NS in 2022. Treinen te vol, te laat, te kort
Applaus!
Het was weer een rampjaar voor de treinen, die en masse meurden naar afgekloven boterham kaas van eergisteren, schil van mandarijn, vergeten kroket, kots van vrijdag en niet-schoongemaakte plee. Een gourmetschotel van de keurslager voor de hele familie is goedkoper dan een treinkaartje voor een rit van een halfuur, je komt zelden op tijd en een zitplaats heb je precies helemaal nooit. Bij de NS zelf noemen ze dat: 'de kans op een zitplaats in de spits is gedaald naar 96,5%'. Ja, de kans op een zitplaats in de spits is inderdaad 96,5%, mits je bij het instappen met je ellebogen werkt, andere reizigers aan de kant beukt, geluk hebt bij de keuze (boven of beneden) en je plek niet afgeeft aan die opa die ook wil zitten. Voor alle anderen is de kans op een zitplaats juist 3,5%. Maar wat weet de top van de NS nou van treinreizen in de spits, ze laten zich allemaal in Utrecht afzetten met de dikke BMW. Aad Veenman beloofde beterschap, Roger van Boxtel beloofde beterschap, Marjan Rintel beloofde beterschap, iedereen beloofde de hele tijd maar beterschap en nu belooft Koolmees weer beterschap. Mooiweergeklets hiero. Is goed hoor Koolmees!
Betrapt!
Reaguursels
Inloggende ns, energie bedrijven, de post.nl, de bank, de zorg enz. gewoon weer in staatshanden, dan werkt het beter(en goedkoper) geen graaiers, geen bonussen , gewoon allemaal weer ambtenaar, een fatsoenlijk salaris, en daarvoor je werk naar behoren doen, zo hoort het!
Alsof je aan een voetballer vraagt de eredivisie af te schaffen… Gaat nooit gebeuren
U bent, denk ik, nog jong en beautiful. Ik ben nog uit de tijd der staatsbedrijven. Nepotisme, desinteresse nul motivatie. Geen enkele concurrentie. Niet te veel vertrouwen in dit soort clubs. Er zijn nog veel buitenlanden, waar ze daar aan doen. Laten we vooral met z'n allen blijven huilen als wolven
Ik vind het altijd vermakelijk dat het vaak dezelfde mensen zijn die de overheid als bron van alle kwaad (privatisering, immigratie, toeslagenaffaire, coronabeleid, pensioenen etc.) als ze denken dat hun portemonnee in gevaar is
diezelfde overheid ineens weer als grote verlosser binnenhalen. Want dit soort complexe dienstverlening, inclusief complexe technologie en wetgeving, kunnen ze wel?
Er is buiten de Randstad behoorlijk in de frequentie van lijnen geschrapt. De dienstverlening gaat eerder achteruit dan vooruit. Er is echt wel reden tot klagen over de NS na jaren D66 bestuurders. Van Boxtel, Koolmees.
Ja, in de jaren 50.
De NS IS de perfecte afspiegeling van de staat waarin Nederland nu verkeert.
Een belabberde staat.
Koolmees, dat was toch een van de architecten van het wetsontwerp dat van onze stabiele pensioenen een casinopensioen gaat maken, zodat de gepensioneerden elk jaar weer af moeten wachten hoeveel pensioen zij krijgen?? Terwijl de banken, verzekeringsmaatschappijen, beleggingsinstellingen en bestuurders zich verrijken aan graaigeld en bonussen.
Juist.
Voor de jonge mensen pensioenen beleggen met geleend geld, kan bijna niet mis gaan natuurlijk, to the moon!
Niet dat ik vaak met de trein ga, maar in de 1e klas was de zitkans dit jaar 98% schat ik!
Nu zou je verwachten dat je in een 1e Klas in een schone coupé zou zitten, maar dat viel vaak bedroevend tegen. Chips, brood en andere soms zelfs stinkende rommel op de vloeren....
Wat ik ook merk is dat steeds meer mensen met 2e klas vervoerbewijs in de eerste klas gaan zitten omdat in 2e klas geen ruimte is en dat daar maar weinig door dienstdoende conducteurs op wordt gecontroleerd. Ze moeten daar eens gaan beginnen, kan een kwart er weer uit! Dat vind ik dan ook niet eerlijk wanneer ik een 2e klas omzet naar de 1e klas op een doordeweekse dag of een weekendtoeslag neem voor 1e klas! Je betaalt namelijk boor de 1e klas tenslotte.
Want vooral jongeren merk ik maken hier misbruik van.
De ns, afgelopen week helaas mee moeten reizen. Ineens uit de trein gezet in woerden. Trein rijdt niet verder, conducteur wist nier waarom. Sta je dan met -8 op zo'n klote perron. En aan het eind nog even 13 euro aftikken l.
Koop online een kaartje en nooit gezeur. Overigens ga ik ook heel af en toe met de trein en ook iedere keer is er wat. Ze kunnen gewoon niks
Treinen op tijd laten rijden moet je ook aan Japanners overlaten.
In Japan (of Zwitserland) is het simpel. Daar zijn geen intensief geïntegreerde en kruisende lijnen, alleen separate heen en weer trajecten zonder vertakkingen of kruisingen.
@Mark Smeeks. Inderdaad, appels met peren....
Wat wel zo is, is dat de reizigers in die landen niet van die asociale stukken vreten zijn als hier, dat dan weer wel.
@Mark Smeeks | 19-12-22 | 14:46: U bent nooit in Tokyo of Osaka geweest, gok ik zo. Toch ook daar verontschuldigingen voor 20 seconden vertraging, is een andere mentaliteit.
Snap bedrijven als NS nooit. Je bent monopolist.
Maar miljoenen aan marketing uitgeven en andere niet relevante kosten.
Zorg gewoon voor een werkend product en voor je personeel.
Steek daar je tijd en geld in.
Bizar idee dat je met niets anders dan 20 jaar Den Haag zit ervaring .
Een bedrijf als de NS kan leiden.
Wie zei dat ook al weer? “Als je de overheid het beheer van de Sahara toevertrouwd dan hebben ze binnen 5 jaar een tekort aan zand”
In het onderwijs en zelfs de zorg zie je dat soort fratsen ook.
Dure maar zinloze keurmerken en pr-projecten.
In plaats van personeel en voorzieningen die nodig zijn.
Zou kunnen dat het komt omdat er mensen in het management zitten die bedrijfskunde gedaan hebben en eigenlijk geen affiniteit en ervaring hebben met wat ze besturen.
Paps verteld kinderen weleens over vroeger, toen de NS en Japan wedstrijdje hadden in punctualiteit.
Ze waren zeker punctueel in de jaren 70 en 80. De jaren 90 weet ik niet want toen maakte ik er geen gebruik meer van.
Terugkerend thema.
Pro-rail moest winst maken.
Want dat zou beter zijn voor iedereen.
Je kunt inderdaad dit jaar winst maken als je nu het materieel niet meer gaat onderhouden. Kunnen er ook wat mensen weg.
Mooie bonus voor de managers waarschijnlijk. Champagne. Goed gedaan hoor. Mooi cijfers.
Dat er ellende van komt later voor andere mensen...ja...dan zijn we al weer verder gejobhopt.
De ouwe rotten technici van ProRail , die nog wel eens 's nachts in weer en wind staan te werken terwijl de stropdasjes in hun dure bed liggen, staan er hoofdschuddend bij te kijken.
Het ging toch om kwaliteit van het OV?
Nee, het gaat om 'winst' ergens in de organisatie.
FTE's met gegarandeerde bonussen en premies voor Ons Soort Mensen. En dat moet ergens vandaan komen dus korten we maar op de dienstverlening & onderhoud want we gaan niet teveel aan de pr9ijzen morrelen, dat valt op en dan krijgen Onze Mensen in Vak K de wind van voren.
@Graaisnaaiert | 19-12-22 | 14:15:
Als je winst-prikkels hebt die op de korte termijn werken, maar negatieve effecten op de lange termijn voor anderen, en je hebt jobhoppers en interims als management (zelfs in het onderwijs), dan krijg je dat soort dingen.
Daar gaat het winstmaximalisatie en vrije-markt model de mist in.
@AdvocatusDiaboli | 19-12-22 | 14:26:
Yeps, de na-mij-de-zondvloed mentaliteit. Binnen normale bedrijven zal dat me jeuken, moeten ze zelf weten, maar sinds de verzelfstandiging en privatisering van door ons gefinancierde overheidsbedrijven en instanties heb ik daar wel heel veel moeite mee.
En dan dat reclamefilmpje van; "op vakantie met de trein, hoe anders" of zoiets.....
De schaamte voorbij.
Wat een gejank, Nederlands OV (of in ieder geval de treinen) is prima te doen, alleen de verwachtingen even bijstellen.
Dat is geen gejank. Nederlanders moeten namelijk op alle gebied hun verwachtingen bijstellen. Misschien u niet, dan heeft u (nog) mazzel. Verder wordt het alleen maar kutter overal.
Joop Visser in "Vrolijk lied":
"Als je je eisen niet te hoog stelt heb je zoveel goeie vrienden
Als je je eisen niet te hoog stelt kan je met iedereen naar bed
Als je je eisen niet te hoog stelt is 't altijd lekker weer
Als je je eisen niet te hoog stelt."
@Toos Bevergeil | 19-12-22 | 14:18: We hebben het over het OV, niet over andere zaken waar u -misschien terecht- wat over te janken hebt. Het functioneert behoorlijk goed in Nederland, maar maakt u voor de vergijking gerust eens een treinreisje in bijvoorbeeld de UK.
@Zeurders | 19-12-22 | 14:33: Natuurlijk zijn er landen te vinden waar het nog slechter is. in de UK hebben de totaalidioten het hele net opgeknipt en er rijden allemaal aparte bedrijfjes die niet op elkaar aansluiten. Ik heb het OV uit je jaren 80 nog in de UK gekend en toen was het goed. Dat terzijde. Als een bedrijf (NS) een dienst aanbied tegen een x bedrag en dat wordt jaar in jaar uit duurder dan mag je ook verwachten dat de kwaliteit omhoog gaat.
Het wordt in het hoofd van de mensen gepompt door rover, consumentenbond en alle media invl geenstijl: NS is bagger en hartstikke duur.
Ben het met je eens: echte onzin. Reis ca 5 dpw met de trein = 10 ritten. De trein is, op soms een volle afvalbak na, bijna altijd netjes en schoon.
Duur? Met een abbo A’dam cs utecht cs reis je voor ca 16 a 19ct pkm. Na belasting voordeel 10 a 12ct pkm. Zelfs met de huidige benzine prijzen goedkoper dan de auto excl alle andere kosten ondanks wat geenstijl hierboven beweerd.
De enige reden dat de trein bomvol zit is omdat hij spotgoedkoop is vergeleken met de auto. Was ie maar zo duur als dat al die klagers beweren, dan had iedereen een zitplaats.
@ZomaarEen | 19-12-22 | 14:50: Is dat zo? community.ns.nl/in-de-trein-11/vieze-...
Mijn verwachtingen waren al niet bijster hoog. Maar toch nog steeds een roze bril, kennelijk. En als het nou om een tientje a 15 euro voor een retour ging, ala, maar je betaalt je grijs om in andermans smerigheid te mogen staan en dan is het nog maar de vraag of en zo ja wanneer je op de plaats van bestemming aankomt.
OV in NL? Neuh, lachwekkend. Prijs/kwaliteit is volledig zoek.
@Zapata10 | 19-12-22 | 14:54: zo maar 1 melding van 5 maanden geleden gevonden over een vies toilet en kruimeks op stoelen ed. Ja natuurlijk zijn er dat soort klachten. Er zijn namelijk reizigers die proberen er een zo groot mogelijke puinhoop van te maken. Gelukkig zijn er dat niet zo heel veel. En dit ik -> bijna <- altijd in een redelijk schone trein. En kijk als je in een deelauto of de auto van een ander zit ook eens om je heen. Als je oech zit je ook daar in de zwijnenstal van een ander. Trein heeft daarbij een voordeel dat je vaak (heel drukke treinen uitgezonderd) gewoon een paar stoelen verder kan gaan zitten waar het wel schoon is. Maar ja, als een nederlander niet meer klaagt….
@ZomaarEen | 19-12-22 | 16:00:
Een deelauto. Mijn hemel. Millennial.
@ZomaarEen | 19-12-22 | 14:50: Dat dus. Maar de automobilisten geloven je toch niet. Is een auto makkelijker en (meestal) sneller? Sure. Maar goedkoper is hij niet. Dat mensen dat geloven komt door twee dingen: de klagers reizen zelf nooit met de trein en ze zijn niet gewend hun reizen per km te moeten aftikken, dus hebben ze geen zicht op wat hun koekblik per km kost.
@Mbovenka | 19-12-22 | 17:47: eens. Om het over bijkomende kosten maar niet te hebben. Bij mijn werk kost parkeren voor personeel 3 € pd, wordt binnenkort 5€ pd. Dan nog onderhoud, afschrijving, belasting, verzekering. Vsn het geld dat de trein goedkoper is kun je 2x pj op vliegvakantie naar Turkije of Gran Canaria
'Niet Sporen' is wat NS doet. Kudt bedrijf.
Kun je nog een retourkaartje kopen of zit je dan gevangen tussen alle hufterpoortjes, vraag dit voor moeder.
"Vroegah" moest je gepokt en gemazeld zijn binnen een bedrijf om er leiding aan te kunnen geven. Volgens mij was de laatste daavan ir den Hollander die in de jaren na WO2 de NS weer opbouwde. Die ging regelmatig op inspectiereis met de trein. Iemand die bekend stond als hard maar rechtvaardig. Maar dat zijn eigenschappen die heden ten dage niet meer gewaardeerd worden. Met alle gevolgen van dien.
Nog even en Rob Jetten wordt baas bij de NS. Heeft ooit in een trein gezeten.
@small_town_dude | 19-12-22 | 14:00:
Nee joh, hij is ervaringsdeskundige. Had vroeger een Fleischmannbaantje op zolder. En rondjes dat ze reden, niet te kort.
Dat ligt aan die domme regering van ons. Die hebben eind vorige eeuw van alles en nog wat geprivatiseerd en een goedlopend bedrijf ontmanteld en in twee delen gesplitst. De NS die voor de treinen en de dienstregeling zorgt, en Prorail voor de infrastructuur zoals daar zijn: rails, wissels, overwegen, seinen enzovoort. Nu is er een situatie dat beide partijen naar elkaar wijzen bij problemen. Trein rijdt niet of is te laat? Niet onze schuld zegt NS, de wissels waren bevroren maar die zijn van Prorail.
Overheidsbedrijven waren nutsbedrijven, die hoefden niet per se winst of verlies te maken. Onderhoud werd preventief uitgevoerd, dus op tijd om problemen te voorkomen. Nu wordt de boel pas gerepareerd als het stuk is, is toch weer winst voor de aandeelhouders. De reiziger is de dupe.
Hetzelfde voor het management van beide bedrijven, die worden afgerekend op de prestaties en krijgen bonussen als ze een bepaald percentage halen van alle treinen die wel op tijd rijden. Zitten ze onder dat percentage dan lossen ze dat op door de trein uit de dienstregeling te halen. Een trein die niet rijdt kan ook niet te laat zijn. Best slim.
zo waar
Je zou het aantal reizigers kunnen tellen dat de geplande dienstregeling haalt.
Moet toch wel lukken met die chipkaart.
Het aantal treinen dat op tijd rijdt zegt niet zoveel.
Bijvoorbeeld als er een trein uitvalt of je mist de overstap of je kan er niet meer bij.
Zorg, onderwijs…. We zijn grandioos opgelicht de laatste twintig jaar. Maar gelukkig zijn de belastingen een stuk lager nu de overheid dat allemaal niet meer regelt.
Maakt de NS niet het meeste winst op de volste treinen? Lang niet iedereen reist met een abo, hoe voller gepropt een trein, hoe efficienter. Tevens heb je minder energie nodig om een kortere trein te laten rijden. Of is dit te kort door de bocht?
Ze maken in ieder geval het meeste verlies door volgevreten politici die het hebben geprivatiseerd om er alsnog op hun incompetente reet neer te ploffen maar zonder Balkenende-norm. Maar dat is geen antwoord op je vraag.
Vanaf Den Bosch naar Montpellier met de autotrein. Prive slaapcabine, flessen drank en muziek. Maar dat was 35 jaar geleden. Toen ik nog jong , knap en rijk was.
Nu is met de tram drie haltes verderop al een avontuur.
Jung, schön und knusprig! Lol!
@Basil Fawlty | 19-12-22 | 13:46: Voor velen is op die leeftijd fris en fruitig al een hele toer;))
Bestaat dat eigenlijk nog, die autotrein? Lijkt me wel geinig om eens te proberen. Lekker in je eigen auto bovenop zo'n wagon zitten en dan zonder handen met 200 km/h om je keen kijken.
@Graaisnaaiert | 19-12-22 | 14:05: De kanaaltunnel heeft een autotrein maar geen uitzicht.
Als ze nou echt achter het "privatiseren concept" zouden staan. Doe ook maar politie, en het leger.. Vooral het leger ;)!
96,5% kans op een zitplaats.
Als je de trein inkomt.
90% van de treinen kan ook op tijd rijden.
Maar als je er niet mee bij kan heb je daar niet veel aan.
Oplossing: Dwing de directeur van de NS dagelijks tweede klas te rijden naar zijn werk.
En de top van het ministerie ook! Anders helpt het nog niet.
Marjan Rintel. Omhooggefaalde KLM "marketing and brand" muts die na keihard falen bij de NS werd beloond met de CEO functie bij haar oude werkgever (KLM). What could possibly go wrong?
Het AirFrance management gaat een field day hebben met deze muts
"Daar moet weer geld naartoe, daar moet weer geld naartoe...".
Hoor jij dat liedje ook al, Basil?
@Graaisnaaiert | 19-12-22 | 15:56:
Staat al jaren op nummer 1 in de ambtenaren/politici top 2000.
Mr. Potatohead :-)
Nu hoef ik gelukkig niet met de trein maar in mijn jonge jaren wel. En toen was er niets op aan te merken. Je kon altijd wel zitten, mocht een sigaartje opsteken als je daar behoefte aan had en op de lange ritten was er catering. De toiletten waren schoon en van vernielingen geen sprake. Kortom met de trein reizen was toen leuk. Mensen die het beleid van nu verdedigen zeggen dan vaak: Ja maar vroeger was het ook slecht geregeld met het openbaar vervoer. Nee dus.
Vanaf 2002 beste zapata, vanaf 2002 is het begonnen, de neergang van dit land. Veel mensen valt het nog niet op, omdat het exponentieel gaat en we nog steeds, nog wel, voor de scherpe knik in de curve zitten.
@WasHetMaarMakkelijk | 19-12-22 | 13:48: Iets eerder, namelijk zo half jaren 90 en inderdaad was het weer D66 die er de drijvende kracht achter was. Deze heer nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Wijers is de motor achter de golf van privatiseringen geweest. Niet overigens dat de VVD en de PvdA het niet geweldig vonden maar uit zijn brein is de ellende ontsproten.
NS directie verplichten met de trein te reizen moet je eens kijken hoe snel e.e.a. verbetert.
Oude truc, Jaguar leverde jaren geleden een slecht product, wat bleek het management reed zelf niet eens in een Jag werden daar toe verplicht en vrij snel werden de auto s beter.
Maar als je een slecht product levert, wordt je mormaal gesproken toch gewoon ontslagen wegens tegenvallende jaarcijfers? Of is Jaguar ook een monopolist?
@Nappa | 19-12-22 | 13:38:
Word*
Sinds de OV-chip ben ik nooit meer met de trein geweest. Ik heb er niet eens een. Deels uit principe, deels uit ongemak.
Nederland is te open, te divers, te internationaal en te individualistisch voor een schoon, aantrekkelijk OV. Japan gaan we niet worden en Zwitserland ook niet. We zouden wel India of Bulgarije kunnen evenaren.
Geen blaadjes, vastgevroren wissels of seinstoringen meer ?
Die link naar van Boxtel, die foto….wat een misselijke hautaine zakkenwasser, hoe bestaat het toch allemaal, niemand die hem buiten gooit…onbegrijpelijk. Wie zijn die mensen…?
Rogier is van de juiste club, Normpje, en dan doel ik niet op zijn geaardheid. Die mensen zijn uitverkoren, dat zullen wij van "wat zijn dat toch voor mensen" nooit begrijpen.
Het mag allemaal geen cent kosten.
Dus wordt onderhoud zo lang mogelijk uitgesteld, worden er kortere treinen ingezet omdat een gedeelte kapot is, worden reparaties met tweedehands onderdelen uitgevoerd, is de tijd om een trein schoon te maken ooit met een stopwatch bepaald en worden incidenten niet gemeld.
En die Koolmees is ook maar hoofd van de NS gemaakt omdat D'66 van hem af wilde.
Vergeet ook niet dat treinstellen die niet worden ingezet ook niet meetellen in de aantallen "uitgevallen" of "niet op tijd".
En als je drie keer zoveel reizigers in een trein kan proppen dan bedoeld dan is dat toch mooi winst maken. Nee, vergane glorie die NS.
Uitval van lange treinen omdat er geen twee conducteurs beschikbaar zijn op zo'n trein. De afgelopen twee jaar nauwelijks een conducteur gezien. Waarom twee conducteurs die niks doen in plaats van een die niks doet? Omdat nu enmaal de regel is. Tja...
Veiligheid bij sluiten van de deuren, er kan altijd net even iemand klem zitten …dus toezicht nodig, en verders: in je eentje red je het niet tegenover een zwartrijder.
@Analia von Solmsch | 19-12-22 | 14:12:
Mijn ervaring is dat bij twee conducteurs die op het perron bij elkaar staan en samen instappen in dezelfde coupé. Ik heb er nog niet op gelet of ze in het midden van het treinstel staan en de ene naar links en de ander naar rechts kijkt om te zien of er niemand bekneld raakt tussen de deuren.
Wat ze ze al een tijdje niet doen is plaatsbewijzen controleren dus die zwartrijder komen niet tegen en als dat wel het geval zou zijn kunnen ze met z'n tweeën ook niet zoveel.
Dat is de praktijk. Kunnen ze de regels eens op aan passen zodat er lange treinen rijden met een enkele conducteur c.q deurklemzitcontroleur. Overigens komt een trein niet in beweging als niet alle deuren dicht zijn.
Dikke BMW, ik vind het zo armoedig. Krappe kudtwagentjes voor veel te veel geld. Als je ook maar iets groter dan een bananendoos moet vervoeren moet je al bellen of iemand je uit de brand wil helpen" want het past niet, boehoehoe".
Ach ja, de trein. Weet je, nog niet zo heel lang geleden hadden we avondretourtjes. Kon je lekker 's avonds voor weinig een uurtje op en neer naar een stad verderop om daar lekker te gaan spenderen en daarna de laatste trein terug. Goed voor de economie, goed voor de bezettingsgraad van de treinen, goed voor psychische gesteldheid van de mens zelf. En toen werd dat afgeschaft, want de NS ging er vanuit dat mensen die ritjes ook wel bleven maken voor de prijs van een normaal retourtje. #Not. En toen kwam mevrouw Huizinga van de Christenunie en die vond dat we maar aan de OV-chipkaart moesten, want het mieljeu, en prompt verdwenen toen ook de retourkaartjes. Maar mensen zouden toch wel impulsief de trein pakken voor een dagje weg, ook voor de prijs van 2 enkeltjes. #Not.
En zo kan ik nog wel even doorgaan maar de bottom line is dat ome Graai of met zijn eigen oude tjoek gaat of dat hij helemaal niet gaat*. OV, dat was eens.
*niet jokken, laatst, terug van vakantie heb ik wel de trein van Schiphol genomen. En inderdaad, weer die hel van werkzaamheden, in-uit-bus in-bus uit-trein weer in en dan uiteindelijk uitchecken ( want werkzaamheden ). En tussentijds opnieuw opladen want voor een enkele in- en uitcheckprocedure stond er genoeg geld op die kaart maar niet om na 70% van de reis weer opnieuw in te checken... Je zult maar geen banksaldo hebben om opnieuw in te checken, en wat dan?
De tandjes, wat is het rap bergafwaarts met dit land gegaan sinds "de professionals" een hostile takeover hebben gedaan.
En dan nog even over de NS-"aanbiedingen". Het scheelt vaak geen geld maar je krijgt in plaats daarvan een gratis klef broodje of een drankje. Nou, dat wil ik mijn lijf niet aandoen, die bagger.
Toen ik in militaire dienst zat -en dit land dus veilig was tegen de agressie van welke buitenlandse mogendheid dan ook maar dat terzijde- was de serviceverlening top. Roken en bier drinken in de restauratiewagen. Je baalde gewoon als je op de plaats van bestemming was aangekomen.
@goedverstaander | 19-12-22 | 13:34:
Dan zat je er iets eerder in dan ik, in mijn tijd waren er geen restauratiewagens meer. Maar ik heb ook de indruk dat we minder zanikten in die tijd, gewoon, je wist wanneer het druk was, je wist wanneer je moest staan dus je hield er rekening mee. Laatste treinreis met koffer en tas, ik ga niet eens meer verder dan het balkon. Als je van buiten al ziet hoe of wat, nee, bedankt.
alles wat goed was, moest anders. De strippenkaart werd elektronisch betalen. Zo moet alles anders, ook in onderwijs en zorg, en kijk wat een tiefuszooi het is geworden. Alles wat in de basis goed was is beyond repair-kapot.
Voor 10 euro ga je stappen in Maastricht wat is je probleem? www.youtube.com/watch?v=41BfkeDJras Krappe kudtwagens? Ik moet altijd zo lachen om mensen bij het milieupark in een andere auto met een aanhanger voor het tuinafval, als ik de klep open van mijn BMWi3 schuif ik er met gemak een hele gevulde Big-Bag van een kuub in . klep open een ruk en hij is leeg, dan moet je die andere hoofden met steekvork in de hand zien die me vervolgens verbaasd nastaren . Zolang er drie golftassen in passen is het geen krap kudtwagentje dat is de huidige norm;)
@Smoelensmid | 19-12-22 | 13:57:
Ik laat me niet verleiden tot het Snoeffelen over het formaat auto maar bij mij heeft praktisch altijd boven vermeende status gestaan. Ruim, comfortabel - dus dat je na ritten van 2+ uur nog net zo fris uit de auto stapt als dat je erin bent gestapt, de belangrijkste les na mijn 1e en enige leaseskeltertje - en ook nog een beetje degelijk zonder toeters en bellen dus. En nee, ik rij niet in een besteleend 2.0 .
Vanaf de 5 serie valt de ruimte wel mee, als de achterbank tenminste naar beneden wil.
@Smoelensmid | 19-12-22 | 13:57:
Ik heb dat ding even gegoogeld. Jeetje. Waarom doet u zichzelf zoiets aan?
@Graaisnaaiert | 19-12-22 | 17:21: Omdat het in de 49 jaar dat ik BMW rijd, een van de fijnste autos is voor dagelijks gebruik. nu alweer voor het 10e jaar en vandaag met veel plezier in rondgescheurd;)
Koolmees is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet de beste man voor de job, maar zit daar enkel en alleen omdat hij tot de juiste partij behoort (Pechtold directeur CBR etc.) en de juiste politieke vrinden heeft die vooral goed voor zichzelf en oud-politici zorgen.
Sinds 1839 hebben we ervaring met treinen in Nederland. En nog steeds is het een puinhoop..... Kern probleem is dat NS een ambtenaren apparaat is waar je wordt bevorderd op anciënniteit ipv competenties/prestaties. Aan het hoofd staat steeds een door de politiek naar voren geschoven persoon zonder noemenswaardige ervaring in logistiek. Het zal dus niet verbeteren met Koolmeesje aan het stuurwiel. Lekker met de auto blijven gaan dus......
Het enige mooie aan de Covid periode; hele trein coupe's voor jezelf.
Een vaste D66 uitdrukking: beterschap
Iedereen weet dat dit een loze belofte is.
Van Boxtel en nu Koolmees; ga kaartjes knippen
Jullie zijn helemaal geen trein vergeten, net ruim drie maanden met een bus gemoeten en daardoor waardeloze aansluiting in Zwolle
Stop met jezelf martelen en haal een auto.
De trein is de reden dat ik al 20 jaar lang altijd 2-3 auto's heb of heb gehad. Dank hiervoor NS!
Ik heb 1 auto 2 fietsen en een 3 wieler....
Marjan Rintel geef nu leiding aan KLM. Artikel op GS op 19 december 2023: KLM in 2023: Vliegtuigen te vol, te laat, te klein.
*als een haas omboeken gaat*
Een behoorlijk deel van het Nederlandse spoorwegennet was er al in 1870. In het begin van de vorige eeuw werd de elektrificatie ingezet. Maar goed ook, want heden ten dage krijgt die NS/Prorail helemaal niets meer voor elkaar.
Privatisering is een bitch. Zie de zorg, energie en talloze andere voormalige (semi-) overheidsinstanties.
De underground in Londen is ook van die tijd maar daar rijden ze wel iedere paar minuten. Als er hier 4 treinen per uur moeten rijden willen ze al extra sporen. Tussen Schiphol en Amsterdam ligt het helemaal vol en nog is de bus vlotter.
Zat zaterdag in de Euregio boemel van de DB en gingen met vier man voor 49 euri van Enschede naar Münster (vv). Schone trein, netjes op tijd en in Gronau werd een extra treinstel aangekoppeld, want er waren teveel passagiers en er zouden onderweg nog meer bijkomen (Kerstmarkt). Zo kan het dus ook, Herr Kohlmeesz.
Lijkt me toeval, mijn ervaringen met DB zijn erbarmelijk. Zelfs de ICE is naar internationale standaarden een armoedige tweedewereldversie van een serieuze hogesnelheidstrein.
Wij laatst nog naar Hamburg. ICE4XL voor de liefhebbers (geloof ongeveer 880 zitplaatsen). Eerste klasse dus gereserveerde plaatsen bij ticket en service vanuit restaurant aan tafel. Prijs: ongeveer 53 euro voor twee personen. Niets slecht voor een reisje van ruim 4 uur.
@Jan Laefcutte | 19-12-22 | 13:26:
Hier exact hetzelfde en dezelfde bestemming. Echter was de ICE uitgevallen en duurde de reis maar liefst tien uur in totaal.
@drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 13:24: Heb ook diezelfde ervaring gehad naar Berlijn. Umleitung via Bremen. terugweg buiten 34 graden, binnen de airco stuk. In beide gevallen binnen 10 dagen wél het geld teruggestort gekregen.
Mijn ervaring met de DB was tijdens de periode van het 9 euro ticket juist het tegenovergestelde. Vertragingen van meer dan een uur, treinstoringen, overvolle treinen en smerige vervallen stations. Daar komt nog eens bij dat de frequentie op veel trajecten maar 1x per uur is dus een gemiste overstap levert zo weer een uur extra reistijd op
Vergeleken met die aanfluiting in Duitsland is de NS een waar prachtproduct
@Siegfriet_Klaag | 19-12-22 | 15:42: duitse stations zijn erg vervallen id
Ga eens in Engeland in de trein zitten. Dan weet je pas wat ouwe meuk is. Nederland heeft een van de drukst bereden spoorwegnetten ter wereld. Het is een wonder dat het nog zo goed gaat.
Ga eens in Japan in de trein zitten. Of in Zwitserland. Dan zie je hoe treinverkeer, zelfs onder extreem lastige natuuromstandigheden, ook kan.
@BoerKoekoek | 19-12-22 | 13:13: Of Korea. Of Taiwan.
@BoerKoekoek | 19-12-22 | 13:13: Die anderhalve trein per uur? Ja, dan kan ik ook wel op tijd zijn. Voor problemen met het weer moet je bij ProRail zijn, niet de NS.
U bent er eentje van "in Nederland is het allemaal zo goed geregeld / zo slecht nog niet"? Klopt, met sommige dingen hebben we het prima voor elkaar. Als je het kunt betalen. Wat betreft basisbehoeften, nou, nee, niet echt. En het OV is daar een van. Frequentie, aanbod en reistijden zijn bar en boos vergeleken met sommige landen ver weg. En de service kan ook nog wel wat beter. En die achterlijke kosten wil ik het helemaal niet over hebben, Zelfs niet als je het omrekent naar het minimum inkomen per land.
@BoerKoekoek | 19-12-22 | 13:13:
Inderdaad. Ik maak vaak gebruik van de trein hier in Zwitserland voor langere trips. En het werkt. In de spits is het druk maar altijd schoon, op tijd en de mede reizigers zijn, net zoals ik, beleefd. En als de trein vertraging heeft meteen uitleg waarom en waar op het traject iets misging. En natuurlijk een restaurant coupe op de IC's, als je er gebruik van wil maken, met zeer vriendelijke bediening. SBB/FFS/CFF bijna net zo veel spoor als in Nederland (dus NS smoesje van druk spoornet gaat niet op) maar dubbel zo veel stations en ze leveren dus kwaliteit. Oh ja en blaadjes op het spoor, bevroren wissel smoes doet men hier niet aan. Als het zwaar gesneeuwd heeft kan je wat vertraging hebben maar men rijdt wel.
@Graaisnaaiert | 19-12-22 | 13:29: Als we de zeewering van Nederland (ook) zouden privatiseren zouden we er pas achterkomen hoe goed eea inmiddels geregeld is hier in Nederland.
Ik vraag me oprecht af waar het hoofdkantoor van de organisatie zich zou bevinden.
@drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 13:25:
-
Of China. Precies 60 seconden om in-of uit te stappen, gereserveerde zitplaats en brandschoon.
@D-Fens_1963 | 19-12-22 | 13:59:
Ik durf het niet aan. Zit net wel / net niet boven zeeniveau en als nou zo'n Vattenfall of een Chinees/Indase combinatie aan de knoppen gaat draaien; doodeng.
@Mbovenka | 19-12-22 | 13:27: tokio? Anderhalve trein per uur. Proest.
Goed zeg, een d666'er aan het hoofd ( voo rhem hadden we ook al iemand van die partij, Van Boxtel, ook zo'n geweldenaar). Verbetering? Onder Koolmees? Hahaha.
Hebben 1 ding gemeen dat ze roken en geen ruggengraat genoeg om er mee te kappen.
Volgens zijn oud-collega's was hij de beste keuze. Vast bij gebrek aan beter en waren ze blij dat dit kneusje weer een andere betrekking kreeg buiten de politiek.
@Uw Verzekeringsadvis | 19-12-22 | 13:32:
En daarom moeten er gewoon weer rookcoupés ingevoerd worden.
@Ommezwaai | 19-12-22 | 13:35: Precies !
Eén Koolmees maakt nog geen winter. Maar goed ook, want in de winter is het helemaal K. met P. bij de NS.
Hij pikt de zaadjes uit uw vetbol.
Te duur
Treinen. Leuk om een keertje met je kleinkinderen een toeristisch ritje te maken op een rustige vakantiedag. Niet meer dan dat.
Ach het is ook acceptabel als je een ov kaart hebt en zeeën van tijd. Niet meer dan dat.
In de alleenrokers coupé is het altijd rustig.I
Volgens de Rutte doctrine komt na belofte beterschap, daar heb ik geen actieve herinnering aan en dan so sorrie.
Om er toch het beste van te maken dan maar de airfryer aan in de trein en kaassoufles maken.
Lekker, ik neem het bier en de chilisaus wel mee.... nu hopen op een zitplek..
REAGEER OOK