Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wopke weer met fakkel bij voordeur Rutte IV

Weekenddraadje!

Social

Joe, Den Haag. Hou er toch gewoon mee op. Het was niks, het is niks, en het wordt niks. Dit ruggengraatloze gezwatel in vijf tweets van Hoekstra is exact waarom er een VERTROUWENSCRISIS in Nederland is. Den Haag stoot teveel ONZIN uit, en het is één groot BlaBla2000-gebied waar dingen welles/nietes heilig zijn. Nederland is niet gepolariseerd, JOELLIE zijn gepolitiseerd. Den Haag heeft werkelijk geen idee wat er in Nederland leeft en neuzelt over niet bestaande modelproblemen terwijl er een bibberkoude hongerwinter voor de deur staat. Er moet een ambtenarenreductie komen van 50, 60, 70 tot 90%. We moeten ministeries en overheidsgebouwen vorderen voor de huisvesting van daklozen en starters. Het is tijd voor nieuw leiderschap. Verhuur dat hele soepzootje aan de VN en haal die Finse spits.

Weekendbonus. Ome Roon

Social

Reaguursels

Inloggen

Die schlappschwanz Hoekstra is wellicht stiekem de vader van Sophie Hermans. Ook alleen maar praten in termen van input en niets concreets. Als Wopke een hond heeft dan zal hij hem waarschijnlijk zo toespreken: geachte hond mag ik je wat vragen, is het mogelijk, als dat niet te veel gevraagd is, dat je even gaat zitten; hoeft niet meteen, maar als het kan graag. Wij zeggen gewoon tegen de hond: zit, want dat is resultaat, dat is output.

Broadsquire | 20-08-22 | 18:31

Dus ik kan me dadelijk als vrouw registreren, naar een 'ladies day' in de sauna en als er tumult ontstaat de politie bellen zodat ze me naar binnen kunnen escorteren? Leuk experiment.

R. Skickr | 20-08-22 | 15:34 | 1

Nog leuker is als die sauna bomvol blote kerels zit die je voor zijn geweest.)

funda | 20-08-22 | 17:42

Een CDA'er zou desnoods zijn moeder verkopen om maar mee te mogen regeren.
#algemeen bekend feit
Als de PvdA wint dan regeren ze mee om het PvdA beleid uit te voeren.
En als de VVD wint dan regeren ze mee om het VVD beleid uit te voeren.
Dat hadden ze deze keer ook gehoopt, gewoon lekker samen met de VVD nog 4 jaar door regeren. Met D'66 er een beetje bij voor de gezelligheid.
Ze hadden er alleen niet op gerekend dat D'66 de boel naar haar hand zou zetten door 9 maanden lang de onderhandelingen te frustreren tot alle eisen van D'66 waren i gewilligd.
En dan wil D'66 ook nog eens over haar graf heen regeren door alles vast te leggen tot 2050.
De coalitie die er nu zit doet alles ten nadelen van de CDA achterban.
En het CDA zat erbij en liet het gebeuren.
Maar ze zitten nu wel in de regering en dat is voor het CDA toch altijd heel belangrijk geweest.
Het CDA had er ook uit kunnen stappen en dan zouden er nieuwe verkiezingen moeten komen.
Maar dat wilden ze niet.
Dan maar toegeven aan Sigrid Kaag.

Osdorpertje | 20-08-22 | 14:42 | 2

En dat terwijl niemand, ook D66 niet, ook maar enig idee heeft wat de effecten zullen zijn van een gedwongen energietransitie op zo´n korte termijn. De korte termijn effecten beginnen goed zichtbaar te worden en die effecten zijn slecht. Echter wat gaat dit betekenen voor de lange termijn?
En dan gaat het niet over wensdenken maar dan heb ik het over de werkelijkheid. Volgens mij weet niemand het.

ChalinaRosa | 20-08-22 | 15:38

Een overheid die vrijwel alles verkloot zou ik daar niet mee vertrouwen. Daarnaast, noem eens 1 individu binnen dit kabinet die bekwaam overkomt?

donkieshot | 20-08-22 | 15:55

Dit land is klaar met deze kneuzenploeg die zo graag professioneel en doelgericht proberen over te komen.

Rutte met de VUT (ik betaal graag), Kaag terug naar Libanon en de rest de wachtkamer / geld in.

Klaar mee !!

Ervaringsdeskundige | 20-08-22 | 13:17

"het stikstofbeleid is de nieuwe reden om alles wat we in de afgelopen 30 jaar hebben opgebouwd weer af te breken"

Echt wat een ongelofelijk domme opmerking. En dat van een wetenschapper. Tuurlijk jongen, alles om de boel af te breken! We gaan eraan voorbij dat stikstof al 30 jaar lang voor de natuur, het milieu, de voedselketen, een enorm vervuilende zaak is, die al 30 jaar lang door angstige politici als een hete aardappel wordt doorgegeven aan volgende kabinetten, CDA voorop met de laatste poging daartoe van Wopke Hoekstra.

Wat is die Plasterk toch een onbeholpen stuk onbenul geworden. Ik vraag me dan af: Weet hij echt niet beter of voelt hij aan dat hij hiermee scoort bij zijn nieuwe achterban, die alles wat je opschrijft tegen (wetenschappelijk gebaseerd) overheidsbeleid slikt als zoete koek? Ik denk dat hij precies weet wat voor onzin hij opschrijft maar het doet uit pure ijdelheid. Plasterk is de Karel van Wolferen van de politiek.

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 12:51 | 22

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 18:29:

Klopt, argumenten heb je niet gebruikt.
Wel ad hominea, tu quoques, beledigingen en laster. En vooral heel veel speculaties over de gedachten en emoties van mensen die je niet kent; nooit gezien of gesproken hebt; waar je niks van afweet; behalve dat ze mogelijk een column hebben gelezen. Een column waar je verder niks tegen in kunt brengen.

Dandruff | 20-08-22 | 19:31

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 19:45:

Niet altijd alles. Maar als ik ergens op reageer heb ik het gelezen. En anders reageer ik niet.
Dat klinkt misschien wat lafjes, maar ik heb daar goede ervaringen mee.

Dandruff | 20-08-22 | 20:07
▼ 19 antwoorden verborgen

Overheid gebruikt klimaat, natuur, woke om zich af te wenden van echte problemen. Ze staan met de broek naar beneden.

inCol | 20-08-22 | 12:40 | 2

En Hoekstra heeft gelijk. Het kan wachten. Zie rest van de wereld. Maar Hoekstra is slap en is een lichtgewicht. Dus hij trok de keutel rap in.

inCol | 20-08-22 | 12:50

Een stevige reductie van het ambtenarencorps heeft ook mijn steun, wellicht dat de onzindepositie dan ook enorm afneemt. Onzindepositie bevordert enorm de groei van wokeplantjes, die dan alles overwoekeren wat juist gedijt bij weinig onzin. De sector moet er rekening mee houden dat er wel eens een halvering van de ambtenarenstapel nodig zou kunnen zijn.

Blauwpetje | 20-08-22 | 12:13 | 1

wanneer beginnen we met preventief ruimen?

rommelpot1.0 | 20-08-22 | 12:44

Waarom denkt het gros op deze roze blog dat bij het aftreden van dit kabinet de zaken gaan veranderen. Dan heb je toch niet opgelet de afgelopen 30 jaar. Het beleid wordt gemaakt in Brussel en Davos, de lokale overheden zijn slechts uitvoerend. Kortom, weet dat er niets verandert zolang wij onze soevereiniteit niet volledig terugpakken. Hint: wordt niet gedaan

davidhasseltoff | 20-08-22 | 12:12 | 6

@KeesBruin | 20-08-22 | 12:35: terugfluiten hoe? Dan betalen we een keer een boete. Maar we proberen het echt nooit, een keer de rug recht te houden. Zou verfrissend zijn

Gen. Maximus | 20-08-22 | 12:47

@KeesBruin | 20-08-22 | 12:35:

@davidhasseltoff stelde dat de EU volledig het beleid van EU-lidstaten bepaalt. Mijn punt was dat de meeste landen daar helemaal niet naar luisteren. Dus zijn stelling klopt niet. En ja, de meeste EU-lidstaten zijn groter dan NL maar we *proberen* niet eens om een keer nee te zeggen. Terwijl we als grootste nettobetaler eigenlijk alle reden hebben om af en toe de poot stijf te houden. Dat onze regering dat nooit doet is een keuze.

Verder helemaal eens met wat je over de EU schrijft. Maar nogmaals; de EU is slechts het gevolg, niet de oorzaak. Veel EU-beleid komt 1 op 1 overeen met dogma's die de linkse kerk hier al een halve eeuw oplegt; massaimmigratie, oncontroleerbare overheid, corrupte baantjesmachines, nivellering, islamisering, identiteitspolitiek, censuur, etc.
Zonder EU zou dit kabinet precies hetzelfde wanbeleid voeren.

Dandruff | 20-08-22 | 13:47

Vandaag ook weer zo'n lulverhaal in de krant. Asielstop kan alleen bij Nexit, want magniet van EUSSR. Want Magyar, Polska en Knoflooklanden lopen ook zo lekker in de pas. Gewoon net als hun een dikke middelvinger naar Brussel opsteken en boetes niet betalen of langs de achterdeur bijdrukken.

marchbrown | 20-08-22 | 18:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben steeds meer verbaasd over Plasterk, hij zegt een hele boel zinnige dingen en deze column is gewoon helemaal raak. Als politicus vond ik hem een natte krant, maar nu hij weer vanaf de zijkant rustig kan observeren en analyseren ziet hij de zaken best helder. Een wetenschapper denk ik , geen doener.

Blauwpetje | 20-08-22 | 12:06 | 8

@Dandruff | 20-08-22 | 14:19:
Gelukkig hebben we jou altijd nog, de koning van de verdraaiing. En ja ik ben wetenschapper. Vreselijke lui natuurlijk, eten alles altijd beter, volgens eigen zeggen.

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 18:32

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 18:32:

Welk van jouw holle slogans verdraai ik volgens jou?
Oeps, dat weet je niet?
Hop, en weer een vraag die jij niet kunt beantwoorden. Nummer 473 alweer vandaag gok ik, dus we zijn er bijna.

En over verdraaiingen gesproken, ik zeg nergens dat wetenschappers vreselijke lui zijn. Ik zeg wel dat mensen die scheldend, razend en tierend elke inhoudelijke discussie vermijden waarschijnlijk geen wetenschappers zijn. Kennelijk hanteren wij allebei een andere definitie van "wetenschapper".

Hoeveel reacties heb je vandaag geplaatst?
Geen één daarvan probeert een woord van de column te weerleggen.

Dandruff | 20-08-22 | 19:20

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 18:32: Het is niet netjes om anderen te beschuldigen van datgene wat u zelf doet, heer BL. Als u als wetenschapper net zo bent als dat u hier reaguurt, dan geeft dat toch te denken over de kwaliteit van uw werk. Niet of slecht gefundeerde aannames en beschuldigingen, drogredenen presenteren als legitieme argumenten, hypocrisie/cherry picking (vooral bij onderwerpen die over D66 gaan heel evident): dat vindt u dus gedrag dat een wetenschapper waardig is?

countus | 20-08-22 | 19:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik heb zojuist die column van Plasterk voor de tweede keer doorgelezen, onder meer omdat Beste Landgenoten zoveel kritiek op Plasterk had. Want dat was een ijdele populist etc.
Sorry, BL, maar ik kan nauwelijks populisme in die column ontdekken. En de constatering, dat de elite inmiddels idealen heeft, die mijlenver van die van Jan met de pet afstaan, deel ik volledig.
Terecht stelt Plasterk, dat dit kabinet beleid uitvoert dat "door de hele spraakmakende gemeente verstandig wordt gevonden". En hij definieert die gemeente als "de ambtenarenij, vrijwel de gehele pers inclusief de publieke omroep en vrijwel de gehele academische wereld".
Daar is toch geen speld tussen te krijgen? We kennen de politiek correcte canon toch allemaal?
En we weten dat de gewone Nederlander helemaal geen boodschap heeft aan de illusies waar types als Kaag zich aan vastklampen. Aan supranationale organen als de VN en de EU, die de democratie aan alle kanten ondermijnen en een ongekozen kaste van Kaag-types op de troon zetten.

KeesBruin | 20-08-22 | 12:00 | 9

@KeesBruin | 20-08-22 | 13:16:
"Het gaat mij er om, dat de mensen die aan de touwtjes trekken een verkeerd beleid voeren op allerlei gebied"

En toch schrijf je dat er een elite bestaat, zonder te zeggen wie het zijn, maar dat het begrip elite wel juist moet zijn omdat er tenslotte een woord voor bestaat. Allah is ook een woord, maar hij bestaat niet.

Wie er aan de touwtjes trekken is een bijzonder amorfe groep mensen, die ook bestaan uit jij en ik. Ambtenaren die beleid maken maar ook uitvoeren, politici die vaak tijdelijk zijn gekozen en op basis van een coalitie-akkoord proberen wetten te maken wat altijd een compromis omvat, en dat laatste kenmert ook ons poldermodel: We hebben zoveel partijen dat er altijd een compromis uitrolt.

Dat jij dat beleid verkeerd vindt mag uiteraard en je zal dan ook niet op deze partijen stemmen. Maar dat betekent niet dat "het volk" daar unaniem over is, of zelfs maar slachtoffer van. Dat volk kiest haar eigen bestuur want we leven niet in Rusland zeg maar. Dat je er niet blij mee bent zegt echter niets over een schimmige elite, die in weerwil van onze democratie "achter de schermen" aan de touwtjes zou trekken. Zo werkt dat niet. Al heb je vele lobbygroepen en belangen, maar daaronder kan je gerust ook de boerenlobby van veehouders en veevoeder-bedrijven scharen, net zo goed als Shell en Unilever of de banken.

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 14:06

@KeesBruin | 20-08-22 | 13:16:

Spijker op de kop; het gaat niet om links of rechts maar om de manier van handelen. Het feit dat het aankaarten van bepaalde problemen leidt tot stelselmatige lastercampagnes, schijnprocessen, vernielingen en geweld; zelfs moord. Waarna de dader vervroegd wordt vrijgelaten.

Plasterk wijst terecht op het grote verschil tussen elite en volk, bijvoorbeeld over de vraag of vrouwen echt bestaan; en zo ja of mannen met baard en piemel *recht* hebben op het betreden van meisjeskleedkamers. Of op het meedoen met (en dus winnen van) mensen-van-baarmoeder-sporten kampioenschappen. Dat dit soort totaalidioterie onbespreekbaar is bewijst de macht van die elite.

Dus natuurlijk bestaat er een elite en die zal er ook altijd zijn. Op zich niks mis mee. Tegelijkertijd is ook "elite" gewoon een verzamelnaam net als "PVV-ers", "moslims" of "Russen". Niet iedereen binnen die groepen denkt hetzelfde. Maar daarom mag je nog wel kritiek hebben op PVV-standpunten, de islam of de invasie van Oekraïne.
Voor de standpunten van een elite geldt precies hetzelfde. En het is ziek dat degenen die aan de touwtjes trekken nu de slachtofferkaart trekken als dat woordje "elite" valt. Want "populisme". Maar zelf doen ze niks anders dan hele bevolkingsgroepen voor dom, racistisch en fascistisch uitmaken. Dat is net zo goed populisme, maar dan in dienst van de elite.

Dandruff | 20-08-22 | 15:12

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 13:05: "het klimaat staat op instorten"
Al decennia wordt geroepen dat het klimaat op instorten staat, al decennia wordt die totale instorting decennia uitgesteld.
Het klimaat verandert inderdaad, dat doet het al millennia, miljoenen jaren zelfs.
Misschien wordt het tijd dat we/ze inzien dat we ons aan moeten passen aan de verandering van dat klimaat, in plaats van de klimaatverandering proberen tegen te gaan.

naglfar | 20-08-22 | 15:25
▼ 6 antwoorden verborgen

Zeg ook daarom JA! tegen het populisme.

Asteroid-B612 | 20-08-22 | 11:51 | 7

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 13:11: Het is A) geen "aanname" en B) geen "nonsens". Het is de letterlijke DEFINITIE van wat populisme is.
"Verneukt hij de boel dat hij de volgende keer verliest, dan zit daar straks een ander." Rutte zit er al 12 of 14 jaar. Hooguit krijg je een ander, afkomstig uit precies diezelfde politieke elite.
"Populisme streeft naar de alleenheerschappij van wat "het volk" zou willen," En terecht, dat is namelijk wat democratie betekent. Het woord komt uit het Grieks : dēmos ("het volk") and kratos ("regeren"). Een democratie is dus een bestuursvorm waarin het volk regeert. Niet een dictator, en niet een kleine bevoorrechte groep, de zg. elite.
Maar dat wil niet zeggen dat het volk unaniem dezelfde opvattingen heeft over bepaalde zaken. Daar is ruimte voor veel verschillende meningen. Het gaat erom dat politici of gekozen afgevaardigden daar oor voor hebben.

Asteroid-B612 | 20-08-22 | 13:35

@Asteroid-B612 | 20-08-22 | 13:35:
Verschil tussen populisme en democratie is dat populisme claimt de wil van het volk te vertegenwoordigen, wat niet zo is en vaak op basis van een enkele sterke man. Democratie houdt rekening met de belangen van de minderheid, evenals van de meerderheid maar populisme claimt de waarheid in pacht te hebben. Wat er gebeurt zie je dan in landen met een populist aan het roer: Als smoes "de wil van het volk" gebruikend, worden allerlei maatregelen doorgevoerd die gericht zijn op afbraak van de democratie om aan de macht te kunnen blijven. Hoe vaak zien we dat niet. Turkije, Hongarije, Rusland, Korea, enzovoort. Allemaal "de wil van het volk". Waar hebben we dat toch fout zien gaan. Iemand?

Zodra iemand claimt "namens het volk" te spreken moet je bijzonder wantrouwend zijn. Het gaat altijd om opportunisten met een eigen agenda. Je wordt verneukt waar je bij staat.

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 14:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Godallemachtig, wat een zichtbare faal van Hoekstra, geen ruggengraat. Fout man!

lanexx | 20-08-22 | 11:46 | 2

CDA en ruggengraat... De paar politici met ruggegraat zitten gedoodverfd in de oppositie. Alleen als gladde aal kom je in de coalitie..

DanskeRob | 20-08-22 | 12:07

Het is inderdaad bijna zielig om aan te zien, de stuiptrekkingen van het CDA. Beetje gebrabbel voor de Bühne, maar dat kabinet opblazen? Ho maar! Hij had beter zijn snavel kunnen houden

KeesBruin | 20-08-22 | 12:15

De laatste zin van Pritt zegt alles!

darmflora | 20-08-22 | 11:43

Ambtenaren maken alles kapot. Altijd en overal.

el burro | 20-08-22 | 11:31 | 7

@CupDCake | 20-08-22 | 12:11: U schetst een bekend probleem, politici willen vaak onmogelijke of onzinnige dingen.
Aan de andere kant: ambtenaren, zeker de hoger geplaatsten kunnen er ook wat van, en zijn vaak zeer machtsbelust.
Enfin, kijk er de prachtige Britse serie "Yes minister" nog maar eens op na.

KeesBruin | 20-08-22 | 12:17

@Dandruff | 20-08-22 | 12:16: Dat heeft op zich niet met de baantjesmachine te maken, maar met de overdosis aan 'managers'.
Je ziet het overal, het stikt van de managers, die ook nog eens geen bal afweten van de materie waar ze over gaan. Die mensen worden gewoon, al jobhoppend, binnen gehaald, omdat ze zo goed kunnen babbelen en managen, maar ze weten geen ruk van de materie af, waar het om gaat.
Dus moeten ze blind afgaan op wat ze door onder- of bovengeschikten aangedragen wordt, dan wel op de mouw gespeld wordt.
Want zich zelf een afgewogen oordeel vormen over een zaak op hun bordje kunnen ze niet, omdat ze daarvoor de kennis, de opleiding en de ervaring missen.
Kan er op grond van ervaringen in mijn eigen voormalige werkkring een boek over schrijven.
Je houdt niet voor mogelijk hoeveel incompetentie en pure onkunde er rondloopt op de managementvloer.

KeesBruin | 20-08-22 | 12:23

@KeesBruin | 20-08-22 | 12:23:

Helemaal eens met uw functieomschrijving van managers. Overbodige managementslagen zijn inderdaad vaker een plaag, maar in het bedrijfsleven is dat toch wel minder. Een bedrijf moet winst maken en dat lukt niet met teveel overbodige en bovendien peperdure managers. En bij grote fouten moeten ze "een nieuwe uitdaging zoeken".

Bij de overheid ligt dat toch anders, en dat ligt ook aan de baantjesmachines. Google maar eens op de CV tjes van Paul Rosenmoller of Tjibbe Joustra.

Dandruff | 20-08-22 | 12:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Plasterk in het nieuwe kabinet van Omtzigt

larie | 20-08-22 | 11:24 | 7

@DeWeerman | 20-08-22 | 11:43: Zwakke reactie uwerzijds.
De eerste zin is een ad hominem, de tweede is een stroman, want het gaat er hier niet om, wat Plasterk als minister wel of niet heeft gedaan, maar om wat Plasterk in die column naar voren brengt.
U gaat niet in op de inhoud van die column, u gebruikt geen argumenten, u speelt puur en alleen op de man.

KeesBruin | 20-08-22 | 12:03

@Dandruff | 20-08-22 | 11:50: Er is een enorme smak geld vrijgemaakt voor de wetenschap voor de komende 10 jaar.

DeWeerman | 20-08-22 | 14:24

@DeWeerman | 20-08-22 | 14:24:

Zoals ieder jaar eigenlijk.
Belangrijker vraag is; hoe gaat dat belastinggeld besteed worden? Aan nog meer managementslagen? Aan het dekoloniseren van de natuurwetenschappen? Aan studies racisme- en fiets- bestrijding? Aan kwakzalveristische studies zoals biologie-ontkenning of professioneel blanken haten? Gaat Maurits Berger eindelijk bewijzen dat de sharia voor 98% gelijk is aan het Nederlands recht?

Graag concretiseren.
Maar dan nog weerlegt dat geen woord van de column.

Dandruff | 20-08-22 | 15:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Wopke eerdaags ook functie elders?

Vacuumbom | 20-08-22 | 11:17

En dit is dan tevens de nekslag voor het CDA.. Goed gedaan Wobke..!

aardv@rk | 20-08-22 | 11:09

Hoe zit het eigenlijk met het Wiebes Wopke groeifonds? Miljarden opgehaald voor tja, wat eigenlijk? Dat was destijds niet helemaal duidelijk. Is dat bedrag al op? Kunnen ze dat bedrag anders gebruiken voor ondersteuning, lastenverlichting, wat dan ook, maar in ieder geval aanwenden om de energiecrisis te verlichten?

Toos Bevergeil | 20-08-22 | 11:07

Waarom heeft Ronald het de laatste tijd zo goed in de gaten? Het was nota bene een PvdA'er, de meest wegkijkende wegkijkers van de wegkijkpolitiek. Zitten Haagse stoelzitters echt in zo'n mentale tunnel waardoor alles van buiten niet binnenkomt?

Kan best zo zijn, ze hebben allemaal uiteindelijk maar een klein groepje bekenden/vrienden, die ongetwijfeld door de jaren heen zijn gefilterd op basis van gelijke meningen. En dan ga je daarmee om en met je politici collega's. Geen ongezouten meningen, geen voelsprieten, geen binding.

HerzlichWillkommen | 20-08-22 | 10:49 | 8

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 11:49: Nu weer een beschuldiging van plagiaat er bij halen. Ten eerste: is dat waar, is Plasterk er voor veroordeeld?
Ten tweede: het doet niet ter zake, het gaat om de tekst die Plaster heeft afgeleverd in die column en de argumenten die hij daarin naar voren brengt, de rest is alleen maar ruis.

KeesBruin | 20-08-22 | 12:09

@Dandruff | 20-08-22 | 11:45: Precies dit. BL komt voortdurend met bijzaken aanzetten, en gaat niet één keer in op de inhoud van die column.
Nou ja, hij zegt dat de elite en het volk niet bestaan, wat natuurlijk onzin is.

KeesBruin | 20-08-22 | 12:11

@KeesBruin | 20-08-22 | 12:11:
Nou ik vind het geen bijzaak maar illustratief als een academicus de zaak belazert in een publicatie. helemaal als zo iemand dan van alles pretendeert in een column.

En Kees nogmaals, je hebt nog steeds niet uitgelegd wie die elite dan is, en wei het volk. Ik vermoed waarom: Als je dat doet kom je er niet uit, dus houd je het graag bij deze vage beweringen.

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 13:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Wopke heeft zich, de partij en Omtzicht veraden. Hoop dat het cda geen of weinig stemmen meer krijgt, de boeren worden nu ook langzaam wakker.

jan huppeldepup | 20-08-22 | 10:46 | 5

Ja ja ja die paar duizend boeren en hun handlangers. Alsjeblieft.

Theodorus.Goldbach | 20-08-22 | 11:00

@PPuk | 20-08-22 | 10:50: de grootste judassen vindt je bij vvd66, ik denk dat als je kijkt naar het percentage kiezersbedrog per partij dat in dat geval de vvd 90+% scoort. Een partij als de sgp zal het laagste scoren verwacht ik.

Rdock | 20-08-22 | 11:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Alle vertrouwen verloren in deze woke 2e kamer met hun woke politici! Ze maken zich druk of iemand met een p*k zich vrouw mag noemen en als zodanig registreren, het moet gvd niet gekker worden. Mensen hebben geen eten op de plank door de inflatie en de politici maken zich druk of iemand met gleuf zich man mag noemen. Sjezusss doe is normaal! Het is de decadentie ten top te denken dat je de natuur kunt veranderen. Je moet eens aan een Oekraïner vragen of het Nederlandse man/vrouw topic ook een issue voor hun is. Wat denk je?

Rdock | 20-08-22 | 10:42

Wat ik niet begrijp dat binnen de partij top van de VVD de rechterflank niet in opstand komt tegen al dit D66 (en dus VVD) faalbeleid.

Boeddha18 | 20-08-22 | 10:38 | 9

@HerzlichWillkommen | 20-08-22 | 10:51: Bijzonder, dus als bezitter van een huis en hypotheek zit je ook al in het verdomhoekje. Het moet niet onzinniger worden, wat een domme opmerking.

donkieshot | 20-08-22 | 11:32

@ExitTrajectum | 20-08-22 | 11:18: deze mede ondernemer is het eens met Boeddha! Gelukkig draait de zaak goed maar man man man…als ik een goede toekomst wil voor mijn kinderen is het beter weg te gaan uit NL met deze afbraakpolitiek. Er zijn veel plaatsen op papier armer en slechter dan NL, maar dat is op papier. De berekeningen daar achter zijn dezelfde die zeggen dat de koopkracht gem maar 6,8% achteruit is gegaan…en kloppen dus niet!

Als je een beetje gereisd hebt weet je dat er heel heel veel plekken beter zijn dan NL!

Als_je_me_nou | 20-08-22 | 11:34

Rutte met de VVD zijn grote voorstanders van meer EU en minder Nederland en werkt daar naar toe. Onder meer door de ene crisis na de ander te creëren met het uiteindelijke doel om naar de EU te wijzen als de oplossing, het licht in de duisternis, want "wij weten het niet meer". In de EU klotsen de miljarden tegen de plinten op. Daar is het grote geld. Ook voor de linkse VVD'r trouwens. In dat opzicht denk ik dat er geen rechtse VVD'r meer bestaat (of u moet dat zijn) met conservatief liberale idealen en met liefde voor dit land. Het zijn nog slechts opportunisten. Hier in dit stukje EU is het slechts rommelen in de marge, waarbij je ook nog eens op de vingers wordt gekeken door volksvertegenwoordigers die wel de naam eer aan doen. Dit in tegenstelling tot het EU parlement dat volkomen tandeloos is.

forecastle | 20-08-22 | 11:48
▼ 6 antwoorden verborgen

Misschien moeten de dames en heren van deze regering (en de vorige) het rapport van de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties (TcU) uit 2021 nog eens lezen. In dit rapport constateert de commissie onder meer dat de burgers in de knel komen door slechte samenwerking tussen kabinet, Tweede Kamer en uitvoeringsorganisaties. In het nieuwe regeerakkoord moet meer aandacht zijn voor de uitvoerbaarheid van beleid en de menselijke maat daarin. (Niet echt gelukt m.i.)
En misschien wel de belangrijkste vraag: Wil ‘het land’ de beleidsregel wel die in kabinet en parlement is afgesproken en nu in uitvoering komt?
Zie het opiniestuk van Ronald Plasterk

Jooperishoop | 20-08-22 | 10:37

Hij bedoelt dus te zeggen we zijn niet 2030 klaar maar al in 2025.

HaaiBaai | 20-08-22 | 10:36

De tering, wat n hoop lege clichés,
“Samen de schouders eronder”
“ niet over mensen praten maar met mensen praten”
“ eerder het gesprek moeten aangaan”
“Als collectief moeten oplossen”
De hele management bingokaart is wel weer vol Wopke.

Crankhead | 20-08-22 | 10:36 | 3

Precies. Veel wol en praten over de vorm. Hopelijk hebben mensen nu eens in de gaten welke politici wel over de inhoud praten en welke dit proberen te vermijden.

kortebroek | 20-08-22 | 11:07

“niet over mensen praten maar met mensen praten”
En ondertussen spreken al die langzittende politici hun afkeer af tegen de smerige "populisten". Ja, populisten als Wilders dragen te weinig oplossingen aan, maar ze verwoorden al jaren het woord van de normale mens in de Tweede Kamer... maar dat lachen ze liever weg. En nu aan komen dat ze met de mensen willen praten, ga iemand anders voor de gek houden.

memanta82 | 20-08-22 | 11:37

Leeg inhoudsloos gebrabbel.

ChalinaRosa | 20-08-22 | 14:25

Was die Plasterk maar zo stoer toe ie zelf in de regering zat.

BASinnic | 20-08-22 | 10:34 | 19

@gestampte pot | 20-08-22 | 12:05: heb ik het nog niet eens over het om zeep helpen van het referendum door de gevestigde partijen incl d66.

gestampte pot | 20-08-22 | 12:07

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 11:23: De elite zoals hier bedoeld is een kleine besloten groep van (politici) welke op verschillende wijze de macht in handen heeft en deze onevenredig gebruiken.
Het is een term waar je eigenlijk niets mee kunt, net als met zoveel begrippen laat het zich niet gemakkelijk duiden, er zit er geen direct begin of een eind aan. Qua term, net als populist en andere termen, is het een overdreven vereenvoudiging.

Maar als je er namen bij noemt, heb je vaak vrij weinig uitleg nodig. In politieke zin zijn het de lieden die met veel ongein wegkomen waar je eigenlijk niet mee weg zou moeten komen.

donkieshot | 20-08-22 | 12:43

@gestampte pot | 20-08-22 | 12:07:
Niet "het referendum" en D66 is voor het correctief bindend referendum. Echter niet dat trucje voor populistische spaakstekers: Het raadgevend referendum met 30.000 internetkrabbels als startpunt.

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 14:14
▼ 16 antwoorden verborgen

Wow. Dit raakt me als mens hoor!

grapo | 20-08-22 | 10:32

Iemand enig idee waar Wobke voor staat? Behalve als praatpop van een politieke partij die al ver over de datum is. Deze draai komt totaal niet geloofwaardig over (maar ik hoop dat er meer volgen).

memanta82 | 20-08-22 | 10:32

Je bent sowieso een enorme sukkel als je je eigen partij voor de ambities van D66 naar de Filistijnen helpt. Ook nog eens iets dat niet door de bevolking wordt gedragen.

jochum1980 | 20-08-22 | 10:29

Die groep is uitgekotst door D66/Tjeerd de Groot. Ze zijn nu onafhankelijk doorgegaan als Focusgroep Stikstof, o.l.v. professor Han Lindeboom en geven tegengas, en komen met alternatieven.
Dit hele gedoe is voor een groot deel toe te schrijven aan één partij, nl. D66, en daarbinnen aan één man, Tjeerd de Groot.
Het is toch absurd, dat één D66-poppetje zoveel invloed kan hebben?

KeesBruin | 20-08-22 | 11:03

Er zijn provincies die sowieso niet mee gaan werken aan de huidige stikstofplannen. Het is nu nog papier, maar zodra men tot uitvoering overgaat barst bij ons de bom. Het heeft gewoon veel en veel te veel impact. Nog los van het enorme juridische gesteggel dat onherroepelijk gaat plaatsvinden. Het grenst aan het absurde dat CDA en VVD zich in Den Haag zo in tang laten nemen door die onbenullen van D66. Met over nog geen jaar Provinciale Statenverkiezingen tekenen ze voor hun eigen ondergang om een D66-agenda uit te rollen.

jochum1980 | 20-08-22 | 12:07

Het land wordt door ambtenaren geregeerd. Politici zijn daar slechts een exponent van.

Jhkq | 20-08-22 | 10:19 | 3

Het land wordt door g e p o l i t i s e e r d e ambtenaren geregeerd.

bisbisbis | 20-08-22 | 10:28

Het is de nieuwe priesterklasse. Zogenaamd dienend, maar ondertussen hebben ze voor zichzelf alles uitstekend op orde.

BASinnic | 20-08-22 | 10:37

Ambtenaren zijn een enorm kiezerspotentieel, dus worden ze gepaaid door de machthebbers.

Toki | 20-08-22 | 10:51

OK, verkiezingen dus. Met welke poppetjes? En met welke partijen? Of gaan we eens nadenken over een andere bestuursvorm waarbij kennis van zaken bij regeerders verplicht is, waarbij een schoolmeester niet op huisvesting kan komen omdat zijn achtergrond niet aansluit op het werkveld. Zullen we eens kunnen nadenken over een meritocratie. Of is dat te eng, te veel gevraagd? Immers dan krijg je mensen met kennis van zaken op hun beleidsterrein. Dat zou toch niet eng hoeven te zijn? En dan mag de MP wat mij betreft een aap met een stropdas zijn die lintjes doorknipt maar verder niets te vertellen heeft. En gaande die denklijn, is het ook tijd om eens na te denken over het uit faseren van het koningshuis. Een relikwie uit vervlogen tijden dat zijn nut is ontgroeid.

de Jager59 | 20-08-22 | 10:16 | 7

@WibionFire | 20-08-22 | 10:40: wim lex moet maar even in Saudi Arabie smeken voor goedkoper gas voor zijn bevolking
Gaat ie nooit doen ..... koninklijke shell draait mega winst
Lexie vindt het wel best

Therrie | 20-08-22 | 11:04

Het koningshuis kost geld maar levert ook veel op , in tegenstelling tot de import.

Als Wim Lex wat voor zijn landje zou moeten doen , dan is dat wel amnestie toepassen op de rechterlijke uitspraak in het stikstof circus.

Schipperke | 20-08-22 | 11:16
▼ 4 antwoorden verborgen

We hebben een stikstofcrisis, Groninger gascrisis, toeslagencrisis, woningmarkt crisis, energiecrisis, klimaatcrisis, vluchtelingencrisis, arbeidsmarktcrisis. Misschien dat we even kiezen welke het belangrijkste is. Ik heb de transgendercrisis van D'66 hierbij weggelaten, omdat deze niet voor iedereen geldt.

johnyl | 20-08-22 | 10:14 | 1

En de crisis waarvoor de tweede kamer hun vakantie van twee maanden een weekje inkort blijkt een communicatiecrisis te zijn. Tja, de prioriteiten liggen weer goed belegd!

PolarWolf | 20-08-22 | 10:18

Slappe zak Hoekstra trekt zij keutel weer in. Ik had niet anders verwacht.

Tietmier | 20-08-22 | 10:13 | 1

Het is niet de bedoeling dat dit kabinet valt. Voor het CDA is het het pluche wat op de tocht staat. Ze komen verlopig niet meer in het centrum van de macht (van wat er nog over is in het Haagse) en verdwijnen in de marges van burgemeester- en wethoudersland (PvdA achterna). Of mogen hoogstens als slippendrager van de slippendragers dienen zoals farizeeër Segers dat doet.

Graaf_van_Hogendorp | 20-08-22 | 10:25

Go Wobke Go Wobke!

B2 | 20-08-22 | 10:12
-weggejorist-
Arnold Layne | 20-08-22 | 10:11

Laat het klappen dat kabinet aso4. Maart weer verkiezingen om vervolgens weer een fris kabinet te krijgen met VVD, D66, PvdGL. Want Nederlanders zijn nu eenmaal te stom en kortzichtig om te kunnen stemmen.

WibionFire | 20-08-22 | 10:09

Wopke probeert het CDA van de totale ondergang te redden. Dat is de enige reden voor deze recente affaire. Organisaties hebben de neiging om op den duur het instandhouden van de organisatie als eerste prioriteit te maken. Dat gebeurt sluipenderwijs. Maar je ziet het overal. Politieke partijen, vakbonden en bij actiegroepen.

Bigi Bana Boy | 20-08-22 | 10:08 | 4

@WibionFire | 20-08-22 | 10:11: Waar rook is, is vuur. Misschien een schot voor de boeg en wordt binnen het CDA gekeken hoe de uitspraak valt en zetten ze wel of niet door.

johnyl | 20-08-22 | 10:16

@WibionFire | 20-08-22 | 10:11:
CDA gaat hoe dan ook gedecimeerd worden zolang Omtzigt in de race is. Of liever gezegd het spook van Omtzigt als een zwaard van Damocles boven het CDA hangt.

Waarom Wobke dit nu doet is eigenlijk een raadsel. Misschien hoopt hij (of heeft hij gehoord) dat Omtzigt niet meer terugkeert in de 2e slaapkamer. En sorteert hij alvast voor dat hij het alternatief is van de boeren ipv trippel B. Want hij had kritiek geuit op Rutte (en vervolgens verder met hem meegestemd).

Graaf_van_Hogendorp | 20-08-22 | 10:20

Welnee, hij krijgt toch opdracht z’n keutel in te trekken van de partij dinosaurussen. Blijven zitten in het kabinet is het belangrijkste. Dan kunnen ze zichzelf en elkaar nog wat leuke baantjes toespelen.

WibionFire | 20-08-22 | 10:21
▼ 1 antwoord verborgen

Het ding is, dat met eerst Covid en daarna de oorlog in Oekraine, wordt aangetoond dat er crises bestaan die gewoon echt mensenlevens kosten, maar die totaal de op flinterdunne marges gebouwde Nederlandse samenleving boven het hoofd gaan.

We hebben geen antwoord op dat soort crises omdat het buiten ons voorstellingsvermogen viel. Wij dachten dat een crisis iets was als een krakersrel of een lekke band.

En nu staan we in feite met lege handen (ik zeg 'we' maar ik bedoel 'Mark Rutte' natuurlijk). Nou ja, dan maar stikstof of dergelijke onzin opvoeren.

konjodebonjo | 20-08-22 | 10:07

Om even inhoudelijk op die stikstofreductie en de boerenprotesten in te gaan: die boeren zijn allemaal de melkkoe van leveranciers en afnemers. Niet voor niets dat de supermarkten en veevoerbedrijven niet willen aanschuiven. De prijs van een geleverd produkt gaat een keer of vier over de kop als het in de supermarkt ligt. Veevoederbedrijven, het zijn er maar een paar, hebben miljarden verdiend aan de boer. Vaak met heel milieuonvriendelijke producten. Denk aan soja uit de Amazone. Die twee partijen moeten ze aanpakken. Laat de boeren hun voer op eigen land verbouwen of uit eigen land halen. Ja, minder vee dan. Verplicht de supermarkten een normale prijs te betalen aan de boer en te vragen aan de consument. Ook dan blijft er nog genoeg winst over voor de kruidenier en een normaal bestaan voor de boeren.

gestampte pot | 20-08-22 | 09:59 | 10

@NLgaatnaardeklote Zeeuwse mosselen halen ze ook gewoon voor de kust van Ierland uit zee, flikkeren de big bags 2 weken in Yerseke in de haven en voilà Zeeuwse mosselen
Échte Zeeuwse mosselen die van zaadje af aan in de Oosterschelde opgroeien zijn niet te betalen.

WibionFire | 20-08-22 | 10:24

Precies wat de overheid voor ogen heeft, verdeling creëren in de samenleving. De enige partijen in het stikstof verhaal moet de boer en de regering zijn.
Wat er niet klopt tussen boeren, hun leveranciers en afnemers mag of moet misschien ook opgelost worden maar is een heel ander verhaal.

NLgaatnaardeklote | 20-08-22 | 10:33

@Meuntjes | 20-08-22 | 10:22:
En dan te bedenken dat een keniaanse boer nóg minder per kilo krijgt en dat het dan alsnog rendabel is om keniaanse bonen in te vliegen ipv die van onze eigen boer, die het dan maar gewoon doordraait in het voer omdat hij niet kan concurreren met die keniaanse vakbroeder.

elfenstein | 20-08-22 | 10:37
▼ 7 antwoorden verborgen

Hoekstra is aan het voorsorteren op Omtzigt.

ParaPiet | 20-08-22 | 09:58 | 2

Mwoa. Ik denk dat hij dan, wat de kiezer betreft, met wat meer moet komen dan met een halfslachtig 1-2'tje met de huidige kliek.

Even praktisch gezien is wat hij gedaan heeft een balletje op gegeooid om te kijken hoe er gereageerd zou worden als er gedraaid werd. Om vervolgens bij het eerste zuchtje tegenwind zijn keutel in te trekken.

Nu is de kiezer die zou stemmen op Omtzigt een ding voornamelijk zat. Dat is het gelieg, gedraai en de slappe ruggegraat die dat veroorzaakt. Hoekstra heeft hier in ieder geval 1 ding laten zien. Zijn ruggegraat is van warme boter.

Als hij had willen "voorsorteren op Omtzigt" had hij met wat rechtere rug en scherpere bewoordingen moeten komen. De kiezer ziet nu allleen het slappe glas-plas-was gedraai van het CDA wat een zo'n beetje de hele reden was om weg te gaan.

peterdh | 20-08-22 | 10:09

Had hij de kiezer willen winnen, dan had hij aangekondigd dit beleid niet meer te KUNNEN steunen. En het hele circus laten klappen. Maar hij weet dat hij zelfs met zo’n actie geen zetels meer terugwint dus hij houdt t bij een grote bek en zorgt dat iedereen komende tijd een leuke lucratief baantje toebedeeld krijgt. En wacht op t moment dat Kaag haar dolk weer van zolder haalt en bij Rutte in z’n rug steekt

WibionFire | 20-08-22 | 10:29

Nieuwe verkiezingen! Nieuwe partijen! Waarom denken veel reaguurders dat oplossingen voor problemen liggen in meer van hetzelfde die veel van de problemen hebben veroorzaakt? Wat we nodig hebben zijn bestuurders die wat kunnen en weten met een visie die ergens op slaat. Geen politieke carrieretijgers wiens enige ambitie is om van het blauwe stoeltje in de kamer naar een blauw stoeltje in vak K te verhuizen.

PolarWolf | 20-08-22 | 09:58 | 3

Pak die handschoen op en wees de verandering die je wil zien.

De huidige stroom is te sterk om tegenin te zwemmen, daarom zwem ik er uit en met vaste grond onder de voeten ga ik op zoek naar groenere weiden terwijl de stroom met veel donderend geraas alles meesleept dat het op de weg tegenkomt.

ratelaar | 20-08-22 | 10:10

Over mezelf maak ik me niet zo druk. Ik heb wel mogelijkheden, ook in groenere weiden. En als ze wat minder groen blijken te zijn, ook best, ik kan alle kanten op. Nergens echt aan gebonden. Ik maak me zorgen om de mensen die het minder makkelijk hebben.

PolarWolf | 20-08-22 | 10:16

@PolarWolf | 20-08-22 | 10:16:
Die hebben het deels zelf in de hand en voor hen die tussen wal in schip dreigen te vallen, het beste dat ik vanuit mijn positie kan doen is solidariteit tonen en stemmen op een partij die hun (en dus ook mijn) belangen behartigd ipv die van de multinationals, de globalisten en de progressieven.

ratelaar | 20-08-22 | 12:56

Ach ja de polarisatie. Sommige mensen herkennen dit land niet meer. Die zijn vaak geboren in de jaren 40, 50, 60 en zien een totaal ander land. Een land waar homofilie niet meer strafbaar is maar gewoon wordt gevierd. Waar negers en anders getinten of gelovigen gewoon rechten hebben. Waar "gastarbeiders" en nazaten nieuwe medelanders zijn. Waar we nu een nieuwe/extra sociaal-economische onderklasse hebben van de nazaten van onze vroegere slaven en later "gastarbeiders". Waar alles anders is. Het is niet meer dat oubollige landje van weleer. Met heikneuters, dorpslui, stadse paupers en alles anders. Niet meer van de kerk en toch met allemaal import-moslims. Ik begrijp dat wel. Ik weet nog goed dat elke keer dat de FVD een "congres" heeft dat er buiten wat jonge incels en neonazi's er vooral mannen zijn van tenminste 60+ grijs en oud en boos. Hetzelfde geldt ook voor de PVV. Vooral oudere mannen. Mannen die al met pensioen zijn. 70+ zelfs en woedend op de wereld. Zichzelf niet eens beseffend dat wij hun karige AOW betalen. WIJ? Ja, ook het gros van de netto aanwinst van pak 'm beet 100.000 immigranten betalen NU voor de AOW van die stumpers van 60-70+.

Het is niet perfect. En niemand zal het je kwalijk nemen als je morgen vertrekt naar Hongarije of Rusland. Maar voordat je gaat, weet dan wel dat jouw AOW niet door jou betaalt is of uit "jouw" potje komt. Dat betalen wij nu. De werkenden. Allochtoon of autochtoon. Een beetje dankbaarheid en een minder grote bek zou welkom zijn.

Theodorus.Goldbach | 20-08-22 | 09:58 | 35

"Waar homofilie niet meer strafbaar is..." Misschien is het je ontgaan maar seks tussen mannen is sinds 1811 niet meer strafbaar in Nederland.

staat het bier koud? | 20-08-22 | 13:02

@NLgaatnaardeklote | 20-08-22 | 10:07: misschien wel, maar het zijn, voor zover het de 70+ers betreft, óók de mensen die nu ontevreden op de PVV en het FvD stemmen maar intussen wel prima voor zichzelf gezorgd hebben. Die profiteerden van de loonrondes, pensioenen kregen die gebaseerd waren op het eindloon, prima VUT regelingen kregen, indien werkzaam in het onderwijs veel meer verdienden dan hun collega's die na de invoering van de HOS in het onderwijs gingen werken, etc.. De ontevredenheid van die groep en hun keuze voor de PVV en vooral het FvD snap ik werkelijk niet, eens te meer omdat juist die leeftijdsgroep geconfronteerd moet zijn met de verhalen van hun ouders en grootouders over de consequenties van een totalitair regiem.

BenZen | 20-08-22 | 13:31

@Gravin v Kippenbouth | 20-08-22 | 11:36: wat ik heb gedaan is uitleggen hoe de AOW in elkaar zit. Mijn opmerking over mijn zorgen over de lage waardering van de democratie die door staat los van die uitleg.

BenZen | 20-08-22 | 15:16
▼ 32 antwoorden verborgen

Wat een stomme streek van Wobke, eerst hoog van de toren blazen, om stemmers te krijgen en dan zijn keutel intrekken.

gato | 20-08-22 | 09:57

Plasterk is toch wel de belichaming van het spreekwoord ‘beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald’.

amateurrr | 20-08-22 | 09:56

Plasterk is een exacte wetenschapper.
Die hebben geen zin in om de 2e kamer te zitten omdat het een alfa/gamma-club is. Nog geen 10% heeft een bèta achtergrond. Bèta's willen verbanden leggen en met oplossingen komen.
Maar die zijn er niet. Daardoor kunnen ze in 2e kamer eindeloos om dingen heen blijven cirkelen en elkaar vliegen afvangen en met gesprekstechnieken spelen.
Daarom zijn ze ook zo gevoelig voor lobby's.

Of je hebt te maken met types als Wilders of Bosma, die, hoe leuk ze ook praten -Wilders met stemverheffing, Bosma nooit met stemverheffing, niet met een analyse en oplossing komen maar alleen maar aan probleembeschrijving en aan poppetje wijzen doen, maar je moet het wel allemaal aanhoren.

Het valt op dat Theo Hiddema al vrij vroeg met uitspraken over het niet-opschieten kwam.
Eerst leek het op af-urineren, maar toen de verrommelde FvD begon te populariseren was hij weg, en is hij teleurgesteld naar de 1e kamer gegaan, waar hij ook niet veel is.

Tot overmaat van ramp zit je in de politiek-politiek. Je mag niet zeggen wat je zelf denkt. Er zijn partijbelangen.
Plasterk spreekt zich nu ook veel meer uit dan vroeger.

AdvocatusDiaboli | 20-08-22 | 09:50 | 1

Ik vind Kees de Lange wel vergelijkbaar met Plasterk. Die heeft toch een tijd in de 1e kamer gezeten?

Piet Pirenne | 20-08-22 | 10:49

Bijzonder dat deze man zelf toch tot de elite van de PvdA hoorde en nu zulke wijze woorden bezigt.
Met de versnippering van partijen en ons rare coalitie stelsel gaan we nooit meer uit deze impasse komen. De redding van onze demorcratie had een bindend referendum kunnen zijn misschien voor de grote vragen waar we nu mee te dealen hebben, maar dat hebben ze knap de nek omgedraaid. Dat domme volk stemt maar gewoon op partijen en poppetjes eens in de 4 jaar en verder je bek houden

Quantum Suicide | 20-08-22 | 09:49

Er was een tijd dat ik me regelmatig stoorde aan Plasterk toen hij nog columnist bij Buitenhof was.
Inmiddels is hij éen van de weinigen die de spijker op de kop durft te slaan en een realistische kijk op de huidige crisis en oorzaken en oplossingen heeft.
Betrek deze man bij een nieuwe regering is mijn voorstel.

laurentius | 20-08-22 | 09:49 | 4

@* Il Principe * | 20-08-22 | 09:53:
Toen zat hij nog vastgeroest aan de partij.
Inmiddels heeft hij heel wat afwijkende standpunten.

laurentius | 20-08-22 | 09:56

@* Il Principe * | 20-08-22 | 09:53: Een van de grootste manco’s van ons politieke stelsels is dat we onze politici marketing, strategie, bestuur en leiderschap laten doen. Vier zeer verschillende taken die ook verschillende persoonlijkheden behoeven. Lui als Plasterk zitten meer aan de kant van de strategie. Omtzigt aan de kant van bestuur. Rutte is goed in leiderschap. En soms is het een kwestie van omgeving: Opstelten was een prima burgemeester maar een beroerd minister.

Iemand als Plasterk moet geen minister zijn maar op een post zetten waar hij strategie kan bepalen. En waar er vervolgens naar hem geluisterd wordt. Daar gaat het dus mis tussen al die alfamannetjes en -vrouwtjes.

Muxje | 20-08-22 | 10:06

@Muxje | 20-08-22 | 10:06:
Helemaal gelijk Muxje. Zo'n plasterk moet zeker wel betrokken worden bij een nieuwe regering (en nieuw != Rutte 5,6,7 of 39) maar dat kan op allerlei gebieden. Minister hoeft daar niet 1 van te zijn.

peterdh | 20-08-22 | 10:14
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals gisteren in het AD artikel nog iets interessants stond, waar je niets over hoorde, was Hoekstra ook een knuppel in het hoenderhok gooide van de massa immigratie.

En Plasterk zegt hier ook iets bijzonder opmerkelijk waar ik tot op heden niets van heb gehoord. Welke halve tamme is van plan om zoals hij zegt de term 'vrouw' af te schaffen? Dat je dus als man ook als vrouw kunt laten registreren. Hoe wereldvreemd ben je dan? Dan ben je toch compleet gestoord?

Je maakt je druk om iets wat totaal niet speelt in de samenleving, alsof er niet belangrijkere onderwerpen zijn. Totale decadente houding. En wat heb je er mee opgelost? Niets maar je hebt wel weer talloze problemen gecreëerd.
En die Finse (een echte Finse) spits is hier welkom, ze komt in een kabinet waar al een cokegebruiker zit. Nou ja, in andere kabinetten heeft er vast ook een of twee gezeten, alleen was het nood zo duidelijk als bij De Jonge. Zou hij en Baudet zelfde dealer hebben?
Feesten is een gigantische export industrie. Nederland is berucht en beroemd om haar festivals en tijd die we daar aan spenderen. Dus ze kan naar hartelust losgaan. Ondertussen wel even de puinhopen van te lang Rutte opruimen.

Harvey2Face | 20-08-22 | 09:44 | 3

"Welke halve tamme is van plan om zoals hij zegt de term 'vrouw' af te schaffen? Dat je dus als man ook als vrouw kunt laten registreren. Hoe wereldvreemd ben je dan? Dan ben je toch compleet gestoord?" Uitvloeisel van de transgender gekte, (alles moet en kan,) en waar vrouwen het meeste last van gaan krijgen. Dat begint eindelijk door te dringen. Maar de gekken in de 2e Kamer gaan het waarschijnlijk wel goedkeuren hoor. Wie weet kan het later nog tegengehouden worden in de 1e Kamer...

Zwizalletju | 20-08-22 | 09:47

@Zwizalletju | 20-08-22 | 09:47:
Wat maakt het bij de registratie nou uit?
X geboren te Y op dd-MM-YYYY. Wat voegt geslacht daar nu wezenlijk aan toe?

* Il Principe * | 20-08-22 | 09:51

@Zwizalletju | 20-08-22 | 09:47: Wat je er ook van vindt, het is in elk geval geen prioriteit. Zeker gezien de opwinding die het onder dit toch al tot op het bot gepolariseerde volkje teweeg brengt. Maar misschien is die ophef juist de bedoeling.

Muxje | 20-08-22 | 09:51

"Er moet een ambtenarenreductie komen van 50, 60, 70 tot 90%. We moeten ministeries en overheidsgebouwen vorderen...."

En dan sneuvelt ook het gigantisch omliggende ecosysteem van adviseurs, interims, IT consultancy, uitbesteding, gebouwbeheer, lobbyclubs en de mediacouranten die ipv zelf onderzoek doen persberichten analyseren.

En wat moet de blog en twitterwereld nog in Nederland? Want er is inmiddels ook een hele protestindustrie tegen de grote boze overheid. Het lijkt wel een vervangend narratief van "de bredere onrust" om een gat te vullen.

De grote boze wolfsvarken als overheid lijkt wel ons Laatste Verhaal. Tenminste nog een Strijd die ons bindt als niet-centristen, niet-groenen, niet-alarmisten.

Dus inderdaad dat laatste: wie haal je binnen, wat haal je binnen bij de grote wissel? De grap over een dansende Nokia is helemaal niet zo grappig eigenlijk.

GeenAccount | 20-08-22 | 09:40 | 1

Het cynische is dat er veel ambtenaren zich bezig moeten houden met Wob-verzoeken en het uitzoeken van kamervragen. Kamervragen die vaak voortkomen uit oppervlakkige "journalistieke" artikelen, die een steen in de vijver gooien en de ambtenarij het laat uitzoeken waar de onderzoeksjournalistiek dit vroeger zelf deed.

Maar nu is het snel willen scoren, zowel door politici als journalisten. Wat dat betreft heeft Plasterk groot gelijk door media bij de politiek te voegen en kunnen media de hand ook in eigen boezem steken.

Roos | 20-08-22 | 09:58

De CDAer denkt even te biecht te kunnen gaan om een aflaat te scoren.
Die tijden zijn voorbij Wopke.
Ik doe helemaal niks meer samen, griezel.
Behalve samen voor ons eigen.

entredeuxverres | 20-08-22 | 09:39

En alle ontkenners van de stikstofproblemen en de klimaatproblemen hebben hun mening weer klaar.. stoppen met immigratie, BBB, FvD en PVV aan de macht en Nederland wordt weer een prachtland. Feitenvrij en simplistisch.

zeeman73 | 20-08-22 | 09:32 | 18

Het is simplistisch om kritiek op 1 hoop te schuiven, je spreekt jezelf nogal tegen.

Rapport D66-Focusgroep Stikstof: huidige benadering gedoemd te falen.
www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/08/13/...

donkieshot | 20-08-22 | 10:58
▼ 15 antwoorden verborgen

Een volwassen hoog opgeleide vent die zich Wobke laat noemen kan ik niet serieus nemen.

swassannuf | 20-08-22 | 09:32 | 1

Een gewone Friese naam.
Ik geef de voorkeur aan zo'n naam boven een Wesley of een Xess Xava

Roos | 20-08-22 | 09:36
-weggejorist-
Alquest | 20-08-22 | 09:31

Wat een leeg adviseurs geleuter van meneer Hoekstra. Eerst helpen het schip 20 jaar lang onder te schijten en dan voor ze vluchten nog even een natte kwak op het dek flatsen. Kom met concrete maatregelen in plaats van deze natte kwak.

Zemko | 20-08-22 | 09:29 | 2

Een natte kwak op het dek flatsen heeft zo zijn zin. Het lokt onrust uit, roept vraagtekens op en zet mensen op het verkeerde been. Je kunt er ook nog eens over uitglijden. Wopke doet dit niet voor niets, hij heeft wel degelijk een doel. Dit kabinet zit de rit niet uit en als het cda wat stemmen terugwint van de bbb, heeft de vvd bij verkiezingen minder last van de hete adem in de nek van de bbb.

Gravin v Kippenbouth | 20-08-22 | 09:40

@Gravin
Juist ja. Ik ben dan ook zeer benieuwd of er nog meer van dit soort acties uit dezelfde hoek gaan komen.

Osiris | 20-08-22 | 10:49

Je ziet dat politici uiteindelijk toch altijd weer de oren laten hangen naar de kiezers.

Nu we zoveel crises bij elkaar hebben bestuurd wordt het historisch gezien weer eens tijd voor een Sterke Man, vrees ik.

funda | 20-08-22 | 09:29 | 4

Ach ja, de kiezer is weer eens het probleem.

Muxje | 20-08-22 | 09:41

Inderdaad, een echte leider... iemand die niet iedereen probeert te pleasen maar voortvarend knopen doorhakt. Bij een dictactuur maakt 1 iemand een verkeerde beslissing; in een democratie staan er legio mensen achter die verkeerde beslissingen omdat ze soms in idealen denken en ver van de realiteit staan.

martn | 20-08-22 | 09:45

Voor een sterke leider ga je maar in Noord Korea wonen. Hier hebben we democratie. Iets met volk en heersen.

Sqbar | 20-08-22 | 09:55
▼ 1 antwoord verborgen

Zou een d66 stemmer mij eens kunnen uitleggen, waarom Nederland er met een halvering van de stikstof er veel mooier uitziet dan zonder? Ik ben het mee eens dat je zuinig moet zijn op het beetje natuur dat Nederland nog heeft. Maar hoezo dit per se zandvlaktes met arme grond moet zin in plaats een bos, is mij niet duidelijk.

Daarnaast als het al mooier is, hoezo mag dit zoveel veel kosten dat het kabinet ervoor bereid is half Nederland ervoor in armoede te laten storten. Want het is een politieke keuze 25 miljard aan stikstof reductie uit te geven in plaats de koopkracht te repareren.

Overigens kom niet met het moet van Brussel en die onzin. Heel Europa houdt zich niet aan die afspraken. Als de ECB en de andere landen zich aan de originele afspraken met de oprichting van de euro had gehouden was de inflatie een heel stuk lager geweest en hoef je nu geen koopkracht te repareren.

Met.de.zuiderzon | 20-08-22 | 09:28 | 7

@henkiedeboer | 20-08-22 | 09:39: Het is zoiets als verblind zijn door ideologie. Men heeft klimaat tot een absoluut geloof bestempeld en elke nuance wordt weggezet als onzin en diegene die dit durft te zeggen "kalt" gesteld. De balans is volledig zoek en dan krijg je deze waanzin.

Blonde Nel | 20-08-22 | 09:46

De gemiddelde D66’r denkt dat Nederland de wereldwijde klimaat problemen kan oplossen. Dus een D66,r heeft tverstand van een stoeptegel. Er komt alleen maar peop uit.

Gizmo579 | 20-08-22 | 09:48

@henkiedeboer | 20-08-22 | 09:39: omdat er een hoop verschillende groepen een belang hebben bij een streng stikstofbeleid. Natuurbeschermers ontlenen hun bestaansrecht min of meer aan de rigide regels rond de natuur. Bouwers zien kansen op voormalige boerenbedrijven, en de overheid kan die extra huizen goed gebruiken. En er zijn ideologisch gedreven groepen, zoals bioboeren (die veel meer stikstof per voedseleenheid uitstoten) en veganisten.

Muxje | 20-08-22 | 09:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Wopke Hoekstra toont nogmaals zijn politieke onbenul. De terminale partij CDA een stapje dichter bij de afgrond met het AD interview en zijn daarop volgende Twitter draad.

Nooit eerder in de moderne geschiedenis voeren regeringen een politiek om de economie van hun respectievelijke landen te verkleinen. Zonder de gevolgen aan hun bevolking voor- of uit te leggen. De reductie van stikstof betekent dat landbouw output niet meer 8 miljard mensen kan voeden, maar slechts 3 miljard.

Denken onze “elites” dat dit zonder meer gaat? Sri Lanka was de WEF kanarie en een naar destructie resulteerde in 10.000 man in het presidentiële zwembad. Een strenge winter verder in Europa levert hetzelfde op.

Glasgow Argus | 20-08-22 | 09:28 | 1

Verkleinen? Mmmm.... eerder... veranderen? Resetten? De economie wordt op zich niet verkleind. De welvaart van de elite neemt exponentieel toe. De welvaart van het proletariaat wordt wel afgeroomd in het westen (en in het oosten hadden ze toch niks om af te romen) door energie- en klimaatbeleid.

Mbt voedselvoorziening, het is niet de bedoeling van onze beteren om hun bevolkingen te verhongeren. Net zoals dat niet de bedoeling was van Stalin, Mao, de Kims en Pol Pot. Dat dit in de praktijk keer op keer gebeurd (en geen enkele elite ervan leert) is tragisch maar een bijverschijnsel voor onze elite. Dit keer gaat het namelijk wel goed. De slippendragers van onze beteren (politici, bestuurders, NGO medewerkers, onderwijspersoneel, MSM "journalisten", talking heads op tv/krant) geleauven oprecht dat ze het volk anders en efficiënter kunnen voeden. Net zoals Stalin, Mao, de Kims en Pol Pot dat dachten.

Sri Lanka is geen voorbeeld voor het westen. We zijn niet 'nine meals away' van anarchie. Het kantklossend klootjesvolk blijft vooral op de bank zitten en komt voorlopig niet in actie tenzij het ze zelf treft zoals bij de boeren.

Graaf_van_Hogendorp | 20-08-22 | 10:16

Gezien de peilingen gaat die slappe inhoudsloze zak van een Hoekstra helemaal niets doen. Slechts 1 ding kan dit land nog redden en dat is meer dan 75 zetels voor Geert. Oftewel, we zijn verloren.

Toede_Le_Dokie | 20-08-22 | 09:28 | 5

@Homer P. Simpson | 20-08-22 | 09:34: als we eens met één puntje zouden beginnen, bijvoorbeeld de ongebreidelde asielinstroom stopzetten. Zou dat niet kunnen volgens u?

Jos Tiebent | 20-08-22 | 09:39

@Homer P. Simpson | 20-08-22 | 09:34: Wat een onzin,als je niet in de coalitie zit kun je ook alleen maar roepen. En veel dingen die hij zegt zijn gewoon uitvoerbaar.Iedereen is welkom in NL mits je je aanpast aan onze cultuur,niks mis mee.

dennistegelwerken | 20-08-22 | 10:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Paul Verburgt bij Wyniasweek : Het CDA moet breken met het kabinet

"Er is dus leven na de dood. Terwijl we allemaal dachten dat het CDA was heengegaan, was daar toch opeens een teken van leven. Minister en partijleider Wopke Hoekstra stond in de krant en legde een bom onder het kabinet.

De stikstofdoelen van het kabinet, aldus Hoekstra in het AD van 19 augustus, waren voor het CDA niet heilig en eigenlijk moest met het hele stikstofbeleid een ‘herstart’ worden gemaakt. De kritische depositowaarde waarop het hele stikstofplan is gebaseerd, was een ‘gemankeerd middel en moest uit de wet.
....
De planeet, niet het land
Ondertussen was de regering in de weer met de zaken die haar wel/echt interesseren en nee dat zijn niet de inflatie of de energiearmoede. Dat is de redding van de planeet, te beginnen in de weilanden en de stallen van de boeren in Nederland. Het stikstofplan, gebracht door VVD-minister Christianne van der Wal op een toon die het midden hield tussen die van een kleuterjuf en een deurwaarder, leidde tot groot rumoer onder boeren en ook elders in de samenleving.
....
Breken is de laatste kans
Theoretisch is het mogelijk dat het kabinet het coalitieakkoord openbreekt en ook tot een reconstructie van de samenstelling komt, maar praktisch gezien is dat een illusie. Dit kabinet mist elke kracht om zich opnieuw uit te vinden.

Als het CDA dat accepteert en genoegen neemt met een paar ‘inlegvelletjes’ in gevoelige dossiers en in dit kabinet blijft zitten, is het over en uit met deze partij. Definitief gedegradeerd tot slippendrager van de VVD (en zo lang het duurt) van D66, klaar om naar het politieke hiernamaals te gaan.

Daarom is er maar één scenario: breken met het kabinet.
Misschien overleeft het CDA dan. Heel misschien."

Hele artikel : www.wyniasweek.nl/het-cda-moet-breken...

Zwizalletju | 20-08-22 | 09:25 | 2

'Christianne van der Wal op een toon die het midden hield tussen die van een kleuterjuf en een deurwaarder.....'

Mooi omschreven.

NLgaatnaardeklote | 20-08-22 | 09:30

Ze zijn erachter dat iedere partij die met Rutte regeert gedecimeerd wordt. En de andere partijen groeien enkel.

Het is voor hun ook niet leuk dat al hun vrienden en familie walgen van een CDA.

Dat ze er zo laat achterkomen is echt raar.

sjef-van-iekel | 20-08-22 | 09:41

Mooi dat Wopke eindelijk begint in te zien dat het kabinet op een dood spoor zit, nu kappen met het beleid of het kabinet laten klappen.

smdyasc | 20-08-22 | 09:23 | 1

Had hij daar maar het lef voor, ze staan nu zo laag in de peilingen dat hij het niet durft te laten klappen.

Zal ook wel de reden zijn dat hij eindelijk in actie komt, op papier dan.

Wattman | 20-08-22 | 09:25

ik ga naar Finland... heb je de premier gezien daar?

fabeltjesland | 20-08-22 | 09:23 | 3

U stemt hier ook PvdA?

Roos | 20-08-22 | 09:59

alleen die taal.....

Jafco | 20-08-22 | 10:09

Die Plasterk is een stuk genuanceerder geworden. Rake opmerking over vak K wat ik een steeds groter wordend cordon sanitaire noem om de tegenstanders kalt te stellen en daarmee de wil van het volk.

Tiscali-2 | 20-08-22 | 09:22

Die stokstofzooi is één grote leugen, en dit woke-kabinet gebruikt die leugens als een stok om de Nederlandse economie mee te slaan.

Wat een land. Rutte buiten de grens parkeren, Kaag terug naar haar tafeldansles in Iran en Seegers zit nog zijn zonden te overdenken in de biechtstoel. Wopke moet een lintje krijgen en lokaal de boeren gaan steunen.

Jos Tiebent | 20-08-22 | 09:22 | 2

Brabant verzuipt in de varkensstront. Al dertig jaar. Dat probleem moet eindelijk worden aangepakt.

theo-is-dood | 20-08-22 | 10:15

@theo-is-dood | 20-08-22 | 10:15: als ik die kaartjes moet geloven waar de dames mee wapperen valt in Brabant wel mee. Of zijn er in de 4 grote steden zoveel meer varkens?

Jos Tiebent | 20-08-22 | 15:41

"kunnen we een gemankeerd middel als de KDW uit de wet halen." Verhip zij maken de wetten en niet de rechters omdat de VVD elke keer naar de rechter verwijst.

Wattman | 20-08-22 | 09:20 | 2

De VVD doet gewoon een Pikmeertje. Als een wet een maatregel afdwingt die de politiek graag wil, maar eigenlijk niet goed aan de achterban kan verkopen, dan is dat een godsgeschenk. Je ziet in die gevallen dat zelfs maar de suggestie om die wet aan te passen anathema wordt verklaard. Dat Wopke het nu noemt is opvallend en gewaagd. Zal alles met de dramatische peilingen te maken hebben. En wellicht schippert Rutte tussen twee gedachten hierin: aan de ene kant de eenheid van het kabinet bewaren, en aan de andere kant de coalitiepartijen de ruimte geven om zichzelf voor de aanstaande verkiezingen een beetje te profileren.

Muxje | 20-08-22 | 09:37

@Muxje | 20-08-22 | 09:37:

Het moet van de rechter argument is absurd natuurlijk als je zelf de wetten maakt. Ook een vorm van volksverlakkerij uit de mond van Rutte want hij weet echt wel beter.

Wattman | 20-08-22 | 09:56

Vroeger was een kletskop een soort koekje. Vandaag de dag is het een minister.

HijgentHert | 20-08-22 | 09:19 | 3

Vroeger was een natte dweil een natte dweil, nu is het een minister...

Blonde Nel | 20-08-22 | 09:37

Of het hoofd van iemand die decennialang een kapje gedragen heeft zonder afentoe het haar te wassen.

viejohuevon | 20-08-22 | 09:42

Of een zeer smerig schimmelinfectiehoofd.

uisge baugh | 20-08-22 | 10:01

Zoals Christianne van der Wal zogenaamd blij staat te glimlachen terwijl tegelijk boeren zich ophangen voor wat ze zegt... en dan nog niet door hebben dat dit een heeeele vreemde communicatietechniek is om je zin te krijgen.

Alleen zoiets al.
Daar word je toch boos van.

Kan een best mens zijn verder, maar dan begrijp je het niet.
Zo praat je tegen kleuters. Niet tegen boeren die hun leven kapot zien gaan door wat je zegt.

AdvocatusDiaboli | 20-08-22 | 09:17

Ik blijf pleiten voor een reductie van het aantal ezels in Den Haag met minstens 50%, liefst voor 2023.

Harry.Langezwaal | 20-08-22 | 09:16

Plasterk slaat echt de spijker op zijn kop.

Pretzel Logic | 20-08-22 | 09:16 | 7

@Best_landgenoten: Dan weet Plasterk dus ook dat je het niet in je eentje kunt, maar kiezers nodig hebt. Kuddos voor de man, zou mooi zijn als hij samen met Omtzigt en nog een paar echte mensen een partij zou vormen. Zou een prettige break zijn van de plastic huichelfacade die Rutte cs. optrekken.
Mijn stem zouden ze iig hebben.

Homer P. Simpson | 20-08-22 | 09:39

Kom eens met inhoudelijke argumenten waarmee je aantoont dat Plasterk onjuiste dingen zegt........

Blonde Nel | 20-08-22 | 09:40

@Tiscali-2 | 20-08-22 | 09:25: Dat dacht ik dus ook. Plasterk was bekend genoeg, in allerlei hoedanigheden. Ik vermoed dat hij werkelijk tot andere inzichten is gekomen.
Wat hij nu schrijft zal hem niet in dank afgenomen worden door zijn vroegere vrienden en bekenden bij de PvdA etc. Een aantal mensen zal hem nu mijden als de pest, omdat hij een beetje van zijn geloof is afgevallen.

KeesBruin | 20-08-22 | 11:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Voor een ander beleid is een kamermeerderheid van PVV, BBB, FvD en JA 21 nodig. Dat gaat nooit en te nimmer gebeuren. Het huidig beleid kan dus blijven rekenen op de stem van de meerderheid van het Nederlandse volk en is daarmee democratisch gelegitimeerd. Dit komt nooit meer goed.

Astimar Teutis | 20-08-22 | 09:13 | 1

Ik voorspel u dat nadat Mark Rutte van het toneel is verdwenen de VVD terug in de oppositie moet en dientengevolge het D66-beleid van Rutte naar rechts bij te stellen.

_pacman_ | 20-08-22 | 09:16

Wopke heeft zich in zijn vakantieperiode een D66 baardje laten aanmeten.
Dat staat dan wat mannelijker en daadkrachtiger of zo. Dat zal het idee er wel achter zijn.
Net als die blotebillengezichten van D66'ers Tjeerd de Groot of een Sjoerd Sjoerdsma.
Maar het bljiven ruggengraatloze weekdieren die behaaglijk vastgeplakt zitten op het pluche.

leo de pejo | 20-08-22 | 09:13

Wopke haalt een wit voetje..

Redden wat er te redden valt pik...!!

neonreclame | 20-08-22 | 09:08 | 3

Klopt. Op zich heeft Wopke hier een goed verhaal... maar... too little too late. Hij probeert nu de VVD rechts in te halen (wat niet heel moeilijk is...) met o.a. stevige taal over asielbeleid. Als het Wopke menens is, trekt hij de stekker uit dit kabinet, opdat de kiezer weer mag oordelen. De enige kans, mijns inziens, voor het CDA om nog wat zeteltjes over te houden.

Kievit | 20-08-22 | 09:16

@Kievit | 20-08-22 | 09:16:

Vallen van het kabinet gaat helaas geen ene fuck veranderen....

De koers is uitgezet en is het simpelweg stuivertje wisselen als het gaat om voorverwarmde zetels....

neonreclame | 20-08-22 | 09:22

@Ronald Plasterk, interesse om een nieuwe partij te vormen met oa Omtzigt en Keijzer?

Roos | 20-08-22 | 09:05 | 4

Nee, doet hij nooit meer.
Als columnist, onafhankelijk, reageert hij zoals in vroegere dagen. Eenmaal in coalitie is hij compleet monddood.
Heeft hij bewezen.
Was zwak kamerlid.

Mispel | 20-08-22 | 09:19

Volg zijn columns met belangstelling en waardering. Vreemd, dat die man met zijn best goede verhalen en opvattingen nog steeds bij de PvdA zit..... Zou beter op zijn plaats zijn bij JA21. Misschien in een volgend Kabinet als Minister voor Energie....

Kievit | 20-08-22 | 09:19

Plasterk blijft maar lekker stukjes schrijven, want terug in de regering ben je weer een kameleon.

gato | 20-08-22 | 09:26
▼ 1 antwoord verborgen

De telegraaf zegt van alles in de opinie columns maar zet dit nu eens op de voorpagina, bijv. Maandag. 1 op de 10 kinderen groeit in NL op in armoede, een energie rekening die niet te betalen en de regering smijt 30 miljard uit t raam. Begrijpen die sukkels niet dat ze moeten beginnen met kern energie centrales te bouwen. Voordat die af is zijn we al 10 jaar verder. Heel pijnlijk om op tafel te leggen het volgende, in plaats van met toeslagen te werken, geef iedere nederlander een electrische deken. Is goedkoper en hebben we het warm.

Schilder58 | 20-08-22 | 09:05 | 1

Het zou fijn zijn als een elektrische deken niet liggend te gebruiken is, maar om je heen als een echte deken. Tenzij er eentje al bestaat.

Adriel | 20-08-22 | 09:14

"Den Haag stoot teveel ONZIN uit, en het is één groot BlaBla2000-gebied waar dingen welles/nietes heilig zijn."

Dank voor deze werkelijk perfekte omschrijving van wat ooit onze politiek was.

funda | 20-08-22 | 09:03 | 1

Naast de "Den Haag stoot teveel ONZIN uit" ! Het kan op een GS tegeltje of in een cartoon.

KlaagGraag | 20-08-22 | 11:26

"Ik ben ten volste overtuigd van de noodzaak om de stikstofuitstoot zo snel mogelijk met de helft te verminderen. " .... kijk daar gaat hij al de fout in want die noodzaak is er niet.

Stikstofplan buiten alle proporties (Plasterk 17 juni 2022) imgur.com/a/tn8yYRe

Zwizalletju | 20-08-22 | 08:59 | 9

@theo-is-dood | 20-08-22 | 09:06: Dat probleem met drinkwaterbronnen wordt ook helemaal niet ontkend. Het gaat erom dat het stikstofplan zoals het er nu ligt compleet ondoordacht is.

Papa Jones | 20-08-22 | 09:14

@W_F | 20-08-22 | 09:11:
Er springt een parachutist uit het vliegtuig. Na enige tijd trekt hij aan het touwtje. Maar de parachute gaat niet uit. Hij stort dus neer. Terwijl hij richting aarde raast prevelt de parachutist: ‘Tot nu toe gaat alles goed, tot nu toe gaat alles goed.’
(Uit ‘La Haine’, Franse film)

Alquest | 20-08-22 | 09:18

@Alquest | 20-08-22 | 09:18: geloof dat het van een gebouw en met etages is, bij elke etage naar beneden gaat het nog goed.

P-unit | 20-08-22 | 10:08
▼ 6 antwoorden verborgen

Ah kijk. Wopke is weer in het gereel gebracht. Mooi zo. Vooral dat destructieve beleid door blijven voeren. In het verleden ging het veel te langzaam waardoor we al 10 jaar Rutte hebben. Het moet eerst veel erger worden.

DrachiR | 20-08-22 | 08:52 | 3

Gisteren kwam dat rapport van het CPB dus ze hadden een relletje nodig.

Zapata10 | 20-08-22 | 08:55

@Zapata10 | 20-08-22 | 08:55: helaas heeft u gelijk, Wopke had deze keer het kortste strootje getrokken. Kaag was overigens weer compleet onzichtbaar, wat we inmiddels gewend zijn als het over haar portefeuille financiën gaat.

_pacman_ | 20-08-22 | 09:04

"Hij moest gesensibiliseerd worden"

Dat is weer gelukt, Bakema heeft het geel/groene draadje doorgeknipt en het is weer veilig in vak K.

KlaagGraag | 20-08-22 | 11:30

www.nuclearpride.nl/kosten/

En laat de boven-ons-gestelden nu eens opschieten met de bouw van kerncentrales!

“ Als de prijs van stroom uit kernenergie wordt vergeleken met die uit andere energiebronnen zoals kolen of gas moet wel verrekend worden dat kernenergie geen CO2 uitstoot (behalve nu nog bij de bouw van de centrale) en dat er dus geen CO2 belasting betaald hoeft te worden. Als hij wordt vergeleken met energiebronnen zoals zon en wind moet eigenlijk worden meegenomen dat bij kernenergie geen opslagcapaciteit hoeft te worden gecreëerd voor de momenten dat er geen zon of wind is. Er hoeft geen extra gascentrale gebouwd te worden of een hele infrastructuur voor de opwekking van waterstofgas als backup voor zon en wind.”

theo-is-dood | 20-08-22 | 08:50 | 11

"en dat er dus geen CO2 belasting betaald hoeft te worden".
Hoho, je betaalt voor "energie" en die prijs bestaat uit:
- ​Kaal stroomtarief
- Energiebelasting
- ODE (Opslag Duurzame Energie)
- BTW
Er staat niets specifiek vermeld over CO2, degene die aan de knoppen van de factoren "Energiebelasting" en ODE draait behoudt alle vrijheid.

Sneerpoets | 20-08-22 | 10:33

@* Il Principe * | 20-08-22 | 09:30: de rijke parasieten zijn de consultants, de ambtenaren, de politici, de NPO, de klimaatdrammers van D66 en GL huize.

Boeddha18 | 20-08-22 | 10:34

@Sneerpoets | 20-08-22 | 10:33: precies, energie is niet duur, het wordt onbetaalbaar gemaakt.

Gas, electriciteit, benzine gaan vele malen over de kop. Wie verdient daar het meeste aan in NL? Uw overheid.

KlaagGraag | 20-08-22 | 11:34
▼ 8 antwoorden verborgen

De nieuwe adel tekent zich af. Die gaan hun positie nog verder proberen te consolideren een beleid dat uiteindelijk door Brussel wordt bepaald en in Davos worden de lijnen geschetst voor de westerse wereld.
Alleen ‘wappies’, ‘dom rechts’ en ‘populisten’ keren zich tegen de koortsdromen van de elites. Degenen die er schande van spreken zijn uitstervend wat resteert wordt verdoofd door games, convient foods en social media, drugs zijn ook ok, alles om de massa dociel te houden.
Het gaat nog wel een aantal decennia misschien eeuwen duren voordat de bevolking weer de macht gaat terug eisen. Voor nu zijn we comfortabel genoeg.

Ooit waren er wolven nu zijn er pugs.
starecat.com/content/wp-content/uploa...
Kies je eigen pad en trek je zo min mogelijk aan van wat ideologen vinden.

ratelaar | 20-08-22 | 08:49 | 2

Ja de nieuwe adel. Volgens VK onderzoek: Vandaag, Topinkomens flink omhoog; bestuursvoorzitter krijgt 40 keer zoveel als personeel. Waar is de nieuwe Robespiere?

Tiscali-2 | 20-08-22 | 08:56

Met zoveel onvrede lijkt er best ruimte voor een nieuwe partij in het midden die veel stemmen pakt. Dat zou Omtzigt kunnen zijn maar ook anderen van buiten de politiek.

Vula | 20-08-22 | 08:49 | 2

Probleem is dat bij werkelijk extreem slecht beleid middenpartijen niet meer met oplossingen kunnen komen.

funda | 20-08-22 | 09:25

Met zoveel onvrede is er ook ruimte voor wat anders. Wie de macht niet heeft, gebruikt de vuist. Politieke representatie verschaft macht, dus een zo grote nieuwe partij dat deze niet buitengesloten kan worden, zou een oplossing zijn.

Allemaal | 20-08-22 | 09:58

"Er is veel te veel aandacht voor de schreeuwers en veel te weinig voor de mensen die iedere dag proberen het goede te doen."

Ja Wopke, het is wel goed Wopke.

Duwbak_Linda | 20-08-22 | 08:47 | 10

@Zapata10 | 20-08-22 | 09:11: om 1 ding te noemen: hij heeft geprobeerd de volstrekt onverantwoorde geldsmijterij van Bos cs richting de sociale zekerheid vangnetten enigszins in te dammen. Je kan het je nu nauwelijks voorstellen maar in die tijd was geld nog bepaald niet gratis.

_pacman_ | 20-08-22 | 09:19

@Sqbar | 20-08-22 | 09:10:
Deze bits en bytes komen dan ook uit "één groot BlaBla2000-gebied".

Duwbak_Linda | 20-08-22 | 09:21
▼ 7 antwoorden verborgen

Je interview maakt vooral duidelijk dat je lekker je eigen gang wil gaan terwijl je met een team aan de slag moet om problemen op te lossen.

Me_Giant | 20-08-22 | 08:47 | 1

Dat team is ondertussen meer een groep levensgevaarlijke dwangneuroten, niet zeker of je daar nog wel bij wil horen.

elfenstein | 20-08-22 | 08:49

Wie blaast het kabinet op ? Partijleden van binnenuit de partij die ontevreden zijn over de asielaanpak..... CDA omdat zij de boeren verliezen als trouw stemvee ?.... D'66 omdat de transgenderwet er niet doorheen komt ?? Christen-Unie omdat Carola Schouten het gevoel heeft het vijfde wiel aan de wagen te zijn en het dus niet uitmaakt of zij er wel of niet is. Wie het weet mag het zeggen.

johnyl | 20-08-22 | 08:46 | 11

@Timide_Aso | 20-08-22 | 09:10: De CU is braaf, en loopt gewoon altijd mee. Zie die farizeeër van een Segers.
Wat betreft de "hosties" die u noemt, die zijn voor katholieken, de CU bestaat uit behoudende protestanten, die doen niet aan hosties.

KeesBruin | 20-08-22 | 09:14

@KeesBruin | 20-08-22 | 09:14: oh ja, ik ben niet zo van de kerk. Wel op een katholieke basisschool gezeten. In groep 3 werd er al uit de bijbel voorgelezen. Toen had ik al door dat het een debiel sprookje was. Over water lopen? Ja doeiii!
Wel een gemiste kans voor die protestanten. Ik wil altijd nog eens naar voren lopen en een hostie ham-kaas bestellen.

Timide_Aso | 20-08-22 | 10:29
▼ 8 antwoorden verborgen

Als het CDA nu uit de coalitie stapt hebben ze gelijk 10 a 15 zetels erbij.

hooliganica hollandi | 20-08-22 | 08:45 | 4

Ik denk het niet. CDA is voor veel mensen een partij waar ze nooit op zullen stemmen. Die 15 is nu de max nu platteland ook bij CDA is weggelopen.

Vula | 20-08-22 | 08:47

Nee die tijden zijn voorbij. Het imago van degelijke bestuurderspartij zijn ze al heel lang kwijt. De idiote voorstellen vliegen je ook uit die hoek om je oren. Zoals verplicht Wilhelmus zingen.

Zapata10 | 20-08-22 | 08:54

Nee. Er is teveel gebeurd.

Ivoren Toren | 20-08-22 | 09:13
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi dat Hoekstra toch een knuppel in het hoenderhok heeft gegooid. Okay, het is een kleintje. Ben er nog niet van overtuigd dat ie dat knuppeltje er niet onder dwang weer zelf uithaalt. Plasterk weet de boel de laatste tijd mooi te verwoorden. Met zijn kijk op zaken zou ie met een eigen partij ook in de peilingen een heleboel zetels halen (als we even vergeten wat hij heeft bereikt tijdens zijn politieke carriére).

Leptob | 20-08-22 | 08:44

Wat is dat toch met 'verstand komt met de jaren' ? Herinner me dat ome Roon vroeger bij de pvda zat of all places; maar hij zegt nu best zinnige dingen.

Nescio73 | 20-08-22 | 08:43 | 3

Ik word een beetje moe van al die politici die pas na hun vertrek durven te zeggen waar het op staat. Ook ome Roon heeft in Den Haag steeds braaf getekend bij het kruisje.

Cor Netto | 20-08-22 | 09:02

@Cor Netto | 20-08-22 | 09:02:
Net als de op GS bijna heilig verklaarde Omtzigt

theo-is-dood | 20-08-22 | 09:15

Lubbers en Kok zeiden ook zinnige dingen na hun vertrek, iets dat immigratie een groot probleem was/zou worden....

Alquest | 20-08-22 | 09:23

Albergen lijkt me ook een lakmoestest.

Wekkertje | 20-08-22 | 08:43

Jammer dat we het hele stuk van Plasterk in de T. niet kunnen lezen. Sinds die man uit de politiek vandaan is, is hij zinnige dingen gaan zeggen.
Wel een beetje laat, maar beter laat dan nooit, trouwens.

KeesBruin | 20-08-22 | 08:42 | 9

Lees het op twitter, gewoon op het artikel klikken.

Hendrikaatje | 20-08-22 | 10:09
▼ 6 antwoorden verborgen

Als het straks bij die 2030 blijft staat hij toch enorm voor lul? En de laatste CDA kiezers (alle 4 zetels) zijn dan ook weg.

Vula | 20-08-22 | 08:42 | 6

@Zapata10 | 20-08-22 | 08:51: Ja, die verkiezingen in 2012, toen PVV en SP er aanvankelijk zeer goed voor stonden, hebben wel definitief laten zien, dat een groot deel van het kiezersvolk uit ongelofelijk gemakkelijk te manipuleren uilskuikens bestaat.
De media maakten er een "tweestrijd tussen VVD en PvdA" van, wat grote flauwekul was, maar wel tot het succesvol leegzuigen van PVV en SP heeft geleid.
Onvoorstelbaar, hoe onnozel veel kiezers zijn. Net als al die dombo's en seksistische, domme wijven die op D66 stemden, omdat Kaag zo'n schaap met vijf poten was, en wel even "de eerste vrouwelijke premier van Nederland" zou worden. Niet te geloven allemaal.

KeesBruin | 20-08-22 | 09:08

@KeesBruin | 20-08-22 | 09:08: dit zegt ook vooral veel over de uiterst dubieuze rol die de "onafhankelijke" pers speelt in NL.

Phantomas | 20-08-22 | 09:35

@KeesBruin | 20-08-22 | 09:08: Het gros van de Nederlanders interesseert zich niet voor politiek en volgt de politiek dan ook niet. Een groot deel van dat "gros" stemt daarentegen wel, helaas.

Boeddha18 | 20-08-22 | 10:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Hij heeft even getest of hij nog macht heeft
Eerste opinies over nieuw te vormen regering verschijnen al in de bladen. Even doorduwen en we kunnen echt afscheid nemen van Rutte.

geheelvergeter | 20-08-22 | 08:41

Plasterk, eerst PvdA is nu een populist. Blijkbaar gevallen voor de extra aandacht die dat oplevert en die hij nooit kreeg vroeger. Met zijn volk versus elite gelul. Er is geen volk, er is geen elite. Zo kweek je nou ruzie in een land.

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 08:41 | 20

"Er is geen volk, er is geen elite"
Probeer als arbeiders dochter even minister te worden. Of als immigrant om CEO te worden. Het is niet uitgesloten, maar het is ontzettend moeilijk. Hoezo, er is geen elite.
Jij herkent dat wel, maar de helft noem je racisme bij monde van Bergman. En de andere helft negeer je.

Allemaal | 20-08-22 | 10:05

Mooi commentaar van een echte populist.

J-van-de-Bontekoe | 20-08-22 | 10:25

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 09:20: er is wel degelijk een politiek bestuurlijke elite in Nederland, namelijk de links liberalen die bijna alle belangrijke instituties in handen hebben, de MSM, de 'onafhankelijke' onderzoeksinstituten van de overheid, de rechtspraak enz. Deze links liberalen hebben de mond vol van diversiteit behalve diversiteit van opvattingen. Hoeveel PVV burgemeesters ken jij BL? Ooit opgevallen bij de Nederlandse deugtafels op de treurbuis dat het altijd dezelfde koppen zijn? Een telefoonklapper met een paar honderd namen bepalen het politieke discours in Nederland. Het overgrote gedeelte van de Nederlandse bevolking denkt anders over de EU, immigratie en het hele woke gedoe dan het gevoerde beleid door Rutte 4. En waarom beste BL denk jij dat Rutte 3 in no-time de referendumoptie onmogelijk heeft gemaakt? Nou ik weet het wel, omdat de politiek bestuurlijke elite van Nederland niet van plan is om de macht te delen met een groot gedeelte van de bevolking. Nieuwe bestuurscultuur, nog iets over gehoord BL recentelijk? Nee joh, er is in Nederland wel degelijk sprake van een kloof tussen de politiek bestuurlijke elite van dit land en een groot gedeelte van de bevolking, een zorgelijke ontwikkeling.

therealbraindump | 20-08-22 | 13:14
▼ 17 antwoorden verborgen

"En Europa is wel een keer klaar met ons Nederlandje."?
Omdat Nederland "vaak zelf een grote mond heeft gehad"? Nederland een grote mond in de EU? Laat me niet lachen, Nederland is een schijterige lakei van de EU, die alles zonder morren uitvoert en zich continu een oor laat aannaaien in EU-verband.
Als het EU-schip zou zinken, is Nederland de laatste die er vanaf zou springen, na eerst nog netjes gevraagd te hebben, of zulks toegestaan is.

KeesBruin | 20-08-22 | 08:40 | 6

Van Nederland wordt in Brusselse kringen gezegd dat het "meestribbelt"

Heurtebise | 20-08-22 | 09:45

De EU gaat failliet zonder Nederland. Na de brexit zijn er wat betreft landoppervlak en inwoners wel vervangers gevonden, maar wat betreft financiering nog niet.

W_F | 20-08-22 | 09:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Tot 2025 (en waarschijnlijk demissionair lang daarna) zitten we aan deze WEF kleuters vast. Om Willy o.g. te citeren, mijn god heb medelijden met mij en mijn arme volk.

Graaf_van_Hogendorp | 20-08-22 | 08:40

Hoekstra moet iets om zijn partij te redden. Hij zegt overigens niets concreets, ook niet over asielbeleid dus deze halfzachte keutel kan hij zo weer intrekken.

Zapata10 | 20-08-22 | 08:40 | 3

Flopke had zijn kans moeten grijpen toen hij als tegenkandidaat van Rutte werd gepresenteerd. Ipv wilde hij naar het bedrijfsleven terwijl binnen zijn partij geen oppositie was en in de MSM hij op het schild gehesen werd. Om toch weer terug te keren en bij "the most fair and secure" elections """verkozen""" te worden als partijlijder ten koste van het Monatoetje en de Omtzichtman. Daarna is het bergafwaarts met hem gegaan.

Zo zie je maar weer, in het leven is alles timing.

Graaf_van_Hogendorp | 20-08-22 | 08:42

@Graaf_van_Hogendorp | 20-08-22 | 08:42: Wopke vond en vindt zichzelf te goed voor het politieke handwerk in de Tweede Kamer, net zoals ledendemocratie. Hij wil best lijsttrekker worden, maar niet via een verkiezing (zie de lijsttrekkerverkiezing van De Jonge/Omtzigt). En hij wil best de kar trekken maar alleen als dat uitmondt in een ministerpost (dus niet in de TK als oppositie)

Heurtebise | 20-08-22 | 09:48

Denk dat je gelijk hebt, behalve dat hij er niet zijn partij mee redt. Opdrachtje om de coalitie bij elkaar te houden en vertegenwoordigd te houden in de provincies. Daarom flikkert Rutte m nu ook niet buiten.

Joyce | 20-08-22 | 16:06

Ik zie volgend jaar wel bij de eindafrekening van de energie. Als ik de bijbetaling niet kan ophoesten koop ik een vishengel, laat me ontslaan en ga in de bijstand. Hallo zorg toeslag hu
ur toeslag toeslag zus toeslag zo. Ze kunnen m'n rug op. Werken loont hier al lang niet meer.

The Expatriate | 20-08-22 | 08:38 | 5

Heb je een eigen huis?

Zapata10 | 20-08-22 | 08:45

Werken loont wel degelijk. Maar dan moet je wel iets kunnen. Dat je dus meer verdient dan het minimum.

JanBrel | 20-08-22 | 10:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Het volk is inmiddels redeloos en de regering radeloos. Tijd om je knoopjes te tellen Mark.

amateurrr | 20-08-22 | 08:37 | 1

Omgekeerd? Het volk radeloos en de regering redeloos.

forecastle | 20-08-22 | 09:08

Wat doet die Wobbert nou eigenlijk? Heeft hij gisteren de zoveelste natte scheet gelaten, of stelt dat interview in het AD écht wat voor?
Ik vrees het eerste, beetje kritisch doen voor de Bühne en verder niets. Stormpje in een glas water en over tot de stikstoforde van de dag.
Het CDA op weg naar de nul zetels.

KeesBruin | 20-08-22 | 08:37 | 1

het is gewoon allemaal onkunde

mykdelta | 20-08-22 | 08:40

Wopke probeert goedkoop wat stemmen terug te winnen van obesiboos Carolien door de boeren te paaien met loze beloftes. Maar dat overproduceren hier zal een keer minder moeten in ons kleine landje. En Europa is wel een keer klaar met ons Nederlandje. Daar hebben we te vaak zelf een grote mond voor gehad als anderen zich niet aan de regels hielden. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Supermatthijs | 20-08-22 | 08:35 | 18

@J-van-de-Bontekoe | 20-08-22 | 09:56:
Ein Volk, Ein Reich, Ein miljoenmiljard Fuhrertjes.
Geef een ambtenaar macht en geld, dan heb je over een week twee ambtenaren met iets minder macht en iets minder geld en dat kan natuurlijk niet, dan kunnen ze hun werk niet goed doen dus willen ze meer macht en meer geld. Etc....

elfenstein | 20-08-22 | 10:14

@Boeddha18 | 20-08-22 | 10:10:
Ja maar die mensen die zeggen dat u “tegen Europa” bent, hebben die geen hersens?
Ik heb deze discussie een keer geprobeerd tussen een redelijk opgeleid kennissengroepje, nul komma nul inhoudelijk argument voor de EU mogen horen, maar ik was raar.
Alsof je een stel junks uit probeert te leggen dat heroïne toch niet zo’n goed idee is. Bizar.

J-van-de-Bontekoe | 20-08-22 | 10:22

@elfenstein | 20-08-22 | 09:09: Theo en soortgelijken zullen blij zijn dat bijvoorbeeld Oekraïne nu bijna geen graan meer kan exporteren. Dat land produceert veel teveel en mag alleen dat produceren wat ze zelf nodig hebben. Je ziet ook dat dat helemaal geen effect op de prijs wereldwijd heeft gelukkig. Ik heb vroeger geleerd dat je als land zoveel mogelijk zelfvoorzienend moet zijn. Waar je zelf goed in bent om het te maken verkoop je de overproductie van zodat je geld hebt om die dingen te kopen die je zelf niet kan maken. Tegenwoordig tellen dat soort simpele principes niet meer.

Harry_Witkamp | 20-08-22 | 11:00
▼ 15 antwoorden verborgen

En dat het kabinet maar mag klappen

bijna_raak | 20-08-22 | 08:34 | 3

liever vandaag dan morgen!

vranac | 20-08-22 | 08:59

En we gaan nooit meer voor ze klappen, ook.

elfenstein | 20-08-22 | 09:01

Nieuw volksvertegenwoordigers als de oude het volk niet meer willen vertegenwoordigen. Maar dat gebeurd alleen in een democratische landen.

W_F | 20-08-22 | 09:49

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl