Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vera Bergkamp haalt de kerst hooguit als kalkoen

Politiek Den Haag pist nu zelfs op eigen personeel

en nee Arib is echt niet zo'n heilig boontje

De chaos is compleet nu de ambtelijke top van het Tweede Kamerpersoneel - een club van zo'n 600 mensen - met slaande deuren een deftige boze brief is vertrokken. Het Dossier 'Onderzoek naar Arib' is volkomen ontspoord onder ontzielde leiding van Vera Bergkamp. De belangrijkste klacht van de Kamer-ambtenaren is niet zozeer dat hun werkklimaat "sociaal onveilig" zou zijn, maar vooral: dat politici in het algemeen en het Presidium in het bijzonder daar ondanks herhaalde klachten, verzoeken en oproepen geen actie op ondernamen.

Zo is een relatief kleine kwestie (Khadija Arib gedroeg zich als een kudtwijf tegen lager personeel) uitgegroeid tot de zoveelste politiek geworden puinhoop in een parlement dat toch al jaren op iedereen pist. Het eigen personeel blijkt simpelweg geen uitzondering. Al in 2019 werden door Ockje Tellegen (vvd, onlangs opgebrand opgestapt) en Martin Bosma (beroemde carpoolbuddy) gesprekken gevoerd met Arib vanwege haar gedrag, waar over geklaagd was door haar directe personeel. Haalde niks uit, de klachten verdwenen onderop de stapel.

Of beter gezegd: in een handig achterzakje van een mager mannetje. Want in 2021, toen er een nieuwe voorzitter gekozen moest worden, doken de tot dan toe bij het publiek onbekende klachten ineens op in het nieuws via een fluistercampagne vol beschadigende woorden, ingestoken bij RTL Nieuws. Twee maanden later wint Vera Partijkartel de voorzittershamer. Zij maakt sinds 2017 deel uit van het Presidium en kende dus de klachten tegen haar voorganger. Hetzelfde Presidium dat niets met de klachten deed, totdat D66 en de vvd ze politiek opportuun tegen Arib konden inzetten.

In haar bescheten toespraakje op vrijdagavond, waarin ze het opstappen van de ambtelijke top "heel erg" vond, beklaagde Bergkamp zich over het feit dat de hele onderzoekskwestie "politiek" was geworden en via de media werd uitgevochten. Maar dat media er over berichten, komt omdat het voornemen voor het onderzoek vanuit háár Presidium was gelekt. Door de snelle tegenbeweging van Arib (opstappen - met behoud van wachtgeld tot haar pensioen) kreeg ze die geest niet meer in de fles, omdat ze simpelweg geen goede voorzitter is. (Was ze dat wel, dan had ze deze fout met Jorinde Wolff niet gemaakt.) Dat ze het opstappen van het MT naar eigen zeggen via de brief van Simone Roos moest vernemen, zegt bovendien alles over de interne verhoudingen tussen haar en de ambtelijke top van de Tweede Kamer.

Politiek? Dat was de kwestie al toen de klachten tegen Arib werden gebruikt om Bergkamp voorzitter te maken. Want vvd en D66 wisten heus wel dat een beetje modder op het blazoen van de populaire Arib voldoende zou zijn om Bergkamp voorzitter te kunnen maken. Want Martin Bosma is weliswaar veel geschikter, maar die is van de verkeerde partij. Zó is het politiek geworden en daarom voelen nu zelfs de eerste ambtelijke bedienden van het landsbestuur zich in de bek gescheten: hun interne klachten zijn dankzij Haagse handjeklap publiek bezit gemaakt, waardoor de meeste mensen niet geloven dat Arib iets misdaan zou kunnen hebben. Integendeel: de klagende ambtenaren worden als onderdeel van het Kartelcomplot tegen Khadija gezien. Hun baas, Simone Roos, trekt zich dat zodanig aan dat ze samen met het gros van haar MT haar verantwoordelijk nam door op te stappen. Zij wel.

Weer is Den Haag onderwerp van Den Haag, dat van debatjes over tribunalen en de toon naar doofpotten over sms'jes naar conflicten over de eigen integriteit struikelt, terwijl het maar knokige Kaagvingers blijft wijzen naar kritisch, wantrouwend plebs en hun amorele onderbuiken. Mark Rutte heeft het huis van Thorbecke echt helemaal vol lachspiegels gehangen. Wat Vera Bergkamp zelf betreft: "Kamervoorzitter blijft aan" zou nooit een headline moeten hoeven zijn. Maar het goede nieuws is: de follow-up kan alleen maar "Kamervoorzitter vertrekt alsnog" worden.

Yeah right, waarom deed ze dan in 2019 zelf niks?

Social

Wanneer sluit Vera haar eigen vergadering?

Nogmaals de brief van Simone Roos

en nee Arib is echt niet zo'n heilig boontje

Reaguursels

Inloggen

Toen Arib voorzitter was was zij nooit onderwerp van gesprek. Dat kenmerkt een goede voorzitter, denk ik. Vera Bergkamp... moet ik het daar nou nog over hebben?

Sans Comique | 12-11-22 | 20:20

Bart gaat er even aan voorbij dat volgens Ton van Dijk in ieder geval bij de ambtenaren die de Covid commissie ondersteunen geen bezwaren tegen Arib waren. Daarnaast waren er klachten van de 2e kamer over het functioneren van de ambtelijke staf en was Arib gevraagd daar iets aan te doen. Nu kunnen de meeste mensen het slecht hebben als gewezen wordt op slecht werk en heeft dat het nodige kwaad bloed opgewekt.

bijna_raak | 12-11-22 | 18:54

Als Bergkamp straks weg is, krijgen we dan Bosma als voorzitter?

Bosman is sowieso een betere voorzitter dan Bergkamp, Arib, Van Miltenburg en Verbeet bij elkaar.

gaffelbaard | 12-11-22 | 18:04 | 1

Nee competentie is geen criterium wat gaan we nou hebben enkel VVD66 klapvee gewenst.

bijna_raak | 12-11-22 | 18:57

Alstublieft mensen stem zoveel mogelijk op een huidige oppositiepartij. Niet alleen bij alle politieke verkiezingen, maar ook bij uw medezeggenschapsraad, ouderraad, vereniging etc. Onderzoek uit welk politiek nest uw kandidaat komt. Roei het virus in de maatschappij uit.

Jan de Vries | 12-11-22 | 15:50

Ik denk dat vera nu bij de milieubeweging gaat, en zich met lijm aan haar stoel vastkleeft. Ze heeft geen eergevoel en geen moraal dus die moet dus echt met geweld verwijdert worden. Hoop dat rutte vandaag nog verteld dat hij volledig achter haar staat, is ze volgende week verleden tijd.

jan huppeldepup | 12-11-22 | 14:45

Die topambtenaren lijken mij ook lui met lange tenen. Van die zeikstralen die net als sommige kamerleden elk woord zwaarder dan nodig wegen. In ieder geval ruimt het mooi op zo, nou Bergkamp met haar D66- en diversiteitskliek nog en misschien dat de Den Haag dan weer eens met beide benen op de grond komt te staan.

jochum1980 | 12-11-22 | 14:43 | 1

Precies dat idee had ik ook al, van die wezens voor wie het al hard werken is om 10 mailtjes over het weer te beantwoorden.

Foxcave | 12-11-22 | 16:56

Geen kalkoen, maar een sitting duck

Willy | 12-11-22 | 14:33

het 'Nieuwe Elan' van D'66 is plucheplakken van Vera Bergkamp. Ongelofelijk dat die niet het fatsoen heeft om nu af te treden als waardeloze kamervoorzitter.

ofarim | 12-11-22 | 14:02

Het toppunt van politieke zelfmoord;
als politicus zeggen "don't do politics, just don't like bullies".

ptrck | 12-11-22 | 13:09

Het ligt op het puntje van Rutte's tong om te zeggen dat Bergkamp integer is, maar hij kan haar voorlopig nog goed gebruiken zo te zien.

Sans Comique | 12-11-22 | 13:00

Tja Vera, Arib wippen was toch moeilijker dan gedacht he. Fijn weekend en tot maandag dan maar weer.

Wodan-de-knuffelbeer | 12-11-22 | 12:56 | 1

Het maakt wel leuke tv. Zo'n fittie tussen twee politieke beroeps-feeksen.

Als het gehele presidium opstapt, betekent het dat zich niet veilig voelden bij Arib, maar ook niet bij Bergkamp.
Die twee verdienen elkaar, is mijn indruk uit de vele berichten.

gaffelbaard | 12-11-22 | 18:10
-weggejorist-
Kruimel | 12-11-22 | 12:55 | 2

Het bekende verhaal wat je in elk groot of middel groot bedrijf kan meemaken. Er wordt iemand aangesteld om de zaak beter onder controle te krijgen. De mensen die er al 30 jaar werken hebben het "altijd" al zo gedaan en willen niet veranderen. Ze gaan mokken tegen de nieuwe manager en gaan soms zelfs zo ver dat ze de zaak saboteren. Dan vallen er woorden en zelfs ontslagen want het is juist het oude sentiment wat niet goed functioneert. Moeite met de nieuwe autoriteit of nieuw kritisch geluid brengt altijd onrust en strijd in een organisatie.

dijkbewaker | 12-11-22 | 12:51 | 2

Helemaal mee eens. Gisteren schreef ik hetzelfde in iets andere bewoordingen in een ander topic.

Gravin v Kippenbouth | 12-11-22 | 12:56

De scoringsdrift van "nieuwe managers" is hoog. Dat is niet perse in het belang van het bedrijf. Oudgedienden weten dat. Zij hebben nog hart voor de zaak en willen daar best wel een robbertje voor knokken. Niks mis mee, dacht ik zo.

Wiebenick | 12-11-22 | 13:26

Nah, toch een keer Bosma dan maar?
Kundig, en hij heeft ook daadwerkelijk iets proberen te doen,
aan het daadwerkelijk bestaande probleem: Werkgedrag Arib.
Kom op Rutte, komt goed zo.

hotmint | 12-11-22 | 12:49 | 2

@hotmint: Neehee... die is van de verkeerde partij! (Maar ik ben het wel met je eens, dat is momenteel de beste optie).

TinusVlugOpDeKut | 12-11-22 | 13:09

Er komt gewoon een andere ja-knikker welke ook geen kwaliteiten heeft, zo rommelen we door tot de nieuwe verkiezing.

jan huppeldepup | 12-11-22 | 14:48

Wel fijn voor Rutte dat die kippen elkaar de tent uitvechten, blijft de VVD (even) lekker buiten schot.

Willy | 12-11-22 | 12:47

Als er iemand via de media veroordeeld moet worden weten we vanaf het eerste minuut wàt de beschuldigingen zijn en van wie. Of het om John de Mol gaat of Lillende Kleine, Trump, Baudet; en er is altijd wel vuur bij de rook. Maar in dit geval weet ik nog steeds niets meer dan dat Arib 'voor een onveilige werksfeer' heeft gezorgd. Het is duidelijk; er is géén vuur, de rook is artificieel.

Sans Comique | 12-11-22 | 12:33 | 1

@sans Comique: Waarschijnlijk heeft Arib er wel eens een paar op hun flikker gegeven omdat ze hun werk niet goed deden. Maar ja, dat mag tegenwoordig met die sneeuwvlokjes niet meer, he? Dan heb je meteen een onveilige werkplek. Huilstruiken.

TinusVlugOpDeKut | 12-11-22 | 13:13

HP de tijd, van Dijk: “Een aantal diensthoofden wil het zelfstandig voor het zeggen hebben. Maar dat kan niet in een politieke organisatie als de Kamer. Dit is geen gewoon bedrijf. Een voorbeeld: wanneer er iets niet goed gaat in het Kamerrestaurant en Kamerleden ontevreden zijn over het eten, dan gaan ze naar Arib en niet naar het verantwoordelijk hoofd van de ambtelijke dienst. En dus bemoeide Arib zich dan met de gang van zaken in het restaurant. Tot grote ergernis van het diensthoofd.” “De ambtelijk leiding zegt: waar bemoeit de politiek zich mee? En zo ontstond grote spanning tussen de politieke en de ambtelijke organisatie. Arib heeft kennis van zaken én een uitgesproken persoonlijkheid. Nieuwe ambtenaren hadden vaak geen idee waar we in de Kamer mee bezig waren. En dat is het recept voor een conflict, dat niet kon uitblijven.” “Nog een voorbeeld: Toen Arib binnenkwam, vertelden die mensen hoe zij hun werk altijd deden. Dat werkt niet bij haar. Je moet haar vragen: hoe wil jij dat je wordt ondersteund? Je moet haar niet vertellen hoe zij het moet doen. Als je het zo aanpakt, dan wil ze jou liever niet als medewerker. Ze besluit vrij snel of ze je vertrouwt, of niet. Gezien de zwaarte en complexiteit van het voorzitterschap is dat haar goed recht.” “Arib is zwart-wit, ik heb dat nooit slecht gevonden. Een Kamervoorzitter die én goed voorzit én tegelijk een ideale manager is, dat bestaat niet, althans dat heb ik nog nooit meegemaakt. En geloof me: ik heb met andere voorzitters gewerkt.”

“Arib heeft veel fans bij beveiliging en restaurant, de gewone medewerkers, ook de griffiers. Het is slechts een klein clubje met een heel grote mond en wraakgevoelens, dat nu de beschuldigingen uit dat er sprake was van een schrikbewind. Dat is gewoon niet zo.” -
Kern van het verhaal: Het lijkt erop dat de ambtenaren er moeite mee hebben dat ze in de politiek (slechts) een ondersteunende taak hebben. Ze dachten zelf een beetje de baas te kunnen spelen.

dijkbewaker | 12-11-22 | 12:28 | 10

Zo heb ik zonder reclame te willen maken enige ervaring met Hoffmann Bedrijfsrecherche/(On)gewenst gedrag op de werkvloer. Zorgvuldig en buitengewoon integer, hetgeen inhoud dat Hoffmanns bevindingen de opdrachtgever helemaal niet altijd per definitie welgevallig zijn.

Een vrije paling | 12-11-22 | 15:32
▼ 7 antwoorden verborgen

“Weer is Den Haag onderwerp van Den Haag”.
Schitterend gezegd!! Bedankt o wijze webstek.

Dr. Worstenbroodje | 12-11-22 | 12:27

Gelukkig hebben ze het land zo goed op de rit ,dat er ruim tijd en aandacht kan zijn voor dit soort konkelende navelgraverij. Deze kwestie vol in het spotlight, leidt lekker af van de echte hete hangijzers.
Ik kan u nu al vertellen hoe dit gaat aflopen. De uitslag van het onderzoek , daar kan u een kleine 2 jaar op wachten.
Een ieder die de hitte van dit debacle begint te voelen schuift een poppetje tussen hen en het probleem. Vervolgens blijft dit net zo lang door etteren tot er het predicaat " crisis" op kan worden geplakt.

deathchant | 12-11-22 | 12:14 | 2

Ondertussen komt er een andere voorzitter van de parlementaire commissie en horen we ook daar vervolgens niets meer over. En dáár was het ze allemaal om te doen.

Sans Comique | 12-11-22 | 12:36

Kan er in de tussentijd even 1500 miljard worden weggerommeld zonder dat het opvalt

Toedels | 12-11-22 | 17:01

Wat weten we nu echt?
- er zijn leden van de griffie die zich onveilig voelden door et autoritair optreden van Arib.
Waaruit bestond dat autoritair optreden? Mensen aanspreken op hun fouten, en zijn die ambtenaren gewoon watjes, of ging Arib echt uit de bocht?
- Het hele presidium heeft blijkbaar voor het onderzoek gestemd. Dachten ze toe al, dat het onderzoek zou opgestart worden zonder Arib te verwittigen? Hadden ze de indruk, dat het onderzoek de kamervoorzitster zou vrijpleiten?
- Bergkamp houdt vast aan het onderzoek als een konijn dat in de koplampen van een auto kijkt (met dezelfde blik in haar ogen, zoals we al eerder betoogd hebben) Waarom? Is er misschien sprake van een afrekening met Arib-gezinde ambtenaren?

ParadiseLost | 12-11-22 | 12:04 | 5

Johan1235, van Matthijs van Nieuwkerk?

hotbrasil | 12-11-22 | 12:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Lekker toch, een bewaard zwaard van Damocles in je achterzak, en dan gebruiken wanneer het je goed uitkomt. Dan haal je hem tevoorschijn en desintegreert ie in je hand, verbaasde blik, handjes tegen de wangen.
Speel het spelletje weer eens eerlijk, politiek en ambtenaren. Hou op met 'we weten wat van je en misschien gaan we dat ooit tegen je gebruiken, get with the program'. Misstand = aanpakken, niet bewaren voor later, met je stinkend achterbakse hoofd.

Kouwe Kees | 12-11-22 | 11:55
-weggejorist-
Rachiel_de_Muyter | 12-11-22 | 11:52

De klachten gaan over Arib als werkgever, niet als volksvertegenwoordiger. Jammer dat dit steeds zo door elkaar wordt gehaald. Haar functie als voorzitter heeft ze uitstekend uitgevoerd, maar zegt niets over haar als baas.

Iedereen die ooit heeft gewerkt onder mensen met een DSM5 -stoornis weten dat bijvoorbeeld een narcist achter de schermen in een één op één contact kan ontploffen, maar en plein public altijd het masker van beminnelijkheid zal dragen.

Dat Arib zelf is weggegaan, komt haar strategisch van pas. Ze hoeft niet meer mee te werken aan een onderzoek en kan achteraf zeggen dat er geen wederhoor is toegepast en het onderzoek dus niet deugt.

Vera Bergkamp vind ik in haar functie als voorzitter overigens niet sterk en ik hoop van harte dat Martin Bosma de plek krijgt die hij verdient.

Roos | 12-11-22 | 11:46 | 14

@Wiebenick | 12-11-22 | 13:57:
Daar wil ik wel wat onderbouwing over horen.

Zie mijn tegel: “je moet ook mee nemen dat”, ik stel dat we niet weten hoe Arib als baas was, ik zeg dat “ze misschien….enz”.
Het zijn dus vragen en inderdaad een tegenhanger dat Arib zeker fout heeft gezeten. Nergens stelligheid.

Dat je het hebt over een complottheorie is ronduit bizar.

Nuuk | 12-11-22 | 16:14

@Nuuk | 12-11-22 | 16:14: "... Eerst omdat Rutte en Kaag een stroman/vrouw als voorzitter wilden hebben." Dit is een stelling. Jij spint dit doodleuk als een vaststaand gegeven, terwijl er geen enkel bewijs voor is. Het speelt zich enkel in jouw hoofd af. "Daarna het opzichtige modder gooien nadat duidelijk was dat Arib een verkennende commissie ging voorzitten op een zeer heikel punt: onderzoek naar het coronabeleid." Hier suggereer je opzichtig dat Arib weg moest vanwege corona onderzoek. Wederom jouw geheel eigen invulling van de gebeurtenissen. Het zijn complottheorieën. Dat mag natuurlijk, maar het zijn geen argumenten in een discussie.

Wiebenick | 12-11-22 | 17:23
▼ 11 antwoorden verborgen

Lazer toch op met je :feilige werkommgeeving.....

Willy | 12-11-22 | 11:24

Wat is een onveilige werksituatie in het tweede kamer gebouw? Kan me daar niks bij voorstellen...

Blonde Nel | 12-11-22 | 11:24 | 5

Voor hiërarchische verhoudingen geldt vaak, hoe hoger in de boom, hoe valser. Mensen worden bijvoorbeeld uitgesloten, of krijgen op het laatst een onmogelijke opdracht waar ze wel verantwoordelijk voor zijn. Dmv taalgebruik een voorkeur laten blijken: een baas die niet op jouw inbreng reageert maar heel enthousiast op dat van anderen met dezelfde boodschap reageert.
Enz enz.

Roos | 12-11-22 | 12:20

@Roos | 12-11-22 | 12:20: Inderdaad, dat soort dingen. Ik heb dat van dichtbij zien gebeuren, jarenlang, en de dader was toevallig ook vertrouwenspersoon binnen de organisatie. Komt vaak voor. Leidt niet zelden tot veelvuldig en uitgebreide dossieropbouw waarna conflicten met externe hulp moeten worden geblust.

Pier40 | 12-11-22 | 13:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Ooit nog eens het idee gehad dat juist ambtenaren door hun
functie geen politiek mochten bedrijven.
En zeker hun voorkeurbinnenkamers moesten houden.
Ongeveer in de tijd dat iedereen met een Arafat sjaal rondliep.

MorgenEenAnder | 12-11-22 | 11:24

Kunnen ambtenaren hun taak zomaar neerleggen? Volgens mij is het werkweigering. Als ze ballen hebben nemen ze ontslag.
En ik kan me niet van de indruk onttrekken dat de 2eKamer ambtenaren, maar ook andere ambtenaren, denken dat hun werk ook een democratie is (meeste stemmen gelden en het moet wel leuk blijven). Een ambtelijke baas is gewoon de baas.

Butchijo | 12-11-22 | 11:23

Bergkamp noemt ze misschien klokkenluiders OMDAT ze in 2019 niets met de klachten deed. Als het een gewone klachtenprocedure was geweest, dan had zij er iets mee moeten doen, dan wel aan moeten geven dat er iets mee moest gaan gebeuren. Maar het klokkenluidersgebeuren loopt juist buiten de organisatie om. Probeert zij hier de boel te spinnen om er zelf beter uit te komen?

Muxje | 12-11-22 | 11:22 | 1

Dat is ook mijn gevoel.

Roos | 12-11-22 | 12:22

Ik dacht eerst dat voornamelijk het een politiek spel was om Arib dwars te zitten. Maar inmiddels lijkt het me duidelijk dat er ook wel wat fout zat bij die Arib. Dat Bergkamp en(!) de rest van het Presidium er een zooitje van maakt mag er niet toe leiden dat het onderzoek er onder lijdt.

Baron_von_Rijswijck | 12-11-22 | 11:14 | 3

Het is beide. Rest nog steeds de vraag: waarom nu pas, en op zo'n rare manier? Ook al zijn de klachten terecht, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de klagers hier politiek gebruik van maken, of zich laten gebruiken. Over de aard van de misstanden is niet veel te zeggen, maar gezien de wijze waarop het presidium én de klagers hiermee zijn omgegaan krijg ik niet de indruk dat het iets heel ernstigs is.

Muxje | 12-11-22 | 11:27

@Muxje | 12-11-22 | 11:27: de klagers maken er geen gebruik van, dat hebben de politici gedaan voor eigen gewin.
Daardoor zijn klachten binnen een organisatie politiek geworden.

Roos | 12-11-22 | 11:48

@Muxje | 12-11-22 | 11:27: Die vragen zijn niet relevant. De vraag is of de klachten terecht zijn, en daarvoor is onderzoek nodig. Ik heb sterk de indruk dat bepaalde luitjes dat onderzoek absoluut niet willen en er alles aan zullen doen om dat te traineren, zoals chaos en verwarring scheppen zodat alles en iedereen over elkaar heen buitelt en niemand meer weet waar het over gaat.

Wiebenick | 12-11-22 | 14:18

Het blijft mij een raadsel dat Bergkamp, Ollengren en Jetten überhaupt onder Al Kak willen werken of zelfs maar lid willen zijn van haar clubje. Haar achterban in het Midden-Oosten vindt ruggentuffers en tapijtlikkers alleen leuk als ze van een flatgebouw worden geduwd.

4HoogAantWater | 12-11-22 | 11:12 | 1

Best vreemd als je een paar keer per dag met je reet ophoog zit.

Jacktheflipper | 12-11-22 | 12:47

Firouz is niet alles aan te rekenen, maar de ontwikkelingen laten wel feilloos zien waarom het een grove schande is waarom deze dame boven Arib en Bosma is verkozen. Het is een aaneenschakeling van incompetentie door niet in te grijpen, op de verkeerde momenten met de verkeerde momenten wel in te grijpen, te verdoezelen, hele onwaarheden en halve leugens te verkondigen en bovenal: het lef hebben aan te blijven ondanks alles.

_pacman_ | 12-11-22 | 11:04

Dat "sociaal onveilig", wat is dat nu eigenlijk? Ontstaan sinds woke? Alle top ambtenaren op eens sissies ??

Peter-Rissing | 12-11-22 | 10:55 | 4

Dat staat min of meer in die brief: ambtenaren krijgen publiekelijk kritiek op hun integriteit, en er worden (naar haar zeggen) onwaarheden over hun handelen verspreid, terwijl ze zich daar niet tegen kunnen verdedigen. Twee dingen daarover: ten eerste het foefje om de waarheden en onwaarheden op 1 hoop te vegen, want er zijn wel degelijk zaken die niet door de beugel kunnen, zoals een van de klagers die direct betrokken is bij het onderzoek.
Roos loopt nu weg omdat haar bazen niet vóór haar en haar team zijn gaan staan, en dat is niet onterecht. De vraag is alleen in hoeverre zij zelf direct heeft bijgedragen aan de bende in dit onderzoek. Is dit een principieel standpunt, of loopt ze met een smoes voor de eigen verantwoordelijkheden weg?

Muxje | 12-11-22 | 11:39

@Muxje | 12-11-22 | 11:39: Ik weet van geen een ambternaar de naam, Die doen hun werk in praktisch volledige anonimiteit. En zonder dat zij er op afgrekend worden, daar is de politicus voor. Gelul dus, dat zij een onveilige werkomgeving zouden hebben. Ze hebben wel praktisch alle macht en worden er niet op afgerekend. Misschien dat zo'n ambtenarenapparaat ook eens in de vijf jaar opgeschoond wordt om belangenverstrengeling tegen te gaan. Niet dat dat in de politiek zo goed werkt maar ook daar wordt praktisch iedereen benoemd zonder consequenties bij falen.

Sans Comique | 12-11-22 | 12:42

Al die ambtenaren hebben nooit in een echt bedrijf gewerkt

Jacktheflipper | 12-11-22 | 12:48
▼ 1 antwoord verborgen

Wat gebeurt er eigenlijk als je in het bedrijfsleven opstapt na het schrijven van een mooie brief? Krijg je dan wachtgeld? Vragen, vragen…..

penis-aqua-rosA | 12-11-22 | 10:54

Bergkamp blijft zitten waar ze zit. Die stapt nooit vrijwillig op want ze behoort tot de types die vinden dat zij, en alleen zij, het altijd bij het rechte eind hebben.

Blonde Nel | 12-11-22 | 10:47 | 5

Incompetent is één van de voorwaarden om een hoge functie bij D666 te vervullen

Jacktheflipper | 12-11-22 | 12:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Er zijn gewoon eigenlijk geen capabele en integere mensen meer voor de politiek te vonden. De meeste ministers zijn tegenwoordig nitwitten.

Hadena | 12-11-22 | 10:46 | 3

Ik vraag me af of ze vroeger zoveel beter waren. Alleen toen konden ze meer hun gang gaan, bleef veel onder de pet en waande men zich onaantastbaar. Dat wanen sommigen zich nu nog steeds, alleen ligt alles nu per direct op straat.

Zenzeo | 12-11-22 | 10:56

Sommige kalkoenen zijn nu eenmaal gelijker dan andere kalkoenen.

funda | 12-11-22 | 10:43

Ik denk dat het tijd wordt om het ambt van Kamervoorzitter te laten invullen door iemand die niet door de Kamer wordt gekozen maar door de koning wordt benoemd. Dit soort zielige partijpolitiek, gespeend van elke vorm van neutraliteit, dat kan niet meer, de gevolgen zien we nu al een tijdje. Arib functioneerde prima, maar ik kan me ook nog van "shredder' Van Milfenburg herinneren, een drama. En dan iemand van buiten de Kamer, telkens voor een periode van 4 jaar met een optie bij goed functioneren voor nog eens 4 jaar, totaal 8 jaar max dus. Mensen die beroepsmatig vergaderingen voorzitten, die niet partijgebonden zijn en geen verleden in de politiek hebben maar in het bedrijfsleven. En een beetje juridische achtergrond kan hier helemaal geen kwaad. Maar daar gaan de baantjesjagers van het enge drietal ( VVD / PVDA / X66 ) natuurlijk nooit mee akkoord.

Graaisnaaiert | 12-11-22 | 10:43 | 6

@funda | 12-11-22 | 10:46:
Ha, ik had oprecht even een schuddebuikmomentje na het lezen van uw tegeltje.
Dank daarvoor.

eilende Zebra | 12-11-22 | 11:10

Gezien de CBDC's waar Maxima mee loopt te leuren zijn de Oranjes alles behalve neutraal.

Abject | 12-11-22 | 11:49
▼ 3 antwoorden verborgen

De 2e kamer politici en de voorzitster Vera Bergkamp moeten zich schamen dat ze hun personeel (die al jaren klaagden over het autoritaire gedrag van Arib) zo in de kou laten staan. De werksfeer is goed verpest door politici die zich bemoeien met een arbeidsconflict en waar de ambtenaren en Arib het slachtoffer van zijn geworden. En de onbekwame onbenul Vera Bergkamp die dit allemaal in goed banen had moeten leiden blijft lekker zitten. Lekker dan als je werkgever je zo in de kou laat staan.

johnyl | 12-11-22 | 10:40 | 1

'Er bestaat geen probleem dat uw overheid niet voor u kan verergeren.'

funda | 12-11-22 | 11:00
-weggejorist-
Osdorpertje | 12-11-22 | 10:37

Tja, een ieder groeit naar zijn eigen niveau van incompetentie. Maar in de politiek lijkt dat niveau wel héél erg laag te liggen.

pa_niek | 12-11-22 | 10:34

Directeurtje spelen is echt niet simpel das duidelijk

Den-Pol | 12-11-22 | 10:33

Goed moment om groepjes vrouwelijke politici zonder mannelijke beveiling eens 'de wijken' in te sturen om te ervaren wat een onveilige situatie eigenlijk precies is.

Met dat nieuwe inzicht kunnen ze dan met hernieuwd elan aan de slag.

funda | 12-11-22 | 10:33

Maar gelukkig zijn we altijd bereid om onze goed functionerende economie naar landen als Afghanistan, Irak en Libie te exporteren.
Dafuque...

Graaisnaaiert | 12-11-22 | 10:29 | 3

*democratie, niet economie, lutsert*

Graaisnaaiert | 12-11-22 | 10:30

Mensen met net iets te weinig capaciteiten die het machtsspelletje willen spelen, dat zijn de gevaarlijkste.

Zeurders | 12-11-22 | 10:29

Het is erg lastig om het met deze voorzitter geen nep-parlement te noemen.

happen_maar | 12-11-22 | 10:29 | 3

We hebben geen voorzitter meer maar een mol van Vak K die hard bezig is de enige instelling die de regering moet en kan controleren omver te werpen.
Verkapte staatsgreep, eigenlijk.
En wat is er trouwens met dat rapport van Remkes over het functioneren van de democratie en het vertrouwen van de burgers daarin gebeurd? Nou?
#tuimelgras.

Graaisnaaiert | 12-11-22 | 10:32

@VBO_B_Niveau | 12-11-22 | 10:34:
Dat is krekels eigen, maar uit ervaring weet ik dat ze je behoorlijk uit je slaap kunnen houden.

Graaisnaaiert | 12-11-22 | 10:37

Bij de vvd zijn ze ontzettend blij met deze heisa. Is de aandacht voor het falen van sofie en rutte weer naar de achtergrond.

pa_niek | 12-11-22 | 10:25 | 1

Ja, de PvdA begon waarschijnlijk bedreigend te worden omdat VVD en D66 zelf steeds kleiner worden. Tijd kennelijk om iemand van de PvdA te slachtofferen. En Bergkamp zal gebeld zijn door Rutte om hoe dan ook nog even te blijven zitten om te voorkomen dat Bosma voorzittert wordt.

Harry.Langezwaal | 12-11-22 | 10:46

Uit nieuw onderzoek blijkt dat depressie waarschijnlijk besmettelijk is, dat gaat nog wat worden in Den Haag.

Hiram | 12-11-22 | 10:25

De Haagse politici zijn echt alleen maar met zichzelf bezig. Niet alleen hier, maar bijvoorbeeld ook bij de spoorwegen. De NS maken er een grote chaos van met uitvallende treinen, uitdunning van de dienstregeling en duurdere kaartjes. Wat doet de politiek eraan? Die zet een apparatsjik van het partijkartel aan het hoofd van de NS en dat is het dan. Het baantje voor de apparatsjik is belangrijker dan dat de organisatie eindelijk eens wat gaat presteren. Het baantje van Bergkamp moet en zal behouden blijven, al lopen al haar ondergeschikten weg.

MAD1950 | 12-11-22 | 10:23 | 3

Aha, de puinhopen bij de NS komen doordat er een politicus aan het roer staat, tuurlijk joh. Wie daar op dit moment ook de baas is, iemand uit het bedrijfsleven of een ex plucheplakker, het maakt geen donder uit. Als de mensen er niet zijn om de vacatures te vullen dan kun je bij wijze van spreken Trump, Bezos of de chef van de lokale Appie de baas maken, het personeelsprobleem oplossen en daarmee de instortende dienstregeling vlottrekken gaat geen van allen lukken.

normanius | 12-11-22 | 10:56

@normanius | 12-11-22 | 10:56: Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de politiek totaal niet geïnteresseerd is in de chaos bij de NS en het alleen maar belangrijk vindt dat een apparatsjik uit eigen gelederen daar de leiding krijgt.

MAD1950 | 12-11-22 | 11:25

@normanius | 12-11-22 | 10:56: Hoe is dat personeelsprobleem ontstaan? Is het de vergrijzing die "plotseling" toeslaat (hoe kan men dat ooit hebben zien aankomen?)? Zijn het misschien de werkomstandigheden en/of beloning die aanwas van het personeel bemoeilijken?
Kon het hogere management überhaupt deze problemen aan zien komen? Het komt allemaal wel heel erg plotseling en nu er ook bij alle nieuwe Nederlanders geen voormalige spoormedewerkers uit noord Afrika en/of het midden oosten te vinden zijn, wordt het wel heel erg moeilijk. Dat had men ook niet verwacht natuurlijk. Nee, nooit de schuld van het hoger management.

Peerkeoud | 12-11-22 | 11:49

Hoho, Bergkamp doet het geweldig in een mannenwereld, krachtig en strikt onafhankelijk van haar partij, en Arib is een fantastisch voorbeeld van de perfect geintegreerde allochtoon - een grote overwinning op het witte patriarchaat.
Het ligt niet aan deze capabele Kamervoorzitsters.
Witte mannen hebben geen benul van kwaliteit en denken dat alles makkelijk is.

funda | 12-11-22 | 10:22 | 1

Arib had een opdracht mee he, en dat was simpel gezegd "uinruimen" Operatie Centurion, maar dan niet bij de Philips maar in de Tweede Kamer. En dat doe je niet met lieverdjes, dat doe je met bestuurlijke Rambo's. En dan moet je later niet gaan piepen dat het er niet zo empatisch geitenwollensokkerig aan toe ging, dat past namelijk niet bij dat type mens. Wil je geknuffel en getroetel, dan moet je maar de juf handvaardigheid op een school voor kinderen met bindingsangst inhuren als voorzitter.

Graaisnaaiert | 12-11-22 | 10:35

Het zal me wel niet in dank afgenomen worden, maar dit krijg je als er teveel vrouwen in de top zitten

mok | 12-11-22 | 10:22 | 1

Dat neem ik je niet in dank af

Miyagi | 12-11-22 | 11:12

Proza van Rossem.

Normpje | 12-11-22 | 10:21

"Een zelfcoup of autocoup, een daad waarbij een zittende heerser zijn macht uitbreidt op een manier die tegen de grondwet of de politieke gebruiken van een land ingaat, is ook een staatsgreep."
Kunnen we Rutte en co hier inmiddels niet van beschuldigen?

spamzuiger | 12-11-22 | 10:20 | 1

Hij regelt de toko NL alleen. Naar een verantwoordelijk manager wordt nog gezocht.

funda | 12-11-22 | 10:24

Geert Dales: 'Bergkamp is een spookrijder die niet snapt waarom iedereen de verkeerde kant van de weg gebruikt'. LOL.

Colin.Fart | 12-11-22 | 10:15 | 2

Ja, tuut tuut! Ga eens aan de kant, stelletje Zaterdagsrijders!

VBO_B_Niveau | 12-11-22 | 10:17

Bergkamp tegen agent: "Eén spookrijder? Ik kwam er wel 100 tegen".

pa_niek | 12-11-22 | 10:19

Als ik er zo eens over nadenk - geen wonder dat het niet altijd leuk werken is in de Tweede Kamer. Wellicht de plek met het hoogste aantal narcisten per vierkante meter.
Nu is 'sociale onveiligheid' geen echt unieke ervaring - er lopen genoeg mensen rond die denken dat ze 'lager' personeel minachtend kunnen bejegenen. Vaak zijn dat zelf niet de toppers, aangezien Arib dat wel was als Kamervoorzitter zullen we het maar houden op oriëntaalse driften. (Je kunt tenslotte ook én competent én een lul zijn, zeg maar).
Maar voor alle duidelijkheid - als het je niet bevalt, dan zoek je toch een andere baan? Goed alternatief is natuurlijk terug te slaan door heimelijk alles, maar dan ook alles wat zo'n type wil te traineren dan wel te saboteren.

Otto Normal | 12-11-22 | 10:15 | 2

Mensen in leidinggevende functies hebben veel verantwoordelijkheden en staan onder grote druk, er zijn altijd momenten waarop emoties de overhand nemen in het rationeel handelen. Gezien deze gedragingen in werksfeer plaats vinden zou het de mens sieren zich empatisch op te stellen en constructief te werk te gaan, in het belang van een gemeenschappelijk doel.

deugallergie | 12-11-22 | 10:22

@deugallergie | 12-11-22 | 10:22: Meh. Het verhaal is toch dat Arib zich als een hufter gedraagt? Dat is wat anders dan dat je een keer onbedoeld uitvalt. Veel vrouwelijke hoofdrolspelers in dit drama trouwens: Arib, Vera, Simone, Jorinde.

Otto Normal | 12-11-22 | 11:05

Onze "democratie" verdient een stevige revolutie.

Milovsky | 12-11-22 | 10:14

Deze kartel kabouter blijft geweaun plakken heur. Want iedereen en zijn grootje in het Haagse is bang voor Bosma als hoofd voorzittert. En dat moeten we niet willen met zijn allen.

Graaf_van_Hogendorp | 12-11-22 | 10:14 | 1

Ik wil jullie niet moeten met z'n allen!

VBO_B_Niveau | 12-11-22 | 10:15

We hebben een sterke man nodig. Zo'n man die zeker 120kg kan bankdrukken.

Duwbak_Linda | 12-11-22 | 10:13 | 5

Hoeveel weegt een bank eigenlijk?

VP732 | 12-11-22 | 10:17

Ik zou graag 120kg geld drukken.

Kowalski11 | 12-11-22 | 10:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Bergkamp is door een vies spelletje kamer voorzitter geworden en dit is de straf voor D66(Kaag) ze zetten een onbekwaam iemand optie post.

gerrit5042 | 12-11-22 | 10:11

En, hoe vind je zelf hoe het gaat.....

mono-culti | 12-11-22 | 10:10

Alhoewel het natuurlijk een verschrikkelijke soap is die onze tweede kamer nog meer veranderd in een peuterspeelzaal zit er ook een positief kantje aan.
De twee hypocriete woke partijen PvdA en D66 en hun aanhangers vliegen elkaar in de haren op social media.
Chips en bier erbij.

Zapata10 | 12-11-22 | 10:09

Wat was het een mooi land geweest als Rutte gewoon was opgestapt en weggeweest. Arib zou er nog zijn, misschien met een paar scherpe randjes eraf. Dijkshof had vvd weer een liberaal gezicht gegeven en misschien wel een coalitie met een andere partij begonnen.
CDA had met Omtzigt terug naar de basis gegaan misschien met Carolien aan boord.
De Rutte doctrine heeft dit land een tijdje geholpen maar op dit moment zit Nero de stoeltjes op de Titanic te reorganiseren.

PipoClownde | 12-11-22 | 10:08 | 2

Dat gaat allemaal nooit gebeuren. De ene partijkartel buklaaf wordt ingeruild voor de ander. Het Neerlandse volk stemt hiervoor en krijgt wat het verdient.

Graaf_van_Hogendorp | 12-11-22 | 10:13

Als CDA inderdaad Omtzigt toen partijleider had gemaakt ipv bedankt voor uw stem op Hugo, hadden we misschien wel een CDA tijdperk à la Lubbers meegemaakt in de twenties…

Miyagi | 12-11-22 | 11:18

Mag ik ook wat minder belasting betalen? Nu financier ik een megalomaan, narcistisch gekkenhuis. Ga gewoon allemaal de rest van jullie trieste levens in quarantaine op een internetloos cruiseschip op duizenden kilometers van het vasteland, en laat anderen een nieuwe bestuurscultuur bouwen. Iedereen die iets met de huidige te maken heeft, is uitgesloten van deelname, verliest stemrecht en wachtgeld. Ophoepelen, jullie zijn besmet, zeer besmettelijk, schadelijk, ongewenst, ongeschikt, talentloos. We zijn jullie zat.

erkomenanderetijden | 12-11-22 | 10:07

Wat een beschamend filmpje. "Voorzitter" Bergkamp doet me denken aan voorzitter Mao.

J.P.Drapeau | 12-11-22 | 10:06 | 1

Met dat grote hoofd van haar heeft ze ook wel iets weg van de Queen of Hearts uit Alice in Wonderland.
*Off with his head!!!*

Graaisnaaiert | 12-11-22 | 10:47

Oké het presidium is dus een rommeltje, maar heeft Rutte al iets gedaan aan de instroom? Bosma als voorzitter zou leuk zijn maar niet echt relevant in de grand scheme of things.

HerzlichWillkommen | 12-11-22 | 10:06 | 2

Verandert niks aan de richting van t kabinet, maar neemt wel weer een struikelblok weg zodat er over die richting gediscussierd kan worden...

ReyNemaattori | 12-11-22 | 10:12

Rutte had gisteren een lijstje met ideeën over instroom in zijn hoofd. Maar wilde daar niets over zeggen natuurlijk. Benieuwd hoe lang de actieve herinnering hieraan het volhoudt.

Schmalz | 12-11-22 | 10:18

Verschrikkelijk zeg die oNvEiLiGe WeRkSiTuaTie. Het is kennelijk in de mode om slachtoffer te zijn van een storm in een glas water (Gijs van Dijk, Nilüfer Gündogan, Samira Rafaela). Het heeft bovendien alle karakteristiek van judge, jury, executioner retoriek gekregen door anonieme beschuldigingen, en wollige termen als “veilige werkomgeving”, op een voetstuk te plaatsen. De beschuldiging is daarmee verworden tot een veroordeling.

Het moet eens afgelopen zijn met dat gezeur en gezanik over speculatieve veiligheid. Te vaak zijn de slachtoffers er louter op uit om de goede naam te besmeuren, of voor eigen gewin een aantijging te doen. Die boy-cried-wolf-verhalen ontnemen bovendien de waarde van echt strafbare handelingen, gedragingen of anderzijds. Praten over een onveilige werksituatie creëert daarbij ook nog eens een onveilige situatie, waarin mensen bang zijn om kritisch te zijn, aansturing te geven of gewoon simpelweg hun mening te ventileren.

Als er een misdrijf is gepleegd ga je naar politie, laat die het maar uitzoeken. Zo niet, dan is het onderdeel van je werk om te werken met mensen waar je in het dagelijks leven met een boog omheen zou lopen, en om niet achter elke opmerking een kwaadaardig motief te zoeken.

deugallergie | 12-11-22 | 10:03 | 2

Totdat het jezelf overkomt..

Geilbaard | 12-11-22 | 10:13

@Geilbaard | 12-11-22 | 10:13: ik ben niet van suiker. Maar ik zal voortaan rekening houden met de woordkeuze in het reaguren op uw tegeltjes, voordat het presidium van GS mijn account permabant.

deugallergie | 12-11-22 | 10:18

Meer D666 vrouwen aan de top! Dat glazen plafond (en de betonnen plaat voor hun kop) moet doorbroken worden...

4HoogAantWater | 12-11-22 | 10:00 | 1

Het wordt ondertussen wel drukdrukdruk op dat glazen plafond overal.
Ah, ik hoor net dat er bij de gemeentereiniging, sorteercentra, bezorgdiensten en tankercleaning nog glazen plafonds zijn. Ten strijde, kameraden.

funda | 12-11-22 | 10:30

Dit soort muppetshows maakt zonneklaar dat dit Kabinet plus poppetjes 2eKamer in een functionerende democratie zoals dat heet, geen enkele maar dan eauk geen crisis het hoofd kunnen bieden!

william7055 | 12-11-22 | 09:58

Een onveilige omgeving? Het feit dat een stel overbetaalde en overgewaardeerde ambtenaren niet tien keer daags te horen krijgt wat voor een geweldige prinsjes en prinsesjes ze zijn.

smdyasc | 12-11-22 | 09:57 | 1

Je bent gemeen! Ik ga huilen hoor!

VBO_B_Niveau | 12-11-22 | 10:00

Het was tweede kerstdag 2022
Vera's stoel was leeg

Mr_Natural | 12-11-22 | 09:57 | 2

Youp draait zich om in zijn miljoenen als hij dit leest.

VP732 | 12-11-22 | 10:05

@VP732 | 12-11-22 | 10:05: Na Tod Rundgren mag Weird Al zijn tanden in dat nummer zetten. Wat mij betreft.

Sans Comique | 12-11-22 | 12:46

Het wordt tijd dat Rutte eens aan de tand gevoeld wordt.
Lijkt mij namelijk een ontzettende kwal.
Blijkt wel weer uit hoe hij vd week z’n tassendragers om heeft omgeluld.
De “wonderboy” die al 12 jaar+ niet gewend is aan tegenspraak.
Maar goed, het zijn van een kwal is niet strafbaar.
Daarom is dat onderzoek naar Arib ook zo belachelijk.
Het zijn van een strenge bitch is niet strafbaar.
Heeft ze iemand geslagen, verkracht, verminkt, bedreigd?
Nee, ze is een strenge tante met een vileine bek.
Jorine Wolf is dus gewoon een slappe broekrok of het zaakje is een vooropgezet spel.
Een bitchfight.

Ruimedenker | 12-11-22 | 09:56 | 3

Ik vermoed vooropgezet spel. Heel toevallig dat het zaakje aan het rollen kwam toen Arib voorzitter werd van de commissie die het onderzoek naar het kabinetsbeleid over de corona-crisis moest onderzoeken. Ik vermoed dat 'het kartel' bang was dat Arib haar werk te goed zou doen en er dingen op tafel komen die hen niet welgevallig zijn.
Hoe zit het trouwens met dat onderzoek? Hoor je niets meer over.

Willy_Wuiles | 12-11-22 | 10:08

Fantastisch die nieuwe bestuurscultuur van D666! Maar wanneer komt die boemerang nou eindelijk eens aan?

darmflora | 12-11-22 | 09:54

Waar is de GeenStijl krop sla? Wie houdt het langer vol, een krop sla of Vera Bergkamp.

(ik denk trouwens Bergkamp, die blijft nog wel 3 maanden aankutten)

TheOtherWhiteMeat | 12-11-22 | 09:53

Is er in deze hele komedie die nederlandse politiek genoemd wordt nu niémand die even het lef heeft om die vlag achter het voorzittersgestoelte voor de aanvang van een tv-uitzending op de kop te hangen want ze zijn allemaal zo met zichzelf bezig dat toch niemand het opmerkt.

pa_niek | 12-11-22 | 09:52 | 2

Ik denk dat je daarmee geen sympathie wint.

Bootvisser | 12-11-22 | 09:57

Ging de Nederlandse politiek maar net zo op de schop als het Binnenhof.

Aristotalloss | 12-11-22 | 10:06

Bergkamp is de lichtgewicht tassendraagster van Kaag. Zoals Hermans dat is van Rutte. Bergkamp had als taak Kaag meer macht te geven. Het laatste wat Kaag wil is dat Bergkamp vertrekt. Gaat natuurlijk toch snel gebeuren. Tot die tijd blijft het lachen om die lozers.

RWrw | 12-11-22 | 09:52

Eigenlijk zeggen die ambtenaren dat het onder Arib allemaal wel mee viel, maar dat het nu met Vera B. zodanig is verslechterd dat ze allemaal maar vertrekken.

Boeloeboe | 12-11-22 | 09:51 | 1

Wie Arib zegt, moet ook Bergkamp zeggen.

VP732 | 12-11-22 | 09:57

Hallo! Ja, daar was ik weer! De kudtburger! Hallo! Ding-dong! Ah, ik heb de aandacht. Mooi. Willen jullie alsjeblieft even van deze gelegenheid gebruik maken door gewoon allemaal op te stappen? Dit Land gaat echt helemaal naar de klote als jullie daar in die kamer blijven rondhangen hè? Zet maar gewoon wat vacatures op jullie site of zo, want er zijn in Dit Land vast wel een paar duizend mensen te vinden die echt alles beter kunnen dan jullie. Kun je lekker wachtgeld trekken en hoef je ook niet meer te doen alsof. Nooit meer die vervelende pers in je nek. Nooit meer die roze microfoon van Ome Tom in je smoel. Gun jezelf wat rust! Boek die cruise nu het nog kan! Maak die wereldreis waarvan je altijd al gedroomd hebt! Gewoon tekenen bij het kruisje. Je weet dat je wil! Oké dan! Ja, doe-hoeg!

VBO_B_Niveau | 12-11-22 | 09:48 | 4

@marcoplarco | 12-11-22 | 10:00: eh, dat staat er toch? "Zet maar gewoon wat vacatures op jullie site of zo, want er zijn in Dit Land vast wel een paar duizend mensen te vinden die echt alles beter kunnen dan jullie. ".

VP732 | 12-11-22 | 10:02

@marcoplarco | 12-11-22 | 10:00: Voorwaarts. Met een t. De t van Theo, maar dan een kleine. Maar goed, wat was de vraag? O ja. Het antwoord is simpel: Zet een kop koffie. Bekijk alle problemen in Dit Land. Ga nadenken. En los de problemen op met wat objectief gezien de meest logische oplossingen lijken. En stem op mij. Of volg mij. Of ga gewoon op je knieën. Dat mag altijd.

*op het bordje tikken doet*

VBO_B_Niveau | 12-11-22 | 10:03

@marcoplarco | 12-11-22 | 10:00: Er was met het tuig dat er nu ziet ook geen plan voorwaarts. Dus we gaan er nooit op achteruit. Hooguit neemt de snelheid van de afbraak van onze economie, sociale stelsel en soevereiniteit wat af.

Sans Comique | 12-11-22 | 12:48
▼ 1 antwoord verborgen

Omdat mevrouw Arib, heel wijselijk, rustig afwacht hoe dit in het gezicht van die kartelkliek zelf ontploft, wat meer achtergrondinformatie via dezelfde Ton. F. van Dijk: https://www.hpdetijd.nl/2022-10-04/arib-ambtenaren-doen-hun-verhaal-sprake-van-coordinatie-en-afstemming-van-bovenaf/

Overigens moet ik zelf de eerste ambtelijke organisatie die niet van politiek gekonkel aan elkaar hangt nog tegenkomen. En dan de club die bij zo ongeveer elk politiek schandaal een op zijn minst dubieuze rol speelt: https://www.algemenebestuursdienst.nl/ Op naar de volgende rel!

Hetkanverkeren | 12-11-22 | 09:45 | 3

Dank voor de link.
Zelf zou ik een prima slachtoffer van Arib kunnen zijn geworden. Geen enkel gevoel voor politiek en alleen maar met mijn vak bezig. Ik denk ook wel eens waarom de politiek zo moeilijk doet als het allemaal simpel opgelost kan worden.
Was het Plasterk niet die zei dat Timmermans hem had ingefluisterd problemen niet klein te maken en op te lossen, maar juist veel groter te maken dan ze eigenlijk zijn?
Om dan als realist en vakdeskundige in die waanzin te moeten opereren, terwijl je politiek aangestuurd wordt, omdat dat nu eenmaal zo hoort, dan ga je op een gegeven moment wel uit je dak.
Ik vind mijn manager ook een lul, omdat hij mijn werk niet snapt en mij vragen stelt waarop ik of al antwoord heb gegeven of heb gezegd dat het antwoord met de beperkte middelen die ik tot mijn beschikking heb niet op zeer korte termijn te geven valt. Toch wil hij antwoord --> schrikbewind dus. Gebeurd alleen niet in de tweede kamer, dus geen ophef.

Peerkeoud | 12-11-22 | 12:21

@Peerkeoud | 12-11-22 | 12:21: Als dokter, politieagent of onderwijzer heb je ook niets aan ervaring, vakinhoudelijke kennis en talenten tegenwoordig. Je moet je administratie op orde hebben en niet buiten de lijntjes kleuren. Dan wacht je een zonnige toekomst.

Sans Comique | 12-11-22 | 12:52

@Peerkeoud | 12-11-22 | 12:21: Dat van die vakidioot herken ik, maar toch ben ik het niet helemaal met je eens. Het primaire proces van de Tweede Kamer is nou eenmaal politiek en daar heb je je maar naar te schikken. Wat die topambtenaren doen is eigenlijk hetzelfde als de molenaar die de bakker verwijt dat het allemaal wel heel erg brood is.

Nogmaals, het soort universeel genie waar het hele concept van de Algemene Bestuursdienst op gebaseerd is, vind ik net zo kwalijk als de Powerpointpresentaties van al die peperdure managementconsultants waar ik in mijn arbeidzame leven een bloedhekel aan had.

Maar bij de overheid is het vaak dus ook nog eens dubbelop: zogenaamde allround managers en miljoenen aan belastinggeld voor "externen". Een vak leren kost tijd. Zoals het nu qua aansturing gaat,kost het eigenlijk alleen maar heel veel geld.

Terzijde en over vakidioterie gesproken: een politieke organisatie in control krijgen is een leuke paradox. Normaliter stuur je op gewenste output, bij de overheid op de juiste input. De uitkomst is een politiek spel. Het scheppen van de beste randvoorwaarden mogelijk: leuker kun je het in de ondersteuning niet maken.

Hetkanverkeren | 12-11-22 | 13:10

In het kort: Je mag dus niemand aanspreken op zijn of haar werk, zonder dat met fluwelen handschoenen te doen.
Want dat zorgt voor een onveilige werksfeer.

PolBot | 12-11-22 | 09:44 | 4

@VP732 | 12-11-22 | 09:56: Meester! Meester! Jantje heeft in de zoutpot gepiest!

*aandacht afleiden doet*

VBO_B_Niveau | 12-11-22 | 10:06
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Pittzz | 12-11-22 | 09:44 | 2

Sociaal onveilig? Woke term voor hele onzekere mensjes...

At_Dawn_They_Sleep | 12-11-22 | 09:44 | 1

Vermoedt vooral, zoals welk vaker bij overheid en ZBO’s dat er niet zoveel werd uitgevoerd door deze ambtenaren, je kent dat wel mocht je wel eens bij je plaatselijke gemeentehuis komen: het lijkt net of je in retraite gaat. Arib is er eentje van aanpakken en dat vonden deze ambtenaren sociaal onveilig zoals ze dat zelf noemen.

MargauxGrandCru | 12-11-22 | 09:56

Vacature voor 600 FTE? Zelfs met interne vacatures en nepotisme vervul je dat toch nooit meer snel?

Kartelmaster2000 | 12-11-22 | 09:42 | 2

De top van 600…

Ruimedenker | 12-11-22 | 09:48

De carroussel moet de remise in voor groot onderhoud. Dus die moet even leeg. Waar laat je al die 'mensen', ah... niets zeggen.

Sans Comique | 12-11-22 | 12:53

‘BOSma doet het wel aardig’. @keesboonman op NPO1.

Verderkijkert | 12-11-22 | 09:41 | 2

Wel aardig? Vriend en vijand zijn het over eens dat Bosma veruit de beste voorzitter is.

At_Dawn_They_Sleep | 12-11-22 | 09:47

Bosma is gewoon de voorzitter die de Kamer nodig heeft, of hij nu van de verkeerde partij is of niet. Vera zuigt gewoon apenballen. Al jaren. En iedereen laat haar daar maar (mooi binnenrijm trouwens!) gewoon zitten zuigen. Aan apenballen. Wel zielig hoor.

VBO_B_Niveau | 12-11-22 | 10:08

Natuurlijk gaat ze weg, maar niet voordat de VVD66 bepaald hebben wie de volgende wordt.
Het zal Bosma niet worden, misschien die dikke VVD-er.
Wie krijgt de hamer? Place ur Bets.

Ruimedenker | 12-11-22 | 09:40

Is dit nou wat ze bedoelen met, de nieuwe demagogen666 bestuurscultuur?
Zoja,.. dan gaat het wel lekker daar in die achterkamertjes. Oprotten met dat hele haagse pluch plakkend teringzooitje... en snel een beetje.

Paaldanseres | 12-11-22 | 09:38

Het zou goed zijn als de politiek zich weer eens met belangrijker zaken bezighoudt in plaats van met zichzelf. Dat kunnen ze niet alleen, want een voorwaarde is dat journalisten en bloggers (en hun lezers) stoppen met het faciliteren van dit zelfgepijp, en de snel opbollende broek negeren als ze weer eens een politiek relletje voorbij zien komen.

Komjehiervaker | 12-11-22 | 09:36 | 2

De puinhopen die Rutte 1 t/m 4 veroorzaakt hebben zijn nu zo groot geworden dat die met conventioneel bestuur en maatregelen domweg niet meer op te lossen zijn. Nu past alleen nog maar rigoureus ingrijpen dat partijpolitieke spelletjes te boven gaat, en dat gaat niet gebeuren. We glijden steeds verder af totdat de wal het schip gaat keren. Er moet eerst chaos ontstaan waaruit een nieuwe orde ontstaat. Hoe erg die chaos wordt en welke nieuwe orde er ontstaat zal ik waarschijnlijk niet meer meemaken, maar mijn kleinkinderen wel en ik vrees voor hen het ergste.

Kwakjeszalver | 12-11-22 | 09:58

@Kwakjeszalver | 12-11-22 | 09:58: Dat lijkt mij wat dramatisch. Ik deel de mening dat er op heel veel vlakken een puinhoop van is gemaakt. Overigens zijn we daar allemaal zelf debet aan, de politiek is vaak niet meer dan een gebrekkige afspiegeling van onszelf. De oplossing schuilt volgens mij in het herstel van dualisme en het verwijderen van videocamera’s uit het Tweede Kamer gebouw, een verbod op Twitter en het devalueren van politieke journalistiek die zich louter richt op ‘het spelletje’.

Komjehiervaker | 12-11-22 | 10:08

Ik snap wel dat ze het officieel allemaal rustig en discreet zouden willen onderzoeken en afhandelen, maar godsamme wat zou het toch een hoop gezeik hebben gescheeld als er wat sneller duidelijk gemaakt kon worden wat de exacte beschuldigingen zijn en wat er 'sociaal onveilig' is. Of Arib was inderdaad een ongelooflijk kutwijf die allerlei grenzen overschreed (wat dan achteraf niet eens meer zo boeiend meer is, want ze was toch albuit functie) óf er zijn weer te veel overgevoelige sneeuwvlokjes in die organisatie die zelf beter op een zorgboerderij hadden kunnen gaan zitten. Hoe moeilijk kan het nou zijn om dat boven tafel te krijgen?

Quantum Suicide | 12-11-22 | 09:36 | 1

Het heeft veeleer de schijn van een ‘afrekening achteraf’. Er zitten een paar zichzelf overschattende dames met Grote Ego’s in dat Management Team. Het zou mij overigens niet verbazen als ( geheel naar analogie van de beschuldiging van drankmisbruik aan het adres van Remkes) er kamerleden / partijgenoten van de dames rondlopen die wisten/ weten wat er zoal in het kamergebouw speelde / speelt, en die daar - geheel in het kader van de Nieuwe Bestuurscultuur, uiteraard- wellicht een goedkeurend knikje bij hebben gegeven.

bisbisbis | 12-11-22 | 10:07

Bij arib was het blijkbaar niet erg genoeg om op te stappen Bij de d66ster gekozen door de jaknikkers en tasjesdragers is het dus het hek van de dam.

van stampij | 12-11-22 | 09:36

Het probleem heeft een naam: D66. De bestuurscultuur was nog nooit zo door en door verrot.

Stijlicoon | 12-11-22 | 09:35

De wens ooit van Rutte om het aantal ambtenaren te verminderen lijkt nu toch een tijdje uit te komen.

merallas | 12-11-22 | 09:33 | 2

De 'vertrekkenden' worden doorbetaald, interimmers worden ingevlogen, het is weer kassa voor het volk.

Schadenfreude | 12-11-22 | 09:37

Kan iemand mij alstublieft de definitie van "Onveilg" uitleggen. Het is zooo HOL.
Arib was, in iedergeval in de kamer, een echt goede robuuste voorzitter.
Achter de schermen zal ze best een kreng zijn geweest... maar welke strafbare feiten zijn er gepleegd? Ik heb ook kollega's welke in niet kan luchten of zien... maar daarbij bestaat er geen onveilige werk omgeving...

Mijn vraag is dan ook:
Is de Nederland b.v. nog wel te leiden als we alleen maar met de persoonlijke probleempjes van deze mensen bezig zijn?

mazel_tov | 12-11-22 | 09:31 | 5

Als je tegen iemand zegt: ‘ ga aan het werk waarvoor je namens ons allemaal iedere maand weer keurig op tijd je salaris op je bankrekening krijgt gestort. Hartstikke onveilig. ( En als je er ook nog iets bij zegt over rol- en taakopvatting, arbeidsprestatie, werksnelheid of kwaliteit, dan is het zò onveilig dat ze tijdenlang riant doorbetaald thuis zitten met een burn-out.)

bisbisbis | 12-11-22 | 10:14

'Onveilig' is tegenwoordig een holle term. Zoals vroeger mensen sociaal werden uitgeschakeld door ze van ketterij of hekserij te beschuldigen. Of tegenwoordig van pedofilie. Je hoeft dan niet verder te specificeren, de morele verontwaardiging en haat laaien direct zo hoog op dat mensen alleen nog rood voor de ogen zien. Er MOET dan wel ergens vuur zijn en we hadden het altijd al gedacht.

Sans Comique | 12-11-22 | 12:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Weg met de D66 konkelpartij

Tonyvanwychen | 12-11-22 | 09:30

600 man/vrouw topambtenaren voor ondersteuning van de Tweede Kamer? Ik zie een quickwin om in 1x het machinistentekort bij NS op te lossen.

AnitaDik | 12-11-22 | 09:29 | 2

Zeker op de populistenboemel naar Onderbuikmeer?

Risingson | 12-11-22 | 09:38

Die paar MT leden gaan het verschil niet maken, dat zijn er maar een stuk of 5. Er wordt net gedaan alsof de gehele ambtelijke organisatie is opgestapt, maar dat is niet het geval. Ik verwacht dat die statuhe meneer die voor elke spreker een nieuw glaasje water neerzet dat dinsdag ook gewoon nog doet.

PolarWolf | 12-11-22 | 10:31

Het is natuurlijk onbestaanbaar, dat de hele ambtelijke top van de kamer opstapt, en Bergkamp gewoon denkt te kunnen blijven zitten, om "scherven te lijmen".
Dat vrouwmens is gewoon het contact met de werkelijkheid helemaal kwijt.

KeesBruin | 12-11-22 | 09:27 | 1

Rutte blijft al twaalf jaar om zijn eigen puinhopen op te ruimen. Toegegeven, het gaat niet echt lekker maar de poging moet gewaardeerd worden.

Sans Comique | 12-11-22 | 12:59

Het viel al niet mee om Bergkamp te betrappen op kwaliteit en zelfreflectie, maar als je na zo'n faal wil blijven zitten ..

Harry.Langezwaal | 12-11-22 | 09:27

Kom, kom - dat ‘ management’ team heeft tenminste gedeeltelijk ( zo niet: in overwegende mate) boter op z’n hoofd. Ze hebben in collusie gehandeld met de beschadigerds en ze hebben er -Gang und Gäbe bij onze overheden als er grote klachten of klokkengelui spelen- een bedenkelijke puinhoop van gebakken. ‘ Taken neerleggen’ omdat je ‘weerloos’ ( niets is in dit land machtiger dan de Heilige Ambtenarenkaste) bent is de vlucht naar voren zoeken. De plaag van de ambtelijke middelmatigheid, arrogantie en professionele onkunde. Een griffier gaat met anderhalve ton per jaar naar huis, een HR-directeur met niet heel veel minder. Mag ik als belastingbetaler alsjeblieft iets meer kwaliteit voor mijn dure centjes?

bisbisbis | 12-11-22 | 09:26 | 1

Ik heb een beter idee! Volg een flutstudie bij de LOI en ga er gewoon tussen zitten joh. Je hoeft niet echt iets te kunnen. Gewoon een beetje vergaderen over vergaderen en vergaderen over het vergaderen over vergaderingen. Kan nooit moeilijk zijn! En trek dan bijvoorbeeld vijf dagen lang geen schone sokken aan. Misschien dat ze dan opstappen?

VBO_B_Niveau | 12-11-22 | 10:14

Er gebeurt even niets, wamt madam Al Qaq is o.a. op familiebezoek (officieel niet natuurlijk) in Sjoarma El Sjeik, deze week, en daarna vliegt het vehikel door naar Bali. Drukdrukdruk. Daarna wordt bepaald hoe Martin Bosma geweerd kan worden.

dathoujetoch | 12-11-22 | 09:25 | 1

Wat zou de totale CO2 uitstoot zijn van onze gezamenlijke bewindslieden?

bisbisbis | 12-11-22 | 09:45

“Ambtenaren verdienen altijd politieke steun en bescherming”?! Zeg dat maar tegen de slachtoffers van de belastingambtenaren of die hufters van VWS ten tijde. Van het coronadrama.

Het lijkt me tijd dat ambtenaren verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor klootzakkerij, net als iedere andere Nederlander!

Tollebol | 12-11-22 | 09:24 | 1

Die onschendbaarheid van de vierde macht wil je niet hebben want dat houdt de Ambtenaren niet scherp en geeft ze te veel macht.

Blij dat ze nu zelf opgestapt zijn en dat voorbeeld zou gevolgd moeten worden op andere ministeries waar het een puinhoop is, en dat zijn er nogal wat.

Wattman | 12-11-22 | 09:28

Hoe zit dat eigenlijk bij een kalkoen? Als je daar je middelvinger achterin steekt tref je ook een plastic zakje met ingewanden aan net zoals bij een braadkuiken uit de vriezer?

Leptob | 12-11-22 | 09:23 | 1

Hangt er vanaf: als u mazzel hebt dan zit er een plastic zakje in met appel/ broodkruimelvulling wasr u niet heel veel meer aan hoeft te doen. Wel volgend jaar even uw microplastic - gehalte laten meten.

bisbisbis | 12-11-22 | 10:19

Het tv format een comedy over de politiek heeft in ieder geval geen schijn van kans. De werkelijkheid is niet te overtreffen.

Sqbar | 12-11-22 | 09:22

De nieuwe bestuurscultuur is rot tot op het bot. Hoelang nog.

Wim-Ig | 12-11-22 | 09:21 | 1

Hoelang, duurt de weg, die wij moeten gaan..

VBO_B_Niveau | 12-11-22 | 09:54

De(ze) politiek is gewoon verrot
Alles onder Rutte die het heel normaal vindt om te LIEGEN en te BEDRIEGEN
dus wat kun je dan nog verwachten?
Allemaal opzouten en helemaal een nieuwe wind laten waaien.....

AnnaJL | 12-11-22 | 09:20

Er zijn wel meer kalkoenen in de kamer. Kuzu bijvoorbeeld.

wijsvinger | 12-11-22 | 09:18 | 1

Die wordt bijna normaal omdat de rest zo gek is

NoNoVio | 12-11-22 | 09:23
-weggejorist-
davesl1210 | 12-11-22 | 09:17 | 3

Sinds D66 de macht heeft, Raad van State, coalitie, voorzitterschap tweede kamer, is het een bestuurlijke puinhoop geworden hier.

En het was al niets daarvoor met Murk Ratte, dat nieuw leiderschap is nog minder, lol.

Wattman | 12-11-22 | 09:17

Bergkamp wil de scherven gaan lijmen. Zou ze de lijm van Rutte hebben geleend.

impy | 12-11-22 | 09:17 | 1

Die hoopt nog steeds zijn aan gruzelement gevallen vaasje te lijmen meteen prittstift…

Tollebol | 12-11-22 | 09:20

Bij mannen is het: wie heeft de grootste.
Bij vrouwen is het: wie is het grootste.
"kreng 1 znw. o., mnl. (vooral holl.) crenghe m. v. o. ‘lichaam van een dood dier’, Kiliaen krenghe (holl.), moeilijk te scheiden van mnl. cronghe, crongie < fra. carogne, pikard. vorm van fra. charogne < vulg. lat. caronia, samenhangend met caries ‘bederf, verrotting’."
(Bron: J. de Vries (1971), Nederlands Etymologisch Woordenboek, Leiden)

Aristotalloss | 12-11-22 | 09:15

Ik zou zeggen, nog meer vrouwen in de politiek.
Zat er op een werkplek 5 bij elkaar en binnen een week herrie.

shimanski | 12-11-22 | 09:15 | 1

5?! Over het algemeen begint het gedonder al bij 3…

Tollebol | 12-11-22 | 09:19

Wat een ontzettende flutpartij is dat D66 toch. Je zou er je hond nog van af trekken.

Jos Tiebent | 12-11-22 | 09:14 | 5

@Jos Tiebent | 12-11-22 | 09:28:
-
‘ vanaf trekken’ kan ook. Minder kans op misverstanden - alsook op canien handwerk.

bisbisbis | 12-11-22 | 09:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Wij stevenen af op een mega recessie, oorlog, opgebouwde en nieuw pensioenen worden vanaf 2023 gesloopt, en dan is dit hetgeen dat belangrijk is? Net zo belangrijk als de 7(!!!)% loonsverhoging die de EU ambtenaren erbij krijgen. Toppie woppie strik er omheen en klaar. Iets met zwarte steen en on schedule according to planning enzo check.

penis-aqua-rosA | 12-11-22 | 09:13 | 1

Alles is al verkwanseld bij het tot stand komen van het coalitieakkoord.
Het tij is al onomkeerbaar, want coalitieakkoord….

Dus namen en shamen is nog het hoogst haalbare.

Gizmo579 | 12-11-22 | 09:17

ik kan eigenlijk niks, dus ik denk dat ik ook maar politicus of ambtenaar ga worden.

Thies | 12-11-22 | 09:11 | 1

Ach, dank voor uw inzet.
Ik wilde net een passende tekst formuleren, maar dit is treffend genoeg.

J-van-de-Bontekoe | 12-11-22 | 09:13

Door de hoge energieprijzen eten wij dit jaar cold turkey.

Mr_Natural | 12-11-22 | 09:07 | 5

@Papa Jones | 12-11-22 | 09:18:
Oh wist ik niet maar ik merk het wel

penis-aqua-rosA | 12-11-22 | 09:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Quizvraag: Is er door deze kwestie meer of minder vertrouwen in de Nederlandse politiek?

NoNoVio | 12-11-22 | 09:07 | 3

Welk vertrouwen ?

Cornelis12 | 12-11-22 | 09:09

Inhoudelijk. Iedereen stapt nu op nadat het bekend werd dat een van hen, die een klacht over Arib indiende, zelf onderzoek doet naar Arib. Laat ze allemaal maar lekker functie eldersen.

vanBarchum | 12-11-22 | 09:05 | 3

Heet ze nou Jorine of Jorinde?

vanBarchum | 12-11-22 | 09:09

Ze stappen niet echt op. Ze leggen de functie neer en houden gewoon hun riante schaal 15 of hoger salaris. De klachten zijn zo vaag en ongedocumenteerd en blijken veelal helemaal niet Arib te gaan.

AntiZanicz | 12-11-22 | 10:07

Kalkoen met kerst is geen Nederlandse traditie.

vanBarchum | 12-11-22 | 09:03 | 2

Ik beschouw het als onderdeel van mijn traditionele kerstwip.

Andersdenkend | 12-11-22 | 09:19

Flappie was leuker geweest ja.

pollens | 12-11-22 | 09:21

Wat een duurbetaalde, slechte poppenkast zeg...

Mikedeugniet | 12-11-22 | 09:02 | 6

@VBO_B_Niveau | 12-11-22 | 10:26: Het probleem is dat veel kiezers druk zijn met werk, familie, vrienden en vakantie. Die gaan zich pas ergens in verdiepen als ze zelf echt nadelen ondervinden van het geknoei in Den Haag. Met een beetje geluk krijgen we die situatie nu vanwege de (kosten van de) energievoorziening.

Harry.Langezwaal | 12-11-22 | 10:55

Je moet eens voor de spiegel gaan staan en je serieus afvragen of het nou echt zo slecht gaat op dit moment. Velen zien niet in wat er gaat komen omdat op dit moment de Sint weer in het land komt, de zon schijnt of de auto moet gewassen worden. Zodra er dan om een kruisje gevraagd wordt zetten men dan ook daar waar deze altijd gezet wordt want op dit moment is er toch niks aan de hand. Om moe van te worden.

Weazel | 12-11-22 | 12:21

@Weazel | 12-11-22 | 12:21: Omdat ieder benul ontbreekt hoe belangrijk energie in onze mij is en een idioot geloof in zon en wind, de hele maakindustrie naar China en India, boeren, vissers, bakkers, slagers naar de Filistijnen en wie gaat dan het geld verdienen?

bijna_raak | 12-11-22 | 19:02
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl