Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

TK Live - Debat over De Diefstal van De Eeuw

1500 miljard - FOETSIE

Centjes. Daar hebben we er heel veel van in Nederland, en ze zitten in het potje: Het Beste Pensioenstelsel Ter Wereld. En dus wil het corrupte tuigh van de richel (bekend van Groningen, Staatsontvoeringen, RIVM, Stikstofkaarten, Massa-immigratie, Mondkapjesdeals, Arib, IS-vrouwtjes, Sleep- en Dwangwetten, NPO, Koningshuis, Bergkamp, Inflatie en Tripjes met het Regeringstoestel naar Luxemburg) daar met hun wachtgeld-tengels aanzitten. Tot grote schrik van iedereen die er verstand van heeft, en Pieter Omtzigt in het bijzonder, de Eenmansvolkspartij uit Enschede heeft maar liefst 90 minuten spreektijd aangevraagd. Maar eerst drie kwartier Den Haan. Zzzzzz.

Alles op rood!

Social

Reaguursels

Inloggen

Haha de jeugd moet wat pit krijgen.

R. Skickr | 02-11-22 | 23:08
-weggejorist-
Nachtlicht1 | 02-11-22 | 22:40 | 1

Zie de kracht van een slimme en goede voorzitter zoals Bosma: " een klein applausje mag, maar niet te lang daar wordt hij arrogant van:"

Snelheid, humor en duidelijk. Vera Bergkamp dreigde al met verwijderen van het plebs van de publieke tribune... wat is ze slecht.

Wattman | 02-11-22 | 22:12 | 15

@R. Skickr | 02-11-22 | 22:49:
Het zou zomaar kunnen maar ik ben er niet bang voor. En een man staat voor zijn fouten, ook in confrontaties. Bovendien hebben wij, zij en ik, ook gedeelde momenten die wel de moeite waard zijn. Althans in mijn herinnering. Dus gram, of grammen, en zelfs kilogrammen, ik zal Ana niet uit de weg gaan.
Helaas gaat zij mij wel uit de weg en ik weet inmiddels: negeren is veel erger dan welke confrontatie ook.

LD69 | 02-11-22 | 22:56

@R. Skickr | 02-11-22 | 22:58:
thx;))) Maar ik ga liever met haar naar de dierentuin. Nets als vorig jaar.

LD69 | 02-11-22 | 23:00
▼ 12 antwoorden verborgen

Arme Pieter. Zoveel details. Daar wordt geen kiezer wijs uit en hij staat aan de vooravond van een nieuwe burn-out. Onze voormalige achtertuin grenst aan het optrekje van hem. Een voormalig kostershuis. Ik hoop dat ie daar van donderdag t/m zondag z'n rust vindt. Anders vrees ik het ergste.

Dubbelepunthoofd | 02-11-22 | 22:11 | 4

Die burn-out is hij inmiddels wel de baas, hij heeft hem immers meegemaakt en in de ogen gekeken. Dus daar maak ik mij minder zorgen over.
Dat de gemiddelde kiezer dit boven de pet gaat is ook niet zo verwonderlijk. Het is echt stevige materie. Dat zij/hij vervolgens afhaakt is dan weer minder want het gaat wel over h'r/z'n toekomst.

LD69 | 02-11-22 | 22:31

@Wattman | 02-11-22 | 22:14:
Er zijn dagen dat ik dit soort details niet in m'n portenaaie heb. Maar die sla ik nooit over, helaas.

LD69 | 02-11-22 | 22:33
▼ 1 antwoord verborgen

Inhoudelijk ben ik wel klaar na Omtzigt, kijk al heel de dag. (Wat?? Heb je geen leven??) ja/nee. Maar het CDA vrouwtje (sorry persoon met baarmoeder, bladiebla)… wat een super ge.. weldigege MILF… Omtzigt spanning, CDA vrouw o ontspanning….. voel voel, denk dat ik een nieuwe elastiek in mijn pyamabroek moet inzetten.

Kaitseliit | 02-11-22 | 22:02

Geef Omzigh die pensioenen, wat weet Schouten ervan.
Levensgevaarlijk als je hoorde wat Lizz T deed in de VK.

gato | 02-11-22 | 21:38 | 3

Denk dat hij één van de weinigen is die de wet snapt als Kamerlid.

De coalitie stemt vrolijk voor zonder te weten waar ze voor stemmen.

Wattman | 02-11-22 | 21:48

Een Amazon-medewerker omschreef de dikke staart als volgt: We verkopen vandaag meer boeken die gisteren niet liepen, dan dat we vandaag boeken verkopen die gisteren een succes waren.

R. Skickr | 02-11-22 | 21:37

Dan denk je dat die zaal toch vol zou moeten zitten hé, dan zie je hier dat al die jojo's daar er dus niks vanaf weten en die gaan er straks dus over stemmen terwijl ze er ws niets van meegekregen hebben....
En het aantal reacties hier valt me ook zwaar tegen.....
Vertrouwen is totaal weg.....

A333aan | 02-11-22 | 21:33 | 11

@Kaitseliit | 02-11-22 | 22:23:
Ja, en dat was een complete deceptie voor die beroepsgroep toch ?
Gelukkig behoorlijk hersteld vanwege deze serieuze straf.
Gelukkig geen twee maanden waarvan 1 voorwaardelijk.

LD69 | 02-11-22 | 22:39

@LD69 | 02-11-22 | 22:39: tja makkelijk gezegd in deze verwarrende tijd. Want stel dat deze kapitein zich identificeert als eenbenige zwangere vrouw, dan had ie voorrang op de teloorgang van zijn bootje, toch?

Kaitseliit | 02-11-22 | 22:47
▼ 8 antwoorden verborgen

14 miljard aan beheerskosten per jaar wow. Big business. Dat kan je zelf goedkoper.

Wattman | 02-11-22 | 21:12

Moet de gewone burger hier ook nog maar een letter van begrijpen..???
Ze zijn volkomen krankzinnig geworden daar. Dit kan ECHT NIET....
Al's het aan mij zou liggen ging heel Nederland plat...!
Maar ja, ben 70 en gelukkig geen kinderen.
Maar dat ze alle pensioengelden gaan jatten staat voor mij als een paal boven water....
Wat te doen tegen die roversbende.....

A333aan | 02-11-22 | 21:02 | 2

We hadden er volgens mij niet op deze manier van op de hoogte geweest als Omtzigt het nu niet zo helder uitgelegd had. Dit is voor de normale man niet te doen, niet uit te zoeken als je fulltime werkt en een gezin etc hebt. En het grootste deel van de politici verzaakt het om ons fatsoenlijk in te lichten.

Sinterbikske | 02-11-22 | 21:10

@Sinterbikske | 02-11-22 | 21:10: eens met wat betreft Omtzigt, voor des interesse bij de gemiddelde Nederlander. Tot dat het zover is en min sites zoals deze volzeikt met zelfbeklag en ich have es nicht gewusst

Kaitseliit | 02-11-22 | 21:50

Is Vera nog aan het kleien?

R. Skickr | 02-11-22 | 20:58

Ik zie Omtzigt als autoriteit binnen de kamer op dit onderwerp. Ik zou de rekenvoorbeelden afwachten.

R. Skickr | 02-11-22 | 20:56 | 2

Ik zit hem te beluisteren en hij is toch wel weer ijzersterk

Hai D. | 02-11-22 | 21:34

@Hai D. | 02-11-22 | 21:34: Hij heeft kennis van zaken en is supergoed voorbereid. Hij doet het uitstekend.

R. Skickr | 02-11-22 | 21:44

Zijn collega's van D66, CDA, VVD, GroenLinks, PvdA, SP zelfs zijn er niet bij ?

Niet netjes zacht uitgedrukt.

Edit, zaten nog aan het hertenwild.

Wattman | 02-11-22 | 20:12

Verrassing Bosma als voorzitter en Omtzigt als spreker. Als dat geen top televisie wordt

Kaitseliit | 02-11-22 | 20:10 | 9

@Wattman | 02-11-22 | 21:04: eens, echter ik voorzie problemen bij de uitvoering hiervan en kosten vs baten. Denk dat een vriezer goedkoper is met bijkomende kosten. Heb eens erg jeuk aan mijn anus gehad, twee jaar later, een holtor van 5 cm. Deze drijft nog steeds in een heel erg dure fles Wodka, omdat niemand het beestje, heb haar Sigrid genoemd, wilde opzetten onder de 750€.

Kaitseliit | 02-11-22 | 21:32
▼ 6 antwoorden verborgen

20h05

Bong-Grijp | 02-11-22 | 19:30 | 12

@Wattman | 02-11-22 | 20:44: klopt hij herinnert ons aan de toeslagen affaire. Wat is ie goed (samen met Leon de Jong trouwens)

Kaitseliit | 02-11-22 | 20:52

Was echt een Masterclass
Zorgwekkend zijn toch al die lege blauwe zetels.

Bong-Grijp | 02-11-22 | 22:42
▼ 9 antwoorden verborgen

45 minuten dineren. Moeten ze het eerst nog zelf gaan koken of houdt Vera altijd een lange schijtsessie na het schaften?
Het beste denk je na op een lege maag. Je zal zien dat het dadelijk inkakt en wat lolliger wordt.

R. Skickr | 02-11-22 | 19:28

Zit al klaar met bier en sjips.
De Omtzigtman spreekt zo. (90 minutes)

Bong-Grijp | 02-11-22 | 19:05 | 1

110 minuten volgens de sprekerslijst die ik net gedownload heb.

9. P.H. Omtzigt Omtzigt 110 min

Wattman | 02-11-22 | 19:13

Het stoppen van pensioenfondsen in het beleggen in fossiele brandstoffen en wapenindustrie is wat mij betreft een grote fout geweest. Hier hadden ze veel geld mee kunnen verdienen.

Sinterbikske | 02-11-22 | 18:44 | 5

@Wattman | 02-11-22 | 19:11: fijn hé, dat we als (ex) deelnemers inspraak in hebben. Ik deug, jij deugt, wij deugen, allemaal in koor!

Kaitseliit | 02-11-22 | 19:16

@kaitseliit, de Esten zijn trouwens ook lekker bezig supersnel een LNG terminal bouwen maar het schip gaat aanmeren in Finland. De minister is van de socialistische partij een onbenul.
Het debat is al een gelopen race, over tienden van procenten van koopkracht plaatjes wordt eindeloos gedebatteerd en doorgerekend.
De pensioenen zijn rijp voor de slacht.

polderaar | 02-11-22 | 20:04

@polderaar | 02-11-22 | 20:04: ik ga eens navragen/ lezen wat u hier zegt. Heb dus hier geen antwoord op. Estland heeft de hoogste inflatie, maar ook de laagste staatsschuld. Economisch maak ik me op langere termijn geen zorgen over Estland. Het is maar geld ;) wat voor mij belangrijk is, is het borgen van vrijheid, ook de digitale en het recht om je te verdedigen tegen een falende overheid. En dan zit je in Estland op de eerste rij (in EU landen gezien dan)

Kaitseliit | 02-11-22 | 20:48
▼ 2 antwoorden verborgen

mevr. Huijbregts D66 staat steeds met haar bek vol tanden als Omtzigt haar de juiste vragen stelt. Wat een risee!

jojan | 02-11-22 | 18:12 | 2

Een gepromoveerde econometrist tegenover een secretaresse met de Schroevers opleiding.

Tja...

Wattman | 02-11-22 | 18:29

De Beuk Erin: "Daar ben ik euh héél duidelijk uh, uh... ja euh over en uh...".

R. Skickr | 02-11-22 | 18:12 | 1

Mw. Beukering (D666) heeft de berekeningen die haar gevoel onderschrijven niet paraat. Terwijl Omtzigt al de hele dag op zoek is naar deze berekeningen... Dikke kans dat die berekeningen überhaupt niet bestaan.

4HoogAantWater | 02-11-22 | 18:09

D 66 rare mevrouw wat een niveau om te janken dat zoiets mee mag lullen over een belangrijk onderwerp.

Uw Verzekeringsadvis | 02-11-22 | 18:06 | 2

Wou het net al neerplempen, wat een niveau wie kan daar nog chocola van maken, wat een gezwets....

A333aan | 02-11-22 | 18:11

@A333aan | 02-11-22 | 18:11: Dit kan blijkbaar allemaal maar kan er echt niet tegen.
Nou weer onze Pvda vrind, verplicht pensioen etc.

Uw Verzekeringsadvis | 02-11-22 | 18:42

Krijg flashbacks naar Hogervorst met zijn gegarandeerde marktwerking van zijn zorgplan ziektekosten, we zien wat ervan gekomen is....
De lullo ziet nu voor 700.000+ is London....

A333aan | 02-11-22 | 17:55

Het gaat over 1500 miljard, geen kleingeld zou je denken, toch begint Bergkamp al weer vervelend streng te worden met het turven van het aantal interrupties. Beseft die muts eigenlijk wel wat er op het spel staat.

Wattman | 02-11-22 | 17:24 | 6

@A333aan | 02-11-22 | 18:12:

Te democratisch voor D66/VVD/CDA.. Met dank aan Wiegel die het correctief referendum eigenhandig tegenhield in de eerste kamer in de tweede ronde.

Wattman | 02-11-22 | 18:43

Dit wordt de grootste roof ooit. En nog legaal ook. De beleggingsinstellingen wrijven zich al in de handen. Veel - heel veel - geld verdienen, terwijl de risico’s komen te liggen bij de deelnemers aan de VERPLICHTE pensioenfondsen; de gepensioneerden én de werkenden.

Leffe Blonde | 02-11-22 | 19:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Mw martouch of zoiets krijgt rond de 145000 per jaar met vergoedingen.. wat is dit. Stotteren.. Arkazan denk ..wat gebeurt hier... sorry weet niet waarom ik hierop reageer.. dat zit in ons parlement.

Hetiswathetis | 02-11-22 | 17:23

Waarom verdwijnt die spreeklijst steeds.....????

A333aan | 02-11-22 | 17:05 | 3

Omdat de stream loopt.

R. Skickr | 02-11-22 | 17:13

Conclusie is eigenlijk vrij simpel. Bijna negen uur geleuter waar geen reedt mee wordt gedaan, want dit kabinet trekt zich geen ene donder van de Kamer aan. Bovendien voert dit kabinet voert in allerlei opzichten een bewust desastreus beleid. Iets anders kun je er niet van maken. Tenzij we ineens met hersenloze ambtenaren zijn komen te zitten.

Dubbelepunthoofd | 02-11-22 | 16:58

Ik verkondig deze komende diefstal al ruim een jaar.
Toen ik het aankaarte bij een vakbondsbijeenkomst zat 3/4 van de zaal glazig te kijken.
Gehersenspoeld door de MSM.
Toppunt was wel dat Rosemuller even bij het ABP naarbinnen werd gelepeld.
Dit land gaat stuk.

De Profundus | 02-11-22 | 16:56 | 1

Dit land is al stuk

civilian | 02-11-22 | 17:47

Ik garandeer jullie dat binnen zeven jaar de beurzen instorten. Mensen die geen geld meer hebben gaan als eerste hun aandelen verkopen. Banken hebben miljoenen aandelen op de plank liggen, ingekocht op lage koers en verkopen die bij hogere koersen. Willen ze de koersen omlaag hebben dumpen ze massaal aandelen. Bovendien schuiven ze er onderling mee....
Banken die zelf uiteindelijk zelf ook failliet zullen gaan. Alles al voorspeld tientallen jaren geleden.....
Ze zijn niet zo happig voor niets om dat nu zo door te duwen.
We zullen onze pensioenen zeker gaan verliezen.
Zal wel gejorist worden terwijl achteraf steeds blijkt dat ik gelijk heb, had....

A333aan | 02-11-22 | 16:55 | 8

@Smoelensmid | 02-11-22 | 17:16: Mooi voor je verwende kinderen. Zo vader zo zoon. Niet iedereen heeft die mogelijkheden lullo. En dan niet gaan zeggen dat ze dan gewoon wat minder vaak op wintersport moeten gaan en geen pak van 1200 euro hoeven te kopen.

R. Skickr | 02-11-22 | 18:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Het slechter achterlaten dan hoe het gevonden is vande pensioenfondsen zou toch wel de kroon op de afgelopen 400 jaar Rutte en maatjes zijn

Baksteenbakker | 02-11-22 | 16:45

In Brussel kijken ze ademloos mee hoe dit afloopt.

Phantomas | 02-11-22 | 16:43

Ik erger me aan het gestotter en dat 'ge-euh' van die Smals. Die hoge stem kan hij niks aan doen, dus daar spreek ik hem niet op aan. Is het een vrouw geweest?

R. Skickr | 02-11-22 | 16:42 | 1

Bij geboorte gezien als man zonder kloten.

Graaisnaaiert | 02-11-22 | 17:07

Volgens dit voorstel moet een gepensioneerde zijn pensioen verplicht beleggen en beleggersrisico lopen. Nu heb ik altijd geleerd dat je moet beleggen met geld waarvan je niet direct hoeft te eten, dus in het algemeen niet met je pensioentje. Bovendien heeft een pensionado nog weinig mogelijkheden om even wat extra inkomsten te genereren als het wat tegenzit met de beleggingen.
Dus dit gegok met pensioenen is tamelijk asociaal.
Het zal wel weer uitdraaien op een troebel stelsel net als de zorg, waar een hoop geld verdwijnt in de verkeerde zakken.
En dat wordt er even doorgedrukt met behulp van een stel onbenullige coalitiekamerleden die zelfs actuele cijfers niet willen horen.

Schmalz | 02-11-22 | 16:41

Hoe minder de politiek iets begrijpt van deze ingewikkelde materie, hoe dommer er mee wordt omgegaan. Het NOS Journaal had daar ook een uitleg over. Je pensioen uitkering kan door beleggingen meer worden, maar ook minder. Ik zie het al voor me. Als de beleggingen € 250,-- per maand tegenvalt, krijg je € 250,-- minder. Maar als de beleggingen € 250,-- meevalt, krijg je € 10,-. De rest is voor de bonussen van de bestuurders. Wat gek toch, dat we dit al kunnen voorspellen.

The Scharf | 02-11-22 | 16:24

491 minuten, dat is dus 8 uur en 11 minuten. En daar nog lunch, diner, supper, high tea, bitterballen bij. En ik denk ook ontbijt, brunch et l'histoire se repète, dus glas plas was.

Jos Tiebent | 02-11-22 | 16:21 | 1

Gisteren had iemand het over een filibuster om de tijd te rekken. Als ze het handig spelen komt het vandaag niet af en moeten ze het later afmaken.

Wattman | 02-11-22 | 16:36

Mijnheer Bart Smals:

De drie pijlers van het pensioen zijn:
1) De AOW (staat onder druk, waarbij minder mensen straks meer moeten onderhouden - gaat onhoudbaar worden)
2) Opgebouwd pensioen bij een pensioenfonds (staat onder druk, zie elders hier)
3) Zelf gespaard vermogen (staat onder druk want als u meer heeft dan 50k vermogen dan bent u rijk en wordt u in box 3 belast)

Die wet zou met name punt 2 en 3 versterken. Hoe dan? Hoe meer u zelf spaart hoe meer u mag afdragen. Bovendien de bronnen van vermogensopbouw staan ook onder druk. Vroeger was de doelstelling:
1) Een derde op de bank (want rente was meer dan de inflatie, is de facto meer nul dan in de buurt van de inflatie)
2) Een derde staatsobligaties (iets minder dan 1) want oerdegelijk, ahum ero, ahum, nu ook ongeveer 0%)
3) Een derde in aandelen, meer rendement, maar ook meer (IJslands) risico.
En daarnaast nog bakstenen. Met onzeker rendement. Pensioenfondsen hebben dezelfde bronnen en keuzes (met winkelcentra en kantoorpanden als bakstenen, ik niet.

1) en 2) leveren niets op dus alles zou uit 3) moeten komen. Neem een matig voorzichtig rendement van 5%. Dan moet, om het hele potje te laten renderen, potje 3) 15% moeten opleveren. Dat is erg onrealistisch. Dus wat te doen? Minder in 1) en 2), wat meer in 3) en ook bakstenen. En hope for the best?

Wil de politiek dat mensen zelf sparen maak het dan mogelijk in box 3!

Louter Leuter | 02-11-22 | 16:15

Een belangrijke pijler onder het Nederlandse pensioenstelsel is de AOW. Deze uitkering is voor elke Nederlandse ingezetene. De regeling is gebaseerd op het omslagstelsel, de premie waarvoor op jaarbasis door de meeste inkomens moet worden opgehoest. Dat is een ernstig risico voor de samenleving, laat staan de collectieve financiën, dat het risico van vergrijzing pas echt in kaart zou brengen.

Werken loont, maar eerst en vooral op je pensioengerechtigde leeftijd. Herinnert u zich nog, hoe Geert Wilders' PVV heel groot werd door zijn belofte om de AOW leeftijd op 65 jaar te houden?

Dat ging en gaat om ietsje meer geld dan het Kwartje van Kok of de 1.000 euro van Rutte. Het werd ten behoeve van Rutte i uiteindelijk de caviapolitie.De vraag is alleen nog maar wat de sociale zekerheid uiteindelijk echt onbetaalbaar gaat maken: de vergrijzing van bovenaf of de immigratie van onderaf.

Demografie is vanwege de wet van de grote getallen nou ook weer niet zo moeilijk te voorspellen, toch? Behoudens wat ze in de verzekeringswereld tot op de dag van vandaag "An Act of God" durven te noemen. Dit als uitzonderingsclausule uiteraard.

Hetkanverkeren | 02-11-22 | 16:07 | 4

@Louter Leuter | 02-11-22 | 16:20: Uitstekende poging, mijn beste. Maar het hele loongebouw van de BV Nederland klopt niet. Een belangrijke sleutel is arbeidsparticipatie en de manier waarop. Dat moet eerst en vooral van de werkgevers komen. Alleen een complete debiel schuift dit af op deeltijd werkende vrouwen.

Leeftijd, opleidingstrajecten, de Wet Poortwachter (hallo Lodewijk A.) en nog veel en veel meer. Werken valt beslist niet mee, al helemaal niet als je dit vanuit een serieuze achterstandspositie (weer) zou willen doen.

Al dat gelul over arbeidsethos en dan het mensbeeld van al die omhooggevallen ambtenaren in de kabinetten van de minstens afgelopen 30 jaar.

Hetkanverkeren | 02-11-22 | 16:27

@Hetkanverkeren | 02-11-22 | 16:27:
De afnemende maakindustrie (afnemende export), en het toenemende aantal ruifeters (ambtenaren, uitkeringstrekkers, AOW-ers, D666 consultants, de NPO enz enz), bedoelde ik de afnemende arbeidsparticipatie (en ja Nederlandse vrouwen zijn kampioen deeltijdwerken).

Louter Leuter | 02-11-22 | 16:36
▼ 1 antwoord verborgen

Er komen rechtszaken, ook bij deze geplande roof. En gewoon meedoen want als je geen bezwaar maakt vis je onrechtmatig naast de boot bij deze rovers. Denk aan de illegale vermogensrendementsheffing van de belastingdienst.

Wattman | 02-11-22 | 16:25

Heb een stuk van de pvv-ert aanschouwd, en nu die vvd-ert. Man man man, afschieten dit voorstel! Hij, de vvd-ert, is de verpersoonlijking van de graaicultuur.

sgaapje | 02-11-22 | 16:03 | 2

Die moet zometeen terug in z'n zuurstofkamer, maskertje op en dan kan ie weer door als Darth Stropdas.

elfenstein | 02-11-22 | 16:08

Die vvd-meneer maakt niet de indruk dat ie ook maar iets snapt van het pensioenvoorstel. "Dat is een interessante vraag... euhm bla euhm bla".
En dat vertegenwoordigt dan de grootste partij bij een voorstel dat gaat over 1500 miljard.

Schmalz | 02-11-22 | 16:19

Dat vreselijke gelul over eigenbelang van politici, alsof ze daar alleen zitten voor hun toekomstige baantje na de TK. Alsof de enige reden om in de TK te gaan zitten een fraai baantje te krijgen elders. Dan heb je het echt niet begrepen als PVV-er! Alsof niet ieder kamerlid, deel van de regering of niet, 10x beter kan verdienen bij willekeurig welk bedrijf. Alsof je in de kamer gaat zitten voor de centjes (ja Baudet).

Of je weet als PVV-er heel goed dat kamerleden daar vrijwel allemaal zitten omdat ze volksvertegenwoordiging een belangrijke taak vinden, belangrijker dan een goed salaris, de uitzondering daargelaten.

Je weet dat dus heel goed als PVV-er, maar je weet dat je achterban graag hoort dat het "allemaal zakkenvullers" zijn en daarom stook je dat vuurtje op. Daarom trek je kamerleden, minsters, volksvertegenwoordigers steevast door het slijk, terwijl je jezelf op je borst slaat alsof jij als PVV-er zelf wel het belang van "het volk" zou dienen. Huichelaars.

Beste_Landgenoten | 02-11-22 | 15:41 | 27

Als ik die mevrouw van d66 hoor praten waarbij zij geen enkele cijfers of rapporten paraat heeft en volledig onderuit gehaald wordt door Omtzigt en eigenlijk iedereen die haar interrumpeert, dan durf ik wel te stellen dat zij ergens anders niet 10x meer kan verdienen maar dat dit voor haar daadwerkelijk een opstapje is. Het zijn gekozen kamerleden BL, daar hoef je geen enkele opleiding van belang voor te hebben, pabo of ooit iets op TMF gepresenteerd hebben is al genoeg als je een vlotte babbel hebt.

Sinterbikske | 02-11-22 | 18:19

@Sinterbikske | 02-11-22 | 18:19: Ze zijn vaak zelfs nog niet eens gekozen, die Kamerleden. Sommige zijn per toeval in de kamer gekomen omdat er nogal wat reclame voor de partij werd gemaakt. Die stonden toevallig ook nog hoog genoeg op de lijst, waar je, alleen met de belofte zelf niet meer na te denken, op mag komen te staan van de partij. Die mevrouw van D66 is daar in ieder geval één van.
Er zitten maar weinig Kamerleden in de kamer waarop daadwerkelijk en met volle verstand op is gestemd. Omtzigt bijvoorbeeld wel en Leijten.

Peerkeoud | 02-11-22 | 19:05

@Beste_Landgenoten | 02-11-22 | 17:40:

Dus je verwijt Wilders dat hij ongefundeerde beschuldigingen uit naar andere politici?
Een beetje zoals D66 stelselmatig andere politici ongefundeerd van dronkenschap, christenfundamentalisme, rechts-extremisme en terrorisme beschuldigt?
Zelfs als je daar een puntje zou hebben dan zou dat een nogal hypocriet puntje zijn.

Maar dat puntje heb je niet eens. Het is veelzeggend dat zelfs jij niet achter dit plan staat. Waarom staan de coalitiepartijen daar dan wel achter?
Meningen kunnen natuurlijk altijd verschillen, maar de plannen worden ook niet echt hartstochtelijk verdedigd. Waren ze vooraf wel gelezen? Bij het vorige debat hierover bleken de coalitiefracties daar geen enkele behoefte aan te hebben.

Een motie om de plannen eerst te lezen werd verworpen.
Dat feit geeft Wilders gelijk; het boeit ze niet.
Over hufters gesproken.

Dandruff | 02-11-22 | 20:09
▼ 24 antwoorden verborgen

Ik ben een vest breien, het is frisjes.
En een bezwaarschrift opstellen tegen het in de eerste plaats heffen van
belasting op niet bestaand of weggeworpen sanitair.
Alsmede het niet verstrekken van steekwerende kledij.

hallevvezool | 02-11-22 | 15:35

Ik besef me dat ik meer vertrouwen in het fundament van de rechtstaat heb dan de gemiddelde GS'er, maar ik kan me dus niet voorstellen dat deze plannen bij de rechter stand houden. Voldoende belangenorganisaties die hierover gaan procederen.

Sjors W. | 02-11-22 | 15:34 | 3

Als die aangenomen wordt door D'66 heb je bij de rechter geen kans. Niet voor niks zit thom de graaff daar.

Puntjes-maker | 02-11-22 | 15:39

De fundamenten zijn al sinds de jaren 70 fundamenteel afgebroken. We zijn overgeleverd aan hogere machten ( EU) etc

ikworstelengadouchen | 02-11-22 | 15:51

@ikworstelengadouchen | 02-11-22 | 15:51: En de EU is frnakrijk en duitsland. In Frnakrijk sparen ze niet voor pensioen maar wordt dat door belastingen betaald. vandaar dat de EU nedrlands spaar geld wildt om de tekorten in de knoflooklanden af te dekken. Duitsland ga niet mee, maar Kaag tekent gewoon. toch haar geld niet. Die geeft ongezien en zonder controle honderden miljoenen aan terroristen

Puntjes-maker | 02-11-22 | 16:35

Wow, full house daaro. Is iemand vergeten door te geven dat het reces alweer voor bij is.

jansma28542681 | 02-11-22 | 15:15

De haast die ze hebben om dit nog voor alle actuele cijfers zijn doorgerekend door te drukken zijn de statenverkiezingen. Na de statenverkiezingen zou dit plan in de eerste kamer sneuvelen.

Wattman | 02-11-22 | 15:14 | 14

@Kaitseliit | 02-11-22 | 16:12:
Doen ze wel vaker, beetje tegensputteren voor de achterban maar uiteindelijk zwichten voor de compensatie op andere dossiers. Zo werkt het als een coalitie zo absoluut wil regeren, dan wordt het een centenkwestie, wisselgeld voor het ene wetje in de vorm van steun voor een ander wetje. Nogmaals, ze zullen nooit zo'n wet in stemming proberen te brengen als ze niet zeker weten dat het in de achterkamers allemaal in kannen en kruiken is. Afgaan, niet de vereiste steun hebben is geen optie meer, dan zou minstens de minister af moeten treden en waarschijnlijk zelfs het kabinet. Als ze achter zo'n mastodontenwet staan en die deugt niet genoeg voor een meerderheid is het einde oefening voor Ruttekudt. En dat kan dus niet, dát is uw garantie dat deze wet er gaat komen, markeert u mijne woorden.

elfenstein | 02-11-22 | 16:19

De coalitie heeft echter geen meerderheid in de eerste kamer, blijf toch hoop houden dat deze debatten van invloed zijn op de besluitvorming in de eerste kamer.

Sinterbikske | 02-11-22 | 18:40
▼ 11 antwoorden verborgen

Ik vind het erg sterk wat Léon de Jong hier doet.

R. Skickr | 02-11-22 | 15:06 | 10

Nog geen onwaarheden in zijn verhaal tot nu toe.

Wattman | 02-11-22 | 15:32

@Kaitseliit | 02-11-22 | 15:27:
Hij is ook prima te volgen, heeft sterke punten en ik ben 't ook helemaal met 'm eens. Dit is nou die ene keer dat ik eens even lekker over de tóón ga zeiken. Het zou 'm namelijk nóg meer opleveren als hij dat verhaal ietsje strakker over de kansel zou weten te krijgen. Als je werk lullen over moeilijke dingen is moet je geen moeilijke dingen doen met je lul. Ofziets. Evenwel is mijn indruk zeer positief hoor, zijn verhaal stak er duidelijk bovenuit.

elfenstein | 02-11-22 | 15:45

@elfenstein | 02-11-22 | 15:45: hopelijk wordt dit ook overgebracht via de MSM, maar ben er bang voor. Nogmaals dank voor u inhoudelijke bijdrage.

Kaitseliit | 02-11-22 | 16:34
▼ 7 antwoorden verborgen

"Publieke tribune stil houden of ik laat jullie verwijderen" - Voorzitter Bergkamp.
Niet ".. dan ga ik jullie verzoeken de tribune te verlaten.", nee "ik laat jullie verwijderen". Mens.

Met_baard | 02-11-22 | 15:06 | 3

"Ik laat jullie liquideren".

R. Skickr | 02-11-22 | 15:07

Silence i kill you.

NLgaatnaardeklote | 02-11-22 | 15:08

Hoe komt GroenLinks eigenlijk op 32 minuten spreektijd?

Spaanders | 02-11-22 | 15:01 | 1

Daarna is de batterij leeg.

elfenstein | 02-11-22 | 15:15

AFBLIJVEN met die gore rot po...

clockandhammergame | 02-11-22 | 14:59

Ik krijg door al die berichtgevingen steeds meer het gevoel dat ik minder regie over m'n eigen geld krijg/heb en dat zelfs alles contant hebben ook een tijdelijke oplossing is, omdat het aantal plekken waar je het kan uitgeven afneemt. Dan moet ik nog 40 jaar mee in het werkend leven.

Boerhoektvrouw | 02-11-22 | 14:50 | 3

Wanneer Kaag dat CBDC er doordrukt is het einde van contant geld voltooid.

4HoogAantWater | 02-11-22 | 15:24

Alles contant is een optie voor zover de banken en ficus bereid en in staat zijn je het fysieke bezit van je contanten te vergunnen.
De bank belt de ficus dat een nare pikkeboef hun centjes op verdachte wijze steelt,
wanneer rekeninghouder de fysieke omgang sommeert met pakweg 20 kilo van het in bewaring aan bank uitgeleende.

hallevvezool | 02-11-22 | 15:54

Toch lijkt zoveel mogelijk (weer) met contant geld gaan betalen vooralsnog de beste optie om nog een beetje autonoom te blijven.

Wering | 02-11-22 | 16:07

Ik ken mensen die aan ouderdom zijn overlede, dat is geen pretje. Wacht niet tot je pensioen maar spendeer je geld nu.

Egerius | 02-11-22 | 14:50 | 1

Je kunt nog genoeg spenderen als je oud bent , mijn lieve moedertje moest 20 jaar lang iedere maand 7000 euros ophoesten voor de verzorging .. Een goed partner pensioen was haar redding anders was het schraalhans koning geweest voor haar en voor de nabestaanden.;)

Smoelensmid | 02-11-22 | 17:42

Fuck*** wat is die pvver slecht. 5 min lullen en na 1 minuut al zichzelf 35 keer herhalen.

Hellsmurfje | 02-11-22 | 14:48 | 3

Hij is geen begenadigd spreker maar inhoudelijk heeft hij zijn feiten prima op orde.

_pacman_ | 02-11-22 | 14:51

Gaat niet over de inhoud bij jou denk ik.

NLgaatnaardeklote | 02-11-22 | 14:56

Feiten kloppen iig, die vvd gast.. die was de weg kwijt na Leon zijn repliek

Hetiswathetis | 02-11-22 | 16:35

Ik blij dat mijn pensioen kapitaal gedekt is.

swassannuf | 02-11-22 | 14:48 | 2

Rutte dekt niks hoor.

kuus | 02-11-22 | 15:06

@kuus | 02-11-22 | 15:06: In een internetachtige constructie spreekt men wel van de theezakbeweging.

hallevvezool | 02-11-22 | 15:56

Zouden die tweede kamer-leden van de coalitie zich nou niet vies en gebruikt voelen na zo'n dagje kabinet-pijpen? Of zijn dat meer van die types die ervan genieten?

Terra | 02-11-22 | 14:47 | 2

Niet zolang geleden gebeurde dat nog in een fietstocht. Niet waar Paul Depla? Nu doet men het al open en bloot in de 2e kamer. Van uw centjes!

F. Jacobse | 02-11-22 | 15:05

@F. Jacobse | 02-11-22 | 15:05: fietsenhok

F. Jacobse | 02-11-22 | 15:05

Echt dat soort stupide verdachtmakingen "ze zitten zelf met een goed pensioen dus het maakt ze geen donder uit" maakt dat ik nooit op de PVV zou stemmen. Dat, nog even afgezien van het feit dat ze zelf al 23 jaar genieten van een flink salaris waar ze niet bepaald meer mee bereiken.

Wat is de PVV toch ook een grondige kudtpartij.

Beste_Landgenoten | 02-11-22 | 14:46 | 17
-weggejorist-
Dandruff | 02-11-22 | 16:16

Echt dat soort nietszeggende standpunten over pensioenen die óf allang geregeld zijn óf niet tot een voordeel voor de mensen strekken en maken dat ik nooit op de VVD zou stemmen. Dat, nog even afgezien van het feit dat ze zelf al 74 (!) jaar genieten van een flink salaris onderwijl ons land met succes naar de kloten helpen.

Wat is de VVD toch ook een grondige kudtpartij.

Heurtebise | 02-11-22 | 16:26

Wel een super betoog net van Leon

Hetiswathetis | 02-11-22 | 16:32
▼ 14 antwoorden verborgen

Genoeg redenen om er eens een fijne revolutie aan te wagen..

Hoe kun je in hemelsnaam zo iets waardevols aan zulke totale prutsers overlaten..
(lees weer een crisis erbij dus)

AldNuut | 02-11-22 | 14:46

Schouten heeft wel altijd mazzel met haar ministersposten, vorige keer op landbouw en nu minister van pensioenen. De prijs van perse met Rutte willen meeregeren.

Wattman | 02-11-22 | 14:40 | 4

En armoede, komt wel goed met nieuwe pensioen stelsel

Hetiswathetis | 02-11-22 | 16:32
▼ 1 antwoord verborgen

De drie pijlers van uw pensioen zijn:
o De AOW (staat straks onder druk door meer volk met rechten en minder werkenden die bijdragen - waarbij ik ambtenaren niet meereken)
o Opgebouwd pensioen bij een pensioenfonds (staat onder druk, zie elders hier)
o Zelf gespaard vermogen (staat onder druk want als u meer heeft dan 25k dan bent u rijk en wordt u in box 3 belast)

Tom Poes verzin een list!
(voor de jeugd)

Louter Leuter | 02-11-22 | 14:37

Zwarte zwanen

Hendrik_Ijzerbroot | 02-11-22 | 14:33

Eindelijk heeft Geenstijl het over de Pensioenroof. Eindelijk. Altijd gebagatelliseerd. Stomme ouderen. Maar het gaat niet over de ouderen alleen.

Schrijf binnenkort een stuk, dat het voor werknemers wel mogelijk is om af te zien van dat verplichte werkgeverspensioen. Het is niet eenvoudig. Want geld corrumpeert. Maar het kan. Voor jongeren en zzp kunnen pensioen sparen bij Brandnewday of Bright Pensioen. Maar ga nooit, ik herhaal nooit pensioen opbouwen volgens de pensioenwet.
Voorbeeld oxpadvocaten.nl/afstand-doen-van-pens...

Moestuinier | 02-11-22 | 14:22 | 4

@henkiedeboer | 02-11-22 | 14:43: De link naar de uitleg. Je kunt met moeite afstand doen van je verplichte pensioen. Tegenwerking is je deel. Maar uiteindelijk ben je beter elders af. Om nu 25% van je tijd te werken voor iets dat iedereen wil hebben. Dat wil je niet. Meer info op blog Mr FOB.

Moestuinier | 02-11-22 | 15:35

@henkiedeboer | 02-11-22 | 14:43: Dat hangt van de werkgever en/of de CAO af. In ieder geval is dat heel snel wel het geval en als werknemer kun je dat dus niet voor je zelf beslissen, aangezien de werkgever persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden als geoordeeld wordt dat de activiteiten van de onderneming wel onder een verplicht bedrijfstakpensioenfonds valt.

Ik kan geen linkje delen hier, maar bijvoorbeeld Stichting BPL kent relatief omvangrijke uitzonderingen voor bepaalde sectoren omdat die voorheen een eigen bedrijfstakpensioenfonds hadden dat wegens een te slechte financiële positie geliquideerd zijn. Maar ook bijvoorbeeld wat voorheen het Spoorwegpensioenfonds (SPF) was, één van de sterkste pensioenfondsen van Nederland, is een zgn. niet-verplicht bedrijfstakpensioenfonds (één van de zéér weinige, gelet op de omvang van de sector en het aantal erin werkzame personen).

Heurtebise | 02-11-22 | 15:59

@Heurtebise | 02-11-22 | 15:59: Daarom is er veel tegenwerking. Maar wanneer de stappen gevolgd worden, is het mogelijk.
Ik ben zo boos, dat ik besloten heb om met GMK pensioenen een rechtszaak te beginnen tegen ABP. Samen met andere ABP ers.

Moestuinier | 02-11-22 | 16:20
▼ 1 antwoord verborgen

"30 cents on the Dollar." Over een jaar of acht.

GeheidEenGeit | 02-11-22 | 14:11

D´66 maakt alles, maar dan ook ècht ALLES, kapot wat ons lief is. Het lijkt onmogelijk, maar D´66 krijgt het voor elkaar dankzij de medewerking van VVD, CDA en club vrijgemaakt-gereformeerd.

Wat overigens met een verwijzing naar Wynia´s Week niet wil zeggen dat ik de argwaan jegens lieden zoals Eduard Bomhoff zomaar laat varen. Dat is iemand die telkens dezelfde stokpaardjes berijdt. Iemand die beweert, en dat heb ik hem met eigen oren horen zeggen op een symposium, dat er geen enkel bezwaar is om de boomers flink te fêteren uit de kassen van de pensioenfondsen, want er is geld zat.

Het is enkel dat nu met de ongekend hoge inflatie en de geforceerde lage rente en de gedwongen investeringen in ECB schuldpapieren, het misschien inderdaad beter is te fuiven nu het geld er nog is.

Heurtebise | 02-11-22 | 14:04 | 6

alleen het gpv gedeelte van de CU was vrijgemaakt gereformeerd en die hangen echt meer richting sgp, Juist die halelluja figuren van die evevangelsigten van de RPF zijn de schoothondjes. Dat zijn die bijlmer christenen waar Don ceder vandaan komt die zo zo bij D'66 hangen. Dat geval komt ook uit amsterdam dus daarom is hij zo pro d'66

Puntjes-maker | 02-11-22 | 15:49

de Chrsiten-unie was GPV (vrijgemaakt) en de RPF ( halleluja evangelische christenen). juist die laatste uit de steden zijn de judassen. Zie Don Ceder uit de bijlemer die alle D'66 stokpaardjes steunt. De meeste vrijgemaakten zijn al overgestapt op de SGP.

Puntjes-maker | 02-11-22 | 15:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Wie wil er nu nog pensioen inbetalen, gewoon lekker alle centen opmaken aan vakantie en eten. Als je 65 bent met een laag pensioen, gewoon bij de overheid je hand ophouden. Werkt al bij zoveel mensen, wel zorgen dat je geen eigen huis/auto/boot meer hebt.

jan huppeldepup | 02-11-22 | 14:02 | 1

Ik hoop mijn kinderen toch wel meer mee te kunnen geven dan alleen de rekening van de crematie ;)

Smoelensmid | 02-11-22 | 17:45

Och ja pensioen. Daar reken ik al 25-30 jaar niet meer op. Ben van mening dat het zoals zo'n beetje alles op de pof gegaan is en dat de laatsten die er nog van kunnen genieten de babyboomers zijn. Ze doen dus maar. Ik ploeter nog wel een paar jaartjes door en daarna zie ik wel wat ik aan het einde van de rit over hou. Van wat ik heb gezien is dat oud worden niet bepaald een pretje. Helemaal geen zin in dat gedoe. Dus ik heb er wel vrede mee dat mijn leven tegen die tijd aardig compleet is. Misschien nog een paar jaartjes leuke dingetjes doen en dan vaarwel wrede wereld.

Oranje_Blanje_Bleu | 02-11-22 | 14:00

Iedereen kan al aan zijn theewater aanvoelen dat dit 1 groot drama is/ gaat worden en toch gaan die lui in Den Haag er dan toch stug mee door. Maar goed wat wil je ook als degene die er baat bij hebben (de pensioenfondsen) ook degene zijn die de overheid adviseren en de mensen die voorheen voor het ministerie en de DNB werkte nu hoge functies hebben bij pensioenfondsen. Is gewoon een klein groepje mensen die er verstand van hebben en geld aan verdienen die dit nu door willen drukken over de rug van de rechthebbende om zichzelf te verrijken.

Capt. Iglo | 02-11-22 | 13:58 | 1

Is gewoon een klein groepje mensen die _zeggen_ er verstand van hebben en geld aan verdienen ...

Even gecorrigeerd.

Louter Leuter | 02-11-22 | 14:09

Rien ne vas plu, de centen zijn niet meer van U!

upgent | 02-11-22 | 13:52

De van oorsprong Zambiaanse schrijfster en econome Dambisa Moyo is zeer kritisch over het beschikbare-uitkeringssysteem. Zij vergelijkt het systeem met ponzifraude in haar boek "How the west was lost" omdat het slechts functioneert zolang er meer premiebetalers dan pensioenontvangers zijn.

Kijk, en daar komt het op neer. Ons pensioensysteem is gebaseerd op een ponzi-scheme. Bovendien bedacht in een periode dat de mensch slechts nog 7 jaar leefde na de pensioenleeftijd van destijds 65 jaar. Toen werkte dat. Nu iedereen 90 wordt uiteraard niet meer en zeker niet meer bij de huidige verhoudingen in werkenden versus gepensioneerden.

Beste_Landgenoten | 02-11-22 | 13:51 | 5

Het gaat niet om de levensverwachting van geborenen, maar die van 65 jarigen. Die was in 1957 ongeveer 79 jaar.

Rooie Kater | 02-11-22 | 14:07

Heel onze economie is een piramidespel dat ooit klapt.

Wattman | 02-11-22 | 14:16

@Rooie Kater | 02-11-22 | 14:07:
Geen 79 maar 73 voor de mannen (ze rookten toen nog massaal), maar tegen de tijd dat ik pensioen krijg is die 90 jaar. Verder blijft het verhaal hetzelfde. Je kunt niet meer geld maken dan er is, zoals gezegd het moet of uit de lengte komen of de breedte.

Beste_Landgenoten | 02-11-22 | 14:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Aanvullende argumentatie dat deze "pensioenhervorming" doorgestoken kaart is: www.wyniasweek.nl/het-schrikbewind-va... Klikt u vooral door op de link naar de twee ABP veteranen. Dit is niet niets. De formeel onafhankelijke De Nederlandse Bank is verantwoordelijk voor het toezicht op de pensioenfondsen. Klaas Knot, de bestbetaalde ambtenaar van Nederland, is opvallend stil over de huidige kabinetsplannen.

Hij is momenteel directeur van die voorheen eerbiedwaardige club die u mogelijk nog kent van het zitten slapen in de aanloop naar de kredietcrisis van 2008. De vooralsnog grootste diefstal ooit: biljoenen in dollars, euro's en ponden c.s aan belastinggeld om de gokverliezen van de financiële sector te compenseren.

Dat zijn de dus dezelfde financiële "marktpartijen" die nu dus op het punt staan om de Nederlandse oudedagsvoorziening vrijwel ongecontroleerd in handen te krijgen.

What could possibly go wrong?

Hetkanverkeren | 02-11-22 | 13:44

Fascinerende van het verhaal is dat iedereen en zijn moeder mee beslist behalve de degene waar het om gaat, de werknemer.
Pensioen is eigenlijk simpel alleen onze enge overheid is bang dat ze wat centjes mis lopen en hebben een doolhof aan regeltjes in het leven geroepen.
1 voorbeeld, paar jaar terug een loonsverhoging gekregen, hoe gefinancierd, door het % wat ( ook vastgelegd door de overheid ) van het salaris voor de pensioenregeling mag worden ingehouden te verlagen. Resultaat, werknemers meer netto werkgevers minder kosten en pensioen uitkeringen lager daar door ook de belastingen over de uit te keren pensioenen lager en minder inkomsten voor de overheid, zo zijn er tig dingen.

Uw Verzekeringsadvis | 02-11-22 | 13:43 | 1

Uw eerste zin met name klopt. Wat u niet opmerkt is dat alles erop gericht is dat vooral zo te houden.

Zomaarwat | 02-11-22 | 13:49

Voor degenen die geinteresseerd zijn in deze materie: Ten eerste: wat je erin stopt + rendementen = uitkeringen. We kunnen er duizend regels omheen verzinnen maar dat is de hoofdregel. Ten tweede: wie krijgt het geld? Want we zitten op een pot geld van meer dan een biljoen en de verplichtingen (de beloofde pensioenen) zijn al een tijdje in gevaar. Daar wordt op de achtergrond gerekend en dat is erg ondoorzichtig voor de meesten maar neem een ding aan: of je hoge rendementen behaalt is niet het enige dat telt. Het is een van de zaken die van belang zijn. Eentje. Keer je nu te makkelijk uit, dan heb je straks tekort. Keer je nu mondjesmaat uit, dan heb je straks over. Dat is dus lekker touwtrekken en niemand die het echt weet. In de nieuwe wetgeving verandert bar weinig maar alles heet wel anders. En wat de machthebbers, want daar gaat het hier eigenlijk om, vooral bereiken met de nieuwe wetgeving is dat ze verlost zijn van verantwoordelijkheid over de toegezegde gegarandeerde pensioenen, dat ze de macht behouden de pensioenregeling vorm te geven en .... vergis u niet ... dat ze bepalen waar vele vele vele honderden miljarden worden belegd om daarmee invloed uit te oefenen op beleid van grote ondernemeningen. Macht, macht, macht dus. En dan hoe dit op een acceptabele manier te regelen want de macht die in het oude systeem zat verscholen, heeft als negatief bijeffect dat het vertrouwen in de sociale partners en pensioendondsen erodeerde. En dat kost ... macht.

Zomaarwat | 02-11-22 | 13:38 | 4

@Beste_Landgenoten | 02-11-22 | 13:47: De huidige zittende volksvertegenwoordigers begrijpen helegaar niet wat er allemaal speelt (op een Omtzicht na, een econometrist immers dus hij zou meer moeten kunnen doorzien dan de anderen, maar het is zo complex, die moet wel bovenmenselijk slim zijn, kennis hebben aangevuld en tijd hebben gehad om alles te doorgronden, wil die raak schieten).

Het gaat dus helemaal niet om die Kamerleden.

Het gaat al helemaal niet om de pensioenverzekeraars die simpelweg bijkans genegeerd zijn in dit hele proces en een heel andere strategie lijken te hebben in dit dossier (binnen een decennium iedereen in een gewone DC-regeling).

Het gaat om macht van de sociale partners. En daar zitten wel degelijk heel veel linkjes met Kamerleden.

Het is een onwerkelijk gebeuren. Straks stemmen Kamerleden en op een enkeling na hebben ze geen idee waarvoor ze stemmen. Rampzalig heet dat.

Zomaarwat | 02-11-22 | 13:55

@Zomaarwat | 02-11-22 | 13:55:
De laatste zin, ben ik het helemaal mee eens. Maar dat idee heb ik bij wel meer dossiers.

Beste_Landgenoten | 02-11-22 | 14:42

Ben ook niet blij dat ze gaan investeren in " woke " fondsen. Weg geld..

Hetiswathetis | 02-11-22 | 16:26
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is deze wet nu eigenlijk behalve het verdwijnen van de collectieve pernsioenplicht. Je hebt je eigen potje en daarmee kun je zelf een pensioenvoorziening uitzoeken. Het grote nadeel is dat de risico's niet meer uitgesmeerd kunnen worden over een groep dus als je pech hebt en je gaat in een rottige periode met pensioen zal je uitkering lager zijn. Ik zie het probleem niet zo.

kobuskuch | 02-11-22 | 13:33 | 7

Breng de uitvoering over naar een niet Nederlands bedrijf, en zie het geld verbrandt sneller dan Putin zijn gas. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren , want de marktwerking maakt dat er nog meer rendement behaald wordt met de pensioen gelden dan met olie en gas, volgens onze bestuurders dan wel. Ben alleen bang dat onze bestuurders nog niet eens rechtuit kunnen pissen !

Henkie | 02-11-22 | 13:48

de collectieve regeling moet omgerekend worden naar indviduele potjes. Hoe stel jij dat voor, dat van een lumpsum aan belegd vermogen uitgerekend moet gaan aan wie welk deel toekomt. Er is een groep die daar heel erg rijk van gaat worden en dat zijn accountancykantoren. Van elke deelnemer moet dus vastgesteld per geval vastgesteld gaan worden. Een mega-operatie.

Heurtebise | 02-11-22 | 14:11

Of met honderd duizenden naar de rechter voor uw pensioen of alleen.. gegarandeerd verloren dan

Hetiswathetis | 02-11-22 | 16:24
▼ 4 antwoorden verborgen

En de minister snapt er ook niets van. Die heeft het over “uitkeringen”, terwijl het gewoon het verplicht belegde SPAARGELD van werknemers is.
En alleen al de transitie, die straks moet gebeuren om van elke deelnemer zijn/haar potje te berekenen, kost ruim HONDERD MILJARD euro. Denk daarbij ook even aan de bijna dodelijke combinatie van overheid en ICT, en de ramp is te voorspellen. In Engeland heeft men dit idee uitgevoerd. Daar zou men nu dolgraag terug willen, maar dat gaat gewoon niet meer.
Dus rest de vraag: waarom wil het kabinet en de coalitie zo graag een volslagen idiote wet doorvoeren over een systeem met geld dat niet van hen is?????

Leffe Blonde | 02-11-22 | 13:29 | 6

Kunnen al die overeenkomsten van al die werknemers met een pensioenfonds zomaar zonder tussen komst van een rechters ongedaan worden, dit vraagt ik ook namens mijn buurman ?

Henkie | 02-11-22 | 14:40

100 miljard? Dat is erg veel .. Roverheid..

Hetiswathetis | 02-11-22 | 16:21
▼ 3 antwoorden verborgen

In het begin van mijn carrière ontdekte ik dat bij het afsluiten van een pensioenverzekering het eerste jaar aan premie als bonus wordt uitgekeerd aan de tussenpersoon, het tweede premie jaar wordt gereserveerd ter dekking van de kosten van de verzekeraar, pas in het derde jaar begint de pensioenopbouw. Dan zit je na een paar werkgevers met een paar waardeloze pensioentjes. Toen ik voor mij zelf begon nooit meer een pensioenverzekering afgesloten, gewoon zelf sparen / beleggen. Kan er nu royaal van leven en als ik overlijd blijft er iets over voor een door mij te bepalen goed doel. Kom daar eens om bij een pensioenverzekering.

Sieg Hein | 02-11-22 | 13:24 | 5

@Uw Verzekeringsadvis | 02-11-22 | 13:37: hangt ervan af. Er zijn uitvoerders berucht om opgeblazen kosten. Kleinere fondsen die eraan onderdoor gegaan zijn.

Heurtebise | 02-11-22 | 16:46

@Zomaarwat | 02-11-22 | 13:59: Je snapt het niet, 1 ding 20 jr geleden was 3 e pijler idd een paar jaar zakkenvullen ook dank zij de overheid m.n. Gerrit Zalm.

Uw Verzekeringsadvis | 02-11-22 | 18:12

@Heurtebise | 02-11-22 | 16:46: Niet dus zit de AFM en DNB boven op.
Weer een misverstand, pensioenfondsen ABP e.d. betalen een fee aan fijne jongens zoals Black Rock die weten hoe je met poen nog meer poen kan maken, niks mis mee.

Uw Verzekeringsadvis | 02-11-22 | 18:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is ronduit schandalig dat politici, maar ook de media, doen alsof de "pensioenpot" publiek geld is. Dat is prive vermogen bij elkaar gespaard door de huidige gepensioeneerden en de werkenden die hun uitgestelde loon, want dat is pensioen, geparkeerd hebben in een pensioenpot.
Het is privaat geld, waar de overheid niets over te zeggen heeft. Als de pensioenwet doorgaat, dan is dat de grootste geldroof in de historie.
Dat jongeren moeten betalen voor gepensioneerden is onzin, verdiep je eerst eens in het verschil tussen AOW en aanvullend pensioen.
Stop deze grootschalige diefstal van mijn spaarpot en die van vele anderen. Maar hij is beslist niet van iedereen.

Dwaalgast | 02-11-22 | 13:23 | 4

@4HoogAantWater | 02-11-22 | 13:31: Beste, we hebben een euro, samen met totaal andere landen waardoor die euro een ramp is. Die invloed is gigantisch. Ook op de waarde van pensioen. Per saldo is alles wat in euro's is uitgedrukt in handen van de overheid qua waarde en met nog enkele stappen bepalen ze wanneer je het mag uitgeven en waaraan. Schandalig idd. Maar zo rolt de overheid. En de EU. Het idee dat die respect hebben voor uw privevermogen en -situatie wordt door rechtgeaarde deugers als alt right en redneck retoriek geduid. Ben het wel met u eens maar we zitten zo godsgruwelijk ver van die situatie verwijderd dat daarom vragen in deze pensioendiscussie mij nogal in de war brengt.

Zomaarwat | 02-11-22 | 13:48

Als DGA heb ik jarenlang voor mijn eigen pensioen gespaard. Dat werd Pensioen in Eigen Beheer genoemd Dat zat de politiek en roverheid dwars en het werd afgeschaft. Dat wat gespaard was wordt nu aangeduid met ODV Oudedagsverplichting (in de hele wetgeving daaromtrent komt het woord pensioen niet in voor - om te vermijden dat het onder de pensioenwet valt). Zodra je - als zelfstandige - van de roverheid met pensioen moet... Dan dien je de ODV in 20 jaar in 20 gelijke delen op te maken. Een andere verdeling is niet toegestaan. Terminaal? Jammer dan. Als zelfstandige mag je zelf beslissen of je spaart niet hoe je die pot aanspreekt. Dat zelf beslissen staat ook onder druk want men wil dat je als zelfstandige in de toekomst verplichtten dat je bij een pensioenfonds aansluit....

Louter Leuter | 02-11-22 | 14:27

De " Roverheid" u weet toch. Ik begrijp het al jaren niet .

Hetiswathetis | 02-11-22 | 16:17
▼ 1 antwoord verborgen

Die hoofddoek op rij 1 snapt het gelukkig allemaal wel. Of niet?

Piet Karbiet | 02-11-22 | 13:15 | 2

Die mag niet zelfstandig nadenken. Is verboten door Allah en zijn mannelijke nazaten.

Maya de Blij | 02-11-22 | 13:24

@Maya de Blij | 02-11-22 | 13:24:
Hoofddoekje zegt niets anders dan : pas op ik denk niet na.

Louter Leuter | 02-11-22 | 14:30

Zucht..

Het zat eraan te komen, zo onvermijdelijk als de seizoenen..

Er zit teveel geld in het laatje om de rovers niet likkebaardend weg te laten kijken..
(kromme zin maar hersenletsel, kom er nu even niet uit)

AldNuut | 02-11-22 | 13:14 | 2

Voor iemand met hersenletsel heeft u het aardig door.

zwenkwieltje | 02-11-22 | 13:15

Teringlijers, ze presenteren weer iets wat in de achterkamertjes is afgehamerd en dus wederom een zinloos debat. Democratuur dit. Tijd om handopstekers hoofdelijk aansprakelijk te stellen voor hun stemgedrag - uiteraard na tussenkomst van een rechter, we blijven beschaafd -, anders kunnen we net zo goed aansluiten bij China ( meejuichen of uitsluiten ).

Graaisnaaiert | 02-11-22 | 13:13

Bart van Kent zegt wijze woorden!
Privatisering van nutsvoorzieningen, waaronder pensioen wat mij betreft ook onder valt, heeft niks gebracht, behalve meer winsten voor onduidelijke bedrijven en minder grip en controle van de burger. Pensioenen uitbesteden aan internationale bedrijven is bijzonder onverstandig.

Beste_Landgenoten | 02-11-22 | 13:12 | 1

Het is wel jouw klotepartijtje die dat mogelijk heeft gemaakt. Alles om dat CDA buiten de deur te houden.

Graaisnaaiert | 02-11-22 | 13:14

Het beste pensioenstelsel ter wereld werd het wel eens genoemd, maar dat was vroeger. Iedereen kan aan de klompen wel aan voelen, dat een krappe meerderheid voor dit nieuwe stelsel gaat stemmen. Het grote graaien kan dan beginnen. Dat geld wordt langzaam overgeheveld naar belastingparadijzen. In het sprookjesjaar 2030 is de bodem wel bereikt en hebben de fondsen alleen nog maar lege zakken. Maar er zullen een paar slimmeriken zijn die ongelofelijk rijk gaan worden. Dit zijn de voorbeelden voor menig VV(d)-er, want die houden wel van gelegitimeerd stelen.

Dzjengis-Somebody | 02-11-22 | 13:09 | 1

Je zou verwachten dat men nu ze aan ons geld gaan komen wel in opstand zou komen, maar helaas dat zal wel niet.

WibionFire | 02-11-22 | 13:14

Is Robin Hood al met pensioen? Of schnabbelt ie nog bij? Iemand een postduif die hem weet te vinden?

upgent | 02-11-22 | 13:09

ik betaal geen pensioenpremie maar spaar oud ijzer, als ik niet meer kan werken tzt verkoop ik elke week een beetje.

HD50 | 02-11-22 | 13:08

Iedereen die kan tellen weet dat de pensioenstelsels niet houdbaar zijn. De reden: Demografie. De verhouding actieven versus niet-actieven gaat alleen maar afnemen, dus deze steeds kleinere groep moet de pensioenen opbrengen voor een steeds grotere groep gepensioneerden.

Voor wie dacht dat pensioenpot een spaarpot was: Nee dat was het nooit. De nu werkenden betalen voor de nu gepensioneerden. En dat zal later niet anders zijn. Er zit slechts een klein deel sparen in dit verhaal.

Beste_Landgenoten | 02-11-22 | 13:07 | 12

@Zomaarwat | 02-11-22 | 14:07:
Iedere overheid kijkt mar 4 jaar vooruit en dat was 30 jaar geleden helaas ook al zo. En nu zitten we met een geheel voorspelbare crisis in de pensioenen.

Beste_Landgenoten | 02-11-22 | 14:44

Weet u hoeveel 1500 miljard is ? Er is meer dan genoeg..

Hetiswathetis | 02-11-22 | 16:15

Jij bent al heel erg oud he? Het omslagstelsel bij de pensioenen ligt al vele jaren achter ons. Zeg maar grofweg vanaf het moment dat de laatste Babyboomer met pensioen ging. Het omslagstelsel geldt nu alleen nog voor de AOW.

Grachus | 02-11-22 | 18:02
▼ 9 antwoorden verborgen

Maar dat gokken kan ook goed uitpakken he? 1.500 miljard die opeens 3.000 miljard is! Ik blijf geloven in onze overheid.

Lorejas | 02-11-22 | 13:06 | 5

Alles op rood

small_town_dude | 02-11-22 | 13:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Een stem in mijn hoofd zegt mij mijn hele leven al dat ik mijn pensioen nooit zal incasseren. Ik leef er ook niet naar. Veel plezier allen met het verdelen van die paar rotcenten nadat Dela mij heeft afgevoerd.

Leptob | 02-11-22 | 13:04 | 6

@WibionFire | 02-11-22 | 13:12: Je haalt twee partijen door elkaar. D66 haalt je bruikbare organen eruit en dan komt GroenLinks met de terminale pil.

MAD1950 | 02-11-22 | 13:34

@Linke Soep | 02-11-22 | 13:13: De premies en de gerealiseerde opbrengsten zijn juridisch eigendom van de pensioenfondsen. Als deelnemer heb je alleen recht op een uitkering.

Octavio | 02-11-22 | 14:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Verdeel en heers.

Binnen het huidige stelsel zal niet uitkeren leiden tot volksopstanden, en daarmee zijn uitkeringen gegarandeerd.

Individualisatie zal leiden tot micromanagement, totaal gebrek aan transparantie en mensen die niet weten of kunnen aantonen wanneer ze genaaid worden.

Feynman | 02-11-22 | 13:04 | 2

12 jaar lang rauw in den aarsch genomen worden is blijkbaar geen reden voor volksopstanden geweest. Waar o waar zou die magische grens liggen?

zwenkwieltje | 02-11-22 | 13:11

@zwenkwieltje | 02-11-22 | 13:11:
Dakloos, in de kou en zonder vreten helpt doorgaans heel aardig en we komen er langzamerhand verrekte dicht bij in de buurt.

elfenstein | 02-11-22 | 13:19

Alleen over de boomers zeuren is niet het hele verhaal.

Je zal maar bouwvakker, postbode, timmerman in loondienst, administratief medewerker, leraar, kortom gewoon een loonslaafje zijn geweest. Zoals de meeste Henk en Ingrids.
Dan gaan dit soort dingen gewoon boven je hoofd langs.
Met een bescheiden salaris en een bescheiden pensioentje.
Je droeg premie af, en het bedrijf had een regeling.
Weet jij veel wat ze met je pensioenpremie uitspookten.

Waar het mis ging was in de jaren 90.
Thatcher en Reagan vonden het prima om alle veiligheidsmaatregelen weg te breken en de markt los te laten.
Niks mis met de markt, maar je moet geen domme dingen doen.
Topwinsten werden er gemaakt.
Af en toe permitteerde men zich wat financiële 'producten' waar consumenten jaren later pas van doorhadden dat ze werden beroofd.
Succes?
Ja en nee dus, want de pensioenpremies werden heel laag.
En dus ontstond er een gat, een lange termijn probleem bij de korte termijn winsten.
Waarschuwingen werden opzij geschoven, die waren alleen maar irritant en het ging toch fantastisch?
De huizenprijzen zouden eeuwig eindeloos kunnen doorstijgen ook.
En de bluf werd steeds groter.
Maar de markt zou het oplossen, voor iedereen.
Maar niet als je een zieke ongezonde markt hebt.
Dan weet je waar lusten en de lasten heen gemanaged worden.

En doen ging het van boem.
En de belastingbetaler kon voor de rotzooi opdraaien die de er op los levende graaiers hadden aangericht.

Wie zegt dat dat niet weer gaat gebeuren?

AdvocatusDiaboli | 02-11-22 | 13:02 | 4

Als je toen in de jaren 90 een keer je vakantiegeld had uitgegeven aan aandelen LogicaCMG of Robeco dan had je in een jaar tijd meer dan 10 jaar pensioensparen. Maar goed, niet iedereen ziet dat soort dingen aankomen en die sukkelen dan maar mee met de 'veilige' 3% rendement die toen beloofd werd en inmiddels door de inflatie is gedecimeerd.

small_town_dude | 02-11-22 | 13:10

@HD50 | 02-11-22 | 13:05:
Wanneer noem je iets succesvol en wanneer niet?
Veel miljonairs?
Of weinig armoede?

Als een handelaar het dak van je huis voor je verkoopt heb je een goed financieel jaar. Of je nier.
Of je bent een taxi-bedrijf en de handelaar verkoopt de helft van je taxi's.

De handelaren bedanken je vriendelijk voor de gemaakte winst die ze mochten afromen.
Jij blijft achter. Zonder dak. Zonder nier. Zonder taxi's.

Maar dat zit niet in succesformule meegenomen.
Dus je staat er goed voor.
Behalve op de lange termijn.
Maar daar kijkt niemand naar.
Behalve een familiebedrijf misschien.

Dus dan doe je het dom.

AdvocatusDiaboli | 02-11-22 | 13:19

@AdvocatusDiaboli | 02-11-22 | 13:19: als je het hebt over de vluchtigheid van het angelsaksische corporate wereldje en dan met name de private equity boys kan ik je wel volgen. Maar er zijn zeker ook andere fondsen waar men in kan investeren. ik denk dat het eerder een probleem is dat de overheid zich uberhaupt met die pensioenen bemoeit, dit is met uitstek het domein van de sociale partners.

HD50 | 02-11-22 | 15:00
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom staat Sylvaantje van Bij1 niet op spreekstoelbarricades? Hangt ze weer in de danspaal?

Conan de Rabarber | 02-11-22 | 13:00 | 4

Sorry, maar wat heeft racisme nu met pensioenen te maken? Ze heeft hier gewoonweg geen verstand van en gaat daar dan ook niet over.

DankeSchon | 02-11-22 | 13:11

Pensioen bouw je op door te werken. Iets wat het stemvolk van Bij1 niet doet.

LangeNeus51 | 02-11-22 | 13:18

@DankeSchon | 02-11-22 | 13:11: van racisme heeft ze ook geen verstand, ze heeft alleen een gekleurde mening die ze aan mensen met een andere kleur dan haarzelf probeert op te dringen.

Veepert | 02-11-22 | 13:23
▼ 1 antwoord verborgen

Kon je op wachten. Anders begint de EU er wel in te graaien zodra Turkije en Albanië ook bij deze club komen.

Der Schnitzeljäger | 02-11-22 | 12:53

Het schijnt dat het COA beslag laat leggen op die 1500 miljard. Cruiseschepen zijn niet goedkoop in het onderhoud,

Conan de Rabarber | 02-11-22 | 12:53

Ik ben steeds confuus dat er hier in de panelen nog zoveel mensen zijn die nog zoiets als pensioen gaan krijgen. Iedereen geboren na 1970 moet tijdens het werkzame leven de boel bij elkaar scharrelen. Ik ga er althans niet van uit dat er over 25 jaar nog veel over is van die paar honderd euro per maand die ik jarenlang in 8 verschillende potten heb moeten stoppen. Maar goed, het is ook al lang duidelijk dat mijn generatie (patat/friet) al noodgedwongen andere alternatieven heeft voor de oude dag, gezien het aantal tweede verblijven en aandelen

small_town_dude | 02-11-22 | 12:53 | 5

@Dhr. M.A.R. Ginaal | 02-11-22 | 13:01:
Helemaal als hen die de pensioenpot gebruiken om zelf alleen snel rijk van te worden (hedgefunds in de Londense city die 100den miljoenen weggraaien zonder echt iets toe te voegen) geen lange termijn plan hebben. Is hun belang helemaal niet.

AdvocatusDiaboli | 02-11-22 | 13:09

@small_town_dude | 02-11-22 | 13:04:
Inkomsten zijn lastig te spreiden. 1200 naar huur, 300 naar energie en 300 naar boodschappen (blok kaas 10 euro, brood 2,50, huh?). Dan blijft er niet zoveel over.

Dhr. M.A.R. Ginaal | 02-11-22 | 13:10

Werk van 1976 nu 63 ..ik zou willen dat het zo zou zien als in andere landen. 40 jaar , klaar!..46 jaar wtf

Hetiswathetis | 02-11-22 | 16:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Schorsing!!! Want… lunch.

Braco.me | 02-11-22 | 12:52

7.85 uur spreektijd, zonder interrupties. Dat gaat helemaal nergens over en is pure zelfkastijding.

Nomen | 02-11-22 | 12:50

Dat geld zijn we gewoon kwijt. Met die 76 kartel zetels roven ze het gewoon onder onze kont vandaan.

Conan de Rabarber | 02-11-22 | 12:49

Het kartel is al jaren bezig om dit land (althans de mensuh) failliet te maken. Wie zijn toch die dommerikken die daar op stemmen?

upgent | 02-11-22 | 12:48 | 1

Mensen die het niet voelen.

Adriel | 02-11-22 | 12:52

Wanneer kan ik de handel in guillotines-voor-graaiers beginnen?

PisFinger | 02-11-22 | 12:45 | 1

Stap nu in voordat uw geld a) niets meer waard is of b) afgepakt.

zwenkwieltje | 02-11-22 | 13:19

Wat is de stand eigenlijk?
Politiek veroorzaakt probleem tegen politiek lost problemen op?

Met dank aan de ECB en Eurodisney zitten we in deze zooi, de katalysatoren niet vergetende uiteraard.

donkieshot | 02-11-22 | 12:45

Mijn partner en ik krijgen straks op ons 67e, volgens de huidige berekeningen meer dan 5000,- netto per maand. We hebben echter het geld nu harder nodig (studerende kinderen en zo) Maar we zijn verplicht om deel te nemen aan pensioenfonds. Echt, laat het me zelf beheren, ik kan beter inschatten wat ik nu nodig heb en later!

deministerpresident | 02-11-22 | 12:44 | 7

@AldNuut | 02-11-22 | 13:09: Nou het is wel relevant. Als je 67 jaar bent en je hebt een 'partner' dan is dat denk ik van invloed op je pensioen. Het partnerschap is fiscaal nog geen 50 jaar hetzelfde als een huwelijk. Zeker als het een partnerschap een homorelatie is. Dat betekent dus ook dat je alle pensioen dat opgebouwd is voor die tijd wellicht niet onder dezelfde voorwaarden valt. Als je 67 jaar bent en gewoon getrouwd zoals te doen gebruikelijk de afgelopen 100 jaar dan zijn de pensioenen en de regels daar beter op ingericht.

small_town_dude | 02-11-22 | 14:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Financiering van de AOW is veel moeilijker komende jaren, maak U daar maar zorgen om. nu 3.6 miljoen mensen en binnen 5 jaar 4 miljoen + , DAAR is niet tegenaan te werken, temeer er 2 tot 3 miljoen (nieuwe) Nederlanders weigeren actief bij te dragen aan dit land, gefeliciteerd met zoveel onbenul.

hagelkruis | 02-11-22 | 12:44 | 1

Meer migranten laten komen dus! Die kunnen dan aan het werk om de AOW voor de Nederlanders te betalen.

klaas24 | 02-11-22 | 13:24

Gündogan gelukkig maar 5 minuten. Weet zeker dat de hele kamer daar blij mee is. Deze mevrouw heeen hele dönerplaat voor dr hoofd... bleghh!!

Man-Bijt-Hond | 02-11-22 | 12:44 | 2

Gündogan komt niet denk ik. Tweette vanmorgen dat ze een aangezichtsverlamming heeft..

Systematic Chaos | 02-11-22 | 12:49

@Systematic Chaos | 02-11-22 | 12:49: botox is bad, m'kaaaaay...

SDI | 02-11-22 | 13:19

De nieuwe pensioenwet is in het nadeel van hen die het geld hebben ingelegd en tevens de eigenaar van het geld zijn. Kortom, het kabinet douwt door, schijt aan de bevolking

me163komet | 02-11-22 | 12:42

Die 1500 miljard euries worden binnenkort gewoon overgemaakt naar Brussel.

upgent | 02-11-22 | 12:42 | 3

Ik denk het ook; dan leggen de zuid europese landen ook allemaal een miljoen in, en daarna wordt de pot verdeeld.

me163komet | 02-11-22 | 12:44

Socialisme zou toch niet moeten stoppen bij de grens?

dasechtgeenstijl | 02-11-22 | 12:50

Ze zullen worden "vervangen" door "geld op papier", ipv "echt geld". En als dat later foetsie is door geklooi op de markt en inflatie, wordt op "overmacht" gegokt.

Gladiator Fap | 02-11-22 | 13:31

Heb vandaag en mail naar de KBO verzonden met de vraag om zo snel mogelijk het gehele wegennet plat te leggen met de leden van de KBO.
Deze criminele regering moeten we zo snel mogelijk uit Nederland verdrijven en niet met een zachte hand.

loekdeleeuw | 02-11-22 | 12:42

Simpel, na je pensioen je spaargeld zo snel mogelijk opmaken. Daarna voor de trein springen.

Zuma | 02-11-22 | 12:42 | 2

Nee, deze regering voor de trein gooien.

loekdeleeuw | 02-11-22 | 12:43

Koolmees is van de pensioenen overgestapt naar de NS. Dus die treinen zijn binnenkort ook verleden tijd.

Schmalz | 02-11-22 | 13:20

voor onze hele bevolking geldt:

ze(het volk) dronken een glas
deden giechelend een plas,
zijn allemaal toch in hun sas ,
lieten alles zoals het was
zonder stroom zonder gas
tot de nek in de Pé-eF-AS
vernederd door de upper class
tot het klein en volgzaam was

strawdog | 02-11-22 | 12:42

Toch wel erg dat Vera de achternaam Bergkamp besmet. Ik kijk toch anders naar de Argentinië goal.

Sjors W. | 02-11-22 | 12:41 | 3
-weggejorist-
miko | 02-11-22 | 12:59

Dan vraag je haar toch eens om haar originele naam weer aan te nemen?

Nomen | 02-11-22 | 12:59

Daarom noem ik haar Vara Bergkamp

Piet Karbiet | 02-11-22 | 13:23

Ik heb het hier al uitentreuren benoemd: de pensioenwereld is pervers.

Pensioenfondsen bepalen uit politieke woke-overwegingen voor u om uit decennia goed renderende legale branches te stappen, u moet veel langer doorwerken, uw premie is gigantisch gestegen, u bent niet of zeer beperkt geindexeerd de afgelopen jaren en uw opbouw is veel lager geworden.

Kortom: u betaalt meer, krijgt (veel) minder en moet daar langer voor werken. De pensioenwet holt tenslotte uw zekerheid uit door u 0,0 garantie meer te geven op een bepaalde som.

Compleet gek geworden.

_pacman_ | 02-11-22 | 12:40 | 1

Had u al aan kunnen zien komen toen men begon over het pensioengat en dat u zich daar dan wel mooi particulier voor kon gaan bijverzekeren.

elfenstein | 02-11-22 | 13:14

Laat ze het geld maar direct uitkeren aan iedereen die het opgebouwd heeft, en daarna ieder voor zich en god voor ons allen.

Wattman | 02-11-22 | 12:39 | 3

Met dat geld kunnen we een nieuw land kopen. Daar alle pensionado's heen sturen zodat we hier wat meer ruimte hebben.

Zack Hooi | 02-11-22 | 12:48

Ik zeg: doen.

Gokmaar | 02-11-22 | 14:46

@Zack Hooi | 02-11-22 | 12:48: ik ga mee, Portugal overnemen?

Hetiswathetis | 02-11-22 | 15:59

Maarrrr, wat vindt Ronaldo hier van?

uisge baugh | 02-11-22 | 12:39 | 1

De dikke of die Portugees ?

miko | 02-11-22 | 12:58

Dit debat is geheel overbodig want binnenkort krijgt iedereen toch een basisinkomen en dan is er geen pensioenpotje meer (nodig).

Rest In Privacy | 02-11-22 | 12:39 | 7

Nee, over het basisinkomen dat eenieder gaat krijgen. Je denkt toch niet serieus dat het een bedrag is dat in de verste verte de mogelijkheid schept om met een beetje -zwart- bijklussen net rond te komen? Zoals gebruikelijk bij onze overheid zal het weer een halve waarheid en woordenwisselarij blijken.

me163komet | 02-11-22 | 13:15

@zwenkwieltje. Heb je uiteindelijk wel de €1000 die Rutte had beloofd. Ooit

Cadaver | 02-11-22 | 18:51
▼ 4 antwoorden verborgen

De coalitiepartijen drammen deze wet gewoon door. Hopelijk zijn ze in de 1e kamer slimmer en wijzen ze dit wetsvoorstel direct door naar de prullenbak.

Jafco | 02-11-22 | 12:38

De pensioenen slopen is Rutte wel toevertrouwd, alles wat hij aanraakt veranderd in een grote puinzooi.

Rennieflox | 02-11-22 | 12:38

maak je niet druk.
Voordat je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebt ben je al lang ergens op straat geprikt door één van Ruttes' handlangertjes

Cousin Eddie | 02-11-22 | 12:38

Drie Werf Hoera voor Pieter Omtzigt met zijn 90 minuten spreektijd. Wat een held.

De_fluitlokker | 02-11-22 | 12:38 | 3

Het fatsoen van het gemmideld tweede kamerlid kennende staat hij waarschijnlik voor een half lege zaal

me163komet | 02-11-22 | 12:47

Voorspelling: vergeet het maar met die pensioenpot. Als het niet door de voordeur lukt, dan gaat het wel via de achterdeur, maar generatie X is de eerste generatie die kan fluiten naar een goed pensioen, ondanks een werkleven lang betalen. Brussel kijkt al langer met scheve ogen naar die 1500 miljard, het zo me niks verbazen als de beloftes en toezeggingen binnenskamers al lang gedaan zijn. In tegenstelling tot vermogen op papier is dit écht geld, en dus van onschatbare waarde in een tijd dat het ene ideologische miljardencirkus na het andere tot een gigantische inflatie heeft geleid. Er is geen nieuwe pensioensregeling nodig; er moet alleen maar opgehouden worden met activiteiten die afbreuk aan het huidige stelsel doen: ongebreidelde immigratie, onderwijs met focus op non-value pretstudies (met werkeloosheid als gevolg) en het kunstmatig genereren van miljardentekorten door klimaatgekte, energiecrisissen en de daarmee samenhangende inflatie. De volgende generatie "dor hout" staat klaar om op het ideologisch schavot te worden geworpen. Hopelijk krijgt Nederland op tijd zijn verstand terug, net als in Denemarken, Zweden en nu ook Italie.

Gladiator Fap | 02-11-22 | 12:37 | 2

5 jaar voor mijn pensioen, ik hou mijn hart vast. Dat tuig in Den Haag kennende is het allang besloten en is het nu alleen voor de bühne.

Stijlloser_from_NL | 02-11-22 | 12:50

Eens. Het debat komt na de zonde.

zwenkwieltje | 02-11-22 | 12:55

Kan ik mijn pensioenpot over laten schrijven naar mijn eigen beleggingsrekening?

deministerpresident | 02-11-22 | 12:37

De werkende is gewoon de sjaak (wéér)

beavis | 02-11-22 | 12:36 | 1

Altijd!

upgent | 02-11-22 | 12:36

Uiteindelijk gaan we naar een samenleving waarbij je het beste op jezelf kan vertrouwen. Dus hypotheek aflossen en zelf geld storten op een indexfonds. Zie de AOW en bedrijfspensioen als een leuk extraatje

BASinnic | 02-11-22 | 12:34 | 5

Met 10% inflatie zet dat echt zoden aan de dijk... uiteindelijk ben je dan gewoon één of twee jaar later de sjaak. Maar de sjaak zijn we allemaal.

Gladiator Fap | 02-11-22 | 12:38

In dit land stikt het van de sukkels die zichzelf compleet scheel lenen om indruk te maken op de buren/collega's/vrienden/etc...

Nu zijn ze "de man in de straat" met hun gefinancierde stukken rijdend blik, maar op lange termijn staan ze met lege handen.

Het probleem is dat er qua denkvermogen zoveel middelmaat in dit land rondloopt, dat de boel uiteindelijk gaat klappen.

el burro | 02-11-22 | 12:40

Ach.. tegenwoordig 3 jaar schuldsanering in de tijd een beetje bijbeunen en de rest ven je leven genieten van je weggesluisde tonnentjes, en schone lei.

Shadow112 | 02-11-22 | 13:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Er is maar een plaats gereserveerd voor die leugenaars van de CU en dat is de HEL.

loekdeleeuw | 02-11-22 | 12:33

Toch raar. Ik ben inmiddels 35 jaar gedwongen om een deel van mijn inkomen in te leveren, met de belofte dat ik daarvoor in ruil een goed pensioen mag verwachten. Hoe kan het dat die belofte éénzijdig aan de laars gelapt wordt? Dit is het summum van de onbetrouwbare roverheid!

marcoplarco | 02-11-22 | 12:33 | 3

Dat is niet wat er gebeurd. Wat men nu wil is ipv allea in een grote pot nu voortaan jouw geld in een eigen potje. Dit juist om te voorkomen dat de boomers jouw toekomst nu al opeten want 1 fonds

Shoarmamasutra | 02-11-22 | 12:38

@Shoarmamasutra | 02-11-22 | 12:38: Zo zou ik het ook verkopen ja. Wat er niet bijgezegd wordt, is dat als de grote pot omvalt, een complete generatie zich als groep tegen het beleid keert, terwijl als ieder potje individueel omvalt, mag iedereen individueel in de rij staan bij het klachtenloket.

Gladiator Fap | 02-11-22 | 12:40

marcoplarco | 02-11-22 | 12:33
Klinkt bijna als een religie, die beloven ook van alles als het voorbij is.

Der Schnitzeljäger | 02-11-22 | 13:07

Blij dat ik mijn pensioen in eigen beheer heb. Okay er zit nog niks in mijn pensioenpot maar ik heb het tenminste wel zelf vergokt en opgezopen.

Zack Hooi | 02-11-22 | 12:33 | 1

Dat nemen ze je niet meer af.

Wattman | 02-11-22 | 12:34

Gokken met andermans geld. Je zou het niet verwachten van Den Haag. Oh wacht.....

upgent | 02-11-22 | 12:32

Je onderbuik zegt dat dit ook weer een gigantische blunder gaat worden van Rutte en zijn handlangers. Alsof het kabinet iets zou besluiten waar de burger beter van wordt.

Wattman | 02-11-22 | 12:31 | 3

Het is geen blunder, het is een goed doordacht plan van Eutte en consorten om u en mijn pensioenpot in te pikken t.b.v. de vriendjes met het grote geld die er bij de "grootste staatsman sinds Drees' vuistdik inzitten.

BadPatNL | 02-11-22 | 12:37

@BadPatNL | 02-11-22 | 12:37:

Iemand gaat van dit onzalige plan beter worden en het zijn niet diegenen die het opgebouwd hebben.

Wattman | 02-11-22 | 12:43

@Wattman | 02-11-22 | 12:43: Ik op dit moment ene d66.nl/mensen/marijke-van-beukering/ zo hard orkalenen en achter haar D66 boodschap staat dat je zomaar de wappie stempel erop zou willen drukken.

Ik durf er 4 kratten bier op te zetten dat zij er zo één is die hier beter van gaat worden...

BadPatNL | 02-11-22 | 17:54

Om voor eenieder de bestaande pensioenovereenkomsten goed en nauwkeurig om te zetten, is minimaal een uur of 3 nodig. Laten we eens uitgaan van 10 miljoen polissen. Dat is dus 30 miljoen werkuren. Stel dat je dit binnen 1 jaar wilt realiseren heb je dus 15.000 fulltime extra werkende mensen nodig. Dus nog afgezien van of het wenselijk is, is het gewoon niet uit te voeren.

Prieelvogel | 02-11-22 | 12:30

Ik bouw bij huidige werkgever al niets op. Krijg een soort van "vergoeding" per maand van 25 eckies die goon op de grote hoop gaat. De vrouw heeft dan wel een pensioenopbouw bij ABP. Dus tis maar even afwachten wat er over pak em beet 30 jaar nog over blijft van dat deel. Goed. We zorgen gewoon dat het huis tegen die tijd afbetaald is en er goed gepot wordt. Zuinig leven kunnen we al prima, dus dat moet het probleem niet zo zijn.

Dus hey: ZE DOEN MAAR!

Theo? | 02-11-22 | 12:29 | 3

Je vraagt je toch af waar al die grote kantoorgebouwen van die pensioenfondsen van betaald worden...

AdvocatusDiaboli | 02-11-22 | 12:31

Wij gaan ook voor een afbetaald huis. Maar als alle potjes leeggegraaid zijn, dan zal die groep wel aan de beurt zijn om geplukt te worden.

BrulSpin | 02-11-22 | 12:32

Jij rekent op je vrouw? En als die je verlaat voor een knul die hem nog wel overeind krijgt???

miko | 02-11-22 | 12:52

Dit dossier is al jaren een drama: www.businessinsider.nl/klijnsma-loods... Leest u vooral niet over de toezegging inzake de rekenrente heen. Volgens mij staat het goedkeuren van deze wet door de Tweede Kamer bekend als de Nacht van Jetta Klijnsma, maar kan ik niet onder die noemer terug vinden.

De Tweede Kamer kreeg dit wetsvoorstel letterlijk de avond voor de stemming toegestuurd. Onze parlementaire democratie is dus al veel langer dan vandaag in verval. Er is maar één partij in dit verhaal die er op vooruit gaat binnen het voormalige beste pensioenstelsel ter wereld en dat is niet de pensioengerechtigde.

Hetkanverkeren | 02-11-22 | 12:28

Kom, kom, ongelimiteerde asielinstroom mot ergens van betaald worden toch tog?

william7055 | 02-11-22 | 12:28 | 1

Sharing is caring!

dasechtgeenstijl | 02-11-22 | 12:53

pensioen is uitgesteld loon, afblijven met jullie grijpgrage vingers.

umeli | 02-11-22 | 12:27 | 1

uitgestelde belasting op arbeid

De_fluitlokker | 02-11-22 | 12:29

Ik zou er graag iets van vinden maar deze materie is te moeilijk voor mij. Ik kijk wel eens op de pagina van opgebouwd pensioen en dan weet ik dat dat bijna nihil is, maar ik kan er maar niet opgewonden van raken.

thanseeuwen | 02-11-22 | 12:27

Pensioenen zijn over 10 jaar een Fata Morgana. Of eerder.

De_fluitlokker | 02-11-22 | 12:26 | 3

Werken tot het eind..

Klaus Herzog | 02-11-22 | 12:29

@Klaus Herzog | 02-11-22 | 12:29: yep

De_fluitlokker | 02-11-22 | 12:31

Ben bang van wel dus werken=geen pensioen maar er wel voor betalen. Misschien moet dat maar eens anders dan. Niks meer naar de Staat, zelf geld wegzetten in aandelen etc. AOW, ook maar afschaffen dan. Hou je per maand meer over van je salaris. Dat houdt dus wel in dat je aan de bak moet en niet kan bank hangen want vangnetten is weg. Amerikaanse toestanden dus.

clockandhammergame | 02-11-22 | 14:52

Een goed pensioen is duur. Dat moeten we niet willen met ons allen. Het is dus zaak de kosten daarvan zoveel mogelijk op een ander af te wentelen. Dat noemen we solidariteit. Dat is de kern van de discussie. Bij het huidige systeem, met een hoge rekenrente, gaan de kosten naar de jongere generatie, met het nieuwe beschikbare premiesysteem, gaan de kosten eveneens naar de jongere nog werkende generatie, met als bijkomend voordeel dat het de werkgever ook nog eens veel minder kost. In alle gevallen zitten de boomers, vooral als ze ambtenaar zijn geweest of een pensioen van een grote bedrijfspensioenverzekering genieten, gebeiteld. Ook in alle gevallen zijn de werknemers van kleine organisaties de Sjaak.

bdn01 | 02-11-22 | 12:25 | 10

Laat de jeugd maar zelf betalen. Heb ik ook gedaan.

Hetiswathetis | 02-11-22 | 15:44
▼ 7 antwoorden verborgen

Omtzigt gaat helemaal Castro

RickTheDick | 02-11-22 | 12:24

Eer ik die leeftijd heb is het er denk ik niet meer. Daarom ook maar zelf sparen

TheManiac | 02-11-22 | 12:23 | 2

Sparen? Gaat lekker met een inflatie van 14% of spaar jij bij de ponzi bank die je meer rente belooft?

miko | 02-11-22 | 12:49

Daar ben ik 2 jaar geleden gedwongen mee opgehouden. Er mot ook vreten op tafel he!

clockandhammergame | 02-11-22 | 14:45

de categorie "U komt er het kutst van af" zal de mijne wel zijn.

Thies | 02-11-22 | 12:23 | 1

Bent u veertiger? Dan is het antwoord ja

SapperdeFap | 02-11-22 | 12:26

Wat erg voor jullie geld!

Kaas de Vies | 02-11-22 | 12:22

Doet de nr 4 op de sprekerslijst een rap van 25 minuten?

VP732 | 02-11-22 | 12:20 | 3

Gündogan kan het zelfs in 5 minuten

nick666 | 02-11-22 | 12:24

Mo Money Mo Problems

obi1 | 02-11-22 | 12:32

De haaien van de financiële wereld ruiken bloed in het water, al die spartelende politici en ouderen. Hier valt iets te graaien.

GeheidEenGeit | 02-11-22 | 12:20 | 5

@4HoogAantWater | 02-11-22 | 12:21:
Daar kan je toch 34 keer Twitter van kopen
Of 2 jaar lang een blauw vinkje voor elke wereldburger.

kapotte_stofzuiger | 02-11-22 | 12:37

@BadPatNL | 02-11-22 | 12:27: Amen! Ik heb hier in het verleden al meerdere malen over gereaguurd.
Het is ronduit schokkend wat hier gebeurd.
En zoals gebruikelijk komt men erachter wanneer het te laat is en Nederland nog vaster gezogen is in het Europese net.
En de Zuidelijke landen maar lachen.
Het is om te huilen zo droevig.

Maya de Blij | 02-11-22 | 13:14
▼ 2 antwoorden verborgen

En de coalitie blokkeert wederom een fatsoenlijk debat over uw pensioen.

BakkerHenk | 02-11-22 | 12:19

"Het is maar andermans geld", zullen de meeste Kamerleden en de mensen in vak K denken.

kapotte_stofzuiger | 02-11-22 | 12:17

Die tribunalen beginnen steeds minder gek te klinken.

Meuntjes | 02-11-22 | 12:17

Geen huizen meer, geen geld meer, geen keuzes meer... ja, Rutte heeft er wel een mooi landje van gemaakt de afgelopen 12 jaar. Damn.

deministerpresident | 02-11-22 | 12:16 | 3

You will own nothing and be happy (to be alive).

4HoogAantWater | 02-11-22 | 12:20

De Lachende Leugenaar marcheerde zelf voor de troepen uit en zie hier het resultaat. Al zijn sneaky plannetjes komen als een boemerang terug in z'n gezicht.

Ommezwaai | 02-11-22 | 12:56

Dat is toch echt te veel eer voor dhr Rutte. Zijn functie is alleen het bijeenhouden van een stelletje lanterfanters voor een periode van 4 jaar. En veel meer doet hij helaas ook niet.

dasechtgeenstijl | 02-11-22 | 12:56

Gundogan maar liefst 5 minuten! Dat is de plaspauze?

de Voorzittert | 02-11-22 | 12:16 | 4

Iemand die haar eigen beperkingen kent.

obi1 | 02-11-22 | 12:19

Bij GL hebben ze een geoefend met een stopwatch erbij, 32 minuten!

SapperdeFap | 02-11-22 | 12:24

Die krijgt niet meer. Maar vraag me meer af wat die Dekker gaat zeggen. Weer iets over reptielen, tribunalen of riooljournalistiek
of gewoon een soort van lorum ipsum epistel. Je weet het niet

miko | 02-11-22 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland