Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Onderzoek wijst uit: Veel racisme op het ministerie met die hele grote neger

Maar hij kan wel goed sjoelen...

Social

Na de Belastingdienst moet nu ook het Ministerie van Buitenlandse Zaken diep door het stof vanwege wijdverbreid racisme in de gelederen. Uit gesprekken met verschillende medewerkers van niet geheel roomblanke afkomst blijkt dat de collega's op het ministerie dezelfde subtiliteit bezitten als die veel te luide oom met zijn grappig bedoelde plaatjes in de familie-appgroep. "Zo vertelt een aantal medewerkers dat mensen vanwege hun huidskleur meerdere keren aangeduid zijn als 'apen', 'bokito’s', 'negers' en 'zwarte piet'. Afrikaanse landen zijn door een medewerker omschreven als 'apenlanden'." Dat betekent overigens niet dat alleen medewerkers met een donkere huidskleur het doelwit zijn. "Er zijn opmerkingen gemaakt door een collega. Ze heeft de deur in het kantoor open staan, dus we horen alles. Ze zegt bijvoorbeeld: 'je zou die Aziaten terug in hun hok moeten knuppelen. Hang ze op aan de hoogste boom, ze moeten hun plek kennen. De eerstvolgende die ik tegenkom, die sla ik op zijn bek.'" U wilt nog meer voorbeelden? U krijgt nog meer voorbeelden: "Soms hoor ik opmerkingen die in Nederland heel gewoon zijn, maar in ons land kun je dat niet maken. Bijvoorbeeld: ‘er zit een hele grote neger daar’." en “Een keer zei een collega tegen mij: Jij kunt goed sjoelen voor een neger." Oftewel, op Wopkes ministerie dat ons bestuurlijke contactpunt vormt met de rest van de wereld zijn ze even subtiel als een kettingzaag tijdens een hartoperatie en even gevoelig als een striptease op een begrafenis. De onveilige werkplekken binnen de overheid stapelen zich op en het einde is nog niet in zicht. Nu al benieuwd naar de onthulling over Klan-ontmoetingen bij Binnenlandse Zaken, brandende kruizen bij Justitie en de gescheiden toiletten bij VWS. 

Reaguursels

Inloggen

Wat een ophef weer. Dit is gewoon corporale borrelpraat. Ze moeten eerst eens dat bekakte 'klasje' van BZ opheffen en dan heb je 25 jaar later misschien een iets minder corporale borrel- en bralsfeer binnen dat departement. Het is niet voor niets dat Nederland bedroevend scoort op ondersteuning van Nederlanders in den vreemde die in de bak beland zijn. Die worden standaard weggehoond door onze consulaire bijstandsverleners. Die willen namelijk smiddags nog wel uitgenodigd worden op het fuifje van een locale autoriteit, dus gaan ze niet moeilijk doen over een wietroker die is opgepakt en 45 jaar cel boven t hoofd hangt. Leer mij die gasten kennen; ik kom zelf uit dat corporale wereldje. Maar er zijn weinig plekken waar je 30 jaar na je afstuderen nog steeds de politiek incorrecte bal kan uithangen als bij BZ.

Mark Smeeks | 13-12-22 | 01:36

‘De eerstvolgende die ik tegenkom, die sla ik op zijn bek’, dat doet toch denken aan een bepaalde spoken word-artiest van kleur, die iets zei over Zwarte Piet… maar hey, dat is woke dus prima.

Spiderman1 | 13-12-22 | 00:39

Dat zogenaamd door de open deur gehoorde verhaaltje is echt volledig bij elkaar gelogen. "De eerste Aziaat die ik tegenkom sla ik op zijn bek"... Tuurlijk. En dan komt er toevallig een binnen, ga je die dan echt recht op zijn gezicht slaan? Alles om maar zo professioneel mogelijk over te komen?
Volstrekt ongeloofwaardig.
Zelfs als er op dat hele ministerie 1 iemand zou werken die net zo racistisch is als Bij1, dan zou die dat nooit zo laten blijken. Mensen zijn nuchter op het werk heel anders dan straalbezopen op een kkk- of blm- bijeenkomst.

De linksextremistische schrijver van dit opstel zegt zich te baseren op verhaaltjes uit de derde hand. Zonder context, zonder onafhankelijke bevestiging, zonder enige andere vorm van bewijs. Waardeloos dus.
Maar los daarvan. Op een ministerie waar vele duizenden mensen werken zouden een paar mensen zogenaamd foute dingen gezegd hebben. Zelfs als dat zou kloppen (nee) dan zou dat nog niet betekenen dat dat hele ministerie "racistisch" of zelfs "onveilig" zou zijn.

Er zijn echte problemen, en er zijn ingebeelde problemen.
Een echt probleem in NL is dat daders van criminaliteit en grof geweld vaak vrijuit gaan vanwege te weinig blauw, teveel D66-rechters, of om verblijfsvergunningen van daders niet in gevaar te brengen.
Een ingebeeld probleem is dat de hemel op ons hoofd zal vallen als iemand woorden gebruikt zonder Deug66-keurmerk. De wereld heeft zonder die certificering altijd prima gefunctioneerd, zonder op ons hoofd te vallen.

Soms worden mensen echt gepest om hun gewicht; om hun Limburgs accent; om rood, grijs of gebrek aan haar; etc. Dat is walgelijk en laf, maar dat maakt een werkplek nog niet racistisch of onveilig.
Bovendien zijn dezelfde opmerkingen onder familie, vrienden en goede collegae volstrekt onschuldig, zelfs verbindend. Een collega die 4 maanden jonger is dan ik noemt mij graag "hé ouwe", en daar lachen we om.
Context.

Er worden teveel foponderzoeken in elkaar geflanst.
Dit land kampt met chronische personeelstekorten in zorg, onderwijs, bouw, techniek, transport, productie, politie- en hulp- diensten, etc. Allemaal echte banen, die in onze samenleving echt nodig zijn.
En ondertussen geeft de overheid miljarden uit aan als flutonderzoeken vermomde stront.

Dandruff | 12-12-22 | 22:13

Als een blanke met de vinger wijst naar een neger/moslim dan is de blanke een xenofobe racist. En omgekeerd, als de neger/moslim met de vinger naar een blanke wijst dan is de blanke een xenofobe racist. Wat het artikel dan ook niet vermeld is het standpunt van de vermeende dader. Geen hoor en wederhoor.

panthoseen | 12-12-22 | 21:57

In de praktijk is gebleken dat 'onpartijdige' rapporten bijna altijd datgene opleveren wat de opdrachtgever voor ogen heeft. Er is bij de ministeries een voorkeursbeleid voor alles wat niet blank is, links en zeker geen hetero seksuele man. Kennelijk zijn er nog wat overgebleven van dit species en moet dat weggezuiverd worden. Wat is er mooier dan een zwarte of islamitische snowflake die altijd wel iets te zeiken heeft over discriminatie... de goeden uitgezonderd. Dus hebben we weer een geweldig rapport waarin de blanke hetero seksueel aan de schandpaal wordt genageld omdat hij de verkeerde huidskleur maar eveneens de verkeerde politieke kleur heeft. Wopke Hoekstra, de balletdanser die denkt dat hij kan kickboksen, is natuurlijk diepgeraakt en hoopt nog een paar zwarte zieltjes terug te winnen om te voorkomen dat hij onder de huidige kiesdrempel van één zetel zakt.
Bij mij zakt mijn broek af ( en daar wordt niemand vrolijk van ) als ik dit geneuzel weer moet aanhoren. Tere zieltjes kunnen beter verhuizen naar het land van hun voorvaderen, want dat is het land waar het leven goed is. Ik bedoel daarmee te zeggen:" Sodemieter lekker op met je gezeik ".

dickg | 12-12-22 | 21:55

Ik heb dergelijke rotopmerkingen nooit gehoord.

Misschien is dit een elitair neoliberaal dingetje: het klootjesvolk moet buigen voor de migrant, maar de boven ons gestelden mogen lekker blijven schimpen.
Zou me niers verbazen.

zeurmachine | 12-12-22 | 21:26 | 1

NieTs.

zeurmachine | 12-12-22 | 21:26

Tsja, ik weet het niet hoor. Er gebeurt helemaal niks meer in dit land zonder dat er een politiek doel achter zit. Toevallig past dit allemaal weer in het d66 plaatje, ik vermoed dat er daar wat directeuren rondlopen van een andere politieke overtuiging die uitgeschakeld moeten worden. Gooi het woord racisme er in en alle tegenstanders zijn uitgeschakeld. Onze democraten 66 blijken nog minder democratisch te zijn dan de malloten van FVD.

fatty | 12-12-22 | 21:21

Gewoon negeren.

De Profundus | 12-12-22 | 21:06

Nederland is duidelijk nog niet rijp voor immigranten.
Conclusie van het rapport zou moeten zijn: immigratiestop voor min. 10 jaar.

Wering | 12-12-22 | 20:57

Context maakt echt wel uit bij deze opmerkingen. Vind ik dan. Sommige zijn namelijk best geestig in een vrimibo, benen op tafel setting... Maar als je ze uit context leest kan het ook behoorlijk uit de bocht vliegen. Maakt echt uit, vooral voor kleine kinderzieltjes.

BBRDWR | 12-12-22 | 20:42 | 1

Plus dat er ook zat grappen en/of lompe opmerkingen over bakra's gemaakt worden.

Dandruff | 12-12-22 | 20:53

en het begon allemaal met een Negerzoen en toen was er opeens racisme wat een dom gelul allemaal.

out-of-de-box | 12-12-22 | 20:33 | 1

De weg-met-ons mentaliteit. Wat tegelijkertijd ook weer klinkklare, slappe onzin betreft.

Nederlandop1 | 12-12-22 | 20:54

Je gaat je toch afvragen hoe het kan dat in dit extreem racistische land jaar in jaar uit immigratie records gebroken worden, en dat wie hier eenmaal is nooit meer weggaat.

HoogToontje | 12-12-22 | 20:28 | 1

Ons land (Uitzonderingen daargelaten) is helemaal niet racistisch. Toch blijkt dit het eerste waar de mond van vol loopt, bij minderheden. Onterecht.

Nederlandop1 | 12-12-22 | 20:55

Nou, nu gaan de Qatarezen écht luisteren naar onze morele preken. Hahaha... hahaha.

Amsterdamsko | 12-12-22 | 20:05

Natuurlijk is racisme niet goed te praten.

Maar feitelijk staat ook hier dus gewoon dat waar de elite juicht over immigratie en culturele verrijking de rest van Nederland daar een andere mening over heeft. Ook als ze bij de overheid werken.
En dat uit zich dus in dergelijke gedrag. Dat niet goed te praten is.

Goofy Goofball | 12-12-22 | 20:01 | 1

Jawel, want die opmerking over die Aziaten zou in context van afluisterpraktijken, Oeigoeren, corona best geestig zijn.

BBRDWR | 12-12-22 | 20:43

“Vandaag ontvingen secretaris-generaal Paul Huijts en plaatsvervangend secretaris-generaal Carola Van Rijnsoever van de onderzoekers van bureau Omlo een rapport over racisme bij Buitenlandse Zaken”.

Heeft iemand eigenlijk al eens goed gekeken naar de kwaliteit die dat bureau Omlo, dat pas sinds 2012 bestaat, levert? Zijn zij wel volstrekt onafhankelijk en onpartijdig? De eigenaar/oprichter Jurriaan Omlo heeft - gezien zijn achtergrond en tweets - iets activistisch over zich. En hij heeft dankzij zijn carrière binnen de overheid een breed netwerk binnen de ministeries, dus hij weet echt wel zo’n klus makkelijk binnen te harken.

De opdracht kwam na aanleiding van BLM en toen Kaag daar nog de scepter zwaaide. Kaag heeft zo haar eigen verleden met BuZa, en zij is - schat ik zo in - iemand met een olifantengeheugen en lijkt mij bijzonder rancuneus. Iemand die jaren later nog gaarne een rekening vereffent.

‘Zomaar’ klakkeloos dit soort uitkomsten van onderzoeken overnemen in deze Woke-tijd, waar narcistisch ingestelde mensen iedereen-en-zijn-moeder aan de schandpaal willen nagelen, doe ik niet meer. Zeker niet bij deze regering, met politieke partijen zoals D66.

Iets te vaak dat er weer een of andere activist het onderzoek sturing geeft in de richting die hij/zij/x eraan wil geven, om een door hem/haar/x gewenste uitkomst te krijgen.

Hoe zit het met de nuance? In welke context werden deze - vermeende(!) - uitspraken gedaan? Zijn überhaupt deze uitspraken wel gedaan? Is het daadwerkelijk letterlijk zo gehoord, of wordt een interpretatie gegeven? Is het in eerste hand gehoord, of via-via? Hebben sommige mensen ‘toevallig’ persoonlijke belangen bij het aanpakken/laten ontslaan van bepaalde leidinggevenden?

Destijds werd Stef Blok ook een flink oor aangenaaid door ‘zijn’ eigen ambtenaren bij BuZa.

Binnen dit soort organisaties trekken veel mensen nu eenmaal hun messen om die in de ruggen van hun concurrenten te steken.

En ja,

Net zoals bij de politie en leger zul je ook bij BuZa mensen hebben zitten die hun veelvoudige ervaringen met mensen met andere culturele achtergronden niet altijd even positief hebben beleefd.

En daar wordt dan soms wel eens middels niet-altijd-even-keurige bewoording stoom over afgeblazen.

Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.

Kompromat | 12-12-22 | 19:53 | 4

Mij komt het ook een beetje over als een broodje aap (lol) verhaal. Ik heb gelukkig nog nooit bij de overheid gewerkt maar wel altijd binnen grote (inter)nationale bedrijven en overal was er wel een kliklijn voor ongewenst gedrag, waar je eventueel anoniem melding kon doen. Met bij mijn huidige werkgever zelfs jaarlijks verplichte e-learning over dit gedrag.

sioux_ | 12-12-22 | 21:04

@sioux_ | 12-12-22 | 21:04:
Je moet het maar willen zeg. Kunt u wat meer vertellen over hetgeen u via E-learning werd duidelijk gemaakt?

theo-is-dood | 12-12-22 | 21:12

Goh, wat een goed doortimmerd stuk. Veel beter dan het originele introotje.

AntiZanicz | 12-12-22 | 23:03
▼ 1 antwoord verborgen

Schokkend en schandalig. Hoeveel geld gaat het ons kosten?

thanseeuwen | 12-12-22 | 19:43

Het meest verontrustend is wmb. dat er kennelijk ambtenaren zijn die sjoelen ondef werktijd! Weer eens wat anders dan patiencen…

P-nuts | 12-12-22 | 19:41 | 1

Bedrijfsuitje misschien? Waar staat dat het onder werktijd is? Ik heb nog nooit sjoelbakken op een kantoor gezien.

Roos | 12-12-22 | 19:52

Wel heel toevallig dat dit naar buiten komt op het moment dat herstelbetalingen hot zijn,

Kwakjeszalver | 12-12-22 | 19:34

Kunnen we in het kader van komend oudjaar geen top 10 van de uitspraken maken?

Kwakjeszalver | 12-12-22 | 19:22

Het zal geen topambtenaar zijn die zulke domme bagger produceert.
Leuke stad om te werken, zo achter CS…

rooiesaus | 12-12-22 | 19:16

Komt een homo bij de slager, bestelt een grote bloedworst. "Wilt u hem heel, of in stukjes?", vraagt de slager. "Heel natuurlijk, m'n reet is geen sjoelbak!"

Mafkees uit Assen | 12-12-22 | 19:05 | 6

@Zack Hooi | 12-12-22 | 19:15: geloof niet dat de afgelopen pakweg 50 jaar nu echt veel culturele verrijking heeft gebracht. Op het gebied van mobiliteit moet ik je gelijk geven, de politie rijdt hier nog op zwienen

Mafkees uit Assen | 12-12-22 | 19:26

@Mafkees uit Assen | 12-12-22 | 19:26: Hebben ze de dader eindelijk al van dat veenlijk?

Zack Hooi | 12-12-22 | 19:29

@Zack Hooi | 12-12-22 | 19:29: schijnt geëmigreerd te zijn naar de USA, geeft zich uit voor Jan Biet'n

Mafkees uit Assen | 12-12-22 | 19:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat verdien je bij Buitenlandse Zaken?
Een bruto maandsalaris tussen € 3.344,91 en € 4.215,18 afhankelijk van je relevante werkervaring.
En maar klagen...

VanderGeelen-Coppens | 12-12-22 | 19:00 | 6

Kijk, de reaguurders hierboven zijn natuurlijk allemaal advocaat, directeur of hebben een goedlopende eigen zaak. De rest van NL verdient dat niet hoor:

“Een werknemer in Nederland verdient gemiddeld € 3.052 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.595 (laag) tot € 3.510 (hoog).”

Bron: www.werkzoeken.nl/salaris/

“Online gaan verschillende bedragen de ronde, maar wij gebruiken het vastgestelde bedrag door het Centraal Planbureau (CPB). De doorsnee Nederlander - die elke maand ook een deel van z'n vakantiegeld ontvangt - krijgt bruto dus € 3.167 per maand. Netto komt dat neer op € 2.500.”

Bron: bieb.knab.nl/inkomsten-uitgaven/modaa...

DankeSchon | 12-12-22 | 20:49

Er werken ook mensen bij de postkamer en huishoudelijke dienst.

AntiZanicz | 12-12-22 | 22:52

@theo-is-dood | 12-12-22 | 20:03: hahaha, het onbenul. U weet het verschil niet tussen een bruto maandsalaris in dienstverband en een uurtarief van een ondernemer.

AntiZanicz | 12-12-22 | 22:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Bij het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag werken circa 6200 mensen
Verder alleen maar losse opmerkingen zonder enige context.
Als het Ministerie racistisch zou zijn, dan werkten er alleen rommblanke mensen.
Zoals de gemiddelde D66-afdeling, daar komt ook helemaal nooit racisme voor.

VanderGeelen-Coppens | 12-12-22 | 18:57

Wat ik ook ontzettend pijnlijk en confronterend vind, is het onverbloemde racisme en discriminatie bij o.a. Chinese restaurants, Surinaamse eethuisjes, Shoarma/ en dönertenten, etc. Die zijn niet echt divers te noemen. Het is uitzonderlijk dat je daar een niet-gekleurde medewerker ziet en als je die wel ziet is het vaak niet op een leidinggeven de positie en zijn het over het algemeen wat jongere dames, bijna nooit heren.

We zijn een diverse, inclusieve maatschappij. Wanneer worden deze structurele misstanden jegens de witte* Nederlanders nou eens onderzocht?

*) Uiteraard blanke, maar dat is niet het taalgebruik van mensen die constant over onderzoeken lopen te blaten.

DankeSchon | 12-12-22 | 18:56

Een leuke sjoelbak moet kunnen.

Piggelmee | 12-12-22 | 18:52

Zou ze allemaal cancelen

Pretba | 12-12-22 | 18:48

Lastig te beoordelen.
Er hoeven maar drie debieltjes rond te lopen bij BuZa om domme opmerkingen te maken en het hele ministerie deugt niet.
Institutioneel racisme lijkt mij zwaar overdreven.
Hiermee praat ik niet goed wat individuen uitvreten, maar volgens mij kun je die er makkelijk uitpikken en de laan uitsturen.

Ruimedenker | 12-12-22 | 18:44 | 5

Exact. Much ado about nothing.

TheBigKirth | 12-12-22 | 19:20

Dit lijkt mij ook plausibel.
Daarnaast mis ik de context. Ook grappen worden uit de context gehaald.

Een collega van mij is een beetje een dromerig figuur dat je straal kan passeren zonder te groeten .
Een collega van kleur liet mij weten dat hij racistisch was. Ik vroeg hoezo. Ze zei, mij groet hij nooit.

Tja.

Roos | 12-12-22 | 19:50

@Roos | 12-12-22 | 19:50:

Precies dat laatste herken ik. "Hij groet me nooit, hij is een racist."
Ja maar hij groet mij ook niet, hij is gewoon lomp.

Dandruff | 12-12-22 | 20:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Wel handig tot na Qatar gewacht met dat rapportje. Was anders toch knap ongemakkelijk geweest allemaal.

Lerp | 12-12-22 | 18:40

Die overheid is ook veel te groot.
Verklein de overheid, dan verminder je racisme.

Ruimedenker | 12-12-22 | 18:36 | 2

Precies dat. Veel en veel te groot is die overheid geworden.

Rogier | 12-12-22 | 18:58

Juist, maar dit hebben we ook al bij de NPO geopperd en dat gaat uiteraard nooit gebeuren. Al het tuig mag blijven en u mag dat betalen.

HerzlichWillkommen | 12-12-22 | 21:14

Wat een deugdiaree: "internationaal pleiten voor rechtvaardigheid". Van mij mag Wobke op een andere manier diep geraakt worden. Is die grote neger nog beschikbaar?

Xukje | 12-12-22 | 18:36 | 3

Zo meteen: is nog ff druk met Jetten.

vladimirows | 12-12-22 | 18:38

Wobke met een P

huh!? | 12-12-22 | 19:40

Sjoelende negers... Goed geïntegreerd wel.

McSnor | 12-12-22 | 18:34

Geld: "Jij hebt best een grote, voor een blanke", als omgekeerd racisme?

vladimirows | 12-12-22 | 18:31 | 1

Ik zou glunderen!

Ruimedenker | 12-12-22 | 18:45

De grootste hobby van ambtenaren is het kleineren en belachelijk maken van collega's of bezoekers die niet in de buurt zijn waarbij uiterlijke kenmerken uitvergroot worden. Je kunt het ook verveling noemen.

Mr_Natural | 12-12-22 | 18:30

Heb ook gehoord dat er veel roodharigen racisme is op het ministerie. Want echt veel niet aardige opmerkingen hierover.

van_Zelfsprekend | 12-12-22 | 18:30

Oh, die vermaledijde woorden toch.

Kowalski11 | 12-12-22 | 18:30 | 2

Words in papers, words in books
Words on TV, words for crooks
Words of comfort, words of peace
Words to make the fighting cease
Words to tell you what to do
Words are working hard for you
Eat your words but don't go hungry
Words have always nearly hung me

Mr_Natural | 12-12-22 | 18:32

Maar... Ik snap het niet....?
Een Neger is toch gewoon een Neger ?
Net zoals ik een Blanke man ben ?
En KlukKluk een indiaan ?

MagnificentRon | 12-12-22 | 18:29 | 6

Klukkluk mag niet meer gebruikt worden om een indiaan van een naam te voorzien, die moet henk heten, henk met een veer in zijn haar. Zat pas geleden verbaast te lezen dat winnetoe gecanceled wordt. Dat we met carnaval niet meer verkleed mogen gaan als cowboy/indiaan/inboorling/eskimo/chinees of weet is wat nog meer. Stripboeken van kuifje en suske en wiske worden uit de handel genomen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar het belangrijkste wordt even vergeten. Ik heb geen slaven gehad en zij hebben geen katoen geplukt, mijn opa en oma hebben de duitsers kunnen vergeven, maar gratis geld lijkt toch heel lekker te ruiken, dan maar alles kapot, en weer terug met een andere naam. Hoe gaan we negers noemen? En de rest uit het bovenstaande?

brie-de-penis | 12-12-22 | 18:54

@MagnificentRon, er is intern besloten dat wij de nieuwe Neegers worden en de Neegers gaan binnenkort blanken genoemd worden. Het schijnt lang genoeg geduurd te hebben. En als je een beetje oefent ga je vanzelf inzien dat wij eigenlijk heel zwart zijn. En de Neegers best wel blank eigenlijk, zeg maar.

sytze_flychen | 12-12-22 | 21:41
▼ 3 antwoorden verborgen

De vraag is natuurlijk of de gegeven citaten ook door een onafhankelijke 3e bekrachtigd zijn of dat ze eventueel ook uit de duim kunnen komen. Ik heb nooit direct voor de overheid gewerkt, maar de voorbeelden die ik hier voorbij zien komen heb ik nog nooit in het bedrijfsleven meegemaakt. Zelfs niet bij benadering.

Grachus | 12-12-22 | 18:28 | 1

Hier dezelfde ervaring. Maar ja, in het bedrijfsleven stikt het doorgaans niet van de diversity-officers, en de integriteitstrainingen, en de vertrouwenspersonen.
Mag blijkbaar bij de overheid veel kosten om de schijn op te houden.

Wering | 12-12-22 | 18:49

Toch iets misgegaan bij de "strenge" selectie van het diplomatenklasje.

Basil Fawlty | 12-12-22 | 18:24 | 1

Daar worden Leidse Minervaballen aangenomen. Bij dat diplomatenklasje.

theo-is-dood | 12-12-22 | 20:07

"Jij kunt goed sjoelen voor een neger." Wel lullig als je jezelf identificeert als negerin.

guldenmiddenweg | 12-12-22 | 18:24

Buitenlandse zaken is het departement waar blanke mannen voor veel geld in het buitenland in compounds gaan wonen en dan zogenaamd iets voor de regering doen en dan na een paar jaar in een ander buitenland gaan wonen.

Osdorpertje | 12-12-22 | 18:19 | 1

En het ergste is dat je op je ambassade helemaal niks zelf mag regelen. Voor elke scheet moet je toestemming vragen van het ministerie in Den Haag.

theo-is-dood | 12-12-22 | 20:09

Dus niet alle ne'ers zijn commercial-acteur? Er zijn er dus ook ambtenaar blijkbaar?

Nuchternederland | 12-12-22 | 18:18 | 3

Bijbaantje

RocketMan | 12-12-22 | 18:23
-weggejorist-
vladimirows | 12-12-22 | 18:36

Belachelijk dat dit kennelijk anno 2022 nog bestaat op zo'n ministerie. Dit kan alleen maar bestaan door falende leidinggevenden. Word oa doodziek van al die lui uit Den Haag en Brussel die mij als burger voorschrijven hoe ik me moet gedragen en moet leven en excuses voor alles aan moet bieden. Zout eens een keer op !

johnyl | 12-12-22 | 18:17

Ik begin er een beetje een puntmuts van te krijgen.

Mr_Natural | 12-12-22 | 18:17 | 1

Is dat zo'n muts waar je een punthoofd van krijgt?

Kowalski11 | 12-12-22 | 18:34

Geef je ze godverdomme een keer een compliment, is het weer niet goed. Ga dan lekker in je eentje sjoelen, lul.

phantom2 | 12-12-22 | 18:16

Valt dus allemaal nogal mee zo te horen. Ik noem Nederland tegenwoordig ook een apenland. Heeft niets met kleur of ras te maken. En beledig hiermee menig aap.

MeppieRocks | 12-12-22 | 18:14 | 2

Ik noem Nederland altijd een bananenrepubliek, zegt veel, bedoel er niks mee.

johnyl | 12-12-22 | 18:20

Bananenmonarchie inderdaad. Een Tweede Wereldland in wording.

MeppieRocks | 12-12-22 | 18:50

Misschien werkt er bij BuZa gewoon een afspiegeling van de samenleving, met bijbehorende ervaringen met verschillende bevolkingsgroepen. De opsomming bij het NOS journaal doet mij namelijk afvragen waarom mensen bepaalde uitlatingen doen. Maar zoals gebruikelijk mag men zich niet uiten, maar wordt dus ook weggekeken bij de context, de werkelijke oorzaak waarom men die uitlatingen doet. Als voorbeeld; als iemand al 30 keer belaagd is, lastiggevallen, beroofd, beschimpt, bespuugd door één groep van bepaalde etniciteit, dan wordt deze persoon veroordeeld als deze een keer "k@dt*****" zegt, en komt het groepje er mee weg.

Nederlanddraaitdoor | 12-12-22 | 18:12 | 1

Hoog 'stel je maar eens voor dat dat niet hypothetisch is'-gehalte dit.

Sjors W. | 12-12-22 | 18:21

De hel bestaat. Sjoelen met collega's.

entredeuxverres | 12-12-22 | 18:11 | 1

Dat is daar gewoon onderdeel van de taakomschrijving.

Nuchternederland | 12-12-22 | 18:19

Ik had al een idee over het bedenkelijke niveau van rijksambtenaren, maar dit soort uitspraken verwachtte ik toch eerder bij de gemeentereiniging. Tiens.

Analia von Solmsch | 12-12-22 | 18:09 | 1

Ik had dit soort uitspraken ook niet verwacht in deze setting.

letopuwzaak | 12-12-22 | 18:19

Ja, zie je wel? Nu wilt die Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Surinamer een breed onderzoek bij ieder ministerie.

Dit is koren op de molen van de anti blank beweging.

HankHill | 12-12-22 | 18:09

Oh, ik ken nog wel een neger die ik dolgraag op het Ministerie van Buitenlandse Zaken zou zien. Denk trouwens dat defensie hem beter past maar ach..
youtu.be/2axmvZe5WHw

Zwezerik | 12-12-22 | 18:09

Waar is de tijd gebleven dat je die persoon gewoon aansprak op zijn/haar uitlatingen? In plaats van gelijk in de slachtofferrol te kruipen, jezelf zielig te vinden en te gaan klagen bij HR, of nog beter, het voor je houden en pas jaren later het naarboven halen. Trek gewoon je muil open als iets je niet aanstaat.

Wij Nederlanders staan (stonden?) internationaal bekend als volk dat altijd vrij duidelijk/direct in de communicatie is.

Hersenletsel | 12-12-22 | 18:07 | 1

Die eerste paragraaf is een fabeltje. De gemiddelde Nederlander zei & zegt gewoon 'ja meneer, nee meneer, hoe hoog meneer' tegen de chef. Wel later zeiken in de kantine, en doen alsof je een heel stoer antwoord hebt gegeven.

Dat we directer zijn dan anderen doet daar niet veel aan af.

Sjors W. | 12-12-22 | 18:19

Ze zegt bijvoorbeeld: 'je zou die Aziaten terug in hun hok moeten knuppelen. Hang ze op aan de hoogste boom, ze moeten hun plek kennen. De eerstvolgende die ik tegenkom, die sla ik op zijn bek.'
Naast het ultiem domme 'ze moeten hun plek kennen' geeneens logisch. Je knuppelt ze in hun hok, hangt ze op aan de hoogste boom, dan moeten ze hun plekken meervoud kennen.

Kouwe Kees | 12-12-22 | 18:06 | 4

@Zeurders | 12-12-22 | 18:09:
Deze is wel heel bar inderdaad, op mijn werk zou dit direct ontslag zijn met een voorgaand nepgesprek waarin het voor iedereen al duidelijk is: optyfen. En dan werk ik niet eens bij BuZa.

Kouwe Kees | 12-12-22 | 18:12

"Ik hoorde door een open deur". Categorie: Interessant doen.

vladimirows | 12-12-22 | 18:33

@Zeurders | 12-12-22 | 18:09: Ja, als ik die uitspraken lees is dat gewoon een verzonnen fabeltje. Zelfs bij de meeste ploertige (ex)collegae heb ik nimmer dergelijke opmerkingen gehoord. Ik zou de uitspraken absoluut niet voor "waar" aannemen tenzij bekrachtigd door de persoon die ze heeft gedaan of een onafhankelijke 3e.

Grachus | 12-12-22 | 18:33
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien zijn die ministeries zijn gewoon te groot geworden.
Te weinig werk en teveel tijd om te zeuren.

MorgenEenAnder | 12-12-22 | 18:06
-weggejorist-
Spoorhaas | 12-12-22 | 18:04

Ach moet kunnen... denkt wopke.
Humor is idd voor een groot deel van de bevolking niet van racisme te onderscheiding. Daarom beter aan de echte komieken overlaten want die durven meestal wel op de barricades te klimmen om satire en humor te verdedigen. Terecht

WatZalIkErvanZeggen | 12-12-22 | 18:03 | 6
-weggejorist-
_pacman_ | 12-12-22 | 18:29

@_pacman_ | 12-12-22 | 18:29:
Dus mijn punt staat en je valt over de betekenis van 'bokito'? Had ik de opsomming overgetypt (vervelend op telefoon) was je het met me eens? Ik gebruik en hoor 'bokito' nooit. Het werd door de geinterviewden niet als complimentje ervaren.

Sjors W. | 12-12-22 | 18:37

@Sjors W. | 12-12-22 | 18:37: blijkbaar heb ik iets verkeerds gezegd. Geen idee wat maar mijn respons is blijkbaar ontoelaatbaar. Derhalve laat ik het er maar bij, is me geen ban waard.

_pacman_ | 12-12-22 | 18:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Nu begrijp ik pas waarom apenpokken niet meer kunnen. Nooit aan die associatie gedacht.

Colin.Fart | 12-12-22 | 18:03

Eerst wordt ons de evolutietheorie met de paplepel ingegoten. Die van "verschillende groepen evolueren verschillend".

Dan wordt ons verteld dat mensen met een andere huidskleur tot een ander ras behoren. Biologisch en genetisch gezien klinkklare onzin, maar ja, wat weten wij daar als leken nu van?

En nu... nu is "men" verbijsterd dat we denken dat verschillende "rassen" niet op hetzelfde niveau zitten.

Anomiemus | 12-12-22 | 18:03

Het zijn net normale mensen…

RGV42 | 12-12-22 | 18:01

Staat hier een stukje verder niet een topic waarin verkondigd wordt dat neger een normaal Nederlands woord is.
Nou dan.

Zelf ontwijk ik het woord en gebruik tegenwoordig negor.

Nonik Neem | 12-12-22 | 18:00 | 3

Ik zeg tegenwoordig ne'er. Is toch net een beetje fatsoenlijker.

Nuchternederland | 12-12-22 | 18:21
-weggejorist-
_pacman_ | 12-12-22 | 18:25

Op zijn al Kaqs' : nézjer.

vladimirows | 12-12-22 | 18:35

Negers? Dat kan echt niet meer.

Colin.Fart | 12-12-22 | 18:00 | 4

Negers kunnen prima, of wilt u ze soms uit uw organisatie wegdiscrimineren, net als Zwarte Piet?

Zeurders | 12-12-22 | 18:07

@Ridde Rogter | 12-12-22 | 18:03: Alleen als ze dik zijn

broekzakbellert | 12-12-22 | 19:11

negers zijn de hoofdgebruikers van het woord neger en het oorspronkelijke n-woord

AntiZanicz | 12-12-22 | 22:48
▼ 1 antwoord verborgen

Daarom wil ik geen getintiers als collega. Dingen die je tegen andere collega’s als een geintje kan zeggen worden bij getintiers gelijk rascisme.

Sieg Hein | 12-12-22 | 17:59

Waarom krijgen we niet de namen te horen en nog belangrijker, vallen er ontslagen?
Of krijgen we zoals gebruikelijk, een hoop bla bla, een commissie, een onderzoek en er gaat extra geld naar toe.
Als het allemaal klopt dan moet er wat gebeuren en wees dan transparant want zo dadelijk krijgt Silly Syl nog gelijk.

pejoar | 12-12-22 | 17:58 | 2

Het stellen van de vraag is hem beantwoorden.

Al is er maar één menselijk ras, racisme bestaat wel degelijk maar komt onder alle groepen en op alle niveaus voor. Er zullen derhalve waarschijnlijk geen ontslagen vallen en er zal niet te diep gegraven worden.

Vergelijk het met de situatie in de VS. De huidige president heeft over één van zijn voorgangers (en baas!) nog eens het volgende gezegd:

"I mean, you got the first mainstream African-American who is articulate and bright and clean and a nice-looking guy. I mean, that's a storybook, man."

Al Sharpton, de "grote voorvechter voor de zwarte rechten" heeft naar verluid ooit nog eens deze woorden gepreveld:

“White folks was in the caves while we (blacks) was building empires. ... We built pyramids before Donald Trump ever knew what architecture was. ... We taught philosophy and astrology and mathematics before Socrates and them Greek homo brothers ever got around to it.”

Anomiemus | 12-12-22 | 18:16

Joris zou daar een keer huis kunnen houden op die ministeries, dan is het snel afgelopen. Foute grappen genoeg hier, maar over ophangingen in bomen ben ik hier nog niet tegengekomen.

Sinterbikske | 12-12-22 | 17:58 | 2

Zal ik dan de eerste zijn? Ik heb onlangs een kunststof schilderijtje in de tuin in een boom opgehangen. Doet het heel leuk.

Bull-Sunnyboy | 12-12-22 | 18:03

u gelooft dat er feitelijk een joris figuur is?

AntiZanicz | 12-12-22 | 22:47

Geldt dit pas sinds 1jaar ?

Of was hier al sprake van ten tijde van die inclusieve D666 teef Al Kagh (voor wopke )?

FrankOngerust | 12-12-22 | 17:55 | 4

Om daar goed wat over te zeggen moet je verder terug om de organisatiecultuur in kaart te brengen. Om de level of comfort om dit soort uitspraken te doen te krijgen moet je een paar jaar je best doen. Kan er ook al ingezeten hebben.

Wel interessant dat ze aangeven dat het laatste jaren erger is. Kaag heeft er dus zeker niks positiefs aan bijgedragen.

Maar een cultuur neerzetten... daarvoor zit mevrouw nergens lang genoeg.

Sjors W. | 12-12-22 | 18:05

@Sjors W. | 12-12-22 | 18:05: Kaag kijkt institutioneel op mensen neer. Zoiets moedigt uiteraard ook racisten aan om zich wat betreft neerkijken op anderen wat meer te uiten.
Kaag kijkt dan wel niet neer op buitenlanders, maar verder wel op alles wat zij minderwaardig beschouwd. Minder dan 5 keer modaal. Niet dezelfde kansen gekregen als mevrouw gouden paplepeltje Niet de juiste mening verkondigen uit het grote '66-deugboek. Enzovoort.
Waarschijnlijk de enige reden dat ze niet enorm neerkijkt op iedereen met een afwijkend huidskleurtje, is dat dat niet mag van het deugboek. Want neerkijken op anderen, daar leeft ze voor.

TheEgg | 12-12-22 | 18:16

@TheEgg | 12-12-22 | 18:16:
Kaag kijkt ook neer op buitenlanders hoor. Die zijn of elite, of allemaal voetvolk hier op aarde om daar gered te worden door de Heilige Sint Sigrid.

Maar dan denk ik nog steeds dat zulke cultuurrot er al wel ingezeten heeft.

Sjors W. | 12-12-22 | 18:29
▼ 1 antwoord verborgen

Apenland mag niet? Moeten dat dan Konijnenlanden genoemd worden. Of shithole countries...

JanFTE | 12-12-22 | 17:54

Matige humor of pogingen daartoe maken je niet automatisch een racist. Het gedweep met BLM, KOZP of slavernij-gezeik maakt je wel tot racist. Alleen is dat discriminatie vd blanken en dat telt nu eenmaal niet.

_pacman_ | 12-12-22 | 17:54

Ha, het dagelijkse alle blanke zijn racisten bericht. Veeg ik mijn reet mee af.

TheBigKirth | 12-12-22 | 17:54

Het gaat echt allemaal geweldig, elkaar niet meer aan durven kijken, niks meer zeggen, niet meer lachen of over seks praten. Shit, lijkt wel mijn huwelijk.

Normpje | 12-12-22 | 17:53

Ik vraag me dan wel af: hoe zou de "tone of voice" zijn bij een Ministerie van BuZa in, zeg, een willekeurig Afrikaans of Aziatisch land? Zal het er daar veel beschaafder aan toegaan?

Schoorsteenveger | 12-12-22 | 17:53 | 1

Racisme der hoge verwachtingen.

Madame Poitiers | 12-12-22 | 18:16

Mogen we toch het oude elan weer terug?

Flibbage | 12-12-22 | 17:50

Het woord "apenlanden" schijnt ook racistisch te zijn. Ik heb twee mooie dochters van rond de twintig en zeg wel eens tegen ze: "Ik hoop niet dat je ooit op vakantie gaat naar een zandbak-, oerwoud- of apenland". En met dit laatste woord bedoel ik dan een land waar apen leven. Daar bedoel ik dus echt niet de lokale bevolking mee.
Maar ik zit het rapport nu te lezen en het is best een schokkend rapport; maar ik denk ook dat iedere witte Nederlander zich op de één of andere manier schuldig maakt aan onbedoeld/onbewust racisme. Ik ben er dus eentje van. Ook ik heb een paar collega's met een bi-culturele achtergrond. Ik realiseer mij dat ik mijn woorden heel zorgvuldig afweeg wanneer ik in gesprek ben met zo'n collega. Veel te bang om iets verkeerds te zeggen, want ik wil echt niemand kwetsen.

Dameskonijn | 12-12-22 | 17:49

Een onderzoek onder 33 “bi-culturele” ambtenaren. Een enorme bias in de onderzoeksopzet. Dat is broddelwerk van de bovenste plank.

Het ministerie neemt het blijkbaar zo serieus dat de minister en zijn voorganger gewoon in functie blijven, onder het uitspreken van het obligate excuus.

Het ministerie van buitenlandse zaken gaat inderdaad gebukt onder instutioneel racisme. Gericht tegen de autochtone bevolking van het eigen land, met zijn apenrots vol met ontwikkelingssamenwerking in quango met NGO’ s die niets anders doen dan de ondermijning van alles wat westers is.

En Wopke toont zich andermaal de slappe zak die hij is. Waarom gaat deze Vice-premier en minister van buitenlandse zaken niet naar Suriname, wanneer de excuusterreur zo belangrijk is?

Glasgow Argus | 12-12-22 | 17:49

Nederland gaat ten onder en raakt failliet door dit eeuwige racisme gezeik..!
Ik ben blank en wij worden intussen door al deze zeikerds gediscrimineerd, hou toch eens op..!

aardv@rk | 12-12-22 | 17:48

Sommige dingen zijn duidelijk racistisch. Apenland is dat overigens niet. Een apenland is een land dat geregeerd wordt zoals apen hun troep besturen: Recht van de sterkste. Eerst het alfa mannetje, dan de beta mannetjes, enz.
Helaas zijn inderdaad veel Afrikaanse landen apenlanden (met een paar positieve uitzonderingen). Maar ook China is bijvoorbeeld een apenland aan het worden, en Indonesië is onderweg. Dit dan weer in tegenstelling tot bijvoorbeeld Japan en Vietnam.
Waarmee ik maar wil zeggen, apenland heeft niets met huidskleur of andere raciale kenmerken te maken. Dat is kwetsie flauwekul van mensen die zich door alles gekrenkt voelen. Het heeft alles te maken met hoe een land georganiseerd is. Geweld. Corruptie.

TheEgg | 12-12-22 | 17:48 | 1

Ik vind "Apenland" behoorlijk racistisch.

De_fluitlokker | 12-12-22 | 19:05

Racisme van de hoge verwachtingen.

Madame Poitiers | 12-12-22 | 17:47

Ze sjoelen dus op het ministerie. Drukke boel zeker.

BobDobalina | 12-12-22 | 17:45

Sjoelen, wordt daar seks mee bedoeld?

Mr_Natural | 12-12-22 | 17:45 | 1

De beste wordt achterop het bord geschreven. Traditie.

letopuwzaak | 12-12-22 | 17:51

Andere ministeries brandschoon? Of alleen dit CDAministerie, tot voor kort geleid door een d666vrouwtje.

dathoujetoch | 12-12-22 | 17:45 | 1

Wie zijn die mensen?

Hebbiehemookweer | 12-12-22 | 17:48

Gooi maar op de stapel shit waar we excuses voor aan gaan bieden. Past er vast nog bij.

Erectus Giganticus | 12-12-22 | 17:44 | 1

En trek de knip ook vast maar..

aardv@rk | 12-12-22 | 17:50

Amsterdamse brandweer pakte het handiger aan. Noemde hun lokale Devyne gewoon 'Ger'. Nee Ger klonk het in de kazernes. Tot grote hilariteit van Halalsema.

Graaf_van_Hogendorp | 12-12-22 | 17:44

Goh, waarom kijk ik hier niet van op?

Hebbiehemookweer | 12-12-22 | 17:44

Jezus wat een gejank. Er werken daar duizenden ambtenaren en daar zullen heus wel incidentjes passeren, maar kom op zeg.

janjoker | 12-12-22 | 17:43 | 3

Nauwelijks geloofwaardig, dit gepiep. Nog minder geloofwaardig dan de huidige trend om alles met kleur op een schild te hijsen vanwege hun intrinsieke superioriteit.

Madame Poitiers | 12-12-22 | 17:46

33 (lange) gestructureerde interviews, plus nog wat focusgroepen. Je kunt er geen '80% is racisties!' op baseren. Maar als je als werkgever van dertig respondenten dit soort dingen hoort en denkt 'tsja het is eigenlijk geen verbazing', dan moet je er wat mee.

Termen als 'apenlanden' etc kan gewoon niet binnen een professionele organisatie.

Sjors W. | 12-12-22 | 17:58

@Sjors W. | 12-12-22 | 17:58: Bewijzen, Sjors. Het is allemaal hearsay.

janjoker | 12-12-22 | 18:31

Nou, een striptease op m'n begrafenis.........

Zure prak | 12-12-22 | 17:42 | 2

U bent zo viriel dat u zelfs dan nog een boner krijgt?

elfenstein | 12-12-22 | 17:43

Lapdance ook?

Mr_Natural | 12-12-22 | 17:44

Zijn die teksten geuit door medewerkers onderaan de voedselketen van BZ, zeg maar de laafjes die daadwerkelijk alle shit moeten uitvoeren die boven ze besloten wordt?

elfenstein | 12-12-22 | 17:41 | 1

shit uitvoeren is gewoon werken zoals overeengekomen in de arbeidsovereenkomst.

AntiZanicz | 12-12-22 | 22:45

Weet je wat pas racistisch is in Nederland? Juist als blanke geboren worden.

de uitbater | 12-12-22 | 17:40

Sjoelen op het werk, dan kan inderdaad alleen bij ambtenaren.

Winston Smith | 12-12-22 | 17:40 | 3

Wij mogen in de zorg de vrijdagborrel geen minuutje in de baas zijn tijd houden. Maar verschil moet er zijn. (Ik merk alleen steeds vaker dat ik wellicht aan de verkeerde kant sta).

letopuwzaak | 12-12-22 | 17:50

@letopuwzaak | 12-12-22 | 17:50: Ik vrees voor de dag dat mijn werkgever beslist dat iedereen een anti-racisme bijeenkomst moet bijwonen. Als dat wordt gegeven door die neger die zwarte piet wilt laten vermoorden hoop ik m'n geduld te kunnen bewaren.

HankHill | 12-12-22 | 17:55

Wobke komp uut Frieslaen, der ken veul ding net.
Ja, precies, onduidelijk allemaal voor ‘buitenlanders’, wat doei mit zoniene op dat ministerie?

Normpje | 12-12-22 | 17:40 | 1

Wobke met een P

huh!? | 12-12-22 | 19:39
-weggejorist-
Zwezerik | 12-12-22 | 17:38

Waar blijft het nieuw elan van onze overheid nu ?
Rutte kan nu weer beginnen met van alles te beloven,
misschien toch tijd om de hufters te straffen, immers een GOED voorbeeld doet volgen heb ik eens gehoord.

Henkie | 12-12-22 | 17:38

Zoiets ontstaat niet plotseling. Lijkt me toch de cultuur die Siegrid Kaag heeft achtergelaten.

impy | 12-12-22 | 17:38 | 1

hahahahaha, alsof de minister daar op invloed op had. U heeft werkelijk geen idee hoe een ministerie met 10.000-den ambtenaren bestuurd wordt.

AntiZanicz | 12-12-22 | 22:43

Kutambtenaren... binnen de multinationals met 150+ nationaliteiten die ik ken wordt dit soort gedrag iig niet getolereerd.

Zeurders | 12-12-22 | 17:38 | 2

Ik ben ook verbijsterd dat iemand dot soort dingen zou zeggen. Vind het in de kroeg al stompzinnig maar op kantoor...

Sjors W. | 12-12-22 | 17:44

@Sjors W. | 12-12-22 | 17:44: die mensen in de kroeg werken ergens en gedragen zich daar precies hetzelfde. ook bij die mooie multinaltionsl. Het gaat om het bekende geboer dat je op de werkvloer van de huishoudelijke diensten hoort. Het kader en de top zullen niemand zo bejegenen. Tenzij het de huishoudster thuis is.

AntiZanicz | 12-12-22 | 22:42

Hiddema had het ooit over 'de trotse neger'.
Dat is op zijn slechtst het vergeuzen van het woord 'neger'.
Dat willen ze niet bij BLM.

AdvocatusDiaboli | 12-12-22 | 17:37

De overheid is een grote grap... is het dus niet gewoon satirisch bedoeld??

NoodHoofd | 12-12-22 | 17:37

Wopke Hoekstra Bullshit bingo iemand?

gemeentereiniging | 12-12-22 | 17:35

Maar...
Wat is racisme in deze context?
Niet aangenomen worden op een functie?
Grappen van collega's over je huidskleur?
Verplicht schoenen poetsen van een collega?
Gene kip in het bedrijfsrestaurant?
Zwarte pieten in plaats van roetveegpieten?
"witte man" genoemd worden in plaats van "blank"?
Uitgebreid onderzoek. Nu!
En herstelbetalingen.
En excuses van de Koning!

Is dit nog nieuws? | 12-12-22 | 17:35
-weggejorist-
keestelpro | 12-12-22 | 17:35 | 1

Waarom is het racistisch om een neger een neger te noemen?

Dat is het enige woord in het rijtje dat niet racistisch is, maar een neutrale omschrijving van een persoon.

James Lastig | 12-12-22 | 17:35 | 2

Volgens Herman Finkers is de betekenis 'glanzend zwart'.
Tukker betekent 'domme heikneuter'. Dat mag wel, want tukkers zijn wit.
Dus hij stelde voor om te ruilen van bijnaam.

En o ja, kinderen die zwart zijn mogen niet voor roetveegpiet spelen. Dat is namelijk racistisch.

Herman Finkers Zwarte Piet
https://www,youtube,com/watch?v=KeHd2sBgFb4

AdvocatusDiaboli | 12-12-22 | 17:41

Omdat kwetsie.
Maar laten we wel wezen, negers Bokito, aap of zwarte piet noemen is wel degelijk racistisch. Net als "aziaten terug in hun hok knuppelen".

TheEgg | 12-12-22 | 17:51

Racisme is gewoon een ander woord voor een chronisch gebrek aan incasseringsvermogen...

Air van Boven Dorens | 12-12-22 | 17:34 | 2

Antisemitisme ook.

Cobarde | 12-12-22 | 17:43

Homo’s kunnen niet eens een fietskettingslot incasseren zonder hard te gaan huilen, rennen ze meteen naar de politie. Mietjes zijn het!!1!

Analia von Solmsch | 12-12-22 | 18:02

Dit klinkt niet zo fraai. Dit vind ik geen woke-gezeik.

letopuwzaak | 12-12-22 | 17:34 | 4

Klopt. Dit is even schrijnend als tijdens de toeslagen affaire. Dat was echt geen woke geneuzel.
Bovendien lees ik tussen de regels door dat ze op de ministeries gewoon zitten te sjoelen van ons belastinggeld.

keestelpro | 12-12-22 | 17:40

het zijn zo'n beetje de uitingen van de vorige president van de VS, loser Bonkers Bonespur. Die werd er niet erg op aangesproken. idioten moet je gewoon in hun sop laten gaar koken.

AntiZanicz | 12-12-22 | 23:37
▼ 1 antwoord verborgen

"Soms hoor ik opmerkingen die in Nederland heel gewoon zijn, maar in ons land kun je dat niet maken."

Hoe weten ze dat? En de anti-blanke grapjes die ze daar maken negeren we voor extra deugpunten?

HankHill | 12-12-22 | 17:34

Zat Kaag daar niet aan het roer, een tijdje geleden...

redthehaghue | 12-12-22 | 17:34 | 2

Waar niet?

Normpje | 12-12-22 | 17:35

Ja, dat klopt

De_fluitlokker | 12-12-22 | 19:01

Het lijkt dat allerlei bubbels boordevol ellende zitten.

Harry.Langezwaal | 12-12-22 | 17:33 | 1

het gaat om het lager personeel uit de regio den Haag. Dan weet je wel hoe die over anderen spreken. neger, spleetoog et cetera.

Overigen ook opgemerkt bij het lager personeel van gemeente Zaanstad,. Niets lijkt lijkt leuker dan mensen die aan hun betrekking moeten denken eens flink te beledigen en kwetsen. Dat komt dan hersenlzoe idioten die er zelf 40 jaar op hebben zitten en denken alles te kunnen maken.
Ook bij andere grote instituten kom je dit nog gewoon tegen.

AntiZanicz | 12-12-22 | 19:41

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl