Onthullend: AD ontdekt het binnenvaartschip
Een soort vrachtwagen, maar dan natter
Social
Nieuws is al lange tijd een bijzaak in het Algemeen Dagblad, maar misschien moet de redactie toch wat vaker buiten komen zodat ze iets meer van de wereld meekrijgen. Zo moest redacteur Sander van der Werff via, waarschijnlijk betaald doorgezette, persberichten van een fruitboer kennismaken met het fenomeen binnenvaartschip. Dat is dus een soort zeeschip, maar dan kleiner en met minder Filipijnen aan boord. Daar kunt u dus zo'n container vol cocaïne fruit opzetten en dan via een rivier (een soort zee, maar dan lang en smal en met minder windmolens middenin) naar de bestemming in Barendrecht brengen en heeft u dus geen vrachtwagens (die kent Sander wel, want daar vervoert zijn werkgever dode bomen mee) meer nodig. Nou ja, het laatste stukje gaat met trucks, maar die kunnen dan elektrisch zijn, stelt de fruitverscheper. Dat kunnen vrachtwagens die van Rotterdam naar Barendrecht rijden ook zijn, maar dat doet er blijkbaar niet toe. In dit stuk jubelt het AD over een handelaar die jaarlijks 30k containers over de weg sleurt en nu als proef drie (3!) containers over het water stuurde en verdere kritische vragen zijn daarbij niet gewenst in de enige krant van Nederland die van zijn naam al een advertentiewaarschuwing maakte. Nu al benieuwd naar het artikel waarin ze vliegtuigen ontdekken.
Reaguursels
InloggenEr gaan dagelijks heel wat vrachtauto’s vanaf de Europoort richting Duitsland en nog verder. Dit zou ook per spoor of per binnenvaart schip kunnen. Echter, een vrachtwagen ‘s morgens geladen is met 10 uur 600 km. verder. Een trein inclusief laden 250 km en een schip ligt dan nog in de haven te laden. Een combi van deze drie is het beste. Het AD heeft blijkbaar geen ruk verstand van transport en doet aan ‘groene kersjes plukken’. Ze weten niet eens waar het papier voor hun krantje vandaan komt (Stora Enzo).
Vervoer over water, de juiste weg.
repository.tudelft.nl/islandora/objec...
Aardig schoolkrantje met lieve jongens en meisjes
Maar kunnen ze ook op wind en zonne energie?
Dat zijn zeilschepen. Die hadden we vroeger, de tijd waarnaar we weer teruggaan.
Er zijn binnenvaartschepen op zonne-energie. Niet echt een succes, maar goed, ze zijn er.
Je hebt ook trekschuiten, maar nu moet ik mijn koloniale gedachten even temperen anders flikkert Korea mij er weer maanden uit.
@Tjemig | 24-11-22 | 23:48: dat is bijzonder mn IPhone vertaalt Joris met een typefout naar Korea…
Linken naar een stuk achter een paywall kan echt niet, vind ik.
Hier nog een filmpje uit Rotterdam van hoe ze daar goederen per schip leverde in de binnenstad voor dat alle grachten daar werden gedempt.
Met alles ingesproken door een Rotterdamse.
youtu.be/UBYSYeLrgF8
Dus dat is wat ze terug willen?
De binnenvaartschepen alhier pokpokpokken nog rustig langs, dus ga ervan uit dat die nog niet elektrisch zijn. Hoeveel bruggen liggen er over de vaarroute van R'dam naar Barendrecht? Want anders kan je een veerboot volladen met vrachtwagens met containers en die laten varen, win win.
Dat lijkt me serieus helemaal niet zo'n gek idee: veerbootje volladen met trailers. Een paar man met een trekker die het op bestemming weer leegladen.
Op de zelfde ruimte van een trailer kun je 2 containers hoog vervoeren op een binnenvaartschip en dat gebeurd nu veel.
Wat jij bedoelt is het huckepack systeem dat ze op het spoor gebruiken.
Daar kunnen ze niet dubbeldeks.
3 op 30 000 containers op proef? Net zoiets als Shell die zich groen voordoet?
Liggen al die honger stenen weer een flink eind onder water? Want anders gaat dit hem niet worden. En de volgende droge periode ook niet.
Paar flinke stuwen en sluizen in de Waal en er is jaarrond voldoende water, niet alleen voor de scheepvaart belangrijk. Dat vergt wel visie dergelijke investeringen, een soort koning Willem I mentaliteit.
@HD50 | 24-11-22 | 18:07:
Met (nog) meer sluizen plaatsen waar het niet hoeft, verhoog je opstoppingen en vertragingen bij het binnenvaartverkeer aanzienlijk. Geen aanrader.
Al tijdens de les Aardrijkskunde op mijn middelbare school in de jaren 70 van de vorige eeuw was onze docent al overtuigd van het voordeel van binnenvaartschepen boven vrachtwagens. De man werd natuurlijk uitgelachen. En zie nu eens in het AD.....
Haar naam is Anna en ze ligt hier in de sloot.
Binnenvaart schepen liggen soms 2 dagen te lossen en te laden ,want ook te druk…dan hebben we het nog niet over te lage of te hoge waterstanden…werkt ook niet…
Correct.
Is die Betuwelijn dan nog steeds niet in gebruik?!?!?!
Zeker wel. Vanmorgen een treintje zien passeren met toch zo'n minimaal 50 containers.
Sinds 1882 zelfs!
wat jij bedoelt is die goederenlijn waar eerst geen hond op wilde of kon rijden en nu dreigt overbelast te raken (betuweroute)
Het AD is gewoonweg tenenkrommende clickbait die doet alsof de lezers grotendeels onnozele kleuters zijn. En daar hebben ze vermoedelijk nog gelijk in ook.
Kritische vragen doet de journalistiek in Nederland al heel lang niet meer aan.
Journalistiek is vragen stellen en onderzoek doen.
Bij gebrek van beiden is het categorie gelul en gezwam in de ruimte nieuws.
En zo’n boot vaart op zonne-energie. Haha, meet dat eens grapjassen.
Schip.
@Deksmaat.
U heeft gelijk collega
@Deksmaat | 24-11-22 | 17:44: u snapt het.
Kan het achter je auto op een trailer is het een boot anders een schip.
En om de lui van de Marine niet pissig te maken ja een onderzeeër noemen jullie ook een boot maar als het goed is zien we die nooit.
Schip. Want op een boot werken toch geen boters? Op een schip werken schippers
LOL
Staan de bruggen straks uren open voor de honderden binnenvaartschepen.
De meeste glijden netjes onder de bruggen door, daar zal het verkeer weinig last van ondervinden.
Ik zie eerder dat bij uitbreiden van de binnenvaartvloot de bottleneck de sluizen worden. Die kunnen de hoeveelheid schepen nou al soms amper aan (filevorming op de rivier), en dat kost klauwen met geld.
@Deksmaat | 24-11-22 | 17:44:
Dat klopt, ik ben ooit een zomer sluiswachter geweest.
Er kwam vooral pleziervaart door. 's Zondags moesten de bootjes soms 3 schuttingen wachten en soms waren er mensen die voor wilden piepen. Man, wat heb ik leuke ruzies gezien.
Inderdaad nooit meer file op de A4.
www.ad.nl/rotterdam/bier-dobbert-op-g...
En dat sinds 2020.
Wanneer ontdekt het AD de Betuwelijn ?
De Duitsers hebben hun traject ook al op orde toch.
AD verslaggevers hebben alzheimer die ontdekken elke dag weer hetzelfde opnieuw.
NEIN NEIN NEIN NEIN bij Oosterburen moet alles aan het eind van de betuweroute nog door een enkelbaans boemel lijntje verder Duitsland in.
Ze zijn nog steeds aan het steggelen wanneer ze daar eens de schop in de grond zetten iets dat ze 30 jaar geleden versprochen hebben.
Een paard voor een wagen laten lopen is ook handig.
Humor!
Ja van het AD kun je nog wat leren.
En hun hoofdkantoor zit in de bijna grootste haven van de wereld.
Inderdaad. Rotterdam is nummer 10 van de wereld, na China, Noord-Korea en Singapore.
Moet het AD volgend jaar nog achter komen.
Ach jee. Eind 2022 en men "ontdekt" het binnenvaartschip.
*smalend lacht*
Ahoy Deksmaat!
Wat heb je gedaan? Heb je de redactie van AD een paar oorlammen gevoerd? Wat een fruitvliegen zeg, dat ze nu dus het binnenvaartschip ontdekken.
Trekschuit, bestaat idd al even. Mooi benaming ook: trekschuit.
@Nuuk | 24-11-22 | 17:25:
Haha al lag het AD op de knieën dan kregen ze nog geen drupje.
Ja, apart hè. Maar goed, ze hebben weer een "groen" artikel. Neemt niet weg, dat je met een binnenvaartschip niet overal kunt komen. Dus voor het lossen heb je nog altijd vrachtwagens nodig, of het nou om bulk (zat ik op) of om containers gaat. En ook hier geldt, hoe meer mensen, hoe meer goederen.
De enige oplossing op de lange termijn is een stop op de demografische groei.
@Dr. Blechtrummel | 24-11-22 | 17:26: Die wil ik ook. Kan ik mooi op mijn handen blijven zitten.
@Dr.Blechtrummel
Dat is elk zeeschip.
Zeilvrachtschepen, daar gaat het. De bruine vloot. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruine_vloot?wprov=sfla1
Windkracht gebruiken om dingen te vervoeren. Ons land is er groot mee geworden.
En arm.
Volgende keer in het AD. De Betuwelijn.
De trekschuit. En dan gezeik over dierenleed van trekkend dier.
Of mensen... want bij gebrek aan ‘n dier trokken ze zo’n schuit echt wel zelf.
Wat kost dat qua brandstof? Binnenkort allemaal failliet.
Veel, maar per vervoerde ton minder dan elke andere modaliteit. Dus vooral voor bulk goederen met een hoog soortelijk gewicht indien mogelijk de beste oplossing
Dus als ik het goed begrijpt neemt Andre Hazes straks een aak?
Wat een stom stukje. Iedereen weet dat de meeste files veroorzaakt worden door vrachtwagens. Niet zo gek dus om te bedenken of dat anders kan. Maar wat GS betreft blijft men dus als de spreekwoordelijke kip zonder kop achter elkaar in de rij in 't vrachtootootje staan, begrijp ik. Toet-toet!
De humor ontgaat u blijkbaar
Neem nog een Zenzeo. Zuurpruim.
Bij de Jumbo en AH kan zo’n Rijnschip niet komen hoor.
Als al die k*t autootje’s nu eens optyfen dan kunnen wij tenminste doorrijden.
Zwager van mij was binnenschipper. Is er mee gestopt omdat deze regering en vele hiervoor niets zagen in binnenschepen. Idioot eigenlijk want 1 binnenschip is gauw 30 vrachtwagens. Over water is veel schoner dan over de weg. Waarschijnlijk niet sexy genoeg voor D66 en VVD om mee te scoren?
Er zijn best bedrijven die meer over water willen. Succes van deze modal shift is vaak afhankelijk van goede laad/los kade dichtbij de gebruiker/verlader. Laat bij de realisatie van dit soort voorzieningen nu bijna altijd de natuurbeschermingswetten in de weg zitten. Vrijwel het gehele stroomgebied van de grote rivieren is natura 2000.
Kijk, Sander van der Werff:
www.tubantia.nl/almelo/haven-op-xl-bu...
Het is niet nieuw.
Enkele jaren gelden is er al gestart met een vast netwerk van binnenhavens waartussen frequent verkeer over water plaatsvindt. Heineken vervoert de pils voor het buitenland ook over water naar Rotterdam (en niet Amsterdam) voor verdere verscheping. Die zagen de bui op de weg al hangen. Zij zijn groot deelnemer in de Alphense haven.
Benieuwd wat de reaguurders nu weer tegen binnenvaartschepen hebben.
Ze zullen wel vervuilend zijn veel co2 en stikstof uitstoten.
Die dingen zitten me altijd in de weg als ik wil doorfluiten met m'n Bayliner. Daarom stom.
@Dr. Blechtrummel | 24-11-22 | 17:22:
Met die badkuip manoeuvreert u er toch zo omheen..
@blechtrummel, meer een Gayliner dan als ie moeite heeft met vrachtschepen
De hedendaagse binnenvaartschepen zijn zo groot dat op de schepen zelf vrachtwagens met containers van A naar B kunnen rijden. Dat weten ze bij het Algemeen Doorvaartschippersblad allemaal niet.
Hoe meer schepen, hoe hoger de waterstand. Archimedes .
Zie daar, de oorzaak van de stijging van de zeespiegel.
Is toch al een oud plan? Met kleine containerterminals langs de rivieren waar containers snel van een schip op een vrachtwagen gezet kunnen worden?
nog geen 10 jaar geleden ; "De stiel wordt overgedragen van vader op zoon, maar die laatste generatie krijgt het steeds moeilijker. De te strenge regels van Europa en de oneerlijke concurrentie met het wegvervoer zijn de voornaamste factoren, zeggen de schippers."
dat is ook gewoon in bedrijf. Alleen Valburg haven is er nog niet omdat sommigen dat niet wilden.. Nu zal het er toch komen en met spooraansluiting!.
Klopt, in de jaren 80 met subsidies van oa GOM, Gelderse ontwikkelingsmaatschappij opgezet. De slimme particuliere initiatief nemers van toen zijn allen multimiljonair geworden. BInnenlandse container terminals nu merendeels in handen van Amerikaanse private equity
@Deksmaat. .. kom er maar in!
Hahaha Ik heb mijn gedachtespinsels geplempt, Roos! Het is wel wat later geworden, maar ik ben aan de trage kant vandaag.
REAGEER OOK