Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Politie: Als mensen dit jaar illegaal vuurwerk gebruiken gaan we legaal vuurwerk verbieden

Logisch...


Politie en veiligheidsregio's maken zich op voor de aanstaande jaarwisseling en de blauwpetten beginnen vast met dreigen in het AD. Dit jaar is het toegestaan om vuurwerk af te steken, maar als mensen zich vervelend gaan gedragen, dan stuurt Ome Agent aan op een landelijk vuurwerkverbod. "Ik hoop echt dat mensen inzien dat schade aanbrengen aan spullen van anderen niet langer acceptabel is. Dat oud en nieuw niet een leuk verzetje is waar je alles maar straffeloos kunt doen. Als de situatie op te veel plekken weer gierend uit de hand loopt, dan kunnen wij niet anders dan blijven aandringen op een landelijk vuurwerkverbod." Het is een bekende kramp die jaarlijks terugkeert. Vallen dronken tokkies hulpverleners lastig? Legaal vuurwerk verbieden! Blaast u met een illegale cobra69 een brievenbus op? Fonteintjes in de ban! Steekt u een auto in de fik omdat Marokko ook in het nieuwe jaar voetbalt? Alle sterretjes verbieden! Het voelt alsof ze drankmisbruik proberen terug te dringen met een koffieverbod. Terwijl het vooral een wanhopige poging is om de aandacht af te leiden van het eigen onvermogen om de huidige verboden te handhaven en dat weten ze zelf donders goed, zo blijkt als het gaat over vuurwerkvrije zones. "Als een groot deel van de inwoners zich niet aan zo’n verbod wil houden, is het ook voor ons een onhoudbare zaak." Een onhoudbare zaak lijkt ons inderdaad de juiste omschrijving voor een landelijk vuurwerkverbod, dus doe maar gewoon niet. 

Reaguursels

Inloggen

Als iedereen zich keurig aan de afsteek regels houdt is er niets aan de hand. Maar wat zit ik nu te dromen.
Helaas is een verbod onvermijdelijk

Jacktheflipper | 27-12-22 | 20:37

Nederlandse politiek is als programmeren in TurboPascal:
10 IF [media-aandacht] = "YES" THEN GOTO 30;
20 IF [media-aandacht] = "NO" THEN GOTO 40;
30 OUTPUT = "Verbieden" OR "Belasten";
40 GOTO 10

Chiant | 27-12-22 | 19:15 | 1

De spijker op de kop!

Anomiemus | 27-12-22 | 19:38

"Ik hoop echt dat mensen inzien dat schade aanbrengen aan spullen van anderen niet langer acceptabel is."

"Niet langer acceptabel" - wordt hiermee niet toegegeven dat "schade aanbrengen" voorheen wél acceptabel was?

Vroeger was de politie ook "je beste vriend".

Nu vragen de staatspedagogen zich blijkbaar af hoe de huidige situatie toch tot stand is gekomen...

Anomiemus | 27-12-22 | 19:03

Ze kunnen in t Haagsche verbieden wat ze willen, Als t niet gehandhaafd kan worden blijft alles zoals t is....

lilluke halve hoan | 27-12-22 | 18:48

... mensen inzien dat schade aanbrengen aan spullen van anderen niet langer acceptabel is.

ow... dus het was/is (tot op dit moment) wél acceptabel?

laatmijmaareffe | 27-12-22 | 18:30

Als het gebruik van illegale drugs zoals cocaïne, XTC en fenatanyl niet stopt, dan gaan we de verkoop van alcohol verbieden!

Nuuk | 27-12-22 | 18:16

Ik durf nu al te stellen dat de jaarwisseling’rustig’ zal verlopen. Maakt u zich niet druk.

nieuwe_Deen | 27-12-22 | 17:41

Vorig jaar was er in NL en D geen vuurwerk te krijgen, alleen in B. Er ging alsnog behoorlijk wat de lucht in, dus dat was of nog over, of kwam uit B. Vuurpijlen zijn in NL ook illegaal en niet te koop, toch gaan er een hele hoop de lucht in straks, edoch wel minder (niet iedereen heeft er een halve dag en tank voor over). Nog anders wordt het als D en B het ook aan banden gaan leggen, want mejeu en bange katten & keffers. Dan gaat het toch echt beduidend stiller worden 01.01 00:01. Ik schat in dat dit binnen nu en 10 jaar een feit is, zo niet eerder.

Caparzo*Inc | 27-12-22 | 17:22

Nou, poeh Poeh, dat zal ze leren.

jufrouw theelepeltje | 27-12-22 | 16:48

Vuurwerk afsteken was vorig jaar helemaal verboden. En hielp dat, Politie?

gozoman | 27-12-22 | 16:43

Huilie huilie, alle dieren zielig en aan de trauma's terwijl de rest van het jaar opgeroepen word om alle pitbulls af te slachten en blaffende honden af te schieten. Heel jaar met je hogedrukreiniger bezig stofzuigen harde muziek, maar als de buurjongen een rotje afsteekt tegen de jaarwisseling aan hebben ze een "hartverzakking" en politie had misschien iets eerder en vaker moeten ingrijpen bij probleemgroepen maar thee drinken was belangrijker dus zelfs die moeten nu niet zo zielig doen. Lijkt de wapenwet wel, erg streng en toch bijna dagelijks schietpartijen in bepaalde steden, oftewel een verbod helpt niet. Je moet raddraaiers aanpakken niet de middelen die ze gebruiken want dan mogen we de verkoop van broodmessen ook wel eens gaan verbieden.

keistad | 27-12-22 | 16:34 | 1

oktober... tegen de jaarwisseling aan... u mag wel eens een cursus 'kalender voor beginners' gaan doen.

laatmijmaareffe | 27-12-22 | 18:33

Als vuurwerk wordt verboden verwacht ik nog meer rotzooi.

gozoman | 27-12-22 | 15:58

Hahaha, de politie gaat hier niet over. Wetten worden gemaakt door het kabinet of de 2e kamer. De politie mag deze wetten handhaven.

Een veel kwalijker zaak is dat de politie zich politiek actief stelt.
Hier zouden eigenlijk Kamervragen over moeten worden gesteld.

Der Doktor | 27-12-22 | 15:50 | 2

Politieagenten zijn de mensen waarnaar vuurwerk wordt gegooid dus dat ze daar een mening over hebben kan ik mij goed voorstellen.

fric.spec. | 27-12-22 | 16:01

@fric.spec. | 27-12-22 | 16:01:

En oogartsen zijn de mensen die de 'rotzooi' mogen opruimen en oplappen. Dat die ook een uitgesproken mening hebben over vuurwerk kan ik me ook goed voorstellen:

"Oogartsen vinden de aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) om vuurpijlen en knalvuurwerk te verbieden niet ver genoeg gaan. De branche wil al het consumentenvuurwerk verbieden.''

"... omdat een groot deel van het siervuurwerk weinig kwaad kan. Onzin, stelt oogarts Tjeerd de Faber van het Oogheelkundig Gezelschap, de beroepsvereniging van oogartsen. ,,Er vallen juist ook veel slachtoffers met siervuurwerk.''

Dr_Johnson | 27-12-22 | 16:28

Hey een foeigesprek van de politie, die de wetten zelf niet handhaven. Het al over twaalven geweest en er is niks meer aan te doen hier. Helemaal niks. Wordt alleen maar erger, ieder jaar, iedere maand en dagelijks.
Dankzij pvdacdavvdd66cugl.
Glas is half leeg, onee bijna helemaal. Op naar de oek oorlog. Oftewel dat de russen hier gaan binnenvallen, dankzij het mooie regeringsbeleid: 2,5 mljrd naar de oeks. De vriend vsn mijn vijand is mijn vijand tot nu toe.

LoewiekedeVos | 27-12-22 | 15:44

Haha... Als er dit jaar nog illegalen bij komen gaan we de legalen verbieden.

Stuffed Human | 27-12-22 | 15:06

Als je het hele jaar al niet of hooguit "de-escalerend" optreedt tegen vuurwerk, vernieling etc. mag je die stoere taal rond oud en nieuw ook wel achterwege laten.

Schmalz | 27-12-22 | 14:21

Haha. Die snorremans. Daar gaat de politie dus helemaal niet over. Paljas. De wet uitvoeren, dat moet de politie. De wet maken is aan de regering en tweede kamer.
Kijk eerst maar eens of je de huidige wetgeving omtrent illegaal vuurwerk kunt handhaven. (Tip van de sluier: Niet!)

JanVergoor | 27-12-22 | 13:51

Het grote probleem is natuurlijk dat je niks opschiet met een vuurwerkverbod. Het (redelijk) beheerste vuurwerk haal je daarmee weg, maar het (juist voor overlast zorgende) illegale vuurwerk niet. Sterker nog, ik verwacht zelfs dat er meer gebruik van gemaakt zal worden.
Ik ben alleen voor een vuurwerkverbod vanwege mijn huisdieren. Maar het probleem van de rotzooi trappende aso's los je er echt niet mee.

The_Black_Knight | 27-12-22 | 13:38
-weggejorist-
gozoman | 27-12-22 | 13:38

Dat de politie in bepaalde situaties de controle verliest kunnen we de politie niet kwalijk nemen. Maar dat ze hun frustratie hierover op zo'n kinderachtige manier uiten is ze wel aan te rekenen en draagt zeker niet bij aan respect voor het gezag.

Blauwpetje | 27-12-22 | 13:14 | 1

Precies, het gaat niet over het probleem maar over de oplossing.

Dude heb je eten | 27-12-22 | 14:03

Ja, klopt, de capaciteit om de vuurwerkvrije zones goed te kunnen handhaven is er gewoon niet.

Maar wat nu wanneer alleen in Nederland vuurwerk wordt verboden? Dan voorzie ik een enorme smokkel van zeer zwaar illegaal vuurwerk uit België of Duitsland en wordt er alsnog evenveel vernield, zo niet nog meer. Waarom denk ik dat? Omdat de straffen bij lange na niet hoog en streng genoeg zijn en de pakkans te klein. Wanneer er aan dat laatste niets gebeurt verandert er helemaal niets met een algeheel vuurwerkverbod. Dan blijft het weer eens dwijlen met de kraan open.

Jan, Leiden | 27-12-22 | 13:08 | 3

"Dan voorzie ik een enorme smokkel van zeer zwaar illegaal vuurwerk uit België of Duitsland''

Dat lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk. Ondanks dat er, altijd als dit onderwerp tegen oudjaar weer ter sprake komt, altijd van die bluffertjes zijn die zeggen: ''Nou, als ik hier geen legaal vuurwerk meer mag kopen, ga ik het wel halen uit België'', is dat denk ik, een hele kleine minderheid. Verreweg de meeste mensen die legaal vuurwerk afsteken, zullen zich bij een verbod neerleggen. Er blijft een groep over die naar België gaat, maar die deed dat toch altijd al. Maar die kun je m.i. bij een totaalverbod wel veel gerichter aanpakken.

Dr_Johnson | 27-12-22 | 13:17

@Dr_Johnson | 27-12-22 | 13:17: heb je meegekregen dat er vorig jaar een afsteekverbod was? Nog niet eerder zo veel en zulk mooi vuurwerk gezien zo'n beetje.

VP732 | 27-12-22 | 13:36

@Dr_Johnson | 27-12-22 | 13:17:
Zeg dat tegen de minikernbomgooiers die hier in de regio al sinds de herfstvakantie dagelijks gehoorschade komenn brengen.

JanVergoor | 27-12-22 | 13:52

Zware handhaving en exorbitante straffen voor illegaal vuurwerk, vernielingen en geweld tegen hulpverleners en handhavers.. Een speciaal kamp voor opzetten zodat echte criminelen hier niet in vermengd worden. GEEN taakstraffen maar lik-op-stuk beleid. Boter bij de vis. Direct oppakken, volgende dag berechten en meteen vasthouden.

Leffe Blonde | 27-12-22 | 12:54 | 1

Eens!

Jan, Leiden | 27-12-22 | 13:13

"Ik hoop echt dat mensen inzien dat schade aanbrengen aan spullen van anderen niet langer acceptabel is."

Zegt de politie(chef) nou dat het voorheen wel acceptabel was?!

Potverdrie, had ik dat nou maar eerder geweten.

Warhead | 27-12-22 | 12:54

Van mij mag het verdwijnen. Zoveel overlast voor mens, dier en straatmeubilair
Bij teveel hufterig gedrag en vernielingen moet het maar eens een keer stoppen.

upgent | 27-12-22 | 12:43 | 6

Wat een gelul, je moet degene die anderen schade berokkenen bestraffen, schadevergoeding laten betalen, desnoods hun ouders financieel leegtrekken, maar laat mensen die zich wel met vuurwerk gedragen met rust.
Want die zijn er ook.

VW, alles ist vorbei | 27-12-22 | 13:09

Die zijn er inderdaad ook. Maar helaas is de overlast, brand en letsel zeer aanwezig. Ook bij legaal vuurwerk. Jammer maar helaas.

upgent | 27-12-22 | 13:25

Met dat verbiedenverbiedenverbieden komen ook uw lieve huisdieren aan de beurt. U zag afgelopen jaar al een paar eerste artikelen voorbij komen.

VP732 | 27-12-22 | 13:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig maar dat er in Nederland geen mensen worden doodgeschoten omdat vuurwapens verboden zijn...

Pa Nadol | 27-12-22 | 12:39 | 1

Natuurlijk worden er mensen doodgeschoten met vuurwapens in Nederland. Maar dat speelt zich allemaal af in het criminele circuit. Criminelen komen toch wel aan vuurwapens. Waar het om gaat is dat wanneer in Nederland het vuurwapenbezit net zo vrij zou zijn als in de VS, er nog veel meer doden door vuurwapengeweld zouden vallen; dan zou je hier ook 'school shootings' hebben, rancuneuze (ex)werknemers die met een gun naar hun bedrijf gaan en daar 'wraak' nemen, ongelukken thuis met vuurwapens (al dan niet met opzet).

Zelfde met vuurwerk. Een totaalverbod garandeert niet dat er geen illegaal vuurwerk uit het buitenland gehaald wordt, maar er zullen over de hele linie veel minder ongelukken gebeuren met ogen, handen, etc. En het zal toch, ondanks wat de tegenstanders van een verbod beweren, makkelijker worden te handhaven, want het tuig met illegaal vuurwerk kan zich niet meer verschuilen in een grote massa die legaal vuurwerk afsteekt.

Dr_Johnson | 27-12-22 | 13:08

Vroeger stopte ik nog wel eens een kanonslag in een hondendrol. Van mij mag het verboden worden. Dan nog genoeg gillende keukenmeiden op Twitter.

RadioControleDienst | 27-12-22 | 12:32 | 1

Nee, je moet je lul in een gillende keukenmeid stoppen.
Al heten ze tegenwoordig huishoudelijk personeel.

Osdorpertje | 27-12-22 | 14:05

Illegaal vuurwerk? Ik spreek liever van ongedocumenteerd voorwerk of tot illegaal gemaakt vuurwerk...

tjongerschans | 27-12-22 | 12:21 | 1

Niemand is illegaal was het toch...

Pa Nadol | 27-12-22 | 12:26

Schaf maar af, de kosten van deze traditie wegen allang niet meer op tegen de gevolgen. Vroegah natuurlijk ook de nodige ongeregeldheden maar compleet klein bier vergeleken bij wat het doorgesnoven, compleet van de pot gerukte gilde van gemankeerde amoebes en hersenverweekten tegen woordig als Oud & nieuw-traditie ziet.

Ongetwijfeld veel boeroepers, "ja maar is koeltoer" en misschien zelfs een godwinnetje hier en daar maar over een paar jaar weet men niet beter.

En tuurlijk, allemaal jammer en zo maar de feiten zijn simpel: Nederland is (in steeds rapper tempo) verder aan het verhufteren. Als je dat nog niet door had leef je al een tijdje onder een steen. Dus geen gelul van "wissik ik niet hoor".

Grijskijkert | 27-12-22 | 12:14 | 7

@2Little2Late | 27-12-22 | 12:31: Juist wel. De doorsnee burger van het type Brave Hendrik is wel geneigd om zich er aan te gaan houden (die zit niet te wachten op boete gedoe). Je kunt handhaving wat makkelijker gaan concentreren in de grootstedelijke schijtholsektoren. Een forse financiële douw (te betalen in 50 termijnen voor de opgepakte & veroordeelde Leip Zuurdeeg) kon ook wel eens wat meer indruk maken. En indien de dader minderjarig dan gewoon verhalen op de ouderfiguren (die in dat geval ook ongetwijfeld verhalen hebben).

Ik zeg: gewoon doen!

Grijskijkert | 27-12-22 | 13:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Politie wil geen totaalverbod.
Het zal dan op ieder bommetje moeten reageren.
Of afwezig blijven en aantonen dat er ook op deze lulmaatregel geen enkele handhaving is in onze open participatiemaatschappij.
Vuurwerk nu is wekenlang en continue.
Totaalverbod afkondigen om de bekende reden die niemand mag benoemen. De participatie zal zichzelf wel vormgeven.

hallevvezool | 27-12-22 | 12:09

Pleur lekker op met dit ouderwetse vuurwerk gedoe! alles moet verdwijnen zwarte Piet witte man alles voor het milieu etc etc en dit krankzinnige feestje moet blijven?
Flikker lekker op met vuurwerk wat intussen steeds gevaarlijker wordt.. Want meer meer en nog eens meer!

aardv@rk | 27-12-22 | 12:08 | 2

Oproepen om iets te verbieden, omdat alles wat je zelf leuk vond ook verboden is. Dat heeft wel een hoog "useful idiot" gehalte hoor.

Blauwpetje | 27-12-22 | 13:19

En toch blijf ik het vreemd vinden dat in europa een vrij verkeer van goederen is, maar sommige dingen in het buitenland wel verkocht mogen worden, maar in nederland illegaal zijn of andersom, dat er in nederland iets gekocht wordt wat in het buitenland illegaal is. Hoe wil de politie hier in nederland gaan handhaven op vuurwerk terwijl ze de capaciteit niet hebben? Willen ze een nsb achtige groep gaan oprichten waarbij elk lid van de groep foto's moet maken van mensen die de wet overtreden (een heterdaadfoto dan) en die doorsturen naar de politie zodat die, als ze er tijd voor hebben, bij die mensen langs gaan om een foeigesprek te houden?
Nu ben ik wel van mening dat iemand die bewust vuurwerk naar iemand anders gooit de kogel mag krijgen, maar hoe wil je het verbieden als er geen manier is om het te handhaven?

brie-de-penis | 27-12-22 | 12:03 | 1

En ja hoor, een heuse Godwin. Duurde volgens mij nog lang...

Grijskijkert | 27-12-22 | 13:16

Het vuurwerk moment met oud en nieuw gaat steeds meer lijken op “The Purge”, het ongelimiteerd uitoefenen van straatterreur zonder afstraffing. In deze tijd lijkt mij een totaal verbod op zijn plaats, maar helaas dan moet dit ook gelden voor de verkoop en handel in Duitsland en België.

PWelp | 27-12-22 | 12:01 | 4

Misschien moet je in een betere buurt gaan wonen. Hier is oud en nieuw werkelijk het mooiste meest verbroederende moment in het jaar. De hele buurt doet vriendelijk tegen elkaar er word knalgoed vuurwerk afgestoken op de plek waar niemand er last van heeft en iedereen kan meegenieten. Als ze dat straks verbieden en er 20 kilometer verderop een vuurwerkshow word gegeven door de gemeente is dat groepsgevoel weg.

TDB | 27-12-22 | 12:22

@TDB | 27-12-22 | 12:22: ok sta dat Chinese en Poolse pauper vuurwerk allen toe daar waar de daken nog van riet zijn. In de randstad zijn het enkel paupers pubers en mensen van cultuur.

geenjagergeenneeger | 27-12-22 | 12:31

Dat straatterreur is het probleem inderdaad. De straffen op illegaal voorwerk moet veel hoger, inclusief celstraf van 28 dec t/m 3 jan.
En dan ook een boete van 5000, excl schade.
Bij herhaling graag een maandje of drie TBS.

En alles wat wel legaal is maar voor de 31 wordt afgestoken mag 50% van de bovenstaande straf krijgen.

Warhead | 27-12-22 | 13:00
▼ 1 antwoord verborgen

Gisteravond hier ook weer. Uit het niets een enorme knal, leek gvd wel een raketaanslag. Schrokken ons de teringtouwtjes. En niet één maar drie keer in 5 minuten. Mag niet hardop zeggen wat ik toen dacht vanwege Joris maar als ik later zou horen dat die gast nooit meer schrijven kan zou ik daar niet onrustig van slapen denk ik. Leeftijd maakt niet uit. Dus algeheel verbod svp.

Sjakie | 27-12-22 | 12:00 | 4

Maar... Maar...
Het is toch al verboden?

Zowel het illegale vuurwerk als het afsteken voor de 31e.

Dus wat wil je nou? Nog een keer verbieden?
Of heb je liever handhaving net een veel hogere pakkans en/of hogere straffen?

Warhead | 27-12-22 | 13:01
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kan niet wachten tot die proletenhobby eindelijk wordt verboden.

de IJsman | 27-12-22 | 11:54 | 6

Mogen proleten geen hobby hebben dan ? 1 dag per jaar ? Pleaaase ?
Zo ken ik er nog wel een paar. Voetbal verbieden ivm overlast en politieinzet. Kost een miljard per jaar, elk jaar. Waarom moet ik daaraan meebetalen goeie vraag ja ! Neemt niet weg dat vuurwerk leuk is als je 10 - 12 jaar oud bent maar daarnamoet je je bezighouden met andere ding0n. Volwassenen die zich met vuurwerk bezig houden zijn zeer sneu, maar verbied0n ?
Dan hebben we het "arme hondje ! dierenleed" argument. Je hebt goddomme nog niet eens die gourmetschotel uitgekakt die je gisteravond in je kanis (hihi, betekent 'hond' in het Latijn) hebt geschoven. Over dierenleed gesproken. Hypocriet gezeik.

Asteroid-B612 | 27-12-22 | 12:48

@Asteroid-B612 | 27-12-22 | 12:48: . De rest van je vergelijking slaat trouwens nergens op. Ik bedoel, de brandweer bij een foebalwedstrijd ? Vingertjes of oogjes kwijt ? SEH die overuren maken ? En het is canis trouwens, met een c.

Grijskijkert | 27-12-22 | 13:22
▼ 3 antwoorden verborgen

The Purge, 2022/2023, 31/12 vanaf 18:00 tot 01/01 06:00, 12 uur van complete chaos. Oh waar zijn de tijden dat een Astronaut in de put nog mega stoer was.

Vloberto | 27-12-22 | 11:46 | 2

Ja, en die jumping jacks

hotbrasil | 27-12-22 | 11:52

Wat een dom, onlogisch gelul van de politie(woordvoerder) inderdaad.
Dat ze zich ook nog eens laten misbruiken door/voor Ruttetrucjes maakt ze daarbij nog minder serieus te nemen.

VP732 | 27-12-22 | 11:38

Oh, en waar zijn in al die 'onschuldige' explosies eigenlijk de ouders?
Als mijn kinder(s) rond middernacht plots naar buiten schuifelen, jaszakken bol of plastic tassie bij zich en nog even vragen of we toevallig een doosje lucifers hebben (nee, want er wordt hier niet gerookt?) en tien minuten later klinkt het buiten alsof de russen nu ook Nederland binnenvallen...
Dan moet je toch goddikke als ouder jezelf afvragen waar je van het padje bent gegaan? En je kroost bij thuiskomst (of als je die op de spoedeisende hulp moet gaan bezoeken) alle hoeken van de (operatie-) kamer laten zien?
Sorry, maar een beetje geciviliseerd gezin zorgt goed voor elkaar.

EEnzame SchizofrEEN | 27-12-22 | 11:27 | 1

Je doet je nick eer aan eenzame.
Zag net op T.nl ook nog wat vuurwerk gegooid worden, nl in loopgraven/dug outs ergens niet zo ver hier vandaan.
Ik hoop dat alle Russische sukkelaars bovengronds waren.
Nou ja, de ouders van de capitulerende sukkelaars kunnen hopelijk wel wat minder zorgelijk de jaarwisseling vieren.

D-Fens_1963 | 27-12-22 | 11:34

Als ik, als gewone burger, bij mijn gemeente een aanvraag voor een evenement zou doen, waarbij gegarandeerd:
- 26 kinderen zwaargewond zouden raken;
- 1 of 2 personen zouden omkomen;
- 168 mensen oogletsel zouden oplopen aan één of beide ogen
- voor 10 miljoen euro schade aan auto's en woningen zou worden veroorzaakt

dan krijg ik nooit en te nimmer, bij geen enkele gemeente in Nederland, deze vergunning. Maaaar: er wordt wel toegestaan dat bovengenoemde schade door dat klote consumenten-/illegale vuurwerk wordt veroorzaakt.
Waarom is het afsteken van vuurwerk nog niet helemaal verboden? Waarom hiermee nog jaren wachten? Google eens op "Netty Goddard Elburg" en dan kun je lezen plus zien wat één van de vele risico's is van het afsteken van vuurwerk.

Dameskonijn | 27-12-22 | 11:26 | 9

@Graaisnaaiert | 27-12-22 | 11:55: Alcohol dan? Hoeveel doden en gewonden dat wel niet geeft, verbleekt bij een gemiddeld oudjaar...

ReyNemaattori | 27-12-22 | 12:09

@aardv@rk | 27-12-22 | 12:11: Nee hoor. Je kan ook zonder tabak, alcohol en suiker. Net als je zonder vuurwerk kunt. En die zijn alledrie een stuk problematischer dan dat beetje voorwerk.

Zoals al eerder gezegd: als je een verbod niet kunt of wilt handhaven, verbied het het dan niet. Standaard Nederlands probleem: denken dat je iets geregeld hebt als je een wet hebt gemaakt. Dat een tandeloze wet geen wet is, vergeten we.

Mbovenka | 27-12-22 | 13:17
▼ 6 antwoorden verborgen

Verbieden heeft geen zin als men de overlastgevers niet eens kan aanpakken. Een verbod op consumentenvuurwerk treft alleen de normale man, de echte raddraaiers kopen hun spul toch wel elders in de EU.

kriebelneus | 27-12-22 | 11:22

Een en ander gelezen, gezien en meegemaakt hebbende is dit wederom zo'n lastig dilemma.
Enerzijds zijn er de kinds (tot 60+) die hun innerlijke pyromaan tevreden willen stellen en met Oud en Nieuw los gaan. anderzijds zijn er de volstrekt losgeslagen figuren die al rond de vijftiende december dagelijks (nachtelijks?) trachten een explosie van nucleaire proporties na te bootsen onder de slaapkamerramen van argeloze buurtbewoners.
Een vuurwerkverbod klinkt als een ingreep op de privacy, tegelijkertijd zorgt het er enkel voor dat de illegale ellende welig tiert en de eerste hulp posten extra aanmeldingen krijgen.
Maar hoe is dit gekomen? Wij gokken dat dit deels te maken heeft met de handhaving.
Er werden de afgelopen tientallen jaren nauwelijks nog gehandhaafd. En dat komt hoogstwaarschijnlijk door de tekorten aan agenten. Wat weer komt door de salarissen én de manier waarop de politie door de 'burger' behandeld wordt (wat vervolgens door rechters wordt goedgekeurd).

EEnzame SchizofrEEN | 27-12-22 | 11:21 | 8

@EEnzame SchizofrEEN | 27-12-22 | 11:32: Als je het 'kan verdienen met goed gedrag', dan is het een privilege, geen recht... en kan het ook weer ingenomen worden.

Rechten heb je en zijn immutable, daar kan niet aan getornd worden behalve op een wijze zoals aangegeven in de wet(bijv. criminaliteit).

ReyNemaattori | 27-12-22 | 15:27

De waarheid

Jacktheflipper | 27-12-22 | 20:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Gisteren nog wat jongeren moeten confronteren tezamen met wat andere buurtbewoners en uitgelegd dat ze dat niet hier in deze straat moeten flikken, ze zijn vertrokken met excuses naar het park. Eentje had nog een grote bek maar een dreigende blik onder de woorden vind je dit echt een goed moment om bijdehand te zijn was genoeg. Ik haat vuurwerk.

KingOfTheLoonyBin | 27-12-22 | 11:21 | 1

En kinderen...

knutsel_ | 27-12-22 | 11:22

Het zou al een stuk ergernis schelen als al die zielige vuurwerkafstekers de volgende dag hun rommel zouden opvegen en netjes in het vuilnisvat dumpen. Inclusief afgerukte lichaamsdelen, wellicht.

dathoujetoch | 27-12-22 | 11:20

Vuurwerk, legaal of illegaal, veroorzaakt vreselijk veel leed bij mens en dier. Afgerukte handen, gehoor schade, eenden die vuurwerk naar zich toe gegooid krijgen, katten die vuurwerk in d'r achterste geduwd krijgen, de angst van alle dieren al dagen voor de jaarwisseling zelf. Daarnaast is daar de materiële schade aan straatmeubilair, auto's en huizen. Verbied dat hele vuuwerk en je bent hier vanaf. Als het bij afsteken tussen bij de jaarwisseling tussen 12 en 2 uur zou blijven is hier nog mee te leven, maar het (dieren) leed is verschrikkelijk en niet te tollereren.

Waakvlam | 27-12-22 | 11:19 | 2

Klinkt als een goed argument om die hele beestenboel de deur uit te doen. Honden veroorzaken iedere dag overlast met lawaai en poep en gevaarlijk (bijten enzo).

minderweter | 27-12-22 | 11:45

"Verbied dat hele vuurwerk en je bent hier vanaf." Kom, kom, Waakvlam. Niet zo naïef! Dat is hetzelfde als zeggen: Verbied zwarte piet, dan heb je geen racisme meer. Het probleem is niet het vuurwerk. Het probleem is de groep (jongeren/tokkies, hoe u ze ook wilt noemen) die zich niet kan gedragen, al of niet 'gehinderd' door een overdaad aan alcohol.

2Little2Late | 27-12-22 | 12:24

Hoe harder het verboden wordt hoe meer het hier een "Warzone" wordt.

deministerpresident | 27-12-22 | 11:18 | 1

Onzin. Er zijn genoeg zaken die niet verboden zijn, sterker nog, het kabinet faciliteert ze (vul zelf maar in, ik heb geen zin dat Joris me op m'n pik trapt), maar een War zone is het allang in Nederland. Ieder weekend 3 of 4 dodelijke schietpartijen, talloze steekincidenten, allemaal gefaciliteerd door Den Haag.

Waakvlam | 27-12-22 | 11:30

Dit is weer zo n de burger moet het zelf oplossen, nee, daar hebben wij de overheid voor om te handhaven op vuurwerk, hetgeen nooit gebeurd. Maar als je hond in de bossen schijt en je ziet het niet, 110 euries boete.

Zuster01 | 27-12-22 | 11:17 | 2

Prioriteiten, prioriteiten. Dat is bij de NL overheid dus geld binnenharken. Boetes zijn al lang een doel op zich.

Asteroid-B612 | 27-12-22 | 11:39

Ik vind die boete ook te laag. Je ruimt gewoon de schijt van je hond op. jouw hond, jouw verantwoordelijkheid.

Maytheforcebewithyou | 27-12-22 | 12:47

De problemen in het ziekenhuis.
Tijdens de jaarwisseling zijn de problemen als gevolg van alcohol vele male groter dan de problemen met vuurwerk.
Ieder jaar is het weer hetzelfde, het is altijd de schuld van het vuurwerk, terwijl alcohol veel erger is.

VanderGeelen-Coppens | 27-12-22 | 11:12 | 5

@Portnoy | 27-12-22 | 11:24: Valt onder het kopje 'spuit een volwassen vent in één keer zo van zijn brommer'.

EEnzame SchizofrEEN | 27-12-22 | 11:42

@EEnzame SchizofrEEN | 27-12-22 | 11:14: alcoholisten rijden dagelijks mensen dood/de verdoemenis in

TDB | 27-12-22 | 13:02

Vaak is het ook nog een combinatie van alcohol, teveel testosteron én vuurwerk, want dat gaat ook vaak flink mis bij elkaar.

Jan, Leiden | 27-12-22 | 13:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Vuurwerkgebruikers en misbruikers hebben onder andere unaniem geen enkel respect voor dieren (heel erg), en mensen (ook errug).
Laten wij daar eens mee beginnen en dat specifieke aspect vanuit de opvoeding en cultuur verklaren. Vervolgens kun je dan concluderen dat geen enkele aanpak nu nog zin heeft. The point of no return ligt al decennia achter ons helaas.

penis-aqua-rosA | 27-12-22 | 11:11 | 1

Ik steek vuurwerk af én ik heb respect voor dieren. Dat gaat prima samen.

Ik vind echter dat het niet verboden is dat een dier mag schikken.
Als diereneigenaar kan je overigens het nodige doen om dit grotendeels te beperken.

Maytheforcebewithyou | 27-12-22 | 12:45

Een totaalverbod op het afsteken van vuurwerk kan mij er niet snel genoeg komen. Het is allang niet meer van deze tijd, en moet net als 'roken' helemaal uit gefaseerd worden, alleen veel sneller. En dat vinden gelukkig ook steeds meer mensen:

"Uit de peiling van I&O Research van januari 2020 blijkt dat 65% van de Nederlanders voor een totaalverbod op consumentenvuurwerk is. In combinatie met een professionele vuurwerkshow is dit zelfs 69%. Ook een toenemend aantal organisaties steunt een vuurwerkverbod. Het draagvlak voor een verbod is kortom groot.''

De voorstanders van consumentenvuurwerk vechten een 'losing battle', een achterhoedegevecht, en komen steeds geïsoleerder te staan.

Dr_Johnson | 27-12-22 | 11:11 | 7

Nou het laatste polletje wat ik hield, in de wachtrij alhier bij de plaatselijke vuurwerkdealert vorig jaar, wees op een 0% aanhang voor een totaalverbod.
Kijk maar uit Dr, als je niet uitkijkt kom je zelf steeds geïsoleerder te staan in een "bepaalde" wachtrij ;-)

D-Fens_1963 | 27-12-22 | 11:24

@Gen. Maximus | 27-12-22 | 11:21: Gelukkig kon ik dat nog net weghalen uit mijn reactie op de Dr......

D-Fens_1963 | 27-12-22 | 11:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Met dit statement probeert de politie tegen de ‘basket of deplorables’ te bereiken. Maar als die ‘basket’ dit bericht al leest voelen ze zich alleen maar gesterkt. Ook altijd die opmerking: ‘Van onze hulpverleners blijf je af’, doet bijna potsierlijk aan. De bewijsvoering zou in zaken van geweld veel lichter moeten worden gemaakt, bijvoorbeeld met een strafbaarstelling voor groepsgeweld (medeplegen). Verder vinden alleen rechters dat ze zwaar straffen. Veel mensen zien dat niet zo . Geweld vooral als er sprake is van geweld tegen hulpverleners zou echt gewoon zwaarder gestraft moeten worden.

HoniSoit | 27-12-22 | 11:09 | 1

Ik ben het er mee eens dat geweld tegen hulpverleners an/of ambtenaren in functie zwaarder bestraft moet worden, maar niet dat geweld tegen burgers dus lichter bestraft word. Verhoog gewoon de straffen, ongeacht wie het slachtoffer is.
Burgers hebben volgens onze grondwet net zo veel recht op bescherming als hulpverleners an/of ambtenaren in functie.

W_F | 27-12-22 | 12:08

Dat is de modus operandus tegenwoordig van onze handhavers en wetgevers; omdat de publieke ruimte niet gehandhaafd kan worden want dat is racistisch, moeten alle burgers van goede wil in een kooi gestopt worden, want daar zijn ze wel veilig. En waag het niet om uit die kooi te stappen, want dàn kan handhaven opeens wel.

Sans Comique | 27-12-22 | 11:08

Handhavende Politie? In Nederland? Die pantoffelhelden kunnen nog alleen een verkeersboete uitdelen. En vuurwerk is sowieso voor tokkies.

TanteJuut | 27-12-22 | 11:07 | 1

Omdat ze bij andere optredens vrijwel altijd de lul zijn.. Dus.. wat zou u doen dan?

aardv@rk | 27-12-22 | 12:18

Ik ben niet zo van het verbieden maar dat klote vuurwerk mag van mij per direct aangepakt worden. Dat illegale spul wordt niet op gehandhaafd dat is het eerste probleem. Daarnaast wordt het gebruikt als terreur wapen. Tegen hulpverleners en polite. Tegen burgers die mot hebben met tuig in de buurt. Doe eens oppakken dat tuig wat het heeft en er in handelt. En opsluiten. Maar ja. VVD’66. Dus weer veel woorden weinig daden. Lekker makkelijk het voor de bühne afschaven zodat de burgerlul weer minder mag maar het tuig gewoon door knalt.

P-unit | 27-12-22 | 11:07 | 3

Wacht even hoor... u wilt het verbieden maar geeft in de zin meteen erna aan dat er niet op wordt gehandhaafd. Ziet u nu zelf niet in hoe paradoxaal uw wens om het te verbieden is.

Het probleem is niet het vuurwerk. Dat is al illegaal. Het probleem is het gebrek aan handhaving. Wordt het verbod op illegaal vuurwerk gehandhaafd? Dan neemt het aantal problemen direct met 90% af.

2Little2Late | 27-12-22 | 12:05

@P-unit | 27-12-22 | 12:10: Omdat verbieden dus geen zin heeft als er niet gehandhaafd wordt. Verbieden is niet het probleem (de malloten die alles opblazen gebruiken namelijk vuurwerk wat al verboden is), handhaven is het probleem. En dus heeft verbieden totaal geen zin.

2Little2Late | 27-12-22 | 14:28

Alles wat ik tegenwoordig constateer aan geweld op straat is terug te voeren op het totale gebrek aan handhaving ten gevolge van bezuinigingen. Die agent kan wel janken, maar hij moet bij zijn politieke baas zijn die het blijkbaar geen enkel probleem vindt. (En de burgers die die politici elke keer maar weer aan de macht brengen). Het schofterige volk ziet geen gevolgen van hun daden. Een jankende agent in het AD. AD, wat is dat? Daar zullen zij van onder de indruk zijn.

forecastle | 27-12-22 | 11:07

Vuurwerk dient geen enkel maatschappelijk belang, daarentegen vervuilt het, nodigt het uit tot vernielingen en hebben veel mensen, met name ouderen angst om de straat op te gaan. Ik zeg verbieden. Mijn hond is het helemaal met mij eens.

Sieg Hein | 27-12-22 | 11:05 | 6

Het verjaagt boze geesten, zegt men. U kunt niet bewijzen dat dit niet het geval is.

Mariner | 27-12-22 | 11:18

@penis-aqua-rosA | 27-12-22 | 11:15: Je bedoelt "volgzaam", de schuld op je nemen voor iets wat je niet een zelf gedaan hebt om je baasje maar tevreden te stellen, kontinu om voedsel bedelen met droopy eyes ? Dat karakter ? Nix daarvan !

Asteroid-B612 | 27-12-22 | 11:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zeg gelijk doorpakken, alles wat onnodig en herhaaldelijk dingen stuk maakt gelijk verbieden, ook als het dus bevolkingsgroepen zijn.

Nauwe Opening | 27-12-22 | 11:05

youtu.be/t21JA0jiF2s

Tsja.. ik heb hier vlakbi jzo'n maf die alles uitprobeert wat ie op internet kan vinden, woont schuin achter ons..
4 x bezoek gehad, nooit iets in huis

AldNuut | 27-12-22 | 10:57 | 1

Vind ik ook altijd vreselijk, ga je bij iemand op bezoek heeft ie niks in huis. Niet eens een droog koekje.

knutsel_ | 27-12-22 | 11:19

Zo'n megafoon, om harder pang! pang! te kunnen roepen, mag dat nog wel?

Kapitein Sjaak Mus | 27-12-22 | 10:56

"Als je enigste gereedschap een hamer is ziet alles eruit als een spijker"
En voor groepen pubers die met tassen vol vuurwerk door de straten lopen ziet alles eruit als een doelwit om op te blazen.
In mijn tijd staken we vooral astronautjes in hondendrollen die tussen de auto's lagen waardoor die helemaal ondergespetterd raakten. En soms een van onze groep die zich afvroeg waarom dat astronautje in die hondendrol nog niet was afgegaan.
Tegenwoordig blazen ze prullenbakken, brievenbussen en koelkasten bij het grofvuil of met cobra 6 bommen.
Maar er hoeft er maar eentje zijn vingers te verliezen en de hele groep wordt verstandig.

Osdorpertje | 27-12-22 | 10:54 | 4

Wij deden altijd superkanonslagen in een versgeperste hondendrol (klassieke bolus). Het maffe was, dat het wel een paar sekonden duurde voordat die regen van stront (chocolate rain) weer naar beneden daalde, en je moest snel pleite want de gevarenzone / kakradius was vrij groot.

Asteroid-B612 | 27-12-22 | 11:01

@penis-aqua-rosA | 27-12-22 | 10:55: Als iedereen 'enigste' zegt, is het vanzelf goed, volgens de duurbetaalde commissie die voor ons bepaalt wat goed en slecht Nederlands is.

Sans Comique | 27-12-22 | 11:10

@Sans Comique | 27-12-22 | 11:10:
Enigste is gewoon de overtreffende trap van enige.
Dus als je maar een stuk gereedschap hebt is dat je enigste gereedschap.

Osdorpertje | 27-12-22 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Nog eentje: als er nog een keer ergens iemand ergens dronken wordt van een glaasje whiskey... Dan gaan we alle alcohol verbieden.

appeltjesgroeneweide | 27-12-22 | 10:53 | 1

Vergelijkingen zijn niet je sterkste punt zullen we maar zeggen.

Roos | 27-12-22 | 11:01

Nog eentje: als er nog een keer ergens iemand met een auto tegen een boom aanrijdt.. Dan gaan we alle auto's verbieden.

appeltjesgroeneweide | 27-12-22 | 10:52 | 7

@Roos | 27-12-22 | 10:57: Je kunt niet een kleine groep mensen aanhouden om iets voor een hele grote groep te verbieden.

appeltjesgroeneweide | 27-12-22 | 11:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Laten we alle vrouwen in lakens hullen omdat sommige tot testosteronbommengemaakten zich niet weten te gedragen.

Kaas de Vies | 27-12-22 | 10:51 | 2

Als je vuurwerk vergelijkt met verhullende lakens, is de vergelijking dat je vrouwen in dichte plastic zakken hult.

Misschien woon jij in een Smurfendorp waar ze nog vuurwerk als strijkers gooien, maar hier zijn cobra 6 bommen de norm. De rest van het jaar is het ook niet toegestaan met handgranaten te werpen.

Roos | 27-12-22 | 11:05

In veel landen is bijna alles te koop, maar loopt het nooit uit de hand.
Hoe is het vuurwerkgebruik in Marrokko?

Ray Skak | 27-12-22 | 10:51 | 3

In veel van die landen is het dan ook gebruikelijk dat de politie je eerst bijkans neer knuppelt alvorens de-escalerend op te treden...

normanius | 27-12-22 | 10:55

Escaleert het daar niet of interesseert de msm het niet, en bericht het er niet over?
(hm...... wacht even, als de msm ALLES wil verbieden interesseert het vuurwerk'misbruik' op de noordpool hen zelfs)

klimgek | 27-12-22 | 11:00

Jee politie. Linkse politietop en vooral mooipraters zijn jullie. Jullue kunnen ook eens je werk gaan doen en meer van die lui oppakken. En dan voortaan ook niet meer links stemmen zodat we zwaarder kunnen straffen voortaan.

appeltjesgroeneweide | 27-12-22 | 10:51 | 2

Je hebt last van teveel appeltjesgroen.

eh.dinges | 27-12-22 | 11:06

Vuurwerktokkies het land uit. Gewoon met zachte dwang en hun gehele vuurwerkvoorraad over de grens afzetten. Misschien dat een andere gemeenschap het allemaal wel kan waarderen en je asiel wil verlenen, maar hier doe je even niet meer mee. Doei.

Duwbak_Linda | 27-12-22 | 10:50

Veel illegaal vuurwerk heeft de explosiekracht van een handgranaat.
Dit wordt gewoon in de EU geproduceerd en kan zo via internet besteld worden.
Stap 1 is dus dit in EU verband aanpakken.
Ondertussen is door misbruik van zwaar illegaal vuurwerk een sterke tendens ontstaan tegen vuurwerk in het algemeen,
Vooral in kansenwijken is het opleidingsniveau laag, het geld op en de moraal afwezig, Het gaat juist daar mis, en grootschaliger dan ooit.
Zolang dus een groeiend deel van de bevolking bestaat uit dit type mensch is een verbod dus onvermijdelijk,
Ook beter voor het milieu.

Jan Lange3373 | 27-12-22 | 10:50 | 3

Ik lees het al, we moeten handgranaten verbieden!

Acidstain | 27-12-22 | 11:04

O help, u propageert EU gebeuren op dit podium?? ;)
AL het vuurwerk kan tot bom gemaakt worden: 'gewoon' -tig rotjes bij elkaar knopen en het geeft een extragrote biem.
Een verbod is vooral om 'handhaving' makkelijker te maken (dus kosten van politie-inzet te verlagen). De politieman/ -vrouw op straat weet heus wel wie de misbruiker is, maar kan door onderbezetting en regeldruk niet effectief opereren.

klimgek | 27-12-22 | 11:07

@klimgek | 27-12-22 | 11:07: En door angst, het is immers niet fijn om voor racist uitgemaakt te worden op verjaardagsfeestjes.

Sans Comique | 27-12-22 | 11:13

Volgens mij heeft de politie hele.aal nergens op aan te dringen. Anders krijgen we net als in de Murica een organisatie, zoals FBI die embedded bij media en techbedrijven gaat vertellen wat ze wel en niet moeten doen

In plaats daarvan hebben wij hier NL gekozen wetgevende lichamen die bepalen wat wel is en wat niet is en hebben we een bestuurders die daar uitvoering aan geven en daarin de prioriteiten stellen.

Weliswaar mankeert er nogal wat aan de stembusuitslag en de vertaling daarvan in regels en beleid (hoi VVD en CDA stemmers), maar daar hebben uitvoerders het maar mee te doen.

Heurtebise | 27-12-22 | 10:47

Deze week twee Finse (of is dit niet meer nodig?) jochies aangesproken omdat ze cobra's aan het afsteken waren. Of ze dat niet bij hun moeder voor de deur konden doen. "Liever niet mevrouw". Dus je gaat liever een ander lastig vallen. "We leven in een vrij land mevrouw". Nog wel, zei ik, maar er zijn wel wetten. Je mag nu geen vuurwerk afsteken, volgens de wet mag dat alleen op 31 december.
"Dat risico nemen we mevrouw".
Gezegd dat ik dat asociaal vind. "Dat heeft u al 2 keer gezegd mevrouw".
Tot zover het redelijke gesprek. Ben vlak voor hem gaan staan en gezegd dat ze op moeten sodemieteren uit mijn buurt.

Het was niet beleefd, het ge-mevrouw. Een soort passief agressief taalgebruik en voor hun leeftijd veel te bijdehand. De leeftijd waarop jongeren nog onder de indruk zijn wanneer volwassenen ze toespreken, is drastisch gedaald.

Roos | 27-12-22 | 10:47 | 8

Neem ze voor straf mee naar een woningboulevard.

Kaas de Vies | 27-12-22 | 10:55

Ja, als je als vrouw, een inferieur wezen, prinsjes uit een bepaalde cultuur, die geleerd hebben dat zij het beste van het beste zijn, op hun gedrag aanspreekt, kun je de wind van voren verwachten.

wijsvinger | 27-12-22 | 10:55

@Kaas de Vies | 27-12-22 | 10:55: en waarom zou ik straf moeten krijgen dan?
Meubelboulevard... mij niet bellen

Roos | 27-12-22 | 10:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Vuurwerkcrisis ? Ik vraag Rutte wel even om het probleem op te lossen.

Acidstain | 27-12-22 | 10:47

De volgende keer dat verveelde Marokkanen de stad verbouwen allemaal het land uit!

Harrie Nak | 27-12-22 | 10:44 | 1

Terug naar Turkije!

Kapitein Sjaak Mus | 27-12-22 | 10:59

Hey moet maar eens klaar zijn met het opblazen van de halve buurt.

Laat de gemeente maar een showtje organiseren, voor de rest: verbieden.

Eduardo- | 27-12-22 | 10:43

Zwieber, niet stelen!

zuurtjeregen | 27-12-22 | 10:43

Lachen in de EU... in Italië worden 100-duizenden Cobra's gemaakt met levensgevaarlijk flitspoeder... hé Frenske Penske... zeg DAAR eens wat van, met je deug-milieupalaver.

hagelkruis | 27-12-22 | 10:42

Moordaanslagen op de politie met zware explosieven, hulpverleners die men in brand wil schieten, dieren worden voor het leven getraumatiseerd, terroristische aanvallen op mensen die er wat van zeggen veel onrust in ziekenhuizen en verzorgingshuizen..... Dit allemaal over ons heen laten gaan door een kleine minderheid aan tokkies (die de 190 euro energiecompensatie gebruiken voor aankoop van vuurwerk) is toch idioot?
Ik zeg vuurwerk verbieden en het ook op de Europese agenda zetten.

Nefret | 27-12-22 | 10:42 | 9

Rare vraag misschien, maar is je haar toevallig blauw of paars?

keistad | 27-12-22 | 11:00

Helemaal mee eens. Top dit plempsel.

Sjakie | 27-12-22 | 11:55

"Moordaanslagen". "Voor het leven getraumatiseerd".
U bent wel erg beschermd opgevoed.

BTW: waar ik mijn € 190,- aan uitgeef, gaat u geen moer aan.

Maytheforcebewithyou | 27-12-22 | 12:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Nou, bellen tijdens het fietsen is ook verboden en dat wordt strikt gehandhaafd,
Moehaa !!

Piet Karbiet | 27-12-22 | 10:42 | 2

Een bel is verplicht dus laten we alle racefietsen verbieden!

Kaas de Vies | 27-12-22 | 10:56

@Kaas de Vies | 27-12-22 | 10:56: dat sowieso.

Met_baard | 27-12-22 | 11:43

Vier al jaren oud en nieuw met vuurwerk en ook in mijn omgeving is het altijd genieten. Nog nooit gezeik gehad of ander wangedrag. Gewoon plezier met familie en vrienden en de buurt. De ellende is vaak toch teug te vinden in bepaalde gedeelten van de bekende steden, met een uitzondering daargelaten. Misschien eens iets aan opvoeding gaan doen in bepaalde gedeelten van de steden en bepaalde bevolkingsgroepen.

Waargaathetheen | 27-12-22 | 10:41 | 2

denk er om he, straks!?
je peuk in je hand houden en het vuurwerk wegwerpen en niet andersom.

Jan Lange3373 | 27-12-22 | 10:53

Precies, dit.
In 95% van de gevallen is er niets aan de hand.

Ga gewoon handhaven in de grote steden (in met mijn neus aan te wijzen wijken). Bronbestrijding heet dat.

Maytheforcebewithyou | 27-12-22 | 12:20

Die pet past ons allemaal.

Duwbak_Linda | 27-12-22 | 10:40 | 1

Zo is het. Achter de jongens en meiden gaan staan die ons helpen om de boel een beetje in de hand te houden. Ongelofelijk dat er volwassen mensen zijn die dat niet snappen. Oh en vannacht heb ik je wel gezien hoor! Knipoogt.

Normpje | 27-12-22 | 10:44

Het draait om de handhaving. Waarom worden er geen ondernemers ingezet? Tijdens corona moesten horecaondernemers de wettelijk verplichte QR-code controleren zonder dat ze politieagenten of BOA's waren. Er zou ook nu een systeem kunnen worden opgetuigd waarbij ondernemers de onvrijwillige NSB'ert uit moeten hangen.

goedverstaander | 27-12-22 | 10:37

Nederlanders zijn te rijk, te mobiel en te bijdehand. Er zijn veel mensen die voor een paar duizend euro ieder jaar illegaal vuurwerk op zolder leggen. Je ziet dan ook met oud en nieuw bijna professionele shows in sommige straten. En ook al zijn deze amateurs vol trots, en vindt de helft van de straat het geweldig, is dit juist het begin van de ellende. Het is gewoon uit de hand gelopen. Over het knalvuurwerk zou je niet eens een betoog hoeven te houden om dat heel heel zwaar te gaan beboeten. Maar laten ze die goed bedoelende amateur nou ook eens aanpakken met oud en nieuw. Je zou maar zo een dwaas naast je hebben wonen.

Tapioca pudding | 27-12-22 | 10:35 | 6

Gaat het om een linkse of een rechtse voet?

zuurtjeregen | 27-12-22 | 10:45

@Pleegzuster B | 27-12-22 | 10:41: Nee is niet van mij, mis een duim en een knie.

jan huppeldepup | 27-12-22 | 10:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Kan iemand mij uitleggen hoe je anders een steeds groter wordend kinderlijk drammend Nederland (0-100 jaar) aan het verstand krijgt dat andere mensen lastig vallen niet thuishoort in een beschaving. Dat gepeupel snapt het alleen wanneer de overheid grenzen trekt. Gebeurt dat niet, dan blijven ze op alle mogelijke manieren die grenzen overgaan, kopiëren wat 'die ander doet', want "ik bepaal het zelf allemaal wel!".

Maar goed, mijmeren over beschaving en praten over -samenleving- moet ook maar eens gecanceld worden. Alles naar de klotuh!!

Dr.Rotten | 27-12-22 | 10:34 | 2

"regels zijn voor mensen die niet zelf na kunnen denken" Traditioneel Urks gezegde.

W_F | 27-12-22 | 10:41

"dat andere mensen lastig valt".
Dus de intolerantie van een groep mensen prevaleert boven het plezier van een ander?
Omdat er altijd wel iemand is die loopt te zeiken, kan er ineens helemaal niets meer. Zelfs de BBQ staat onder druk.

Maytheforcebewithyou | 27-12-22 | 12:18

Nederland is werkelijk bijna het enige land waar O & N zo uit de hand loopt.
Een combi van overmatig drank en drugs gebruik, een verbod op plezier en de jacht van de handhavers.
Het maakt het kat en muisspel extra aantrekkelijk voor de jongens die extra opgewonden raken.
Zelfs bij mannen van mijn leeftijd(52) komt ineens het kind weer naar boven.
1 dagje zwaar recalcitrant, schijt aan alles, alles naar de kloten.
Dat heet saamhorigheid….. ofzo.
Vol spanning naar België of Duitsland, kofferbakkie volpleuren en hopen dat je niet gepakt wordt.
Veilig thuis de “buit” verstoppen.
Sssst ! Tegen niemand zeggen, ook niet tegen je moeder!
5 meier in de kelder.
Morgen ga ik met m’n gezin winkelen in Keulen(DE) en ga donderdag eens zien of ik een paar sierpotten kopen.
Gewoon relaxed, niemand overstuur, niemand nerveus, gewoon bij de Lidl ofzo.
Die Duitsers zijn vrij relaxed.
Hoe dan ook, koppie erbij, die een beetje normaal en geef vooral de hulpverleners de ruimte.
Mongolen die brandweer en ambulance aanvallen mag je van mij 3 jaar onvoorwaardelijk opsluiten.
Alvast een fijne jaarwisseling..
Maar dat zeggen we de komende dagen nog wel een paar keer.

Ruimedenker | 27-12-22 | 10:33 | 1

De verklaring zit zeker deels in het verbod op plezier in dit land. De burger wordt overladen met regels en geboden. Voorheen had je de Vrijmarkt op Koningsdag. Alles mocht. Die is ook al jaren dichtgetimmerd met regels. O&N wordt m.i. steeds meer de nationale afstoomdag.

Piet Karbiet | 27-12-22 | 10:57

Inderdaad. Verbieden die bagger. Oppakken dikke boetes en als dat niet werkt vastzetten, lang!

Remus McMillan | 27-12-22 | 10:32

Was ik weer te haastig:
Gelukkig hebben ze in samenwerking met de Duitse politie een paar honderd ton illegaal vuurwerk in beslag genomen.

jan huppeldepup | 27-12-22 | 10:33

Legaal voorwerk verbieden (en dat dan ook niet handhaven) betekend dat onze overheid dan 21% misloopt. Dat kan de politie wel roepen maar daar gaat in Den Haag iemand een stokje voor steken.

W_F | 27-12-22 | 10:32 | 1

Korte stokjesdag.

Pleegzuster B | 27-12-22 | 10:40

Ze hebben het probleem deels zelf gecreeerd door steeds meer te verbieden. Legaal is nu alleen nog cakes, tolletjes en fonteinen. Wat denken ze dan te gaan winnen door de rest te verbieden.

DeJaVu5225 | 27-12-22 | 10:31 | 2

Papieren zakken.

Pleegzuster B | 27-12-22 | 10:37

"Ze" als in de politie? Of "ze" als in de politiek? De politie verbiedt namelijk niks, die voeren alleen beleid uit van de politiek. Dus de politiek verbiedt.

Met_baard | 27-12-22 | 11:39

Welnee, zoals zoveel regels im Nederland is dit de zoveelste niet controleerbare regel. Dwz: je kunt hem willekeurig van stal halen als je iemand dwars wilt zitten. Een soort boeteverdubbelaar dus, zoals de ID plicht bij demonstraties. Je kunt het ook willekeur noemen, zoals in veel bananenrepublieken voorkomt maar dat zijn we hier natuurlijk niet.

'If You Make 10,000 Regulations, You Destroy All Respect for the Law'

Nichtsneues | 27-12-22 | 10:31 | 1

Willekeurige handhaving op basis van de persoonlijke keuze van de betreffende ambtenaar werkt (de schijn van) corruptie in de hand. Ik snap niet dat de politie hier voorstander van is, ze krijgen al slecht betaald en lopen dan ook nog een groot risico om achter de tralies te belanden.

W_F | 27-12-22 | 10:35

onlineprospekt.de/aldi-feuerwerk-pros...

Net over de Tsjechische grens kun je overigens ook zwaar vuurwerk kopen.

lieve politie, dat noemt men dweilen met de kraan open.

bergsbeklimmer | 27-12-22 | 10:27 | 2

Hetzelfde pakket bij de Action?

MorgenEenAnder | 27-12-22 | 10:37

Goed spul. Komt van de Oekraiene.

Pleegzuster B | 27-12-22 | 10:38

We steken pas sinds de zestiger jaren vuurwerk af met nieuwjaar, en het is niet 'onze' traditie.
'De migrantenstroom die vanaf de jaren vijftig uit het onafhankelijk geworden Indonesië naar Nederland op gang kwam, heeft het gebruik aangewakkerd. "Nederlanders die terugkeerden uit Indonesië, stimuleerden de gewoonte om vuurwerk zelf af te steken met Oud en Nieuw.'

Mr_Natural | 27-12-22 | 10:26 | 12

@_pacman_ | 27-12-22 | 10:39: Dacht vooral aan Oudejaarsavond, dan gaat het meeste de lucht in of (mijn hemel!) in de brievenbus van de buurman.
Verder eens, bak gezeik om niks.
M'n huisdier schrikt zich de tyfus... nou en? Ik schrik ook wel eens.

Ichneumonidae | 27-12-22 | 10:42

Indonesië is óók Nederlandse traditie.

Sans Comique | 27-12-22 | 10:53

@Kapitein Sjaak Mus | 27-12-22 | 10:37: teveel bomen

Met_baard | 27-12-22 | 11:37
▼ 9 antwoorden verborgen

Het Vuurwerkprobleem. Dat kunnen wij wel even oplossen hier in de reaguursels. Ik zeg volledig afschaffen of juist niet.

John McClane | 27-12-22 | 10:25 | 1

U kijkt weg!
Het is geen "vuurwerkprobleem"!!
Het is een vuurwerkcrisis!!!

Kapitein Sjaak Mus | 27-12-22 | 10:32

Het vuurwerk waar ik als blaag van een jaar of 12 dagen druk mee was is allang wag-gesalamied: babypijlen, Romeinse kaarsen, voetzoekers, jumping Jacks etc.

Nog een paar jaar drammen, klagen en vuurwerk de schuld geven van rellende medelanders met Oud & Nieuw en dan is ook dit gebruik om zeep geholpen.

_pacman_ | 27-12-22 | 10:25 | 1

En terecht!

thereisnowhy | 27-12-22 | 10:34

De illegale afsteker een corrigerende Pietje Bell tik in de nek mag dat?

MorgenEenAnder | 27-12-22 | 10:22

Hier in Fryslan is het gewoon carbid, net als altijd...

Ennuh carbid is geen vuurwerk en staat op de lijst cultureel erfgoed, dus veel succes.

lc.nl/binnenland/Carbidschieten-behoo...

Desolator | 27-12-22 | 10:21 | 2

In Zeeland is het suikerbid. Knalt niet, maar meurt als de pest.

Pleegzuster B | 27-12-22 | 10:27

Dank voor uw reactie.

Piet Karbiet | 27-12-22 | 10:40

Volkomen logisch. Hetzelfde is van toepassing bij wapens. Als er veel mensen worden vermoord met illegale wapens gaan we het legale wapenbezit aanpakken.

BoerKoekoek | 27-12-22 | 10:20

Geheid dat het weer uit de klauwen gaat lopen. Dat weet je nu al.

Deksmaat | 27-12-22 | 10:19

Ik zit straks op de Veluwe.

Daar heb je alleen boeren en die schieten in het weiland met carbid.

Je kunt dus rustig winkelen zonder met vuurwerk bekogeld te worden door... nou goed, die komen geeneens vóór daar !!

Papa Jones | 27-12-22 | 10:19 | 1

Het wordt op de Veluwe sowieso wel rustig, op oudejaarsavond.
Om 0:00 begint de zondag.
U weet hoe dat gaat, in die contreien.

Kapitein Sjaak Mus | 27-12-22 | 10:24

Gewoon kappen met die onzin van het zelf afsteken. Het enige wat een beetje mooi is dat is door huis-tuin-en-keuken-tokkies niet af te steken want zwaar professioneel... Zorg gewoon voor een fatsoenlijke shows welke verzorgd worden door professionals. Okay een dorp als Zoetermeer of Hoogeveen zal nooit een show weg kunnen zetten zoals ik die al meerdere keren in Barcelona gezien heb maar het midden in woonwijken afsteken van zware munitie is gewoon te idioot voor woorden. Scheelt een hoop verontreiniging (in de lucht en op straat) en daarnaast een berg mensen op de eerste hulp. En dat hoeft niet eens door eigen toedoen te zijn!

pdvd | 27-12-22 | 10:18 | 5

@GOEM | 27-12-22 | 10:42: we hebben nog een boel werklozen die we vóór de volgende oudjaar kunnen omscholen zodat we er dan wél genoeg hebben.

Met_baard | 27-12-22 | 11:33

@thereisnowhy | 27-12-22 | 10:33: en om maar te zwijgen over de jaarlijkse vuurwerkwedstrijd in Blanes. Dat is echt mega-absurd wat je daar ziet! Afgelopen zomer ook 2 van de shows daar gezien. Een week lang iedere avond een megashow en wie wint haalt de mooie contracten binnen.

pdvd | 27-12-22 | 11:40

@Met_baard | 27-12-22 | 11:33:
En wat gaan die lui de rest van het jaar doen? Dan is er vrij beperkt behoefte aan pyrotechnici.
Dat brengt ons meteen bij het volgende: Je moet een aantal shows per jaar
schieten om je papieren geldig te houden.
Onder de huidige wet- en regelgeving dus totaal onhaalbaar.

GOEM | 27-12-22 | 14:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Er zijn genoeg landen zonder vuurwerktraditie en wat denk je?
Ze worden daar de volgende ochtend ook gewoon wakker.
Zonder afkickverschijnselen. Niemand die huilt dat er geen vuurwerk was.
Maar ook zonder schade en vervuiling. Zonder verwondingen.
Gewoon lekker afschaffen die troep dus.

Hangtietsmurfin | 27-12-22 | 10:17 | 3

Doe je panty recht en stel je niet aan.

Wiezewalakristalix | 27-12-22 | 10:19

Kudos voor de Smurfin, wel jammer van die ene hangtiet…

thereisnowhy | 27-12-22 | 10:29

Als de tradities van je eigen land je niet aanstaan, wellicht in het land zonder tradities gaan wonen? Akwasi is er groot mee geworden.

zuurtjeregen | 27-12-22 | 10:50

Stel je voor het is 00:00 uur, 2023!, niemand op de straten en het is stil..
Ik kan het mij niet voorstellen .

Patje | 27-12-22 | 10:17

Zometeen wordt illegaal vuurwerk ook nog verboden!

Zupschufter | 27-12-22 | 10:13 | 2

Als dat verbod al zou gehandhaafd zou kunnen worden (nee) dan zouden relschoppers nog steeds flessen en stenen naar hulpdiensten gooien. En winkels plunderen en van alles in brand steken.
Misschien moeten politie en justitie zich eens gaan concentreren op de aanpak van huftergedrag.

Dandruff | 27-12-22 | 10:16

@Dandruff | 27-12-22 | 10:16: ipv de-escalerend optreden als de hufters van 'bepaalde etnische afkomst' blijken te zijn.

Sans Comique | 27-12-22 | 10:56

Dus een onzin regel die je toch niet kan handhaven verzinnen omdat je een echt probleem niet kunt oplossen.
Ondertussen zo Nederlands.

J-van-de-Bontekoe | 27-12-22 | 10:12

Zo'n vuurwerkverbod werkt wel degelijk: Ze zijn natuurlijk nog net zo succesvol als nu met de overlastgevers aan pakken, maar nu kunnen ze wel op grote schaal brave huisvaders die een pijltje of fonteintje afsteken bekeuren.
Die cijfers kunnen dan weer in het jaarverslag om aan te tonen hoe noodzakelijk dat verbod was, en om aan te tonen hoe doortastend de politie is geweest. De schadecijfers worden dat jaar weggelaten want eigenlijk niet relevant.
Ok, het werkt alleen voor de politie commissarisjes, maar die hebben hun bonus dan ook weer dik verdient.

TheEgg | 27-12-22 | 10:11

Politie: Als mensen elkaar dit jaar blijven aanranden gaan we zoenen verbieden.
Als mensen dit jaar blijven stelen gaan we winkelen verbieden.
Goed bezig!

Dandruff | 27-12-22 | 10:10

Vuurwerk is even achterhaalt als roken.

overVecht | 27-12-22 | 10:10 | 7

*steekt peuk op en vuurpijl aan*

knutsel_ | 27-12-22 | 10:37

@knutsel_ | 27-12-22 | 10:37: niet daarna de peuk en vuurpijl verwisselen wanneer je weer een trekje wilt nemen!

Met_baard | 27-12-22 | 11:31
▼ 4 antwoorden verborgen

"Ik hoop echt dat mensen inzien dat schade aanbrengen aan spullen van anderen niet langer acceptabel is"
Niet langer?
Niet.
Dus. En dat is al heel lang zo.
Hoewel Poetin daar anders over denkt.

AdvocatusDiaboli | 27-12-22 | 10:09 | 2

Ooit was het dus acceptabel.

Mokum Kosher | 27-12-22 | 10:36

Woordvoerder van de politie heeft geen actieve herinnering aan vroeger en wat er toen acceptabel was.

F. Jacobse | 27-12-22 | 10:51

Is gewoon een traditie, net als onderwerp vorige topic.
Decennia geleden werden er ook brievenbussen opgeblazen of uit de tuin getrokken. Nounou, big deal hoor.

Ichneumonidae | 27-12-22 | 10:07

Knallende ruzies over dit onderwerp.

Kowalski11 | 27-12-22 | 10:06 | 1

Korte lontjes, ook.

Kapitein Sjaak Mus | 27-12-22 | 10:34

In het oord waar ik woon is ook een vuurwerkverbod. Verkoop van vuurwerk, daarentegen, is wel toegestaan.

Verder is er sinds de nationale politie geen eigen politiekorps meer aanwezig en heeft de gemeente welgeteld 5 BOA' s ter beschikking.

Wanneer de vorige jaarwisseling een maatstaf is, gaat er weer een recordhoeveelheid de lucht in.

Heerlijk, zo' n verbod. Zonder handhaving. Wat kan er mis gaan?

Glasgow Argus | 27-12-22 | 10:05 | 2

Is een bestuurs-elite kramp: Als we de regels kennelijk niet kunnen handhaven, maken we meer regels. 90% van de regels waar je tegenwoordig als bedrijf aan moet voldoen zijn ook op die manier tot stand gekomen.

TheEgg | 27-12-22 | 10:13

"Ik hoop echt dat mensen inzien dat schade aanbrengen aan spullen van anderen niet langer acceptabel is."
Dus tot voor kort was het wel acceptabel, maar nu niet meer.

MAD1950 | 27-12-22 | 10:05 | 2

omdat er niets aan te doen is werd het impliciet acceptabel. De vuurwerk VVD lobby verhindert solide aanpak en daarmee wordt de maatschappij gedwongen het accepteren dat er honderden gewondenvallen en tientallen miljoen en aan schade is.

Door gewoon alles te verbieden is het makkelijker ook illegaal vuurwerk te bestrijden.
Beter zou zijn wanneer vuurwerk EU wijd totaal verboden wordt. Beter voor iedereen. Door de gecompliceerde import uit China stopt het dan vanzelf.

AntiZanicz | 27-12-22 | 10:35

Gevalletje de goeden moeten weer leiden onder de kwaden.

At_Dawn_They_Sleep | 27-12-22 | 13:14

Elk jaar hetzelfde verhaal. En elk jaar neemt niemand de politie serieus.

UnderTheDevil | 27-12-22 | 10:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland