Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Helft Nederlanders spuit hond nat met tuinslang

Watertekortontkenners!

Social

Als we de Nederlandse Paniekzaai Organisatie mogen geloven, is het IJsselmeer inmiddels net zo opgedroogd als Barbara Baarsma (wat best handig is, want die Afsluitdijk schiet ook niet op als je even heen en weer moeders moet, maar dit terzijde). Hoog Holland is geel, en het gras in Laag Holland groeit amper nog, en de veehouders moeten daarom 2 x per dag de hele stapel naar een ander weiland brengen. Aldus de cameragenieke Boerin Koekoek (insta official) bij NPO OP1 gisteravond. Als het niet gaat regenen in augustus — en het gaat niet regenen in augustus — dan breekt over twee weken de pleuris uit en is het Alarmfase III. EN KRIJGEN WE STRENGE MAATREGELEN en boze persberichten van Vitens. Desalniettemin gaat DE HELFT van Nederland niet korter douchen, niet korter autowassen, niet korter de tuin sproeien en niet korter het sjinese INTEX-zwembad van 8000 liter verversen. Allemaal D66-ers, die hun drinkwater via de RaboRekening salderen compenseren met een toeslagenouder op drie-hoog achter. We zijn de sjaak!

Social

Reaguursels

Inloggen

Hier in Griekenland ,waar het toch heel lang veel warmer is, staan ze volop hun tuin , auto en stoep af te sproeien. Staan de airco's volop te draaien terwijl de winkels en huizen amper geisoleerd zijn, volop gebruik plastic flessen zonder statiegeld en stikstof en CO2 nooit van gehoord, oude dieseltjes rijden hier vrolijk rond.
Wie wordt hier nu genaaid?

lagelander | 04-08-22 | 19:34
-weggejorist-
Baldur_von_Schirach | 04-08-22 | 19:10

Het Brabantse grondwaterbeleid voldoet niet aan de Europese regels om verdroging te voorkomen en natuur te herstellen. Dat blijkt uit onderzoek van Tilburg University en Universiteit Utrecht [...]

In Noord-Brabant wordt jaarlijks meer water aan de grond onttrokken dan er wordt aangevuld. Dat is zorgelijk, het leidt tot verdroging en is zeer slecht voor de natuur. En dat terwijl het een Europese verplichting is om te zorgen dat de natuur niet verder verslechtert, maar ook dat deze herstelt en verbetert.
[...]

Juist door klimaatverandering zal extreem weer met droogte en nattigheid elkaar vaker afwisselen. Koreman: “Zolang er meer grondwater wordt onttrokken voor industrie, landbouw en drinkwater dan er door regen bij komt of in het gebied wordt vastgehouden, holt de natuur in Brabant achteruit. Grondwater is niet onuitputtelijk”.

Klik: www.brabantsemilieufederatie.nl/nieuw...

theo-is-dood | 04-08-22 | 17:26

LTO LOBBY - 31 MEI 2022
Voor landbouw blijven geborgde zetels behouden

De Tweede Kamer stemde vanmiddag voor het behoud van geborgde zetels voor natuurbeheerders en agrariërs in de waterschappen. Wel wordt het aantal zetels teruggebracht naar twee per categorie en verdwijnt de verplichte zetel in het Dagelijks Bestuur van het waterschap. LTO vindt afschaffing van de geborgde zetels voor de categorie ‘bedrijven’ onnodig, maar is tevreden dat de twee landbouwzetels in elk waterschap behouden blijven.

Klik: www.lto.nl/voor-landbouw-blijven-gebo...

theo-is-dood | 04-08-22 | 17:19
-weggejorist-
jochum1980 | 04-08-22 | 17:11

Grappig zelfs in Israël hebben ze doorgaans meer dan genoeg water.

zokanhetookja | 04-08-22 | 14:32 | 3

Omdat ze de Palestijnen er van hebben afgesneden en het terug verkopen voor veel en in zelf bepaalde hoeveelheden.

YoMoms | 04-08-22 | 14:45
-weggejorist-
Baldur_von_Schirach | 04-08-22 | 19:16

Mijn labrador heeft recht op een douche.

thanseeuwen | 04-08-22 | 14:20 | 1

Eigen Labrador eerst.
Slava Labrador.

Nodeloos Kwetsend | 04-08-22 | 14:26

Waarom? Waarom spuit de helft van de nederlanders een Hond nat, terwijl volgens het cbs slechts 17,9 % van de huishoudens een hond heeft? Is honden natspuiten een volkssport? Raar...

DanskeRob | 04-08-22 | 13:50

Hoe kan er nou ineens een te kort aan drinkwater zijn. Net als met woningen, er zijn geen tekorten.
Er zijn overschotten aan water en woning behoeftigen.

Ram_Ram | 04-08-22 | 13:39

zo lang er elk week 1000 a 1200 water zuipers naar NL komen en met alles overal te korten zijn , en wordt niks aan gedaan om die waterzuipers tegen te houden , zal het me rot zorg zijn wat er in NL gebeurt.

out-of-de-box | 04-08-22 | 13:31 | 1

Waterzuipers... Dat konden ze toch prima op de Middellandse Zee?

ZoekEenVrijeNick | 04-08-22 | 13:34

Helpt het als we water 5x zo duur maken en de bijstandsuitkeringen daarvoor een watertoeslag geven? ;-)

Ik gooi maar even een ideetje op "out of the box" ............... dit soort constructies hebben al decennia hun waarde bewegen ...... toch? ;-)

Morgen heb we het weer over CO2 en het einde van de wereld.

Ervaringsdeskundige | 04-08-22 | 13:22 | 1

Watercoaches!

theo-is-dood | 04-08-22 | 17:10

Watertekort, doe effe rustig aan met water. Simpel toch.

ParaPiet | 04-08-22 | 13:18

Ik heb vanmiddag een verjaardagsfeestje, ik denk dat ik een liter water cadeau ga geven.

Southpark | 04-08-22 | 13:18

Dus extreme bevolkingsgroei heeft ook negatief effect op voorraad water? Of is dat te kort door de bocht?

Bataafje | 04-08-22 | 12:59

Ik voorspel een wateroverschot in oktober, klimaat en zo, net als vorig jaar

Zorc | 04-08-22 | 12:45

Wat mij enorm opvalt kinderbadjes. Maar dan niet met peuters er in, maar met volwassen studenten. Het soort met afgrijselijk klinkend gemaakt bekakt accent dat later de politiek in gaat zeg maar en u gaat vertellen hoe vooral ú moet gaan leven.... lekkere voorbeelden pikken!

Jan, Leiden | 04-08-22 | 12:26

Zo lang we massa's kanslozen blijven importeren doe ik niet mee met wat voor bezuinigingen dan ook. Opgerot.
Bezuinig maar door te beginnen met deporteren.

Wilde Slechtdoener | 04-08-22 | 12:25

Korte kringloop. Als ik de kraan laat lopen is het water niet ineens verdwenen naar een andere planeet. Sterker nog, ik geef schoon water terug aan de natuur of de gootsteen. Het zijn de watermanagers die het vervolgens weg laten lopen.

Stonecity | 04-08-22 | 12:12

Welke groep (met een boven gemiddeld groot graslaken) wilde de waterstanden ook alweer lekker laag hebben?
Die vlag moet nog een keer onderste boven, zodat blauw het te lage water symboliseert

geenjagergeenneeger | 04-08-22 | 11:59 | 1

LTO LOBBY - 31 MEI 2022
Voor landbouw blijven geborgde zetels behouden

De Tweede Kamer stemde vanmiddag voor het behoud van geborgde zetels voor natuurbeheerders en agrariërs in de waterschappen. Wel wordt het aantal zetels teruggebracht naar twee per categorie en verdwijnt de verplichte zetel in het Dagelijks Bestuur van het waterschap. LTO vindt afschaffing van de geborgde zetels voor de categorie ‘bedrijven’ onnodig, maar is tevreden dat de twee landbouwzetels in elk waterschap behouden blijven.

theo-is-dood | 04-08-22 | 17:18

Ik doe als Rutte, ik lach en doe gewoon waar ik zin in heb. Als iemand mij daar op aanspreekt heb ik geen herinnering aan het watergebruik of ik dreig wat anders te gaan doen.

bergsbeklimmer | 04-08-22 | 11:57

85% van het water gaat naar voedselproductie. We hebben in de afgelopen 110 jaar 26% extra regen gekregen (bron: KNMI). Ik snap niet waarom ik moet besparen.
Water is er in overvloed want water vergaat nooit. Probeer het maar eens te verbranden, het regent gewoon elders weer neer. Gooi het op de grond, het loopt weg, en elders pomp je het weer op. Het is echt mooi spul. Wat wel problematisch is, is het naar zee afvloeien. Dan moet je het ontzilten en dat doen we doen. Dus bij afvoeren naar een rivier is water wel water foetsie. En dat doen we nu juist in overvloed. Iedere steentuin moet wel droog blijven.

Allemaal | 04-08-22 | 11:54 | 3

Kan het niet door de ongebruikte nam leidingen de grond in onder grunne?

geenjagergeenneeger | 04-08-22 | 12:01

26% extra regen, 360% extra populatie(en dus ook navenant meer voedselproductie), wellicht dat daar de crux zit?

ReyNemaattori | 04-08-22 | 12:09

Water verdampt uit de zee en het zout blijft achter, dus heb je weer zoet water

sko | 04-08-22 | 13:27

ze kunnen beter het tekort aan capabele regeerders aanpakken.

stunter | 04-08-22 | 11:48 | 1

Capabele reaguurders genoeg.
Maar zonder ongein, het zou nog wel eens beter kunnen worden als we het aantal zetels verdubbelen en die 150 zetels voor 4 jaar geven aan willekeurige burgers.

Allemaal | 04-08-22 | 11:57

Eindelijk iemand met een goed verhaal, doel op die watreman.

Uw Verzekeringsadvis | 04-08-22 | 11:42

Hoe deden we dat twintig jaar geleden? (Oprechte vraag). Ik herinner me soms wel drie hittegolven in een zomervakantie in Nederland. Dat weet ik, omdat ik er slecht tegen kan.
Of valt er de rest van het jaar minder regen dan vroeger?

letopuwzaak | 04-08-22 | 11:38 | 8

In de zomer zijn er meer perioden zonder regen en in de winter regent het meer. Daarnaast zijn buien heviger en lokaler. Daardoor meer grote gebieden die langer geen regen krijgen in de zomer, dus meer neerslagtekort.

Me_Giant | 04-08-22 | 11:53

Dank, meer verbruik en meer neerslagtekort in perioden. Hopelijk kan er eea verbeterd en bedacht worden qua waterbeheer.

letopuwzaak | 04-08-22 | 12:01

@letopuwzaak | 04-08-22 | 12:01: 15 jaar terug waren er al spotjes dat het in Nederland steeds vaker en heviger regende en dat het waterbeleid daarop aangepast moest worden. Blijkbaar is het hele budget opgegaan aan die spotjes, want wateropslag is nog niet echt een ding?

ReyNemaattori | 04-08-22 | 12:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Zijn de eerste slachtoffers al gevallen? Waar blijft Timmerfrans..

Dijkweld | 04-08-22 | 11:33

Het lijkt wel alsof we alleen aan crises een overvloed hebben. In ieder geval, ik kan niet besparen, want ik ben net lid geworden van D'66. Korter douchen is meer besteed aan mensen die minder representatief hoeven te ruiken dan moi.

Blauwpetje | 04-08-22 | 11:30 | 1

Van het drinkwater dat de reeds aanwezige datacentra gebruiken, kan iedere Nederlander iedere dag 1 minuut douchen.

Klaas_de_Waal | 04-08-22 | 11:50

Ik hoor mensen die oproepen om je tanden te poetsen onder douche omdat dat waterbesparend zou zijn.
NEEN! Tandenpoetsen onder de douche bespaart GEEN water! Integendeel, het kost veel meer water! Immers, in de 2 minuten dat je je tanden aan het poetsen bent en je jezelf niet aan het wassen bent, verbruik je tientallen liters water in plaats van een halve glas buiten de douche.

SaintNick | 04-08-22 | 11:26 | 2

En wat als ik nou met de andere arm gelijktijdig shamponeer of aan mijn pik trek? Hoe moet ik het water dan alloceren per activiteit?

Joris Beltsin | 04-08-22 | 11:30

Plassen onder de douche zou dan weer geen probleem moeten zijn.

Ruikbaard | 04-08-22 | 12:35

Gemiddeld komt er via Rijn en Maas per seconde 2500 kuub per seconde ons landje binnen. Laten we zeggen dat het saldo van neerslag en verdamping over een jaar 0 is. Dat betekent nog altijd een nettodebiet van 80 miljard kuub per jaar voor 18 miljoen mensen en dat is ruim 4000 kuub per Nederlander per jaar. Dit moet toch met buffers te regelen zijn?

Joris Beltsin | 04-08-22 | 11:19 | 5

@Joris Beltsin | 04-08-22 | 11:43: Ik denk dat waterbeheer voor een flink deel centraal gestuurd moet worden. Ik zou Rijkswaterstaat daar voor uitbreiden en ze ook een wat bredere opdracht meegeven dan nu.

Bigi Bana Boy | 04-08-22 | 11:47

We hebben geïnvesteerd in het snel afvoeren van rivierwater, die rivieren bewateren het land dus niet.

Daarnaast gaat het water niveau van rivieren in de zomer omlaag (minder neerslag in het stroomgebied) en in de winter omhoog (dus snel afvoeren nog steeds belangrijk). Vandaar de roep om buffers.

Me_Giant | 04-08-22 | 11:55

Neeeeee. Niet nog meer nutteloze ambtenaren.

Leffe Blonde | 04-08-22 | 12:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat had gemoeten: dijken Markermeer verhogen en nationaal zoetwaterreservoir van maken i.p.v. die idiote natuurprojectjes. Geen 800.000 waterconsumerende inwoners erbij. Wateropslag i.p.v. waterafvoer. Dwingende norm verhouding bebouwing/bestrating versus groen. Vergunningstelsel voor waterputten boeren. Meer bos, minder veen en heide. En nog wat zaken.

Dit zijn allemaal politieke besluiten die genomen hadden kunnen worden. Alleen waren de Ruttekabinetten bezig met echt belangrijke zaken. Dus aan hen ligt het niet.

Lopendbuffet | 04-08-22 | 11:15 | 4

Zo zal Rutte het vast zien, een groot deel van de schuld ligt ook bij de VVD kiezers die, met oogkleppen op, op deze faalhaas van een premier zijn blijven stemmen.

Rennieflox | 04-08-22 | 11:23

In 2024 Kabinet Lopendbuffet 1 to the rescue!

sioux_ | 04-08-22 | 11:45

Plan Lievense,nadeel was dat bij evt dijkdoorbraak Amsterdam onder zou lopen.
Dus,nu gelijk spades in de grond en uitvoeren dat plan.
Waterbuffer en Kw buffer.

De Profundus | 04-08-22 | 12:19
▼ 1 antwoord verborgen

Het is geen water tekort maar een tekort aan deskundig waterbeheer, maar ja nu waterbeheer is omgedoopt naar water management is het een puinhoop net als overal waar de managers binnen spoelen. NL is een moeras delta geen Sahara.

bijna_raak | 04-08-22 | 11:09 | 1

Is wel zo. Die ramp in het Duitse Ahrtal had ook voorkomen kunnen worden door deskundig waterbeheer volgens mij. Het probleem zit hem bij de managers. Die zijn niet deskundig genoeg. I.p.v. ter plekke zijn komen ze niet achter de computer vandaan of uit de vergaderzaaltjes.

ChalinaRosa | 04-08-22 | 11:38

Laten ze eens kijken naar de datacenters.
3 miljoen schoon drinkwater per uur!
Maar daar hoor je onze overheid niet over.

jufrouw theelepeltje | 04-08-22 | 11:03

Het AD heeft het al over 'slachtoffers'. Stemmingmakerij, volksmennerij.... Kan het AD niet weggesaneerd worden?

Boterhoofd | 04-08-22 | 11:00

Leg een baksteen in de stortbak van je toilet. Dat scheelt 1 liter per keer doortrekken. Per dag 5 liter per persoon. Op 15 miljoen Nederlanders is dat 75 miljoen liter water per dag! Dat is 75.000 kuub water! Doen! Vandaag nog!

Twee Jeetjes | 04-08-22 | 10:59 | 1

Verzet de vlotter een of twee tandjes, dat scheelt een baksteen in de spoelbak.

Verbandmeester | 04-08-22 | 11:11

Willem Prins Pils is toch specialist watermanagement?

de directeur | 04-08-22 | 10:49 | 1

Met die bootjes van hem is het eerder waterarrangement.

Ruikbaard | 04-08-22 | 10:54

Heb nog steeds 1 vd vier bruggen of 1 vd twee tunnels nodig om over de weg op t eiland van Dordt te kunnen komen....

swassannuf | 04-08-22 | 10:45

we hebben niet te weinig water, maar teveel mensen.

Dr.Utker | 04-08-22 | 10:43 | 1

Foei toch, rationeel denken is racisme!

Dandruff | 04-08-22 | 10:47

Om dit probleem op te lossen zijn 2 zaken nodig. Geld en een goed plan. De oplossing is eenvoudig. We starten met het opheffen van alle waterschappen. Dit betreft een volledig overbodige bestuurslaag (net zoals de provincies) die de afgelopen decennia er niet in is geslaagd de problemen te voorkomen. Done.
Met het opheffen van de waterschappen komt er een grote hoeveelheid geld vrij. Dit geld geven we aan Rijkswaterstaat met de opdracht met een oplossing voor onze problemen met watertekort/overschot te komen. De kosten die gepaard gaan met de oplossing financieren we uit het geld dat we besparen door de opheffing van de waterschappen. Done 2.

BoerKoekoek | 04-08-22 | 10:42 | 2

Het probleem is al lang bekend en de oplossing is ook allang voor handen. Zoals met alles in Nederland loopt het vast op ambtelijke regeltjes. Tegen de tijd dat het echt een probleem gaat worden hobbelt de politiek weer kansloos een jaartje of tien achter de feiten aan en worden er weer commissies en stuurgroepen in het leven geroepen en wordt uiteindelijk Remkes of Blok weer opgegraven om het probleem aan te pakken.

Ruikbaard | 04-08-22 | 11:01

Dat waterschappen wel wat gemoderniseerd mogen worden qua bestuur kan ik niet ontkennen. Opheffen zou echter een grote vergissing zijn. Juist door die extra bestuurslaag kan een waterschap plannen van andere overheden stoppen als dat voor de watervoorziening bijvoorbeeld slecht zou zijn.

Verbandmeester | 04-08-22 | 11:15

Ik heb gisteren paar kratten bronwater gekocht. Hoef ik thuis minder te gebruiken. En dat allemaal om water tekort tegen te gaan.

Kattie | 04-08-22 | 10:40 | 2

Ik vind het niet handig tjebokken met zo'n vierkant pak...

Boterhoofd | 04-08-22 | 11:03

@Boterhoofd | 04-08-22 | 11:03: Juist wel, met die scherpe hoeken van dat pak kun je beter schrapen dan met een ronde fles.

Verbandmeester | 04-08-22 | 11:17

Bij gebrek aan hond mag je ook je vrouw nat spuiten.

swassannuf | 04-08-22 | 10:39

Barbara Baarsma gaat ook niet minder vliegen,dus het volk denkt ook zoek het maar uit

Bij Rutte blijkt trouwens ook alles van rubber.
"Het doel om de uitstoot al in 2030 te halveren kan desnoods worden verschoven naar 2035, stellen regeringspartijen volgens het AD.

Aan het doel, 50 procent reductie, valt niet veel te doen. Maar aan het tijdpad wel.

'2030 is een puur politieke keuze' meldt een coalitiebron aan het AD. ,,De 25 miljard die gereserveerd is voor deze operatie loopt ook tot 2035, dus in die zin is er wel een haakje.

En :
"Een andere bron binnen de coalitie maakt dat gedetailleerder: ,,Voor de natuur maakt het minder uit wanneer je precies klaar bent, als je maar snel begint.''

Daarbij wordt er ook op gewezen dat 'de rechter nergens heeft bevolen dat halvering al in 2030 een feit moet zijn."
www.welingelichtekringen.nl/politiek/...

chausson61 | 04-08-22 | 10:37 | 1

9999 kan ook?

Joris Beltsin | 04-08-22 | 10:55

Heb je eindelijk behoefte aan een watermanager is ie veel te druk met gratieverlenen aan een of gesjeesde drugsdealer. O...wacht...Willem drijft natuurlijk met z'n speedbootje in de Griekse wateren.

johnyl | 04-08-22 | 10:37 | 1

Je weet dat WimLex pas echt de fout in was gegaan als hij geweigerd had te tekenen? Het is lekker makkelijk roepen natuurlijk, maar een beetje kennis van de staatsinrichting had misschien we handig geweest.

Bigi Bana Boy | 04-08-22 | 11:27

Asiel en migratie crisis
Woon crisis
Zorg crisis
Stikstof crisis
Energie crisis
Gascrisis
Toeslagenaffaire
Groningenschandaal
Uithuisplaatsingen
En nu ook nog een Watercrisis
En dat alles onder de bezielende leiding van onze grote Leider M. Rutte,
Bedankt Mark.

Jee-Dee | 04-08-22 | 10:35 | 6

Daar heeft Markje geen actieve herinneringen aan. Hij is eindverantwoordelijk maar ze hebben hem niet op de hoogte gehouden, wellicht met een smsje maar dat kan hij er naar 10 van bewaren en de bonnetjes waren er ook niet.

Linke Soep | 04-08-22 | 11:53

@Jee-Dee | 04-08-22 | 10:51:
@linke soep
U heeft natuurlijk helemaal gelijk. Maar politiek is ook ‘het mogelijke’. Rutte 1 met CDA, Rutte 2 met PvdA.
Waarmee ik wil zeggen dat zelfs als Rutte het gewild zou hebben het volstrekt onmogelijk is geweest. Het zou een hele korte regeerperiode zijn geweest. We hebben een kameleon-teflon premier, niet eentje met ruggengraat.

Alquest | 04-08-22 | 14:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Mijn betere wederhelft heeft het weer eens prima verwoord op Insta.

BoerKoekoek | 04-08-22 | 10:32

Mijn prachtige bloementuin trekt veel insecten als bijen en vlinders. Bij onvoldoende water verpieteren de planten en verdort het gras .
Dat was niet de bedoeling, meer groen toch in de tuin?

Verder ken ik een aantal mensen die weinig budget hebben en niet op vakantie gaan. Hun kinderen vermaken zich prima in het opblaasbadje in de tuin.
Moet kunnen!

Zorg maar weer -net als vroeger- voor betere opvang in spaarbekkens van het overschot aan water in de andere seizoenen ipv het direct via de rivieren naar de zee weg te laten stromen.

Elk jaar weer hetzelfde riedeltje over dat gekruidenier met water .

Roos | 04-08-22 | 10:29 | 2

Inderdaad, heb het enkele maanden geleden al geroepen. Sla eens wat water op, dan krijg je dit gezeik niet! Elk jaar weer, wat on onzin.

Gomezlopez | 04-08-22 | 10:34

Precies. Hier is ook een water alarm maar ik laat echt mijn tuin niet dood gaan.
De sproeiers draaien overuren.
Gras boeit me niet, dat is al weken geel en komt vanzelf weer terug, maar bloemen, struiken en heggen krijgen precies genoeg water om de droogte te overleven.
20 km verderop stromen miljoenen liters kraanwater over de wijnvelden van St.Emilion maar ik mag mijn tuin niet sproeien. Sure.

entredeuxverres | 04-08-22 | 11:02

Gisteren nog de groentetuin besproeid. Is geen grote hoor. Daarnaast enkele sierplanten in pot wat water gegeven. Verder zijn we vrij zuinig

Dr.Platypus | 04-08-22 | 10:28

Zolang die datacenters er nog 500 kuub per uur doorheen jassen, boeit die paar honderd liter per dag van mij ook niet echt...

ReyNemaattori | 04-08-22 | 10:19 | 6

Is dat een beetje te doen? Zo'n persoonlijke server draaien om vervolgens hiermee te reaguuren? Waar draait u server op? Hoe koelt u deze?

sparka | 04-08-22 | 10:31

@sparka | 04-08-22 | 10:31: Mijn server draait op elfjesstof en die koel ik met de boze blikken van Greta.

BoerKoekoek | 04-08-22 | 10:32

@Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 10:29:
Ongefilterd en opgewarmd . Dus warmer water met minder zuurstof; en dat is ideaal voor algvorming.

Alquest | 04-08-22 | 10:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Hier vaart de veerpont nog gewoon, dus het valt allemaal wel mee.

de uitbater | 04-08-22 | 10:18 | 1

Die naar Engeland bedoelt u?

Kattie | 04-08-22 | 10:33

Gezeik over die droogte. Ja, in de lente en zomer kan het best wel droog zijn in NL. Dadelijk is het oktober en gaan we weer een half jaar tegen de regen aankijken. Mijn regenton is nu ook bijna leeg, maar het is al augustus. En in 1911, 1959 en vooral 1976 was het ook heel droog. Dus kom niet met dat verhaal over dramatische klimaatveranderingen. Een officiële hittegolf hebben we dit jaar trouwens ook nog niet gehad.

WhiteShark | 04-08-22 | 10:17

Maar water is een basisrecht.

Net als sociale huur, grensbewaking, en het potje voor de Nationale Hypotheek garantie.

Zo, heb ik dat even mooi opgelost.

GeheidEenGeit | 04-08-22 | 10:16

De schaamteloosheid waarmee mensen op de diverse reaguurderspagina’s van media kritiek leveren en met “oplossingen” voor de waterproblemen komen, jaagt mij nog de meeste angst aan. Watermanagement is zeker in Nederland een uiterst complexe zaak, maar dat is voor Gerda uit Purmerend geen bezwaar om haar op niets gebaseerde mening te spuien. En het gaat maar door. Ontkennen dat er een probleem is, suggereren dat het een complot is (mag niet ontbreken natuurlijk, met ‘oplossingen’ komen ….. niet gehinderd door feiten, zelfkennis of schaamte gaat dat pagina na pagina door. Echt, Dunning-Kruger en Cognitieve Dissonantie. Vergeet kanker en hart- en vaatziekten. Want dat zijn de volksziekten aan 2022.

Bigi Bana Boy | 04-08-22 | 10:16 | 7

@Bigi Bana Boy | 04-08-22 | 10:57:
Uw eerste tegel is één grote ad hominem. Verder hoef je geen watermanagementdeskundige te zijn om kritiek op het al jaren falende beleid (lees: gebrek aan daadkracht) van de waterschappen te hebben.

Spring Bruissteen | 04-08-22 | 11:07

@Spring Bruissteen | 04-08-22 | 11:07: Het is alsof je Cristiano Ronaldo gaat vertellen hoe hij moet voetballen. Echt. Dat haal je toch ook niet in je hoofd? Die grenzeloze zelfoverschatting van mensen…… iedere dag weer. Over elk onderwerp. Rappers die wereldwijd gelouterde en gewaardeerde virologen tegenspreken, niet gehinderd door enige kennis van zaken en enige schaamte. Ik kan er niet meer tegen. Waarom idioten op het schild hijsen? Waarom onbenullen aan het woord laten?

Bigi Bana Boy | 04-08-22 | 11:32

@Bigi Bana Boy | 04-08-22 | 11:32:
Vreemde vergelijking. Cristiano Ronaldo doet met verve waar hij voor betaald wordt. De Nederlandse waterschappen komen weinig verder dan overleggen, polderen en het op de lange baan schuiven van ingrepen.
Als u er niet meer tegen kunt lijkt de oplossing mij nogal eenvoudig: lees/beluister de in uw ogen domme uitlatingen niet meer. Sterkte.

Spring Bruissteen | 04-08-22 | 11:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Altijd als ik dit soort reportages zie verbaas ik me over de oppervlakkigheid van de journalistiek. Die gaan dus bij mensen langs om te kijken of ze door het watertekort 8 minuten in plaats van 12 minuten gaan douchen. En zo nee dan wordt dat breed uitgemeten alsof het de oorzaak van alle tekorten is. Mensen een schuldgevoel aanpraten daarmee ons calvinistische gedachtengoed nog even goed aanstampen ter voorbereiding op hogere belastingen.
Gaan we eens kijken naar het gebruik van water:
www.clo.nl/indicatoren/nl005716-water...

Kom je op:
Land-, bosbouw, visserij: 2%
Industrie, raffinage, delfstoffen: 24%
Electrciteitscentrales: 62%
Overige bedrijven en huishoudens: 12%

Dus het allergrootste gedeelte gaat naar electriciteit. Mmm electriciteit. Was daar niet iets mee? Ohja we moeten allemaal over op warmepompen, van het gas af, stoppen met benzineauto's *alles MOET* electrisch. Laten we niet vergeten dat we datacenter, na datacenter neerplempen. En dan gaat ze bij het journaal, als een stel imbicielen vragen of de mensen thuis een *gedeelte van de 12%* (want ook normale bedrijven) dus reken op 6%. Daarvan gaat dus 40% op aan douchen.

Dus nu gaan we 8 minuten in plaats van 12 minuten douchen. Dat is dus 25% korter. Dat is 0,72% van het totale verbuik in Nederland. Als *iedereen* in Nederland 8 minuten gaat douchen in in plaats van 12 scheelt dat. 0,72% in het gebruik van water.

Even logisch nadenken hoe groot de operationele taak is om *elke* nederlander zo ver te krijgen dat ze 25% korter gaan douchen om ervoor te zorgen dat we dan uiteindelijk 0,72% minder water gebruiken. En zet dat nou eens af tegen hoeveel werk het is om 1% minder te gebruiken voor electriciteit (een paar datacenters minder bouwen bv) om 10 x zo veel resultaat te halen.

peterdh | 04-08-22 | 10:14 | 7

@BobDobalina | 04-08-22 | 10:30:
Nee daar ging mijn berekening niet over. 100% is *al* het water. Daarvan is 12% drinkwater voor bedrijven en huishoudens. Daarvan wordt ~6% gebruikt door huishoudens. Daarvan wordt 40% gebruikt voor douchen. Daarvan besparen we 25% als we 4 minuten korter douchen. Dat is 0,72% van het *totale* watergebruik.
Er is een tekort aan leidingwater, omdat er te weinig water in het algemeen is, door droogte (of denk jij dat alleen leidingwater opdroogt?) om o.a. te kunnen voorzien in het schoonmaken van water voor drinkwater. Jouw punt slaat nergens op. Koelwater gaat terug naar het oppervlakte. Net zoals douchewater teruggaat via de riolering naar het waterschap. Jouw redenatie slaat nergens op.

peterdh | 04-08-22 | 10:35

@peterdh | 04-08-22 | 10:21: Tja, en we sluiten bij jou het internet af, toch? Wat dacht je, waar zijn die datacentra nu goed voor? Zomaar even een greep: Facebook? Twitter? Instagram? jouw Cloud? Databases voor bedrijven zoals jouw energiebedrijf en waterbedrijf? Er is dan
veel wat niet meer functioneert in jouw dagelijkse omgeving........

Galvez | 04-08-22 | 10:35

@Galvez | 04-08-22 | 10:35:

Mmm denk je dat het internet uit gaat als dat datacenter van Facebook in Ierland wordt gebouwd in plaats van in Nederland? Verder leveren ze geen werkgelegenheid op, geen belastinginkomsten, kosten ze land (ook even de zonnepanelen en windturbines meerekenen he) en water (waar dus nu problemen mee zijn).

peterdh | 04-08-22 | 10:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit is al even aan de gang, mensen! Hoor net op de NPO dat er in een woestijn (héél droog!) 12.000 jaar oude voet-afdrukken zijn gevonden. Die meneer (of mevrouw, wij zijn woke) liep destijd in drassige grond.
Die hebben toen ook hun honden nat gespoten denken wij, en dan krijg je dit... het is nu een WoEsTiJn!!!

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 10:09

Volgens mij zei Margaret Thatcher ooit "Maak ambtenaren verantwoordelijk voor meren en rivieren en je eindigt met een tekort aan water"

Osdorpertje | 04-08-22 | 10:04

Ook zo'n terugkerend probleem wat men maar niet opgelost krijgt. De waterschappen die, dankzij de stijgende huizenprijzen, bakken vol met geld binnenkrijgen. Dure kantoren neerzetten. Projecten in Afrika financieren. En hier eens in de drie jaar aan komen zetten met een drinkwaterprobleem. In een zeiknatte delta. Pak dat probleem dan eens aan. In plaats van steeds de noodklok luiden. Is er dan verdomme geen enkel overheidsorgaan in dit godvergeten land dat nog wel fatsoenlijk functioneert?!?

Enter Yeti | 04-08-22 | 10:03 | 2

Nee, niet één. Dat komt door het jarenlange wanbeleid op alle fronten waarbij alles werd opgeofferd aan het verdienmodel van de vrindjes van Rutte cs.

Here's Freddy | 04-08-22 | 10:20

Een volledig overbodige bestuurslaag, net zoals de provincies. Waterschappen opheffen, taken overhevelen naar Rijkswaterstaat.

BoerKoekoek | 04-08-22 | 10:34

Als er minder water uit België het land instroomt komt er ook minder gif binnen, elk nadeel heeft zijn voordeel.

NLgaatnaardeklote | 04-08-22 | 10:02 | 1

Nope. Dat betekent enkel dat het gif in een hogere concentratie de grens over sijpelt. Elk nadeel heeft zijn nadeel, zeg maar.

Enter Yeti | 04-08-22 | 10:04

Maak gewoon water uit lucht met een paar zonnepanelen en een apparaat:
www.watergen.com/

ChatBot | 04-08-22 | 10:02 | 2

Waarom zou je?
*Kraan open doet*
Magie: water

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 10:08

@Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 10:08:
* Van bank vallen doen*
Whaaaaaaa???
@ Chatbot: U kent Thunderfoot?

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 10:10

Het is al jaren bekend dat dit steeds frequenter gaat voorkomen, is het beleid rond het kunstmatig regelen van de grondwaterstand al aangepast? Is er al begonnen met het graven van nieuwe reservoirs? Regeren is vooruitzien en zo…

Capt. Iglo | 04-08-22 | 10:01 | 3

Zonder visie rol je van crisis naar crisis, en daar zitten wij dus nu midden in..

therealbraindump | 04-08-22 | 10:04

Het gebeurt ook al jaren.
Pas ging het programma van Chantal Jansen 'Oh wat een jaar' over 1975. Daar lieten ze per ongeluk zien dat er ook in dat jaar veel droogte was. Dat is toch ook al 47 jaar gelee..

Friepeltje | 04-08-22 | 10:13

@ Capt, ik las regenen is vooruitzien.

Dwaalgast | 04-08-22 | 10:37

Gisteren weer een meneer van overkoepelende club voor waterschappen op de buis. Geen idee wat zo'n koepelclub nou weer doet, maar die meneer vond dat men moest gaan nadenken over maatregelen om het water beter vast te houden. Nadenken over iets dat vijfentwintig jaar geleden al had kunnen worden uitgevoerd. Misschien ook nog eerst een speciale minister, in het volgende kabinet Rutte dan.
De daadkracht van onze overheid is overweldigend.
Ga nu even de tuin sproeien.

Schmalz | 04-08-22 | 10:00 | 1

Hoezo een speciale minister; we hebben hier notabene een hele koning die water-manege specialist is!

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 10:06

Ik zit in een permanente financiële crises.
Hoor je niemand over

Kwastenbederver | 04-08-22 | 10:00

Mss dat iemand het weet, maar je kan toch zeewater ontzouten en er drinkwater van maken? Of is dit nou heel dom gedacht.

Marsupilami1981 | 04-08-22 | 09:55 | 4

Ontzilting schijnt nogal kostbaar te zijn.

normanius | 04-08-22 | 09:57

Misschien handiger om het water te verzamelen voordat het zout wordt.

Schmalz | 04-08-22 | 10:02

Te duur, dat werkt alleen in een woestijn of als je onbeperkt energie hebt.

ReyNemaattori | 04-08-22 | 10:54
▼ 1 antwoord verborgen

En de crisis waar ik maar op zit te wachten wil maar niet komen, de kabinetscrisis. Niet dat dit meteen de oplossing is maar het biedt wel een kans op een begin van de oplossing voor vele van de crises die zijn veroorzaakt door de afgelopen kabinetten.

Jan van Haerlem | 04-08-22 | 09:53 | 1

Dat waag ik te betwijfelen. Zeker niet als er een kabinet gaat komen die bepaalde crisissen gewoon ontkent (want dan hoef je er ook niks aan te doen), maar dan is het probleem niet opgelost.

rederijker | 04-08-22 | 10:19

Watercrisis... Paniek!

Rest In Privacy | 04-08-22 | 09:53
-weggejorist-
zeurmachine | 04-08-22 | 09:50 | 1

Ik douche met havermelk dus niet mijn probleem.

2voor12 | 04-08-22 | 09:50 | 2

Jawel: de grootste producent van havermelk heeft een grootschalige terugroepactie gedaan vanwege besmetting met Cronobacter sakazakii : www.prevention.com/food-nutrition/a40...

ole guapa | 04-08-22 | 10:08

@ole guapa | 04-08-22 | 10:08: Volgens mij melkt 2voor12 zijn haver zelf.

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 10:11

'Helft Nederlanders spuit hond nat met tuinslang'.
Hier twee honden.... Daar gaan we al, twee keer de helft is weer de hele groep...
*eerste bak koffie inschenken doen

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 09:49

En mensen met een Japans toilet moeten voortaan weer wc-papier gebruiken.

Colin.Fart | 04-08-22 | 09:48 | 2

Of de loofah met handvaten pakken. Flossen maar!

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 09:50

Wij hebben zo een toilet. Ik sproei gewoon stiekem, met de deur op slot...

ole guapa | 04-08-22 | 10:09

We zitten toch below sea level. iets minder water van de Rijn de
Noordzee in pompen en we zijn klaar.

taxi888 | 04-08-22 | 09:47

Ik heb liever dat mensen hun hond natspuiten met de tuinslang, dan met de brandslang.
En als je dan toch bezig bent kun je meteen het gras en de plantjes water geven.

Osdorpertje | 04-08-22 | 09:46 | 1

Zet je hond op het gazon en spuiten maar.

Therapietje | 04-08-22 | 09:56

Maar een D66-er heeft toch recht op het waterquotum van een PVV-stemmer? Vanwege het hebben van de juiste mening?

skoftig | 04-08-22 | 09:46

Zag gisteren een documentaire over een landgoed, dat het waterbeheer had terug gebracht naar de middeleeuwen, simpel met riet en opslag voor water, bij droogte de beekjes het land laten overstromen. Hun bos, alle dennen eruit en alle andere soorten bomen erin. Heel mooi om te zien, hoe men dat vroeger deed.

gato | 04-08-22 | 09:46 | 6

@Gladiator Fap | 04-08-22 | 09:58: Even een observatie vanuit centrum 010; er is in ons blok slechts één tuin waar weelderig groen groeit, de overige tuinen zijn netjes dicht geplaveit (en dan niet alleen tegels op zand, er zit zelfs cement onder bij de laatste twee 'tuinen' die opnieuw zijn bestraat).
Wij zitten ondertussen relaxt in de schaduw van onze bomen, genieten van de vogels die in onze bakken komen badderen.

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 10:03

@2voor12 | 04-08-22 | 09:51: Ik ga het Frans Timmermans zo meteen even vragen, hoeveel subsidie hij hier voor vangt.

BadPatNL | 04-08-22 | 10:17

@EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 10:03: Levenskwaliteit. Hard voor gewerkt. Iedereen die dat meent te veroordelen kan m'n rug op.

Gladiator Fap | 04-08-22 | 10:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Dus mijn hond mag ook al niet meer in de jacuzzi..... en wie is hier de schuld nu weer van dan..

Bello de Hond | 04-08-22 | 09:42 | 3

Mijn hond vliegt bij een druppel water naar binnen, Laatst maar een keer gewassen, drie dagen keek ze me niet aan, als ik een natte handdoek over haar leg, is ze alweer van streek. Het is al weken heet hier, dus ze gaat liever bij de airco liggen.

gato | 04-08-22 | 09:49

@gato | 04-08-22 | 09:49: Onze langhaar neemt altijd wraak door gelaten alles te ondergaan, naar de woonkamer te lopen en pas daar, naast de banken, zich uit te schudden.
De klereleier.

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 09:53

@gato | 04-08-22 | 09:49:
Denk je er wel aan om die airco op 27 graden Celcius te zetten?!

Rest In Privacy | 04-08-22 | 09:57

Dit is al een paar jaar gaande, wat hebben de waterschappen in de tussentijd als structurele oplossingen aangedragen? Gaat goed hè.

Wouterhetkanstouter | 04-08-22 | 09:40 | 3

waterschappen worden deels gedomineerd door vertegenwoordiging van de landbouw. Vanuit die hoek wordt verandering in waterhuishouding tegengegaan, want intensieve landbouw met zware machines heeft lage grondwaterstand nodig.

zeeman73 | 04-08-22 | 09:48

Water naar de zee brengen.

gato | 04-08-22 | 09:50

@zeeman73 | 04-08-22 | 09:48:
Klopt gedeeltelijk, alleen is dit een korte termijn visie, dan maar terug naar vroeger, volle sloten, lichtere machines om toch je gewassen aan te planten, te bewerken.
Als je gewassen verdrogen wat er massaal gebeurt, ben je veel verder van huis.
Heb je voor jan loel een hoop mensen van werk, inkomen voorzien, wat jou alleen schade oplevert.

VW, alles ist vorbei | 04-08-22 | 09:53

Vorig jaar nog een briefje geschreven naar de LTO in verband met watertekorten. Gevraagd waarom er niet meer recreatieplassen worden gegraven die ook als waterberging kunnen dienen, zodat de boeren in droge perioden kunnen sproeien. Tenslotte is er genoeg water, het valt alleen niet meer zo mooi verspreid als vroeger. Antwoord van LTO: te duur voor de gewassen die we in Nederland telen, dus gebeurt het niet. Lijkt me toch dat door vanuit de EU wel een subsidie voor is? Overigens heb ik zelf 2 IBC-containers aangeschaft voor het regenwater in mijn tuin. Gaat 1000 liter in zo'n container, kun je heel wat avonden de plantjes water geven.

FrankVeer | 04-08-22 | 09:40 | 7

@Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 10:09: Ik heb er 25 euro per stuk voor betaald, maar de gangbare prijs ligt rond de 35 - 40 euro. 2ehands dompelpompje erin, tuinslang eraan en bob is je oom.

FrankVeer | 04-08-22 | 10:20

@FrankVeer | 04-08-22 | 10:20: Prima suggestie. Dwz : even aangenomen, dat je er de ruimte voor hebt, natuurlijk.

Lubbberrtt | 04-08-22 | 10:59

@Lubbberrtt | 04-08-22 | 10:59: inderdaad, zo'n tank is wel ruim 1 x 1,2 x 1 m. Bij mij moest een schuttingdeel eruit om 'm in de tuin te krijgen.

FrankVeer | 04-08-22 | 11:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik kwam vanmorgen langs voetbalclub Eldenia en waren de grote sproeiers het gras aan het natmaken…ehhh

passie66 | 04-08-22 | 09:35 | 1

Hier enige tijd gelden ook: terwijl er kunstgras ligt!

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 09:38

Waarom hebben ze het altijd over korter douchen en nooit over minder vaak douchen?

Keutels | 04-08-22 | 09:34 | 2

Om diegenen die maar 1x per tijdseenheid douchen te ontzien.

D-Fens_1963 | 04-08-22 | 09:39

Voor de landbouw. HeT iS dE sChUld Van De BoErEN!!! Toch raar dat in Nederland bij 33 graden iedereen loopt te panieken en in Frankrijk, Spanje en Portugal ze gewoon lekker doorgaan met het besproeien van de akkers en gewassen.

Sinterbikske | 04-08-22 | 09:31 | 3

Alles is de schuld van de boeren tegenwoordig. Die bevolkingsgroep mag je naar hartelust demoniseren.

2voor12 | 04-08-22 | 09:33

@2voor12 | 04-08-22 | 09:33: demoniseren van boeren kun je leren. Ik kan u van harte het dagblad trouw aanbevelen, puur gif wat de redactie daar op weet te schrijven.

therealbraindump | 04-08-22 | 09:47

In Spanje is ook een water tekort, Italie ook, in Noord Italie zijn ze nu maispercelen aan het klepelen, omdat het niks meer wordt.

VW, alles ist vorbei | 04-08-22 | 09:55

Ons water komt ook uit Oekraiene e/o Rusland?

Teekje_Tippel | 04-08-22 | 09:30

Heb zelf net een Turkendouche genomen

RickTheDick | 04-08-22 | 09:30 | 6

met zand?

zeeman73 | 04-08-22 | 09:49

U bedoelt het opwaarts douchen van de anus na de stoelgang?
Heel verstandig en handig!

HogeNood | 04-08-22 | 09:51

Met veel besnorde Turkse mannen?

BansFrakker | 04-08-22 | 09:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Er is meer dan genoeg water. Stroomt zo door Nederland rechtstreeks de zee in.
Iets minder geld maar asiel en iets meer investeren in waterbeleid.

Braseas | 04-08-22 | 09:29

Nog maar een paar maanden wachten en dan komen de overstromingen in Limburg weer, dan gaat de media weer zeuren dat HEEL Nederland te nat is en klimaatverandering....

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 09:29 | 2

Het geheugen is inderdaad van korte duur... hier in Duitsland zijn altijd nog mensen vermist als gevolg van overstromingen toen meer dan 200 liter per kwadraat meter regen viel. Laat ons vooral minder gaan douchen, dat helpt. Het is gewoon het zoveelste excuus om de prijzen weer te doen stijgen, want na stroom, olie en gas kan natuurlijk die andere primaire levensbehoefte namens water niet achterblijven.

Gladiator Fap | 04-08-22 | 09:33

Precies dat.

zwenkwieltje | 04-08-22 | 09:40

Water is nat. Next....

Dutch_Viscount | 04-08-22 | 09:28 | 3

Water is erg vochtig ... ook

Het Licht | 04-08-22 | 09:30

Boem is ho.
Plons is water.

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 09:40

@EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 09:40: krak plons is ijs

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 10:06

Net de plantjes water gegeven uit de regenton. Mag ik nu lekker een uur douchen

TheManiac | 04-08-22 | 09:26

Zeewater!
Lekker vers zeewater!
Per fles of per emmer!
Korting vanaf 1 hectoliter!

Wie maakt me los?

Kapitein Sjaak Mus | 04-08-22 | 09:25 | 5

Gemiste kansen weer:
- Nu INCLUSIEF Natrium-Chloride! Voor maar 15% meer krijgt u er GRATIS NaCl aan toegevoegd, goed voor uw lichaam!

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 09:42

@EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 09:42:
* positie bij de directie aanbieden doet *

Kapitein Sjaak Mus | 04-08-22 | 09:51

@Kapitein Sjaak Mus | 04-08-22 | 09:51:
*Als de sodemieter accepteren doet en direct stapel bonnetjes voor 10 flessen Acqua di Cristallo Tributo a Modigliani indienen doen*

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-22 | 09:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Even een MBO geschoolde vraag: hoe doen landen als Spanje het met de watervoorziening?

Mikedeugniet | 04-08-22 | 09:23 | 8

Daar vullen ze het aan met bier, wijn en sherry.

J.Cash | 04-08-22 | 09:33

Iedereen heeft een kelder met water bij zijn huis, gevuld door een boer, die naar de gemeentepomp gaat, Ook heeft iedereen een zwembad, Drinken doe je uit flessen en het water wordt altijd opgevangen in bekken. Soms een weekje water tekort dan geen auto wassen. Maar ze beginnen al in de herfst met water opvangen in de bekkens.

gato | 04-08-22 | 09:35
▼ 5 antwoorden verborgen

Water tekort: Is er water kwijt? Weten ze niet meer waar het is?

Er verdwijnt geen water van planeet aarde. Het gaat niet weg buiten de aardbol/dampkring.

Dus er is geen water tekort. Er is evenveel water als gisteren en eergisteren op deze aardkloot.
Het water is alleen op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats.

Het Licht | 04-08-22 | 09:23 | 1

Soms wat zout. Mag de pret niet drukken toch?

Lorejas | 04-08-22 | 09:25

Het is fout om te spreken over waterverbruik, het is watergebruik. Dat water blijft er echt wel, het ontsnapt niet uit de dampkring. Door de seizoenen is het water slechts op een andere manier over de aarde verdeeld. Dat water is van ons allemaal. Waterbedrijven berekenen ons een kuubprijs voor het filteren en het feit dat het bij ons het huis in wordt gebracht.

goedverstaander | 04-08-22 | 09:23

Je zou denken dat waterbedrijven als Vitens na jaar in jaar uit te klagen over watertekorten zich zouden inspannen om buffers aan te leggen.
Maar dat gaat natuurlijk ten koste van de bonussen voor de directie.

2voor12 | 04-08-22 | 09:23 | 3

@BobDobalina | 04-08-22 | 09:28:
Wij van WC-eend beweren dat wij van WC-eend genoeg doen.
Blijkbaar niet dus.
Feiten zijn anders dan verkooppraatjes van bedrijven.
Maar blijft u ze maar geloven.

2voor12 | 04-08-22 | 09:34

@2voor12 | 04-08-22 | 09:34: en jouw beschuldiging. Is dat ook een feit? Vitens is overigens in publieke handen. Dat maakt wel een verschil.

BobDobalina | 04-08-22 | 09:38

Hoeveel water gaat er eigenlijk naar datacenters voor de koeling?

Barre_de_k | 04-08-22 | 09:22 | 5

@Gladiator Fap | 04-08-22 | 10:08: Data centers hebben dat water nodig voor de koeling. Die lauwe pis van jou helpt niet. Tenzij jij de iceman bent?

ole guapa | 04-08-22 | 10:15

@ole guapa | 04-08-22 | 10:15: Dan gieten we er gewoon een paar kuub Heineken in. Smaakt ook als pis, maar is een stuk koeler.

Gladiator Fap | 04-08-22 | 10:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is telkens vergeten wordt in deze berichten, is dat er in principe water zat is. Het is NU droog, alleen voor de zomer hadden we best natte dagen. Waar is dat water nu? In zee. Want water in Nederland moet er zo snel mogelijk uit. Overstromingen enzo.

Gevolg is, dat wanneer het ook maar een beetje droog is, het ook gelijk droog is. Water wordt niet vastgehouden. Terwijl er buffers zat zijn.

Nu hebben we wat drogere zomers achter de rug, en met dit jaar zichtbare gevolgen. En dus niet vanwege (beter gezegd: alleen) te weinig neerslag.

Eerste de beste flinke bui zal ook gelijk afgevoerd worden naar zee, in plaats van een buffer te houden.

Harvey2Face | 04-08-22 | 09:22

Tekorten... wen er maar aan. Dat krijg je als de alles kaalvretende soort niet intelligent genoeg is om zichzelf te beperken.

Koekebakker | 04-08-22 | 09:20 | 2

Nee dank u, ik ga geen zelfhaat ambiëren. Ik neem ook heus wel eens het laatste stukje taart, op is op, niet te emo over doen.

zwenkwieltje | 04-08-22 | 09:47

Zolang er geen enkele poging gedaan wordt om de bevolkingsgroei in de hand te houden kan ik milieu hectiek niet serieus nemen.
Overbevolking ligt aan de voet van alle wereldproblematiek.
Ik zou graag geïncentiveerde eugenetica invoeren.
De overheid laten bepalen wie mag fokken gaat mis, want alles wat je de overheid laat doen gaat mis.
Het enige dat je hoeft te doen is beloningen uitdelen aan mensen die zich laten steriliseren. Hoe minder je kinderen je al hebt, hoe groter de belonging.
Een beetje sturen hierin lijkt me op z'n plek, kaartjes voor de Toppers, tegoedbon voor Big Bazar. een paar trays Schültenbrau, korting op het het hotel in Benidorm of Mallorca. Dat volk.

niet-creatief | 04-08-22 | 09:47

Gelukkig hebben we geen hond om nat te spoeien maar wel een poes en die maakt zichzelf nat.
Win-win.

steekmug | 04-08-22 | 09:17

Eens kijken of we dit nog een beetje creatief met asielzoekers in verband kunnen brengen? Ehh... Laat me denken. Opdrogende stromen, water naar zee dragen, dweilen met de kraan open, ik voel nattigheid, openlucht douches in ter Apel verboden, geen tekorten aan de asiel instroom. Iedereen een water budget dat af te kopen is bij een vluchteling. Nee, moeilijk, dit wordt niks meer vandaag.

Beste_Landgenoten | 04-08-22 | 09:16 | 11

Je bedoelt ze zijn het zonnetje in huis? Of anders..

Beste_Landgenoten | 04-08-22 | 09:42

Weet je dat een asielzoeker gemiddeld 76% stikstof uitademt? Misschien dan maar over die boeg gooien...

Gladiator Fap | 04-08-22 | 10:07

@Gladiator Fap | 04-08-22 | 10:07:
Maar azijn pissen is nog veel slechter!

Beste_Landgenoten | 04-08-22 | 13:00
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik hoorde gisteren ook iemand beweren dat er in Nederland niet minder, maar juist meer water valt dan voorheen. Het komt alleen in kortere periodes, met heftige buien. Maar Nederland is ingericht in het zo snel mogelijk afvoeren van water en dat is nu een beetje ongelukkig.

matatwork | 04-08-22 | 09:15

Gladiator wordt langzaam aan een beetje moe van alle zogenaamde "crisissen". We hebben zomer, we betalen veel aan de pomp, de inflatie is behoorlijk groot, de gasrekening is verdubbelt en we hebben een verzonnen stikstofprobleem. Net als midden jaren 70 dus. Hebben we allemaal overleefd. Het enige verschil met toen is dat iedereen mekaar voor rotte vis uitmaakt als de persoonlijke interpretatie niet in het straatje van de ander past. Dat is de enige échte crisis. Een cultureel-maatschappelijke crisis, that is. En die gaat ons veel meer kosten als alle andere "crisissen" bij elkaar.

Gladiator Fap | 04-08-22 | 09:15 | 7

@niet-creatief | 04-08-22 | 09:50: Ik heb geen probleem met belasting. Het is zelfs mijn grootste hobby, dat belasting betalen. Het liefste betaal ik een miljoen per maand. Wat zeg ik? Twee miljoen! Maar afgezien van de hoeveelheid, wil ik in een democratische rechtstaat wel meebepalen waaraan het uitgegeven wordt. Want dáár zit de schaats scheef. Het is één ding om het aan de -mijns inziens- verkeerde dingen uit te geven, maar het is nog een heel ander ding om te zeggen dat het aan het één (verkiezingsbeloften), maar dan stiekem aan het andere uitgegeven wordt. Ik werk me niet de typhus om zo de subsidieslurpende milieuclubs van hun natje en droogje te voorzien. Ik zwoeg niet elke dag om mensen die dat zelf verdommen van een gratis leven te voorzien en ik probeer niet wat op benen te stellen, zodat het weer kapotgemaakt kan worden door omhooggevallen ideologen die zelf nog nooit iets op de benen gebracht hebben.

Gladiator Fap | 04-08-22 | 10:06

@Gladiator Fap | 04-08-22 | 10:06:
Die inspraak krijg je het meeste als er geen geld meer binnenkomt bij een overheidsinstantie waar je niet aan mee wil betalen.
Ideaal gezien bepaalt elke burger zelf aan welke voorzieningen ze meebetalen en hoeveel ze betalen.
Helemaal mooi als er duplicatie is in de instanties die voorzieningen leveren en jij mag kiezen welke je vindt dat de dienst levert die jij nodig hebt tegen de prijs die jij daar acceptabel voor vindt. Je weet wel, capitalisme.

niet-creatief | 04-08-22 | 10:51

@niet-creatief | 04-08-22 | 10:51: Dat is leuk. Op papier. Maar op het moment dat iemand besluit om onder het mom van "Coronasteun" (Lees: Eurobonds) meer dan 1000 euro per werkende Nederlander naar de knoflooklanden te sturen, heb ik daar dan in meebeslist? Of als iemand besluit om de poort wagenwijd open te stellen en zodoende 52*1000*36000/9.500.000 = 200 euro per werkende Nederlander per jaar uit te geven (doe dat 5 jaar en je praat alweer over 1000 euro PER jaar PER werkende Nederlander)... ik kan me niet herinneren dat ik daarover iets te zeggen had. Sterker nog, de meerderheid van de Nederlanders ondersteunt dit niet. En dat zijn maar twee voorbeelden. Het probleem hier is niet dat we geen goede instanties, instellingen en voorzieningen hebben. Het probleem is dat het uitgavenpatroon voor een groot deel niet gericht is op de Nederlandse belastingbetaler zélf. Het wordt gebruikt om klimaatpolitiek, een EU-moloch en ongebreidelde immigratie te bekostigen. Er blijft onder de streep dus minder over voor een groeiende bevolking, die allemaal van die voorzieningen gebruik wil maken. Daarmee neemt de relatieve kwaliteit van die voorzieningen dus af en wordt het op den duur onhoudbaar: het is een neerwaartse spiraal. Of zoals de iron lady het zo mooi zei: socialism works fine until you run out of other people's money. Op het moment dat ál het geld dat aan onzinnige linkse hobby's uitgegeven wordt in Nederland zélf gestoken zou worden (zorg, onderwijs, veiligheid, infrastructuur, etc) zou Nederland een ongekende welvaart kennen. Maar dat mag niet, natuurlijk, want alleen bij nivelleren creëer je geldstromen die je kunt afromen. De massa wordt dus armer terwijl een klein gedeelte van de mensen er enorm van profiteert. Zo ging het ook met het communisme. En we weten allemaal hoe dat keer op keer op keer eindigt.

Gladiator Fap | 04-08-22 | 11:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik heb een balkon, dus ik heb voordelige tuinsproei/zwembadwaterquota in de aanbieding. Bieden begint bij 40 euri de kuub. Wie maakt me los?

Lijkvocht | 04-08-22 | 09:13 | 1

Dank voor uw aanbod maar uw 'bedrijfsnaam' doet het niet zo lekker dus ik denk dat ik voor de zekerheid maar even oversla.

zwenkwieltje | 04-08-22 | 09:54
-weggejorist-
ratelaar | 04-08-22 | 09:13 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Is het iemand ook opgevallen dat in dezelfde uitzending een vlaggenduider de PVV rechtstreeks met de NSB vergeleek en iedereen instemmend zat te knikken? Overigens vond ik die jonge plattelandsdame top, die zou een jongerenbeweging van de BBB moeten beginnen.

R.F.Pickering | 04-08-22 | 09:13

Ik herinner me dat er bij warm weer steevast foto's in de Televaag verschenen van kerels die in een geopende koelkast zaten om koel te blijven. Moet je nu eens proberen. Ik denk dat je tegen de muur wordt gezet.

goedverstaander | 04-08-22 | 09:12 | 2

'Kerels' is een beetje een cisgender woord. Dat mag niet meer volgens het stijlboek. Het is nu 'mensen met een baarmoederbeperking'

Koekebakker | 04-08-22 | 09:27

Is er al een commissie opgericht? Misschien ook maar meteen 'codes voor hoe erg het is' opstellen?
Want anders weet ik niet wanneer ik mijn tuin moet sproeien.

gnidegna | 04-08-22 | 09:12

Ik zit aan het water...

Godverdomme zwembroek vergeten..!!

neonreclame | 04-08-22 | 09:11 | 2

En niemand die er over zeikt? Let it fly!

Lorejas | 04-08-22 | 09:19

De helft gaat hun waterverbruik aanpassen vanwege tekorten klinkt te positief natuurlijk

de visser | 04-08-22 | 09:11 | 2

Da's inderdaad een bijzonder groot succes. Zeker als je bedenkt dat de andere helft op vakantie is.

Gladiator Fap | 04-08-22 | 09:16

Precies dat. Dat is wat alle media doen.

Koekebakker | 04-08-22 | 09:25

Iedereen vanaf nu een waterbudget, zit je eroverheen? Jammer de bammer!

Klaus Herzog | 04-08-22 | 09:11 | 2

Ja maar dan kan ik toch wel iemand anders budget kopen die zeg maar minder nodig heeft dan ik? Lijkt me win-win.

gnidegna | 04-08-22 | 09:14

Even Barbara B. raadplegen, die komt dan wel met een plan dat arme mensen een keertje douchen kunnen overslaan en hun budget daarvoor kunnen verkopen zodat de rijke zijn zwembad vol kan laten lopen.

Wering | 04-08-22 | 10:24

In tijden van nood kun je toch gewoon pis drinken?

broervandenhollander | 04-08-22 | 09:10 | 4

* Broer gedienstig een "L" aanreiken doet *

Kapitein Sjaak Mus | 04-08-22 | 09:31

Je bent een 'L' vergeten.

Onkel Bratwurstbude | 04-08-22 | 09:33

@Onkel Bratwurstbude | 04-08-22 | 09:33:
Hahahaha!

Wat denk je, Onkel is het nog te vroeg, of trekken we er één open?

Kapitein Sjaak Mus | 04-08-22 | 09:35
▼ 1 antwoord verborgen

In 1975 had Nederland zo’n 15 miljoen inwoners, in 2022 zo’n 18 miljoen. In 1975 waren er geen water te korten. Het komt door de global warming.

echtpaul | 04-08-22 | 09:10 | 5

*kuch*
1975 : 13,67 miljoen

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 09:27

@Gladiator Fap | 04-08-22 | 09:18: Goden bestaan dus.
Zou Timmerfrans een god zijn?

nobodiesunmighty | 04-08-22 | 10:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Opstandig hoor. Zou men ook wat anders stemmen dan wat er geteld wordt elke 4 jaar? Ik stel alleen maar vragen.

Deflatiemonster | 04-08-22 | 09:08

Speltip 1: Koop grote zakken diepvries patat nu.

austinhealey | 04-08-22 | 09:08

aaah weer een nieuw clickbait onderwerp voor de media..
Ben wel benieuwd of die experts aan de tafel dan ook weten wat het effect is als we collectief minder douchen. Hoeveel cuubs water scheelt dat tov datgene wat nog steeds ons land binnenstroomt en nog in het IJsselmeer zit? Volgens mij maakt dat vrij weinig verschil.
Maar ja, het is makkelijker om elkaar na te praten dan zelf dingen uit te zoeken. Ik snap dat wel.

pane | 04-08-22 | 09:07 | 3

U vraagt anderen even uit te zoeken hoeveel water blablabla, en dan beticht u anderen ervan iets niet uit te willen zoeken.... Ook een beetje bedenkelijk.

Boterhoofd | 04-08-22 | 09:11

@Boterhoofd | 04-08-22 | 09:11: Nee, hij vraagt of de 'expert' die nu paniek lopen te zaaien dat uitgezocht hebben alvorens dingen te gaan roepen. Bij een 'nee' hebben ze hun werk niet gedaan. Bij een 'ja' hebben de experts een punt.

naglfar | 04-08-22 | 09:17

Collectief douchen? *mijmert over korfbal*

Beste_Landgenoten | 04-08-22 | 09:45

Het is zomer, en er is weinig water. Wie had gedacht dat dat mogelijk was?
Er dreigt zo wel een zwembadjes- en tuinsproeicrisis, dat wel.

Harry.Langezwaal | 04-08-22 | 09:03

Joechei, we hebben er weer een crisis bij. Dat werd tijd.

FustViking | 04-08-22 | 09:03 | 1

Vond het ook al lang duren

@WiN™ | 04-08-22 | 09:07

Hrt COA zal ook flink wat water gebruiken naargelang het aantal kampeerders.

Er is werkelijk niets te bedenken op het vlak van klimaat en schaarste wat er slechter van wordt als de instroom afneemt.

HerzlichWillkommen | 04-08-22 | 09:03

Zeer representatieve enquete. Een groot deel van de Nederlanders vertoeft momenteel in het buitenland. Ze zijn helemaal niet hier nu. Dus verbruiken helemaal geen water.

Leptob | 04-08-22 | 09:03

Ik gooi mijn zeehonden gewoon overboord.
Vinden ze leuk!

Maar alleen als het eb is, dat scheelt een boel water.

Kapitein Sjaak Mus | 04-08-22 | 09:02

Moeten de data centers al uit?

PipoClownde | 04-08-22 | 09:01 | 1

Heb je het nog niet gemerkt?
De eerste zijn al

Kapitein Sjaak Mus | 04-08-22 | 09:05

In 1978 was dat ook zo. Het klimaat verandert alweer naar normaal, alle paniek voor niets geweest, Fransie Timmermans kan weer naar huis.

Hiram | 04-08-22 | 09:01 | 1

Duw m snel een wijnkelder in. Deur op slot.

nobodiesunmighty | 04-08-22 | 10:06

Nederland, het land van tekorten.

Patje | 04-08-22 | 09:00 | 5

Die waterexpert zei juist dat we nog nooit zoveel water hadden. Maar het systeem is gebouwd op afvoer, het probleem van vroeger. Net zoals andere systemen nog zijn gebouwd op oude problemen.

HerzlichWillkommen | 04-08-22 | 09:04

Ook tekort aan gezond verstand bij onze "leiders"...

viejohuevon | 04-08-22 | 09:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Een watertekort in Nederland is toch wel het toppunt van incompetentie. Of het is paniekzaaierij terwijl er niets aan de hand is. Hoe dan ook, ik zet nog even lekker alle kranen open.

1nfidel | 04-08-22 | 09:00 | 2

het is 60 jaar zo. dus er niets politieks aan. Duidelijk dat er wel ingegrepen moet worden om het zo dragelijker te maken voor de toekomst. Denk maar aan een opblaasstuw in de Rijn en een sturende deur om bij Pannerden meer water naar de IJssel te geleiden zodat het IJsselmeer op peil kan gehouden worden.
In de Maas gebieden zal met bassins moeten maken om zo water te hebben voor de zomer.

AntiZanicz | 04-08-22 | 09:21

@AntiZanicz | 04-08-22 | 09:21: Dat weten we al jaren. Helaas lullen ze alleen nog maar in Nederland, actie ondernemen wordt uitgesteld tot iedereen en alles zijn mening heeft gegeven.

nietnietniet | 04-08-22 | 10:20

We moeten water gewoon heel duur maken. Lost niks op maar dan verdient er iemand wel lekker aan. Die kan die centjes dan weer steken in een hobby als strategisch vooruit kijken.

Lorejas | 04-08-22 | 08:59 | 4

Nee. Mag niet. Geld moet naar grote bedrijven. Want die hebben het goed voor met ons en ons drinkwater.

Lorejas | 04-08-22 | 09:04

Ik woon bij het markermeer. Litertje kopen? Voor jou een vriendenprijsje.

Hiram | 04-08-22 | 09:04

Gaan ze ook vast doen

Therrie | 04-08-22 | 09:21
▼ 1 antwoord verborgen

Ik neem de hond altijd de Shell wasstraat in. 50 cent en de hogedrukspuit er op.

Jos Tiebent | 04-08-22 | 08:59

Woon vlakbij de IJssel. Water staat laag zoals elk jaar. Geen bijzonderheden dus. Grondwaterpeil is normaal hier dus dat gezeik wat wel elke keer weer aan moeten horen gooi ik overboord.

Mr_Pikibelly | 04-08-22 | 08:59 | 8

@AntiZanicz | 04-08-22 | 09:18: Waterschap controleert het waterpeil. Als het te laag staat dan valt het dat clubje aan te rekenen.

Mr_Pikibelly | 04-08-22 | 10:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoog tijd om in Afrika flyers uit te delen dat het hier net zo dor en droog is als daar.

2voor12 | 04-08-22 | 08:58 | 1

Denk je dat ze in Afrika Nederlandse "vluchtelingen" accepteren, die op zoek zijn naar een leven lang gratis water? Ik denk dat we allemaal het antwoord wel weten...

Gladiator Fap | 04-08-22 | 09:10

Dat gezeik met Rusland nu hebben ze ook waterkraan dichtgedraaid..!

aardv@rk | 04-08-22 | 08:58 | 1

Rotsmurfen!
Laten ze door iets anders gaan!

Kapitein Sjaak Mus | 04-08-22 | 09:00

Hoogleraar waterbeheer... lekker gewerkt pik!

Kloof2012 | 04-08-22 | 08:57 | 10

@2voor12 | 04-08-22 | 09:20: nee hoor, alleen het uitdrogen van het platteland is voornamelijk aangestuird door het willen hebben van extreem laag grondwater. Bij neerslagtekort is alles meteen uitgedroogd.

AntiZanicz | 04-08-22 | 09:33

@AntiZanicz | 04-08-22 | 09:33:
Omdat de boeren een lage grondwaterstand wilden zitten er nu zo veel huizen op houten palen met palenrot dat ze een nieuwe fundering nodig hebben. #geen medelijden met de boeren.

Osdorpertje | 04-08-22 | 09:35
▼ 7 antwoorden verborgen

Moet je wel een hond hebben...
En anders heeft de buurthond pech...

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 08:55 | 1

Nog ff ter aanvulling, wat was het nut van de waterschapsverkiezingen ook al weer?
Volgende verkiezingen andere partij?
Hahaha!

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 08:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl