snelweg mag blokkeren.
Dus vooraf goed kijken of er een intentie is om iets stouts te doen, zoals een snelweg blokkeren. Want dat mag niet.
Flauw hoor. Was ik rechter geweest, van mij had het gemogen.
Nou heb ik sowieso een ruime definitie van het demonstratierecht (ruimer dan dat van menige politiek-links gezinde, AFA rabiaten, VVDers en D66ers, KOZPers en BLMers en menige moslim), maar ik ben dan ook geen rechter.
Ik zou zelf de grens leggen bij oproepen tot geweld plegen of terrorisme, vernielen van cultureel (materieel en immaterieel) erfgoed en alles dat de gezondheid en levens van mensen in gevaar brengt.
Van mij mag je wel wegen blokkeren maar niet die van de ambulance bij het ziekenhuis, wel heilige boeken verbranden maar niet als dat nou net een eeuwenoud en laatste exmplaar ter wereld was, wel een BBQen voor de moskee maar niet andersom, wel demonstreren voor BLM maar niet oproepen tot plunderingen van winkels, poppen en vlaggen in de brand steken wel maar je tegendemonstranten niet, demonstreren voor free-palestine wel maar daarbij met isi-vlaggen zwaaien niet (Is 010 wel gebeurd), protesteren voor/bij een olieraffinaderij in de Botlek wel, maar het ding vernielen niet.
Waarom moet ik dit eigenlijk nog uitleggen?
Zo moeilijk is het niet, dacht ik.
Dát het demonstratierecht onder druk staat is geen goede ontwikkeling. Een land waar mensen niet, of alleen onder heel strenge voorwaarden, mogen demonstreren is bijna altijd ook een dictatuur. Zo ver wil ik weer niet gaan, maar Rutte IV beweegt wel steeds meer die kant op.
Het demonstratierecht staat helemaal niet onder druk, niet zo gaslighten. Ze kunnen gewoon naar het Malieveld.
U weet dat ambulances ook over snelwegen rijden? En artsen en de politie en mensen die een afspraak in het ziekenhuis hebben? Treinmachinisten en piloten en buschauffeurs? Ontwrichting van de samenleving valt onder terrorisme en het blokkeren van snelwegen komt daar erg dichtbij.
"Zo moeilijk is het niet, dacht ik."
Nou, jij maakt het anders verrekte ingewikkeld. Natuurlijk is een opzettelijke blokkade van een fokking snelweg een strafbaar feit. Volgens jouw logica kunnen we verstoring van de openbare orde net zo goed schrappen als we het toch demonstreren mogen noemen
Het demonstratierecht stond pas echt onder druk ten tijde van de corona's. Dit is opzettelijk de grens opzoeken en er net zo opzettelijk overheen gaan. Van geheel andere orde dan wat halftamme hippies met een hekel aan mondkapjes op een plein.
In de praktijk ligt het toch wel wat genuanceerder. Als je Fawaz Jneid of Akwasi heet mag je bijvoorbeeld best oproepen tot geweld. Michael van Zeijl mag dat dan weer niet.
Het probleem is niet dat het niet makkelijk te begrijpen is. Het probleem is dat dit soort linkse rakkers zichzelf rechten toekennen, die ze tegenstanders van hun ideologie willen ontnemen. Het zijn dus gewoon fascisten voor het goede doel. Nothing new.
@Gen. Maximus | 27-01-23 | 13:56:
Er zijn wel vaker momenten dat je daar niet kan rijden. Files, wegwerkzaamheden. Zoals jij redeneert is iedere keer dat je niet vol gas over een snelweg kan rijden een verstoring van de openbare orde. Onzin, zeg ik dan. Dan rij je maar 1 dagje even een andere route. Dat doe je als er file is, of als er wegwerkzaamheden zijn ook.
Dus, in een blokkade van een snelweg zie ik geen verstoring van de openbare orde.
Ik denk ook niet dat rechters die weg in moeten slaan. "Verstoring" van het openbare leven/orde is ook een kenmerk van demonstreren, en in die context ook een nodig pressiemiddel om aandacht voor het onderwerp van de demonstratie te vragen.
Onder de woordjes "verstoring-van-de-openbare-orde" kan je ook leuzen roepen en met je spandoek zwaaien zien, met zijn allen op een zebrapad gaan zitten (Is ook een wegblokkade), enz. Uiteindelijk eindig je dan bij het verbieden van iedere demonstratie.
Poef! Weg vrijheid.
@TheBigKirth | 27-01-23 | 13:39:
Malieveld heeft geen effect, vinden ze. Dat snap ik wel. Een tijdje terug waren er mensen die aan het demonstreren waren tegen het Iraanse regime. Ja, dan doe je dat natuurlijk ook vóór die ambassade voor ze, en niet op het Malieveld.
@Trekhaas | 27-01-23 | 13:56:
Ja, maar niet echt over dat stukje van de A12. Als je Den Haag kent, is dat nou niet echt de meest voor de hand liggende route, imho.
Dan je argument over OV reizigers. Den Haag CS is 5 minuten lopen.
Ontwricht het? Ja, ik denk van wel. Maar is het ook terrorisme? Nee, ik vind van niet. Hierin verschillen we van mening.
Je woont heel duidelijk niet in Den Haag. Hoezo moeten de malloten altijd dezelfde mensen hinderen?
Demponstreren mag gewoon op het Malieveld. Val mensen niet lastig die er helemaal niks aan kunnen doen.
Of blokkeer voor de verandering eens de A7 in Friesland.
De collectieve psychose van deze mensen kan maar op 1 marinier worden doorbroken: 4 weken naar Congo en samen met kinderen in de mijnen werken voor de REE die in hun mobiele telefoons zitten en daarna 4 weken naar Peru om te werken in de Lithium mijnen voor de accu’s in de auto van pappa.
exact
Arbeid maakt vrij, of blij? Zoiets?
@dathoujetoch | 27-01-23 | 13:41: aparte interpretatie. Waar komt dat vandaan?
Het waait vanzelf wel over, zodra mensen merken dat iedereen biologisch eten bijvoorbeeld betekent dat je geen avocado's meer in Nederland kunt krijgen. Of iedereen elektrisch rijden betekent dat je nooit een auto kunt bezitten, dan is de lol er gauw af.
Nou Ronaldo, lees je stukje nog even na zou ik zeggen.
In NRC: "Tessel Hofstede, woordvoerder en activist van XR, wist nog niet van de uitkomst van het kort geding. „O, shit, ik zat vol spanning te wachten”, zegt ze. „Ik was zelf een van de zes die gisteren is gearresteerd.”
Hofstede: „Het is heel naar en heel pijnlijk om zo als crimineel behandeld te worden. Ik word er heel verdrietig van. Het klopt niet dat wij vast zitten terwijl de kapitalistische boeven vrij rondlopen.”
De kinderlijke goed-versus-slecht denktrant is echt tenenkrommend. Nutteloos achterlijk volk.
Nou inderdaad.
Kapitalistische boeven ook echt... ze leven in een soort sprookjeswereld waarin de bloementjes en de bijtjes door een "kapitalistische" tovenaar bedreigd worden. En intussen leiden hun "klimaatmaatregelen" alleen maar tot meer productie, meer winst en meer milieuschade. De pijnlijke domheid van dit volk zou grappig zijn als ze niet zoveel schade zouden aanrichten.
Lekkere kromme redeneringen waar ze het allemaal aan op proberen te hangen, lachwekkend te denken dat gevolgen niet uit zouden maken voor de beoordeling van de strafmaat.
Ik wouw alleen maar hellepuh, edel8bare.
Ik spreek wel eens zo'n linksjoekel. Volgens hen demonstreert links voor "goede" en "sociale" doelen, dus dan moeten we maar een oogje dichtknijpen. Rechts demonstreert voor "haat" en "racisme". Zo denkt dat linkse volk echt.
Gelukkig hebben we maar een A-weg, de A12, en heet hij alleen binnen het gebiedsverbod zo. Oh wacht.
Het is toch totaal bizar dat die activistische foppartijen als D66, GL en PvdD zich nu tegen de rechtsgang aan gaan bemoeien.
Bewandel de weg van de democratie en dien een wetsvoorstel in. Dit is schoppen tegen de trias politica en het voeden van wantrouwen jegens de rechtsstaat, puur voor eigen politiek gewin. Waar is sire nu dan met haar gejammer over polarisatie?
En als je het er allemaal niet mee eens bent, dan verhuis je toch lekker. Naar China ofzo.
Ja, in China heb je pas demonstratierecht....
@AdvocatusDiaboli | 27-01-23 | 13:29: Precies, daar kun je veilig voor een tank gaan staan. Gelukkig hebben we in Nederland geen tanks meer.
Exact, trouwens "foppartijen" er in houden. De huidige schreeuwers in dit ooit slimme land... nazaat-mentaliteit van verwende notabelen, maar ze waren te lui om echt te studeren.
Ja, de rechters hebben altijd gelijk. Zucht. Nooit iemand ten onrechte veroordeeld. En nee, ge moogt er niet over praten, stel je voor.
@dathoujetoch | 27-01-23 | 13:34:
Dat is niet aan de politiek, die heeft de wetgevende macht. Pas dan de wet aan dat een rechter hier geen vrije interpretatie op los hoeft te laten. Toch is artikel 9 behoorlijk duidelijk hierover, dus dit commentaar kan ik niets mee.
@amateurrr | 27-01-23 | 13:39: ik kan er niets mee. Boeiend
@dathoujetoch | 27-01-23 | 13:44: U kunt niets met de rechtsstaat? Gelukkig zijn er landen waar die niet bestaat. Doe er uw voordeel mee.
Je kunt wel losgaan op ER, maar daar gaat het hier niet om.
Stel dat de PVV een demonstratie zou willen houden en daarvoor de A12 wil blokkeren.
Of, we zien het ze niet doen, maar stel dat de SGP zoiets doet.
Of NIDA.
Of de Baudet-wappies.
Volgens de EU schijnt het te mogen, maar van de Nederlandse rechter niet.
Dan weet je als demonstrant niet meer wat je nu wel en niet mag.
En als blokkeren een vorm van demonstreren is volgens de EU, en dat mag niet meer, dan pak je mensen een deel van hun demonstratierecht af.
Maar wat schijnt precies te mogen en volgens wie binnen de EU? We hebben nog altijd een grondwet en een wetboek van strafrecht waar de rechter aan toetst. Alleen internationale verdragen gaan voor, maar dan ben ik benieuwd wat er op internationaal niveau volgens u besloten is.
En nee er wordt helemaal geen demonstratierecht afgepakt want ze kunnen gewoon naar het Malieveld.
En als het de PVV al zou worden toegestaan, zie ik ze achteraf niet en masse in een uitzending van Khalid & Sophie uitgenodigd worden om daar nog even hun statement te maken.
Hoe zat het ook al weer met de blokkeer Friezen?
@amateurrr | 27-01-23 | 13:30:
Ja, Malieveld kan wel, maar gaat het niet om.
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens ziet een blokkade als vreedzame demonstratie en kan het oproepen daartoe dus niet zomaar opruiing worden genoemd.
Maar dat is wel wat men nu doet, vreemd genoeg. Dus hoe zit het nou?
Want het lijkt er nu op dat in onze democratie vooraf demonstraties worden verboden.
Mensen worden opgepikt van huis, gearresteerd, door de politie.
Dat heeft een afschrikwekkend, dus ondemocratisch effect op burgers, links en rechts, die hun mening willen uiten.
En het recht op protest in de vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid staat onder druk.
Dus ze, Nederland, OM, EU, moeten duidelijkheid verschaffen over wat er nou wel en niet mag.
En je moet je afvragen of het demonstratierecht niet nu beperkt wordt.
Voor zowel linkse als rechtse demonstranten.
@AdvocatusDiaboli | 27-01-23 | 13:44:
Dat hof heeft 0,0 wetgevende macht in de lidstaten en kan enkel aanbevelingen doen. Zoals eerder aangegeven zal er dan een verdrag moeten zijn, en ander is onze eigen wet gewoon leidend.
Daarnaast roepen deze mensen op tot het plegen van een strafbaar feit, wat strafbaar is. Het feit dat dit dus onder het strafrecht is geregeld maakt het per definitie juist niet ondemocratisch. Men had van tevoren kunnen weten de wet te gaan overtreden. En maar goed dat dit afschrikwekkend werkt, anders is die wet niets waard. Dat je dan roept dat het recht onder druk staat is totale nonsens.
De duidelijkheid is al verschaft door de eerste rechter: nos.nl/artikel/2461431-rechter-klimaa...
Dat is de uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. Demonstreren doet u op het Malieveld, op de a12 is het blokkeren en dus strafbaar. Niks demonstratierecht.
@amateurrr | 27-01-23 | 13:51:
Ach zo, dan donderen ze maar op naar het Malieveld.
Het is sowieso waardeloos om daar in de file te staan.
En dat is trouwens ook heel slecht voor het miljeu.
Dus op deze manier demonstreren is ook slecht voor het milieu.
Net zoals vrachtauto's kilometers laten omrijden.
@AdvocatusDiaboli | 27-01-23 | 14:01:
Ik zou eerder op de stoep van een Shell-kantoor oid gaan staan, maar daar is op zaterdag niet zoveel te doen natuurlijk.
Werkelijk nog nooit een veroordeelde crimineel zo lang in het NOS journaal horen uitleggen waarom hij een crimineel is en dat iedereen crimineel zou moeten zijn.
Als ze het n voor de A4 aankondigen wordt het dan weer een nieuw kort geding? Of heeft de rechter het meteen voor alle (snel-)wegen uitgesproken?
Je zo erg druk maken en je leven op het spel zetten voor een verzonnen probleem.
En dan jezelf een rebel noemen.
Bah!
Voor jou een verzonnen probleem voor een ander een existentiële bedreiging.
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 13:29: Nee, hoor, laat je niet zo gek maken door ER.
@TheBigKirth | 27-01-23 | 13:40:
Voor mij niet, maar voor hen wel. Net als de boeren enorm janken over het niet willen reduceren van de stikstof
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 13:29: Da's waar ook, alle meningen zijn even waar. Of onwaar. En alles daartussenin. Was ik ff vergeten, bedankt!
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 13:52: De landbouw en veeteelt is de enige sector die tot nu toe een behoorlijke vermindering van stikstofuitstoot heeft gerealiseerd.
Niemand wordt het recht op demonstreren ontnomen.
Vieze verdraaiing, een leugen dus.
Houd je aan de regels, dan mag bijna alles in NL.
Kappen met die leugens.
Liegen mag dus niet ? Mark, lees je mee? Belastingdienst, CBS, RIVM, lezen jullie mee?
Ontbinden van de rechtspersoon en verbieden van de vereniging en activiteiten. Er is geen vrijheid van misdrijf. Betoging met zo min mogelijk last voor derden en zonder hinder voor het verkeer.
ach ja, die grondwet. Die is er vooral als je er zelf rechten aan wil ontlenen en niet voor anderen om er rechten aan te ontlenen
@AntiZanicz | 27-01-23 | 13:26: Dat komt niet uit de grondwet hoor, zeurpiet.
Een BOPZ zou meer toepasselijk zijn. Als je volledig in paniek raakt bij een klimatologische status quo (kleine foutmarge daargelaten), dan ben je ziek in je bolletje. Als je ook nog eens denkt dat je de wereld gaat redden door een stukje snelweg in Nederland te blokkeren, dan heb je een Jezus-complex met grootheidswaanzin. Aldus Dr Zot.
Ik vind het geheel terecht dat die lui preventief zijn kaltgestellt, dit gaat de mensen die niet van subsidies aan elkaar hangen veel tijd schelen. De tendens van de eeuwige talking heads aan de praattafels gisteravond was echter pro-klimaatwappies, dus ik heb me gisteren weer de hele avond verschrikkelijk kunnen ergeren.
Blijven kijken hoor. Dapper!
Ik kijk al jaren veel liever naar echte apen op Arte of BBC
@dathoujetoch | 27-01-23 | 13:22: Ik zie het tegenwoordig meer als een mentale weerbaarheidstraining. Zouden de lefties ook wat meer moeten proberen, maar ik ben bang dat die spontaan ontbranden als ze een afwijkende mening horen.
@R.F.Pickering | 27-01-23 | 13:38: wij praten recht wat krom is, althans zwakke poging.
De linkse terror vriendjes krijgen geen gelijk ,heel de NPO staat op zijn kop .Links wil gewoon de alles kapot demonstreren
“Kijken naar de intentie.” Dat vind ik op zich geen slecht uitgangspunt, vooral op microniveau.
Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een kindvriendelijk fenomeen genaamd Zwarte P.
Voor het betaald voetbal is het echter minder geschikt als uitgangspunt.
Touché
Uit de voetbalwereld hebben we ook nog wel wat relevante voorbeelden: "Ja ik heb hem herhaaldelijk tegen z'n kop geschopt, en nu is hij dood, maar mijn intentie was slechts om mijn ongenoegen over zijn beslissing duidelijk te maken"
@Muxje | 27-01-23 | 13:23: Lijkt mij afdoende, qua redenering. Er staat hierboven niet voor niets "Wat staat hier nou?".
Zwarte P is door racistische demonstranten zijn baan afgepakt enkel en alleen op basis van zijn huidskleur.
Een strafrechter moet kijken naar de intentie. Precies, en die is het blokkeren van de snelweg. Probleem opgelost.
en met truckers en trekkers is dat niet zo
@AntiZanicz | 27-01-23 | 13:24:
Wat niet? Ook daar zijn straffen uitgedeeld voor het oproepen van. De eerste krijg je cadeau: www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
Mogelijke gevolgen en risico's worden uiteraard wel meegewogen. Moedwillig gevaar creëren voor anderen/de samenleving gaat verder dan wat nodig is om te demonstreren, is niet meer dan redelijk.
Er is inderdaad een verschil tussen het oproepen tot een blokkade zonder meer, en het oproepen tot een demonstratie waarbij je noodgedwongen door een paar rode lichten loopt. In dit geval is het duidelijk dat het om een oproep tot een blokkade zonder meer gaat.
Daarnaast: een strafrechter moet wel degelijk naar de mogelijk gevolgen kijken. De rechter neemt daarbij in overweging in hoeverre de verdachte had kunnen weten wat de gevolgen zijn, en de ernst van die gevolgen.
Kassem, zelf advocaat, weet dat z’n collega complete onzin uitkraamt.
Natuurlijk kan Wimpie niet verkroppen de zaak verloren te hebben.
Verder ben ik benieuwd naar de veegactie van de ME morgen.
De boel staat op scherp.
Demonstreren doe op de Koekamp ofzo, maar snelwegen blokkeren mag nou eenmaal niet.
In dat geval zouden boeren ook niet strafbaar zijn.
XR moet ff lekker slikken en morgen anders te werk gaan.
Alleen zo werkt het recht op demonstreren.
Verwende kinderen, zucht...
Whataboutism...
Friezen demonstreren; worden opgepakt: "Maar XR dan?11?"
Boeren demonstreren; worden opgepakt/beschoten: "Maar XR dan?!1?"
XR demonstreren; worden opgepakt: "Maar de boeren dan?11?"
Ja ja ...
Om over dhr. Engel en z'n opruing nog maar te zwijgen, want over Engel zwijgen is altijd 't beste.
boeren worden niet opgepakt maar krijgen alle hulp
@AntiZanicz | 27-01-23 | 13:24: Oh ja? Boetes en inbeslagname tractoren hebben ze gekregen.
@AntiZanicz | 27-01-23 | 13:24: precies dit selectieve geheugen is wat ik aankaart.
@AntiZanicz | 27-01-23 | 13:24: Kap eens met je bewezen ongefundeerde blaat.
@AntiZanicz | 27-01-23 | 13:24: Je weet zelf dat dit niet zo is. Er werd wel een jongen van 16 beschoten door een politieagent, terwijl er geen enkele dreiging was (dit werd bevestigd door het OM) maar dat zal in je selectieve geheugen wel verloren zijn gegaan.
Heerlijk hoe al die deugers op social media nu over elkaar heen kantelen. Opeens gaat het om scheve rechtspraak, discriminatie en vingertje wijzen naar de boeren. Net een klein kind: "Ja, maar zij deden dit"
Je doet gewoon iets dat verboden is, snap niet zo dat recht praten wat krom is door er iets bij te halen wat totaal niet relevant is
Rutte en zijn clubje doen ook dingen die verboden zijn: Archiefwet overtreden, liegen, 5 miljard zoekmakende, Wob procedures negeren en frustreren, toeslagenaffaire etc. Dat mag blijkbaar wel?
Toen Jenny Douwes werd veroordeeld tot 120 taakstraf + 240 voorwaardelijk wegens opruïing (het zelfde als nu) stond heel deugend links te juichen. Nu het de andere kant op ook zo werkt, is het OM en de rechter ineens een heel stuk minder sympathiek in hun ogen.
Opportunisme was zelden zo mooi als nu.
@Bakkeleures | 27-01-23 | 13:45: de linkse juichaapjes waren niet zo gek lang geleden ook erg blij met de opruiïingsveroodeling van een dansleraar die vond dat iedereen naar 't Malieveld moest komen.
Ja, maar nu is 't anders.
@Hans Kwalzan | 27-01-23 | 13:48: Het is gewoon niet slim om iets strafbaars te doen om je punt te maken. Niet voor zwarte piet, het klimaat of boeren, ook niet voor voetbal, meer salaris of je religie. Als je écht je punt wilt maken, dan moet je ludieke acties bedenken met een hoge attentiewaarde.
Het mooie aan linkse juichaapjes is dat ze menen zo woke te zijn dat ze boven de wet staan. Dat kennen we van RARA, Milieudefensie, Greenpeace, Oxfam Novib en tal van andere organisaties al lang. Die schuwen geen geweld of misdrijven om te voorzien in hun levensonderhoud. De Hell's Angels en Satudarah werden haast om minder verboden.
Denk dat het tijd wordt voor een verplichte onttrekking aan de maatschappij als de columnist niet van het Museumplein naar de Dam kan lopen zonder hierbij standaard overtredingen te plegen
sick
https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/13910/artikel/2433202-fdf-voorman-over-acties-radicale-boeren-alles-kan-tot-voedselblokkades-aan-toe
*kuch proest hoest*
""Nee, maar wat ik hoor is ieder geval om snelwegen die door Nature2000-gebieden lopen vast te gaan zetten. Alles kan, tot voedselblokkades aan toe. "
Een strafrechter moet kijken naar de intentie en niet naar de gevolgen..
* uche uche *
Blijf thuis en doe een zelftest.
Eindelijk wordt ER tuig aangepakt maar dat is natuurlijk volgens de D66 doctrine volledig verkeerd......
Dus? Ik zie daar geen oproep in.
@Blonde Nel | 27-01-23 | 13:16:
Geen idee wat D66 ervan vindt, maar ik zou zeggen gelijke monniken gelijke kappen, dus dan ook boeren van hun bed lichten die snelwegblokkades aankondigen, nietwaar?
Voedsel zorgen de boeren voor dus kunnen ze dat ook blokkeren. Die Extinction mensen zorgen he-le-maal nergens voor, uitgezonderd overlast
@J.Dokstijl | 27-01-23 | 13:26:
Benieuwd wat je zou zeggen van ziekenhuis blokkerende artsen.
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 13:28: Ja of stakend spoorwegpersoneel.
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 13:25:
Ja maar hullie is nou niet echt een sterk argument bij een rechter. Daarnaast zijn er genoeg boeren opgepakt voor oproepen tot strafbare feiten, oa blokkeren van Schiphol. Deze vlieger gaat dus niet op.
Maar u vindt dus ook dat de klimaat-“rebellen” de wet overtreden als ze de A12 zouden blokkeren en/of daartoe zouden oproepen?
@JJMS | 27-01-23 | 13:41:
Ja
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 13:50:
Nou. Klaar. Zeg dat dan gewoon.
Wellicht (slag om de arm) zou wel actie ondernomen worden zodra die FDF knakker wat specifieker wordt in zijn uitspraken?
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 13:28: Als ze hun beroep en woonplaats moeten opgeven voor wat zeldzame plantjes die het moeilijk hebben in de natuur, zou ik daar begrip voor hebben. De prioriteiten zijn in Nederland ecopark volledig uit het lood
*trekker starten doet*
Diesel doneren doet.
Inderdaad zou het heel anders verlopen wanneer je in een strontoveral met een trekker zou komen. Dan probeert de dappere popo het met een grsprek en zetten ze met hulp van dappere ambtenaren gewoon de hele A12 op rood bij Zoetermeer.
@AntiZanicz | 27-01-23 | 13:23:
Anti de wereld is niet mooi
maar jij kan haar een beetje mooier kleuren
Anti je hebt nog heel wat voor de boeg
maak je geen zorgen daarvoor is het nog te vroeg
veel te vroeg....
@AntiZanicz | 27-01-23 | 13:23:
Of ze proberen je van je trekker af te schieten.
REAGEER OOK