Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

FOTO. Nederland. Prachtig

Gevonden in ANP Fotobank. Wat een prachtig la..

"Windmolens van in het in aanbouw zijnde windpark Hollandse Kust Zuid voor de kust tussen Den Haag en Zandvoort. Het 225 km2 grote park is eigendom van Vattenfall, BASF en Allianz en moet in 2023 volledig operationeel zijn."

Wat mooi! Wat prachtig! Wat geweldig dat wij Nederlanders mogen genieten van deze windmolens! Wat een verrijking voor het landschap! Wat eerlijk ook dat deze windmolens de Nederlanders helpen bij het betalen van de energierekening! Wat mooi dat de eigenaren van de windmolens (Winst Vattenfall afgelopen kwartaal - 406 miljoen euro. Winst BASF afgelopen kwartaal - 2 miljard euro. Winst Allianz afgelopen kwartaal - 1,7 miljard euro) allemaal maar één belang dienen: namelijk het belang van de Nederlander! Please Rob Jetten geef ons meer windmolens!

Joeeee

Ome Roon in de T.

Reaguursels

Inloggen

Leuke troll van Plasterk un de t.
Echter is de 20% zeebedoppervlak dat in 1800 bestond uit oesterriffen volledig weggevist en door ziektes en veranderingen in de zee en is de bodem verworden tot een kale zandvlakte. De Noordzee is allang geen ongerepte natuur meer.

www.noordzee.nl/waren-de-platte-oeste...

Barre_de_k | 10-09-22 | 17:05 | 2

Lees eens wat de robots die de kabels trekken naar de molens voor enorme schade teweegbrengen aan de bodem. Daarnaast worden oester als decennia lang gekweekt in speciale netten in de Oosterschelde, dus jouw verhaaltje klopt niet.

Satertje | 10-09-22 | 17:17

@Satertje | 10-09-22 | 17:17: Lees eens hoe in het verleden gevist werd in de noordzee. Iets met sleepnetten. Als dat nog oorspronkelijke natuur is, dan is heel NL oorspronkelijke natuur.

Lekker volbouwen die zee, gratis energie als het er eenmaal staat, en niks geen last van, want vrijwel buiten het zicht voor iedereen.

nieuwe_Deen | 10-09-22 | 19:06

Het mooie uitzicht vanaf de Afsluitdijk over het IJsselmeer is al net zo verkloot. Goed bezig NL. Braaf.

Cor Netto | 10-09-22 | 16:30 | 1

Ja, verschrikkelijk, vooral als je er bij nacht over rijdt.

Satertje | 10-09-22 | 17:18

Vattenfall wordt “fossielvrij binnen één generatie”. Welke generatie, dat blijft onbekend. Tot die tijd zitten ze in de top 5 CO2 uitstoters van NL, steken ze prachtige oerbossen in de oven voor de gesubsidieerde groene boekhouding en slopen ze de Noordzee.
Vattenfall is Zweeds voor hypocriet, laat ik mij wijs maken.

Zeddegeizot | 10-09-22 | 15:43 | 7

Fossielvrij wordt je ook als je mensen opstookt ipv begraaft. De kans op fossielvorming is dan nul komma niks. En voorts vindt ik dat Vattenfall op moet donderen naar Zweden; energieopwekking in dit land door dit land, niet door buitenlanden en al helemaal niet door buitenlanden die fout ( nou ja, neutraal, dus gewoon fout ) waren in de oorlog.

Graaisnaaiert | 10-09-22 | 17:21

@Mean Dean | 10-09-22 | 16:35:
Ja, de Kabinetten Rutte gaan de geschiedenis aan als de Kabinetten Afbraak, Beprijzen en Uitverkoop

Graaisnaaiert | 10-09-22 | 17:24

Die reclame is al aangepast. Was misleidend.

KlaagGraag | 10-09-22 | 17:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Meende dat destijds gezegd / beloofd werd dat die molens achter kim zouden worden geplaatst, zodat ze niet zijn te zien vanaf het strand. Nou, vergeet het maar. Het is niet eens een beetje, je ziet de hele wiekslag.

NerdAlert | 10-09-22 | 14:06

Urgenda, een clubje bestaande uit 2 personen, zonder leden en vrijwel volledig betaald uit subsidie. Slimme constructie van Den Haag om onwelgevallig beleid er door te drukken.

Berend_Breedreet | 10-09-22 | 13:09 | 2

Het valt inderdaad wel op, met duizenden gedupeerden procederen tegen de belastingdienst (=overheid) en allemaal nul op rekest krijgen en met 2 schlemielen (=Urgenda) de overheid op de knieën krijgen!

Rdock | 10-09-22 | 13:35

@Rdock | 10-09-22 | 13:35: = Postcodeloterij, linkse miljonairs een apart soort anno 2022.

Uw Verzekeringsadvis | 10-09-22 | 13:38

Een kleine rekensom:

Kosten voor dit windpark met 1.5 GW (ex aansluiting) zijn 1.5 miljard, ze gaan 15 jaar mee en zijn 33% efficient. Kom je over 60 jaar op 19.8 miljard (ex aansluiting).

Kerncentrale van 3.2 GW zijn zo'n 20 miljard (veel kosten in bezwaarprocedures), ze gaan zeker 60 jaar mee, nemen stuk minder ruimte in. En levert in 60 jaar 2x zoveel energie en ook nog eens constant.

Dus wie is er nu gek?

klaas24 | 10-09-22 | 13:05 | 10

Waarbij u de aanname doet dat mensen de hoge prijs van elektriciteit nog willen betalen tegen de tijd dat die kerncentrales er eindelijk staan… terwijl de prijs van windenergie lekker verder daalt en veel sneller gerealiseerd kan worden.

nieuwe_Deen | 10-09-22 | 16:49

Fake news, het windpark gaat 25 tot 30 jaar mee. De offshore hoogspanningsstations hebben in elk geval een levensduur van 40 jaar.
Kernenergie is zeker een optie die de moeite waard is om te bouwen maar windparken op zee zijn relatief snel op te tuigen (5 jaar ipv 15-20 jaar zoals bij kerncentrales).
Dus eigenlijk moeten we allebei bouwen en dan als de windmolens aan het einde zijn van hun levensduur zijn de kerncentrales eindelijk gereed om stroom te leveren.

Barre_de_k | 10-09-22 | 17:23

@Barre_de_k | 10-09-22 | 17:23: We gaan de komende jaren zien hoe het met windpark Egmond aan Zee en windpark Amalia gaat. Egmond staat op papier voor gebruik tot 2027.

klaas24 | 10-09-22 | 18:58
▼ 7 antwoorden verborgen

Windmolens zijn er vooral om geld van investeerders binnen te trekken. Energieproblemen gaan ze niet oplossen.

Zeurders | 10-09-22 | 13:03 | 2

U vergeet de subsidie, anders stond er geen een.

Harry.Langezwaal | 10-09-22 | 15:17

We gaan naar 1000 euro per MWh, als je dan een turbine hebt met 11 MW vermogen die gemiddeld genomen 60% van de tijd op vol vermogen draait dan zit je toch al gauw op ruim 150k per dag, terwijl er in de oorspronkelijke investeringsplannen rekening gehouden werd met iets van 10k-15k per dag.

Barre_de_k | 10-09-22 | 17:33

Stel voor om aantal gezegdes te veranderen.

De windmolen wordt duur betaald.
Liever een kerncentrale in je tuin dan drie bij je buren.
Met subsidie vang je meer windmolens dan met azijn.
Houdt de klimaatpaus van eten?
Hij ziet policy vliegen.
Na het zuur komt de VVD.
Liever een Rob in de tuin dan 10 in de lucht.
Stem rechts en je krijgt links.
Veel beloven en weinig geven, doen kiezers in vreugde leven.
Alleen in het buitenland kan je van de wind leven.

MorgenEenAnder | 10-09-22 | 12:57

Het gaat straks net als met het Groningse aardgas. Eerst de verzakkingen en aardbevingen bagataliseren en uiteindelijk krokodillentranen huilen dat ze toch anders hadden moeten handelen. Nu de Noordzee volplempen met windturbines en over 10 jaar erachter komen dat ze toch ernstiger invloed hebben op het Nederlandse klimaat dan gedacht. Hoor het Jetten net als Kamp al zeggen; eerst moest er onderzoek gedaan worden of er schadelijke invloed is, zolang dat onderzoek niet gedaan is gaan we met volle kracht door. Regeren in NL is achteruit kijken.

merallas | 10-09-22 | 12:42 | 2

Invloed op het lokale weer is allang bewezen, vooral bij de grote windmolens is er verstoring van de luchtlagen.
Achter een windmolenpark staat ook minder wind, dat is basic natuurkunde. Wind + molen = Energie + minder wind

klaas24 | 10-09-22 | 13:07

En over een paar 1000 jaar vragen de dan levenden zich af wat de oude bewoners toch voor hadden met het plaatsen van al die palen in bepaalde patronen. En dan zien ze geheel toevallig dat, vanuit een bepaalde hoek gekeken, de winterwende ermee samenvalt. Lachuh wah?

Lu_Tze | 10-09-22 | 15:55

Vorig jaar voorjaar overgestapt naar groene leverancier. 100% groen van windmolens meneer. Nieuw aanbod van 250 naar 650 per maand.

MorgenEenAnder | 10-09-22 | 12:36 | 4

@Eminent | 10-09-22 | 12:46: Ach, groene electriciteit was altijd duurder dan grijze electriciteit. Is een paar jaar terug gelijkgetrokken. En momenteel wordt grijze elektriciteit nog amper aangeboden, als zodanig. Zal wel een administratieve truuk zijn.

Papa Jones | 10-09-22 | 12:50

Niet zoveel wind dit jaar, dus dan gaat de prijs omhoog.

klaas24 | 10-09-22 | 12:58

Ik heb een stofzuiger met een groene kabel eraan. Weet ik zeker dat ik groene stroom heb.

Leffe Blonde | 10-09-22 | 13:41
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom toch altijd weer die afhankelijkheid van de elementen (wind, zonlicht)? Neem een voorbeeld aan Frankrijk en zet een paar kerncentrales neer. Dan ben je metten ook verlost van onbetrouwbare figuren elders in de wereld.

Lockerman | 10-09-22 | 12:25 | 7

@Toos Bevergeil | 10-09-22 | 13:35:
Hoeveel water wilde je opslaan dan? Frankrijk heeft bergen en stuwmeren, en alsnog tekorten voor koelwater. Nederland heeft iets minder relief.

RandyBiel | 10-09-22 | 13:45

@RandyBiel | 10-09-22 | 13:45: Je kunt natuurlijk ook kiezen voor centrales die veel minder koeling nodig hebben. Frankrijk heeft vooral veel centrales die van de jaren ‘70 zijn en die gebruiken nog heel veel koelwater.

Verbandmeester | 10-09-22 | 15:05

@Toos Bevergeil | 10-09-22 | 13:35: mwoah, elke nieuwbouwwijk heeft tegenwoordig wel een wadi.

nieuwe_Deen | 10-09-22 | 16:51
▼ 4 antwoorden verborgen

It's all about the money money money.

Milovsky | 10-09-22 | 12:22

Dus die krengen staan daar voor de export? Ik dacht dat sinds het boerenprotest export een vies woord was.

Piet Karbiet | 10-09-22 | 12:22 | 2

We exporteren ruim 80 procent van ons gas (nu ook nog en dat voor veel te lage prijzen) aan Duitsland ,België en Italië o.a. ) maar de criminele fraudeurs in Den Haag houden de mond want stel je voor.

pejoar | 10-09-22 | 12:41

@pejoar | 10-09-22 | 12:41: Omtzigt wilde die deals graag inzien, maar ze zijn blijkbaar zo geheim dat zelfs een kamerlid ze niet te zien krijgt.

Laat dat eens even tot je doordringen. Dat gas is van ons, en de regering is niet de baas; die zijn er om namens ons het land te besturen. Dit is alsof jouw makelaar je zegt: ik heb jouw huis onder geheime voorwaarden verkocht voor een geheime prijs, jij krijgt die informatie niet en jouw accountant ook niet.

Muxje | 10-09-22 | 13:02

En nog steeds niemand die begint over getijden, terwijl eb en vloed zo'n beetje de meest constante factoren zijn.

Een simpele getijdencentrale hebben we al op Texel:
www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/e....

www.twentseenergiegroep.nl/blogs/news...

En laten we de energie uit golven niet vergeten..
With an estimated worldwide potential in the order of 1000-1500 TWh/year, waves are amongst the highest energy dense renewable resource. Waves are a result of wind and ocean interactions, that lead to generation of local waves which tent to be amplified as they propagate. Wave energy has the advantage of being predictable and less volatile compared to some of the other renewable energy sources.
www.tudelft.nl/oceanenergy/research/w...

Ik vrees echter dat onze politiek dit niet oppikken gaat want de zonnecel-&windmolenlobby draait op volle toeren, en heeft hele diepe zakken.

Abject | 10-09-22 | 12:18 | 7

@4HoogAantWater | 10-09-22 | 12:28:
Ze leveren niet genoeg winst op, omdat er niet genoeg energie uit te winnen valt.
Ingewikkelder dan dat is het niet.

RandyBiel | 10-09-22 | 13:46

@RandyBiel | 10-09-22 | 13:46: Om even het argument van windmolenbouwers te gebruiken: Als je er genoeg bouwt, komt er steeds meer energie uit die bron.
Overigens heeft bij de spuisluizen bij Den Oever een aantal jaar een proefopstelling gehangen om energie uit stromend water te halen. Het bedrijf is helaas failliet gegaan. Een stukje verder richting Friesland is een proefopstelling om energie uit electrolyse tussen zoet/brak en zout water te halen. Dat is dacht ik een opstelling van een universiteit.
Nog een stuk verder naar het oosten in de zelfde dam maken ze een gat om vissen heen en weer te laten zwemmen tussen het Ijselmeer en de Waddenzee, maar dit geheel terzijde.

Lu_Tze | 10-09-22 | 16:05

In golven zit veel energie, maar ze slopen ook vrij rap alles dat je blootstelt aan die energie.

nieuwe_Deen | 10-09-22 | 16:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze noemen het populisme:

"De Europese topman van staalproducent ArcelorMittal zei in een interview: ’Europa dreigt zijn industrieel weefsel te verliezen. De energie is hier negen keer duurder dan in de VS. Ik leg hier hoogovens stil en importeer halffabricaten uit de rest van de wereld. Braziliaanse staalproducten zitten qua kostprijs ver onder die in Europa. Als we die onderdeel van de Europese productieketen maken, kun je dat niet meer terugdraaien.’"
www.telegraaf.nl/watuzegt/940246959/e...

Duwbak_Linda | 10-09-22 | 12:18 | 3

We zitten hier straks met een failliete boedel waar meerdere keren per dag de stroom uitvalt. Al die luidruchtige klimaatideologen kunnen van mij de plomp in.

Duwbak_Linda | 10-09-22 | 12:22

Inderdaad, zolang transport over zee bij grote volumes relatief goedkoop blijft, gaan we hier wel wat industrie verliezen. Gaan ze staan juichen om de verminderde uitstoot, maar als je halve bevolking werkeloos dreigt te worden blijkt het klimaat toch een luxeprobleem te zijn.

Zeurders | 10-09-22 | 12:36

Wat nooit wordt meegenomen met de bouw van die parken, is dat deze het weer direct beïnvloeden, dat zegt men dat komt door de klimaatsverandering.

2_amazing | 10-09-22 | 12:11

Nou en? Alsof een kolen of gascentrale mooi is? Of een kerncentrale met die koeltorens? Dit zie je niet.

2Benen | 10-09-22 | 12:09 | 3

Ik vind het allemaal mooi. Design by function en dus zonder gelul, beter wordt het niet

Komjehiervaker | 10-09-22 | 12:15

Daar heb je wel een punt je hebt alleen veul meer van die windmolens nodig voor dezelfde energie opbrengst. Dat is geen competitie qua horizonvervuiling.

Gen. Maximus | 10-09-22 | 12:16

Je ziet het wel als je dat bord voor je kop weghaalt.

bijna_raak | 10-09-22 | 12:17

“Geen windmolens, maar winstmolens” zei Ed Nijpels al.
Dat was zo waar een keer niet gelogen door die neoliberale zakkenvuller.

getergde kaasboer | 10-09-22 | 12:09 | 1

Hoe is het eigenlijk met die klimaattafels?
1 x klimaat = klimaat
2 x klimaat = klimaatveranderiing
3 x kilmaat = we gaan deaud!
4 x ....

Lu_Tze | 10-09-22 | 16:13

Heb de verwarming uit gezet krijg het nu al koud.

Uw Verzekeringsadvis | 10-09-22 | 12:02

Wat Gideon al zei: Natuurbehoud? Dan is de Noordzee opeens geen natuur.

Piet Karbiet | 10-09-22 | 12:01 | 4

Slechts alleen nat.

Ruimedenker | 10-09-22 | 12:04

Vissen zijn minder schattig dan vosjes en korenwolfjes.

Tilburg.van.Klierum | 10-09-22 | 12:05
▼ 1 antwoord verborgen

Velsen Noord, waar dat het asiel cruiseschip 'tijdelijk' aanmeert,

NH nieuws: Het stroomnet in Velsen-Noord wordt de komende jaren door Liander onder handen genomen. Extra kabels moeten problemen in de stroomlevering voorkomen.

Omdat de gemeente in de toekomst uitbreidingsplannen heeft voor walstroom in de haven en het aantal laadpalen voor elektrische voertuigen wil vergroten, is ook in IJmuiden in de toekomst een ingreep nodig.

Cornelis12 | 10-09-22 | 11:59 | 2

Die lui daar tewerk stellen om sleuven voor de kabels te graven. Goede oefening voor de wederopbouw van hun eigen land!

quazi | 10-09-22 | 12:00

Over een paar generaties zijn dit de enige windmolens die men kent. Wat nou Zaanse Schans.

Super Grover | 10-09-22 | 11:58

Dacht dat 1 kerncentrale genoeg was om dat zootje oud ijzer in zee te vervangen.
Wat we dan weer niet weten is wat de vissen hier van vinden van die tering herrie onderwater daar hoor je de Natuur wappies niet over.

Uw Verzekeringsadvis | 10-09-22 | 11:55 | 5

Kerncentrale Borsele levert 4-5% van de elektriciteit van Nederland met 500MWe. Windpark Fryslan, bij de Afsluitdijk levert t zelfde, als het waait.

2 van de modernste kerncentrales plaatsen, zoals Hinkley Point C in Engeland met 3200MWe, in Nederland zou voorzien in een stabiele levering van 60% van onze elektriciteit voor 60-80 jaar.

klaas24 | 10-09-22 | 12:40
▼ 2 antwoorden verborgen

NOS 24 juni 2021,

Het Zweedse energiebedrijf Vattenfall verkoopt 49,5 procent van het windpark Hollandse Kust Zuid aan het Duitse chemieconcern BASF, wat het voor haar chemieconcern in Antwerpen gaat gebruiken, voor 1,6 miljard euro. Komende maand start de bouw van het windpark voor de Zuid-Hollandse kust. Het gaat om 140 windturbines die gezamenlijk 1,5 gigawatt stroom opwekken, wat gelijk staat aan het verbruik van anderhalf miljoen huishoudens.

Het windpark komt 18 kilometer uit de kust tussen Den Haag en Zandvoort en wordt - even - het grootste windpark ter wereld. De windmolens worden grotendeels zonder subsidie gebouwd; de Nederlandse overheid zorgt voor de vergunning, het bodemonderzoek en de aansluiting op het elektriciteitsnetwerk.

Cornelis12 | 10-09-22 | 11:52 | 7

@de rijdende vechter | 10-09-22 | 11:56: Yep en zo wordt je wederom genaaid door de overheid en het grote geld. En iedereen staat er bij en kijkt er naar.

Cornelis12 | 10-09-22 | 12:00

Geen subsidie... maar we betalen wel de aansluiting. Dat is ook gewoon subsidie hoor.

klaas24 | 10-09-22 | 12:42

Iets van 4 miljard euries voor het verlengsnoet voor de windparken de komende jaren.

klaas24 | 10-09-22 | 12:44
▼ 4 antwoorden verborgen

En daarom, lieve natuurliefhebbenden, moet elk dorp of stad zijn eigen windmolen(s) hebben. Sloop de leegstaande en dusongebruikte kerkjes en zet daar per gesloopt kerkje 1 windmolen/windturbine neer. Zó kan elk dorpje en elke stad (een deel van) zijn eigen stroom opwekken.

Rest In Privacy | 10-09-22 | 11:51 | 4

Kerken vangen vluchtelingen op. Doen de mosketen ook wat?

Piet Karbiet | 10-09-22 | 12:04

En dan minimaal 1 keer per week allemaal verzamelen bij de windmolen, en bidden tot het pantheon.

Sjors W. | 10-09-22 | 12:16

@Piet Karbiet | 10-09-22 | 12:04: Daar hoef je alleen maar wat wieken aan te knopen, heb je meteen 2 molens bij 1 gebouw

Lu_Tze | 10-09-22 | 16:22
▼ 1 antwoord verborgen

Er schijnt voor 233 miljard megawatt aan zon op aarde per dag. Wereldwijd gebruiken we 37 miljoen megawatt per dag. Zonne-energie is logisch

YoMoms | 10-09-22 | 11:50 | 9

@YoMoms | 10-09-22 | 13:13: Toen een vriend van mijn opa was overleden, zei een andere vriend tegen mijn opa: Ach Jaap, je moet maar zo denken, de goeie gaan het eerst....

Lu_Tze | 10-09-22 | 16:24

Er waait voor xxx miljard megawatt aan wind op aarde per dag. Wereldwijd gebruiken we yy miljoen megawatt per dag. Wind-energie is logisch.

nieuwe_Deen | 10-09-22 | 16:59
▼ 6 antwoorden verborgen

Het evangelie van GS was dat windmolens alleen subsidie kosten en daarna te weinig opleveren. Nou hoor ik dat windstroom inmiddels wel zeer rendabel is. Moeten mensen hun mening bijstellen?

Einde van de Domheid | 10-09-22 | 11:49 | 6

@Einde van de Domheid | 10-09-22 | 11:52: De energieverlies en zijn gigantisch vandaar dat nog steeds waterstof uit aardgas gewonnen wordt.

bijna_raak | 10-09-22 | 12:26

Als ze gratis zouden zijn waarom dan nog steeds al die energie opslagen op je rekening? Bij de huidige energieprijzen is het in ieder geval wel feest voor windmolen eigenaren. Zakt de prijs straks weer dan maken ze weer aanspraak op subsidie.

klaas24 | 10-09-22 | 12:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Voor 370.000 huishoudens aan energie. Wat een bullshit. Ja inderdaad 24/7 met 6 Beaufort zou je genoeg energie kunnen opwekken om 370.000 te voorzien. Ten eerste waait het niet constant. Ten tweede komt uiteindelijk maar 17% bij huishoudens terecht (de rest naar straatverlichting, fabrieken etc). Ten derde leeft zo'n molen maximaal 20 jaar, met jaarlijks een turbine-onderhoud van tienduizenden euro's. Ten vierde is de productie niet bepaald goedkoop en milieuvriendelijk, als je bedenkt hoeveel ton staal er gemaakt moet worden, en de kunststof bladen niet recyclebaar zijn. Tot slot gooi je de natuur flink overhoop in beeld en functie, de wind wordt letterlijk ontnomen: denk aan vogels, bloesem, tijding.

En maar klappen voor een windmolenpark. Knettergek.

Jos Tiebent | 10-09-22 | 11:49 | 4

Super tegel.

Roos | 10-09-22 | 12:19

Windmolens zijn geen 100% oplossing, maar dragen bij, wekken energie op, en wel het equivalent van het stroomgebruik van 370.000 huishoudens in de Wieringermeerpolder.
Die energie hoef je dus niet te importeren.
Dat geld gaat niet naar Poetin.
Dat scheelt weer.
Maar.
Het is geen inderdaad geen eindoplossing omdat het niet altijd waait.
En bij overcapaciteit hebben nog geen grid van accu's in elk huis om dat op te slaan.

Wat je dus al helemaal niet moet doen is een nieuw datacenter al die stroom op laten vreten.
Want dan zet je er dus een probleem naast, namelijk 370.000 huishoudens aan extra nodige energie, die dan wel ergens vandaan moet komen als het niet waait.
Dat is greenwashing.
Een tipje van de ijsberg is groen, maar de rest is grijs.
Alleen je maakt de ijsberg steeds groter.

En de burger betaalt er ook nog 700 miljoen subsidie voor. Die we ook in de verpleegkunde, onderwijs of politie of defensie hadden kunnen stoppen.

Dus we doen het dom.

Maar hoe komen dit soort dommigheden tot stand?

AdvocatusDiaboli | 10-09-22 | 12:31

@AdvocatusDiaboli | 10-09-22 | 12:31:
"Maar hoe komen dit soort dommigheden tot stand"

Ingrediënten lijst:
1 Microsoft Amazon of Google naar keuze,
1 plan voor uitbreiding,
1 blik gehaaide juristen,
1 blik sales figuren,
6 kekke PowerPoint slides,
1 theelepel hol geleuter over werkgelegenheid
1 vleugje simplistische op prestige beluste lokale bestuurders.

Goed mengen in de blender tot het als een romige massa van lokale hoog draverij met aroma's van volksverlakkerij en corruptie over de burger uitgestort kan worden.

Naar smaak subsidie of steekpenningen toevoeren.

normanius | 10-09-22 | 13:43
▼ 1 antwoord verborgen

Nature can not be fooled - Richard Feynman

Windenergie gaat nooit meer dan 5-10 % van de totale energiebehoefte dekken, de jaarlijkse energiebehoefte groeit harder dan dat er molens worden bijgebouwd.
Het gaat om energiedichtheid, en dan staan helemaal bovenaan kernfusie en kernenergie, dan een hele tijd niets, dan olie, gas en kolen..... dan een hele tijd niets..... dan waterkracht, dan een hele tijd niets..... en dan zon en wind.
Maar het gaat niet om wetenschap, het gaat om gevoel!! En uiteraard is het makkelijk lobbyen bij een regering, tweede kamer en top-ambtenarij vol met gesjeesde politicologen, geschiedenisleraren en veilingmeesters.

skoftig | 10-09-22 | 11:49 | 1

Klopt helemaal.

Verbandmeester | 10-09-22 | 14:52

Is de op te wekken stroom reeds voor een schijntje aan het buitenland verkocht?

HankHill | 10-09-22 | 11:48 | 1

Ja

Ikdoemisschienmee | 10-09-22 | 11:53

Ik weet ook nog wel een paar plaatjes van kerncentrales waar iets mis ging met iets grotere impact dan een verbrand turbine blad… of een dode vogel.

Nietdanjatoch | 10-09-22 | 11:49

@Nietdanjatoch | 10-09-22 | 11:49: @Nietdanjatoch | 10-09-22 | 11:49: Oh ja, die ene die destijds al met een verouderde technologie werd gebouwd. Die ene waar dan ook de veiligheid niet in acht werd genomen. Die waar niet eens een afdichting boven de brandstofstaven zat. Die ene waar uit kostenoverweging de tip van de controlestaven van een warmteopdrijvend materiaal waren?
Bij die bewuste reactor is alles fout gegaan wat maar fout kon gaan op een gebrekkig ontwerp waar destijds al kritiek op was.

Verbandmeester | 10-09-22 | 15:08

Die laatste, ja... Als ik wel eens de Wieringermeer in rijd en dan later bij het rijden op de Afsluitdijk, neurie ik meestal een liedje uit War of the Worlds bij het zien van die rooie flikkerlichtjes: The chances of anything coming from Mars... But still they come.

Lu_Tze | 10-09-22 | 16:37

Wat een zooitje ongeregelde palen zijn me dat, zeg. Iedere molen voor zich, net als hun collega's op het land. Ikke-ikke-ikke, een beetje onderling overleg is er niet bij. Je hebt er luie molens bij die soms stilstaan, en dan moeten de anderen een tandje bijschakelen. Kunnen ze niet synchroon draaien, zoals in een goed orkest? Dan lijkt het tenminste nog wat.

quigg | 10-09-22 | 11:46

Subsidie vrije offshore wind parken. Ver weg uit de kust. Geen NIMBY issues, en goedkoop. Goedkoper dan kernenergie , gas en kolen (bij nieuwbouw). Bouw van zo’n park kan in 2-3 jaar. Wat is er mis mee? Enige is dat die bedrijven nu godschuwelijk veel verdienen op dit moment maar dat geldt voor alle energie producenten. Aparte prijzen voor gas en groene elektriciteit lijkt mij niet verkeerd overigens .

Nietdanjatoch | 10-09-22 | 11:45 | 4
-weggejorist-
4HoogAantWater | 10-09-22 | 12:55

Bijna raak, als je het nieuws een beetje gevolgd hebt, weet je dat de hoge electriciteitsprijzen gedreven worden de hoge gasprijs

Nietdanjatoch | 10-09-22 | 18:46

4hoog, misschien moet jij eerst eens wat aan je grammatica doen en je een beetje inlezen voor je weer zinloze reacties plempt.

Nietdanjatoch | 10-09-22 | 18:49
▼ 1 antwoord verborgen

Met niet of nauwelijks subsidie goedkope stroom leveren, een soort kerncentrale sprookje maar dan echt. Meer grote molens op zee, en die kleine molentje op land snel weghalen.

W_F | 10-09-22 | 11:43 | 1

Zo is het. Die met opportunisme geplaatste onshore windturbine snel weghalen en alles op zee. En vergis je niet, ook de NL industrie profiteert hiervan, schept werkgelegenheid, en export potentie.

Nietdanjatoch | 10-09-22 | 11:48

Helaas dienen ze het divident. Winst gebruiken om vraagprijs te drukken is niet interessant.

Neuth | 10-09-22 | 11:41 | 2

Tandartsen adviseren Prodent.

Papa Jones | 10-09-22 | 11:43

@Papa Jones | 10-09-22 | 11:43: Soms kan echter een lagere vraagprijs wel lijden tot een hogere winst afhankelijk van de prijselasticiteit.

Neuth | 10-09-22 | 14:11
-weggejorist en opgerot-
Pea a Monte | 10-09-22 | 11:38 | 15

Volgende topic al gezien?
Dan zeg je: Dankjewel Spartacus..

Ruimedenker | 10-09-22 | 12:22
▼ 12 antwoorden verborgen

"Het 225 km2 grote park is eigendom van Vattenfall, BASF en Allianz"

Waarom niet gewoon van de overheid?

Nu eten er weer aandeelhouders en dure CEO's mee.

We keilen er toch weer subsidie tegenaan. De Wieringermeerpolder kost ons 700 miljoen. Maar dan heb je wel voor 370.000 huishoudens aan energie. O nee, wacht...

Laat dit dan ook voor de Nederlandse burgers zijn, zoveel mogelijk.

AdvocatusDiaboli | 10-09-22 | 11:37 | 2

Helaas heeft BASF eigen industrie. Chemiecomplex van BASF in Antwerpen.
Dit wordt een herhaling van zetten.
Wij betalen subsidie voor windmolens, de opgewekte energie gaat niet naar ons toe.
Hoe komen dit soort deals tot stand?

AdvocatusDiaboli | 10-09-22 | 11:46

Ik zag het ja, de afgelopen maanden, bij Noordwijk. De ongereptheid van de zee is voorgoed verziekt. En 's nachts is het een zee van licht, ontelbare rode lampen, uit de verte.

Papa Jones | 10-09-22 | 11:36 | 6

@Papa Jones | 10-09-22 | 12:00:
Olie en gas platformen verdwijnen ook weer langzaam aan, na 20-40 jaar dienst. Zal voor wind niet anders zijn.
Sommige daarvan kan je ook gewoon vanaf de kust zien.

RandyBiel | 10-09-22 | 12:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Zorgt dat ook voor 'biodiversiteit'? Of slaan die dingen duizenden vogels uit de lucht en maakt het de onderwaterwereld onmogelijk?
Zomaar een paar vragen aan de deugkneuzen.

donkieshot | 10-09-22 | 11:36 | 1

De molens zorgen inderdaad voor biodiversiteit omdat er tussen de molens niet gevist mag worden.

W_F | 10-09-22 | 12:04

Hoeveel klimaatdrammers zijn eigenlijk ooit zelf op de veluwe geweest?

Kartelmaster2000 | 10-09-22 | 11:35 | 2

De Veluwe ligt er prima bij volgens Derksen, die rijdt er vaak door heen.

uisge baugh | 10-09-22 | 11:39

Weinig want daar is werkelijk niks te beleven.
Weetje, vroeger was de Veluwe bos, van en op de omgehakte bomen is Amsterdam gebouwd.

Uw Verzekeringsadvis | 10-09-22 | 11:59

www.marinetraffic.com/en/ais/home/cen...

Soort Flightradar, maar dan voor dikke vette boten.
Het is niet zo heel druk hoor, op de Noord Zee.
Beetje slalom, hier en daar een aanvaring, beetje driften tegen de waaijpalen.
Komt helemaal goed.
En de stroom gaat naar onze zuiderburen in Patatië.

Ruimedenker | 10-09-22 | 11:34 | 3

Dank u, maar wij hebben onze eigen stroom. Dat wil zeggen: we hadden eigen stroom, maar onze politici hebben deze cadeau gedaan aan een Frans bedrijf dat ons die elektriciteit verkoopt aan 12 keer de kostprijs.
Als het erom gaat het belang van de burger te verkwanselen zijn alle politici gelijk.

Nonkel Frituur | 10-09-22 | 11:39

@Nonkel Frituur | 10-09-22 | 11:39:
Serieus, Nonkel.
De opgewekte elektriciteit gaat vanuit de NL kust naar een chemische fabriek van BASF in Antwerpen.
Hieronder ergens de link.

Ruimedenker | 10-09-22 | 11:51

@Ruimedenker | 10-09-22 | 11:51: Maar hebt u dan nog genoeg stroom over voor de wasmachines van de inwijkelingen uit Asilië ?

Nonkel Frituur | 10-09-22 | 12:00

Kunnen de vissers weer fijn omvaren op dure stook olie !

Calihero | 10-09-22 | 11:32

Windmolens en recyclen:

"Momenteel worden ze weggestopt in mijnen, gewoon gestort, of ergens opgeslagen tot er een goede oplossing is gevonden. Want met het zogeheten composiet van glasvezel en kunsthars waar windmolenwieken van zijn gemaakt valt vooralsnog weinig te beginnen."

Roos | 10-09-22 | 11:31 | 2

En wat dacht je van de ongeveer 300 liter minerale olie per turbine die elk jaar ververst moet worden.

Nuchtere_Tukker | 10-09-22 | 11:40

En er dan achterkomen dat er een enorm gasveld onder die dingen ligt.

elfenstein | 10-09-22 | 11:30 | 1

Ja, maar aardbevingen... We worden al jaren genaaid door de klimaatmaffia. youtu.be/vb-52nlv0qs

4HoogAantWater | 10-09-22 | 11:33

Inderdaad tof staaltje techniek. En het mooie is: je haalt ze ook zo weer weg als je ze niet meer nodig hebt.

Komjehiervaker | 10-09-22 | 11:29 | 2

Precies dit. Je haalt het zo weer weg.

Me_Giant | 10-09-22 | 11:31

Eigendom van Vattenfall, BASF en Allianz, betaald van uw belastinggeld en de winst gaat naar 't buitenland. Goh wat was dat privatiseren van nutsbedrijven toch een goed plan...

4HoogAantWater | 10-09-22 | 11:29 | 3

En geen journalist die eens gaat uitzoeken hoe dit soort beslissingen tot stand komen. En waarom dat beter zou zijn voor Nederland.

AdvocatusDiaboli | 10-09-22 | 11:42

Welk mega datacenter wordt hier nu weer mee van stroom voorzien ?

Der Schnitzeljäger | 10-09-22 | 11:27 | 3

BASF zelf.

Lorejas | 10-09-22 | 11:35

BASF chemie Antwerpen.

Ruimedenker | 10-09-22 | 11:35

Vanmorgen mijn partij houtbriketten opgehaald. Eigenaar zegt dat ik net op tijd ben. Komt allemaal uit Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne. Prijzen gaan straks door het dak en nog maar de vraag of het straks überhaupt nog leverbaar is. Winter is coming.

Duwbak_Linda | 10-09-22 | 11:26 | 5

@Haberdoebas | 10-09-22 | 11:32: De droogte van het hout verraadt dat het al ruim voor de invasie is gekapt en gedroogd (het is resthout).
Hij vertelde dat door oorlog/inflatie de nieuwe lichtingen niet meer de tijd krijgen om te drogen.

Duwbak_Linda | 10-09-22 | 11:37

@MagnificentRon | 10-09-22 | 11:33:
Voor dat bedrag kocht je vorige winter een pallet. Heb waarschijnlijk wel genoeg hout liggen, maar voor de zekerheid toch maar wat bijgekocht..

Duwbak_Linda | 10-09-22 | 11:41

Wilde ook een paar kuub bestellen 400 per kuub en uit verkocht !

Uw Verzekeringsadvis | 10-09-22 | 12:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Bij de huidige energieprijzen schijnen de investeringen snel terugverdiend te zijn. Wie zit er nou achter de hoge energieprijzen dan?

Leptob | 10-09-22 | 11:26

Raar gezicht, filtersigaretten met wieken.

gestoptmetroken | 10-09-22 | 11:26

Beetje verwarrend, dat minteken voor de winstbedragen. Maak daar een dubbele punt van...

Jos Tiebent | 10-09-22 | 11:24

Natuur is grillig en onvoorspelbaar en mensen houden structuur en voorspelbaarheid. Ergo de mens houd niet van natuur. Mensen houden van, zoals in Nederland, goed bijgehouden flora en fauna en worden helemaal panisch als de natuur lichtjes doorschemert in de vorm van sterfte of enge beestjes. En mensen houden van luxe ipv hard werken. Daarom wordt natuur afgekocht met illusies ipv dat er werkelijk bezuinigd gaat worden in consumptie. Wil je de wereld redden? Stop met shoppen van spullen voor de heb, stop met reizen, stop met TV en meuk uit China. Bijvoorbeeld

Godwint | 10-09-22 | 11:24 | 1

Stop met ademen, red de wereld

Drs.G | 10-09-22 | 12:33

Dan was jij het waardoor ik het mij nog bij stond. Je hoort daar verder niks over blijft toch opmerkelijk.

Jan van Haerlem | 10-09-22 | 11:28

Heren/dames ingenieurs; Hoeveel van die dingen hebben we nodig om heel nl van stabiele goedkope(?) electriciteit te voorzien? Ik zie een soort nieuw Deltaplan opdoemen

Drs.G | 10-09-22 | 12:39

Zoveel dat we zelf geen ruimte meer hebben er te wonen. Alleen al dit feit zou de Nederlander moeten laten beseffen dat t allemaal poppenkast is

Drembil | 10-09-22 | 13:25
▼ 1 antwoord verborgen

Een groot deel van de stroom gaat naar het chemiecomplex van BASF in Antwerpen, dat de grootste chemische productielocatie in België is. Las ik via google.

Jan van Haerlem | 10-09-22 | 11:22

Meer windmolens, vrede op aarde, atoomenergie nee en geen mens is illegaal. En haat op blanke mannen. De deugmix

Kladderadatsch | 10-09-22 | 11:22 | 3

Nu te koop op vinyl!

Cunts-en-kitsch | 10-09-22 | 11:24

Je vergeet er nog één: De wereld is van iedereen.

leo de pejo | 10-09-22 | 11:26

The seventies are back!

Itastijl | 10-09-22 | 11:26

Komt nog bij dat de bladen van windmolens nauwelijks recyclebaar zijn.
In Amerika worden ze begraven. In Europa worden de oude bladen opgeknapt en krijgen een tweede leven voor de windmolens in bv. Roemenië.
Uiteindelijk belanden ze toch op de schroothoop. En gaan ze de verbrandingsoven in.
Een deel van het verbrande composiet wordt tenslotte gebruikt in de wegenbouw. Het overgrote deel blijft onbruikbaar afval.
Tel daarbij op dat een windmolen slechts 20, 25 jaar meegaat en er steeds meer bijkomen.
Dat belooft nog wat voor de toekomst!

leo de pejo | 10-09-22 | 11:21 | 9

@Jos Tiebent | 10-09-22 | 11:30:
En welk deel van de tijd waait het op zee dan niet tussen de 2 en 6 bft volgens jou?

RandyBiel | 10-09-22 | 11:39

@Jos Tiebent | 10-09-22 | 12:26:
Een verwaarloosbaar deel dus, wat sowieso al ingecalculeerd was.
Daar gaat je argument.

RandyBiel | 10-09-22 | 13:48
▼ 6 antwoorden verborgen

Het opmerkelijke is dat de natuurschade door off shore windmolens helemaal niet zo goed bekend is, omdat we simpelweg nog niet zo lang off shore windparken hebben.

Aan de ene kant is het lastig voor de vissers om er te komen, dus is er meer ruimte voor zeeleven om zich te ontwikkelen. Aan de andere kant krijgen mensen die zelfs redelijk ver van windturbines af wonen allerlei vage nog niet verklaarde klachten door de subsone golven. Het is dan ook geen onrealistische aanname dat dieren in zee (soms zelfs recht onder de windmolens), waarin geluidsgolven zich veel beter voortplanten, hier ook last van hebben.

hooibergje | 10-09-22 | 11:20 | 1

Zoek even op het langjarig onderzoek naar de windmolens voor de kust van Texas. De resultaten zullen je verbazen!

Harry_Witkamp | 10-09-22 | 12:24

Het mooie van al die windmolens is dat ze altijd terug zwaaien.

Plukkieplukkie | 10-09-22 | 11:19

Wat is hier mooi aan?

Eminent | 10-09-22 | 11:18 | 5

Ja en biomassa is een heel schone energieopwekking.

Jackson | 10-09-22 | 11:36

@Red shirt | 10-09-22 | 11:30:
De overwegend links stemmende bewoners van IJburg denken daar heel anders over.

Kruimel | 10-09-22 | 11:48

@Red shirt | 10-09-22 | 11:30:
Ik zou zeggen, rijd eens naar Almere over de A27 en dan nog iets verder over de Ketelbrug.
Angstaanjagend gewoon.

Ruimedenker | 10-09-22 | 12:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Windmolens en katten doden dieren. Auto's niet

Itastijl | 10-09-22 | 11:18

Ik reed laatst voor het eerst in tijden over de Afsluitdijk. Ik vond het best schokkend om te zien hoe de natuur en het zicht compleet verkracht zijn met tientallen, zo niet honderden windmolens die daar uit de grond gestampt worden. Iets wat van oudsher een prachtig stuk was om langs te rijden is nu een uiterst deprimerende toestand, geofferd op het altaar van de klimaatideologie.

Do-na-zi | 10-09-22 | 11:18 | 3

Als je er in het donker rijd dan is het net een discotheek met al die strobe-lights.
Eeuwig zonde.

normanius | 10-09-22 | 11:22

Ach boeie, vroeger had je waarschijnlijk hetzelfde gezeik over die afsluitdijk waar jij nu weer zo lovend over bent.
Toen had je nog die prachtige open Zuiderzee.

RandyBiel | 10-09-22 | 11:27

Getijdenstroomopwekking, dus ergens dicht voor de kust, en daar hebben we plenty van
is in Denemarken al een hit, maar in Nederland .. ?
Behalve een proefveldje ergens voor de Zeeuwse kust wordt er hier nauwelijks iets mee gedaan

Tobi | 10-09-22 | 11:50

Lang niet alle vogelhakselaars die u vanaf het strand kunt zien zijn aangesloten op het net. Bij Wijk aan Zee zijn ze daar nu mee bezig. Ondertussen staan die molens daar al geruime tijd te roesten.

goedverstaander | 10-09-22 | 11:17

Prima die windmolens hoor. Mja... de Noordzee verandert hierdoor wel in een industriepark. Ik vraag me sterk af of we dat wel moeten willen.

Principe | 10-09-22 | 11:16 | 1

Dus Greenpeace was eigenlijk funderingen aan het leggen met dat blokken in zee tieven?

Super Grover | 10-09-22 | 11:59

Ome Roon had tijdens zijn 2e kamer bezetting, zich meer moeten laten gelden.
Verder schrijft hij nette stukjes die goed leesbaar zijn en op de inhoud , actueel zijn.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Oud indiaans spreekwoord, uch.

Zitvlak | 10-09-22 | 11:14

Prima hoor.
(Liever dat dan kou en geen internet)

hotmint | 10-09-22 | 11:14 | 2

dan liever gewoon weer Russisch gas en Olie uit het M.O.

dinges_123 | 10-09-22 | 11:17

Was de elektriciteitsprijs niet verbonden aan de gasprijs?
If so, dan betaal je je nog steeds blauw aan die 'alternatieve' energie

Tobi | 10-09-22 | 11:46

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland