Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof – De kans bestaat dat we nooit meer van Mark Rutte afkomen

De boerenopstand is een interessante test maar eigenlijk is het antwoord al bekend

Belangrijke dag dinsdag, minister-president Mark Rutte is dan de langstzittende premier ooit; 4310 dagen. Knap gedaan. Ondertussen bevindt het land zich in crisis. Een deel van de boeren gedraagt zich als anarchistisch tuig, een ander deel maakt zich serieuze zorgen over het boerenbedrijf maar het is reces dus er gebeurt even niets.

Het lijdend voorwerp mompelt iets via Twitter, mindere goden hebben nu de leiding. Het lijkt er op dat het rapaille de dienst uitmaakt. Zoals het zaak is de milieuterroristen van Extinction Rebellion op te pakken wanneer ze de infrastructuur in duigen gooien, moet dat ook met het extremistische deel van de boeren (en néé politie, dat betekent niet dat je gericht gaat schieten. Gewoon aanhouden, trekker verbeurdverklaren).

Langer dan Lubbers, het is met recht een prestatie. Maar de vraag is hoelang het nog gaat duren. Rutte heeft geen vrouw en kinderen, heeft jaarlijks enkele vaste uitjes (skiën, New York, Terschelling) dus wat hou je dan over? Juist, premier zijn. Geen hobby's, geen ambities voor EU of NAVO. Het Torentje en Catshuis is voldoende, lijkt het.      

Binnen de VVD is er bepaaldelijk ook geen opvolger beschikbaar. 

Op zijn laatste persconferentie voor het zomerreces zei Rutte, niet ongeestig, dat hij wel voelt dat ik langzamerhand halverwege ben' en nog iets onsmakelijks over 'druipende mondhoeken'.

Daarom zijn die boerenprotesten interessant. Als we iets hebben geleerd van Mark Rutte de afgelopen 12 jaar is dat hij alles en iedereen van links tot rechts weet te pacificeren. Zelfs als hij aantoonbaar liegt en aftreedt wint hij nog steeds de Tweede Kamerverkiezingen. De oppositie weet Rutte bij elk debat effectief uiteen te spelen. Verantwoordelijkheid neemt hij nooit – daar heb je ministers voor die in groten getale zijn gesneuveld (en ooit coalitiepartner PvdA) – tenzij het niet anders kan. En dan wordt het Chefsache

De stikstof- en boerenkwestie komt – dat kan niet anders – uiteindelijk op het bordje van de premier terecht. Als hij de boeren weet te paaien – met bijvoorbeeld een inlegvelletje of een andere creatieve vinding – is zijn kostje weer gekocht.

Wat we van die ruim 4000 dagen Rutte hebben geleerd is dat hij alles en iedereen heeft weten in te pakken, zijn onderhandelingspartners met druipende mondhoeken opgegeten. Met de boeren zal het niet anders gaan. 

De kans is aanwezig dat we nooit meer van Mark Rutte afkomen.

Reaguursels

Inloggen

Het volk wilt Rutte ...... het krijgt Rutte

Ik zie studenten meisjes lopen met tasjes waarop staat "Niemand is illegaal"

Grenzeloos optimisme betreffende de toekomst.

Uiteindelijk krijgt men hiervan de rekening gepresenteerd en daar kan geen parlementaire enquete meer iets aan veranderen.

Ervaringsdeskundige | 31-07-22 | 19:26

Op het moment van de grootste problemen duikt deze beroepsrat en laat hij de protesten uitsterven om gewoon door te gaan met nl naar de kloten te helpen.

Troyan horse | 31-07-22 | 19:06

Zo maakt het "gewone werkende volk" OOK managers , chefjes en beginnende elleboog carriere makers mee uit een corps of zo, die jarenlang de werkvloer bezoedelen en de werksfeer verzieken, die gasten blijven ook maar zitten dat is toch g.v.d toch ook niet meer te begrijpen voor de gewone man/vrouw/genderneutrale/ of "het" of "die" of zo. A la .utjes

Jonkheer-Carolus | 31-07-22 | 18:30 | 2
-weggejorist-
Après toi | 31-07-22 | 19:11
-weggejorist-
Jonkheer-Carolus | 31-07-22 | 19:18

Altijd maar die kritiek op Rutte. Kom zelf eens met een voorstel, richt desnoods een eigen partij op maar doe iets i.p.v. langs de zijlijn kritiek zonder oplossingen te leveren.

Jhkq | 31-07-22 | 18:24 | 2

Er zijn alternatieven waar heel ve nederlanders op stemmen (SP, VfD, PVV, Denk, ja21, etc) en die worden gewoon terzijde geschoven.

boerk | 31-07-22 | 18:48

Rutte gewoon van verdeel en heers, hij vind altijd wel ergens een rat die erin trapt.

likdoorn | 31-07-22 | 18:54

Deze man is de wraak van Paars. Met veel liegen en bedriegen wurmt hij zich een weg door het politieke landschap. Achter hem staat de bekende kliek, waarvan we in 2002 besloten hadden dat we ze nooit meer terug wouden zien: Annemarie Jorritsma, Ed Nijpels, Loek Hermans, ja zelfs Frank de Grave.

Te-kapen-varen | 31-07-22 | 18:15

Ik mis Balkenende

Fijn_dat_je_er_bent | 31-07-22 | 17:55 | 2

Bak-ellende? Daar begon t gedonder mee.. én zalm én de Jager.

boerk | 31-07-22 | 18:49

@boerk | 31-07-22 | 18:49: wat te denken van Kok en Zijn volgelingen Bos en Samsom.
Die hebben de ooit zo grote PvdA gebracht tot waar ze nu zijn.
Bedelend bij groenslinks, bijna opgeheven.

likdoorn | 31-07-22 | 18:57

"4310 dagen" Mja, fijn. Bak een taart en bel je moeder. Wel onderhand hoog tijd on de pleiterik te gaan maken. Die Sophie Hermans maar. Die heeft nu lang genoeg je tasjes gedragen en demense willen graag blijven lachen. En met Greet in het oppo-bankje gaan we wekelijkse Sophie's huilmomentjes turven.

Dus Mark, laat de deur (bij het verlaten van Het Torentje) niet tegen je reedt aan slaan.

Grijskijkert | 31-07-22 | 17:47

"Langer dan Lubbers, het is met recht een prestatie." wil ik toch even een kanttekening bij plaatsen, en wel deze: Het was enkel mogelijk door leugens, doortraptheid, en ontbreken van moreel kompas.

Vóór de periode Rutte, voelde een bewindspersoon zich nog wel eens verantwoordelijk voor aangericht (wan)beleid, nam zelfs vaker wel dan niet de gerechtvaardigde exitroute.

Met Rutte is een sorrycultuur uitgebouwd waarbij wat vaag gemompelde excuses genoeg wordt gevonden om te blijven zitten 'in het landsbelang' (sic).

Als grootste parodie op landsbelang en correct bestuur vind ik nog altijd de wijze waarop Rutte met Kaag botsten in vorig jaar, na de motie van afkeuring die het wèl haalde, en de motie van wantrouwen die het net niet haalde. Beterschap en vertrouwen terugwinnen belovend, verandering in de de Haagse cultuur zeggen te zullen nastreven, en uiteindelijk gewoon hetzelfde te blijven doen.

Uiteindelijk met diezelfde Kaag een ongekend langdradig traject aftrutten om met dezelfde ploeg van Rutte III, Rutte IV te vormen. Met wat gesjoemel met de poppetjes zodat die op een nog minder geschikte plek komen te zitten.

Behalve de machiavellistische poppenspeler Rutte dan, want die blijft gewoon zitten.

HoezoNickname | 31-07-22 | 17:41

Hoe zou de hond van Rutte blaffen als hij een had? Wef Wef Wef?

Fark Mutte | 31-07-22 | 17:22

Blijkbaar hebben we liever het kwaad dat we kennen dan het kwaad dat we niet kennen. Tien jaar draaien, liegen en wegmoffelen. Tien jaar inlegvelletjes, geeuwcommissies en lachend over burgers walsen. Tijd voor nieuw kwaad.

Zeddegeizot | 31-07-22 | 17:15 | 1

En tien jaar naar zijn telefoon gapen als kamerleden hem aanspreken. Hoe onbeschoft wil je het hebben.

NPOlitiekgekleurd | 31-07-22 | 17:42

Die wd-40/Rutteneus prent van Cortés blijft geniaal. Een klein meesterwerkje.

lekgoot | 31-07-22 | 16:23 | 1

Moet altijd meer aan die ouderwetse kneedbare stopverf denken, en dan vooral die om de afvoer van de wc-pot zat.

Tjemig | 31-07-22 | 17:01

We komen ooit wel eens van hem af hoor en ik ook van mezelf maar voor nú lonkt het buitenland.

BL!ZZ | 31-07-22 | 16:01

Kerkhoven liggen vol met onmisbare mensen. Het komt wel goed zonder Rutte.

Nichtsneues | 31-07-22 | 15:58 | 1

Juist.

Te-kapen-varen | 31-07-22 | 16:05

Wat is het alternatief na Rutte ? Kaag, Klaver, Wilders, van der Plas, Baudet (haha), Omzigt, Sophie Hermans (haha), Eerdmans ? Wie zou het beter doen ?

johnyl | 31-07-22 | 15:40 | 4

Eerst eens een nexit...heel belangrijk dit

BL!ZZ | 31-07-22 | 16:05

Ik johny. Maar ik ben al bezet.

J.Cash | 31-07-22 | 16:36

@Te-kapen-varen | 31-07-22 | 15:53: Geert Wilders die een kabinet moet vormen, dat wordt lachen. Arnold Karskens op Buitenlandse Zaken? Dion Graus op Justitie?

Après toi | 31-07-22 | 18:50
▼ 1 antwoord verborgen

Quote: "Geen hobby's, geen ambities voor EU of NAVO. Het Torentje en Catshuis is voldoende, lijkt het." < einde citaat
Vergeet niet dat Klaus S. van het WEF al aardig op leeftijd is en een vervanger aangewezen zal moeten worden. Rutte lijkt de ideale kandidaat, getuige dat hij met Kaag en Maxima bij hem op bezoek waren en aan zijn lippen hingen en wellicht buiten de camera's om nog zijn hielen likten.

vrijgezel32 | 31-07-22 | 15:32 | 3

WEF tassendrager is hij al een hele poos.

Veepert | 31-07-22 | 16:13

Vrijgezel

Opvolging genoeg hoor voor die Duitser schwab.
Heeft zoon en dochter beide hoog in de top.
Ook dit soort plant zich voort.

Mispel | 31-07-22 | 16:53

De wef plannen blijken ook uit het op gigantische kosten jagen van eigen huisbezitters. Naast de boeren wordt het eigen huis bezit voor vele ook feitelijk ontnomen. Ik denk dat het wef het zo wel kan schudden met hun dictatuur..en wat mij betreft mag maxima ook vertrekken samen met kaag en de hele godvergeten wef aanhang

Jansen63 | 31-07-22 | 17:28

" ... A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed. ..."

Voor eenieder die vraagtekens heeft bij de Amerikaanse mores;
Wij in Nederland zijn al aardig onderweg....

MagnificentRon | 31-07-22 | 15:29 | 3

Waar komt de Tea Party ? Niet in Boston deze keer. En het “No taxation without representation” komt ook al rap dichterbij in Nederland.

Nichtsneues | 31-07-22 | 15:54

Ik begrijp de functie van het citeren van het Tweede Amendement op de Amerikaanse Grondwet niet.

Een beter citaat ware de laatste woorden van de Gettysburg Address door Abraham Lincoln:
“ and that government of the people, by the people, for the people, shall not perish from the earth."

theo-is-dood | 31-07-22 | 16:19

Dus jij ziet Rutte eindigen op het Groene Zoodje? Wel symbolisch, diagonaal over de Hofvijver.

Tjemig | 31-07-22 | 17:06

Verschil tussen de boeren en XR? De boeren demonstreren tegen iets concreets dat hen specifiek treft, waar alternatieven voor zijn maar die niet overwogen worden, en het is ook duidelijk wat ze willen. XR demonstreert tegen iets veel minder concreets: niet tegen specifieke maatregelen die hen (als groep) raken, eerder het uitblijven van maatregelen voor iets dat ons allemaal (mogelijk) raakt. En over dat uitblijven van maatregelen kan je ook twijfelen: de regering is nog steeds voornemens om het Parijs-akkoord uit te voeren. Wel demonstreert XR soms voor specifieke maatregelen die zij zinnig achten. Vaak zijn ze dat echter niet.

De boeren demonstreren dus tegen concreet beleid dat hen specifiek treft. XR wil het beleid bepalen. Het één verleent meer legitimiteit aan harde acties dan het andere.

Muxje | 31-07-22 | 15:27

#DTV:
mag je zn dagen als demissionair meetellen???
hij was toen niet rechtsgeldig premier

Triple2K8 | 31-07-22 | 15:18

Hij mag dan de langstzittende premier worden, maar welk rapportcijfer geeft Nederland hem met zoveel hoofdpijndossiers?
Gewiekst als hij is trof mij werkelijke een briljant idee en een goede zet van de Farmers Defence Force om het stikstofgesprek met Rutte c.s. en Remkes livestream te willen uitzenden. Wat met de debatten van de Tweede Kamer en Commissies kan, zou met het zo hoog in het vaandel hebben van dit Kabinet om het vertrouwen te willen herstellen, verbindend en vooral transparant zijn, omarmd dienen te worden.
Farmer Defence Force slaat de coalitie zo met haar eigen woorden om de oren en biedt de mogelijkheid iedereen te laten zien wat deze nu daadwerkelijk inhouden. Democratische vernieuwing? Dat wil de coalitie toch zo graag? Met de hete adem van een livestream stikstofgesprek zal het niet alleen Rutte en Remkes scherp houden, maar ook LTO-voorman Van der Tak.
Dat Remkes het al zo snel niet zo’n goed idee vindt, zou een punt van overweging voor hem moeten zijn hierover met de premier c.s. toch nog eens ruggespraak te houden.
De VVD staat toch ook voor Vertrouwen, Verbindend en Doorzichtigheid (=Transparantie). Dan heeft deze partij nu de kans dat Nederland ook daadwerkelijk te laten zien.
Livestream, daar had Den Haag nog niet aan gedacht. Daar moet je boer voor zijn om dat aan te durven. Briljant

Een vrije paling | 31-07-22 | 15:13 | 2

Onderhandelen terwijl iedereen toekijkt is een heel slecht idee. Weet iedereen die wel eens heeft onderhandeld.

Après toi | 31-07-22 | 15:27

@Après toi | 31-07-22 | 15:27: U moest eens weten. Het was de coalitie met Rutte voorop om het vertrouwen te herstellen dat kennelijk verloren was gegaan door de strapatsen van dit kabinet; verbindend te willen zijn na het eenrichtingverkeer van de overheid om daarna transparantie te bepleiten met "het zich verkeerd herinneren" en de zwartgekalkte pagina's bij WOB verzoeken. Het is zomaar een greep, maar aangenomen mag worden dat u mij kunt aanvullen. Laat dit kabinet z'n woorden maar eens gestand doen v.w.b. dat laatste punt, dan kan iedereen zien en horen hoe de onderhandelaars van deze regering te vertrouwen en verbindend zijn, hetgeen zij zelf predikten dat te willen. Vervelend voor het kabinet dat FDF op dat livestream idee kwam. Briljant! Cheers!

Een vrije paling | 31-07-22 | 18:16

De eerste mogelijkheid om van Rutte en Demolition'66 af te komen is de PS-verkiezing in maart '23. Wanneer elke wet door de Eerste Kamer geblokkeerd wordt.

magirus | 31-07-22 | 14:58

Dhr Rutte stapt op, een andere uitkomst is niet mogelijk. Er zijn onder zijn bewind 1.150 kinderen ‘zoekgemaakt’, dan spreekt men van verkapte terreur. Wie dit niet wil zien is onderdeel van het probleem. Nogmaals, de eindklokken luiden, de vlaggen hangen onderste boven in het Land. Dat hij dit negeert is slechts uitstel.

Unsinkable-Sam | 31-07-22 | 14:53 | 3

Zoekgemaakt? Je bedoelt dat incapabele ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet.

Après toi | 31-07-22 | 15:27

@Après toi | 31-07-22 | 15:27: toevallig allemaal slachtoffer van de belastingdienst. Nee, hoe doe jij het als je jarenlang onterecht uitgezogen en gemangeld wordt met je kinderen ?

Nichtsneues | 31-07-22 | 15:56

@Après toi | 31-07-22 | 15:27: nee Jij snapt het nog steeds niet. subsidie's en toeslagen het hele systeem is verrot. werk moet gewoon lonen. Door mensen in de schulden te dwingen en dan kinderen af te pakken.. Dat is gewoon een heel ziek systeem wat goed kan functioneren onder Rutte.

pieterS | 31-07-22 | 18:05

De VVD staat met Mark Rutte op 180 graden op die van 20 jaar geleden. Onbegrijpelijk dat iemand met een baan hier nog op stemt.

MorgenEenAnder | 31-07-22 | 14:34 | 1

klopt

Jansen63 | 31-07-22 | 17:29

"Een land van kruideniers heeft ook een kruidenier nodig als leider"
- De Duitse politicus A.H te Berlijn.

Asteroid-B612 | 31-07-22 | 14:26 | 3

De Duitse kruidenier A.H.
Heute Hamsteren!
Hahaha!

Basil Fawlty | 31-07-22 | 14:40

@Basil Fawlty | 31-07-22 | 14:40: Haha, ja, SS staat voor "self service".

Asteroid-B612 | 31-07-22 | 15:44

Nooit meer van Rutte afkomen? Wat een onzin!
Die gek gaat: en wel met een gerechtelijke veroordeling wegens een ernstig ambtsmisdrijf en meineed aan zijn kont. Wat dan nog rest voor die sukkel is een commissariaatje in de luwte bij het bouwbedrijf van zijn tante Jorritsma.

Te-kapen-varen | 31-07-22 | 14:25 | 9

@Asteroid-B612 | 31-07-22 | 15:38: De ervaring leert dat vooral Rutte-fans dergelijk pessimisme graag promoten onder het motto "wat is dan het alternatief?''. Nou, voor een geesteszieke liegende psychopaat die het land al meer dan 10 jaar uitverkoopt zijn er meer dan 1000 en één alternatieven. Wegwezen met die kneus!

Te-kapen-varen | 31-07-22 | 15:45

@Te-kapen-varen | 31-07-22 | 15:45: Probleem : "Het land" als souvereine natie bestaat eigenlijk niet meer. Dat is precies wat de EU wil, en dat zeggen ze ook zelf. Dus ik beschouw mijn "pessimisme" eerder als realisme. Ook al zou Rutte met stille trom verdwijnen, wat ik niet waarschijnlijk acht : welcome the new boss, same as the old boss.

Asteroid-B612 | 31-07-22 | 15:50
▼ 6 antwoorden verborgen

Paternotte vergist zich schromelijk - is mijn hypothetische veronderstelling. Het gaat in deze niet om de boeren maar om de coalitiepartners. VVD is niet principieel, CDA niet, CU niet. Maar D66, die mogen een meloen slikken en ik vermoed dat zij dwars gaan liggen en dat de stekker eruit gaat.

masahide | 31-07-22 | 14:15

Rutte heeft geschiedenis gestudeerd om die te kunnen herhalen.
Noch einmal, bitte...

squadra | 31-07-22 | 13:51

Waarom komen we nooit meer van Rutte af? Omdat de man weliswaar visieloos is, maar wel een uitstekend manager is. En dat is een voorwaarde als je rariteitenkabinetten van partijen van diverse pluimage moet leiden. Sterker nog: je kunt Rutte zelfs premier maken van een kabinet waarin de VVD niet zit. De les is dat al die partijtjes Rutte juist op het pluche houden. Hoe meer gekakel, des te meer Rutte.

Geneeskrachtig Kruit | 31-07-22 | 13:47 | 7

Daar zit wel wat waarheid in.

Après toi | 31-07-22 | 15:29

@Après toi | 31-07-22 | 15:29: Rutte tekent ieder papiertje in Brussel. Zonder mandaat wordt NL verkwanseld.

KlaagGraag | 31-07-22 | 17:27
▼ 4 antwoorden verborgen

En als Rutte nog een half jaartje doet wat hij nu doet heeft hij ook de Hongaarse premier Viktor Orbán ingehaald. Dan is hij de langstzittende premier van Europa.
Maar Erdogan (19,4 jaar) en Poetin (22,6 jaar) brengen het er dan toch nog beter af.
(bron: FD)

grietmetgroenefiets | 31-07-22 | 13:46 | 1

Treed Orban dan af of is hij afgetreden? Anders zie ik niet hoe hij in kan halen.

bijna_raak | 31-07-22 | 13:56

Staart van de coronacrisis, oorlog in de Oekraïne, een wooncrisis, een asielcrisis, energiecrisis, stikstofcrisis, de schandalige status van de toeslagenaffaire en in de zorg, komen daar nog de inflatie- en koopkrachtcrises er bij...

En wat doet het kabinet?

Ze gaan op vakantie.

Louter Leuter | 31-07-22 | 13:46 | 3

Ik heb eerder het idee dat ze een paar dagen per jaar niet afwezig zijn.

squadra | 31-07-22 | 13:52

@squadra | 31-07-22 | 13:52: !
Als je de 2 e slaapkamer debatten bekijkt zijn er vaak maar weinig op hun werk. Er zou een presentie plicht moeten zijn.

bqbq | 31-07-22 | 14:01

@bqbq | 31-07-22 | 14:01: die er niet zijn hebben meestal andere portefeuilles. Ze zijn niet in de plenaire zaal, maar vaak wel op hun werkkamer.

Kopieerapparaat | 31-07-22 | 14:27

De positie van Rutte is als een rot ei: ogenschijnlijk niks aan de hand maar als er een barstje in komt breekt de pleuris uit.

Sqbar | 31-07-22 | 13:42

Wie zo naief is om te denken dat met de verandering van 'trutje' rutte er grote politieke veranderingen komen kan beter gelijk vertrekken. Het is systeem politiek dat al decennia ondersteunt wordt door zowel de coalitie als opposite. De grote vraag moet zijn als de huidige systeem politiek valt, Wat krijg je ervoor terug?

De huidige syteem politiek bestaat niet alleen uit gekozen volksvertegenwoordigers maar is een complex web van adviesraden- en commissies, allerlei belangenorganisaties, machtige NGO's en de institutionele media.

Dat zie je vooral nu terug bij de aanpak van de boerenprotesten en de politieke clusterfuck van de stikstofaanpak waar de hele (doozichtige) trukendoos wordt opengetrokken om de brede weerstand kapot te maken.

Naast demonisering van boeren via de (DPG)media (ze koppelen aan extreem rechts, populisme en wegzetten als terroristen) ook de verschillende org. tegen elkaar uitspelen. Dat doe je o.a. door een zogenaamde informateur aan te stellen die niet lekker ligt. Daarnaast laat je de media de rest doen door interviews onafhankelijk van elkaar van de verschillende partijen en suggestieve berichtgevingen m.b.t. extremisten. Het zijn bekende spelletjes die er voor zal zorgen dat het protest uiteindelijk versplintert en de org. tegen elkaar worden uitgespeeld.

Het zelfde zal BBB, Omtzicht of elka andere (politieke) org. die het grijze midden in Nederland bedreigt.

litebyte | 31-07-22 | 13:41 | 2

In plaats van een keer complete vertegenwoordiging, een individu kiezen die zijn/haar 5 jaren plan mag uitvoeren. Niet langer want dan hebben we onze eigen Xi Jinping, Erdogan, Lukashenko, Kim Jong-un, …

Gebakschep | 31-07-22 | 13:52

Dat is het tragische van Baudet. Hij had een alternatief kunnen zijn voor de heersende politieke kaste ware het niet zo'n sneue narcist. Het fvd was op weg om een politieke beweging te worden die tot in de haarvaten van de macht terecht kon komen maar hij bleek helemaal wap te gaan tijdens corona, alleen maar om zijn machtsbasis te consolideren en het hem uiteindelijk allemaal niet zo veel interesseert zolang hij maar lekker een plekje op het kamerpluche heeft.

Barre_de_k | 31-07-22 | 14:45

Je zal maar vechten voor je bestaan en Bas Paternotte als vriend hebben.

dickg | 31-07-22 | 13:40 | 2

Bas Paternotte? Is dat de broer, of iets anders, van Jan Paternotte van D`66?

Kievit | 31-07-22 | 13:43

Lekker zo blijven stemmen. Kom je er nooit los van

Den-Pol | 31-07-22 | 13:38 | 2

eWat stelt u voor? Enig idee wat er gaat gebeuren als iemand als omtzigt of de BBB werkelijk een bedreiging blijven voor de kleurloze grijze systeempolitiek?

litebyte | 31-07-22 | 13:44

De drang om naar een soeverein land te verhuizen wordt met de dag groter.

Cunts-en-kitsch | 31-07-22 | 13:31 | 2

Dan moet je dat gewoon doen. Heb 6 jaar in Nieuw-Zeeland gewoond en gewerkt; rust, ruimte en nagenoeg geen asielzoekers.... minder dan 1000 per jaar! Ben vanwege familieredenen geremigreerd, echter Permanent Resident, dus als het hier te gek wordt, kan ik zo terug....

Kievit | 31-07-22 | 13:37

@Kievit | 31-07-22 | 13:37:
Maar naar de Kiwis? Dat is zo'n end weg. Daarnaast liet Jacinta haar eigen burgers het land niet meer in (succes met je perm bij de volgende coronacrisis).

Louter Leuter | 31-07-22 | 13:48

Zo maar een ideetje....
Stel nu eens dat Rita Verdonk terug komt bij de vvd en dat tijdens de verkiezingscampagne duidelijk wordt gezegd dat Rita de opvolger wordt van Mark en dus opteert voor premier.
Rita's return. Rita's Revenge. Verdonck's Vengeance.
Kaag wordt verbannen naar de verste uithoek van Het Rijk, waar het geween is en de knersingen der tanden.
Wilders gaat met pensioen in Hongarije en Bosma wordt minister van Cultuur. Afgemaakt van Volksgezondheid. Haga van Defensie. CDA mag ook ministers leveren.

Arnold Layne | 31-07-22 | 13:26 | 8

@Jan Lange3373 | 31-07-22 | 13:33:
Dan kan ze daar verder schade aanrichten?

spamzuiger | 31-07-22 | 13:36

Nee, nee, nee. Géén Rita!

Louter Leuter | 31-07-22 | 13:49
▼ 5 antwoorden verborgen

De boeren moeten nooit opgeven en heel Nederland zou ze moeten steunen.
Het stelen van land door Rutte en Kaag is in mijn ogen een no-go.
Mislukt hun plan wat betreft boeren kunnen ze ophoepelen.
En dan zijn we ervan af. Wat naar mijn mening dringend nodig is.

ChalinaRosa | 31-07-22 | 13:21 | 5

Het tuig is in deze dus rutte/kaag. Niet de boeren en burgers die voor hun belangen opkomen. Op de zwakbegaafde plannetjes die na de verkiezingen zijn gesmeed van vvd66 heeft ook niemand gestemd.

Jansen63 | 31-07-22 | 13:35

@Motorkater | 31-07-22 | 13:22: waar halen die boeren toch de blauw-wit-rode vlaggen vandaan? Hier in de winkels verkopen ze alleen rood-wit-blauwe.

Kattie | 31-07-22 | 14:42

@Motorkater | 31-07-22 | 13:22:
Geef de boeren het respect dat ze verdienen.
Zij hebben de naam Boergeuzen verdient, ter nagedachtenis aan de Bos- en Watergeuzen.
;-)

Sjeintje | 31-07-22 | 15:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Het echte probleem is dat het fundament ‘stuk’ is.

Is Rutte daar hoofdzakelijk schuldig aan?

Nee.

Voordat we ‘getrakteerd’ werden op de 12-jarige Rutte-x soap was het land al ernstig schade aangedaan.

Kijk maar naar de massa-migratie. Gastarbeid die permanent geworden was, exorbitant hoge kosten voor onze verzorgingsstaat (miljarden werden - en worden - onnodig over de balk gesmeten), aftakeling van ons onderwijs et cetera.

Hoofdschuldige? De PvdA.

Uiteraard hier en daar bijgestaan door gelegenheidsbondgenoten (CDA, D66 en zelfs de VVD), maar deze k@tpartij heeft door de decennia heen het fundament onder dit eens zo mooi na de Tweede Wereldoorlog opgebouwde land stukje bij beetje lopen stukslaan door wanbeleid.

Probleem is dat wanneer je op die rotzooi nieuw beleid moet gaan maken je tegen allerlei wetten en verdragen aanloopt (het kapotte ‘fundament’) die ervoor zorgen dat mensen die geen rechten zouden moeten hebben, nu als teken juridisch vastgezogen zitten in onze verzorgingsmaatschappij.

Het is zelfs zo erg dat je mensen wier Nederlands staatsburgerschap is ingetrokken nog steeds niet effectief kunt uitzetten:
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
Een beter voorbeeld van een kapot fundament is amper te geven.

Dat er niet alles op alles wordt gezet om wetten en verdragen aan te passen, zodat dit tuig op geen enkele manier kan blijven is Rutte zeer zeker wel aan te rekenen; dat is gewoon gebrek aan ambitie en motivatie om dit soort problemen met wortel en tak uit te roeien. Want daar heeft hijzelf 12 jaar de tijd voor gehad.

Maar dat we deze problematiek in de eerste plaats hebben is te wijten aan de PvdA, die voor Sinterklaas is gaan spelen door in de jaren ‘80 en ‘90’ met Nederlandse paspoorten te gaan zitten strooien onder Gastarbeiders en massaal asielzoekers toeliet uit landen met inwoners wier cultuur en geloof botsen met de waarden in onze Nederlandse samenleving.

Wat Nederland nodig heeft is 1) een grote politieke partij die de juiste prioriteiten stelt, en 2) mensen binnen die partij die louter gaan voor landsbelang en daadwerkelijk de ambitie en de energie hebben om deze prioriteiten op te pakken (dat is een lange termijn verhaal, dus vergt heel veel tijd, geduld en doorzettingsvermogen) daar 3) de juiste coalitiepartners bij te vinden (in de Eerste- en Tweede Kamer dus) en tenslotte 4) stemgerechtigden die zo’n partij massaal de kans gaan geven.

Tja.

Daarmee is eigenlijk meteen al gezegd hoe het land ervoor staat. Want waar vind je nou zo’n partij, de juiste mensen EN een meerderheid van de stemgerechtigden die zo’n - thans fictieve - partij willen ondersteunen?

Rutte is gewoon een symptoom van de staat waarin het land verkeert. Rutte weg = verbetering, maar zolang er geen goed alternatief en het slechte fundament blijft zoals het is zullen we de volgende premier veel van dezelfde verwijten gaan maken.

Soms lees je wel eens over de generatie die al die opofferingen heeft gemaakt vlak na de Tweede Wereldoorlog. Over hoe zij de schouders eronder zetten en dit land in een tijdsbestek van ongeveer 15 jaar welvarend hebben gemaakt door zich ervoor kapot te hebben gewerkt.

Zij hebben het goede fundament gelegd. Dat is hun verdienste.

Ik vraag me af hoe deze mensen zich nu zullen voelen, terwijl ze in hun incontinentie luiers die verschoond moeten worden moeten wachten op toegezegde hulp die maar niet komt.

Dit terwijl de tv ‘schreeuwt’ hoe onrechtvaardig het allemaal is dat er een paar economische migranten uit pauperlanden van buiten ons continent een nachtje buiten moeten slapen. Buiten slapen, onder bruggen, in parken, in de bermen et cetera is iets dat zij al jaren lang deden tijdens hun reis naar Nederland. Maar nu is het dus ‘onmenselijk’.

En daar zit je dan, in je eigen uitwerpselen, aan te horen dat de Van der Burgs roepen dat gemeenten moeten worden gedwongen om opvang te regelen.

Wie dwingt de gemeente om voor jou op te komen, zodat jij een schone luier krijgt en normaal dagelijks kunt douchen?

Niemand dus.

Je hebt bijgedragen aan het opbouwen van een mooi land, maar krijgt stank voor dank.

Kompromat | 31-07-22 | 13:21 | 16

@Barre_de_k | 31-07-22 | 14:49:
Welk jaar was dat? Dan kan ik eventjes terugkijken wat de redenen geweest zijn.

Overigens ben ik niet per definitie tegen migratie. Zolang het mensen zijn die passen binnen de Nederlandse samenleving en tot de kansrijke immigranten behoren (expats).

Kompromat | 31-07-22 | 18:58

@Habe das Gewust | 31-07-22 | 13:28:
Ja,

Soms heb ik inderdaad de neiging om alles een beetje te beknopt op te schrijven.

Maar fijn te lezen dat u het toch een goed verhaal vond.

Kompromat | 31-07-22 | 19:15
▼ 13 antwoorden verborgen

Een deel van de boeren is anarchistisch tuig! Echt? En waar maak je dat uit op. Misschien dat er enkelen tussen zitten, dat weet ik natuurlijk ook niet, maar dit zijn mensen die alles afgepakt gaat worden wat ze hebben en dan mag je je met het hand en tand verzetten.

Anarchistisch tuig is tuig dat zich tegen de staat als zodanig verzet, niet tegen onmenselijk beleid alleen. Anarchisten zoeken altijd iets om hun haat en geweld te kanaliseren: onrecht in sommige landen (zeker niet alle! Stel je voor, links moet alles kunnen hoor!), kernenergie, klimaat, defensie, woningnood, natuur, migranten enzovoorts.

Heb je dat de boeren zien doen? Ik niet. De boeren werkten en hebben enkele keren demonstraties gehouden toen onteigening stap voor stap er werd ingewreven. Het wordt nu menens en als ze niks doen dan zijn ze de pineut.
Waar andere dictaturen zich bedienden van gestapo, KGB, cheka, daar bedient Rutte zich van poldermodel en inlegvelletje. Uiteindelijk worden de rechten van burgers met voeten getreden en land met een bullshit verhaal over stikstof onteigend. Rutte geeft niets om natuur, de trawanten van 66 nog minder. Natuur wordt anders door stikstof, het gaat niet weg. Het gaat om de boeren met een fooi van hun land te beroven. Die grond wordt staatseigendom, van een staat geleid door kleptocraten, en in een handjeklap voor een veelvoud verkocht aan projectontwikkelaars die het vol gooien met bomen, grutto’s, valken, herten en boterbloemen……eh wacht, nee……met flats (grotendeels voor migranten), zonneparken, wegen en vliegvelden.

We mogen demonstreren, “maar wel netjes hoor”!! Anders worden ome Rutte en tante Kaag boos hoor! De boeren, en wie dan ook, mogen kleuren binnen de lijntjes die uitgezet zijn door de kleptocratie van Rutte. Het is schijn dat er demonstratierecht bestaat, de uitkomst is van tevoren vastgesteld door het tuig dat in Den Haag zit.

Nuuk | 31-07-22 | 13:19 | 6

@bijnaboer | 31-07-22 | 13:44:
Welk succes?
Een telefoontje van Rutte naar de LTO met de boodschap dat er in onderhandeling met Remkes geen taboes zijn?.... Ze laten zich beet nemen. Natuurlijk kan overal over gepraat worden (tot zover geen taboes) maar er wijzigt echt niets aan de voorgenomen plannen.

normanius | 31-07-22 | 14:21

Juist.

Friedrich Frayek | 31-07-22 | 14:27

@peterdh | 31-07-22 | 13:43: Precies! De beeldvorming van anarchisten en terroristen geeft weer hoe walgelijk de media en deze regering is.

Jansen63 | 31-07-22 | 14:27
▼ 3 antwoorden verborgen

We hebben nog enkele Parlementaire Enquêtes in het vooruitzicht. Veel is het niet, maar er is wat hoop. Want 'geen actieve herinnering' heet dan gewoon meineed.

DumboJet | 31-07-22 | 13:17

Het knappe is dat nergens om hem heen een alternatief opstaat en daar waar dat wel gebeurd worden die extreem rechts populistisch gelabeld en treedt de schutkring in werking.

Binnen de VVD zijn er geen alternatieven voor Rutte, de partij is hol, klinkt hol. Er is geen enkele VVD'er meer die een herkenbare liberale visie uitdraagt en als leider herkenbaar is, simpelweg omdat de VVD geen visie meer heeft en de enige leider is Rutte. De VVD zal na Rutte jaren lang nodig hebben om te herstellen.
In mindere mate geldt dat ook voor de oppositie, Rutte waait met hun wind mee, dus ze voeren geen oppositie en niemand op linkerzijde profileert zich als leider en alternatief. Links heeft niet door dat als je tegenstander jouw beleid uitvoert in zijn naam, je zelf niet meer de eer krijgt.

Dat gezegd hebbende vindt ik wel dat hij weg moet. Als je een rotte appel op je fruitmandje hebt liggen, doe je er beter aan die weg te gooien. Dan kun je wel zeggen, ja maar het is de enige appel die ik heb en als ik hem wegdoe heb ik geen appel meer, maar een rotte appel is ook geen appel en als je hem laat liggen heb je straks helemaal geen fruit meer.

Blauwpetje | 31-07-22 | 13:14

Als je goed kijkt, lijkt Rutte wel een beetje op Biden.

ikhebgeenflauwidee | 31-07-22 | 13:10

De liberale levensgenieters lachen elke leugen weg.

thanseeuwen | 31-07-22 | 13:10

'De kans bestaat dat we nooit meer van Mark Rutte afkomen'

Dacht je lekker rustig de vrije zondag te beginnen, direct maar de fles opengetrokken en nu alle actieve herinneringen aan deze "beste staatsman sinds Willem Drees" aan het vernietigen!

BadPatNL | 31-07-22 | 13:08

Nederland is een laf land.
We zien lijdzaam toe hoe alles ineen zakt en hoe de criminialiteit de zaken overneemt. Het fatsoenlijk exploiteren van onze gigantische gasvoorraad is te moeilijk en dat laten we dan maar zitten. We hebben geen idee hoe het verder moet met de groeiende bevolking.` Van een paar brandende hooibalen en trekkers op de weg raken we geheel van streek want dat is "terrorisme". We vreten het nepnieuws als zoete koek.
En bij zo'n land hoort inderdaad een premier als Mark Rutte.

Schmalz | 31-07-22 | 13:07 | 1

De enigen die zich nog verzetten zijn de boeren. Die hebben zo iets van het kan ons niks schelen wat ze van ons vinden. En we hebben toch niks meer te verliezen. De rest bestaat uit labbekakken, we doen niks, we durven niks, doodsbang als we zijn dat we kwijtraken wat we hebben. Maar als ik het zo inschat zal het niet zo lang meer duren dat ook daar verzet uitbreekt, zeker als Italië ons nog verder de afgrond intrekt.

jochum1980 | 31-07-22 | 13:14

Stem Lientje. Dan blijven we tenminste in de EU.

Bigi Bana Boy | 31-07-22 | 13:06 | 3

Oké. Wanneer zijn de verkiezingen?

grietmetgroenefiets | 31-07-22 | 13:19

Is dat een zegen?

spamzuiger | 31-07-22 | 13:37

Goede tip!
De EU is nl. een prachtig project, jammer dat het gekaapt is door ideologische wereldverbeteraars. Dit soort figuren duiken altijd op zodra er knaken en macht te verdelen is. Je herkent ze aan het opzetten van mensen tegen elkaar en ze worden vervelend zodra er waarheden gesproken worden.

Unsinkable-Sam | 31-07-22 | 14:46

De erfenis van Rutte en Merkel. Als lemmingen lopen/liepen de keizers achter hem/haar aan en storten ons in de afgrond waarin wij ontwaken als een derde wereldland waar alle verworvenheden van de moderne Westerse levensstijl/houding worden vermorzeld door enge religieuze/linkse/rechtse dictaturen waarin het individu ten onder is gegaan aan een collectieve idioterie. Fijn weekend allemaal. Leef nu het nog mag!

Zemko | 31-07-22 | 13:06 | 1

Wie is Merkel?

Louter Leuter | 31-07-22 | 13:53

Je krijgt een beetje een inkijk in het hoofd van de gemiddelde nederlander en die vindt het prima. Rutte heeft ooit eens gezegd "als het je hier niet bevalt dan ga je toch"?

BL!ZZ | 31-07-22 | 13:06 | 2

En voor jou elke week 1000 anderen? Of zei hij dat er niet bij.

ChalinaRosa | 31-07-22 | 15:51

@ChalinaRosa | 31-07-22 | 15:51:
wat hij doet boeit niet...Rutte zelf loopt aan een leiband en ik regel mijn eigen zaken zelf dus wegwezen hier...

BL!ZZ | 31-07-22 | 16:37

Ik vraag me wel af hoe hij de asiel/immigratiecrisis gaat doorkomen.

Zenzeo | 31-07-22 | 13:05 | 3

Makkelijk. Heeft de zwakste van de zwaksten op die positie gezet. Die gooit ie voor de bus en zet er weer een nieuw zwak eitje neer.

Lorejas | 31-07-22 | 13:07

Door niks te doen. Zoals altijd.

BoerKoekoek | 31-07-22 | 14:17

Tsja. En nu dus maar hopen de BBB de grootste wordt en dus de formateur en dus de première gaat leveren; en met gelijkgestemde partijen een werkbare meerderheid gaan krijgen. Mijn stem krijgen ze.

RGV42 | 31-07-22 | 13:01 | 6

@Zenzeo | 31-07-22 | 13:04: zit die er nu dan ook al niet? Geen idee wie er tegenwoordig minister is, soort gekloonde uitwisselbare systeemapen toch?

BoerKoekoek | 31-07-22 | 14:18

@Zenzeo | 31-07-22 | 13:04:
Interessante ad hominem.
Heeft Caroline iets met Hans Kazan te maken?
Heeft Hans Kazan iets met onderwijs te maken?
Is dit de befaamde babyboomer humor waar ik van vernomen heb?

Barre_de_k | 31-07-22 | 14:54

Nee. Wat we nu hebben is lekker met al die tassendragers, afgevinkten en blinde volgers. Ik geef BBB c.s. graag een kans.

RGV42 | 31-07-22 | 15:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Een paar integere Kamerleden van de coalitie en Rutte is geschiedenis.

smdyasc | 31-07-22 | 13:01 | 2

reken je niet rijk met GroenLinks en PvdA

VanderGeelen-Coppens | 31-07-22 | 13:08

Integere Kamerleden gezocht!

spamzuiger | 31-07-22 | 13:38

Ik mag toch hopen dat dit wel zijn laatste termijn is.

Vacuumbom | 31-07-22 | 12:50 | 4

@Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:57:
Een nieuwe episode vol politieke debacles maar dan met een andere interim manager aan het roer.

normanius | 31-07-22 | 12:59

@Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:57: Lientje de Grote als soeverein vorst. Duh.

Duwbak_Linda | 31-07-22 | 13:00

@Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:57:
Het bedrijfsleven natuurlijk! Een man met zijn kennis en vaardigheden vind zo weer een dik betaalde baan.

spamzuiger | 31-07-22 | 13:40
▼ 1 antwoord verborgen

Mocht u nog een nieuw baantje vinden?
D'r is weer een nieuw wetje ingegaan.
Met dat wetje MOET u verplicht aan de nieuwe werkgever eventuele andere werkzaamheden opgeven.

En nu komt ie:
Ook Vrijwilligerswerk.

In uw vrije tijd iets vrijwillig doen?
U bent VERPLICHT dit aan te geven voor uw dienstverband.

Werk gaat voor prive.
U heeft geen prive meer.
Wat gaat uw toekomstige werkgever het aan wat u vrijwillig in uw vrije tijd doet?

Mooi hè, uw regering die de wetten maakt.
Niet voor u, maar voor het bedrijfsleven.

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:49 | 8

Ook niet voor het bedrijfsleven. Dat is weer zo'n wet die de administratieve lasten verhoogt. Ik heb gelukkig mijn personeel langzaam, zonder ontslagen, kunnen afbouwen en ik beloof je één ding: ik zal never nooit meer personeel in Nederland in dienst nemen.

Louter Leuter | 31-07-22 | 13:57

Gelukkig heb ik geen dienstverband.

BoerKoekoek | 31-07-22 | 14:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Ah! 2 trekker verbeurdverklaren. Verbeurdverklaren!

fokkewoelf | 31-07-22 | 12:48 | 1

Weet je wel hoe zwaar die trekkers zijn?! Die beur je niet even op! Vertillen, aan die trekkers, zul je bedoelen!

ikhebgeenflauwidee | 31-07-22 | 13:14

Charles de Gaulle zat ook vast in t zadel, maar ook voor Rutte geldt als er serieuze incidenten zijn, wat ik niet hoop, kan de volgende maand de laatste zijn. Zou trouwens deze dag dat hij de langszittende is uitgebreid vieren. Mijn aanbeveling is werk thuis en heb genoeg eten in huis voor deze bijzondere dag. Maar 1 ding weten we zeker we komen steeds dichter bij zijn einde premierschap.

Schilder58 | 31-07-22 | 12:48 | 1

Werk thuis.
Niet iedereen is kantoor slaaf.

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:50

De VVD is allang niet meer een partij die een eigen koers vaart, maar draait volkomen mee naar de richting waar de wind het warmst vandaan komt. Dit weekend twee artikelen in dezelfde krant over dat 'de VVD voortaan een ambitieus klimaatbeleid wil voeren en uitdragen. Een CO2-heffing en Brusselse normen zijn niet langer taboe.' Niet langer ‘haalbaar & betaalbaar’, maar 'ambitieus'. Niets over asielzoekers en immigratie, waar we dezelfde slogan op kunnen plakken: niet langer ‘haalbaar & betaalbaar’, maar 'ambitieus'.
Op die manier kun je toch niet langer de kabinetsleden die de partij verlaten framen als extreem-rechts en uitsluiten van deelname aan een volgend kabinet?

grietmetgroenefiets | 31-07-22 | 12:46 | 1

Dat laatste:
Tuurlijk wel,
Xjes, NPO.

elfenstein | 31-07-22 | 12:49

Het niveau van onze tweede kamer ontstijgt amper het niveau van een gemiddelde psychiatrische kliniek.
Dus ja, veel alternatieven zijn er niet. Natuurlijk, we hebben Omtzigt die functioneert als verpleger in deze kliniek, maar verplegers zijn vaak toch te soft om de baas te zijn.

C1O2 | 31-07-22 | 12:46 | 8

@Après toi | 31-07-22 | 13:32: Misschien, wie weet. Vond het een snel herstel.

Duwbak_Linda | 31-07-22 | 13:38

@Duwbak_Linda | 31-07-22 | 13:38:
Ollongren was ook een tijd uit de picture, langer dan Omtzigt, maar dat is dan geen probleem want coalitiepartner van Kuifje zijn partij en dan is het prive en moeten we respect tonen.
Dat Omtzigt een tijdje thuis zat zal door de tegenstanders van hem tot het einde der tijden worden aangehaald. Zucht. Mompelt iets van meten met twee maten.

Basil Fawlty | 31-07-22 | 14:56

@Basil Fawlty | 31-07-22 | 14:56: Ik ben ook geen fan van Ollongren.

Après toi | 31-07-22 | 18:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Van reces naar recessie, September wordt een lange maand...

4HoogAantWater | 31-07-22 | 12:45 | 2

Wacht maar tot het gaat vriezen l, dan wordt het koud, lang en donker. Geniet van het weer vandaag.

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:51

@Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:51:
Gelukkig is er nog Kerst. Als het dan koud wordt, kunnen ze altijd nog de kerstboom in mootjes hakken. Ik denk dat men dit jaar dan ook gaat voor hele grote kerstbomen.

ikhebgeenflauwidee | 31-07-22 | 13:22

Ah! 1 anarchistisch tuig maakt zich geen zorgen over het boerenbedrijf?

fokkewoelf | 31-07-22 | 12:45

Rutte heeft zich altijd opgesteld als de diplomatische PR-man van om het even welke regering. Hij lacht vriendelijk naar iedereen, hij bijt niet, hij geeft aan alles een positieve draai. Hij is de onschuld zelve. Hij vormt voor niemand een bedreiging. Hij is niemands concurrent. Logisch dat om het even welke fractie hem als premier wil.

Nonkel Frituur | 31-07-22 | 12:42

Het land staat in brand maar de " politici" zijn op vakantie!! Joehoe!

streknek | 31-07-22 | 12:38 | 3

Daarom joh, het interesseert ze geen reet.

TonAlias | 31-07-22 | 12:42

Maakt toch ook geen druif uit.

de Voorzittert | 31-07-22 | 12:48

'Het land' is een groot woord voor die paar boeren...

druif | 31-07-22 | 13:13

Nederland was nog steeds een democratie toch? Als de mensen van Rutte af wilden dan blijkt dat niet uit de stem van Nederland. Die willen VVD, dus dan willen en krijgen ze ook Rutte. Zo werkt dat. Jammeren werkt daarentegen niet.

Mazzelstof | 31-07-22 | 12:37 | 12

@Tim_Toady | 31-07-22 | 13:18:
Middenpartij? Midden? Economisch zo links als de SP

Hieronder een paar financieel-economische programmapunten van de P V V:

De PVV wil voor u:
• Verlagen btw op boodschappen • Verlagen energierekening
• Verlagen huren
• Verhogen minimumloon
• Geen aantasting WW en ontslagvergoeding
• AOW-leeftijd op 65
• Zware beroepen mogelijkheid na 40 jaar werk met pensioen
• Behoud huidig pensioenstelsel
• Aanpassen rekenrente, pensioenkortingen voorkomen en indexering mogelijk maken • Tegengaan doorgeschoten flexibilisering arbeidsmarkt
• Zzp’ers betaalbaar vrijwillig verzekeren arbeidsongeschiktheid en pensioen
• Sociaal en beschut werk voor mensen met een arbeidsbeperking beschermen
• Invoering tewerkstellingsvergunningen
• Bestrijden uitkeringsfraude
• Geen uitkeringen voor statushouders

theo-is-dood | 31-07-22 | 15:48

@theo-is-dood | 31-07-22 | 15:48: Een paar heel linkse standpunten en een paar heel rechtse standpunten maakt dat je gemiddeld ergens in het midden uitkomt.

Tim_Toady | 31-07-22 | 21:03
▼ 9 antwoorden verborgen

Rutte is net als Saddam Hoessein en Gadaffi ook erg geliefd onder de bevolking, never change a winning team.

Reebensteeltje | 31-07-22 | 12:36 | 1

Of de Ceaucescu’s. Ook razend populair. De afscheidsfeestjes daarentegen waren wat minder geslaagd voor deze volkshelden.

banana moeskoerie | 31-07-22 | 18:00

Precies wat ik ook al langer zegt Bas! Hij heeft niks anders! In Brussel kunnen ze zijn bloed drinken, alle grote voorheen Nederlandse multinationals zijn t kanaal overgestoken. En de enige die enigszins in de buurt van zijn “capaciteiten” komt is Sigrid Kaag. Ergens hoop ik dat er een oude VVD coryfee binnenkort begint met schoon schip te maken en alle doorgegroeide communicatie kneuzen en tasjesdragers eruit gaat werken en dat ze Klaas Dijkhof toch bereid vinden de taak van Rutte over te nemen met een capabele achterban uiteraard. Maar dan zitten we nog steeds met Kaag bij D66 en woekstra bij CDA en welk lichtgewicht zit er op t moment op de grote stoel bij PvdA?

WibionFire | 31-07-22 | 12:35 | 3

Helaas voor u, maar ook in Brussel staat Mark er goed op.

Après toi | 31-07-22 | 12:38

Rutte tekent in Brussel altijd bij het kruisje, dus die ligt prima daar.

PolarWolf | 31-07-22 | 13:02

@Après toi | 31-07-22 | 12:38: Ja, dat lukt hem aardig, Brussel te vriend houden. Met uw en mijn centen, en nog belangrijker, met uw en mijn vrijheid.

Peerkeoud | 31-07-22 | 13:03

Het is niet zo gek dat we niet van Mark Rutte afkomen. Er valt in dit land -ondanks de miljoenmiljard partijen- niets te kiezen. Niets. Alles op conservatief rechts staat buiten spel door cordon sanitaire (Greet), manikaal narcisme (Terry) of onzichtbaar gekef (Eerdmans). Op stijf links mag meisje Marijnissen een complete partij decimeren en groene rakker Klaver is al jaren over de houdbaarheidsdatum heen. De PvdA heeft zichzelf gedecimeerd en snapt nog steeds niet hoe een effectieve leider te selecteren dus dat wordt ook nooit meer wat.

Alle versplinteringen zorgen ervoor dat Rutte meer en meer in het zadel komt. Nu weer met de nepboerin Caroline. Die decimeert vakkundig het CDA maar zal vriendelijk genegeerd worden aan de onderhandelingstafel waar de VVD in de carroussel zit met het CDA en D66 (wat in Europa gewoon dezelfde partij is) en het immer hypocriete Christen Unie.

Zolang Rutte VVD leider blijft, blijft hij premier.

de Voorzittert | 31-07-22 | 12:34 | 3

Yep en Dijkhof, de enige die m naar de troon kon stoten is m maar gepeerd, die zag t schip al stranden en was de ratten voor. Wat hij nu doet weet hij zelf niet, maar t scheelt m een hoop gezeik en zal vast meer opleveren dan dat baantje wat dat tassendrager meisje nu doet.

WibionFire | 31-07-22 | 12:38

Het is correcter om over mevrouw van der Plas te schrijven. Sowieso staat het verhaal niet bol van respect voor de Nederlandse democratie.

Schilder58 | 31-07-22 | 12:56

Lange tijd best respect gehad voor welwillende politici, van welke politieke kleur dan ook. Laatste jaren ben ik dat over de hele linie kwijtgeraakt door de hyena’s, opportunisten en gekkies die nu volksvertegenwoordigertje acteren.

_pacman_ | 31-07-22 | 12:27 | 19

@countus | 31-07-22 | 14:44:

"Dan blijft het punt nog steeds staan dat het veel te kort door de bocht is om te zeggen dat "het klootjesvolk" stuk voor stuk zich bedient van desinformatie en/of hierin trapt."

Dat laten ze zelf zien. Ik beweer dat niet. Ze zeggen het zelf. Zij herhalen zelf blind aantoonbare onzin. Kritiek is prima, gewenst zelfs. Onzin lugenpresse niet.

"Tuurlijk, er zullen er zijn die met opzet of althans kwade bedoelingen zich achter desinformatie scharen, maar er zijn er evenzogoed die oprecht overtuigd lijken te zijn van dat wat zij lezen."

Ik weet niet wat ik meer vrees. De charlatans of de schaapachtige mensen die de charlatans kritiekloos volgen uit onvrede over hun eigen leven. Ik neem aan dat ik je niet hoef te herinneren aan "this is exactly how nazi-Germany started". Want ondanks het een grapje van John Cleese was is het wel waar.

Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 16:25

@Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 16:25: Dat sommigen dat gedrag laten zien, wil niet zeggen dat allen dat doen. Je kunt niet dat deel van de groep vereenzelvigen met het geheel.

Anyhow, onderaan de streep denk ik dat wij het er in elk geval wel over eens zijn dat zaken als desinformatie, maar ook een gebrekkige transparantie vanuit overheid en politiek (die eerste meer dan de laatste) zeker wel een risico zijn of kunnen zijn voor de vrije samenleving zoals we deze kennen. De vrees die u heeft deel ik op zich ook wel. Hamvraag blijft natuurlijk: wat kun en ga je eraan doen?

countus | 31-07-22 | 16:46

@countus | 31-07-22 | 16:46:

Inderdaad. Met beiden eens. Maar wel met de notie dat ik me veel meer zorgen maak over de kliekjes die zich scharen achter Poetin dan de neutrale pro-westen kiezers. Ik ken eigenlijk niemand die pro-Rutte is. Het is meer een 'dan maar liever Rutte" dan een Rutte-persoonlijkheidscultus ik ken niet eens VVDers die dol op Rutte zijn. Ik ken wel PvdAers die VVD stemmen want ze zijn zelf gedecimeerd en Rutte is als centrumrechts een betere optie dan extreemrechts. Dat is natuurlijk ook wel zo.

Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 18:22
▼ 16 antwoorden verborgen

Gelukkig heeft Mark geen kinderen die hem op kunnen volgen.

Mr_Natural | 31-07-22 | 12:26 | 3

Ja, Zoals Marijnissen.

streknek | 31-07-22 | 12:41

@Zapata10 | 31-07-22 | 12:53:

Marijnissen is dan ook niet verkozen maar zoals het echte communisten betaamt via schimmige machinaties aan de macht gekomen.

HoogToontje | 31-07-22 | 13:27

'If you have selfish, ignorant citizens, you're gonna get selfish, ignorant leaders.'

AdvocatusDiaboli | 31-07-22 | 12:26

Men vergeet hoe sektarisch de regeringspartijen opereren, en hoe men hun uiterste best zullen blijven doen om een middelmatige bestuurder als rutte in het zadel te houden. Dat de vvd is uitgehold is een publiek geheim. Maar de trekpop aan het roer doet het zo leuk bij het volk, mascotte is de partij geworden.
Zoals het Amsterdamse corps de vuile was nooit buiten zal hangen:
Het gaat niet om kennis en kunde, maar of je het spelletje wel goed beheerst.

Analia von Solmsch | 31-07-22 | 12:25 | 22

@Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 13:58: Je kan met immigratie vergrijzing niet oplossen omdat immigranten ook vergrijzen en de tweede generatie al snel het gemiddelde geboortecijfer in Nederland gaat aanhouden. Je hebt dan in 30 jaar nog meer vergrijzing alleen natuurlijke aanwas helpt.

Zapata10 | 31-07-22 | 14:57

@Zapata10 | 31-07-22 | 14:57:

De realiteit is echter dat we veel Nederlanders terughalen (want werk) en dat er veel lui uit de EU komen (want werk) en dan blijft zo'n beetje over 10% vluchtelingen waarvan minstens de helft (denk vooral mannen) uiteindelijk ook aan de slag gaat. Natuurlijke aanwas betaalt de rekening van vandaag niet. Ik sta ook niet te springen om vluchtelingen, v.w.b. arbeidsimmigranten uit de EU ben ik wat positiever maar simpele rekensom leert dat op dit moment de hoogste kosten de ouderen zijn. Het is niet anders.

Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 16:43
▼ 19 antwoorden verborgen

Dat Rutte zolang MP is, zegt veel over de politieke stabiliteit in Nederland. Balkenende was 8 jaar premier, Kok ook bijna 8 jaar, Lubbers ruim 11 jaar. Vergelijk dat eens met Italië, waar ze iedere anderhalf jaar een andere President hebben. Of dichterbij, België, waar het vaak ook een puinhoop is. We moeten als Nederlanders onze zegeningen tellen.

Après toi | 31-07-22 | 12:25 | 30

@Après toi | 31-07-22 | 13:34:
Hoeft niet hoor. De centen vloeien hier rijkelijk in Brasschaat haha. Die wijken mogen in hun sop gaar koken, die tellen niet.
Men gooit er wat voer in en klaar.

Je mag nog reageren maar voor jouw informatie…dit topic lees ik verder niet meer.

J.Cash | 31-07-22 | 13:38

@Après toi | 31-07-22 | 12:40:
In dezelfde categorie: Beetje simpel om Italië en België met Nederland te vergelijken. Zie je eigen openeningstegel.

Basil Fawlty | 31-07-22 | 14:38
▼ 27 antwoorden verborgen

Lekker gewerkt weer Bassie!

overVecht | 31-07-22 | 12:24

Aangezien de kiezer Wilders nog niet ziet zitten, misschien ook omdat de PVV zelden met echte oplossingen komt maar vooral klaagt en er verder geen altenatieven waren is hij blijven zitten.

Dat is hij is blijven zitten na de toeslagschandaal is wekt al verbazing in het buitenland.

Maar vroeg of laat dienen zich anderen aan. Als je de peilingen mag geloven kan zelfs een nieuweling als Lientje MinPres worden. Als de BBB overweldigend zou winnen. Ze heeft er helemaal geen mensen voor, maar het zou kunnen.
Misschien gaan mensen wel op de BBB stemmen om van Rutte af te komen. Zou ook nog kunnen.

AdvocatusDiaboli | 31-07-22 | 12:22 | 37

@Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 14:17: "Blablabla. Als je tot het gaatje wil gaan. Prima. In ieder geval heb ik het dan misschien mis qua initiatiefwetsvoorstel, ik ga het niet uitzoeken"

En dat zegt dan de man die bij anderen om het minste of het geringste klaagt dat ze het bij het verkeerde eind hebben en hen verwijt dat ze geen onderzoek doen. Over bubbelvorming en overtuigd zijn van het eigen gelijk gesproken. Geeft op zich niks, het is een vrij land, maar het is echt geen schande om het een keer mis te hebben en te luisteren naar de ander. Probeer u het eens.

"maar ze ondersteunen het wel en het probleem bij mensen zoals ik is dat ik tegen referenda ben sowieso, en bij extreemrechts dat ze weten dat ze niet kunnen winnen als het puntje bij paaltje is. Vraag het maar aan de Britten. Brexit heeft nu niet echt het beloofde succes."

Volstrekt irrelevante informatie, want geen reactie op dat wat ik heb gezegd. Probeert u het nog eens, maar dan op basis van de inhoud.

countus | 31-07-22 | 14:55

@countus | 31-07-22 | 14:55:

Jij zegt dat het de SP is, ik geloof je op je woord, ik weet alleen dat D66 van gedachten is veranderd qua Raadgevend Referendum en nu een Corrigerend Referendum wil maar dat extreemrechtse clubjes zoals de FVD (die krijsen om referenda) het daar niet mee eens zijn. Dat was het punt wat ik maakte. En nee, ik heb geen zin om uit te zoeken of het nu de SP was of D66 omdat het niets uitmaakt voor mijn argument. En dat is het is voornamelijk extreemrechts wat tegen een corrigerend referendum is. Niet het centrum, niet links. Extreemrechts. En dat is puur omdat ze weten dat ze zo de boel niet kunnen belazeren. Ik hoop dat het nu wel duidelijk is.

Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 18:30

@Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 18:30: Ik vloog in mijn eerdere reactie wat uit de bocht qua toon, waarvoor mijn excuus. Uw punt is helder, al ben ik dan wel benieuwd wat uw bezwaren tegen een correctief referendum zijn. Dat is misschien iets voor de volgende keer.

countus | 31-07-22 | 21:02
▼ 34 antwoorden verborgen

Terwijl Hans Wiegel ooit heeft gezegd, een MP zou maximaal 2 regeer periodes moeten regeren.... anders treed er verzadiging op. ... zouden we echt niet meer van die sukkel afkomen?

Karel Kruizenruiker | 31-07-22 | 12:22 | 2

Kan 'Hansie' (W.) het dan eigenlijk niet gewoon doen?

Hoeck | 31-07-22 | 12:25

@Hoeck | 31-07-22 | 12:25: Hansie is een kloothommel. Ik ben de nacht van Wiegel niet vergeten.

TonAlias | 31-07-22 | 12:55

Vice-premier is Carola Schouten.
Niet ondenkbaar is dat Rutte vertrekt zodra hij het record op naam heeft.

Wat zou ik het mooi vinden als Schouten dan de eerste vrouwelijke premier van Nederland wordt.
Niet Kaag, maar Schouten.
Geen wereldvreemd type, maar een knokker die niet uitkering ging trekken toen ze als gereformeerd meisje ongepland alleenstaand moeder werd, zoals zoveel zouden doen.

Als antwoord op de vraag wie Rutte kan opvolgen, zeg ik Schouten.

Roos | 31-07-22 | 12:20 | 11

Schouten, van D'66 light.

jansma28542681 | 31-07-22 | 12:50

Als ik zou kunnen kiezen, dan doe maar Femke Merel van Kooten-Arissen.
Die heeft tenminste nog een voorkomen, iets wat Rutte ontbeert.

TonAlias | 31-07-22 | 12:58

@Roos | 31-07-22 | 12:43: Het gaat om de partij CU wat heeft de partij CU waar ze lid van is betekend voor Nederland behalve meloenslikken?

Zapata10 | 31-07-22 | 13:31
▼ 8 antwoorden verborgen

A: maximale ambtstermijn. B: kiesdrempel / halvering parlement
C: overheidstaken terugbrengen tot de meest essentiële: vrede/voorspoed/veiligheid.

bisbisbis | 31-07-22 | 12:19 | 6

@me163komet | 31-07-22 | 12:33: wat ook zou helpen is je verkiesbaar stellen gekozen worden en je dan terugtrekken strafbaar maken....
Kiezersbedrog.
Lijstduwers. 1e kamer fratsen "wij stemmen tegen de wet want onze partij is tegen"...
Wassen neus allemaal. "Democratie" pfffffft.

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:56

Districtensysteem, eerst bij de 1ste Kamer zodat je senatoren uit je eigen provincie/regio krijgt.

klaas24 | 31-07-22 | 13:10

Noem is een paar voorbeelden van taken die de overheid moet laten vallen?

druif | 31-07-22 | 13:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Rutte kan niet door en de VVD heeft geen kandidaat. Maar de andere partijen eigenlijk ook niet. Hoekstra en Kaag zijn sowieso mislukt. Bij de andere partijen zie ik ook niemand die met een 'ik wordt premier' verhaal verkiezingen in zou kunnen.

Vula | 31-07-22 | 12:17 | 4

Ondertussen zo ver dat ik de schoonmaker van de 2e kamertoiletten ook wel zie zitten als vervanger van Rutte. Hopen dat die een beetje nederlands kan.

elfenstein | 31-07-22 | 12:22

@Après toi | 31-07-22 | 12:21: Omdat Nederland dan al over de rand van de afgrond is.

TonAlias | 31-07-22 | 12:59

@TonAlias | 31-07-22 | 12:59: Maar nog net niet onherstelbaar beschadigd, daar zijn nog 2 kabinetten Rutte voor nodig.

klaas24 | 31-07-22 | 13:11
▼ 1 antwoord verborgen

Trekkers verbeurd verklaren? Alleen omdat die dingen er dreigend uit zien? Niet reageren uit emotie. Als ik in de achteruitkijkspiegel een vrachtwagen dicht op mijn achterbumper zie zitten ziet dat er wellicht wat dreigender uit dan wanneer die chauffeur hetzelfde doet met zijn Fiat Panda. Die boeren komen alleen maar op de trekker om hun 'boer zijn' te benadrukken. Zijn ze met hun trekkers over politie auto's heen gereden? Nee. Doe niet zo sneu over en bang voor simpele trekkers.

Leptob | 31-07-22 | 12:16 | 10

@elfenstein | 31-07-22 | 12:24: De zwarte cross is tenminste netjes achtergelaten. Dat kan je niet zeggen van het festival in Ter Apel.

TonAlias | 31-07-22 | 13:00

@TonAlias | 31-07-22 | 13:00:
Ik ken jongens die met een manitou een open biertje van de grond kunnen scheppen en bij iemand in de keel gieten. Heb ontzag voor die apparaten en hun rijders. Het zou niet best zijn als die jongens, en meisjes trouwens, kwaad zouden willen daarmee.

elfenstein | 31-07-22 | 13:14
▼ 7 antwoorden verborgen

De leugenaar

Plaque-doctor | 31-07-22 | 12:15 | 6

@Kapitein Sjaak Mus | 31-07-22 | 12:20: Merci.

Duwbak_Linda | 31-07-22 | 12:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Soort Poetin van de lage landen dus

me163komet | 31-07-22 | 12:14 | 2

Was Poetin maar de Rutte van Rusland.

Kapitein Sjaak Mus | 31-07-22 | 12:16

Denk dat Poetin wel een andere aanpak heeft voor demonstrerende boeren op het Rode Plein

Risingson | 31-07-22 | 12:16

Ik heb het al eens eerder gezegt: na de verkiezingen MOETEN de grootste partijen samen gaan werken totdat er een meerderheid is in de kamer. Kreten als "afstand, verschillen, kan niet, te groot gat" zijn er nu ook en worden ook uit onderhandeld. Geen partijen uitsluiten.
Dat is democratie.

Het Licht | 31-07-22 | 12:13 | 13

@Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 12:21: Ik denk niet dat jij ergens anders wat gelezen hebt:
"De landelijke regeringspolitiek van Zwitserland wijkt sterk af van die in België en Nederland. De samenstelling van de Zwitserse regering is namelijk niet gebaseerd op een regeerakkoord van partijen die een meerderheid vormen in het parlement maar op consensus tussen de vier grootste partijen, die in de praktijk samen overigens wel een meerderheid vormen."

TonAlias | 31-07-22 | 13:06

@TonAlias | 31-07-22 | 13:06:

Je hebt het stukje over de kantons gemist denk ik. Zwitserland is een totaal ander land dan Nederland. Qua alles.

Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 13:36

@Kapitein Sjaak Mus | 31-07-22 | 12:17: Dat gekwijk over die kiesdrempel is pas iets van dit jaar, omdat er zoveel splinterpartijen zijn inmiddels. Men vergeet dan gemakshalve even waardoor die grote groep splinterpartijen is ontstaan. Begint er in elk geval mee dat de gevestigde partijen doodleuk hun standpunten verkwanselen om maar mee te kunnen doen. Kiezers blijven dat niet vreten.

Joyce | 31-07-22 | 15:07
▼ 10 antwoorden verborgen

Ff een idee:
Stel nou, ik begin een nieuwe partij. Een gematigd linkse partij. Standpunten over meer immigratie, stikstofcrisis aanpakken, klimaatcrisis aanpakken, u weet het wel. Vervolgens pak ik een behoorlijk deel van het electoraat, met name linkse stemmers.

We hebben een plek in de Tweede Kamer veroverd. Nu komt het leuke: nu laten we ons échte gezicht zien. Schijt aan eerdere standpunten! Minder immigratie, stikstofcrisis bestaat niet, klimaatcrisis is onzin. We gaan een coalitie smeden met de PVV, JA21, FvD, BBB.

Zo kapen we de 'democratie' en redden we het land. Is dit legaal? Is dit kiezersbedrog?

Denk er eens over na en draai het eens om. Dit is eigenlijk precies wat de VVD doet, maar dan door zich opeens links te gedragen.

TheProphet | 31-07-22 | 12:13 | 6

Jawel dit kiezersbedrog doet VVD al jaren!

Yeoman | 31-07-22 | 13:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Het land van middelmatigheid krijgt de middelmanagers die het verdiend. De CEO zit in Brussel.

PolarWolf | 31-07-22 | 12:13

Het risico is veel meer dat hij nog meer schade aanricht. Kan iemand hem eens vragen waar hij trots op is? Zo lang mogelijk in het torentje zitten is geen goed antwoord. "Gaaf land" is ook geen goed antwoord.

Vula | 31-07-22 | 12:12 | 9

@Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 12:18:
“ Naar schatting heeft elk land een groep wat chronisch boos is op de samenleving en zeker de politiek”.

Een groep wat…. nuff said.

J.Cash | 31-07-22 | 13:31

@goedverstaander | 31-07-22 | 12:37:

Omtzigt, Leijnten, euh zoveel maar "Lientje" is een persvoorlichter en lobbyist niet eens voor de boeren maar voor de agri-industrie. Voor de Quote 500 families.

Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 14:26
▼ 6 antwoorden verborgen

De horror, brrr

beavis | 31-07-22 | 12:09

Kan iemand iets positiefs benoemen wat deze man nou voor het land heeft gedaan waarvan we later zullen zeggen: zo goed hè van die Rutte ….

Pretba | 31-07-22 | 12:09 | 6

@Après toi | 31-07-22 | 12:12:
Ik zou zeggen: begin eens met 5 positieve voorbeelden.
Ik wacht …

Analia von Solmsch | 31-07-22 | 12:15

#VVD modus on. Hij heeft ons krachtig door de financiële crisis heen geholpen. Hij heeft ons prima door de Corona crisis heen geholpen Hij houdt het land bijeen. De economie draait als een tierelier. Wie moet het anders doen? Waarom ga je niet ergens anders wonen als het je hier niet bevalt? Ha ha ha haaaa. #VVD modus off.

Zapata10 | 31-07-22 | 12:15

@Après toi | 31-07-22 | 12:12: Wat heb ik aan een uur stilte.

TonAlias | 31-07-22 | 12:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat is het alternatief? hoor ik veel. Nou de kerkhoven liggen vol met zogenaamd onmisbare mensen.

PieterPassant | 31-07-22 | 12:09 | 7

@me163komet | 31-07-22 | 12:22: Dat had wel iets ingekort kunnen worden, komeet!
Maar de strekking is me duidelijk, en ik ben het er wel mee eens ook: de toestand is tamelijk hopeloos in de vaderlandse politiek. Je wordt over rechts, of over links sowieso in het pak genaaid.

KeesBruin | 31-07-22 | 12:33

Kees bruin
Klopt helemaal. Spel is al lang bezig maar het ergste gaat komen.
Zelfs dat zien die malloten niet eens.
Wel humor toch?

Mispel | 31-07-22 | 12:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Wiki alert: Machiavellisme is een persoonlijkheidstrek die zich kenmerkt door de bereidheid om manipulatie en misleiding te gebruiken om het geïsoleerd eigenbelang te dienen en gaat gepaard met een cynisch wereldbeeld. Een machiavellist ontbeert niet noodzakelijk emoties en moraal, maar is wel goed in staat tot emotionele en morele ontkoppeling. Met narcisme en psychopathie behoort het tot de duistere drie.

Overtuigingskracht en ingratiatie zijn met misleiding tactieken die machiavellisten gebruiken, aangevuld met vriendelijkheid en emotionele tactieken als schuldinductie. Zelfonthulling wordt mogelijk vooral door vrouwen als tactiek gebruikt.

Machiavellisten maken daarnaast gebruik van meerdere vormen van impressiemanagement. Zelfpromotie en het niet vertellen en tonen van tekortkomingen zijn onderdeel van de zelfpresentatie. Naast deze positieve manipulatie worden hulpeloosheid veinzen of juist intimideren als negatieve manipulatie gebruikt.

In hun cynische wereldbeeld zien machiavellisten anderen veelal als valsspelers, maar accepteren dit ook meer.

Machiavellisten hebben een pragmatische benadering tot moraal. De lagere ethische normen laten het toe om het van de omstandigheden af te laten hangen of zij zich onethisch gedragen, bijvoorbeeld bij lage kans om betrapt te worden of op vergelding en hoge kans op beloning.

In hun morele ontkoppeling hechten hoge machs bij hun rechtvaardiging meer aan competitieve waarden, terwijl lage machs daarbij meer hechten aan morele waarden.
In onderzoek geven machiavellisten zelf aan dat zij regelmatig oneerlijk handelen. Dit is eerder strategisch, terwijl lage machs vooral oneerlijk handelen als de gelegenheid zich voordoet.

Het potentieel tot wraak nemen wordt geheel voorspeld door de overlap met psychopathie. Daarentegen komt verraad niet voort uit een stoornis, maar uit het afwezig zijn de mogelijkheid dat dit vergeldt gaat worden.

Machiavellisten kunnen hun emoties goed beheersen en zijn dan ook niet uitgesproken agressief, al is er een kleine correlatie. Als kind zijn ze vaker zowel dader als slachtoffer van pesten.

P-unit | 31-07-22 | 12:08 | 2

Kortom, prima politici.

Après toi | 31-07-22 | 12:13

@Après toi | 31-07-22 | 12:13: als je politiek voor de politiek voert wel.

P-unit | 31-07-22 | 12:15

Maakt mij eigenlijk geen zak uit wie er zit, als hij of zij er maar voor zorgt dat het gedrocht overheid en alle ZBO’s die er aanhangen, flink kleiner worden. Een overheid moet dienstbaar zijn en zich alleen met de basistaken bezig houden.

MargauxGrandCru | 31-07-22 | 12:07 | 1

Daarvoor zou je in vroeger dagen als rechtse liberaal op de VVD of D666 stemmen.
Je moet al naar FvD kijken om nog iets van dat idee terug te zien, maar of dat nou zo'n goed idee is?
Het maakt blijkbaar wél een zak uit wie er zit. Rutte zegt VVD te zijn en rechts liberaal maar hij gedraagt zich als een communistische dictator. Verwarrend, niet is meer wat het lijkt of zegt te zijn.

elfenstein | 31-07-22 | 12:13

Waar Balkenende nog geforceerd de deur open hield, kan Rutte op zijn gemakje plaatsnemen. Balkenende heeft "het karwei afgemaakt" van Lubbers. Rutte doet niets anders dan Nederland voortdurend pootje lappen in de strijd tegen het neoliberalisme. Rutte heeft nooit iets toegevoegd behalve het laten falen van kabinet na kabinet. Dat verklaard al de moegevochten politici. Het werk doen namelijk anderen. Na Balkenende is ingezet op totale maatschappijbrede omwenteling. Tot in het kleinste uithoekje is ieder veilig haventje als in een peulenfilm verneoliberaliseerd. Daar zijn gemeenten voor en zelfsturende ministeries. Rutte is slechts de naarling die het parlement bezig houdt.

zeurmachine | 31-07-22 | 12:06

Stel je eens voor dat Van Agt 4310 dagen premier was gebleven. Hoe zou Nederland er dan uit hebben gezien?

Arnold Layne | 31-07-22 | 12:06 | 1

Dan hadden wij nu een 2e Gaza strook gehad met geïmporteerde palestijnen.

SapperdeFap | 31-07-22 | 12:17

De lul is ook net op tijd met dat klimaatgedram gaan mee bewegen en niemand die het nog opvalt.
Drol met tefloncoating, glijdt langs elke denkbare verstopping.

CynicalBastard | 31-07-22 | 12:06

4310 dagen…

Laat dat eens doordringen.

Wijze uit het Oosten | 31-07-22 | 12:05 | 1

Doe maar niet, het leven is zo al moeilijk genoeg.......

KeesBruin | 31-07-22 | 12:33

"Ondertussen bevindt het land zich in crisis. Een deel van de boeren gedraagt zich als anarchistisch tuig, een ander deel maakt zich serieuze zorgen over het boerenbedrijf maar het is reces dus er gebeurt even niets."

Het is en blijft natuurlijk ironisch. Dat anarchistische tuig heeft nog steeds niet door dat de meerderheid van het volk nog veel liever 12 jaar Rutte heeft dan dat tuig. Want dat is het. Het is allemaal kan niet, wil niet, doet niet of erger simpelweg kwaadaardig. Ja, dan heeft zelfs iemand als Rutte grote kans om weer herkozen te worden. Ik ken mensen die normaal gezien PvdA stemmen en gewoon VVD hebben gestemd omdat ze klungels of intens kwaadaardige wezens zoals Wilders en Baudet als gevaar zien voor onze westerse liberale democratie. Nu kan je daar lang of kort over doorlullen maar het zijn mensen zoals Wilders en Baudet die Rutte in het zadel houden. De intrinsieke paupers rennen naar Wilders en de fascisten vonden eindelijk een stem in Baudet. Grote verliezers zijn PvdA vroeger altijd een echte concurrent van de VVD en CDA en natuurlijk ook het CDA. Mensen, nu ja anarchisten en andere staatshatende debielen stappen over naar de BBB van lobbyist en propagandist "Lientje" en ze hebben niet eens door dat deze partijen niet eens oppositie zijn maar mekkerende lobbyisten en paranoïde aluhoedjes. Kost een boel en je krijgt er helemaal NIETS voor terug. Nou ja, je krijgt Mark Rutte. D66 is bijvoorbeeld sociaal behoorlijk links maar economisch rechts. Mensen die economisch rechts maar sociaal links zijn vluchten naar Rutte. Rutte is na 12 jaar de Biden van Nederland. Het is niet dat Biden zo goed is, het is dat Trump zo slecht is. Ditzelfde geldt voor Rutte. Het is niet dat Rutte zo goed is (hij is wel goed trouwens) maar er is niemand beter in de oppositie. Klaver? (hahaha). Marijnissen? (hahaha) Van der Staaij. (hahaha) nou wat hebben we nog meer. Die nep-oppositie? Wilders kan niet en WIL niet. Baudet is een psychopathisch zak hooi van een nep-intellectuele narcist. Die "Lientje" die kan alleen persvoorlichter zijn voor big agri-industrie en zelfs dat doet ze niet al te best. Van Haga de huisjesmelker? Joost van JA21? (hahaha).

Nee, we zitten met Mark Rutte omdat sommige idioten stemmen op partijen die echte partijen en niet zelfverrijkende belangenclubjes prefereren boven partijen die wel werken en WEL hun belangen proberen te behartigen. Neem Wilders. Sinds zijn radicale islamhaat zijn er eigenlijk niet meer of minder moslims gekomen in Nederland. Of een Bauder met zijn complotgekte. "Lientje" met haar vertegenwoordiging voor Quote 500 bedrijven/families.

Heb je er ooit iets aan gehad behalve boos zijn op jouw leven? Denk van niet.

Theodorus.Goldbach | 31-07-22 | 12:05 | 10

Lang verhaal kort: het is eigenlijk een hopeloze puinzooi in de landelijke politiek. Bij die conclusie kan ik me wel aansluiten. In mijn optiek is er werkelijk niet één partij die bij machte, of van zins, is om de echte problemen in Nederland aan te pakken. En daar de juiste mensen voor in huis heeft.
Dat laatste is ook een punt, er zit gewoon veel te weinig kwaliteit in de politiek, mensen met capaciteiten gaan wat anders doen, niet in de politiek.
Niet dat het vroeger nou allemaal van die hoogvliegers waren, maar het is nu wel echt droevig gesteld met de politiek.

KeesBruin | 31-07-22 | 12:26

@Après toi | 31-07-22 | 12:31:
Tevens het jaar waarin de man zijn beste werk schreef op twitter. Niet alles was slecht met Trumpie.

elfenstein | 31-07-22 | 13:16
▼ 7 antwoorden verborgen

Een meerderheid van Nederland heeft het nog goed en wil dat zo houden. Deze mensen blijven VVD66 stemmen - want Nederland is voor hen een enorm gaaf land. Leugens, bedrog, verdoezelen, wissen, intimidatie..... het maakt hen niets uit want ze ervaren en zien de problemen van anderen nog niet. Ze lezen de NRC en kijken het NOS Journaal, net als velen in hun omgeving. Die enkeling in hun omgeving die dat niet doet en protesteert is een maatschappelijk teleurgestelde, een door 'fake news' beïnvloede wappie of complotdenker die de overheid wantrouwt.

Boeser_Onkel | 31-07-22 | 12:05 | 2

Anderen aanspreken op hun gedrag vanwege klimaat en zelf lekker met het vliegtuig naar Curacao en New York. Wie wil dat nou niet?

Duwbak_Linda | 31-07-22 | 12:08

Misschien helpt zijn bochel ons om eerder afscheid te nemen van deze waardeloze geschiedenis leraar.

jansma28542681 | 31-07-22 | 12:03

De middenklasse is overladen met (extreme hypotheek) schulden en heeft daardoor veel te verliezen, daarom stemt men op het 'extreme' midden (VVD, D66). Stijgende hypotheken en krapte op de woningmarkt is slimme strategie van VVD om de bange burger aan zich te binden via hypotheekrenteaftrek. Nog wat aangewakkerd door opgepompte angst en crises (corona, klimaat, boeren, inflatie). Deze partijen zijn echter zeer extreem en destabiliserend als het gaat om de ongekend hoge migratie en creeren van stikstofcrisis die zorgen voor wooncrisis, import van nieuwe onderklasse die klauwen met geld kost en druk op lonen. Goed voor elite en de grootbedrijven. Die vertrekken gewoon met goedgevulde zakken en laten NL achter als een gebroken land.

Ir_HardGelag | 31-07-22 | 12:02

Ik zie niet in waarom Rutte niet door deze of gene uit de Grote Randomizer kan opgevolgd.

Vier vijfde van Nederlands beleid ligt vast in internationale afspraken.
Het resterende vijfde doen we wat de Duitsers willen.
En militaire shit kopen we bij de Yanks zodat de Zuid-As de duizenden miljarden U.S dollars door mogen schuiven en wij daar een procentje van mee mogen pikken.
Dan blijft er 1% inkomensbeleid over waarmee je in de tweede slaapkamer 4 jaar je tijd kunt verdoen met 20 partijen.

Dat baantje moet iedereen kunnen. Zeker als je niet de ambitie hebt om e.o.a record voor langstzittend te breken.

calamiteiltje | 31-07-22 | 12:02 | 2

Als dat record niet je ambitie is, is de kans groter dat je hem gaat verbreken. Niet schommelen in de boot. Niet schudden aan de tralies van de kooi.

Sans Comique | 31-07-22 | 12:37

En die wapens geven we vervolgens aan de Oekraïne. Maar we zijn niet in oorlog.
Weet u nog? Pim Fortuyn en de JSF? Hoelang is dat geleden? En die vliegende Fyra's hebben we nog steeds niet. Kost wat, heb je niks.

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:43

Domlinks en domrechts zijn dol op Rutte. De MSM lopen met kwijlende mondhoeken achter hem aan.
De vastgekitte stront krijg je nooit meer van je schoenzolen af.

gestoptmetroken | 31-07-22 | 12:00

Hadden we nou maar een of ander groots schandaal om 'm te kunnen afzetten he?

elfenstein | 31-07-22 | 12:00 | 4

Hadden we, hielp niets.

zwenkwieltje | 31-07-22 | 12:25

@zwenkwieltje | 31-07-22 | 12:25:
Rutte kennende laat het volgende schandaal nooit heel lang op zich wachten. Tenminste dáár kan je van opaan bij 'm, betrouwbaar als een zwitsers uurwerk.

elfenstein | 31-07-22 | 12:35

Dat schandaal moet dan groter zijn dan het leven zelf. Er zijn memnten genoeg geweest waarop een groots schandaal onthult had kunnen worden. Maar de MSM helpen mee om de discussie te verleggen naar de intenties en ja, dat haalt wind uit de zeilen.

Sans Comique | 31-07-22 | 12:40
▼ 1 antwoord verborgen

Het kan zomaar zijn dat er opeens een politicus opstaat die migranten en nakomelingen van migranten aan zich bindt. Omdat die groep nu zo snel, zo groot aan het worden is (en de rest kleiner), zou die weleens voor een plotselinge ommezwaai in de politiek kunnen zorgen.

Hadena | 31-07-22 | 11:59 | 5

Zelfs Denk moet nog laten zien dat ze er voor alle Nederlanders zijn. Een partij alleen voor kleurtjes die dat ook zo brengt lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Bij1 zit al op het randje, binnen de eigen partij is het een puinhoop van radicale freaks, veel verder zie ik dat niet gaan.

elfenstein | 31-07-22 | 12:06

Opeens?
Dat is al aan de gang vanaf de gastarbeiders politieke.
Gasten. Als we zelf genoeg werknemers hebben gaan ze vanzelf terug.
Zo naïef....

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Ergens na Lubbers begon ik mij te interesseren in de politiek. Ze hebben allemaal hun aandeel in het kapot maken van Nederland, deze volksvertegenwoordigers.

Acidstain | 31-07-22 | 11:58

Bosje narcissen gaat kopen…..

penis-aqua-rosA | 31-07-22 | 11:58 | 1

Broos vaasje pakken gaat...

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:00

Rutte... Hmm, belangrijk is hoe ik vandaag mijn handicap weer haal en met een gerust hart de tiende hole weer bereik om bier en bitterballen in te nemen. Over Rutte dus... Alles wat je aandacht geeft groeit.

de Jager59 | 31-07-22 | 11:57 | 4

@goedverstaander | 31-07-22 | 12:07: Heb ik gedaan m'n waarde en het is me te ver en te zwaar. 9 Holes is precies lekker voor mij. Gelukkig hoef ik er de hypotheek niet van te betalen en geniet ik van goed gezelschap en een mooie natuur. Later als ik groot ben.... Wie weet ooit

de Jager59 | 31-07-22 | 12:33

@de Jager59 | 31-07-22 | 12:33: Nadien wel tweemaal zoveel bier en een dubbele portie bitterballen in the 19th hole. Of werkt het zo niet?

goedverstaander | 31-07-22 | 13:00
▼ 1 antwoord verborgen

De volksstammen die roepen dat er geen alternatief is voor Rutte hebben niet door dat ze collectief bevangen zijn door het Stockholm syndroom. Mocht Rutte morgen worden gegrepen door een aanstormende vrachtwagen, wat God, Allah, Boeddha verhoede, dan houdt de Staat der Nederlanden echt niet op te bestaan. Sterker nog, de kans is groot dat het beter wordt zonder die dwangbuis in Den Haag.

goedverstaander | 31-07-22 | 11:56 | 4

Nee hoor geen alternatief. Beleid uitvoeren.

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:00

Het gaat niet om het alternatief voor Rutte, maar om het alternatief voor de VVD. Dát is de kern van de zaak. Rutte en als zijn leugens nemen de VVD-kiezers op de koop toe. Het gaat ze alleen om hun bezit en hun centjes, en die achten ze het veiligst bij de VVD. Dat is de kern van de ellende.

KeesBruin | 31-07-22 | 12:12

@KeesBruin | 31-07-22 | 12:12: Praktisch gezien geen alternatief dus. Het stemvee volgt de waan van de dag.

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:39
▼ 1 antwoord verborgen

Als je op een stembiljet de VVD bijvoorbeeld op lijst 5 zet ben je zo van hem af. Je moest eens weten hoeveel mensen het eerste rondje linksboven rood kleuren 'om maar gestemd te hebben', dus zonder namen of verkiezingsprogramma's te lezen. Grote vraag is dan wie je wel op linksboven zet. Dat wordt waarschijnlijk de nieuwe minpres.

Jos Tiebent | 31-07-22 | 11:55 | 3

Misschien is het wel een complot!

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 11:58

Ja ik wil wel eens weten hoeveel mensen dat doen, vertel.

NLgaatnaardeklote | 31-07-22 | 12:06

Mark Rutte is één ononderbroken dieptepunt, het totale failliet van de Nederlandse politiek, en een ramp voor onze democratie.
Hoe kan een land zó afglijden? Dat kun je je afvragen van Duitsland tussen 1933 en 1945, of van totale democratische rampgebieden als Rusland of China, maar laten we eerlijk zijn, die vraag is zeker ook op Nederland toepasbaar.
De hoofdschuldigen zijn, ik heb het al vaker gezegd, toch écht de VVD-kiezers. Hoe hard Rutte ook liegt, iedereen uitlacht, zijn middelvinger opsteekt en Jan en alleman, zijn eigen kiezers incluis, in het pak naait, ze blijven domweg op hem stemmen.
Zolang dat niet verandert, zijn we aan de heidenen overgeleverd.

KeesBruin | 31-07-22 | 11:55

Mark Rutte heeft iedereen die zijn positie kon overnemen de tent uitgewerkt en laat zich omringen door b garnituur die hooguit geschikt zijn als filiaalleider van de plaatselijke blokker.
Er zijn geen opvolgers.
Mocht Mark Rutte ooit vertrekken dan is dat meteen het einde van de VVD.

Osdorpertje | 31-07-22 | 11:54 | 8

@KeesBruin | 31-07-22 | 12:09: Kees, kom op man, de centjes en het bezit liggen al lang niet meer bij de louter VVD-stemmers. VVD was voor de industriëlen en de ondernemende middenstand. Hoeveel hebben we daar nog van dan in NL. Centjes en bezit, ligt echt bij openbaar bestuur in NL en alle zijtakken daarvan.
By the way, als vroeger een schip in nood was werd de NL vlag ondersteboven gehangen...

Joyce | 31-07-22 | 14:43

@Osdorpertje,sinds jan is gaan hemelen loopt blokker op 1 been en deze is kreupel. dat geeft precies het nivo aan.

Z-E-U-S | 31-07-22 | 19:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Lientje moet een list verzinnen.

Duwbak_Linda | 31-07-22 | 11:54

Door alles en iedereen te pacificeren, blijtf het dus wel lekker rustig. Totdat de bom barst. Of totdat iedereen net zo dociel met de leiders meegaat als in Rusland.

Hadena | 31-07-22 | 11:54

'Binnen de VVD is er bepaaldelijk ook geen opvolger beschikbaar.'

Niet alleen binnen de VVD. Het lijkt alsof politiek Nederland alleen tassendrager opleidt.

Keutels | 31-07-22 | 11:53

Ok, misschien is het waar dat er binnen de VVD geen geschikte opvolgers zijn. Als we nou eens stoppen met die partij de grootste te maken, dan hoeft men de volgende keer ook niet de premier te leveren. Simpel toch?

B O Terletter | 31-07-22 | 11:53 | 4

idd BOTerletter, niet meer de grootste is geen pre3mier meer. Hij geeft aan dat ie nu halverwege is en dat betekent dus dat Rutte 5 en 6 er ook nog eraan komen.
Kom op Lientje, doe je best. De VVD sluit zich daarna wel weer aan bij de grootste partij , dat dan weer wel.

Stijlloser_from_NL | 31-07-22 | 12:10

Dat dus.

zwenkwieltje | 31-07-22 | 12:22

Er zit helemaal niemand in de Kamer die premiersmateriaal is. Ook Omtzigt niet.
Rutte rent rondjes om iedereen heen, coalitie en oppositie. Zo triest is het wel. Laatste slachtoffer heet Sigrid Kaag, gestikt in haar eigen arrogantie. Die neemt ook weer de benen naar Libanon of de VN na dit kabinet. En dan? Rutte V. Want ja, geen alternatief.

Graaisnaaiert | 31-07-22 | 15:22
▼ 1 antwoord verborgen

Ah!
Kuifje is weer terug.
Net nu Rutte de langst plakkende premier is.
Nou ja… welkom terug, Après..

Ruimedenker | 31-07-22 | 11:52 | 1

Indeed Ruime, zag hem vanochtend weer opduiken.

Basil Fawlty | 31-07-22 | 14:32

Democratie.
Men heeft op Rutte gestemd.
En wat waren we blij met Rutte na Harry Potter, of niet? En daarvoor, Wim Kok! En Lubbers...
Wat wordt de volgende? Kaag, Jetten, Klaver?
En dan 10 jaar premier en dan kijken we weemoedig terug op Rutte. Zo gaat het altijd.

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 11:50 | 7

Kok voerde jarenlang "neoliberaal" VVD beleid uit. Rutte voert al jarenlang klimaatgekkies groen Groen Links en D66 beleid uit.

Boeddha18 | 31-07-22 | 12:40

@KeesBruin | 31-07-22 | 12:00: Ga weg joh met Den Uyl. 'Links lullen, rechts vullen' is toch echt uitdrukking die in zijn periode is ontstaan.
Het is die hele godvergeten linkse kerk geweest die NL naar de klote heeft geholpen.

Joyce | 31-07-22 | 14:39

Zoals ze bij Brexit zeiden: dit is democratie: deal with it! Zolang de meerderheid Rutte stemt kan extreem rechts knarsetanden wat ze wil, maar ze zullen het ermee moeten doen.
Tenzij je op wilt rotten naar Brexit Britain natuurlijk. Of, na 2024 naar Trump's Amerika als er onverhoopt daar weer een gek aan het hoofd komt te staan.

cugel | 31-07-22 | 16:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Beangstigend waar.

Bolhoed | 31-07-22 | 11:48

Helaas heb ik wel een actieve herinnering aan Rutte...

echtgeenstijl69 | 31-07-22 | 11:48

Jezus....ons besturen is dus gewoon zijn hobby. Zijn enige dagbesteding.

Baron_von_Rijswijck | 31-07-22 | 11:48 | 1

klopt, het enige waar hij geil van wordt.

Zyprexa20mg | 31-07-22 | 11:56

Mark ‘Fidel Castro’ Rutte.

RickTheDick | 31-07-22 | 11:47 | 5

@Après toi | 31-07-22 | 11:50:
Gelukkig kunnen velen dwars door zijn gladde voorkomen zijn innerlijke lelijkheid zien.

zwenkwieltje | 31-07-22 | 12:21

@zwenkwieltje | 31-07-22 | 12:21: Wat hebben we daaraan als de meerderheid de schouders ophalen doet? Niks. Daarom hebben we al zolang Rutte. Prima geregeld.

Is dit nog nieuws? | 31-07-22 | 12:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoezo crisis? Het gaat vrij goed in Nederland. Dat boeren gaan rellen als ze strenger worden aangepakt, is van alle tijden. Niets nieuws onder de zon.

Après toi | 31-07-22 | 11:47 | 11

Kijk naar de rijen op de vliegvelden, de files naar het zuiden, het consumptiegedrag in de koopgoten, dan kun je niet anders concluderen dat 't allemaal gaat als 'n speer.
Kun je Rutte een eikel vinden, toch gaat 't prima.

Bakkeleures | 31-07-22 | 12:57
-weggejorist-
Spartaan1888 | 31-07-22 | 13:45
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik ga weer naar bed.
Zoveel onheil trek ik niet meer.

J-van-de-Bontekoe | 31-07-22 | 11:47

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen