Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Originele take: Vuurwerk het hele jaar toestaan

Gelukkige 6 april!

Dat kan natuurlijk ook


Het narratief van de vuurwerktegenstanders is bijzonder eentonig in dit land dat verbieden tot een nationale sport maakte. Overlast van illegaal vuurwerk op tijden dat überhaupt geen vuurwerk mag worden afgestoken? Vuurwerkverbod! Dronken tokkies die hulpverleners lastig vallen? Vuurwerkverbod! Onvermogen om lokale vuurwerkverboden te handhaven? Landelijk vuurwerkverbod! Meer slachtoffers rond de jaarwisseling? Vuurwerkverbod! Minder slachtoffers rond de jaarwisseling? Vuurwerkverbod! Het vuurwerkverbod is dor de voorstanders zonder enkele onderbouwing tot een soort magisch wondermiddel gemaakt waarmee alle problemen rond de jaarwisseling met één luide knal verdwijnen. Spoiler: dat is het niet. Zelfs bij de spoedeisende hulp verwachten ze niet dat een totaalverbod de oplossing is en veel van de problemen zoals letsel bij kinderen en het belagen van agenten is beter te bestrijden met betere voorlichting, harder ingrijpen of specifiekere maatregelen. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels vliegt helemaal out-of-the-box en stelt in het AD voor om vuurwerk het hele jaar beschikbaar te maken voor consumenten. "Volledig legaal, zodat de spanning en lol er rond de jaarwisseling snel af is." Dat lijkt ons weer het andere uiterste, want dat betekent ook dat het los gaat bij ieder feestje in de buurt en de overlast in de rest van het jaar toe zal nemen. Maar hij heeft een punt dat het alsmaar criminaliseren van voorheen volstrekt normale activiteiten het voor een grote groep mensen alleen maar interessanter maakt, terwijl de mogelijkheid van de overheid om dit gedrag te sturen wegvalt aangezien alles al illegaal is. Dus ja, vuurwerk het hele jaar beschikbaar stellen, is misschien een onzinnig idee, maar het blind inzetten op een algeheel vuurwerkverbod is niet veel beter. 

Reaguursels

Inloggen

Verlichten, hele jaar verkoop, op leeftijd, maar wél afsteken op rare manier hard verbieden met fikse sanctie. Roep het pandoer al jaren.

Braco.me | 04-01-23 | 01:05

Ik heb jaren geleden al geschreven dat wanneer je naar de koppies van de vuurwerkafstekers kijkt, je alleen maar fanatiek verkrampte gezichten ziet. Als je van vuurwerkafsteken vrolijk wordt, kijk je echt wel anders. Stoppen dus maar en steek liever een sigaar op.

Fulminator | 03-01-23 | 22:51

Het enige wat de overheid kan tegenwoordig is dingen verbieden. Maar handhaven dat kunnen ze dan weer niet. Dus is zo'n wet gewoon weer leuk voor de buhne. Even een wit voetje halen bij de achterban met een wetje wat niks uit gaat maken en we zijn er weer in Nederland niks mag hier land maar we doen het toch.

Omebert | 03-01-23 | 19:41

Heb zo veel met vuurwerk geëxperimenteerd dat ik al een hele tijd weet dat het gevaarlijk spul is in handen van klunzen. Heb er best wat schade van gehad ook. Eigen schuld. Maar klunzen, die zijn er heel veel met Oud en Nieuw. Lui die geen idee hebben wat je wel of niet in de hand kunt houden, dat je vuurpijlen niet op mensen moet richten, dat je bommetjes niet in flessen moet doen. Daar zie je dan de spoedpoli van vol.

Maar een vuurwerk verbod? Waarom geen vuurwerk les, op school? Hoe steek je vuurwerk af. Hoe werkt een vuurpijl. Wat is een veilige afstand. Waarom een plastic bril opzetten verstandig is. Educatie. En wordt het oorlog, dan hebben die kinders ook nog een minieme basiskennis extra.

Beste_Landgenoten | 03-01-23 | 19:06

Ooit wat langer geleden een paar maanden in het ziekenhuis gelegen (incl IC, daarvan kan ik mij weinig herinneren). Het begin en einde waren in een ziekenhuis met vaste bezoektijden. Dan had je er minder last van. Telkens een drukte en lawaai jewelste. Een groot deel was ook in een ziekenhuis zonder bezoektijden. Hele dag rustig.

In het VK zijn er weinig vuurwerkregels. Niet op straat of publieke parken. Niet snachts tussen 23:00 en 07:00 behalve op: remember remember the 5th of November, Bonfire Night (na 24:00). Nieuwjaar, Diwali en Chinees Nieuwjaar na 01:00. Vier nachten na 23:00, minder gedoe. Het idee werkt dus wel in het VK en Londen.

Louter Leuter | 03-01-23 | 18:51

Ik heb mijn laatste vuurwerk afgestoken toen ik 12 was. Een kanonslag onder een conservenblikje, dat dan 20 meter in de lucht vloog. Als je daarna nog klaarkomt op harde knallen, heb je een kinderlijk brein. Tip: ga naar Oekraïne.

Octavio | 03-01-23 | 18:29

Om van het knalvuurwerk af te komen voor een tijdje moet je er een flinke oorlog tegen aan gooien. Er zijn maar weinig mensen in Nederland die WWII hebben meegemaakt die dat geknal leuk vinden.

aflaatverkoper | 03-01-23 | 18:18

Hier in het dorp begon het geknal al voor de kerst, vaak op dezelfde plekken en ook met zwaar illegaal vuurwerk er tussen door. De politiesterkte valt beter in uren per jaar uit te drukken dan in FTE's, dus er werd niets tegen gedaan, terwijl een heterdaadje echt niet moeilijk zou zijn geweest. Met de jaarwisseling ging er overal weer enorm veel de lucht, zoals elk jaar. Ik kan alleen meewarig glimlachen bij het voorstel van een totaal vuurwerk verbod. Alleen hier in het dorp al hebben we er dan opeens honderden braaf belasting betalende criminele huisvaders bij, terwijl een handjevol boefjes nu al niet te handhaven is. Een idee van en voor realiteitsvreemde bureaucraten met een controle fetish.

Blauwpetje | 03-01-23 | 18:17

Op een dag weet je het, "ik word geen brandweerman, geen politieagent, geen zorgmedewerker maar een consumentenpsycholoog." Heb je dan zelf geen psychiater nodig?

Met_baard | 03-01-23 | 18:10

Mijn grootouders woonden naast een chinees restaurant in den haag. Daar hebben we het van geleerd!

inCol | 03-01-23 | 18:10

Wat een lulverhaal.
Als de redactie van GS om 9u de computer opstart en Juffrouw Jannie de koffie brengt, is het spannendste moment van de dag wel weer voorbij.
Als je agent, brandweerman, ambulancebroeder of handhaver bent lul je wel anders. Je dienst eindigen met gehoorschade, verwondingen of confrontaties met fors letsel, leuk he?
Het omgaan met explosieven is niet voor kinderen, amateurs, dronken vaders en figuren die menen dat alle remmen los mogen.
Maar; ik weet het goed gemaakt. Al het vuurwerk wat verkocht wordt eind 2023 kost 25% extra.
De opbrengst gaat in een pot om iedereen die letsel heeft opgelopen te betalen, kapot straatmeubilair en milieu schade (opruimen) wordt er mee betaald en stikstof/fijnstof compensatie voor boeren (de uitstoot van vuurwerk in mindering op die van boeren).
Dus op 100 miljoen euro verkocht vuurwerk kan er zo 25 miljoen in dat potje!

Jan Lange3373 | 03-01-23 | 18:09 | 2

Al die “explosieven” zijn al illegaal en sinds een paar jaar zijn ook vuurpijlen, single-shots, romeinse kaarsen en knalvuurwerk verboden.
Het enige wat consumenten nog legaal kunnen krijgen zijn fonteinen en multi-shot cakes. Nu kan een fontein of kleine cake door onzorgulvuldig gebruik nog omvallen, maar het aantallen die daar bewust rotzooi mee gaat trappen zijn toch echt verwaarloosbaar.

GOEM | 03-01-23 | 19:52

Gebeurt al. Dat heet BTW en gaat in de pot van Kaag.

Leffe Blonde | 03-01-23 | 20:13

Een deel van het vuurwerk is al het hele jaar door te verkrijgen en af te steken (mits je geen overlast veroorzaakt).

Dranonymous | 03-01-23 | 18:08 | 1

Categorie 1, voorheen fop en schertsvuurwerk. Ijsfonteintjes e.d.

willem n | 03-01-23 | 22:50

Vuurwerk hoort blijkt nog maar eens in handen thuis van professionals, niet in handen van gewone burgers of onwetenden.

Jan, Leiden | 03-01-23 | 18:07 | 1

Nee hoor

willem n | 03-01-23 | 22:51

Verkeerd signaal. Er moet meer verboden worden en strenger gehandhaafd.

thanseeuwen | 03-01-23 | 18:04

Hoezo voorheen volstrekt normale activiteiten? Het is pas rond de jaren '50/60 dat we massaal begonnen met vuurwerk afsteken en zijn we het langzaamaan normaal gaan vinden, daarvoor was het uitzonderlijk.

Kowalski11 | 03-01-23 | 17:58 | 2

Ja, en vroeger woonde men in drenthe in een plaggenhut .

bowlfabriek | 03-01-23 | 19:50

Toppunt van een multiculturele Nederlandse samenleving, erfenis vanuit de oude koloniën. En dan bedoel ik vooral het knalvuurwerk.

Oftewel Groenlinkerds zijn racisten en uitsluiters!

willem n | 03-01-23 | 22:54

Sommige mensen rijden te hard: landelijk autorijverbod? Niet dus. Gewoon snoeihard handhaven en kappen met je landelijk verbod. Alsof er met een landelijk verbod geen geweld tegen hulpverleners gebruikt wordt inclusief gooien met illegaal vuurwerk.

darmflora | 03-01-23 | 17:51

Ik ben voor. Met beide handen vuurwerk omarmen en vasthouden.

MorgenEenAnder | 03-01-23 | 17:39 | 1

Ja en dan afsteken

Sieg Hein | 03-01-23 | 17:57

Net zoals met softdrugs; we zijn te soft om te handhaven dus laten we het maar gedogen

frickY | 03-01-23 | 17:38

Het hele jaar door vuurwerk? Mijn kat Annabel is tegen!

MAD1950 | 03-01-23 | 17:36

In Frankrijk en volgens mij meerdere Europese landen , kun je het jaar rond vuurwerk krijgen, en dat leidt tot weinig tot geen problemen.
Ik heb ook sterk de indruk dat er alleen met legale middelen auto's in de hens gezet worden in de gegoede buitenwijken.
Helaas is dat aantal wel stijgende.

deathchant | 03-01-23 | 17:22 | 1

Omdat auto's meestal vier wielen hebben zijn vier aanmaakblokjes meer dan genoeg om een auto in brand te steken. Kom, laten we aanmaakblokjes verbieden, snel!

Rhenium | 03-01-23 | 17:52

..en het is zo eenvoudig. Illegaal zwaar vuurwerk onder de wet wapens en.munitie plaatsen, en het zelfde bestraffen als het bezit van een vuurwapen en/of munitie zonder vergunning. Daarnaast moeten rechters natuurlijk ook de straffen die daarbij horen ook (willen) opleggen. Als dan een sneuneus met z'n Cobraatjes gepakt wordt, mag hij/zij/het fijn tot 4 jaar brommen, en een VOG op zijn/haar/het buik schrijven. Dit hoef je maar een paar keer te doen en klaar. Normaal consumentenvuurwerk kan dan gewoon blijven, als de overheid maar heel helder en duidelijk is over wat wel en wat niet kan.

Nederlanddraaitdoor | 03-01-23 | 17:20 | 3

Wat kost vier jaar cel? Waar zijn de gevangenissen? Wie gaat die bouwen?

goedverstaander | 03-01-23 | 17:22

Vanaf dit jaar moet je een ander soort herlaadverlof aanvragen. Voorheen gratis, nu 65€ (voor 5 jaar). Grap is, eerst viel de controle net als wapens en opslag munitie onder de politie, net als kruit en slaghoedjes. Nu valt kruitopslag onder controle van de gemeente. De bijlage die ik moet invullen staat ook C4, dynamiet en andere explosieven op. Zal ik ze aankruisen of niet ;)?

Kaitseliit | 03-01-23 | 17:31

Alsof die tokkies die bushokjes opblazen een vog nodig hebben voor hun uitkering.

Is dit nog nieuws? | 03-01-23 | 17:42

Vuurwerk het hele jaar? Boy o boy!

Zoiets? Bij wijze van culturele acceptatie is het een grond- en gewoonterecht geworden om uw wapen in de lucht af te vuren. Dit tot uiteindelijke verhoging van de feestvreugde en acceptatie en implementatie van andere culturen.

*schuurtje vult met carbid, cobra's en andere aansteekdingen. Howitzer de tuin in sleept, JDAM onder huis verstopt en een 30mm GAU Avenger op dak zet.*
Wat nou?

Zwezerik | 03-01-23 | 17:18 | 1
-weggejorist-
willem n | 03-01-23 | 23:18

Zo'n Cobra'tje 20 is ook zo gewend , eens kijken wat er volgend jaar uit de Oekraïne loskomt als de Russen zijn verdwenen . De uitdrukking op het gezicht van een agent als we een vuile bom met radioactief materiaal naast zijn auto laten afgaan , ik kan niet wachten .

Oftewel we zijn helemaal gek geworden en doorgeslagen met dat debiel zware illegale spul , gewoon hard aanpakken en een half jaartje vastzetten als je met een cobra wordt gepakt .
Baan kwijt , huilie doen , jammer dan ..

Castor12 | 03-01-23 | 17:10

Verder koopt de gemiddelde Nederlander helemaal geen vuurwerk. Die kijkt naar het sierwerk van zijn buurman. Lekker goedkoop.

Piet Karbiet | 03-01-23 | 17:03

Het probleem zit hem in al het illegale vuurwerken aka bommen. Cobra 6, rotzooi wat gecombineerd wordt met jerrycans vol benzine. Als daar tegenover lage straffen staat en niet gehandhaafd wordt dan heeft een vuurwerkverbod geen zin. Het bezit van een cobra 6 zal gewoon moeten lijden tot een gevangenis straf.

BlaffendeTekkel | 03-01-23 | 16:59 | 3

En.....
Wie gaat dat handhaven?

Is dit nog nieuws? | 03-01-23 | 17:06

@Is dit nog nieuws? | 03-01-23 | 17:06: Er worden er zat gepakt hoor , alleen krijgen ze een waarschuwing of in het ergste geval bij herhaling een taakstrafje .

Castor12 | 03-01-23 | 17:12

@Castor12 | 03-01-23 | 17:12: mwah
Kijk eens naar dat vuurwerk bij het afgelopen wk wat er naar de politie gegooid werd. Paar arrestaties. Stelt niks voor.

Is dit nog nieuws? | 03-01-23 | 17:41

Het probleem is niet vuurwerk maar het latjes optreden van de overheid:
Of dacht u dat afgelopen jaarwisseling die agenten werden bekogeld met sterretjes?

Die rommel is al verboden.

Is dit nog nieuws? | 03-01-23 | 16:58

Gisteren was ik bij die uitgestelde vuurwerkshow in Amsterdam Noord. Ik zette mijn fiets op slot, kocht een paar blikjes en kijken maar. Na 11 minuten was het klaar.,,, Tjezus, is dat het alternatief van Halsema cs ?

Piet Karbiet | 03-01-23 | 16:57 | 6

@Is dit nog nieuws? | 03-01-23 | 16:58: Yep. Er zijn er vorig jaar wel een recordaantal van me gejat. Van 1 diefstal aangifte gedaan voor de statistiek. De politie maalt er niet om.

Piet Karbiet | 03-01-23 | 17:06

@Piet Karbiet | 03-01-23 | 17:06: Balen. Maar dat is met alles zo. Verbieden en dan niet handhaven, want prioriteiten.....
3n gebrek aan mankracht.

Is dit nog nieuws? | 03-01-23 | 17:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Zie ze nog staan schreeuwen in de jaren 90 één Europa.
Ondertussen is wel duidelijk geworden wat ze ermee bedoelde.

de uitbater | 03-01-23 | 16:51 | 2

Yup, een transfer uni..
Alle ellende van zuid naar noord, al het geld van noord naar zuid.

normanius | 03-01-23 | 16:54

Mooi, eindelijk!
En daarna vuurwapens op eigen erf.

Veepert | 03-01-23 | 16:50

Vuurwerk het hele jaar toestaan? Niets daarvan. Al decennia wordt bewezen dat de gemiddelde Nederlander helemaal niet met potentieel gevaarlijk spul kan omgaan.

Twee oplossingen. Mensen die legaal vuurwerk willen afsteken verplicht op cursus sturen voor een vuurwerkbewijs en vergunning en mensen die illegaal vuurwerk kopen, verkopen en of afsteken arresteren, aanklagen voor poging tot moord met voorbedachte rade dan wel doodslag of poging tot doodslag dan wel poging tot zware mishandeling dan wel dood of mishandeling door schuld.

Wikkel het in een mooie financieel dure "pak ze" regeling en terrorisme dan wel poging tot terrorisme strafverzwaring en dan maar nog eens kijken hoeveel 48-jarige randdebielen een mortierbom via Facebook voor hun 14-jarige kindje kopen als ze weten dat er maanden tot jaren celstraf op staat en boetes en schadevergoedingen waar je een hartverzakking van krijgt. Geen genade voor mensen die deze ooit leuke relatief nieuwe traditie elk jaar opnieuw, elke keer weer verpesten. Ook geen medelijden mee trouwens. Geen greintje. Ja met dat jochie. Die vader moet boeten.

Met dit soort zware wetgeving kan de handhaver ook handhaven. Gewoon de bromsnor veldwachter kan dan elk huis langsgaan en zeggen geen vuurwerkbewijs? Dat kost u dan 2 duizend euro boete. Illegaal vuurwerk? Dat kost u celstraf en boetes en schadevergoedingen. Zelf gemaakte bommen? Dat kost een veroordeling met terrorisme oogmerk en we pakken al uw geld en bezittingen af om de schade te betalen.

DeKussendeWielrenner | 03-01-23 | 16:49 | 12

@DeKussendeWielrenner | 03-01-23 | 17:10: Die handhaving kost bakken met geld en het ontbreekt de politiek aan ballen. Regeltjes bedenken zonder realisme, u kunt zo aanschuiven in Den Haag. Vergeet het maar.

goedverstaander | 03-01-23 | 17:21

@DeKussendeWielrenner | 03-01-23 | 17:10: knuppel ,de huidige wetten voorzien daar al in .heul veul illegaal spul valt al onder deze wet .gewoon eens handhaven op sommige dingen zou al helpen .zolang dat al niet het geval is zorgt jou zogenaamde oplossing alleen maar voor meer ellende en niet minder .

bowlfabriek | 03-01-23 | 17:24
▼ 9 antwoorden verborgen

Origineel idee. En een goed idee. Het huidige verbieden leidt er alleen maar toe dat mensen of zwaarder of illegaal vuurwerk kopen, of zelf gaan knutselen met benzine.
Maar het is een goed idee, en makkelijk in te voeren, dus dat zal Den Haag niet gaan doen.

En nu is het genoeg! | 03-01-23 | 16:47 | 5

''Het huidige verbieden leidt er alleen maar toe dat mensen of zwaarder of illegaal vuurwerk kopen, of zelf gaan knutselen met benzine.''

Nee.

Dat zware en illegale vuurwerk uit België halen is iets van al minstens 20 jaar, zo niet langer. Het is de reden dat men überhaupt is gaan nadenken over een totaalverbod de afgelopen jaren.

En dat knutselen met vuurwerk is ook iets wat al decennia gebeurt. Dat was er volgens mij al eerder dan het illegale vuurwerk: domme debielen die het legale vuurwerk niet krachtig genoeg vonden, gingen al het kruit eruit halen en in een jampot stoppen oid, om een grotere klap te produceren, en ja, daar gingen dan natuurlijk ook wel eens een paar vingertjes of oogjes bij verloren.

Nee, vuurwerk het hele jaar door, dat is een goed plan, zeg! Heb je die ellende voortdurend. Sommige lieden zijn werkelijk te dom om te poepen.

Dr_Johnson | 03-01-23 | 17:04

@Is dit nog nieuws? | 03-01-23 | 17:07: totdat het door je slaapkamerraam op je bed gesodemieterd word en je je hand verliest...

MTB | 03-01-23 | 17:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik wist voor de afgelopen jaarwisseling de hand op een partijtje Al Qaida-vuurwerk te leggen. Gemak dient de mens. Het blaast zichzelf op.

goedverstaander | 03-01-23 | 16:46 | 5

zit er een gratis moslim bij ?

bowlfabriek | 03-01-23 | 17:10

@Castor12 | 03-01-23 | 17:14: ok ,dat valt wat tegen .zit er dan op zijn minst een afstandsbediening bij ?of wellicht een hakbar schreeuw.?

bowlfabriek | 03-01-23 | 17:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Prima idee dan is denk ik de gein er snel af en kunnen we naar een functioneel gebruik van vuurwerk: oud en ieuw en bijzondere feesten/

peterzelf | 03-01-23 | 16:46

In Duitsland kan je het hele jaar door Feuerarbeit kopen en in Frankrijk Feutravaille.

Mr_Natural | 03-01-23 | 16:43 | 2

In Duitsland hebben ze t nu ook over een böllerverbot

Shoarmamasutra | 03-01-23 | 16:49

@Shoarmamasutra | 03-01-23 | 16:49: Böller zijn "rotjes", die oorverdovende herrie maken. De vroege ochtend voor een bruiloft worden die dingen hier elk kwartier afestoken, dan kan je het beste maar gewoon opstaan, ook al is het een km ver weg.

bergsbeklimmer | 03-01-23 | 17:51

Ik snap.wel dat mensen, zeker met dieren t kost eu worden drie weken lang cobra 6en te horen. Maar die zijn al illegaal. Handhaving, en handhaafbaarheid zijn het probleem.

Shoarmamasutra | 03-01-23 | 16:38

Blind inzetten? Daley of Danny?

Mr_Natural | 03-01-23 | 16:36

Bon idee. Ik bewaarde altijd van spul voor de verjaardag van mijn zoon in januari. Vonden de buren leuk maar er was dan ook gratis bier die dag.

Piet Karbiet | 03-01-23 | 16:36

Vuurwerk het hele jaar toestaan, belachelijk, dan is er niks meer aan.

Mr_Natural | 03-01-23 | 16:34

"Dus ja, vuurwerk het hele jaar beschikbaar stellen, is misschien een onzinnig idee, maar het blind inzetten op een algeheel vuurwerkverbod is niet veel beter.''

Nou, dat is echt veel beter. Vandaag stond er een ingezonden brief in de Volkskrant waar ik het van harte mee eens ben. Ik zal hem hier even koppieppeesten; hij is niet lang:

''Een gave, gezellige jaarwisseling vieren buiten met een drankje en professioneel vuurwerk: prima. Maar als een miljoen mensen muiten, dan wordt het tijd voor wetgeving.

Voor vuurwerk geldt maar één oplossing: breng het onder in de vuurwapenwet. Dus: consumentenvuurwerk mag niet worden geproduceerd, geïmporteerd, verkocht en afgestoken. Wie zich er niet aan houdt, is in overtreding en pleegt in ernstige gevallen een misdrijf met het risico op een gevangenisstraf, onteigening van een voertuig of winkel. Voor professioneel vuurwerk dient de regelgeving wat aangescherpt. Doorverkoop aan particulieren is illegale wapenhandel. Tweede Kamer, maak een initiatiefwet, want dit liberale kabinet doet er veel te lang over de vuurwerkhandel aan banden te leggen.

Maria van Gulik, Buren''

Dr_Johnson | 03-01-23 | 16:32 | 5

Oke, dus voortaan mag ik als bezitter van een verlof geheel legaal afsteken wat en wanneer ik wil? Top!!

BoerKoekoek | 03-01-23 | 16:53

@Piet Karbiet | 03-01-23 | 16:49:

Mensen die niet zonder een blowtje of alcohol kunnen zijn al een beetje zielig maar mensen die alles riskeren om een paar honderd euro op te blazen verdienen niets meer of minder dan keihard gestraft te worden. Wij hadden vroeger rotjes waar je doorgaans een brandwondje van kon krijgen. Het meest linke waren wel vuurpijlen. Nu komen ze met spul dat ze in het oosten van Oekraïne prima kunnen gebruiken om Russen te doden dan wel te verminken. Gewoon kappen met sukkels die zelfstandig vuurwerk willen afsteken. Doe het met de straat, de buurt, het dorp of je stad en door mensen die weten wat ze doen.

DeKussendeWielrenner | 03-01-23 | 16:56

Als Maria betaald voor dat professionele vuurwerk, prima voorstel, anders faliekant tegen een bijkomende lastenverhoging en toenemende takenpakket van de overheid.

ReyNemaattori | 03-01-23 | 17:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik stel marktwerking voor, zoals in de zorg! Dat gaat geweldig, commerciële huisartsen die allemaal uurtje/factuurtje sturen. Niemand grijpt in, complete praktijken die omvallen, duizenden cliënten die radeloos aan hun lot worden overgelaten, terwijl de regering druk met Oekraïne/Zelensky bezig is.
Kinderen zonder ogen en handen, hulpverleners die beschadigd thuis zitten, tuigh wat de baas is in wijken, maar Rutte zit op z’n oude Nokia te tikken…woest, dol, gek wordt ik ervan.
Maar Geert heeft raar haar.

Normpje | 03-01-23 | 16:32 | 2

Vuurwerk in de apotheek verkopen met een veiligheidsbril en een foldertje er bij dat letsel, amputatie, revalidatie en/of overlijden buiten de zorgkosten vallen.

Pleegzuster B | 03-01-23 | 16:44

@Pleegzuster B | 03-01-23 | 16:44: Zoiets, voor!
Dit gedonder moet rigoureus aangepakt/veranderd worden.

Normpje | 03-01-23 | 17:02

Volgens mij word er in nederland nu ook bij feest of wat dan ook vaak zat vuurwerk afgestoken .in oostenrijk is dat overigens ook niet abnormaal ,en word het ook het hele jaar door verkocht.

bowlfabriek | 03-01-23 | 16:29

Als mensen zichzelf of anderen voor het leven willen mismaken .... be my guest. Ik zelf ga niet naar buiten rond oud- en nieuw dus geniet van je 'vrijheid' om je eigen ogen te kloten of je hand er af te blazen. Of van je mede-vrijheidsstrijder. Ik slaap er geen nacht minder om. En over die miljoenenschade aan huizen, auto;s en openbaar straatmeubilair ieder jaar, die betaal jezelf door middel van brandverzekeringspremie en/of (lokale) belastingen. Vrijheid, het mag wat kosten toch? Veel plezier de volgende oud- en nieuw.

Bigi Bana Boy | 03-01-23 | 16:29 | 1

Mijn dieseltje zat onder het geronnen bloed. Gemeente vergoedt gelukkig de wasstraat.

Pleegzuster B | 03-01-23 | 16:47
-weggejorist-
bier-en-tieten | 03-01-23 | 16:25 | 2

Gedogen, deëscalerend optreden, lage straffen, preventief fouilleren negeren, wetten niet uitvoeren, zeg maar Halsema/GL-beleid. Dan komt er nooit ergens een oplossing voor, maar kun je wel mooi met een burgemeester-ketting om een peukje roken en borreltjes drinken. En het land daardoor ongeïnteresseerd naar de kloten helpen.

Normpje | 03-01-23 | 16:24 | 2

Stinkende heelmeesters zijn het.

goedverstaander | 03-01-23 | 16:27

Er op los timmeren, zoals de Guardia Civi uit Spanje. Dat werkt wel. Vrijheid is geweldig voor mensen die dat aan kunnen. En dat zijn er maar weinig.

Bigi Bana Boy | 03-01-23 | 16:30

Carbid is ook het hele jaar te krijgen en daar is men ook niet voortdurend mee bezig

miko | 03-01-23 | 16:22 | 7

Is ook sneu en dronken carbidschieters kan je ook maar beter vermijden. "De man die op oudjaarsdag overleed bij het carbidschieten in Diessen, raakte gewond door een explosie met carbid in een olievat."

Gelukkig wel zo'n veertig man die konden zien hoe deze 23-jarige simpele ziel zich opblies. Die doen niet meer aan carbidschieten als ze een beetje verstand hebben of doen het in ieder geval veiliger en verstandiger.

DeKussendeWielrenner | 03-01-23 | 17:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Carbid is het hele jaar legaal te koop, hou op met die huisvrouwtjes psychologie. Mensen willen gewoon uitbundige rituelen.

kalesnor | 03-01-23 | 16:21 | 1

Ik heb zelf niets met vuurwerk. Maar redelijk wat mensen hebben een uitlaatklep nodig. Geef ze gewoon legaal vuurwerk. Beter dat dan dat ze na twee minuten op Google weten hoe ze de meeste krachtige explosieven in elkaar kunnen knutselen met vrij verkrijgbare ingrediënten.

goedverstaander | 03-01-23 | 16:25

Toch te bizar voor woorden dat we super moeilijk doen over vuurwerk en mobieltjes in de auto. Terwijl het werkelijke probleem Alcohol maar met de mantel der liefde bedenkt blijft.
Als je kijkt hoeveel leed alcohol per jaar oplevert. Dan kun je alle vuurwerk en verkeersslachtoffers bin elkaar optellen en dan kom je nog maar op 1/3 van de slachtoffers van alcohol uit.
+ een groot gedeelte van die vuurwerk en verkeersslachtoffers komt door de alcohol.

M.a.w. Praten over vuurwerk en verkeersmaatregelen zonder te praten over alcohol is gewoon jezelf in de picture spelen zonder echt iets te willen doen.

Dlareg | 03-01-23 | 16:20 | 11

@Dlareg | 03-01-23 | 16:38:
Mijn punt ook. Of dacht u dat die wintersporters, amateurvoetballers of klussers altijd nuchter zijn?
Maar als we dan alcohol gaan verbieden, dan wijzen talloze voorbeelden uit de geschiedenis aan dat dat ook niet te handhaven is en dus niet werkt.
Overigens niet alleen de voorbeelden uit de geschiedenis: de duurste hoeven en champagne vindt men in de Golfstaten. Waar het strikt verboden is.

Chiant | 03-01-23 | 16:55

@Chiant | 03-01-23 | 16:55:
N.B: harddrugs zijn ook verboden. Heeft u de illusie dat dat verbod werkt?

Chiant | 03-01-23 | 16:58
▼ 8 antwoorden verborgen

Je moet zeikende mensen verbieden.

overVecht | 03-01-23 | 16:20 | 2

ha ha. goed plan. Blijft er van D66 en GL gelijk ook niets meer over. Lost dan wel heel snel heel veel problemen en crisissen op

Spongebob77 | 03-01-23 | 16:35

Yep, eens. Iedereen is jong geweest en deed wel eens wat.

pibasso | 03-01-23 | 16:38

Hier is een idee: zorg ervoor dat die in Nederland al illegale zooi ook in de rest van de EU verboden wordt. Daar komt het immers vandaan en dan ben je van die overlast, schade en slachtoffers af. Wat rest is een handvol slachtoffers dat een stuk legaal vuurwerk in de ogen krijgt door onkundig of onverantwoord gebruik door de persoon zelf of door omstanders. Dat heet een acceptabel restrisico dat individuen kunnen voorkomen door met oudjaar geen legaal vuurwerk af te steken of er in de buurt te gaan staan zonder bescherming.
En dan voorkomen we ook weer dat er wederom enkele vierkante meters aan rubberen tegels in deze maatschappij gelegd worden.

Chiant | 03-01-23 | 16:20 | 1

N.B: en bij een EU-breed verbod komt de handhaving ervan niet alleen voor kosten van de Nederlandse belastingbetaler!
(Soort van obligate open deur om ook de aandacht van meelezende politici vast te houden)

Chiant | 03-01-23 | 16:38

Bij een vuurwerkverbod heb je weer meer verkeersslachtoffers en slachtoffers van relationele problemen. Die moet ja dan toch weer van het aantal voorwerkslachtoffers aftrekken. Met vuurwerkverbod zou er in de krant staan: Vriendin heeft kapot oog door mep van ex-vriend. Zonder vuurwerkverbod staat er: Man heeft kapot oog door vuurwerk. Per saldo is het dan toch evenveel? Natuurlijk is een al teveel, maar dat maakt nog geen vuurwerkverbod toch? Waarom hebben vrouwen trouwens altijd een ex-vriend, bij mannen lees je dat nooit dat ze een ex-vriendin hebben.

DitjaarkrijgikAOW | 03-01-23 | 16:20 | 1

Mannen zijn slimmer. Die blijven hun ex gewoon naaien.

goedverstaander | 03-01-23 | 16:21

Patrick Wessels, wie dat ook mag zijn, heeft te vaak en te lang en te dicht bij exploderend vuurwerk gestaan. Zulks levert blijvende schade aan allerlei lichaams en geestesfuncties op. Klaar mee. Zogenaamd niet kunnen handhaven, dan geef je het maar vrij. Zou dus ook moeten gelden voor alcohol in het verkeer, roken in kinderblijven, etc.

dathoujetoch | 03-01-23 | 16:14

Helemaal eens, dat idee had ik ook al. Er wordt tegenwoordig bij iedere Turkse en Marokkaanse bruiloft vuurwerk afgestoken zonder dat er gehandhaafd wordt, en bij steeds meer Nederlandse feestjes ook. Gaat toch niet veranderen, gewoon vrijgeven en strenger handhaven op het illegale spul.

Sinterbikske | 03-01-23 | 16:13 | 1

Vroeger schoten ze in de lucht. Ook niet alles

Shoarmamasutra | 03-01-23 | 16:50

Er zijn tal van Europese landen waar vuurwerk het gehele jaar door te koop is. En daar zijn echt minder problemen dan hier. Het vuurwerk is namelijk het probleem niet. Het is een mentaliteitskwestie en daarnaast vooral het gebrek het respect voor politie/overheid. Voor wat betreft dat laatste is er voor de politiek vooral werk aan de winkel. Maar het is gemakkelijker om niet de hand in eigen boezem te steken en te gaan strooien met verboden.

goedverstaander | 03-01-23 | 16:12 | 6

Je standpunt is gelijk aan dat van die vvd vrouw vanochtend, ze wil geen verbod maar mentaliteitsl;jbjhjh

Einde van de Domheid | 03-01-23 | 17:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben helemaal voor illegaal siervuurwerk tussen 00.00 en 01.00.
Prachtig!
In de praktijk is dat tegenwoordig hier in het durp echter tussen 00.00 25 december en 01.00 2 januari, met de piekbelasting van 1 zware pijl/ shell per 10 seconden tussen 17.00 oudjaar en 05.30 1 januari.
En ben ik er helemaal klaar mee, wat een overlast.
Dan moet het goede siervuurwerk maar lijden onder het slechte.

Nuchternederland | 03-01-23 | 16:11 | 6

@dathoujetoch | 03-01-23 | 16:16: Vind ik ook. Maar dat mag niet. Als je je verbergt achter fietsen die net bovenop je zijn gegooid kun je niet achter de daders aan. Als dat rellende kutvolk een maar een nageltje breekt zijn de rapen voor de agenten gaar.

goedverstaander | 03-01-23 | 16:18

@Nuchternederland | 03-01-23 | 16:25: Ik heb dertien jaar in Spanje gewoond. Daar zijn met name de Guardia Civil en de Policia Nacional niet zo van het vragen stellen. Reken maar dat die de baas zijn. In NL worden agenten naar iftars gestuurd, ze hoeven nog net niet op een bidkleedje.

goedverstaander | 03-01-23 | 16:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Iedereen die een vuurpijl of knalvuurwerk op een agent of wie dan ook afschiet gebruikt dit als een vuurwapen. Derhalve ook 'as such' straffen!

Einde van de Domheid | 03-01-23 | 16:10 | 2

van Dale: wapen waaruit door een ontploffende lading projectielen worden geschoten

Einde van de Domheid | 03-01-23 | 16:10

Inderdaad. Het lijkt me altijd een poging tot zware mishandeling. Ik zou bij mikken op personen altijd een vrijheidsstraf opkeggen, 2 uur bij een taartfontijn tot 2 jaar bij een shell.

Shoarmamasutra | 03-01-23 | 16:35

Er wordt vanalles Europees 'geregeld'. Waarom lukt dat niet bij dit onderwerp?

Keutels | 03-01-23 | 16:08 | 3

Omdat je net als bij elk Europees onderwerp je wat uitwegen hebt. Zoals Denemarken bij immigratie heeft gedaan, kiezen kneuterigheden als Nederland en Duitsland er voor om hier een opt-out te gebruiken zodat ze hun eigen strengere regels kunnen toepassen.

ikworstelengadouchen | 03-01-23 | 16:13

Dat lukt op geen enkel onderwerp, zie uw energienota, motorrijtuigenbelasting, zorgverzekering, pensioen en supermarkt assortiment bijvoorbeeld.
Fuck Europa.

Veepert | 03-01-23 | 16:57

Cat 1 is Europees geregeld, niet te verbieden dus.

willem n | 03-01-23 | 22:55

Nee. Harddrug legaliseren maar vuurwerk verbieden.

Van Urk | 03-01-23 | 16:06
-weggejorist-
Rariteitenkabinet | 03-01-23 | 16:06 | 1

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland