Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Energierekening VIERDUIZEND EURO hoger

Vierduizend euro

Ding dong. Mogen we even aftikken? De realiteit staat op de stoep en de realiteit is dat een gemiddeld huishouden dat vandaag een contract afsluit voor gas en licht VIERDUIZEND EURO meer kwijt is dan vorig jaar. Vierduizend euro! Weet u wat je daarvan kunt betalen? Eten, zorgkosten en kleding bijvoorbeeld. Maar ja, als je die vierduizend al kwijt bent aan extra kosten voor energie, dan blijft er dus helemaal niets meer over. Gelukkig zijn boodschappen het afgelopen jaar niet 12% duurder geworden (oh nee wel) en hebben we een regering die alles op alles zet om deze koopkrachtcrisis het hoofd te bieden (oh nee niet). 

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Incaudavenenum | 05-08-22 | 20:03

En dat betekent beste mensen dat lachebekje en zijn bandieten vriendjes nog meer aan ons verdienen ondanks een lager BTW tarief. Die BTW verlaging is een wassen neus.

Bari Oomsma | 05-08-22 | 19:08

En dan te bedenken dat de grootste voorraad aardgas van Europa in Groningen onder de grond zit. Als we daar de kraan openzetten verdienen we miljarden en miljarden.

Zelfs S&P (van de S&P500) schrijft erover:

“Netherlands rules out change to Groningen gas field policy despite high prices

The Dutch government would not consider any change to its policy on gas output from the giant Groningen field despite record-high prices in the Netherlands and across Europe triggered by a tight market and winter supply concerns.

Once Europe's biggest producing gas field, Groningen output has been gradually reduced in recent years due to earthquakes associated with production drilling at the site.

The production quota for the upcoming gas year due to start on Oct. 1 as set by the Dutch economy ministry is just 3.9 Bcm -- a far cry from the its most recent output peak of 54 Bcm in 2013.

A tight market has seen month-ahead Dutch TTF prices hit record highs in recent weeks, with S&P Global Platts assessing the contract on Sept. 15 at Eur70/MWh, up from just Eur10.90/MWh a year ago.

Asked whether the economy ministry would consider granting Groningen operator NAM -- a joint venture between Shell and ExxonMobil -- temporary approval to produce more to alleviate the high prices, a spokesperson said: "Absolutely not."

theo-is-dood | 05-08-22 | 17:37

Als de redactie even terug zoekt in de panelen (waarom kunnen we dat eigenlijk niet) dan zul je zien dat ik dit al een aantal keer heb voorspeld en voorgerekende maar toen was ik gekke henkie de doemdenker.

Dlareg | 05-08-22 | 17:27 | 1

Idem. Maar niemand noemde me een gekke henkie hoor.
Hooguit wat gnuivende reakties dat ik nog steeds aangesloten ben op het aardgasnet.

Erger vind ik dat het kabinet nog altijd niks heeft ondernomen.

Ja, een compleet onverantwoordelijke energietoeslag van 1300 euro voor armoedzaaiers (die best geeneens een energiecontract hoeven te hebben, de idioten).

Papa Jones | 05-08-22 | 19:46

"We worden gewoon met zijn allen een beetje armer."

Bataafje | 05-08-22 | 17:12 | 7

Beetje armer worden is niet erg als je elke maand geld over hebt. Misschien tijd om de politici op modaal of minimum te zetten als de koopkrachtplaatjes die ze elk jaar voorspiegelen gewoon klinkklare onzin blijken te zijn.

Terra | 05-08-22 | 18:54

@theo-is-dood | 05-08-22 | 17:38: 170.000 per jaar, voor 12 jaar wanprestaties leveren. Voor de vvd aanhang, vertel eens wat deze oetl*l goed gedaan heeft in al die jaren.

Jansen63 | 05-08-22 | 19:01

480 euro per maand extra kosten noem ik niet 'een beetje armer'.

Papa Jones | 05-08-22 | 19:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Regering op verkansie tot september he. Ook armoedeminister Carola ligt lekker bij te bruinen.

Zuster01 | 05-08-22 | 17:12

En zo gaat het maar door en door tot dat?

Boompjeoud | 05-08-22 | 16:42

Voor banken, bedrijven, asielzoekers en Zuid Europa zijn keer op keer tientallen miljarden beschikbaar. Opgehoest door degenen die nu in de problemen komen. En nu deze groep dringend financieel hulp nodig heeft wat gebeurt er dan? Dan krijgen ze de middelvinger van de politiek. Politici? Pleurisvolk....

JP1973 | 05-08-22 | 15:49

Boeiend. Roofbouw plegen op een planeet, dan komt deze shit je ooit een keer tegemoet. Alles was altijd veel te goedkoop. Al die weggooi groep uit China, vliegen, kilo's vlees. Laat het maar eens op daadwerkelijke waarde geschat worden. Dat je een schaar koopt waar je de rest van je leven mee kan, en je schoenen naar de schoenmaker brengt ipv ze weg te flikkeren. Dat je een mooi stukje vlees koopt ipv 3kg smerige speklappen van beesten die een kutleven hebben gehad.

Zolang coke en hoeren maar niet veel duurder worden.

2Benen | 05-08-22 | 15:20 | 2

Coke is duur geworden

Therrie | 05-08-22 | 15:25

Wij hebben tot eind 2025 nog gas voor €0,83/ m3.
Als ik hoor wat je nu moet betalen als je een nieuw contract moet, daar word ik niet vrolijk van.
Zou ik gelijk 10000 m3 mogen inkopen?

jan6894 | 05-08-22 | 14:28 | 1

Leg een leiding naar je buurman, als je die hebt, die flexibel zit.

Wattman | 05-08-22 | 14:49

Ook hier 12 zonnepanelen op het dak. Maar je schrikt hoe weinig je opwekt op een bewolkte dag: lang niet genoeg voor de waterkoker of vaatwasser. Laat staan ‘s-avonds of in de winter. Per saldo over een jaar lever ik veel KW terug met een ouderwetse terugdraaiende meter, dus financieel prima, maar ben vaak toch afhankelijk van het stroomnet. Ben er blij mee dat we dan maar met kolencentrales de boel draaiend houden.

Bomenknuffelaar | 05-08-22 | 14:19 | 6

@Papa Jones | 05-08-22 | 14:43: volgens mij krijg je bij eneco het meeste terug.

BoerKoekoek | 05-08-22 | 15:57

@BoerKoekoek | 05-08-22 | 15:57: Bij GreenChoice nog meer, als ik kijk bij gaslicht.com/

Maandag maar eens bellen. Online afsluiten kan geeneens meer.

Oh ja, gaslicht heeft al wel berekend dat ik me helemaal de blubber kan stoken met electrische kacheltjes... als ik daarmee mijn gasverbruik terugdring van 1700 naar 1000 kuub, ben ik honderd euro voordeliger uit per maand. Gigantisch nieuw electriciteitsverbruik meegerekend.

#opblazen dat electriciteitsnet

Papa Jones | 05-08-22 | 16:15

Als je in deze tijd van het jaar met 12 panelen niet genoeg op wekt om je waterkoker een paar minuten te laten borrelen, zou ik eens contact opnemen met de zonnepanelenboer die het geïnstalleerd heeft.

RemmesB | 05-08-22 | 18:01
▼ 3 antwoorden verborgen

@Wattman | 05-08-22 | 14:30:
Een miljoen deurwaarders opleiden?

hahaha

Ook de incassoman is een robot, welkom in 2022

huh!? | 05-08-22 | 14:34

@Wattman | 05-08-22 | 14:37:
Op die meuk in je huis??? Dat levert toch niks op.
Niks fysiek, gewoon beslag op je bank- en effectenrekening. En loonbeslag bij je werkgever. Desnoods derdenbeslag bij bedrijven of organisaties waar je een vordering op hebt

theo-is-dood | 05-08-22 | 17:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik verwacht dat de regering de inflatie gaat oplossen net zoals de regering alle problemen oplost: door er heel veel geld tegenaan te smijten.

DutchLion33 | 05-08-22 | 14:03 | 4

Ben bang dat je juist dat niet moet doen, tenzij u koploper wil worden als de beste inflatie bevorderaar ter wereld.

johnyl | 05-08-22 | 14:20

Daar is Maxje het niet mee eens; daarom
is hij een belastingvluchteling.

de IJsman | 05-08-22 | 14:24

Lol. Met Sigrid - vier voor wiskunde - Kaag als Minister van Financiën is de kans dat ze de inflatie wil oplossen door er veel geld tegen aan te gooien helaas wel realistisch.

Tarak | 05-08-22 | 14:46
▼ 1 antwoord verborgen

Sneeuwbal wordt steeds groter.
“De inflatie blaast een gure wind door de winkelstraat, waarschuwden middenstanderskoepel INretail en sectorexperts vrijdag in De Telegraaf. Als consumenten de hand op de knip houden, is een omzetdaling van 10% voor de meeste winkels al genoeg om structureel in de rode cijfers te duiken. Een kwart van de winkeliers zou een omzetdaling niet overleven.”

davidhasseltoff | 05-08-22 | 14:02 | 1

Het wordt, vrees ik, nog erger dan die 10%.

pibasso | 05-08-22 | 14:11

Lekker over een maandje de camper weer richting Portugal en lekker overwinteren 4 maanden doen met 40 liter lpg succes iedereen tot ergens volgend jaar zomer ozo of niet.

Toedels | 05-08-22 | 13:51 | 3

Ja Toedels ! Maar groot gelijk heb je, thuis de kachel op 14 graden en dan naar een land waar je geen kachel nodig hebt. Win - win.

Wattman | 05-08-22 | 13:52

Doe Louis de groeten!

huh!? | 05-08-22 | 14:35

@Wattman | 05-08-22 | 13:52: dat gasloze huis heb ik verkocht aan de oudste die daar erg blij met is met de 20 paneeltjes op het dak heb ik ook geen hoofdpijn van

Toedels | 05-08-22 | 19:43

Pfff

boerk | 05-08-22 | 15:21

Wij verstoken 0 kuub gas afgelopen winter. Onze airco verwarmt uitstekend. iets meer aan stroomverbruik maar dat weegt niet op tegen de gasprijzen.

ofarim | 05-08-22 | 13:36 | 2

Klopt helemaal

BoerKoekoek | 05-08-22 | 15:58

held!

potterkop | 05-08-22 | 18:10

Vraagt je af wat eco-Kaag gaat betalen voor haar kast van 1,4 miljoen.
4 huizen heeft mw,met 4x gas/elektriciteit en waterrekening.En vliegen er naar toe.
En dan tegen een modale bewoner durven zeggen dat we minderen moeten met energie en water.

chausson61 | 05-08-22 | 13:34

Asiel in de bijstand zet kachel op standje Syrië.Al dat ecogelul gaat langs ze heen,kun je ze ook nog niet kwalijk nemen.
En wie gaat de naheffing aan het eind van het jaar betalen?

chausson61 | 05-08-22 | 13:26 | 1

Holland, very goed. I like Holland. Dankjewel.
*Laat verwarming aan, raam open, en vliegt terug naar thuisland voor 8 weken.*

GeheidEenGeit | 05-08-22 | 13:35

Goed nieuws voor de Deurwaarders !!!!

Bepo | 05-08-22 | 13:22 | 2

Van een kale kip valt niet te plukken. Slecht nieuws voor de belastingbetaler.

Tha Analyzer | 05-08-22 | 13:23

@Tha Analyzer | 05-08-22 | 13:23: Maar met geduld kun je er nog een prima soepje van trekken!

VP732 | 05-08-22 | 13:55

Belasting op energie gewoon verlagen.
EU heeft gezegd dat winsten van oliemaatschappijen afromen etc mag.Schijnen ze elders in Europa ook al te doen.
Club Rutte zei dat dit moeilijk ging " want wel voorbereiding van 2 jaar hiervoor nodig"
Loopjongens voor het bedrijfsleven.

chausson61 | 05-08-22 | 13:20 | 4

Rutte en Kaag, die geven er niets om dat je sterft van de honger of kou. Wat een gaaf land hè ?

Wattman | 05-08-22 | 13:45

Uhhh, met terugwerkende kracht de belastingwetgeving aanpassen??

theo-is-dood | 05-08-22 | 17:52
▼ 1 antwoord verborgen

Nog even een reminder, Rob Jetten wil niet meer horen dat de energietransitie haalbaar en betaalbaar moet zijn.

Selassie | 05-08-22 | 13:19

Ik verwacht niks anders van het aso kabinet.

fredz | 05-08-22 | 12:56

Vierduizend per jaar? Dat is weinig. Een beetje asielzoeker kost bijna zeven keer zoveel per jaar.

gestoptmetroken | 05-08-22 | 12:53 | 1

Alleen kan je nergens deze 4k declareren

martn | 05-08-22 | 13:38

Pas als Nederland helemaal naar de klote is,dan gaat men eindelijk op de PVV stemmen.Dus we zijn aardig op weg.

Hercule Poirot | 05-08-22 | 12:52 | 5

@Papa Jones | 05-08-22 | 12:54:
Als u eerst een opsomming geeft van welke verdragen het betreft

theo-is-dood | 05-08-22 | 17:58

@theo-is-dood | 05-08-22 | 17:58: Klimaatakkoord van Parijs. Het gevolg is rampzalig voor Nederland.
En het vluchtelingenverdrag. Net zo rampzalig.

Papa Jones | 05-08-22 | 19:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Hahaha, ik heb groene stroom. Duurzaam, co2 neutraal. Wie doet me wat.

Stonecity | 05-08-22 | 12:50 | 2

Iedereen die iets te zeggen heeft over de opwekking of transport ervan?
Tenzij je off-grid die groene stroom lokaal opwekt & opslaat, zijn er veel te veel mensen die iets kunnen doen aan je energie.

ReyNemaattori | 05-08-22 | 13:34

Aan groene stroom betaal je je ook gewoon blauw.

VP732 | 05-08-22 | 13:56

4000 euro waarvan de helft naar de belastingdienst gaat..

WellusNietus | 05-08-22 | 12:45 | 1

Maar niemand kan wat doen aan de hoge prijzen.... pfff

VP732 | 05-08-22 | 14:03

De olieprijs is alweer pre-invasie, en de gasprijs zal snel volgen.
Allemaal paniek om niks.

Monkey Cabbage | 05-08-22 | 12:41 | 4

@Het brein erachter | 05-08-22 | 13:00: Maar die inflatie kan dus snel omslaan zodra de energieprijzen in gezakt zijn.
Dat helpt niet voor mensen die van maand tot maand leven natuurlijk.

Monkey Cabbage | 05-08-22 | 13:15

@Het brein erachter | 05-08-22 | 13:00: die 10% inflatie is voor een groot deel de stijging van de brandstof- en energiekosten. Als de prijzen voor de consumenten even snel dalen als de olie- en gasprijzen komt het wel goed. MAAR!!! de prijzen voor de consument dalen niet zo snel als de grondstofprijzen want de producenten en leveranciers vinden hun hoge winsten wel erg leuk.

Fedde71 | 05-08-22 | 13:16
▼ 1 antwoord verborgen

<kijkt tevreden naar buiten naar de 4+ kuub gestapeld eiken en beuken blokjes>
Heb vorige week mijn pukkel-puber het dak op gejaagd met de stalen ragebol.
Open haard en schoorsteen weer schoon.
15 blokjes per dag en mijn huis is 20 graden.
Kan bijna niet wachten op de herfst !
(vinexwijk, WTW, dak vol panelen, enige rijtjeshuis met een schoorsteen)

MagnificentRon | 05-08-22 | 12:31 | 4

Gaat u niet veel helpen. Zelfs met mijn geregelde pellet-kachel verstook ik zo'n 7 kuub per jaar. In een open haard vliegt de meeste warmte zo de schoorsteen uit.

nieuwe_Deen | 05-08-22 | 12:56

Lekker fijnstof snuiven, geniet er van zo lang je cellen nog normaal delen.

flame_me | 05-08-22 | 13:57

Tip: een rvs schoorsteenpijp veeg je met een kunststof borstel. Door een stalen borstel te gebruiken kan hij gaan roesten.

Octavio | 05-08-22 | 15:19
▼ 1 antwoord verborgen

Het is ronduit misdadig te noemen hoe de "Nederlandse overheid" omgaat met ONS land en zijn inwoners. Volksvertegenwoordigers mag je ze gewoonweg niet meer noemen.

DrachiR | 05-08-22 | 12:27 | 1

De nieuwe inwoners zijn niet zo bozig richting de overheid, neem een voorbeeld aan hen!

Het brein erachter | 05-08-22 | 13:01

In veel landen verkiezen mensen stabiliteit boven democratie. Mensen willen ook gewoon leven.
In west Europa houden we vast aan democratie als belangrijkste waarde. Democratie in deze tijden van oplopende spanningen, grote moeilijk oplosbare problemen, en de neiging tot populsime, leidt tot instabiliteit in de samenleving en in de economie. de stabiele niet democratische landen hebben daar baat bij.

zeeman73 | 05-08-22 | 12:23 | 5

Er zijn ca. 140 mensen in ons parlement + vak K die ook niet zo goed begrijpen wat democratie zou moeten zijn. Dat een overheid soms wat voorop moet lopen om tractie te krijgen voor vernieuwing is helemaal te begrijpen, maar kijk in Nederland even naar alle 'toeslagen' en subsidies en je weet direct dat er vooral veel geld verkwanseld wordt en dat vrindjes van vrindjes er lekker aan verdienen.

Monkey Cabbage | 05-08-22 | 12:37

We houden ook niet vast aan democratie... cordons sanitaire om de oppositie, referendum gesloopt, nog steeds geen gekozen premier en burgemeester...

ReyNemaattori | 05-08-22 | 13:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Allemaal een skipak binnen aan.

g[E]ulden | 05-08-22 | 12:18

Jaar of wat geleden vast contract afgesloten voor 5 jaar met 82 cent per kuub gas (obv huidige 9 procent btw, lag dus iets hoger). Als dit een verhandelbare optie was dan was ie goud geld waard. Totdat de energieleverancier omvalt natuurlijk…

hetgeleteken | 05-08-22 | 12:00 | 2

Wel bijzonder, want vijf jaar geleden was voor consumenten de prijs rond 22 cent per kuub, inkoop zelfs maar iets van zes cent. Waarom zou je dan vrijwillig jaren lang teveel geld betalen? Of waren er toen al voortekenen dat de prijs ging stijgen?

Verbandmeester | 05-08-22 | 12:35

@Verbandmeester | 05-08-22 | 12:35: 1 jaar geleden afgesloten, en toen rommelde het al op de energiemarkt pre Oekraine. 5 en 3 jaar scheelde niet veel qua tarief, achteraf meer geluk dan wijsheid want had ook makkelijk jarenlang teveel kunnen betalen.

hetgeleteken | 05-08-22 | 13:49

Ge hed niks, ge krijgt niks moar ge zeyt wel super blij. Groeten Klaas Schaap

Mr Moore | 05-08-22 | 11:53

Dit hele gedoe geeft duidelijk het failliet aan van de energietransitie.
Stroom zou zo ongeveer gratis worden als we maar turbines zouden plaatsen want dat is de wind ook. Heel NL neemt 100% groene stroom af. Waarom stijgt de prijs dan mee? Waar gaat die dikke winst naar toe?
Heb ik daar nou tientallen jaren die ODE (opslag duurzame energie) voor betaald? De term ODE is trouwens ook al misleidend. Er wordt helemaal niets opgeslagen. Noem het dan heffing of zinloze bijdrage!
Maar goed, voor mijn bijdrage wordt dan een nieuw windpark opgericht in de Noordzee. 140 zwaaipalen die samen hetzelfde vermogen hebben als een kleine kerncentrale, tenminste als het voldoende hard waait. Totale oppervlak van deze kapitaalvernietiging: 225 km2. Totale bijdrage aan onze energiebehoefte: 1%.
Tot zover mijn rant, dankuwel. Ben benieuwd of er iemand is die het wel begrijpt.

gatij | 05-08-22 | 11:52 | 8

Heel NL neemt geen groene stroom af, sterker nog we zitten niet eens in de buurt van 100% groene stroom. Slechts 33 procent van de benodigde stroom is duurzaam opgewekt. En als je kijkt naar de noemer energie dan is slechts 12% duurzaam (dan tel je warmte mee bijvoorbeeld). Qua stroom is nog steeds 66% conventioneel, vooral olie gas, en dat verklaard waarom de energieprijzen zo aan het stijgen zijn. Dus ja duurzame energie neemt flink toe, maar het is dus nog steeds een beperkt aantal op het totale energieverbruik.

Korte_Jan | 05-08-22 | 12:07

@Rdock | 05-08-22 | 11:57: ach ja, hij heeft nog nooit van de uitvinding van de inductiekookplaat gehoord...

Het is te bizar dat hij minister is. Het had zelfs al bizar geweest als hij gewoon staatssecretaris zou zijn (wat zijn functie feitelijk is, maar vanwege de ego's van vriendinnetje Kaag en hemzelf tot een ministerniveau is verheven door Rutte).

oh no | 05-08-22 | 12:11

@Korte_Jan | 05-08-22 | 12:07: ja en daarbovenop kun je energie niet opslaan. In het kort komt het erop neer dat hoewel je mogelijk een groen contract afsluit, de stroom uit je stopcontact niet altijd groen is. Het betekent niets meer dan wat zonnepaneeleigenaren doen; salderen. Er wordt net zoveel groen opgewekt als grijs gebruikt, maar dat betekent niet dat de stroom die je gebruikt altijd groen is. Worden anders vervelende nachten en winters, als dat wel zo zou zijn.

Mean Dean | 05-08-22 | 12:25
▼ 5 antwoorden verborgen

De economie crasht straks. Energie is niet alleen consumenten alle producenten hebben dit probleem x 10. In Duitsland grote problemen hieromtrent.
Er wordt gedraaid dat dit Poetin zijn schuld is, maar dat is niet zo. Het is een keuze van politici om die niet werkende sancties aan te houden.
Verschillende internationale rapporten voorspellen zeer diepe crash Europa.
Azië lacht gaat lekker door.
Amerika heeft eigen energie op orde wordt ook getroffen maar veel minder.

Wensdenken in politiek stort europa in een ravijn

Alexander | 05-08-22 | 11:50 | 4

@Jansen63 | 05-08-22 | 11:58: die oorlog komt er sowieso vanwege de aanstaande herschikking van de wereldrandorde waarbij het zwaartepunt richting het oosten gaat verschuiven, naar China en India.

Hoeft niet eens per se een conventionele oorlog te zijn, kan ook gewoon een verder toenemende cyberoorlog zijn en door middel van sancties.

Het westen, Europa en Amerika, berust nog teveel op de situatie sinds WW2. En het deugen wat we onszelf en de rest van de wereld opleggen kan enkel door het welvaartsniveau wat we momenteel nog hebben.
We kunnen alleen maar hopen dat het besef komt dat dergelijke deughobbies niet de prioriteit zijn zodra onze economie op z'n gat ligt en we eigenlijk geen ene f*ck meer te vertellen hebben in de wereld.

oh no | 05-08-22 | 12:17

@oh no | 05-08-22 | 12:17: het welvaartsniveau keldert al in rap tempo, waarbij ook nog China en India worden ontzien van de deugmaatregelen dus dat werkt waarschijnlijk versnellend, in de zin dat het deugen geen lang leven meer beschoren is.

Jansen63 | 05-08-22 | 13:28

@oh no | 05-08-22 | 12:17: de olie komt via een andere route binnen... 3e partij die het Russische gas verhandelt

martn | 05-08-22 | 13:43
▼ 1 antwoord verborgen

Voor de huidige regering bestaat de inflatie niet, btw verlaging kan niet, iedereen elektrisch rijden, koken en verwarmen kan makkelijk het energienet is er geschikt voor etc. Maar de regering heeft één hoofd prioriteit en dat is de - niet bestaande - stikstof crisis. En eenmaal die weg ingeslagen is er geen weg meer terug. Dat noem ik regeren met tunnelvisie.

Rdock | 05-08-22 | 11:50

Het is voor een bedrijf als Vattenfall ook niet makkelijk, hun sloten vorig jaar af met slechts 4,6 miljard euro winst. Ik denk dat het in tijden als deze de winst van de bedrijven terug moet laten stromen naar de consument.

Dikkebobbie | 05-08-22 | 11:48 | 2

Koop aandelen als je mee wilt delen in de winst. Ik denk dat je doelt op prijsverlagingen ten koste van de winst.

hetgeleteken | 05-08-22 | 12:02

Als het te gek wordt denk ik toch maar dat ik een extra groep voor de meter ga plaatsen.

Vacuumbom | 05-08-22 | 11:45

O ja, in 2026 krijgen jullie allemaal 1000 Euro.

Zapata10 | 05-08-22 | 11:42 | 7

@boerkoekoek.
Weet u de prijzen van zo'n installatie. Die kan Jan met de pet niet betalen.

Maar je krijgt toch subsidie??
Maar je moet het wel uit eigen middelen voorschieten.
En dat kunnen de meeste mensen niet.

bamibak | 05-08-22 | 12:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Deze winter zal bij mij de boel verwarmd worden met een "Rez-heater" want de Stadsver(W)arming is nu al niet te betalen voor me. Benodigdheden:
3 Bakstenen
Waxinelichtjes
Niet-brandbare ondergrond zoals een grote tegel.

Men plaatse twee bakstenen op de niet-brandbare ondergrond. Tussen de bakstenen laat je wat ruimte zodat er waxinelichtjes tussen de bakstenen passen. Die steek je aan. Je zet er zo'n grote (schone!) terra cotta pot met een gat in de bodem waar je normaal planten in zou zetten ondersteboven overheen. De pot warmt nu op door de waxinelichtjes eronder en zal die warmte gaan uitstralen. Je kunt hem meer of minder warm laten worden door de hoeveelheid waxinelichtjes die je er onder zet. Door het gat open of dicht te maken met de derde baksteen kun je hem "fijn afstellen". Voilà.

Sjefke7807 | 05-08-22 | 11:42 | 10

@EenGoedBegin | 05-08-22 | 12:12: het flink eruit klappen van het energienet in Europa zou wel eens goed zijn om de klimaathypevreugde wat te beteugelen.

oh no | 05-08-22 | 12:20

@EenGoedBegin | 05-08-22 | 12:12|
U kunt ze nog gewoon bij het tuincentrum of de Hornbach krijgen. Ze kosten echt geen drol. Let wel, ik heb het over de kweekpotten, niet de overpot waar u ze in zet.

Ik zit ook op een flatje, maar dan aangedreven door Stadsverwarming. Een gigajoule is bij Ennatuurlijk van EU 23 vorig jaar naar EU 42,92 (!) nu gegaan, en dan moet u er de leveringskosten en het Vastrecht nog bij denken. Die zitten niet in dat bedrag inbegrepen. Verder heeft men de Stadsverwarming nog steeds aan de gasprijs gekoppeld, dus u kunt de rest er zelf wel bij denken vermoed ik. Omdat we hier slechts één aanbieder hebben, is overstappen ook geen optie. En deze wijk is gasloos, dus eventueel over gaan op gas kan ook al niet. Ik zou een miniatuur kernreactortje in de huiskamer kunnen zetten, maar dan krijg ik slaande ruzie met de buren vanwege het kernafval in de Kliko.

Sjefke7807 | 05-08-22 | 12:33
▼ 7 antwoorden verborgen

Wel bijzonder, Rusland de schuld geven van de hoge energieprijzen. Zelfs de prijsverhoging op het pak chocoladevla van de Aldi komt blijkbaar door Rusland.

Vind dat wel handig, de huidige situatie in de wereld gebruiken als excuus. Straks een periode met 60% minder vlees in de schappen door het klimaat, misschien? Of verhoogde prijzen van grondstoffen door vervuilde grond ofzoiets.

frankyw | 05-08-22 | 11:38 | 3

Never waste a good crisis.

Zapata10 | 05-08-22 | 11:41

Alles wordt duurder want alles wordt duurder….

D-Fens_1963 | 05-08-22 | 11:49

Ach ja, de Provincie Zuid-Holland geeft voor het schrappen van een zeer benodigde infrastructuur aanpassing als redenen op: de oorlog in Oekraïne, de inflatie, de beschikbaarheid van bouwmaterialen.

In die volgorde!! Te debiel voor woorden. Die oorlog zou gewoon niet genoemd moeten mogen worden, die zit immers al verwerkt in de overige 2 argumenten.

oh no | 05-08-22 | 12:25

Allemaal een beetje armer... dat wisten jullie toch?

Klaus Herzog | 05-08-22 | 11:34


Nieuw ELAN leiderschap zal dit probleem wel eventjes oplossen.

Ervaringsdeskundige | 05-08-22 | 11:32 | 1

Kaag houdt zich meer bezig met buitenlandse zaken en houdt vast aan eigen plannen. Wat de achterban zegt of vindt maakt haar geen donder uit. Opsich is dat wel nieuw leiderschap.

frankyw | 05-08-22 | 11:34

Zolang flitsbezorgers en maaltijddozen een markt hebben zijn de boodschappen nog niet te duur.

Me_Giant | 05-08-22 | 11:24 | 1

D66 stemmers moeten ook eten. Het andere volk zijn de bezorgers.

Zapata10 | 05-08-22 | 11:37

Ik start een bedrijf in guillotines, hooivorken en fakkels. Na het lezen van de comments heb ik het idee dat de vraag best groot kan worden over een jaartje in Europa.

threebees | 05-08-22 | 11:17 | 3

Ik zou eerder een handel in toetsenborden beginnen. De toetsenbordridders verslijten er een hoop.

Graaf_van_Hogendorp | 05-08-22 | 11:21

@Graaf_van_Hogendorp | 05-08-22 | 11:21:

Nee hoor niets aan de hand in Nederland, er woedt geen enorme veenbrand onder de oppervlakte.

Het zal me niets verbazen als steeds meer andere burgers zich aansluiten bij de boeren protesten. Het kan wel eens een brede volksopstand worden want elk volk heeft zijn breekpunt.

Zo mag ik nu een nieuw toetsenbord ?

Wattman | 05-08-22 | 11:52

@Wattman | 05-08-22 | 11:52:
U bent veel optimistischer dan ik. We hebben hier geen Trump die anderen zoals Bannon (de bekendste maar er zijn anderen) inspireert die van onderop een tegenbeweging start. De enige met een visie die tegen dit globalistisch communisme, ook van onderen, werkt, is Baudet. En hij is veel te niche en veel te excentriek. We hebben een nieuwe Pim nodig. Liefst een die niet doorzeefd wordt door de eerste de beste (s)linkse gekkie.

Graaf_van_Hogendorp | 05-08-22 | 14:17

Sluit rutte op.

rotator | 05-08-22 | 11:10

De gasprijs in Nederland ligt bijna twee keer zo hoog als het gemiddelde in Europa. De prijs voor stroom ligt bijna 15 procent hoger. En dat terwijl we hier jarenlang gas hebben opgepompt. Mensen in Nederland worden bewust armer gemaakt!!!

roevka | 05-08-22 | 10:57 | 11

Btw en accijnzen. U mag de overheid danken. Hiervan worden veel linkse hobby's betaald

pibasso | 05-08-22 | 11:37

@Wattman | 05-08-22 | 11:27: die personen schuiven voordat ze verantwoording moeten afleggen door naar functies elders... uh... bedoel natuurlijk functies in Brussel.

oh no | 05-08-22 | 12:27
▼ 8 antwoorden verborgen

Wij komen er wel met onze kenniseconomie

Drs. D. | 05-08-22 | 10:56 | 2

Uiteindelijk kan alles gereduceerd worden tot de onderste laag van de Maslow piramide.

Wattman | 05-08-22 | 11:01

You didn't get the memo? Onze economie transisteert naar een Betere™ economie. Lees neo feudalisme.

Graaf_van_Hogendorp | 05-08-22 | 11:04

Meer steenkool en uranium gaarne, de ene kWh is net zoals de andere.

HerzlichWillkommen | 05-08-22 | 10:56 | 3

We krijgen ook een steenkool tekort.
We importeren of beter gezegd importeerden steenkool uit Rusland.
Dat stopt ook.

ChalinaRosa | 05-08-22 | 11:16

@ChalinaRosa | 05-08-22 | 11:16: We openen de mijnen in Limburg weer. Hebben we meteen een dagbesteding voor onze criminelen.

Meuntjes | 05-08-22 | 12:04
-weggejorist-
Anale | 05-08-22 | 19:22

Mijn realiteit is net ook afgeleverd voor mijn huis, 8 kuub haardhout. Succes komende winter, wij redden ons wel in huize de Koning.

De Koning | 05-08-22 | 10:50 | 11

Hier minstens 20 dode bomen in de tuin en in bos wat er gelijk achter ligt ook nog genoeg. Maar blijf het zielig vinden voor mensen die een flatje hebben in de grote stad en die geen keuzes kunnen maken.

BrulSpin | 05-08-22 | 11:47

Gewoon goed stoken met droog hout en een gesloten kachel. Buren hebben nergens last van, en de meeste buren hier in het buitengebied stoken hout of zelfs bruinkool. Die 8 kuub kost hier slechtst 400 euro, geen randstedelijke prijzen hier.

De Koning | 05-08-22 | 12:18

@BrulSpin | 05-08-22 | 11:47: een woning in een nieuwbouwwijk is ook niet de beste uitgangspositie in zo'n situatie. Het perenboompje in mijn tuin zal niet heel veel warmte opleveren.

oh no | 05-08-22 | 12:29
▼ 8 antwoorden verborgen

Opdat we nooit vergeten dat de VVD ons in dit pak genaaid heeft.
En de geschiedenis liegt nooit.
Wat Papa een paar regels hieronder zegt.

D-Fens_1963 | 05-08-22 | 10:49 | 10

@BoerKoekoek | 05-08-22 | 11:20: Paar tegeltjes terug rekende je nog voor hoe je tot je huidige termijnbedrag bent geëvolueerd.
Als je nou niks beters te doen hebt dan hier een beetje te trollen….?
Rut dan op.

D-Fens_1963 | 05-08-22 | 12:11

VDD + D66 + GL + CDA + PVDA + gesubsidieerde clubs als milieudefensie die zeggen "namens alle Nederlanders" te spreken

oh no | 05-08-22 | 12:30

@BoerKoekoek | 05-08-22 | 11:20: Oh ja, inderdaad, patsertjes die al volop geproviteerd hebben van klimaatsubsidies krijgen ook geen 800 euro. Sneu nou.

Papa Jones | 05-08-22 | 13:06
▼ 7 antwoorden verborgen

Heeft iemand al berekend of het niet toevallig alweer rendabel is om een badhuis te openen? Hout gestookt desnoods.

Boterhoofd | 05-08-22 | 10:48

@Papa Jones | 05-08-22 | 11:10: En jij hoeft dan een dagje net te solliciteren van het UWV. Deal !

BoerKoekoek | 05-08-22 | 11:48
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik verbruik circa 350 m3 gas per jaar en 1100 kWh per jaar, contract voor 3 jaar afgesloten in 2020. Ik lach me nu rot maar stel ik zou nu een nieuw contract af moeten sluiten voor circa 3 euro per m3 en 65 cent per kWh dan loop ik ook snel leeg. Kan me voorstellen dat grote gezinnen waar heel het jaar de kachel moet branden dan ook niet blij zijn

Kartelmaster2000 | 05-08-22 | 10:40 | 14

Dat is wel extreem weinig. Wij zitten als gezin van 4 in een rijtjeshuis van plm 10 jaar oud op 900 m3 gas en 3500 kWh. Dit jaar airco geïnstalleerd dus zullen wel wat hoger uitkomen.

hetgeleteken | 05-08-22 | 12:09

@Papa Jones | 05-08-22 | 10:49: De extreme omstandigheden van weleer zijn de normale omstandigheden nu. Beroep zal lastig worden. Een oorlog tussen China en Taiwan? Een energieleverancier wist bij de deal van deze omstandigheden. Het beroep zal op nieuwe omstandigheden gebaseerd moeten zijn.

Sierstrip | 05-08-22 | 12:33

@Keyboardspeler | 05-08-22 | 10:56: nee hoor, ze mogen tussentijds de prijzen aanpassen. Staat in de kleine lettertjes. Vervolgens mag je als consument kosteloos het contract ontbinden, ook als de looptijd nog niet verstreken is. Maar ja.

Mean Dean | 05-08-22 | 12:40
▼ 11 antwoorden verborgen

Of sherry, rosé, of honden-, en kattenvoer, en shag, een pakje per dag. En een kratje bier per week.

Colin.Fart | 05-08-22 | 10:34 | 1

Ja. Je bedoeld: *of* sherry, *of* rose, *of* shag, *of* een kratje bier. En omdat je toch ook nog moet eten: *of* hondenvoer, *of* kattenvoer. Dan kom je wel uit.

peterdh | 05-08-22 | 10:38

Vind je het gek dat de regering niks doet. Dat Kaag mens zit op financieen en als er iemand ver van de werkelijkheid staat dan is zij het wel. Daarnaast zijn het slechts burgers die kreperen, zij staat ver boven dat gepeupel. Ze speelt liever minister van Buitenlandse Zaken en hengelt naar een baantje in Brussel.

Geertje W | 05-08-22 | 10:34 | 5

@peterdh | 05-08-22 | 10:40: kaag wilt het belang in ABN verkopen, ze zou breakeven spelen op een aandelenprijs van 26 euro. Dat is nu 10 euro. Levensgevaarlijk!!

Kartelmaster2000 | 05-08-22 | 10:51

Waarom heeft de overheid schuld aan de inflatie. Mmm eens kijken.
Een grote component (de grootste) in hoeveel je als burger te besteden hebt is in Nederland is de belasting. Eind van de rit 70-80ct op elke verdiende euro.
Wat is de enige reden dat belasting moet worden betaald? Omdat de overheid een budget nodig heeft om dingen te kunnen betalen.
Wat voor dingen?
Klimaattransitie, migratieproblematiek, Oorlog in oekraine, steun aan Italie zodat die de burger kunnen compenseren, EU afdrachten, subsidies op allerlei groene initiatieven, en ga zo nog maar een tijdje door...

Dus hoe de overheid schuldig is aan de inflatie, behalve dat de BTW op *alles* procentueel is en dus lekker doorwerkt op *iedere* prijsstijging, nou door links, rechts, voor, achter, onder en boven geld over de balk weg te pissen alsof het niets is. Bijvoorbeeld.

peterdh | 05-08-22 | 10:55
▼ 2 antwoorden verborgen

De energieprijzen stegen met 68,4 procent ten opzichte van verleden jaar. De overheid staat vrijwel machteloos tegen dit soort globale ontwikkelingen. Mag toch aannemen dat er serieuze plannen worden gemaakt van het bouwen van kerncentrales en het (her)openen van het Groninger gasveld.

johnyl | 05-08-22 | 10:33 | 11

Wat dacht je van het drastisch verlagen van accijns, BTW en energie belasting? Dat kan een regering zo regelen......

Blonde Nel | 05-08-22 | 10:49
▼ 8 antwoorden verborgen

In London gaan ze over op water rantsoenen. What could possible go wrong wanneer je steden, landen en regio’s laat overspoelen met mensen en je de rest niet op orde hebt. Chaos dit

davidhasseltoff | 05-08-22 | 10:30 | 5

@ChalinaRosa | 05-08-22 | 10:46: Helaas is het een heel smerig en eng plan . Kutzooi ! Maargoed door de eeuwen heen hebben mensen moeten lijden hier , waarom zouden wij er vrij van kunnen blijven .

alexanderpechtold | 05-08-22 | 11:00

@ChalinaRosa | 05-08-22 | 10:46:
Het probleem is dat iedereen die aan de knoppen draait dit voorziet. Het stemmende publiek in het westen heeft dit niet voorzien, maar ignorance is not an excuse.

Graaf_van_Hogendorp | 05-08-22 | 11:06
▼ 2 antwoorden verborgen

De hoogste inflatie in heel Europa. En alweer zijn we nummer 1. Nederland o Nederland jij bent mijn kampioen aanheffen doet.
Blijf op de zogenaamde redelijke middenpartijen stemmen. Dan komt vanzelf het zoet.

Zapata10 | 05-08-22 | 10:30 | 3

Welke middenpartijen? CDA en pvda zijn beide op sterven na dood en de vvd bestaat alleen nog dankzij Rutte.

Barre_de_k | 05-08-22 | 10:43

@Barre_de_k | 05-08-22 | 10:43: Ze scharen D66 en CU ook onder de middenpartijen. Kortom al de clubjes waarmee de afgelopen 40 jaar regeringen mee zijn gevormd.Op de LPF na dan.En de PVV maar dat was een gedoogconstructie.

Zapata10 | 05-08-22 | 10:46

@Zapata10 | 05-08-22 | 10:46: ok valide punt maar d66 verliest elke keer als ze moeten regeren en cu trekt misschien wat christelijke CDA’ers aan maar verder niet. Ondertussen daalt links en groeit rechts qua zetels, maar aangezien rechts erg verdeeld is (pvv, fvd, ja21, bvnl, misschien bbb) en er veel nieuwe politieke structuren opgezet moeten worden die nogal eens gekaapt worden door opportunisten (zie boek puinhopen van rechts) zie ik niet zo veel veranderen de komende tijd.
Tenzij er een politieke beweging komt van integere, competente mensen die hun land niet naar de klote willen laten gaan, maar dat zal vast veel te nationalistisch zijn vandaag de dag.

Barre_de_k | 05-08-22 | 11:00

Dankzij 6 paneeltjes 430 euro teruggekregen. Gemiddelde gebruik per maand 26,6 euro. Maandbedrag maar op 65 gezet voor een buffer.

Wekkertje | 05-08-22 | 10:29 | 12

@Barre_de_k | 05-08-22 | 10:44:
@Wekkertje | 05-08-22 | 11:00

Ik heb een dak vol zonnepanelen. Maar ik loop er niet zo sneu mee te showen, en anderen te zieken die die mogelijkheid niet hebben.

Haaaa... Roast !!

Papa Jones | 05-08-22 | 13:15

@Papa Jones | 05-08-22 | 13:15:
Ha, ik heb niet eens een koophuis omdat de woningprijzen nog steeds hoog zijn terwijl de rente verdrievoudigd is.
Zieke BURN!

Barre_de_k | 05-08-22 | 13:30
▼ 9 antwoorden verborgen

4000 euro. De tering. En zo'n 80% daarvan wordt in november - maart verbruikt dacht ik.

5 maanden stacaravan Algarve wordt zo wel heel goedkoop.

sjef-van-iekel | 05-08-22 | 10:26 | 4

woon werkverkeer word wel heel duur zo... plus extra vroeg opstaan.

Geertje W | 05-08-22 | 10:35

@Geertje W | 05-08-22 | 10:35:
Ja. Vroeg opstaan. want het duurt een tijdje voordat de bitjes en bytetjes van Algarve via de glasvezel op je werk aankomen. Het lukte 90% ook toen we in de zinloze lockdowns gingen, dan gaat het nu ook lukken.

peterdh | 05-08-22 | 10:46

Mooi, denken in mogelijkheden!

pibasso | 05-08-22 | 10:49
▼ 1 antwoord verborgen

En iedereen in media maar roepen dat het duurder wordt en de producenten, roverheid en middenstand denkt... nog even een graantje meepikken en nog wat prijsverhogingen erbij...
Dit stopt vanzelf en Robbespierre wakker schuddend...

Troyan horse | 05-08-22 | 10:25

Ach weer terug naar vroeger, een olielamp boven tafel en een houtkachel in de woonkamer en een fornuis "hout gestookt in de keuken.

Een zonnepanelen op het dak of in de tuin en een generator voor de wasmachine.

Blijkbaar moeten we deze kant weer op.

lex63 | 05-08-22 | 10:24 | 1

Ik zou weer kolen gaan stoken, zie dekolenboer.nl

ChatBot | 05-08-22 | 10:31

krijgen we straks ook nog stankoverlast, Help, mijn collega stinkt zo erg.

drachten | 05-08-22 | 10:23 | 3

Dat kan serieus erg zijn hoor.

sjef-van-iekel | 05-08-22 | 10:27

Nieuw televisie-format? John, lees je mee?

Zenzeo | 05-08-22 | 10:31

Ik gebruik geen deo vanwege ideologische redenen.

Barre_de_k | 05-08-22 | 10:45

Iedereen zit terecht of onterecht te praten over de gigiwinsten van de oliebedrijven.

Maar dit geldt toch ook voor de Nederlandse overheid. Die krijgen toch procentueel veel meer belastinginkomsten.

Nu hebben we een kleine aanpassing van onze overheid gezien maar dat is niet genoeg. Ik heb de getallen niet helemaal paraat maar stel de opbrengsten van de energiebelasting was in 2021 en daarvoor 5 miljard dan wordt dat nu ongeveer 8,5 miljard. Deze 3,5 miljard kan je toch teruggeven door nul tarief bepaalde accijns of nul tarief BTW?

Een heel erg makkelijk, eerlijk en budget neutraal plan en zal daarom niet uitgevoerd worden.

Ik gok dat we energietoeslagenloket krijgen waar je via niet te volgen regelgeving een fooitje terugkrijgt omdat dat hele loket 3,4 miljard kost. Hebben we 100, miljoen te verdelen.

Kaas de Vies | 05-08-22 | 10:22 | 6

Je kan die 3,5 miljard ook steken in een kerncentrale of netwerk upgrades en daadwerkelijk iets aan de uitstoot doen?

ReyNemaattori | 05-08-22 | 10:34

We bebben een overheid die er een jaar over doet om vast te stellen wat groente en fruit nou eigenlijk zijn in dr supermarkt. Ik verwacht er dus niet verl van. Maar je hebt gelijk zou makkelijk moetn kunnen zijn.

Crankhead | 05-08-22 | 10:40

Nee dat kan niet, want kaag zegt dat dan het onderwijs niet meer kan presteren.

Mean Dean | 05-08-22 | 12:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Pas als de sukkels die op die aardige Rutte of die inspirerende Kaag hebben gestemd het gaan voelen in de huishoudknip gaan ze anders stemmen. Gezien de peilingen is dat proces al aan de gang.

J.P.Drapeau | 05-08-22 | 10:22 | 1

En dan nog 'hebben ze het zo goed' dat ze de volgende verkiezingen weer D66 en VVD gaan stemmen, want net een jaar voor verkiezingen loonsverhoging of extra aftrekpostje gehad.

sjef-van-iekel | 05-08-22 | 10:30

ik bezuinig ook, ik douchte me altijd na de seks, kan nu niet meer met deze prijzen, scheelt toch 2 keer douchen op een dag.

drachten | 05-08-22 | 10:19 | 3

Wel je handen wassen he?

Papa Jones | 05-08-22 | 10:22

Twee keer maar? Watje!

4HoogAantWater | 05-08-22 | 10:22

Spoel je die rubberen pop niet meer af dan, bahh

Drs. D. | 05-08-22 | 10:26

Iemand nog 68 euro voor me? Moet zo nog douchen. Langzame start vandaag.

Lorejas | 05-08-22 | 10:18 | 1

Kan dat nog wel? Als je nu al douchen gaan is je CO2 budget op en kan je vanavond niet meer koken....

Is dit nog nieuws? | 05-08-22 | 10:39

Er valt nog een hoop winst te behalen als je je happy ending verwisselt voor happy begining onder de douche, eigenlijk ben je dan wel al grotendeels schoon.

Dattis-Natoer | 05-08-22 | 10:15

Emigratie gaat nog een dingetje worden de komende jaren.

Barre_de_k | 05-08-22 | 10:08 | 3

Immigratie is gelukkig al goed op orde in dit land. Even wachten en men kan de huizen uitdelen aan de poort

davidhasseltoff | 05-08-22 | 10:13

@davidhasseltoff | 05-08-22 | 10:13: wat was het, 60.000 immigranten a 20K per jaar plus nog eens 4000 euro extragratis energiekosten per migrantenhuishouden. En omdat ze nog onwetend zijn en met de ramen open stoken zal het wel meer richting de 5000 a 6000 hogere energierekening gaan.

sjef-van-iekel | 05-08-22 | 10:33

Zie het maar zo, als er geen geld meer is om het gelag te betalen, houdt het vanzelf op. Wat er voor terug komt is waarschijnlijk minder leuk, maar dat het op een gegeven moment ophoudt is ons gegeven.

Barre_de_k | 05-08-22 | 11:03

Aan alle milieu organisaties en bedrijven met groen op de agenda:
Dit is uw kans, koop zoveel mogelijk CO2 budget op, van elke burger.
Doe er vervolgens helemaal niks mee. Maar dan ook echt niks.
BAM een schonere wereld, ho: een klein stukje wereld.
Plausibel: nope.
Moneyyyy.

Kouwe Kees | 05-08-22 | 10:08

Als je niks meer produceert en alleen maar importeert dan word het duur wonen. Dit zijn alleen nog maar de energiekosten na wanbeleid dat gericht is op het subsidiëren van multinationals en Nederland afhankelijk maakt:
-Kolencentrales afsluiten
-Biocentrales bouwen
-lng importeren dat slechter is voor het milieu dan kolen uit Limburg.
-CO2 opslag wat hoog energetisch is en je zeker niet moet doen met geïmporteerde energie.
-Hydrogen dat alleen maar logisch zou zijn als je energie over hebt.
-Data centras bouwen
En nu gaan ze onze voedselvoorziening saboteren zonder een plan waar we dan ons eten vandaan moeten halen, die kosten zullen er echt inhakken.

PipoClownde | 05-08-22 | 10:07 | 1

Maak jezelf niet zo druk, teflon don fixt dit!

Xaffier | 05-08-22 | 10:08

Beginnen de wappies toch steeds meer en meer gelijk te krijgen.
Maar geen zorgen hoor, de overheid heeft alle oplossingen in handen!
CO2 budget, gedrags index score, rantsoenen op water, afhankelijk van buitenlandse boeren en hun voedsel.

Ja echt, gaat helemaal goedkomen...

LangeTijdGeleden | 05-08-22 | 10:03 | 4
-weggejorist-
davidhasseltoff | 05-08-22 | 10:10
-weggejorist-
Graaf_van_Hogendorp | 05-08-22 | 11:02
▼ 1 antwoord verborgen

Die boeren hoeven straks niet meer worden uitgekocht, die vallen om met dit soort tarieven. Net als het bedrijfsleven (MKB) overigens. Macht naar de corporates en wat gesubsidieerde NGOs. Helaas, had de wapster toch maar een serieus podium gegeven.

davidhasseltoff | 05-08-22 | 10:00 | 1

Dat zijn de tuinders, boeren hebben gewoon een stuk land en verkopen eten dat gewoon lekker mee inflateert.
En het eten zelf is vaak nog lekker ook.

Barre_de_k | 05-08-22 | 11:04
-weggejorist-
2voor12 | 05-08-22 | 09:58 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

De schoftig hoge prijzen doen de mensen de das om.
Met een inkomen van nog geen 1100 euri, doe je niet veel.
Wel de energietoeslag aan gasten geven die geen woonadres hebben.
Drank en shit van kopen, op is op.
Warmtepomp en windenergie is nog in de ontwikkelingsfase.
Die klote rus lacht zich de ballen uit de broek met de sancties, weinig last van denk ik.
De wereld gaat veranderen , in welk tempo, weet niemand.

Zitvlak | 05-08-22 | 09:57 | 10

@bijna_raak | 05-08-22 | 10:25:
Onbeleefde opmerking.
De kern van mijn punt is dat opgesteld vermogen niet betekent dat het vermogen heel de tijd voor 100% gehaald wordt en dat er daarom meer opgesteld vermogen wordt gebouwd dan nodig is voor de dagelijkse elektriciteitsproductie.
Het waait te hard voor windmolens bij windkracht 10 tm 12. Dat is echt zware storm. dvep.nl/nieuws/waarom-worden-windmole...

Op dit moment zijn er trouwens al overschotten qua energieproductie. Als je slim bent kun je dan een manier vinden om elektrische energie om te zetten en op te slaan. De elektriciteit is dan immers gratis en je zou het later kunnen terugverkopen.
mobile.twitter.com/BM_Visser/status/1...

Barre_de_k | 05-08-22 | 11:12

@grapo | 05-08-22 | 10:53: er staat in de beschrijving dat de rem kapot was, dus dan kan dat gebeuren in een storm ja.

Barre_de_k | 05-08-22 | 11:13

www.netopzee.eu/
Maasvlakte en Sloegebied zijn in vergunningsfase.
Borssele is klaar.
HKZ is nog deels in aanbouw maar levert ook al deels elektriciteit.
Ten noorden van de wadden is terug naar de tekentafel.
De rest is in aanbouw.

Barre_de_k | 05-08-22 | 11:17
▼ 7 antwoorden verborgen

Waar moeten die 100.000-en mensen waar voor 100 Euro extra per maand een haast onmogelijke opgave is, die 4000 per jaar ineens vandaan halen?

kovariant | 05-08-22 | 09:57 | 1

Modaal moet aan de schulden om de afhankelijkheid van de overheid te vergroten.

normanius | 05-08-22 | 10:00

Ben vorig jaar verhuisd naar een appartement en heb toen een contract voor een jaar bij Budget Energie afgesloten. Geschat voorschot €116.- en volgens de handige verbruik-app krijg ik nu al €1026 terug. Simpele rekensom leert dat jaarvoorschot €1392.- minus het teveel betaalde van zeg voor het gemak €1030.- het werkelijke verbruik volgens de toen geldende tarieven €360.- is. September loopt contractje af, Zeer benieuwd of ze inderdaad het teveel betaalde terugstorten en wat het nieuwe voorschot wordt. Heb voor de zekerheid wat screenshots gemaakt van de app voor het geval die energieboeven het op de heupen krijgen.

Arietjuh | 05-08-22 | 09:56 | 6

Ik kreeg van Vattenfall gewoon mijn geld terug en het advies om minder te betalen. Ook al zijn de tarieven omhoog gegaan betalen we relatief niet zo veel, ik gebruik met mijn vrouw ongeveer 250 kuub gas per jaar in ons huidige appartement.

Barre_de_k | 05-08-22 | 10:14

Ik maak bij Vattenfall mijn eigen berekeningen. Maanden stond in mijn verbruiksapp 'u krijgt waarschijnlijk meer dan €250 terug'. Van de een oo de andere dag werd dat 'u moet waarschijnlijk meer dan €125 bijbetalen'.

Leptob | 05-08-22 | 10:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Wiettelers weten de lasten voor electriciteit wel laag te houden. Kan dat ook met gas?

Leptob | 05-08-22 | 09:54 | 3

Gasmeter kantelen, deed ik vroeger nog wel eens, dan stopte de meter met draaien.

Toki | 05-08-22 | 10:01

Kan inderdaad nog, alleen met die oude kastjes.

Xaffier | 05-08-22 | 10:10

Die rekenen meestal naderhand af met de netbeheerder. En ik kan je vertellen dat dat grote bedragen kunnen worden. Directe afsluiting en de meesten worden uit hun huis gezet.

Kopieerapparaat | 05-08-22 | 10:19

Welke minister zei ook al weer dat de levensmiddelen in Nederland toch veel te goedkoop zijn?

Acidstain | 05-08-22 | 09:51

Ik kijk er niet raar van op als er deze winter extreem veel meer ziekteverzuim is met al die koude douches en vochtige binnenruimtes zonder verwarming.

stipjes | 05-08-22 | 09:49

En dit allemaal vanwege de beeldvorming. Hadden ze die mensen in Groningen gewoon fatsoenlijk en adequaat gecompenseerd, konden we nu nog ons eigen gas oppompen.

Capt. Iglo | 05-08-22 | 09:47 | 11

Met de huidige prijzen wordt Noordzee has weer lucratief. Daar wordt geen Gronings huis voor beschadigd terwijl we wel warme voeten houden.

Barre_de_k | 05-08-22 | 10:17

@Barre_de_k | 05-08-22 | 10:17: Ook niet, want op grond van Europese regelgeving zullen we dat gas naar ratio moeten delen. Om ons land dus te voorzien van voldoende gas, moeten we ook Frankrijk, Duitsland, Italië en de hele rattaplan voorzien van goedkoop gas. Aangezien de Italianen waarschijnlijk direct wel zullen schreeuwen dat ze geen geld hebben, moet dat waarschijnlijk wel gratis.

Kopieerapparaat | 05-08-22 | 10:25
▼ 8 antwoorden verborgen

Allemaal de schuld van de (r)overheid !!1! Het VOLK eist compensatie in de vorm van een toeslag !!1! Dat is immers zo succesvol gebleken in het verleden.

Wat een gemekker. Gewoon even op de tanden bijten en de rit uitzitten. Dan maar een jaartje geen week all-inclusive naar Antalya voor Henk, Ingrid en de kleine Kenzo en de Jesselyn.

de IJsman | 05-08-22 | 09:46 | 10

@Toki | 05-08-22 | 10:15:
Haha, die pik van een Van Lèpum heeft het carnaval-festival nummer geschreven dacht ik..

Kouwe Kees | 05-08-22 | 10:27

Even op de tanden bijten of gewoon cake eten, dit dedain van D66'ers mag ik een teiltje?

bijna_raak | 05-08-22 | 10:29
▼ 7 antwoorden verborgen

Energie is niet duur. Allemaal paniekzaaien op weg naar 2030. Er is geen inflatie, net als er geen watertekorten zijn, er geen stikstofprobleem is en corona een hoax was.

Bigi Bana Boy | 05-08-22 | 09:44 | 8

De kosten om gas uit de grond te halen zijn in die zin niet toegenomen nee. Nederland produceert nog steeds gas, zij het in mindere mate.
Andersom, gas dat duur is om uit de grond te halen wordt nu met de huidige prijzen wel lucratief dus dan wordt je energie wel duurder.

Barre_de_k | 05-08-22 | 10:23

@Bigi Bana Boy | 05-08-22 | 10:08:
Bedoel het alleen maar goed, ben gewoon team Bigi.

RickTheDick | 05-08-22 | 10:58

"Er is geen inflatie" is geen "wappie" standpunt maar een officiële vanuit de westerse overheden.

Graaf_van_Hogendorp | 05-08-22 | 11:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Was allemaal niet nodig geweest als de energietransitie over 60 jaar was uitgesmeerd en men gewoon gas was blijven oppompen en door was gegaan met investeringen in het zoeken naar nieuwe gasvelden en natuurlijk kerncentrales gebouwd had.
Bedankt mileugekkies.

MargauxGrandCru | 05-08-22 | 09:42 | 11

@Papa Jones | 05-08-22 | 10:45:
Okay valide punt.
Volgens mij is dat een breder punt dat trouwens niet helemaal aan de energie transitie gekoppeld is. Windmolens bouwen (vooral op zee) en zonnepanelen zijn nog steeds gunstig om te bouwen zodat we minder afhankelijk zijn van het buitenland qua energie. Bijvoorbeeld: De oorlog in Oekraïne en de daarbij gestegen gasprijzen laten zien dat afhankelijkheid van Russisch gas ons op dit moment in de staart bijt.

Barre_de_k | 05-08-22 | 11:30

@Barre_de_k | 05-08-22 | 10:37: Op zich was er wel wat te zeggen voor die degradatie van gas in de jaren zestig, maar ook toen hadden ze al een slag om de arm moeten houden. Want naast de basis van kernenergie was aardgas nog steeds heel handig geweest als secundair energienetwerk. Man, wat hadden we een schoon en welvarend land kunnen zijn en dan hadden we nu niet gezeten met CO2 doelen.

Verbandmeester | 05-08-22 | 11:56

@Barre_de_k | 05-08-22 | 11:30: Ja klopt, windmolens op zee gaat ons helpen. Maar dat is pas over jaren. En dan nog altijd moeten onze huizen geschiktgemaakt worden voor een warmtepomp. Veel mensen hebben het geld niet, bovendien de vaklui zijn er ook niet. Niet in het tempo dat het kabinet voor ogen heeft.

Papa Jones | 05-08-22 | 13:34
▼ 8 antwoorden verborgen

Rutte en Kaag lachen zich kapot "We kunnen echt alles met die sukkels doen en ze blijven ons aan de macht houden"

Dr. Pown3rt | 05-08-22 | 09:42 | 2

Nou, ik geloof toch wel dat ze er niet zo'n zin meer in hebben. Ze blijven niet voor niets zo lang op vakantie.

Papa Jones | 05-08-22 | 09:43

"Zelfs mensen een prik met een experimenteel medicijn laten nemen! Geweldig! ".

Vunzigheid | 05-08-22 | 09:46

Ik schat in dit tempo nog een jaartje en in vrijwel ieder dorp/stad hangen omgekeerde Nederlandse vlaggen. Deze waanzin is niet meer te verkopen.

First Contact | 05-08-22 | 09:39 | 4

Mooi. Tegen die tijd woon ik ergens waar mijn eerste buren twee kilometer verderop wonen en ze vlag hebben die er ondersteboven hetzelfde uitziet als normaal.

Bigi Bana Boy | 05-08-22 | 09:46

U gaat emigreren naar Suriname?

de bier | 05-08-22 | 09:51

@Bigi Bana Boy | 05-08-22 | 09:46: Japan, Letland, Oostenrijk, Somalië, Vietnam, Zwitserland of toch Thailand?

Verbandmeester | 05-08-22 | 09:59
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb me al een rollator bezorgt. Als het in de winter te koud wordt, ga ik morgens vroeg naar een winkelcentrum en blijf daar de hele dag.

jan huppeldepup | 05-08-22 | 09:37 | 2

Hele menigte die daar op meegebrachte stoelen zit. Mooi land.

ChatBot | 05-08-22 | 09:41

En 's avonds naar de goed verwarmde kroeg, 1 biertje per uur is goedkoper dan thuis de kachel laten branden...

4HoogAantWater | 05-08-22 | 10:25

Maart t/m juli heb ik voor €25,50 aan energie verbruikt. Plus €50,- voor de huur van de zonnepanelen dus totaal € 75,50. Gemiddeld €15,10 per maand. De airco gaat op alleen bloedhete dagen een paar uur aan, de ventilatoren kunnen de rest wel aan. Vanaf november gaat het behoorlijk oplopen, maar ik denk dat ik wel goed zit.

wijsvinger | 05-08-22 | 09:37 | 9

@tiku99 | 05-08-22 | 09:45: Als je een eigen huis hebt is kopen misschien een optie. Maar bij een huurwoning ligt dat anders. Die dingen gaan 30 jaar mee en dat kost me € 3600. Dat is net zo duur als kopen, misschien zelfs goedkoper.

wijsvinger | 05-08-22 | 10:04

@Hendrik_Ijzerbroot | 05-08-22 | 09:53: Ja dat klopt. Blijkbaar heeft dat en flink financieel voordeel. Gerenoveerde woning van 70 m2 voor €600,- per maand inclusief glw.

wijsvinger | 05-08-22 | 10:07

wijsvinger.... in 2009 voor een allahvermogen zonnepanelen geplaatst dit jaar de hele handel eraf leverden nog maar 35 % van in het begin.
Zonnepanelen lijkt leuk maar is het niet.
Dus na 12 jaar moet je ze terugverdiend hebben, nou dat lukt niet

rotator | 05-08-22 | 12:51
▼ 6 antwoorden verborgen

Je zal maar een modaal salaris van 2500 netto hebben...

Vunzigheid | 05-08-22 | 09:36 | 5

@Gladiator Fap | 05-08-22 | 09:38:
De "middenpartijen" onderschrijven het huidige beleid. Wat we nodig hebben is MAGA die breekt met de globalisten.

Graaf_van_Hogendorp | 05-08-22 | 11:00

@BoerKoekoek | 05-08-22 | 10:18:
Dat is een salaris van iemand met een normale baan (electricien).

Flikker op met je “arme mensen klagen altijd”.

Maytheforcebewithyou | 05-08-22 | 18:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor dat geld kun je een aardig lapje zonnepanelen op je dak laten leggen.

konjodebonjo | 05-08-22 | 09:35 | 6

Zelfs issue wat die milieuwappies aandragen m.b.t. de hoge gasprijzen: dan koop je toch een elektrische wagen? Alsof je wel 't geld heb voor een >€20.000 euro investering (voor een auto nota bene, afschrijving galore), als je €2,- de liter al bijna niet kan betalen.

Als de overheid echt zo begaan was met het klimaat, dan hadden ze die miljarden uitgegeven aan upgrades van het elektranet en zonnepanelen op iedere sociale huurwoning. Daar zijn er 2 miljoen van in Nederland, beetje installatie kost je 3-4k, voor 6 tot 8 miljard(10 á 12% van het klimaat potje van 60 mld) heb je alle 'armen' in het land en een kwart van de woningen voorzien van panelen.

Heb je nog 50 miljard over voor 4-5 kerncentrales van >1000MW(=32-40% van alle elektriciteit) en een netwerk upgrade, maar hebben we wel meteen dat '40% van de uitstoot van 1995'-doel gehaald. Elektrisch rijden wordt dan ook echt 'net zero', ipv CO2 uitstoten via een omweg en toch subsidie ontvangen.

ReyNemaattori | 05-08-22 | 10:26
-weggejorist-
Toki | 05-08-22 | 10:54

@ReyNemaattori | 05-08-22 | 10:26: voor 3 a 4k heb je niet eens genoeg panelen om aan de bestaande stroomvraag vaan een gemiddeld huis te voldoen. Daarnaast verwarmt men na plaatsing van zonnepanelen nog ssteeds hoofdzakelijk op gas. of moet iedereen maar een elektrische kacheltje kopen?

Vunzigheid | 05-08-22 | 12:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgende complottheorie die waarschijnlijk uit gaat komen ergens voor 2030:

Om de sociale onrust en armoede bij de onder- en middenklasse van de bevolking weg te nemen, lanceert de Europese unie een basisinkomen (UBI) gekoppeld aan uw Europese digitale identiteit. We maken u voor een maandelijkse aalmoes compleet afhankelijk en denk er om, wel uitgeven binnen uw CO2 budget!

poepie | 05-08-22 | 09:34 | 7

@Gladiator Fap | 05-08-22 | 09:43: Exactement. Dan wordt je weer door zo'n 13ineendozijn loonslaaf uitgemaakt voor complotdenker, als complotten ergens ooit in de geschiedenis zijn afgeschaft en men heeft besloten dat alles oo het hoogste niveau wordt wordt afgesproken open en transparant te vertellen aan Henk uit Hendrik-Ido-Ambacht.

poepie | 05-08-22 | 10:17

@Gladiator Fap | 05-08-22 | 09:43: "Veel mensen stellen zich bij een complot voor dat een paar oude, blanke mannetjes kuchend in een achterkamertje hun snode plannen over de wereld uitrollen."
----
Hoe weet jij dat dat niet het geval is? Of is dat de inverse van een complottheorie?

WirMachenMusik | 05-08-22 | 10:59

@WirMachenMusik | 05-08-22 | 10:59: Mijn pointe is eigenlijk dat het geen bal uitmaakt of het waar is of niet. Het gaat om het resultaat.

Gladiator Fap | 05-08-22 | 11:40
▼ 4 antwoorden verborgen

De druk op onze natuurlijke bronnen (gas, water, land, wind etc) was al fors.
Klein, dichtbevolkt land, nietwaar...
Door massa immigratie neemt die druk alleen maar toe.
Steeds meer paupers die binnenkomen, steeds meer middeninkomens die verarmen, aan de top meer mensen rijk.... altijd een fijn recept voor sociale onrust.

Jan Lange3373 | 05-08-22 | 09:33 | 1

Precies dit.

Here's Freddy | 05-08-22 | 09:38

Absoluut fake news !!! Mijn energierekening was tot april 29 euro per maand. Omdat ik over het afgelopen jaar 270 euro terug kreeg verlaagde Eneco het bedrag naar 13 euro per maand. Dus dit bericht klopt absoluut niet.

BoerKoekoek | 05-08-22 | 09:33 | 12

@Gladiator Fap | 05-08-22 | 11:43: top, hier hetzelfde. En nu maar wachten of we kunnen schaatsen van de winter.

BoerKoekoek | 05-08-22 | 16:06

@Papa Jones | 05-08-22 | 10:25:
Het is gewoon een naar mannetje dat steeds zijn uitmuntende situatie moet ventileren.
Geen enkele empathie voor mensen met minder geluk/capaciteiten.

Ik gebruik koekkoeks tegels als voorbeeld voor mijn kinderen om te laten zien hoe sneu mensen kunnen zijn.

Maytheforcebewithyou | 05-08-22 | 18:11

Goed zeg! U heeft het prima voor elkaar!
Iedereen wenst dat ze u mogen zijn.

Wij kijken uit naar uw volgende (zelfde) op de borst kloppende tegel.

Maytheforcebewithyou | 05-08-22 | 18:16
▼ 9 antwoorden verborgen

De financiën in dit land zijn in goede handen. Mevrouw Kaag heeft haar prioriteiten goed op de rails. Ze houdt zich onder meer bezig met raaskallende snorren op de TV, Amsterdamse studentenverenigingen en ze drinkt graag champagne in Nisjèèèèr.

Broadsquire | 05-08-22 | 09:32

Rusland lacht zich rot. Die verdienen op dit moment meer aan hun gas en olie dan ooit tevoren. Gewoon verkocht aan tussenlanden, waar wij het dan weer van kopen maar dan voor een veel hogere prijs. Rusland levert het ook aan bijvoorbeeld India. Die willen de energie graag hebben. Tot zover de boycot.

HoniSoit | 05-08-22 | 09:32 | 2

Het klopt wel wat u hier allemaal schrijft. Ze hebben iets meer verdiend maar dat gaat langzaam minder worden en in de toekomst wordt het nog minder. Er zijn grote gas pijpleidingen naar China en Indien, en als China al wat afneemt wil hij het goedkoop. Ik zeg het werkt wel maar het duurt een beetje, rusland loopt echter de tijd ervan.

jan huppeldepup | 05-08-22 | 09:57

@jan huppeldepup | 05-08-22 | 09:57: er zijn "geen" grote gaspijpleidingen

jan huppeldepup | 05-08-22 | 09:58

Gaat weerstand opleveren, dit is voor veel mensen een schokkende ervaring en de spanning is om te snijden.

keistad | 05-08-22 | 09:32

Kunnen we geen referendum aanvragen voor nieuwe verkiezingen?

HaaiBaai | 05-08-22 | 09:31 | 3

Niet dat ik hier een oproep wil plegen, maar het is praktisch bezien, simpeler om de huidige regering weg te jagen zoals ze in Sri lanka hebben gedaan.

ChatBot | 05-08-22 | 09:39

Iets met inlegvelletjes als de uitslag niet de gewenste is... don't bother.

Gladiator Fap | 05-08-22 | 09:46

HaaiBaai | 05-08-22 | 09:31
Mag niet van uw overheid.

Is dit nog nieuws? | 05-08-22 | 10:36

Het Zweedse energiebedrijf Vattenfall verkoopt 49,5 procent van het windpark Hollandse Kust Zuid aan het Duitse chemieconcern BASF voor 1,6 miljard euro. BASF gaat de energie gebruiken voor haar chemische productiecentrum in Antwerpen. Komende maand start de bouw van het windpark voor de Zuid-Hollandse kust. Het gaat om 140 windturbines die gezamenlijk 1,5 gigawatt stroom opwekken, wat gelijk staat aan het verbruik van anderhalf miljoen huishoudens.

Het windpark komt 18 kilometer uit de kust tussen Den Haag en Zandvoort en wordt - even - het grootste windpark ter wereld. De windmolens worden grotendeels zonder subsidie gebouwd; de Nederlandse overheid zorgt voor de vergunning, het bodemonderzoek en de aansluiting op het elektriciteitsnetwerk.

Cornelis12 | 05-08-22 | 09:30 | 9

"Grotendeels zonder subsidie", yeah right, en wat denk je dat aansluiting op het elektriciteitsnetwerk kost? Twee miljard euro die we met zijn allen betalen als een extra belasting (Opslag Duurzame Energie oftewel ODE) bovenop alle andere belastingen die we al betalen.

ElliptischeFunctie | 05-08-22 | 10:10

@Jan van Haerlem | 05-08-22 | 09:46: inderdaad een grof schandaal. Deze windparken zouden alleen energie aan Nederlandse gezinnen horen te leveren, niet aan buitenlandse bedrijven.

Rennieflox | 05-08-22 | 10:26

De vraag is natuurlijk of het ook daadwerkelijke zonder subsidies gebeurt. Ongetwijfeld zonder rechtstreeks subsidies als ze dat zo hoog van de toren blazen, maar de vraag rest of dat niet indirect via Europese en Duitse duurzaamheidssubsidies en/of belastingvoordelen voor BASF alsnog deels door de Europese burger wordt gefinancierd. Opvallend is het zinnetje 'Es soll keine Subventionen für den produzierten Strom erhalten.' Dus geen subsidie voor de geproduceerde stroom, over andere (indirecte) subsidies en belastingvoordelen wordt niet gesproken.

FrankVeer | 05-08-22 | 10:46
▼ 6 antwoorden verborgen

"en hebben we een regering die alles op alles zet om deze koopkrachtcrisis het hoofd te bieden"

Iemand enig idee wat de regering kan doen om de inflatie te drukken en de energieprijzen weer betaalbaar te maken?

Nee?

Theodorus.Goldbach | 05-08-22 | 09:29 | 14

@ChalinaRosa | 05-08-22 | 10:22: Leiband van Amerika. Gaat niet gebeuren. Sancties tegen bedrijven die meebouwen aan NS2.

Is dit nog nieuws? | 05-08-22 | 10:35

@Is dit nog nieuws? | 05-08-22 | 10:35: Nordstream 2 kan binnen een week in gebruik genomen worden. Ik voorspel dat het gaat gebeuren als in Duitsland de pleuris uitbreekt.

ChalinaRosa | 05-08-22 | 12:05

Ministeries worden groter en groter, de overheid denkt ieder disfunctioneren en iedere faal op te lossen met meer ambtenaren. Ik roep al jaren minder, minder, minder!

pibasso | 05-08-22 | 14:51
▼ 11 antwoorden verborgen

Die 4000 euro op 1 jaar komt voor veel mensen 'bovenop' de verhoging die er al was, het jaar daarvoor en het jaar daarvoor enz. Er komt een keer een bodem die zichtbaar wordt. Maar goed, mensen pikken het, voorlopig.

IndoorexpaT | 05-08-22 | 09:29

Jarenlang gezeik of we dat kwartje van Kok nog terugkrijgen, maar Mark kan zich nu vereeuwigen als de Ruggen van Rutte. Aan de andere kant zie ik potentie, potentie van een gasveld dat wij nog tot onze beschikking hebben. Dat wordt decadentie a la Dubai de komende jaren, we gaan hier de hoogste wolkenkrabbers ter wereld bouwen en eilanden in de vorm van klompen aanleggen voor de kust. Nu moet alleen de knop nog om.

deugallergie | 05-08-22 | 09:28 | 2

Die winst vloeit direct in de zakken van Shell, de roverheid, beleggers en andere handige jongens. Jij krijgt de rekening.

Jan Lange3373 | 05-08-22 | 09:35

Dat geld gaat linea recta naar Italie dat ten koste van alles overeind moet worden gehouden tot het moment dat de Euro instort.

Zelfs hoogleraren beginnen te twijfelen: www.telegraaf.nl/financieel/50508589/...

ChatBot | 05-08-22 | 09:37

Lees de uitgelichte tegel bij de nu 0unt nl eens.
Niks dan lof.

Je thermostaat een graadje lager, minder lang douchen, minder vlees eten en vaker thuiswerken. Allemaal zaken die niets extra kosten, integendeel. Ook de investering in andere energie kan op termijn renderen. En nee, ik bedoel daarmee niet dat we lijdzaam toe moeten zien, maar om versneld Europese afhankelijkheid op het gebied van energie en defensie te realiseren. Uiteindelijk kunnen we hier sterker uitkomen.

Is dit nog nieuws? | 05-08-22 | 09:27 | 9

@Vunzigheid | 05-08-22 | 09:44: En dat commentaar is getikt door iemand die denkt dat iedereen maar thuis kan werken. Witte boorden mentaliteit.

Is dit nog nieuws? | 05-08-22 | 10:33

"maar om versneld Europese afhankelijkheid op het gebied van energie en defensie te realiseren"
Graag ook onafhankelijkheid qua productie, het is b.v. te gek dat onze grondstoffen voor medicijnen bijna allemaal uit China komen.

Wekkertje | 05-08-22 | 10:44
▼ 6 antwoorden verborgen

Nederland levert dus aardgas aan Italië waar vervolgens de consumenten prijs lager ligt als in Nederland. Vreemde gang van zaken.

Cornelis12 | 05-08-22 | 09:27 | 12

@BobDobalina | 05-08-22 | 10:00: Dat is een schrale troost. Desalniettemin meen ik dat de zwarte economie in de knoflooklanden relatief enige malen groter is dan die in NL.

Gladiator Fap | 05-08-22 | 11:45

@BobDobalina | 05-08-22 | 10:00: Gemiddeld hier 62,9? Wie gaat er dan met z'n 60e met pensioen? Wie kan zich dat veroorloven, en dan nog wel in zulke aantallen dat het *gemiddelde* 62,9 wordt, tegenover officieel 65 of later? Ik geloof er niks van, niet sinds de riante VUT-regelingen verdwenen zijn.

Mbovenka | 05-08-22 | 12:56
▼ 9 antwoorden verborgen

Laat de boel maar imploderen, anders veranderd er niets, helemaal niets

HetIsWatAllemaal | 05-08-22 | 09:27 | 4

Precies. Laat de boel maar eens knallen in dit land. Wie niet horen wil, moet maar voelen. Let's go for it.

Mr_Pikibelly | 05-08-22 | 09:33

@Mr_Pikibelly | 05-08-22 | 09:33: de echte ideologen zullen het nooit voelen en verkeren in een staat van volledige ontkenning. Later zijn zij diegenen die het "nicht gewusst" hebben.

Gladiator Fap | 05-08-22 | 09:35

@Gladiator Fap | 05-08-22 | 09:35: Het probleem is ook dat ze vaak wat meer te verteren hebben. Dus die klap kunnen ze vaak wel hebben, het zijn juist die rechtse tokkies die het lastig hebben, dus boeien voor ze.

Mr_Pikibelly | 05-08-22 | 10:22
▼ 1 antwoord verborgen

En gelukkig hebben we een regering die de instroom van kansloze migranten en asielzoekers in de hand en beheersbaar probeert te houden. Oh nee niet.

Zenzeo | 05-08-22 | 09:26

Volgens Kaagmens worden we allemaal een stukje armer.
Dus gedeelde smart is halve smart.
Al vermoed ik dat Kaagmens bedoelt dat zij en haar soort mensen een stukje minder rijk zullen worden en het plebs een stuk armer.

leo de pejo | 05-08-22 | 09:26 | 5

Zij merkt er zelf helemaal niets van.

Roos | 05-08-22 | 09:34

@Roos | 05-08-22 | 09:34: Wellus! De spaarrekening wordt gevuld en de baantjescarrousel draait op volle toeren. Me dunkt dat zij er iets van merkt.

Gladiator Fap | 05-08-22 | 09:36

Misschien trekt ze haar wc niet meer na elk plasje door? Kleine beetjes helpen.

jan huppeldepup | 05-08-22 | 10:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit gaat zo hard dat schuldhulpverlening ook geen zin meer heeft. Wat mensen aan kleine besparingen nog kunnen doen weegt totaal niet op tegen de grote klappen geld die extra afgetikt moeten worden. Geld dat er gewoon niet is.

Leptob | 05-08-22 | 09:25

Het inleveren van welvaart is begonnen. Ben benieuwd hoe er over 50 jaar wordt teruggekeken naar de periode 1990-2020 en de enkele roependen in de woestijn die bleven roepen dat een systeem gebaseerd op eeuwige groei niet houdbaar was.

Me_Giant | 05-08-22 | 09:25 | 5

De zogeheten Club van Rome waarschuwde daar in 1972 al voor. Dat deed wel wat stof opwaaien, maar vervolgens deden de overheden niets en wakkerden onbeperkte consumptie juist aan.
Nu zijn we exact 50 jaar verder en de conclusies in hun rapport zijn nu werkelijkheid geworden maar niemand d heeft het nu nog over de lub van Rome. Uit schaamte misschien? Ik betwijfel het.

Here's Freddy | 05-08-22 | 09:54

De ellende is begonnen met de invoering van de euro op 1 januari 2002. Een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis.

Lefty-Messup | 05-08-22 | 10:05

@Here's Freddy | 05-08-22 | 09:54: Probleem is dat niemand meer logisch nadenkt. Hoe moeilijk kan het zijn schaarste drijft de prijs op, en als het nu niet schaars is word het wel over een aantal jaren. Wel ik heb de hoop opgegeven, laat geen nazaten want ik zie het zwaar in zeker als ik de meeste mensen hoor janken dat het allemaal ligt aan [vul zelf maar in]

moppersmurf | 05-08-22 | 14:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou ja, dan heeft de opwarming van de aarde ook wel weer zo zijn voordelen als we een warme winter krijgen.

yeps | 05-08-22 | 09:24

Dit is wat de overheid wil. Een energie transitie. Zonder dit gelazer hebben ze geen draagvlak

haddem | 05-08-22 | 09:23 | 2

Wordt lastig om in transitie te gaan als je bij de schuldsanering loopt. Voor die 4 ruggen had je een mooie installatie op je dak kunnen plaatsen.

deugallergie | 05-08-22 | 09:30

We hebben de mensen helemaal niet voor een energietransitie. Laat staan het geld voor investeringen, bij de burgers. Ook het electriciteitsnetwerk staat op kraken door deze ongein. De energietransitie en de onwil om bij te sturen is de misdaad van de eeuw.

Papa Jones | 05-08-22 | 09:34

Oud nieuws, kreeg half december ‘21 een “aanbieding” van €580 p/m. Andere gasboer gezocht, contract van €320 p/m weten te sluiten. Mind joe: dat was evengoed 150€ p/m meer dan mn oude contract.
Met de inflatie van 12% er bovenop gaat de middenklasse komende winter totaal gesloopt worden.

Computer_says_no | 05-08-22 | 09:23 | 2

Wie zijn toch die mensen die zoveel gas verspillen? Kunt u niet stoppen met het verwarmen van uw buitenzwembad in de winter?

BoerKoekoek | 05-08-22 | 09:36

Hier exact hetzelfde verhaal, maar met dat termijnbedrag ga ik het niet redden heb ik al gezien!!!!

De Treinende Rechter | 05-08-22 | 09:38

Onder leiding van president Trump en premier Baudet was het nooit zo uit de hand gelopen. De globalisten malen niet om uw portemonnee.

pjotr nicknaamtov | 05-08-22 | 09:23 | 4

Exact.. Maar lekker alles weg blijven zetten als een complot en VVD blijven stemmen, dan komt alles goed.

poepie | 05-08-22 | 09:29

@KeesBruin | 05-08-22 | 09:24:
Vergeet niet vanavond het NOS journaal te kijken Kees. Je moet wel goed geïnformeerd blijven.

MarkiesDeBalzaque | 05-08-22 | 09:46
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien de woekerwinsten van olie-, gas- en energiebedrijven naar Brits model, maar wat extra belasten. En dit geld in korting op de belasting teruggeven aan de werkenden. Maar ja, met de VVD als grote verdediger van multinationals zie ik dat niet gebeuren.

Enter Yeti | 05-08-22 | 09:22 | 2

Volgens mij valt dat extra belasten wel mee bij het Britse bedrijf "Shell p.l.c."

W_F | 05-08-22 | 09:29

En moeten we Shell e.d. gaan compenseren als ze verliezen maken, zoals in het coronajaar 2020? Begrijp me niet verkeerd, Shell wordt al genoeg geholpen en gesubsidieerd, maar ik weet niet of jouw suggestie een oplossing is. We kunnen niet 'elkaar compenseren' en we kunnen de bonnetjes van dit soort (idiote) rekeningen niet zomaar overal in gaan dienen.

StiekemeBunzing | 05-08-22 | 09:31

Ik trek de stijging in energiekosten gewoon af van mijn opgave inkomstenbelasting. De tyfus voor de NL overheid.

Rutan | 05-08-22 | 09:22

Hogere energieprijzen zijn een keuze.
Voornamelijk van D'66
- Omdat we Rusland moeten boycotten
- Omdat we van het gas af moeten
- Omdat we solidair met Duitsland moeten zijn
- Omdat we geen kerncentrales willen
- Omdat we geen kolencentrales willen
- Omdat we dan mooi de energietransitie er door kunnen drukken
Aan al die keuzes van de bovenonsgestelden hangt een prijskaartje dat de burger mag betalen.

Osdorpertje | 05-08-22 | 09:21 | 5

Kerncentrales bouwen we al decennia niet meer en als we nu beginnen is ie over 15 jaar misschien klaar.

Me_Giant | 05-08-22 | 10:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Stelletje egoïsten!
We moeten de natuur en de zuid Europese landen helpen omdat wij de sterkste schouders hebben. Kan allemaal nog wel duurder en dat zal het ook gaan worden.

geheelvergeter | 05-08-22 | 09:18

Het is voor veel gezinnen in de praktijk niet 4000 euro meer, maar 8000. Iedereen met een bovengemiddeld inkomen betaalt namelijk ook de bijgekomen energiekosten van de lagere inkomens. Het valt alleen onder het kopje "solidariteit" op de belastingformulieren. Om het hele kaartenhuis te laten instorten, hoef je alleen maar de bovenste paar kaarten een duw te geven. De rest volgt vanzelf.

Gladiator Fap | 05-08-22 | 09:18 | 1

Ik zou onderaan beginnen met duwen. Toch?

Here's Freddy | 05-08-22 | 09:58

Zolang 90% van de reaguurders hier nog steeds op vakantie kan deze zomer is er niks aan de hand. Benieuwd naar de vakantieplannen zomer 2023 :)

pane | 05-08-22 | 09:17 | 9

Als je op vakantie gaat hoef je niet te stoken. Vakantie is dus een bezuiniging.

Lijkvocht | 05-08-22 | 09:35

Ik ga nooit in de zomer op vakantie, dan is het op Schiphol te druk met plebs/corendon reizigers en het VIP centre draait op lagere capaciteit. Nee, gewoon lekker na het hoogseizoen een paar weekjes Malediven of Caribean. Zonder de easyjet/ryanair mensen zeg maar.

BoerKoekoek | 05-08-22 | 09:38

@BoerKoekoek | 05-08-22 | 09:38:
Zet je even een raampje open, knul? De hitte op je zolderkamertje begint je denk ik wat naar het hoofd te stijgen.

Lefty-Messup | 05-08-22 | 10:19
▼ 6 antwoorden verborgen

Als Mark Rutte voor zijn kinderen zou zorgen zoals hij zorgt voor de Nederlanders dan zou hij uit de ouderlijke macht worden gezet.

Patje | 05-08-22 | 09:16 | 2

Hij zorgt wel heel goed voor zijn adoptiekindjes uit Afrika. Dat moet je hem nageven.

MarkiesDeBalzaque | 05-08-22 | 09:18

Zoals iemand ooit zei: die zou op een mooie zomerdag zijn eigen kinderen met een fles aanmaaklimonade de achtertuin in sturen terwijl hij de deur uit stapt om de kinderen van zijn buren uit te nodigen voor een dagje Efteling met hem.

Wering | 05-08-22 | 10:15

Waarvan de helft rechtstreeks de staatskas instroomt als heffingen e.d.

de visser | 05-08-22 | 09:15 | 2

Exact, zie hier de kern vh probleem. Zoals Rusland nu profiteert vd hogere gasprijs,profiteert ook onze staat hiervan middels heffingen, meer inkomsten via accijnzen, etc

HetIsWatAllemaal | 05-08-22 | 09:22

En de minister die over de prijzen gaat zit wat te zeveren over Beiroet en doet verder niets.

MAD1950 | 05-08-22 | 09:15 | 1

Kussentjes bestellen bij IKEA.

Jos Tiebent | 05-08-22 | 09:18

Vanaf hun vakantie resendentie werkt onze regering onvermoeibaar aan: Dispensatie voor statushouders .................

Iets met de .... 'de sterkste schouders zulllen ..........'

Ervaringsdeskundige | 05-08-22 | 09:15

Zolang het merendeel van de Nederlandse burgers het pikt, verandert er niets en wordt het alleen maar erger. Die poldermentaliteit is zelfs hier nog van toepassing: geen gas in de winter/te duur? Dan douchen we wel met koud water, het is niet anders. Geen betaalbaar huis te vinden? Oh dan blijf ik wel bij m’n ouders wonen, het is niet anders. Grote steden te gevaarlijk om als blanke nog doorheen te lopen? Oh dan blijf ik wel thuis, het is niet anders.

Guy_Tare | 05-08-22 | 09:15 | 5

Klopt. Het verhaal wordt anders op het moment dat er geen water meer uit de kraan komt en de blanke ouders thuis niet meer veilig zijn. Maar dan is het allang te laat.

Gladiator Fap | 05-08-22 | 09:20

Klopt!
Schijnbaar willen we dit zelf, want we stemmen hier op..
..serieus..?

Motorkater | 05-08-22 | 09:21

Gelukkig kunnen we die houding binnenkort wel te gelde maken!

grietmetgroenefiets | 05-08-22 | 09:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe gaan migranten / statushouders hier ooit iets fatsoenlijks opbouwen dan? Alles is veel te duur! Leven lang weg gestopt achterin in een flat met enkel glas en schimmel. Leuk hoor dat Nederland, tof land.

pane | 05-08-22 | 09:14 | 3

Die komen nog wel van een koude kermis thuis.

zilverrug | 05-08-22 | 09:22

De vraag stellen is hem beantwoorden: niet. Maar duur of niet, dat was ook nooit de intentie voor velen. Niet voor niets praten we over culturen waarin niets geproduceerd wordt, hetgeen je ook in de "bedrijfjes" terugziet: het is allemaal dienstverlening. Er wordt niets "nieuws" geproduceerd. Ze "vluchten" niet voor niets. Jammer genoeg is het zo wel een neerwaartse spiraal die eindigt in een soort dystopia, waarin alleen nog maar opgelapte, verroeste autos rondrijden.

Gladiator Fap | 05-08-22 | 09:28

Met gratis geld en toelagen is niets duur. Wel voor u.

pibasso | 05-08-22 | 11:05

Begin 2023, wanneer er moet worden afgetikt na een jaar, gaan de echte problemen beginnen. Lage voorschotten gaan de werkende middenstand nog verder de problemen induwen wanneer er opeens 2k netto moet worden afgetikt.

gristen | 05-08-22 | 09:14

Ik denk dat meer sancties toch echt de enige oplossing is; we moeten dit samen doen.

Zoelense Hobbyboer | 05-08-22 | 09:14 | 1

Ja, sancties richting onze eigen overheid lijkt me een goed idee.
Stuur uw favoriete of niet favoriete politci een nette brief waarin staat dat het belang van de nederlandse bevolking groter is dan de bevolking in het buitenland, aangezien wij hier in Nederland wonen en zij de nederlandse bevolking horen te vertegenwoordigen.
De eigen burger de nek om draaien op politieke inspraak en financiele gezondheid hoort niet bij het takenpakket van de politici, en mochten ze van mening zijn dat dat wel zo is, graag in het openbaar en onder ede duidelijk uitleggen waarom wel.

Dezenaamhier | 05-08-22 | 09:28

Goed nieuws, Barbara Baarsma heeft een plan waarin het arme plebs kan kiezen tussen of de zorgverzekering, of gas/water/licht.

Conan de Rabarber | 05-08-22 | 09:13 | 1

Zorgverzekering is verplicht

Therrie | 05-08-22 | 09:44

Ik denk dat het kabinet nog net op tijd is met dat stikstofgedoe, en de miljarden die ze daar in willen steken. Straks hebben ze héél andere zorgen aan hun hoofd, met een groot deel van de bevolking dat tot zijn nek in de schulden belandt en afgesloten dreigt te worden van het gas. Dan wordt er écht geen 25 miljard meer beschikbaar gesteld voor stikstofreductie.

KeesBruin | 05-08-22 | 09:13

Blij dat ik sinds kort een andere baan heb waar ik van 250 euro per maand sparen naar 800 euro ben gegaan. Had dit anders niet overleefd.

Suncatcher | 05-08-22 | 09:13 | 4

@Papa Jones | 05-08-22 | 09:19: gelukkig niet.

Suncatcher | 05-08-22 | 09:23

@Papa Jones | 05-08-22 | 09:19: Ik kom al jaren niet meer op die site, maar dat de boemerang van de opvoeding.

BrutusBosch | 05-08-22 | 09:28

@BrutusBosch | 05-08-22 | 09:28: Ja, nou, het was wel grappig. Het was dus de moeder die hulp vroeg aan nu punt nl.

Het antwoord was uiteraard dat ze in gesprek moest met haar dochter.
Maar er waren reaguurders die doodleuk zeiden dat hun kinderen altijd welkom waren, niks hoefden te betalen, bla bla. Die hadden dus totaal niet het artikel gelezen, dat de moeder gewoon in financiële nood kwam, ook omdat toeslagen werden verminderd hierdoor.

En dan nog. Ik zou een inwonend kind altijd wat laten bijdragen, als die een baan/uitkering heeft. Alleen al voor het zelfstandigheidsprincipe, en omdat het niet fair is t.o.v. wél op zichzelf wonende broers/zussen.

Papa Jones | 05-08-22 | 10:10
▼ 1 antwoord verborgen

Goh, het is ook pas driekwart jaar bekend dat de energieprijzen door het dak aan het gaan zijn. Maar de strategie van de nl regering en de energiemaatschappijen was de hoop dat de prijzen gingen dalen. Dat gaat nog ff niet gebeuren. Poetin speelt het spel voortreffelijk. Die heeft met name D volledig in zijn macht met het gas. It's just the beginning!

Cheffff | 05-08-22 | 09:12 | 1

Wat hadden de regering en energiemaatschappijen dan moeten doen volgens jou? En hoezo speelt Poetin het spel voortreffelijk? De man zit op een kolossale berg olie en gas, daar had het land nog decennia van kunnen profiteren. Alle pijpleidingen en infrastructuur zijn nu zowat waardeloos. Dat olie en gas is nl. niet allemaal zonder meer te verplaatsen naar India en China.

StiekemeBunzing | 05-08-22 | 09:52

Het is natuurlijk wachten op groene Frans ( die ook nog een klein rekeningtje komt droppen op de mat) die aangaat geven dat dit dus juist het moment is om te vergroenen.... Immers hoge lasten nu.... De wezel zou dezelfde conclusie trekken als de energieprijzen rockbottom zouden zijn.... Immers nu houden de mensen centjes over om mijn jaarlijkse 10000 euro kostende greendeal te bekostigen

Gasklep44 | 05-08-22 | 09:12

Gelukkig heeft ons kabinet de plannen klaar om deze energiecrisis te beteugelen!

Enter Yeti | 05-08-22 | 09:11

Yes! Nieuw leiderschap!

rifraf | 05-08-22 | 09:10

Laten we hopen op een zachte winter, want die hebben we nu wel nodig. Poetin wrijft zich al in zijn handen, als hij dit soort nieuws leest.
Vroeger werd een stad belegerd en uitgehongerd. "Honger is een scerp sweert", zei men toen al. En zo is het met aardgas ook. Je kunt een stad, of een land op de knieèn dwingen zonder één schot te hoeven lossen, of je 'sweert' uit de schede te hoeven trekken.

KeesBruin | 05-08-22 | 09:10 | 3

Hoeveel miljard hadden we aan Italie overgemaakt zodat de overheid daar de energiekosten kon compenseren?

peterdh | 05-08-22 | 09:13

Ook dit jaar zijn er weer veel oude woningen gesloopt en vervangen door nieuwe goed geïsoleerde woningen. Dat heeft voor de woningnood nul effect, maar scheelt wel een hoop gas. Aannemers hebben het veel te druk maar klussend Nederland heeft ook weer een jaar extra geïsoleerd. Iedereen en z'n moeder heeft het houthok al tot de nok vol gestapeld, en grootverbruikers die nauwelijks belasting betaalden worden nu toch wat zuiniger omdat de kale gasprijs ook best aantikt. Met een zachte winter moet dat alles bij elkaar toch voldoende zijn.

W_F | 05-08-22 | 09:40

@W_F | 05-08-22 | 09:40:
Ahh wensdenken in actie. Omdat een paar oude woningen gesloopt zijn en vervangen door beter geisoseelde woningen, kunnen mensen die geld hebben om een nieuw huis te kopen wat besparen op gas.
Mensen, die de mogelijkheid hadden om te isoleren en de financiele middelen daarvoor hadden (hint: dit loopt fout op het feit dat mensen die de middelen hebben om alles goed te isoleren in de regel al wonen in een goed geisoleerde woning), en/of een meewerkende huurbaas hadden, kunnen ook wat besparen op gas.

Nou dan kom je toch al op z'n 0.000007% besparing. De overheid vindt dat soort aantallen genoeg, dat weet ik, maar in de praktijk haalt het dus niets uit. Wensdenken dus.

En al met al moeten we dan ook nog hopen op een zachte winter. We zijn immers een of ander godvergeten derdewereldland waar de complete leefbaarheid, betaalbaarheid en daamee de economie staat of valt bij of het in de winter 7 of 11 graden wordt. Gaat lekker he.

peterdh | 05-08-22 | 11:28

Wie verzekerd wil zijn van voldoende inkomen om de rekeningen te kunnen betalen zou ik willen adviseren een handeltje te beginnen in gele hesjes.

MarkiesDeBalzaque | 05-08-22 | 09:10 | 3

Nederlandse vlaggen schijnt ook aardig storm te lopen aangezien de overheid ze weghaalt en verbrand, terwijl de boeren onuitputtelijk door gaan met ophangen.

peterdh | 05-08-22 | 09:14

@Roos | 05-08-22 | 09:22:
Als je een bank bent. Je dacht toch niet dat de burger daar aardig aan kan verdienen he? Iedere NL'er krijgt een budget dat toereikend is om voor 10 euro/pp per maand te verkopen. Genoeg voor 1 kipfilet en een kop koffie per maand. Voor de burger dus kattepis, maar voor de banken commissie op 17,5miljoen x 10 euro handel per maand.

peterdh | 05-08-22 | 09:35

En dus. Nederland in Nood. Door dat achterlijke D66.

Ja, niet voor burgers met een warmtepomp en een dak vol zonnepanelen.
Maar zij zijn in de minderheid.

En dat dit met de oorlog in Oekraïne te maken heeft, trappen we niet in. Wordt een leuke herfst!

Papa Jones | 05-08-22 | 09:09 | 8

@MarkiesDeBalzaque | 05-08-22 | 09:12: ja dat is tamelijk bizar. De Warmtepomp is meestal in handen van de VVE dus de verhoging zou uiteindelijk ten goede moeten komen aan de VVE.

BobDobalina | 05-08-22 | 09:25

@MarkiesDeBalzaque | 05-08-22 | 09:12: Klopt. Maar veertig procent is nog niets vergeleken was mensen met een cv op gas te verstouwen krijgen.

Hoewel dat in een complex ook nog meevalt. Maar bij rijtjeshuizen/hoekwonngen/vrijstaande woningen gaat het hard.

Papa Jones | 05-08-22 | 09:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Als de prijzen inderdaad zo hoog worden, dan worden er een hoop mensen afgesloten van het net en zijn de capaciteitsproblemen opgelost voor de rijken.

ChatBot | 05-08-22 | 09:09 | 6

Gelukkig ging mijn energieleverancier failliet in December vorig jaar... Kon toen nog een 3 jarig contract afsluiten bij vattenfall voor weinig.... Voor de grap gekeken wat ik nu per maand zou betalen zonder mijn gouden contractje.... 685 euro per maand.... Voor een simpel verbruik 😳

Gasklep44 | 05-08-22 | 09:23

@Gasklep44 | 05-08-22 | 09:23: gasklep, volgens de huisregels mag je geen emoticons gebruiken dus je reactie zal worden gejorist...
Maar geluk bij ongeluk dus, van je contract..

Roos | 05-08-22 | 09:58

@Gasklep44 | 05-08-22 | 09:23:
Voordat u gejorist wordt, wil ik toch even reageren op dat maandbedrag van 685/mnd.

Ik betaal voor 3 personen 250/mnd gas en licht (flexibel contract). Ik heb 6 zonnepanelen.
Waarom is uw verbruik zo hoog?
Oud huis?
Electrische auto?
Zwembad?

Maytheforcebewithyou | 05-08-22 | 16:54
▼ 3 antwoorden verborgen


Hoge energie prijzen is de ultieme natte droom van de CO2 lobby.

Ervaringsdeskundige | 05-08-22 | 09:09 | 1

Ik stel voor dat we D66'ers in een looprad gaan zetten om energie op te wekken en zo CO2 uitstoot te verminderen. Natuurlijk geen eten en drinken geven, want dat levert alleen maar extra CO2 uitstoot op. Als we dan door de D66'ers heen zijn, kunnen we weer een stuk onbezorgder verder met ons leven.

peterdh | 05-08-22 | 09:21

Misschien eens in Groningen boren of er gas in de grond zit. Oh wacht.

redanx | 05-08-22 | 09:09 | 2

Of onder den Haag

Jos Tiebent | 05-08-22 | 09:15

Dat kan niet. Alleen voor gaslevering aan Duitsland. Omdat die hun CO2-vrije kerncentrales hebben uitgezet.

Ik zei het al eerder. Als Duitsland ons gas koopt en daardoor op papier groener bezig is, moeten we als voorwaarde stellen dat wij hun 6 kerncentrales mogen gebruiken, even wat leidingen doortrekken (stuk simpeler dan 6 nieuwe kernecentrales hier bouwen) en gaan met die banaan. Dan zijn zowel de Duitsers met ons gas, als wij met hun kernenergie allemaal weer lekker klimaatgeil eh -bewust bezig, op papier veeeel schoner dan vorig jaar, en halen we alletwee al die wurgdoelen van het klimaatakkoord.

peterdh | 05-08-22 | 09:31

Vraag me af hoeveel die migranten / statushouders gaan betalen met hun verwarming op 25 graden.

pa_niek | 05-08-22 | 09:09 | 3

Die worden in de watten gelegd. Geen zorgpremie en eigen risico en ook geen gemeentelijke heffingen etc.

laurentius | 05-08-22 | 09:11

Deze mensen zullen het hier heel lastig gaan krijgen om iets op te bouwen. Toch schijnt dit land heel tof te zijn..

pane | 05-08-22 | 09:12

Die bouwen een jaar betaalachterstand op, komen dan zó ver in de schulden dat het door een gemeente moet worden kwijtgescholden "om ze een kans te geven". Of, in het beste geval, vertrekken ze naar warmer oorden om in de lente onder een andere naam weer een warm AOC in te wandelen.

Sneerpoets | 05-08-22 | 09:19

Ach, als het hart maar warm is. Bij roet.

Normpje | 05-08-22 | 09:08

En dat is dan nog een ‘gemiddelde’ gebruiker. Daar tellen éénpersoonshuishoudens, waar er tegenwoordig veel van zijn, dus even hard in mee. Als je een gezin hebt met een paar kinderen (die toch graag ‘s ochtends willen douchen en als het seizoen straks weer gestart is ook graag na het trainen, ben je zo maar 7000 of 8000 per jaar extra kwijt. Wat zal die Poetin lachen. Wat een stakkers in Brussel.

Michaela85 | 05-08-22 | 09:08 | 10

@BobDobalina | 05-08-22 | 09:27: Allemaal Yale-boys die dat rapportje gemaakt hebben. Dat kan toch moeilijk als een objectief rapport worden beschouwd. De koers van valuta is toch altijd juist de meest sterke indicator geweest van het vertrouwen van de financiële markten in de financiële toekomst van een land. Kijk naar de Zwitserse Frank (en vroeger de D-Mark met daaraan gekoppeld de gulden). De Spaanse Peseta en Italiaanse Lire waren altijd de zwakste broertjes in Europa. Om daar trouwens nog iets over te zeggen: de Zwitserse Frank was vroeger iets meer waard dan de gulden en is nu iets meer waard dan de euro (die we hebben afgeruild voor 2,20 NLG voor één euro).

Michaela85 | 05-08-22 | 09:41

@Michaela85 | 05-08-22 | 09:41: Ah Yale, ja natuurlijk. Die zitten ook in deep state. Wat een onzin.

Als Rusland een open economie was, zou je gelijk kunnen hebben met je valutaverhaal. De huidige roebelkoers heeft niets met vertrouwen van buitenlandse investeerders van doen, die zijn er namelijk niet meer. Rusland kan bijna niets meer importeren dooe de sancties en is ook nog eens uit Swift gegooid. De koers van de Roebel is dus een facade.

BobDobalina | 05-08-22 | 10:05

@Michaela85 | 05-08-22 | 09:31: Nee, die drie euro per kuub is inclusief alle belastingen die het kabinet ons oplegt en geldt dus uitsluitend in NL.

Papa Jones | 05-08-22 | 13:40
▼ 7 antwoorden verborgen

hmmmm begin hem nu wel te knijpen. Wat een ellende!

pane | 05-08-22 | 09:08

Bizar. Gaaf land zijn we toch. Gisteren een klant die me vertelde al koud te douchen. Was prima te doen volgens hem met deze warme dagen. Laat de winter maar komen. Verder bespeur ik veel onvrede bij mijn bezoekers over Den Haag. Men praat er openlijk over.

Mr_Pikibelly | 05-08-22 | 09:07 | 1

Schandalig om in deze tijd van water tekorten nog te douchen.

Kattie | 05-08-22 | 10:09

Voor de meeste mensen is dat minimaal 2 netto maandsalarissen

Hellsmurfje | 05-08-22 | 09:07 | 2

De meeste hebben overigens een 13e maand, al decennia lang..

Sneerpoets | 05-08-22 | 09:22

Maar gelukkig komen er per week 1000 vrijwilligers bij in Nederland om ons te helpen.

laurentius | 05-08-22 | 09:07 | 1

Hup, de tredmolens in met die lui. Dragen ze tenminste wat bij.

wijsvinger | 05-08-22 | 09:13

Per jaar he, per jaar.
En dat alles ook nog zonder chocoladeletters van Tony chocolonely.

Therapietje | 05-08-22 | 09:07

Moet je maar met zn 20-en in een klein kotje wonen. Deden ze vroeger ook. Samen in de bedstee. En de een werkte snachts, de ander overdag dus dan wordt je huis en bed 24 uur gebruikt.

Hadena | 05-08-22 | 09:06 | 3

Babyboom hebben we al achter de rug. De 2e golf?

Mr_Pikibelly | 05-08-22 | 09:08

Hoe moet je dan in quarantaine?

impy | 05-08-22 | 09:09

De lucht komt van de voeten (T. Hermans)

horsteknots | 05-08-22 | 09:14

Waar is de minister van Financien als je ze nodig hebt.

TonAlias | 05-08-22 | 09:06 | 3

Zakdoekjes uitdelen in Beiroet.

gristen | 05-08-22 | 09:10

Totaal onzichtbaar.
Oh nee toch niet, mijn oren tuten nog van een preek richting witte mannen over weet ik veel.

Papa Jones | 05-08-22 | 09:14

Daar denken ze in Beiroet heel anders over. Maar u hebt gelijk, het is natuurlijk een ramp dat zo'n totaal onbenul minister van Financiën is geworden. Ze moest natuurlijk minister worden, dan maar van Financiën, zal ze gedacht hebben.

KeesBruin | 05-08-22 | 09:20

We worden allemaal een beetje armer. En sommige worden straatarm

de visser | 05-08-22 | 09:06 | 4

En dat is ook de bedoeling.

TonAlias | 05-08-22 | 09:06

En de energiebedrijven worden alkemaal een beetje (hele hoop) rijker. En sommige verdienen echt miljarden.
Waar een beetje milieucrisis en een oorlogje allemaal niet voor gebruikt kunnen worden...

Dezenaamhier | 05-08-22 | 09:15
▼ 1 antwoord verborgen

Hoorde vanmorgen in het journaal dat 40 % van de Vattenfall klanten inmiddels een betalingsachterstand heeft. Dat wordt nog gezellig de komende jaren.

Cornelis12 | 05-08-22 | 09:06 | 2

Omdat die een te laag termijnbedrag hebben (ingesteld).

1x per maand kunnen abonnees bij Vattenvall controleren of het termijnbedrag hoog genoeg is door het invullen van de actuele meterstanden.

HankHill | 05-08-22 | 09:11

Vattenfall levert ook stadswarmte. En zelfs op plekken waar de restwarmte van afvalverbranding niet met gas na verwarmd wordt betaal je toch de naar gigajoule omgerekende gasprijs. Restwarmte en van het gas af. Die hele energiebranche is één corrupte bende.

gemeentereiniging | 05-08-22 | 10:13

Maar gelukkig zei jetten dat de stroom niet op zou raken. Dus ik ben gelukkig!

TheManiac | 05-08-22 | 09:06

"Nederlanders gestraft door Europese bemoeizucht langlopend conflict Rusland-Oekraïne"

Patje | 05-08-22 | 09:05 | 3

Nou, Patje, met mensen zoals jij, wrijft Poetin zich in zijn handjes. Dit is zijn hoop, en de vrees van Oekraíne.
Maar vrees niet, het is nog maar de vraag hoe lang Poetin dit vol gaat houden. Laten we hopen, dat hij eerder op zijn bek gaat dan het Westen. Zo niet, dan zijn we nog veel verder van huis.

KeesBruin | 05-08-22 | 09:17

Ik kan me nog inderdaad een inleg velletje herinneren.

Hiram | 05-08-22 | 09:26

Hoeveel winst hadden de oliereuzen nog maar gemaakt?

Longhorn | 05-08-22 | 09:05

Ik ben benieuwd wanneer ze dat salderen van opgewekte energie via zonnepanelen de nek om gaan draaien.

CzMichiel | 05-08-22 | 09:05 | 3

Komt eindelijk de markt voor thuis accus op gang. het werd tijd..

Smoelensmid | 05-08-22 | 09:08

Nog 2 jaar, per 2025 een versnelde afbouw in ik meen 7 jaar.
Tegen die tijd idd maar eens naar de accuprijzen kijken.

ThePozz | 05-08-22 | 09:23

Ik wacht al een tijdje op zo'n Tesla accu. Die hebben ze nu nog allemaal nodig om in de auto's te knopen

pibasso | 05-08-22 | 10:56
-weggejorist-
Graaf_van_Hogendorp | 05-08-22 | 09:04 | 2

Sprak gisteren iemand die van 185,- naar 350,- voorschotten gaat.
“Ga ik écht niet doen”…
Ik zeg: dan kom je einde jaar een paar duizend tekort..
“Zien we dan wel grrmmff”.
Niet slim, maar deze mensen kunnen simpelweg niet een kleine 200,- pmd missen..

Ruimedenker | 05-08-22 | 09:04 | 8

Ik ben blij dat ik nog ca 100m3 brandhout heb zitten, en nee dat ga ik niet verkopen

bijnaboer | 05-08-22 | 09:35

@Roos | 05-08-22 | 09:27: Ik denk dat ik ook wel tot die groep behoor, ben net 70+.... maar hou het angstvallig in de gaten, gelukkig staat mijn gashaard nu al weken helemaal uit, heb echter wel weer 2 mobiele airco's in mijn huisje staan die ik met de hitte van de afgelopen paar weken een aantal uren aan heb gehad (gebruiken 500 watt p/u).... want ik kan erg slecht tegen die drukkende warmte.

Gelukkig heb ik 2 jaar geleden de tarieven vast gezet voor 3 jaar, dus vanaf de zomer van 23 moet ik gaan oppassen, als ze vanuit de regering hier niks aan gaan doen.

Keyboardspeler | 05-08-22 | 10:40

Dat is wat velen doen, kop in het zand. Maar als de afrekening komt, kan niemand dit zomaar aftikken

pibasso | 05-08-22 | 10:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Als we eerder op kernenergie hadden ingezet, zou er genoeg energie zijn om de samenleving van te voorzien in de behoefte. De verstikkende dogma's van onze samenleving staan in de weg aan onze welvaart.

Paradijsvogel. | 05-08-22 | 09:04 | 6

@horsteknots | 05-08-22 | 09:16: Zelfs nog met een gashaard hier en geen CV... de rest van mijn hoekhuisje verwarm ik (als het nodig is) met die modernere elektrische straalkachels die geen 2000 watt max zijn, maar 800 watt, ik weet niet hoe die dingen heten. (infrarood of zo?)

Maar de gang en hal verwarmen hoeft van mij niet, net als slaapkamers of wc.... alleen in de badkamer zet ik even zo'n ding aan, dus ik vraag mij af hoe ik nog verder kan bezuinigen.

Keyboardspeler | 05-08-22 | 10:24

@Bakkeleures | 05-08-22 | 09:46:
Hier staat de thermostaat nooit boven de 17,5. En dan alleen in de winter en dan alleen een paar uur in de avond. Als ik met 17,5 zonder jas naar buiten ga hoeft ik binnen toch niet te stoken?

Graaisnaaiert | 05-08-22 | 10:27

@Bakkeleures | 05-08-22 | 09:46: Dat koude douchen is idd best op te brengen, maar liever niet in de winter
tegenwoordig eindig ik de douche met een korte koude douche, zo creër ik er zelf een soort sauna dan ijswaterbad van
En dat ik hartje Nederland !

Tobi | 05-08-22 | 10:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Paar dikke sokken en een extra trui aan en niet zeuren verder

Arietjuh | 05-08-22 | 09:03 | 5

Vorige maand kreeg ik dik 800 euro terug van mijn energiemaatschappij.... ik belde ze toch maar even op of dit wel klopte, nou mijnheer... u heeft 2 jaar geleden een contract voor 3 jaar afgesloten dus u heeft nog tot Juni 2023 dit goedkope tarief.

Oke.... maar wat dan als het volgend jaar Juni is, als ik dit lees ga ik als alleenstaand gepensioneerde in een oud (en slecht geisoleerd) huurhuisje ver onder de 400 euro i.p.v. 200 euro p/m naar 500 euro p/m??
Ik hoop dan maar dat tussen nu en 10 maanden verder de regering er iets aan heeft gedaan.... want of ik dat kan opbrengen?

Keyboardspeler | 05-08-22 | 10:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen enkel modaal gezin heeft dat geld over.
Dit kan niet.

Nuchternederland | 05-08-22 | 09:03 | 9

Hahahaha

pibasso | 05-08-22 | 14:16

Vrienden van mij ook, een overleden tweeling. Wat is je punt snowflake?

pibasso | 05-08-22 | 14:17
▼ 6 antwoorden verborgen

Let's build back better.

MarkiesDeBalzaque | 05-08-22 | 09:03

En VVDers vinden dit goed!

Saja | 05-08-22 | 09:02 | 1
-weggejorist-
Opgefokt | 05-08-22 | 11:57

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen