Hoe gaat het vandaag eigenlijk met Poetins "hereniging" van Rusland en Oekraïne?
Ook op kerstdag II niet heel goed
Het ligt een beetje aan hoe de wind staat maar deze week draaide Poetins oorlog ineens weer om de gehele "hereniging" van "Oekraïne, Rusland en de Russische volkeren", niets minder. En bovendien gaan ze daar in "slagen". Nou, we zochten het op en er wordt inderdaad veel geslagen. Zie onderstaande volkomen L/DPR misère. Verder heeft Poetin het heel gedecideerd over Westerse verdeel- en heers-strategie, en hoe slecht dat allemaal wel niet is. Wij mompelen iets met Tsjestjenië, Dagestan, die 20 andere overwegend niet-Slavische republiekjes waaruit buiten elke proportie dienstplichtigen geronseld werden, de (tanende) Russische invloedsfeer en dan specifiek Kazachstan.
De hereniging verloopt: stroefjes
Social
Helder!
Social
Reaguursels
InloggenNiet best.
"The small Donbas city of Bakhmut is currently the focus of a ferocious Russian assault, and some of the most intense fighting of the entire 10-month invasion. Experts can’t really figure out why."
Waarom? Om de opmars van de Oekraïners te blokkeren. In feite gooien Russen alle goedkope lichamen op Bakhmut, zodat Oekraïners het met hand en tand moeten verdedigen. Het slaat militair nergens op, omdat het alleen maar tijd koopt tegen enorme kosten.
Rusland past gewoon WO2-tactieken toe op Bakhmut door dienstplichtigen te sturen om de Oekraïners in feite uit te putten en met de Wagner huurlingen in hun rug zodat ze ook echt geen kant op kunnen. Zowel moreel als met munitie is dat slopend voor Oekraïne. Russen zijn van plan Stalingrad te herhalen en de Oekraïense troepen gewoon uit te putten.
Het zal dan ook Oekraïense munitie en moreel uitputten. In WW1 schoten de meeste soldaten namelijk niet op doel omdat de meeste mensen geen andere mensen willen doden. Het vereist een specifieke training om dit te doen en zelfs dan raken de meesten getraumatiseerd. De Russen streven simpelweg naar gevechtsmoeheid voor de Oekraïners.
Om dat verder te duiden. Russen zien dienstplichtigen, meestal afkomstig uit etnische minderheden en lagere klassen, echt als kanonnenvlees. Dus hun strategie is om koste wat het kost de aanval op één punt te focussen en te concentreren terwijl ze hun legers herbouwen. Ik denk zelf niet dat het zal werken.
Er is dus maar één verklaring waarom de Russische strijdkrachten doen wat ze doen en dat is strijdmoeheid creëren onder Oekraïense soldaten. Niets anders heeft zin.
Het is een pijnlijke, gebrekkige en wrede strategie om tijd te winnen en gericht op het veroorzaken van strijdmoeheid aan Oekraïense zijde. Heel wreed.
Sja. Dus kun je als Oekraine maar 1 ding doen en dat is met zo min mogelijk troepen daar zoveel mogelijk schade doen - we hoeven ze niet terug te slaan, we moeten alleen zorgen dat ze niet doorbreken - en tegelijkertijd een front erbij te openen om a: de druk op Bakhmut te verminderen en b: Poetin de beoogde tijdswinst te ontnemen. Dus, de theorie is simpel, hopelijk kunnen "we" dat ook in de praktijk waarmaken.
Russen mogen geen dienstplichtigen sturen officieel, het zijn dus contractsoldaten, huurlingen, vrijwilligers en reservisten.
@Schout-bij-Nacht-J | 26-12-22 | 21:22: Vooral gevangenen, begreep ik.
Zal je toch het leger in zijn gegaan om te voorkomen dat je opa zijn auto moet verkopen en om je dochter een smartphone te bezorgen, krijg je zo'n bevelhebber als in dit filmpje...
Gewoon een beetje teambuilding, die bevelhebber snapt dat.
Op Adolf Hitler zijn meerdere mislukte aanslagen beraamd&gepleegd.. bij deze Boef schijnt dat niet te kunnen... de Russische?slavische volksaard..?.
Alweer een dode top Rus:
"stierf toerist Pavel Antov op 25 december na een val van de derde verdieping van een hotel in de wijk Rayagada in Odisha. Hij heeft mogelijk zelfmoord gepleegd omdat hij depressief was over de dood van een vriend, suggereerde de politie. Het onderzoek overweegt echter andere versies."
www-moscowtimes-ru.translate.goog/202...
Al die jongens en mannen die sneuvelen voor dat stomme geopolitieke spel, dat is pas sneu....
Zij hebben tenminste nog wél vuurwerk.
Meld je aan!
Vrede of geen vrede, Fransje zal zorgen dat energie erg duur zal blijven. Want we willen natuurlijk geen goedkope energie, de mens zal moeten leren zuinig aan te doen met energie. Toch Fransje?
Wat is er mis mee om iets niet te verkwantselen? Of je moet van patat generatie zijn.
Toch weer aardig. Hoe alles in Poetin -wereld exact omgekeerd is. Zo zou het westen erop uit zijn Rusland in stukjes te delen, en dat op slinkse wijze door een oorlog te voeren in Oekraïne! Prachtig ook, dat Poetin uitgaat van Russisch grondgebied dat per abuis bewoond wordt door zich in hun identiteit vergissende Russen. Iedereen is tegen hem, en dat ligt aan iedereen, niet aan hem.
Een Russische Calimero, inderdaad.
Het westen zou er volgens Poetin op uit zijn om Rusland in stukjes te delen? Voor de Poetinfans die in het Russische narratief (wensen te) trappen: Toen Rusland Oekraïne binnenviel hadden we handelsbetrekkingen met Rusland, stapten we over het neerhalen van de MH17 neer, accepteerden we inmenging in onze verkiezingen, het vermoorden van tegenstanders van het Russische regiem op ons grondgebied was de NAVO op sterven na dood en waren de westerse legers sterk gesaneerd. Dus hoezo was het westen uit om Rusland in stukjes te delen? Waarmee dan? Gewoon bedoeld als wat vragen aan de reaguurders die begrip aan de dag leggen voor Rusland, die menen (of althans beweren te menen) dat het westen Rusland decennialang treiterde en in een hoek dreef. Ook een advies aan derlui: kijk even naar de kerstwens richting de landen die Oekraïne steunen op RT (in het door hen verguisde dictatoriale westen wel degelijk te aanschouwen), naar de Russische propagandist die het geluid van luchtalarm in Oekraïne nadoet, tot groot vermaak, hilariteit en zelfs de slappe lach van de aanwezige studiogasten en het heilig verklaren van deze rotoorlog door de Russisch Orthodoxe kerk.
De Russen van de TV zijn over de schaamte heen en uien zich in cynisme, leedvermaak en wraakzucht. Wraak waarvoor denk je dan, want ze hebben echt alle ellende aan zichzelf te wijten, vanaf die hele suffe USSR af.. Een prachtig, immens land vol grondstoffen dat ze hadden kunnen transformeren tot het meest welvarende land ter wereld, maar alles, echt alles hebben ze verkloot. Helemaal zelf.
Dat Oekraïners zichzelf niet associëren als Russisch volk, doet voor Putin niet terzake.
Dezelfde Nazi logica als 'Alle Deutscher Heim ins Reich'. Daar hebben de Duitsers ook veel plezier aan gehad.
Herenigen, zoals Saddam Hoessein met Koeweit deed; plunderen heet dat gewoon.
Dus hij snapt dat *niemand* op de wereld deze "reunificatie" wil,
behalve Putin, eh sorry, Rusland zelf.
Maar we gaan het toch blijven proberen, eh sorry, doen.
.
Kan deze man ff snel dood gemaakt worden ajb?
''deze week draaide Poetins oorlog ineens weer om de gehele "hereniging" van "Oekraïne, Rusland en de Russische volkeren"
Ach, hereniging, denazificatie, vredesmissie, speciale militaire operatie, beperkte mobilisatie, die lul in het Kremlin heeft op zijn agressie oorlog tegen Oekraïne al zo vaak een ander etiketje geplakt, en zijn 'doelstellingen' al zo vaak aangepast, dat is niet meer bij te benen.
Het doet me een beetje denken aan de aanvankelijke nasleep van MH17, waar de Russen voortdurend met nieuwe vergezochte scenario's kwamen om de Oekraïners de schuld van die misdaad in de schoenen te schuiven. Elke keer dat ze merkten: o nee, het westen heeft door dat we een lulverhaal hebben verzonnen, verzonnen een ander lulverhaal.
Dat voortdurende liegen en bedriegen is m.i. een overblijfsel van het oude communisme, waar de huidige machthebbers nog in groot gebracht zijn. Communisten deden nooit anders dan liegen en bedriegen (en moorden uiteraard).
Lijkt verdomme Rutte4/ Kaag1 wel.
@bijna_raak | 26-12-22 | 15:06:
Daar kun je veel op aan te merken hebben, maar die schieten geen burgerluchtvaarttoestellen uit de lucht, beginnen geen agressieve aanvalsoorlogen, en vermoorden geen politieke tegenstanders.
@Dr_Johnson | 26-12-22 | 15:16: over sommige punten kunnen we debatteren
Het plaatje is vrij eenvoudig. Rusland liegt en bedriegt dat het een aard heeft. Eerst was het het gevaar van de NAVO, toen het nazisme in UA en nu "het is gewoon van ons". Met zulke landen kun je niet onderhandelen tenzij je ze geheel aan de ketting legt.
Wat betreft een kernaanval van de RF. Het brengt ze niks, helemaal niks aan voordeel. In de terugslag gaat het westen een totale conventionele aanval uitvoeren op de RF strijdkrachten; daar blijft dan niets van over. Dat is allang meegedeeld door de VS aan de RF. Die weg is afgesloten.
Ruskki Mir of vertaald Russische wereld of Russische vrede gaat minder lekker door de strot van allen die geen Rus zijn of zich niet Rus voelen. Maar er is een bottleneck waardoor de Russen kunnen winnen. En dat heet Bakhmut. De tactiek is WO1 maar dat kunnen ze winnen zolang ze er genoeg dode Russen tegen aan gooien. Munitie raakt op maar ook moraal raakt op. Mensen willen winnen niet mensen doden. Dat kost heel veel moraal. 6 Russen doodschieten gaat je gewoon niet in de koude kleren zitten. In de 1ste wereldoorlog schoten bijna alle soldaten expres mis. Het doden van een ander, zelfs iemand die je niet kent heeft een tol. Dat is de strategie van Rusland. Ze willen een uitgeput Oekraïne hebben dat niet meer door wil vechten. Battle fatigue. De Russen boeit het niet als ze er nog 100000 soldaten tegenaan gooien. Ze willen de Oekraïners uitputten. En dat mogen wij niet toelaten. Tijd voor de Leopards, F16's en langeafstanden artillerie. Zonder HARM over de grens kunnen ze niet optrekken. En Bakhmut moet gewoon zwaar gebombardeerd worden met MOAB of iets dat zo'n harde klap kan uitdelen. NAVO is te langzaam. Alweer komen we en doen we alles te laat.
De russen hebben zelf ook groot gebrek aan middelen om te vechten daar.
Natuurlijk geeft het doodschieten van Russen stress. Maar je verdedigt wel je eigen land. En die stress komt later wel. Bahmut is ook een aantrekkelijke magneet, het lokt vele duizenden Russen die je daar eenvoudig kan neerhalen. (Vergelijk Kobana in Syrie waar de IS in de val is gelokt).
Ik ben bang dat die Russen nooit zonder materiaal komen te zitten
Meh. Denk niet dat je verhaal klopt. Bachkut is lekker handig om Russen te slopen. Ondertussen trekken ze op andere plekken verder.
Het eeuwenoud Russisch waanbeeld van hereniging. Hereniging met gedwongen verplaatste russen naar door genocide verlaten dorpen en steden in door oorlog verkregen gebied is de complete zin.
Geniet van je jeuk, ook onder je gordel.
Intussen heeft rusland hun hoofdkantoor verplaatst uit Kreminna en Stvatove tot vlak bij de russiche grens. En Bakhmut wordt beetje bij beetje terug heroverd.
Nou dat gaat dan al maaanden wel heel erg beetje bij beetje.
Of beter gezegd een beetje niet,
of wel dan?
Show me the maps.
@vander F | 26-12-22 | 14:22: Op de kaart heet dat grijs gebied totdat de grens een heel stuk verder ligt.
@Sqbar | 26-12-22 | 14:36: mobile.twitter.com/War_Mapper/status/...
@vander F | 26-12-22 | 14:22:
ISW
storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6...
Je kunt van Kaputin zeggen wat je wilt..
Hij is wel een bruggenbouwer
OK, Zelensky heeft die dan weer stuk gemaakt
Oh die retoriek, die prachtige retoriek...
woorden die alle kanten opgebogen omgebogen en teruggebogen worden
Putin wil niet onderhandelen
Hij wil alleen maar een zeer vruchtbaar stukje grond terug halen
Tegen elke prijs
De meeste Oekraïners zullen de Russen intens haten. Ik wens Vladmans veel succes met zijn ""hereniging"". Wie houd hij voor de gek?
Owh ja, het Russische volk.
Zichzelf niet te vergeten.
U heeft vast nog een echt ouderwetse typdiploma ??
(ik maak die zelfde fout zooooooo vaak hah)
@AldNuut | 26-12-22 | 14:03:
Houdt?
@vander F | 26-12-22 | 14:23:
Houdt hij
Houd je
Is het inderdaad volgens mij
@SterF... | 26-12-22 | 15:00:
Welnee, ik doe niet aan taalfouten, maak ik zelf ook vaak genoeg, moet kunnen..
Ik bedoelde [shift aanhalingsteken] mahjah dan krijg je al de dubbele en dat 2 keer..
Tenminste, beurt mij dagelijks, is er gewoon zo in geramd met die blauwe gele en rode dopjes op de toetsen voor blind typen ;)
Die commandant die die jongens slaat: dat krijg nog een staartje denk ik. Gemeen zeg!
Hij gaat eraan. Ik denk door 'vriendelijk vuur'.
@SterF... | 26-12-22 | 13:43: Waar gaat hij aan?
@Harry de Slijter | 26-12-22 | 14:08:
Aan een kogel in zijn rug.
Held Patton deed dat ook. Kreeg wel een berisping, maar ze konden niet zonder hem.
@SterF... | 26-12-22 | 14:25: Ow...., nou snap ik het. Bedankt!
Onveilige werkomgeving moet de Arbo eens naar kijken.
Heel misschien had Patton iets meer krediet dan deze commandant? Je weet het niet...
Poetin of een Sergei Lavrov verzinnen de argumenten en verhalen waar ze bij staan.
Het maakt hen ook niet uit of het klopt, het is een spel.
Helaas wel een spel waar heel veel ellende uit voortkomt, dat hem blijkbaar niet kan schelen.
En een spel waar ze ook niet bepaald voor worden gerespecteerd, voor zo zover ze dat iets kan schelen.
Blijkbaar vinden ze de invloed wel leuk.
Netjes beschreven. Dank u.
Die Poetin moeten ze ophangen aan de hoogste boom. Ook zijn personeel en aanhangers.....
Van mij mag hij aan iedere boom hangen. Met die laatste zin ben ik het overigens niet eens.
@Usumani | 26-12-22 | 13:48: toch een boom met voldoende omvang tot minimaal 50 cm boven zijn kale kop.
@Tjemig | 26-12-22 | 14:35: hoeft niet met je hoofd in een strop en je handen gebonden ga je vanzelf je zakt vanzelf door je hoeven als je lang genoeg staat
Laatste stuiptrekkingen van deze Russische clown
Oleg Putov
@Ruimedenker | 26-12-22 | 13:23:
Heb ik een keer live bezig gezien, die Popov.
Russisch staatscircus.
Kon er de lach niet om vatten.
Biereco verherverenigt...
Kijk, das pas een mooie uitspraak ;)
Mwah, op Vietnam na hebben ze er wel een fikse militaire voet aan de grond aangehouden, Japan is min of meer onderdeel van de NAVO geworden.
De VS heeft zelden de intentie om helemaal te vertrekken. Het aantal militaire basis wereldwijd is ongeveer 750 in ca. 80 landen.
@Abject | 26-12-22 | 13:25:
Nicagarua hebben ze ook 'niet' geannexeerd, Libie evenmin
Meestal zetten ze een marionettenregering neer, inderdaad geen harde annexatie
@huh!? | 26-12-22 | 13:29:
Zie Afghanistan (marionettenregering mislukt)
@huh!? | 26-12-22 | 13:29:
Definieer "marionettenregering"?
De VS hebben vrijwel overal waar ze wonnen vrije verkiezingen georganiseerd. In Nederland, Duitsland en Japan maar ook in Irak en Afghanistan.
Vergeet de gewelddadige periode na 1991 niet.
Het was de tijd van de opkomst van oligarchen, zware corruptie en criminele organisaties.
Schietpartijen in de metro's op weg naar je werk.
Het was zo heftig dat sommige russen terugverlangden naar de Sovjet Unie.
Poetin heeft nog vrienden uit die tijd, heeft dat geweld kunnen terugdringen.
Daarna heeft hij de verkeerde afslag genomen.
Hij had moeten doorpakken en de corruptie zover terugdringen dat Rusland weer kon opbloeien.
In plaats daarvan werd de onderdrukking groter en begon het geopolitieke militaire gedonder weer.
De wereld is onderweg naar betere tijden, maar helaas moet je Poetin zien als een sleepanker van de vooruitgang van de mensheid.
Blijkbaar kan het hem niet schelen, als zou het hem aanzien bezorgen als hij juist aan de economische opbloei van Rusland zou meewerken.
Het kan, het is een keuze.
@Abject | 26-12-22 | 13:25: Maar, waarom zou men een aanwezigheid achter de hand houden. Toch niet .. Om de wereldvrede te bewaren en WO3 te voorkomen. Of dictators, voorzien van moorddadige neigingen, onder controle te houden, om genocide (Actueel voorbeeld: Oekraïne) te voorkomen. Corruptie, tegen te gaan.
Nee hoor, Amerika. De. Grote. Satan. Natuurlijk. 'Ik hep het zelluf op internet gelese' .. Wees bedacht dus, op desinformatie via (Vage) websites, nep social media accounts etc, - Niet eens per se afkomstig van de Russen - die er op zijn ingericht ons hier in de Eerste Wereld, te trachten te verzwakken.
@Nederlandop1 | 26-12-22 | 13:57: Als je die laatste alinea van jou aan mij heb gericht mag je die terug nemen en daar steken waar de zon niet schijnt want dat zijn jouw woorden, niet de mijne.
Ik geef gewoon aan dat de Yanks zelf ook niet vies zijn van machtspolitiek en hun geopolitieke agenda een fikse voetafdruk op menig land achter laat.
De rest is jouw interpretatie, en ik zie het vooral als een poging om mij zwart te maken.
@AdvocatusDiaboli | 26-12-22 | 13:46: Dat laatste is nu wel te laat, of hij moet dat doen vanuit de Scheveningse bajus.
@huh!? | 26-12-22 | 13:29 Libië? Kan me alleen herinneren dat ze Tripoli hebben gebombardeerd als vergelding op
Internationaal pleberum erkent geknecht te zijn onder schurkenreezjiems.
En laat zich niet verlakken elkaar te betwisten over wiens schurkenreezjiem het meest verwerpelijk is.
Willen simpelweg dat menselijk fatsoen en de grenzen van landen niet steeds met voeten worden getreden.
U zit wel heel vroeg aan de drank.
@Ommezwaai | 26-12-22 | 13:15: heel vroeg?
Precies. Fatsoenlijke grenzen aan landen, Maar wel eerst met voeten vegen...
@zwarte-string | 26-12-22 | 13:19:
ALs het leven je aftelt tot middernacht misschien wel, ja...?
Ik begreep nooit waarom iemand als Poeting bang was voor een westerse wil om de Russische federatie te ontmantelen. Zijn acties van de laatste 8 jaar hebben me van mening doen veranderen: Poetin, en met hem Dusland, blijkt een levensgevaarlijk bolwerk van paranoïde gekken te zijn die blijkbaar geloven dat wij de duivel zelf zijn en we daarom vernietigd moeten worden. Daarop is maar een redelijk antwoord mogelijk: Rusland moet tot rede gebracht worden, met alle middelen mogelijk. De huidige machthebbers zijn echter volkomen in hun narratief vastgeroest en gaan niet meer geloofwaardig tot inkeer komen, waardoor slechts een optie overblijft: de ontmanteling en onder curatelestelling van de Fussische federatie als geheel, en vernietiging van de institutionele corruptie. Pas als dat gelukt is kunnen we kijken of ze volwassen genoeg zijn om zich als normale wereldburgers te gedragen.
Poetin is nooit bang geweest dat de Russische federatie door het Westen ontmanteld zal worden. Hij weet wel beter. Het is retoriek om een gemeenschappelijke vijand te creëren.
Het is allemaal een groot spel.
Ze gebruiken alle nationalistische en religieuze argumenten om recht te praten dat krom is en mensen naar de mond te praten en ze weten het.
Het westen is helemaal niet van plan historisch Rusland te ontmantelen.
"Our geopolitical opponents" bestaan helemaal niet.
Hij is zelf degene die een buurland of broerland binnenvalt.
En dat weten ze heus wel.
Ze permitteren het zich.
Of, de levering van wapens die niet uit de koude oorlog stammen komt nu pas een beetje op gang, terwijl zij alleen nog prut uit de jaren ‘50 overhebben. Zou me verbazen als ze komende maanden niet volledig uit Oekraïne verdreven worden en de Krim gewoon terugveroverd wordt.
Je kunt je afvragen hoe het daarna verder moet, aangezien Russisch grondgebied betreden een absolute no-go is, en je Rusland as-is nooit meer zult kunnen vertrouwen…
Er is in dit conflict maar 1 uitkomst. Niemand wint op het eind.
Het is alleen nog maar afwachten hoe lang we nog op het einde moeten wachten.
Als Rusland wint, wint het niet, want volledig uitgeput en met honderden kilometers extra navo bij Finland erbij.
@Homer P. Simpson | 26-12-22 | 13:10:
Rusland, Rusland? Je praat over een strikte geografie. Een lappie grond dat er al lichtjaren lang gewoonweg legt te leggen. Kopt af en toe een meteoriet, maar verder beweegt er nog minder dan op zondag in Ermelo. Hou het simpel, voor je het weet duiken complete staatsgeographyën op in de comments om hier ook even de stille genderstituees te herenigen...
@Homer P. Simpson | 26-12-22 | 13:10:
Russich grondgebied betreden is een absolute no-go?
Volgens mij staat iedereen juist klaar (China, Mongolie, Navo, Oekranie, Kazachstan?)
@huh!? | 26-12-22 | 13:32:
Volgens mij houdt de NAVO geen millimeter Russisch grondgebied bezet. En zelfs Oekraïne heeft na tienduizenden doden en honderden miljarden schade door Russische bombardementen nog nauwelijks aanvallen op Russisch grondgebied uitgevoerd.
China is een ander verhaal maar hé; was Xi geen bondgenoot van Poetin? Net zoals Hitler destijds een bondgenoot van Stalin was? Is het mogelijk dat de dictatoriale vrienden van Poetin uiteindelijk een groter gevaar voor Rusland zijn dan de democratische wereld waar hij zich tegen afzet?
En dan te bedenken dat er serieus mensen zijn die denken dat met zulk volk te onderhandelen valt. Inclusief de historici die weten dat je alleen oorlogen wint aan de onderhandelingstafel. Kijk niet verder dan het grandioze vredesakkoord na de Eerste Wereldoorlog.
Niet dat ze er mee geholpen zijn, maar mijn gedachten gaan uit naar onze bondgenoten aan het oostfront. Trek het hele Russische zooitje die vleesmolen in: hoe dit in iets anders kan uitmonden dan Russische muiterij op grote schaal is mij onduidelijk.
Oh, en president Biden? Stuur als de sodemieter die A10's waar Oekraïne al bijna een jaar om vraagt. Overrule dat hele corrupte zooitje Lockheed Martin buklaafjes in het Pentagon.
Herenigen door je eigen land te verscheuren: only in Moskou.
A10 heeft geen waarschuwingsradar.
Brrrrrt
youtu.be/NvIJvPj_pjE
A10’s zijn alleen nuttig bij luchtdominantie om elke tank vervolgens te grazen te nemen.
@Acidstain | 26-12-22 | 13:06:
Ik ben laatst anders nog geflitst op de A10.
@Ommezwaai | 26-12-22 | 13:13: rofl!
@Dr.Platypus | 26-12-22 | 13:08: Want stealth is de enige manier om luchtdominantie te verwerven. Dat verkooppraatje is mij genoegzaam bekend. Ondertussen zijn het vooral helikopters die uitgefaseerd worden, want wel nuttig ongeacht de sterke kanten van je vijand.
Een subsonische A10 die hu-bo-be met 800 km /p/u het hellevuur komt brengen. Herinner je je nog die plaatjes van mijlenlange Russische colonnes die dagenlang vaststonden bij het openingsoffensief van de Russen?
Een dozijn van die heerlijke bad boys onder dekking van een handjevol jagers/jachtbommenwerpers. Binnen een dag zou Rusland de helft van zijn invasiemacht verloren hebben.
Aanbevolen leesvoer: The Age of Airpower van Martin van Creveld. De enige reden dat WO III nog niet is uitgebroken: Mutually Assured Destruction is zijn terechte conclusie.
@Ommezwaai | 26-12-22 | 13:13:
Dat klopt, alles was compleet afgesloten voor al het andere verkeer...
@AldNuut | 26-12-22 | 13:07: Who farted? Maar dit dus.
Sterkte met je hand trouwens.
@Dr.Platypus | 26-12-22 | 13:08: A10's zijn zeker nuttig voor Oekraine. Thuiswedstrijd voor hun en de Russen vliegen nauwelijks me straaljagers boven Oekraine.
Je zal ze wel anders in moeten zetten als de Amerikanen, meer in combinatie met grondtroepen en tanks.
@Hetkanverkeren | 26-12-22 | 13:34:
Dank je wel..
@Dr.Platypus | 26-12-22 | 13:08: Oekraïne vliegt nu met de Sovjet-evenknie de SU25 om die taak uit te voeren, en dat gaat redelijk.
De A-10 staat toch op het punt om uit gefaseerd te worden. De luchtmacht-top wil er al langer van af want budget en dure speeltjes maar de landmacht wil haar ground-support niet kwijt, een F35 is voor die taak eigenlijk niet te gebruiken want te snel, te duur, te weinig bewapening en teveel herrie., om maar een paar dwarsstraten te noemen. (Al denkt de luchtmacht-top en uiteraard Lockheed Martin daar anders over).
Anderzijds zijn de A-10's die al vliegen voornamelijk van de National Guard en reserve, slechts 7 squadrons, welke van ca. 100 naar 64 worden gereduceerd. Op de Boneyard liggen nog een honderdtal oudere toestellen die dienst doen als reserveonderdelen.
Helaas is dat ding op z'n eind, dus tja, kan je ze evengoed een eervol eind gunnen in de handen van een Oekraïner . De training tot A-10 piloot duurt ongeveer een maand of zes, dat is te overzien.
www.kgun9.com/news/davis-monthan/an-i....
Tja, vroeger nogal geobsedeerd geweest op dit spul, en de A-10 was toch wel mijn favoriet. (gevolgd door de F111 Aardvark en B-Lancer.)
De vorige generatie vliegtuigen waren gewoon veel spannender en stoerder dan die vliegende computers van vandaag de dag.
@Abject | 26-12-22 | 13:39: ik stond ooit (70 ies) op een camping op een heuvel in de Eiffel. De eerste maandag kwam er twee van die A10 tegen de heuvel opklimmen en vlogen een paar meter boven de boomtoppen. Angstaanjagend kabaal. Daar wil je geen ruzie mee.
Beste vliegtuig voor de Oekraïeners zijn de saab vliegtuigen van Zweden. Lekker veelzijdig, weinig trainingsuren, kleine onderhoudscrew per vliegtuig
ze hadden 2 gewonden gered nu zijn het er 12, gelukig is het moreel van de soldaten hoog XD
Het zijn nagegroeide TsarBombasta's. Die moeten ze eigenlijk ook niet aanraken, want die verdrievoudigen zichzelf dan na een klein kwartiertje...
Oekraïne is het Vietnam van Poetin
Doe maar Afghanistan dan. Dat ligt dichter aan het Russische hart...
@Ommezwaai | 26-12-22 | 13:13:
Afghanistan was het Vietnam van Rusland al
Wat betreft verliezen mogen Vietnam en Afghanistan al samen genomen worden.
Gisteren zei Poetmans nog dat hij wil onderhandelen. Nou, dat wordt lekker onderhandelen met een land dat je wilt annexeren.
Zijn inzet is het consolideren van het huidig bezette gebied. Vervolgens is het wachten op de volgende inval. Zinloos dus.
De Russen moeten leren dat ze van Napoleon verloren.
Zonder Amerikaanse hulp geen kans hadden in WW2.
The echoes of eternity.
To pluck the strings of destiny.
Valhalla calling me.
Als ik jou was zou ik de geschiedenis boekjes nog maar 's goed doornemen. Napoleon is zn hele legioen kwijt geraakt in Rusland en dat was t begin van het einde voor hem. En in WO2 zijn het de Russen die de Duitsers hebben verslagen. Zonder die Russen spraken wij nu Duits. Sterker nog de Russen wilden het Amerikaanse spul zoals hun sherman tanks niet, omdat het inferieur was ten opzichte van hun t-34. Zonder de Russen waren de geallieerden kansloos
@Bieske | 26-12-22 | 13:03: jij kan ook de geschiedenisboeken effe nalopen.
@Bieske | 26-12-22 | 13:03: Klopt wat je zegt, feit is dat Nazi Duitsland op teveel fronten tegelijk moest vechten, een kansloze missie. Als Frankrijk en het VK Duitsland nooit de oorlog verklaard hadden had Hitlers blik waarschijnlijk alleen naar het oosten gericht gebleven, dan was het wellicht ander gelopen. We zullen het nooit weten.
@Bieske | 26-12-22 | 13:03: Je kijkt te veel Russische propaganda. De Tsar was verlagen en Napoleon's leger had Moskou ingenomen. Napoleon heeft weken in het Kremlin doorgebracht. Oorlogsomstandigheden in 1812 waren zo dat je na de overwinning ook weer huiswaarts keerde - zelden deed men aan 'nation building'.
Ja, die overwinning van Napoleon, dat was wat!
"De Veldtocht naar Rusland van keizer Napoleon I van Frankrijk tegen het keizerrijk Rusland vanaf juni 1812, en de terugtocht die duurde tot december van dat jaar, was een onderdeel van de Zesde Coalitieoorlog. De mislukte aanval vormde het omslagpunt van de napoleontische oorlogen. Van het enorme leger van ruim 466.000 soldaten dat Rusland introk overleefden er maar 40.000."
-wikipedia
@Kapitein Sjaak Mus | 26-12-22 | 13:39: Het Franse leger veroverde Moskou - de Tsar was verslagen. De Fransen verliezen waren niet veldslag gerelateerd. De Russische propoganda maakt er al 2 eeuwen van dat dit wel zo was. Met desastreuze gevolgen dat de huidige Rus grootheidswaanzin heeft.
@McCain | 26-12-22 | 14:26: Dat is altijd zo met Rusland. Je wint er niet van. Er valt ook niks te winnen. Human resources win je sowieso niet met een oorlog. Grondstoffen heeft Rusland, maar er zit geen infrastructuur waarmee je als vijandige macht iets kunt. Geopolitieke triomf over Rusland is, zoals je zegt, gewoon altijd een soort fata morgana geweest die zich aan iedere fatsoenlijke, onder grootheidswaanzin lijdende dictator opdringt - ook omdat het Russische staatshoofd (wie of wat dat ook mag zijn) continu kracht- en wartaal uitslaat, erratische politieke strategieën erop nahoudt, als ook opportunistisch en corrupt-nepotistische neigingen heeft. Dus oorlog voeren is hier moeilijk te weerstaan, maar onmogelijk te winnen, lijkt het.
Zou wel willen weten hoe het gaat met de gedachte in Poetin's hoofd dat dit een zinloze vergissing is geweest en dat er andere manieren zijn, maar om dan echt bewonderd en geëerd te worden.
Zoals corruptie nog veel verder terugdringen.
Het ligt voor grijpen, laten we wel wezen.
Maar ja, hoe organiseer je een eervolle aftocht.
Dictators kennen geen eervolle aftocht.
@Hersenletsel | 26-12-22 | 12:54: of eindigen met kogel in hoofd, opgehangen aan lantaarnpaal of vluchten met koffers geld naar bevriend land.
Hangend aan een touw aan een tak van een book op het Rode Plein? Ik denk dat hij het niet gaat redden, maar zal sterven aan een enge ziekte voordat het definitief implodeert..
@Homer P. Simpson | 26-12-22 | 13:13:
Of een minimale hoeveelheid Novichok.
Voor de tweede keer deze maand explosies op de Russische luchtmachtbasis Engels, honderden kilometers achter het front. Zou een neerstortend Oekraïns drone-tje drie soldaten kunnen doden?
www.cnbc.com/2022/12/26/ukraine-war-e...
Ja hoor, als ze alle drie precies daar stonden waar hij neerkomt. Kan ook zijn dat ze hem hadden kunnen afschieten en gemist hebben en nu door een open raam bestraft werden.
@jan huppeldepup | 26-12-22 | 12:57: Ja, ik vond het ook al verwonderlijk, hoe groot was deze drone eigenlijk?
Wat ik las op en punt socportal punt info is dat
"Subsequently, Russian Telegram channels and media reported that during the strike on the Engels-2 airfield, the base's control center was hit. According to preliminary information from Russian media, the UAV fired two missiles, one of which was shot down by the air defense system, while the other hit the target."
@nowomowa | 26-12-22 | 14:27: Dat klinkt meer plausibel. Misschien is de drone zelf weer veilig thuis..
Wanneer je het, indirect, tegen de EUnen VS op moet nemen en niet alleen tegen de lokale bevolking van het land dan heb je wel iets meer nodig dan een paar opgetrommelde Ivans die eigenlijk niet weten waar ze aan beginnen.
Zelden zo’n groot strateeg als Putin gezien.
Tot in februari van dit jaar dacht ook iedereen dat hij dat was. Toen maakte hij een klein foutje en viel hij van zijn voetstuk.
Tja, het leek er wel een beetje op inderdaad. Naar nu blijkt is hij echter geen groot strateeg, maar iemand die vond dat hij een groot strateeg was, en die zijn hand extreem overspeeld heeft: hij heeft zo’n beetje alles verkeerd ingeschat, onvoorstelbaar…
Oh, en China lacht zich rot natuurlijk: die is een gevaarlijk buurland kwijt en een vazalstaat rijker…
Indrukwekkende motivatiespeech. Wat een trieste bedoening is dat Russisch leger zeg. Ik dacht ooit eens dat ze echt topnotch soldaten en materiaal hadden maar het is echt nog 1982 daar.
Komt vooral door de commandovoering. Waar wij in het westen veel over laten aan onderofficieren, die weten wat ze doen. Hebben de Russen die slag niet gemaakt. Hun materieel is eigenlijk best goed. De manier waarop ze t gebruiken is beroerd
1882
@Bieske | 26-12-22 | 13:05:
"Hun materieel is eigenlijk best goed"
Mag ik daar even smakelijk om lachen ? Die verroeste, verouderde en verwaarloosde bende gezien ?
@Bieske | 26-12-22 | 13:05: U weet werkelijk niet welke rangen onder-officier zijn.
Ik dacht vroeger nooit dat onze onder-officieren wisten wat ze deden. De meesten wilden gewoon hun KVV contractje uitdienen en met de premie-poet naar huis.
@Bieske | 26-12-22 | 13:05: het probleem is dat het spul van het Westen veel beter is. Het enige is dat de luchtafweer nog gevreesd wordt maar wellicht werkt dat ook niet zo goed onder druk.
Die laatste 2 woorden waren overbodig.
@Ruimedenker | 26-12-22 | 12:47: U was me voor, dank U.
@Frau_Ferkel | 26-12-22 | 12:50:
Geenszins. De dood van een megalomane gestoorde kobold staat in geen verhouding tot de talloze doden en humanitaire ramp die deze gek op zijn geweten heeft.
Ik vrees het ergste als uw wens in vervulling gaat, welke gek komt er dan?
@Frau_Ferkel | 26-12-22 | 12:50 Jij bewondert ‘m, dat weten we hier al bijna een jaar, sneu stuk vreten.
@Ashtrey | 26-12-22 | 12:59: "Jij bewondert ‘m, dat weten we hier al bijna een jaar, sneu stuk vreten."
Grote woorden. Wanneer U hier een (1) linkje kunt plaatsen, waaruit dat blijkt: dan ben ik U een fles Bollinger Blanc De Noirs schuldig.
Wanneer U dat niet kunt: excuses graag.
@Ruimedenker | 26-12-22 | 12:47: Zo raar, nu blijft het staan, zou je dit plempen over willekeurig iemand anders dan kon je je tas pakken. Jammer.
Meneer Kaputin mag van mij wel 250 jaar oud worden
In een glazen cel
Op het 'Onafhankelijkheids plein' in Kiev
@Frau_Ferkel | 26-12-22 | 12:50:
ethisch niet veel beter
etnisch wel beter
Ik hoop, dat op een dag, de Belgen weer een beetje normaal gaan doen.
Pas dan, zonder Franstalige faalWalen, kunnen we ons herenigen en net als vroeger één groot patatland zijn.
Helmond(Lim) wordt uiteraard de hoofdstad van Laagland.
Wat betreft Putin, hij probeert z’n verlies weg te poetsten met “we konden niet anders, want het Westen & de Amerikanen”….
De Rus zal er wel in trappen.
Hij mag blijven wijzen naar het Westen, als ie maar asap z’n honden terug het hok intrapt.
"... De Rus zal er wel in trappen. ..."
Kregen de Oekraïeners maar langeafstandwapens en kregen ze maar toestemming om die op militaire doelen in Rusland (waaronder Moskou) af te vuren... Dan piepte de Russische bevolking wel anders en was het -volgens mij- snel afgelopen met deze oorlog en Poetje Puk.
U bedoelt dat Zeeland, Noord-Brabant en Limburg zich afsplitsten van Nederland en samen met Vlaanderen een land gaan vormen en dat dan Frietland noemen?
@Sinterbikske | 26-12-22 | 12:55:
Vergeet de Fryske separatistyske beweging niet.
@Aristotalloss | 26-12-22 | 12:51: De Amerikanen willen dat niet. Dat zegt ook wel iets denk ik.
Het uniform van de stadswacht is al bekent. www.tmooswief.nl/data/upload/Shop/ima...
@Kapitein Sjaak Mus | 26-12-22 | 12:57: Sorry, de Friezen hebben Bonifatius vermoord, dat zijn we nog steeds niet vergeten.
@jan huppeldepup | 26-12-22 | 13:03: Super!
En hoe zit het dan met “Het groot dictee der Nederlandse Taal”? NL tegen de Zuid Afrikanen?
@Sinterbikske | 26-12-22 | 13:04:
willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoor...
De recepten gaan hier nog steed rond ;)
@jan huppeldepup | 26-12-22 | 13:03:
Haha! Lol
Ik zeg doen!
Misschien is het kapotschieten van hele woonwijken toch niet de beste manier om de gewenste Grootrussische "eenheid" te bereiken.
Een gevalletje 'grensoverschrijdend gedrag'?
Hier kan Mathijs nog een puntje aan zuigen...
Vroeger werd er nog een potje gevoetbald vandaag in het niemandsland.
Putin had niet gedacht aan oneindige steun van het westen.
2 Miljard extra steun vorige week, in onze oorlog.....
Je bent die 45 miljard uit de VS vergeten.
@de visser | 26-12-22 | 13:01: Goed dat Visser nog op de " kleintjes" let, hahaha.
Die 2.5 miljard is voor 2023, maar ze kregen tot nu toe ook niet zo heel veel hoor....
"Als we uitgaan van de berekeningen van het Instituut voor de Wereldeconomie, zegde Nederland zelf tot en met 20 november bijna 847 miljoen euro toe aan Oekraïne, verdeeld over financiële ondersteuning (349 miljoen), militaire steun (290 miljoen) en humanitaire hulp (209 miljoen)"
@keistad | 26-12-22 | 13:17:
Niet zo heel veel, vervolgens komt de berekening van 847 miljoen voor alleen Nederland al.
Meer als 50 euro per persoon voor elke Nederlander!!!!!
@huh!? | 26-12-22 | 13:37: Oké, misschien is het toch best veel. Maar we kunnen toch allemaal collectief nog met wat minder doen? Kachel helemaal uit en een beetje honger/bevriezen moet kunnen hoor, je hebt tien tenen je kan er wel twee missen. En waar hebben we extra ziekenhuis bedden enzovoort nou voor nodig, het is niet zo dat de bevolking aan het groeien is ofzo. Slava Ukraini!!
Benieuwd of die commandant immuun is voor friendly fire.
Gunnery Sergeant Hartman was ook geen lieverdje hoor.
Denk dat die 'commander' niet in het donker aan het front moet zijn, anders zou er wel eens een ongelukje kunnen gebeuren.
Gevaarlijk topic. Duizend bommen en granaten, ik haak ff af.
Heel gevaarlijk. Ik ben ook weg hier.
Ja dat is niet leuk voor deze commandant, bij de eertse beschieting lopen ze weg en brengen ook nog gewonde mee. Ze hadden gewoon moeten blijven en dood gaan zoals alle anderen voor hun. Nu weten ze het voor de volgende keer dan maar.
Iedereen verdient een tweede kans.
Ben benieuwd of Poetin de volgende Kerst haalt.
Poetin gaat de economie omgooien naar een oorlogseconomie; dat kunnen dictators wat eenvoudiger dan hier in het Westen. En dat kan voor het Westen dus uiteindelijk toch een dure grap worden.
Maar hoe reëel is dat!? Kan Rusland dat volhouden op de langere termijn? En China komt nou ook in beweging bij Taiwan....
Vragen, onzekerheden, gevaren....
Waar is Nostradamus als je 'm nodig hebt!?
Maar wanneer is het bij de gewone Igor en Natascha eens klaar met Poetin?
Die zijn net als Henk en Ingrid gevallen voor het complot dat het linkse westen overal achter zit. Op zijn best maakt het ze niet zoveel uit
Die zijn er allang klaar mee.. maar daar openlijk voor uitkomen ligt wat moeilijker
@geenjagergeenneeger | 26-12-22 | 12:33:
Henk en Ingrid er bij de haren bijslepen slaat nergens op.
Die Putin heeft het toch maar voor elkaar gekregen om de Navo nieuw leven in te blazen. Hij zal trots zijn.
En Europa is ook eensgezinder dan ooit tevoren.
En een flinke impuls aan de groene revolutie. De man zou een duurzaamheidsmedaille moeten krijgen van greenpeace of andere club.
Putin heeft het ook voor elkaar gekregen dat de hele wereld in de gaten heeft dat Rusland geen wereldmacht (meer) is.
@Der Schnitzeljäger | 26-12-22 | 12:38: Las laatst ergens de opmerking dat Rusland even vaak wordt overschat als onderschat.
Lijkt mij wel aardig te kloppen.
@Après toi | 26-12-22 | 12:29: Wellicht op dit punt. Daarbuiten durf ik dat te betwijfelen.
Wanneer zal het kanonnen vlees gaan muiten?
Je laat je toch niet Alan omdat je een gewonde wil helpen?
Geeft wel precies weer wat hier al vaker werd gezegd. Een mensenleven telt niet voor de Rus. Ze worden geacht te sterven en het daarbij een beetje moeilijk te maken voor de Oekraïne.
Kijk All Quiet on the Western Front eens. Daarin wordt precies uitgelegd wat er met soldaten gebeurt in een oorlog.
Geweldige film over de Eerste Werldoorlog die verdomd veel op de oorlog in Oekraïne lijkt.
@Mr_Natural | 26-12-22 | 12:30:
Het boek, meneer.
Het boek!
@Kapitein Sjaak Mus | 26-12-22 | 12:31:
Ik denk dat de filmbeelden heftiger zijn dan omschrijvingen in het boek, in dit geval. Maar het zal een indrukwekkend boek zijn.
@Mr_Natural | 26-12-22 | 12:30: Gezien ja. Moest denken aan de uitspraak van Céline: Oorlog is alles wat je niet kent.
The horror (da's dan weer uit een andere film).
@Mr_Natural | 26-12-22 | 12:34:
het boek is fantastisch. heb het destijds voor de Duitse lijst gelezen en een van de weinige boeken waar ik echt van heb genoten ( nou ja, het maakte enorme indruk dus ).
@Graaisnaaiert | 26-12-22 | 12:45:
Dan moet je de film zeker gaan zien.
@Mr_Natural | 26-12-22 | 12:34:
Zonder twijfel.
Staat op mn to do lijst.
@Kapitein Sjaak Mus | 26-12-22 | 12:55:
Wel de Duitse verfilming Im Westen nichts Neues (2022), niet de Amerikaanse (1979).
@Mr_Natural | 26-12-22 | 12:30:
Het eindschot
'Im Westen nicht neues' en dan die vlinder die verder overvliegt
Kippenvel
Moeilijk maken is dat de Oekrainers drie kogels moeten gebruiken in plaats van twee.
Tweede kerstdag bestaat alleen in Nederland.
En de woke wappies zullen ook deze typisch Nederlandse traditie graag willen cancellen.
Wat een gaaf land is het toch!
In de VS heet het Boxing Day.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de derde Pinksterdag.
Heilig, in de Zaanstreek!
@Andersdenkend | 26-12-22 | 12:29: Nee, das de U.K. of V.K.
@Andersdenkend | 26-12-22 | 12:29:
Nee, daar nou juist niet. In het VK en een aantal Gemenebestlanden wel.
@Neuth | 26-12-22 | 12:34:
en.wikipedia.org/wiki/Boxing_Day
Je hebt ook van die mannen die hun weggelopen 'vrouwtje' met zichzelf willen 'herenigen'. Of die vrouw dat ook wil, doet verder niet ter zake.
Goeie motivatiespeech van die militair.
Idd. Mathijs van Nieuwkerk is er niets bij.
Ik dacht ook, zou een leuk nieuw onderdeel zijn
voor de "leadership" opleiding van De Baak.
Promotiefilmpje voor Fvd.
Welgek.
?
Terrie vind het nog steeds prima gaan hoor, vers van de fvd.nl site:
.
"Door alle ellende die de globalisten ons hebben gebracht - massale immigratie, LHBTI-propaganda, ondermijning van onze soevereiniteit door het WEF en de EU, verwatering van onze welvaart door inflatie, enzovoort - is het steeds lastiger om geen sympathie te krijgen voor de Russische zijde in het conflict: de voorvechters van de multipolaire wereld."
.
Vooral door "inflatie" te noemen in dit knotsgekke pro-Rusland rijtje,
geeft hij weer eens aan een paar ratio/IQ punten te missen...
.
Benieuwd hoeveel van die mensen nog bij rusland willen horen. Overigens is er geen sprake van een burgeroorlog. Als marokko straks nederland binnenvalt omdat een deel van onze bevolking bij marokko wil horen spreken we ook van een invasie.
Vrijwel niemand van mijn familie, niet in Donbas, niet in Luhansk of elders in Oekraïne wil bij Rusland horen. Meeste van hen willen zelfs geen Russisch meer spreken, het is immers de taal van de bezetter.
In alle UA regios stemde destijds men voor onafhankelijkheid van Rusland.
Wappie praat. Niemand wil bij Rusland. Er is/was ook geen burgeroorlog. Rusland is nu al 2 keer Oekraïne binnengevallen.
@BobDobalina | 26-12-22 | 12:22:
Da's een beetje een rare vergelijking. Rusland en Oekraïne liggen langs elkaar en Oekraïne was tot 1991 onderdeel van de Sovjet Unie. Bovendien is Oekraïne/Kiev de bakermat van de Russische cultuur. Deze twee landen hebben een zeer ingewikkelde maar vergaande band.
@i-Wonder
Ik weet werkelijk niets van de sentimenten onder de Oekraïense bevolking dus fijn om het van een Oekraïner te horen.
Volgens mij wil helemaal niemand bij Rusland horen. Zelfs de Russen zelf willen niet bij Rusland horen.
@Ichneumonidae | 26-12-22 | 12:40: als je dit een burgeroorlog durft te noemen mag je wel wappie genoemd worden. Enigszins potsierlijk om in al het geweld in de panelen daarover te vallen. Vaak zijn het ex-wappies die het woord willen verbannen. Net als die niggerman uit southpark.
@Ichneumonidae | 26-12-22 | 12:40:
In dit geval lijkt de benaming wappie me zeker op zijn plaats. Als je een nietsontziende invasie als een geschil tussen twee partijen bestempelt zit je behoorlijk diep in het konijnenhol.
@keestelpro | 26-12-22 | 12:52: van wie is dat narratief?
@BobDobalina | 26-12-22 | 13:00:
Bijvoorbeeld De Joop.
www.bnnvara.nl/joop/artikelen/oekrain...
Dit conflict is zo ingewikkeld Bob. Ik probeer het alleen maar te begrijpen. Wikipedia spreekt inderdaad niet van een burgeroorlog maar van een gewapend conflict wat ook een betere benaming is want het zijn niet burgers die met elkaar vechten maar pro-Russische separatisten en het Oekraïense leger.
nl.wikipedia.org/wiki/Russisch-Oekra%...
@keestelpro | 26-12-22 | 13:08: maar een burgeroorlog werd het nooit en het nu - na een keiharde invasie - nog zo noemen is zeer misleidend en past in het narratief van de putinverstehers. (Waarmee ik niet zeg dat jij er een bent.) Daarmee mag het wel wappiepraat worden genoemd. Ook niet-wappies kunnen wappiepraat uitslaan overigens. Het is gewoon een mooie omschrijving van bewuste verdraaiing van de werkelijkheid. Laten we niet overgevoelig worden.
@BobDobalina | 26-12-22 | 13:00:
Praktisch elke bron van voor februari 2022.
Ook de msm spraken tot die invasie gewoon over rebellen en separatisten. Ongeveer een zesde van de Oekraïners is nou eenmaal etnisch Russisch. En na het afzetten van Janoekovytsj was er in diverse Russische regio's wel degelijk steun voor Rusland. Niet in de laatste plaats vanwege de bloedige geschiedenis van dat land.
Dat rechtvaardigt niet Poetins oorlog; en het is zelfs waarschijnlijk dat veel Russische Oekraïners inmiddels liever bij Oekraïne horen. Maar iedereen met een geheugen van voor februari 2022 voor "wappie" uitmaken lost ook niks op.
@Dandruff | 26-12-22 | 13:24: ik heb zeker geen sterk geheugen maar ben wel benieuwd naar de bronnen die spraken van een burgeroorlog. Kan er niet een vinden.
@BobDobalina | 26-12-22 | 13:47:
Wikipedia bijvoorbeeld. Maar ook artikelen in kranten, ook op internet, van 2014 tot 2021. En natuurlijk was al snel duidelijk dat die separatisten militaire steun uit Rusland kregen; zoals Oekraïne die kreeg uit het Westen. Maar dat maakt de geschiedenis van dat conflict niet ongedaan.
@BobDobalina | 26-12-22 | 13:15:
Het was in 2014 elke dag op de NOS: burgeroorlog, burgeroorlog, burgeroorlog. Het is haast niet meer terug te vinden want ze hebben alles verwijderd. Het was ook een foutieve aanduiding.
Dit heb ik nog gevonden waarin ook wordt gezegd de de NOS journalisten geen flauw benul hadden wat er precies gaande was.
georgeknightlang.wordpress.com/2014/1...
Trouwens als je dat bericht leest kom je er achter dat de oorlog echt al in 2014 begonnen is. Toen al duizenden Russische doden ook... ?
@Dandruff | 26-12-22 | 14:05: nl.m.wikipedia.org/wiki/Oorlog_in_Oos...
Kan het woord burgeroorlog niet terugvinden.
@BobDobalina | 26-12-22 | 14:15:
We zijn gewoon verkeerd voorgelicht door de staatsmedia destijds.
Wat een verbinder is het toch, die Poetin!
REAGEER OOK