Gezellig! Rusland dreigt met kernramp
Dreigt met, waarschuwt voor, kies maar
Een van de heetste plekken in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne is de kerncentrale van Zaporizhzhia, de grootste kerncentrale van Europa. Allerlei Europese diensten zijn hartstikke zenuwachtig omdat de Russen aan het knallen zijn vanuit die kerncentrale en de Oekraïners dus niet terug kunnen schieten (maar dat volgens de Russen wel doen). En als ze dat dus doen, is het roeren in de linke soep. Enfin, d'r zit geen vertaling bij, maar die woordvoerder van het Russische ministerie van Defensie heeft dus gewaarschuwd voor een kernramp... morgen, 19 augustus. Een 'false flag' van de Oekraïners die dan de Russen de schuld gaan geven. "Russia will be blamed for the man-made catastrophe." Ergo, als uw baby die over 9 maanden in de planning staat ineens wat mist weet u hoe dat komt. Gezellig hoor!!!
Social
Reaguursels
InloggenGewoon hopen/bidden voor w ik nd uit het westen
Wind
Nou als die Russen dreigen met een kernramp dan doen wij dat toch ook gewoon. Zal ze leren die Ruski's! We hebben immers kerncentrales zat.
Laatste berichten zijn (niet te controleren) dat de Russen de meeste werknemers plotseling morgen een vrije dag heeft gegeven. Zijn ze iets van plan?
Wie heeft er nu het meeste te verliezen bij een kernramp behalve de burgers zelf? Niet de Oekraïense regering en legerleiding die liever alles en iedereen op het altaar van zelfverdediging legt dan een overleg met een nadelige deal maakt. Elke ramp komt ze goed uit. Voor Rusland zou het gezichtsverlies en een fiasco betekenen. Ook is het lastig opereren met een nucleaire ramp (net als het lastig was toen MH17 als een onderste steen uit de lucht viel middenin de frontlinies). En de operatie in het zuiden zou dus vastlopen. Ook hadden de Russen de central aangesloten op de Krim. Ergo, vooral reden voor Oekraïne om de kernfabriek te beschadigen. Zo van afstand klinisch geredeneerd maar iemand moet het doen.
Ja want het halve land radioactief is goed voor de graanexport.
De krim had tussen 2014 en 2022 ook gewoon stroom, daar hebben ze Zaparosia echt niet voor nodig.
Zat gister nog te Google ''hoe groot is de kans op een kernoorlog met Rusland'', is dit toeval...
Als het uranium gordijn de Russen buiten Europa kunnen houden is het ook prima toch?
Russen kunnen dreigen wat ze willen, maar de Oekraïners hebben ook raketten in huis dat Russische kerncentrales halen. Oog om oog, tand om tand.
Heb vandaag mijn vrouw haar 2e fiets verkocht aan een Oekraïnse refugee in hot pants.
Dacht meldt het maar het even hiero.
Dan heb ik ook nog wat verdiend aan deze oorlog en composeert het een beetje de gasprijs van ook deze oorlog.
Heeft hotpants een zus? Ik verkoop ook gewoon de eerste fiets van de Verbandmeesteres. Dan gaat ze maar met de auto.
@Verbandmeester | 18-08-22 | 19:42: Ze nam een goed engels sprekende vriendin mee dus een taalbariërre was er niet.
USA en andere landen hebben toch vliegtuigbommen van beton om zo nevenschade tot een minimum te beperken.
Alleen de impact van het neerstorten van zo'n bom doet een vijand verpulveren.
Zijn in het verleden hele mooie resultaten mee behaald.
Kunnen ze die niet aan Oekraine schenken?
Misschien tijd om maar eens gaan proberen te onderhandelen met die Russen in plaats van verder escaleren?
Nah, misschien eens laten zien dat we geen onderdanige kruipsels zijn.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 18:49: Precies, meer wapens sturen en laat die arme Oekraïners zich maar doodvechten voor ons belang.
@Teluitjewinst | 18-08-22 | 18:52: Die Oekraïners vechten voor hun eigen belang. Ze willen niet eindigen in Russische concentratiekampen.
Ja want dan houden ze op met dreigen.
Dan ga ik maar is zoeken waar die jodium tabletten gebleven zijn die we een paar jaar geleden van de staat kregen.
U woont in de buurt van vliegbasis Volkel?
Of Zeeland..
@Haringkoning | 18-08-22 | 18:57: kerncentrale Emsland te Duitsland?
Wat is er mis met algehele wereldvrede? Of ben ik nu naïef??
Nee. Tenminste, als het aan mij ligt, niet. Uiteindelijk zijn we één kleine planeet, in een zee van leegte. In plaats van meer één te worden, gaan we elkaar meer te lijf, net als voorheen. Dit terwijl klimaat verandering echt en reeél is, met nu al 8 miljard mensen op onze kleine planeet (Een aantal jaren eerder, dan verwacht). Dit zou juist de eeuw moeten worden om onze planeet toekomstgericht en voor ons nageslacht, schoon, netjes en zonder conflict achter te laten.
Daar zijn we toch hard opweg naar?
nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Wereldor...
Order 322=3+2+2=7!
De les hier is dat jullie geen potentaten aan de macht moeten helpen. Er zijn er al te veel aan de macht in de wereld.
Wordt het goddomme niet eens tijd dat de NAVO z'n ballen laat zien en Putin even in de hoek zet en kortwiekt.
Of wachten we allemaal maar weer af tot er straks echt een grote kernramp gebeurt.
Straks is europa onleefbaar omdat we die lul niet willen schofferen. Van mij kan die aan z'n eigen gas.
iets met kernoorlog door een grotere gek dan Rutte.
Het is makkelijke om Rusland uit te schakeken, dan dat Rusland Nato uit kan schakelen met Nukes. 2 steden en het is klaar. Maar wat een bizarre suggestie.
De Oekraïners dus niet terug kunnen schieten, aber um 5:45 Uhr wird zurückgeschossen
Zoals het spreekwoord ongeveer luidt: Een gewaarschuwd man heeft 2 hoofden.
Speciaal voor de pro Russen hier. Het ideetje van de Russen is al vrij lang om de stroom van deze centrale in te pikken en Oekraïne af te sluiten. Naadloos in dat plan past uiteraard dat Oekraïne gevaarlijk bezig zou zijn met beschietingen en zo. Dan zou Rusland uit verantwoordelijkheid natuurlijk, deze centrale moeten afsluiten van Oekraïne. Puur uit oogpunt van veiligheid, kuch kuch. Daarom hebben ze het over een valse vlag die morgen zou plaatsvinden, een zogenaamde aanval op de centrale. Voor het Russische nieuws is dat het propaganda verhaal dat nu al in voorbereiding is. Om wederom een Russische misdaad wit te kunnen wassen.
ria.ru/20220818/zaes-1810409359.html
Die Russische opperbevelhebbers zien er wel heel erg goedkoop uit, met die trainingsjassen, voorzien van onderscheidingen. Een uniformjas voorzien van een rits, voor een opperbevelhebber. Het komt wel heel erg goedkoop over.
Ik ga er gemakshalve dan maar vanuit dat een rits beter is, voor in het geval dat ze straalbezopen van de wodka hun nest opzoeken. Dat zal, heden ten dage, wel vaak gebeuren, aangezien de oorlog niet zo heel erg goed gaat voor het Russische leger.
De wapenleveranties aan oekraine hebben helemaal niets met de ernst en duur van deze oorlog te maken.
Graag nog meer modern spul naar Oekraïne, kunnen ze de bolsjewistische horde terug over de grens Rusland in schoppen.
Instant update dan maar:
Zelensky eist een DMZ voor de regio Zaporizhzhia. Zoals verwacht. Kyiv: "Geen Russen, geen Oekraïners". Moskou: "Maar he, euh wij zouden dat stroom pikken en zelf gebruiken en verkopen aan jullie"
Zooitje plunderende, verkrachtende, moordende, dievende alles vernietigende primaten zijn die Russen. En iedereen die ze steunt is nog lager dan dat.
"Rusland dreigt met ~alles~ zolang je maar bang wordt."
Zelfs dat lukt niet meer. Iemand die in volle incompetentie dreigt, ja wat moet ik daar mee.
Toch snap ik Poetin beter dan de leiders van Europa. Poetin is een eersteklas hufter maar het is wel voor iedereen duidelijk waar hij mee bezig is. Hij denkt puur strategisch en gaat over lijken. Absoluut geen leuke man. Maar als ik kijk naar de beslissingen en strategieën van de EU kan ik er geen touw aan vastknopen. Alles wat men doet is gebaseerd op een gevoel van superioriteit en arrogantie. Dezelfde houding die ik ook terugzie in binnenlands beleid en dat gaat zich aan alle kanten wreken. Poetin heeft ons volledig bij de ballen en dat gaat Europa aankomende winter merken.
"Poetin is een eersteklas hufter maar het is wel voor iedereen duidelijk waar hij mee bezig is."
Weet je wie ook heel duidelijk was?
@beste: Mark R.?
Nou ja, Poetin heeft jou in ieder geval bij de ballen.
Het EU-beleid is vooral ideologisch en emotioneel. Daarom zitten Italie, Spanje en Griekenland in de Europese Monetaire Unie, daarom zijn bananenrepublieken als Bulgarije en Hongarije lid van de EU. Daarom wordt 'Dublin' niet uitgevoerd en massa-immigratie een feit.
@Beste_Landgenoten | 18-08-22 | 16:02:
Ja hoor, we zijn er weer. Waar Beste Langenoten verschijnt is een Godwin nooit ver weg. Denk nou eens na man. Europa heeft zich totaal afhankelijk gemaakt van Rusland m.b.t. energievoorziening. (Een zekere president van Amerika maakte zich daar nogal druk om, maar ja, die werkt voor Rusland natuurlijk, daar hoeven we het niet over te hebben) Onze economie is totaal afhankelijk van energie en grondstoffen uit het buitenland, vooral Rusland. Het enige dat de Russen hoeven doen is het afknijpen van het gas en wij zitten hier in totale chaos. En verwacht geen mededogen uit de rest van de wereld, die zien het Westen lachend ten onder gaan.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 16:15:
Er is helemaal geen EU-beleid. Je snapt niet eens het kleinste beetje van hoe de EU werkt (of niet werkt). Je denkt vast ook dat onze bazen Ursula en Frans zijn. (hahaha)
Ga toch eventjes jezelf inlezen amateur.
@MarkiesDeBalzaque | 18-08-22 | 16:19:
Nope. Dat deden de Duitsers toch echt helemaal zelf. Net zoals de Litouwers helemaal zelf besloten totaal ONAFHANKELIJK te zijn van Russisch gas en olie. Allebei leden van de EU. Hoe kan dat toch. Onze economie is helemaal niet afhankelijk van energie en grondstoffen uit Rusland. Zat te koop in de rest van de wereld. Wij (nou ja de Duitsers vooral) wilden zo graag vriendjes zijn met het Kremlin. Het is Poetin die besloot geen vrienden meer te zijn. Niet andersom.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 16:19:
Het is maar wat je leest Theo. En die superioriteitsgedachte waar ik het over had bevestig je keihard met je arrogante tegel. Dat is nou precies de kern van het probleem.
@MarkiesDeBalzaque | 18-08-22 | 16:19:
Er klinkt respect en bewondering voor Poetin uit je schrijfsel, maar vergeet niet, Poetin heeft geen tegenstand in eigen land, die is monddood, wat het nemen van "doortastende" maatregelen heel gemakkelijk maakt. Geen inspraak, geen overleg, nooit concessies hoeven doen, dat staat sterk en daadkrachtig. Dat, tegenover de 27 EU landen, met elk een parlement, verantwoording aan hun volk, en overleg, compromis en langdurige besluitvorming. op het eerste gezicht heel ellendig, maar uiteindelijk denk ik, beter.
Poetin snapt zichzelf niet (meer). Daarom gaat het daar zo mis met zijn mensen en hemzelf en doet ie het als bestuurder zo "goed" in het grootste land van de wereld.
Op zich het bewonderen wel waard dat je zoiets voor mekaar kunt krijgen.
@Beste_Landgenoten | 18-08-22 | 16:33:
Deze reactie van jou is wat mij betreft exemplarisch voor het gebrek aan echte discussie. Je zegt dat uit mijn reactie bewondering en respect klinkt voor Poetin? Dat staat er niet! Ik schrijf dat ik begrijp wat hij doet. Dat is iets anders dan dat ik hem respecteer of bewonder. Poetin is een totale klootzak die duizenden doden op zijn geweten heeft. Daar heb ik geen respect voor. En als reactie op jouw argument dat het heel ingewikkeld is om 27 EU lidstaten effectief te laten samenwerken zeg ik: Misschien is dat dan niet zo'n goed idee?
Dan vraag ik je, wat is het alternatief, want als ik zo de anti EU types beluister, is er heel weinig animo voor één sterke Europese leider die a la Poetin de zaakjes voor ons beslist. Die willen juist allemaal uit de EU zodat een gezamenlijk beleid nog lastiger is, en Poetin ons één voor één uit elkaar kan spelen. Exact dat waar hij op uit is.
@MarkiesDeBalzaque | 18-08-22 | 16:31:
Ik kan niets doen aan jouw zelf toegedane minderwaardigheidscomplex. Je had ook gewoon je verstand kunnen gebruiken. Iedereen die maar vaagjes meeleest weet wel dat de Russen hier de slechteriken zijn. Puur op basis van de feiten. Daar mag je uiteraard wel weer een mening over hebben.
@Beste_Landgenoten | 18-08-22 | 17:02:
Ik denk dat het beste alternatief een vrijwillige samenwerking is van gelijkgestemde landen die elkaar dmv een bondgenootschap ondersteunen. Dat wekt voldoende afschrikking voor kutlanden als Rusland en China maar laat wel de ruimte voor Westerse landen om de dingen te doen waar ze goed in zijn. Zoals het was eigenlijk. Navo, EEG. Dat werkte. Ik zie niet in waarom dat nu anders zou zijn.
Het probleem zit m in het ongeduld van de leiders, ze willen bij leven de vruchten plukken van hun beleid. Heel egoïstisch eigenlijk. Europa beweegt zich al op een organische manier naar eenheid toe. Laat dat gewoon gebeuren.
@MarkiesDeBalzaque | 18-08-22 | 17:22:
"Ik denk dat het beste alternatief een vrijwillige samenwerking is van gelijkgestemde landen die elkaar dmv een bondgenootschap ondersteunen."
Ehh maar, de EU is exact dat!
Beleid wordt zelfs alleen na unanieme acceptatie doorgevoerd.
En de NAVO bestaat daarnaast al heel lang, onafhankelijk van de EU.
Wim Kok, met zijn kwartje.
Ik vind dat je een goede analyse gemaakt hebt. Laat je niet verwarren door de irrationele/emotionele getriggerde reacties van sommigen hier, sommigen lezen écht alleen maar wat ze zelf willen lezen, zodat ze weer 100% los kunnen gaan. We zijn het eensch: Putin is een kleaudtzak, maar wel één met een duidelijk doel. Precies dát maakt hem zo gevaarlijk. Eenieder die daaruit bewondering voor Putin leest moet zijn ideologisch compas echt 36 keer laten nakijken
@Beste_Landgenoten | 18-08-22 | 17:26:
De EU is allang niet vrijwillig meer BL. We worden gegijzeld door de Euro. Ik denk dat iedereen er uit wil maar niet durft uit angst voor de gevolgen.
Ik vind het wel grappig dat onze europese leiders, met hun morele superioriteit/superstaat, denken de lakens uit te delen.
Putin en strategisch in 1 zin, ik moest toch even lachen.
@MarkiesDeBalzaque | 18-08-22 | 17:33: EU is niet hetzelfde als Euro, maar dat snapt u niet helemaal.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 16:15: Ha, Levi, onze Putin-fan. Het is nergens zo goed toeven als in Rusland. Toch?
is dit niet wat veel aandacht voor een ( over) duidelijke agent provocateur ? ..
@Après toi | 18-08-22 | 18:12:
De euro is de giftige lijm die de EU bij elkaar houdt. Ik snap precies hoe zit Apres Toi. Jammer dat er bij een verschil van mening direct kwalificaties aan te pas komen. Misschien iets om over na te denken?
@MarkiesDeBalzaque | 18-08-22 | 18:45:
Beetje zelfkritiek en zucht naar informatie zou je niet misstaan.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 18:51:
Je schermt steeds met het vergaren van informatie Theo. Ik kijk liever naar wat ik om me heen zie gebeuren en heb niet zo'n sterke opinie over situaties waarvan ik niet precies weet hoe het zit. De oorlog tussen Oekraïne en Rusland bijvoorbeeld. Graag verneem ik van je welke bronnen ik moet raadplegen om tot een helder beeld te komen.
@MarkiesDeBalzaque | 18-08-22 | 18:45: Lang niet alle EU-landen doen mee aan de euro. Basiskennis.
@Après toi | 18-08-22 | 19:56:
Nee, dat is me bekend Après Toi. Het valt me wel op dat inhoudelijk reageren een beetje lastig is voor mensen die het gangbare narratief aanhangen. Ik moet meer lezen, ik weet niet hoe de EU werkt, ik weet niet welke landen er wel of niet in de Euro zitten. Geef nou eens een paar steekhoudende argumenten die mij er van overtuigen dat we op de goede weg zitten. Ik sta er oprecht voor open maar ik zie ze niet.
Ik heb liever een twijfelende democraat dan een zelfoverschattende dictator maar ieder zijn smaak
@Shoarmamasutra | 18-08-22 | 23:46:
Eens. Maar hoe democratisch is Nederland nog?
Op 7 augustus waren 2 van de 6 reactors in bedrijf volgens de NEA. Komende 3 dagen is de windrichting richting westen. Een melt-down creëren is niet moeilijk, de koeling stoppen is voldoende.
Afgelopen dagen las ik op twitter dat het koelsysteem geraakt was van de kerncentrale...
Met Herovering van Chersonkiv de Weg Naar Moskiev is Open.
Slava na Ukraine.
Jij ter Apel?
Een twintig km van Salou staat ook een kerncentrale, drie keer aan het lekken, De laatste keer was er juist een schoolreisje. Dus hij staat al jaren stil en nu zijn ze hem aan het ontmantelen
In het Noorden van Catalunya zijn enorme graanvelden tot aan Andorra.
Gewoon airco op 19 graden zetten.
Ach, ze liegen toch allemaal alles bij elkaar. Wat moet je ermee.
Rusland vroeg het atoomagentschap IAEA om mensen te sturen om te komen controleren of Rusland wel/niet schiet vanuit de centrale, zoals eerder gebeurde bij Tsjernobyl. Oekraine blokkeert dit volgens persbureau Bloomberg. Hopelijk is het IAEA snel daar,
www.bloomberg.com/news/articles/2022-...
Zoals Kyiv zegt. Er moet daar een DMZ komen. En daar hebben ze groot gelijk in. Het zijn de Russen die wederom lastig worden. Hup! Stuur NAVO militairen daar naar toe om de veiligheid "neutraal" te garanderen.
Tenzij je een argument hebt dat zegt dat de Russen daar ook maar iets te zoeken hebben alvorens ik met het Boedapest memorandum ga zwaaien.
Het wachten was op de Russische propagandist. Et, voila.
@Nederlandop1 | 18-08-22 | 15:21: De naam is Levi, Levi Useful Idiot.
@Nederlandop1 | 18-08-22 | 15:21: Ik zou persoonlijk Bloomberg niet omschrijven als een Russische propagandist. Het is een Amerikaans financieel-economisch persbureau.
Dan weet je vast ook dat Ukraine met de IAEA heeft afgesproken dat ze een bezoek willen regelen maar dat de Russen dat dan weer tegenhouden.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 15:29:
Zoals altijd heb je het net weer verkeerd en vast niet per ongeluk. Kiev houdt niks tegen maar de eis van de Russen is dat het IAEA niet via Kiev reist, maar via Russisch veroverd gebied. Om te kloten natuurlijk, want ze willen helemaal geen inspecteurs daar hebben, dat zal jou toch ook eens duidelijk zijn?
www.reuters.com/world/europe/un-can-f...
Het echte verhaal.
@Hadena | 18-08-22 | 15:31: Dat geef je niet volledig genoeg weer. Rusland nodigde de IAEA uit maar Oekraine was daar tegen omdat zij (natuurlijk) soevereiniteit over die centrale claimt. Als ze als gast van Rusland zouden komen, zou dat er voor Oekraine PR-technisch slecht uit kunnen zien.
Andersom zegt Rusland nu: Kiev kan niks organiseren op gebied dat onder onze controle is en we gaan geen vrijgeleide geven aan een Oekraiense delegatie die Guterres en/of IAEA-waarnemers begeleidt.
@Beste_Landgenoten | 18-08-22 | 15:33: In jouw link staat dat Rusland niet via Kiev kan reizen, omdat ze dan dwars door de frontlinie heen moeten. Als je het RIA bericht waar Reuters zich op baseert leest, zie je ook dat Rusland geen Oekraiense regeringsvertegenwoordigers de IAEA-mensen wil laten begeleiden in door Rusland gecontroleerd gebied.
Op zichzelf wellicht een logischere verklaring dan dat Rusland raketten op een kerncentrale in door haar gecontroleerd gebied afvuurt.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 15:38:
And rightly so! Het is uiteraard Oekraïens gebied. Rusland heeft dus niemand uit te nodigen. Dus daarin heeft Kiev gelijk. Maar afgezien daarvan, Rusland doet nu moeilijk want de inspecteurs mogen zogenaamd niet via Kiev reizen, dat is "te gevaarlijk". Proest.
Je begrijpt hopelijk dat Rusland helemaal geen inspecties wenst en dit puur als show opvoert, om tegen eigen volk weer een mooi verhaal op te dissen. Ondertussen gebruikt het de centrale als basis, ook weer ter provocatie. Je blijft een propagandist Levi.
Het is een smoes uiteraard, want via de frontlijn kan je best reizen, als het wederzijds wordt overeengekomen natuurlijk. Maar Rusland wil hier een PR voordeeltje halen.
Dat Oekraïne toch steeds zo dwars ligt, terwijl de Russen vol goede bedoelingen zitten. Ik snap het niet. Wel apart trouwens dat als Rusland mensen vraagt om te komen kijken of ze wel/Niet schieten vanuit een Oekraïnse kerncentrale die illegaal door hen bezet is, dit gezien moet worden als een bewijs van goede wil. Als ze nu eens gewoon op zouten, dan hoeft er helemaal niemand te komen kijken of ze wel/niet schieten vanuit de centrale. Ik lees trouwens diverse berichten over deserterende Russische soldaten en berichten over de afzakkende steun onder de Russische bevolking voor de vredesmissie. Schijnt inmiddels gedaald te zijn tot 55%. 55% is nog altijd te veel, maar toch al een stuk minder als 87% én het is nog maar de vraag welk deel van die 55% een Ruscisme wenselijk antwoord heeft gegeven. Leest het Kremlin die berichten ook?
@Beste_Landgenoten | 18-08-22 | 15:42: Door een nogal actieve frontlinie reizen is natuurlijk onafhankelijk van over hoe je over het conflict denkt, gevaarlijk... en ja, het grondgebied is de jure Oekraiens maar de facto heeft Kiev er al 5 maanden geen controle over. Als je dus IAEA daar wil hebben, kun je ook pragmatisch zijn en de bezetter hen dan maar laten begeleiden.
Ik wacht ondertussen rustig op serieus bewijs dat Oekraine geen keuze heeft dan te schieten op Russische raketwerpers bij de kerncentrale en het tegelijkertijd toch de Russen zelf zijn die op de door henzelf gecontroleerde kerncentrale schieten. Heeft Bellingcat al onduidelijke telefoontaps?
@BenZen | 18-08-22 | 15:44: Je kunt het recht aan je hebben maar je kunt de Russen niet wegdenken. Als je wil dat iemand in door hen gecontroleerd gebied controleert, zul je met ze moeten onderhandelen.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 15:53:
Hahaha Levi, wat ben je toch een ongelofelijke nuttige idioot. Je hebt het zelf niet door of juist wel, wat het nog erger maakt. Wanneer kies je eens duidelijk een kant in dit verhaal? Iedere keer praat je weer de acties van Rusland goed, goedgelovig als je bent voor de Russische propaganda.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 15:17: DMZ is goede oplossing maar wel moeilijk te realiseren. Beide partijen willen het gebied militair onder controle hebben en iemand moet ook verantwoordelijk zijn voor het runnen van een dergelijke centrale. Dat betekent effectief controle kunnen uitoefenen.
De Russen willen liever een staakt-het-vuren. Vermoedelijk omdat ze de centrale zo willen inrichten dat ze alleen door hen gecontroleerd gebied kan bedienen. En nee, dat is niet sympathiek.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 16:01:
Ah dat laatste heb je dan weer door, proficiat. Het gaat de Russen, net als met het graan, om het inpikken van de energie en het afsluiten van de Oekrainers ervan. Dat hoeft niemand te gaan faciliteren uiteraard. Rusland doet alsof het gebied inmiddels Russisch is, op voorhand reeds deze centrale annexerend.
@Beste_Landgenoten | 18-08-22 | 16:00: Propaganda komt van beide kanten. Bij elk bericht denk ik: hm, is het waarschijnlijk dat Rusland op eigen posities vuurt? Mogelijk wel, maar is het waarschijnlijk?
Al langer ben ik van mening dat het een strijd is tussen twee corrupte boevenregimes. Waarbij Rusland begon en de meeste schuld verdient. Maar Oekraine is niet bepaald een soort Denemarken. Lees de rapporten van Amnesty over de periode 2014-2022 maar na. Geheime gevangenissen, verdwenen journalisten, verboden partijen, corruptie-schandalen, neo-Nazi bataljons.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 16:11:
Die geheime gevangenissen zitten in het door Rusland bezette gebied. De verdwenen journalisten verdwenen daar ook. Er zijn geen partijen verboden. De pro-Russische partijen hebben verloren. En flink ook. Het grootste probleem van Poetin is dat Oekraine WEL iets wil doen aan de corruptie. Er zijn geen neo-nazi baltaljons (meer). Die zijn allemaal uit het leger geschopt.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 16:11:
Het zal allemaal wel, het land verdient geen schoonheidsprijs. Maar het is nog steeds een heel groot verschil met wat de Russen aanrichten en waarom. Ten eerste hebben Russen niets te zoeken in dat land, en daarmee vervalt eigenlijk iedere claim over "nazi's" die meevechten. Dat zal mij worst wezen en ik denk elke Oekraïner inmiddels ook. Dat, nog even afgezien van het hele "denazificatie" geklets, we weten allang dat dit een slap excuus is voor de verovering van dat land en het kapot maken van elke Europese aspiratie van het Oekraïense volk. Het is dezelfde Russische terreur als wat ze daar al decennia te verduren hebben, maar nu weer verpakt in nieuwe zakken.
En dat Russen schieten op eigen doelen is niet nieuw, de oorlog begon ermee zelfs. Zo slecht is scene gezet, dat van de "gewonde Russen" met afgeschoten benen zelfs de stompjes van de protheses al zichtbaar waren. Hilarisch, maar desondanks slecht. En dan hebben we het nog niet over Olenivka, dat gebombardeerde gevangenenkamp.
@Beste_Landgenoten | 18-08-22 | 16:20:
De Volksrepubliek Donetsk en Loegansk zijn 2 maffia staatjes. Net zoals Transnistrië en nu ook de Krim. De "bestuurders" stoppen iets van 40% van wat ze daar aan omzet draaien in hun zak en ze hoeven aan niemand verantwoording af te leggen. Zelfs niet Poetin (hoewel hij natuurlijk wel zijn deel van de taart krijgt). Wetteloze criminelen zijn het. Maar onze Levi is fan. Groot fan.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 16:11: blijft raat dat er van de Oekraïners en Zelensky een soort van heiligheid geëist wordt. Trouwens: In Denemarken heb je ook neo-nazi's hoor, net als in Nederland, België en allerlei andere landen. Zelfs al zou Oekraïne geheel uit neo-nazi's bestaan dan nog heeft Rusland zich daarbuiten te houden want Oekraïne is een soeverein land en de Russen kunnen zich beter bezig houden met hun eigen neo-nazi's en het neo-nazi tuig dat ze inhuren om Oekraïne te vernietigen. Wat denkt u, komt het nog eens goed met de Russen? Ik bedoel qua zelfreflectie en zo. Ik zou het de dappere Russen die wél durven protesteren en zich wél durven uitspreken zo van harte gunnen. En tsja, ik zou het de ouders van de 400.000 door Rusland gejatte kinderen ook zo gunnen als ze hun kinderen terugkregen. Kunt u trouwens een inschatting maken van het aantal Russische kinderen dat door Oekraïne is gejat en van de theaters en ziekenhuizen in Rusland die door Oekraïne zijn gebombardeerd?
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 16:26: Die bestuurders zijn daar aangedragen door de Russen en bij voorbaat corrupt.
Ah, de pro-Russische retoriek van drs. Samsonov.
Ik vind dat dit verhaal een provocatieve ondertoon heeft
www.youtube.com/watch?v=i_yhNBBvt6k
Er staat er ook in Rusland op nog geen 100km van de grens. Denk je dat ze dit durven door te zetten?
Met de huidige windrichting ruimen ze voornamelijk het uitpubliek in moedertje rusland.
Dan moeten de Oeks maar even doorpakken dus
Dat wordt dan de komende paar jaar geen spinazie eten.
Dat is dezelfde, die beweerde dat er beslist geen invasie in Oekraïne zou komen. Dus ja. Slava Ukrayini !
Xi mag van Poetin met z'n soldaatjes oefenen in Rusland en hier blijven we maar wapens sturen en mensen opvangen.
Westerse raketten staan allemaal naar het Oosten gericht en dat worden er steeds meer.
Toen Poetin dat beu werd, kon je op één hand uitrekenen; die gaat nooit verliezen, ook al als ie gaat verliezen. Als Xi het dalijk beu is geworden, kan helemaal niemand meer winnen maar kunnen we wel allemaal verliezen.
En wij maken kabaal om oorlogsmisdaden, onethisch en zo. En focussen we ons op 'het kwaad', maar sturen wel wapentuig en vangen oorlogsmisdadigers op. We wentelen ons in multicultureel samen zijn en zijn compleet vergeten dat juist door culturele verschillen oorlogen ontstaan.
Zeik niet zo angsthaas
"We wentelen ons in multicultureel samen zijn en zijn compleet vergeten dat juist door culturele verschillen oorlogen ontstaan."
Alleen nationalistische racisten denken zo. Zo werken de Albanezen en Italianen prima samen met de Mexicanen en Colombianen. Ook met Israëli's, Turken, Koerden en Afghanen. Wat dacht je van de Russische maffia? Die werken ook samen met de Afrikanen. Geld heeft geen vooroordelen.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 15:09:
Hear hear!
Even kijken.. het begon bij een raar idee in het hoofd van Poetin.
Daar draait deze hele ellende om.
Dat verhaal van de NAVO-bufferzone is onzin, de NAVO is een verdedigingsorganisatie, dus als je niet geld en tijd gaat besteden aan militair lopen hannesen en provoceren maar met je land aan de slag gaat is er niets aan de hand en staan die NAVO-gasten voor Jan Lul over de grens te gluren.
Conclusie: geen psychopathische 'leiders' meer met rare ideeën graag.
Hebben we vaker gezien in de geschiedenis. Werk niet.
Uiteindelijk kunnen H&I gaan vechten, sneuvelen, de boel betalen en de boel weer opruimen.
"Het is eigenlijk maar een kleinigheidje, maar denk je dat als je klaar bent met het verpletteren van de wereld en elkaar opblazen en speciale privileges eisen terwijl je het doet, denk je dat de rest van ons misschien, een beetje, onze planeet terug zou kunnen krijgen?"
Beetje kort door de bocht. De NAVO bombardeerde Servie tijdens de Kosovo-oorlog en de Libische regeringstroepen toen die dreigden de (overigens radicaal islamitische) rebellen snel te verslaan. Ook: zouden de VS het bedreigend vinden als China's ministerie van defensie bases opent op Cuba of in Mexico?
Maar: de opbouw van je argument deugt niet maar ik ben met je eens dat Rusland nauwelijks militair bedreigd wordt. Het heeft immers het ultieme afschrikkingswapen (kernwapens) en een bizar lange grens waar geen NAVO-basis te bekennen is. Met Kaliningrad heeft het bovendien zelf een militaire basis in het hart van NAVO-gebied. Het gaat de Russen eerder om invloedsfeer.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 15:49:
"De NAVO bombardeerde Servie tijdens de Kosovo-oorlog"
Klopt, maar wat Rusland vrienden altijd "vergeten" is dat daaraan vooraf een oorlog ging met 200.000 doden die begonnen was door Milosevics en opstokerij vanuit Servië en terreuracties tegen de Kosovaren. Het kwam echt niet uit de lucht vallen, die bombardementen (of wel ,het is maar hoe je het bekijkt) maar voor Russen is het altijd alsof dat "zomaar" gebeurde. Altijd die slachtofferrol Levi, in alles janken en zaniken die Russen, ondertussen de meeste smerige oorlogsmisdaden plegend. En jij jankt vrolijk mee. Het is sinds Stalin nooit anders geweest.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 15:49: Is invloedssfeer een ander woord voor landen die je kunt treiteren, waarvan je de bevolking klein en arm kunt houden en waar je je corrupte vriendjes op hoge posities neer kunt zetten?
@BenZen | 18-08-22 | 16:53: Adequate definitie, volgens mij.
Bufferzone is sowieso onzin. Rusland grenst al een jaar of 100 vrijwel direct aan de USA bij Alaska.
Heeft van Dissel al bekend gemaakt dat eventuele radioactiviteit Nederland nooit zal bereiken?
Klopt, er is namelijk geen directe lijnvlucht.
Gewoon een FFP2 mondkapje dragen, dan is er niks aan de hand.
Misschien kunnen van Dissel en van Engel een RMT vormen?
Nou ja dat beetje radioactiviteit, even twee maanden geen padenstoelen en everzwijnen eten en het is voorbij. Wat wel erg is, is dat corona dat schijnt levensgevaarlijk te zijn volgens de regering.
Radio-actieve Corona, da's pas errug!
Gevaren van straling zijn zwaar overdreven. Zelfs nabestaande vrouwen van Hiroshima hadden slechts 2% meer kans dan normaal op bosrtkanker bijvoorbeeld. Overleef je de eerste weken, dan valt het daarna behoorlijk mee met alle hysterie rond straling.
Dan ook nog heb je het begrip "hormese", dat een beetje straling beter is voor de mens dan helemaal geen straling. Een apart fenomeen, maar wederom niet te negeren. Overigens bevat de kruipruimte van je huis ook veel radioactief gas van natuurlijke oorsprong en niemand vliegt er een kilometer minder om, maar op grote hoogte sta je er ook bloot aan.
Ja, zal best maar toch zit je niet te wachten op een nucleaire ramp in welke plek dan ook. Roken is ook dodelijk. Zuipen ook. Etc.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 14:49:
Het hele leven is uiteindelijk dodelijk en je kunt je er druk om maken, maar uiteindelijk overleef je het toch niet.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 14:49:
Zit er ook niet op te wachten, maar wat de Russen nu doen is heel effectief het westen bang maken met een kernramp. Ik zeg niet meegaan in dat spelletje.
@Beste_Landgenoten | 18-08-22 | 14:59:
Dat ben ik wel met je eens maar de Russen zijn niet 'echt' aan het winnen. Hun verliezen zijn nogal schokkend hoog. Komt bij dat je moet inschatten dat Rusland sowieso niet kan winnen.
@Ommezwaai | 18-08-22 | 14:54: Inderdaad, bij een flinke kernramp of -aanval kunnen we veel crisisen afstrepen: ineens genoeg ruimte op de woningmarkt als we genuked worden en de huizen blijven staan.
Vanavond biefstuk dus....
Rusland heeft de centrale sinds maart in handen en de centrale voorziet een groot deel van Oekraïne van stroom. Vanuit Russisch oogpunt nogal wiedes om de centrale uit te zetten.
Als de NAVO ballen heeft maken ze van Zaporizhzhia een NAVO-protectoraat. Gewoon om onze veiligheid, gezondheid en economische belangen veilig te stellen. Daarna kunnen de Oekraïners eens gaan kijken of ze inmiddels sterk genoeg zijn om de Russen uit de Krim te schoppen. Dan is het hopen op een paleismoord op Poetin en zijn naasten en een Rusland die wel mee wil gaan met het westen. Jeltsin wilde dat. Hij wilde zelfs bij de NAVO. Kan je je indenken hoeveel beter alles was geweest als Vladimir Poetin gewoon een miezerige kolonel was gebleven bij de KGB?
Mooi scenario!
Jeltsin was altijd dronken, dus dat vond men wel leuk in het Westen,
Geen enkel NAVO-land wil soldaten of vliegtuigen sturen. Laat staan het risico lopen om soldaten te verliezen. We laten Oekraïne liever een oneerlijke oorlog vechten (er was geen EU-land dat Oekraïne wapens heeft toegezegd in juli trouwens). Komende winter hebben wij het koud en laten de Oekraïners daarop keihard vallen. We spelen een cynisch spel waar wij zij-aan-zij of achter de Oekraïners zeggen te staan, maar puntje bij paaltje valt het op Amerikaanse wapens na nogal mee. EU (Duitsland voorop) is wel hofleverancier in ‘valse hoop’.
@gato | 18-08-22 | 14:49:
Alleen op het laatst. En het is geen toeval dat Poetin premier en daarna president werd. Jeltsin bokste tegen 'conservatieve' krachten die hij niet de baas kon. Bij 'conservatieve' krachten moet je lezen Vory z vakane. Of Bratva. Al zo'n 100 jaar de grootste bazen in Rusland en Poetin is de capo di tuttie capi.
Daar gaan wij ons hopelijk niet mee bemoeien verder. Het is nog steeds niet onze oorlog, hoe vervelend dat ook is voor Oekraïne en anderen die zo graag een WO3 willen.
Wijze woorden Theo.
@gato | 18-08-22 | 14:49: Over Jeltsin's uitverkoop van Rusland schreef Chrystia Freeland als journalist van The Financial Times (nu is ze minister in Canada) een aardig boek: The Sale of the Century. Het wanbeleid verklaart de opkomst van Poetin en het feit dat het Westen fan was van Jeltsin, is veelzeggend.
@drs. Levi Samsonov | 18-08-22 | 15:31:
Toch ligt de verantwoordelijkheid van deze uitverkoop bij de Russen zelf, en wel bij de KGB vriendjes van Poetin, die heel vlug doorhadden dat hun positie ze ongekende mogelijkheden voor corruptie bood. Het is niet zomaar, dat al deze siloviki zeer ruime bankrekeningen en bezittingen hebben in het zo verfoeide westen. Het land is geplunderd door haar eigen politieke elite. En daarna het westen de schuld geven, dat past ook weer helemaal.
@Beste_Landgenoten | 18-08-22 | 16:30:
Het ging niet best onder Jeltsin, de man was verre van een groot leider of perfect, het ging pas echt mis onder Poetin. Toen werd de taart echt verdeeld. Het mag niemand verbazen dat Poetin diegene was die bepaalde (bepaalt) wie mag mee eten van de taart.
Ik heb begrepen dat Gorbatsjov ooit een hand heeft uitgestoken richting VS om democratie te organiseren maar toen heeft de VS dat afgeketst.
@martn | 18-08-22 | 18:16:
Ja, alleen gooide andere Russen roet in het eten, voor alle partijen.
De graanschuur van de wereld straks zwaar radioactief besmet. Dat wordt nog lachen danz
*Van Europa. En het lullige is dat 'onze' boeren geen graan produceren. Althans nauwelijks. Maar daar hoor de 'ik steun de boer' wappies nooit over.
Begin zelf eerst maar het pricipe te snappen dat weideland ongeschikt is voor akkerbouw, onbenul.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 14:47: Graanproductie voor menselijke consumptie wil niet zo in Nederland, want te weinig zon en in bepaalde delen omdat het op laag liggende veengronden gewoon niet gaat.
Frankrijk staat van Noord tot Zuid en van West naar Oost inmiddels vol met graan, alsook met zonnebloemen voor de zonnebloem olie en niet voor de locale bloemisten. Zit er dan toch meer koopmansgeest in die gekke Fransozen?
@willem n | 18-08-22 | 14:50:
Zat land hier wat geschikt is voor akkerbouw. Alleen dat levert minder op. Dwaallicht.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 14:47: Omdat ze dat voor 1990 wel deden, maar van de overheid veeteelt moesten gaan bedrijven.
@cheesesticks | 18-08-22 | 15:52:
Uit welk land kom jij eigenlijk. Overduidelijk niet uit Nederland. Met je rare praat.
De russen verwachten meer sigaretten blijkbaar: www.upinthesky.nl/2022/08/18/rusland-...
Overigens is niet alles pais en vree in het Oekraïense leger. Veel corruptie, misbruik van macht, stelen van wapens en meer aardigs dat je echt niet verwacht van een land in oorlog met een reeds bestaand corruptieprobleem, dat opeens heel grote hoeveelheden gratis wapens en geld krijgt uit het westen.
kyivindependent.com/investigations/su...
Het is een "inconvenient truth" maar daarom nog wel een feit.
In een rommelige wereld gedijen ratten het beste, helaas.
Over een tijdje duiken de wapens die Rutte, Kaag en Ollongren aan Oekraïne geschonken hebben van uw en mijn geld, ergens op in de krochten van Afrika.
Er komen in oorlogen helaas altijd discutabele gasten op functies met macht.
Tja, toen de oorlog net begonnen was Ukraïne hip en in de mode. Ik heb toen ook weleens gewezen op de corruptie. Ik werd nog net niet met een kaalgeschoren kop op een kar door de stad gereden.
Splinter, balk.
Beide partijen zijn niet brandschoon, EU en VS ook niet.
Na Tsjetsjenie, Georgie, Krim, MH17 en nu deze driedaagse operatie mogen je oogluiken wel eens opgezet worden.
@Ommezwaai | 18-08-22 | 14:52:
Ja dat kan, maar dit is helaas onvermijdelijk. Als echter 90% wel goed terecht komt is dat al winst. Altijd komen ratten af op gratis geld en spulletjes. Het is zaak dat de regering in Kiev ertegen optreedt natuurlijk.
In conflict gebieden, in de chaos, gedijen criminelen, charlatans en corruptie altijd heel goed. Alle gebruikelijke regels zijn (tijdelijk) van de tafel en in verhouding tot het oorlogsgeweld is crimineel gedrag een mindere prioriteit.
In dit soort kwesties is er nooit een keuze tussen 100% goed en 100% fout.
Het is een keuze tussen 0,1% fout en 0,3% fout, afhankelijk van de dag, het jaargetijde, de stand van de maan, etc.
Als het mis gaat dan hebben we ook een warme winter!
Zoveel eeuwen beschaving en dit is waar we zijn!
Vraag me af of deze centrale van hetzelfde type is als Tsjernobyl, dus wanneer je de koeling uitzet, de boel explodeert. Als niet, dan gaat het zo'n vaart niet lopen met een kernramp.
Op zich hebben die Russen het wel door: De wereld is schijtensbenauwd voor alles waar het woord "straling" bij te pas komt maar feitelijk worden de gevaren van een kapotte kerncentrale zwaar overdreven. Als ik Oekraine was, gooide ik die Russen op dat terrein plat met een paar himars, die nauwkeurig genoeg zijn om ze eens flinke schade toe te brengen zonder meteen een kernramp te veroorzaken en dan is het ook meteen klaar met dat gedreig.
En het “ongelukje” kan in scene gezet worden. Goed plan.
Wie zegt dat de Russen dat ding niet zelf gerigged hebben met explosieven?
@UnderTheDevil | 18-08-22 | 14:51:
Heel goed mogelijk, en dan al la Olenivka de schuld bij Oekraïne leggen. Des te meer een reden om ze eerst de moeder te bombarderen op dat terrein.
@Beste_Landgenoten | 18-08-22 | 14:40 |
Nee, deze centrale heeft andere reactors.
De reactor in Chernobyl was de RBMK-1000 (Reaktor Bolshoy Moshchnosti Kanalnyy = reactor, hoog vermogen, kanaal-type. De "1000" slaat op het elektrisch vermogen (1000 MWe) dat hij kon opwekken). Die waren van zichzelf al onstabiel, met name bij laag vermogen. Ook had dat type een aantal ontwerpfouten die nog eens versterkt werden door de mishandeling van de reactor in de uren voor en tijdens de test. Zo kon hij niet lang op laag vermogen lopen omdat hij daar nooit voor ontworpen was. Dan gaan er fysische processen mee spelen (o.a. Xenon poisoning) die de onstabiliteit nog eens extra aanwakkeren. En laat dat nu precies dat zijn waar ze de reactor toe dwongen die dag. Ze hadden de test i.p.v door te schuiven naar later die dag, geheel moeten afgelasten. Maar nee, men moest en zou. Dat, in combinatie met de mogelijk fatale ontwerpfout in de Control Rods (daarmee regel je het vermogen van de reactor, of leg je hem helemaal stil wanneer je alle Control Rods tegelijk in de kern brengt) zorgde voor een Perfect Storm met de bekende ramp tot gevolg. Ik zou u nog een veel gedetailleerdere beschrijving kunnen geven, maar dan krijg ik gegarandeerd slaande ruzie met de Joris-van-dienst wegens het in beslag nemen van de serverT.
Ook hadden de reactors in Chernobyl geen containment gebouw om zich heen (die lelijke betonnen, vaak koepelvormige puist die je ziet bij een kerncentrale).
De centrale in Zaporizhzhia heeft de VVER (vodo-vodyanoi enyergeticheskiy reaktor = water-water energie reactor) reactor. Die zijn vergelijkbaar met de PWR (Pressurized Water Reactor) die wij hier in het Westen gebruiken. Die zijn van zichzelf heel stabiel, veilig en een stuk minder gemakkelijk van hun stuk te brengen dan de RBMK. Ook heeft elke reactor op dat station wèl zijn eigen betonnen containment gebouw waar zowel de reactor als zijn primaire koelsystemen in zijn ondergebracht. Het systeem dat de reactor in geval van nood kan stilleggen gebruikt zowel Control Rods (zònder de beruchte grafiet toppen!) als geboreerd water. Boron ("Boor") is een sterke neutron-absorbeerder. Ziet u Boron maar als een enorme grote spons die alle neutronen die de reactor gebruikt voor de kernsplitsing opzuigt, waardoor de reactor de kernsplitsing niet op gang kan houden en stil valt. De hoeveelheid Boron in dat systeem is zo hoog dat zonder actie van de operator de reactor zelf niet spontaan weer op gang kan komen.
Het enige waar je rekening mee moet houden is de restwarmte (de zogenaamde "decay heat"). Na stillegging blijft er nog een tijd restwarmte in de reactor aanwezig omdat de aanwezige kernsplitsingsdeeltjes verder gaan met hun verval. Dat is het veranderen van het ene element in het andere. Bv Iodine-135 vervalt na 6,7 uur in Xenon-135 via Beta verval. Bij dat proces komt nog een behoorlijke warmte bij vrij die ook tijdig moet worden afgevoerd. Anders is er wel kans op ongemakken en eventuele problemen. Maar dan nog krijg je geen explosie zoals bij de ramp in Chernobyl.
@Sjefke7807 | 18-08-22 | 15:58:
Dank voor alle info!
@Sjefke7807 | 18-08-22 | 15:58: 2 van de 6 PWR's zijn in bedrijf, draaien waarschijnlijk op vol vermogen. Wat gebeurt er als de koeling stopt en de overdruk wegvalt? Je moet uitgaan van sabotage.
@Sjefke7807 | 18-08-22 | 15:58:
Dat is nuttige info en zeer leerzaam Sjefke!
@De_fluitlokker | 18-08-22 | 18:11|
*Diepe verontschuldigingen aan de Joris-van-dienst wegens Stelcon-formaat tegel aanbieden doet*
Heb speciaal voor jullie mijn oude computer nog even opgestart.
U me zult sommige Engelse woorden moeten vergeven. Ik lees al mijn technisch materiaal in het Engels en voor sommige dingen heb ik simpelweg de Nederlandse woorden niet.
Eerst: Waar bestaat een VVER (Russische PWR) uit:
Een reactorvat waar de kern woont. Dit vat is van zeer speciaal sterk staal gemaakt, bekleed met rvs en gemaakt om de hoge werkdruk (en nog een beetje meer) te kunnen weerstaan. De wanddikte is minimaal 18-20 cm.
Pressurizer: Dit ding zit verweven in het primaire koelsysteem en houdt de zaak op een vooraf ingestelde (hoge!) werkdruk. Hij is voor de helft tot driekwart met water gevuld, daarboven zit een kussen van stoom. Water is niet samendrukbaar, stoom wel. Met het stoomkussen kun je drukverschillen opvangen zonder dat de reactor gelijk uit zijn verband zal gaan lopen qua systeemparameters. Die parameters staan overigens behoorlijk strak afgesteld, vergis u niet. Ook heeft de Pressurizer een overdrukventiel (ook wel PoRV - Pilot-operated Relief Valve genoemd) waar eventuele overdruk langs kan ontsnappen zodat de boel niet knapt bij calamiteiten.
Koelingspompen <-afhankelijk van de grootte/ zwaarte van de reactor kunnen dat er 2, 3, of 4 zijn, dit wordt een 2, 3 of 4-train systeem genoemd.
Dan is er het controle systeem dat gebruikmaakt van zowel de Control Rods als geboreerd water. Ziet u mijn eerste tegel voor een korte functieomschrijving.
Korte uitleg van de koelsystemen van een VVER. Er zijn er drie: De eerste, het primaire systeem komt in direct contact met de radioactieve kern van de reactor. Dit primair koelsysteem is daarom een gesloten loop, het komt nooit buiten. Maar hoe krijg je de warmte nu van de reactor naar elders?
Door het tweede of secundaire koelsysteem dat zit aan gesloten op Stoom Generators:
De Stoom Generators bevatten een bundel speciale, fijn-wandige U-vorming buizen waar het primaire koelsysteem in rond circuleert. Door de dunne wanden geeft het primaire koelsysteem de warmte die de reactor maakt af aan het tweede systeem dat om de U-vormige buizen heen loopt. Het secundaire systeem staat niet/ weinig onder druk en zal zodoende gaan koken en in stoom veranderen. De stoom wordt vervolgens gedroogd en via pijpleidingen naar de Turbine gevoerd. Die gaat daardoor draaien. De Turbine is via een as verbonden met de Generator die mee zal gaan draaien en zodoende een elektrisch-magnetisch veld opwekt en voilà, we produceren stroom.
Het Derde, open gedeelte van het koelsysteem loopt door de Condenser die onder de stoomturbine woont. Daar komt de stoom uiteindelijk terecht als die de meeste van zijn kracht verloren heeft. Door het koele water dat ook weer door buizen loopt in aanraking met de uitgeputte stoom te brengen verandert die terug naar water en wordt via pompen weer naar de Stoom Generators gevoerd waarna de cyclus opnieuw begint. Het koelwater in die Condenser pijpen staat in verbinding met een meer of rivier. Na gereinigd en gekoeld te zijn komt het water vanuit het derde systeem terug in het meer/ de rivier.
@De_fluitlokker | 18-08-22 | 18:11 |
Vervolg 1:
De sabotage waar u waarschijnlijk op doelt wordt in reactortermen een kleine of grote LOCA (Loss Of Coolant Accident) genoemd. Normaal kan dit een pijpbreuk zijn, maar in dit geval gaan we uit van actieve sabotage. Bij een grote LOCA valt de druk in het primaire systeem snel weg omdat er grote hoeveelheden water weg stromen door een grote breuk in een pijp.
Er is ook een kleine LOCA waarbij het primaire systeem langzaam druk en in eerste instantie weinig water verliest via een klein lek. Deze LOCA wordt over het algemeen wel als de gevaarlijkste van de twee gezien! Ziet u het ongeluk bij de Three Mile Island centrale in 1979 waarom.
Echter, ook hier is de reactor op voorbereid.
Herinnert u zich de Pressurizer nog? Die zal in eerste instantie pogen het druk- en waterverlies op te vangen. Echter, op het moment dat het reactorcontrolesysteem druk/ waterniveau veranderingen waarneemt die vooraf vastgestelde veiligheidsparameters overschrijden zullen er een paar dingen gebeuren:
Als eerste wordt de reactor ge-Scrammed (Scram = Safety Control Rod Activation Mechanism) wat betekent dat het controlesysteem álle Control Rods zo snel mogelijk tegelijkertijd de kern in drijft. Ziet u het maar als een noodrem. In het geval van een VVER ligt de reactor binnen 2-3 seconden volledig stil. Ter vergelijking, de RBMK reactor in Chernobyl had maar liefst 18-20(!) seconden nodig om tot stilstand te komen!
Waarom is dit belangrijk? De reactor genereert via de kernsplitsing een enorme hitte. Door die hittebron uit te schakelen wordt de boel al overzichtelijker. De restwarmte is namelijk "makkelijker" te behappen, dan een reactor die op vol vermogen draait.
Dan komt er een speciaal nood koelsysteem in actie, het zogenaamde ECCS - Emergency Core Cooling System. Dat systeem is voorzien van speciale pompen die reageren op beide LOCA soorten met een SI (= Safety Injection) door geboreerd water. Het systeem bestaat uit zowel hoge- als lagedrukpompen. In eerste instantie is de druk (in het geval van een kleine LOCA) nog te hoog om water in het primaire systeem te krijgen via de lagedrukpompen. De hogedrukpompen injecteren weinig water onder hoge druk om het primaire systeem weer op niveau te krijgen. Indien de breuk te groot is zullen die het niet redden en nemen de lagedrukpompen het over. Die injecteren onder lagere druk, maar kunnen veel meer water tegelijk in het systeem krijgen.
Maar wacht even, wat gebeurt er met al het water dat nu uit de reactor het containment gebouw instroomt? Het containment gebouw is óók een gesloten systeem. Radioactieve gassen etc. worden binnen gehouden en de vloer bevat een zogenaamde Sump. Daar wordt al het verloren water in opgevangen, en als de tanks van het ECCS leeg zijn schakelt het noodsysteem over naar de Sump waar nu een hele boel water in zit. Via kleppen, pompen en leidingwerk wordt het eerst afgekoeld en daarna terug gevoerd naar het ECCS waarmee de kringloop opnieuw begint. Zodoende werkt het hele systeem dus samen om de reactor gekoeld, en de Fuel Rods onder water te houden zodat er geen schade of een "meltdown" optreedt.
@Sjefke7807 | 18-08-22 | 20:27: Bedankt voor je uitleg.
@De_fluitlokker | 18-08-22 | 18:11 |
Vervolg 2:
En de reactor zelf? Die heeft qua veiligheid ook nog een aas of wat in zijn mouw zitten. En dat heeft ermee te maken dat het water in de kern bij een VVER niet alleen maar voor koeling wordt gebruikt. Het doet ook nog iets anders, modereren. Wat is Moderatie?
Wanneer Uranium splitst komen er naast splijtproducten ook nieuwe neutronen vrij. Die gaan echter ontzettend snel (14,000 km/s!). Té snel om door een naburig Uranium atoom "gepakt" te kunnen worden. Op deze manier kun je de kernsplitsing niet in stand houden. Er is een soort reactor die dat wèl kan, de zogenaamde Fast Reactor. Dat is leuk, maar onze VVER is een Thermale reactor en die heeft neutronen nodig op thermale snelheid (2,19 km/s) om de kernsplitsing te kunnen voortzetten. Je hebt dus iets nodig dat de snelle neutronen zodanig vertraagt dat ze vervolgens "gepakt" kunnen worden door een naburig Uranium-235 atoom. Hier zijn een paar elementen geschikt voor. Water/ zwaar water is er één, Carbon (in de vorm van grafiet) is een ander.
Op het moment dat de reactor zijn water aan het verliezen is, verliest hij ook zijn moderatie en stopt de kernsplitsing uiteindelijk vanzelf omdat er niets meer is dat de snelle neutronen nog kan vertragen. Dit is een extra ingebouwde passieve veiligheid die bijdraagt aan de veiligheid van het hele systeem.
Dit was gelijk ook één van de redenen voor de problemen die ontstonden bij de Chernobyl reactor. Want de RBMK is wel watergekoeld, maar grafiet gemodereerd! Dat betekent dat bij een verlies van het koelwater de kernsplitsing gewoon doorgaat omdat de grafiet blokken niet met het water mee verdwijnen en de moderatie in het systeem dus gehandhaafd blijft. De RBMK is ook nog eens een BWR (Boiling Water Reactor) waarbij geldt; des te meer warmte er in het systeem is, des meer stoom die de kernsplitsing nog eens extra aandrijft i.p.v. hem af te remmen. Je krijgt dan een Positive Feedback Loop: Meer hitte = meer stoom = meer reactiviteit = meer hitte = meer... afijn, u snapt hem al. Dat resulteerde in een zo grote toename van het vermogen in een heel korte tijd, dat de reactor er compleet door overweldigd werd en uiteindelijk ontplofte. Gelukkig voor ons werkt een VVER zo niet.
Let wel; hetgeen dat ik hierboven tegelde is een nog vrij beknopte voorstelling van zaken. Ik zal u de uitgebreide versie besparen.
Ik ben alleen bang voor 5g straling als ook chemtrails. Verder denk ik dat de lizardpeople het echt niet met een kernramp laten aflopen maar met een chip in een of ander vaccin ofzeau. Ze zijn er alleen nog niet uit of het nou ios of android moet zijn die de chips besturen gaan.
Crab people niet vergeten
@Baksteenbakker | 18-08-22 | 14:43: Huh? Die waren toch uitgeschakeld door Manbearpig ?
Weet Poetin dat er binnenkort een lange periode aankomt met vooral westenwind?
En zonnenvlammen, die de aarde bereiken als zonnenwinden.
Zo'n kernramp is alleen kut voor mensen die nog een enorm lange bucketlist af te vinken hebben. Alle anderen weten dat ze niks toevoegen aan de planeet en net zo goed dood kunnen zijn. Voor junior heb ik trouwens wel stralingstabletjes. Hij weet dat ze in zijn medicijnbakje liggen.
De Russische verliezen zijn te hoog. Oekraïners spelen vooral een hit and run spel omdat ze de capaciteiten niet hebben om overal lijken te laten slingeren of wapens. Natuurlijk Oekraïense verliezen zijn enorm. Soms wel enkele honderden manschappen per dag. Maar ze hebben nog maar amper 1 derde van hun strijdkrachten ingezet. Het is nu de tactiek van het doodbloeden van de Russen. Munitiedepots opblazen. Logistiek frustreren dan wel vernietigen. Tanks, pantserwagens en personeel vernietigen. Psychologische oorlogsvoering. Ondertussen staan er zo'n 1,3 miljoen Oekraïense mannen te trappelen om de Russen huiswaarts te sturen, velen met weinig meer kennis dan een geweer schieten maar anderen worden keihard getraind door westerse professionele legers. Het is het gevecht van een duizend bijen tegen de grote hoornaars. Op papier zijn de hoornaars veel sterker maar in werkelijkheid zijn de bijen veel slimmer en gevaarlijker.
Die kerncentrale is een hekel punt. Als de Russen iets beweren, in dit geval dat Oekraine hun eigen kerncentrale aanvallen, dan kan je er wel zeker van zijn dat de Russen van plan zijn om die kerncentrale op te blazen als een laatste "fuck you!". Rusland is en was altijd dat jaloerse exvriendje met de waanzin van 'als ik haar niet mag hebben, dan mag niemand haar hebben'.
Beter evacueert Rusland nu al die naar schatting 10% Oekraïners die pro-Poetin zijn om ze een mooi nieuw leven te gunnen in Siberië. Zeggen ze dat ze de nazi's hebben verslagen en dikke winst gemaakt en stoppen ze met deze waanzin. Want wat jij of ik ook vinden, niemand in het westen wil ooit nog zaken doen met de Russen de komende 30-40 jaar.
Binnenkort viert Oekraïne onafhankelijkheidsdag. Lijkt me echt iets voor de Russen om die dag uit te kiezen.
Ik weet niet of het er allemaal zo rooskleurig uitziet voor de Oekraïners. Waarom maken ze het dan niet af? En waarom zou niemand de komende 30 a 40 jaar zaken met Russen willen doen? Wat een flauwekul. Nu heb ik nooit zaken gedaan in Rusland, omdat zij niet kunnen leveren wat ik vraag voor de prijs wat ik ervoor over heb. Maar zou dat na die idiote oorlog wel het geval zijn en de rust is wedergekeerd, zou ik niet weten waarom ik geen zakelijke deal in Rusland zou sluiten.
Rusland wordt zelf ook onleefbaar en wij hebben ook kernwapens.
‘Het westen’ heeft afgelopen maanden nog nooit zoveel geld overgemaakt naar Rusland dan ervoor. Ik zag Biden vorige maand MBS fistbumpen. De praktijk is helaas altijd minder zwart-wit, zeker als hierna China de grote boeman wordt.
@Kopieerapparaat | 18-08-22 | 14:47:
Afgezien van het feit dat de Russen schurken zijn? Wat heeft Rusland te bieden dan? Alleen gas en olie en wat goud en andere grondstoffen. Allemaal spul wat we wel nodig hebben maar Groenland zit er ook vol mee. Rusland is niet zo belangrijk als je eventjes de kernwapens wegdenkt.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 15:03: Amerikanen zijn ook schurken als het erop aankomt. Nog maar te zwijgen over al die islamitische staten waar we zaken mee doen terwijl ze dagelijks dood en verderf zaaien. Zelfs binnen de Navo zijn ze te vinden, kijk maar naar Erdogan. Je draait overigens de zaak nu wel om. Je suggereert eerst dat niemand de komende 30 a 40 jaar nog zaken met Rusland zou willen doen vanwege hun optreden op dit moment. Nu kom je met het argument dat Rusland niets te bieden heeft. Het een is een boycot, het ander niet. Het maakt een wezenlijk verschil of ik bij een bepaalde winkel niet koop omdat ik wat tegen dat bedrijf heb, of omdat ze simpelweg niet aanbieden waarnaar ik op zoek ben. Of dat de buren goedkoper zijn, dat kan ook nog.
@Kopieerapparaat | 18-08-22 | 15:15:
Ja maar 'blablabla'. We hebben het over Rusland simpele. Met Iran doen we ook al decennia geen zaken. Kan jij wel mekkeren over van alles wat niet relevant is maar dat maakt je maar een "whatabout' sukkel. Doe eens niet.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 15:24: We zijn alweer klaar Theo. Je kunt je gelijk niet halen omdat je jezelf tegenspreekt. Dan komt het punt dat je begint te schelden. Dat ligt beneden mijn niveau en daarom houd ik ermee op. Ik kan je toch niets leren. We proberen het later nog wel een keer.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 15:03: Klopt Rusland is een soort oliesjeikdom. Alles met talent is reeds gevlucht of wordt zwaar onderbenut dankzij de kleptocratie van het Kremlin.
Rusland = Polen*2 + aardolie.
@Kopieerapparaat | 18-08-22 | 15:28:
Het idee dat je denkt mij iets te kunnen leren is nogal uit de hoogte. Zeker omdat je een 'ja maar...' ventje bent i.p.v. een 'nee want...' kerel.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 16:14: Ik heb alle reden om dat te doen inderdaad. Ik voel mij verheven boven scheldende mensen. Mensen die gaan schelden doen dit uit pure zwakte. Meestal kun je dergelijke mensen nog wel wat leren, maar er zijn uitzonderingen natuurlijk. Daarom lijkt het me gepast dat je mij niet gaat verwijten dat ik uit de hoogte doe, terwijl je jezelf profileert als een pauper door mij uit te schelden, terwijl ik op een heel normale en beschaafde manier met jou communiceer. Houd jezelf even een spiegel voor en zie hoe je je gedraagt.
Dit zat vanaf het begin in het vat en kan met kleine ingrepen tot een meltdown leiden. je hoeft alleen maar wat afsluiters van het koelwater dicht te draaien of op te blazen en wij vreten dan radioactief voer. Deze meltdown hoeft niet zo te verlopen als die in Tsjernobyl, want waar zijn nu de vrijwilligers om beton op de centrale te smijten? Dit nucleaire vuurtje kun je ook nog eens heel lang stoken. Naar is wel, dat de graanschuur van Europa compleet naar de Filistijnen is voor een aantal eeuwen. Wij kunnen nu onmiddellijk de discussie over stikstof staken vanwege "force majeure".
Kunnen onze boeren graan gaan verbouwen. Het probleem is niet de boeren, het probleem is de agri-maffia en veeboeren.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 14:39: veehouders zijn geen boeren?
@Kopieerapparaat | 18-08-22 | 14:49:
Het zijn de boeren die ons land vergiftigen. De akkerbouwers en fruitboeren in veel mindere mate.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 15:04:
Ga eens met een akkerbouwer praten zou ik zeggen. Elk jaar op het zelfde stukje grond het zelfde gewas, zonder bemesting.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 15:04: ze hebben elkaar nodig. De mest van de veehouders gaat ook op het land van de akkerbouwers. Kom eens langs in het Vechtdal, dan laat ik het je zien hoe het werkt
@Kopieerapparaat | 18-08-22 | 15:21:
Als dat zo was hadden we het niet over een mestoverschotprobleem. Beetje jammer dat je vanuit je kleine denkraam het grotere plaat je niet kan zien.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 16:30: Nu doe je weer zo lelijk tegen me. Nodig ik je uit in een van de mooiste streken van Nederland, is het weer niet goed.
Eerst Willem Engel even vragen of radioactiviteit gevaarlijk is. Tot die tijd aub geen paniek.
Ik zou eerder het KNMI raadplegen of de wind de komende tijd niet naar het oosten waait. Lijkt me wel ironisch als de Russen die kerncentrale opblazen ze zelf de radioactieve wolk krijgen.
Willem is nu even bezig met wat andere zaken zoals, analoog aan het verklaren van vaccinatie doodsoorzaken van andere bekende mensen, waaraan zijn vader nou weer gestorven is.
Had een keer een engel in de kerstboom en een hengel eronder. Dichterbij dan dit kan het bijna niet komen.
Dit dreigen deden de Russen toch al vanaf het begin van de oorlog? Toen ze Kiev wel even in 9 dagen gingen veroveren.
Ooooh nooo, didn't you get the memo? It was 9 years instead of day's
De Russen gebruiken de kerncentrale als een schild, hoe het Kremlin en deze sneue trekpop over de levens van Russische soldaten denken hebben we in Tjernobil gezien: ‘Suka blyat! Graaf je in, hier zitten we veilig.’
Ondertussen is in Koersk (RU) al een transformator bij een kerncentrale aangevallen, door de Oeks, wat dat betreft wordt de oorlog al nucleair.
Allemaal grootspraak. De Russen weten prima wat angst aanjaagt in (west) Europa, en dat is o.a. Chernobyl. Gaat niets gebeuren, beide kanten zijn bezig om hun intimidatie-positie zo optimaal mogelijk te maken voor het uiteindelijke vredesakkoord.
Negeren en verder lopen. Want lopen is goed, niet de hele dag blijven zitten achter je laptopje.
Gewoon het volgende valse voorwendsel in de niet aflatende stroom valse voorwendselen uit de mouw van psycho Poetin.
Doel van Rusland is om de elektriciteit uit de centrale zelf te gebruiken en de leidingen naar door Oekraïne beheerst grondgebied af te snijden. Omdat Oekraïne dan veel te weinig stroom heeft, zal Europa Oekraïne van stroom moeten voorzien (sinds dit jaar kan dat). U snapt wat dit doet met de prijzen hier. Daarom zitten de Russen daar. Het zorgt voor (nog) hogere prijzen (mede door peperduur gas dat we nog inkopen van hetzelfde Rusland om elektriciteit van te maken) en als we de Oekraïners deze winter niet warm kunnen houden: voor vluchtelingenstromen die we niet aankunnen in de EU. Het is nogal laaghangend fruit voor de Rus.
Reken maar dat Polen nog een ‘Turkije-vluchtelingen’-move gaat doen. Dat ze dreigen de 2 miljoen vluchtelingen die ze daar opvangen de westerse kant op te sturen tenzij etc. etc.
Schoft Poetin past in het gezelschap Stalin, Hitler, Pol Pot en noem ze maar op... wacht, ik spring alvast uit een flat.
www.telegraaf.nl/nieuws/1776980847/po...
Pfff Godwins
Manmanman
Hey Rusland, 't hoeft niet van ons.
Misschien een vernieuwend concept voor die Russen, maar hoe dachten ze over gewoon opflikkeren uit Oekraïne? Is dat misschien een idee?
"Het eerste dat sneuvelt in een oorlog is de waarheid." Net zelf bedacht.
Die bestond al een aantal decennia.
Klopt, heb het gekopieerd.
Leonard Ornstein heeft deze bedacht.
Het lijkt me tijd om een paar handelingen van Rusland eens wél als een aanval op de NAVO te zien en te behandelen. Het schieten vanuit een kerncentrale is daar één van. En voor de Poetinliefhebbers: Poetin stopt niet, het opheffen van de sancties zal zijn ego strelen, maar het gas niet goedkoper maken, integendeel. Het opheffen van de sancties is voor Poetin een bevestiging dat Europa een slappe hap is en dat hij gewoon zijn gang kan gaan.
Putin bepaald de gasprijs niet, dat doen de energiebedrijven, de handelaars op de markten en de overheid.
@salonsocialist | 18-08-22 | 14:34: je meent het. Prijsstijgingen zijn totaal onafhankelijk van het feit dat Rusland de gastoevoer voor een belangrijk deel heeft afgeknepen en de daardoor ontstane schaarste. Verdomd, alweer iets waar Rusland onterecht de schuld van krijgt. Nou ja, de slachtofferjurk staat ze goed.
@salonsocialist | 18-08-22 | 14:34: Lees je eens goed in hoe de energiemarkt werkt.
Ja de Russen ,de Chinezen van Europa ,hebben die bewezen dat bijna alles wat ze produceren rommel is.
Ze zijn onkundig op alle gebied en daarom is het gevaarlijk.
Ze hoeven alleen maar daar te vertrekken waar ze niet thuis horen en de problemen die ze zelf creëren zijn opgelost.
russen zijn zeker niet onkundig, maar ze hebben een corrupt systeem, vooral op leiderschapsniveau.
Tokamak, een Russische vinding, Kamaz wint al jaren de Dakar. Dat zijn maar twee voorbeeldjes.
ik sla nog even spinazie, champignons en wild in. Owja, en truffels.
Blikvoer, ook handig.
zet jodiumpillen ook maar op het lijstje.
Voorlopig geen groenten uit Oekraïne.
Alleen nog groenten van Nederlandse boeren! Of nee, wacht even
Gewoon dat hele kudtland onder een laag beton plakken.
In Japan lopen na Hirosjima en Nagasaki talloze mensen rond met drie stel hersens, elk met een IQ van ver boven de 170. En heel goed in judo,
Nieuwe gender?
Ik wilde morgen eigenlijk wat leuks gaan doen met de kinderen, kan het ook overmorgen?
Overmorgen een groot kampvuur richting oosten?
Och, zo erg kan het niet zijn.
Er zijn zelfs Japanners die allebei de Amerikaanse atoombommen hebben overleefd.
Hiroshima today. Mooie stad.
Zo ook mijn oud-oom Ed. Was krijgsgevangene en werkte op een scheepswerf in Nagasaki. Ze zagen de bom zelfs aan een parachute naar beneden komen. Verstopte zich in de schuur van de latrines. Werd door de ontploffing door de schuur heen geblazen. Is in 1995 overleden, 85 geworden.
Daarom geen paniek dus.
@calamiteiltje | 18-08-22 | 14:18: Ik vind het geen mooie stad Alles is inwisselbaar voor elke willekeurige andere moderne Westerse stad: glas & staal & beton & reclames & grote winkelketens. Kaal. Geen enkel gebouw zal monument worden.
Mooi museum dat wel en wat mooie groene parkjes.
zijn dr meer die het niet overleefd hebben
@austinhealey | 18-08-22 | 14:22: Wat een kletspraat en hoeveel slachtoffers ware er WEL.Voorts zijn de bommen van nu 1000x sterker.
@Ruuf kletspraat? Jij durft. Het gaat om de opmerking dat er ook overlevenden zijn (geweest) van de kernbommen. Ik zeg niets over het aantal doden.
Wanneer is het geduld van het Westen op? Dit soort chantage, dat de potentie heeft op een enorme humanitaire ramp moet toch direct plat worden geslagen? Waar blijft de vredesmacht en de noflyzone om het gedonder daar een halt toe te roepen?
Noway dat Rusland kernwapens gaat inzetten. Grenzen herstellen en bewaken door een NATO vredesmacht (de UN is tandlood ivm vetorecht van Rusland)
Het geduld van het Westen is wel op maar dat van het (midden, verre) Oosten en Zuiden niet.
U bedoelt de VS want Europa’s tinnen soldaatjes gaan dat niet aankunnen.
Ze hoeven ook geen kernwapens in te zetten. De dreiging van een kernramp door schieten vanuit een kerncentrale maakt de inzet van Nuuks overbodig. Houdt de kosten mooi beperkt, is even effectief, ze kunnen Oekraïne de schuld geven en het slachtoffer uithangen.
Het westen kent geen mannen en vechters meer, we zijn hier verwend, dik en lui. Stoer tot we een tik krijgen. Uitzonderingen daargelaten, maar de gemiddelde Westerling is gewoon een bang titje als het er op aankomt.
De VS en het VK gaan geen soldaat laten sneuvelen hiervoor. En dan houdt het op qua NAVO.
@BenZen | 18-08-22 | 14:34:
Ik weet zeker dat reaguurder Nuuk en de zijnen een zucht van verlichting slaken.
Laten we ons druk maken om stikstof en the green deal.
precies dat.
De Tsjernobylramp was ook al man-made.
- Veiligheidssystemen testen die je niet hebt ingebouwd
- Regelstaven die in geval van nood eerst het proces versterken en dan pas afremmen
- designfouten niet delen met operators
- geen goede backup voorzieningen voor koeling, monitoring en regeling.
Fukushima was geen nieuws als iemand op het idee was gekomen de back-up diesel generatoren aan de kust net zoals op een schip te beschermen tegen overslaand zeewater. Was geen nieuws als er een directe stroomvoorziening vanuit de rest van Japan was richting de koeling. Was geen nieuws geweest als de reactoren onder zeeniveau waren gebouwd, en op die manier au-bain marie inherently safe waren. Fukushima is verwaarloosbaar bij Tsjernobyl, bovengrondse kernproeven en eerdere nucleaire oorlogsvoering. Fukushima bewijst eigenlijk dat we reactoren kunnen bouwen die tegen ernstige aardbevingen en tsunami`s kunnen, als we een paar miljoen extra durven uitgeven in een project van een paar miljard.
De grootste ramp is dat politici zich niet beseffen dat kernenergie de veiligste energie is. ourworldindata.org/grapher/death-rate... of www.statista.com/statistics/494425/de... of www.nextbigfuture.com/2011/03/deaths-...
Zelfs als deze nieuwe Russische kernramp plaatsvind, sterven de meeste mensen door de indirecte gevolgen van deze oorlog. Bijvoorbeeld extra honger in Afrika. Daarna komen directe gevechtshandelingen in Oekraïne.
Ik ben blij dat Duitsland eindelijk doorheeft dat Russisch gas even niet meer komt en ze kerncentrales aan moeten laten staan, of moeten herstarten. fd.nl/economie/1448813/laatste-drie-d...
Mooi onderbouwde reactie!
Alles door de enorme corruptie.
Tsjernobyl: algemeen bekend dat daar de nodige bochten waren afgesneden qua constructie en veiligheid vanwege kosten.
Fukushima: als je een ‘met de kennis van nu’ redenering er naar kijkt allemaal waar maar toch vooral Cpt Hindsight to the rescue.
Op zich is het allemaal wel zo, maar we moeten ook leren dat we in de energievoorziening geen afhankelijkheden creëren in de supply chain. Dat is toch wel de belangrijkste les van de huidige crisis hoop ik. Kernenergie heeft die afhankelijkheden duidelijk wel, en handel in de benodigde grondstoffen is daar bovenop nog eens een politiek gevoelig wat toekomstige levering niet garandeert. Daarom is het niet gek om in de energievoorziening zoveel mogelijk in te zetten op wind, zon en hopelijk ooit getijde.
Het blijft lachen om die Russen. Die onbeholpenheid van ze. Dat ze alleen maar een 1e en een 6e versnelling hebben.
De wind waait de komende dagen niet uit het oosten overigens.
Weet je wel hoeveel energie er nodeloos verkwist wordt met zo'n kernramp ?
Wat vindt Maarten van Rossem hiervan?
Die is te druk met Johnny Depp kaltstellen.
Zolang al deze crisissen aan de gang zijn zou ik sowieso niet aan een baby beginnen. Je weet maar nooit hoe het allemaal afloopt en dan zit je berooid, in de kou onder een brug met een klein kind met stralingsziekte.
Doen onze nieuwe nederlanders wel voor ons.
En van de kinderopvangtoeslagaffaire heb je ook geen last als je niet aan kinderen begint.
Zo waren de afgelopen honderden jaren altijd wel excuses om geen kinderen te nemen. Uiteindelijk ligt het bij jezelf. De wereld is nog niet ontploft en je bepaalt grotendeels zelf of je tegen de wereld aan kijkt met een roze of donkere zwarte bril.
@U-boot | 18-08-22 | 14:14: Die laten zich daar inderdaad nooit van weerhouden. En daarom zullen ze op (korte) termijn ook een meerderheid vormen. Dat lijkt me toch realistischer dan deze potentiële kernramp.
Rusland lokt een Oekraïense treffer uit door zich in de centrale te verschansen. Het morele niveau van ISIS en Islamitische Jihad, die maatjes van Poetin. En het Russische volk, op een minderheid na, vindt alles kennelijk prima.
Wat mist, een armpje extra of wat extra ogen op zijn rug heeft?
Weet niet wat ik schokkender vind;
-de aankondiging van dit scenario door de Russen
Of
-dat ik er niet raar van op kijk
Misschien een uitkomst voor die stadse x-beentjes met hun yoghurtsmoeltjes. Dat de zaak weer normaal gaat groeien.
Zoals op Urk?
Missen. Een baby met een extra armpje kan ook. Iets met mutaties in hox genen.
Een extra armpje lijkt me op sommige momenten dan wel weer handig.
Bij de NAVO hebben we ondertussen door dat we de Russen in een middag oprollen. Maar wat doe je met deze kennis?
Stof laten verzamelen in het ronde archief.
Is Extinction Rebellion al ter plaatse om te demonstreren tegen de beschietingen? Dat zal ze leren.
Nee, die lui van Extinction Rebellion blijven hier etteren en zieken.
Als ze hier opgepakt en bestraft worden is het "een pretje" vergeleken bij het ondergaan van een straf in Rusland hè.
Geen baby in de planning dus niks aan het handje...
Zomer, oostenwind....... die zooi komt dan deze kant uitgewoeid.... Ik voel een artikeltje 5 aankomen...
Nog een keertje lezen lijkt me een goed advies. Het gaat niet om kernwapens maar een kernenergie centrale.
Gelukkig gaat het hier maar om een kerncentrale.
@austinhealey | 18-08-22 | 14:17:Nog een keertje begrijpen dat dit precies past in het Russische patroon van dreigen met atoomwapens.
@austinhealey | 18-08-22 | 14:17: Tactisch is zo'n centrale een voordeel en een nadeel.
Het voordeel is in dit geval dat die centrale al op vijandelijk gebied staat en veel meer radioactief materiaal bevat dan een normale bom.
Het nadeel is dat als het goed fout gaat, er niemand wat aan heeft de komende generaties in de wijde omtrek, maar je kan wel claimen "gewonnen" te hebben.
Zit geen woord Chinees bij wat die Rus in het filmpje zegt.
Laffe honden, schieten vanuit een kerncentrale en dan zeggen zodra er wat gebeurd met de centrale het de schuld van de Ukrainers is.
Of tactiek
Het is gewoon niet verstandig om, zoals Saddams Irakese leger, in het open veld te gaan liggen en 6 weken de moeder gebomardeerd te worden met 88.500 ton aan bommen.
Dan hoeft Gevaarlijke Poetje de rode knop niet in te drukken.
Iets van tactiek.
Het zou me sowieso niets verbazen als Poetin bij een uiteindelijke terugtrekking uit Oekraïne (dus met gezichtsverlies) ergens een kerncentrale laat saboteren om daarna de Oekraïners te beschuldigen van het zelf opblazen ervan... eigenlijk zoals de verschroeide aarde tactiek die de Nazi's in WW2 hebben toegepast.
Paar maanden terug: nos.nl/collectie/13888/artikel/241974...
www.hln.be/nieuws/russen-veroveren-gr...
Ik citeer: "Bij het complex werd afgelopen nacht hevig gevochten."
Dus iemand was de boel aan het verdedigen! Zijn de Oekraïners ook laffe honden dat ze die centrale niet direct opgaven?
Is het echt nodig om te double downen op de hypocrisie en dubbele standaard van media en overheden, die alles zo proberen te spinnen dat uitsluitend de Russen de bad guys zijn en de Oekies op geen enkele wijze iets fout kunnen doen?
Vakantievierende Russen scheppen altijd veel op in de All Inclusive hotels in Turkije. Hopen dat ze dat hier ook doen, opscheppen.
Heeft de Rabobank al excuses aangeboden voor deze heikele situatie?
Nee, Tim den Besten is wel alvast gaan janken.
@Waakvlam | 18-08-22 | 14:06: Dat kan den besten overkomen.
Stel dit gebeurd en er komt een zooitje straling onze kant op, telt dit dan als aanval op de NAVO?
Ligt eraan wat je afspreekt.
Zeker. Is de ruskies al duidelijk gemaakt.
Daarom dekken ze zich vast in.
windrichting staat verkeerd morgen voor de russen. Dus die wachten nog wel een paar daagjes
Gewoon schieten Tjernodebiel is een mooi natuurgebied geworden. En die russen en oekrainers zijn al mismaakte figuren. Bom er op!!
In ieder geval een warme winter.
En we geven allemaal licht in het donker, win win.
Zo gauw een Rus begint met praten komen er alleen maar leugens uit.
Ik moet de eerste Rus nog tegenkomen die zijn fouten zelf rechtzet.
Zou Rutte een rus zijn?
@Klaas_de_Waal | 18-08-22 | 14:17:
100%
Schuld van Trump natuurlijk.
Ik mis Baudet en Wilders nog.
Tump samen met antifa
Toch raar... in de verkoopfolder van die kerncentrales zegt men dat het ding tegen een neerstortend vliegtuig en directe raketinslagen moet kunnen, maar nu is iedereen ineens seveus.
Het gaat niet om de reactoren (die kunnen wel een stootje hebben) maar om de opslag van afgewerkte materialen. En die kan nét iets minder hebben. In potentie een hele grote vuile bom, dus.
Lijkt me hetzelfde als met kogelvrij glas:
De eerste klappers worden nog wel tegengehouden, maar bij herhaaldelijke impact sneuvelt alles.
De opslag van afval is niet groot, dan moet je aardig kunnen mikken.
Ter vergelijking : al het afval van Borssele, van alle dik 40 jaren dattie open is, vult nog geen 2 zeecontainers.
@Bakkeleures | 18-08-22 | 14:52:
-
hebt u de zes(!) stuks reactoren van Zaporizhzhia (1980) al eens vergeleken met het nietige spulletje van Borssele? Misschien gaat uw vergelijking niet helemaal op...
REAGEER OOK