Rutte wiste ook sms'jes met De Jonge
Welja
Welkom bij balletje sms'je balletje. Let goed op. Het kabinet-Rutte III trad af vanwege het toeslagenschandaal. Ziet u het balletje nog? Dat schandaal kon zo groot worden omdat de overheid allerlei informatie achterhield. Kijk. Hier zit het balletje. Toen beloofde het kabinet dat het werk zou maken van méér openbaarheid. Blijf kijken naar het balletje. Ondertussen vroeg de Volkskrant sms'jes van Rutte en De Jonge op over de coronacrisis. Daar gaat het balletje. Van De Jonge kreeg de Volkskrant de sms'jes niet, want het ministerie van VWS was druk met Wob-verzoeken weigeren. Balletje naar links. Van Rutte kreeg de Volkskrant de sms'jes niet, want Rutte had die sms'jes gewist. Balletje naar rechts. Dat was overigens tegen de wet. Ziet u het balletje. Maar het ministerie van VWS heeft de sms'jes wel netjes bewaard. Balletje omhoog. Maar een paar maanden geleden heeft het kabinet-Rutte IV opeens bepaald dat alle communicatie tussen ministers geheim moet blijven, oftewel: minder openbaarheid. Balletje omlaag. En dus weigert het ministerie van VWS nu die sms'jes openbaar te maken. Poef. Balletje weg.
Draad
Social
Reaguursels
InloggenCommissietje hier, commissietje daar, onderzoekje hier, onderzoekje daar, beetje tijd rekken, vragen met wedervragen beantwoorden, meer tijd rekken, uitwijken… en… dan gebeurt er weer iets groots, waardoor de aandacht elders gefocusseerd wordt en het inmiddels zó lang geleden is dat er geen haan meer naar kraait. En de pers? Die stelt braaf geen kritische vragen, zoals het hoort. De paar échte journalisten die het wagen kritisch te zijn worden gewoon op de vorm aangesproken… en de Rutte trein dendert vrolijk verder. Next
Inmiddels is Putin betrouwbaarder dan Rutte.
Zover wil ik niet gaan, ik denk dat ze een beetje op 1 lijn zitten.
Verklaar je nader?
Of het nu dit kabinet is, of het vorige of het volgende, we kunnen ons ook afvragen of deze openheid van regeren wel werkbaar is in de praktijk. Vergeet de verhalen van geheim maken, geweigerde WOB verzoeken en gewiste SMS-jes. Dat zijn alleen de instrumenten om de, kennelijk ongewenste, openheid te omzeilen. Het ideaalbeeld van volledige openheid en openbaarheid werkt dus gewoon niet en het nastreven ervan werkt alleen maar frustratie op en is een hoop verspilde energie. Als je verwacht dat je de antwoorden niet zal krijgen, heeft het geen zin de vragen te stellen. Is een meer gesloten en minder transparante manier van regeren dan beter? Als we moeten concluderen dat het ideaalbeeld niet haalbaar is misschien wel.
Zo ken ik er ook nog wel een paar.
Vrije verkiezingen? Het ideaalbeeld is niet haalbaar.
Goede zorg? Het ideaalbeeld is niet haalbaar.
Mensenrechten? Het ideaalbeeld is niet haalbaar.
Als een overheid goede redenen heeft om bepaalde informatie geheim te houden moeten ze dat gewoon aangeven. Zowel politici als journalisten hebben daar heus wel begrip voor. Niemand vraagt bijvoorbeeld om namen van politie-informanten of geheim agenten.
Rutte en trawanten echter houden consequent informatie achter over hun falen en hun corruptie. Zolang we als samenleving van onze fouten willen leren en corruptie willen tegengaan, moeten we blijven streven naar transparantie. Al is het maar om de beleidsmakers duidelijk te maken dat ze niet overal mee weg komen.
Kamertemperatuur IQ
Nomen est omen. Blijkbaar vat deze gedachte nu al post bij sommigen, dat openbaarheid niet zo nodig is. De regering wacht erop dat iedereen op die manier murw is gemaakt....
Als ik een wet overtreedt en gepakt wordt, krijg ik dan ook geen straf meer?
Echt hè? Waarom zit het OM hier niet bovenop? Als de regering wetten en staatsrecht aan hun laars kunnen lappen, dan is de democratie ook vogelvrij.
Het OM is ook politiek. Onderdeel van de baantjescarrousel. Dus onderzoek???? NOOIT!!
Het is niet zo moeilijk om als burger de wet te overtreden, zet de vuilnis maar eens een dag te vroeg a.d. weg of vergeet de slootkant aan jou erfzijde maar eens te maaien, brieven met geldelijke eisen vallen vanzelf op de deurmat. Echter, nu het de Overheid betreft welke stelselmatig wetten negeert en zelfs overtreedt, blijkt er geen hoger en dus corrigerend orgaan te zijn welke de land’s wetten toetst (want worden overruled door EU wetgevingen). Dan denkt men kennelijk vrij spel te hebben tot aan de verkiezingen (poppetjes wissel). Dit is dus nog het enige waar ze eens in de vier jaar slechts een maand benauwd voor zijn. De spotprent van Cortes is hierdoor treffend.
@Trekhaas | 10-12-22 | 16:57: Dan zou Brussel op moeten treden, dat doet ze ook bij Hongarije en Polen.....
Rutte is wel bizar goed in zijn "gladde aal" gedrag, zowel fysiek als digitaal.
Rutte is als een paling in een emmer snot..... ongrijpbaar
@Dutch_Viscount | 10-12-22 | 18:10: nee hoor,zout doet wonderen.
@Dutch_Viscount | 10-12-22 | 18:10: tot je beseft dat hij al in de emmer zit. Dan is de vraag of de emmer vervangbaar is (parlementaire en beleidsmedewerkers) die dan ook de laan uit mogen wegens het ondersteunen en mogelijk maken van het gedrag van Rutte en aanhangers.
@Dezenaamhier | 10-12-22 | 19:00: in veel landen gaan de ambtenaren mee met de president,zal een beste oplossing zijn in Nederland.
Zo de gasten zijn vertrouwen zij hun waard! Er verandert niets, ze laten zich na hun stem te laten horen gewoon inschenken door de kroegbaas Rutte. Wat die ook op zijn kerfstok heeft of achterhoudt.
Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten?
@Magerder | 10-12-22 | 16:11:
Die omkering was bewust, niet abusievelijk, doordenker!
Xi zal ze toch nog wel hebben?
Nee, Rutte wist ook al zijn tiktok-filmpjes.
Als je in de tweede kamer of op een hoge ambtelijke positie, moet het heel simpel zijn: Je krijgt vanuit de overheid een telefoon toebedeelt, daar mogen 2 simkaarten in en vervolgens is het gebruik van je oude telefoon verboden op straffe van een op staande voetje tot je uit die positie komt. Naast het feit dat je dan gewoon de bewaarplicht op orde kan krijgen ook als je medewerker dat liever niet doet, kan je ook gewoon zorgen dat de beveiliging redelijk snor zit.
We hebben de WOB, dat klinkt allemaal fantastisch. Vervolgens bepaalt de regering dat zaken geheim moeten blijven en dan blijkt dat de WOB een hond is die blaft en niet bijt. Fantastisch.
Wij hebben geen WOB meer. De WOB is vervangen door de Woo.
Dat ze die man nog toelaten tot het parlement...
Rutte dan hè
Kennelijk zijn er nog voldoende randdebielen die op die gozer stemmen.
Hij komt er als minister debateren. Ala er een vice voorzitter voorzit, zou die eens kunnen zeggen: "!k geef u niet her woord mijnheer Rutte, en verzoek de regering een andere minister het woord te laten voeren. Nee, echt niet mijnheer Rutte. U bent hier te gast, en zolang ik de vergadering voorzit acht ik het beter dat u niet actief mee doet. U krijgt het woord niet".
Ah op die fiets. Dat zou Markie niet eens zo erg vinden. Dan hoeft hij zich aan niemand meer te verantwoorden.
Pieter is een goed parlementair maar geen leider
Maak nou eens een onderscheid tussen wat u vindt en wat is. Dat laatste is nog niet aangetoond.
@Dr. Blechtrummel | 10-12-22 | 15:05: Een leider werkt per definitie in een chaotische situatie, anders is het een coach of een consultant. Hoezeer ik PO ook mag en respecteer, hij heeft bewezen mentaal niet opgewassen te zijn tegen een chaotische situatie. Het is een integere man, een harde werker en een uiterst kundig kamerlid, maar het is geen leider. Dat vraagt om andere vaardigheden.
Het gaat hier over Rutte. Rutte is van de firma list en bedrog en wellicht een goed leider. Verder is hij verantwoordelijk voor het frustreren van democratische regels.
Maar goed, er zijn mensen die hier graag over andere dingen willen praten dan waar het over gaat.
@Red shirt | 10-12-22 | 15:18: Niet te makkelijk? Niet opgewassen zijn tegen zoveel tegenwerken, in de breedste zin, is voor mij geen afkeurpunt. Toont betrokkenheid, geen zwakte. Hé, hij is er nog trouwens!
@donkieshot | 10-12-22 | 15:35: Noem één ding dat van hem een goed leider maakt, behalve iedereen ervan overtuigen dat hij dat is.
Het vervelende is dat als Omtizgt een leidinggevende functie neemt, dat dat onherroepelijk ten koste gaat van het dossier-vreten dat hij nu aan het doen is. Dus als ik zou mogen kiezen; laat Omtzigt doorgaan met het spreekwoordelijke dossiers-vreten en maak iemand anders leider. Maar die laatste moet dan wel iemand zijn die Omtzigt waardeert en steunt in de breedste zin van het woord.
@Dr. Blechtrummel | 10-12-22 | 16:04: Ik schreef niet dat PO niet opgewassen zou zijn tegen veel tegenwerking maar niet tegen een chaotische situatie. En het kenmerkende van een leider is dat hij in een chaotische situatie werkt. In tegenstelling tot een expert die in een ingewikkelde omgeving werkt of een coach die werkt in een complexe omgeving. Dat zijn standaard indelingen.
Hij houdt de boel bij elkaar al is het niet de juiste man van deze plaats. Op een of andere manier lukt het hem.
Nee, ik ben geen fan.
Omtzigt holt steeds achter de feiten aan en blijft het doen zolang hij niet eens duidelijk maakt bij welke club hij zich nu definitief aansluit. Vind het langzamerhand een triest figuur geworden, onmachtig iets te veranderen en dat alleen door zijn eigen besluiteloosheid of gebrek aan doorzettingsvermogen.
Hij is er niet in staat voor. Hij is geen politicus zoals Rutte.
Hij doet zijn werk, het controleren van het kabinet. Dit is zijn primaire taak als 2e kamerlid en doet dit, als een van de weinigen, goed. Wat verwacht je van hem? Achter welke feiten holt hij aan?
@donkieshot | 10-12-22 | 15:15: Ze laten hem van het kastje naar de muur lopen en hij bereikt niks. Het kartel kabinet voorkomt elke verandering of echte inbreng van de oppositie dus ook Pieter slaat geen deuk in een pakje boter. Hij heeft wel de sleutel in handen voor echte veranderingen en het naar huis sturen van Rutte en Kaag n.l. door zich aan te sluiten bij Ja21 of BBB. Dan krijg je bij volgen verkiezing een gigantische verschuiving van het politiek machtsevenwicht. Dan kan hij werkelijk iets bereiken. Maar hij is een veel te zwak figuur om die stap te zetten.
@donkieshot | 10-12-22 | 15:15:
Precies. Officieel hebben we 150 kamerleden die net als Omtzigt "zonder last of ruggespraak" hun werk doen. Daar is niks triests aan, behalve dat hij tot een minderheid behoort.
@Blonde Nel | 10-12-22 | 15:29:
JA21 en BBB bereiken net zo min iets, zolang een gedesinformeerde meerderheid op dit kartel blijft stemmen. Omtzigt doet zijn werk goed, dat is wat telt.
@Blonde Nel | 10-12-22 | 15:29: Wat je schrijft is wellicht waar maar het zijn vooral veronderstellingen.
Ik heb liever dat hij zijn werk doet en dat Rutte wordt constant wordt aangesproken op zijn anti-democratische gedrag.
@Dandruff | 10-12-22 | 15:35: Inderdaad.
@ Blonde Nel, een 1 mans fractie runnen is ondoenlijk. Er zouden nog 7 Omtzigts moeten zijn.
Omtzigt heeft een controlerende taak, dat ziet er mogelijk uit als achter de feiten aanhollen.
Begin maart vallen helaas weer veel mensen weer voor de charmes van de op de stations en in de centra van de grote steden leuke studentikoze meisjes, die stickers en geinige gadgets uitdelen. Dit aangevuld met allerlei links-populistische propaganda op de radio, de bladen en op tv.
Mensen hebben het geheugen van een goudvis. Het zal waarschijnlijk nooit veranderen.
Kaagmeisjes.
Er zal wel weer een internationaal schandaal aankomen. NPO draait weer even wat overuren en Marx Rutte beschermd ons voor het 'dreigende gevaar'... Zoals die Turkse minister en corona, never waste a good crisis.
Volksverlakkerij noem ik dit.
Make The Hague Great Again !
Rutte haalt de verleden tijd van weten en wissen door elkaar ("Ik zei dat wist ik niet maar ik bedoelde dat heb ik niet gewist") en dat was dan weer het zoveelste debat.
Ich habe es nicht gewußt
Alle sms'jes zijn terug te vinden. Het kost misschien wat moeite van de provider, maar ze bestaan nog.
Excuses dat ze niet meer bestaan is onzin.
Volgens mij worden die slechts tijdelijk bewaard. Dat is ook de strategie: traineren totdat de hoogste rechter zegt dat het moet. En dan kan het niet meer, want ook door de provider reeds gewist.
@DankeSchon | 10-12-22 | 14:37: Je moet heel veel moeite doen om die uit de gebruikte servers te verwijderen, dat gaat niet vanzelf. En ook die servers kennen een back-up systeem.
Nee het lag aan zijn Nokia!
*kuch*
Misschien moeten we weer massaal aan de XT-pc’s. Kunnen we ook zeggen dat het daaraan ligt als de Belastingdienst de jaarlijkse collectezak laat rondgaan.
nl.m.wikipedia.org/wiki/IBM_PC_XT
Oké, we kunnen Rutte, rechts, dus niet vertrouwen. Nu dan eens over links, PvdA, GL, SP met iets centrum erbij, voor de nodige zetels. En misschien willen JA21 en PVV wel meedoen, als die links rechts tegenstelling er niet meer toe doet, zoals velen hier zeggen.
Maar of de PvdA het met nieuwrechts durft is twijfelachtig:
twitter.com/attjekuiken/status/160149...
Kijk uit cugel, Rutte wordt hier gezien als extreem-links.
@Beste_Landgenoten | 10-12-22 | 14:16:
Je hebt helemaal gelijk. Ik wilde die tweet van Attje Kuiken delen, dus ik creëerde een bruggetje van Rutte naar haar. Een klein beetje stangen, maar ook een paar serieuze dingen erin.
Anyway, het is aan het eind van het onderwerp, dus ik dacht dat ik een beetje vrijheid kon nemen.
PvdA is al heel lang niet meer links. Het enige verschil met JA21 is dat de PvdA super Eurofiel is en woke.
@Zapata10 | 10-12-22 | 14:24: Ik geloof niet zo in woke en ik wil toch de EU het voordeel van de twijfel geven.
@Beste_Landgenoten | 10-12-22 | 14:16: Dat komt omdat ze hier woke, racisme geleuter, genderneutrale toiletten, excuses enz. als links beschouwen. Maar natuurlijk bent u van D66 en de VVD luitjes sociaal economisch rabiaat rechts.
Dat ben ik dan weer hè
Ga ik het allemaal nog lezen ook..
En toen dacht ik, verdomd
Alles extremisme noemen is ook extreem
manmanman al die hokjes en vakjes en labeltjes, om iemand die het niet met jouw gedachtengang eens is maar negatief in te kleuren..
Zonde van de tijd, zonde van al dat intelligente potentieel, doormodderen in plaats van oplossingen
@cugel | 10-12-22 | 14:26: Dat voordeel van de twijfel heeft de EU heel lang gehad. Het is een corrupte bende die ons niets oplevert. Mensen staan godbetert twee uur lang in de rij bij de voedselbank in Nederland. Voor die verdomde EU waren er geen voedselbanken in Nederland. Toen waren ze niet nodig. Voor die klote EU waren woningen nog betaalbaar, de gezondheidszorg, functioneerde de democratie en werden moties niet genegeerd. Reed het openbaar vervoer. Wat heeft die EU ons in vredesnaam gebracht buiten een land om waar bijna niets meer normaal functioneert?
Onwaar, extreem glad is de juiste benaming. Het maakt Rutte niet uit aan welke kant hij staat. Geen principes, enkel het principe van het uitspelen van groepen en partijen en dus machtsbehoud.
Overigens veranderen de tijden, de hang naar een rood-paars Kabinet is zo jaren ’80. Je moet met de tijd meegaan. Ik ontwaar nl. krampachtige pogingen op links om relevant te blijven, tevens zie ik hier in Nederland geen serieuze pogingen tot een rechtse coup. Echter, dit wordt wel gesuggereerd.
Er is een enorme machtsstrijd in het middenveld gaande, dit middenveld heeft als pin point a.d. horizon een mega Overheid waarbij het volk tot in het privé leven geraakt en gecontroleerd kan worden. Dit lijkt mij veel zorgelijker dan de randverschijnselen waar jij kennelijk zo benauwd voor bent.
Voor wie is "nieuwrechts" een eufemisme? Niet de PVV. GW is een van de langst zittende parlementsleden; niet "nieuw" te noemen. Blijven het FvD, JA21, Van Haga en BBB over. "Nieuwrechts" is dus een eufemisme voor extreemrechts. Ik kan Cugel garanderen dat geen enkele zelfrespecterende partij in NL met extreemrechts gaat regeren. Dat is een keer geprobeerd, met de PVV en dat was een grote mislukking. De enige die hier geen morele bezwaren tegen hebben zijn VVDers. Dit zal betekenen dat de VVD uiteen valt, wat ze bij de VVD ook weten. Geen tweede keer de PVV in de regering en de andere extreemrechtse partijen zijn te marginaal.
@Red shirt | 10-12-22 | 14:55: extreemlinks (GL, PvdD, SP) daar kun je ook niet mee regeren. En die zijn nog marginaler qua zeteles dan rechts. Dus een middenkabinet (CDA,VVD,D66,PvdA) zou kunnen. Maar helaas, die halen de 76 zetels ook never.
GroenLinks is te gevaarlijk, zitten teveel personen met een dubieuze achtergrond bij en zou willen dat ze eindelijk eens eerlijk zijn over die bomkoffer.
Woordontwaarding, dat snapt zelfs een gem. intelligent man nog wel. Laten wij het nader bekijken: extreem rechts, dat is een georganiseerde ideologie (hiërarchieën) met uitsluiting en geweld als thema. Extreem links, dat is een ongeorganiseerde ideologie (platte, celstructuren) met uitsluiting en geweld als thema.
De wet stelt dat het geweldsmonopolie bij de Overheid ligt, wie zich hier als burger of groep schuldig aan maakt komt (als het goed is) voor het gerecht waarna straf. Hetzelfde geld bij structurele uitsluiting van anderen in woord en daad. Dit hebben wij met z’n alle zo afgesproken naar ik meen.
Nu de persoonlijke motieven, jou stelling: "Nieuwrechts" is dus een eufemisme voor extreemrechts. Waar komen wij ‘geweld’ tegen in de door jou aangehaalde oppositie partijen? Uitsluiting dan, dit kun je prima bij de Rechter toetsen, dus wat er overblijft is enkel suggestie. Overigens zijn de termen rechts en links compleet achterhaald. Je visie lijkt hierdoor vertroebeld.
@Red shirt | 10-12-22 | 14:55: Even uit nieuwsgierigheid, maar wat maakt JA21, Groep Van Haga en BBB extreemrechtse partijen? Ik heb sterk het idee dat dat begrip een beetje als het begrip "fascist" begint te worden: er wordt maar mee gestrooid, zonder dat wordt nagegaan of het ook echt van toepassing is.
@BoerKoekoek | 10-12-22 | 15:21: GL en de PvdA zijn niet extreemlinks maar centrumlinks. De SP zit aan de uiterst linker zijde maar is nooit regeringskandidaat geweest hoewel ze zich de afgelopen decennia in lagere overheden steeds meer als een bestuurderspartij is gaan profileren. De problematiek die u omschrijft vindt haar oorsprong tijdens de Paarse kabinetten. Om die mogelijk te maken bewogen de VVD en de PvdA naar het midden waardoor de flanken vrij kwamen. Herinner de SP die daardoor met Jan Marijnissen 25 zetels wist te behalen. En later de sensationele overwinning van de LPF. De SP werd door Balkenende buiten de formatie gehouden. De LPF deed wel mee in een kabinet en implodeerde dramatisch, wat met Pim Fortuijn nief wezenlijk anders was afgelopen. In de loop der jaren heeft een bonte stoet van opportunisten het gat op rechts geprobeerd op te vullen. Herinnerd u Rita Verdonk nog? Of Peter R. De Vries of Max Moscovitz, of hoe die variétéartiesten allemaal heten? Waarschijnlijk vanwege zijn politieke vakmanschap, zijn ervaring en de unieke partijstructuur van de PVV is GW de enige op rechts die overeind is blijven staan. Maar hijnis geenbregeringskandidaat. Wat overblijft is inderdaad een krappe meerderheid in het midden en uiterst moeizame en ongelukkige coalities. NL wordt niet bestuurt door extreemrechts, maar gegijzeld door extreemrechts. Ik vraag mij af wat erger is.
@countus | 10-12-22 | 15:39: het woord 'fascist' wordt naar mijn mening de laatste tijd te pas en te onpas gebruikt, meestal door mensen die de betekenis en de historische cannotatie niet helemaal begrijpen. Dat is jammer. Los van een kleinde groep malloten kent Nederland geen serieuze fascistische beweging. Extreem rechts of -links markeert een positie in het spectrum, dat is wat anders. Hoewel al het extreme8 gedachtengoed zeer onfris kan ruiken.
@Red shirt | 10-12-22 | 15:44: Als ik u vraag wat de definitie is van extreem rechts, extreem links, gematigd of niet gematigd, dan krijg ik uiteraard geen helder en eenduidig antwoord. Verder dan een halve omschrijving waar je feitelijk niets mee kan gaat het niet komen.
Verzanden in platitudes is gemakkelijk.
Dat maakt alles wat u beweerd onzinnig.
@Red shirt | 10-12-22 | 15:44:
Zowel GL als Peter R de V staat/stond achter islamitische censuur en islamisering. Dat maakt ze dus extreemlinks, niet centrumlinks of populistisch.
Verder kun je alle tegenstanders van wanbeleid wel allerlei kekke etiketjes opplakken, maar dan blijft de hamvraag; waarom keren de "keurige" partijen zich niet tegen wanbeleid?
@donkieshot | 10-12-22 | 15:55: Kunt u mij aangeven waar hierboven u uw vraag aan mij stelde? Ik zie het niet staan.
@donkieshot | 10-12-22 | 15:55:
Niet mee eens. Ik vind dat Red shirt een heleboel zinnige dingen zegt. Eigenlijk dacht ik er even over op iedere reactie kort te reageren, maar maandag om half negen moet ik met mijn sollictor praten en afhankelijk daarvan kan ik al dan niet mijn terug naar Nederland vlucht van dinsdag nemen. Dus als ik de komende tijd het kort houd of niet reageer komt dat daardoor want er moet nog veel gebeuren. En ik vind dat de discussie zonder mij eigenlijk best goed gaat.
@Red shirt | 10-12-22 | 15:50: We zijn het allebei zo te lezen wel eens over het gebruik van het woord fascist heden ten dage, maar dat is geen antwoord op mijn vraag natuurlijk. Daarom dus nogmaals: wat maakt dat JA21, Groep Van Haga en BBB extreemrechts zijn?
@countus | 10-12-22 | 16:34: De plaats waar zij zichzelf op het spectrum positioneren.
@Red shirt | 10-12-22 | 17:09: Voor zover ik weet beschouwt geen van deze partijen zichzelf als extreemrechts, dus ze positioneren zichzelf in elk geval niet letterlijk als extreemrechts. Ik heb daarnaast zo op het oog ook niet het idee dat deze partijen zich door (de optelsom van) hun standpunten als extreemrechts positioneren op het spectrum, al hangt dat natuurlijk wel af van wat je als extreemrechts ziet en laat dat nu net de vraag zijn die u wederom niet beantwoordt.
Wat u nu eigenlijk doet, is precies wat de "fascisme"-roepers doen: mensen of organisaties uitmaken voor, in dit geval, extreemrechts (en dus slecht), zonder uit te (kunnen) leggen waarom die persoon of organisatie dan extreemrechts is. Vragen op dit vlak worden dan vervolgens niet beantwoord of er wordt, zoals u nu ook doet, wat om de hete brij heen gedraaid met antwoorden die eigenlijk geen antwoorden zijn. Dat is een kwalijke zaak, gelet op de gevolgen die een label als "fascist" of "extreemrechts" met zich meebrengen of kunnen brengen en gelet op het feit dat veel mensen een beschuldiging van fascisme of het zijn van extreemrechts al heel gauw als voor waar aannemen.
Das dan jammer.
Een antwoord verwachtte ik ook niet.
@countus | 10-12-22 | 17:37:
Mee eens dat het moeilijk is. Maar traditioneel (een dubieus woord bij zulke nieuwe partijen) worden deze partijen rechts van de VVD gepositioneerd en aangezien ze allen afgeven op links en de VVD veel te links vinden is dat misschien wel terecht.
Iedereen weet dat de PVV en SP economisch niet erg ver uit elkaar liggen omdat ze beide op arme mensen mikken, maar deze partijen rechts van de VVD zitten dichter bij elkaar en verder weg van de SP, Volt etc, vanwege nationalisme, eigen cultuur eerst, dat soort dingen. En tegenover deze linkse en rechtse volkspartijen wordt D'66 dan als de op het plebs neerkijkende elite gezien.
@cugel | 10-12-22 | 18:24: De VVD wordt traditioneel gezien als een centrum rechtse partij. Dat je als partij dan rechts van de VVD zou zitten, wil dan ook niet meteen zeggen dat je een extreemrechtse partij bent. Sowieso maakt het bij het labellen van partijen ook heel erg uit wie het doet: de een vindt een partij al vrij gauw extreemrechts of extreemlinks, terwijl de ander daar juist heel terughoudend in is. In dat eerste schuilt mijns inziens toch wel een zeker gevaar, vanwege de gevolgen die een dergelijk label met zich meebrengt. Bovendien verliest de aanduiding extreem zo haar werkelijke betekenis.
Ik heb nu in elk geval nog steeds niet een antwoord op de vraag waarom de eerder genoemde partijen extreemrechts zouden zijn. Ze hebben standpunten waar je vraagtekens bij kunt plaatsen, net als dat je dat bij andere partijen kunt doen, maar ik heb nu niet het idee dat zij de staat omver willen werpen en bereid zijn om daarbij geweld en andere illegale middelen te gebruiken, wat normaal gesproken wordt geassocieerd met extreme partijen. Verder maakt afgeven op links je nu niet meteen extreem, als dat een van de punten is die u wilde maken: linkse partijen geven ook af op rechts, maar die noemt ook niemand om die reden extreem. Ik heb ook niet het idee dat de genoemde partijen nu zo'n fixatie hebben op D66. Ze zullen het wel soms oneens zijn met die partij, maar dat is iets anders. Dat een partij nationalistische trekjes heeft, is ook niet per se extreem.
@countus | 10-12-22 | 20:09:
Sorry, countus, ik heb mijn best gedaan. Ik noem de partijen rechts van de VVD meestal ook nieuw rechts want behalve de PVV zijn ze behoorlijk nieuw. Meer aanwas op rechts dan op links lijkt mij. Daar schiet me alleen Volt te binnen. En inderdaad wil niemand extreem genoemd worden.
@cugel | 10-12-22 | 20:29: Het is niet erg. Ik vind wel dat er soms iets te snel ergens het labeltje extreem op wordt geplakt met alle gevolgen van dien. Juist daarom vind ik het belangrijk om.te weten wat dan precies maakt dat een persoon of organisatie extreem is. Hoe dan ook wens ik u nog een fijne avond en vele succes/sterkte met uw afspraak bij de "sollicitor".
Dit kabinet is verrot, niet te geloven
Zolang er genoeg mensen op die kliek blijven stemmen komt de rest er niet vanaf. En er zijn nog genoeg mensen die het goed genoeg hebben om dat te doen. En dan heb je nog de naïevelingen en wokes die vooral willen deugen en niet als populist aangekeken willen worden.
Rutte is een ettur.
Onomatopee of palindroom ik kan het nooit onthouden.
Palindroom. Onomatopee is een klankwoord.
Een van de vele voorbeelden waarbij Rutte laat zien volkomen schijt te hebben aan het parlement.
Vraag : Wanneer flikkert ie nou eens op ?
Antwoord: Ook na de PS/1e Kamer nederlaag in Maart volgend jaar niet. Dan gaat ie vrolijk verder regeren met de PvdA/GL erbij om zijn agenda uit te blijven voeren.
Wat een land....
Huug is vast druk met het bouwen van huizen. Waarschijnlijk ergens op Bonaire of zo.
Edje Nijpels moet nog voorzien worden van een leuk optrekje. Wel zonder airco graag.
Rutte wist alles, dat wisten we toch al? Dit soort berichten vind ik zonde van mijn tijd.
Klaarblijkelijk weten een heleboel mensen het nog niet gezien het kabinet wat er nu zit. We zitten al 12 jaar opgescheept met die lachende leugenaar. Dus het lijkt me dat we toch maar door moeten gaan met mensen vertellen wat voor figuur die Rutte is. Misschien daalt dan eindelijk het inzicht in.
Die gluup kan niet genoeg ontmaskerd worden, dat dat pijnlijk is voor alle fans kan ik me voorstellen en dat ze het proberen te negeren ook.
Dat ben ik niet met u eens. Wanneer we op de hoogte zijn van het wankele moraal van de VVD en Mark Rutte in het bijzonder, dan is dat geen reden dit onbesproken te laten. Alsof een soort gewoonterecht dubieuze praktijken rechtvaardigd: "dat doen we nu eenmaal zo". We moeten ons kwaad blijven maken over deze praktijken. Wanneer dat vuur dooft zijn we werkelijk verloren.
@Zapata10 | 10-12-22 | 13:59: Ik blijf erbij: U heeft hem gekozen. Ik niet.... ik krijg de kans niet eens om te kiezen, op wie dan ook.......
"wist" kan twee betekenissen hebben. Op de vraag "Wist u alles?" kan Rutte jewoon 'ja' als antwoord geven zonder te liegen.
@Jos Tiebent | 10-12-22 | 14:28: Ja, grappig toch.
Kijk, als iedereen GS zou lezen, zouden verkiezingen in maart wel een een heel ander beeld geven. In de MSN hoor je hier niets over, evenals andere openbaringen adgelopen week huer.
Als ik nou mijn dierenbos collega’s een zou vergelijken? Juffrouw Ooievaar? Onze Kaag?
Untsoweiter…….
Bij Spijkers Met Koppen:
piepjonge ‘Nederlanders’ willen later allemaal voor
MAROKKO voetballen…
Prima ga daar ook lekker wonen dan.
Geen problemen mee, mits ze wel verhuizen naar Marokko...
Snap ik wel. Hier is het niet echt een succes met ze.
@Papa Jones | 10-12-22 | 13:59:
Ik begreep dat ze Nederland over willen nemen. Ga je gang zou ik zeggen. Maken we wel weer een nieuw Nederland ergens.. Wel zonder handophoudende lapzwansen.
Rutte gaat er van uit dat alle informatie hoe dan ook ooit tegen hem gebruikt gaat worden.
Dus houdt hij alles geheim, doet alles in het geniep en overlegt alleen in achterkamertjes waar geen notulen worden bijgehouden.
Als hij integer zou handelen hoeft hij niet bang te zijn.
"We hebben een heus circus in Den Haag, compleet met clowns, goochelaars, messenwerpers, schoothondjes en zelfs de olifant ontbreekt niet. Komt dat zien, komt dat zien!", zei wijlen mijn opa jáááááren terug al eens.
U vergeet de tassendragers en decorbouwers. Zeg maar de facilitators van deze voorstelling.
Lees net dat postzegels waarop Rutte staat afgebeeld uit de verkoop worden gehaald. Mensen spugen massaal op de verkeerde kant.
Zijn neus was digitaal ingekort.
Nieuwe bestuurs cultuur, nog stiekemer.....
Als het Rutte uitkomt politiek dan zet hij de wet naar zijn hand. (eigen uitspraak) Normaal zou iemand daar de gevangenis voor moeten ingaan.
Iedereen weet het ondertussen wel, mark liegt sneller dan zijn schaduw, maar hij lacht iedereen uit want hij komt ermee weg, dus waarom zou hij het niet doen.
Nog snel even de verkiezingsuitslag van maart 2023 bij Koninklijk Besluit geheim verklaren, boys en girls van vak K. Is tegen de wet maar daar vinden jullie wel wat op. Good luck!
Maar goed, worden er Kamervragen gesteld?. En wat doet de kartelpers? Of treedt Rutte c.s. nogmaals pro forma terug. Kan die nog meer liegen op de StaatsSouffleur. Genoeg journalisten die bereid zijn om niet door te vragen.
Zoals gewoonlijk, helemaal niks.
D66 is nog niet klaar met de burger, dus je laat kabinet Kaag 1 niet vallen.
De kartelpers is heel erg druk met discriminatie, arme asielzoekers, zichzelf belangrijk vindende columnisten, regenboog zebrapaden en andere onzin. De macht controleren doen ze nauwelijks.
Rutte en zijn VVD zijn nog grotere criminelen dan die hele Italiaanse Camorra en Taghi bende bijelkaar. De grote afrekening volgt in maart 2023.
welke grote afrekening ?
Stemmuhhhh!
Een uitgelezen moment om eens wat omroepen, partijen en internetkanalen die het niet bij de voorgeschreven werkelijkheid wensen te houden kalt te stellen.
De overheid moet NU doorpakken!
Rutte, de Nederlander die het meest van alle Nederlanders zijn rest afveegt aan de wet.
Rest=reet
Kamerleden weten dit toch ook, maar houden allemaal hun mond om hun baantje.
Vertrouwen komt te voet en gaat met rutte. Wellicht kunnen we de Guonabu vragen of ze de sms'jes ff willen downloaden vanuit het Bejing datacenter? Sturen we ze door naar Greet en Sjerry.
Dus de sms'jes die Rutte wiste en niet belangrijk waren zijn nu ineens geheim.
Dus waren ze toch wel belangrijk. Wat een gedraai en gelieg van deze man.
Hahahaha, maar dan heb je wel integriteit.
Natuurlijk horen anderen altijd wel openheid van zaken te geven.
... En hun post, te verlaten
Ja hè lastig, zo’n topkamerlid?
Ja een parlementslid die zijn werk goed doet. Dat moeten we toch niet willen.
Lol, inderdaad. Ik heb net de irritant piepende rookmelder bij het grofvuil gegooid.
Hoezo? De man doet waarvoor hij betaald wordt: de regering controleren. Of bent u een VVD-stemmer die het vervelend vindt dat er steeds een geur van gesjoemel van zijn partij afkomt? In dat geval moet u niet de boodschappper bekritiseren van de verantwoordelijke.
Lastige mensen, die willen voorkomen dat anderen gaan opdraaien voor belangen ergens, die willen ze kwijt.
Klokkenluiders, mensen met meer moed en geweten dan de wegkijkers.
Ook al hebben die lastige mensen 100x gelijk, ze moeten weg als ze belangen in de weg lopen.
@Red shirt | 10-12-22 | 13:37:
En hij doet dat met veel minder middelen, laten we dat niet vergeten te melden!
Wat zou hij uit zijn hoed toveren met het driedubbele aan middelen?
Beter kunnen we inderdaad de liegende lachende duivel aan de macht houden. Heerlijk verder de afgrond in en met z’n allen naar de voedselbank. Die klote Rutte verdiend iets wat ik hier beter maar niet neerzet. Die man is ziek in z’n kop.
Gaat u maar iets anders doen. Uw opmerking slaat nergens op.
Natuurlijk is Rutte en Co zo rot als een mispel. Geen verbazing hier. Met twitter loopt de spanning trouwens ook hoog op want allerlei inlichtingsdiensten spanden samen met twitter en de democraten om Trump beentje te lichten. Op allerlei manieren! De media alhier blijven oorverdovend stil over dit schandaal.
Openbaarheid is beperkt tot futiliteiten. Zo gaat dat in een ceremoniële democratie. De echte zaken mogen niet openbaar worden anders voedt je de populisten. Er zijn nog nooit zoveel communicatie managers in dienst geweest van de overheid, die hebben allemaal de opdracht om de waarheid te verdraaien of verzwijgen of ergens een positieve optimistisce draai aan te geven. Daarbij gebruiken ze maar een beperkt aantal formuleringen dus deze mensen zijn ook best wel te vervangen door een algoritme.
Het nadeel van al die verkrommunicatiemanagers is dat je tegenwoordig in het niet politieke leven ook al niet meer gewoon kunt zeggen hoe de vlag er voor hangt. Tegenwoordig moet alles verkrommuniceerd worden. Een recht voor je raap zin kan je zomaar in grote problemen brengen.
We moeten straks eerst een kwartier nadenken voordat we een zin mogen uitspreken.
En overigens wat tante Nausikaa vanochtend in de T. schrijft.
Wat schreef Nausicaa? Houd me niet langer in spanning.
@KlaagGraag | 10-12-22 | 13:51: Ik neem aan dat je zelf toch kan lezen bij de Telebelg en nee ik ga je niet meer uitleggen hoe je een paywall kan omzeilen. Dat is zooo 2019.
Hugo de Jonge heeft dus nu heel veel juice over Mark Rutte. Zo doe je dat. De Volkskrant veel succes bij de rechter uiteraard, dat wordt lekker binnenlopen op de dwangsommen. Is er eigenlijk al een opvolger voor Khadija Arib als kwartiermaker van de parlementaire enquête?
Nee, geen opvolgen maar wel een m2 om een nieuwe doofpot neer te plempen.
Ronaldo, hulde voor je balletjes metafoor.
*teruggaat in de tijd en zichzelf op Utrechtse automarkt verwondert kijken ziet*
Haha!!
De Automarkt in Utrecht.
Voorheen Veemarkt, nu staat er een woonwijk bovenop en paar voetbalclubs.
Was wel een belevenis die automarkt idd.
Balletje balletje en dan die Polen die af en aan reden en Tuindorp onveilig maakten, in hun glimmende joggingpakken.
Op straat zitten kakken, de viespeuken.
De Kalverstraat 1980: ergens in de verte komt een Hare Krishna groep je zingend tegemoet. Een Scientology figuur loopt je een test aan te smeren en om de vijftig meter een balletje balletje speler. Met bijbehorende zakkenrollers.
Ja Ruime en Niet Van Hier, treffend en pijnlijk dat oude herinneringen ophalen, voor Ruimedenker; ik was er ook toen twee kerels met de eerste Mercedes 190 de markt op reden. Werkelijk alles en iedereen stroomde toe om te kijken. Het leek wel of Messie erin zat.
@Ruimedenker | 10-12-22 | 13:30: Kan ik me ook nog herinneren, kwam een oom altijd weer met een halfbakken auto aan.
Volgens mij krijg je zo wel steeds vaker de burgers die hier bij horen. Klachten over burgers vanuit vak K zijn om die reden m.i. al langer niet-ontvankelijk.
Kan het volk daar de telefoon van Orban uitlezen?
Jij die van Rutte ook niet, want die is tijdig opgeschoond.
Vergeet Bulgarije niet, VETO.
Dat krijg je met die augmented reality balletjes, die zijn ineens weg.
Tja, dan heb je dus alle schijn tegen.
Ik kan dan ook nooit anders concluderen dan dat je wat te verbergen hebt.
Als het allemaal niets voor zou stellen namelijk, dan wil je toch heel graag de boel ophelderen.
Nee, nu trekken ze een rookgordijn op.
Dan heb je iets te verbergen.
Dan is het niet in de haak.
Maar ja, moeilijk te bewijzen.
Hé!! Wat kunnen we hier altijd lachen om de Amerikanen hè.
Over Trump enzo en Joe Biden & zoon.
Hier in NL en Europa gaat het niet veel beter hoor.
Twitter en de FBI tegen Trump.
En dan die Rutte die met vingertje naar Bulgaarse grenswachten wijst.
Aivd heeft ze toch nog ?
Nee, veel vervelender: KPN heeft ze nog. En met KPN, Huawei.
Dat weigeren van wob-verzoeken of traineren van onderzoeken door democratisch gekozen mensen begint wel op te vallen.
Omtzigt is een voorbeeld, maar bijvoorbeeld ook mensen die informeren naar de afspraken over gasopslag van Gazprom in Bergen.
Is dat niet ondemocratisch eigenlijk en zijn sommige overheidsorganen dan niet gewoon te machtig geworden?
En wat als die overheidsorganen gevoelig zijn voor lobby's die met dingen komen als 'zorgvuldig testen', 'energie neutrale datacenters' en dat soort sales-onzin.
Wanneer stopt Pieter nou eens met het stellen van vervelende vragen, die mensen moeten gewoon hun werk kunnen doen.
Ja, precies. Dat storen van bewindspersonen en vragen om openheid maar een keer afgelopen zijn. Je kunt ze ook gewoon vertrouwen, dat ze je vertrouwen waard zijn hebben ze allang laten zien
@Humsico | 10-12-22 | 13:21: Wat u zegt, we hebben met z'n allen besloten dat zij het zouden gaan doen dus niet gaan miepen over details, toch onwerkbaar.
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
12ft.io/
Kopieer & plak en lees!
Is het onderste linkje(Rood)
Doet u ons gelijk die sms'jes even.
@HeerVanStand | 10-12-22 | 13:22:
Was er maar iemand die in het bezit zou kunnen komen van de sms'jes en gewillig zou zijn deze te delen...
"Was dit uw kaart?"
*handlanger veinst verbazing*
"En dan nu een andere vrijwilliger uit het publiek, weet je wat, jullie zijn voor de volgende truc allemaal vrijwilliger, ok, let op.."
*Benny Hill deuntje klinkt door speakers*
Welke sms’jes…
Misschien moeten alle ministers een bodycam krijgen en permanent worden opgenomen. Lijkt me allemaal heul belangrijk. Ik wil alle ongepaste opmerkingen horen en zien.
De AIVD moet dat sleepnet eens over het binnenhof hangen. Lekken wanneer het hun uitkomt, zwijgen wanneer er problemen dreigen.
Zou mij niet verbazen dat dat al gebeurt.
Als sommige personen(binnenhof) niet het pad lopen dat is uitgestippeld voor hen.
je zou verwachten dat alle kabinet telefoons extra beveiligd zijn en dat alle sms en dergelijk naar een central databese gekopieëerd wordt. Het zal lekker zijn dat een minister zomaar correspondentie zit te verwijderen. Het lijkt de politie wel waar files zelfs door een IT collega uit de backup werden verwijderd om te zorgen dat het geblunder ongedocumenteerd blijft en er geen verhaal van de slachtoffers uiit Alphen aan de Rijn mogelijk is. En gewoon met pensioen op een mooie leeftijd.
Nieuw leiderschap, nieuwe bestuurscultuur, meer respect voor de kiezer. Ik kijk uit naar nieuwe verkiezingen en hoop dat dit écht een verandering gaat brengen hoewel ik het niet verwacht..........
Echt iedereen die heden ten dage nog vertrouwen heeft in de politiek is gestoord/ongeïnformeerd (kop-in-zand)/regelrecht afhankelijk van ze.
Gaslighting wordt continu toegepast het zou een veel algemener bekende term moeten zijn zodat mensen het kunnen herkennen
@jeweettochniet | 10-12-22 | 13:07: Amen.
@jeweettochniet | 10-12-22 | 13:07: Vandaar dat Jetten ons zo graag van het gas af wil hebben. Dan heeft de term gaslighting ook geen bestaansrecht meer.
@4HoogAantWater | 10-12-22 | 13:10: inmiddels wordt gaslighting zo vaak verkeerd gebruikt dat niemand nog de feitelijke betekenis weet.
Wellicht dat de populariteit van dit kabinet nu een deukje oploopt?
Denk je alles gehad te hebben dit jaar blijkt Mark als klap op de vuurpijl net zo integer te zijn als Hugo de J.
Tuig van de elitaire richel, allemaal!
Rutte lacht zich een ongeluk met een volk dat dit allemaal pikt.
Rutte heeft het slavernij dossier ook verkloot. Gezien de wensen moet er veel gratis geld komen, waarvoor is onduidelijk, de nazaten hebben het allemaal veel beter dan wie dan ook in de landen van afkomst (in Afrika). Het woord neger zou verboden moeten worden, wordt gevorderd. De arme zielen hebben het echte N-woord nooit gehoord en willen nu iets anders verbieden dat vooral door negers zelf gebruikt wordt.
Rutte had toch een Nokia?
een Pinokia
Een PGB-telefoon eerder me dunkt.
@Toos Bevergeil | 10-12-22 | 13:06: Hahahaha, die is leuk
REAGEER OOK